Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.881 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misha schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:35:
[...]

Leuk! Welke buurt?

Ik ben samen met mijn vriendin nu ook aan het rondneuzen in Haarlem naar een huis. Zojuist wat bezichtingen gehad in het Dietsveld. Een daarvan was ronduit belachelijk dat er er 300k voor durfden te vragen. Niet alleen waren alle kozijnen bijna verrot; de vloer zakte bijna door door de rot. De keuken was zeer slecht, de badkamer was hard aan vervanging toe, alle leidingen gorgelden bij gebruik (dus dat gaat lekker stinken telkens :+) en meer. De andere, tevens voor 300k, was precies het tegenovergestelde; erg goede staat, weinig aan te doen. Het enige was dat er achter het huis een groot braakliggend terrein ligt waarvan het nog niet duidelijk is wat ze er mee zullen gaan doen. Voor hetzelfde geldt komt er een flatgebouw en is het dag, zon!
Jan GijzenKade tegenover het haarlem stadion, aan het water. Welke buurt dat zo is weet ik niet :X. We hebben het huis overigens via via weer gekregen en konden al kijken voordat het op Funda stond. Waren ook wel huizen te krijgen met genoeg ruimte, waar we zo in konden. Alleen hadden die meestal een opbouw wat ik erg lelijk vind en vaak bedenkelijke buurtbewoners.

[ Voor 7% gewijzigd door Rev! op 01-11-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 09:40
Leuke buurt! Dat is Haarlem-Noord, lekker beetje up & coming zeg maar. Waar wij hebben gekeken is daar ook in de buurt. Vogelenbuurt, Dietsveld en Vondelkwartier zijn allemaal erg leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Thanks! Ik woon nu zelf in Amsterdam Oud-west, alleen is daar een beetje leuk huis onbetaalbaar (voor mij). En mijn vriendin zag het niet echt zitten om daar later onze kinderen te laten opgroeien. Je zit ook zo op het strand en in de duinen, wat me erg lekker lijkt.

Hoop alleen dat ze snel dat stadion weghalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rev! op 01-11-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 09:40
Rev! schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:06:
Thanks! Ik woon nu zelf in Amsterdam Oud-west, alleen is daar een beetje leuk huis onbetaalbaar (voor mij). En mijn vriendin zag het niet echt zitten om daar later onze kinderen te laten opgroeien. Je zit ook zo op het strand en in de duinen, wat me erg lekker lijkt.
Yep, vanaf waar je gaat wonen is het een kwestie van een klein stukje Delftlaan, dan naar rechts de zeeweg op en alleen maar rechtdoor rijden. Met de auto ben je er binnen 15 minuten als de stoplichten mee zitten en het niet al te druk op de weg is. Met de fiets is het ook zo te doen. Erg mooie route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maandag weer bij twee huizen kijken (vraagprijs 235k en 245k). Moet allebei nog aardig wat vanaf (onze harde max. is 220k ivm starterslening). Wie niet waagt wie niet wint. :)

Ik vind het echt veel moeilijker dan ik dacht trouwens, een leuk huis vinden dat binnen je verwachtingen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:08

Galois

1811 - 1832

Stel je wilt een huis kopen voor €380.000. In dit huis moet nog voor zo'n kleine €100000 aan verbouwd worden.
De huidige woz-waarde staat op €600.000. Een huis een paar blokken verderop, die wel helemaal af is, staat voor €585000 te koop.

Van die €100000 die nodig zijn voor de verbouwing kun je €60000 uit eigen geld inbrengen. Je hebt dus nog een bouwdepot nodig van €40000.

Hoe makkelijk zijn banken in het financieren van deze €40000 tegenwoordig?

(uiteraard kan ik deze vraag beter aan de bank stellen, maar zo ver zijn we nog lang niet, daarom eerst aan jullie)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Dit zou geen enkel probleem moeten zijn. Hele grove vuistregel is dat je 70 procent van je verbouwing kan financieren. Jij hebt maar 40 procent nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Galois schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 07:29:
Stel je wilt een huis kopen voor €380.000. In dit huis moet nog voor zo'n kleine €100000 aan verbouwd worden.
De huidige woz-waarde staat op €600.000. Een huis een paar blokken verderop, die wel helemaal af is, staat voor €585000 te koop.

Van die €100000 die nodig zijn voor de verbouwing kun je €60000 uit eigen geld inbrengen. Je hebt dus nog een bouwdepot nodig van €40000.

Hoe makkelijk zijn banken in het financieren van deze €40000 tegenwoordig?

(uiteraard kan ik deze vraag beter aan de bank stellen, maar zo ver zijn we nog lang niet, daarom eerst aan jullie)
Een "paar blokken" kan een enorm verschil maken, hier is de overkant 50K lager in prijs, en dat is dus maar 20 meter..
Maar met deze cijfers schat ik niet in dat het heel moeilijk zal worden ;)

Vraagjes, grom weekend, en ben eea aan het berekenen dus wil het eigenlijk weten voor maandag (dan kan ik namelijk de notaris wel bellen ipv jullie vermoeien) .

Ons pand verkocht, Overdracht over wat maanden, nog exact af te spreken maar dat zal begin maart worden.
Na overdracht moet de notaris de boel in kadaster bijschrijven, dat terugkrijgen, hypotheek schrappen.
Daarna komt de overwaarde naar ons.
1 Hoeveel tijd zit er tussen het overhandigen sleutels en ontvangen geld? (ik las iets van 3 werkdagen.)
2 Kunnen wij het restant naar meerdere bankrekeningen laten storten? (En in dat verlengde 2A eventueel rekening(en) niet van ons aangeven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Silent7 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:31:
[...]

Een "paar blokken" kan een enorm verschil maken, hier is de overkant 50K lager in prijs, en dat is dus maar 20 meter..
Maar met deze cijfers schat ik niet in dat het heel moeilijk zal worden ;)

Vraagjes, grom weekend, en ben eea aan het berekenen dus wil het eigenlijk weten voor maandag (dan kan ik namelijk de notaris wel bellen ipv jullie vermoeien) .

Ons pand verkocht, Overdracht over wat maanden, nog exact af te spreken maar dat zal begin maart worden.
Na overdracht moet de notaris de boel in kadaster bijschrijven, dat terugkrijgen, hypotheek schrappen.
Daarna komt de overwaarde naar ons.
1 Hoeveel tijd zit er tussen het overhandigen sleutels en ontvangen geld? (ik las iets van 3 werkdagen.)
2 Kunnen wij het restant naar meerdere bankrekeningen laten storten? (En in dat verlengde 2A eventueel rekening(en) niet van ons aangeven?)
Maar dan heb jij het wel over verschillende huizen. Ik heb het over exact hetzelfde huis, exact dezelfde indeling, enz.

Overwaarde? Ik denk dat je weinig antwoorden zult krijgen hier... De meesten die verkocht hebben, hebben een restschuld :) 32k zoals wij :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ander vraagje.

We hebben een huis op het oog waar flink aan verbouwd moet gaan worden. Twee weken geleden hebben we dit huis bezichtigd. Een gesprek tussen mij, mijn aankopende makelaar (AM) en de verkopende makelaar (VM).

Ik: "Er moet inderdaad erg veel aan gebeuren. Praktisch alles."
AM: "Ja, klopt. Alleen de muren bijven staan, voor de rest moet alles gedaan worden."
Ik: "Op hoeveel schat je de verbouwkosten? Een ton?"
AM: "Ik denk dat je er daarmee niet komt. Reken op minstens een ton. 130.000 euro is realistischer."
Ik: "Zoveel? Lijkt mij overdreven toch?"
AM: "Nee, ik denk het niet hoor. Wat denk jij?"
VM: "Ja, ik verwacht het ook hoor. Minstens een ton."

Aangezien ik eigenwijs ben en ik momenteel twee vrienden heb die een huis gekocht hebben en verbouwd hebben. Beide hebben een verbouwing waarin alles gedaan moest worden. Die ene vriend van mij die is klaar en heeft het voor iets minder dan 80k gedaan en die andere is nog bezig en verwacht rond de 90-95k uit te komen.

Op basis van deze gegevens wilde ik een aannemer langs laten gaan. Ik heb er één gebeld en vanochtend met 'm door het huis gelopen. Deze aannemer gaat nu een berekening maken, maar hij gaf al een grove schatting van rond de 60.000 euro. Dit is dan wel exclusief inhoud badkamer (wel incl. inbouwen badkamer) en exclusief keuken (alleen voorbereidingen keuken).
Kortom een keuken (12.000), de inhoud van de badkamer (6000) en de vloerbedekking (10.000) kom ik uit op een kleine 80.000 euro voor de gehele verbouwing.

Dit is een enorm verschil met de 'schatting' van beide makelaars.

Wat mij dus erg verbaast is dat beide makelaars pas geld krijgen als het huis verkocht wordt, en dat ze mij toch zo 'afschrikken' door een schatting te maken die veel te hoog is. Je zou toch verwachten dat ze een voorzichtige schatting maken zodat ik het verder ga onderzoeken en de kans groter is dat ik het ga kopen?

Snap het niet...

En dan nog iets... Deze zelfde makelaars zeiden dat het dak niet geisolleerd is. Is wel 8 jaar geleden vernieuwd (het betreft een huis uit de jaren '20). Maar dat ze dat niet zeker wisten, dat er een dakpan af zou moeten om het zeker te weten.

Onze gemeente heeft een infraroodfoto van de hele gemeente gemaakt in 2011 om de bewoners bewust te maken van het belang van een goede isolatie. Het betreft nr. 63. Als je zo kijkt, dan lijkt het huis erg goed geïsolleerd. Dus het dak is wel geïsolleerd? Of kun je dat niet opmaken uit deze infrarood foto?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2ryhchi.jpg

Of zou het kunnen dat de bewoners toen bv. op vakantie waren en het huis 'leeg' stond, verwarming uit? Dan valt er natuurlijk ook geen warmte weg te lekken en zijn die twee rode puntjes rookkanalen van de 'stand-by' van de CV?

[ Voor 17% gewijzigd door Galois op 02-11-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Niemand verkocht met overwaarde of na aflossing deel hypotheek zodat er geld overbleef?

@Galois
Jouw makelaar komt op 130K (denkt hoe hoger hoe groter omderhandelingsruimte)
De andere makelaar komt met 100K wat al flink minder is.
De aannemer die een opdracht heeft binnen te halen komt op 80 en weet dat eenmaal bezig daar nog wel wat bij gaat komen waar je dan eigenlijk niet omheen kan.
100k lijkt dan een goede inschatting

Die foto is wel een heel groot verschil, wat is het energielabel? Het ziet er nu inderdaad uit alsof de bewoners op vakantie waren.
Edit: het valt me op dat 65 en 67 ook "koud" zijn en als daar aan de achterkant de bijkeuken is met het cv systeem en koelkast/vriezers aan dan ziet het eruit alsof ook die niet thuis zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Silent7 op 03-11-2013 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 17:53
Silent7 schreef op zondag 03 november 2013 @ 00:51:
Niemand verkocht met overwaarde of na aflossing deel hypotheek zodat er geld overbleef?
Yup!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Er wordt nog genoeg verkocht met overwaarde hoor ..... In de regel worden de gelden een dag na de overdracht geboekt en je kan met de notaris gewoon overleggen / aangeven waar dat geld naar toe moet.

Denk er wel aan dat als je fiscale producten in box 1 hebt en je zou weer terug willen kopen het verstandig kan zijn deze niet af te kopen maar te parkeren

Ik ben er inmiddels achter dat een ton verbouwen niet zo heel moeilijk is. Eaa natuurlijk afhankelijk van het afwerkingsniveau

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 03-11-2013 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ray schreef op zondag 03 november 2013 @ 09:06:
Er wordt nog genoeg verkocht met overwaarde hoor .....
Uiteraard... Maar omdat op dit forum er vrijwel alleen over restschulden gesproken wordt... En mijn gevoel is toch dat er weinig 50+'ers op dit forum komen... Dat zijn toch veelal de mensen met een (flinke) overwaarde.

Een (gemiddelde) 35-jarige die zijn huis verkoopt nu, daar zit vaker een restschuld op, dan overwaarde. Op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Maar ik ben al 36 ;)
Ik bel morgen de notaris wel even, mocht dit nodig zijn, de koper komt nog even langs met de hovenier, professional in vastgoed dus die weet het waarschijnlijk wel.

En ja, voor een offerte schatten ze laag die aannemers maar ze weten het bijna altijd op te krikken. "Je weet nooit wat we tegenkomen hè...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
We zitten in dubio! hebben 2 huizen waarvan we zoiets hebben: Hier kunnen we wel wonen!

De een is ruimer en een "betere" buurt. Maar een klein tuintje (4x4) met vraagprijs 187.000
De ander is kleine en tussen huur, maar heeft een grote tuin met vraagprijs 175.000

Huizen zijn beide zo goed als af, net gerenoveerd etc.

Wat is nu de handigste manier om verder te gaan? betaal liever wat minder dan wat meer. Dus zit hem nu vooral in de prijs. Echter als de een het bod accepteert kan ik niet meer bieden op het andere huis om te kijken tot waar die voor willen gaan.

Wat is nu een goede "strategie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Galois schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:31:
[...]
Een (gemiddelde) 35-jarige die zijn huis verkoopt nu, daar zit vaker een restschuld op, dan overwaarde. Op het moment.
Dan zijn wij de uitzondering :) We verkopen binnenkort de Boomgaardsstraat 109 in Rotterdam, om te verhuizen naar een buitenwijk. Enge man zou mij afschieten voor de keuze ;)

Het goede nieuws: het was een oud Woonstad woning, en Woonstad koopt deze terug. Enkele tienduizenden overwaarde, die voor het leeuwendeel in de nieuwe hypotheek gaat. We houden waarschijnlijk nog een paar duizend achter de hand voor wat reparaties die we nu naar voren kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Waah schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:42:
We zitten in dubio! hebben 2 huizen waarvan we zoiets hebben: Hier kunnen we wel wonen!

De een is ruimer en een "betere" buurt. Maar een klein tuintje (4x4) met vraagprijs 187.000
De ander is kleine en tussen huur, maar heeft een grote tuin met vraagprijs 175.000

Huizen zijn beide zo goed als af, net gerenoveerd etc.

Wat is nu de handigste manier om verder te gaan? betaal liever wat minder dan wat meer. Dus zit hem nu vooral in de prijs. Echter als de een het bod accepteert kan ik niet meer bieden op het andere huis om te kijken tot waar die voor willen gaan.

Wat is nu een goede "strategie"?
Allereerst: is "hier kunnen we wel wonen" goed genoeg om op basis daarvan een huis te willen kopen? Ik zou iets meer enthousiasme willen voelen voordat ik (weer) zoveel geld neer ga leggen.

Eerst prioriteiten stellen: wat is belangrijker voor je? Binnenruimte, buitenruimte of buurt? In welke volgorde? Aan de hand daarvan maak je je keuze.

Onderhandelen met meer dan één partij tegelijk kan natuurlijk best. Zeker als je daar open over bent. Of het netjes is is een andere vraag. Dat je nog een ander huis op het oog hebt, versterkt zelfs je onderhandelingsposititie denk ik. Ook zit je pas vast drie dagen nadat je getekend hebt voor het "voorlopige" koopcontract (er is een bedenktijd). Tot die tijd kan je altijd weglopen uit een onderhandeling.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ATS schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:59:
[...]

Allereerst: is "hier kunnen we wel wonen" goed genoeg om op basis daarvan een huis te willen kopen? Ik zou iets meer enthousiasme willen voelen voordat ik (weer) zoveel geld neer ga leggen.

Eerst prioriteiten stellen: wat is belangrijker voor je? Binnenruimte, buitenruimte of buurt? In welke volgorde? Aan de hand daarvan maak je je keuze.

Onderhandelen met meer dan één partij tegelijk kan natuurlijk best. Zeker als je daar open over bent. Of het netjes is is een andere vraag. Dat je nog een ander huis op het oog hebt, versterkt zelfs je onderhandelingsposititie denk ik. Ook zit je pas vast drie dagen nadat je getekend hebt voor het "voorlopige" koopcontract (er is een bedenktijd). Tot die tijd kan je altijd weglopen uit een onderhandeling.
Oke duidelijk verhaal. En nee we zijn zeker erg enthousiast over beide huizen. Al snap ik dat dat niet heel erg duidelijk overkomt. Prioriteiten hebben we wel al gesteld. Echter zijn we best vaak weg, dus dan zijn lage maandlasten ook een zwaarwegend argument. het verschil van 12.000 is toch al snel 70 euro per maand bij een percentage van 4%. Daar kan ik (bijna) samen van op wintersport dus dat telt toch zeker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Oeps, ik geloof dat ik Alzheimer-light heb. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waah schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:05:
[...]

Oke duidelijk verhaal. En nee we zijn zeker erg enthousiast over beide huizen. Al snap ik dat dat niet heel erg duidelijk overkomt. Prioriteiten hebben we wel al gesteld. Echter zijn we best vaak weg, dus dan zijn lage maandlasten ook een zwaarwegend argument. het verschil van 12.000 is toch al snel 70 euro per maand bij een percentage van 4%. Daar kan ik (bijna) samen van op wintersport dus dat telt toch zeker mee.
Het verschil is niet zo heel erg groot, ik zou zeggen dat ze binnen onderhandelingsmarge van elkaar liggen (zonder ze gezien te hebben natuurlijk). Ik kom overigens op €57 (annuïtair).

Als je de financiën zo belangrijk vindt, waarom begin je dan niet daar? Wat wil je maximaal uitgeven zodat je lekker kan blijven leven? Ik krijg het idee dat je liever het duurdere huis wil, maar dat je bang bent dat je dat financieel niet lekker rond krijgt. Trek dan een grens, en ga die niet over: ga de onderhandeling aan voor het huis dat je wil hebben, maar durf ook weg te lopen als je hem niet kan krijgen voor het bedrag dat je in hoofd hebt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ATS schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:19:
[...]

Het verschil is niet zo heel erg groot, ik zou zeggen dat ze binnen onderhandelingsmarge van elkaar liggen (zonder ze gezien te hebben natuurlijk). Ik kom overigens op €57 (annuïtair).

Als je de financiën zo belangrijk vindt, waarom begin je dan niet daar? Wat wil je maximaal uitgeven zodat je lekker kan blijven leven? Ik krijg het idee dat je liever het duurdere huis wil, maar dat je bang bent dat je dat financieel niet lekker rond krijgt. Trek dan een grens, en ga die niet over: ga de onderhandeling aan voor het huis dat je wil hebben, maar durf ook weg te lopen als je hem niet kan krijgen voor het bedrag dat je in hoofd hebt.
Duidelijk verhaal, dat gaan we doen! En de voorkeur licht toch wel bij het iets goedkopere huis, echter zijn die al vanaf 189 gedaald naar 175, en de ander is (nog) niet gedaald.

en de financiën krijgen we voor beide wel rond dat is het probleem niet. Maar mocht de dure opeens veel meer onderhandelingsruimte hebben en (redelijk) onder de prijs van de goedkopere komen, dan is dat toch wel een goede optie.

Daarnaast is 600 euro p/j minder uitgeven altijd leuk meegenomen toch? 8)7 al moet je natuurlijk voor zo'n relatief klein bedrag wel voor het huis gaan waar je het meest mee hebt. in ieder geval thnx voor het meedenken. Eerste huis is toch spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiedX schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:43:
[...]

Dan zijn wij de uitzondering :) We verkopen binnenkort de Boomgaardsstraat 109 in Rotterdam, om te verhuizen naar een buitenwijk. Enge man zou mij afschieten voor de keuze ;)
Nee hoor, ik ken de Boomgaardstraat alleen van Streetview, maar ik zou in jouw plaats precies hetzelfde doen :) Ik wil toch wel flink wat groen om mij heen en een wijds uitzicht, beiden had je (zo te zien?) niet in die straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 19:31
Ugh, waarom bieden banken een offerte aan op basis van documenten (denk aan werkgeversverklaring) die ze later weer afkeuren als ze de offerte moeten afhandelen/accepteren? Het is zo ongeloofelijk dom en inefficient. Zeker gezien ze gewezen zijn op het feit dat er een flexibel inkomen vinkje op stond, met de vraag of dat niet erg was. Alles geen probleem, en oh, nu toch wel.. Daar kunnen niet de meest intelligente mensen werken.

Maar goed, gelukkig hadden we in ons achterhoofd dat het nu toch wel heel erg makkelijk ging, en dat dat wel eens zou kunnen tegenvallen. Nu gaan we het ook wel halen, maar moeten we verplicht al ons spaargeld er in dumpen. Tenzij de bouw pas na 1 januari start, en we de bestaande hypotheekofferte kunnen ophogen met nieuwe (hogere) inkomens gemiddeldes van mijn vriendin's inkomen. Dan is het peanuts om de hypotheek af te sluiten.

We blijven dus nog even iets langer in de fase hangen waarvan we niet weten of we ons spaargeld kunnen besteden (aan keuken etc, gezinswagen want uitbreiding op komst etc) of dat het allemaal in de woning moet. Als dat moet hebben we wel weer een stuk lagere hypotheek, wat ons voor de komende jaren alleen maar veel voordeel biedt.

Maarja, niet heel relaxed om je spaarrekening en daarmee je buffer te legen, terwijl er een kleine en een nieuw huis aan komt. Nu hebben we flink wat geld, en dan zijn we straks weer op de familie aangewezen in geval van onvoorziene uitgaven.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 04-11-2013 10:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@!null: Kun je niet sowieso na 1 jan alsnog de hypotheek ophogen? Dan stort je het spaargeld dat je wilde gebruiken voor keuken e.d. gewoon in het huis, na 1 jan is je toetsingsinkomen hoger en kun je de hypotheek verhogen en daar die uitgaven mee doen.

Ik weet alleen niet of je daar mee in de problemen komt v.w.b. de bijleenregeling. ( Sowieso wel zorgen dat de hypotheek akte al wel ten minste aan het hogere bedrag voldoet, anders heb je die kosten ook weer opnieuw )

[ Voor 30% gewijzigd door Woy op 04-11-2013 10:44 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
Woy schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:42:
@!null: Kun je niet sowieso na 1 jan alsnog de hypotheek ophogen? Dan stort je het spaargeld dat je wilde gebruiken voor keuken e.d. gewoon in het huis, na 1 jan is je toetsingsinkomen hoger en kun je de hypotheek verhogen en daar die uitgaven mee doen.

Ik weet alleen niet of je daar mee in de problemen komt v.w.b. de bijleenregeling. ( Sowieso wel zorgen dat de hypotheek akte al wel ten minste aan het hogere bedrag voldoet, anders heb je die kosten ook weer opnieuw )
Je kan volgens mij niet zomaar meer je hypotheek verhogen bij de meeste verstrekkers. Nog los van dat je opnieuw kosten maakt kan je alleen je hypotheek verhogen voor verbeteringen aan het huis. M.a.w. geld wat in het huis zit komt er niet meer uit.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ph4ge schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:58:
[...]
Je kan volgens mij niet zomaar meer je hypotheek verhogen bij de meeste verstrekkers. Nog los van dat je opnieuw kosten maakt kan je alleen je hypotheek verhogen voor verbeteringen aan het huis. M.a.w. geld wat in het huis zit komt er niet meer uit.
Ik weet natuurlijk niet hoe hypotheekverstrekkers er mee omgaan, maar hoe zou dat gaan als je het huis gefinancierd hebt bij twee verschillende partijen? Dan zou je een gedeelte toch ook over kunnen sluiten?

Feitelijk ben je gewoon aan het herfinancieren. Kosten maak je natuurlijk wel, de vraag is hoe hoog die zijn, en of het opweegt tegen de baten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Woy, ph4ge, we schrijven sowieso de hypotheek een stuk hoger in, zodat je daar binnen op een later tijdstip makkelijker de hypotheek kunt ophogen, en niet een tweede hypotheek hoeft af te sluiten of dat soort fratsen.
Wel moet je opnieuw de molen door (inkomensgegevens etc) en heb je er weer wat kosten aan.
Daarnaast is dat hoger inschrijven en daar gebruik van maken meestal bedoelt om op een later tijdstip nog een uitbouw te doen of iets dergelijks. Ik weet niet of het geaccepteerd wordt als we alweer ophogen terwijl de woning nog niet eens voltooid is qua bouw.

Het geld kun je inderdaad niet weer uit de hypotheek trekken (tenzij je het huis verkoopt), je kunt alleen ophogen/herfinancieren om je keuken en badkamer mee te doen (wat anders uit spaargeld ging). Dan heb je nog niet je spaargeld terug, maar heb je wat het huis betreft wel kunnen doen wat je wilde.

Wat vooral interessant is, is als ze half januari of later bouwen en we de hypotheekofferte dus kunnen ophogen met nieuwe inkomensgegevens voordat de hypotheekofferte gepasseerd is, dus voordat de hypotheek echt is begonnen. Daar zit een opening.
Maar voorhetzelfde geld zitten we ergens in december wel bij de notaris, het project loopt best goed.

Maarja, als iedereen net als wij uitstel moet vragen voor financieringsvoorbehoud duurt het natuurlijk wat langer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
@waah, je kan alles veranderen aan een huis behalve de locatie. (ok in jouw geval zal de tuin ook niet groter kunnen, maar je snapt wel wat ik bedoel)
Als de duurdere in betere wijk dan nog niet eens omlaag gepraat is en de goedkopere in mindere wijk al gezakt is dan is het verschil kleiner dan je nu ziet.
Buren die huren of buren die gekocht hebben, ik zou het wel weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:11
Silent7 schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:03:
Dat dacht ik ook. Alleen jammer dat die gekochte buren nog geld hadden voor een drumstel en elektrische gitaar (naast het dagelijkse van de trap af sleeen en mekaar de hersens inslaan). Ik wil maar aangeven, je buren heb je toch niet voor het kiezen.
De reden dat we nu naar vrijstaand verhuizen :P

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-11-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:26:
[...]
Ik wil maar aangeven, je buren heb je toch niet voor het kiezen.
Klopt, ik heb zelf ook de nodige overlast ervaren in de grote twee-onder-éénkapper van een bevriend stel. Zit je daar rustig op de bank, gaat puberzoonlief eventjes op tien met de stereo, en wanneer papa dan uiteindelijk thuis is, dan wil het ook nog wel eens flink klappen met de deuren. En voor rede vatbaar ho maar, want hij werkt hard en hij heeft een huis van bijna viereneenhalve ton, dus hij mag doen wat hij zelf wil.
De reden dat we nu naar vrijstaand verhuizen :P
Och, onze onderburen komen vanuit een groot vrijstaand huis in Bilthoven...vertelden laatst dat ze daar gek werden van de zwembadpomp van twee huizen verderop, en op zondagochtend 07.00 een andere buurman die even lekker met z'n heggenschaar wat struikjes te lijf ging. Eerlijk gezegd is de beste oplossing bij jezelf beginnen en minder ergeren. Kost even moeite, zeker voor hen die zich van nature nogal ergeren aan geluid, maar als je er uiteindelijk overheen bent, dan gaat er een wereld voor je open :)

Wil je geen overlast, dan moet je echt in de middle of nowhere wonen...moet je wel even het risico op een homejacking voor lief nemen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Silent7 schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:03:
@waah, je kan alles veranderen aan een huis behalve de locatie. (ok in jouw geval zal de tuin ook niet groter kunnen, maar je snapt wel wat ik bedoel)
Als de duurdere in betere wijk dan nog niet eens omlaag gepraat is en de goedkopere in mindere wijk al gezakt is dan is het verschil kleiner dan je nu ziet.
Ik woon nu in de minst favoriete buurt van de stad, en dat zijn de vriendelijkste mensen die er zijn. Schoonouders in een van de duurste buurten, die die knokken mekaar de tent uit. Naar mijn beleving en ervaring zijn mensen met minder geld vaak socialer kwa buren (samen kun je veel) dan mensen in duurdere buurten (de wereld draait om mij). Dit is wel een erg grote generalisatie natuurlijk, maar bij mijn buren gaat de muziek wel eens hard ja. Als ik me daaraan stoor bel ik even aan, en gaat de muziek gewoon zachter zonder gedoe. Nu woon ik ook in een relatief klein stadje (30.000 inwoners?) buiten de randstad.

Maar je kan inderdaad je huis niet verplaatsen zeker mee eens. Maar zolang de buren niet lastig zijn tja... Als de gemeente besluit een deel van een aso-wijk af te breken, dan verhuizen die gewoon naar de volgende wijk... en daar kan jij dan net wonen! (owja, het goedkopere huis is een hoekhuis, de duurdere een rijtjeshuis)

Maar ga sowieso nog wel kijken wat er bij beide huizen mogelijk is kwa onderhandelingsruimte... Woensdag 2e bezichtiging van het "goedkopere" huis. En dan maar op beide een bod uitbrengen en kijken hoe de onderhandelingen lopen. De makelaars weten allebei dat we nog een huis op het oog hebben. Het resultaat en de nasleep meld ik hier natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 08:05:
[...]

Nee hoor, ik ken de Boomgaardstraat alleen van Streetview, maar ik zou in jouw plaats precies hetzelfde doen :) Ik wil toch wel flink wat groen om mij heen en een wijds uitzicht, beiden had je (zo te zien?) niet in die straat.
Als ik je vertel dat we vertrekken naar Zevenkamp, echt randje met Ommoord, dan schiet je me af ;)

We hadden helemaal geen groen, geen tuin en het uitzicht werd beperkt door de buurflat die ook 3 hoog is :)

We gaan de Witte de With missen, maar de herrie, junks, dealers als buren en gejatte fietsen in de tuin íets minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat zouden jullie doen in onze situatie?

Hypotheek 250k met 100 aflossingsvrij en 150k bankspaar met een 17k saldo
Bod van 200k
Effectieve restschuld = 50k (of 33 wanneer we bankspaar opheffen)
Spaargeld: 55k
IB: 52% (ik) en 42% (vriendin)

We willen verkopen voor dit bedrag, maar het betalen met eigen spaargeld geeft geen flexibiliteit naar de toekomst (inrichting nieuwe woning etc) en daarnaast heeft mijn vriendin dan niet mee kunnen betalen aan de restschuld.

Waar we nu aan denken is het gebruiken van het bedrag op onze bankspaar rekening voor het aflossen en de rest uit eigen middelen. Zo heeft mijn vriendin deels meebetaald en ik maak niet al mijn spaargeld op.

De vraag is echter of dit wel verstandig is omdat we dan bij het aangaan van een nieuwe hypotheek onze bankspaar hypotheek kwijtraken. We kijken nu naar woningen van rond de 350-375k en moeten overigens sowieso al een nieuwe vorm afsluiten.

Wat zouden jullie doen? Bankspaar behouden en helemaal zelf betalen? Of bankspaar inzetten voor aflossing restschuld? Aflossingsvrij blijft dan wel bestaan.

Alternatieven zijn er niet echt toch? Deels mee financieren en bankspaar behouden zou ook nog kunnen, maar dan moet je eerst zoveel mogelijk eigen middelen inzetten (dus dat schiet niet op tenzij ik het eerst wegsluis ;))

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 04-11-2013 20:34 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afgelopen week het voorlopig koopcontract getekend en molen in werking gezet voor de hypotheek. Als alles goed gaat krijgen wij half december de sleutel! Heel veel zin in. Wel goeie tips weer kunnen halen uit dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Workaholic schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:28:
Wat zouden jullie doen? Bankspaar behouden en helemaal zelf betalen? Of bankspaar inzetten voor aflossing restschuld? Aflossingsvrij blijft dan wel bestaan.

Alternatieven zijn er niet echt toch? Deels mee financieren en bankspaar behouden zou ook nog kunnen, maar dan moet je eerst zoveel mogelijk eigen middelen inzetten (dus dat schiet niet op tenzij ik het eerst wegsluis ;))
Zoals ik het begrepen heb van mij adviseur zijn beiden inzetbaar als spaarhypotheek. De overheid maakt geen onderscheid tussen aflossingsvrij of spaarhypotheek, omdat beiden maximale renteaftrek hebben.
Dus je mag bij oversluiten een aflossingsvrij deel omzetten in een spaarhypotheek.

Vanaf 2014 wordt het makkelijker een restschuld mee te financieren onder NHG voorwaarden, dat zou nog een optie kunnen zijn. (hoewel ik verwacht dat je opgebouwde saldo eerst verdisconteerd wordt).
Persoonlijk zou ik, als je enigszins het kunt betalen, de restschuld uit eigen middelen betalen. Je houdt daarmee maximale flexibiliteit, 250.000 euro die je middels spaarhypotheek kunt financieren. Omdat je 55k spaargeld hebt lijkt me dit geen optie, er hoeft maar iets te gebeuren en je kunt je hypotheek niet meer betalen.

Een restschuld van 50k is wel fors, dat betekent dat je voor 1/5 het schip in gaat. Is het misschien slimmer om nog 2 jaartjes te blijven zitten?

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 05-11-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00

Bod van 200k

We willen verkopen voor dit bedrag, maar het betalen met eigen spaargeld geeft geen flexibiliteit naar de toekomst (inrichting nieuwe woning etc) en daarnaast heeft mijn vriendin dan niet mee kunnen betalen aan de restschuld.

Waar we nu aan denken is het gebruiken van het bedrag op onze bankspaar rekening voor het aflossen en de rest uit eigen middelen. Zo heeft mijn vriendin deels meebetaald en ik maak niet al mijn spaargeld op.

De vraag is echter of dit wel verstandig is omdat we dan bij het aangaan van een nieuwe hypotheek onze bankspaar hypotheek kwijtraken. We kijken nu naar woningen van rond de 350-375k en moeten overigens sowieso al een nieuwe vorm afsluiten.

Nog los van het feit of het goedkoper is, zou ik persoonlijk altijd gaan voor een spaarsaldo wat een leuk percentage is van mijn inkomen, zodat je tegenvallers goed kunt opvangen. En daarnaast een zo simpel mogelijk financieel product. (dus niet een constructie 100k aflossingsvrij, 150k bankspaar en 100k lineair/annuitair).

Belangrijk is denk ik om af te wegen; welke buffer je wilt hebben en wat je met je maandlasten wilt. Wil je je aflossingsvrije deel wellicht ook nog omzetten naar een vorm waar je wel bij gaat aflossen zodat je meer vermogen opbouwt? Of bevallen de 'lagere' maandlasten je wel?

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiedX schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:54:
[...]

Als ik je vertel dat we vertrekken naar Zevenkamp, echt randje met Ommoord, dan schiet je me af ;)

We hadden helemaal geen groen, geen tuin en het uitzicht werd beperkt door de buurflat die ook 3 hoog is :)

We gaan de Witte de With missen, maar de herrie, junks, dealers als buren en gejatte fietsen in de tuin íets minder ;)
Niets mis mee :) Ommoord/Zevenkamp zou mijn keuze niet zijn maar je kunt er vast fijn wonen. Ik vind vooral authenticiteit heel leuk, dus als een wijk redelijk 'gaaf' is gebleven in een bepaalde stijl, zoals bijv. de echte jaren '60-feel van Ommoord, dan kan ik dat wel waarderen. Persoonlijk zou ik ook bedanken voor junks en dergelijke voor de deur, gelukkig hebben wij daar geen last van (Statensingel, we wonen op de (hele) 3e en 4e, dus ons uitzicht is groen/bomen en skyline). Ik zou het wel erg lastig vinden om niet meer op loop/fietsafstand te zitten van de musea, de restaurants etc. Maar een tuin mis ik soms wel (in de zomer) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
* DiedX wist niet dat de Statensingel zo lang was....

Restaurants gaan we inderdaad wel missen, maar we hebben metrostation Nieuw Verlaat om de hoek, en zijn daarmee op 20 minuten op Beurs.

Een tuin hebben we wel. Perfect op het zuiden, met flonder, en van alles en nog wat :) Maar goed, we vervallen in een slowchat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De hypotheek uitzoeken is ook nog best een lastig pakket. Momenteel nijgen we naar de Nationale Nederlanden (3.95%) en dan zelf de overlijdensrisicoverzekering afsluiten.

Ik zag zojuist op Independer dat de eerste verstrekker (http://www.independer.nl/hypotheek/12974/productdetails.aspx) nu op 3.75% zit?

Van vrienden ook te horen gekregen dat het mogelijk is 2 leendelen te nemen. Bijvoorbeeld 60K 20 jaar vast op 4% en 100K op 3% voor 5 jaar. Dit levert een beter percentage op dan 10 jaar vast voor 3.95% met op de lange termijn nog een beperkt risico.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

We hebben een leuke woning gezien: €410.000 euro. De vrouw die er woonde is naar het bejaardentehuis en de zoon verkoopt 'm. Huis staat leeg en is al 60 jaar niets meer aan gedaan.

Ben er met een aannemer door gelopen en hij heeft een offerte gemaakt. De verbouwing zal ongeveer 100.000-110.000 euro gaan kosten (incl. alles, keuken, bad, kozijnen). Echt alles moet gedaan worden :(

Huis staat in een erg goede buurt. 5 huizen verderop staat een soortgelijk huis (die helemaal af is) voor 585 te koop. En in december is een andere woning waar ook alles aan moest gebeuren, voor 382.500 verkocht.

Ons max hadden we gezet op ongeveer 450-460.000 euro.

Dit gaat er op deze manier overheen. De verbouwkosten kunnen nog iets lager, de aannemer die had nog wel wat ruimte dus ik denk dat die 10.000 euro lager kunnen en afhankelijk of we het verven en slopen ook zelf doen: 20.000 euro.

De vraagprijs is dus 410 en het huis staat nog niet zo lang op de markt... Ik twijfel heel erg. Waar moet ik een grens trekken? Of moet ik überhaupt een grens trekken? Je blijft maar oprekken zo.

Kijk, stel ik kan 'm voor 360 kopen en ik verbouw voor 90, dan zit ik precies op 450 wat onze max was. Moet ik het stuk laten lopen als de verkoper 'm voor 380 wil (dus 6 tientjes extra hypotheek per maand)?

Maar waar wel? Grrr...

Iemand nog zinnige opmerkingen? Huis is het wel waard. Onze makelaar geeft aan dat na verbouwing het huis zeker boven de 5 ton getaxeerd zal worden. 525-540 schatte hij (voor zover deze schatting waarde heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 09:42:
[...]
Zoals ik het begrepen heb van mij adviseur zijn beiden inzetbaar als spaarhypotheek. De overheid maakt geen onderscheid tussen aflossingsvrij of spaarhypotheek, omdat beiden maximale renteaftrek hebben.
Dus je mag bij oversluiten een aflossingsvrij deel omzetten in een spaarhypotheek.
Dat mag dan echter niet meer in een box-1 product, want sinds 1 april dit jaar mag je het doelbedrag van een dergelijke regeling niet meer verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Woy schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:01:
[...]
Dat mag dan echter niet meer in een box-1 product, want sinds 1 april dit jaar mag je het doelbedrag van een dergelijke regeling niet meer verhogen.
Klopt. Zonder behoud hypotheekrenteaftrek waarmee dat een makkelijke keuze wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Elect schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:55:
De hypotheek uitzoeken is ook nog best een lastig pakket. Momenteel nijgen we naar de Nationale Nederlanden (3.95%) en dan zelf de overlijdensrisicoverzekering afsluiten.

Ik zag zojuist op Independer dat de eerste verstrekker (http://www.independer.nl/hypotheek/12974/productdetails.aspx) nu op 3.75% zit?
Vreemd, die van SNS staat nog niet op hun eigen site. Bovendien zouden ze ook naar 3,8 kunnen gaan en zijn ze nog de goedkoopste, dus waarom ineens naar 3,75? Ik vermoed een foutje. Of een goede deal!

Is SKP ook niet interessant ipv NN? 3,85%
https://mijn.hypotheker.n...actuele-rentestanden.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Ok, ondertussen wordt mijn tevredenheid over de Hypotheker Westblaak langzamerhand een rant/klucht. Werkelijk waar *ALLES* moet je achteraan.

Backoffice daar is zwaar overwerkt, en doet hun best, maar ik betaal toch wel grof om de zaken door hun te laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Nog 3 weken en dan is de sleuteloverdracht van ons huis. Ik ben nu aan het kijken naar verschillende energieleveranciers.

Ik zie allemaal verschillende leveranciers die een welkomstpremie geven aan het eind van het contract met de jaarafrekening (budgetenergie of energiedirect ). Echter zijn daar de tarieven van gas en electra hoger dan bijvoorbeeld greenchoice die geen welkomstpremie heeft.

Over de hele looptijd zullen de kosten waarschijnlijk weinig schelen. Maar als starter lijkt het me handiger om gewoon voor de lagere tarieven te gaan ipv de welkomstpremie, zodat je per maand meer overhoud.

Of denk ik nu helemaal verkeerd?

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

als je een inschatting kunt maken van je verbruik kun je gewoon berekeken wat uiteindelijk het goedkoopste voor je is. PS: bij greenchoice kun je ook elke maand weg (geen boete), dus dat is sowieso wel fijn in het begin. Kun je later altijd nog overstappen. Na alle heisa van het verhuizen/klussen, als het wat rustiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Ja ik heb een kleine berekening gedaan.

De verschillende energievergelijkingssites geven allen een verschillende hoeveelheid stroom en gas.
Ik heb de hoogste schatting genomen 3500kwh + 1700m3 gas (energieleveranciers.nl) en daarbij 200m3 extra gas geteld, omdat mijn vriendin een koukleum is en vanwege het oude huis.
Vooral bij een hoger gas verbruik komt Greenchoice steeds beter uit de vergelijking door de lagere gas tarieven.

Misschien zit ik met deze berekening aan de hoge kant.. Maar liever een voorschot aan de iets hogere kant dan een forse tegenvaller aan het eind van het jaar denk ik.

Iemand die in een vergelijkbare woning woont? (Bouwjaar 1900)

[ Voor 15% gewijzigd door Lonestander op 06-11-2013 10:08 ]

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Bod van 200k

In ieder geval kun je een aantal zaken uitsluiten die eigenlijk niet als uitkomst wilt. Als je het verschil geheel uit eigen middelen betaalt, hou je slechts € 5.000 over aan spaargeld. Met een nieuw huis op komst en ook in het algemeen, is zo'n kleine buffer wel op het randje.

Je bankspaarproduct wil je natuurlijk het liefst behouden, maar niet ten koste van alles. Let ook op de box-1 heffing die je mogelijk krijgt bij het (vroegtijdig) opheffen van je bankspaarproduct.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Weet iemand nog een goede Financiele adviseur? We hebben nu met 3 gepraat (de Hypotheker, NBG en nog iemand anders) maar over alle 3 heb ik zo mijn twijfels. Volgende week nog een afspraak met de Hypotheek Shop, maar ik zit toch ook sterk te twijfelen om het gewoon maar bij een bank zelf af te sluiten. Dingen als een Notaris, Taxatierapport en wat ander spul hebben we nu ook al zelf geregeld dus eigenlijk hebben we ook alleen nog maar een Hypotheek nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Welke locatie/omgeving? Zo kan ik er wel twee aanraden in Amsterdam.

Zoals eerder in dit topic gezegd kun je het soms ook echt zelf regelen zonder adviseur, maar ik weet niet meer hoe dat heet en waar je dat kan doen. Maar dan moet je al wel het e.e.a. afweten, en al je papieren goed hebben voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rev! schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:05:
Weet iemand nog een goede Financiele adviseur? We hebben nu met 3 gepraat (de Hypotheker, NBG en nog iemand anders) maar over alle 3 heb ik zo mijn twijfels. Volgende week nog een afspraak met de Hypotheek Shop, maar ik zit toch ook sterk te twijfelen om het gewoon maar bij een bank zelf af te sluiten. Dingen als een Notaris, Taxatierapport en wat ander spul hebben we nu ook al zelf geregeld dus eigenlijk hebben we ook alleen nog maar een Hypotheek nodig.
Check even Independer.nl, daar staan veel reviews en de beste 'adviseur' in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Zonder advies is tegenwoordig ook mogelijk. Doen wij ook, tenzij je in een ingewikkelde financiële situatie zit is het afsluiten van een hypotheek helemaal niet zo ingewikkeld.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vandaag een bod gedaan. Vraagprijs is 410, bod gedaan van 350.
We hebben een aankopende makelaar die de onderhandeling voor ons doet.

Mijn mening over makelaars blijft twijfelachtig.
Gisteren stelde mijn makelaar voor om voordat we een bod doen, eerst eens te informeren bij de verkopende makelaar. Het huis moet nog verbouwd worden (kosten: 120k) en dat zal een paar maanden duren (dubbele woonlasten). Dit wilde onze makelaar bij de verkopende makelaar neerleggen en informeren naar de ruimte in de prijs. Tegelijkertijd of er veel belangstelling was (wat zou kunnen betekenen dat ze nog even willen wachten, huis is nog maar enkele weken op de markt).

Hij belde vandaag dat de verkopende makelaar aan had gegeven wel ruimte te hebben, maar dat het geen 350 zal worden. Mijn makelaar verwachtte op 370 of 375 uit te kunnen komen.

Deze makelaars zijn 'vriendjes' van elkaar. Ze werken in dezelfde regio. Ik kan het niet uit mijn hoofd halen dat het in het gesprek zo is gegaan dat ze al een 'richtprijs' met elkaar besproken hebben (die 370-375) en dat het niets anders gaat worden dan één van die twee bedragen. Als het 370 wordt, dan heeft mijn makelaar gewonnen, wordt het 375 dan heeft de andere makelaar gewonnen. De winnaar geeft de ander een biertje tijdens de vrijdagmiddagborrel :)

Ongetwijfeld zal het niet altijd zo gaan, maar onrealistisch is het niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
!null schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:13:
Welke locatie/omgeving? Zo kan ik er wel twee aanraden in Amsterdam.

Zoals eerder in dit topic gezegd kun je het soms ook echt zelf regelen zonder adviseur, maar ik weet niet meer hoe dat heet en waar je dat kan doen. Maar dan moet je al wel het e.e.a. afweten, en al je papieren goed hebben voorbereid.
In Amsterdam inderdaad, ik dacht btw dat Independer niet bepaald onafhangelijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Galois schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:37:
Die dingen gebeuren, maar je zit er zelf bij. Jij weet wat je financiele mogelijkheden zijn en jij weet wat je het huis waard vindt. Als er nog voor 120k aan geklust moet worden mag het wel een fantastisch huis zijn overigens. Hou er rekening mee dat er bijna niemand is die een verbouwing van 120k of 33% gefinancierd krijgt. Jij zal dit waarschijnlijk wel voor je eigen situatie hebben uitgezocht en zal dat dus wel kunnen, maar de kans dat er een concurrent komt die het ook kan bieden lijkt mij minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Rev! Independer opzich is ook niet onafhankelijk, maar hiervoor werkt het op zich prima. Via Independer zie je dat het (wel) onafhankelijke AH Finance het goed doet in de reviews, en was ik ook erg tevreden mee terwijlik daarmee heb gesproken. Ben alleen niet met ze in zee gegaan omdat we al bij een ander bezig waren. Dat is hypotheeknet, waar ik opzich ook erg over te spreken ben, maar het gaat allemaal wat lastig. Dit heeft meer met de bank te maken dan de adviseur.

Als het alleen over vast inkomen gaat, dan is AH Finance goedkoop (met 1500 euro advieskosten) en gewoon goed. Dus zou ik daar naar toe gaan.

Beide partijen zijn naar mijn idee veel beter dan bij een grote bank langsgaan of partijen zoals de Hypotheker, waar we ook niet echt blij van werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ph4ge schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:54:
[...]

Die dingen gebeuren, maar je zit er zelf bij. Jij weet wat je financiele mogelijkheden zijn en jij weet wat je het huis waard vindt. Als er nog voor 120k aan geklust moet worden mag het wel een fantastisch huis zijn overigens. Hou er rekening mee dat er bijna niemand is die een verbouwing van 120k of 33% gefinancierd krijgt. Jij zal dit waarschijnlijk wel voor je eigen situatie hebben uitgezocht en zal dat dus wel kunnen, maar de kans dat er een concurrent komt die het ook kan bieden lijkt mij minimaal.
Nee, uiteraard. Wij zitten er zelf bij en vinden een prijs van 370k een mooie prijs. Maar waar ik dat op baseer? Geen idee. Dat het mogelijk zou zijn om het huis voor 360k te krijgen als de makelaars elkaar niet zouden kennen? Geen idee...

We zullen zo'n 60% van de verbouwing zelf betalen en 40% in een bouwdepot. Dit was mogelijk volgens de bank. 100% financieren doen ze niet meer, maar als je eigen geld hebt, dan komt dat bijna altijd wel goed. Ze gebruiken als 'vuistregel': van de verbouwing financieren zij maximaal 70%. In mijn geval hoeven ze maar 40% te financieren. Dus moet dat goedkomen.

Uiteraad gaat het uiteindelijk om het taxatierapport van de waarde na verbouwing. Maar dat is dit huis wel waard denk ik. De WOZ-waarde is momenteel 600k en een huis (exact dezelfde) een paar blokken verderop staat voor 585 te koop (die niet verbouwd hoeft te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Galois schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:59:
Nee, uiteraard. Wij zitten er zelf bij en vinden een prijs van 370k een mooie prijs. Maar waar ik dat op baseer? Geen idee. Dat het mogelijk zou zijn om het huis voor 360k te krijgen als de makelaars elkaar niet zouden kennen? Geen idee...
Is het een "uniek" huis of staat het in een straat/wijk met veel vergelijkbare huizen? In dat geval kan je op zn minst zelf even wat informatie bij het kadaster opvragen.

Ik kan het niet beoordelen van een afstand, maar als het allemaal zo makkelijk gaat en je komt precies uit op het bedrag wat je hebt aangegeven aan de makelaar dan zou ik daar mijn vraagtekens bij zetten. Ik bedoel, een huis waar zoveel aan moet gebeuren, die verkopen nauwelijks in deze tijd.

Er zijn al weinig mensen die het kunnen betalen, en de mensen die het wel kunnen willen vaak een huis met weinig gedoe. Kijk eens wat voor een huis je voor 5 ton nieuw kan bouwen, daar heb je bijna overal een state of the art ruime vrijstaande woning voor. (tegen de grondprijzen van nu, terwijl het een publiek geheim is dat die volgend jaar bijna in heel het land gaan dalen)
We zullen zo'n 60% van de verbouwing zelf betalen en 40% in een bouwdepot. Dit was mogelijk volgens de bank. 100% financieren doen ze niet meer, maar als je eigen geld hebt, dan komt dat bijna altijd wel goed. Ze gebruiken als 'vuistregel': van de verbouwing financieren zij maximaal 70%. In mijn geval hoeven ze maar 40% te financieren. Dus moet dat goedkomen.

Uiteraad gaat het uiteindelijk om het taxatierapport van de waarde na verbouwing. Maar dat is dit huis wel waard denk ik. De WOZ-waarde is momenteel 600k en een huis (exact dezelfde) een paar blokken verderop staat voor 585 te koop (die niet verbouwd hoeft te worden).
Recente transacties zijn veel interessanter dan vraagprijzen. Maar als een huis een vergelijkbaar huis wat af is een vraagprijs heeft van 585 dan zou je verwachten dat je daar na verbouwing dus flink onder komt. In de eerste plaats omdat dat maar een vraagprijs is waar ongetwijfeld wat van af kan, in de tweede plaats omdat er meer mensen een huis wat af is willen en kunnen kopen.

Zelf een bod gedaan van 4 ton op een huis met een vraagprijs van 560 wat al bijna 6 jaar voor die prijs te koop en leeg staat. Schijnen eigenwijze erfgenamen te zijn, eens kijken hoe ze reageren want er zal zeker een ton af moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
[...]
Waarom laat je de boel niet taxeren voordat je gaat bieden dan? Dat kost een paar honderd euro en dan heb je wel iets om de waarde op te baseren. Die kosten vallen in het niet bij het half miljoen dat je gaat betalen.

Dat het huis na verbouwing 585 waard zou zijn lijkt me overigens stug. Verbouwingskosten tellen al zelden voor 100% op bij de waarde van een huis, laat staan dat dit voor 200% zou gelden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ph4ge schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:09:
[...]
Is het een "uniek" huis of staat het in een straat/wijk met veel vergelijkbare huizen? In dat geval kan je op zn minst zelf even wat informatie bij het kadaster opvragen.

Ik kan het niet beoordelen van een afstand, maar als het allemaal zo makkelijk gaat en je komt precies uit op het bedrag wat je hebt aangegeven aan de makelaar dan zou ik daar mijn vraagtekens bij zetten. Ik bedoel, een huis waar zoveel aan moet gebeuren, die verkopen nauwelijks in deze tijd.

Er zijn al weinig mensen die het kunnen betalen, en de mensen die het wel kunnen willen vaak een huis met weinig gedoe. Kijk eens wat voor een huis je voor 5 ton nieuw kan bouwen, daar heb je bijna overal een state of the art ruime vrijstaande woning voor. (tegen de grondprijzen van nu, terwijl het een publiek geheim is dat die volgend jaar bijna in heel het land gaan dalen)
Nee, het is een jaren '20 huis (2-onder-1-kap) en in de straat staan dus veel verschillende huizen. Dit huis is onder architectuur gebouwd en in de buurt staan 5 identieke blokken en in een andere wijk (vergelijkbare wijk) ook weer 3 blokken. Allemaal uit de jaren 20 door deze architect gebouwd.

De afgelopen jaren is er van deze 8 blokken, één huis verkocht en dat was eind vorig jaar. Volgend Kadaster voor 380. Ook dat huis moest 'alles' aan gebeuren. Dat huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan en was begonnen met een vraagprijs van 510!

Klinkt dus (helaas wel op basis van N=1) positief. In de straat zelf is een 15 m2 groter, maar vergelijkbaar, huis voor 620 verkocht. Ik kan niet achterhalen wat de staat van deze woning was.

We hebben overigens nooit aan onze makelaar verteld dat we 370 voor dit huis over zouden hebben. We zoeken in het segment 4-5 ton en hij kwam zelf dat hij niet meer dan 370-375 voor deze woning zou willen betalen. Het is dus niet andersom gegaan dat ik gezegd heb dat ik er 370 voor over heb en dat hij met een prijs van 370 komt :)
[...]
Recente transacties zijn veel interessanter dan vraagprijzen. Maar als een huis een vergelijkbaar huis wat af is een vraagprijs heeft van 585 dan zou je verwachten dat je daar na verbouwing dus flink onder komt. In de eerste plaats omdat dat maar een vraagprijs is waar ongetwijfeld wat van af kan, in de tweede plaats omdat er meer mensen een huis wat af is willen en kunnen kopen.

Zelf een bod gedaan van 4 ton op een huis met een vraagprijs van 560 wat al bijna 6 jaar voor die prijs te koop en leeg staat. Schijnen eigenwijze erfgenamen te zijn, eens kijken hoe ze reageren want er zal zeker een ton af moeten.
Snap je (door mij) dikgedrukte opmerking hierboven niet. Een vraagprijs is inderdaad geen verkoopprijs. Maar als dit huis wat wij nu op het oog hebben voor 120k gaan verbouwen, dan zal hij er beter uitzien dan die woning van 585. En er is dan 5 ton voor betaald. Of deze woning die 'af' is voor 5 ton verkocht wordt, weet ik natuurlijk niet. Dat er door nieuwe bewoners toch 10k in zou moeten (verven, kleine dingetjes naar wens aanpassen) is niet onrealistisch, toch?

Het blijft zo'n lastige wereld. Daar waar je bij de keukenboer je druk maakt om 500 euro meer of minder, praat je hier over 10.000 euro meer of minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

T-MOB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:12:
[...]

Waarom laat je de boel niet taxeren voordat je gaat bieden dan? Dat kost een paar honderd euro en dan heb je wel iets om de waarde op te baseren. Die kosten vallen in het niet bij het half miljoen dat je gaat betalen.

Dat het huis na verbouwing 585 waard zou zijn lijkt me overigens stug. Verbouwingskosten tellen al zelden voor 100% op bij de waarde van een huis, laat staan dat dit voor 200% zou gelden.
Onze makelaar is ook taxateur... We hebben dan wel geen officieel taxatierapport, maar hij maakt wel gebruik van die kennis.

Dat de verbouwkosten niet voor 100% meetellen, laat staan voor 200% mag duidelijk zijn. Dat het huis eigenlijk 500 waard is en niet 370... Zou kunnen (ook onwaarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Galois schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:20:
Nee, het is een jaren '20 huis (2-onder-1-kap) en in de straat staan dus veel verschillende huizen. Dit huis is onder architectuur gebouwd en in de buurt staan 5 identieke blokken en in een andere wijk (vergelijkbare wijk) ook weer 3 blokken. Allemaal uit de jaren 20 door deze architect gebouwd.

De afgelopen jaren is er van deze 8 blokken, één huis verkocht en dat was eind vorig jaar. Volgend Kadaster voor 380. Ook dat huis moest 'alles' aan gebeuren. Dat huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan en was begonnen met een vraagprijs van 510!

Klinkt dus (helaas wel op basis van N=1) positief. In de straat zelf is een 15 m2 groter, maar vergelijkbaar, huis voor 620 verkocht. Ik kan niet achterhalen wat de staat van deze woning was.
Dat is redelijk, maar je zou wel moeten achterhalen wat er precies is gebeurd. Verder kan er natuurlijk nog verschil zitten, misschien ligt het wel op de hoek of juist niet of ligt hij aan de overkant van de straat met een gunstigere tuin.

1 huis is wel wat weinig vergelijkingsmateriaal, maar het is iets. Misschien ook naar de andere straten kijken, of heb je dat gedaan?
We hebben overigens nooit aan onze makelaar verteld dat we 370 voor dit huis over zouden hebben. We zoeken in het segment 4-5 ton en hij kwam zelf dat hij niet meer dan 370-375 voor deze woning zou willen betalen. Het is dus niet andersom gegaan dat ik gezegd heb dat ik er 370 voor over heb en dat hij met een prijs van 370 komt :)
Je geeft aan tussen de 4 en 5 ton, en hij komt met een huis wat je zo'n 495 kan kosten (excl. kk en tegenvallers) , dan heeft hij toch echt het maximale eruit gesleept? ;)
Snap je (door mij) dikgedrukte opmerking hierboven niet. Een vraagprijs is inderdaad geen verkoopprijs. Maar als dit huis wat wij nu op het oog hebben voor 120k gaan verbouwen, dan zal hij er beter uitzien dan die woning van 585. En er is dan 5 ton voor betaald. Of deze woning die 'af' is voor 5 ton verkocht wordt, weet ik natuurlijk niet. Dat er door nieuwe bewoners toch 10k in zou moeten (verven, kleine dingetjes naar wens aanpassen) is niet onrealistisch, toch?
Wat ik bedoel is dat als je zegt dat je 10.000 euro duurder uitkomt dat het inderdaad wel mee valt, maar misschien is hij wel bereid 10% van zijn vraagprijs af te doen om tot een verkoop te komen en dan ben je ineens 50.000 euro duurder uit. Gewoon iets om over na te denken. Het kan in ieder geval geen kwaad om dat huis ook te bezichtigen, even met de makelaar te praten, en wellicht kom je er achter dat dat huis interessanter is. Op zn minst laat je de verkoper zien dat je meerdere opties hebt.
Het blijft zo'n lastige wereld. Daar waar je bij de keukenboer je druk maakt om 500 euro meer of minder, praat je hier over 10.000 euro meer of minder :)
Het is nog lastiger te beoordelen van grote afstanden zonder de je weet om welk huis en welke buurt het gaat. Niet posten, want wellicht leest de verkoper ook mee!

Sceptisch zijn en goed blijven nadenken is het belangrijkste. In principe moet je aankoopmakelaar wel te verslaan zijn, dan zal je misschien nog altijd niet het onderste uit de kan halen maar zal je ook geen flater slaan als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ph4ge schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:53:

[...]
Je geeft aan tussen de 4 en 5 ton, en hij komt met een huis wat je zo'n 495 kan kosten (excl. kk en tegenvallers) , dan heeft hij toch echt het maximale eruit gesleept? ;)
Dank voor je reacties trouwens. Erg nuttig om zo meningen van anderen te lezen. Dank.

Ook ik heb mijn mening over makelaars (en andere verkopers), maar jij bent wel erg negatief naar mijn makelaar :P
Ik moet 'm verdedigen :)

Wij kwamen met dit huis. Hij was in eerste instantie juist niet positief omdat het te duur voor ons zou zijn. We zijn toen wezen kijken en hij gaf aan dat het duur was en verwachtte een flinke verbouwing van tegen de 150.000 euro.

Wij waren eigenwijs en hebben een aannemer langs laten komen en een offerte op laten maken.

(bovendien betalen we 'm een vaste prijs (EUR. 3000,- incl.) ongeacht de koopprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Vandaag 3e bezichtiging gehad van een huis. Zijn er wel over uit dat dit hem word. Echter wat zijn de stappen nu? hypotheekadviseur regelen neem ik aan (we weten al wat we max kunnen lenen) en bieden....

Zijn er nog dingetjes die belangrijk zijn om te vragen? als bijvoorbeeld WOZ waarde of gasverbruik?

dat bieden lastig hoor. waar begin je? altijd lastig. Heb al wat info over de woning naar boven gehaald, maar daar werd het niet makkelijker van.

Huis stond te koop voor 190, maar is gezakt al naar 175. Staat bijna een jaar te koop nu. Huis is 2 jaar geleden gekocht voor 150.000 oud huurhuis, maar volledig gerenoveerd (volgens de makelaar rond de 35.000 euro. En gezien de staat zou me dit niet verbazen.

Zijn helaas in de buurt geen andere huizen verkocht. Wat is een reëel openingsbod?

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 06-11-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Waah schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:15:
Vandaag 3e bezichtiging gehad van een huis. Zijn er wel over uit dat dit hem word. Echter wat zijn de stappen nu? hypotheekadviseur regelen neem ik aan (we weten al wat we max kunnen lenen) en bieden....

dat bieden lastig hoor. waar begin je? altijd lastig. Heb al wat info over de woning naar boven gehaald, maar daar werd het niet makkelijker van.

Huis stond te koop voor 190, maar is gezakt al naar 175. Staat bijna een jaar te koop nu. Huis is 2 jaar geleden gekocht voor 150.000 oud huurhuis, maar volledig gerenoveerd (volgens de makelaar rond de 35.000 euro. En gezien de staat zou me dit niet verbazen.

Zijn helaas in de buurt geen andere huizen verkocht. Wat is een reëel openingsbod?
De afgelopen twee jaar is de huizenmarkt met 10% gedaald.
De waarde van dat huis was 185.000 twee jaar geleden. Dus nu 166.000.

Aangezien de woning een jaar te koop staat, doe je daar nog eens iets van 5% vanaf: 160.000.

Je wilt dus uitkomen op een bedrag van 160.000 euro en een mooi openingsbod zou 150.000 euro zijn :-)

Niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Klinkt goed Galois. Dat was ook wel wat we zelf in gedachten hadden, die 160. openingsbod van 150 zoals je voorsteld had ik nog niet bedacht dus denk dat we daar dan mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Galois schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:04:
Dank voor je reacties trouwens. Erg nuttig om zo meningen van anderen te lezen. Dank.

Ook ik heb mijn mening over makelaars (en andere verkopers), maar jij bent wel erg negatief naar mijn makelaar :P
Ik moet 'm verdedigen :)

Wij kwamen met dit huis. Hij was in eerste instantie juist niet positief omdat het te duur voor ons zou zijn. We zijn toen wezen kijken en hij gaf aan dat het duur was en verwachtte een flinke verbouwing van tegen de 150.000 euro.

Wij waren eigenwijs en hebben een aannemer langs laten komen en een offerte op laten maken.

(bovendien betalen we 'm een vaste prijs (EUR. 3000,- incl.) ongeacht de koopprijs)
Dat ik geen hoge pet op heb van makelaars is voor de vaste bezoekers van dit topic wel bekend. ;) Ik bedoel mijn post echter niet als rant. Jij geeft aan je bedenkingen te hebben, ik geef aan waar je op moet letten. Als jij het verder voor jezelf kan verantwoorden dan is dat helemaal prima! :) Ik ben er niet bij, ik kan niet in jou portemonnee kijken, ik weet niet wat het huis waard is.

Betaal je de makelaar ook 3000 euro als er helemaal geen transactie plaatsvindt? Dan weet je wat zijn belang is ;) Wat doet hij overigens wel voor dat geld, als hij geen huizen zoekt en je zelf precies weet wat je het huis waard vindt?

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 06-11-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ph4ge schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:38:
[...]

Betaal je de makelaar ook 3000 euro als er helemaal geen transactie plaatsvindt? Dan weet je wat zijn belang is ;) Wat doet hij overigens wel voor dat geld, als hij geen huizen zoekt en je zelf precies weet wat je het huis waard vindt?
Haha... Klopt. Hij is zeker gebaat bij een transactie :)

Hij zoekt ook huizen, maar daar is hij niet echt een meerwaarde in. Alles staat op Funda en wij zoeken net zo goed.

De makelaar heeft goede kennis van de omgeving en de huizen. Bovendien scheelt het best wel wat werk, vind ik. Hij gaat mee bij elke bezichtiging (inmiddels al wel 30 gehad) en geeft zijn onafhankelijke mening. Bovendien weet hij voor hoeveel huizen verkocht zijn. Is vaak ook een meerwaarde.

3000 euro is best veel, maar wij hadden een apartement dat hij voor ons verkocht heeft. Het had een vanafprijs (130.000) en de koper die heeft ook 130.000 geboden. Ik ging hier gelijk mee akkoord (stond 3 jaar te koop). Deze makelaar heeft er 135.000 van weten te maken. Dus 5000 euro netto van onze restschuld af... Ik hoop dat deze 3000 euro ook wat oplevert en zo niet dan is het sowieso niet duur geweest (icm de verkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDD
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Houd ik me ook voor aangeraden (willen binnen een maand of 6-12 wat serieuser gaan kijken om iets te kopen na ~4 jaar gehuurd te hebben), in A'dam maar mogelijk buiten de ring.

Waar ik me even over verbaas is je opmerking 'inmiddels met 3 partijen gepraat'. Ik ben / was in de veronderstelling dat een gesprek je zo €1.000 kost. Zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Houd ik me ook voor aangeraden (willen binnen een maand of 6-12 wat serieuser gaan kijken om iets te kopen na ~4 jaar gehuurd te hebben), in A'dam maar mogelijk buiten de ring.

Waar ik me even over verbaas is je opmerking 'inmiddels met 3 partijen gepraat'. Ik ben / was in de veronderstelling dat een gesprek je zo €1.000 kost. Zie ik dit verkeerd?
Een kennismakingsgesprek is eigenlijk altijd gratis. Je gaat pas betalen als je verder met ze gaat.
We hebben nu met 3 gepraat (de Hypotheker, NBG en nog iemand anders) maar over alle 3 heb ik zo mijn twijfels
[...]
Heb Zelf met de SNS gesproken en binnenkort met NBG Finance. Wat viel je eigenlijk tegen aan NBG of een ander? waarvan je twijfels? heb zelf volgende week een kennismakingsgesprek met NBG Finance vandaar de vraag

Zelf notaris en taxatierapport is ook niet zo ingewikkeld. Alles regelen met de bank lijkt me een stuk lastiger?

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 06-11-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RDDD schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:42:
[...]

Zie mijn aanradingen hierboven.

Orienterend gesprek is meestal gratis. Ik heb zelfs een adviseur gehad, die ik belde met een helder plaatje (onder NHG met dit salaris kunnen we dit en dit krijgen, maar is er ook meer mogelijk) waarop hij besloot dit al voor te gaan leggen bij een bank, zonder hem gesproken te hebben. Waar hij nee op kreeg en het daarmee af was, voor 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
We willen een bod gaan doen, maar wil eerst nog wat kritische vragen stellen. Wil sowieso nog wat vragen stellen over welk stuk grond exact van de gemeente is (word nu geen grondrente voor betaald, maar zou in de toekomst natuurlijk wel kunnen) en of het dak nu wel of niet geisoleerd is. Zijn er nog meer kritische vragen die ik kan stellen? Dacht zelf nog aan demping onder laminaat 1e verdieping? maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 11:40

Kju

Ik zit de laatste tijd vaker in de GTA topics en dan kijk ik de laatste tijd hier wat minder.
Galois schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:56:
[...]

Haha... Klopt. Hij is zeker gebaat bij een transactie :)

Hij zoekt ook huizen, maar daar is hij niet echt een meerwaarde in. Alles staat op Funda en wij zoeken net zo goed.

De makelaar heeft goede kennis van de omgeving en de huizen. Bovendien scheelt het best wel wat werk, vind ik. Hij gaat mee bij elke bezichtiging (inmiddels al wel 30 gehad) en geeft zijn onafhankelijke mening. Bovendien weet hij voor hoeveel huizen verkocht zijn. Is vaak ook een meerwaarde.

3000 euro is best veel, maar wij hadden een apartement dat hij voor ons verkocht heeft. Het had een vanafprijs (130.000) en de koper die heeft ook 130.000 geboden. Ik ging hier gelijk mee akkoord (stond 3 jaar te koop). Deze makelaar heeft er 135.000 van weten te maken. Dus 5000 euro netto van onze restschuld af... Ik hoop dat deze 3000 euro ook wat oplevert en zo niet dan is het sowieso niet duur geweest (icm de verkoop).
30!? OMG, jij zou echt niet mijn favoriete klant zijn. Deze makelaar zal, ondanks wat hij nu doet voorkomen, jou laten kiezen voor alles wat "ethisch" acceptabel is want hij wil nu cashen. Iedere goede aankoopmakelaar weet al wat de verkoopmakelaar wil, de kans is vrij klein dat het niet in te schatten is. Hij praat jou nu richting de verkoopmakelaar, misschien niet bewust, maar hij doet het wel. Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat je een slechte deal gaat krijgen of dat je een slechte service krijgt.

Wat ik niet begrijp is hoe het komt dat je zo twijfelt. Hij moet, desnoods aan de hand van berekeningen en referenties, aan jou kunnen laten zien wat een acceptabele prijs is voor deze woning. Daarnaast moet je bij het bieden en het berekenen van de maximale koopsom niet uitgaan van de werkelijk te verwachten verbouwingskosten maar van normkosten omdat normkosten worden gehanteerd bij de waardering. Vandaar ook dat het verbouwingsbedrag van je aankoopmakelaar zo hoog klinkt maar hij doet het dus wel zoals het hoort. Ik laat zelf ook verbouwingen van 100.000 voor 30.000 uitvoeren als ik een weer met een handeltje bezig ben maar dat wil niet zeggen dat de woning dan maar 30.000 in waarde stijgt.. (bij mij ligt dat ook nog wat anders omdat ik qua koopsom vaak ook nog een stuk lager ligt, maar laat dat maar effe achterwege)

Edit:

Waarde huidige staat = waarde marktconform -/- normkosten om marktconform te maken
Hou hierbij wel rekening dat objecten waar aanzienlijke kosten noodzakelijk zijn om ze marktconform te kunnen maken meestal nog aanzienlijk minder opbrengen dan wanneer je uitgaat van "waarde marktconform -/- kosten marktconform maken". Enerzijds vanwege de financierbaarheid, anderzijds omdat de gemiddelde koper geen zin meer heeft om te klussen (serieus) en op zoek gaat naar kant-en-klaar.
/Edit
Galois schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:19:
[...]

De afgelopen twee jaar is de huizenmarkt met 10% gedaald.
De waarde van dat huis was 185.000 twee jaar geleden. Dus nu 166.000.

Aangezien de woning een jaar te koop staat, doe je daar nog eens iets van 5% vanaf: 160.000.

Je wilt dus uitkomen op een bedrag van 160.000 euro en een mooi openingsbod zou 150.000 euro zijn :-)

Niet?
Waah schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:37:
Klinkt goed Galois. Dat was ook wel wat we zelf in gedachten hadden, die 160. openingsbod van 150 zoals je voorsteld had ik nog niet bedacht dus denk dat we daar dan mee beginnen.
Hier gaat iets mis. Denk goed na: handelaar koopt het op voor 150k, knapt het op voor een aanzienlijk bedrag en jij wil met 150k openen? Dat heeft hier geen zin, zonde om er tijd aan te besteden. Bied eenmalig wat je ervoor over hebt, geef een lulverhaal over je maximale financieringscapaciteit ofzo. Het alternatief is om het te taxeren en te proberen om 20% onder de marktwaarde te bieden om 10% onder de marktwaarde uit te komen en steeds zeggen dat je je baseert op het advies van de taxateur.
Waah schreef op donderdag 07 november 2013 @ 07:49:
We willen een bod gaan doen, maar wil eerst nog wat kritische vragen stellen. Wil sowieso nog wat vragen stellen over welk stuk grond exact van de gemeente is (word nu geen grondrente voor betaald, maar zou in de toekomst natuurlijk wel kunnen) en of het dak nu wel of niet geisoleerd is. Zijn er nog meer kritische vragen die ik kan stellen? Dacht zelf nog aan demping onder laminaat 1e verdieping? maar verder?
Als je serieus bent over dit object en je denkt dat je er qua prijs uit gaat komen zou ik je aanraden om eerst een bouwkundige in te schakelen en bij de opname aanwezig te zijn en aan hem al je vragen te stellen. Vooral omdat je zegt dat het recentelijk is gerenoveerd (door een handelaar?) en de huidige eigenaar daar (blijkbaar) niet heeft gewoond. Je bouwkundige kan dan checken of de tegels goed verlijmd zijn, de afvoeren deugdelijk zijn, de leidingen geaard (en verzin maar verder). Afhankelijk van het bouwjaar en de locatie kunnen er diverse uiteenlopende serieuze problemen zijn bij woningen. Je aankoopmakelaar/taxateur/bouwkundige weten vaak in welke straten en welke buurten er sprake kan zijn van hoog grondwater, zwam en ander ongedierte, bouwkundige gebreken die bij de serie horen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 07-11-2013 11:53 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Zelf ook helemaal niets met makelaars. Toch maar 1 laten komen, omdat hij 2 vergelijkbare woningen in de buurt in kort tijdsbestek had weten te verkopen. Daarnaast verhuizen we naar de andere kant van het land, dan is een mannetje die de bezichtigingen doet wel handig.

Komt ie aankarren in zo ongeveer de dikste Audi die ik ooit gezien heb. Nekhaar ging meteen overeind staan. Na een rondje door de (rijtjes)woning te hebben gelopen geeft hij aan dat we niet meer moeten verwachten dan 152.000, met een courtage van 1,85(!) procent. Effectief betekent dat 149.000 opbrengst, een dikke restschuld.

Uiteindelijk besloten zelf de verkoop te doen. 10-20mm Sigma groothoeklens gekocht, foto's gemaakt, op Jaap gezet voor een habbekrats, en via Huysshop op Funda. Zelf bezichtigingen verzorgd. Totale kosten incl. groothoeklens: 1000 euro.
Aangeboden voor een direct-meenemen-prijs, 156.000. Tig aanvragen voor bezichtiging, binnen 1 week verkocht. (zelfs iemand die ongezien de vraagprijs wou bieden).

Duidelijk nog meer in gezeten, maar we gingen voor een snelle verkoop i.v.m. aankoop nieuwe woning.
Had ik makelaar's advies gevolgd, was ik voor bijna 10.000 euro het schip in gegaan. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-11-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36
Galois, mocht je er nou uitkomen met de verkopers, neem dan ook je bouwdepot mee als ontbindende voorwaarde bij de financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
mensen ervaring met bieden per mail? we willen gaan bieden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waah schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:23:
mensen ervaring met bieden per mail? we willen gaan bieden....
Wat zou daar speciaal aan moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ATS schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:24:
[...]

Wat zou daar speciaal aan moeten zijn?
bedoel meer dingen waar ik op moet letten. Voorwaarden die verder handig zijn (naast ontbindende voorwaarden) etc.
En wat is een reeel bedrag voor ontbinden op basis van kosten die voortkomen uit de bouwkundige keuring? is een gerenoveerd huis dus zou in principe weinig aan moeten gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Waah schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:25:
[...]
bedoel meer dingen waar ik op moet letten. Voorwaarden die verder handig zijn (naast ontbindende voorwaarden) etc.
En wat is een reeel bedrag voor ontbinden op basis van kosten die voortkomen uit de bouwkundige keuring? is een gerenoveerd huis dus zou in principe weinig aan moeten gebeuren....
Het gaat alleen om direct noodzakelijke kosten.
Maar ik zou dat in je bod nog niet vermelden. Zodra je overeenstemming hebt kun je hier samen een ei over leggen. Vaak vraagt de verkopende partij dat bij het opstellen van het verkoopcontract.

Zelf laat ik de bouwkundige keuring altijd uitvoeren voor het tekenmoment. Daarmee bouw je een extra vluchtroute in, immers, er is nog niets getekend.

[ Voor 22% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-11-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waah schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:25:
[...]

Dat is niet specifiek voor bieden per email. Dat is gewoon "bieden" :)

Aan voorwaarden (naast je ontbindende voorwaarden) kan je denken: hoe lang is het bod geldig? Wat is de oplevertermijn? Welke roerende goederen zijn inbegrepen?

Voor wat je redelijk vindt als kosten die voortvloeien uit de keuring zou je kunnen denken aan een percentage van je koopprijs. Bijvoorbeeld 2%. Denk dan wel over welke kosten dat precies gaat. In mijn geval wat het bijvoorbeeld zo dat ik zelf al wel gezien had (en ook was aangegeven) dat het schilderwerk niet in erg goede staat was. Kosten voor het schilderwerk zouden dus buiten de voorwaarden blijven, maar gevolgschade (kosten voor het vervangen van kozijnen door houtrot) veroorzaakt door dat achterstallige schilderwerk zouden er wel invallen. Ook wordt er onderscheid gemaakt in "direct noodzakelijk" en "op termijn" of iets van die strekking. Wat valt er wel, en wat valt er niet onder? Wat je kan zeggen is bijvoorbeeld "noodzakelijke kosten voor onderhoud binnen 1 jaar".

[ Voor 16% gewijzigd door ATS op 07-11-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 18:45
ph4ge schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:09:
[...]
Daar heb ik ook een (slechte) ervaring mee.
Een jaar geleden een bod gedaan op een huis wat 2 jaar tekoop stond, sinds 1970 niks meer aan gedaan. 100k verbouwkosten.
Ze hebben het bod gewoon afgewezen, geen beweging in te krijgen.

Huis is nu van de markt gehaald, geen idee wat ze ermee willen.
In deze tijd moet je voor verbouwen zelf geld meebrengen, dat door veel onderwaterstanden lastiger is geworden. Dat besef is er bij veel verkopers (nog) niet.

Erfgenamen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:37:
Vandaag een bod gedaan. Vraagprijs is 410, bod gedaan van 350.
We hebben een aankopende makelaar die de onderhandeling voor ons doet.

Hij belde vandaag dat de verkopende makelaar aan had gegeven wel ruimte te hebben, maar dat het geen 350 zal worden. Mijn makelaar verwachtte op 370 of 375 uit te kunnen komen.

Deze makelaars zijn 'vriendjes' van elkaar. Ze werken in dezelfde regio. Ik kan het niet uit mijn hoofd halen dat het in het gesprek zo is gegaan dat ze al een 'richtprijs' met elkaar besproken hebben (die 370-375) en dat het niets anders gaat worden dan één van die twee bedragen. Als het 370 wordt, dan heeft mijn makelaar gewonnen, wordt het 375 dan heeft de andere makelaar gewonnen. De winnaar geeft de ander een biertje tijdens de vrijdagmiddagborrel :)

En op ons bod van 350 een tegenbod gekregen van 395. Weer een bod gedaan. Nu van 360.

Heb het gevoel dat we op 372,5 uit gaan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:24
Wij hebben nu een huis op het oog met een vraagprijs van 235k.Badkamer is in 2009 vernieuwd, maar (zacht gezegd) op een manier die je tegenwoordig nergens meer ziet. Er moet flink wat aan gebeuren:

- badkamer vervangen
- keuken vervangen
- toilet beneden opnieuw betegelen
- houten vloer frezen + schuren

- tuin: ligt vol met grindtegels. Maar heeft nu niet direct prioriteit.

Al met al een flinke investering. Ik ben van mening dat we flink omlaag moeten met de prijs. Anders is het onhaalbaar. De vervanging van een keuken, toilet en vloer kunnen we zelf wel financieren. Dat is geen probleem. Maar de badkamer is een ander verhaal.

Kun je tegenwoordig nog wel dat soort dingen meefinancieren, als je zelf de keuken etc. uit eigen zak betaalt? En kun je ook een voorbehoud van financiering maken als: huidige marktwaarde + 105% + 10k verbouwing badkamer?

[ Voor 4% gewijzigd door DynamicDreams op 08-11-2013 07:53 ]

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
Dit kan gerust, maar dan moet je wel aannemelijk (of aantoonbaar wellicht zelfs) kunnen maken aan de bank dat dat geld wat je in de badkamer steekt daadwerkelijk een waardevermeerdering van het huis betekend. Een gloednieuwe badkamer die de verkeerde kleuren en tegeltjes heeft zul je niet zomaar door een andere kunnen laten vervangen met geld van de bank.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
DynamicDreams schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 07:53:
Kun je tegenwoordig nog wel dat soort dingen meefinancieren, als je zelf de keuken etc. uit eigen zak betaalt? En kun je ook een voorbehoud van financiering maken als: huidige marktwaarde + 105% + 10k verbouwing badkamer?
"'huidige marktwaarde + 105% + 10k" = 450k? :+

Alles valt of staat met de taxateur. Tegenwoordig kun je een taxateur nog wel een bedrag meegeven (altijd doen), maar hij heeft weinig marge omdat hij gebonden is aan NWWI regels.
Wanneer je de vraagprijs zover kunt drukken dat je 10.000 euro onder de marktwaarde (105%) uitkomt, zul je weinig moeite hebben om budget vrij te krijgen. Zo heb ik het 3 maanden geleden rond gekregen.

[ Voor 30% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-11-2013 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Aangezien je zelf ook geld inbrengt moet dit geen enkel probleem sowieso zijn bedragen tot 15K altijd wel redelijk goed te onderbouwen als je tevens scherp aankoopt (dus onder getaxeerde Mw.)

[ Voor 46% gewijzigd door Ray op 08-11-2013 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Galois schreef op donderdag 07 november 2013 @ 23:03:
[...]

En op ons bod van 350 een tegenbod gekregen van 395. Weer een bod gedaan. Nu van 360.

Heb het gevoel dat we op 372,5 uit gaan komen :)
en waar wil jij op uitkomen? Zeker gezien je eerdere verhaal zou ik me daar vooral aan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
rinkel schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:24:
[...]

Daar heb ik ook een (slechte) ervaring mee.
Een jaar geleden een bod gedaan op een huis wat 2 jaar tekoop stond, sinds 1970 niks meer aan gedaan. 100k verbouwkosten.
Ze hebben het bod gewoon afgewezen, geen beweging in te krijgen.

Huis is nu van de markt gehaald, geen idee wat ze ermee willen.
In deze tijd moet je voor verbouwen zelf geld meebrengen, dat door veel onderwaterstanden lastiger is geworden. Dat besef is er bij veel verkopers (nog) niet.

Erfgenamen... |:(
Helaas, niks geworden. Kreeg gelijk een eindbod van 10.000 euro onder de vraagprijs. Geen uitleg of niks waarom dat huis dat waard zou zijn, terwijl ik uitgebreid mijn bod onderbouwd heb. Ik heb wel duizend verontschuldigingen van de makelaar gehad. Blijkbaar moeten de verkopers het met zn drieen eens worden en er is er een die niet wil zakken. Natuurlijk heeft de makelaar een belang bij een transactie en niet noodzakelijk bij de hoogste prijs, maar wat die makelaar over de verkopers zei en over hun absurde vraagprijs gaf mij niet het idee dat ik diegene was die eigenwijs aan het doen was.

Anyhow, als ze liever een leegstaand huis hebben waar ze niks mee kunnen en alleen maar geld kost, ipv ruim 4 ton te verdelen is dat niet mijn probleem. Lijkt mij niet erg respectvol naar de inmiddels overleven eigenaar en je zal het zelf ook een keer willen afsluiten, maar aan de andere kant als je het al 6 jaar uitstelt maakt een jaar meer of minder ook niet uit. Ik snap ook helemaal niet waar dat eindbod vandaan komt, er is nog nooit een vergelijkbaar huis voor die prijs verkocht en hoewel ik het een leuk huis vind is er natuurlijk wel wat op aan te merken op een huis wat al zo'n tijd niet bewoond wordt.
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:32:
[...]

"'huidige marktwaarde + 105% + 10k" = 450k? :+

Alles valt of staat met de taxateur. Tegenwoordig kun je een taxateur nog wel een bedrag meegeven (altijd doen), maar hij heeft weinig marge omdat hij gebonden is aan NWWI regels.
Wanneer je de vraagprijs zover kunt drukken dat je 10.000 euro onder de marktwaarde (105%) uitkomt, zul je weinig moeite hebben om budget vrij te krijgen. Zo heb ik het 3 maanden geleden rond gekregen.
Als vraag en aanbod bij elkaar komen en het komt tot een overeenkomst, dan is dat op dat moment de marktwaarde. Onder de marktwaarde uitkomen kan dus in principe helemaal niet, tenzij de verkoper bewust niet aan de hoogste bieder verkoopt.

In principe is het verstandig om de hele verbouwing bij de bank neer te leggen, dus niet alleen het deel wat je niet zelf kan financieren. De bank zal dan de verwachte waardestijging wel willen financiering, dat is bij keukens, badkamers dat soort ongein vaak zo'n 30% van de kostprijs. Daarmee zou hij denk ik een stuk geholpen zijn.

Als hij alleen gaat voor een extra financiering voor een keuken dan is de kans vrij klein dat je een behoorlijk bedrag krijgt naast je 105% LTV hypotheek.

[ Voor 12% gewijzigd door ph4ge op 08-11-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ph4ge schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:11:
[...]
Als vraag en aanbod bij elkaar komen en het komt tot een overeenkomst, dan is dat op dat moment de marktwaarde. Onder de marktwaarde uitkomen kan dus in principe helemaal niet, tenzij de verkoper bewust niet aan de hoogste bieder verkoopt.
Onzin. Er zijn tig redenen te bedenken waarom een woning voor een lager bedrag verkocht wordt dan op dat moment de marktwaarde is. De financier kijkt naar de VVW zoals getaxeert door een NWWI gecertificeerde taxateur. Als hij de woning aanschaft voor een bedrag dat fors lager ligt dan deze taxatie, maakt hij een goede deal, en zal de bank weinig moeite hebben om de verbouwing te financieren.
ph4ge schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:11:
[...]
In principe is het verstandig om de hele verbouwing bij de bank neer te leggen, dus niet alleen het deel wat je niet zelf kan financieren. De bank zal dan de verwachte waardestijging wel willen financiering, dat is bij keukens, badkamers dat soort ongein vaak zo'n 30% van de kostprijs. Daarmee zou hij denk ik een stuk geholpen zijn.
60% bedoel je.

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-11-2013 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:39:
[...]

Onzin. Er zijn tig redenen te bedenken waarom een woning voor een lager bedrag verkocht wordt dan op dat moment de marktwaarde is. De financier kijkt naar de VVW zoals getaxeert door een NWWI gecertificeerde taxateur. Als hij de woning aanschaft voor een bedrag dat fors lager ligt dan deze taxatie, maakt hij een goede deal, en zal de bank weinig moeite hebben om de verbouwing te financieren.
De heb je het over de getaxeerde waarde, dat is echt iets anders dan de marktwaarde.

"de marktwaarde zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: ['mɑrktwardə] Verbuigingen: marktwaarde|s, marktwaarde|n (meerv.) geldwaarde die iets zou opbrengen als het werd verkocht"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ph4ge schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:44:
[...]
De heb je het over de getaxeerde waarde, dat is echt iets anders dan de marktwaarde.

"de marktwaarde zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: ['mɑrktwardə] Verbuigingen: marktwaarde|s, marktwaarde|n (meerv.) geldwaarde die iets zou opbrengen als het werd verkocht"
Marktwaarde = Vrije Verkoop Waarde (door taxateur vastgesteld) = waarde waar financier zijn maximale hypotheek op baseert.

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-11-2013 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Word nu wel heel spannend! een tegenbod gekregen! het onderhandelen is begonnen.... komt nu wel dichtbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Waah schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:27:
Word nu wel heel spannend! een tegenbod gekregen! het onderhandelen is begonnen.... komt nu wel dichtbij :D
150 geboden? Tegenbod van hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Galois schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:41:
[...]

150 geboden? Tegenbod van hoeveel?
Tegenbod van 170 gekregen... willen rond de 160 uitkomen... zat zelf te denken: 154, 157, 159.... dan dan spring je er niet opeens naartoe... of jullie nog ideen? ligt natuurlijk aan het tegenbod... ze zijn nu 5000 gedaald. ik stijg nu 4000... even kijken wat het volgende bod oplevert denk dat dat al veel duidelijk maakt.

Makelaar gaf trouwens aan dat het handiger is de bouwkundige keuring te doen voor het voorlopige contract... was makkelijker zodat er dan nog over onderhandeld kan worden en hoeft het contract minder uitgebreid. Klopt dit? Het klinkt wel logisch en verwacht eigenlijk niets spannends gezien alles helemaal gerenoveerd is

PS: Lastig trouwens... een huis kopen EN de IBOOD hunt volgen :D

[ Voor 81% gewijzigd door Waah op 08-11-2013 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

€500 gezakt? Dat lijkt me niet een heel serieus tegenbod. Ik zou vragen om een beter tegenbod waarin er echt een stap gezet wordt. Waarom zo'n lang traject met stapjes als je al weet waar je uit wil komen?

Edit: de €500 bleek een typefoutje te zijn, en €5000 te moeten zijn. Dat veranderd de zaak :)

[ Voor 19% gewijzigd door ATS op 08-11-2013 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ATS schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:09:
€500 gezakt? Dat lijkt me niet een heel serieus tegenbod. Ik zou vragen om een beter tegenbod waarin er echt een stap gezet wordt. Waarom zo'n lang traject met stapjes als je al weet waar je uit wil komen?
Sorry typfout haha :P 5000 gezakt XD my bad!
En door het typen van dit de box gemist! NOOOOOOO :P

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 08-11-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
Precies. Gewoon voorstellen om het verschil te delen. Dikke kans dat verkoper daar ook wil uitkomen gezien zijn tegnbod van 170.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
T-MOB schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:47:
Precies. Gewoon voorstellen om het verschil te delen. Dikke kans dat verkoper daar ook wil uitkomen gezien zijn tegnbod van 170.
daar zal het uiteidnelijk wel op uitkomen.. heb nu eerst een bod van 154 gedaan kijken wat de reactie is. Als het verschil dan weer rond de 160 zit is het voor te stellen, al zal de makelaar toch snel zijn best doen om hoger te vragen als ik aangeef dat ik wil middelen? of zie ik dat verkeerd (0 ervaring dus)
Pagina: 1 ... 93 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.