Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.880 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:42
Er zijn ook genoeg situaties te bedenken dat je juist niet alle privé vermogens met elkaar wilt delen (hoe verliefd je ook bent :P ).

* Grolsch heeft ook al een 1000'en € 's betaald aan notaris en adviseurs, maar ik heb het nu wel geregeld zoals ik het wil hebben :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Woy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 08:38:
[...]

Volgens mij niet, in mijn samenlevingscontract stond opgenomen dat mijn (ex) partner pas onze gezamenlijke spullen zou erven als er tussen het overlijden meer dan x dagen zat. Juist om te voorkomen dat er bij een ongeluk discussie zou komen over wie er eerst overleden is. Daarvoor was het blijkbaar niet nodig om een testament op te stellen.
Klopt, die clausule hadden wij destijds ook opgenomen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

ph4ge schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 08:51:
Ik vind het maar een rare discussie. Je gaat toch geen immense investering doen waar je elkaar langere tijd aan elkaar verbindt zonder dat je elkaar volledig vertrouwt en de hele duidelijke intentie hebt om bij elkaar te blijven "tot het einde"? Neem gewoon een geregistreerd partnerschap of trouw met elkaar, en als je nog twijfelt is daar niks mis mee maar ga dan huren.
En jij denkt dat de mensen die gingen trouwen, en later weer gescheiden zijn, bij dat altaar stonden met de intentie van: Mwah, leuk voor een paar jaar, maar ik weet nu al dat het niet voor altijd is?......

Dit is duidelijk een situatie van: Hope for the best, prepare for the worst....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Ik zit nu ook over een samelevingscontract te dobben. 30 Oktober krijg ik de sleutle van mijn huis (staat op mijn naam). Voorlopig gaan we erin klussen en ik schat dat we zo rond 1-1-2014 overgaan. Is het dan al raadzaam om een samenlevingscontract af te sluiten? Mijn vriendin is net geswitcht naar een andere werkgever 0-urencontract en het is nog een beetje bekijken wie wat gaat betalen qua huishouden.

We hebben afgesproken dat zij zeg maar het meubilair gaat kopen en de boodschappen betaald. Gas, water, elektra + internet doen we samen. De overige zaken die met het huis te maken hebben betaal ik.

We hebben nu eerst inboedel van mijn ouders, die hebben hun meubilair vervangen. Dus ik verwacht ook niet dat er echt grote aankopen gedaan gaan worden voor 1 januari. Is het dan beter om even aan te zien hoe het loopt en dan pas een samenlevingscontract + testament te nemen of meteen al?
In de offerte die mijn hypotheekadviseur heeft aangevraagd bij de notaris zit alles erin voor €973 euro, ook een testament en een samenlevingscontract. Ik heb hier nog niks meegedaan, denk dat de kans bestaat dat als je later een testament etc neemt dat je dan extra moet betalen omdat het als een los contract zonder de hele aankoop van de woning gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:30

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je direct gaat samenwonen lijkt het me raadzaam direct ook een samenlevingscontract aan te gaan.

In mijn geval gaat mijn vriendin gaandeweg bij mij intrekken. Het huis is wordt volledig van mij (en de bank :P ). Zij blijft eerst nog even achter ivm werk. Voor ons is dus het ijkpunt als ze haar huur opzegt, dan wonen we samen en stellen we een contract op. Vandaar dat wij het niet direct bij de aankoop van het huis doen, maar eigenlijk zie ik dat ook als een uitzondering op de regel. Het is niet de optimale manier, maar in ons geval wel de meest praktische.

Maar even wat anders:
Binnetie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:14:
...
We hebben afgesproken dat zij zeg maar het meubilair gaat kopen en de boodschappen betaald. Gas, water, elektra + internet doen we samen. De overige zaken die met het huis te maken hebben betaal ik.

We hebben nu eerst inboedel van mijn ouders, die hebben hun meubilair vervangen. Dus ik verwacht ook niet dat er echt grote aankopen gedaan gaan worden voor 1 januari.
...
In feite neem jij de inboedel mee. Wil je dan niet vastleggen dat die van jou blijft, totdat het wordt vervangen?
Imho heb je uitgaven voor de huizenbezitter, en gezamenlijke huishoudelijke uitgaven. De gezamenlijke huishoudelijke uitgavenpot kun je op 2 manieren vullen: naar rato van inkomen, of ieder een gelijk bedrag. Dat moet je zelf beslissen, en zal vooral afhankelijk zijn van het verschil tussen beide inkomens en waar jullie je goed bij voelen.

Waarom betalen jullie niet samen de boodschappen? Imho zijn dat huishoudelijke uitgaven, en dus ook uit de huishoudelijke pot.
GWL+internet vallen daar ook onder, zoals je zelf al aangeeft.

Jij betaalt de andere kosten van het huis, dus ook de hypotheek. En dan ook de volledige premie, of betaal jij alleen de aflossing volledig, en wordt de rente dan gedeeld? Dat laatste willen wij dus gaan doen. We zien de rente als huur die je aan de bank betaalt om alvast in het huis te mogen wonen.

En dan nog even een vraag in het algemeen:
Afvalheffing lijkt mij een huishoudelijke uitgave te zijn. Je produceert samen afval, dat moet afgevoerd worden. Hoe zit dat met de rioolheffing? Komt die voor rekening van de huizenbezitter, of voor het huishouden? Zo zijn er vast nog wel meer kostenposten te bedenken die me nu (als aspirant-huizenbezitter :P ) nog niet te binnen schieten. Misschien hebben er nog wel een aantal mensen hier wat suggesties wat er nog meer op ons af komt?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Helder verhaal DrivinUCrazy.
De inboedel kregen wij gratis van mijn ouders, anders ging het naar de kringloop. Zij bekommeren er zich niet meer om. Ook ivm haar werk wil ik het eerst een tijdje aanzien denk ik. Alles wat ze nu koopt voor het huis (hele kleine dingen) bewaard ze de bon en zet ze op dat zij het heeft betaald met beide onze handtekeningen erop. Daarna kunnen we gaanderweg dingen toevoegen en dingen meenemen die we in het samenlevingscontract willen hebben.

Ik betaal de volledige hypotheek (annuïteiten), de HRA laat ik ook storten op mijn eigen rekening. Boodschappen kunnen we ook delen, zij wil graag een gedeelte meebetalen maar we willen nog niet dat het huis samen van ons wordt. Want als zij mee zou betalen aan de hypotheek en je zou uit elkaar gaan zit je daar mee. Ook met de overwaarde en als zij meebetaald bouwt ze ook vermogen op enzo. Dat is nog even een klein beetje ver van ons bed.

Dat van rioolheffing en afvalheffing had ik even niet aan gedacht maar is een goeie om ook samen te doen. Ik neem aan dat je vriendin niet buiten in de tuin naar het toilet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als het huis van jou is, waarom zou je dan een samenlevingscontract willen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Binnetie: In een samenlevingscontract beschrijf je eigenlijk alleen hoe je het een en ander regelt bij het uit elkaar gaan ( En bij overlijden, maar dan alleen voor gedeelde eigendommen, anders moet het via een testament ). Aangezien jullie geen gezamenlijke eigendommen zullen hebben ( Of in ieder geval niet enorm waardevolle ), is het eigenlijk helemaal niet zo van belang om dat vast te leggen. Immers neemt iedereen gewoon zijn eigen spullen weer mee als het stuk loopt.

Vastleggen hoe je de financieen tijdens je relatie regelt heeft niet zo veel nut, want nu ben je het toch nog met elkaar eens. Het officiele is juist voor het moment je het niet meer met elkaar eens bent. Op het moment dat je het niet meer eens kunt worden over hoe je de lasten verdeelt is je relatie waarschijnlijk toch al niet meer te redden :+. Het belangrijkste is dus wel dat duidelijk is welke spullen van wie zijn, zolang dat het geval is, hoeft er ook helemaal niets verdeeld te worden.

Afvalstoffenheffing lijkt me inderdaad typisch iets dat gewoon onder de huishoudkosten valt, immer word het bedrag ook hoger als je met meer mensen in een woning woont ( Vaak is het 1 eenheid voor 1 persoon, en 3 eenheden voor meerdere. Met z'n tweeen betaal je dus 3 maal zoveel dan dat je in je eentje zou doen ;) )

[ Voor 48% gewijzigd door Woy op 24-10-2013 12:27 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Interessant, want ik was altijd de persoon die zei dat we er geen 1 nodig waren. En daar komt nog bij dat wanneer iedereen op de bon zet wie wat gekocht heeft (bijv bij aanschaffen van €100,00 of meer) met beide handtekeningen eronder, dat je dan eigenlijk hetzelfde hebt. Er zullen natuurlijk aanschaffen zijn die je samen doet, maar dan pas op het moment dat we echt samenwonen.
Testament wil ik nog wel laten opmaken, maar dat komt later wel. Ik wil eerst gesetteld zijn.

Zij wil op haar manier bijdragen, zij betaald van haar spaargeld meubels etc, mochten we uit elkaar gaan heb ik een deels leeg huis maar kan ze wel haar dingen meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Binnetie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:03:
Helder verhaal DrivinUCrazy.
De inboedel kregen wij gratis van mijn ouders, anders ging het naar de kringloop. Zij bekommeren er zich niet meer om. Ook ivm haar werk wil ik het eerst een tijdje aanzien denk ik. Alles wat ze nu koopt voor het huis (hele kleine dingen) bewaard ze de bon en zet ze op dat zij het heeft betaald met beide onze handtekeningen erop. Daarna kunnen we gaanderweg dingen toevoegen en dingen meenemen die we in het samenlevingscontract willen hebben.
Duidelijk. :)
Ik betaal de volledige hypotheek (annuïteiten), de HRA laat ik ook storten op mijn eigen rekening. Boodschappen kunnen we ook delen, zij wil graag een gedeelte meebetalen maar we willen nog niet dat het huis samen van ons wordt. Want als zij mee zou betalen aan de hypotheek en je zou uit elkaar gaan zit je daar mee. Ook met de overwaarde en als zij meebetaald bouwt ze ook vermogen op enzo. Dat is nog even een klein beetje ver van ons bed.
Daar zat ik ook nog mee. De aflossing ga ik betalen, punt. Onderhoud aan het huis, woonhuisverzekering en ozb-belasting dus ook! Verbouwingen zijn discutabel; als we samen een nieuwe badkamer willen, dan kost dat ons samen geld. Maar dan moet je daarna daar weer een prijskaartje aan hangen en dan heeft de een een vordering op de ander. De notaris had daar een voorbeeldje van, maar ik vond het nog best ingewikkeld :P
De hypotheekrente willen we delen zodra zij bij me intrekt. HRA wordt dan dus óók gedeeld. Al met al dus een flinke rekensom.
Dat van rioolheffing en afvalheffing had ik even niet aan gedacht maar is een goeie om ook samen te doen. Ik neem aan dat je vriendin niet buiten in de tuin naar het toilet gaat?
Het voorbeeld van rioolheffing was nogal ongelukkig gekozen, maar dat komt doordat ik niet weet wat er nog meer voor kosten op me af gaan komen. Hopelijk geen, maar dat zal vast nog wel tegenvallen. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dan zitten we een beetje in hetzelfde schuitje. Ik moet ook nog zien wat er allemaal op mij afkomt. Dat maakt het spannend. Op het moment dat we echt gaan samenwonen en dan willen we misschien ook de badkamer aan gaan pakken, zal dat een gezamelijke aanschaf worden wat ook in het samenlevingscontract moet komen te staan. In geval van uit elkaar gaan zal naar ratio dan moeten worden bekeken hoeveel ik dan moet terugbetalen van de badkamer aan haar (afschrijving enzo).
Maar wat jij opsomt dat dat betaal ik dus ook zelf omdat het nu gewoon bij het huis hoort die van mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag :

Ik heb een bod gedaan op een huis, deze is inmiddels aanvaard. Er moeten alleen nu nog wat zaken worden geregeld en wat eventuele kleine onderhandelingen over kosten die misschien uit de bouwkundige keuring komen. Dit duurt alleen helaas erg wel lang door niet erg vlotte makelaar (zou anders verwachten gezien de markt buiten ..).

Wat als er nu een andere partij een bod doet? Mag dat of heb ik het alleen recht nu omdat ze in onderhandeling zijn mij met ...

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 15:48
Sparhawk schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:54:
[...]

En jij denkt dat de mensen die gingen trouwen, en later weer gescheiden zijn, bij dat altaar stonden met de intentie van: Mwah, leuk voor een paar jaar, maar ik weet nu al dat het niet voor altijd is?......

Dit is duidelijk een situatie van: Hope for the best, prepare for the worst....
Je kan ook allerlei voorwaarden toevoegen aan een huwelijk of geregistreerd partnerschap zodat je op het ergste ben voorbereid. Alleen wat jullie nu doen is een kale, bijna waardeloze samenlevingscontract uitbreiden tot het bijna een huwelijk is. Ik denk dat het beter is om een complete overeenkomst eventueel iets uit te kleden. Juist bijv. het erven is dat gelijk goed geregeld. Wettelijk is het een heel stuk makkelijker en het biedt veel meer bescherming. Het is ook goedkoper en voor de belasting handiger. Het samenlevingscontract was zo ook niet bedoeld.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@ NED_KELLY

Voor zover ik het altijd heb begrepen is het een gentlemen's agreement dat ze nu niet meer met iemand anders in zee gaan. Na het tekenen van het contract hebben beide partijen een bedenktijd van 3 (werk)dagen. Ik heb nog nooit gehoord dat hier iemand gebruik van heeft gemaakt.

Maar, als er iemand 50k meer biedt, dan begrijp je zelf ook wel dat ze zich tijdens deze periode bedenken, en dat het daarna aan die ander wordt verkocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:02
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:17:
@ NED_KELLY

Voor zover ik het altijd heb begrepen is het een gentlemen's agreement dat ze nu niet meer met iemand anders in zee gaan. Na het tekenen van het contract hebben beide partijen een bedenktijd van 3 (werk)dagen. Ik heb nog nooit gehoord dat hier iemand gebruik van heeft gemaakt.

Maar, als er iemand 50k meer biedt, dan begrijp je zelf ook wel dat ze zich tijdens deze periode bedenken, en dat het daarna aan die ander wordt verkocht. ;)
na het tekenen heeft alleen de koper bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:17:
@ NED_KELLY

Bedankt, maar ik heb nog niet getekend - vandaar de vraag (moet eerst nog een aantal zaken uitonderhandelen voordat deze op papier komen.

Kan er dan nog iemand tussen komen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik dacht dat het gebruikelijk was om je bod te doen onder voorbehoud van een aantal zaken, zoals financiering en de uitkomst van een bouwkundig rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DaTimMan schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:22:
[...]

na het tekenen heeft alleen de koper bedenktijd
In het contract dat ik hier heb liggen (vrijwel standaard NVM contract) staat toch echt dat de verkopers dezelfde bedenktijd als de koper bedingen.
De kans dat ze daarvan gebruik gaan maken is natuurlijk klein, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:11
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:35:
[...]

In het contract dat ik hier heb liggen (vrijwel standaard NVM contract) staat toch echt dat de verkopers dezelfde bedenktijd als de koper bedingen.
De kans dat ze daarvan gebruik gaan maken is natuurlijk klein, maar niet onmogelijk.
Wanneer een koopcontract is getekend mag alleen de koper er nog onderuit. Dit is wettelijk geregeld.
Ook logisch want de koper begint met kosten te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-10-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

MrAcid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:27:
Ik dacht dat het gebruikelijk was om je bod te doen onder voorbehoud van een aantal zaken, zoals financiering en de uitkomst van een bouwkundig rapport?
Ach... je kan het best al over de prijs eens zijn, maar nog niet over de exacte ontbindende voorwaarden. Dat was bij mij destijds ook meer onderhandeling dan de prijs. Zo hebben we een minimumbedrag voor "direct noodzakelijk onderhoud" vastgelegd, met uitzondering van het schilderwerk (waarvan de staat bekend werd verondersteld), maar weer wel geldig voor gevolgschade van het achterstallige schilderwerk (als in: kozijn moeten vervangen door houtrot ofzo).

Dat was even heen en weer pingpongen voor we het eens waren over de tekst. Geen gebruik van gemaakt natuurlijk, maar zoals altijd bij contracten: hope for the best, prepare for the worst :)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:05:
[...]
Daar zat ik ook nog mee. De aflossing ga ik betalen, punt. Onderhoud aan het huis, woonhuisverzekering en ozb-belasting dus ook! Verbouwingen zijn discutabel; als we samen een nieuwe badkamer willen, dan kost dat ons samen geld. Maar dan moet je daarna daar weer een prijskaartje aan hangen en dan heeft de een een vordering op de ander. De notaris had daar een voorbeeldje van, maar ik vond het nog best ingewikkeld :P
Je hebt er blijkbaar voor gekozen om het huis zelf te kopen, dan zou ik ook zeker niet samen in de badkamer gaan investeren, want dat is enorm lastig te verdelen mocht het mis gaan. Ik zou gewoon alle investeringen in het huis zelf doen. Mocht dat problemen geven omdat je niet genoeg spaargeld hebt kan je dat natuurlijk met een onderhandse lening regelen. ( Jij hebt dan dus een virtuele schuld, die bij uit elkaar gaan verekend kan worden ). Op die manier heb je geen discussie wat de waarde van de verbouwing is ( Afschrijving op dergelijke dingen is erg lastig te bepalen. )
De hypotheekrente willen we delen zodra zij bij me intrekt. HRA wordt dan dus óók gedeeld. Al met al dus een flinke rekensom.

Het voorbeeld van rioolheffing was nogal ongelukkig gekozen, maar dat komt doordat ik niet weet wat er nog meer voor kosten op me af gaan komen. Hopelijk geen, maar dat zal vast nog wel tegenvallen. :+
Voor wat betreft de verdeling voor de kosten van het wonen is het wat lastiger, maar ik zou als basis gewoon alle kosten nemen die geen waarde opbouwen. Dat zijn dus de netto rentelasten, woonverzekeringen, en gemeentelijke belastingen. Een andere insteek is om te kijken wat een vergelijkbare woning in de (particuliere) huur kost, en daar een percentage van te nemen om te corrigeren voor het winstcomponent in die huur aangezien jij niet de intentie hebt om winst te maken. Die kosten kun je dan bijvoorbeeld na rato van het inkomen verdelen.

Daarbuiten moet je natuurlijk nog de kosten voor zorgverzekering, gas/water/licht, telefonie en tv regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 24-10-2013 15:32 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:36:
[...]

Wanneer een koopcontract is getekend mag alleen de koper er nog onderuit. Dit is wettelijk geregeld.
Ook logisch want de koper begint met kosten te maken.
Hoewel ik in eerste instantie dacht dat je hier gelijk had spreekt dit artikel het toch tegen

http://www.ntrs.nl/2012/0...agen-bedenktijd-verkoper/

http://descherpepen.nl/20...enktijd-voor-de-verkoper/

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 24-10-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ray schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:33:
[...]

Hoewel ik in eerste instantie dacht dat je hier gelijk had spreekt dit artikel het toch tegen

http://www.ntrs.nl/2012/0...agen-bedenktijd-verkoper/
Daar staat alleen dat de verkoper er nog onderuit kan voordat het koopcontract getekend is.
Volgens de Hoge Raad kan een particulier die zijn woning verkoopt, zich namelijk terugtrekken zolang het (voorlopig) koopcontract nog niet is getekend. Dus voordat formeel de drie dagen bedenktijd van de koper begint.

[ Voor 23% gewijzigd door Woy op 24-10-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Woy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:35:
[...]

Daar staat alleen dat de verkoper er nog onderuit kan voordat het koopcontract getekend is.

[...]
klopt, het is natuurlijk even de vraag wie er al getekend heeft :) als dit enkel de koper is kan de verkoper zich dus nog terug trekken.

de casus was toch 'kan de verkoper er nog onderuit nu we enkel pas een mondelinge overeenkomst hebben en nog niets op papier' het antwoord daarop zou dus ja moeten zijn. Ook als er al wel een overeenkomst is (enkel door koper getekend). Eenmaal getekend door verkoper gelden dan de wettelijke regels en de 3 dagen.

Zo zou het weer duidelijk moeten zijn ?

disc. ik zie nu dat ik wat ongelukkig gequote heb maar de aanvulling zou duidelijk moeten zijn

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 24-10-2013 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ray schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:41:
[...]

klopt, het is natuurlijk even de vraag wie er al getekend heeft :) als dit enkel de koper is kan de verkoper zich dus nog terug trekken.
Dat lijkt me logisch. Een contract dat niet getekend is, is een contract dat nog niet in werking getreden is. Je hebt natuurlijk pas een overeenkomst als je beiden getekend hebt. Ok, strikt genomen heb je een overeenkomst als je die mondeling gesloten hebt, maar zie dat maar eens af te dwingen.

Edit: overigens ligt het voor de hand dat de verkoper eerst tekent, aangezien die meestal het contract opstelt.

[ Voor 9% gewijzigd door ATS op 24-10-2013 15:45 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ATS schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:44:
[...]

Dat lijkt me logisch. Een contract dat niet getekend is, is een contract dat nog niet in werking getreden is. Je hebt natuurlijk pas een overeenkomst als je beiden getekend hebt. Ok, strikt genomen heb je een overeenkomst als je die mondeling gesloten hebt, maar zie dat maar eens af te dwingen.

Edit: overigens ligt het voor de hand dat de verkoper eerst tekent, aangezien die meestal het contract opstelt.
ik heb hier een paar jaren geleden toch wel degelijk een zaak gehad waarbij de mondelinge koopovereenkosmt wel degelijk afgedwongen is en de koop is doorgegaan.

In de praktijd kan het soms best zijn dat koper eerst tekent, simpelweg vanwege agenda planningen etc. Het is niet ongebruikelijk dat bv koper en verkoper beide het contract in 3voud krijgen en die weer rondgezonden worden. Allemaal erg theoretisch maar in de praktijk wel vaker voorkomend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:07
Ray schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:48:
[...]

ik heb hier een paar jaren geleden toch wel degelijk een zaak gehad waarbij de mondelinge koopovereenkosmt wel degelijk afgedwongen is en de koop is doorgegaan.
Voor een generieke koopovereenkomst heb je gelijk (hoewel vaak lastig te bewijzen), maar specifiek voor huizen is sinds een aantal jaren in de wet een schriftelijke koopovereenkomst voorgeschreven. Volgens mij is dit gelijk met de bedenktijd ingevoerd, met name om te zorgen dat er geen discussie over de termijn is en te zorgen dat de partijen precies weten waar ze aan toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Woy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:30:
[...]

Je hebt er blijkbaar voor gekozen om het huis zelf te kopen, dan zou ik ook zeker niet samen in de badkamer gaan investeren, want dat is enorm lastig te verdelen mocht het mis gaan. Ik zou gewoon alle investeringen in het huis zelf doen. Mocht dat problemen geven omdat je niet genoeg spaargeld hebt kan je dat natuurlijk met een onderhandse lening regelen. ( Jij hebt dan dus een virtuele schuld, die bij uit elkaar gaan verekend kan worden ). Op die manier heb je geen discussie wat de waarde van de verbouwing is ( Afschrijving op dergelijke dingen is erg lastig te bepalen. )
Ik ga zeker de enige zijn die voorlopig in het huis gaat investeren. Ik had het over de lange termijn; de badkamer of keuken gaat er over 15 jaar pas uit (mits niet eerder nodig). In dat geval wordt het inderdaad met een onderhandse lening geregeld, of een bruiloft. :P
Voor wat betreft de verdeling voor de kosten van het wonen is het wat lastiger, maar ik zou als basis gewoon alle kosten nemen die geen waarde opbouwen. Dat zijn dus de netto rentelasten, woonverzekeringen, en gemeentelijke belastingen. Een andere insteek is om te kijken wat een vergelijkbare woning in de (particuliere) huur kost, en daar een percentage van te nemen om te corrigeren voor het winstcomponent in die huur aangezien jij niet de intentie hebt om winst te maken. Die kosten kun je dan bijvoorbeeld na rato van het inkomen verdelen.

Daarbuiten moet je natuurlijk nog de kosten voor zorgverzekering, gas/water/licht, telefonie en tv regelen.
Wij gaan alle kosten nemen die geen waarde opbouwen, en die naar rato delen. GWL, internet en tv vallen daar ook onder.
Ray schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:48:
In de praktijd kan het soms best zijn dat koper eerst tekent, simpelweg vanwege agenda planningen etc. Het is niet ongebruikelijk dat bv koper en verkoper beide het contract in 3voud krijgen en die weer rondgezonden worden. Allemaal erg theoretisch maar in de praktijk wel vaker voorkomend
Zo hebben wij het inderdaad gedaan. Het was de laatste dag voor de makelaar zijn vakantie, dus er is die dag heel wat heen en weer gemaild en ondertekend. :+

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 24-10-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Maar zorgverzekering hoef je toch niet beide te nemen? Ik bedoel, door mijn aandoening betaal ik fors aan een zorgverzekering. Allemaal dingen die mijn vriendin niet nodig is en waar ze dan ook niet voor hoeft te betalen. Deze kan je toch apart afsluit op 1 adres?
De woningverzekeringen betaal ik, alhoewel bij de ene verzekeraar je ineens meer moet betalen voor een partner, terwijl deze er bij de andere al gratis bij inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:52
Binnetie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:36:
Maar zorgverzekering hoef je toch niet beide te nemen?
:? :?

Zorgverzekering betaalt ieder voor zich voor zover ik weet? Of hebben we het niet over Nederland?

Je kan uiteraard wel beide een verschillende verzekeraar/pakket nemen... met verschil in eigen risico e.d...
Mijn vriendin en ik hebben vergelijkbare kosten dus dan zou het niet uitmaken.

Wij hebben samen overigens 1 rekening dus het zal mij verder een zorg zijn, het gaat toch van het totaal af.. wel zo makkelijk. Maar goed onze situatie is wellicht anders.

[ Voor 39% gewijzigd door Thalaron op 24-10-2013 16:52 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:25:
[...]

Bedankt, maar ik heb nog niet getekend - vandaar de vraag (moet eerst nog een aantal zaken uitonderhandelen voordat deze op papier komen.

Kan er dan nog iemand tussen komen??
Ik heb ook altijd begrepen dat het een soort "gentlemen agreement" was dat als je in onderhandeling was er niemand tussen kon komen. Toch voorlaatst meegemaakt dat in onderhandeling het huis zo werd verkocht aan een ander.

Persoonlijk vind ik dit niet netjes, maar blijkbaar mag dit wel :?

Er was in deze nog niets getekend, en er werd nog onderhandeld (hetzelfde wat jij in mijn ogen aan het doen bent).
Thalaron schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:49:
[...]

:? :?

Zorgverzekering betaalt ieder voor zich voor zover ik weet? Of hebben we het niet over Nederland?

Je kan uiteraard wel beide een verschillende verzekeraar/pakket nemen... met verschil in eigen risico e.d...
Mijn vriendin en ik hebben vergelijkbare kosten dus dan zou het niet uitmaken.

Wij hebben samen overigens 1 rekening dus het zal mij verder een zorg zijn, het gaat toch van het totaal af.. wel zo makkelijk. Maar goed onze situatie is wellicht anders.
Binettie bedoeld dat hun zorgverzekering zien als iets persoonlijks, en niet gezamenlijk .

Dat is ook per situatie verschillend, wij zien zorg ook als persoonlijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 18:55
Netjes is het niet om in een lopende bieding in te breken, maar verboden is het ook niet. En aangezien er tegenwoordig ook genoeg potentiële kopers op het laatste moment afhaken (tot zelfs bij de notaris) kan ik me voorstellen dat mensen voor zekerheid gaan.

Maar ik neem aan dat de makelaar dan tenminste even contact opneemt met de eerste bieders.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Jiriki schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:16:
Netjes is het niet om in een lopende bieding in te breken, maar verboden is het ook niet. En aangezien er tegenwoordig ook genoeg potentiële kopers op het laatste moment afhaken (tot zelfs bij de notaris) kan ik me voorstellen dat mensen voor zekerheid gaan.

Maar ik neem aan dat de makelaar dan tenminste even contact opneemt met de eerste bieders.
Ik verwijt het de verkopende partij nog geeneens, maar met name de makelaar!

Hij zou moeten weten dat het "not done" is om tijdens een lopende onderhandeling het huis (zonder overleg met de biedende partij) te verkopen aan een ander.

Het "grappige" aan de situatie welke ik heb gezien was dat het ook nog eens 2 vrienden van elkaar waren die beiden hetzelfde huis wilden kopen zonder dat ze dat van elkaar wisten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Binnetie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:03:
Alles wat ze nu koopt voor het huis (hele kleine dingen) bewaard ze de bon en zet ze op dat zij het heeft betaald met beide onze handtekeningen erop. Daarna kunnen we gaanderweg dingen toevoegen en dingen meenemen die we in het samenlevingscontract willen hebben.

Of je trouwt in het geheim, net zoals ik afgelopen maandag gedaan heb. :+ Wel onder huwelijkse voorwaarden, daarin is alles dichtgetimmerd (mede omdat ik een eigen zaak heb). :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nu is het geen geheim meer. Gefeliciteerd! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:40

Kju

Ga bij makelaars en verkopers nooit uit van een gentlemen's agreement, zelfs niet als ik de makelaar ben ;)

Nu aan de hand in een aankoopdossier: Concreet randvoorwaarden overeengekomen (o.a. dat de termijn voor ontbinding pas ingaat op het moment van ondertekening van de koopakte), schriftelijk, nog zelfs voordat de koopsom overeen werd gekomen. Krijg ik na twee (!) weken pas een concept van de koopakte ter goedkeuring waarin de makelaar/verkoper alle overeengekomen randvoorwaarden compleet aan z'n laars lapt (hij liet o.a. de termijnen ingaan op het moment van het overeenkomen van de koopsom). Gelukkig was er in dit dossier een aankoopmakelaar (moi) en die pikt dat niet. Maar dan zit ik nu wel (opnieuw) te discussieren over punten die al lang zijn overeengekomen. Als mijn klant die woning niet graag wilde hebben had ik mijn collega-makelaar keurig verteld dat hij mag stikken met z'n verkoper en z'n appartementje...

Ik wil nog wel een keer een dossier tegenkomen waarin het inderdaad een onderonsje tussen makelaars is geworden zoals velen beweren dat het gebeurt. Ik kom toch echt alleen haat en nijd tegen hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 25-10-2013 10:23 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Gefeliciteerd Bart-Willem :D

Wij waren gisteravond bij de Rabobank voor een gezamelijke rekening. Dat is uitgelopen op een grote faal!
Ik had de rekening online aangevraagd, werd vorige week gebeld door een vrouwtje voor het maken van een afspraak. Ik gaf dat ik dacht dat papieren kreeg die ik moest invullen, met kopie legitimatiebewijs en dat het zo geregeld was. Er stond immers, 'regel alles direct online'. Maar goed dat was niet mogelijk en we moesten een afspraak maken. Ze waren ook 's avonds geopend en dat vond ik een voordeel. Ik vond het alleen vreemd dat ik naar een totaal andere plek moest dan waar ik ging wonen. Ik vroeg waarom dat was, maar dat kwam omdat we nu op het hoofdkantoor van Zuid-West Drenthe kwamen (gezien mijn huidige woonplaats). Dus ik zei maar ik ga in Meppel wonen. Maar zo moest dat nu eenmaal.

Goed wij erheen. De medewerkster vroeg me de oren van het hemd. Ook over mijn vermogen etc etc. Mijn vriendin was al klant dus daar hoefden ze niet zoveel van te weten, ze wilden mij immers natuurlijk extra diensten aanbieden (woonverzekeringen etc en waarom ik geen hypotheek bij de Rabobank had genomen). Heb me daar aardig moeten verdedigen.
Uiteindelijk wilde ze de gegevens van mijn vriendin erbij pakken en stond ze niet in het systeem. Mijn vriendin zegt maar ik zit bij de Rabobank in Meppel... *stilte*
Zegt die vrouw: "Ja maar dan kan ik jullie helemaal niet helpen, want ik was van mening dat jullie in Hoogeveen gingen wonen?". Dat was nooit aan de orde geweest. Maar wat had ik er de pest in zeg! Hele avond naar de knoppen en uiteindelijk ook nog even met 2 auto's een dikke 75 km totaal verbrast.
Advies was om naar kantoor te gaan waar Meppel onder viel en daar dan de hele bups aan te vragen.

Voor die €1,70 per maand voor de rekening ben ik nu al duur uit... Wat baalde ik zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:17
Volgende week een 2e bezichtiging. Word wel spannend nU! komt toch wel dichtbij...

Opvallend aan het huis is alleen dat het voor 187.000 te koop staat. Alle andere huizen in die straat in de historie van funda stonden voor 169.000 of minder te koop. Kwa grootte hetzelfde op misschien de badkamer na. Kan dit een verkooptechniek zijn? (hoge prijs vragen, veel dalingsruimte). Want wil natuurlijk niet te hoog beginnen met bieden... maar met een bod van 140/150 zit ik wel erg veel lager dan de vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat er niet om of je lager zit dan de vraagprijs, het gaat erom of je bod reëel is. Misschien heb je wel te maken met verkopers die gewoon niet begrijpen dat de markt veranderd is en die nog hopen de 2008-prijs te vangen. Dan snijd je jezelf alleen maar in de vingers als je hoog begint met bieden, want je kunt niet meer terugroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is een prima techniek om je bod te baseren op prijzen van vergelijkbare objecten de laatste tijd. Als ik jou was zou ik ook op de kadaster site een koopsommen overzicht opvragen, dan weet je ook voor welke prijs ze daadwerkelijk verkocht zijn.

De hoge vraagprijs kan inderdaad een tactiek van de verkoper zijn, maar ik zou persoonlijk niet zo veel rekening houden met de vraagprijs. Je moet gewoon voor jezelf bepalen wat je het huis waard vind, en daarmee een bied strategie bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:17
Duidelijk verhaal! als het huis na de 2e bezichtiging nog steeds bevalt :P dan zal ik eens even gaan kijken. Had de prijs waarvoor zij het hebben gekocht al opgevraagd maar zal het koopsommenoverzicht ook even bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
De discussie of een mondelinge overeenkomst wel of niet bindend is, is er 1 voor de vorm.

a.) Er is geen koper in Nederland die naar de rechter zal stappen om een particuliere woning te kopen.
(kies gewoon een andere woning zonder gezeik en financieel risico)

b.) Er is geen rechter in Nederland die een koop bindend zal maken zonder schriftelijk bewijs.
(jij zegt we hadden een mondelinge overeenkomst, ik zeg nietus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Het kan ook (helaas) anders: een landelijke makelaarsketen die ik al niet hoog heb zitten hebben het bij de ondanks (onder voorbehoud) verkochte woning van de overleden oma van m'n vriendin vrouw geheel anders aangepakt: voordat er een koopovereenkomst getekend wordt moet de koper er zeker van zijn dat de financiering rond komt. :S De koper heeft een BKR-registratie en die moet eraf zijn vóórdat het koopcontract getekend wordt. Ik had tegen m'n schoonouders gezegd dat dat geen normale gang van zaken was, die hebben het op hun beurt weer aangekaart bij de makelaar en die wuift het weg met "ach er zijn nog 5 andere geïnteresseerden in de wachtrij".

Sowieso klopt er helemaal geen hol van: die woning is verkocht voordat A: de woning op Funda stond (nu inmiddels wel, zonder "verkocht onder voorbehoud" erop), B: er een folder van was (dus op het moment dat de woning verkocht werd, was er geen folder) en C: er waren niet eens foto's genomen. :') Deze koper is 1 van de eerste 2 kijkers die de makelaar zelf geregeld had. Dat zaakje stinkt natuurlijk enorm, want wie koopt er nou een woning waar niet eens iets van op papier staat (uitgezonderd executieveilingen en andere speciale gevallen)? Volgens m'n schoonvader is de vraagprijs sowieso echt veels te laag, ondanks dat het een opknapwoning is maar hij was er niet bij toen die makelaar langs kwam voor de prijsbepaling. Kennelijk had die makelaar álles af lopen kraken en is 'ie daarom tot deze prijs gekomen, maar een groot deel van dat afkraken bleek totaal nergens op gebaseerd te zijn of gewoon totaal niet te kloppen (aldus m'n schoonvader, die bouwvakker-leermeester is en dus wel kijk heeft op de bouwkundige staat en gebreken). Geen wonder dat de woning na 2 weken al verkocht was voor een vermoedelijk veels te lage prijs. :X Maar goed: met geintjes zoals bovenstaande is het maar de vraag of de koop doorgaat. :')

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 19:31
Zucht, nu moet de werkgeversverklaring van m'n vriendin (flexibel contract) weer anders. Nog meer vertraging, kunnen we op z'n vroegst maandag wat mee doen. En dan hopen dat werk van vriendin + hun boekhouder een beetje vaart kunnen maken, zodat we het niet verderop in de week pas wat kunnen leveren. Er is wederom een minimale uitstel van de voorbehoud van financieringsperiode aangevraagd. Zullen ze wel weer akkoord mee gaan (is nieuwbouw project), maar ik ben blij als het voorbij is en die offerte er gewoon ligt. Al dat gedoe over die details, met een risico dat ze op details het geheel afketsen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:24:
b.) Er is geen rechter in Nederland die een koop bindend zal maken zonder schriftelijk bewijs.
(jij zegt we hadden een mondelinge overeenkomst, ik zeg nietus)
Het heeft niks met wellus nietus te maken. Per wet is geregeld dat de overeenkomst tot het kopen van een huis alleen schriftelijk tot stand kan komen ;)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

!null schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:43:
Zucht, nu moet de werkgeversverklaring van m'n vriendin (flexibel contract) weer anders. Nog meer vertraging, kunnen we op z'n vroegst maandag wat mee doen. En dan hopen dat werk van vriendin + hun boekhouder een beetje vaart kunnen maken, zodat we het niet verderop in de week pas wat kunnen leveren. Er is wederom een minimale uitstel van de voorbehoud van financieringsperiode aangevraagd. Zullen ze wel weer akkoord mee gaan (is nieuwbouw project), maar ik ben blij als het voorbij is en die offerte er gewoon ligt. Al dat gedoe over die details, met een risico dat ze op details het geheel afketsen.
Jij hebt het nog enigszins beter dan ik. Toen ik mijn appartement kocht moest ik ook 3 of 4 keer uitstel aanvragen, met het verschil dat ik het van de vorige bewoner kocht. Die kon dus niet vooruit met de aankoop van zijn nieuwe woning tot een week (!) voor de overdracht... Hij heeft uiteindelijk een paar weken bij een kennis ingewoond daarna omdat hij gewoon niet meer genoeg tijd had om zijn nieuwe woning te regelen. Deed hij verder niet lullig of moeilijk over maar ik voelde me wel schuldig, terwijl ik er niks aan kon doen. De bank was aan het slacken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ph4ge schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:52:
[...]
Het heeft niks met wellus nietus te maken. Per wet is geregeld dat de overeenkomst tot het kopen van een huis alleen schriftelijk tot stand kan komen ;)
Volgens mij zei ik dat een aantal posts geleden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

En wie gaat zijn samenlevingscontract/testament aanvragen bij de HEMA?

http://nos.nl/artikel/568...voortaan-via-de-hema.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

woekele schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:37:

Waarom niet? Mensen sluiten ook een verzekering of een lening af bij Het Kruidvat.

[ Voor 16% gewijzigd door ATS op 29-10-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
woekele schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:37:

Met gratis rookworst.
Ik vind een verzekering of lening iets anders dan een samenlevingscontract / testament.
Laatstgenoemden zijn veel meer maatwerk.

[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-10-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:44
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:57:
[...]

Met gratis rookworst.
Ik vind een verzekering of lening iets anders dan een samenlevingscontract / testament.
Valt wel mee. Volgens mijn Hypotheekadviseur worden er in een digitaal systeem een aantal vinkjes aangeklikt, en op basis daarvan rolt er een contract uit. Dat zal bij de Hema niet heel anders zijn.

Voor Notarissen is dit geen goed nieuws, die zijn al behoorlijk uitgekleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik heb een leuk 3 kamer appartement gezien van 85 m2 woonruimte op de 2e(en tevens bovenste) etage. Pand uit de jaren 60, ziet er netjes uit.
2 balkons, dubbel glas, alleen het sanitair en de keuken is wat gedateerd(niks kapot).
Blokverwarming en badgeiser.

Woning heeft 2 jaar geleden al eens te koop gestaan en staat er nu sinds anderhalve maand weer op. Eerste bezichtiging is goed bevallen.
Staat te koop voor 147.500.

Wij hebben een bod van 135K gedaan, met als extraatje een opleveringstijd van 6 maanden(hebben de verkopers ruim de tijd om een andere woning te kopen, wij zitten nu toch in huur).

Ik had verwacht dat er een tegenbod zou komen die flink lager was, echter ging er maar 2500 van de prijs af.. Dit geeft mij het gevoel dat het niet goed gaat komen, wij hebben als uiterste max. 140K gesteld, maar ben bang dat we daar niet gaan komen...

Wij hebben nu als nieuw voorstel 137.5K gegeven..

Ik snap dat echt iedere situatie anders is, afhankelijk van factoren, maar wat zijn hierin een beetje de ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat je sowieso eigenlijk geen appartement moet kopen. Gedonder met VVE's, investeringen die je maar moeilijk terugziet, en kosten waarvoor je ook een eengezinswoning hebt.

Overige ideeen: het is een kopersmarkt. Huidige eigenaars willen niet teveel van de prijs af doen omdat ze dan nog verder het schip in gaan dan ze nu mogelijk al onder water staan. Ongetwijfeld te duur gekocht. Lekker bij je bod blijven of een klein beetje verhogen naar 140k als uiterste bod. Take it or leave it.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

pixels66 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:36:

Ik snap dat echt iedere situatie anders is, afhankelijk van factoren, maar wat zijn hierin een beetje de ideeen?
Kan alle kanten opgaan. Misschien willen die verkopers best wel tot 140 gaan, maar denken ze dat 12 kaar 2000 euro eraf beter is dan in een keer heel veel :P. Maar waarschijnlijk willen ze er gewoon teveel voor krijgen. Dan kan je het best maar gewoon een écht finaal eindbod doen (met korte houdbaarheid) of eieren voor je geld kiezen en zeggen "Jammer, maar we gaan er niet uitkomen. Als jullie nog eens serieus willen onderhandelen, horen we het graag. Doei!".

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Nu online
Tja, inderdaad, wellicht in kleine stapjes.. De documentatie die de makelaar toestuurde bevatte ook de kopersakte van hun toendertijd met dat aankoopbedrag. Laten we het erop houden dat die veel hoger lag dan hun huidige vraagprijs..

Ik hoop morgen een reactie te krijgen op dit huidige bod van 137.5K, als dat niets wordt zal het eindbod plaatsvinden van 140K, en dan houdt het echt wel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hier eindelijk het verlossende berichtje van AEGON binnen dat de hypotheek goedgekeurd is. Toch fijn als de bouw van het huis in december gaat starten. Nu op keukenjacht en de meerwerklijst eens goed kritisch bekijken. Enige dat definitief gaat gebeuren is loze leidingen e.d. die tijdens de bouw dienen te gebeuren, bij al het andere haak ik af bij een debiele prijs (schijnt standaard te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
!null schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 08:38:
[...]

Je realiseert je wel dat de Rabobank hogere rentes hanteert en je minder leent voor een inkomen? Dus bij andere banken kun je doorgaans meer lenen tegen minder rente.
Dus beter (ook) nog een gesprek bij De Hypotheker? Of wat adviseer je dan? Ik heb juist vaak gehoord dat je bij de Rabobank relatief meer kon lenen. Maar heb nu even vergeleken (eerlijk gezegd nog niet gedaan, dit eerste gesprek is meer oriënterend voor een richting van de lening).

Nu even goed gezocht, maar bij vergeljikingssites staat Rabobank er niet bij en ook op de site zelf zie ik het nergens staan... dan hoor ik het as dinsdag wel tijdens het gesprek.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:57:
[...]

Met gratis rookworst.
Dat ligt helemaal aan de situatie denk ik, een lening kan ook meer maatwerk vergen ;) . Als je als stel alles 50/50 doet, je steekt elk een (ongeveer) gelijk bedrag in een nieuw te kopen huis / inboedel waar je beiden 50/50 eigenaar van word, je hebt geen kinderen uit een vorig huwelijk dan kan dat prima met een standaard samenlevingscontract worden afgedaan hoor.

Daarbij vind ik de tarieven van een notaris voor van die standaard-aktes als een hypotheek / eigendom wel erg hoog. In mijn regio voor beide aktes niet goedkoper dan €1500 (en heb wel 15 offertes opgevraagd), een kilometer of 60 verder voor deze akte slechts €880,-.

Dusja waarom niet bij de Hema? Lijkt mij een prima ontwikkeling, zolang het maar een standaard situatie is waar niets moeilijks te regelen aan is.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 29-09 19:41
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:42:
En hier eindelijk het verlossende berichtje van AEGON binnen dat de hypotheek goedgekeurd is.
Felies! Wij hadden hier wat strubbelingen met AEGON, maar gaan vw vrijdag 11:00 tekenen :) WOEI!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Je kan ook op Independer kijken wie in jouw gebeid de beste hypotheekadviseur prijs heeft gewonnen. Uiteindelijk kwam de keus er bij ons bij 2 aanbieders die elk die prijs hadden in ons gebeid en die ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:07
robbierzz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:34:
[...]
Als je als stel alles 50/50 doet, je steekt elk een (ongeveer) gelijk bedrag in een nieuw te kopen huis / inboedel waar je beiden 50/50 eigenaar van word, je hebt geen kinderen uit een vorig huwelijk dan kan dat prima met een standaard samenlevingscontract worden afgedaan hoor.
Maar de vragen die je moet stellen om te bepalen of je wel of niet zo'n standaardcontract wilt zijn niet altijd zo eenvoudig of binair. Je kan zelf nalezen hoe het werkt maar dan moet je wel een goede, begrijpelijke en onafhankelijke bron van informatie hebben en zeker weten dat je alles goed begrijpt en overziet.

Je kan doen of dingen simpel zijn maar daarom zijn ze dat nog niet. Gezien de potentiële consequenties zou ik gewoon naar een notaris gaan. Ja, het kost geld maar de besparing staat in veel gevallen niet in verhouding tot het mogelijke gesodemieter later.

Ik vond het persoonlijk ook prettig dat ik de notaris kon vragen waarom bepaalde passages waren opgenomen en dat ik zelf na toelichting ook goed begreep wat ik tekende. Dat zie ik bij de HEMA niet echt voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En hier eindelijk het verlossende berichtje van AEGON binnen dat de hypotheek goedgekeurd is. Toch fijn als de bouw van het huis in december gaat starten. Nu op keukenjacht en de meerwerklijst eens goed kritisch bekijken. Enige dat definitief gaat gebeuren is loze leidingen e.d. die tijdens de bouw dienen te gebeuren, bij al het andere haak ik af bij een debiele prijs (schijnt standaard te zijn).
Zelfde schuitje hier, behalve dan dat ik deze week toch eigenlijk is een keer die goedkeuring verwacht van Aegon :(
Bouwopties zijn bij ons project eigenlijk hartstikke betaalbaar, waardoor we wel het e.e.a. laten doen. Maar de loze leidingen zijn nog steeds duur voor een stukje pvc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwoah kom eigenlijk nergens een goedkope optie tegen. Bijna 5000 euro voor vloerverwarming als bijverwarming. Een derde levert als hoofdverwarming tussen de 2500 en 3000. Dat is snel verdiend en zo zie je wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

pixels66 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:36:
Ik heb een leuk 3 kamer appartement gezien van 85 m2 woonruimte op de 2e(en tevens bovenste) etage. Pand uit de jaren 60, ziet er netjes uit.
2 balkons, dubbel glas, alleen het sanitair en de keuken is wat gedateerd(niks kapot).
Blokverwarming en badgeiser.

Woning heeft 2 jaar geleden al eens te koop gestaan en staat er nu sinds anderhalve maand weer op. Eerste bezichtiging is goed bevallen.
Staat te koop voor 147.500.

Wij hebben een bod van 135K gedaan, met als extraatje een opleveringstijd van 6 maanden(hebben de verkopers ruim de tijd om een andere woning te kopen, wij zitten nu toch in huur).

Ik had verwacht dat er een tegenbod zou komen die flink lager was, echter ging er maar 2500 van de prijs af.. Dit geeft mij het gevoel dat het niet goed gaat komen, wij hebben als uiterste max. 140K gesteld, maar ben bang dat we daar niet gaan komen...

Ik had ook zoiets. Vraagprijs was ~130K, mijn bod was 115. Kreeg ik een tegenbod van 135 want de vraagprijs was een "vanaf-prijs". Gewoon niet meegaan met dat soort geintjes. Gewoon laten merken dat je interesse daardoor afneemt en heel erg de tijd nemen met reageren. Laat ze maar rustig een weekje wachten op jouw reactie. We zitten nog steeds in een kopersmarkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Hoijong: Ja wij krijgen vloerverwarming als hoofdverwarming (neem ik aan, want de radiatoren verdwijnen) voor 1900 euro in de woonkamer. Maar jij kunt misschien wel achteraf het in laten fresen, hoeft niet duur te zijn, kan soms voor zelfde lage prijzen. Is alleen beetje meer gedoe.
Het zijn eigenlijk die kleine dingen die het duur maken. Buitenkraantje hier, leiding daar.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 30-10-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
NMe schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:27:
[...]

Ik had ook zoiets. Vraagprijs was ~130K, mijn bod was 115. Kreeg ik een tegenbod van 135 want de vraagprijs was een "vanaf-prijs". Gewoon niet meegaan met dat soort geintjes. Gewoon laten merken dat je interesse daardoor afneemt en heel erg de tijd nemen met reageren. Laat ze maar rustig een weekje wachten op jouw reactie. We zitten nog steeds in een kopersmarkt. ;)
En daarna een bod van 110 doen, want 115 was een "tot-prijs" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:28:
@Hoijong: Ja wij krijgen vloerverwarming als hoofdverwarming (neem ik aan, want de radiatoren verdwijnen) voor 1900 euro in de woonkamer. Maar jij kunt misschien wel achteraf het in laten fresen, hoeft niet duur te zijn, kan soms voor zelfde lage prijzen. Is alleen beetje meer gedoe.
Het zijn eigenlijk die kleine dingen die het duur maken. Buitenkraantje hier, leiding daar.
Kijk dat zijn schappelijke prijzen, een paar duizend extra vinden we niet erg. Mits het meerwaarde heeft en een marktconforme prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Nu online
Mijn bod is vandaag geaccepteerd! Van 147.5 naar 140, dus helemaal blij!

Vrijdag een orienterend gesprek bij ING. Als dat bevalt kost het hele afsluiten 2100 euro..

Maar, als ik nu naar een onafhankelijk adviseur ga, betaal ik dan zowel voor hem, als voor het afsluiten bij desbetreffende bank nog apart? Of betaal ik dan bij die onafhankelijke een all in prijs? Want dan kunnen we natuurlijk wel de voor ons beste hypotheek afsluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 13:13
Je betaalt dan niet ook nog aan de bank. In principe betaal je ING ook niet voor het afsluiten, maar voor het "advies".

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

pixels66 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:26:
Mijn bod is vandaag geaccepteerd! Van 147.5 naar 140, dus helemaal blij!

Vrijdag een orienterend gesprek bij ING. Als dat bevalt kost het hele afsluiten 2100 euro..

Maar, als ik nu naar een onafhankelijk adviseur ga, betaal ik dan zowel voor hem, als voor het afsluiten bij desbetreffende bank nog apart? Of betaal ik dan bij die onafhankelijke een all in prijs? Want dan kunnen we natuurlijk wel de voor ons beste hypotheek afsluiten..
Je kunt overal gratis een orienterend gesprek aangaan, maar voor daadwerkelijk aanvragen van een offerte en voor het afsluiten betaal je.

BIj de rabobank is dat erg goedkoop, bij de hypotherker flink duur. Maar de hypotheker weet er wel lagere rentes uit te krijgen meestal. ING lijkt er een beetje tussen te 'zweven' :)>

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Nu online
Oké, dus ING is niet per definitie een slechte..

Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de hypotheek shop, om ook daar eens te kijken wat er uit komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
Gister voorlopig koopcontract getekend, maar goed het hele circus is pas afgelopen tot je pas de sleutel krijgt oOo . Vriendin van mij ging ook een huis kopen, maar haar hypotheek aanvraag is dus afgeketst en het voorlopig koopcontract was bij haar ook al getekend. Die zat dus wel even met haar handen in het haar, haar hypotheek adviseur had beter moeten weten. :')

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Nu online
Tja, onder financiering voorwaarden kun je er dan toch alsnog onderuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tuurlijk, maar dan gaat het feest niet door en daar zit je uiteindelijk niet op te wachten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Nu online
Nee dat is zo, zou echt vervelend zijn maar alsnog beter dan financiele problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het wordt voor mij langzaamaan tijd om dit topic te verlaten, en me te gaan melden in het klusserstopic. Maandag krijg ik ook de sleutel. Ik heb al bericht gehad van de notaris met het resterende bedrag dat ik moet overmaken als eigen inleg. Dat is dus eergisteren gebeurd. De concept hypotheekakte en de concept koopovereenkomst zaten erbij; die al eens doorgelezen. Ziet er allemaal in orde uit, en er staat een passage in dat de documenten in verkorte vorm worden voorgelezen*, dus hopelijk wordt het maandag een korte exercitie. Handtekeningen zetten, naar het huis, alles doorlopen, sleutel overhandigen, en aan de slag.

*: ik neem aan dat niemand zit te wachten op alle noodzakelijke juridische geneuzel in zo'n document, en dat dit de standaard procedure is. :)

En wat lijken die komende 4 dagen nog lang te duren zeg, niet normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Nu online
Helemaal gaaf, jij succes in ieder geval!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:52
DrivinUCrazy schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:44:
Het wordt voor mij langzaamaan tijd om dit topic te verlaten, en me te gaan melden in het klusserstopic. Maandag krijg ik ook de sleutel. Ik heb al bericht gehad van de notaris met het resterende bedrag dat ik moet overmaken als eigen inleg. Dat is dus eergisteren gebeurd. De concept hypotheekakte en de concept koopovereenkomst zaten erbij; die al eens doorgelezen. Ziet er allemaal in orde uit, en er staat een passage in dat de documenten in verkorte vorm worden voorgelezen*, dus hopelijk wordt het maandag een korte exercitie. Handtekeningen zetten, naar het huis, alles doorlopen, sleutel overhandigen, en aan de slag.

*: ik neem aan dat niemand zit te wachten op alle noodzakelijke juridische geneuzel in zo'n document, en dat dit de standaard procedure is. :)

En wat lijken die komende 4 dagen nog lang te duren zeg, niet normaal!
Wij krijgen morgen ook de sleutel in ontvangst (Nieuwbouw... Zijn al bijna 2 jaar onderweg als ik alles tel.. Orienteren/beslissen/faillisement/tekenen etc/bouwen)

Elk uur lijkt langzamer te gaan lol...

Morgen gelukkig om 08:30 uur en niet pas laat op de dag!!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
DrivinUCrazy schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:44:
Het wordt voor mij langzaamaan tijd om dit topic te verlaten, en me te gaan melden in het klusserstopic.
Waar kan ik dat topic vinden? Ik heb al even gezocht maar zonder resultaat.

Ik heb ondertussen al twee weken de sleutel en het is klussen geblazen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
Inmiddels de HK toegang aangevraagd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wij hebben gisteren de sleutel van onze woning gekregen (was een executiewoning). Om 10 uur afgesproken met de makelaar. Na wat ditjes en datjes met de ketel is alles nog goed gekomen gelukkig. Dus we konden elkaar weer de hand schudden. De bewoner was zelf niet bij de inspectie aanwezig.

Woning doorgelopen en daar vielen 2 zaken op:
1. zonnescherm was weg, deze zou van mij worden. Bewoners had wel een tuinset laten staan, lader, paalhamer, snoeischaar. Spullen waarvan ik dacht dat hij ze mee zou nemen. Makelaar vroeg nog of dat compenseerde, maar daar ging ik niet mee akkoord.

2. lekkage in het platte dak van de garage. Makelaar probeer het nog een beetje weg te moffelen door te zeggen dat woning voor een lage prijs is weggaan, stukje onderhoud etc. Maar ook daar ging ik niet mee akkoord.

Beide punten genoteerd, bij de makelaar in de wachtruimte beide punten besproken. Zonnescherm (14 jaar oud met scheur) had bewoner al verkocht. Voor 250 euro. Dat geld wilde ik zien, maar bewoner heeft geen geld meer ivm die woning executie. Makelaar stelde voor om mij 300 euro aan VVV bonnen te geven (die hadden ze nog genoeg liggen). Mooi start bedrag voor een nieuw scherm. Daarmee ging ik akkoord

De makelaar vertelde van de lekkage en vroeg of dat misschien door de storm van afgelopen maandag kwam. Bewoner zei: Nee dat is er al een paar maand.
Makelaar gaf aan dat dat niet aan hem verteld was en de koper (ik dus) hier ook niet van op de hoogte was. Bewoner vroeg wat dat betekende. Makelaar zei dat het een verborgen gebrek is en dat hij een claim kan verwachten. Tja... de nu oudbewoner moet dit maar oplossen.

Vanochtend was de verzekeraar bij me en ik heb de schade laten zien. Hij adviseerde me om het nog even aan te kijken en de bewoner nog even paar dagen tijd te geven en anders kon ik een beroep doen op de rechtsbijstand van mijn ouders. Ik woonde nog bij mijn ouders tentijde van de koop van de woning.

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Nu online
Tja, als het om executie gaat wens ik je succes met de vergoeding krijgen van de verkoper.. Die heeft geen duppie om aan z'n reet te kratsen... Dus dat zul je toch via rechtsbijstand of weet ik veel wat op moeten lossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
pixels66 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:43:
Tja, als het om executie gaat wens ik je succes met de vergoeding krijgen van de verkoper.. Die heeft geen duppie om aan z'n reet te kratsen... Dus dat zul je toch via rechtsbijstand of weet ik veel wat op moeten lossen..
Inderdaad, vriend van me had hetzelfde. Kon het vervolgens allemaal zelf betalen. Vorige bewoners heeft overigens destijds wel geholpen bij de klus.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Wij hebben dinsdag een bod gedaan op een huis en dat is geaccepteerd. Is het normaal dat de makelaar nu al begint met pushen om het koop contract rond te krijgen? Ik vind het zelf wel erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 13:13
Het lijkt me normaal dat hij de overeenkomst zo snel mogelijk op papier wil zetten. Je moet natuurlijk de tijd nemen / krijgen om de overeenkomst goed te bestuderen. Zolang er niet gepushed wordt om dingen te tekenen die je niet gelezen of begrepen hebt lijkt me er weinig mis mee.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Rev! schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:49:
Wij hebben dinsdag een bod gedaan op een huis en dat is geaccepteerd. Is het normaal dat de makelaar nu al begint met pushen om het koop contract rond te krijgen? Ik vind het zelf wel erg snel.
Het kan voor beide partijen ook gunstig zijn om dit jaar nog een overdracht te hebben. Immers vanaf volgend jaar weer allerlei nieuwe regels die er voor zorgen dat de koper minder kan lenen. Waar wacht je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
De Hyphoteek ;). Voor mij is dit allemaal erg nieuw, maar na wat mail contact is het nu duidelijk waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RemcoDelft schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:29:
[...]

En daarna een bod van 110 doen, want 115 was een "tot-prijs" >:)
Dat wilde ik eigenlijk doen maar mijn eigen makelaar raadde me dat af omdat dat waarschijnlijk de onderhandeling op slot zou gooien. Ik geloof dat ik er toen 1k bij heb gedaan nadat we ze een week lang hebben laten wachten. En toen belde de verkopende makelaar mijn makelaar op in plaats van andersom. :+ Uiteindelijk heb ik gekocht voor 125k. Daarmee was er niet veel van de vraagprijs af maar voor deze woning was de vraagprijs al een vrij mooie en schappelijke prijs. :P
Rev! schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:49:
Jouw bod betekent niks tot jouw krabbel op papier staat. En zelfs dan heb je nog een paar dagen wettelijke bedenktijd én een financieringsvoorwaarde waarmee je onder het contract uit kan. In deze tijd waarin het moeilijk is om je woning verkocht te krijgen is het niet heel gek dat zo'n makelaar graag wil dat alles snel op papier staat voor je je bedenkt omdat je een betere woning vindt. :)
ph4ge schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:20:
[...]
Het kan voor beide partijen ook gunstig zijn om dit jaar nog een overdracht te hebben. Immers vanaf volgend jaar weer allerlei nieuwe regels die er voor zorgen dat de koper minder kan lenen. Waar wacht je op?
Als je dit jaar maar het koopcontract getekend hebt maakt de daadwerkelijke overdrachtsdatum volgens mij niet uit. Dat was in elk geval vorig jaar het geval toen veel mensen nog even last-minute een woning kochten met een niet-annuïtaire hypotheek. :)

[ Voor 51% gewijzigd door NMe op 31-10-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Het is btw een huis in haarlem, wat te koop stond voor 239, wij hebben 229 geboden gezien er nog wel wat aan moet gebeuren(cv erin, keuken is oud maar wel in goede staat, verder is het een kwestie van nieuwe vloer en wat schilderen). 125m2, 3 verdiepingen en 5 kamers. Een soort gegelijk huis in de straat, die wel "gemoderniseerd" is staat voor 350 te koop, dus ik denk dat ik kwa prijs goed zit. Vooral gezien de woningmarkt daar, meeste huizen tot 250 zijn binnen no time verkocht ik heb echt veel bezichtigingen aangevraagd voor huizen die net te koop stonden en dan toch al onder voorbehoud verkocht waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
NMe schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:49:
Als je dit jaar maar het koopcontract getekend hebt maakt de daadwerkelijke overdrachtsdatum volgens mij niet uit. Dat was in elk geval vorig jaar het geval toen veel mensen nog even last-minute een woning kochten met een niet-annuïtaire hypotheek. :)
Dat was een uitzondering, omdat banken zo'n grote structurele wijziging die een enorme toeloop veroorzaakte, ook van mensen die helemaal niet gingen verhuizen, toen niet konden behappen. Volgens mij werd de regel pas in november bekend en is hij pas in 2013 door de Eerste Kamer gegaan. Ik zie nergens dat dit jaar die uitzondering opnieuw wordt gemaakt, je hypotheek moet aan de regels voldoen van het moment dat hij in gaat, en dat gebeurt op het moment van overdracht. Ik zou het zo ver niet laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 18:00
Rev! schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:11:
Het is btw een huis in haarlem, wat te koop stond voor 239, wij hebben 229 geboden gezien er nog wel wat aan moet gebeuren(cv erin, keuken is oud maar wel in goede staat, verder is het een kwestie van nieuwe vloer en wat schilderen). 125m2, 3 verdiepingen en 5 kamers. Een soort gegelijk huis in de straat, die wel "gemoderniseerd" is staat voor 350 te koop, dus ik denk dat ik kwa prijs goed zit. Vooral gezien de woningmarkt daar, meeste huizen tot 250 zijn binnen no time verkocht ik heb echt veel bezichtigingen aangevraagd voor huizen die net te koop stonden en dan toch al onder voorbehoud verkocht waren.
Gefeliciteerd! Ik neem aan dat je je hebt verdiept in wat er komt kijken bij het aanleggen van een CV en hoeveel dat kost ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

Gefeliciteerd! Ik neem aan dat je je hebt verdiept in wat er komt kijken bij het aanleggen van een CV en hoeveel dat kost ;)
Zekers, schattings is rond de 5-6k. En bijvoorbeeld mijn Oom heeft zijn eigen CV aangelegd dus die wil het misschien ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Twee jaar gelden een nieuwbouw huist gekocht. En vele van die punten zijn debiel hoog. Maar het hangt erg af van wat je zelf kan.

Ik kreeg bv geld terug voor geen dekvloer (dus makkelijk leidingen leggen)
Ik kreeg geld terug voor geen sanitair (net zoveel als waar ik voor mocht uitzoeken)
Keuken hetzelfde. En kan makkelijk later.

Daarna zelfs een buitenkraan gemaakt (besparing 750 euro meerwerk)
Zelf stroom naar buiten (besparing 600 euro meerwerk)
Alle stopcontacten waren half opbouw, naar dubbel (of meer) inbouw gemaakt. Kosten 400 euro. Ten opzichte van meerwerk 80 euro per stopcontact, niet eens meerekenen dat het nu dubbele zijn.
Vloerverwarming gelegd (extra kosten)
Douche zelf uitgezocht, iets duurder dan hetgene wat ik terug kreeg, maar anders waarschijnlijk ook.

Extra goepen in de meterkast laten maken. 10 euro per groep + 1 uur werk + 1x aparte aardlek voor mijn aquarium van 70 euro) totaal 200 euro. Kosten anders 100 euro per groep.

Goedkope dignen waren bv het verleggen van de leidingen van mijn badkamer(nu studeerkamer) naar de kleine slaapkamer, ik geloof 350 euro.

Sommige dingen zijn laster lastig, zoals bv een vaste trap naar zolder (zat er standaard niet in) of een afvoerleiding naar zolder voor de wasmachine/droger. Dus dat moet dan wel gebeuren.

Vele kleine dingen waren gewoon erg duur voor weinig werk.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 18:00
Rev! schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:33:
[...]

Zekers, schattings is rond de 5-6k. En bijvoorbeeld mijn Oom heeft zijn eigen CV aangelegd dus die wil het misschien ook wel doen.
Ik zie het ja, valt mee, ik had allerlei horrorbedragen daarvoor in m'n hoofd.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09 07:54
ph4ge schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:12:
[...]
Dat was een uitzondering, omdat banken zo'n grote structurele wijziging die een enorme toeloop veroorzaakte, ook van mensen die helemaal niet gingen verhuizen, toen niet konden behappen. Volgens mij werd de regel pas in november bekend en is hij pas in 2013 door de Eerste Kamer gegaan. Ik zie nergens dat dit jaar die uitzondering opnieuw wordt gemaakt, je hypotheek moet aan de regels voldoen van het moment dat hij in gaat, en dat gebeurt op het moment van overdracht. Ik zou het zo ver niet laten komen.
Geld dit ook voor de 104% die in januari in gaat? Bij ons heeft de verkoper om verlenging van zijn ontbindende voorwaarden gevraagd (moet toestemming hebben van de bank voor verkoop met restschuld) waardoor alle termijnen op zijn geschoven. De overdracht vind daardoor plaats in Januari in plaats van December.

En in hoeverre krijgen wij dan te maken met die verhoging van de NHG premie, of is dat allemaal nog niet duidelijk?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ik zou het aan je adviseur vragen wat het voor jullie specifieke situatie betekent, maar ik ga er vanuit dat je dan onder het nieuwe regime valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

offerte datum is bepalend voor de regels. Dus NHG offerte 2013 is premie 2013 en toetsnormen 2013 en tevens 105% (waarbij het koopcontract ook in 2013 is getekend)

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 31-10-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

NMe schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:27:
[...]

Ik had ook zoiets. Vraagprijs was ~130K, mijn bod was 115. Kreeg ik een tegenbod van 135 want de vraagprijs was een "vanaf-prijs".
Van Uffelen zeker? :')

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 09:40
Rev! schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:11:
Leuk! Welke buurt?

Ik ben samen met mijn vriendin nu ook aan het rondneuzen in Haarlem naar een huis. Zojuist wat bezichtingen gehad in het Dietsveld. Een daarvan was ronduit belachelijk dat er er 300k voor durfden te vragen. Niet alleen waren alle kozijnen bijna verrot; de vloer zakte bijna door door de rot. De keuken was zeer slecht, de badkamer was hard aan vervanging toe, alle leidingen gorgelden bij gebruik (dus dat gaat lekker stinken telkens :+) en meer. De andere, tevens voor 300k, was precies het tegenovergestelde; erg goede staat, weinig aan te doen. Het enige was dat er achter het huis een groot braakliggend terrein ligt waarvan het nog niet duidelijk is wat ze er mee zullen gaan doen. Voor hetzelfde geldt komt er een flatgebouw en is het dag, zon!
Pagina: 1 ... 92 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.