Als je direct gaat samenwonen lijkt het me raadzaam direct ook een samenlevingscontract aan te gaan.
In mijn geval gaat mijn vriendin gaandeweg bij mij intrekken. Het huis
is wordt volledig van mij (en de bank

). Zij blijft eerst nog even achter ivm werk. Voor ons is dus het ijkpunt als ze haar huur opzegt, dan wonen we samen en stellen we een contract op. Vandaar dat wij het niet direct bij de aankoop van het huis doen, maar eigenlijk zie ik dat ook als een uitzondering op de regel. Het is niet de optimale manier, maar in ons geval wel de meest praktische.
Maar even wat anders:
Binnetie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:14:
...
We hebben afgesproken dat zij zeg maar het meubilair gaat kopen en de boodschappen betaald. Gas, water, elektra + internet doen we samen. De overige zaken die met het huis te maken hebben betaal ik.
We hebben nu eerst inboedel van mijn ouders, die hebben hun meubilair vervangen. Dus ik verwacht ook niet dat er echt grote aankopen gedaan gaan worden voor 1 januari.
...
In feite neem jij de inboedel mee. Wil je dan niet vastleggen dat die van jou blijft, totdat het wordt vervangen?
Imho heb je uitgaven voor de huizenbezitter, en gezamenlijke huishoudelijke uitgaven. De gezamenlijke huishoudelijke uitgavenpot kun je op 2 manieren vullen: naar rato van inkomen, of ieder een gelijk bedrag. Dat moet je zelf beslissen, en zal vooral afhankelijk zijn van het verschil tussen beide inkomens en waar jullie je goed bij voelen.
Waarom betalen jullie niet samen de boodschappen? Imho zijn dat huishoudelijke uitgaven, en dus ook uit de huishoudelijke pot.
GWL+internet vallen daar ook onder, zoals je zelf al aangeeft.
Jij betaalt de andere kosten van het huis, dus ook de hypotheek. En dan ook de volledige premie, of betaal jij alleen de aflossing volledig, en wordt de rente dan gedeeld? Dat laatste willen wij dus gaan doen. We zien de rente als huur die je aan de bank betaalt om alvast in het huis te mogen wonen.
En dan nog even een vraag in het algemeen:
Afvalheffing lijkt mij een huishoudelijke uitgave te zijn. Je produceert samen afval, dat moet afgevoerd worden. Hoe zit dat met de rioolheffing? Komt die voor rekening van de huizenbezitter, of voor het huishouden? Zo zijn er vast nog wel meer kostenposten te bedenken die me nu (als aspirant-huizenbezitter

) nog niet te binnen schieten. Misschien hebben er nog wel een aantal mensen hier wat suggesties wat er nog meer op ons af komt?