Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.864 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Volgens mij kun je wel een aankoopmakelaar gebruiken, maar dan betaal je dus twee makelaars omdat in tegenstelling tot NL de makelaarskosten bij verkoop voor de koper zijn en niet voor de verkoper.

De rente is +- 3,4% voor 15 jaar vast. Die fluctueert echter dagelijks.. Hypotheekvormen zijn hetzelfde als NL, gewoon annuïteiten en lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Dat is een goede rente zeg. En je hoeft dus 'maar' 10% zelf in te brengen. Ik hoorde elders verhalen van 20-40%. Maar kun je deze financiering ook op een huis in NL toepassen, of alleen een huis in .de?

[ Voor 184% gewijzigd door woekele op 02-10-2013 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tot 2 jaar geleden was het ook zo dat je tot 80% van de executiewaarde van het huis kon financieren. Je moest dus 20% daarvan + kosten koper zelf kunnen ophoesten. Verbouwing cq waardevermeerdering van het huis was niet mee te financieren. (+ inrichtingskosten was dat ook de reden dat het voor mij toen niet door is gegaan)
Of dat is inmiddels veranderd, of het verhaal van De_Bastaard is incompleet. (NOFI :) )
Maar, toen was het ook nog niet mogelijk om gebruik te maken van HRA; dat verdrag tussen Nederland en Duitsland is inmiddels ook veranderd.

In het grensgebied zijn er wel mogelijkheden om in NL een huis te kopen met een Duitse hypotheek, maar die mogelijkheden zijn beperkt. Voor Zuid-Limburg is het bijvoorbeeld alleen de Sparkasse Aachen die dat mag/doet. In andere regio's zou ik het niet weten.

Note: deze post gaat over een huis in NL, en de mogelijkheid om dit met een Duitse hypotheek te financieren.

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-10-2013 10:36 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
woekele schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:22:
Dat is een goede rente zeg. En je hoeft dus 'maar' 10% zelf in te brengen. Ik hoorde elders verhalen van 20-40%. Maar kun je deze financiering ook op een huis in NL toepassen, of alleen een huis in .de?
Er is mij wel verteld dat de banken niet zomaar alle huizen helemaal financieren. Dat is in Duitsland toch meer afhankelijk van wat voor waarde de bank aan zo'n huis hangt. Als zij denken dat het huis minder waard is, is de kans groot dat je dus niet de hele waarde gefinancierd krijgt en meer eigen geld moet inleggen.

Ik dacht trouwens ook dat het % eigen inbreng hoger was, maar dat valt nu nog wel mee. Meefinancieren van de kosten koper zou me €100 netto per maand schelen afhankelijk van het hypotheekbedrag:

Huis van €210K over een looptijd van 35 jaar (laatste 5 jaar geen rente aftrek)

k.k. mee gefinancierd, eerste maand: €675,13 netto (annuïteit €953,59)
k.k. niet mee gefinancierd, maar bij familie geleend: €605,89 netto ex terug betaling aan familie (annuïteit €855,79)

Ik ga er dan vanuit dat ik 15 of 20k bij familie zou lenen en dat terugbetaal in 10 jaar met een rente vergelijkbaar aan spaarrente (kost me dan netto per maand nog eens 180 euro ofzo de eerste 10 jaar).

@DrivinUCrazy, daar heeft de bemiddelaar niets over gezegd. Afhankelijk van je bruto inkomen en de waarde van het huis zijn ze best bereid om 100% te financieren.

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 02-10-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:47
Tja, maar dan moet de familie dat wel in 10 jaar terug willen en niet sneller. Wij zouden misschien ook moeten gaan lenen bij de familie, wat ook gewoon kon, maar we hebben er toch alles aan gedaan om niet te lenen bij familie maar om het in de hypotheek te hebben.
Over de gehele looptijd van de hypotheek is het zeker wel goedkoper om via de familie te lenen. Maar dan belast je wel je familie ermee (tenzij ze het echt kunnen missen als kiespijn), en ook jezelf in die eerste jaren. Want onze familie zou het dan waarschijnlijk iets sneller terug willen, wat voor een stuk hogere lasten zou zorgen in de eerste vijf jaar ofzo. Terwijl er dan al juist genoeg op ons af komt.

Wel relaxed als er nu een Duitse bank zou zijn die me een bizar lage rente zou geven omdat we 20% eigen inbreng doen ofzo. Maar met een huis in Amsterdam ipv grensgebied en de huidige stand van zaken lijkt het me niet realistisch.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Die looptijd moet ik inderdaad nog maar eens bespreken met de personen in kwestie :)

Wellicht zijn er nog andere manieren in NL om zo'n bedrag te lenen voor x-periode waarbij je op het eind van de rit nog goedkoper uit bent als het hele bedrag meefinancieren. Bij voorkeur ook nog zo dat je de rente van de belasting af kunt trekken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De situatie die ik beschreef was mijn persoonlijke ervaring in september/oktober 2011. En toen waren dat de vuistregels, nog voordat ze wisten om welk huis het ging.

Ik ben heel benieuwd. :) Niet dat het voor mij nog van toepassing is; over 5 weken heb ik een eigen huisje in Nederland. Maar er is blijkbaar ontzettend veel veranderd de laatste paar jaren. Waaronder het recht op HRA, dat scheelt een slok op een borrel!

- Over welke regio heb je het eigenlijk?
- Staat dit huis in NL of Duitsland?
- En als het NL is: zijn er tegenwoordig meer banken die dit doen, of gaat het maar om één specifieke bank?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Het gaat over de region NRW (Nord Rhein Westfalen), huis staat ergens in de Selfkant (net over de grens bij Sittard, NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aha, maar dat is dus wel op Duits grondgebied. Dat verklaart dan al een groot deel van de verschillen. :) In mijn geval ging het om een huis op nederlandse bodem. Omdat ik toen in Duitsland werkte heb ik toen ook de Duitse hypotheekmogelijkheden bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Daar hebben we het ook over gehad, maar werken en wonen in Duitsland heeft toch meer negatieve dan positieve aspecten op het eerste gezicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:37
Heb morgen een orienterend gesprek bij de SNS, komt goed uit zo vlak voor de open huizendag.
Kreeg een lijstje wat ik mee moest nemen. Zijn er nog belangrijke vrage die ik zou moeten stellen in het orienterende gesprek?
  • Gegevens hypotheek (hebben wij niet)
    Geldig paspoort of identiteitskaart
  • Kopie belastingaangifte (das een goede, heb ik digitaal gedaan. hoe kom ik daaraan?)
  • Laatste twee salarisstroken of andere inkomensgegevens
  • Opgave saldo financiele verplichtingen (consumptieve kredieten) (zijn dit de vaste lasten? gas water, abbonementen etc?)
  • Opgave/kopie lopende polissen
  • Pensioengegevens
Ben vooral benieuwd wat ik kan lenen, en wat me dat gaat kosten. En wat info over de HRM regeling en dergelijke. Dan kan ik op basis daarvan een bijpassend huis zoeken (heb al wat op het oog, maar wel benieuwd wat het scheelt tussen verschillende prijsklasses)

Dus wat moet ik verder nog vragen bij een orienterend gesprek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:51
Sinds gisteren ben ik ook het traject ingegaan voor de mogelijke aankoop van een woning. Onderdeel hiervan is dat ik een aankoopmakelaar in de arm heb genomen die voor mij de prijsonderhandelingen zal gaan doen. Het kost misschien wat, maar het neemt bij mij een hoop tijd en zorgen weg, en vanuit de ervaring zal de aankoopmakelaar een beter resultaat kunnen behalen dan ikzelf. Het tarief is een fixed fee.

Ik heb de vraag van hem gekregen bij welke aankoopprijs ik tevreden zou zijn. Is het verstandig om gelijk mijn limiet aan de aankoopmakelaar door te geven, of zal hij daar dan gelijk naartoe werken, waardoor ik beter een paar mille onder mijn limiet aan hem door kan geven? Als het voor minder kan heeft dat mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waah schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:05:
Heb morgen een orienterend gesprek bij de SNS, komt goed uit zo vlak voor de open huizendag.
Kreeg een lijstje wat ik mee moest nemen. Zijn er nog belangrijke vrage die ik zou moeten stellen in het orienterende gesprek?
  • Opgave saldo financiele verplichtingen (consumptieve kredieten) (zijn dit de vaste lasten? gas water, abbonementen etc?)
Nee, dat zijn je leningen. Denk daarbij aan een auto of iets anders op afbetaling, creditcard, persoonlijke lening, studieschuld.

Met de verruiming van het schenkingsrecht in het achterhoofd, kan het interessant zijn om te vragen hoeveel je per jaar boetevrij extra kunt aflossen. Je weet nooit of je eens wat geld krijgt, erft, noem maar op. Als je daarmee je woonlasten kunt verlagen of de looptijd van je hypotheek kunt verkorten kan dat interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
oke ga ik die vraag even bij het lijstje zetten. En dat boetevrij aflossen zal ik ook wel vragen, al brengt de sns het onder bij 1 van 9 partijen (ze doen zelf geen hypotheken) dus dat zal per aanbieder wel verschillen.

Sowieso als er geld overblijft lijkt aflossen mij geen gek plan, zeker gezien het in de toekomst waarschijnlijk verdwijnen van de hypotheekrente-aftrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:22:
[...]

Nee, dat zijn je leningen. Denk daarbij aan een auto of iets anders op afbetaling, creditcard, persoonlijke lening, studieschuld.

Met de verruiming van het schenkingsrecht in het achterhoofd, kan het interessant zijn om te vragen hoeveel je per jaar boetevrij extra kunt aflossen. Je weet nooit of je eens wat geld krijgt, erft, noem maar op. Als je daarmee je woonlasten kunt verlagen of de looptijd van je hypotheek kunt verkorten kan dat interessant zijn.
Studieschuld is geen consumptief krediet he.

Tevens nergens geregistreerd dus niemand kan er achterkomen tenzij jij zo eerlijk bent om dat gewoon te melden. Telt overigens ook minder zwaar mee in je hypotheekmindering dan een consumptief krediet als je het wel meldt.

Zolang die registratie niet aangepakt wordt blijft het een punt wat hier al tig keer langs gekomen is dus discussie over wel of niet melden lijkt me verder niet nodig (herhaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:17:
[...]

Denk het niet, maar het wordt door sommige banken wél meegenomen. Mijn vriendin had nog een flinke staart schuld. Bij de Rabobank konden we niet aan de bak, bij Aegon wel.

Overigens is gister onze levensverzekering geaccepteerd, en gaan we zaterdag het voorlopig koopcontract ondertekenen. 8 November krijgen we de sleutels als alles goed loopt. WOEI!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]
Wat grappig dat dit niet geregistreerd is. Kan best oplopen heb ik gehoord. Bij mij is het niet zo hoog (3000) en heb een laag rentepercentage (1,3 ofzo) dus valt erg mee allemaal.

zal morgen wel kijken hoe het gesprek verloopt. sowieso leuk om nu "echt" te beginnen met een eerste huis

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 02-10-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
Tevens nergens geregistreerd dus niemand kan er achterkomen tenzij jij zo eerlijk bent om dat gewoon te melden.
Het is natuurlijk niet voor niets dat onze toch al zeer ruime hypotheekregels voorschrijven dat je minder kan lenen als je nog andere schulden hebt. De regels omzeilen om toch maar vooral maximaal te kunnen lenen is niet verstandig, beter is het om naar het hele financiële plaatje te kijken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ph4ge schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:02:
[...]
Het is natuurlijk niet voor niets dat onze toch al zeer ruime hypotheekregels voorschrijven dat je minder kan lenen als je nog andere schulden hebt. De regels omzeilen om toch maar vooral maximaal te kunnen lenen is niet verstandig, beter is het om naar het hele financiële plaatje te kijken.
Eens, maar ik gebruik een regeling op het werk om brutoloon om te zetten in extra reiskostenvergoeding. En sinds die netto worden uitgekeerd, is dat een best leuke regeling. Nadeel is dus wel dat ik minder bruto-loon heb, waardoor ik waarschijnlijk minder kan lenen. Echter hoeveel hoor ik morgen pas.

sowieso zie ik om me heen hoeveel mensen aan wonen spenderen en denk ik: "wow". Ik betaal liever per maand 100 euro minder in een passend huis met leuk tuintje, dan 100 euro meer met extra kamers en een grote tuin. Dat geld besteed ik liever aan een wintersport oid. Maar ieder zijn ding natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je brutoloon wordt simpelweg berekend aan de hand van 1,08 x 12 x maandsalaris. Die 1,08 is om je vakantiegeld mee te tellen. Eventueel komen daar nog bonussenen dergelijke 13e (en 14e :P) maanden bij.
Daar verandert de regeling "benutting fiscale ruimte reiskostenvergoeding" verder als het goed is helemaal niets aan.

Wij gebruiken die regeling ook

[ Voor 4% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-10-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 19:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Variabele beloningen worden niet meegeteld in jouw hypotheek. Dus alleen je 12 maanden salaris, vakantiegeld en eventuele 13e maand.
Volgens mij worden zaken als consignatievergoedingen ook niet meegerekend, daar die kosten ook variabel zijn. Wat als je bijvoorbeeld ineens geen consignatiediensten meer draait?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Waah schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:05:
  • Gegevens hypotheek (hebben wij niet)
    Geldig paspoort of identiteitskaart
  • Kopie belastingaangifte (das een goede, heb ik digitaal gedaan. hoe kom ik daaraan?)
  • Laatste twee salarisstroken of andere inkomensgegevens
  • Opgave/kopie lopende polissen
  • Pensioengegevens
Ben vooral benieuwd wat ik kan lenen, en wat me dat gaat kosten. En wat info over de HRM regeling en dergelijke. Dan kan ik op basis daarvan een bijpassend huis zoeken (heb al wat op het oog, maar wel benieuwd wat het scheelt tussen verschillende prijsklasses)

Je hebt bij een oriënterend gesprek nog niet zo heel veel nodig. Je belastingaangifte heb je niet nodig, maar wat je wel hebt gekregen is je definitieve aanslag. Die heb je later wellicht nodig. Het gaat in eerste instantie om gegevens over je inkomen (loonstrookje + aanstellingstype + eventuele vaste toeslagen zoals 13e maand e.d.) en je schulden. Bij je schulden gaat het om studieschuld (wél opgeven als je mij vraagt!), maar ook over potentiële schulden zoals een creditcard (als je daar een 'gespreid betalen' op hebt) of roodstandruimte. Andere kredieten/leningen zijn ook van belang. Het zijn niet je vaste lasten zoals GWE.

Je hebt nog geen huis, dus daar hoef je niets van mee te nemen.

In het eerste gesprek gaan ze het niet hebben over je pensioenzaken of je verzekeringen. Ik maak me sterk dat ze ook niet naar je paspoort gaan vragen. Dat wordt pas relevant als je echt zaken gaat doen met ze.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Nyarlathotep schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:54:
Variabele beloningen worden niet meegeteld in jouw hypotheek. Dus alleen je 12 maanden salaris, vakantiegeld en eventuele 13e maand.
Volgens mij worden zaken als consignatievergoedingen ook niet meegerekend, daar die kosten ook variabel zijn. Wat als je bijvoorbeeld ineens geen consignatiediensten meer draait?
Wat als je plots 10% van je loon in moet leveren?

Consignatiedienst mocht ik gewoon meetellen in ieder geval. (Niet dat het nodig was)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Meestal mag je inkomen meetellen dat "duurzaam" is. Als je kan aantonen (bijvoorbeeld met een paar jaaropgaven) dat je een altijd een bepaalde hoeveelheid extra inkomen hebt (uit onregelmatigheidstoeslagen, consignatiediensten, etc.) dan kan je dat meetellen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Ik moet bij de aanvraag van een taxatie invullen of er verbouwd gaat worden. Het door ons aan te kopen huis heeft een prima keuken en vloer, maar toch willen we deze vervangen (kwestie van smaak). Moet ik dit dan opgeven als verbouwing? Ik kan me voorstellen dat ze met verbouwing alleen hele grote klussen bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-09 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het gaat om verbouwingen die de waarde vermeerderen. Dat maakt het mogelijk dat je meer kunt lenen. Er is volgens mij geen reden waarom je het niet zou invullen in elk geval.

Een keuken Orgt overigens niet voor veel waardevermeerdering, tenzij er nu echt brandhout in zit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nieuwe manier om je huis te verkopen, alle foto's op een kartonnen bord plakken en bij de uitgang van Rotterdam Centraal met je huis leuren alsof het een vismarkt is. Compleet met flyers en viswijf!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tsurany schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:02:
Nieuwe manier om je huis te verkopen, alle foto's op een kartonnen bord plakken en bij de uitgang van Rotterdam Centraal met je huis leuren alsof het een vismarkt is. Compleet met flyers en viswijf!
Bijdehand, maar zou wel eens kunnen werken. Je moet toch wat als het een blok aan je been is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

!null schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:13:
[...]

Bijdehand, maar zou wel eens kunnen werken. Je moet toch wat als het een blok aan je been is.
Klopt, dan weet je ook direct dat je het wel voor een heel laag prijsje kan meenemen. Maar het gros van de mensen loopt daar om acht uur 's ochtends wel langs zonder te kijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat zal wel ja. Maar het is wel de doelgroep. En je hebt maar 1 koper nodig :P

Maar idd, je hebt meteen een idee van je onderhandelingspositie, want het geeft een wanhopig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Tsurany schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:02:
Pics or it didn't happen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 20:49
Een woning op kruipafstand van station? Ik behoor niet tot de doelgroep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevyx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 13:36

Sevyx

Facta non verba!

EvaluationCopy schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:14:
[...]

Wat als je plots 10% van je loon in moet leveren?

Consignatiedienst mocht ik gewoon meetellen in ieder geval. (Niet dat het nodig was)
Klopt. Mijn hypotheek heb ik in juli afgesloten daar zit Consignatiedienst bij. Ze hebben daar wel het gemiddelde genomen over de afgelopen 12 maanden. Zelfde wat eigenlijk geld bij overwerk.

Psn - Sevyxs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Heb net gesprek gehad, en in ieder geval wat duidelijker geworden wat we kunnen lenen.

Maar even een vraag:
Wat zijn de voordelen van een hypotheekadviseur tegenwoordig nog? de keus voor een starter is niet zo ingewikkeld lijkt mij? annuiteit of lineair kiezen, rentevaste periode kiezen en afsluiten van levensverzekering en dergelijke....

waarom zou ik 2100 euro betalen?

let wel: dit is niet denegrerend bedoeld, maar als ik 2100 kan besparen op het kopen van een huis door zelf wat uit te zoeken heb ik dat er zelf wel voor over. De tijd wil ik er dan best insteken. Zeker omdat ik van dat geld bijna mijn studieschuld kan aflossen

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 03-10-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Veel hypotheekverstrekkers werken helaas alleen met tussenpersonen. Vandaar dat je voor veel (vooral met lagere rentetarieven) verstrekkers toch bij een hypotheekadviseur moet aankloppen.

Bij Moneyou kan je het wel zelf regelen, maar daar kan je in veel gevallen geen 105% lenen. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bart-Willem schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:25:
Veel hypotheekverstrekkers werken helaas alleen met tussenpersonen. Vandaar dat je voor veel (vooral met lagere rentetarieven) verstrekkers toch bij een hypotheekadviseur moet aankloppen.

Bij Moneyou kan je het wel zelf regelen, maar daar kan je in veel gevallen geen 105% lenen. ;)
Oke duidelijk, dus veel vergelijken en dan kijken of het uit kan? (dat is natuurlijk goed uit te rekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Hypotheken uitzoeken doe je niet dagelijks..Wij zijn gewoon naar Eigen Huis gegaan, die hebben een neutrale kijk op diverse (zeg maar alle) hypotheken. En daarbij kunnen ze ook de actuele rente standen bekijken wat het aantrekelijste is / wat goed is.

Aankoop makelaar zie ik in mijn ogen als verspilde kosten, Heb gewoon zelf mn woon wensen bepaald met mijn partner e.d. daar heb ik geen makelaar voor nodig. Misschien wanneer mensen niet kundig genoeg zijn, of het niet durven met onderhandelen ligt de optie misschien iets voor de hand liggende.

Overigens heb ik mijn hypotheek advies kosten zelf bekostigt. Maar je kunt er voor kiezen om die wel mee te nemen in je hypotheek. Betaal je wel 30 jaar lang rente over.

Staar je overigens niet blind op online berekeningen..Ik kon zomaar 25% meer leven dan berekend (voor de gein) op internet. Daarbij kreeg ik een mooi overzicht wat en hoe en hoeveel ik had afgelost over zoveel jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Meneer aard op 03-10-2013 19:27 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Meneer aard schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:26:
Hypotheken uitzoeken doe je niet dagelijks..Wij zijn gewoon naar Eigen Huis gegaan, die hebben een neutrale kijk op diverse (zeg maar alle) hypotheken. En daarbij kunnen ze ook de actuele rente standen bekijken wat het aantrekelijste is / wat goed is.
Hypotheek uitzoeken doe je inderdaad niet dagelijks... maar een TV ook niet, en een computer ook niet. Toch kan ik daar online ook prima uitzoeken hoe en wat. dus waarom, naast de zekerheid dat een adviseur de goedkoopste rente uitzoekt, een adviseur in de arm nemen? als je het mee financiert betaal je de eerste jaren aflossing voor je adviseur in plaats van je huis.

Ik zeg niet dat het fout is om een adviseur in de armen te nemen, en veel situaties is het vast ook wel handig maar: Wat zou voor mij (starter) de reden zijn om niet online te vergelijken tussen wat de banken mij bieden, en de hypotheekverstrekkers mij bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Mja als mij de tv niet bevalt, of als ik erop uit gekeken ben koop ik een nieuwe zo simpel ligt dat. Een huis koop ik niet zo maar en tegenwoordig al helemala niet meer te verkopen.
En daarbij ik neem een adviseur in de hand omdat het nogal best een mierenwerk is, die gasten hebben kant en klare format`s liggen hoopa. (waar gaat het geld dan heen zul je denken maar toch).

Denk dat je best bij de ING/Rabo etc naar binnen kan lopen voor hypo. Maar denk niet dat je bij Aegon naar binnen kan om te vragen voor een hypo. En tja ik ben iemand die het goed geregeld wilt hebben..Heb het ook zo neergelegd bij de adviseur wat als? Ik doe een risicovol beroep (zit dagelijks op de weg)..je zult een dodelijk ongeluk krijgen..Of mijn hobby is ook niet zonder risico zoals laatst alweer bewezen is (zweefvliegen). Jammer dan wanneer ik het tijdige voor het eeuwige verruil maar wil mijn vriendin niet opzadelen met een wellicht onverkoopbaar huis en dat ze in de schulden raakt. Nee ze moet daar kunnen blijven wonen, hypo is dan vrij klaar geen geouwehoer.
Ik ben er dan toch niet meer. Beetje hard en crue maar dat is de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Meneer aard schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:44:
Mja als mij de tv niet bevalt, of als ik erop uit gekeken ben koop ik een nieuwe zo simpel ligt dat. Een huis koop ik niet zo maar en tegenwoordig al helemala niet meer te verkopen.
En daarbij ik neem een adviseur in de hand omdat het nogal best een mierenwerk is, die gasten hebben kant en klare format`s liggen hoopa. (waar gaat het geld dan heen zul je denken maar toch).

Denk dat je best bij de ING/Rabo etc naar binnen kan lopen voor hypo. Maar denk niet dat je bij Aegon naar binnen kan om te vragen voor een hypo. En tja ik ben iemand die het goed geregeld wilt hebben..Heb het ook zo neergelegd bij de adviseur wat als? Ik doe een risicovol beroep (zit dagelijks op de weg)..je zult een dodelijk ongeluk krijgen..Of mijn hobby is ook niet zonder risico zoals laatst alweer bewezen is (zweefvliegen). Jammer dan wanneer ik het tijdige voor het eeuwige verruil maar wil mijn vriendin niet opzadelen met een wellicht onverkoopbaar huis en dat ze in de schulden raakt. Nee ze moet daar kunnen blijven wonen, hypo is dan vrij klaar geen geouwehoer.
Ik ben er dan toch niet meer. Beetje hard en crue maar dat is de realiteit.
je tv kan je zo verkopen, je huis niet dat klopt. maar als je de juiste hypotheek uitzoekt met de juiste voorwaarden... wat is dan het probleem? naar de hypotheek kijk ik niet. dat is gewoon een financieel product wat zo goedkoop mogelijk moet, binnen de juiste voorwaarden.

en ook je levensverzekering kan je toch zelf uitzoeken? samen met de gevolgen? klinkt een beetje als: Ik wil het zelf niet uitzoeken, ipv het is te ingewikkeld. Of is het daadwerkelijk zo ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik denk (heb me overigens niet verdiept geheel verdiept in de materie in 2012) dat het toch wel de nodige tijd kost en dat wij als particulier niet helemaal over de recente en juiste gegevens kunnen beschikken. Daarbij heb je vaak dmv een koopcontract verplichtingen en wil je denk ik ook a.s.a.p. dat de boel rond is.

Maar je moet zelf doen waar je goed in bent, als jij zelf geheel wilt verdiepen prima :) Ik zeg enkel wat ik ervan denk/vind en hoe ik het heb gedaan.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik liever al meubels ben wezen shoppen dan dat ik hypotheek moet gaan shoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Meneer aard schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:59:
Ik denk (heb me overigens niet verdiept geheel verdiept in de materie in 2012) dat het toch wel de nodige tijd kost en dat wij als particulier niet helemaal over de recente en juiste gegevens kunnen beschikken. Daarbij heb je vaak dmv een koopcontract verplichtingen en wil je denk ik ook a.s.a.p. dat de boel rond is.

Maar je moet zelf doen waar je goed in bent, als jij zelf geheel wilt verdiepen prima :) Ik zeg enkel wat ik ervan denk/vind en hoe ik het heb gedaan.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik liever al meubels ben wezen shoppen dan dat ik hypotheek moet gaan shoppen!
Dat laatste kan ik me goed voorstellen! de rentes staan volgens mij gewoon online, samen met de voorwaarden. Eerste probleem al tegengekomen: bijna alle hypotheken werken inderdaad via een adviseur. Dus vandaar dat je dus die adviseur wel nodig hebt... dat is de enige manier om een hypotheek te krijgen bijna.

Dus provisie eraf voor de adviseurs, in plaats daarvan geld vragen en enkel via adviseurs kunnen regelen _/-\o_
al is dit wel transparanter. Komende dagen maar weer wat verder in verdiepen hoe het allemaal zit, en even langs bij verschillende banken om te kijken wat ik daar aan rente kan krijgen.

Edit: zie net ook dat banken ook afsluitmoste en advieskosten vragen. Ze verdienen ook niet genoeg aan de hypotheek. Nou dan maar op zoek naar een adviseur! Tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 03-10-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Vanavond naar het Wooncafé in Etten-Leur geweest, maar niet veel wijzer van geworden.

Makelaar --> Algemene brabbel over huizen die te koop staan en waarom nu kopen.
Aankoopmakelaar --> Wat er allemaal zo geweldig aan is (maar een prijskaartje is niet genoemd.... ;) )
Huurstichting --> lekker nuttig... Werd ook erg rumoerig
Rabobank --> Opzich aardig, veel over starterslening. Maar dan moet je 10 jaar in de gemeente wonen en de verkoper moet bijv. max. €3k betalen aan gemeente... Oftewel, gebeurt ook niet zomaar.

Daarnaast werd er tussen neus en lippen iets gezegd over het huren van huizen. Als je € 34,5K of meer zou verdienen, mag je geen huurhuis onder de € 681,50 per maand ofzo. Is dit per persoon het salaris of per huishouden? Ik denk zelf per huishouden, anders kan je alsnog € 60k met zijn 2 verdienen en in een goedkoop huurhuis... Het is Europees vastgelegd, dus zal vast ergens op internet staan, maar nu ff geen zin in:+

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dat huurhuis mag je heus wel hoor, maar niet uit de sociale huur. Vrije sector mag uiteraard alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 20:03:
[...]
Edit: zie net ook dat banken ook afsluitmoste en advieskosten vragen. Ze verdienen ook niet genoeg aan de hypotheek. Nou dan maar op zoek naar een adviseur! Tips?
Advies en hypotheek via SNS is in veel gevallen goedkoper dan via een bank of Hypotheker etc. Dus als je tevreden was met je adviesgesprek kun je het via SNS doen. Hebben wij ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Aghanim schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:28:
[...]

Advies en hypotheek via SNS is in veel gevallen goedkoper dan via een bank of Hypotheker etc. Dus als je tevreden was met je adviesgesprek kun je het via SNS doen. Hebben wij ook gedaan.
Heb je hier ook een bron bij, of is het een persoonlijke ervaring?

(Ben namelijk nu ook in de markt om een huis te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Rabo heeft tegenwoordig een online dossier wat je kan vullen met de nodige documenten. Doe je dat zelf en volledig, dan krijg je €450 korting op je advies. Ze adviseren wel alleen voor hun eigen producten trouwens.

Voor een starter zonder gekke dingen kost een advies en afsluiten dan €1050. Nog steeds veel geld trouwens. De rentetarieven van de centrale website zijn trouwens niet zaligmakend: lokale Rabo's kunnen kortingen geven. Eergisteren bijvoorbeeld bij Rabo Haaglanden geweest, en daar is 0.4% korting mogelijk en 0.2% korting standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij zijn ook eerst bij de Rabo geweest en een goed gesprek gehad. Alleen voordat we naar het afsluitgesprek gingen hebben we per mail gevraagd wat er mogelijk was met de rentetarieven. Antwoord was dat de rentetarieven van de site vast staan en dat er nu geen korting mogelijk was (5 jaar geleden bij diezelfde Rabo nog wel). Dus nu met een onafhankelijk hypotheekadviseur gekeken naar andere mogelijkheden en die heeft ons ook duidelijk alle voordelen en nadelen laten zien van de alternatieven.

Nu gaan we alles (aflossingsvrij, bankspaar en annuiteit) overzetten naar Aegon. Scheelt ons bruto 13.000,- aan rente in 10 jaar, haal daar 2500,- kosten aan adviseur vanaf en zie wat je bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-04-2022
Ik heb een tijdje al megelezen, en heb onlangs ook een huis gekocht.
Nu zie ik vaak dezelfde soort vragen langskomen die ik ook heb gehad. Zoals bijvoorbeeld de hoogte van de advieskosten. Er bestaan ook bemiddelaars die execution only werken. Ze bemiddelen dan wel voor verschillende banken en verzekeraars maar geven (desnoods) geen advies.
Zo zijn er aanbieders voor onder 1000 euro. Laagste wat ik heb gezien was misschien 850 euro of zo. Vaak zijn deze alleen via internet/telefoon.

Zelf ben ik bij een partij geweest die execution only en starters met advies voor 1000 euro bemiddelen. ORV bemiddeling is dan 150 euro erbij. Nu woon ik in de buurt dus kon gewoon erlangs voor het adviesgesprek. Niet dat het gesprek echt nodig was. Alles is wel op te zoeken, de voorwaarden en de rentetarieven. Dus het advies kwam overeen met wat ik zelf al wist.

Al met al, heb ik veel geld gespaard. Wel heeft het erg lang geduurt allemaal, voordat de hypotheek rond was. Maar of dat nu aan mijn goedkope bemiddelaar ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Aghanim schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:28:
[...]

Was wel tevreden met de SNS verder. Kwa adviseur. Alleen beide nog geen vast contract, dus is wel een risico voor ons. Op zich verwacht ik wel dat we binnen 12 maanden allebei een vast contract hebben, maar we wonen nu erg klein en willen wel verder...

Bij SNS heb je wel extra kosten voor advies voor overlijdensverzekering en dergelijke. a 250 per stuk. Is dat de kosten waard of kan je dat wel zelf uitzoeken? als je dat allemaal meeneemt bij SNS kom je alsnog op 2900 euro

Kosten:
http://www.snsbank.nl/par...-van-hypotheekadvies.html

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 04-10-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
Waah schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:14:
[...]

Bij SNS heb je wel extra kosten voor advies voor overlijdensverzekering en dergelijke. a 250 per stuk. Is dat de kosten waard of kan je dat wel zelf uitzoeken? als je dat allemaal meeneemt bij SNS kom je alsnog op 2900 euro

Kosten:
http://www.snsbank.nl/par...-van-hypotheekadvies.html
Wordt je verplicht om via de SNS een ORV af te sluiten, of mag je dat ook zelf bepalen?
Anders kan je via independer een prijsvergelijk doen.

Bij Nationale Nederlanden hoef je geen eenmalige kosten te betalen, maar betaal je weer wat meer in je maandelijkse premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ATS schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:54:
Rabo heeft tegenwoordig een online dossier wat je kan vullen met de nodige documenten. Doe je dat zelf en volledig, dan krijg je €450 korting op je advies. Ze adviseren wel alleen voor hun eigen producten trouwens.

Voor een starter zonder gekke dingen kost een advies en afsluiten dan €1050. Nog steeds veel geld trouwens. De rentetarieven van de centrale website zijn trouwens niet zaligmakend: lokale Rabo's kunnen kortingen geven. Eergisteren bijvoorbeeld bij Rabo Haaglanden geweest, en daar is 0.4% korting mogelijk en 0.2% korting standaard.
Hebben ze ook verteld waar die korting vandaan komt? Wettelijk mogen ze dit namelijk niet meer doen. Het verbaasd me dan ook dit toch weer te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Hoezo mogen ze geen korting geven? Rabo mag doen wat ze willen volgens mij, i.t.t. ING/SNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

woekele schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 21:12:
Hoezo mogen ze geen korting geven? Rabo mag doen wat ze willen volgens mij, i.t.t. ING/SNS.
Simpel gezegd mag er maar een tarief zijn voor een vergelijkbaar onderpand en klant. Nou was juist de Rabo hier altijd al een Uitzondering in vanwege de losse clusters. Vanaf 2013 hebben ze echter aangegeven naar een vast tarief te gaan (omdat de wet dit ook verplicht) kortingen voor nieuwbouw zijn bv ook niet meer toegestaan

Het was / is natuurlijk niet uit te leggen dat klanten in plaats x een ander tarief betalen dan plaats y bij 'dezelfde' bank

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 04-10-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Heb je een wet / artikel / lid voor me?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 04-10-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rukapul schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 22:14:
Heb je een wet / artikel / lid voor me?
Zo niet bij de hand. Het komt in ieder geval voort uit het provisie en bonus verbod wat al jaren speelde om het LPF tussen banken en tussenpersonen gelijk te krijgen. Het zal ergens in de zeven leidraden van de AFM te vinden zijn. Binnen de branche is er in ieder geval geen discussie over. Dit is bv. De reden waarom Aegon geen nieuwbouw korting of 2 plus x korting meer mag geven en waarom bestaande klanten nu ook bij verlengen hetzelfde tarief moeten krijgen als nieuwe klanten

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 04-10-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ray schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:51:
[...]

Hebben ze ook verteld waar die korting vandaan komt? Wettelijk mogen ze dit namelijk niet meer doen. Het verbaasd me dan ook dit toch weer te lezen
Korting van 0,2% (ten opzichte van de Rabobank "centraal" tarieven) voor iedereen die bij Haaglanden afsluit, en nog eens 0.2% als je je betaalrekening bij hun laat lopen. De adviseur zei wel dat ze inderdaad niet meer individuele kortingen mogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vandaag voor het eerst wat huizen gekeken tijdens de open huizen dag. Eens verifiëren of we met de Funda zoekopdrachten goed zitten of niet. Conclusie is dat dat sterk wisselt… De ene keer komt een huis goed overeen met je verwachtingen en een andere keer is het echt heel wat minder mooi/goed dan je van Funda haalt. We zijn "het huis dat we zoeken" denk ik niet tegengekomen vandaag, maar hebben wel weer wat nieuwe aandachtspunten en inzichten.

Overigens was het in Utrecht bij de huizen waar wij gekeken hebben best wel druk (nooit alleen binnen geweest). Meer mensen hier die vandaag (voor het eerst) op pad zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 19:19
Wij hebben een huis gekocht waar stadsverwarming bij hoort. Hoe gaat dit met afmelden oude eigenaar en hoe melden wij ons aan? Volgens mij is het in leveringsgebied Essent. Hoor t graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ben zaterdag bij mijn droomhuis geweest maar mijn vrouw vindt het niks :-(

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

henkjobse schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 07:46:
Wij hebben een huis gekocht waar stadsverwarming bij hoort. Hoe gaat dit met afmelden oude eigenaar en hoe melden wij ons aan? Volgens mij is het in leveringsgebied Essent. Hoor t graag.
Oude eigenaar meldt zichzelf wel af. Meterstanden worden genoteerd bij sleuteloverdracht. Aanmelden doe je zelf bij Essent Warmte. PS: ik heb tot nu toe ook altijd stadsverwarming gehad, ben blij dat ik naar een huis ga met een eigen ketel. Technisch verder geen problemen met stadsverwarming, maar ik vertrouw die kosten voor geen ene meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-09 19:41
MrAcid schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:57:
Vandaag voor het eerst wat huizen gekeken tijdens de open huizen dag. Eens verifiëren of we met de Funda zoekopdrachten goed zitten of niet. Conclusie is dat dat sterk wisselt… De ene keer komt een huis goed overeen met je verwachtingen en een andere keer is het echt heel wat minder mooi/goed dan je van Funda haalt. We zijn "het huis dat we zoeken" denk ik niet tegengekomen vandaag, maar hebben wel weer wat nieuwe aandachtspunten en inzichten.

Overigens was het in Utrecht bij de huizen waar wij gekeken hebben best wel druk (nooit alleen binnen geweest). Meer mensen hier die vandaag (voor het eerst) op pad zijn geweest?
Het was voor ons ook een eye opener. Huizen die op de foto's acceptabel waren, bleken je een GVR te doen voelen zo laag was alles, en een huis waar je niet al te veel van voorstelde bleek veel meer te bieden dan verwacht.

Al met al een positieve dag, hoewel ik denk dat ons toekomstig huis er nog niet bij zat. We blijven dus nog rustig rondkijken, geen last van haast dat scheelt.

Ook positief om eens wat huizen te kijken zonder een makelaar er bij. Vond het erg prettig om rechtstreeks met de verkopers zelf te communiceren en kon bij ieder huis wel aanvoelen of er speelruimte was, en ook gaven ze bijna allemaal gewoon toe wat de mogelijkheden, maar ook onmogelijkheden van het huis waren.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
Dank, toch maar even contact met hen opgenomen. Las op internet wisselende verhalen (dat het soms automatisch zou gaan bij overschrijven huis en inschrijven op adres). We zullen 't zien.
woekele schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:02:
[...]

Oude eigenaar meldt zichzelf wel af. Meterstanden worden genoteerd bij sleuteloverdracht. Aanmelden doe je zelf bij Essent Warmte. PS: ik heb tot nu toe ook altijd stadsverwarming gehad, ben blij dat ik naar een huis ga met een eigen ketel. Technisch verder geen problemen met stadsverwarming, maar ik vertrouw die kosten voor geen ene meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
MrAcid schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:57:

Dat hadden wij ook. M'n vriendin en ik hadden al een droomhuis gezien op Funda, kon niet misgaan. De foto's waren geweldig, we hadden het al in onze gedachte gekocht. Maar eenmaal bij de bezichtiging viel het hard tegen. Het was kleiner dan het leek op de foto's (blijkbaar helemaal in de uiterste hoek genomen). De tuin was veel kleiner dan verwacht, kleine gebreken hier en daar. Daarna naar een huis gegaan dat er van buiten goed uit zag, maar van binnen een zooitje was, dat zag je ook op de foto's. Maar als je daar doorheen kan kijken scheelt veel. Dat uiteindelijk gekocht, een aanbouw eraan gezet en het huis van boven tot onder gestuct, geschilderd en de vloeren vervangen. Inmiddels 'n jaar later helemaal klaar met verbouwen. Het is belangrijker wat je in de toekomst met een huis kunt, dan dat het kant-en-klaar is, maar weinig mogelijkheden heeft.

Wat ik me afvraag is waarom zoveel mensen een makelaar in de arm nemen. Met een beetje verstandige ouders of vrienden kun je veelal toch ook al een bod bespreken en uiteindelijk sturen naar de makelaar van de verkoper? Gewoon 15 tot 20% onder het gevraagde bedrag zitten en je ziet wel wat voor tegenbod je krijgt. Een huis valt in de smaak of niet, dat bepaalt een makelaar niet, dus verdere hulp hebben wij niet nodig gehad eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
EvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 08:14:
Bekend verhaal haha. heb ook een droomhuis, maar te ver van het centrum/scholen etc. maarja niks aan te doen.

Zelf met de SNS gesproken, weten nu wat we kunnen lenen. Ga nog even "hypotheekadviseur shoppen" bij NHP, NBG en Nationale Nederlanden. Die zitten allemaal onder de 2000 voor een starter, inc levensverzekering.

Een deel is telefonisch, maar sommige ook niet. Ben benieuwd hoe het kennismakingsgesprek werkt over de telefoon. Mocht het tegenvallen, dan maar "direct" contact en wat prijziger. Al vond ik de SNS wel erg duur met 2900 euro voor een vergelijking tussen 9 aanbieders. Onze "case" is niet zo ingewikkeld. Starter, beide baan, allebei intentieverklaring. Verder geen bijzonderheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 07-10-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
Zelf ook een woning gevonden, nu alleen de financiën rond krijgen. Weet alleen niet of ik nu alles zal regelen via de hypotheker of een andere hypotheekadviseur, het heeft namelijk wel haast :/

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
JerX schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:26:
Zelf ook een woning gevonden, nu alleen de financiën rond krijgen. Weet alleen niet of ik nu alles zal regelen via de hypotheker of een andere hypotheekadviseur, het heeft namelijk wel haast :/
Lijkt me sterk dat De hypotheker sneller zou werken dan een andere adviseur.
uit nieuwschierigheid: heb je eerst geboden en akkoord, en nu een hypotheekadviseur erbij? of moet je nog bieden en wil je eerst een hypotheekadviseur? wil ook zsm kopen (keuze uit een paar huizen) maar de volgorde is me nog steeds niet echt duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

wij hebben oriënterend gesprek met hypotheker gedaan toen we nog geen akkoord hadden van verkoper. Toen we akkoord hadden zijn we het vervolggesprek gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 07-10-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
In november loopt onze hypotheekofferte af, waarna we moeten verlengen a 600 euro p/m.
Nu houd ik die 600 euro liever in m'n zak, dus kwam de hypotheekadviseur met de optie om eerder te passeren. Sleuteloverdracht is dan 1 maand later.

Verkoper staat hier (uiteraard) positief tegenover; gratis wonen.
Heeft iemand ervaring met eerder passeren? Wat zijn de risico's? Hoe moeilijk wordt het om schade te claimen als er bijv. iets stuk gaat in die maand (of al stuk is sinds laatste bezichtiging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Wij hebben al verschillende orienterende gesprekken gehad met een paar hypotheekadviseurs. Dit om duidelijk te hebben wat we nodig hebben aan documenten etc, om te kijken hoeveel we kunnen lenen, en om natuurlijk de verschillende tarieven te kunnen vergelijken.

Nu zijn we bezig met een leuk huis uitzoeken en dan kunnen we meteen een bod uitbrengen. Dan pas gaan we naar een hypotheekadviseur voor een tweede gesprek, want dan pas staat vast hoeveel we willen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:34:
In november loopt onze hypotheekofferte af, waarna we moeten verlengen a 600 euro p/m.
Nu houd ik die 600 euro liever in m'n zak, dus kwam de hypotheekadviseur met de optie om eerder te passeren. Sleuteloverdracht is dan 1 maand later.

Heeft iemand ervaring met eerder passeren? Wat zijn de risico's? Hoe moeilijk wordt het om schade te claimen als er bijv. iets stuk gaat in die maand (of al stuk is sinds laatste bezichtiging).
Lastige situatie denk ik, als er iets in die maand na de overdracht kapot gaat ben jij verantwoordelijk voor de reparatie ervan. Feitelijk zijn de verkopers dan jouw huurders en dien jij te zorgen voor het onderhoud en dergelijke van het huis.

Daarbij, met het eerder passeren van de hypotheek ga je ook eerder je hypotheek afbetalen en kost het je gewoon die maand hypotheek, is die niet net zo hoog als de bereidstellingsprovisie te betalen??

Persoonlijk zou ik deze constructie niet gebruiken, ik betaal dan liever die 600E meer voor de zekerheid dat alles nog netjes is op de passeerdatum (en dus ook de datum dat het huis van jou is).

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
robbierzz schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:48:
[...]

Lastige situatie denk ik, als er iets in die maand na de overdracht kapot gaat ben jij verantwoordelijk voor de reparatie ervan. Feitelijk zijn de verkopers dan jouw huurders en dien jij te zorgen voor het onderhoud en dergelijke van het huis.

Daarbij, met het eerder passeren van de hypotheek ga je ook eerder je hypotheek afbetalen en kost het je gewoon die maand hypotheek, is die niet net zo hoog als de bereidstellingsprovisie te betalen??

Persoonlijk zou ik deze constructie niet gebruiken, ik betaal dan liever die 600E meer voor de zekerheid dat alles nog netjes is op de passeerdatum (en dus ook de datum dat het huis van jou is).
Zou ook niet eerder passeren. En bovendien deze bereidstellingsprovisie is aftrekbaar van de belasting dus wat maakt het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Wceend schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:49:
[...]

Zou ook niet eerder passeren. En bovendien deze bereidstellingsprovisie is aftrekbaar van de belasting dus wat maakt het uit.
Is dat zo? Dus van die 600 euro blijft zeg maar 350 euro over?
Reden om 1 maand hypotheek extra te verkiezen boven bereidstellingsprovisie is de aflossing. Maar als er 350 euro overblijft aan extra kosten dan kan ik dat 1 op 1 wegstrepen tegen de niet-aftrekbaar rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 19-09 07:54
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:53:
[...]

Is dat zo? Dus van die 600 euro blijft zeg maar 350 euro over?
Reden om 1 maand hypotheek extra te verkiezen boven bereidstellingsprovisie is de aflossing. Maar als er 350 euro overblijft aan extra kosten dan kan ik dat 1 op 1 wegstrepen tegen de niet-aftrekbaar rente.
http://www.belastingdiens...enmalig_aftrekbare_kosten

http://www.allesoverhypot...eidstellingsprovisie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 18:59
Zijn hier mensen die een huurhuis hebben gekocht? Sinds kort woon ik in een mooie stadswoning (140m2, 4 kamers). De woningen werden niet verkocht dus later verhuurd. Nu is de regeling dat je het na een jaar als nog kan kopen. Weet nog niet de prijs maar ben een beetje aan het kijken en het scheelt volgens mij aardig in de lasten. Nadeel is dat je dan natuurlijk je vrijheid om weg te gaan wanneer je wil opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
Waah schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:50:
[...]

Lijkt me sterk dat De hypotheker sneller zou werken dan een andere adviseur.
uit nieuwschierigheid: heb je eerst geboden en akkoord, en nu een hypotheekadviseur erbij? of moet je nog bieden en wil je eerst een hypotheekadviseur? wil ook zsm kopen (keuze uit een paar huizen) maar de volgorde is me nog steeds niet echt duidelijk
Ik moet nog bieden en wil eerst een hypotheekadviseur. En ik bedoel eerde, het heeft haast aangezien ik snel een bod wil uitbrengen :P

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
Als je alleen basic wilt weten wat je kunt bieden (max hypotheekbedrag) en basic mogelijkheden kan je toch gewoon bij diverse hypotheekaanbieders proberen om zsm een afspraak te maken en dan pas na het bieden en overeenstemming daadwerkelijk een hypotheekadvsieur kiezen?!
JerX schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:00:
[...]

Ik moet nog bieden en wil eerst een hypotheekadviseur. En ik bedoel eerde, het heeft haast aangezien ik snel een bod wil uitbrengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

EvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 08:14:
Klinkt als pussy-whipped! :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:00

M-ThijZ

Riding on Rails

Men praat over een kopersmarkt, maar dat voordeel heb ik nog niet mogen ervaren.

Voor de tweede keer samen met vriendin enthousiast over een woning, en voor de tweede keer zoveel animo voor dat huis, dat ik mij echt niet wil mengen in het opbieden.

Zaterdagochtend wezen kijken bij een 2-onder-1-kap, die sinds vorige week te koop stond. Om 11.30 waren wij al nummertje drie, daarna schijnen er nog twintig bezichtigers te zijn geweest.
Tegen mijn gevoel in vandaag toch een bod 15% onder de vraagprijs gedaan, het liefst zou ik eerst nog een tweede keer bezichtigen, met een ervaringsdeskundige. Dat bod werd niet serieus genomen.

Collega's spreken over een mooie tijd waarin je lekker met huizen bezig mag zijn. Mijn gedachten bij het bekijken van de huizen op Funda zijn eerder: Nee, Nee, Nee, Nee, misschien als de prijs goed is .... wacht het staat er nog maar twee dagen op en er zijn tientallen belangstellenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 08:56
Er komt ook een stuk meer interesse de laatste tijd. Ik ben in Maart 2012, April 2013 en afgelopen zaterdag naar open huizen dag geweest. Mensen beginnen weer wat interesse te krijgen. Overigens hangt het bij veel van die mensen nog wel op de financiering volgens mij.

Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met het direct offertes opvragen bij banken? Ik kan een aanzienlijk deel van mijn mogelijk toekomstige huis zelf financieren en de hypotheek die ik nodig heb is ongeveer de helft van wat ik zou kunnen lenen. Wat ik eigenlijk wil:
- Geen afsluitprovisie betalen
- Geen overlijdensrisicoverzekering (ik ben alleen)
- Scherpe rente

Daarvoor heb ik een vrijblijvende offerte aanvraag op papier gezet, iemand die ervaring heeft met de betreffende aanpak?

Achtergrond is dat ik eigenlijk wil weten welke hypotheekverstrekker ik naar toe moet gaan als ik weet wat ik wil. Dan kan ik slagvaardig de markt op.

[ Voor 9% gewijzigd door HCMarX op 07-10-2013 20:04 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:34:

Wel ervaring met vroeger passeren om de zelfde reden, maar toen was wel ook meteen de sleuteloverdracht.
Je zit met een paar dingen:
- betaalt de huidige bewoner jou huur of niet?
- je hebt een sleutelclausule nodig omdat hij jouw sleutels houdt, en je wel wilt weten dat je alle sleutels terugkrijgt
- je zit met je aansprakelijkheden en verzekeringen die geregeld moeten worden. Kan evt ook door de huidige bewoner betaald worden.
- wie betaalt het GWL?
E.e.a zal wel via de notaris bekrachtigd moeten worden meen ik, dus dat kost je ook nog eens extra.

Vwb dat gratis wonen: dan geef je in weze een maand hypotheek weg. Offerte verlengen is goedkoper. Overigens ben je ook nog wat extra kwijt aan de verlenging van je borgstelling vermoed ik. Niet vergeten ;)

Mocht je een aankoopmakelaar hebben: leg het hem voor, hij weet precies wat er nodig is en of dat handig is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Je mag je huis van je hypotheekverstrekker waarschijnlijk niet eens verhuren. Dus pas op wat je doet :) Maandje overlap moet wel lukken. Paar maanden niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HCMarX schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:03:
Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met het direct offertes opvragen bij banken? Ik kan een aanzienlijk deel van mijn mogelijk toekomstige huis zelf financieren en de hypotheek die ik nodig heb is ongeveer de helft van wat ik zou kunnen lenen. Wat ik eigenlijk wil:
- Geen afsluitprovisie betalen
- Geen overlijdensrisicoverzekering (ik ben alleen)
- Scherpe rente

Daarvoor heb ik een vrijblijvende offerte aanvraag op papier gezet, iemand die ervaring heeft met de betreffende aanpak?

Achtergrond is dat ik eigenlijk wil weten welke hypotheekverstrekker ik naar toe moet gaan als ik weet wat ik wil. Dan kan ik slagvaardig de markt op.
Voor zover ik weet kun je pas een echte offerte van een bank krijgen als iets concreet is, dus als je al een voorlopig koopcontract getekend hebt. Natuurlijk kun je wel vooraf al orienterend op gesprekl en je wensen/eisen op tafel leggen.
Ik denk zelf dat je bij een onafhankelijk tussenpersoon de meeste kans maakt om iets van je wensen geregeld te krijgen, maar dan nog zal het moeilijk zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 20:49
M-ThijZ schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:52:
Dat bod werd niet serieus genomen.
Zegt nog niets. Lees dit forum maar eens goed door, veel mensen hebben al ervaring met een okay dan niet en paar maanden later worden ze alsnog benaderd door verkoopmakelaar...

Bij een huis waar enorm veel belangstelling voor is hoeft dat natuulijk zo niet te lopen, maar het is wel zo dat een "niet serieus nemen" in deze tijd vaak eindigt in een hangende pootjes verhaal. Als je maar lange adem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ga jij nou maar je muur ontschimmelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat is al gebeurd, het is nu brand-new. :P Wel jammer dat ze een hoop gaten en scheuren boven achter 5 lagen behang verstopt hadden, zo hou je een bouwkundige ook voor de gek. :+ Maar ook dat is al opgelost. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Gister een makelaar over de vloer gehad. We willen ons huis verkopen. Nou vraagt deze makelaar 1,5% courtage excl. BTW, plus een startbedrag van 395 euro. Ik wil zelf de foto's maken, daarom heb ik op het startbedrag 200 euro korting gekregen (normaal 595).

We hebben in potentie een huis wat snel verkocht wordt, hier zijn we allemaal (incl. makelaar) van overtuigd, we hebben het niet lang, ziet er perfect uit, en toen we het kochten waren er veel belangstellenden. Afijn, de makelaar maakt dus kans op een snel verkocht huis.

Omgerekend kost de makelaar ons 3995 euro, als het huis wordt verkocht voor de prijs die we ongeveer in gedachte hebben. Bijna fucking 4000 euro! Dit is toch een belachelijk bedrag voor die, laten we zeggen, 10 uur werk die de makelaar er misschien van heeft?

Het huis is 18 maanden geleden ook verkocht via die makelaar aan ons. Daarom heeft hij alle info nog in z'n systeem staan en aan het huis is weinig veranderd. Het enige wat hij moet doen is dus een nieuwe funda advertentie maken en misschien een paar keer een bezichtiging regelen.

Is dit normaal dat het zo duur is? Ik vind dit echt belachelijk. Een advocaat rekent nog minder p/u. Zijn er alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Jij moet ook betalen voor zijn huizen waar hij 100 uur of meer in moet steken natuurlijk. Alternatieven? Ik zou eerst eens beginnen met onderhandelen over zijn courtage. Leg hem uit dat het hem weinig werk gaat kosten, als dat niet zo is dan hoor je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

je hebt toch zo'n makelaar waar je alles zelf moet doen, maar wel op Funda komt? Is dat niet wat voor een huis wat toch zo populair is? Vertel hem in elk geval dat je dat wel doet als hij niet wil zakken in prijs. Misschien helpt het.

Edit: die hieronder bedoel ik ja :)

[ Voor 7% gewijzigd door woekele op 08-10-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

woekele schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:49:
je hebt toch zo'n makelaar waar je alles zelf moet doen, maar wel op Funda komt? Is dat niet wat voor een huis wat toch zo populair is? Vertel hem in elk geval dat je dat wel doet als hij niet wil zakken in prijs. Misschien helpt het.
Kwam dit ook tegen: http://www.zelfverkopen.nl/huis-verkopen/het-totaalpakket/

Opzich krijg je dan ook veel, voor 6x minder kosten. Mmmh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
Ben net geweest bij de verkoper van mijn nieuwe huis. Ze had nog wat spullen eventueel ter overname. Ging om lampen, vitrinekast, brandmelders, wat kleinere dingen en veel tuinspullen, zoals grote parasol, tuingereedschap, ladder, tuinslang met ophangsysteem. Al met al wou ze 1500 euro voor hebben, maar is ze snel gezakt naar 1000 euro, waarschijnlijk toen ze mijn geschokte gezicht zag :o

Ik heb al aangegeven dat ik eingelijk alleen de tuinspullen nodig had, en de rest mij niet zoveel uitmaakte, maar ze wou gewoon die 1000 euro hebben, ook al zou de lijst kleiner worden. Ik vind het wel erg moeilijk. Ik vind de spullen die ik wil hebben maximaal 500 euro waard, (het blijft tweedehands), maar ze heeft ook de overdrachtsdatum twee weken eerder laten ingaan, wat voor mij goed uitkomt.
Als ze ook nog de lampensysteem in de woonkamer weghaalt, is het plafond niet zo mooi meer. Blijkbaar was die erg duur, maar ik heb nu ook maar twee lampen van 2 euro per stuk hangen, dure dingen zijn niet echt aan mij besteed.

Tja, wat te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
The Eagle schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:22:
[...]

Wel ervaring met vroeger passeren om de zelfde reden, maar toen was wel ook meteen de sleuteloverdracht.
Je zit met een paar dingen:
- betaalt de huidige bewoner jou huur of niet?
- je hebt een sleutelclausule nodig omdat hij jouw sleutels houdt, en je wel wilt weten dat je alle sleutels terugkrijgt
- je zit met je aansprakelijkheden en verzekeringen die geregeld moeten worden. Kan evt ook door de huidige bewoner betaald worden.
- wie betaalt het GWL?
E.e.a zal wel via de notaris bekrachtigd moeten worden meen ik, dus dat kost je ook nog eens extra.

Vwb dat gratis wonen: dan geef je in weze een maand hypotheek weg. Offerte verlengen is goedkoper. Overigens ben je ook nog wat extra kwijt aan de verlenging van je borgstelling vermoed ik. Niet vergeten ;)

Mocht je een aankoopmakelaar hebben: leg het hem voor, hij weet precies wat er nodig is en of dat handig is.
Laat ik zeggen dat ik andere redenen heb buiten het financiele aspect.
Ik ga hem nu zo inzetten dat de notaris de vaste lasten gewoon tot sleuteloverdracht doorrekent, en we een vast bedrag afspreken voor huur en GWL. De notaris houdt bij passeren 10% achter, tot ik het akkoord geef bij de daadwerkelijke sleuteloverdracht. Hij verrekent dan de prijsafspraken met die 10%.

Buiten de notaris om wordt er een document opgesteld waarin staat dat bewoners niet huren en per ... de woning verlaten.

Is een sleutelclausule niet alleen wanneer je voor tekenmoment de sleutels ontvangt?

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-10-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
MMLM schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:36:
Ben net geweest bij de verkoper van mijn nieuwe huis. Ze had nog wat spullen eventueel ter overname. Ging om lampen, vitrinekast, brandmelders, wat kleinere dingen en veel tuinspullen, zoals grote parasol, tuingereedschap, ladder, tuinslang met ophangsysteem.
[...]
Tja, wat te doen..
Wat jij opnoemt klinkt nieuw nog niet eens als €1500. €1000 komt meer in de buurt, maar dat hangt af van hoeveel lampen en of er duur gereedschap (grasmaaiers, etc) bij zit.
Laat je niet verleiden door de wet van de grote bedragen. €1000 blijft veel geld, ook als het 1/245ste deel van je aankoop is.

Geef haar anders 2 opties. 1 redelijk bedrag voor het spul dat je graag wilt overnemen, en 1 iets hoger bedrag voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Klinkt alsof ze de lampenset gebruikt om gelijk voor de ouwe zooi uit de schuur een prijsje te vangen ipv het weg te gooien. Voor min of meer vaste zaken als lampen, gordijnen etc. kan ik het me voorstellen, maar de tuinslang en parasol ben ik nog nooit op zo'n lijstje tegen gekomen.

Waarschijnlijk gaat het gewoon de container in als jij niet hapt. Leg gewoon een redelijk en definitief bod neer voor alleen de zaken die je echt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:53:
[...]

Wat jij opnoemt klinkt nieuw nog niet eens als €1500. €1000 komt meer in de buurt, maar dat hangt af van hoeveel lampen en of er duur gereedschap (grasmaaiers, etc) bij zit.
Laat je niet verleiden door de wet van de grote bedragen. €1000 blijft veel geld, ook als het 1/245ste deel van je aankoop is.

Geef haar anders 2 opties. 1 redelijk bedrag voor het spul dat je graag wilt overnemen, en 1 iets hoger bedrag voor alles.
Nou, haar uitgangspunt was al een beetje, de brandmelders kosten 300 euro totaal, met ophangen. Dus ik begrijp best dat ze snel aan een hoog bedrag uitkomt. Ik denk dat ze stiekem ook een beetje van haar eigen opknapkosten van de woning erin heeft zitten. Want ze had er ook over hoe ze alles heeft moeten vernieuwen toen ze het huis kocht omdat het doorrookt was. En een grasmaaier zit er niet eens in.

Maar misschien is dat wel een goed idee met twee bedragen.
Sempy schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:01:
[...]

de tuinslang en parasol ben ik nog nooit op zo'n lijstje tegen gekomen.
Het is wel een hele grote parasol, volgens mij is die al 300 euro nieuw waard, maar ach, ik heb net zo goed een parasol voor 100 euro van de blokker of zo. Maar een parasol van 300 euro, 5-10 jaar oud zal wel ook niet zoveel waard meer zijn. :+

Als het nou niet een oud omaatje was, zou ik veel harder zijn denk ik, waarschijnlijk de reden dat ik het zo moelijk vind :o

[ Voor 21% gewijzigd door MMLM op 08-10-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Je kan het ook proberen om te draaien, vraag haar om een minimumbod en dat als jij het teveel vind, dat ze het dan beter mee kan nemen. Oud omatje moet je maling aan hebben, zij vertelt straks op de bejaardenbingo dat ze dat jochie dik heeft laten betalen voor zooi die ze anders toch zou weggooien. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Sempy op 08-10-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rookmelders zijn geen 300 euro waard. Voor 300 euro heb je 20 gloednieuwe rookmelders. Dat ophangen is zo gedaan. Lampen en tuinspullen... tja hoe oud is het? Oud spul is niks waard, nieuw spul enkel overnemen als je het echt wilt hebben. Die oude mensjes hebben dat geld echt niet zo hard nodig. Op dat huis zat waarschijnlijk geen hypotheek meer of in ieder geval geen hoge hypotheek. Gezien haar leeftijd is de verkoopprijs waarschijnlijk genoeg om comfortabel van te leven. En dan krijgt ze nog allerlei extra's zoals pensioen en AOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:48
Brandmelders heb ik laatst toevallig nieuwe van gekocht, 2 voor 10 euro bij de Gamma geloof ik dat het was. 300 euro, denk ik niet.
Pagina: 1 ... 89 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.