Dat je super-anti-aankoopmakelaar bent weten we nou wel en dat mag je van mij ook vinden. Je hebt gelijk als je zegt dat iedereen in staat is om zelf een huis te kopen, eventueel met de hulp van een bekende. Het is alleen dat je steeds weer laat blijken dat je niet weet welke meerwaarde een aankoopmakelaar heeft en wat hij precies doet.
Een aankoopmakelaar met plaatselijke kennis zal niet door een derde laten taxeren, een vriendje komt er dus zeker niet bij kijken. Als een aankoopmakelaar geen plaatselijke kennis heeft en dus door een derde moet laten taxeren, dan lijkt de kans mij vrij klein dat hij in zo'n gebied vriendjes heeft.
Ik kom zo vaak gevallen tegen, zelfs toen er geen woningmarktcrisis was, waar eigenaren hun woning ooit gewoon veel te duur hebben gekocht. Als iedereen standaard minimaal eerst zou taxeren voordat ze zouden bieden zouden velen nu nog steeds niet onder water staan met hun hypotheek. Het gaat er uiteindelijk om dat je een weloverwogen bod doet en dat je weet wanneer je een onderhandeling moet staken. Dat houdt in: een betrouwbare waarde achterhalen en aan de hand daarvan een maximale koopsom voor jezelf vaststellen.
En dan de opmerking dat alle 5500 makelaars, op een paar uitzonderingen na, boeven zijn en dat ze transacties onderling zouden regelen. Dat gebeurt in de praktijk haast nooit. Onderling zijn het allemaal vriendjes, maar als er zaken gedaan moeten worden gunt niemand elkaar iets. En natuurlijk zullen er een aantal zijn die wel onderling wat doen, maar dat is in iedere branche, of het nou bij de overheid of in het bedrijfsleven is, dat hou je niet tegen, maar of dan iedereen onbetrouwbaar is betwijfel ik. Ik noem maar: de tandarts die een vulling te veel declareert, doet hij dat altijd, doen ze dat allemaal? Artsen die elk jaar consulten declareren terwijl je er al jaren niet bent geweest, advocaten die de urendeclaraties aandikken, gemeenteambtenaren die alleen in zee gaan met aannemers die wat onder de tafel geven, VVE beheerders die alleen werken met aannemers die regievergoedingen uitbetalen? Is privatiseren eigenlijk niet gewoon vriendjespolitiek?