Lethalis schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:31:
[...]
Het grootste deel van Rotterdam een no-go area noemen is wel erg overdreven. Natuurlijk zijn er stukken waar je liever niet komt. Voor mij persoonlijk is dat een behoorlijk deel van Rotterdam Zuid (Charlois, Tarwewijk, Feijenoord etc) en voor de rest ben ik blij dat ik niet meer in Delfshaven woon. Stadsdriehoek (of beter gezegd China town) mijd ik ook liever.
Het centrum is kut en heel Zuid kun je natuurlijk wegstrepen, maar verder zijn er toch best wat goede wijken te vinden? Alleen al even in het 'oude' deel:
- Kralingen-Oost (van Kralingen-West kun je de betere straten meenemen, zoals de Jericholaan)
- Blijdorp
- Hillegersberg Noord / Zuid
- Molenlaankwartier
- Liskwartier (Bergselaan, Bergsingel, Berkelselaan, stikt er van de bakfietsen)
- Provenierswijk (Provenierssingel / Spoorlaan, mooie panden, ook een hoog bakfietsgehalte)
- Nieuwe Werk
- Schiebroek (buurten rond Kastanjesingel zijn mooi en rustig, bijv. Ribeslaan, Adrianalaan, grote jaren '30-woningen)
- Oude en Nieuwe Westen en Middelland zijn ook OK, je hebt daar tenminste veel huis voor je geld en aan de grote lanen is het prima wonen, bijv. Heemraadssingel, Mathenesserlaan, Burgemeester Meineszlaan, Graaf Florisstraat, Breitnerstraat, Rochussenstraat
Dan laat ik de 'nieuwe' delen even buiten beschouwing, zoals Ommoord, Zevenkamp, Prins Alexander, Nesselande, etc. Dat vind ik niks, maar als je totaal geen eisen stelt aan levendigheid en gewoon een bakstenen jaren '90-hut wilt, dan is het prima.
Rotterdam en Utrecht vergelijken is echt appels en peren, Rotterdam en Amsterdam idem. Amsterdam en Utrecht zijn in mijn ogen grote dorpen, met schattige kleine straatjes, de studenten en creatievelingen die een zwaar stempel op de stad drukken, etc. Maar ik zou zelf nimmer in Amsterdam kunnen aarden en van Utrecht vraag ik het me ook ernstig af.