Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.862 views

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

TNW schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:49:
[...]

Kun je dit iets meer in detail uitleggen? Ik ben ook in Utrecht aan het kijken naar een koopwoning maar ik krijg uit die calculator niet echt schokkende waardes. Wat zijn "andere vaste lasten", gemeentebelastingen welke onevenredig omhoog gaan bij duurdere woningen, meer bewoners, erfpacht?
Verplichte verzekeringen, VvE, erfpacht, gas/licht, dat soort zaken.
En het is allemaal niet schokkend, maar het telt stiekem wel op.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
Hmmz, ons huis loopt mogelijk iets vertraging op. Vorige week hebben we een aankoopkeuring van VeH afgetrapt, waarbij de buurvrouw (!) ons attendeerde op problemen met de open haard. Mochten wij gaan stoken, dan had zij last van rooklucht op zolder.

Toch maar eens een keuring van de open haard afgetrapt. Hieruit blijkt dat het rookkanaal lek is. Offerte voor reparatie aangevraagd, en die, samen met wat kleine punten, neergelegd bij de makelaar.

Makelaar kwam afgelopen vrijdag terug met "excuses namens de verkopers. Ze wisten het niet. Nogmaals sorry, etc, etc". Ze komen ons tegemoet met €2300 (de helft van de verwachtte kosten voor reparatie van de open haard). Hier heb ik zondag akkoord op gegeven.

Het bleef stil. Gister maar eens gebeld naar de makelaar. Ja, de mail was ontvangen. Achteraf gezien wisten ze er van, sterker nog, ze hebben iemand nog eens laten kijken op het dak, en ze gaan even kijken naar alternatieven.

Ik vermoed dat ze een tegenbod gaan doen voor mijn (wat hoge) offerte voor reparatie van de open haard. Maar ik voel me wel goed beetgepakt met het feit dat ze eerst glashard ontkennen, en vervolgens wél er van weten. Het voorstel moet verdomde goed zijn....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Dan zou ik je bod terugtrekken en een lager bod neerleggen ivm mankementen aan het huis.
Laat ze maar weten dat het menes is.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Oei, dat klinkt allemaal niet zo best. Wat hebben ze nog meer verborgen gehouden is natuurlijk de vraag. Maar waarom laten ze ineens uitkomen dat ze het wisten, terwijl jij al akkoord was met hun vorige voorstel? Wel zo eerlijk, maar niet echt tactisch?

• DiedX
Ik heb zojuist een mail gestuurd dat de eerder geaccepteerde oplossing niet meer geaccepteerd wordt. We zullen er wel uit komen, maar ik heb er wel goed de ziekte er over in :(

@ WcEend. Het idee was dat het huidige bod (200k) bleef staan, en dat de kopers een bedrag over maken voor de reparatie. Die 200k vind ik geen probleem, maar het spaargeld wat we hebben steek ik liever in andere zaken dan de reparatie van de open haard.

Ik denk dat we aan gaan sturen op reparatie van hun kant.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

DarkKnight schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:03:
[...]

Verplichte verzekeringen, VvE, erfpacht, gas/licht, dat soort zaken.
En het is allemaal niet schokkend, maar het telt stiekem wel op.
Erfpacht is niet overal he. meestal zit dat er bij.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• DarkKnight
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Lethalis schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:57:
[...]
Toen ik nog een koopappartementje in Rotterdam had, was mijn netto hypotheeklast amper 270 euro per maand.

Maar ik betaalde wel 160 euro per maand aan Eneco (want tsja, flatje was slecht geisoleerd en had moederhaard), 625 euro per jaar aan de gemeente (woz, rioolheffingen, etc), bijna 500 euro per jaar aan de Regionale Belasting Groep (waterschap), 20 euro per maand aan Evides, 90 euro per maand aan de VVE, 40 euro per maand aan de woonhuisverzekeringen.

Kortom: totaal netto was dan per jaar:

Hypotheek: 3240
Andere meuk: 2925

Dus eigenlijk was ik per maand 514 euro kwijt aan de woning ipv de 270 die je denkt kwijt te zijn aan je hypotheek.

En dan heb je nog geen internet en tv, etc. Ook kun je niet altijd in termijnen betalen, of maar met 10 termijnen ipv 12. Hierdoor lopen de maandelijkse kosten op.

Dat was Rotterdam.. niet eens Utrecht.
Exact. Dat soort dingen bedoelde ik dus.
Consigliere schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:05:
[...]

Erfpacht is niet overal he. meestal zit dat er bij.
Klopt, maar ik ben toch ook redelijk veel appartementen tegengekomen waar er nog redelijk wat erfpacht bij zou komen. En ik noemde puur wat voorbeelden op die in mij opkwamen. Lethalis heeft hierboven al een mooier voorbeeld gegeven _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door DarkKnight op 18-09-2013 13:10 ]

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
DiedX schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:03:
Ik heb zojuist een mail gestuurd dat de eerder geaccepteerde oplossing niet meer geaccepteerd wordt. We zullen er wel uit komen, maar ik heb er wel goed de ziekte er over in :(

@ WcEend. Het idee was dat het huidige bod (200k) bleef staan, en dat de kopers een bedrag over maken voor de reparatie. Die 200k vind ik geen probleem, maar het spaargeld wat we hebben steek ik liever in andere zaken dan de reparatie van de open haard.

Ik denk dat we aan gaan sturen op reparatie van hun kant.
het is meer een suggestie wat je zou kunnen doen als ze niet willen betalen of gewoon om aan te geven dat je niet alles accepteerd.

• DiedX
En ik werd al redelijk snel gebeld door de makelaar. Het lijkt een miscommunicatie te zijn. De huidige eigenaren zijn al naar een nieuwe woning waar ze (heel toevallig?) hetzelfde fenomeen hadden.

Ze hebben het in hun nieuwe woning laten repareren, en kijken met diezelfde partij nu naar hun oude woning.

We wachten dus nog even af wat het gaat doen. Morgen weten we wrsch meer...

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De voorbeelden van kosten die Lethalis noemt, spelen overigens mogelijk ook allemaal net zo goed bij huur. Muv gemeentelijke aanslag voor de eigenaar, erfpacht en opstalverzekering (max 15 per maand trouwens bij een normaal huis/scherpe aanbieder). Dus als je al huurt, is het een stuk makkelijker te overzien wat je totale kosten worden.

Edit: terechte opmerking hieronder over onderhoudskosten. Bovendien zijn VVE-kosten voor kopers vaak hoger dan voor huurders. En gemeentelasten zijn inderdaad zo een paar honder euro. Ik ben uitgegaan van 500 extra per jaar bij ons.

[ Voor 45% gewijzigd door woekele op 18-09-2013 14:53 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
woekele schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:47:
De voorbeelden van kosten die Lethalis noemt, spelen overigens mogelijk ook allemaal net zo goed bij huur. Muv gemeentelijke aanslag voor de eigenaar, erfpacht en opstalverzekering (max 15 per maand trouwens bij een normaal huis/scherpe aanbieder). Dus als je al huurt, is het een stuk makkelijker te overzien wat je totale kosten worden.
Onderschat alleen die gemeente niet. Het verschil tussen huur en koop is namelijk al snel meer dan 300 euro per jaar.

Ook is het belangrijk te kijken naar eventuele kosten van een V.V.E. Die kunnen behoorlijk oplopen. Daarnaast zul je geld moeten reserveren voor onderhoud dat je bij een huurwoning niet hebt.

Denk daarbij aan bijvoorbeeld het onderhoud van de CV. Het feit dat de kozijnen eens in de zoveel tijd geschilderd moeten worden. Enzovoorts.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:51
V.V.E. en servicekosten zijn soms echt een ramp. Soms heb je ook nog eens verplicht af te nemen parkeerplaatsen met hoge servicekosten e.d. Zo 150 euro er bovenop per maand alsof het niks is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Servicekosten kunnen inderdaad snel oplopen, vooral als er een lift in het complex zit. Die zijn duur in onderhoud.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:52:
Dan wordt het dus:

Aftrekbaar
Bereidstellingsprovisie €470
Taxatie €300
Kosten NHG €1970
Hypotheek bemiddeling €1200
Hypotheek advies €1000
Honorarium leveringsakte €250 deze dan niet?
Honorarium hypotheek €241 deze dan wel?

Niet aftrekbaar
Bankgarantiekosten €120
BTW over honorarium leveringsacte €52
Tarief inzage kadaster €57
Dossierkosten €40
BTW over notariskosten €110
Kosten samenlevingscontract €225
Voor zover ik weet zijn alle kosten die je maakt voor het verkrijgen van de lening aftrekbaar, en alle kosten voor het verkrijgen van de woning zelf niet.

Darmee zijn de bankgarantiekosten wel aftrekbaar, maar het honorarium leveringsakte niet. De kosten van de taxatie zijn aftrekbaar mits deze noodzakelijk is voor het verkrijgen van de hypotheek.

Over de bankgarantiekosten: deze waren in 2011 in ieder geval aftrekbaar. Mijn aangifte over 2011 werd namelijk door de Belastingdienst gecontroleer (en ik moest daarvoor kopieën van alle papieren aanleveren), uiteindelijk bleek dat ik de bankgarantiekosten niet afgetrokken had terwijl dit wel mocht en werd mijn aangifte dus in mijn voordeel aangepast.

• DiedX
En goed nieuws:
Hoi $verkoopmakelaar, vanmiddag is de schoorsteenveger bij ons huis geweest en na inspectie blijkt het inderdaad toch dat de kosten wat hoger uitvallen dan in eerste instantie geschat aan de telefoon.
De video-inspectie heeft aangetoond dat er bij de overgang van rvs buis naar gemetselde buis, een kromgetrokken aansluiting zit.

De reparatiekosten volgens schoorsteenveger "De populier" komen exclusief btw op 1975,--
De video inspectie kost inclusief btw 208,--
Er volgt nog een officiële offerte maar dit zullen de kosten zijn.
Er wordt ook een garantie afgegeven.

Ons voorstel nu is om deze kosten dan te delen, dan komen beide partijen lager uit en wij regelen het dan verder met deze schoorsteenveger.
De reparatie zou eventueel deze week al uitgevoerd kunnen worden.
Ik denk dat we een deal hebben :)

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Ook hier is goed nieuws te melden. Na veel contact en gezeur bij de Hypotheker is de financiering rond. (Extreem lange verwerkingstijd bij de hypotheekverstrekker, alsof dat mijn probleem is.)

Begin van oktober mag ik langs de notaris om de sleutel op te halen.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

en wie was de verstrekker? Niet Aegon hoop ik :P

Gelukkig hebben ze de rente inmiddels omhoog gegooid, zal wel rustiger worden.

[ Voor 46% gewijzigd door woekele op 19-09-2013 13:49 ]

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15
Hier ook afwachten om geaccepteerd te worden... Aegon. Weet zo even niet hoe de hypotheek heet.
Mijn adviseur (Hypotheekshop), had het er ook over dat het druk is, maar dat hij 'wel connecties' had om het te versnellen... we zullen zien.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Grrr perfect huis in verkoop sinds vandaag. Mooi prijsje, helemaal af en waar wens: snertplek. Sociale woningbouw flatjes aan de overkant. Hoe verzinnen ze het.

Toch maar even naar de Openhuizen dag op 5 oktober, moet toch in de buurt zijn.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
Binnetie schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:05:
Hier ook afwachten om geaccepteerd te worden... Aegon. Weet zo even niet hoe de hypotheek heet.
Mijn adviseur (Hypotheekshop), had het er ook over dat het druk is, maar dat hij 'wel connecties' had om het te versnellen... we zullen zien.
Ben benieuwd hoe lang dat duurt! Ook hier afgelopen maandag een offerte van Aegon geaccepteerd. De offerte was binnen een dag binnen, de acceptatie duurt blijkbaar langer? Agh, ik heb nog tot 4 oktober om de financiering rond te krijgen voor de ontbindende voorwaarden aflopen.

Voor mij is dit het eerste koophuis. Bijzondere vind ik vooral dat je overal zelf achteraan moet blijven zitten, ondanks dat we aankoopmakelaar en financieel adviseur hebben. Het is natuurlijk niet dat ze het doen voor een habbekrats... (snelle rekensom maakt een uurtarief van > €125,- incl btw). Voorbeeld; een afspraak moet worden gemaakt bij de notaris voor passering, ik geef aan aankoopmakelaar aan dat we op die en die datum willen passeren, of zij even met verkopers willen overleggen voor eindinspectie en dan vervolgens een datum met de notaris willen plannen. Nee dat doet de notaris was het antwoord, vervolgens krijg je van de notaris het antwoord of je het zelf maar ff wilt afstemmen.. Praktisch? Niet echt.. 8)7
Stofbal schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:54:
Hoi allemaal,

Ik lees hier nu al een tijdje mee. Ik ben zelf al een tijdje aan het uitzoeken wat op jezelf wonen nu precies kost. Ik ben al naar een aantal gesprekken geweest van verschillende hypotheekwinkels maar ik snap er nog steeds geen barst van.. Ik kan max. €145.000 lenen, ik verdien dit zelf. Mijn vriendin studeert nog.
Kan ik überhaubt wel een appartement kopen in een "leuke" buurt? En alle kosten die erbij komen? (Eten, licht, internet, etc). Het lijkt allemaal zo verschrikkelijk onmogelijk deze tijd. Met berekeningen lijkt het ook net of ik geen geld overhoudt. (Verdien bruto €2096 p. maand)

Heeft iemand in dezelfde situatie als ik gezeten of ervaring hiermee? Ik kom uit de omgeving Utrecht, ben niet moeilijk qua appartement, als de buurt maar veilig is, en het appartement in goede staat. Heel provincie Utrecht is prima. Ik kom er zelf bijna niet meer uit..

Alvast erg bedankt voor het lezen!
Als jouw vriendin nog lang (> 2 jaar) moet studeren is het wellicht handiger om voorlopig te huren in sociale huur, je inkomen is niet dusdanig hoog dat je zegt nou daar kan ik een mooie start mee maken op de kopersmarkt.. Vergeet namelijk ook niet dat je als je iets koopt er ook nog zo rond de 5% á 6% (van 145k is dat gauw €8.000) bijkomende kosten hebt om financiering etc rond te krijgen en welke je gewoon kwijt bent op het moment je dat appartement intrekt. Daarnaast komen er bij een appartement vaak ook andere kosten kijken als VVE zoals m'n voorgangers dat ook aangaven.. Moet natuurlijk wel zeggen dat mijn eigen ervaringen gericht zijn op de Zeeuwse woningmarkt, welke niet direct representatief zijn voor die in de Randstad.. :+

Dance with the stars

• !null
Iemand bekend met Hypotrust?

Ik ken het helemaal niet en het heeft een beetje een twijfelachtige naam (eigenlijk alles met "trust" wantrouw ik :+ ). Maar we hebben binnenkort gesprek met onze hypotheekadviseur, om aanvraag van hypotheek offertes door te spreken.
Hij zegt nu al, dat je eigenlijk twee dingen kunt doen. Of je gaat voor Aegon, bekende naam. Ietsje hogere rente (ietsje hoger maandbedrag) en je kunt net ietsje minder lenen (lees: zelf meer aanvullen door kleine familie lening). Of je gaat voor Hypotrust, een veel minder bekende naam met lagere rente, waarbij je iets meer kunt lenen (lees: geen familielening en onze eigen boontjes kunnen doppen).
Hij geeft ook aan dat Hypotrust prima is en juist ook nog betere voorwaarde biedt, maar dat mensen het toch vaak prettiger vinden om zaken te doen met partijen die ze kennen, zoals bijvoorbeeld Aegon.

Hij is duidelijk niet 1 van de 2 aan het pushen, maar geeft ons de keuze. Daarbij komt ook dat het gaat om een nieuwbouw project, waar de start van de bouw nog moet plaats vinden. Ik vermoed dat dit nog dit jaar gaat plaatsvinden waardoor een geldigheid van 3 maanden genoeg zou zijn. 6 maanden zou meer zekerheid bieden. Nu is het zo dat Aegon gratis 6 maanden geeft, en Hypotrust 3 maanden waarna je zou moeten verlengen.
Maar als dat het enige is, terwijl bij Hypotrust alleen maar voordelen zijn (lagere rente, ietsje meer kunnen lenen bij de bank ipv familie)... dan wil ik dat toch wel overwegen.

Edit: En het feit dat ik niet wens uit de voorbehoud financiering periode te lopen omdat ik moet wachten op Aegon.

Edit2: Hypotrust lijkt een bank te zijn die je waarschijnlijk flink gaat belasten als de rente vaste periode is afgelopen. Dan gaan ze je flink hoge (variabele) rente rekenen. Nu gaan wij gewoon voor 10 jaar vast, maarja, om dan over 10 jaar alsnog te veel te betalen.... Dus zeker even de voorwaarden checken, zeker als het aankomt op het aflopen van de rente vaste periode.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 19-09-2013 14:58 ]

• RuudvandeBeeten
woekele schreef op donderdag 19 september 2013 @ 11:45:
en wie was de verstrekker? Niet Aegon hoop ik :P

Gelukkig hebben ze de rente inmiddels omhoog gegooid, zal wel rustiger worden.
Een vriend van me moest wachten bij AEGON, ik heb moeten wachten op Allianz. Het schijnt dat de rente voor een vloedgolf van offertes/aanvragen kan leiden.

• Binnetie
robbierzz schreef op donderdag 19 september 2013 @ 13:50:
[...]

Ben benieuwd hoe lang dat duurt! Ook hier afgelopen maandag een offerte van Aegon geaccepteerd. De offerte was binnen een dag binnen, de acceptatie duurt blijkbaar langer? Agh, ik heb nog tot 4 oktober om de financiering rond te krijgen voor de ontbindende voorwaarden aflopen.
Ik heb vrijdag 6 sept de offerte getekend en alles is toen retourgestuurd. Alleen het taxatierapport pas maandag 16 sept. Een week duurde dat ondanks dat het spoed was, maar lag aan de verkoper.
Dus ik ben heel erg benieuwd hoe lang het nog duurt.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hypotrust is volgens Tros Radar in 2007 betrouwbaar:

YouTube: Hypotrust in TROS Radar

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

de verwerkingstermijnen van Aegon zijn gewoon per dag inzichtelijk voor je adviseur. Die kan zien wanneer je dossier compleet is geboekt en op welke dag ze nu bezig zijn met de verwerking. Zo'n verrassing hoeft het dus niet te zijn

dit schema dus

Aegon Hypotheken nieuw Nu in behandeling Verwachting einde week
Offerte aanvragen 12 september 2013 (een deel van) 12 september 2013
Maatwerk/Zelfstandigen 11 september 2013 12 september 2013
Dossier compleet 9 september 2013 10 september 2013

sorry voor het wegvallen van de tabellen :)

ze zijn nu dus bij de 9e en verwachten deze week tm 10 af te ronden

[ Voor 46% gewijzigd door Ray op 19-09-2013 18:17 ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Fijn, dat wordt dus de 30e. Precies de dag waarop onze ontbindende voorwaarde eindigt. En dan hebben we maar 1 afwijzing, niet 2. Stom dat het allemaal zo lang moet duren. Als je echt zeker wilt zijn dat je geen boete krijgt,moet je die ontbindende voorwaarde dus minimaal 3 maanden in de toekomst leggen of zo. Onacceptabel voor een verkoper over het algemeen. Nu verwacht ik wel dat we 'gewoon' goedkeuring krijgen, maar toch.

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 19-09-2013 18:17 ]

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Woekele, of opnemen dat 1 onderbouwde afwijzing voldoende is. Dat zie je tegenwoordig steeds meer. Of inderdaad je termijnen ruimer nemen. Of een bank nemen die sneller is maar waar je meer rente betaalt.... keuzes keuzes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
!null schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:41:
Iemand bekend met Hypotrust?

Edit: En het feit dat ik niet wens uit de voorbehoud financiering periode te lopen omdat ik moet wachten op Aegon.

Edit2: Hypotrust lijkt een bank te zijn die je waarschijnlijk flink gaat belasten als de rente vaste periode is afgelopen. Dan gaan ze je flink hoge (variabele) rente rekenen. Nu gaan wij gewoon voor 10 jaar vast, maarja, om dan over 10 jaar alsnog te veel te betalen.... Dus zeker even de voorwaarden checken, zeker als het aankomt op het aflopen van de rente vaste periode.
Normaal kun je na je rentevaste periode toch de hele hypotheek meenemen naar een andere verstrekker? Althans dat staat wel in de voorwaarden van het voorstel van Aegon op dit moment. Mij zou het overigens persoonlijk niet uitmaken met de naam van een partij, als ze maar gunstige voorwaarden hebben. Of er nu een label Aegon of Hypotrust op zit, het is mij gelijk. Waar je evt op zou kunnen letten is dat een partij met de laagste rentes verplichten om de ORV dekking via hen te laten lopen. Die ORV kost dan vaak een paar euro meer waardoor je totale netto last even hoog, of wellicht hoger uitkomt dan bij een partij waarbij hypotheek en ORV los zijn, zodat je de ORV zelf kunt shoppen ergens :).
Ray schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:14:
de verwerkingstermijnen van Aegon zijn gewoon per dag inzichtelijk voor je adviseur. Die kan zien wanneer je dossier compleet is geboekt en op welke dag ze nu bezig zijn met de verwerking. Zo'n verrassing hoeft het dus niet te zijn

dit schema dus

Aegon Hypotheken nieuw Nu in behandeling Verwachting einde week
Offerte aanvragen 12 september 2013 (een deel van) 12 september 2013
Maatwerk/Zelfstandigen 11 september 2013 12 september 2013
Dossier compleet 9 september 2013 10 september 2013

sorry voor het wegvallen van de tabellen :)

ze zijn nu dus bij de 9e en verwachten deze week tm 10 af te ronden
Ah dan zal dat ergens eind volgende week zijn dus (als de belasting etc tzelfde blijft ;)), omdat maandag 't dossier compleet is. Ik heb de vraag natuurlijk ook aan de adviseur gesteld over wanneer we antwoord kunnen verwachten. Onze ontbindende voorwaarden lopen op 4 oktober af, dus dat moet vast wel lukken denk ik..
woekele schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:16:
Fijn, dat wordt dus de 30e. Precies de dag waarop onze ontbindende voorwaarde eindigt. En dan hebben we maar 1 afwijzing, niet 2. Stom dat het allemaal zo lang moet duren. Als je echt zeker wilt zijn dat je geen boete krijgt,moet je die ontbindende voorwaarde dus minimaal 3 maanden in de toekomst leggen of zo. Onacceptabel voor een verkoper over het algemeen. Nu verwacht ik wel dat we 'gewoon' goedkeuring krijgen, maar toch.
Ik ken het probleem inderdaad.. Overigens wel terecht wat Ray zegt, maar ik verwachtte in mijn eigen traject dan toch dat mijn aankoopmakelaar mij dat had verteld en ervoor had gezorgd dat één afwijzing voldoende is.

[ Voor 13% gewijzigd door robbierzz op 20-09-2013 09:49 . Reden: nog iets toegevoegd.. ]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
robbierzz schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 09:46:
[...]

Normaal kun je na je rentevaste periode toch de hele hypotheek meenemen naar een andere verstrekker? Althans dat staat wel in de voorwaarden van het voorstel van Aegon op dit moment. Mij zou het overigens persoonlijk niet uitmaken met de naam van een partij, als ze maar gunstige voorwaarden hebben. Of er nu een label Aegon of Hypotrust op zit, het is mij gelijk. Waar je evt op zou kunnen letten is dat een partij met de laagste rentes verplichten om de ORV dekking via hen te laten lopen. Die ORV kost dan vaak een paar euro meer waardoor je totale netto last even hoog, of wellicht hoger uitkomt dan bij een partij waarbij hypotheek en ORV los zijn, zodat je de ORV zelf kunt shoppen ergens :).
Ja daar ga ik inderdaad op letten. Wat als de rente vaste periode afloopt?

Gekoppelde ORV voor een paar euro meer zou me eerlijk gezegd niet uitmaken als al het andere goedkoper is.
Echter ligt het tarief voor die ORV dan ook vast?

Want je zou natuurlijk een soort van woekerpolis kunnen hebben, verplicht ORV bij hun afnemen, die dan na enkele jaren stijgt naar gigantische bedragen omdat het simpelweg niet vast ligt.

Maar ik weet nog niet veel van ORV's af. Misschien liggen die doorgaans wel vast (los van indexering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik ben zelf ook weer in onderhandeling over een huis. Ik ben terug gebeld door iemand die mn bod van december wat ze toen resoluut afwezen alsnog willen accepteren. Ik heb ze gewezen op het Kunduz akkoord en dat ik na het huis nog een keer gezien te hebben een nieuw bod zal doen. Wonder boven wonder begreep de makelaar dat. Misschien is er toch een nieuwe realiteit onder verkopers, al is dit maar 1 geval natuurlijk en zijn we er nog lang niet uit.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Net een smsje ontvangen van Aegon en van de hyptheekadviseur een mailtje dat mijn hypotheek is goedgekeurd. We hadden een week uitstel gekregen en de ontbindende voorwaarden liepen 24 september af. Dus ik zat hem al weer heel klein beetje te knijpen.

Maar nu is de hypotheek dus definitief rond. En blijkbaar sneller, want volgens het schema van Ray had ik pas eind volgende week wat verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
ph4ge schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:30:
Ik ben zelf ook weer in onderhandeling over een huis. Ik ben terug gebeld door iemand die mn bod van december wat ze toen resoluut afwezen alsnog willen accepteren. Ik heb ze gewezen op het Kunduz akkoord en dat ik na het huis nog een keer gezien te hebben een nieuw bod zal doen. Wonder boven wonder begreep de makelaar dat. Misschien is er toch een nieuwe realiteit onder verkopers, al is dit maar 1 geval natuurlijk en zijn we er nog lang niet uit.
Ik lees in dit topic veel over mensen die, na het doen van een bod, de verkoper de optie geven om later (na een paar maanden) alsnog contact laten opnemen. Dit is een mooi voorbeeld dat een verkoper ook daadwerkelijk contact opneemt.

Nu is het de vraag wat je nieuwe bod gaat worden en of je er uit komt. Succes in ieder geval :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58

Arfman

Drome!

Ja, mijn hypotheek op m'n appartement liep daar. Prima toko, nooit problemen mee gehad. Adviseur vertelde destijds (dit was rond 2004) hetzelfde verhaal: iets betere voorwaarden dan de grote jongens. Nadeel: het is geen grote jongen en dus onbekend/onbemind.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Arfman schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:13:
[...]

Ja, mijn hypotheek op m'n appartement liep daar. Prima toko, nooit problemen mee gehad. Adviseur vertelde destijds (dit was rond 2004) hetzelfde verhaal: iets betere voorwaarden dan de grote jongens. Nadeel: het is geen grote jongen en dus onbekend/onbemind.
Momenteel zijn wij bezig om een hypotheek af te sluiten via onze adviseur bij hypotrust.
Ze hadden nu om extra informatie gevraagd over ons spaargeld. Ze willen een overzicht van bij en afschrijvingen om te kijken of er geen lening van onze ouders inzit.

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lonestander schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 19:55:
[...]

Momenteel zijn wij bezig om een hypotheek af te sluiten via onze adviseur bij hypotrust.
Ze hadden nu om extra informatie gevraagd over ons spaargeld. Ze willen een overzicht van bij en afschrijvingen om te kijken of er geen lening van onze ouders inzit.
Ok, goed om te weten. Maar dan gaan ze misschien nog wel moeilijk doen als ze toevallig een stufi terugbetaling bij zit die je niet hebt verteld.

Wij stoppen er ook veel eigen geld in. Misschien wel 20% straks. Maarja, van die studieschuld heb ik niks gezegd want dan kan ik helemaal niks meer lenen. Verder valt prima aan te tonen dat we het zelf opgebouwd hebben (al zit er wel verkoop van een auto in, maar daar heb ik ook vrijwaringsbewijs van met zelfde datum).

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 20-09-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lonestander schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 19:55:
[...]

Ze willen een overzicht van bij en afschrijvingen om te kijken of er geen lening van onze ouders inzit.
Wat gaat hun dat aan? Ik snap het punt vanuit hun oogpunt; maar een simpele verklaring van jou zo toch genoeg moeten zijn? No way dat ze inzicht in mijn financiën zouden krijgen.

• !null
Dat vind ik idd ook wel vreemd. Zou je misschien kunnen weigeren? Of idd verklaring.

Verder vraag ik me af hoe ze het willen zien? Complete dump van de transacties via inet bankieren of ouderwets bankafschriften inscannen?

• Stofbal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
Hoi allemaal!

We hebben een nieuwbouw appartement gezien in Nieuwegein waar we helemaal weg van zijn! (Zie: merowe.nl appartement 21C).
Gisteren wezen kijken, en het ziet er goed uit.
Met wat voor kosten moet ik rekening houden bij een nieuwbouw appartement? Ik zag al zoiets van bouwrente? Wat houdt dit in, hier is op internet niet heel veel over te vinden? Hoeveel is dit gemiddeld? En zijn er nog meer kosten bij een v.o.n. appartement? Alvast bedankt!

• Fiber
  • Laatst online: 10:11

Fiber

Beaches are for storming.

Weet je echt wel heel zeker dat je bijna 120.000 Euro (netto) wil gaan uitgeven aan een tweekamerappartementje van iets meer dan veertig vierkante meter in Nieuwegein...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Stofbal schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 12:01:
Hoi allemaal!

We hebben een nieuwbouw appartement gezien in Nieuwegein waar we helemaal weg van zijn! (Zie: merowe.nl appartement 21C).
Met wat voor kosten moet ik rekening houden bij een nieuwbouw appartement? Ik zag al zoiets van bouwrente? Wat houdt dit in, hier is op internet niet heel veel over te vinden? Hoeveel is dit gemiddeld? En zijn er nog meer kosten bij een v.o.n. appartement? Alvast bedankt!
Lees de website van vereniging eigen huis eens door. Er is meer dan genoeg info via google te vinden en anders wel via de zoekfunctie in dit topic.

• Lethalis
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 12:26:
Weet je echt wel heel zeker dat je bijna 120.000 Euro (netto) wil gaan uitgeven aan een tweekamerappartementje van iets meer dan veertig vierkante meter in Nieuwegein...?
Dit.

40m2 is echt heel weinig.. toen ik nog op mezelf woonde, had ik 60m2 tot mijn beschikking en dat ging op zich prima. Maar met mijn vriendin erbij en een hond begon het wel echt heel druk te worden. Nu wonen we op 80m2 en dat geeft net wat extra ruimte en rust.

Je zit dan niet de hele tijd op elkaar's lip.. samenwonen op 40m2 is echt een test voor jouw relatie. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent :P

[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 21-09-2013 13:46 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38
Stofbal schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 12:01:We hebben een nieuwbouw appartement gezien in Nieuwegein waar we helemaal weg van zijn! (Zie: merowe.nl appartement 21C).
Hier wat vrij duidelijke uitleg over bouwrente en wat het kan betekenen. Verder wel eens met hierboven dat het erg duur is voor wat je krijgt. Waar gaat je vriendin rustig kunnen studeren? Met een tweepersoons bed en een kledingkast is de slaapkamer vol.
Ik meende dat je eigenlijk in Utrecht zou willen zitten en daar zijn zo'n 850 woningen onder de 150k te koop. Ik kan me niet voorstellen dat je daar niet iets tussen vind wat beter past en meer ruimte heeft. Bijvoorbeeld dit appartement in Lombok.

Regeren is vooruitschuiven

• Lethalis
  • Niet online
[edit] Nevermind, er is wel een aparte slaapkamer bij 21C.

http://merowe.nl/assets/images/typec.jpg

Maar hoe je dat moet inrichten. Dat wordt spannend. Een keuken in de hal bij optie 2 8)7 Kan je vriendin de slaapkamer niet meer in of uit als je aan het koken bent :D

De keuken moet dan wel in de woonkamer komen.. en je moet een klein bed kopen (max 1m40 breed), anders wordt het heel krap met een kledingkast erbij. In de hal kun je dan een ondiepe kast (max 40cm) nemen die tot aan het plafond loopt. Daar kun je dan vrij veel zooi in kwijt. Hierdoor kan je de woonkamer clean houden en ruimtelijker laten ogen.

Vergeet niet dat je ook nog ergens de was moet ophangen btw.

Maar ik raad het af..
Wel meer ruimte, maar 1926 met een slapende VVE? Dat is vragen om problemen.

[ Voor 209% gewijzigd door Lethalis op 21-09-2013 14:01 ]

• Stofbal
http://www.merowe.nl/asse...sters_Merowe%20130201.pdf

Laatste pagina in het pdf'je, en optie 3 wordt het. Keuken komt op veel betere plek. Deur in hal gaat eruit. Slaapkamer deur draait naar buiten. Zo heb je meer ruimte. Ben zelf gisteren wezen kijken, je kan genoeg kwijt in de woonkamer. bank, eettafel, bureau met computer. Slaapkamer kan je een bed 1,40m kwijt, en 2 kasten + nog ruimte over.

• Lethalis
  • Niet online
Stofbal schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 13:59:
http://www.merowe.nl/asse...sters_Merowe%20130201.pdf

Laatste pagina in het pdf'je, en optie 3 wordt het. Keuken komt op veel betere plek. Deur in hal gaat eruit. Slaapkamer deur draait naar buiten. Zo heb je meer ruimte. Ben zelf gisteren wezen kijken, je kan genoeg kwijt in de woonkamer. bank, eettafel, bureau met computer. Slaapkamer kan je een bed 1,40m kwijt, en 2 kasten + nog ruimte over.
Als je het zou huren, zou ik zeggen "leuk om mee te beginnen".

Maar bedenk je wel dat het moeilijk gaat worden een dergelijke woning te verkopen en dat je er misschien wel vrij lang in moet blijven wonen (5 tot 8 jaar).

Kan jij zolang in zo'n kleine woning blijven zitten?

• Fiber

Fiber

Lethalis schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 13:44:

[...] Vergeet niet dat je ook nog ergens de was moet ophangen btw...
Voor de was hebben ze wasdrogers uitgevonden en er is ook nog een balkon, dus dat is het probleem niet lijkt mij.

En als je heel veel van elkaar houdt (Lees: stapelverliefd bent.) en niet zo heel veel thuis bent gaat het natuurlijk prima allemaal. Maar verder ben ik het helemaal met je eens, en dat bedoelde ik ook in mijn eerste reactie.

Ik woon zelf alleen op ruim 70 vierkante meter plus tuin en schuur. Dat is ruimte zat, en de helft minder zou ook nog prima gaan denk ik, maar met z'n tweeën wordt het toch een heel ander verhaal, al kan het natuurlijk prima, als het echt moet.

De grote vraag is natuurlijk ook of je het weer kwijt raakt als je over een jaar of tien aan kinderen gaat denken en toch iets groter wilt gaan wonen... O-)

Bottemline: Ik zou zoiets liever huren geloof ik...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Stofbal
Overdag ma t/m vrij zijn wij allebij altijd werken/studeren. Alleen 's avonds en in het weekend zouden we dus thuis zijn. Er is een speciale berging in het huis voor wasmachine/droger. Geen kinderplannen ;-) en over 4 jaar gaat mijn vriendin werken, en kunnen we dus eventueel verhuizen. Als ik jullie zo hoor, snap ik niet dat binnen 3 weken toen der tijd dit hele appartementencomplex voordat het gebouwd was al bijna (op 2 appartementen na) al uitverkocht was door stelletjes, met zelfs minder of dezelfde woonruimte.

• Lethalis
  • Niet online
Stofbal schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 14:15:
Als ik jullie zo hoor, snap ik niet dat binnen 3 weken toen der tijd dit hele appartementencomplex voordat het gebouwd was al bijna (op 2 appartementen na) al uitverkocht was door stelletjes, met zelfs minder of dezelfde woonruimte.
Dat betekent niet automatisch dat het een verstandige keuze is.

Hoeveel mensen hebben een huis met een maximale hypotheek genomen om er vervolgens achter te komen dat hun partner werkloos is geraakt? Hoeveel mensen hebben samen een huisje gekocht en zitten nu in een ingewikkelde scheiding met een onverkoopbaar huis?

Dat zijn er echt heel veel.

Ik heb er zelf iig veel spijt van gehad dat ik op jonge leeftijd een flat heb gekocht. Het is goedbedoeld advies.

PS:
Hoe hoog zijn de VVE kosten?

PPS:
Zijn er nog voorzieningen in de buurt? Behalve andere kantoorgebouwen.. bijv een supermarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 21-09-2013 14:29 ]

• Stofbal
VVE = €78

Voorzieningen: 7 min lopen groot winkel centrum. Saturn + Bios, Jumbo, AH, Alle kledingwinkels, alles zit daar.
Bushalte voor de deur. Fietsenberging erbij. Op 4de verdieping nog 0,7m² berging.

Edit: Huis ingericht met de juiste maten van het huis + maten van onze spullen:
http://img547.imageshack.us/img547/7192/ygiz.jpg

Het past, niet heel groot maar dat hebben wij niet echt nodig.
P.s. Balkon mist nog, en bergingsruimte voor wasmachine zit net niet op de foto onderaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Stofbal op 21-09-2013 15:03 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 10:52
Stofbal schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 14:15:
Overdag ma t/m vrij zijn wij allebij altijd werken/studeren. Alleen 's avonds en in het weekend zouden we dus thuis zijn. Er is een speciale berging in het huis voor wasmachine/droger. Geen kinderplannen ;-) en over 4 jaar gaat mijn vriendin werken, en kunnen we dus eventueel verhuizen. Als ik jullie zo hoor, snap ik niet dat binnen 3 weken toen der tijd dit hele appartementencomplex voordat het gebouwd was al bijna (op 2 appartementen na) al uitverkocht was door stelletjes, met zelfs minder of dezelfde woonruimte.
Als je nu al het idee hebt dat je over 4 jaar (eventueel) wilt verhuizen zou ik er nog maar eens goed over na denken of je op dit moment een huis wilt kopen, en niet liever wilt huren. Zeker omdat je vriendin nu nog studeert en alles er dus over 4 tot 5 jaar heel anders uit ziet.

Ik woon op nu zo'n anderhalf jaar met mijn vriendin samen in een woning met soortgelijke ruimte (gehuurd!) en buiten de lage maandlasten kent het eigenlijk alleen maar nadelen. Weinig ruimte voor spullen, je zit elkaar altijd op de lip als je samen thuis bent een een groep vrienden uitnodigen voor een avond is een ramp omdat je ze nauwelijks kwijt kunt in je woonkamer.

Ik zou echt heel goed nadenken of je zoiets wilt kopen in deze tijd voor (mogelijk) zo'n korte termijn. Als je dat huis over 5 jaar wilt verkopen is de kans heel groot dat huren je een bak geld had bespaard en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je eerst de woning moet zien te verkopen voordat je wat anders kan kopen.

...

• Stofbal
Huren lukt niet in deze omgeving. Ik ben nu 3 jaar ingeschreven, en moet nog ong. 8 tot 10 jaar wachten. Als ik me inschrijf op een huurhuis, en er zijn b.v. al 120 mensen op ingeschreven, kom ik op plek 117 te staan. Kopen is op dit moment dus beter. :-)

• Fiber

Fiber

Stofbal schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 14:48:
[...] Het past, niet heel groot maar dat hebben wij niet echt nodig...
Natuurlijk past het. Het past altijd.

De vragen die wij erbij hebben zijn meer van: Wat doe je met een feestje? Kun je gasten ontvangen? Of moet je vriendin het huis uit als jij met drie vrienden voetbal wil kijken? Ik noem maar wat, je kan ook zeggen Counterstrike spelen of Monopoly etc.

Wat doe je op een regenachtig weekend en het gaat net even wat minder lekker tussen jullie tweeën...? En zeg niet dat dat niet voor komt, want dat komt in de beste relaties soms voor.

En inderdaad, hoe lang wil je hier blijven wonen...? En raak je het daarna weer kwijt zonder restschuld?

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar wel dat je er nog eens rustig over na moet denken...

• Lethalis
  • Niet online
VVE = €78

Voorzieningen: 7 min lopen groot winkel centrum. Saturn + Bios, Jumbo, AH, Alle kledingwinkels, alles zit daar.
Bushalte voor de deur. Fietsenberging erbij. Op 4de verdieping nog 0,7m² berging.

P.s. Balkon mist nog, en bergingsruimte voor wasmachine zit net niet op de foto onderaan.
Voorzieningen vallen dan idd nog mee. Je ziet het er niet aan af met Google streetview.

Als jouw vriendin studeert, heeft ze waarschijnlijk veel boeken.. waar laat ze die? :)

Dat je niet kunt huren kan ik mij wel voorstellen. Maar dan nog zou ik eerder voor een iets oudere woning kiezen die net wat groter is.

Ik ken Utrecht niet zo goed, maar bijvoorbeeld:
http://www.funda.nl/koop/...a-gamalaan-139/kenmerken/

1988, CV, 68m2, volledig eigendom, actieve VVE, etc.

• Stofbal
Ik waardeer het meedenken van jullie heel erg, dank allemaal!
We gaan er gewoon nog even rustig over nadenken en rondkijken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kanaleneiland is toch een buurt die niet aan te raden is. Nu ben ik als ex-Nieuwegeiner ook niet kapot van Merwestein, maar dat terzijde.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Lethalis
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:38:
[...]

Kanaleneiland is toch een buurt die niet aan te raden is. Nu ben ik als ex-Nieuwegeiner ook niet kapot van Merwestein, maar dat terzijde.
Haha, tsja.. ik ken Utrecht niet. Maar mijn advies blijft: een iets ouder appartement met meer ruimte heb je meer plezier van dan een nieuw klein hok.

• vhal
  • Laatst online: 27-09 21:16

vhal

ಠ_ಠ

Donderdag krijgen wij eindelijk de sleutel van ons appartement :) Van 75 m2 1 hoog zonder balkon en ruk uitzicht naar ruim 100 m2 4 hoog met balkon en vrij uitzicht.

Strava

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lethalis schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:40:
Haha, tsja.. ik ken Utrecht niet. Maar mijn advies blijft: een iets ouder appartement met meer ruimte heb je meer plezier van dan een nieuw klein hok.
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar dan moet je niet de slechtste buurt van Utrecht kiezen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fiber

Fiber

vhal schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:10:
Donderdag krijgen wij eindelijk de sleutel van ons appartement :) Van 75 m2 1 hoog zonder balkon en ruk uitzicht naar ruim 100 m2 4 hoog met balkon en vrij uitzicht.
Met een lift in het gebouw mag ik hopen...? :z

Gefeliciteerd anyway, en veel plezier ermee, klinkt als een hele vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:14:
[...]

Daar ben ik het zeker mee eens. Maar dan moet je niet de slechtste buurt van Utrecht kiezen ;)
Haha, vergeleken met sommige buurten in Rotterdam zag het er best goed uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Lethalis schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:36:
[...]

Ze zitten er wel tussen hoor. :) Als ik een goedkope, oude flat zou willen, zou ik mij bijvoorbeeld richten op de burgemeester Norbruislaan. Het zijn oude flats, maar ze hebben hun uitzicht op een nette omgeving en staan in een wijk die niet totaal verloederd is. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Lethalis schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:36:
[...]

Dan noem je ook wel het uiterste zo ongeveer ;-) Woon nu in Utrecht na jarenlang in Rotterdam gewoont te hebben. Schitterende stad Rotterdam, nog steeds een beetje heimwee, maar nadeel Blojft toch dat er maar 2 tot 3 wijken zijn waar je wel wilt wonen. Grootste deel van de stad is bijna no-go area.

In Utrecht zijn Overvecht en Kanaleneiland niet zo erg als de ergste wijken in Rotterdam inderdaad. Zou er persoonlijk alleen nog steeds niet gaan wonen als je enigszins de financiële middelen hebt om elders te wonen. Persoonlijk dan liever kleiner elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

In utrecht kan je voor 140.000 ook wel doable appartementen krijgen hoor:

http://www.funda.nl/koop/...t-48864297-houtstraat-46/
http://www.funda.nl/koop/...73444-marie-curielaan-40/
http://www.funda.nl/koop/...-48527015-salomedreef-37/ (stukje overvecht dat prima te hachelen is, veel koop en particuliere huur, naast het station)
http://www.funda.nl/koop/...nt-48866664-fivelingo-51/

Niet de topwijken en de tophuizen, maar wel prima, 75m2+ en niet in kanaleneiland of overvecht noord ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
xahmol schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:54:
[...]
Dan noem je ook wel het uiterste zo ongeveer ;-) Woon nu in Utrecht na jarenlang in Rotterdam gewoont te hebben. Schitterende stad Rotterdam, nog steeds een beetje heimwee, maar nadeel blijft toch dat er maar 2 tot 3 wijken zijn waar je wel wilt wonen. Grootste deel van de stad is bijna no-go area.
Het grootste deel van Rotterdam een no-go area noemen is wel erg overdreven. Natuurlijk zijn er stukken waar je liever niet komt. Voor mij persoonlijk is dat een behoorlijk deel van Rotterdam Zuid (Charlois, Tarwewijk, Feijenoord etc) en voor de rest ben ik blij dat ik niet meer in Delfshaven woon. Stadsdriehoek (of beter gezegd China town) mijd ik ook liever.

Maar voor de rest valt het wel mee. Blaak is weinig mis mee, Kralingen Oost, Hillegersberg, Blijdorp, Prins Alexander zijn allemaal wijken waar je prima kunt wonen.

Het is maar net wat je gewend bent. Ik heb 8 jaar in Oud-mathenesse gewoond (valt onder Delfshaven). Jaren 30-40-50 volksbuurtje. Sinds 3 maanden woon ik in Hillegersberg, in een relatief nieuw appartementencomplex (2010). Veel groen in de buurt, loop zo naar de Bergse dorpsstraat, etc.

Ik woon er nu maar 3 maanden, maar ik heb nu dus al dat wanneer ik door mijn oude buurt rij dat ik denk "hoe heb ik hier in vredesnaam kunnen wonen". Aan de andere kant heb ik er zeker de eerste 4 jaar prima gewoond en had ik dat gevoel er helemaal niet bij. Pas later begon ik mij steeds meer er aan te ergeren.

Datzelfde heb jij met Rotterdam. Vroeger vond je het waarschijnlijk zo slecht nog niet.

De beleving van een buurt is voor iedereen anders. Zelf heb ik het idee dat ik steeds kritischer word, maar het is logisch dat andere mensen - zeker als ze nog jonger zijn - het helemaal niet zo ervaren.
JvS schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:30:
In utrecht kan je voor 140.000 ook wel doable appartementen krijgen hoor
Dat bedoel ik dus :) Beter dan 40m2.

Al zou ik woningen met een moederhaard mijden als de pest. Maar die uit 1985 is weinig mis mee. Wat je ook doet, koop een woning met een CV ketel.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 22-09-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 00:16
VVE = €78

Vind het de prijs zeer hoog voor het aantal vierkante meters! 3000€
In 2007 in Amsterdam nieuwbouw voorbij zien komen voor 2700 de m2, binnen de ring. Service kosten waren ook 78€, maar dan voor 80m2!
Toen ik het plaatje zag met je indeling, kreeg ik het meteen claustrofobisch.

Zelf een periode samengewoond op 45m2. Dat geeft wel stress in je relatie, er hoeft maar een t-shirt of papiertje te liggen en je huis ligt al vol. Geen ruimte te leren, als je partner gasten heeft.

En als je dit weer wil verkopen, wie wordt dan je koper? Ook niet onbelangrijk......

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:31:
[...]

Het grootste deel van Rotterdam een no-go area noemen is wel erg overdreven. Natuurlijk zijn er stukken waar je liever niet komt. Voor mij persoonlijk is dat een behoorlijk deel van Rotterdam Zuid (Charlois, Tarwewijk, Feijenoord etc) en voor de rest ben ik blij dat ik niet meer in Delfshaven woon. Stadsdriehoek (of beter gezegd China town) mijd ik ook liever.
Het centrum is kut en heel Zuid kun je natuurlijk wegstrepen, maar verder zijn er toch best wat goede wijken te vinden? Alleen al even in het 'oude' deel:

- Kralingen-Oost (van Kralingen-West kun je de betere straten meenemen, zoals de Jericholaan)
- Blijdorp
- Hillegersberg Noord / Zuid
- Molenlaankwartier
- Liskwartier (Bergselaan, Bergsingel, Berkelselaan, stikt er van de bakfietsen)
- Provenierswijk (Provenierssingel / Spoorlaan, mooie panden, ook een hoog bakfietsgehalte)
- Nieuwe Werk
- Schiebroek (buurten rond Kastanjesingel zijn mooi en rustig, bijv. Ribeslaan, Adrianalaan, grote jaren '30-woningen)
- Oude en Nieuwe Westen en Middelland zijn ook OK, je hebt daar tenminste veel huis voor je geld en aan de grote lanen is het prima wonen, bijv. Heemraadssingel, Mathenesserlaan, Burgemeester Meineszlaan, Graaf Florisstraat, Breitnerstraat, Rochussenstraat

Dan laat ik de 'nieuwe' delen even buiten beschouwing, zoals Ommoord, Zevenkamp, Prins Alexander, Nesselande, etc. Dat vind ik niks, maar als je totaal geen eisen stelt aan levendigheid en gewoon een bakstenen jaren '90-hut wilt, dan is het prima.

Rotterdam en Utrecht vergelijken is echt appels en peren, Rotterdam en Amsterdam idem. Amsterdam en Utrecht zijn in mijn ogen grote dorpen, met schattige kleine straatjes, de studenten en creatievelingen die een zwaar stempel op de stad drukken, etc. Maar ik zou zelf nimmer in Amsterdam kunnen aarden en van Utrecht vraag ik het me ook ernstig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eveneens is heel Rotterdam een no-go gebied als je uit 020 komt :P

Nee maar iedere stad heeft z'n slechte buurten. Amsterdam zelf is eigenlijk helemaal niet zo groot inderdaad. En die wijken die er aan vast zijn geplakt (laten we zeggen vanaf jaren 60 a 70?) zijn meestal niet fantastisch.

Maar dan nog, ik woon zelf in Oost en daar zijn ook al grote verschillen. Een kilometer verderop zou ik eigenlijk al veel minder prettig wonen. Woont een heel ander slag mensen die eigenlijk gewoon een zooi van hun omgeving maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:57:
[...]
En als je dit weer wil verkopen, wie wordt dan je koper? Ook niet onbelangrijk......
Dit is vooral relevant bij dit soort nieuwbouwprojecten. Je bent echt niet de enige die na 3-4 jaar denkt: mooi, tijd om te verhuizen. Je zult zien dat tegen die tijd de helft van het complex te koop staat.

Ik zou dit dus niet kopen...

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Ik heb geen ervaring met de verkoopbaarheid van woningen in een stad, maar ik vermoed dat over 4 jaar iemand alleen een kleine woning zal kopen als ze in dezelfde situatie zetten als jullie: dus als er geen enkele ander mogelijkheid is. Als er op die locatie lange wachtlijsten zijn voor huren, verwacht ik niet dat je de woning voor een "koopje" krijgt, dus ik zou nog eens om me heen kijken. Zelfs als je besluit niet te huren zijn er misschien iets meer gangbare woning op een iets grotere afstand?

Ik wil vooral even reageren op je indeling. (of dat nu gehuurd of gekocht is)
Ik heb nu (in m'n eentje) een koop woning met 3-4x meer woonoppervlak + garage (in the middle of nowhere), maar heb m'n halve leven op een schip gewoond, dus ik weet wat je met weinig ruimte kan doen.

Niet iedereen heeft zoveel rommel als ik, maar de hoeveelheid bergruimte lijkt mij heel weinig. houd er rekening mee dat er wat kasten bij zullen komen, of alles blijft op de vloer liggen.
Verder zou ik proberen om (hoe klein ook) wel een extra studie/computer/werkplek te maken in de slaapkamer, zodat dit onafhankelijk van de woonkamer gebruikt kan worden. Zaag desnoods een tafeltje tot een formaat/vorm wat nog net wel past. (de stoel is belangrijker dan de vorm/grote van het buro)
Neem de tijd om eens te proberen een indeling te maken met een aantal extra kasten. Als je maar genoeg schuift en draait past het vaak ook wel, misschien met en smalle of ondiepe kast, en kom je soms op een veel handigere indeling, die ook beter is of meer mogelijkheden geeft als je besluit de extra kasten (nog) niet te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:20:
[...]
Rotterdam en Utrecht vergelijken is echt appels en peren, Rotterdam en Amsterdam idem. Amsterdam en Utrecht zijn in mijn ogen grote dorpen, met schattige kleine straatjes, de studenten en creatievelingen die een zwaar stempel op de stad drukken, etc. Maar ik zou zelf nimmer in Amsterdam kunnen aarden en van Utrecht vraag ik het me ook ernstig af.
Utrecht is inderdaad een groot dorp vergeleken met Rotterdam. Vandaar dat ik nog steeds heimwee heb naar Rotterdam.

Toch ben ik erg blij dat mijn kinderen in Utrecht opgroeien en niet in Rotterdam. Utrecht is voor hen toch een stuk beschermder en groener, in Rotterdam (ook in de goede wijken) wordt je wel erg snel streetwise.

Heb het zelf ondanks mijn lichte heimwee naar Rotterdam erg naar mijn zin in Utrecht. Amsterdam zou mijn stad ook niet zijn. Kom en zeker kwam er veel voor werk en vrienden. Maar het beste aan 020 blijft de goede treinverbinding met Rotterdam ;-)

Wat wijken in Rotterdam betreft: persoonlijk vond ik alleen Blijdorp en Kralingen Oost een optie om te wonen, zelf in Blijdorp jaren gewoont.
Provenierswijk heb ik ook gewoont, als daar nu veel bakfietsen zijn is het erg vooruitgegaan, toen ik er woonde was het 20% autochtoon. Veel andere wijken die je noemt hebben prachtige lanen, maar zou zelf passen om naast een drugspand of sexclub te wonen wat daar toen iig te veel was.
Hillegersberg te ver van het centrum. En de nieuwe delen vind ik geen Rotterdam ;-) en zeker te ver van centrum.

Van die woningen in Utrecht vind ik persoonlijk die op de Houtstraat bij verre de leukste buurt van de vier, maar die is dan ook al onder voorbehoud verkocht....

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 22-09-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
jwstolk schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:08:
[...]
Verder zou ik proberen om (hoe klein ook) wel een extra studie/computer/werkplek te maken in de slaapkamer, zodat dit onafhankelijk van de woonkamer gebruikt kan worden. Zaag desnoods een tafeltje tot een formaat/vorm wat nog net wel past. (de stoel is belangrijker dan de vorm/grote van het buro)
Hoewel ik het met jou eens ben dat een apart bureau zeker toegevoegde waarde biedt, moet je de ruimte om te werken niet onderschatten.

Mijn vriendin heeft een eigen bureau van 120x60 en dat is dus gewoon veel te weinig voor haar. De mappen en boeken liggen overal :) Waaronder op mijn bureau.

Zelf heb ik een bureau van 160x80 en dat is ook maar net aan. Als je ook maar een beetje workaholic bent, heb je links van je toetsenbord of laptop boeken liggen en rechts borden met eten en drinken :X Althans, zo ziet mijn bureau er wel vaker uit, omdat ik studeer / werk en eet tegelijkertijd achter de computer.

Eigenlijk vond ik de fijnste bureau's die op de zaak van mijn vader. Die waren 200x100 :D Nu is die diepte niet meer zo belangrijk tegenwoordig (we hebben immers platte schermen), maar een wat langer bureau zou ik nog steeds waarderen thuis.
xahmol schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:30:
[...]
Utrecht is inderdaad een groot dorp vergeleken met Rotterdam. Vandaar dat ik nog steeds heimwee heb naar Rotterdam.
Why? :D

Ik wil alleen maar weg uit de stad. Of Utrecht iets voor mij is weet ik niet.. ik ken alleen het centrum rondom de Dom redelijk. Ik ben er wel ooit met Koninginnedag geweest en toen was het wel een dooie boel daar. Zelfs in Delft gebeurt dan veel meer, met bandjes die optreden enzovoorts.
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:20:
[...]
- Kralingen-Oost (van Kralingen-West kun je de betere straten meenemen, zoals de Jericholaan)
- Blijdorp
- Hillegersberg Noord / Zuid
- Molenlaankwartier
- Liskwartier (Bergselaan, Bergsingel, Berkelselaan, stikt er van de bakfietsen)
- Provenierswijk (Provenierssingel / Spoorlaan, mooie panden, ook een hoog bakfietsgehalte)
- Nieuwe Werk
- Schiebroek (buurten rond Kastanjesingel zijn mooi en rustig, bijv. Ribeslaan, Adrianalaan, grote jaren '30-woningen)
- Oude en Nieuwe Westen en Middelland zijn ook OK, je hebt daar tenminste veel huis voor je geld en aan de grote lanen is het prima wonen, bijv. Heemraadssingel, Mathenesserlaan, Burgemeester Meineszlaan, Graaf Florisstraat, Breitnerstraat, Rochussenstraat
Het westelijke gedeelte van Rotterdam zou ik toch liever niet wonen. Voor de rest heb je wel gelijk. Schiebroek moet je vooral in het noordelijke gedeelte blijven haha. Anders kom je ook in een asobuurt terecht die veel wegheeft van Delfshaven.
Dan laat ik de 'nieuwe' delen even buiten beschouwing, zoals Ommoord, Zevenkamp, Prins Alexander, Nesselande, etc. Dat vind ik niks, maar als je totaal geen eisen stelt aan levendigheid en gewoon een bakstenen jaren '90-hut wilt, dan is het prima.
Tussen die wijken zitten grote verschillen.

Zevenkamp zou ik absoluut niet willen wonen. Ommoord is twijfelachtig, maar wel beter dan Zevenkamp. Prins Alexander gaat nog wel, omdat er veel voorzieningen zijn. Nesselande ken ik verder niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Lethalis op 23-09-2013 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 15:29
VVE = €78

Je comments zijn heel herkenbaar stofbal, 4 jaar gelden heb ik ook met mijn studerende vriendin in een heel klein huisje gewoond (ach joh 1 slaapkamer is toch genoeg, en de kleding kast kan wel in de gang O+ ), en geloof me na een maand of 3 kruip je tegen de muur. Weinig ruimte voor je spullen, constant dingen heen en weer verplaatsen, gedoe bij feestjes en je mist een tuin. Na een half jaar (thank god dat we het gehuurd hadden en niet gekocht) hebben wij dan ook besloten om te verhuizen naar een vrije sector huur wonig. Kost wat meer in de maand, maar door wat meer uren te werken op onze bijbanen en stufi konden we het prima betalen. En de rust en ruimte die je krijgt is onbetaalbaar :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
VVE = €78

Ik denk dat iedereen het hier er wel over eens is dat kopen alleen interessant is op de langere termijn. Zelfs de markt stabiliseert weet je zeker dat je met hoge kosten en restschuld blijft zitten als je binnen 5 jaar weer wil verhuizen. Voor een stel lijkt me dit huis al klein, maar als er een keer uitbreiding komt dan kan het simpelweg niet. Dan zit je dus met een probleem. Kortom, ik zou hard werken en sparen zodat je over een paar jaar een huis kan kopen waar je wel in kan groeien als het moet.

Daarnaast zit dit huis precies in de klasse waar de klappen gaan vallen. Komende jaren kunnen starters steeds minder lenen, en als straks studieschuld verplicht is blijft er voor die groep helemaal geen koopkracht meer over. Dat betekent dat je dit huis t.z.t. moet zien te verkopen aan mensen die nog minder budget hebben als jij nu. Zelfs als je optimistisch bent over de huizenmarkt zie ik hier alleen maar problemen die je moet zien te vermijden tenzij het echt niet anders kan.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Mijn vriendin en ik hebben ook een koophuis op het oog. Wij hebben vrij specifieke eisen wat betreft de plaats waar we willen wonen (terug naar ons geboortedorp, wij wonen nu in ergens anders maar willen daar weg). Nu hadden wij eigenlijk in de planning om nog een jaar te wachten, maar vanwege de specifieke wensen houden wij toch funda in de gaten en nu is sinds ongeveer drie weken een huis dermate in prijs gezakt dat we toch zijn wezen kijken. Na de eerste bezichtiging hebben wij direct een eerste gesprek gehad met een hypotheekadviseur om te bekijken of dit haalbaar zou zijn voor ons, en dat zag er positief uit. Nogmaals wezen kijken, ook twee andere huizen bekeken, en wij zijn er van overtuigd dat dit precies is wat we zoeken, en voldoet aan onze toekomstplannen zodat we niet over 5 jaar hoeven te verhuizen.

Vandaag gaan we nogmaals met de hypotheekadviseur om de tafel om te bekijken of dit echt wel betaalbaar is voor ons, ook na alle lasten etc. Een mooi huis is leuk, maar er moet ook geleefd worden. Als dat zo is willen wij een bod gaan uitbrengen.

Nu is dit voor ons allebei nieuw en we hebben werkelijk geen idee met welk bod we moeten beginnen en hoe we dit het beste aan kunnen pakken. We hebben behoorlijk wat informatie over de verkoper van het huis, ik denk dat dit in ons voordeel kan werken. De situatie:
  • Huis staat al meer als 1 jaar te koop
  • Is een nieuwbouwwoning (2010)
  • Aangekocht door een stel met kinderen. Man en vrouw zijn tijdens de bouw van het huis gaan scheiden. Vrouw en kinderen zijn weg en man is daar alleen gaan wonen
  • Man is daarna werkloos geworden en woont inmiddels in het huis van zijn nieuwe vriendin aan de andere kant van het land (huis staat leeg op dit moment)
  • De man en zijn nieuwe vriendin willen graag emigreren naar China.
  • Het is een klein dorp (1400 inwoners), mensen die daar gaan wonen hebben erg vaak een binding met het dorp. Dit beperkt m.i. het aantal potentiele kopers behoorlijk
  • Er is 1 maal een kijker geweest maar dit was met de oorspronkelijke vraagprijs en al een hele tijd geleden
Oorspronkelijke vraagprijs was 265.000 k.k. en de vraagprijs nu (sinds 3 weken) is 224.500 k.k.

Wat is nu verstandig om te doen? Laag beginnen (190 ?) of wordt ik dan niet meer serieus genomen en werkt dat averechts? Een aankoopmakelaar inschakelen voor het bieden? Ik voorzie 0 problemen met het huis zelf dus de aankoopmakelaar zou dan alleen handig zijn om het onderste uit de kan te halen, maar ik vraag me af of me dat zelf ook niet lukt.

Ik ga daar ook nog over praten met de hypotheekadviseur, maar hier zitten ook een hoop knappe koppen dus misschien dat iemand nog tips heeft.

Edit: url verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door IceM op 24-09-2013 14:19 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Tja, als je zeker weet dat er geen andere geïnteresseerden zijn kun je zo laag bieden als je zelf wilt natuurlijk. Ik heb hier wel eens een quote gezien van een makelaar dat een als verkopers niet beledigd zijn het openingsbod te hoog was. Het is wel gebouwd in een dalende markt dus je weet nooit of het financieel mogelijk is voor de verkoper om zo laag te gaan, maar dat merk je vanzelf.

Het is niet jullie smaak maar je wilt er toch maar gaan wonen? ;)

Ga je echt een 3 jaar oude keuken en badkamer eruit slopen?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06
Zozo dat is wel een mooi huisje zeg :) ben me ook voorzichtig aan het oriënteren op de huizenmarkt. Maar kan moeilijk afstand van mn appartement. Huur nu voor 400.- per maand 38 m2 samen met mn vriendin. Woon er zelf nu 5 jaar. En sinds een half jaar samen. We zijn al 3 jaar bij elkaar. En begin de ruimte ook wel een probleem te vinden. We werken allebei dus opzich moet er wel wat mogelijk zijn.

@icem vind het echt een mooi huis zeker voor die prijs :) succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
EvaluationCopy schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:36:
Tja, als je zeker weet dat er geen andere geïnteresseerden zijn kun je zo laag bieden als je zelf wilt natuurlijk. Ik heb hier wel eens een quote gezien van een makelaar dat een als verkopers niet beledigd zijn het openingsbod te hoog was. Het is wel gebouwd in een dalende markt dus je weet nooit of het financieel mogelijk is voor de verkoper om zo laag te gaan, maar dat merk je vanzelf.

Het is niet jullie smaak maar je wilt er toch maar gaan wonen? ;)

Ga je echt een 3 jaar oude keuken en badkamer eruit slopen?
Het hele huis is van binnen niet onze smaak, maar een likje verf en een nieuw behangetje doet natuurlijk heeeel veel en kost ook niet de wereld. De vloer in de wonkamer vinden we wel mooi, daar hangt natuurlijk een ander prijskaartje aan mocht je die willen vervangen.

De keuken zelf is opzich prima (kastjes etc). We zouden zelf een ander kleur blad hebben gekozen, maar wat er nu inzit is prima te doen. Wat we foeilelijk vinden is het fornuis. Je moet daar van houden, wij houden daar niet van :). De badkamer is vrij cheap ingericht, ik denk dat zijn geld opwas. Voor twee personen is die badkamer op dit moment prima te doen, mochten wij toch een keer koters krijgen (tsjah, dat zit er wel ooit aan te komen) dan is de inrichting verre van ideaal.

We gaan er dus niets uitslopen, maar op termijn moet er ooit wel wat gebeuren aan de badkamer, en dat fornuis gaat er ook ooit een keer uit.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Je kan beginnen om het koopsommen overzicht en de laatste transactie van dit huis bij het kadaster op te vragen. Leg dat naast de marktontwikkelingen en op basis daarvan kan je een redelijke inschatting van de waarde maken. En dan moet je zelf maar een strategie bepalen, mijn gevoel zegt dat als ze al zo gezakt zijn dat het weinig zin heeft om ver onder de vraagprijs te gaan zitten, maar niet geschoten is altijd mis. Er bestaat niet zoiets als beledigd zijn of een koper niet serieus nemen in deze tijd.

De meerwaarde van een aankoopmakelaar heb ik nooit gezien, zeker niet als je zelf al een huis gevonden hebt. Waarschijnlijk moet je toch een technische keuring laten uitvoeren voor de hypotheek en zal dat voor zo'n nieuw huis geen problemen opleveren. Er is vast wel iemand in je omgeving die een beetje technisch is aangelegd die je bijv. mee kan nemen naar een bezichtiging. Koopcontracten zijn tegenwoordig ook helemaal gestandaardiseerd, als je een beetje voor je zelf kan denken en vooraf even googlet waar je op moet letten kom je er ook wel, anders misschien ook een kennisje inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
ph4ge schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:57:
Je kan beginnen om het koopsommen overzicht en de laatste transactie van dit huis bij het kadaster op te vragen. Leg dat naast de marktontwikkelingen en op basis daarvan kan je een redelijke inschatting van de waarde maken.....
Je hebt het dan over informatie die ik bijvoorbeeld hier op kan vragen: http://www.kadasterdata.nl/? Is dit een officiele site of moet ik dat ergens via http://www.kadaster.nl doen? En welke informatie is voor mij nuttig aangezien het om een nieuwbouwwoning gaat waarvan de huidige verkoper de eerste koper is?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
IceM schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:45:
Je hebt het dan over informatie die ik bijvoorbeeld hier op kan vragen: http://www.kadasterdata.nl/? Is dit een officiele site of moet ik dat ergens via http://www.kadaster.nl doen? En welke informatie is voor mij nuttig aangezien het om een nieuwbouwwoning gaat waarvan de huidige verkoper de eerste koper is?
Ik zou gewoon de officiële data doen, ik weet niet wat de andere site is maar het Kadaster is gewoon een overheidsinstelling. En dan het koopsommenoverzicht van de postcode.

Het is dan wel nieuwbouw, maar toch al 3 jaar oud. Je hebt best kans dat er al eerder huizen zijn doorverkocht. Volgens mij kan je ook de laatste koopakte opvragen van het huis zelf, dan kan je in ieder geval achterhalen wat er betaald is en als je dat legt naast de marktontwikkeling heb je een indicatie. Maar wellicht kan je dat ook nog wel op internet vinden. Je ziet dan als het goed is ook voor welk bedrag er een hypotheek gevestigd is, dat geeft je een beeld van de shit waar de verkoper in zit.

Je kan ook nog informatie over de buurt opvragen, maar volgens mij voegt dat niet zoveel toe. Het klopt wel dat met nieuwbouw het lastiger is om de prijs te bepalen omdat je moeilijker referentie objecten kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Het koopsommenoverzicht bevat maar 1 transactie. Ik weet dat dit van een huis is dat in 2009 (misschien begin 2010) verkocht is nog voordat deze helemaal klaar was. Ik ken de persoon die het verkocht heeft en de personen die het gekocht hebben namelijk. Het ging daarbij om een starterswoning die niet te vergelijken is met de woning die ik op het oog heb. Verder zijn er nooit huizen verkocht in die nieuwbouwwijk. Is het dan nog steeds nuttig? (ik kan zo de verkoopprijs vragen aan de persoon die het verkocht heeft overigens).

Hypotheekgegevens heb ik opgevraagd via woninggegevens.nl, benieuwd wat daar in staat (duurt even voordat dit verwerkt is). Scheelde de helft met het kadaster aangezien ik daar geen abo heb.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
Ik lees dit topic al een tijdje, maar heel veel wijzer word ik er nog niet van. Wil zelf nu mijn eerste woning kopen, en heb een afspraak gepland bij mijn bank (SNS). Eerste gesprek ik gratis, daarna kost het 900 euro voor een eerste koopwoning.

Echter ga ik ook even bij andere banken langs voor een advies en om voor te rekenen wat de kosten zijn en wat ik kan lenen. De hypotheker heb ik ook naar gekeken maar die vragen 2000+ voor een advies, wat ik best prijzig vind?

We hebben al wat huizen op het oog, maar nog niet echt bezichtigd. Wat is na het eerste gesprek een goede stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waah schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:49:
Ik lees dit topic al een tijdje, maar heel veel wijzer word ik er nog niet van. Wil zelf nu mijn eerste woning kopen, en heb een afspraak gepland bij mijn bank (SNS). Eerste gesprek ik gratis, daarna kost het 900 euro voor een eerste koopwoning.

Echter ga ik ook even bij andere banken langs voor een advies en om voor te rekenen wat de kosten zijn en wat ik kan lenen. De hypotheker heb ik ook naar gekeken maar die vragen 2000+ voor een advies, wat ik best prijzig vind?

We hebben al wat huizen op het oog, maar nog niet echt bezichtigd. Wat is na het eerste gesprek een goede stap?
Ja, 2000+ voor een advies is veel geld. Of het duur is, is een andere vraag. Als SNS je alleen naar hun eigen producten stuurt, met een rente komt die 0,2% hoger is dan wat je elders kan krijgen of er een duurdere verzekering bij aansmeert dan je nodig hebt o.i.d., dan ben je al snel meer kwijt dan dat. Dat kan je alleen zelf overwegen. Maar het verschil is "maar" €1100 bruto, die je kan aftrekken van de belasting. Rekenend met 42% belastingtarief, heb je het dan over €638 netto. Als je maandlasten bij SNS €20 hoger uitkomen per maand, dan ben je dat geld aan extra kosten dus binnen twee jaar kwijt. Even om e.e.a. in perspectief te zetten.

Ik en laatst zelf overigens binnengelopen bij de Hypotheekshop, en die vragen €127 per uur en begroten ongeveer 20 uur voor een compleet traject. De Rabo is voordeliger, maar adviseert alleen Rabo. Wel hebben die laatsten de optie om alvast online een dossier aan te maken met allerlei relevante bedragen en stukken. Doe je dat, dan levert dat een korting op van €450 op de advieskosten. Ik houdt wel van zulke zelfredzaamheid eigenlijk...

Ik zeg overigens niet dat SNS een minder goed of duurder advies zal geven dan de Hypotheker of een andere aanbieder. Dat weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door ATS op 23-09-2013 12:08 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
De Hypotheker heeft net zo goed eigen belangen, het ene product is ook hoger dan het andere en ze zullen nooit zeggen dat je niet moet kopen of nog even moet wachten. Je kan op internet gewoon de rente tarieven en de voorwaarden van de verschillende aanbieders vinden, je kan ook makkelijk uitrekenen wat je kan lenen. Ik zie niet waarom je daar 2000+ euro voor zou betalen. Je krijgt net zo goed geen onafhankelijk advies maar gewoon een verkooppraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waarom denk je dat ph4ge? De niet-gebonden adviseurs mogen toch geen provisies meer aannemen? Wat zijn dan volgens jou toch hun eigen belangen?

* ATS is oprecht geïnteresseerd, aangezien hij ook bezig is met zich oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

wel jammer dat je vaak een bemiddelaar nodig hebt om uberhaupt die goedkope hypotheken af te sluiten. Dan kan je wel naar een bank gaan die minder bemiddelingskosten vraagt, maar dan krijg je weer een duurder product. Verder inderdaad belangrijk om in de gaten te houden dat de kosten aftrekbaar zijn.

Ik had bij de hypotheker trouwens wel beetje het idee dat hij ons richting een bepaalde aanbieder wilde sturen, terwijl een andere dezelfde rente/voorwaarden had. Waarom? Werd me niet duidelijk. Hij had 'betere ervaring' met de ene. Ik dacht inderdaad dat provisies niet meer mochten, maar wie weet... misschien werken ze er stiekem wel omheen met een of ander trucje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:21:
De Hypotheker heeft net zo goed eigen belangen, het ene product is ook hoger dan het andere en ze zullen nooit zeggen dat je niet moet kopen of nog even moet wachten. Je kan op internet gewoon de rente tarieven en de voorwaarden van de verschillende aanbieders vinden, je kan ook makkelijk uitrekenen wat je kan lenen. Ik zie niet waarom je daar 2000+ euro voor zou betalen. Je krijgt net zo goed geen onafhankelijk advies maar gewoon een verkooppraatje.
Voor het standaard hypotheek afsluiten verhaal ben ik het grotendeels wel met je eens, maar onafhankelijke adviseurs kunnen wel degelijk hun meerwaarde hebben op het moment dat het verhaal wat minder "standaard" wordt.

Zo hebben mijn vriendin en ik dit jaar samen een woning gekocht. Voor mij was dit mijn eerste koopwoning, maar mijn vriendin had al een koopappartement. Wij hadden in eerste instantie ook zelf rondgekeken naar financiering, maar dankzij een adviseur kwamen wij uit op een financieringsconstructie waar wij het bestaan niet eens van afwisten. Zeker ook omdat geen van de banken ons had voorgelicht over deze mogelijkheden. Dit maakt dat de onafhankelijke adviseur ons een bedrag heeft uitgespaard dat vele malen hoger ligt dan zijn tarief van 2250,- euro.

Er zijn nog meer zaken dan voorwaarden en rentetarieven die relevant kunnen zijn. En juist daar kan iemand met meer kennis en ervaring zich nuttig bij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
De grote ketens van hypotheek bemiddelaars werken vaak met bepaalde aanbieders veel meer samen dan met andere. Ook al was het alleen maar omdat de onder eigen merk gelabelde producten bij een bepaalde partij zijn onder gebracht.
Dus dat ze je ondanks het provisieverbod proberen te sturen naar een bepaalde aanbieder klopt gewoon, ze zullen een voorkeur hebben voor die aanbieder waar ze de meeste zaken mee doen. Daarmee liggen de lijnen nu eenmaal korter dan met een exoot waar ze één financiering per jaar doen.
Wat dat betreft zijn de echt zelfstandige specialisten vaak stukken onafhankelijker.

Overigens kan het advies voor aanbieder A te kiezen ondanks dat aanbieder B dezelfde tarieven/voorwaarden kent natuurlijk heel valide zijn als de ervaring is dat de service en doorlooptijd van aanbieder A stukken beter is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, ik weet uiteraard ook niet zeker of er meer achter zat of niet. Anders had ik daar wel meer werk van gemaakt om uit te zoeken wat er dan precies achter zat :) Het kan prima gewoon eerlijk advies geweest zijn.

De aankoopmakelaar betrapte ik tijdens mijn kennismakingsgesprek overigens wel op een keiharde leugen, ging over zijn tarieven. Resultaat: verder geen zaken mee gedaan. Uiteindelijk gewoon zonder aankoopmakelaar gewerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 23-09-2013 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 15:29
ATS schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:49:
Waarom denk je dat ph4ge? De niet-gebonden adviseurs mogen toch geen provisies meer aannemen? Wat zijn dan volgens jou toch hun eigen belangen?

* ATS is oprecht geïnteresseerd, aangezien hij ook bezig is met zich oriënteren.
Persoonlijke ervaring met een adviseur van Hypotheekvisie:
- Hij wist niet wat momenteel de laagste rente tarieven was (www.independer.nl), als ik er naar verwees kon hij mij niet vertellen waarom ik deze wel/niet moest nemen. Ik had het idee dat hij in de eerste instantie mensen een hypotheek wou aanpraten bij partijen die 'makkelijk' zijn (lees voor hem weinig werk kosten om in gang te zetten)
- Hij zat erg te pushen dat we een huis moesten nemen in de range 250.000 + , kwamen per toeval achter dat hij bij huizenprijzen > 250.000 euro , 1000 euro extra advies kosten in rekening zou brengen (dit heb ik overigens gemeld bij het AFM want dit lijkt me niet juist)
- Wou maar al te graag overlijdensrisico verzekeringen er bij verkopen (ala 300 euro per stuk per persoon)

Kortom, door bovenstaande ben ik niet met deze meneer in zee gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Meestal zijn de tarieven van de hypotheekadviseur tweeledig; een deel voor het advies en een deel voor de bemiddeling van de hypotheek en ORV. Ik heb gemerkt dat daar veel verschil in zit. De Hypotheker rekent €3000,- , van Bruggen Adviesgroep €2500,- en een aantal ZZP-ers zaten daar onder. SNS rekent overigens €1900 voor advies en bemiddelingskosten..

De verschillen in de mogelijke hypotheken is in principe niet groot, alleen de ZZP-er zal vaak een 0,1% hoger rentetarief hebben dan de grote ketens omdat die minder kwantumkorting krijgen. Althans dat is mijn ervaring (ZZP-er biedt de Aegon hypotheek voor 4,6% aan, terwijl van Bruggen / Hypotheker diezelfde voor 4,5% aan kunnen bieden).

Verder vond ik vooral het stukje maatwerk wel missen, via NHG website kun je zelf al toetsen of je voor een bepaalde rente etc je te lenen bedrag kunt halen. Het verdere advies (annuitair of lineair) is zo gemaakt als je zelf al een beetje zicht hebt op je inkomsten en uitgaven.. Ik begrijp dat er 'vroeger' wellicht grote verschillen zaten tussen de hypotheekvormen, maar we zijn nu wel terug naar een situatie die vrij simpel is toch?

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 21:22

Kju

IceM schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:38:
Het koopsommenoverzicht bevat maar 1 transactie. Ik weet dat dit van een huis is dat in 2009 (misschien begin 2010) verkocht is nog voordat deze helemaal klaar was. Ik ken de persoon die het verkocht heeft en de personen die het gekocht hebben namelijk. Het ging daarbij om een starterswoning die niet te vergelijken is met de woning die ik op het oog heb. Verder zijn er nooit huizen verkocht in die nieuwbouwwijk. Is het dan nog steeds nuttig? (ik kan zo de verkoopprijs vragen aan de persoon die het verkocht heeft overigens).

Hypotheekgegevens heb ik opgevraagd via woninggegevens.nl, benieuwd wat daar in staat (duurt even voordat dit verwerkt is). Scheelde de helft met het kadaster aangezien ik daar geen abo heb.
Op een dorp met 1400 inwoners is het voor een taxateur al een avontuur om een nauwkeurige marktwaarde vast te stellen als er alleen vergeleken zou moeten worden in dezelfde plaats. In de meeste gevallen zal er daarom ook vergeleken worden met transacties in andere plaatsen/dorpen in de omgeving met een gelijkwaardige stand/ligging. Daarnaast is het, afhankelijk van de regio, ook niet raadzaam om te indexeren als de transacties meer dan twee jaar geleden zijn geweest. In een krimpregio kunnen prijzen harder dalen dan in de provincie waar de regio zich in bevind.
Het verhaal lijkt mij pre-executie. Als er NHG is zal de bank akkoord gaan met ca. 80% van de marktwaarde. Als er inderdaad sprake is van pre-executie en NHG en je vrij nauwkeurig weet te bepalen wat de marktwaarde ongeveer zal zijn zou ik dan ook mikken op ongeveer 80% :)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Kju schreef op maandag 23 september 2013 @ 14:19:
[...]

Op een dorp met 1400 inwoners is het voor een taxateur al een avontuur om een nauwkeurige marktwaarde vast te stellen als er alleen vergeleken zou moeten worden in dezelfde plaats. In de meeste gevallen zal er daarom ook vergeleken worden met transacties in andere plaatsen/dorpen in de omgeving met een gelijkwaardige stand/ligging. Daarnaast is het, afhankelijk van de regio, ook niet raadzaam om te indexeren als de transacties meer dan twee jaar geleden zijn geweest. In een krimpregio kunnen prijzen harder dalen dan in de provincie waar de regio zich in bevind.
Het verhaal lijkt mij pre-executie. Als er NHG is zal de bank akkoord gaan met ca. 80% van de marktwaarde. Als er inderdaad sprake is van pre-executie en NHG en je vrij nauwkeurig weet te bepalen wat de marktwaarde ongeveer zal zijn zou ik dan ook mikken op ongeveer 80% :)
En hoe kan ik de marktwaarde zelf bepalen, of is dat vrijwel onmogelijk? Ik heb het "Hyopthecair bericht object" van de woning opgevraagd. Daarin staat het volgende:
Bedrag en rentevoet
€ 400.000
(Er is sprake van meer dan één rentevoet)
Wat ik daaraan heb weet ik niet precies, het lijkt me sterk dat er een hypotheek (in de buurt) van 4 ton op zit. 4 ton zou ook betekenen geen NHG?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Tsja, voor een nauwkeurige marktwaarde moet je taxeren, tenzij je zeker weet wat het waard is :)
Voordeel van taxeren voordat je gaat bieden is natuurlijk wel dat je weet wat het waard is omdat de taxateur geen koopsom als referentie meekrijgt (en daar onbewust, soms bewust, die richting uit zal gaan) en dat je de taxatie als leidraad neemt om te bieden. Dan voorkom je wat er in de praktijk vaak gebeurt: koper bedingt koopsom bijvoorbeeld 250k. Taxateur (via de hypotheekadviseur die hem eigenlijk best veel taxaties geeft die niet teleurgesteld mag worden) komt eigenlijk op 240k maar kan wel leven met 250k en schrijft dan 250k op zodat de zaak kan draaien. Dan is het niet zo gek als iedereen zegt dat "de taxateur toch altijd magisch de koopsom als marktwaarde taxeert".

Het hypothecair bericht betreft de hoogte van de hypothecaire inschrijving. Die is altijd hoger ingeschreven dan de werkelijke schuld.

[ Voor 8% gewijzigd door Kju op 23-09-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
oke, zoals ik het lees tot nu toe, is voor een starter die uit een huurhuis komt de keuze dus niet heel erg moeilijk? het is kiezen tussen Annuitair en Lineair, kijke welke de beste rente/voorwaarden hebben en dan een afspraak?

of kijk ik nu veel te zwart-wit. (startersregeling hebben we hier niet, geld is op en komt geen nieuw potje voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Waah schreef op maandag 23 september 2013 @ 14:56:
oke, zoals ik het lees tot nu toe, is voor een starter die uit een huurhuis komt de keuze dus niet heel erg moeilijk? het is kiezen tussen Annuitair en Lineair, kijke welke de beste rente/voorwaarden hebben en dan een afspraak?

of kijk ik nu veel te zwart-wit. (startersregeling hebben we hier niet, geld is op en komt geen nieuw potje voor)
Ik ben na mijn eerste bezichtiging naar de Hypotheker gegaan, maar je kunt ook gewoon voordat je echt opzoek gaat naar een huis zo'n gesprek aanvragen. Kost niets. Ook bij andere hypotheekadviseurs of de bank kun je geloof ik gewoon vrijblijvend een eerste informatiegesprek aanvragen. Je weet dan een beetje wat het kost, wat er allemaal bij komt kijken en wat je ongeveer zou kunnen lenen.
Kju schreef op maandag 23 september 2013 @ 14:47:
Tsja, voor een nauwkeurige marktwaarde moet je taxeren, tenzij je zeker weet wat het waard is :)
Voordeel van taxeren voordat je gaat bieden is natuurlijk wel dat je weet wat het waard is omdat de taxateur geen koopsom als referentie meekrijgt (en daar onbewust, soms bewust, die richting uit zal gaan) en dat je de taxatie als leidraad neemt om te bieden. Dan voorkom je wat er in de praktijk vaak gebeurt: koper bedingt koopsom bijvoorbeeld 250k. Taxateur (via de hypotheekadviseur die hem eigenlijk best veel taxaties geeft die niet teleurgesteld mag worden) komt eigenlijk op 240k maar kan wel leven met 250k en schrijft dan 250k op zodat de zaak kan draaien. Dan is het niet zo gek als iedereen zegt dat "de taxateur toch altijd magisch de koopsom als marktwaarde taxeert".

Het hypothecair bericht betreft de hoogte van de hypothecaire inschrijving. Die is altijd hoger ingeschreven dan de werkelijke schuld.
Dus jij zegt eerst laten taxeren en dan pas een bod doen?

[ Voor 39% gewijzigd door IceM op 23-09-2013 15:18 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
r.e.s schreef op maandag 23 september 2013 @ 08:16:
[...]

Je comments zijn heel herkenbaar stofbal, 4 jaar gelden heb ik ook met mijn studerende vriendin in een heel klein huisje gewoond (ach joh 1 slaapkamer is toch genoeg, en de kleding kast kan wel in de gang O+ ), en geloof me na een maand of 3 kruip je tegen de muur. Weinig ruimte voor je spullen, constant dingen heen en weer verplaatsen, gedoe bij feestjes en je mist een tuin. Na een half jaar (thank god dat we het gehuurd hadden en niet gekocht) hebben wij dan ook besloten om te verhuizen naar een vrije sector huur wonig. Kost wat meer in de maand, maar door wat meer uren te werken op onze bijbanen en stufi konden we het prima betalen. En de rust en ruimte die je krijgt is onbetaalbaar :P .
Of je met z'n tweeen op 40m2 kan wonen is heel persoonlijk. Ik heb het ook een half jaar gedaan. Ik vind dit prima. Enige nadeel was dat de keuken wat klein was. Als je allebij werkt ben je toch niet zoveel thuis. Het geld wat je bespaart kan je wat vaker van uit eten gaan. Wij betaalde toen 400 euro/maand inclusief GWE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
IceM schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:14:
Dus jij zegt eerst laten taxeren en dan pas een bod doen?
Hangt van de setting af. Wanneer jij een taxatie laat doen, en koper gaat tussentijds in zee met iemand die dat niet doet, heb je kosten voor niets gemaakt.
Ander voorbeeld, wanneer je een bod doet op basis van de taxatie, en verkoper wil alsnog meer hebben, zul je een nieuwe taxatie moeten doen om de hypotheek rond te krijgen. Volgens mij wordt het tegenwoordig meer geregistreerd, waardoor een taxateur niet zomaar een ander bedrag voor hetzelfde pand kan taxeren.
En ook hier geldt weer, kosten voor niets gemaakt wanneer verkoper niet akkoord gaat met het bedrag.

Ik zou via mail een bod doen zodat de verkoop beklonken is, en voor het tekenmoment de woning laten taxeren / bouwk. laten onderzoeken. Komt daar een bedrag uitrollen dat fors lager is, kun je altijd nog om tafel.
Of je neemt het op in de ontbindende voorwaarden, waarbij je dus 2 taxaties laat uitvoeren. Ik zou de onafhankelijke dan alleen niet NWWI laten registreren.

[ Voor 41% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-09-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik zou niet besparen op een paar honderd euro als ik zeker wil weten dat ik niet te veel betaal voor een dergelijke grote aankoop, zeker niet in de situatie waar mijn post op sloeg.
Bovendien lijkt het mij niet logisch dat er een nieuwe taxatie zou moeten komen om de hypotheek rond te krijgen als de verkoper alleen akkoord wil gaan met een bedrag die hoger is dan de marktwaarde, dan betaal je al zeker te veel ;)

De wijze waarop je schrijft, niet vervelend bedoeld, is al in de richting van een handelswijze waarbij je ervan uitgaat dat je de woning gaat kopen en dat je, ongeacht wat het waard is, de zaak moet kunnen laten draaien, ook al is de woning minder waard dan de koopsom. Niet verstandig.. zeker niet als je ervan uit moet gaan dat getaxeerde marktwaarden ook 10% af kunnen wijken en dat de marktwaarde de waarde is in het geval van (heel kort door de bocht) de ideale koper, er is niemand die meer dan dat bedrag zal betalen.

[ Voor 38% gewijzigd door Kju op 23-09-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
Zoals gemeld, hangt van de setting af.
Wil alleen aangeven dat het niet altijd slim is allerlei kosten te maken alvorens een bod uit te brengen.
Om het simpele feit dat je kosten maakt voor een woning, waarvan je nog niet zeker bent dat je hem kunt bemachtigen.

Daarnaast, op het moment dat jij een woning laat taxeren zonder een bod uit te brengen, weet de verkoper genoeg.
Pagina: 1 ... 87 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.