Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.861 views

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 19:32:
[...]

Bij de rabobank zijn de advieskosten voor een starter 450 euro, en 300 euro afsluitkosten. Voor een niet-starter wordt dat 600+450 euro. Just saying.

bron: https://www.rabobank.nl/p.../advies_en_afsluitkosten/

Ja, ik weet dat de rabo alleen eigen producten verkoopt en daar vast ook op verdient, maar op de maandpremies maakte het voor mij bijna geen verschil... En dan wordt het toch interessant om bij de rabo binnen te stappen. Of je haalt je advies bij de Rabo, en als je weet wat je wil sluit je het vervolgens bij een doet-ut-zellever als Moneyou af.
als je dan alleen wat verder doorleest zie je dit

Verzekeringen Afsluitkosten Onderhoud en service (jaarlijks)
Overlijdensrisicoverzekering € 60 € 25
Hypotheekbescherming € 60 € 25

kijk en daar zit het 'addertje' bij de Rabo. Ik (en vele anderen) vraag voor een compleet advies inclusief bemiddeling en de bijkomende verzekeringen (dat kunnen er dus 4 zijn. 2 x orv en 2 x hypotheek bescherming, heb je die niet nodig of neem je ze niet af gaat er € 188,-- per stuk af) een all in tarief van € 2.500,-- zonder verplichte onderhoud en service kosten!

Dat lijkt dus wat duurder maar als je de telt dat de Rabo dus per verzekering 30 x € 25,-- over de looptijd rekent. Dus €750,-- per verzekering moet je nog eens goed nadenken of ze wel zo voordelig zijn.

NB en dan praat ik nog niet over het feit dat ze inderdaad niet onafhankelijk kunnen adviseren, hun orv tarieven eenjarige tarieven zijn (dus ze lijken goedkoop maar de premie stijgt jaarlijks) en hun woonlastenbeschermer maar van matige kwaliteit is............

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 14-09-2013 18:20 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik kan alleen de rabo en de hypotheekshop met elkaar vergelijken. Andere ketens of zelfstandige advieseurs heb ik geen ervaring mee.

Zo'n zelfde onderhoudsabonnement probeerde de hypotheekshop mij ook aan te smeren, dus ik zie het verschil niet helemaal. En de rabobank heeft het dan over een paar tientjes per jaar... De hypotheekshop had het over 2 tientjes per maand. Nogal een verschil. ;) En nee, dat was niet verplicht, maar wel "ten strengste aan te raden"

Overlijdensrisicoverzekering zou je ook ergens anders kunnen afsluiten dan bij Interpolis, lijkt me? (dit weet ik niet zeker, heb ik ook niet naar gevraagd)
Hypotheekbescherming was bij mij niet nodig; en heb ik dan ook niet afgesloten. Ik heb me via mijn werkgever al afdoende kunnen verzekeren tegen bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid.

Alles wat ik wil zeggen is: ieder geval is anders. Ik heb toevallig een goede ervaring met de Rabobank, en dat was voor mij nog eens de goedkoopste optie ook nog.

Ow, er kwam nog een edit onder:
Ray schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 17:13:
NB en dan praat ik nog niet over het feit dat ze inderdaad niet onafhankelijk kunnen adviseren, hun orv tarieven eenjarige tarieven zijn (dus ze lijken goedkoop maar de premie stijgt jaarlijks) en hun woonlastenbeschermer maar van matige kwaliteit is............
Hoe kom je erbij dat hun ORV tarieven eenjarig zijn? Ik heb een mooie tabel waarin per maand t/m november 2043 staat wat mijn premie is voor die maand. Ik weet dus exact waar ik aan toe ben.

Woonlastenbeschermer: geen gebruik van gemaakt; kan ik niet beoordelen.

[ Voor 25% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-09-2013 18:25 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Ray

Ray

Ik zeg ook niet dat de Rabo een verkeerde bank is. Zoals je zelf aangeeft kan het voor veel gevallen de juiste oplossing zijn. Echter het ging erom wat je voor advies moet betalen en wat je er voor kan verwachten....

Dat de shop inderdaad probeert een onderhoudscontract af te sluiten is niet vreemd. Dat probeert iedereen die een product verkoopt toch :) (verlengde garantie bijkopen etc) Het feit is dat het niet verplicht is en dat zijn de onderhoudskosten van de Rabo wel

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:52
henkjobse schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:19:
Zo werkt het wel op Funda, hoe het werkt op Jaap weet ik niet zeker, maar ik vermoed van niet (in ieder geval is ook de vorige prijs zichtbaar...)
[...]
Nee, moet minimaal zes weken tussen zitten bij funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik dacht, even wachten tot die Open Huizen Route van 5 oktober, kijk ik voor Roosendaal. Geen enkel huis dat al via http://www.huislijn.nl/openhuis/zoeken hier aangegeven staat.... Valt tegen. Terwijl sommige dorpen hieromheen wel een huis hebben en sommige steden toch zeker wel wat meer... Hopelijk komt er de komende weken nog wat bij, anders had ik hier teveel hoop op gevestigd :(

[edit]Zal nog niet volledig geupdate zijn verwacht ik. Hier is een makkelijk overzicht, dus misschien ook voor anderen makkelijk welke huizen er zijn die ook interesse hebben:
http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/open-huis/ (landelijk, zelf even filteren :) )

[ Voor 25% gewijzigd door RickvN op 16-09-2013 10:46 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:26
Ik heb een serieus probleem geloof ik.

De makelaar gaat niet akkoord met de verlenging waar mijn hypotheekadviseur om heeft gevraagd, dit meldde mijn adviseur mij net. Uitstel van een week. De reden van uistel is dat de taxatiepapieren nog niet klaar waren omdat wij een week hebben moeten wachten totdat de taxateur het huis in kon. Omdat de makelaar niet reageerde, heeft de taxateur maar de bewoner rechstreeks gebeld.

De makelaar houdt z'n poot stijf. Ik zie het gebeuren dat de bank de veiling doorzet en ik mijn 10% borg kwijt ben.

Wat kan ik nu het beste doen? De veiling is anders woensdag al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Binnetie schreef op maandag 16 september 2013 @ 12:50:

De makelaar gaat niet akkoord met de verlenging waar mijn hypotheekadviseur om heeft gevraagd, dit meldde mijn adviseur mij net. Uitstel van een week. De reden van uistel is dat de taxatiepapieren nog niet klaar waren omdat wij een week hebben moeten wachten totdat de taxateur het huis in kon. Omdat de makelaar niet reageerde, heeft de taxateur maar de bewoner rechstreeks gebeld.

De makelaar houdt z'n poot stijf. Ik zie het gebeuren dat de bank de veiling doorzet en ik mijn 10% borg kwijt ben.

Ik zou de bank die wil gaan veilen benaderen. Die hebben helemaal niets aan een veilig terwijl er een koper staat te trappelen en die meer wil betalen dan ze op die veiling gaan krijgen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Azer schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 12:59:
Verder gaf hij eigenlijk veel te veel informatie, want hij vertelde dat hij nu met twee hypotheken zat en dat er dus nog wel wat ruimte zat in de prijs.
Chique van die verkoopmakelaar :X

Verkeerd gelezen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 16-09-2013 12:58 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Slasher schreef op maandag 16 september 2013 @ 12:54:
[...]

Chique van die verkoopmakelaar :X
Het ging, begreep ik, om een rondleiding door de eigenaar zelf. Wat een eigenaar er zelf uitflapt moet hij zelf weten, daar heeft de makelaar geen vat op.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
Iemand ervaring met een aanvaarding die wat verder in de toekomst ligt?

Ik heb een prachtig appartement gezien welke helemaal in mijn straatje past, maar ik zit nog met een huurcontract en een tijdelijk contract. Het appartement zelf staat al +6 maanden te koop en is inmiddels al 50k gezakt in vraagprijs. (van 225k naar 175k).

Mocht het zo ver komen kan ik er wat mij betreft per 1 April in, maar waar moet ik nog meer aan denken?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevyx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 13:36

Sevyx

Facta non verba!

KillaZ schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:04:
Iemand ervaring met een aanvaarding die wat verder in de toekomst ligt?

Ik heb een prachtig appartement gezien welke helemaal in mijn straatje past, maar ik zit nog met een huurcontract en een tijdelijk contract. Het appartement zelf staat al +6 maanden te koop en is inmiddels al 50k gezakt in vraagprijs. (van 225k naar 175k).

Mocht het zo ver komen kan ik er wat mij betreft per 1 April in, maar waar moet ik nog meer aan denken?
OVR - Speciaal medisch geval of niks mis met je. Mankeer je wat reken dan op een flinke doorlooptijd.
Hypotheek - Zorg dat je een hoop documenten(oa Werkgeversverklaring, taxatierapport, bouwkundigrapport) klaar hebt liggen dit zorgt met het oog op de doorlooptijd.
Eventueel samenlevingscontract of trouwen - Mochten jullie het samen willen betalen. Ga je alleen dan is dit natuurlijk niet van toepassing.
Financieringsopzet - Hoe ga je het betalen? Eigen spaar geld? Volledige hypotheek? Maandlasten? Schenking? Je adviseur kan je hier natuurlijk bij helpen.
Notaris - Vraag verschillende offertes op en maak hierin een keuze.
Bankgarantie of waarborgsom?

Ga nog even na wat er in de buurt is betaald voor gelijkbaren appartementen voordat je een bod uitbrengt.

Dit was even snel waar ik op kwam, nu een vergadering!

Psn - Sevyxs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Sevyx schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:12:
Schenking? Je adviseur kan je hier natuurlijk bij helpen.
Hier hebben mijn ouders al wat over laten vallen voor mijn koophuis. Echter schijnt hier morgen ook wat over te worden vermeld bij prinsjesdag, echter dan voor hypotheken en aankopen van woningen in het algemeen (dus uitgezonderd schenking vanuit ouders). Vanuit je ouders kun je al € 55K belastingvrij krijgen (eenmalig tussen 18 en 35) en dit wordt waarschijnlijk verruimd naar € 100K en dat iedereen je dit kan schenken belastingvrij (indien je potentiële schenkers hebt ofc.)

[ Voor 29% gewijzigd door RickvN op 16-09-2013 13:17 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54

Die 10% ben je juist niet kwijt. die 10% staat bij de notaris gestald als het goed is. Je hebt een voorlopig koopcontract en de andere partij gaat niet leveren als ze gaan veilen. Je hebt dan simpelweg recht op die 10% terug en kunt gaan procederen tegen de andere partij die niet levert.

Als je geen uitstel krijgt betekend dat niet dat de andere partij zomaar mag gaan verkopen aan een ander. Je voorbehoud loopt alleen af zonder dat je de financiering rond hebt. Dit is niet problematisch alleen moet de financiering wel rond zijn op de dag van leveren. Als dat niet lukt gaan ze je in gebreke stellen en heb je nog 8 dagen om alles rond te krijgen. Lukt dat niet dan pas is die 10% opeisbaar en kunnen ze de koop ontbinden.

Ik vind dat je btw wel heel veel risico neemt en eigenlijk te weinig kennis hebt om te weten hoe je nu moet handelen. Neem alsjeblieft iemand in de arm die wat voor je kan regelen en we alles weet.

[ Voor 6% gewijzigd door Wceend op 16-09-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
RickvN schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:39:
[edit]Zal nog niet volledig geupdate zijn verwacht ik. Hier is een makkelijk overzicht, dus misschien ook voor anderen makkelijk welke huizen er zijn die ook interesse hebben:
http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/open-huis/ (landelijk, zelf even filteren :) )
Ik denk dat er nog wel meer huizen bij gaan komen. Voor mijn woonplaats mis ik nog een paar makelaars die normaal wel meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Binnetie, Ik snap het even niet. Je tekent toch onder voorbehoud van financiering? Of heb jij dat voorbehoud niet?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wceend schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:28:
[...]

Die 10% ben je juist niet kwijt. die 10% staat bij de notaris gestald als het goed is. Je hebt een voorlopig koopcontract en de andere partij gaat niet leveren als ze gaan veilen. Je hebt dan simpelweg recht op die 10% terug en kunt gaan procederen tegen de andere partij die niet levert.

Als je geen uitstel krijgt betekend dat niet dat de andere partij zomaar mag gaan verkopen aan een ander. Je voorbehoud loopt alleen af zonder dat je de financiering rond hebt. Dit is niet problematisch alleen moet de financiering wel rond zijn op de dag van leveren. Als dat niet lukt gaan ze je in gebreke stellen en heb je nog 8 dagen om alles rond te krijgen. Lukt dat niet dan pas is die 10% opeisbaar en kunnen ze de koop ontbinden.

Ik vind dat je btw wel heel veel risico neemt en eigenlijk te weinig kennis hebt om te weten hoe je nu moet handelen. Neem alsjeblieft iemand in de arm die wat voor je kan regelen en we alles weet.
Als ik kijk op de site dan staat er 'uitgesteld': http://www.veilingnotaris...0136/doornheegde_1_meppel

Voor 17 sept moest alles rond zijn. Het wachten was op de taxatierapport, maar omdat door toedoen van de makelaar zo lang duurde gaat het mis. De taxateur bevestigd mij per e-mail dat het alles behalve makkelijk verliep om de sleutels te krijgen. En hij gaf tevens aan dat verkoper altijd goed moet meewerken (voorwaarde van de NVM ofzo). Uitstel is aangevraagd tot 24 september. Ik wacht nu even op het telefoontje van mijn hypotheekadviseur, wat we kunnen doen en of hij de gegevens van het contactpersoon van de bank kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Sevyx schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:12:
[...]

OVR - Speciaal medisch geval of niks mis met je. Mankeer je wat reken dan op een flinke doorlooptijd.
Hypotheek - Zorg dat je een hoop documenten(oa Werkgeversverklaring, taxatierapport, bouwkundigrapport) klaar hebt liggen dit zorgt met het oog op de doorlooptijd.
Eventueel samenlevingscontract of trouwen - Mochten jullie het samen willen betalen. Ga je alleen dan is dit natuurlijk niet van toepassing.
Financieringsopzet - Hoe ga je het betalen? Eigen spaar geld? Volledige hypotheek? Maandlasten? Schenking? Je adviseur kan je hier natuurlijk bij helpen.
Notaris - Vraag verschillende offertes op en maak hierin een keuze.
Bankgarantie of waarborgsom?

Ga nog even na wat er in de buurt is betaald voor gelijkbaren appartementen voordat je een bod uitbrengt.

Dit was even snel waar ik op kwam, nu een vergadering!
Duidelijk, maar een overbrugging van 6 maanden is niet vreemd? Alles onder voorbehoud van de acceptatie van de huidige eigenaar natuurlijk. Als die geen 6 maanden wilt wachten snap ik dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 16-09-2013 13:55 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:37
KillaZ schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:54:
[...]
Duidelijk, maar een overbrugging van 6 maanden is niet vreemd? Alles onder voorbehoud van de acceptatie van de huidige eigenaar natuurlijk. Als die geen 6 maanden wilt wachten snap ik dat wel.
Het hangt allemaal af van de situatie van de verkoper. Als die z'n huis te koop heeft gezien en zelf nog op zoek is naar een ander huis is het ideaal. Zit hij met dubbele lasten, dan zal het misschien onaanvaardbaar zijn of minimaal meer moeten opleveren als bij oplevering over een maand. In het laastste geval wordt het rekensommetje of je bereid bent om zelf een tijdje dubbele maandlasten te hebben, dat kan natuurlijk goedkoper zijn dan een premie bovenop de prijs van het huis voor het later overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Binnetie schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:41:
[...]

Als ik kijk op de site dan staat er 'uitgesteld': http://www.veilingnotaris...0136/doornheegde_1_meppel

Voor 17 sept moest alles rond zijn. Het wachten was op de taxatierapport, maar omdat door toedoen van de makelaar zo lang duurde gaat het mis. De taxateur bevestigd mij per e-mail dat het alles behalve makkelijk verliep om de sleutels te krijgen. En hij gaf tevens aan dat verkoper altijd goed moet meewerken (voorwaarde van de NVM ofzo). Uitstel is aangevraagd tot 24 september. Ik wacht nu even op het telefoontje van mijn hypotheekadviseur, wat we kunnen doen en of hij de gegevens van het contactpersoon van de bank kan achterhalen.
wanneer loopt je voorbehoud af en wat is de datum van overdracht?

Als je voorbehoud tot 17 september loopt is er niets aan de hand. Weet je 100% zeker dat je het rond krijgt zou ik me niet druk maken. Mocht 17 september de overdracht zijn dan wordt je morgen in gebreke gesteld en zul je nog 8 dagen hebben om het recht te zetten. Als je dat niet lukt dan ben je die 10% kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
llevering schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:59:
[...]

Het hangt allemaal af van de situatie van de verkoper. Als die z'n huis te koop heeft gezien en zelf nog op zoek is naar een ander huis is het ideaal. Zit hij met dubbele lasten, dan zal het misschien onaanvaardbaar zijn of minimaal meer moeten opleveren als bij oplevering over een maand. In het laastste geval wordt het rekensommetje of je bereid bent om zelf een tijdje dubbele maandlasten te hebben, dat kan natuurlijk goedkoper zijn dan een premie bovenop de prijs van het huis voor het later overdragen.
Of eventueel die tijd laten onderverhuren waar je nu zit. Stel je betaalt nu 300€ huur en je vind zo snel niemand, dan zet je er iemand in voor 150-200 zodat je iig iets dekt... Zo kan je ook nog de dubbele maandlasten onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wceend schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:06:
[...]

wanneer loopt je voorbehoud af en wat is de datum van overdracht?

Als je voorbehoud tot 17 september loopt is er niets aan de hand. Weet je 100% zeker dat je het rond krijgt zou ik me niet druk maken. Mocht 17 september de overdracht zijn dan wordt je morgen in gebreke gesteld en zul je nog 8 dagen hebben om het recht te zetten. Als je dat niet lukt dan ben je die 10% kwijt.
De overdracht van de sleutel is 30 oktober (de bewoners moet tijd hebben om nieuwe woonruimte te vinden). 17 september moet alles geregeld zijn, dus als ze mij in gebreke stellen dan heb ik dus nog 8 dagen om het te regelen. De adviseur heeft aangegeven dat hij nog 7 dagen nodig is en dat het zeker weten goed komt met de financiering (getekende offerte en alle documenten liggen al bij de hypotheekverstrekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

juridische overdracht op 17 september dus? En daar heb je voor getekend in de koopakte?

Dan kan 30 oktober wel de feitelijke overdracht plaatsvinden, maar ben je inderdaad verplicht de boel op 17 september (+ eventueel 8 dagen respijt) rond te hebben lijkt me.

Als de juridische overdracht gewoon tegelijk is met de feitelijke overdracht heb je rustig de tijd tot 30 oktober.

Als je ontbindende voorwaarde op grond van financiering afloopt op 17 september, betekent dat alleen dat jij vanaf dan niet meer kunt ontbinden op grond van financiering. Het betekent niet dat je je financiering dan ook echt rond moet hebben.

[ Voor 109% gewijzigd door woekele op 16-09-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dit staat er in de ontbindende voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/1e2546cc-4f99-4848-8f23-295764ee2abc_zps21c4eadc.jpg

Dit heb ik zojuist ontvangen van de taxateur:
Op 4 september ontvingen wij de taxatieopdracht voor de woning aan de Doornheegde 1 te Meppel.

Direct daarna namen wij contact op met de verkopende makelaar.
Deze verwees ons door naar de eigenaar, die op zijn beurt aangaf de sleutel wel langs te brengen zodat wij de taxatie konden gaan uitvoeren.

Na 1 week hebben wij opnieuw contact opgenomen omdat de sleutel nog steeds niet was gebracht. Uiteindelijk ontvingen wij deze pas donderdag 12 september waarna het pand op 13 september is getaxeerd.

In verband met de aangegeven spoed is de taxatie direct uitgewerkt en op maandagochtend 16 september goedgekeurd/gevalideerd door het NWWI.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

[ Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 16-09-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Ik mag hopen dat je uit je hoofd weet wanneer je bij de notaris zit voor de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De enige datum die ik heb gekregen bij de notaris is 30 oktober. Die ochtend doen we nog een rondje in het huis en gaan daarna tekenen en vind de sleuteloverdracht plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Binnetie schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:36:
De enige datum die ik heb gekregen bij de notaris is 30 oktober. Die ochtend doen we nog een rondje in het huis en gaan daarna tekenen en vind de sleuteloverdracht plaats.
Dan is dat de datum van het passeren van de akte. Beetje vreemd dat je dat niet uit je hoofd weet want dan moeten ook al je verzekeringen ingaan en moet je zaken als gas, water en licht overzetten.

Je hebt dus eigenlijk nog wel even. Je kunt nu simpelweg niets meer doen als je geen uitstel krijgt. Het enige wat je moet doen is hopen dat je geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:22
Ik moet een hypotheek gaan regelen. Mensen nog tips of banken? Ik ga eerst een gesprek aan met mij "eigen" bank de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 20:52

Richard

Kuru Kuru Kururin

Heb bij mijn huisbank (Rabo) een eerste gesprek gehad, en met de ING. Alleen de Rabo alles door laten rekenen, om een offerte te ontvangen. Met deze offerte (op advies van iemand anders) naar de Hypotheker gegaan, alwaar ze mij supervriendelijk en netjes aangaven, dat ze het aanbod van de Rabo never nooit niet konden evenaren, en dat ik dat absoluut moest doen!

Ondanks dat ik bij de Hypotheker geen klant ben geworden (en ze er zelfs geld op toe hebben moeten leggen (half uurtje in de avonduren)), heb ik daar een verschrikkelijk goed en eerlijk gevoel aan over gehouden.

Ze behandelde mij alsof ze een non-profit hypotheek advies bureau waren.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Richard schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:53:
Heb bij mijn huisbank (Rabo) een eerste gesprek gehad, en met de ING. Alleen de Rabo alles door laten rekenen, om een offerte te ontvangen. Met deze offerte (op advies van iemand anders) naar de Hypotheker gegaan, alwaar ze mij supervriendelijk en netjes aangaven, dat ze het aanbod van de Rabo never nooit niet konden evenaren, en dat ik dat absoluut moest doen!

Ondanks dat ik bij de Hypotheker geen klant ben geworden (en ze er zelfs geld op toe hebben moeten leggen (half uurtje in de avonduren)), heb ik daar een verschrikkelijk goed en eerlijk gevoel aan over gehouden.

Die hypotheekadvies gesprekken zijn toch wel betaald sinds dit jaar? Of via-via eventjes gratis gefixt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wceend schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:47:
[...]

Dan is dat de datum van het passeren van de akte. Beetje vreemd dat je dat niet uit je hoofd weet want dan moeten ook al je verzekeringen ingaan en moet je zaken als gas, water en licht overzetten.

Je hebt dus eigenlijk nog wel even. Je kunt nu simpelweg niets meer doen als je geen uitstel krijgt. Het enige wat je moet doen is hopen dat je geaccepteerd wordt.
Ik wist die datum wel, maar wilde even zeker weten wat het tijdstip was. Maar dat is niet relevant.
Alles komt denk ik wel goed, maar ik krijg niks van de makelaar te horen en de hypotheekadviseur is nu in bespreking. Dat knaagt dan ontzettend aan je. Ik heb mijn goodwill getoond door direct die 10% van de koopsom te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 20:52

Richard

Kuru Kuru Kururin

Nope, dat was (destijds) kostenloos, hoe het nu is, is mij onbekend.
Diegene die mij er destijds op wees, kreeg hetzelfde te horen: "de offerte die u nu in handen heeft moet u kiezen"

Mijn eerste reactie was toen ook "Ja daag, de Hypotheker is een commerciele instelling, niet een door de staat betaald adviesbureau waar je eventjes met je vraag terecht kunt".

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Richard schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:59:
Nope, dat was (destijds) kostenloos, hoe het nu is, is mij onbekend.
Diegene die mij er destijds op wees, kreeg hetzelfde te horen: "de offerte die u nu in handen heeft moet u kiezen"

Mijn eerste reactie was toen ook "Ja daag, de Hypotheker is een commerciele instelling, niet een door de staat betaald adviesbureau waar je eventjes met je vraag terecht kunt".
Ik zie het al:
Stap 1, Oriëntatie
Op internet kunt u zich uitgebreid oriënteren met het Rabobank HypotheekDossier. U kunt ook samen met de adviseur kijken naar de mogelijkheden van uw financiële wensen. Dit kost u niets. Zo kunt u er met vertrouwen voor kiezen om het (betaalde) hypotheekadvies te starten.
Stap 2, Hypotheekadvies
Wij helpen u graag bij het nemen van beslissingen over uw hypotheek. Dat doen we in een adviesgesprek dat op uw persoonlijke situatie is toegespitst. Hiervoor brengen we advieskosten in rekening. In ons hypotheekadvies kijken we naar de betaalbaarheid van uw woonlasten. We kijken naar uw situatie op dit moment en ook naar een aantal situaties die zich in de toekomst voor kunnen doen. Want ook dan moet uw hypotheek bij u passen.
Dus eerste oriëntatie gesprek is gratis en vrijblijvend, vervolgens aftikken met die centen. Ik ben toch benieuwd. Begin vanaf oktober met werken & krijg na een half jaar bij positieve werkzaamheden een vast contract. Toch benieuwd eigenlijk wat de bank zegt met een tijdelijk contract en hoe 'laag' de hypotheek dan zal zijn die ze opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dus een ontbindende voorwaarde is als jij geen toezegging hebt gekregen op 17 september. Jij kunt dus ontbinden tot de 17e (mits je aan de voorwaarden voldoet al het mogelijke gedaan te hebben). Niet de verkoper. Immers, zij weten helemaal niet wat voor toezeggingen jij hebt gekregen.

Eerste intake-gesprek (een uur oid) is nog steeds gratis bij de hypotheker.

Ik snap overigens niet hoe jullie bij de Rabo uitkomen, deze heeft toch veel hogere rente-tarieven dan de aanbieders bij de hypotheker? 4,6% voor 10 jaar, bij de hypotheker krijg je dat voor 3,85%. Of hebben jullie bijzondere constructies oid? Of speciale persoonlijke aanbiedingen bij de Rabo?

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 16-09-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
Richard schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:53:

Bij ieder gaat het anders, wij hebben 3 maanden moeten wachten op de rabo en toen kwamen ze met allemaal lul smoesjes waarom het zo lang duurde.
Vervolgens naar me eigenbank gegaan ING en alles was binnen 6 dagen rond en geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Binnetie schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:57:
[...]

Ik wist die datum wel, maar wilde even zeker weten wat het tijdstip was. Maar dat is niet relevant.
Alles komt denk ik wel goed, maar ik krijg niks van de makelaar te horen en de hypotheekadviseur is nu in bespreking. Dat knaagt dan ontzettend aan je. Ik heb mijn goodwill getoond door direct die 10% van de koopsom te storten.
Je haalt even wat dingen door elkaar denk ik.
Je moet 10% storten voor het aflopen van de ontbindende voorwaarden dat heeft niets met goodwill te maken maar dat ben je verplicht zodra je het contract bent aangegaan.
Je kunt alleen ontbinden als je een afwijzing hebt van een hypotheek verstrekker en dan wel tot 17 september. Was dit te kort dan had je beter vooraf een langere termijn af kunnen spreken nu valt er namelijk niet veel meer aan te doen.
Ik neem trouwens aan dat die 10% bij een notaris staat en niet bij de makelaar of bij de verkopende bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De 10% staat bij de notaris. Ik heb nog geen afwijzing o.i.d. gehad van de hypotheekverstrekker. Een langere tijd afspreken was geen optie omdat er een veiling gepland stond 18 september.
De hypotheekadviseur gaf aan dat dit wel te halen viel:
- 3 september hypotheekaanvraag gedaan
- 4 september heeft de taxateur opdracht gekregen te taxeren, dit heeft overigens door de bewoner tot 13 september geduurd).
- 6 september offerte getekend en teruggezonden met alle formulieren + acceptatie en ondertekening van de ORV (behalve het taxatierapport omdat deze dus nog niet klaar was door wat achteraf bleek een langzame verkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Binnetie schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:19:
De 10% staat bij de notaris. Ik heb nog geen afwijzing o.i.d. gehad van de hypotheekverstrekker. Een langere tijd afspreken was geen optie omdat er een veiling gepland stond 18 september.
De hypotheekadviseur gaf aan dat dit wel te halen viel:
- 3 september hypotheekaanvraag gedaan
- 4 september heeft de taxateur opdracht gekregen te taxeren, dit heeft overigens door de bewoner tot 13 september geduurd).
- 6 september offerte getekend en teruggezonden met alle formulieren + acceptatie en ondertekening van de ORV (behalve het taxatierapport omdat deze dus nog niet klaar was door wat achteraf bleek een langzame verkoper).
er zit een stuk nalatigheid in van de verkopende partij maar ik weet niet of je daar juridisch sterk in staat.
Zolang de bank je accepteerd heb je geen enkel probleem. Mochten ze je afwijzen dan moet je zsm een andere partij zien te vinden die je wel wilt financieren. Als dat niet gaat lukken kun je het juridische gevecht aangaan omdat de verkopers de boel "opzettelijk" hebben vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:59
Misschien verstandig om even met die Notaris (of desnoods een advocaat) contact op te nemen over deze situatie en met name de tegenwerking van de verkopende partij waardoor jij mogelijk niet tijdig aan je verplichting kan voldoen. Het lijkt me sterk dat een verkopende partij door de boel te rekken uiteindelijk 10% op kan strijken, maar zo'n notaris is de man die zoiete exact zou moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de info.
Het blijkt dat de taxateur een paar straten verderop zit en dat de bewoner daar een week voor nodig gehad heeft om daar de sleutels af te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien heel erg gek, maar je kunt toch ook vandaag nog ontbinden? Omdat je de financiering niet rond hebt? Of kan dat niet? Wat ik hier zo lees, voelt allemaal niet helemaal kosjer...

Ik zou hier niet graag mee doorgaan in elk geval. Of heb je een hele goede zekerheid dat je de financiering rond kunt krijgen? Anders zou ik (indien het kan) de verkopende makelaar zeggen dat je de koop ontbindt, of een week uitstel wilt.

[ Voor 50% gewijzigd door JvS op 16-09-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
JvS schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:25:
Misschien heel erg gek, maar je kunt toch ook vandaag nog ontbinden? Omdat je de financiering niet rond hebt? Of kan dat niet?

Vind het allemaal maar een lastig spel.
ontbinden kan vaak alleen door het tonen van een afwijzing van een hypotheekverstrekker.
De enige optie is dus vandaag een afwijzing regelen bij de hypotheekverstrekker en dan bij de makelaar op de koffie gaan want een aangetekende brief komt niet meer op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
JvS schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:25:
Misschien heel erg gek, maar je kunt toch ook vandaag nog ontbinden? Omdat je de financiering niet rond hebt? Of kan dat niet? Wat ik hier zo lees, voelt allemaal niet helemaal kosjer...

Ik zou hier niet graag mee doorgaan in elk geval. Of heb je een hele goede zekerheid dat je de financiering rond kunt krijgen?
Ontbinding op grond van niet rondkrijgen financiering moet je aantonen door het overleggen van meerdere afwijzingen.

zie ook: http://www.nvm.nl/columns...n%20ilse%20van%20ast.aspx

[ Voor 8% gewijzigd door Sempy op 16-09-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alle informatie staat hier in flarden, maar die taxatie was toch nodig voor de financiering? En door de vertraging lukte dat niet op tijd. Dan is de financiering toch gewoon niet rond? Je kunt toch niet door als verkopende partij de zaak te vertragen / frustreren op die manier 10% van de verkoopwaarde als boete laten riskeren?

Of was die taxatie heel ergens anders voor ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
JvS schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:29:
Alle informatie staat hier in flarden, maar die taxatie was toch nodig voor de financiering? En door de vertraging lukte dat niet op tijd. Dan is de financiering toch gewoon niet rond? Je kunt toch niet door als verkopende partij de zaak te vertragen / frustreren op die manier 10% van de verkoopwaarde als boete laten riskeren?

Of was die taxatie heel ergens anders voor ofzo?
Je moet een afwijzing hebben. Niet rond krijgen is niet de term die in je contract gebruikt wordt. Hier staat vaak iets in de strekking van de koop kan worden ontbonden tot ... indien de koper niet in staat is een hypothecaire geldlening te krijgen ten hoogte van ..% / vast bedrag van de verkoopprijs. Ontbinding kan slechts middels een aangetekende brief met daarin een x aantal afwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sempy schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:27:
[...]

Ontbinding op grond van niet rondkrijgen financiering moet je aantonen door het overleggen van meerdere afwijzingen.

zie ook: http://www.nvm.nl/columns...n%20ilse%20van%20ast.aspx
Als ik dat zo lees, kan je deze makkelijk laten ontbinden. Deze situatie is zo anders dan een standaardsituatie.
Op grond van vaste rechtspraak dient de koper aan te tonen dat hij "al het redelijk mogelijke" heeft gedaan om de ontbindende voorwaarde niet in te laten gaan.
Wceend schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:32:
[...]
Ontbinding kan slechts middels een aangetekende brief met daarin een x aantal afwijzingen.
Als ik het zo lees, moet ontbinden schriftelijk (mail is ook schriftelijk) en moet een koper 'al het redelijk mogelijke' gedaan hebben om financiering te krijgen. In dit geval zou ik zeggen dat dat is gedaan en heeft de verkopende partij verzaakt. Even voor de beeldvorming, in dit geval moest alles binnen 2 - 3 weken geregeld worden ivm een veiling toch? Dan is één afwijzing (die grotendeels is veroorzaakt door traineren van de verkopende partij) toch wel voldoende lijkt mij.

Nogmaals, het is allemaal maar krap en de persoon zal het huis best wel graag willen hebben.... Maar ik zou me laten afwijzen en de makelaar vragen om een week uitstel of de koop ontbinden. Die 10% boete lijkt me niets.

[ Voor 42% gewijzigd door JvS op 16-09-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
In dat geval moet je geen beroep doen op voorbehoud financiering maar bij de notaris aan de bel trekken dat de verkopende partij de boel aan het frustreren is waardoor jij de afgesproken deadline buiten je schuld niet kan halen. Ik zou bij zoiets in ieder geval al snel een advocaat (of rechtsbijstand als je die hebt) in de arm nemen. 10% van willekeurig welke koopsom is een enorme bak geld om mis te lopen omdat je juridisch de verkeerde stap zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ben nu met de notaris aan het bellen... maar deze blijkt vandaag niet te werken...
Denk dat ik zo dadelijk even de rechtsbijstand bel om advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is denk ik heel erg verstandig. Beter dan mijn "IANAL" gezond verstand en redelijkheidsgevoels-advies :P.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 16-09-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Net bericht van de hypotheekadviseur, hij heeft de e-mail naar de verkopende bank gestuurd met de verklaring van de taxateur en belt er zo meteen achteraan om te kijken of ze akkoord gaan, omdat ik mijn uiterste best heb gedaan maar doordat alles vertraagd is door de bewoner.

Ik hoorde het de makelaar nog zo zeggen tijdens de bezichtiging: "Deze man is een ramp met post, de inbeslagname en veilingsdatum was al bekend en pas na 2 weken geeft hij ons de opdracht om het huis nog proberen te verkopen... zonde van de tijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57
En de verkopende makelaar? Als je gaat ontbinden krijgt hij ook niets - dus zal wel gemotiveerd zijn je te helpen, bijvoorbeeld met wat uitstel. Je moet in ieder geval tijdig laten weten aan de makelaar dat er iets speelt, bijvoorbeeld als je gaat ontbinden bijvoorbeeld. Voorwaarden hiervoor zullen vast in het contract staan - als je maar wat laat horen.

Wordt wel spannend zo Binnetie, al zal je die 10% niet zomaar kwijt raken als de verkoper dwars gaat liggen. Geen tijdige taxatie is geen financiering, geen financiering is geen verkoop vd woning.

Edit: ah, net te laat, goed dat er beweging in de zaak zit. Bizar hoe sommige mensen er zo'n puinhoop van weten te maken gewoon door *niets* te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-09-2013 15:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De makelaar reageert niet op telefoontjes.
Ik ga hem straks per e-mail verwittigen hoe en wat. Ik heb inmiddels al behoorlijk wat uren erin gestoken onder werktijd met een gefrustreerde teamleider aan toe.

Dat is ook denk ik de reden dat de man 2x toe failliet is gegaan en de bank na 5 jaar heeft gezegd dat het genoeg is en beslag legt op de woning. Tenminste als ik de uitleg van de makelaar moet geloven... brr echt een soap dit.

[ Voor 35% gewijzigd door Binnetie op 16-09-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Waarschijnlijk is het ook al gezegd, en zeker goed als je contact zoekt met je rechtsbijstand.

Maar je moet nu goed bedenken of je het risico wil lopen dat je de hypotheek niet rondkrijgt, en dus het risico loopt dat je uiteindelijk in gebreke gesteld wordt en voor 10% het schip in gaat, of dat je de kans wil lopen dat je het huis misloopt.

Mocht je geen risico willen lopen, en weet je niet 100% zeker dat je de hypotheek rondkrijgt zou ik morgen een bericht richting de makelaar sturen ( Per mail en post ) met iets in de trant van "Mocht uitstel van de ontbindende voorwaarden definitief niet mogelijk zijn beroep ik me bij deze op de ontbindende voorwaarde aangezien ik nog geen goedkeuring van de geldverstrekker heb".

Zorg in ieder geval dat je dat vast hebt liggen, dan kunnen ze niet later aan komen zetten dat jij te laat was met het inroepen van de ontbindende voorwaarde, en je geeft ze nog een mogelijkheid om uitstel te verlenen.

Als je 100% zeker weet dat je voor het passeren de hypotheek wel rond hebt dan is er helemaal niks aan de hand.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Momenteel wordt er hemel en aarde bewogen. We hebben de gegevens van de behandeld persoon bij de Rabobank die hier over gaat en er is een e-mail heen gestuurd met zojuist de bevestiging van de behandeld persoon dat hij hier z.s.m op terugkomt.
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben van Notariskantoor [naam notariskantoor] doorgekregen dat de verkoper van [naam en adres verkoper], de hypotheek bij de Rabobank heeft lopen.

Wij zitten met het volgende:

Onze cliënt, [naam van mij], heeft de woning gekocht van [naam verkoper]. Het betreft: [adres].
Deze koop heeft nog net plaatsgevonden, voordat de woning in de executieveiling zou komen.

In de koopovereenkomst staat in artikel 13 de ontbindende voorwaarden genoemd tot 17 september 2013.

Helaas heeft het enige tijd geduurd voordat de taxatie kon plaatsvinden (zie onderstaande verklaring van de taxerende makelaar). Dit heeft de hele gang van het verkrijgen van de hypotheek onnodig vertraagd.

Uiteindelijk heeft de hypotheekverstrekker vandaag het taxatierapport ontvangen. Het dossier is daarmee compleet en zij hebben een aantal dagen de tijd nodig om het dossier te kunnen beoordelen.

Daarom hebben wij de verkopend makelaar [naam makelaar en naam van makelaarskantoor] gevraagd of wij uitstel van ontbindende voorwaarden kunnen krijgen t/m 24 september a.s. Helaas kregen wij een negatief antwoord hierop.

Omdat wij van mening zijn dat door de verkoper e.e.a. is vertraagd m.b.t. het taxeren van de woning, willen wij toch aan u vragen, namens onze cliënt [naam van mij], om akkoord te gaan met het uitstellen van de ontbindende voorwaarden.
Het zou toch jammer zijn als de koop ontbonden moet worden.

Graag ontvangen wij z.s.m. uw reactie.

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
naam hypotheekadviseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:46:
Net bericht van de hypotheekadviseur, hij heeft de e-mail naar de verkopende bank gestuurd met de verklaring van de taxateur en belt er zo meteen achteraan om te kijken of ze akkoord gaan, omdat ik mijn uiterste best heb gedaan maar doordat alles vertraagd is door de bewoner.

Ik hoorde het de makelaar nog zo zeggen tijdens de bezichtiging: "Deze man is een ramp met post, de inbeslagname en veilingsdatum was al bekend en pas na 2 weken geeft hij ons de opdracht om het huis nog proberen te verkopen... zonde van de tijd".
Die adviseur weet hoe je moet communiceren in bepaalde omstandigheden (email en meteen er achteraan bellen). Als die makelaar dat nou ook eens had gedaan. Als post niet werkt: bellen. Als dat ook niet werkt, desnoods gewoon aanbellen. De belangen zijn er toch groot genoeg voor.

Ik zie dat hier ook op het werk. Men emailt er maar op los, of spreekt voicemails in. Maar om direct contact te zoeken, meetings te organiseren daar blijkt dan op de een of andere manier een drempel voor te zijn. Met als gevolg miscommunicatie en nodeloze vertragingen.

* joopv mompelt iets over angst voor non-verbale communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:08
Ik vind het een wazig gebeuren (vanaf het begin). Het lijkt er wel op alsof men (incl Binnetje) de verhoudingen van alle partijen in het spel niet goed kennen. Het begint al met de continue verwarring wie nou de daadwerkelijke verkoper is (bewoner of bank). Dat werkt door in alle vervolgstappen. Is bijvoorbeeld de bewoner de verkoper dan is de E-mail verkeerd (bijna debiel) geformuleerd aangezien de bank helemaal geen toestemming tot uitstel kan geven. Wat de bank wel kan doen is de bewoner dreigen met eeuwige armoede wegens het niet naleven van de hypotheekvoorwaarden waar vast iets staat dat de leningnemer niets mag doen wat de belangen van de bank schaadt. Ook NHG kent dergelijke voorwaarden indien van toepassing.

En nee, de kans dat iemand kan incasseren terwijl deze de schade zelf veroorzaakt is vrij klein. Redelijke kans zelfs dat de counterclaim groter is. En dat nog los van het feit dat de verkoper waarschijnlijk geen zaak kan aanspannen. Je moet alleen voorkomen dat de notaris blind de waarborg stort naar zo'n financieel zwart gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Makelaar reist door het halve land en is amper op dat kantoor van hun, dat is het probleem. Ze zitten vlak bij mijn werk.

Goede nieuws is dat de bank die de beslaglegging heeft gedaan akkoord is met de vraag om uitstel. Dit is allemaal via e-mail gegaan omdat de behandelaar van het dosier niet rechstreeks te benaderen is (ligt weer extern vertelde een bankmedewerkster).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
woekele schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:05:
Ik snap overigens niet hoe jullie bij de Rabo uitkomen, deze heeft toch veel hogere rente-tarieven dan de aanbieders bij de hypotheker? 4,6% voor 10 jaar, bij de hypotheker krijg je dat voor 3,85%. Of hebben jullie bijzondere constructies oid? Of speciale persoonlijke aanbiedingen bij de Rabo?
Inderdaad, dit heb ik ook recentelijk bij de Rabo ondervonden. Ze bieden alleen nog maar de adviesrente van hun site aan. Bij Aegon 10 jaar NHG voor 3,9% en Rabo 4,4% (nu 4,6%). Voorheen konden we bij de lokale Rabobank nog wel scherpe tarieven krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Binetie, volgens mij (is al eerder gesteld) haal je vanalles door elkaar. Er zijn feitelijk 4 data van belang

1. einddatum ontbindende factoren dus oa financiering.deze ontbinding kan alleen door de koper ingeroepen worden bijvoorbeeld door het aantonen van 1 of meerdere afwijzingen van geldverstrekkers. De verkoper kan dus niet ontbinden
2. de datum van het storten van de bankgarantie
3. juridische overdracht
4. feitelijke overdracht (meestal gelijkt met 3)

dat je nu (door toedoen van verkoper) over de datum van punt 1 gaat doet helemaal niets af aan de overeenkomst. Natuurlijk wil je voor jezelf de zekerheid dat je binnen punt 1 alles geregeld hebt maar dat lukt gewoonweg niet altijd en is geen reden voor ontbinding. Je zit daar nu enorm op te stressen maar waarom ? je ORV (wat een lastig punt was) is geregeld. de taxatie is gedaan (en naar ik aanneem voldoende) de lening is mogelijk op je inkomen en je hebt aanvullend eigen geld. Dus waar maak je je nu nog zo druk over dan ?

aan punt 2 heb je reeds voldaan

uitgaande dat punt 3 en 4 beide op 30 oktober zijn is er dus feitelijk niets aan de hand. Je hebt nog 6 weken om alles bij de notaris te krijgen.

edit. zoals Woekele ook zegt in iets minder woorden ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 16-09-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Edit: never mind, refreshen voor een reactie geven is wel zo handig....

[ Voor 86% gewijzigd door xahmol op 16-09-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@binnetje: Het is al vaker gezegd, maar ik vind dat je erg onhandig bezig bent. Ik heb echt het idee dat je compleet overompeld bent door van allerlei dingen, terwijl je dat al van mijlen ver had kunnen zien aankomen door het process voorafgaand aan je aankoop. Zo is het wel leuk dat je nu "uitstel" hebt van de geldverstrekker van de verkoper, maar die is geen partij in dit geval ( Zolang de bank nog niet de verkopende partij is ). Kijk zolang je gewoon zeker weet dat de hypotheek rond komt is er niks aan de hand, maar anders heb je nog niks aan deze toezegging van de rabobank.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De bank is de verkopende partij, omdat zij de beslaglegging hebben gedaan op het huis. We doen nu rechtstreeks met de bank zaken, omdat de bank van een aantal zaken niets afwist en hiervoor nog contact gaat opnemen met de makelaar. De makelaar had nooit vanuit zichzelf mogen zeggen dat hij niet akkoord was met de aanvraag voor uitstel.

De rust is nu wedergekeerd. Eind deze week verwacht mijn hypotheekverstrekker de boel rond te hebben.

Ik geef toe dat het allemaal erg spannend is en ja het ging allemaal supersnel. Maar kan je je met dit soort verkopen heel goed voorbereiden? Ik denk het niet. Maar goed dit is de eerste keer dat ik een huis koop, natuurlijk trek ik hier lering uit en weet ik hoe het een volgende keer anders moet.

Heb ook veel hulp van hier gehad en daar ben ik de mensen dankbaar voor, dit is nog 1 van de weinige fora waar iedereen (in mijn ogen) goed met elkaar overweg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Binenetie, dus in je koopcontract staat de bank ook als verkoper dan ?

mooi dat in ieder geval jij je rust weer terug hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nee daar staat de naam van de bewoner op. Heb nu van zowel de bank van de verkopende partij als de makelaar van verkopende partij bevestiging dat het akkoord is, terwijl deze eerst niet akkoord was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Binnetie schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:03:
De bank is de verkopende partij, omdat zij de beslaglegging hebben gedaan op het huis. We doen nu rechtstreeks met de bank zaken, omdat de bank van een aantal zaken niets afwist en hiervoor nog contact gaat opnemen met de makelaar. De makelaar had nooit vanuit zichzelf mogen zeggen dat hij niet akkoord was met de aanvraag voor uitstel.
Dat hoef nog niet te betekenen dat de bank de verkopende partij is, alleen dat de verkoper ten minste gedwongen wordt om het te verkopen
De rust is nu wedergekeerd. Eind deze week verwacht mijn hypotheekverstrekker de boel rond te hebben.
Mooi om te horen,
Ik geef toe dat het allemaal erg spannend is en ja het ging allemaal supersnel. Maar kan je je met dit soort verkopen heel goed voorbereiden? Ik denk het niet. Maar goed dit is de eerste keer dat ik een huis koop, natuurlijk trek ik hier lering uit en weet ik hoe het een volgende keer anders moet.
Juist het feit dat het je eerste huis is, en je niet volledig op de hoogte bent over hoe zaken lopen i.c.m. met een dergelijk "lastige" situatie maakt dat je er niet op voorbereid bent, want het gaat allemaal een stukje sneller dan normaal. Op zich kan ( en zal ) het prima goedkomen, maar wat meer kennis had het een stuk soepeler kunnen laten lopen.
Binnetie schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 12:07:
Nee daar staat de naam van de bewoner op. Heb nu van zowel de bank van de verkopende partij als de makelaar van verkopende partij bevestiging dat het akkoord is, terwijl deze eerst niet akkoord was 8)7
Dan is de bank dus niet feitelijk de verkoper. Het is natuurlijk wel duidelijk dat die hier een flinke vinger in de pap hebben, maar de toezegging van de bank voegt niet veel toe. Mooi dat de makelaar zelf nu ook gewoon akkoord gegeven heeft ( Ik neem aan ook schriftelijk ), dan zit jij in ieder geval gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dan gaat het om een gedwongen verkoop. De bank heeft het per e-mail bevestigd.
Dan nog vind ik het vreemd dat de bewoner niks doet en de makelaar zegt te handelen namens de bank.

Wel een vreemde reactie van de makelaar:
Bijzonder zeg, dat de Rabobank uitstel heeft verleend. Laten we er maar vanuit gaan dat we het niet nodig hebben.
Hij doet net alsof de bank een heel grote is in deze.

Edit: zojuist ook een afkoopsom voor de ketel gekregen. Deze is €765,- ketel is 4 jaar oud (Daalderop), mijn inziens een goede afkoopsom.

[ Voor 14% gewijzigd door Binnetie op 17-09-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

765 Euro is niet duur voor een 4 jaar oude ketel. Gewoon afkopen die hap. :P En wel vreemd die opstelling van de makelaar, het lijkt net alsof die ineens niet meer wil werken voor zijn centen. :X Of bang is dat hij geen centen kan krijgen van de verkoper. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Bart-Willem op 17-09-2013 18:40 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 27-09 18:04
Juridisch gezien is die ketel door natrekking gewoon onderdeel van het huis geworden. En aangezien jij eigenaar van het huis ben, ben je dat ook van de ketel. Jij hebt niks met hun te maken en ik zou ze lekker doorverwijzen naar de verkoper, daar hebben ze een vordering op en jij hebt die niet overgenomen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
Hoi allemaal,

Ik lees hier nu al een tijdje mee. Ik ben zelf al een tijdje aan het uitzoeken wat op jezelf wonen nu precies kost. Ik ben al naar een aantal gesprekken geweest van verschillende hypotheekwinkels maar ik snap er nog steeds geen barst van.. Ik kan max. €145.000 lenen, ik verdien dit zelf. Mijn vriendin studeert nog.
Kan ik überhaubt wel een appartement kopen in een "leuke" buurt? En alle kosten die erbij komen? (Eten, licht, internet, etc). Het lijkt allemaal zo verschrikkelijk onmogelijk deze tijd. Met berekeningen lijkt het ook net of ik geen geld overhoudt. (Verdien bruto €2096 p. maand)

Heeft iemand in dezelfde situatie als ik gezeten of ervaring hiermee? Ik kom uit de omgeving Utrecht, ben niet moeilijk qua appartement, als de buurt maar veilig is, en het appartement in goede staat. Heel provincie Utrecht is prima. Ik kom er zelf bijna niet meer uit..

Alvast erg bedankt voor het lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een huis zou ik zeker niet verwachten, dat wordt echt een appartement of een verdieping in een huis. Zeker in de omgeving Utrecht zijn de huizenprijzen gewoon hoog. Als je dan een huis vind zal het een opknappertje worden of zal hij gewoon in een slechte buurt staan.
Maar je kan prima een appartement van ~120.000 euro kopen en dan heb je een prima netto hypotheek en zal je genoeg overhouden voor de overige maandlasten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Stofbal schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:54:
Hoi allemaal,

Ik lees hier nu al een tijdje mee. Ik ben zelf al een tijdje aan het uitzoeken wat op jezelf wonen nu precies kost. Ik ben al naar een aantal gesprekken geweest van verschillende hypotheekwinkels maar ik snap er nog steeds geen barst van.. Ik kan max. €145.000 lenen, ik verdien dit zelf. Mijn vriendin studeert nog.
Kan ik überhaubt wel een huis kopen in een "leuke" buurt? En alle kosten die erbij komen? (Eten, licht, internet, etc). Het lijkt allemaal zo verschrikkelijk onmogelijk deze tijd. Met berekeningen lijkt het ook net of ik geen geld overhoudt. (Verdien bruto €2096 p. maand)

Heeft iemand in dezelfde situatie als ik gezeten of ervaring hiermee? Ik kom uit de omgeving Utrecht, ben niet moeilijk qua huis, als de buurt maar veilig is, en het huis in goede staat. Heel provincie Utrecht is prima. Ik kom er zelf bijna niet meer uit..

Alvast erg bedankt voor het lezen!
Als je max 145 kan lenen is dat dus een huis van 124k max aangezien ze of al wel of niet die 10 % kk erbij krijgt. je zal uitkomen als je een 5 a 6% rente zou hebben op een 650 a 710 euro bruto maandlast dat komt neer met teruggaaf op een 4 a 500 euro netto wat je aan hypotheek kwijt bent.
gas en licht 150 euro
water 17 euro
gemeentelijke belastingen 10 euro per maand

boodschappen en dergelijke..

Ik hb 6 jaar geleden de keuze gemaakt om in Lelstad te gaan wonen ( commentaar en opm zie ik wel tegemoet :P )
maar naast mij staat een huis te koop. 124k normaal uitzicht dicht bij park. veilig. kindvriendelijk

snelweg 4 min
stadshart 4min
station 5min

Want in Utrcht kan je geen huis vinden van 124k

Succes man en wil je details van het huis naast me hoor ik het wel.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
Tsurany schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:58:
Een huis zou ik zeker niet verwachten, dat wordt echt een appartement of een verdieping in een huis. Zeker in de omgeving Utrecht zijn de huizenprijzen gewoon hoog. Als je dan een huis vind zal het een opknappertje worden of zal hij gewoon in een slechte buurt staan.
Maar je kan prima een appartement van ~120.000 euro kopen en dan heb je een prima netto hypotheek en zal je genoeg overhouden voor de overige maandlasten.
Post aangepast naar appartement, dat was wat ik bedoelde :)

@Consigliere, je hebt DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
ph4ge schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:53:
Juridisch gezien is die ketel door natrekking gewoon onderdeel van het huis geworden. En aangezien jij eigenaar van het huis ben, ben je dat ook van de ketel. Jij hebt niks met hun te maken en ik zou ze lekker doorverwijzen naar de verkoper, daar hebben ze een vordering op en jij hebt die niet overgenomen.
Ik kan het zo spelen, maar ik wist dat er een huurketel in zat en dit wist ik ook min of meer toen ik een bod uitbracht. Alleen zit je in zo'n enorme flow dat je de ketel even vergeet zodra je het huis mag kopen. Uiteindelijk heb ik de de makelaar zover gekregen een afkoopsom te bedingen, omdat ik van mening was dat hij mij geen keus liet. Ik doe liever eerlijk zaken dan dat ik iemand opzadel met een ketel, voor mijn gemoedsrust.

Sinds het contact met de bank, merk ik dat de makelaar totaal niet blij is met de gang van zaken.

Maar goed ik had eigenlijk op een afkoopsom van richting de 1300 euro gerekend (gezien de prijzen op internet) dus dit valt me erg mee.
Uiteindelijk komt het goed en heb ik een hoekwoning die ik nooit zou kunnen kopen (vraagprijs 200k, koopprijs 147,50k) met een eigen garage. Terwijl ik altijd van een tussenwoning ben uitgegaan als ik keek naar mijn beschikbare budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Consigliere schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:59:
[...]

Als je max 145 kan lenen is dat dus een huis van 124k max aangezien ze of al wel of niet die 10 % kk erbij krijgt. je zal uitkomen als je een 5 a 6% rente zou hebben op een 650 a 710 euro bruto maandlast dat komt neer met teruggaaf op een 4 a 500 euro netto wat je aan hypotheek kwijt bent.
Eh, 10% kosten koper en 5 a 6% rente? Overdrachtsbelasting is 2% en geen 6% meer he? En rente ligt eerder op 4 dan op 6 procent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Consigliere schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:59:
[...]

gas en licht 150 euro
water 17 euro
gemeentelijke belastingen 10 euro per maand
Het kan zijn dat het een poging is om Lelystad aantrekkelijk te maken :+ , maar 10 euro gemeentelijke belasting lijkt me wel erg weinig? Met afvalstoffenheffing, OZB, en rioolrechten zit je toch al snel aan 600 euro per jaar. Verder heb je nog kosten voor een VVE ( bij een apartement) en/of onderhoudskosten (ik zou zeker niet op minder dan 75 euro per maand rekenen). Dan zijn er nog wat verzekeringen die vaak verplicht zijn bij je hypotheek (levensverzekering, opstalverzekering), dat kost ook zo 20 euro per maand.

Daar staat tegenover dat het in de situatie van Stofbal niet nodig is om een rentevaste periode langer dan 10 (of zefs 5) jaar te nemen. Met een studerende vriendin is het erg waarschijnlijk dat er binnen 10 jaar verhuisd wordt en dan gaat de financiering toch weer op de schop. Je kunt nu 10 jaar vast krijgen rond 4%, 5 jaar onder de 3.5%. Dat maakt de hypotheeklast weer wat lager.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

T-MOB schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:26:
[...]

Het kan zijn dat het een poging is om Lelystad aantrekkelijk te maken :+ , maar 10 euro gemeentelijke belasting lijkt me wel erg weinig? Met afvalstoffenheffing, OZB, en rioolrechten zit je toch al snel aan 600 euro per jaar. Verder heb je nog kosten voor een VVE ( bij een apartement) en/of onderhoudskosten (ik zou zeker niet op minder dan 75 euro per maand rekenen). Dan zijn er nog wat verzekeringen die vaak verplicht zijn bij je hypotheek (levensverzekering, opstalverzekering), dat kost ook zo 20 euro per maand.

Daar staat tegenover dat het in de situatie van Stofbal niet nodig is om een rentevaste periode langer dan 10 (of zefs 5) jaar te nemen. Met een studerende vriendin is het erg waarschijnlijk dat er binnen 10 jaar verhuisd wordt en dan gaat de financiering toch weer op de schop. Je kunt nu 10 jaar vast krijgen rond 4%, 5 jaar onder de 3.5%. Dat maakt de hypotheeklast weer wat lager.
10 euro per maand dat is 120 euro.maar zeker nie zoveel als dar he zegt van 600( nagekeken betaal 51 euro per 2 maanden ofzo.. dus is zo een 300 per jaar ) . en in lelystad is alles goedkoper..
benzine..
wegenbelasting
en ja de rente vaste periode ben ik op dit moment even uit.. zit al weer 6 jaar in dit huis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Ook in (de stad of de provincie) Utrecht is genoeg te vinden voor rond de 120k als ik even snel op Funda kijk. http://www.funda.nl/koop/...0000/50+woonopp/2+kamers/

Of het kwalitatief ook wat is weet ik natuurlijk niet, maar er zal vast wel iets leuks tussen zitten als je even goed zoekt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Fiber schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:35:
Ook in (de stad of de provincie) Utrecht is genoeg te vinden voor rond de 120k als ik even snel op Funda kijk. http://www.funda.nl/koop/...0000/50+woonopp/2+kamers/

Of het kwalitatief ook wat is weet ik natuurlijk niet, maar er zal vast wel iets leuks tussen zitten als je even goed zoekt.
In utrecht in kanaleneiland zuid is genoeg te koop..
8)7 8)7 8)7
Gratis tip van flip : doe jezelf een plezier en blijf daar weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Consigliere schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:34:
[...]
10 euro per maand dat is 120 euro.maar zeker nie zoveel als dar he zegt van 600( nagekeken betaal 51 euro per 2 maanden ofzo.. dus is zo een 300 per jaar ) . en in lelystad is alles goedkoper..
benzine..
wegenbelasting
en ja de rente vaste periode ben ik op dit moment even uit.. zit al weer 6 jaar in dit huis :D
Dat zou ik ook laag vinden, dus ik heb het opgezocht omdat ik wel benieuwd was. Maar misschien dat je een deel in keer betaalt. Want als ik op [url=http://www.woz-waarde.net/ozb-lelystad/]een vergelijkingssite[/i] kijk dan is alleen de afvalstoffenheffing van een meerpersoonshuishouden in Lelystad al bijna 270 euro. OZB voor een huis van 124k is 218 euro (het tarief is met 0,1766% het hoogste van Flevoland. Rioolheffing is er schijnbaar niet in Lelystad.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ondertussen wonen we 2 dagen in ons nieuwe huis na een aantal weken flink klussen. Nu is het tijd voor de belastingkant van het verhaal en daarmee ben ik op zoek naar welke gemaakte kosten ik exact af mag trekken bij de belasting. Diverse websites zijn onduidelijk of tegenstrijdig dus hopelijk kan iemand hier me adviseren. De hypotheekadviseur is sinds gisteren 3 weken met vakantie :(

Als ik de eindafreking van de notaris erbij neem (fictieve bedragen):
Aftrekbaar
Bereidstellingsprovisie €470
Taxatie €300
Kosten NHG €1970
Hypotheek bemiddeling €1200
Honorarium leveringsakte €250
Honorarium hypotheek €241

Niet aftrekbaar
Hypotheekadvies €1000
Bankgarantiekosten €120
BTW over honorarium leveringsacte €52
Tarief inzage kadaster €57
Dossierkosten €40
BTW over notariskosten €110
Kosten samenlevingscontract €225

Klopt dit zo of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hypotheekadvieskosten zijn gewoon afrekbaar volgens mij.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ik ben al naar een aantal gesprekken geweest van verschillende hypotheekwinkels maar ik snap er nog steeds geen barst van.. Ik kan max. €145.000 lenen, ik verdien dit zelf. Mijn vriendin studeert nog.
Kan ik überhaubt wel een appartement kopen in een "leuke" buurt? En alle kosten die erbij komen? (Eten, licht, internet, etc). Het lijkt allemaal zo verschrikkelijk onmogelijk deze tijd. Met berekeningen lijkt het ook net of ik geen geld overhoudt. (Verdien bruto €2096 p. maand)
Ik dacht het hele hypotheek berekenen een beetje te gaan snappen, maar kan iemand me uitleggen waarom je met bruto €2096 per maand maar liefst €145.000 kunt lenen? Dat komt naar mijn idee neer op een jaarinkomen van 13x2096 = €27248. Als ik op twee verschillende rekensites dat bedrag invul, krijg ik een maximale hypotheek te zien van pakweg 132.000 bij een rente van 3,9%. Reken ik verkeerd, tellen er bij Stofbal nog andere zaken mee, of klopt er gewoon iets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
Marger schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:18:
[...]
Ik dacht het hele hypotheek berekenen een beetje te gaan snappen, maar kan iemand me uitleggen waarom je met bruto €2096 per maand maar liefst €145.000 kunt lenen? Dat komt naar mijn idee neer op een jaarinkomen van 13x2096 = €27248. Als ik op twee verschillende rekensites dat bedrag invul, krijg ik een maximale hypotheek te zien van pakweg 132.000 bij een rente van 3,9%. Reken ik verkeerd, tellen er bij Stofbal nog andere zaken mee, of klopt er gewoon iets niet?
Ik reken er 7% eindejaarsuitkering en 8% vakantiegeld bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Die rekensites geven een globale indruk. Een echt advies geeft de werkelijke mogelijkheden. Eigenlijk hadden ze ipv 132k iets moeten aangeven als tussen de 110k en 150k...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bart-Willem schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:08:
Hypotheekadvieskosten zijn gewoon afrekbaar volgens mij.
Ik dacht alleen de bemiddeling en niet het daadwerkelijke advies zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Aghanim schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:31:
[...]

Ik dacht alleen de bemiddeling en niet het daadwerkelijke advies zelf?
de kosten die gemaakt worden ter verkrijging van de financiering van de eigenwoningschuld zijn aftrekbaar. Daar valt advies dus ook onder mits daar dus (na bemiddeling) een ews uit voortkomt

@Exenergy, je lijstje klopt niet echt :) ik post morgen wel even een overzichtje (even copy paste doen van een intern format) de leveringsakte is in ieder geval niet aftrekbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 17-09-2013 23:07 ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

volgens de hypotheker

Wel:
hypotheekakte
taxatie
bemiddelingskosten tot 1,5% hypotheek of max 3630.
administratiekosten
kosten NHG

niet:
koopsom
kosten bankgarantie
overdrachtsbelasting
makelaarscourtage (bij aankoopmakelaar)
transportakte
verbeteringskosten
roerende zaken
eigenaarslasten
notariskosten

• Ray

Ray

http://www.belastingdiens...nmalig_aftrekbare_kosten/

waarbij de hypotheker een foutje heeft lijkt het

Aftrek bemiddelingskosten en advieskosten gemaximeerd

Bestaan de bemiddelingskosten uit afsluitprovisie, dan is de maximale aftrekbaarheid van deze hypotheek bemiddelingskosten gesteld op € 3.630 per transactie of maximaal 1,5% van de hypotheeksom.

Als u meer afsluitprovisie betaalde, kunt u van het meerdere het deel dat betrekking heeft op 2012 aftrekken in 2012. Het overgebleven deel kunt u vanaf 2013 tijdens de looptijd van de lening jaarlijks in gelijke delen aftrekken.

Bestaan de bemiddelingskosten uit hypotheekadvies kosten, dan is de maximale aftrek van deze hypotheek bemiddelingskosten het volledige bedrag van deze bemiddelingskosten. Dit mits de belastingplichtige op verzoek van de fiscus volledig aannemelijk kan maken dat de factuur bemiddelingskosten redelijk is en betrekking heeft op een Eigen Woning Schuld.

[ Voor 165% gewijzigd door Ray op 18-09-2013 07:36 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Stofbal schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:20:
[...]

Let wel dat je alleen gegarandeerde bedragen mee kunt tellen. Vakantiegeld is dat, ik weet niet of dat bij jouw eindejaarsuitkering het geval is. Verder zou ik je willen verwijzen naar www.onor.nl, een site die redelijk accurate berekeningen voor je kan maken qua hypotheek en maandlasten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Stofbal schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:20:
[...]

OK, ik had al 13 maal je maandsalaris gerekend, maar dan kom ik dus op een jaarinkomen van €29082 en volgens de sites op 141K hypotheek. Dat verschil is wel minder groot, maar ik had begrepen dat alle verstrekkers wel ongeveer met dezelfde tabel werken (x maal je jaarinkomen bij een bepaalde bandbreedte) en dat daar dan hooguit wat vanaf gaat door specifieke omstandigheden. Los nog even van de vraag of inderdaad die eindejaarsuitkering zal worden meegenomen door een verstrekker.

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Consigliere schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:40:
[...]

In utrecht in kanaleneiland zuid is genoeg te koop..
8)7 8)7 8)7
Gratis tip van flip : doe jezelf een plezier en blijf daar weg :)
Daar sluit ik me bij aan. Ik heb 3 maanden terug een appartement gekocht in Utrecht, maar het is gewoon duur. Als je enigszins normaal wilt wonen (dus niet Ondiep of Kanaleneiland Zuid, nofi, maar nee dank je...), dan zal je voor 120k nagenoeg niks vinden. Daarnaast is Utrecht ook om te wonen duur: Hoge gemeentelijke belastingen, en dergelijke. Dus, denk goed na over kopen, en wat voor mij vrij accuraat was, was de rekentool van de Rabobank. En dit is niet bedoeld als reclame of zo :+ , maar daarin kon je aangeven waar je een huis zou willen kopen, in jouw geval Utrecht, en wat voor huishouden, hypotheek, etc. Uiteindelijk kwam dat aardig overeen voor een globale schatting.
Ik durf ook meteen te zeggen, dat je hypotheeklasten níet het grootste probleem zullen zijn, voornamelijk alle andere vaste lasten zijn stiekem best hoog.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Aghanim
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 18 september 2013 @ 07:26:
http://www.belastingdiens...nmalig_aftrekbare_kosten/

waarbij de hypotheker een foutje heeft lijkt het

Aftrek bemiddelingskosten en advieskosten gemaximeerd

Bestaan de bemiddelingskosten uit afsluitprovisie, dan is de maximale aftrekbaarheid van deze hypotheek bemiddelingskosten gesteld op € 3.630 per transactie of maximaal 1,5% van de hypotheeksom.

Als u meer afsluitprovisie betaalde, kunt u van het meerdere het deel dat betrekking heeft op 2012 aftrekken in 2012. Het overgebleven deel kunt u vanaf 2013 tijdens de looptijd van de lening jaarlijks in gelijke delen aftrekken.

Bestaan de bemiddelingskosten uit hypotheekadvies kosten, dan is de maximale aftrek van deze hypotheek bemiddelingskosten het volledige bedrag van deze bemiddelingskosten. Dit mits de belastingplichtige op verzoek van de fiscus volledig aannemelijk kan maken dat de factuur bemiddelingskosten redelijk is en betrekking heeft op een Eigen Woning Schuld.
En daar zit precies het probleem. Diverse bronnen wijken van elkaar af en daarom weet ik het nu dus niet meer.

• ph4ge
  • Laatst online: 27-09 18:04
Aghanim schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:27:
[...]

En daar zit precies het probleem. Diverse bronnen wijken van elkaar af en daarom weet ik het nu dus niet meer.
Ik denk dat in dat geval de Belastingdienst toch de bron is die je moet geloven :+

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Het wijkt alleen maar af in je voordeel, toch? Namelijk dat je alles mag aftrekken ipv maximaal een percentage/bedrag. Dus niet zo'n probleem. Sowieso betaal je toch niet meer dan 3600 bemiddelingskosten? Of had je een hele dure adviseur? Hypotheker is 1 van de duursten die ik kon vinden en die kost bijna 3000.

[ Voor 70% gewijzigd door woekele op 18-09-2013 09:48 ]

• Aghanim
  • Niet online
Dan wordt het dus:

b]Aftrekbaar[/b]
Bereidstellingsprovisie €470
Taxatie €300
Kosten NHG €1970
Hypotheek bemiddeling €1200
Hypotheek advies €1000
Honorarium leveringsakte €250 deze dan niet?
Honorarium hypotheek €241 deze dan wel?

Niet aftrekbaar
Bankgarantiekosten €120
BTW over honorarium leveringsacte €52
Tarief inzage kadaster €57
Dossierkosten €40
BTW over notariskosten €110
Kosten samenlevingscontract €225

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

voor wie is dat honorarium leveringsakte? De notaris? Als dat zelfde is als transportakte, dan nee.
en kosten hypotheekakte mogen wel, dus als dat zelfde is als honorarium hypotheek, dan ja.

dossierkosten zeggen me zo niks. Je hebt beetje vage omschrijvingen gekregen moet ik zeggen :P
Btw over notariskosten kunnen voor de hypotheekakte dus wel afgetrokken worden. Voor transportakte/samenlevingscontract/testament niet. Voor zover ik weet tenminste. Ik ben geen advocaat ;)

Volgens de belastingdienst ook zo te zien: http://www.belastingdiens...nmalig_aftrekbare_kosten/ (inclusief btw staat er).

[ Voor 19% gewijzigd door woekele op 18-09-2013 10:07 ]

• Aghanim
  • Niet online
Klopt, de benamingen wijken hier en daar nogal af. Zal het sowieso ook nog aan de notaris zelf vragen maar het lijkt er op dat het dan wel het honorarium hypotheekakte is en de levering zelf niet.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 18:55
Ik kan max. €145.000 lenen, ik verdien dit zelf. Mijn vriendin studeert nog.
Simpel? Nee, dat kan niet. Blijf huren, ga meer verdienen of koop in een goedkopere buurt. De laatste jaren is het idee ontstaan dat iedereen maar meteen moet kunnen kopen, maar wanneer je in de rest van Europe kijkt dan is dat niet realistisch.

Hoe lang duurt het nog voor je vriendin gaat werken? Of heb je zicht op een betere baan binnenkort?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Ray

Ray

je mag inderdaad de btw over die delen die aftrekbaar zijn (tarief hypotheekakte) ook aftrekken

op de meeste notaris afrekeningen staat er een * achter / voor de posten die voor aftrek in aanmerking komen.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

DarkKnight schreef op woensdag 18 september 2013 @ 08:23:
[...]
Daarnaast is Utrecht ook om te wonen duur: Hoge gemeentelijke belastingen, en dergelijke. Dus, denk goed na over kopen, en wat voor mij vrij accuraat was, was de rekentool van de Rabobank. En dit is niet bedoeld als reclame of zo :+ , maar daarin kon je aangeven waar je een huis zou willen kopen, in jouw geval Utrecht, en wat voor huishouden, hypotheek, etc. Uiteindelijk kwam dat aardig overeen voor een globale schatting.
Ik durf ook meteen te zeggen, dat je hypotheeklasten níet het grootste probleem zullen zijn, voornamelijk alle andere vaste lasten zijn stiekem best hoog.
Kun je dit iets meer in detail uitleggen? Ik ben ook in Utrecht aan het kijken naar een koopwoning maar ik krijg uit die calculator niet echt schokkende waardes. Wat zijn "andere vaste lasten", gemeentebelastingen welke onevenredig omhoog gaan bij duurdere woningen, meer bewoners, erfpacht?

Weblog | Straling!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het lijkt allemaal zo verschrikkelijk onmogelijk deze tijd. Met berekeningen lijkt het ook net of ik geen geld overhoudt. (Verdien bruto €2096 p. maand)
Bij dat inkomen ga je het ook niet redden om in een leuke buurt te wonen.

Ja, op kamers, maar dat was het dan :)

Het punt is dat de woningmarkt vooral op tweeverdieners gebouwd is. Stel dat jouw vriendin ook 2096 bruto zou verdienen en je samen dus op 4192 per maand zou komen. Kijk, dan is het een ander verhaal. Dan kun je zomaar meer dan 200.000 euro lenen.

Maar in je eentje kom je helemaal nergens, tenzij je echt een beter inkomen hebt. Ik verdien iets meer dan 3000 bruto per maand en mag bijvoorbeeld blij zijn als ik 185.000 euro mag lenen wanneer ik het inkomen van mijn vriendin niet meetel.

Gelukkig verdien ik net genoeg om ook iets redelijks te huren mocht ik ooit weer op mezelf willen wonen.. anders zou ik er ook redelijk gefrustreerd van raken. Want verplicht iets moeten kopen wil ik niet nog een keer doen in mijn leven (dan eindig je meestal echt in een kutbuurt als je minder verdient).

Enige tip die ik jou kan geven nu, schrijf je overal in voor sociale huur. En eventueel kun je misschien ergens een kamer of studio'tje huren.

Maak niet de fout een goedkope woning te kopen waar je straks weer snel weg wilt..
TNW schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:49:
[...]
Kun je dit iets meer in detail uitleggen? Ik ben ook in Utrecht aan het kijken naar een koopwoning maar ik krijg uit die calculator niet echt schokkende waardes. Wat zijn "andere vaste lasten", gemeentebelastingen welke onevenredig omhoog gaan bij duurdere woningen, meer bewoners, erfpacht?
Toen ik nog een koopappartementje in Rotterdam had, was mijn netto hypotheeklast amper 270 euro per maand.

Maar ik betaalde wel 160 euro per maand aan Eneco (want tsja, flatje was slecht geisoleerd en had moederhaard), 625 euro per jaar aan de gemeente (woz, rioolheffingen, etc), bijna 500 euro per jaar aan de Regionale Belasting Groep (waterschap), 20 euro per maand aan Evides, 90 euro per maand aan de VVE, 40 euro per maand aan de woonhuisverzekeringen.

Kortom: totaal netto was dan per jaar:

Hypotheek: 3240
Andere meuk: 2925

Dus eigenlijk was ik per maand 514 euro kwijt aan de woning ipv de 270 die je denkt kwijt te zijn aan je hypotheek.

En dan heb je nog geen internet en tv, etc. Ook kun je niet altijd in termijnen betalen, of maar met 10 termijnen ipv 12. Hierdoor lopen de maandelijkse kosten op.

Dat was Rotterdam.. niet eens Utrecht.

[ Voor 60% gewijzigd door Lethalis op 18-09-2013 11:19 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1 ... 86 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.