EvaluationCopy schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:52:
[...]
Lol ga je schamen. 5300 netto per maand, da's een ton per jaar bruto. Oftewel drie keer modaal!!
Of je woont idioot duur of je rijdt te dure auto's ofzo, ergo, als je daar niet iets van over kunt houden doe je iets ernstig verkeerd.
Ik rijd een Mondeo van 9 jaar oud. We wonen wel bovenmodaal, dat klopt, maar idioot duur, niet echt. Uiteraard wel gekocht met de hoge prijzen, dus zit niet voor 100k euro in een vrijstaande villa nee. Betaal wel 980,- per jaar gemeentelijke belastingen en dan nog 2 x 240,- uitwaterende toestanden gebruiker/eigenaar. En zo is de lijst met dingen waar we hoog aangeslagen worden oneindig.
Mijn punt is meer dat als je een ton bruto per jaar hebt, je zou verwachten dat je riant kunt leven - maar ook wij moeten gewoon op de kleintjes letten, alleen maar omdat we iets meer verdienen. Vrienden in de omgeving met de helft van het bruto inkomen hebben netto een kwart minder. Je kunt beter 200k verdienen, dan blijft er net weer meer over, met 100k bruto zit je net overal het duurst. Nergens recht op, alles zelf betalen.
Maargoed, het is geen klacht, dat wordt het pas als de VVD-nivileringslobby op gang komt en me weet te vertellen dat ik 'rijk' ben en dus wel even 4k euro per jaar extra kan missen. Zo'n 8% van ons netto besteedbaar inkomen. Het wordt dus interessant voor ons om parttime te gaan werken en minder kinderopvang nodig te hebben en gewoon tot de kleine naar school gaat helemaal eco te gaan leven. Doe ik m'n auto ook nog weg, ik denk dat we er dan wel komen.
En melden dat ik iets verkeerd doe is zo cliche, hoeveel mensen dat niet vinden en na een half uurtje onze rekeningen te bekijken ontdekken dat we het enerzijds niet slecht hebben, maar ook niet beter dan zij zelf met een bruto fiks lager inkomen. Ook ik dacht ooit dat je met een ton bruto wel heul rijk moest zijn - hoe fout had ik het kunnen hebben

vhal schreef op donderdag 05 september 2013 @ 08:29:
[...]
tsja, een huis met 3-4 slaapkamers heb je al voor minder dan 1500 euro (bruto, netto? ) in de maand. OZB, waterschap e.d. doe je vrij weinig aan. Energie zou voor een gemiddeld woonhuis misschien 120-150 euro in de maand zijn. 500 euro aan kleding per maand, dat bedrag geef ik voor mijzelf misschien per jaar uit.

Goedkoper huis had gekund inderdaad, maargoed, hoop dat we hier nu toch wel 30 jaar kunnen blijven hangen was het idee. Niet elke 7 jaar verhuizen. Zoveel kleding koop ik idd ook niet, niet eens de helft. Alleen maar uitverkoop.
Ook met kinderen verwacht ik niet aan zulke bedragen te komen. Men kan kiezen om de kinderen in dure kleding te stoppen maar wat is er mis met spul van bijvoorbeeld de Hema. 50 euro voor een Tommy Hillfigershirt waar ze binnen 3 maanden in uitgroeien is leuk maar ergens kapitaalvernietiging. Kinderopvang is ook prijzig maar met 2 misschien 3 dagen in de week prima te behappen. Neem ouderschapsverlof op ipv 5 dagen een kind naar het KDV te brengen (als voorbeeld).
Kinderen hoeven ook niet zo duur te zijn, 40-60,- per maand luiers, extra eten en extra energiekosten (badjes, wasjes, etc). Ik denk dat het 120-150,- is tot eerste paar levensjaren. KDV is duur, wij krijgen omdat we precies op de grens zitten 0,- toeslag. Iemand die 2 x zoveel verdient als ons ook. Goed geregeld.
Nou weet ik niet of het een gecombineerd vermogen betreft maar een maandbesteding van > 5250 euro vanuit 1 persoon is m.i. niet echt karig te noemen.

Nee, het is zeker niet karig, ik kan dit jaar zelfs nog op vakantie. Velen niet. Ik kan nog avondje uit en kan gezond eten kopen (al koop ik veel bij de Lidl en bij de boeren hier in de buurt). Ik kan ook nog wat sparen en mensen om me heen die het minder hebben wat extra's geven. Ik kan een 2dehands iphone 4 kopen voor mezelf en m'n vrouw en bij de Zeeman nieuwe kleren voor m'n dochter. Kan allemaal! Maar het voelt niet alsof ik rijk ben, zoals waarisRutte en Samsam me van betichten. Met 4k euro minder gewoon meer keuzes maken, hoef het huis niet uit inderdaad, volgend jaar geen vakantie, de auto weg of minder werken. Dan in iedergeval meer vrije tijd. Kunnen nu echt maar beter weer onder die topgrens uit proberen te komen, dan krijgen we toeslagen en hoeven we sowieso minder geld uit te geven aan KDV. Goed systeem dit, motiveert mensen om voor hun gezin te kiezen
[
Voor 38% gewijzigd door
NiGeLaToR op 05-09-2013 11:43
]