Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 22:10
Allemaal standaard klachten die er altijd al zijn geweest. Maar Falcon moet even uitleggen wat er anders is aan deze tijd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zijn geldverstrekkers tegenwoordig als je door een relatiebreuk je vorige huis hebt moeten verkopen met verlies (kwijtgescheld door NHG) ?
Krijg je dan nog een hypotheek of zijn ze terughoudend ?

Je hebt tenslotte een BKR notering hierdoor.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:31
Dan zullen ze wel terughoudent zijn ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk niet geheel terecht vind ik,
je bent geheel door het NHG geholpen en van te voren wordt er verteld dat dit geen belemmering hoeft te zijn voor een nieuwe hypotheek in de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ken wel mensen die relatief snel na een relatiebreuk en kwijtgescholden restschuld weer een huis kochten met nieuwe relatie. Je hebt misschien wel een notering, maar je hebt geen schuld op je maandelijkse lasten drukken dus ik vraag me af hoe de bank erop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
!null schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:07:
Ik ken wel mensen die relatief snel na een relatiebreuk en kwijtgescholden restschuld weer een huis kochten met nieuwe relatie. Je hebt misschien wel een notering, maar je hebt geen schuld op je maandelijkse lasten drukken dus ik vraag me af hoe de bank erop reageert.
Van wat ik begrepen hebt hoeft het geen probleem te zijn, zolang je je nieuwe huis ook maar weer onder NHG koopt. Zo ken ik ook iemand die vorig jaar een nieuw huis gekocht heeft nadat het oude huis met verlies verkocht is.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 26-08-2013 09:13 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt!..
Ik heb netjes alle lasten betaald.. dus dat moet geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:13
Woonboten is inderdaad een hoger risico. Bij sommige ligplaatsen mag je er geen nieuwe boot neerleggen (alleen de oude mag er liggen, verworven recht, maar als je letterlijk onder water gaat komt er dus niets meer voor terug).

Bovendien was verkopen ook in de tijd dat alles nog toppie was (voor 2008) heel vaak een langdurig proces, gelijk aan het duurdere segment huizen: is gewoon minder klandizie voor dan een doorsnee huisje. (of: je visvijver is kleiner, ook al lijkt die vanaf de boot vrij groot ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:24
Mijn vrouw en ik hebben besloten om toch af te zien van het project in Leiden. Hoewel wel interessant is de looptijd te lang en is alles nog veel te onzeker. Daarnaast is de vraag of we het gefinancierd krijgen.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waarschijnlijk verstandig, ondanks het leuke project. Wel is het nuttig om te kijken wat je kunt financieren (zeker bij flexibel inkomen, of nog geen vast contract) om te kijken wat je nou echt kunt betalen, dat kun je ook wat zinvoller rond kijken in de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wij zijn dus bezig met een nieuwbouw huis, vrij op naam dus inclusief passeren leveringsakte. Ik had er al eerder over gepost, maar nu heb ik ook de prijs opgevraagd bij de project notaris voor de hypotheekakte. Dat komt dus op 954 euro all in. Bestaande uit het volgende.
Honorarium/kosten € 595,00
Honorarium hypotheek € 50,00
Kadastrale en andere verschotten inzake hypotheek € 35,00
Recherches inzake VIS/Insolventieregister etc. € 142,80
21 % BTW over € 680,00
Inschrijvingskosten hypotheek € 132,00
Totaal door u te voldoen € 954,80
Nu betreft het ook nog eens een woning met erfpacht, maar dat zit volgens mij allemaal bij de leveringsakte in. Naar ik begrijp kan ik dus zelf een andere notaris zoeken voor de hypotheekakte.
Het is echter "normaal" om beide bij dezelfde notaris te doen, wel zo handig. Maar als ik het ergens anders wil laten doen (dus splitsen), dan moet ik de hypotheekakte eerder laten doen dan de leveringsakte lijkt me? Of is het juist andersom?

Als ik ga zoeken dan vind ik enkele sites die een all-in tarief van rond de 600 aanbieden (met ook alles zo uitgespecificeerd). Daarnaast heb je ook vergelijkingssites waar tarieven vanaf 400 euro beginnen, en je ook door kunt klikken voor een uitgebreide specificatie. Daarin staan echter enkele bedragen op 0, wat me doet afvragen of alles wel is ingevuld en je niet alsnog verrassende kosten krijgt. Heb natuurlijk geen zin in addertjes onder het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval moet eerst de leveringsakte gepasseerd zijn, want een hypotheek kan alleen gevestigd worden op een registergoed dat jij in eigendom hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
!null schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:38:
Wij zijn dus bezig met een nieuwbouw huis, vrij op naam dus inclusief passeren leveringsakte. Ik had er al eerder over gepost, maar nu heb ik ook de prijs opgevraagd bij de project notaris voor de hypotheekakte. Dat komt dus op 954 euro all in.
Wat een oplichterij. Ik betaal 790 euro voor de hypotheek EN leveringsakte (op dezelfde dag)

[ Voor 50% gewijzigd door Vreesie op 27-08-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dus is het meteen "oplichterij"... :?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
!null: vraag in ieder geval een paar offerte's bij notarissen in de buurt op, en als deze lager zijn, ga dan naar je "projectnotaris" met de vraag of het niet wat minder kan.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
Oplichterij, afzetterij. Whats in the name.. het is in ieder geval buiten proportioneel duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Vreesie schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:28:
Oplichterij, afzetterij. Whats in the name.. het is in ieder geval buiten proportioneel duur!
wat vind je dan van notarissen die 1500 euro vragen voor hetzelfde?

Dan is 900 euro nog goedkoop namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

!null schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 08:47:
Allemaal standaard klachten die er altijd al zijn geweest. Maar Falcon moet even uitleggen wat er anders is aan deze tijd.
Ik moet natuurlijk niks ;)

Mijn post was eigenlijk puur op een gevoel gebaseerd, vandaar ook even in de vragende vorm neergezet. De antwoorden daarna heeft mij ook doen inzien, dat een woonboot dezelfde investering is als een huis.

Ik ben het dan ook eens met !null dat er niks veranderd in de bijbehorende risico's, dan voor de crisis.

Wel triggerde het mij dat de titel van dit topic veranderd zou kunnen worden naar "Ervaring met woonobject kopen"

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vreesie schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:28:
Volgens mij valt dat wel mee. EigenHuis refereert naar een vergelijkingssite voor notaristarieven en wanneer ik daar mijn postcode opgeef dan ziet de top 4 er als volgt uit: 845 euro, 859 euro, 956 euro en 1280 euro.
Jouw 955 euro zit dus in de top 3 volgens die website.

Soms valt er wat voordeel te halen door direct een samenlevingscontract op te laten stellen en eventueel indien noodzakelijk een testament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
ZeRoC00L schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:02:
!null: vraag in ieder geval een paar offerte's bij notarissen in de buurt op, en als deze lager zijn, ga dan naar je "projectnotaris" met de vraag of het niet wat minder kan.....
Zelfde gedaan voor een bestaand pand in Midden-Limburg.
Alle notarissen aangeschreven met offerte onder de arm, worst voor gehouden; maximale wat eruit kwam was €900.

Het verschil (150 euro) met de goedkoopste notaris in Nederland, moet dan nog door 2 (belastingaftrek), en je moet er nog een volmacht (€50) vanaf trekken. En als je geen leaseauto hebt benzinekosten.
Daarnaast moet je eerst door de woning, dan het pokke-eind rijden naar de notaris, tekenen, en weer het pokke-eind terugrijden voor de sleutel en je woning in te kunnen.

Uiteindelijk het bod van 900 maar genomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor de reacties, het was mij ook al duidelijk dat het veel geld is.
De hypotheekakte moet dus na de leveringsakte. Dan zal ik waarschijnlijk moeten informeren over of daar nog een deadline aan vast zit. (de bouwer gaat dan starten met de bouw). Maar volgens mij is er een bericht dat de bouw gaat starten en heb je een maand om dit soort zaken te regelen, ben je later, gaat het een beetje bouwrente kosten.

Ik zal inderdaad een offerte opvragen in de buurt, om zeker te weten dat ik een bedrag heb met alles erin voor mijn situatie. Zo zit er eentje in de buurt die het voor 414 euro doet, even checken of alles daar wel in zit.
Ook zal ik aangeven aan de projectontwikkelaar/makelaar dat ik daar geen gebruik van wens te maken omdat ik het veel te duur vind, kijken hoe ze erop reageren. Wellicht geven ze ook nog aan wat dan valkuilen zouden kunnen zijn. (ben tot nu toe heel erg tevreden over de makelaar, echt goede informatie en denkt mee)

Maar wat voor nu een belangrijker punt is (als eerst op de agenda) is een offerte regelen. M'n adviseur heeft daar al een schatting van 950 euro neer gezet, die dus blijkbaar in m'n hypotheek zit. Eigenlijk wil ik het helemaal niet in mijn hypotheek hebben. Want het is een schatting, en bovendien kan ik tot die tijd besluiten een notaris voor 400 of 1200 euro te kiezen. Daarnaast idd later te besluiten te combineren met contract/testament. Ik wil dat straks gewoon betalen bij de notaris en er klaar mee zijn, dat is een veel helder beeld.
Lijkt me dat het ook uit de hypotheek(offerte) kan, alleen dan gaat de bank vast ook weer zeuren dat ze daar gereserveerd spaargeld voor willen zien etc. (net als eventueel dubbele lasten)
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:14:
[...]

Zelfde gedaan voor een bestaand pand in Midden-Limburg.
Alle notarissen aangeschreven met offerte onder de arm, worst voor gehouden; maximale wat eruit kwam was €900.

Het verschil (150 euro) met de goedkoopste notaris in Nederland, moet dan nog door 2 (belastingaftrek), en je moet er nog een volmacht (€50) vanaf trekken. En als je geen leaseauto hebt benzinekosten.
Daarnaast moet je eerst door de woning, dan het pokke-eind rijden naar de notaris, tekenen, en weer het pokke-eind terugrijden voor de sleutel en je woning in te kunnen.

Uiteindelijk het bod van 900 maar genomen :+
Hoe bedoel je dit? Als ik vergelijkingssite zoek, dan zit er eentje voor 414 euro in Amsterdam. Dat scheelt 540 euro met de project notaris. Het is idd aftrekbaar, maar dan nog is het verschil 270 euro. Dus het is dichtbij en het loont wel.
Daarnaast is de hypotheekofferte een moment opname, waarbij ze al je eigen inbreng willen zien. Dit betekent dat dat 540 euro verschil effectief 540 euro minder in je huis is gaan steken. (dat is in ons geval, waar ze vinden dat mijn vriendin niks verdient (want flexibel werk etc.) en het gat opvullen met veel eigen geld). Dat ik dan een paar maanden later na deze 'momentopname' 500 euro voor een notaris moet lappen is natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:04
Vergeet ook niet dat je prima kan onderhandelen met notarissen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ph4ge schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:38:
Vergeet ook niet dat je prima kan onderhandelen met notarissen.
Probleem met notarissen is meestal dat ze achteraf allerlei kosten gaan berekenen als het tarief te scherp is. 'All-in' leidt vaak tot discussies die geschikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:24:
Probleem met notarissen is meestal dat ze achteraf allerlei kosten gaan berekenen als het tarief te scherp is. 'All-in' leidt vaak tot discussies die geschikt worden.
Net als aannemers die ook niet vies zijn van dit soort pogingen is dat gewoon een kwestie van duidelijke afspraken maken en het is een risico wat er net zo goed is bij een dure notaris.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het voordeel van de projectnotaris is dat ik daar een duidelijke offerte van heb (met alles uitgespecificeerd), dus zijn er geen onduidelijkheden meer en wil ik alleen de prijs naar beneden. Ga ik naar andere (goedkopere) partijen wil ik ook een complete offerte, en zal ik dat ook aangeven.

Hadden jullie allemaal bij het afsluiten van de hypotheek de notariskosten in de hypotheek zitten? Ik wil hem eigenlijk wel uit die offerte hebben. De offerte regelen we aankomende maand, de notaris komt pas einde dit jaar waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nah, uit eigen zak betaald. Maar dat is ook al vrij snel iets wat je doet als je eigen geld inbrengt natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja heb je gelijk in natuurlijk. We brengen een aardig deel eigen geld in, dus ook al staan de notaris kosten in de hypotheekofferte, dan betaal je het nog zelf. Maar gezien de hypotheekofferte een momentopname is (zo noem ik het, want voordat alles gaat lopen, laat staan dat we er wonen gaat er veel tijd overheen waarin we nog meer kunnen sparen en financieel voorbereiden), betekent dat 950 euro notaris kosten op de offerte betekent dat er 950 euro minder naar je woning gaat. Het is uiteindelijk hetzelfde geld, alleen moet je in deze momentopname de bank overtuigen van hoeveel spaargeld je hebt (en je dus niet uit je hypotheek hoeft te komen). Dan zie ik liever die notaris kosten niet op de balans, en betaal ik die over een aantal maanden gewoon direct aan de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48
Kun je wel een andere notaris kiezen? Veelal is het bij nieuwbouw projecten dat je hierin geen keuze hebt. Immers moet de aannemer dan met meerdere notarissen afspraken maken ipv met 1 partij. Bij ons kon je in elk geval niet met een andere notaris aan komen zetten. Bedrag was bij ons inbegrepen bij de VON prijs, dus wij zagen het gewoon als onderdeel van het "totaal pakketje van het huis"

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Thalaron schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:58:
Kun je wel een andere notaris kiezen? Veelal is het bij nieuwbouw projecten dat je hierin geen keuze hebt. Immers moet de aannemer dan met meerdere notarissen afspraken maken ipv met 1 partij. Bij ons kon je in elk geval niet met een andere notaris aan komen zetten. Bedrag was bij ons inbegrepen bij de VON prijs, dus wij zagen het gewoon als onderdeel van het "totaal pakketje van het huis"
Ja en nee. Het klopt wat je zegt. Vrij op naam = kosten voor hun en zij kiezen de notaris. Dit is echter alleen voor de leveringsakte (dat het huis van jou wordt). De hypotheekakte staat daar echter los van, en moet je dus wel voor betalen. Uiteraard is het de gewoonte om lekker de hypotheekakte en leveringsakte bij dezelfde notaris neer te gooien, dat is natuurlijk wel zo makkelijk. Maar dat is in mijn geval dus wel een stuk duurder, terwijl ik wel vrije keuze heb. De leveringsakte laat ik uiteraard bij de projectnotaris doen, daar is geen keuze vrijheid voor, en boeit me ook niet (zit in de v.o.n. prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
We hebben 1 maart dit jaar een huis gekocht. Ik bedacht me dat het wel handig is om een verzoek voorlopige teruggaaf in te dienen, zodat ik elke maand profiteer van de HRA ipv 1 keer per jaar (kan ik tenminste iets van rente ontvangen).

Nu een beetje een vreemde vraag; waar kan ik de WOZ waarde terugvinden? Misschien dat ik het over het hoofd zie in alle stapels documenten.
Deze staat toch niet gelijk aan het bedrag waarvoor het huis gekocht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17
De woz waarde staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen die je begin van ieder jaar krijgt, kun je opvragen tegen betaling bij het kadaster en ik weet niet of dat voor iedere gemeente zo is maar hier kunnen wij het gratis opvragen bij het digitaal loket van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:52

Richard

Kuru Kuru Kururin

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:53:
De woz waarde staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen die je begin van ieder jaar krijgt, kun je opvragen tegen betaling bij het kadaster en ik weet niet of dat voor iedere gemeente zo is maar hier kunnen wij het gratis opvragen bij het digitaal loket van de gemeente.
Ik krijg 'm altijd rond Mei (gezellig, is meteen je vakantiegeld foetsie :F ) Hier ook alles op te vragen via digitaal loket, tot de taxatieverslagen aan toe.

Zoek in google naar: WOZ-loket %naam van gemeente%

Daar kiezen voor "Inloggen burger" en dan verder met je DigID.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Daar staat deze niet tussen omdat ik sinds 1 maart de woning heb, dus ik heb het vermoeden dat deze volgend jaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Opvragen bij de vorige bewoners dan !

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Eriksk schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:31:
We hebben 1 maart dit jaar een huis gekocht. Ik bedacht me dat het wel handig is om een verzoek voorlopige teruggaaf in te dienen, zodat ik elke maand profiteer van de HRA ipv 1 keer per jaar (kan ik tenminste iets van rente ontvangen).

Nu een beetje een vreemde vraag; waar kan ik de WOZ waarde terugvinden? Misschien dat ik het over het hoofd zie in alle stapels documenten.
Deze staat toch niet gelijk aan het bedrag waarvoor het huis gekocht is?
normaal krijg je na een aankoop een schrijven van de gemeente met daarin de vastgetelde woz waarde (die vaak te hoog is) en kan je mooi op basis van de aankoopprijs direct in bezwaar

Krijg je hem zelf niet van de gemeente vraag hem dan op (en ga daarna indien nodig in bezwaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Richard schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:20:
[...]

Ik krijg 'm altijd rond Mei (gezellig, is meteen je vakantiegeld foetsie :F ) Hier ook alles op te vragen via digitaal loket, tot de taxatieverslagen aan toe.
Dat is heel apart dat je deze zo laat in het jaar pas krijgt, voor zover ik weet en kan vinden krijg je deze altijd in januari of februari.
Dat van je vakantiegeld snap ik ook niet helemaal, is die beschikking in totaal zo hoog dat het meteen foetsie is of krijg je zo weinig vakantiegeld dat het meteen foetsie is?
Hier komt de beschikking in ieder geval in januari of februari in de vorm van een combi aanslag met daarop OZB, afvalstoffenheffing, rioolheffing en eventueel hondenbelasting.
Het aantal betaaltermijnen is uit m'n hoofd gezegd acht stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Tegenwoordig zijn er online makelaars die de woning volledig op Funda zetten voor 600 euro, waarbij je de bezichtigingen zelf moet verzorgen.

Heeft er iemand ervaring met het verkopen van een huis, via een van deze makelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 21:57
!null schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:18:
Ja heb je gelijk in natuurlijk. We brengen een aardig deel eigen geld in, dus ook al staan de notaris kosten in de hypotheekofferte, dan betaal je het nog zelf. Maar gezien de hypotheekofferte een momentopname is (zo noem ik het, want voordat alles gaat lopen, laat staan dat we er wonen gaat er veel tijd overheen waarin we nog meer kunnen sparen en financieel voorbereiden), betekent dat 950 euro notaris kosten op de offerte betekent dat er 950 euro minder naar je woning gaat. Het is uiteindelijk hetzelfde geld, alleen moet je in deze momentopname de bank overtuigen van hoeveel spaargeld je hebt (en je dus niet uit je hypotheek hoeft te komen). Dan zie ik liever die notaris kosten niet op de balans, en betaal ik die over een aantal maanden gewoon direct aan de notaris.
Die notariskosten worden natuurlijk meegenomen in het verhaal omdat iedereen weet dat die kosten er zijn. Het wordt beoordeeld omdat het onderpand nog moet worden gebouwd. De bank wil er zeker van zijn dat het bouwen ook echt gaat lukken. Je moet dus aantonen dat de eigen inbreng ook daadwerkelijk bestaat en afdoende is.
Ik snap alleen niet zo goed waarom 950 euro een probleem zou zijn. Van de kant van de bank kan ik me niet voorstellen dat ze die 950 euro er niet bij zouden doen. Door de eigen inbreng zal het risico immers beperkt zijn. Vanuit jouw positie gezien lijkt het me zeer onverstandig om een huis te kopen om vervolgens een saldo van nul over te houden.

Maar goed als het allemaal zo krap is kun je natuurlijk 1000 euro van iemand lenen om een saldo aan te tonen. Maar dan moet je wel vrij zeker weten dat het geld er wel is als het echt nodig is ...

Regeren is vooruitschuiven

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:22:
Tegenwoordig zijn er online makelaars die de woning volledig op Funda zetten voor 600 euro, waarbij je de bezichtigingen zelf moet verzorgen.

Heeft er iemand ervaring met het verkopen van een huis, via een van deze makelaars?
Ja. Mijn appartement staat via een van deze makelaars te koop. En inderdaad zij zetten de woning op Funda.
Verwacht verder dan ook geen service van ze.
Ik had een vriend die fotograaf is zodat ik toch goede foto's heb.
Realiseer je wel dat zelf de bezichtigingen doen nog best tijdrovend kan zijn.
Wanneer iemand geïnteresseerd is krijg ik een mail en sms en moet ik de potentiële koper zelf bellen of mailen.

• !null
T-MOB schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:26:
[...]

Die notariskosten worden natuurlijk meegenomen in het verhaal omdat iedereen weet dat die kosten er zijn. Het wordt beoordeeld omdat het onderpand nog moet worden gebouwd. De bank wil er zeker van zijn dat het bouwen ook echt gaat lukken. Je moet dus aantonen dat de eigen inbreng ook daadwerkelijk bestaat en afdoende is.
Ik snap alleen niet zo goed waarom 950 euro een probleem zou zijn. Van de kant van de bank kan ik me niet voorstellen dat ze die 950 euro er niet bij zouden doen. Door de eigen inbreng zal het risico immers beperkt zijn. Vanuit jouw positie gezien lijkt het me zeer onverstandig om een huis te kopen om vervolgens een saldo van nul over te houden.

Maar goed als het allemaal zo krap is kun je natuurlijk 1000 euro van iemand lenen om een saldo aan te tonen. Maar dan moet je wel vrij zeker weten dat het geld er wel is als het echt nodig is ...
Wat je er van vind is eigenlijk niet zo relevant. Er wordt gewoon gewerkt met regels, eigenlijk alleen maar de NHG regels. Ook al neem je geen NHG zit je nog aan dezelfde regels. Met die regels is mijn vaste salaris met vast contract natuurlijk prima, maar vinden ze dat mijn vriendin 3000 euro bruto in het jaar verdient :') Dat ze nu al veeeel meer heeft binnengebracht is niet relevant. Regels zijn regels. Dus ja, eigenlijk komt het neer op mijn inkomen + een klein beetje inkomen van mijn vriendin, waarop ze baseren wat je kunt lenen. Gezien je ook al niet heel veel meer voor je salaris krijgt (rekenfactor onder de 4,5 ofzo) komen we daardoor erg laag uit. Het is ook nog eens een woning met erfpacht. Erfpacht is aftrekbaar van je bruto inkomen, maar de bank trekt het gewoon af van je netto maandlasten 7(8)7
Met andere woorden, we worden drie dubbel gepakt en we krijgen vrijwel niks. Nu valt de woning prijs, relatief aan ons inkomen, wel mee. Maar er ontstaat dus wel een gat tussen wat we nodig hebben en wat we krijgen. Dit gat beslaat bijna 30% van de woningprijs. Wij hebben als een malle gespaard en kunnen dit gat voor tweederde opvullen (17,5% van totale woningprijs aan eigen inbreng). Dit geeft wederom al aan dat we met geld om kunnen gaan etc etc, maar nogmaals, het is niet relevant wat je ervan vind, de eigen inbreng wordt gewoon 1 op 1 van de woningprijs afgetrokken en klaar is het rekensommetje.
Maar, wat we nu niet hebben zal worden aangevuld door de familie. Wil de bank een schenkingsovereenkomst van zien. Want jawel, het mag officieel gezien absoluut geen lening zijn. Want dan is 10K bij je familie lenen 20K minder bij de bank kunnen lenen, want ja maandlasten :X

Omdat het om nieuwbouw gaat duurt het even voordat het allemaal gaat lopen. Maar nu dienen we wel de hypotheekofferte te regelen uiteraard (zeker in periode voorbehoud van financiering). Daarom noem ik de hypotheekofferte ook een momentopname waarbij iedere 1000 euro weer is meegenomen. Dat we hierna nog meer sparen en inbrengen wordt neit meegenomen. Maar logischer wijs heb ik volgende maand wel weer 1000 euro "over" :P dus is het echt geen probleem om over een paar maanden te lappen voor de notaris.

Maar goed, ik weet niet hoeveel tijd ik erin moet gaan steken. Gezien de bank waarschijnlijk zich gaat afvragen waar die kosten dan blijven en daarvoor ook weer gereserveerd spaargeld voor willen zien. Het is daarom waarschijlijk om het even of het erop staat of niet, je moet het spaargeld dus hebben.

Goed, tot zover mijn relaas. Zoals je begrijpt doen we het toch aardig goed, hebben we er hard voor gewerkt met sparen, maar krijgen we toch geen fuck van de banken. Als je onze hele situatie doorzaagt zie je dat de hypotheeklasten echt totaal geen probleem zijn. Maar men wijkt vooralsnog niet van de regels af. Ook al bij meerdere partijen langs geweest. Nog eentje hangt in de lucht of er wat meer mogelijk is, en daarna is het klaar en vragen we een standaard offerte aan met hulp van de familie.
En dat allemaal om dan een hypotheek te krijgen die incl erfpacht qua netto lasten even laag is als onze huur. En we hebben echt wel een lage huurprijs :O

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
Heel herkenbaar verhaal @ !null. Regels zijn regels, vinkjes zijn vinkjes...

Nee verder dan dat wordt er inderdaad niet gekeken.

• ph4ge
!null schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:34:
Het is ook nog eens een woning met erfpacht. Erfpacht is aftrekbaar van je bruto inkomen, maar de bank trekt het gewoon af van je netto maandlasten 7(8)7
Dat regels zijn regels is ook gewoon wat we in deze tijd natuurlijk van banken verwachten. Je zou niet de eerste zijn die in de problemen komt omdat de bank de regels te ruim interpreteert.

Over het erfpacht, banken willen gewoon het liefst geen hypotheek geven op huizen die op erfpacht staan. Er zijn zelfs hypotheekverstrekkers die het in zn geheel niet doen. De zekerheid en de waarde zitten hem juist voornamelijk in de grond, wat er ook gebeurd die grond is er altijd en heeft altijd een hoge waarde. Zelfs als de eigenaar het huis verwaarloost of in de fik steekt. Huizen met erfpacht zijn ook een stuk moeilijker te verkopen en dalen rap in waarde tegen het moment dat de erfpacht afloopt. Hoewel de huizenprijzen rap dalen dalen de grondprijzen nauwelijks tot niet. Dat banken dus daar nogal moeilijk over doen in deze tijd is goed te begrijpen en volgens mij maken ze daar ook helemaal geen geheim van.

• !null
Het betreft erfpacht op de gemeente die, vanaf nu, voor 50 jaar vast gelegd wordt (met indexering). Het is niet erfpacht van een particulier e.d. Het is dus een standaard erfpacht constructie, en het wordt dan ook op een standaard manier meegenomen in de berekening. Wederom niet belangrijk wat je ervan vind (ok, ze willen wel het erfpachtcontract zien natuurlijk), het is gewoon weer een simpele berekening in de maandlasten.
Daarom is het extra krom dat je erfpacht wel kan aftrekken bij de belastingdienst, maar dat de bank rekent met een netto last. Terwijl dat gewoon helemaal niet zo is.... Het klopt dus gewoon niet. Of gaan ze bij iedere hypotheek ook rekenen met een situatie zonder HRA?

Dus ja, regels zijn regels, zeker in deze tijd voor een bank. Dat is al erg genoeg. Maar vervolgens kloppen de regels ook nog eens niet betreffende erfpacht.

Verder verwacht ik het huis ook nog wel direct na oplevering (al dan niet met vloertje e.d. erin, zodat het al direct bewoonbaar is) direct met minimale winst te kunnen verkopen. Zelfs in deze tijden en zelfs met erfpacht is het gewoon ontzettend geweld.
Maar goed, dat is het doel ook helemaal niet, we willen daar gewoon lekker wonen. Bedoelde meer aan te geven, het is een hele courante woning.

• T-MOB
  • Laatst online: 21:57
!null schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:34:
[...]
Wat je er van vind is eigenlijk niet zo relevant. Er wordt gewoon gewerkt met regels, eigenlijk alleen maar de NHG regels. Ook al neem je geen NHG zit je nog aan dezelfde regels.
Het klopt dat wat ik er van vind niet zo relevant is, daar kun je mee doen wat je wilt. Maar als ik je goed begrijp gaat het niet om een gat van 1000 euro, maar om een gat van 12,5% van de woningwaarde. Dat is natuurlijk een heel ander geval.

Als je er zeker van bent dat je geen betalingsproblemen gaat krijgen zou ik het geld onderhands lenen bij familie en dat niet doorgeven aan de hypotheekverstrekker. Dan zorg je dat je het snel afgelost hebt en dan is het de wereld uit.

Regeren is vooruitschuiven

• !null
Klopt. Dat is dan ook voor nu het plan. Er staat echter nog een verzoek open bij een partij om ook die 12,5% nog onder de hypotheek te krijgen, dan maar zonder NHG. Restschuld is toch geen sprake van (vanwege veel eigen inleg). Iets meer gekeken naar de huidige inkomsten en iets meer de regels van NHG opzij leggen, dan valt er wel te zien dat we het wel kunnen betalen. Ook als de regering toch maar ineens besluit de HRA af te schaffen komen we niet in de problemen.

Het probleem is voornamelijk 2012. Wij zijn lang weggeweest, en we zijn maar 2 maanden in Nederland geweest en gewerkt. Zowel ik als mijn vriendin. Mijn vriendin heeft echter flexibel inkomen dus dan geld: gemiddelde over afgelopen 3 jaar, maar niet hoger dan het laatste jaar! Kortom, jaarinkomen is nu gelijk aan totaal van afgelopen November en December :')
Maar goed, zou een bank het huidige jaar erbij pakken en 2010 en 2011 (zodat 2012 buiten beschouwing gelaten wordt) dan is het gemiddelde inkomen hoger en kunnen we dit prima afsluiten.
M.a.w., als iemand de mogelijkheid heeft buiten de NHG regels te gaan en daarbij besluit 2012 buiten beschouwing te laten omdat het nou eenmaal een jaar is waarin we voornmalijk in het buitenland zaten, dan komen we er wel. Maarja, daar moeten we een antwoord op hebben en dan is het duidelijk. Hypotheek met of zonder familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
!null schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:44:
Klopt. Dat is dan ook voor nu het plan. Er staat echter nog een verzoek open bij een partij om ook die 12,5% nog onder de hypotheek te krijgen, dan maar zonder NHG. Restschuld is toch geen sprake van (vanwege veel eigen inleg).
??

Je hebt veel eigen inleg. Echter kom je 12.5% tekort op je financiering, welke je zonder NHG wilt afsluiten en je zou door de eigen inleg geen restschuld overhouden??

Ik ben geen expert, en hopelijk word ik dat ook niet in de toekomst... maar is het niet zo dat stel:

Huis kost 250.000 euro. Je legt zelf 25K in. Je benodigde financiering is dan dus 225.000 euro.
Op 225.000 euro kom je 12.5% tekort = 28.125 euro. Je NHG Hypotheek is dus 196.875 euro.

Nu gaat je huis geveild worden ivm betalingsachterstand en het levert 175.000 euro op.
NHG zal dan, lijkt mij, het deel kwijtschelden wat is afgesloten MET NHG. Ofwel: 225.000 euro (totale hypotheek) - 196.875 euro (NHG deel) = 21.875 euro restschuld. Buiten dat je je eigen inleg kwijt bent.

Ik snap dat het huis in bovenstaand voorbeeld het huis 250K kost/waard is. Maar wat het waard is is dacht ik niet relevant. Je eigen inleg zit immers niet meer in de hypotheek. Bij ons was het in elk geval (voorbeeld) de koopsom 265.000. Eigen inleg 15.000 wat resulteert in een NHG hypotheek van niet 265.000 maar 250.000 euro. Stel we verkopen het dan voor 250.000 of minder, zijn we zonder RESTschuld van de woning af. Maar je hebt effectief wel een "verlies" van 15.000 euro.

Wijzelf hebben overigens naast een aardig deel eigen inleg vooraf, het renteverlies tijdens de bouw, de keuken en nog meer zaken uit eigen zak betaald. Onze hypotheek is dus een stuk lager dan de daadwerkelijke aankoopsom. Maar dit geld zijn we gewoon kwijt wanneer het huis slecht zou verkopen. We hopen dan ook dat we tot het einde van ons leven erin KUNNEN blijven (of we dat WILLEN is een ander verhaal ;) )

Mocht bovenstaande niet kloppen (of voor geen ene centimeter) dan hoor ik het graag :)

Ps: Wijzelf hebben dus ook een (klein deel) buiten NHG (dit ivm een verwachte loonsverhoging van mijn partner welke we NIET mee wilden rekenen voordat deze ook daadwerkelijk rond was). Binnen NHG was het allemaal moeilijk moeilijk... Dit deel willen we dus a.s.a.p. gaan aflossen zodra we onze reserves hebben aangedikt! Om een eventuele kans op restschuld te beperken/te laten wegvallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 30-08-2013 11:06 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Kleine nuancering. Hoewel je NHG hebt, wil dit niet zeggen dat men ook uitkeert.
Hier hangen nogal wat voorwaarden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Er inderdaad vanuit gaande dat je je aan de NHG criteria voldaan hebt ofc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Thalaron, in principe heb je gelijk. Maar dan moet het gek lopen. Ik ga niet stellig zitten te beweren dat huizenprijzen niet meer zakken, dat is onzin om dat te beweren. Maar een gewild en courant huis in Amsterdam zie ik niet snel nog meer dan 30% zakken. Ook niet in spoedverkoop. Maar goed, je hebt gelijk, theoretisch kan het.
Ik bedoelde meer te zeggen dat ik de kans op een restschuld zeer klein acht, omdat ik niet verwacht dat het huis meer dan 30% zakt. Zakt het huis minder dan 30%, dan zijn we "alleen maar" eigen inbreng kwijt (tuurlijk een flinke domper) maar is er geen sprake van restschuld waar je NHG bij kan gebruiken. Dat je dan nog een deel bij je familie af moet betalen, tja dat staat er totaal los van.

Maar nogmaals, ik verwacht er weinig van. Ik verwacht zelfs nog een kleine stijging mocht het huis er al staan en al bewoonbaar zijn. Maar goed, ik ga mezelf niet rijk rekenen, we willen er gewoon gaan wonen. Het is iig voor ons reden genoeg om ook zonder de NHG een hypotheek te proberen te krijgen (zodat we dus zonder NHG zitten, maar ook zonder familie lening). Even afwachten.

Overigens, zou m'n vriendin eens een keer een fulltime jaar draaien, niet geteisterd door studie/reizen/zwangerschap, en je zou dat + mijn inkomen gebruiken om je maximale hypotheek te berekenen... Dan zouden we veel hoger uitkomen. Met andere woorden, wanneer al het inkomen daadwerkelijk op de balans zou staan zou je zien dat maar twee/derde (zoniet nog minder) van de maximale hypotheek gebruiken. Zelfs met de huidige strenge maatstaven. Deze vergelijking is niet relevant, maar puur om aan te geven dat we eigenlijk een heel erg lage hypotheek nemen ten opzichte van ons inkomen.

En eigenlijk vind ik dat heerlijk. Als mijn vriendin geen inkomen heeft zitten we nog steeds prima in dat huis. En ook een kleine familie lening terug betalen is dus geen probleem. Risico's zijn dus laag.
Dit in tegenstelling tot een 140 jaar oud huis waar we eerder naar hebben gekeken, veel werk er aan, en tot de max gaan met de hypotheeklasten ten opzichte van je inkomen.

Maar nogmaals, we willen gewoon onze eigen boontjes doppen, dus buiten de NHG en geen familie lening. Maar anders wordt het gewoon met NHG en met een kleine familie lening die we dan moeiteloos relaxed in 5 jaar tijd terug betalen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
Wij hebben afgelopen dinsdag 2 huizen bekeken:

http://www.funda.nl/koop/meppel/huis-48469423-patrijs-80/
http://www.funda.nl/koop/...-48632833-doornheegde-13/

Beide woningen hebben echt wel voordelen en we zijn enthausiast erover (we nijgen een heel klein beetje meer naar Doornheegde), maar willen nog even met de hypotheekadviseur bekijken tot hoever we financieel kunnen gaan.

Nu werd ik gebeld door de makelaar (beiden huizen bij dezelfde), dat er voor Patrijs 80 mensen zijn geweest die een bod uit gebracht hebben. De makelaar gaf aan dat 'ze nog maar moesten afwachten of ze eruit kwamen', maar vroeg of we nog geinteresseerd waren of niet.

Wat kan je in zulke momenten het beste doen? Ik wil eerst meer zekerheid over wat ik financieel kan (heb nu alleen een indicatie). Daarintegen loopt mijn ORV-aanvraag ook al een week of 10 en zijn we nog geen stap verder.
Gewoon aangeven dat ze best met die mensen in onderhandeling mogen gaan en we het wel horen of de woningen verkocht raakt of niet? Volgende week woensdag gaan we nog een woning in Zwolle bekijken: http://www.funda.nl/koop/...48877444-tilligterbeek-6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt het even afwachten. Maar eigenlijk kun je het beste eerst naar een adviseur gaan om tot een berekening te komen van wat je kunt lenen. Dan weet je tenminste waarvoor je kunt shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Binnetie schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:14:
Gewoon aangeven dat ze best met die mensen in onderhandeling mogen gaan en we het wel horen of de woningen verkocht raakt of niet? Volgende week woensdag gaan we nog een woning in Zwolle bekijken: http://www.funda.nl/koop/...48877444-tilligterbeek-6/
Yup, zeker omdat je nog helemaal niet zeker weet wat je wil. Als je later toch geïnteresseerd bent in de woning heb je ook een betere onderhandelingspositie, want je hebt al laten weten dat je het niet koste wat kost hoeft te hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb al wel een indicatie wat ik kan krijgen, maar dat was begin juli. Nu is er denk ik niet veel veranderd qua rente. De berekening was gebasseerd op 3,95% rente. Omdat ik direct de ORV heb aangevraagd en daar nog niks verder mee ben, weet ik niet wat dat uiteindelijk gaat kosten en of ik uberhaupt geaccepteerd ga worden. 10 Weken vind ik asociaal, stel je voor dat ik een bod uitbreng en vervolgens niet geaccepteerd wordt en alles opnieuw bij een andere aanbieder moet gaan aanleveren (medische gegevens enzo). Daar zit een verkoper ook niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Binnetie schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:50:
Ik heb al wel een indicatie wat ik kan krijgen, maar dat was begin juli. Nu is er denk ik niet veel veranderd qua rente. De berekening was gebasseerd op 3,95% rente. Omdat ik direct de ORV heb aangevraagd en daar nog niks verder mee ben, weet ik niet wat dat uiteindelijk gaat kosten en of ik uberhaupt geaccepteerd ga worden. 10 Weken vind ik asociaal, stel je voor dat ik een bod uitbreng en vervolgens niet geaccepteerd wordt en alles opnieuw bij een andere aanbieder moet gaan aanleveren (medische gegevens enzo). Daar zit een verkoper ook niet op te wachten.
Als de indicatie wat je kunt krijgen dicht bij de prijs zit van de huizen die je kijkt moet je sowieso oppassen. Je begeeft je dan in de gevaren zone en je loopt de kans dat je ergens geen hypotheek krijgt.

Over het algemeen is het zo dat als je baanzekerheid hebt en niet het max leent + nog wat vermogen dan hoef je geen zorgen te maken.
Heb je geen baanzekerheid of zit je bij de max dan is het altijd uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Wceend schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:58:
[...]

Als de indicatie wat je kunt krijgen dicht bij de prijs zit van de huizen die je kijkt moet je sowieso oppassen. Je begeeft je dan in de gevaren zone en je loopt de kans dat je ergens geen hypotheek krijgt.

Over het algemeen is het zo dat als je baanzekerheid hebt en niet het max leent + nog wat vermogen dan hoef je geen zorgen te maken.
Heb je geen baanzekerheid of zit je bij de max dan is het altijd uitkijken.
Zolang je de ontbindende voorwaarde niet te scherp (qua tijd en aan te vragen hypotheekbedrag) zet geen probleem. Bod doen, contract tekenen, en afwachten of je een hypotheek kunt krijgen.
Lukt dit niet dan voor de einddatum een aangetekende brief sturen.

Wel rekening houden met k.k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:19:
[...]

Zolang je de ontbindende voorwaarde niet te scherp (qua tijd en aan te vragen hypotheekbedrag) zet geen probleem. Bod doen, contract tekenen, en afwachten of je een hypotheek kunt krijgen.
Lukt dit niet dan voor de einddatum een aangetekende brief sturen.
allemaal leuk en aardig maar dan ben je wel wat kosten verder natuurlijk.
Een hypotheekadvies kost tegenwoordig geld en er zal waarschijnlijk ook een taxatie nodig zijn om te bepalen wat de waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Wceend schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:20:
[...]

allemaal leuk en aardig maar dan ben je wel wat kosten verder natuurlijk.
Een hypotheekadvies kost tegenwoordig geld en er zal waarschijnlijk ook een taxatie nodig zijn om te bepalen wat de waarde is.
Hypotheekadviseur is no cure no pay.
Taxatiebedrag en bouwk. rapp. inderdaad kosten. Maar dat risico houd je altijd. Wanneer je een huis koopt en de taxatie valt fors lager uit, ben je ook kosten kwijt, en ga je nevernooit niet een hypotheek krijgen voor dat bedrag zonder eigen inbreng.

[ Voor 32% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-08-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Echter is onder voorbehoud financiering vaak 2 maanden, en Binettie wacht al 10 weken op z'n ORV bijvoorbeeld. Een afwijzing heb je natuurlijk sneller, en denk ik ook wel kosteloos bij een adviseur. Maar ga je de molen in of je het kan betalen of niet kan het wel eens langer duren.

Het lijkt me beter om een idee te hebben wat je kunt lenen (en dat is dus meer dan alleen je inkomen vullen op een web formuliertje maar even orienterend bij een adviseur te hebben gezeten), en dan echt te gaan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 27-09 13:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

.

[ Voor 108% gewijzigd door JvS op 31-08-2013 10:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
!null schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:28:
Het lijkt me beter om een idee te hebben wat je kunt lenen (en dat is dus meer dan alleen je inkomen vullen op een web formuliertje maar even orienterend bij een adviseur te hebben gezeten), en dan echt te gaan bieden.
Dat sowieso. Eerst op gesprek bij je adviseur, dan pas voor huizen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willen banken soms geen hypotheken verkopen... Kan pas eind volgende week terecht bij de ING....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 27-09 11:43
Dat idee hebben wij ook. De hypotheker beviel ons beter...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb 8 augustus de koopakte getekend, en afgelopen donderdag heb ik de hypotheekofferte ondertekend. Dus binnen exact 3 weken was alles geregeld; hypotheekadviesgesprek, verzekeringen, overlijdensrisicoverzekering.

En kun je nagaan; de 2e week was ik niet eens in het land en had ik geen toegang tot internet. Dat had ik wel vanaf het begin aangegeven, dus daar hebben we netjes omheen gepland.
We hebben de eerste week dus alles doorgesproken, zij zijn ermee aan de slag gegaan in de 2e week, en de 3e week hoefde ik alleen nog maar alles door te lezen, medische verklaring voor ORV in te vullen en de offerte te tekenen.

Bij de ORV kon ik online mijn medische verklaring invullen. Ik ben kerngezond, heb alleen in het verleden een sportblessure gehad die een medische ingreep nodig maakte. Direct na het invullen van de verklaring kreeg ik bericht dat ik was geaccepteerd voor de ORV.

Dus wat mij betreft: chapeau voor de Rabobank. d:)b

Nu nog 2 maanden tot aan de daadwerkelijke overdracht. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bij de Rabobank hebben ze het ook niet zo druk geloof ik, omdat het een minder aantrekkelijke bank is.
En als je inkomen en dat van je eventuele partner een vast inkomen met vast contract betreft, dan gaat het ook redelijk snel. Gefeliciteerd iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:29:
Bij de Rabobank hebben ze het ook niet zo druk geloof ik, omdat het een minder aantrekkelijke bank is.
En als je inkomen en dat van je eventuele partner een vast inkomen met vast contract betreft, dan gaat het ook redelijk snel. Gefeliciteerd iig.
Hier twee keer een vast contract maar geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd dus makkelijk is het niet :( Er lijkt altijd wel iets te zijn waarom banken moeilijk doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

!null schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:29:
In mijn omgeving komen de meeste mensen anders toch bij de Rabobank uit. Daaronder zijn zelfs bankmedewerkers bij andere banken. 8)7 Zo onaantrekkelijk zal de Rabobank dan ook wel niet zijn.
En in mijn geval koop ik het huis alleen, dus alleen mijn inkomen hoefde te worden getoetst. Ik heb inderdaad een contract voor onbepaalde tijd.

offtopic:
Oh ja, een vast contract bestaat niet, al snap ik uiteraard wel wat je bedoelt. ;)

En bedankt voor de felicitaties. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand bevestigen dat mijn berekening klopt (en kennis over onze hypotheekvorm juist is?):

* Hypotheek van 250.000 euro welke bestaat uit een deel aflossingsvrij en banksparen (rabo)
* De exacte verdeling weet ik niet, maar momenteel staat er 17.500k op onze bankspaar rekening

De vraagprijs van onze woning is nu 225k en als ik wil berekenen hoeveel eigengeld ik in moet brengen bij de verkoop heb ik nu eenvoudig: 250k-17.5k-225k=7500 euro gedaan.

Is dit juist? Is dat bedrag op die rekening 1 op 1 in te zetten/weg te strepen bij de verkoop?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Workaholic schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:37:
Is dit juist? Is dat bedrag op die rekening 1 op 1 in te zetten/weg te strepen bij de verkoop?
Nee niet helemaal. Dat is afhankelijk of het geld in box-1 of box-3 valt. Als het een BEW product in box-1 is moet je voldoen aan de eisen van een dergelijk product, en een van de eisen is dat de looptijd minaam 15 jaar is voor lage vrijstelling en 20 jaar voor hoge vrijstelling.

Ik zou het even overleggen met je hyptheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Woy schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:48:
[...]

Nee niet helemaal. Dat is afhankelijk of het geld in box-1 of box-3 valt. Als het een BEW product in box-1 is moet je voldoen aan de eisen van een dergelijk product, en een van de eisen is dat de looptijd minaam 15 jaar is voor lage vrijstelling en 20 jaar voor hoge vrijstelling.

Ik zou het even overleggen met je hyptheekadviseur.
waarbij bij verkoop een versoepelingsregeling van toepassing kan zijn bij afkoop indien het kew of sew is (en dat zal het zijn want Rabo kent alleen box 1 bankspaarprodukten) Tevens is de verwachting dat op prinsjesdag bekend zal worden dat de hele boete 15 en 20 jaars eis eruit zal gaan bij vervroegd aflossen

http://books.google.nl/bo...ngsregeling%20kew&f=false

in de praktijk zal je rekensom dus wel aardig kunnen kloppen

let wel dat als je van plan zou zijn hierna weer opnieuw te kopen je dus geen KEW of SEW meer kan afsluiten als je deze nu afkoopt! Laat je daar goed over voorlichten

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 31-08-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Vanochtend een mail gekregen van een makelaar waar we een bezichtiging hadden gepland voor a.s. woensdag (had er speciaal vrij voor gevraagd want kon absoluut niet buiten kantoortijden). Woning bleek al verkocht te zijn. Helaas...

Nu is er in dezelfde straat waar we afgelopen week een huis gezien hebben een andere woning te koop gezet. Voordeel van deze woning is het grotere perceel, eigen garage etc. Het is een hoekwoning met een vraagprijs van 165K, de tussenwoning verderop in de straat is 179K, maar wel mee af.

De mensen moeten hem snelverkopen anders wordt de woning geveild. Het huis ziet er leuk uit dus ik heb gebeld met de makelaar en deze gaf het volgende aan:

- maandagochtend huis bezichtigen, dezelfde dag voor 23.59 uur een bod uitbrengen
- indien je niet het hoogste bod hebt gegeven mag je eenmalig een hoger bod doen (voor nu is er 1 ander persoon die de woning gaat bekijken)
- snel regelen van de hyptoheek en een bankgarantie van 10%
- na koop krijgt de bewoner 2 maand om iets anders te vinden

Nu zit ik met die ORV die al 9 weken loopt, staat dit nu deels los van de financiering? De makelaar gaf aan dat hij mensen had die snel hypotheken konden regelen via ABN Amro (binnen 1,5 a 2 weken). En als dat goed was dan had je nog een aantal weken om die ORV te regelen. Maar is dit juist?

Als de woning mooi is kan het heel snel gaan, maar ik wil me niet voor de leeuwen gooien. De makelaar legde alles uit, maar in hoeverre weet je of je het klopt?
Zijn er eventueel nog tips of adviezen waar je rekening mee dient te houden? Hij zei er wel bij dat als je 10% bankgarantie hebt en je krabbelt terug dan worden daar de veilingkosten van betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Binnetie schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:52:
Vanochtend een mail gekregen van een makelaar waar we een bezichtiging hadden gepland voor a.s. woensdag (had er speciaal vrij voor gevraagd want kon absoluut niet buiten kantoortijden). Woning bleek al verkocht te zijn. Helaas...

Nu is er in dezelfde straat waar we afgelopen week een huis gezien hebben een andere woning te koop gezet. Voordeel van deze woning is het grotere perceel, eigen garage etc. Het is een hoekwoning met een vraagprijs van 165K, de tussenwoning verderop in de straat is 179K, maar wel mee af.

De mensen moeten hem snelverkopen anders wordt de woning geveild. Het huis ziet er leuk uit dus ik heb gebeld met de makelaar en deze gaf het volgende aan:

- maandagochtend huis bezichtigen, dezelfde dag voor 23.59 uur een bod uitbrengen
- indien je niet het hoogste bod hebt gegeven mag je eenmalig een hoger bod doen (voor nu is er 1 ander persoon die de woning gaat bekijken)
- snel regelen van de hyptoheek en een bankgarantie van 10%
- na koop krijgt de bewoner 2 maand om iets anders te vinden

Nu zit ik met die ORV die al 9 weken loopt, staat dit nu deels los van de financiering? De makelaar gaf aan dat hij mensen had die snel hypotheken konden regelen via ABN Amro (binnen 1,5 a 2 weken). En als dat goed was dan had je nog een aantal weken om die ORV te regelen. Maar is dit juist?

Als de woning mooi is kan het heel snel gaan, maar ik wil me niet voor de leeuwen gooien. De makelaar legde alles uit, maar in hoeverre weet je of je het klopt?
Zijn er eventueel nog tips of adviezen waar je rekening mee dient te houden? Hij zei er wel bij dat als je 10% bankgarantie hebt en je krabbelt terug dan worden daar de veilingkosten van betaald...
Ikzelf zou in dit geval enkel een bod uitbrengen als het er allemaal netjes uit ziet en MET een onbindende voorwaarde bouwkundige keuring... Even vlug vlug een huis kopen lijkt me al niet echt heel verstandig. Laat je in ieder geval niet al te veel opjagen door de makelaar zou ikzelf denken... En dat de ABN-Amro snel is is leuk, maar als die bv. 100 euro p/m duurder uitvalt met de totale lasten dan scheelt dat na 30 jaar ook aardig wat.

Wijzelf hebben overigens nog geen 30 minuten hoeven na te denken over ons huis, betrof danwel nieuwbouw en we wisten vooraf al dat de kosten binnen budget zouden vallen. Maar ik zou me zeker niet op laten jagen... een huis is immers niet iets dat je als verkeerde impuls aankoop wilt zien over een jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nee niet teveel laten overrompelen, als ik mn eigen adviseur heb dan moet die gewoon iets harder werken want die had een net aanbod op papier. Maar staat dit dan los van de ORV?
Kan je met dit soort verkopen onder voorbehoud van bouwkundige keuring laten uitvoeren? Bedoel dat kan je gewoon eisen? Want die makelaar wil natuurlijk snel snel snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:18:
Nee niet teveel laten overrompelen, als ik mn eigen adviseur heb dan moet die gewoon iets harder werken want die had een net aanbod op papier. Maar staat dit dan los van de ORV?
Kan je met dit soort verkopen onder voorbehoud van bouwkundige keuring laten uitvoeren? Bedoel dat kan je gewoon eisen? Want die makelaar wil natuurlijk snel snel snel...
Als je onder voorbehoud van de bouwkundige keuring een koopcontract op laat stellen, wil dat zeggen dat wanneer er bij die keuring vreemde dingen naar voren komen, je er nog zonder problemen onderuit kan komen.
En het komt in de voorlopige koopovereenkomst, dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Zo'n keuring zou in principe ook binnen een paar dagen geregeld kunnen zijn, dus het is niet alsof ze er lang op hoeven te wachten.

Ik vind het trouwens nog steeds ontzettend vreemd dat je ORV zo lang moet duren - wij hebben enkele weken geleden de formulieren op een woensdagavond ingevuld, en vrijdagochtend hadden we het accoord binnen. Heb je al eens geïnformeerd hoe lang ze verwachten er nog mee bezig te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heb ik meerdere malen gedaan, het ligt bij de arts in het ziekenhuis. Al 3x verzocht op te schieten. Ook Aegon heeft al 2x een herinnering gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:26:
[...]

In mijn omgeving komen de meeste mensen anders toch bij de Rabobank uit. Daaronder zijn zelfs bankmedewerkers bij andere banken. 8)7 Zo onaantrekkelijk zal de Rabobank dan ook wel niet zijn.
Bankmedewerkers krijgen korting op de rente als ze afsluiten bij de eigen werkgever en dan kun je het zomaar hebben over 25-30%
Best apart als je dan nog steeds beter uit bent bij een andere bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:46:
[...]

Bankmedewerkers krijgen korting op de rente als ze afsluiten bij de eigen werkgever en dan kun je het zomaar hebben over 25-30%
Ik ken collega's die ondanks de korting bij een andere bank financieren omdat ze net willen dat collega's zien wat voor een hypotheek ze hebben. Maakt je bovendien minder afhankelijk van gouden kettingen.

Overigens is die 30% korting bruto, uiteraard krijg je ook 30% minder HRA. Effectief is de korting dus meestal 15% vanwege 52% IB. Nog steeds leuk, maar al minder extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

xahmol schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:59:
[...]

Ik ken collega's die ondanks de korting bij een andere bank financieren omdat ze net willen dat collega's zien wat voor een hypotheek ze hebben. Maakt je bovendien minder afhankelijk van gouden kettingen.

Overigens is die 30% korting bruto, uiteraard krijg je ook 30% minder HRA. Effectief is de korting dus meestal 15% vanwege 52% IB. Nog steeds leuk, maar al minder extreem.
daarnaast was / is die korting altijd over de bruto tarieven (toen er nog verschil mocht zijn tussen aanbieden en verlengen) en meestal gemaximeerd aan het salaris van de werknemer. Dus als je op twee inkomens zou kopen had je een deel met en een deel zonder korting. Dus vooral bij parttimers is het dan helemaal niet vreemd dat de totale hypotheek elders gesloten wordt. Ik heb de tijd meegemaakt dat ik zelf bij een bank werkte en met korting vrijwel hetzelfde betalen moest als ik bij een concurrent als normaal tarief kon krijgen......

En zoals ook gezegd na HRA is het verschil nog kleiner

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 31-08-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Hoe zit het eigenlijk met de WOZ waarde van een huis die op het punt staat geveild te worden? De makelaar wil nog 1x proberen het huis voor weinig te verkopen. De WOZ waarde van het huis wat we morgen gaan bekijken is €225000,-, maar de vraagprijs nu is €165000,- blijft die waarde dan zo hoog? Het het huis is 2 jaar geleden gekocht voor €199500,-

Wat maakt de WOZ waarde uit bij het kopen van zo'n huis? Stel dat ik nu een huis gekocht zou hebben voor €165000,- met een WOZ waarde van €165000,- en nu koop ik bijv. een woning voor €165000,- met een WOZ waarde van €225000,-. Wat betaal je dan per jaar meer aan belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenwoningforfait is 0,6% per jaar van de waarde van de woning tussen 75k en 1,04m. Dus een woning met een WOZ-waarde van 165k levert een EWF op van 990 euro en een woning van 225k van 1350 euro. Verschil: 360 euro. Let wel dat het EWF een bijtelling is op je bruto-inkomen, netto kost het je dus minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Maar is die 225k dan niet te hoog voor die woning? De kosten zijn dan zeg maar 30 euro per maand duurder.

http://www.vbo.nl/koopwon...eegde-1-meppel/fotos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vergeet ook niet de gemeentelijke belastingen die hoger worden, op zich valt het te overzien hoor mij bij ons in de gemeente is het tarief ongeveer € 1,- per € 1000,- van je WOZ waarde. In dit geval dus zo'n € 60,- per jaar.

Maar sowieso kun je bij het vaststellen van een nieuwe WOZ waarde bezwaar aantekenen. Je moet dan wel goed beargumenteren waarom je huis minder waard zou zijn, en volgens mij mag je de aanschafprijs daarbij niet gebruiken.

Het gaat niet over enorme bedragen, maar al met al kost de hoge WOZ waarde je wel elk jaar geld. Maar hoe zit het met de WOZ waarde van vergelijkbare objecten in de omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 27-09 13:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon direct bezwaar maken tegen die WOZ waarde. Als er wel een ding duidelijk maakt wat de echte waarde van die woning is, is het wel de transactieprijs op dat moment...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De3 woningen in de buurt hebben de zelfde WOZ waarde. In hetzelfde blok staat een woning te koop die we bekeken hebben en die had een WOZ waarde van 199k, dit was dan wel wel een tussenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Morgenvroeg na 4.5 maanden eindelijk de sleutel van ons huis :D ( als de notaris meewerkt tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:33:
[...]
Als je onder voorbehoud van de bouwkundige keuring een koopcontract op laat stellen, wil dat zeggen dat wanneer er bij die keuring vreemde dingen naar voren komen, je er nog zonder problemen onderuit kan komen.
Specificeren in directe en indirecte kosten, of zelf de zin formuleren die in het koopcontract komt.
Anders weet de verkoper er altijd wel onderuit te komen.

Beter nog, laat de bouwkundige keuring uitvoeren tussen het moment van overeenstemming en het tekenen v.h. voorlopige koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:46:
[...]

De voorwaarden aan een medewerkershypotheek zijn laatste jaren veel scherper qua voorwaarden geworden. Verplicht 100% aflossen, annuitair of liniair, korting op het deel van de hypotheek wat gedragen wordt door de medewerker (dus bij 2 verdiener nooit meer dan de helft) en de korting is beperkt door wetgeving vanuit de overheid (want anders moet je er loonbelasting over gaan betalen). Dan nog het dempende effect van de HRA en het vooruitzicht dat je een hele dure hypotheek overhoudt als je weg zou gaan bij het bedrijf zorgt er voor dat veel mensen - waaronder ikzelf, gewoon in de markt zijn gaan winkelen voor een hypotheek. De tijd dat je echt vele honderden euro's per maand kon besparen op je hypo als medewerker ligt al enige tijd achter ons.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wij gaan zoals eerder aangegeven straks kijken naar een woning die op punt staat om geveild te worden.
De makelaar gaf aan dat we een bankgarantie van 10% moesten hebben in het geval we de woning kochten. Er is nog 1 andere kandidaat die komt kijken.

Die 10% heb ik wel, maar bij je hyptheekaanvraag ga je wel voor het volledige bedrag? Stel dat het huis 145K kost en ik betaal 14,5k i.v.m. de bankgarantie. Maar uiteindelijk wil ik 10k spaargeld in de woning steken. Is het dan handig om een hypotheek aan te vragen voor 139,5K (145-4,5)?

Er moeten mogelijk nog dingen veranderd worden aan de woning (badkamer). Kan ik dan beter mijn maximale hypotheek nemen (155K) en de kostenkoper zelf betalen van mijn spaargeld. Ik zit even te dubben wat financieel het aantrekkelijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
Wat zegt je financieel adviseur? Heb je per scenario beeld van haalbaarheid en kosten?
Beetje lastig voor ons om je te helpen te beslissen over jouw financiele situatie. Ik denk dat je deels al antwoord geeft doordat je geld nodig hebt voor een verbouwing - als je die kunt meefinancieren zodat je dat na je 'bankgarantie' uit spaargeld hebt betaald dit weer overhoudt na overdracht kun je daar een badkamer van kopen, toch?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Binnetie schreef op maandag 02 september 2013 @ 08:41:
Wij gaan zoals eerder aangegeven straks kijken naar een woning die op punt staat om geveild te worden.
De makelaar gaf aan dat we een bankgarantie van 10% moesten hebben in het geval we de woning kochten. Er is nog 1 andere kandidaat die komt kijken.

Die 10% heb ik wel, maar bij je hyptheekaanvraag ga je wel voor het volledige bedrag? Stel dat het huis 145K kost en ik betaal 14,5k i.v.m. de bankgarantie. Maar uiteindelijk wil ik 10k spaargeld in de woning steken. Is het dan handig om een hypotheek aan te vragen voor 139,5K (145-4,5)?

Er moeten mogelijk nog dingen veranderd worden aan de woning (badkamer). Kan ik dan beter mijn maximale hypotheek nemen (155K) en de kostenkoper zelf betalen van mijn spaargeld. Ik zit even te dubben wat financieel het aantrekkelijkste is.
Bankgarantie is altijd nodig, meestal verzorgt je hypotheekverstrekker deze. Leg je die zelf in dan krijg je dat geld terug op het moment dat de overdracht plaatsvind. De bankgarantie is bedoeld voor verkoper wanneer jij besluit af te zien van de koop, terwijl het voorlopige koopcontract al getekend is.

Financieel aantrekkelijkst is uiteraard een zo laag mogelijke hypotheek, maar ik kan me voorstellen dat lekker douchen ook iets waard is ;)
Reken anders eens uit wat het je scheelt in maandlasten. Waarschijnlijk 10-tjes werk.

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-09-2013 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik snap het, dus de bankgarantie die ik dan zelf betaal krijg ik dan gewoon terug.
Het probleem is dat ik zaterdagmiddag contact had met de makelaar en ik straks ga kijken. Indien het wat is dan zal ik vanmiddag direct contact opnemen met de hypotheekadviseur over hoe en wat.
De makelaar wil uiterlijk 23.59 uur vanavond een bod horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Zo... dit weekend hebben we maar eens besteed aan het verkennen van een aantal buurten in de gemeente waar we nu naar een huis aan het kijken zijn. Er zelf doorheen lopen (en hier en daar eens wat buurtbewoners aanschieten en wat kletsen over de buurt) is toch best nuttig. Zo zijn er al een aantal woningen die op basis van onze internet-verkenningen interessant leken afgevallen toen we zelf eens door de buurt liepen, maar is ook een woning die we al geschrapt hadden op basis van Streetview weer terug op de lijst van opties nadat we er zelf geweest waren. De beelden bleken verouderd en de situatie zeer ten gunste verbeterd :) Ook een paar interessante huizen gespot die ons eerder niet zo opgevallen waren, en hier en daar zelfs wat "inside information" gekregen over de verkopers van huizen: scheiding, vraagprijs te hoog (van een buurman in exact zo'n zelfde huis), etc.

Next up: proberen wat bezichtigingen te plannen. Oh, en binnenkort zelf een makelaar over de vloer om eens te kijken wat ons appartement kan gaan opleveren (en hoeveel we dus onder water staan...)

[ Voor 7% gewijzigd door ATS op 02-09-2013 09:19 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Zaterdag een nieuw huis gekocht waarvan we het koopcontract deze week gaan tekenen.

Na onderhangelingen van circa 1 week kwamen we uit op een prijs van 278.000, te hoog voor NHG grens van 276.190. Met wat creativiteit in boekhouding gaan we de roerende zaken overnemen voor zo'n 1400.

Er is nog geen brochure en huis heeft niet op funda gestaan, bij de eerste bezichtiging hebben we een paar foto's gemaakt. Maar het is net te weinig om een goed beeld te hebben van de huidige inrichting.

Aangezien we eind deze week op vakantie gaan voor 3 weken vraag ik me af of het verstandig is om bij de huidige bewoners aan te bellen met de vraag of zij wat foto's maken?
De (verkoop)makelaar werkt in dit geval alleen vertragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

Galois

1811 - 1832

Werkt het volgende zo?

Even aan de hand van een voorbeeld:
Inkomen man: 70.000
Inkomen vrouw: 30.000
Geen eigen woning, huur: 1200/maand
verzamelinkomen: 100.000
1 kind, 130u per maand kinderopvang
Kinderopvangtoeslag: 136 euro per maand

Als dit gezin een huis koopt van 400.000 euro en 5% rente betaald, dus 20.000 euro per jaar, wordt dit afgetrokken van het verzamelinkomen en is het verzamelinkomen 80.000 euro geworden. Dit houdt een kinderopvangtoeslag van 289 euro per maand in.

Conclusie: je betaalt minder netto kinderopvangtoeslag als je een eigen huis hebt. Je hypotheek is 150€ 'goedkoper' tov huren.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

Galois

1811 - 1832

smesjz schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:30:
Zaterdag een nieuw huis gekocht waarvan we het koopcontract deze week gaan tekenen.

Na onderhangelingen van circa 1 week kwamen we uit op een prijs van 278.000, te hoog voor NHG grens van 276.190. Met wat creativiteit in boekhouding gaan we de roerende zaken overnemen voor zo'n 1400.

Er is nog geen brochure en huis heeft niet op funda gestaan, bij de eerste bezichtiging hebben we een paar foto's gemaakt. Maar het is net te weinig om een goed beeld te hebben van de huidige inrichting.

Aangezien we eind deze week op vakantie gaan voor 3 weken vraag ik me af of het verstandig is om bij de huidige bewoners aan te bellen met de vraag of zij wat foto's maken?
Waarom niet? Logische vraag in mijn ogen... Of bel ze even...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Galois schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:34:
Conclusie: je betaalt minder netto kinderopvangtoeslag als je een eigen huis hebt. Je hypotheek is 150€ 'goedkoper' tov huren.
Grofweg: ja. Je belastbaar (verzamel) inkomen daalt door aftrekposten, en HRA is daar een hele grote factor in. En ja, daardoor gaan toeslagen omhoog.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
smesjz schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:30:

Ik zou gewoon zelf wat foto's maken (natuurlijk in overleg met de huidige bewoners). Dan weet je zeker dat je foto's van de juiste hoeken hebt.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 02 september 2013 @ 08:50:
[...]

Bankgarantie is altijd nodig, meestal verzorgt je hypotheekverstrekker deze. Leg je die zelf in dan krijg je dat geld terug op het moment dat de overdracht plaatsvind. De bankgarantie is bedoeld voor verkoper wanneer jij besluit af te zien van de koop, terwijl het voorlopige koopcontract al getekend is.

Financieel aantrekkelijkst is uiteraard een zo laag mogelijke hypotheek, maar ik kan me voorstellen dat lekker douchen ook iets waard is ;)
Reken anders eens uit wat het je scheelt in maandlasten. Waarschijnlijk 10-tjes werk.
Dat is niet altijd waar zorg ervoor dat je dit van tevoren met de notaris besproken hebt. Als de notaris dit namelijk ziet als de eerste 10% die naar de koper gaat heb je over die 10% geen HRA.
Mocht je 100% willen financiëren maar wel een waarborg kunnen storten zorg dan dat de waarborgsom terug wordt gestort door de notaris en niet wordt afgetrokken van het te betalen bedrag.
Binnetie schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:16:
Ik snap het, dus de bankgarantie die ik dan zelf betaal krijg ik dan gewoon terug.
Het probleem is dat ik zaterdagmiddag contact had met de makelaar en ik straks ga kijken. Indien het wat is dan zal ik vanmiddag direct contact opnemen met de hypotheekadviseur over hoe en wat.
De makelaar wil uiterlijk 23.59 uur vanavond een bod horen...
Zo die makelaar zet druk op de ketel. Ik zou me nooit tot zoiets laten dwingen denk eerst maar goed na over de voors en tegens voordat je uberhaupt een bod uit brengt.

[ Voor 21% gewijzigd door Wceend op 02-09-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wceend schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:21:
[...]
Zo die makelaar zet druk op de ketel. Ik zou me nooit tot zoiets laten dwingen denk eerst maar goed na over de voors en tegens voordat je uberhaupt een bod uit brengt.
Als het anders de executie verkoop in gaat kan ik me dat voorstellen, en je kan natuurlijk van te voren redelijk een afweging maken. Maar ik zou me inderdaad niet op laten jagen. Je kan beter geen bod uitbrengen als je het niet zeker weet, of een te laag bod als je twijfels hebt of het het wel waard is. Je kan immers beter een mooi huis mislopen, dan dat je een verkeerd huis koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Woy schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:37:
[...]

Als het anders de executie verkoop in gaat kan ik me dat voorstellen, en je kan natuurlijk van te voren redelijk een afweging maken. Maar ik zou me inderdaad niet op laten jagen. Je kan beter geen bod uitbrengen als je het niet zeker weet, of een te laag bod als je twijfels hebt of het het wel waard is. Je kan immers beter een mooi huis mislopen, dan dat je een verkeerd huis koopt.
o sorry wist niet dat het om een mogelijke executie verkoop gaat. In dat geval is het wel logisch maar dan is het ook extra oppassen omdat de bank ook partij is en toestemming dient te geven voor verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wceend schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:44:
[...]

o sorry wist niet dat het om een mogelijke executie verkoop gaat. In dat geval is het wel logisch maar dan is het ook extra oppassen omdat de bank ook partij is en toestemming dient te geven voor verkoop.
Natuurlijk is die een partij, maar een bod van jouw kant is natuurlijk ook nog niet 100% bindend, dus in dat opzicht is het nog niet zo'n probleem om direct een bod te moeten doen. Je kan er immers altijd nog onderuit binnen enkele dagen. Netjes is het net niet helemaal, maar je moet in eerste instantie aan jezelf denken in deze.

Pagina: 1 ... 82 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.