Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.860 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik wel dezelfde ervaring heb met makelaars.
Ik ben koper en verkoper tegelijk en heb dus ervaring met makelaars van beide kanten.

Bij het bezichtigen van een huis al enkele keren gehad dat een makelaar te laat komt. Soms komt het ook voor dat hij weinig kennis heeft van het huis. Hij hoeft van mij echt niet alle details te weten, maar de standaard vragen zou hij toch moeten kunnen beantwoorden. Ik moet me ook voorbereiden als ik een vergadering heb op mijn werk.
Het ergste wat ik heb meegemaakt is dat je nog om wat verdere informatie vraagt of iets wat de makelaar nog moet uitzoeken. Er werd gezegd dat hij dat nog zou toesturen, maar ondertussen werd er niks opgeschreven van de vraag en in de auto terug zeiden mijn vriendin en ik al tegen elkaar dat we daar nooit meer iets van horen. We hebben er nog over zitten denken om de verkoopster van het huis te laten weten wat een slechte makelaar ze had...

Mijn eigen verkoopmakelaar ben ik zeer tevreden over (natuurlijk, anders had ik allang een andere genomen..)
Zo weet ik dat hij na ieder bezichtigen nabelt om te vragen wat ze er van vonden, zodat we ook wat feedback hebben. Ook bij elke bezichtigen die geannuleerd wordt belt hij na wat de reden is en of een nieuwe afspraak misschien beter uitkomt.

In zoverre is het dat jij bij de verkoop van een huis voor een groot deel overgeleverd bent aan je makelaar. Ik weet niet hoeveel telefoontjes mijn makelaar krijgt om mijn huis te bezichtigen en hoeveel hij er misschien wel afhoudt omdat het hem niet uitkomt. Daar kom je natuurlijk bijna nooit achter. Vandaar dat een goed gesprek geen overbodige luxe is voordat je een verkoopmakelaar uitkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:01
Lonestander schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:55:
Wat is trouwens jullie kijk op een samenlevingscontract?

Is het verstandig om dit gelijk ook te laten opstellen bij het kopen van een huis met je vriendin, of kan dit net zo goed op een later tijdstip?
Meteen doen; eigenaarschap, nalatenschap en evt bijzondere afspraken bij relatiebreuk vastleggen.
Helaas zie ik te vaak in de omgeving dat dit niet goed geregeld is en dan tot een kleine burgeroorlog leidt. Ga uit van het beste, bereid je voor op het slechtste - zoiets geredeneerd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik dacht eigenlijk dat wij een vrij goedkope notaris hadden gevonden, maar als ik de prijzen hier lees valt dat blijkbaar toch tegen :( Onze offerte is als volgt:

Notariskosten
Starterspakket (levering, hypotheek en samenlevingscontract) 707,00

Vaste kosten
Kadasterkosten (inzage) 56,50
Kadasterkosten (inschrijving) 290,00
Registratiekosten (samenlevingscontract) 16,34
Dossierkosten (o.a. inzages GBA, VIS en CIR) 40,00
BTW 172,17
Totaal 1282,01

Zit bij ons wel samenlevingscontract bij inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
ik denk dat de meesten hier praten over levering en hypotheek en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:04
Is het niet veel praktischer om als je een huis koopt gelijk voor geregistreerd partnerschap te gaan? Je gaat zo'n commitment toch niet aan als je nog twijfels hebt aan elkaar?

Overigens is bij een notaris genoeg te onderhandelen, die tarieven liggen niet vast. Als je geen gekke dingen vraagt is het voor hun ook maar productiewerk. Ik heb een offerte klaarliggen voor 500 euro van toen ik dacht dat ik een huis gekocht had in november. Maar goed, ik doe wel vaker zaken met notarissen dat scheelt natuurlijk.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:15:
Je moet echt eerst gaan kijken en in gesprek met de makelaar om er achter te komen of je met pensionado's te maken hebt die het huis al lang en breed hebben afgelost of met een jong gezin wat tot over hun oren onder water staat. In dat laatste veelvoorkomende geval is de kans groot dat je er niet uit komt, maar dat wil niet zeggen dat mijn interesse in het huis niet oprecht is en dat ik gewoon voor de lol dat huis heb bezichtigd.
Zal wel aan mij liggen maar toen wij een huis kochten (en ik zie geen reden om dat anders te doen als we in de toekomst weer zouden willen kopen) boeide het mij totaal niet met wat voor soort verkopers we te maken zouden hebben/krijgen.
Het zal mij eerlijk gezegd jeuken of het pensionado's zijn of een jong gezin en ook de financiële situatie zal me jeuken.
Ik ga pas bezichtigen als het huis en de buurt me bevalt en de prijs vervolgens ook nog eens realistisch is/lijkt.
Vervolgens heeft de verkoper een vraagprijs, wij een budget gebaseerd op wat wij het huis waard vinden en dan probeer je er samen uit te komen als de bezichtiging positief was.

Wat ik echter meen te lezen in jouw woorden is dat jij er veel meer werk van maakt en de financiële situatie van de verkopers meeneemt in de onderhandelingen en kennelijk jouw bod daarop afstemt.
Dat is uiteraard je goed recht maar tegelijkertijd wordt het dan begrijpelijker waarom je zoveel bezichtigingen hebt gehad en er niet uitkomt.
Ga je bijvoorbeeld ook kijken bij huizen waar een enorm gat zit tussen de vraagprijs en de prijs die jij bereid bent om te betalen waarbij je de hoop hebt dat gat te kunnen dichten (in jouw voordeel) omdat je de financiële situatie kent of denkt te kennen?
Hoe kan het dat als we een telefoon kopen we hele topics voor schrijven op Tweakers, reviews gaan lezen over alle topmodellen, in de price watch precies gaan kijken waar we nog net 2 euro goedkoper uit zijn etc, maar dat bij de aankoop van het huis wordt verwacht dat je in een uurtje een beslissing neemt?
Wie is we?
Dat er op Tweakers regelmatig topics voorbij komen over telefoons en mensen zeeën van tijd investeren voor ze een keuze maken heeft imho meer met het soort publiek te maken dan met de dagelijkse praktijk.
Het gros van de telefoon kopers koopt gewoon zo'n ding en doet niet of nauwelijks onderzoek.
Verder zie je mij nergens zeggen dat je geen goed onderzoek moet/mag doen voor je een huis koopt en dat je in een uurtje moet beslissen maar er zit wel een heel groot verschil tussen beslissen in een uurtje en na twintig plus bezichtigingen nog steeds niets hebben.
Blijkbaar is overwerken een vies woord. Ik zit nog op mn werk en heb net een pizza achter de kiezen en dan mag ik weer verder. Er zijn genoeg mensen die regelmatig 60 uur in de week werken. Een makelaar die in een moeilijke markt actief is en een goede boterham verdient mag best af en toe een uurtje langer werken, hoort er gewoon bij. Anders moet hij een ander vak zoeken. Bovendien is zn beloning vaak afhankelijk van zijn succes dus wordt een extra stapje ook beloond. Van bijv. een ambtenaar verwacht ik dat half 5 het gemeentehuis dicht is, maar van een makelaar mag ik andere verwachtingen hebben. Daar ga ik me verder niet voor verdedigen, ik wist niet dat hier zoveel makelaars zaten die dat anders zien.
Geen idee hoeveel makelaars hier zitten, ik ben er in ieder geval geen een en werk in de ICT.
Bij ons is overwerken absoluut geen vies woord maar regelmatig 60 uur per week werken wordt hier in ieder geval niet (meer) gedaan.
Die tijd hebben we (gelukkig) achter ons gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Jiffy

God, you're ugly!

ph4ge schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:39:
Is het niet veel praktischer om als je een huis koopt gelijk voor geregistreerd partnerschap te gaan? Je gaat zo'n commitment toch niet aan als je nog twijfels hebt aan elkaar?
Waarom adviseer je een geregistreerd partnerschap en geen huwelijk? Technisch is er namelijk (vrijwel) geen verschil.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Jiffy schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:56:
[...]

Waarom adviseer je een geregistreerd partnerschap en geen huwelijk? Technisch is er namelijk (vrijwel) geen verschil.
Sociaal gezien wel. Bij een huwelijk verwachten familie en bekenden vaak een feest en een bruid een jurk enzo ^) , en dat geld kan je nu beter in het huisinvesteren 8)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02
Lonestander schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:55:
Wat is trouwens jullie kijk op een samenlevingscontract?

Is het verstandig om dit gelijk ook te laten opstellen bij het kopen van een huis met je vriendin, of kan dit net zo goed op een later tijdstip?
Wij zitten sinds juli in het huis en willen het wel nog één dezer weken regelen. Tot nu toe is het er nog niet gekomen maar de bedoeling is het gelijk te doen. Gelukkig hebben we nog geen ruzie ;)

Wat het huizen bekijken betreft: wij hebben uiteindelijk toch ook behoorlijk wat huizen bekeken hoor. Een stuk of vier op een open huizen dag, drie stuks bij de "kennismaking" met de aankoopmakelaar, een juweeltje dat weg was voordat we met de ogen konden knipperen, een woning die we uiteindelijk te duur vonden, een woning waar de verkopers niet wilden zakken, één bleek toch op palen te staan en een stuk of zes huizen viel om diverse redenen gewoon tegen in de praktijk (te klein, staat van onderhoud, optrekkend vocht, geen privacy op terras, tuin te klein). Dan ga je ook al snel richting de twintig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ATS schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:03:
[...]

Sociaal gezien wel. Bij een huwelijk verwachten familie en bekenden vaak een feest en een bruid een jurk enzo ^) , en dat geld kan je nu beter in het huisinvesteren 8)
Als je nadien wilt trouwen moet je toch eerst je partnerschap laten ontbinden, volgens mij kun je of trouwen of registreren - niet beide. Samenlevingscontract is dus handige opstap.

Overigens kan trouwen in 8 minuten en 14 seconden, voor weinig tot gratis. Wij houden ook niet van circusdag, dus hebben het op onze manier over een periode van een jaar gedaan met dus de 8 minuut 14 versie in het gemeentehuis. Geniaal, zo van genoten :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:06:
[...]

Als je nadien wilt trouwen moet je toch eerst je partnerschap laten ontbinden, volgens mij kun je of trouwen of registreren - niet beide. Samenlevingscontract is dus handige opstap.
Wij hebben ook een geregistreerd partnerschap en dit kunnen ze gewoon "omzetten" naar getrouwd.
Je hoeft niet in ondertrouw te gaan en officieel is tekenen volgens mij ook niet nodig, maar als je echt wil trouwen hoort dat er wel bij natuurlijk.

Wel is het zo dat we in dezelfde gemeente "moeten" trouwen als we willen trouwen, dat schijnt niet te mogen in een andere gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

D-e-n schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:05:
[...]
één bleek toch op palen te staan
Serieuze vraag: ik heb eigenlijk altijd gewoond in huizen op palen, en nooit bedacht dat daar nadelen aan zouden hangen. Kan je eens uitleggen wat het probleem is van een huis op palen? Ik had altijd de indruk dat zo ongeveer elk gebouw in Nederland op palen staat zodat het ook recht blijft staan in deze drassige delta....

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATS schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:20:
[...]

Serieuze vraag: ik heb eigenlijk altijd gewoond in huizen op palen, en nooit bedacht dat daar nadelen aan zouden hangen. Kan je eens uitleggen wat het probleem is van een huis op palen? Ik had altijd de indruk dat zo ongeveer elk gebouw in Nederland op palen staat zodat het ook recht blijft staan in deze drassige delta....
Je hebt verschillende typen fundering maar een (houten) paalfundering is zeker bij oudere gebouwen inderdaad heel gebruikelijk. Dat levert over het algemeen ook geen enkel probleem op, maar er zijn bepaalde notoire probleemgebieden in Nederland waar paalrot extreem veel voorkomt. Dordrecht is daar een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

1 woord: paalrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De overgrote meerderheid van de gebouwen op palen heeft daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02
[...]

Sorry voor de verwarring maar voor ons is dit "probleem" al zo gewoon dat we er niet bij stil staan dat het in de meeste gevallen natuurlijk een voordeel is als een huis op palen staat. Als je in het westen nu een huis gaat bouwen zet je het bijna altijd op palen.
In de gemeente waar ik vandaan kom (Dordrecht) hadden ze inderdaad last van paalrot. Waar ik nu woon (Haarlem) is er de palenpest. Dat is net iets anders maar het gevolg is uiteindelijk hetzelfde: je houten palen gaan eraan. En ook al was een huis op houten palen op dit moment nog in orde, wij wilden het risico niet nemen met het kopen van zo'n huis in een wijk waar het veel voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 21:55
RoadKill21 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:31:
Totaal ander onderwerp, maar mocht je interesse hebben in de geluidsoverlast in de buurt van een woning. Dan kan je een indicatie krijgen op de website van de RIVM.
Dat is een leuke! Het klopt ook nog. Waar ik vandaan kom "matig" (ik zou het verschrikkelijk noemen...) waar ik nu woon "goed". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcl! schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:42:
[...]

Dat is een leuke! Het klopt ook nog. Waar ik vandaan kom "matig" (ik zou het verschrikkelijk noemen...) waar ik nu woon "goed". :)
Ik vind het juist niet zo betrouwbaar. Het geeft bij de woning van mijn ouders "matig" aan en bij een woning van vrienden "redelijk", terwijl dat eerste huis aan de rand van een klein stadje in het oosten is gelegen, heerljk in het groen waar je geen kip hoort, en het laatste huis middenin het centrum van Rotterdam ligt :)

Lawaai is bovendien één van de meest subjectieve overlastgevers. Persoonlijk heb ik liever wat meer omgevingslawaai (verkeer, treinen e.d.) dan 'sociale overlast' (late feestjes, harde muziek e.d.). Dat eerste kan ik wel negeren, aan dat laatste erger ik me wezenloos.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:06:
[...]
Lawaai is bovendien één van de meest subjectieve overlastgevers. Persoonlijk heb ik liever wat meer omgevingslawaai (verkeer, treinen e.d.) dan 'sociale overlast' (late feestjes, harde muziek e.d.). Dat eerste kan ik wel negeren, aan dat laatste erger ik me wezenloos.
Inderdaad, bij mijn huis geeft hij "redelijk" aan, en bij mijn ouders "matig". Terwijl mijn ouders echt een stuk rustiger wonen. Er is inderdaad wat meer constant geluid van een snelweg die een eindje verder weg ligt, maar de geluidsoverlast is IMHO zeker een stuk lager dan bij mij in een woonwijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
De sociale overlast is ook de reden dat ik mijn vorige woonstede "verschrikkelijk" zou willen noemen ;)
Overigens kan ik me voorstellen dat die site betrouwbaarder is op dichtbevolkte plekken (meer data) dan dunbevolkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:54:
Wat ik echter meen te lezen in jouw woorden is dat jij er veel meer werk van maakt en de financiële situatie van de verkopers meeneemt in de onderhandelingen en kennelijk jouw bod daarop afstemt.
Dat is uiteraard je goed recht maar tegelijkertijd wordt het dan begrijpelijker waarom je zoveel bezichtigingen hebt gehad en er niet uitkomt.
Ga je bijvoorbeeld ook kijken bij huizen waar een enorm gat zit tussen de vraagprijs en de prijs die jij bereid bent om te betalen waarbij je de hoop hebt dat gat te kunnen dichten (in jouw voordeel) omdat je de financiële situatie kent of denkt te kennen?
Ik weet niet wanneer jij je huis gekocht hebt, maar waarschijnlijk vergeet je de tijd waar we inzitten. De huizenprijzen zijn meer dan 20% gedaald, de vraagprijzen een paar procent. Je moet dus veel meer onderhandelen. Als je je laat af schrikken door hoge vraagprijzen vind je nooit een huis.

Ik ga bij huizen bekijken die ik vind dat haalbaar moeten zijn. Ik maak mee dat mensen meer dan 20% vragen boven recente transacties van vergelijkbare huizen. Ik ga dan toch kijken ook al weet ik dat ik nooit ga bieden wat hun vragen. Dan merk je pas of je te maken hebt met realistische verkopers die gewoon hoog in hebben gezet en dat er onderhandelingsruimte is of dat je te maken hebt met mensen die nou eenmaal een hypotheek hebben van 4 ton terwijl het huis van de buren 3 maanden geleden voor 3 ton verkocht is. Ook sta je dan open voor argumenten waarom het huis inderdaad een ton duurder zou moeten zijn dan het huis van de buren, dat zie je ook niet aan de advertentie. Een bezichtiging is voor de verkoper een kans om kopers te overtuigen, dat moet je niet zien als een last.

Ik stel me bod niet af op hun situatie, in principe kan mij de situatie van de verkopers niet schelen want ik bied wat ik het huis waard vind. Ik stel mijn bod af op mijn situatie en de situatie in de markt, ik hoef helemaal niet onderste uit de kan. En dan kom je er uit of niet, dat hoort erbij. De verkoper heeft geen enkele verplichting om mijn bod te accepteren en ik heb geen enkele verplichting om dat huis te kopen als we onderhandelen, en met de beste bedoelingen kan het toch zijn dat je elkaar niet vindt. Maar de kans dat je er uit komt met een verkoper die een ton onder water staat is een stuk kleiner dan met iemand die lekker van zn overwaarde wil gaan genieten. Of je met het eerste of het laatste te maken hebt blijkt niet uit de advertentie.
Jiffy schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:56:
In mijn geval zien we het huwelijk als iets ceremonieels wat we doen als we helemaal gesetteld zijn en hebben gespaard voor een leuk feestje. Geregistreerd partnerschap heeft alle voordelen maar dan zonder de ceremonie. Ik neem aan dat jullie van jezelf wel weten of je wil trouwen of niet. Naar mijn mening is een samenlevingscontract leuk als je samen gaat huren, of als een van de partners koopt en de ander erbij komt wonen. Maar als je echt samen zo'n commitment aan gaat dan doe je dat omdat je helemaal zeker van elkaar bent en is het praktischer, goedkoper en waarschijnlijk beter om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Anders moet je inderdaad apart een testament maken, bijhouden wat van wie is en wie wat betaalt, etc etc, terwijl je niet samen gaat kopen bij wijze van test of je bij elkaar gaat blijven maar dat besluit als het goed is al lang genomen hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door ph4ge op 16-08-2013 11:29 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59
Hier een korte update, ben nog niet weer benaderd door de makelaarskantoortjes voor de bezichtigingen die ik wil gaan doen. Ik had verwacht dat ze er veel meer bovenop zouden zitten.
Ik wacht even een terugkoppeling af van een makelaar die 3 huizen te koop heeft staan die ik wil bezichtigen, dan kan ik nog kijken of ik er een andere bezichtiging omheen kan plannen.

Tot nu toe had ik er dus veel meer van verwacht, je merkt ook dat het geen spontane gesprekken zijn. Het is meer van 'pff nou we hebben een beller maar ondertussen blijf ik bezig met andere dingen doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Lees mijn reactie op je eerdere berichten ook nog even, ik denk dat je die gemist hebt. Iets met gunnen.
Binnetie schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:26:
Hier een korte update, ben nog niet weer benaderd door de makelaarskantoortjes voor de bezichtigingen die ik wil gaan doen. Ik had verwacht dat ze er veel meer bovenop zouden zitten.
Ik wacht even een terugkoppeling af van een makelaar die 3 huizen te koop heeft staan die ik wil bezichtigen, dan kan ik nog kijken of ik er een andere bezichtiging omheen kan plannen.

Tot nu toe had ik er dus veel meer van verwacht, je merkt ook dat het geen spontane gesprekken zijn. Het is meer van 'pff nou we hebben een beller maar ondertussen blijf ik bezig met andere dingen doen'.
Als je dat zo ervaart koppel dat gewoon terug. Begin je zin met ik en wellicht doen ze er wat mee. (Ik, omdat je dan geen verwijt maakt, maar je gevoel deelt. 'Ik heb de indruk dat je erg druk bent en had gehoopt op een wat enthousiaster onthaal voor het bekijken van .. etc'.)

[ Voor 73% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-08-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:24:
De overgrote meerderheid van de gebouwen op palen heeft daar geen last van.
Hangt toch wel van het bouwjaar en locatie af, oudere gebouwen die volledig op houten palen staan (ook boven grondwaterniveau) komt op hetzelfde neer als een gebouw zonder heipalen.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 16-08-2013 11:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er nog geen last van gehad in mijn huis uit 1937 met houtenpalenfundering. N=1 natuurlijk, maar afgezien van specifieke problemen zoals paalrot, paalpest etc. heeft het overgrote deel van de oudere huizen volgens mij geen problemen. Wel is het natuurlijk zo dat je in oudere woningen een zekere mate van werking moet accepteren, maar dat is nu eenmaal inherent aan het gebruik van verschillende materialen (baksteen, hout, beton). Maar dat zijn geen problemen in de zin van deuren die niet meer sluiten, muren die scheuren gaan vertonen etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:56:
Ik heb er nog geen last van gehad in mijn huis uit 1937 met houtenpalenfundering. N=1 natuurlijk, maar afgezien van specifieke problemen zoals paalrot, paalpest etc. heeft het overgrote deel van de oudere huizen volgens mij geen problemen. Wel is het natuurlijk zo dat je in oudere woningen een zekere mate van werking moet accepteren, maar dat is nu eenmaal inherent aan het gebruik van verschillende materialen (baksteen, hout, beton). Maar dat zijn geen problemen in de zin van deuren die niet meer sluiten, muren die scheuren gaan vertonen etc.
Dan staat bij jou het grondwaterniveau (nog steeds) hoger dan de houten palen zoals het hoort, dat is lang niet overal het geval. Dat is een heel ander probleem dan bijvoorbeeld paalrotPalenpest wat ook voor kan komen bij palen die WEL gewoon onder water staan.

Palen die boven het grondwaterpeil komen rotten onherroepelijk weg. Nog oudere huizen werden vaak op palen gebouwd die niet eens bedoeld waren om onder het grondwaterpeil te blijven, in dat geval komt het er dus gewoon op neer dat je na enkele (tientallen)jaren geen heipalen meer hebt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:36:
Lees mijn reactie op je eerdere berichten ook nog even, ik denk dat je die gemist hebt. Iets met gunnen.
Je hebt gewoon te maken met een professionele makelaar. De verkoper weet van mij niets meer dan dat ik X heb geboden op het huis, met mogelijk nog 2 zinnen toelichting. En de verkoper mag van X vinden wat hij wil, hij zal het acceptabel vinden of niet. Veel meer dan dat ik al in de omgeving woon, een vrouw heb en dat we beiden werken weet de makelaar ook niet. Maak altijd wel praatje pot maar ga niet mn levensverhaal vertellen.

Ik kan me niet voorstellen dat een makelaar een bod communiceert naar de verkoper met als toevoeging: "Ik zou het ze niet gunnen." Zelfs als hij dat denkt omdat hij door mij een uur later thuis is, wat ik me niet kan voorstellen, zal hij dat vast voor zich houden. Überhaupt kan ik me niet voorstellen dat je het huis niet verkoopt aan de hoogste bieder maar aan iemand die minder biedt omdat je het hem meer gunt. Net zo goed als ik niet meer ga bieden voor een huis heb omdat het zo'n aardige makelaar is.

Klinkt als makelaarspraat.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 16-08-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
ph4ge schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:18:
[...]
Toch wel grappig dat kennelijk iedereen die vind dat een makelaar niet aan elke krankzinnige eis van een koper hoeft te voldoen meteen maar een makelaar moet zijn... Ik ben zelf in ieder geval zeker geen makelaar (maar IT auditor binnen de financiële dienstverlening, tot recent operational auditor bij een hypotheekverstrekker).

Maar resumerend: denk oprecht dat je ook in deze markt als koper veel meer bereikt als je je ook als koper flexibel en open opsteld. En dat de gunfactor inderdaad een veel grotere rol speelt als jij denkt, ook in die gevallen waar dat voor de koper waarschijnlijk zeker niet rationeel of zelfs verstandig is.

In mijn ervaring als zowel koper als verkoper kom je er altijd wel uit qua bezichtigingstijd als beide partijen redelijk zijn. Ja, die ervaring is in een andere tijd, verkopers hadden toen de markt mee ipv kopers, maar analogie is zeker te trekken: ook daar bereikten verkopers die inflexibel het onderste uit de kan wilden hebben uiteindelijk minder.

Wat mij betreft einde discussie en lets agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
xahmol schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:30:
Toch wel grappig dat kennelijk iedereen die vind dat een makelaar niet aan elke krankzinnige eis van een koper hoeft te voldoen meteen maar een makelaar moet zijn...

[...]

Wat mij betreft einde discussie en lets agree to disagree.
Dat zeg ik helemaal niet, een uurtje overwerken is geen krankzinnige eis.

Verder reageer ik op zijn praatje over de gunfactor, niet op een of andere krankzinnige eis die niet ingewilligd wordt. Ik heb goed onderbouwd waarom ik de gun factor onzin vindt. Volgens mij zegt een makelaar alleen maar "we gunnen het jullie zo erg" in de hoop dat jij je gevleid voelt/het hun ook gaat gunnen/je schuldig gaat voelen dat je er niet uit gaat komen en daarom wellicht wat meer betaalt. Geloof het of niet, hij lijkt te denken dat ik geen huis heb gekocht omdat het me niet gegund werd, maar er werd juist gezegd van wel.

Dat er sommige mensen zijn die voor 2009 een hele andere ervaring hadden toen ze een huis gingen kopen is misschien wel een van de redenen dat we nu zo in de shit zitten met zn allen. ;) Je benadert je bank met de kennis van nu ook heel anders als dat vroeger gebruikelijk was, toch?

[ Voor 34% gewijzigd door ph4ge op 16-08-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ph4ge schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:18:
[...]

Je hebt gewoon te maken met een professionele makelaar. De verkoper weet van mij niets meer dan dat ik X heb geboden op het huis, met mogelijk nog 2 zinnen toelichting. En de verkoper mag van X vinden wat hij wil, hij zal het acceptabel vinden of niet. Veel meer dan dat ik al in de omgeving woon, een vrouw heb en dat we beiden werken weet de makelaar ook niet. Maak altijd wel praatje pot maar ga niet mn levensverhaal vertellen.

Ik kan me niet voorstellen dat een makelaar een bod communiceert naar de verkoper met als toevoeging: "Ik zou het ze niet gunnen." Zelfs als hij dat denkt omdat hij door mij een uur later thuis is, wat ik me niet kan voorstellen, zal hij dat vast voor zich houden. Überhaupt kan ik me niet voorstellen dat je het huis niet verkoopt aan de hoogste bieder maar aan iemand die minder biedt omdat je het hem meer gunt. Net zo goed als ik niet meer ga bieden voor een huis heb omdat het zo'n aardige makelaar is.

Zie dan toch wat ruimte voor verbetering :) Ik bedoel, wat is je verhaal dan als je een lager bod neerlegt, waarvan je als reactie krijgt dat ze het te laag vinden?

Makelaar gaat meer vertellen dan dat jij nu denkt - zeker als je zelf zo weinig meebrengt. Als de makelaar jouw bod ook te laag vindt, dan zal die dat melden, als ie vindt dat je op een niet subtiele manier geld wilt verdienen over het leed van een ander (scheiding), zal ie dat ook doen. Net als dat jij weet dat die mensen in scheiding liggen en gebruik probeert te maken van die kennis.

Makelaars die ik meegemaakt heb waren niet altijd even handig, maar heb ook al een paar keer meegemaakt dat ze tegen me zeiden, je doet een prima bod, ik ga de verkopers proberen te overtuigen voor je omdat ik denk dat ze er goed aan doen. Juist het kopen/verkopen van een huis is emotie - juist als je daar als botte technocraat in gaat kun je het wel eens niet treffen met wie je tegen komt. Als mensen het je niet gunnen kost het je geld.

Voorbeeldje: Veel mensen gaan het huis afkraken tegen over de makelaar, keuken moet eruit, gras is niet groen genoeg en de tuin is niet zonnig genoeg. Vervolgens doen ze wel een bod - waarmee ze zich volledig belachelijk maken. Andersom kan in je voordeel werken: Ik belde de makelaar op en zei hem dat we gevallen waren voor het huis waar we nu in wonen. We vinden het geweldig, niets op aan te merken. Vervolgens geef ik aan dat ik een bod wil doen en dat we bieden wat we voor dit huis over hebben. Niet wat we max kunnen lenen, niet wat het wellicht waard is, maar wat wij er voor over hebben. Dat was 70k onder de vraagprijs. Reactie was niet erg enthousiast, maar omdat we zo positief zijn ging ie het maar wel voorleggen. Dat heeft al met al nog heel wat maanden gekost, maar het bod is nooit afgewezen! Ze bleken het ons uiteindelijk ook te gunnen, voor 70k onder de vraagprijs. Heb me ook aan mijn woord gehouden dat dit het uiteindelijke bod was en er geen 1 euro bij zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:01:
Zie dan toch wat ruimte voor verbetering :) Ik bedoel, wat is je verhaal dan als je een lager bod neerlegt, waarvan je als reactie krijgt dat ze het te laag vinden?
Of ik verhoog me bod of ik haak af.
Makelaar gaat meer vertellen dan dat jij nu denkt - zeker als je zelf zo weinig meebrengt. Als de makelaar jouw bod ook te laag vindt, dan zal die dat melden, als ie vindt dat je op een niet subtiele manier geld wilt verdienen over het leed van een ander (scheiding), zal ie dat ook doen. Net als dat jij weet dat die mensen in scheiding liggen en gebruik probeert te maken van die kennis.
Als de makelaar vindt dat het bod niet goed is is hij vrij om dat advies te geven. Heeft niks met wel of niet gunnen te maken.
Makelaars die ik meegemaakt heb waren niet altijd even handig, maar heb ook al een paar keer meegemaakt dat ze tegen me zeiden, je doet een prima bod, ik ga de verkopers proberen te overtuigen voor je omdat ik denk dat ze er goed aan doen. Juist het kopen/verkopen van een huis is emotie - juist als je daar als botte technocraat in gaat kun je het wel eens niet treffen met wie je tegen komt. Als mensen het je niet gunnen kost het je geld.
Bij beide keren dat ik dacht dat er een overeenkomst was en er last minute wat tussen kwam zat de makelaar ook met zn handen in het haar omdat alle seinen op groen stonden maar hij het niet meer voor elkaar kreeg. Makelaars willen vooral transacties maken en zullen er altijd alles aan doen om de verkoper een ook maar enigszins reëel bod te laten accepteren. Ik doe geen onzin bod als ik bied.

Verder ben ik niet bot en zeker geen technocraat, ik stel dit waardeoordeel ook niet op prijs. Ik ben altijd beleefd. Het zit helemaal niet in mn aard om mn levensverhaal op te hangen aan een wild vreemde maar dat hoeft ook niet. Als de makelaar me iets vraagt geef ik gewoon en eerlijk antwoord, ik heb niks te verbergen. Ik zie nogmaals niet wat dit met gunnen te maken heeft, als een makelaar het mij niet gunt omdat hij een uur moet overwerken moet hij dat gelijk zeggen en hoeven we elkaars tijd niet te voldoen als hij toch de transactie alleen maar gaat frustreren.
Voorbeeldje: Veel mensen gaan het huis afkraken tegen over de makelaar, keuken moet eruit, gras is niet groen genoeg en de tuin is niet zonnig genoeg. Vervolgens doen ze wel een bod - waarmee ze zich volledig belachelijk maken. Andersom kan in je voordeel werken: Ik belde de makelaar op en zei hem dat we gevallen waren voor het huis waar we nu in wonen. We vinden het geweldig, niets op aan te merken. Vervolgens geef ik aan dat ik een bod wil doen en dat we bieden wat we voor dit huis over hebben. Niet wat we max kunnen lenen, niet wat het wellicht waard is, maar wat wij er voor over hebben. Dat was 70k onder de vraagprijs. Reactie was niet erg enthousiast, maar omdat we zo positief zijn ging ie het maar wel voorleggen. Dat heeft al met al nog heel wat maanden gekost, maar het bod is nooit afgewezen! Ze bleken het ons uiteindelijk ook te gunnen, voor 70k onder de vraagprijs. Heb me ook aan mijn woord gehouden dat dit het uiteindelijke bod was en er geen 1 euro bij zou komen.
Een makelaar zal altijd elk bod voorleggen aan zn cliënt, het is niet aan hem om te besluiten dat het te weinig is (uitzondering extremen wellicht). Vervolgens zal een makelaar alles in het werk zetten om zn cliënt tot een transactie te laten komen. Een en ander heeft niets te maken met het feit dat je haar zo leuk zat bij de bezichtiging of omdat je zo enthousiast over het huis was. :9

Als ze het aan je verkochten omdat ze je zo leuk vonden hadden ze daar ook niet maanden over hoeven denken. Sterker nog, het lijkt er op dat ze jou achter de hand hebben gehouden in de hoop dat er nog een ander kwam met een beter bod. Als er al sprake was van een extra zetje zal dat waarschijnlijk de marktontwikkeling zijn geweest. Ze zijn je heus niet aardiger gaan vinden in de maanden dat je bod op tafel lag net zo lang totdat ze het je wel gunden, waarschijnlijk zag je bod er gewoon steeds beter uit omdat er geen beter bod kwam en de markt verslechterde.

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet vind dat er wat met mijn gedrag mis is. Ik ben volkomen beleefd en beantwoord alle vragen. Het simpele feit dat ik verlang dat hij een keer een uur overwerkt of op een zaterdag komt opdagen hoort er gewoon bij. Het feit dat ik serieus ben zal op zn minst net zo goed een teken zijn naar de makelaar als dat ik een beetje jolig ga lopen doen. We hebben het over een hoop geld en een zakelijke transactie, het is dan wel fijn als je weet dat je onderhandelingspartner er ook serieus werk van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 21:22

Kju

Ter afsluiting (nogmaals): Ik heb het niet over een situatie waarin ik als makelaar direct heel arrogant laat blijken dat een kandidaat zich aan mijn agenda moet schikken. Ik probeer altijd om een redelijke oplossing te vinden en volgens mij doen de meeste makelaars dat ook wel. Als ik een kandidaat al tig mogelijkheden heb gegeven (avonden, weekends etc.) en het komt steeds niet uit, dan houdt het wel een beetje op. Als de kandidaat daarna ook nog ontevreden en kribbig mij komt vertellen hoe ik mijn werk moet doen, dan zal ik daar snel mee uitgepraat zijn. Er is geen cliënt die mij daarin ongelijk zal geven. Een kandidaat die daadwerkelijk interesse heeft in een object zal toch op enig moment toch wel moeite willen of moeten doen om te kunnen bezichtigen, ik kan moeilijk dat huis naar de kandidaat toe brengen.
V.w.b. de gunfactor: het is niet bewust, maar het is er wel. Heeft te maken met toon, aard en situatie.

En degenen die het topic al een tijdje volgen weten heus wel dat ik zelf niet heel positief ben over de werkwijze van veel collega's: ze zijn laat, houden zich niet aan afspraken, doen hun huiswerk niet, geven onjuiste informatie en rekenen de klanten geld voor werkzaamheden die ze niet hebben uitgevoerd. Maar uitspraken in de richting van "dit is een kopersmarkt en de verkoper/makelaar moet zich maar aan de koper schikken" vind ik onredelijk in de situatie waarin een koper zelf geen enkele flexibiliteit toont. En nee, dan gun ik zo iemand niet eens 100 euro extra er af ;)

Maar dan weer ontopic, als handelaar/koper zijnde: ik heb de afgelopen zes weken al op 12 objecten geboden en ben niet tot een transactie gekomen. Het lijkt wel alsof niemand nog ruimte heeft of dat verkopers gewoon niet in kunnen schatten wat een goed bod is, ondanks dat geen enkele verkoopmakelaars mijn biedingen niet eens slecht vonden. Het zijn altijd moeilijk verkoopbare verrotte objecten waar heel veel werk en kosten aan zit. (hou wel rekening dat ik fors onder de vraagprijs bied, maar dan wel zonder ontbindende voorwaarden, levering binnen een paar dagen).

Dit weekend lekker een paar weken eerst op vakantie en dan zie ik na de nationale openhuizen route weer wat er met de vraagprijzen gebeurt... ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Kju schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:26:
Als ik een kandidaat al tig mogelijkheden heb gegeven (avonden, weekends etc.)

[...].

En degenen die het topic al een tijdje volgen weten heus wel dat ik zelf niet heel positief ben over de werkwijze van veel collega's: ze zijn laat, houden zich niet aan afspraken, doen hun huiswerk niet, geven onjuiste informatie en rekenen de klanten geld voor werkzaamheden die ze niet hebben uitgevoerd.
Dit is alles wat ik vraag en dat lijkt me niet onrealistisch maar is het vaak wel. Ik ben juist de gene die tig mogelijkheden biedt.
Kju schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:26:
Maar dan weer ontopic, als handelaar/koper zijnde: ik heb de afgelopen zes weken al op 12 objecten geboden en ben niet tot een transactie gekomen. Het lijkt wel alsof niemand nog ruimte heeft of dat verkopers gewoon niet in kunnen schatten wat een goed bod is, ondanks dat geen enkele verkoopmakelaars mijn biedingen niet eens slecht vonden. (hou wel rekening dat ik fors onder de vraagprijs bied, maar dan wel zonder ontbindende voorwaarden, levering binnen een paar dagen).

Dit weekend lekker een paar weken eerst op vakantie en dan zie ik na de nationale openhuizen route weer wat er met de vraagprijzen gebeurt... ;)
Je zal wel niet serieus zijn, niet weten wat je wilt of het wordt je gewoon niet gegund :+

Wellicht heeft het met het media offensief van de laatste weken te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 16-08-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

ph4ge schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:29:

[...]
Je zal wel niet serieus zijn, niet weten wat je wilt of het wordt je gewoon niet gegund :+
Ach, ik verdien er een aardige boterham mee, dat is nou vaak juist wat niet wordt gegund :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ph4ge schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:23:

Een makelaar zal altijd elk bod voorleggen aan zn cliënt, het is niet aan hem om te besluiten dat het te weinig is (uitzondering extremen wellicht). Vervolgens zal een makelaar alles in het werk zetten om zn cliënt tot een transactie te laten komen. Een en ander heeft niets te maken met het feit dat je haar zo leuk zat bij de bezichtiging of omdat je zo enthousiast over het huis was. :9
Dat zal best kunnen gebeuren - maar vaak genoeg zijn mensen die verkopen er mega emotioneel over, vinden het retespannend en hangt er veel vanaf. Als je enigszins bekend bent met de psychologie achter het maken van een aankoop en dus het 'verkopen' had je iets minder lichtzinnig over gedacht. Tuurlijk heb je gelijk dat volgens de regels het een spel van bieden en kijken of je ergens uit komt - enige wat ik gewoon doe is aanbellen, verkopers de hand schudden, kopers uitnodigen op de koffie, alles wat makelaars me ontraden en zelfs probeerden te vermijden. Ik ben wellicht geen sterverkoper en zeker geen makelaar-in-spe, maar sta wel bekend om m'n onwrikbare integriteit, oprechtheid en kan erg makkelijk met mensen om gaan. Ik heb dat in mijn voordeel laten werken, dat is alles wat ik zeg.
Als ze het aan je verkochten omdat ze je zo leuk vonden hadden ze daar ook niet maanden over hoeven denken. Sterker nog, het lijkt er op dat ze jou achter de hand hebben gehouden in de hoop dat er nog een ander kwam met een beter bod. Als er al sprake was van een extra zetje zal dat waarschijnlijk de marktontwikkeling zijn geweest. Ze zijn je heus niet aardiger gaan vinden in de maanden dat je bod op tafel lag net zo lang totdat ze het je wel gunden, waarschijnlijk zag je bod er gewoon steeds beter uit omdat er geen beter bod kwam en de markt verslechterde.
De situatie was complex, er was nog een derde partij bij betrokken en inderdaad, de 70k was gewoon (te) laag geboden. We rekenden er dan ook niet op dat we het zouden krijgen - dus in zekere zin hadden we ons geluk wat afgedwongen. Maar, zowel makelaar als verkopende partij hebben hun best gedaan om de derde partij te overtuigen dat dit toch een goed idee is. Markt ontwikkelingen hielpen mee, ook dat is waar, maar die zouden jou nu nog veel meer moeten helpen toch? Dan is die 70k maar een schijntje ;)
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet vind dat er wat met mijn gedrag mis is. Ik ben volkomen beleefd en beantwoord alle vragen. Het simpele feit dat ik verlang dat hij een keer een uur overwerkt of op een zaterdag komt opdagen hoort er gewoon bij. Het feit dat ik serieus ben zal op zn minst net zo goed een teken zijn naar de makelaar als dat ik een beetje jolig ga lopen doen. We hebben het over een hoop geld en een zakelijke transactie, het is dan wel fijn als je weet dat je onderhandelingspartner er ook serieus werk van maakt.
Enige wat ik zeg is dat het er niet toe doet wat jij vindt, maar wat de verkoper vindt. Tuurlijk heb je een punt dat het een kopersmarkt is en tuurlijk is de makelaar professioneel en moet ie je bod overbrengen. Maar er is echt een groot verschil of iemand je een eikel vindt, of dat iemand volledig met je wegloopt. En je blijft structureel onderschatten hoe 98,2% van de mensen zo'n ontzettend belangrijk besluit uiteindelijk neemt: met de onderbuik.

Kopers van ons vorige huis (verkocht in 8 dagen in mei 2011) hadden een aankoopmakelaar die no cure no pay werkte - enige courtage was 25% van de afgedongen prijs. Wij hadden ons huis met een koopsom in de markt gezet, zo'n 10-15k onder de vraagprijzen van huizen die al zo'n 2-3 jaar te koop stonden. Net als dat we gewoon meteen 1 bod deden, hadden we ook alvast de onderhandelingsruimte eraf gesloopt in de verkoop. Ook had ik de schilder laten komen om voor zo'n 900,- alles nog even te laten schilderen. Huis was in prima staat, heb er voor gezorgd dat alles er top uit ziet. De foto's toonden precies ons huis zoals je het met een rondleiding te zien kreeg - congruent verhaal dus, dat wekt vertrouwen, dat voelt goed.
Aankoopmakelaar kon dus 0 euro verdienen en begon te bitchen tegen de uiteindelijke kopers en wilde aansturen op andere woning. Ik kopers uitnodigen (gegevens ontfutseld aan verkoopmakelaar), kwamen op zondag kopje koffie drinken, hebben nog een rondje gelopen en hebben we voorgesteld aan de vissen in 'hun' vijver. Ze waren zo blij en als we ze tegen komen zijn ze dat nog steeds. Wij gunden het hun net zoveel als zij het ons gunden. Wat je hier mee moet? Niets - behalve dat ik hoop misschien een zaadje te planten bij je dat juist zo'n belangrijk besluit niet alleen draait om je zakelijke insteek op orde hebben - het is echt mensenwerk.
Kju schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:34:
[...]

Ach, ik verdien er een aardige boterham mee, dat is nou vaak juist wat niet wordt gegund :+
Wel leuke dualiteit in je verhaal: Verkoopmakelaar vind je bod wel redelijk, maar heeft het te koop staande huis wel voor een dus veel te hoge prijs in de markt gezet :')

Weet niet hoe laag je bied natuurlijk, kan me voorstellen dat als het gewoon 70k onder de vraagprijs is dat ze het je wel heel erg moeten gunnen wil je het krijgen ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:51:
[...]

Wel leuke dualiteit in je verhaal: Verkoopmakelaar vind je bod wel redelijk, maar heeft het te koop staande huis wel voor een dus veel te hoge prijs in de markt gezet :')

Weet niet hoe laag je bied natuurlijk, kan me voorstellen dat als het gewoon 70k onder de vraagprijs is dat ze het je wel heel erg moeten gunnen wil je het krijgen ;) :+
90% van de makelaars gaan akkoord met onrealistische vraagprijzen van opdrachtgevers, anders krijgen ze de klus niet. In de huidige markt, waar er veel misverstanden zijn over de financierbaarheid van verbouwingen, zijn woningen waar werk aan zit haast niet verkoopbaar en als ze verkocht worden worden ze verkocht voor prijzen die aanmerkelijk lager liggen dan "kostprijs marktconform minus de kosten van de werkzaamheden die noodzakelijk zijn om het marktconform te maken", en ik bied dan ook nog een heel stuk lager.

En in de handel wordt het dan zo:
Oud met veel werk, koopsom handelaar € 107.500, koopsom consument "niet ver van vraagprijs".
Compleet gerenoveerd, koopsom consument "niet ver van de vraagprijs"

Het heel erg laag bieden is meestal geen probleem als een verkoper geen andere keus ziet (verschillende omstandigheden, komt neer op de één z'n dood enzo) en ik hem de zekerheid kan bieden dat ik geen ontbindende voorwaarden in de koop opneem en ik bij wijze van spreken volgende week naar de notaris kan. Heb niet zo heel lang geleden twee appartementen van één eigenaar in het centrum van Den Haag, vraagprijs € 350.000, marktwaarde € 375.000, gekocht voor € 240.000, dat kan als de eigenaar hapt.. ;)
Daar zat ook gunfactor bij, ik heb daar al een aantal appartementen in hetzelfde complex en de verkoper kende mij al.

[ Voor 16% gewijzigd door Kju op 16-08-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Snap dat het zo werkt, maar is dan ook beetje onhandig van makelaars ook om vooral borden in tuinen te kunnen zetten ipv huizen te verkopen. Of zie ik het verkeerd?
Ik bedoel, van het weekend reed ik door de straat waar we tot 2 jaar terug woonden en in 8 dagen ons huis verkochten - de huizen die toen al 2 jaar te koop stonden, staan dat nu nog steeds! (zie nu dat de vraagprijs ook nog niet verlaagd is na al die tijd.. hoe bizar, haal dan dat bord weg)

Maargoed, het is een roerige tijd en er zijn nog steeds veel manieren om het aan te pakken.
Ik heb/had broertje dood aan dat heen en weer gegooi van biedingen, hoe kijk jij daar tegenaan? Waardeer je een koper/verkoper zoals ik hierboven omschrijf, of speel je liever het traditionele spelletje van boter-bij-de-vis en water-bij-de-wijn?
Kju schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:59:
Daar zat ook gunfactor bij, ik heb daar al een aantal appartementen in hetzelfde complex en de verkoper kende mij al.
Dus toch! :+
Enfin, de 1 z'n d00d, de ander z'n brood is niets nieuws - genoeg vrienden/kennissen die via-via van de gemeente of zo'n schimmige huizenveiling goedkoop aan een huis gekomen zijn. Meestal wel uitgewoonde panden met wat werk, maar dat kan een voordeel zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-08-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Kju schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:59:
90% van de makelaars gaan akkoord met onrealistische vraagprijzen van opdrachtgevers, anders krijgen ze de klus niet.
Dat is dus een van de redenen dat ik een hoop huizen bezocht heb. Je weet pas waar je aan toe bent als je er geweest bent en gepraat hebt. Plus dat vraagprijzen nauwelijks met de markt mee dalen, ik denk dat verkopers en makelaars daar niet bij stil staan en zich dat pas realiseren als ze ineens een bod fors onder de vraagprijs krijgen. Het gros van de huizen wat meer dan een jaar te koop staat heeft nog dezelfde vraagprijs als in het begin. Voordeel is wel dat ze daarmee mijn potentiële concurrentie afschrikken, het blijkt hier ook dat er mensen zijn die het raar vinden om veel huizen te bezoeken ook al is de kans van slagen klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:07:
Snap dat het zo werkt, maar is dan ook beetje onhandig van makelaars ook om vooral borden in tuinen te kunnen zetten ipv huizen te verkopen. Of zie ik het verkeerd?
Ik bedoel, van het weekend reed ik door de straat waar we tot 2 jaar terug woonden en in 8 dagen ons huis verkochten - de huizen die toen al 2 jaar te koop stonden, staan dat nu nog steeds! (zie nu dat de vraagprijs ook nog niet verlaagd is na al die tijd.. hoe bizar, haal dan dat bord weg)

Maargoed, het is een roerige tijd en er zijn nog steeds veel manieren om het aan te pakken.
Ik heb/had broertje dood aan dat heen en weer gegooi van biedingen, hoe kijk jij daar tegenaan? Waardeer je een koper/verkoper zoals ik hierboven omschrijf, of speel je liever het traditionele spelletje van boter-bij-de-vis en water-bij-de-wijn?

[...]

Dus toch! :+
Enfin, de 1 z'n d00d, de ander z'n brood is niets nieuws - genoeg vrienden/kennissen die via-via van de gemeente of zo'n schimmige huizenveiling goedkoop aan een huis gekomen zijn. Meestal wel uitgewoonde panden met wat werk, maar dat kan een voordeel zijn.
Veel makelaars willen het liefst een zo groot mogelijk aanbod, het ene huis verkoopt de ander, dat soort argumenten. Daarnaast pakken ze vaak opstartkosten, dan hebben ze daar gelijk wat omzet binnen, de rest is bonus als het verkocht is.

Qua biedingen neem ik de laatste tijd niet veel moeite meer om echt heen en weer te bieden. Vaak is het (als ik voor mezelf bied) gewoon "ik ga je niet vertellen wat er mis is met dit huis, je weet het zelf ook wel, dit is wat ik er voor over heb want ik wil er ook wat aan verdienen". Als aankoopmakelaar gaat dat meestal wel anders, dan beslis ik niet alleen over de te kiezen methode, dat wordt ruim met mijn opdrachtgever besproken en samen kiezen we een route. Meestal doe ik de echte argumenten pas bij een tegenvoorstel of een reactie erbij, eerder heeft het geen zin om al je munitie in te zetten.
ph4ge schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:08:
[...]

Dat is dus een van de redenen dat ik een hoop huizen bezocht heb. Je weet pas waar je aan toe bent als je er geweest bent en gepraat hebt. Plus dat vraagprijzen nauwelijks met de markt mee dalen, ik denk dat verkopers en makelaars daar niet bij stil staan en zich dat pas realiseren als ze ineens een bod fors onder de vraagprijs krijgen. Het gros van de huizen wat meer dan een jaar te koop staat heeft nog dezelfde vraagprijs als in het begin. Voordeel is wel dat ze daarmee mijn potentiële concurrentie afschrikken, het blijkt hier ook dat er mensen zijn die het raar vinden om veel huizen te bezoeken ook al is de kans van slagen klein.
Het is ook heel verstandig dat je heel voorzichtig bent, als de meeste kopers eerst een goede waardering zouden (laten) maken zouden er veel woningen niet onder water hebben gestaan. Alleen vrees ik, als ik je posts af en toe leest, dat je misschien heel wantrouwend overkomt en dat werkt niet in je voordeel bij een onderhandeling.

[ Voor 57% gewijzigd door Kju op 16-08-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Laatst online: 26-09 23:31
Dat hele gun factor verhaal geloof ik ook niet in . Ik heb mijn huis ook verkocht aan een bieder. Het was de enige ! Het kan een enorme klootzak geweest zijn, maar zal mij boeien ! Hij geeft geld en ik geef een huis. We worden geen vrienden ofzo.

Gunnen.... tssss, het is niet alsof ik toen wekelijks biedingen kreeg en de kopers voor het uitzoeken had

Oftewel ph4ge , ik ben het met je eens hoor. Gewoon doorzoeken tot je wel je deal kan maken! Gun-factor, haha, ik moet er gewoon om lachen eigenlijk, raar dat mensen denken dat er een gun-factor speelt bij de aankoop van een woning.

edit:
Mijn ervaringen met overwerkende makelaars zijn eigenlijk wel goed. We hebben nieuwe huizen bekeken, en wij konden ook alleen 's avonds of in het weekend, en iedere makelaar had daar geen enkel probleem mee eigenlijk. We moesten zelfs nummertje trekken, want vaak zat die al vol gepland, dus kon het pas een paar dagen later ofzo. Ik heb toen dus nooit meegemaakt dat een makelaar persee overdag tijdens kantoor uren ofzo wilde.

[ Voor 27% gewijzigd door MrDirect op 16-08-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 10:00
En toch speelt het naar mijn mening een (bescheiden) rol. Zeker bij makelaarsland-achtige verkopers waarbij de eigenaren zelf de rondleiding doen. Mensen zullen dan strijdlustiger onderhandelen bij een klojo en wat milder bij fijne mensen. Dit zal geen verschil van tienduizenden euro's maken maar het kan net dat kleine verschil tussen deal en no deal overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whackit
  • Laatst online: 26-09 16:13
Bij elke (grote) financiële transactie, zoals auto, huis, etc. spelen psychologische processen (zoals gunnen) een rol. Uiteraard verschilt de mate ervan per geval. Iedereen wil met een goed gevoel een koop / verkoop afsluiten.

Door als koper hier op in te spelen en een relatie op te bouwen met de verkoper kun je het voordeel naar je toetrekken. De verkoper kan dan bij een lager bedrag toch eerder een goed gevoel krijgen bij de verkoop. De mate hierin wordt uiteraard wel bepaald in hoeverre de verkoper dit toelaat. Dit zal dus niet elke keer van toepassing zijn, maar het is absoluut niet zo dat de gunfactor geen enkele rol speelt.

De manier van communiceren zegt vaak veel over hoe een persoon hierin staat, dit blijkt mijn inziens ook uit de manier van communiceren in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Whackit schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:45:
Bij elke (grote) financiële transactie, zoals auto, huis, etc. spelen psychologische processen (zoals gunnen) een rol. Uiteraard verschilt de mate ervan per geval. Iedereen wil met een goed gevoel een koop / verkoop afsluiten.

Door als koper hier op in te spelen en een relatie op te bouwen met de verkoper kun je het voordeel naar je toetrekken. De verkoper kan dan bij een lager bedrag toch eerder een goed gevoel krijgen bij de verkoop. De mate hierin wordt uiteraard wel bepaald in hoeverre de verkoper dit toelaat. Dit zal dus niet elke keer van toepassing zijn, maar het is absoluut niet zo dat de gunfactor geen enkele rol speelt.

De manier van communiceren zegt vaak veel over hoe een persoon hierin staat, dit blijkt mijn inziens ook uit de manier van communiceren in dit topic.
^^ Mocht ik het niet goed verwoord hebben - dit is in ieder geval hoe ik het bedoelde 8) Met dank aan Whackit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
Op de oude website van het kadaster zat onder 'particulier' iets (in de trant van 'bekijk je eigen huis' ofzo) waarmee je via het opgeven van een adres de kadastrale kaart kon ophalen van die omgeving met daarin ook wat gemiddelde recente koopsommen (dacht ik), is die functie niet teruggekomen op de nieuwe website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:09

Richard

Kuru Kuru Kururin

gerrutcamaro schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:55:
Op de oude website van het kadaster zat onder 'particulier' iets (in de trant van 'bekijk je eigen huis' ofzo) waarmee je via het opgeven van een adres de kadastrale kaart kon ophalen van die omgeving met daarin ook wat gemiddelde recente koopsommen (dacht ik), is die functie niet teruggekomen op de nieuwe website?
Dat is de "webwinkel" geworden: https://kadaster-on-line.kadaster.nl/na.asp

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
De functie waar ik het over heb was gratis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:37
Oef, vandaag eindelijk doorgekregen dat onze overlijdensrisico verzekering geaccepteerd is.

Een tip voor andere tweakers, onderschat de strenge selectie procedure niet bij het kopen van een woning. Wij hebben maar liefst 5 afwijzingen gekregen van verzekeraars door een verdachte moedervlek die mijn vriendin heeft laten weg halen (waarvan men nooit met zekerheid heeft kunnen zeggen of het wel/geen huidkanker was). Nu we eindelijk een partij hebben gevonden die ons wilt verzekeren is de premie 40,- euro i.p.v. de verwachte 5,- euro.

Kortom, probeer al tijdens je aankoop procedure te verifiëren of je medische achtergrond geaccepteerd gaat worden door overlijdensrisico verzekeraars!

Dan kom je niet in tijdsnood en ervaar je de bijbehorende stress (geen hypotheek kunnen krijgen door het ontbreken van een verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Sterker nog met mijn zeer zeldzame chronische aandoening, heb ik alvast een ORV aangevraagd nog voordat ik u überhaupt een interessante woning gevonden heb. Dit adviseerde de hyootheekadviseur. Inmiddels zijn we bijna 7 weken verder en nog niks concreets...
Moet wel zeggen dat dit de eerste aanvraag is, bij Aegon.

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 16-08-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo, heb eindelijk de sleutels. Mocht ze vandaag ophalen bij de makelaar, nadat de betaling doorgekomen was.

Dit is huize Gambieter:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xsLHihkRvYCucqGZwlw4UZAZ/medium.jpg

Twee-onder-een-kap, drie slaapkamers (en-suite douche/toilet voor hoofdslaapkamer), eetkamer (straks kantoor), huiskamer met patiodeuren, achtertuin, garage + 2 parkeerplaatsen. Het is vijf jaar oud, maar de vorige bewoners hebben er geleefd maar niet erg veel onderhouden. Er is nog wel wat te doen; het hekwerk van de schutting hangt deels uit het lood, van olie en smeer lijken ze nooit gehoord te hebben, en er moeten gordijnrails, lampenkappen etc worden opgehangen, en wat schilderwerk/onderhoud gebeuren.

Maar het is helemaal van mij, geen bank die er claims op kan leggen oOo

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:03
Wij zijn inmiddels ook op zoek naar een mooie koopwoning. Al eerder gesprek gehad over wat we maximaal konden krijgen en vandaag bevestiging dat mijn papieren in orde zijn. We hebben nu een nog te bouwen nieuwbouwhuis op het oog die ruim binnen ons budget past. Zelfs zo ruim dat we er meteen een uitbouw aan willen laten zetten. We hebben nu een optie op het huis met de grootste tuin. Inclusief uitbouw is de tuin nog dik 11 meter lang en het huis ook 11 meter lang.

De prijs is von, inclusief keuken, badkamer en wc. De makelaar gaat nog even voor mij acter de prijzen aan voor meteen wat kabels trekken (LAN etc). Er hoeft geen bouwrente betaald te worden. Ik denk dat er nog weinig onderhandelingsruimte is over de prijs of zou dat wel kunnen? Of zou ik nog een duurdere keuken kunnen onderhandelen? Hebben mensen hier ervaring met het onderhandelen op nog te bouwen huizen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 00:16
Ophidian schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:50:
Wij zijn inmiddels ook op zoek naar een mooie koopwoning. Al eerder gesprek gehad over wat we maximaal konden krijgen en vandaag bevestiging dat mijn papieren in orde zijn. We hebben nu een nog te bouwen nieuwbouwhuis op het oog die ruim binnen ons budget past. Zelfs zo ruim dat we er meteen een uitbouw aan willen laten zetten. We hebben nu een optie op het huis met de grootste tuin. Inclusief uitbouw is de tuin nog dik 11 meter lang en het huis ook 11 meter lang.

De prijs is von, inclusief keuken, badkamer en wc. De makelaar gaat nog even voor mij acter de prijzen aan voor meteen wat kabels trekken (LAN etc). Er hoeft geen bouwrente betaald te worden. Ik denk dat er nog weinig onderhandelingsruimte is over de prijs of zou dat wel kunnen? Of zou ik nog een duurdere keuken kunnen onderhandelen? Hebben mensen hier ervaring met het onderhandelen op nog te bouwen huizen?
Mijn tip zou zijn om te overwegen om in ieder geval de keuken en mogelijk de badkamer casco te laten opleveren, en daar een korting op te bedingen.
Hoe het vaak in zijn werk gaat is dat ze je een keuken voucher geven van 7000,- die je bij een keukenboer kan inleveren. Daarvoor kan je de meest standaard keuken krijgen. Op het moment dat jij wat anders wil, dan gaan ze de advies prijzen rekenen en betaal je als nog 6000 bij voor de mooiere kastjes, de Siemens oven, de apothekerskast e.d. Het spreekt voor zich dat je maar bij een partij die voucher kan inleveren.
Had je de keuken helemaal naar wens bij verschillende keuken boeren uitonderhandeld, dan was je in totaal misschien 8500 kwijt, waarbij je nu 13.000 indirect betaald hebt.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 26-09 22:10
Wij zijn ook met een nieuwbouw huis bezig inclusief keuken en badkamer (gisteren getekend *O* ). Wij zien echter geen reden om het casco op te leveren, zowel badkamer als keuken (laat staan toilet).
Je krijgt idd een voucher, in ons geval 2500 euro voor de keuken, te spenderen bij een bepaalde keukenboer die bij het project hoort. Ga je ergens anders naar toe (= casco opleveren) krijg je maar 1500 euro. Daar kun je lastig een keuken voor realiseren. Zeker als de keuken met gasfornuis, oven en koelkast is in begrepen. Als je de standaard keuken wil uitbrieden zal het meteen een fortuin gaan kosten schat ik. Ik denk dus dat wij de standaard keuken nemen, en later dat eens gaan aanpassen naar onze smaak, door er zelf andere deurtjes op te zetten etc. Maar we moeten uberhaupt de standaard keuken nog zien bij de keukenboer, kijken hoe deze eruit ziet.

Voor de badkamer casco opleveren krijg je zelfs maar 1000 euro (uit m'n hoofd), totaal niet genoeg om zelf een badkamer te realiseren. En ik heb geen zin om daar straks nog duizenden euro's aan uit te geven. Wordt dus gewoon een standaard badkamer, we kunnen de kleurtjes van de tegels kiezen en de rest wordt natuurlijk duurder. Wel kijken we nog even naar een bad ipv een douche, maar ben ook bang dat de badkamer dan meteen twee keer zo duur wordt :P

Oftewel, in ons geval is het totaal niet lonend om het casco te laten opleveren. Wellicht dat dat bij hoger geprijsde vouchers ( = meer geld voor casco oplevering ) er wel even anders voor staat, hangt dus af van het project.

@gambieter, congrats :)

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 17-08-2013 11:00 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het kan interessant zijn om een keuken uit de bouw te laten als je een uitgebreide keuken wilt. De marge op keukens benadert de 50% van de adviesprijs. Het slimst is om de standaard keuken te nemen en daar eventueel kleine uitbreidingen op te doen. Wanneer je los gaat, kun je zeker meer dan 1000 euro korting krijgen bij een andere keukenboer. De keukenboer die bij de bouwer is aangehaakt, is een stuk minder geneigd om jou korting te geven. :)

Vergeet ook niet te kijken naar showroomkeukens. De korting daarop is nog groter, terwijl je toch een mooie keuken hebt. :)

Badkamer zou ik altijd zo veel mogelijk standaard laten. Meestal is standaard prima qua kleurkeuze (wit + donkere vloer) en zo veel zit je daar toch niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 17-08-2013 11:09 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Mijn ervaring met keukens kopen is dat je er makkelijk 40% korting af kan onderhandelen, en nog wel meer als je een beetje moeite. Ik snap wel dat je bijna dubbel zoveel te besteden krijgt bij een geselecteerde keukenboer, want die zal dan wel de hoofdprijs berekenen. Volgens mij is de meerprijs die je meestal voor nieuwbouw betaalt vaak alleen gerechtvaardigd als je graag je huis helemaal op je eigen smaak wil aanpassen, als je dan voor standaard en budget gaat mis je dat pluspunt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 00:16
!null schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 10:58:
Je krijgt idd een voucher, in ons geval 2500 euro voor de keuken, te spenderen bij een bepaalde keukenboer die bij het project hoort. Ga je ergens anders naar toe (= casco opleveren) krijg je maar 1500 euro.

@gambieter, congrats :)
Kortom, je krijgt 1000 euro korting om bij een geselecteerde keuken boer te gaan kopen?
En denk je dat je voor 2500 euro een complete keuken kunt kopen inclusief installatie?

Wat hierboven wordt beschreven is de marge op een keuken 50%. Wanneer je wat extra's wil betaal jij dus de hoofdprijs wand je hebt totaal geen onderhandelingsruimte. Oftewel dit is "goedkoop is duurkoop".
Als advies zou ik je willen meegeven om te gaan kijken war je voor 2500 kan krijgen bij die project keukenboer, en dat naast andere keuken boeren te leggen.
Als je later wil verbouwen, dan kost het je veel meer geled.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je naar een fatsoenlijke keukenzaak gaat zijn de marges overigens verre van 50% en gewoon normaal. Dat betekent vaak wel een iets minder mooie showroom of gladde verkoper.

Overigens zit bij mijn nieuwbouwhuis een keuken ter waarde van 4000 euro. Complete samenstelling op papier enkel dan een totaalprijs en geen prijs per artikel. Als ik die niet afneem krijg ik 4000 euro. Voor mij is het dus zaak kijken wat ik krijg bij de geselecteerde zaak tegen meerprijs en wat ik bij een ander krijg voor dat totaal bedrag.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Om even in te springen op het verhaal wel/niet casco opleveren... ga in ieder geval eens rondshoppen.

Wij hadden een stelpost van 1750 euro via de aannemer om bij de onderaannemer aan te schaffen. Voor de stelpost konden we een "standaard" keuken krijgen... was 3 kastjes breed (geen bovenkastjes) een kookplaatje (inbouw) en een afzuigkap.

Na wat aanpassingen zodat de keuken onze smaak was kwamen we uit op zo'n 10.500 euro voor een leuke keuken. (dus 10.500 - 1.750 bijbetalen)

Uiteindelijk de keuken laten vervallen omdat we de werkwijze van de keukenboer niet aanstond en we dachten dat we goedkoper uit konden zijn. Kregen hiervoor de volledige stelpost terug (dit is overigens niet altijd bij alle bouwers het geval!! Vraag hier dus naar!! Al met al waren WIJ voor de keuken achteraf een stuk beter af met ERNA (oplevering volgt nog)

- afzuigkap in schouw (gelijk dus)
- fornuis met grote oven (dezelfde)
- Amerikaanse koelkast met wateraansluiting (ipv inbouw koelkastje)
- Natuurstenen blad, opgedikt tot 4cm (ipv aanrechtblad met fineertje)
- Natuurstenen blad achter het fornuis (ipv fineertje met glasplaatje)
- Natuurstenen plint langs de rest van de wanden (ipv geen plint)
- 1.5 wasbak (ipv enkele wasbak)
- Uitzwenk carrousel (beide gelijk)
- Qouker combinatie kraan van 1000 euro (ipv standaard kraan twv 75/100 euro)
- inbouw vaatwasser van 1000 euro welke veel stiller/zuiniger is EN warmwater aansluiting heeft (ipv 600 euro)
- En daarbij nog een gratis pannenset erbij geschooid twv 200 euro

Daarnaast wilde de keukenboer via de aannemer een aanbetaling zien van 25% en bij de huidige leverancier 2 dagen voor plaatsing pas betalen! Deze keuken vonden we een stuk mooier/completer...

En dan komt het! Kosten: 10.300 euro... Wut? Daar heb je dan t.o.v. de onderaannemer flink meer keuken voor! (we hebben een vergelijkbare keuken laten samenstellen bij een andere keukenboer en konden niet lager komen qua prijs dan 11.500 euro). Rondkijken dus!! Kost wel wat tijd maar goed. Al met al zijn wij er denk ik 6 dagen mee bezig geweest, en dit heeft ons zo'n 3000-4000 euro "bespaard". Althans dat zou onze huidige keuken extra gekost hebben bij de 1e keukenboer via de aannemer...

*even de catalogusprijzen als vergelijking opgegeven, enkel om een idee te geven dus...

Badkamer viel ons erg mee bij de onderaannemer. Vonden we ook iets te risicovol mbt. verstoppingen/lekkage garantie e.d. Bij 1 sanitair zaak geweest met vergelijkbaar spul en we waren 1/3e duurder uit. Dus... het is niet altijd goedkoper (of je moet zelf veel kunnen natuurlijk).
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:12:
Als je naar een fatsoenlijke keukenzaak gaat zijn de marges overigens verre van 50% en gewoon normaal. Dat betekent vaak wel een iets minder mooie showroom of gladde verkoper.

Overigens zit bij mijn nieuwbouwhuis een keuken ter waarde van 4000 euro. Complete samenstelling op papier enkel dan een totaalprijs en geen prijs per artikel. Als ik die niet afneem krijg ik 4000 euro. Voor mij is het dus zaak kijken wat ik krijg bij de geselecteerde zaak tegen meerprijs en wat ik bij een ander krijg voor dat totaal bedrag.
Dit ook, er zijn inmiddels zaken die het wel gewoon netjes doen. Maar ook deze hebben last van de oude keukenzooi. Ik heb expres in mijn omgeving rondvraag gedaan naar "eerlijke" keukenboeren. Welke gewoon direct een goede prijs geven en deze kunnen verklaren. Wij wilden dan ook gewoon een nette keuken die aan al onze wensen voldeed en betaalbaar bleef. En wanneer mensen met 33/45/55% korting gaan gooien dan hoef ik het al niet meer. 60% korting dan zou ik persoonlijk ten alle tijden het gevoel houden alsnog opgelicht te zijn OFWEL rommel gekocht te hebben. Bij onze huidige keukenboer heb ik zo'n 7% korting gekregen na hun prijsopgave. (let wel, van 3 keukenboeren dus alsnog de goedkoopste ZONDER die korting!

Ik denk dat je bij de "Keukenconcurrent" achtige zaken inderdaad minimaal 50% korting moet regelen. Bij kleinere partijen die "eerlijker" in de markt willen staan eerder aan Min. 5-10-12.5% Max. korting.

Daarbij is de apparatuur bij ons een redelijk deel van de som, heb de internet prijzen vergeleken en ik denk niet dat ik nog HEEL veel goedkoper uit zou zijn kunnen komen. :)

Maar wij wilden dan ook gewoon een goede prijs, niet perse de UITERSTE prijs. Heb liever goed advies voor bv. de indeling, want ook dat was niet overal even geweldig... ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Thalaron op 17-08-2013 18:34 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met het kopen van een woonboot. Het betreft hier een woonboot met betonnen bak uit begin 2000. Waar moet je op letten en zijn er nog specifieke valkuilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 18:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hypotheek en je aankoopmakelaar. Want woonboten zijn een geval apart :)
Er zijn slecht heel weinig maatschappijen die een hypotheek voor een woonboot leveren. Als je er al een kunt krijgen is het echt onder hun condities. Risico is namelijk een stuk groter dan bij een huis dat op vaste grond staat. Vergt ook meer onderhoud etc.
Daarnaast: als jij al aanvraagt waar je op moet letten, dan wil je bij een object dat zoveel kost en ook voor jou risicovol is wel weten dat alles ok is. Die gespecialiseerde aankoopmakelaar doet precies dat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
r.e.s schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:19:
Een tip voor andere tweakers, onderschat de strenge selectie procedure niet bij het kopen van een woning. Wij hebben maar liefst 5 afwijzingen gekregen van verzekeraars door een verdachte moedervlek die mijn vriendin heeft laten weg halen (waarvan men nooit met zekerheid heeft kunnen zeggen of het wel/geen huidkanker was). Nu we eindelijk een partij hebben gevonden die ons wilt verzekeren is de premie 40,- euro i.p.v. de verwachte 5,- euro.
Vraag, hoe wisten de verzekeraars dat jouw vriendin een verdachte moedervlek heeft laten weghalen?

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-08-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat sommige mensen ieder detail van hun medische achtergrond doorgeven? Was bij ons niet nodig, viel dan ook weinig over te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:09

Richard

Kuru Kuru Kururin

Een simpele vraag als "staat u onder, of heeft u onder behandeling gestaan van een specialist, zo ja, geef hier op waarvoor" kan er dan al naar leiden.

Tis natuurlijk aan jezelf hoe compleet je dat invult. Maar in principe heeft een kind waarbij "amandeltjes zijn geknipt" onder behandeling gestaan van een specialist (KNO), en dien je dat daar op te geven. Net als "jeuk aan je kont" waar de Dermatoloog 3x een zalfje voor voor heeft geschreven.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:28
Wij hebben een huis bezichtigd die (bijna) volledig aan onze eisen voldoet, ware het niet dat er behoorlijk intensief gerookt wordt(en werd) en de rooklucht behoorlijk penetrant aanwezig is. Er is zowel in de woonkamer als slaapkamer intensief gerookt en het hele huis zal dan ook gereinigd moeten worden.
Nou is de vloer en behang eruit trekken geen probleem, alleen trekt de rooklucht(en kleur!) natuurlijk ook in het plafond, de muren, kozijnen etc..

Heeft iemand van jullie voor ditzelfde dilemma gestaan en aan welke methodes en kosten moet je denken om het huis volledig rooklucht-vrij te krijgen? Ik kan een heleboel tips vinden, maar kosten om het door een bedrijf professioneel te laten reconditioneren kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
In ons huis was ook alles geel en stonk het naar rook.
Als je behang en vloerbedekking verwijdert ben je 90% kwijt.
Goed luchten helpt ook. Na 1 maand waren we de rooklucht kwijt.

Grootste uitdaging is alles schoonboenen. Verf hecht niet op nicotine ;)
Plafond in de woonkamer was niet wit te krijgen. 2x knipperen en de latex leek wel verdwenen. Doordat er zo hard gerookt was kwam de gele kleur steeds weer terug.
Uiteindelijk heb ik een isoleermiddel gehaald bij de prof. bouwzaak, nadat we dit erop hadden gesmeerd was 2x latexen voldoende om alles spierwit te krijgen.

Professioneel reinigen kun je laten doen, maar dan zul je nog steeds alles moeten verven want het blijft geel.
Een emmer water met wat ammonia doet wonderen.

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-08-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het niet doen. Rokerslucht verdwijnt gewoon nooit helemaal. Als je het toch wil doen dan moet alles eruit en zou je aan een ozonbehnadeling kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Een 'doorrookt' huis zou voor mij idd ook een dealbreaker zijn. Rooklucht weet op de meest onmogelijke plekken door te dringen als er in een huis langdurig gerookt is. Met als gevolg dat je het nog maanden, soms zelfs jaren lang ineens weer tegen kunt komen. Behang en vloerbedekking moeten er idd sowieso uit, overal. Muren en plafonds moet je intensief reinigen (=poreus materiaal, dus doordrenkt van de nicotine, teer en andere meuk). Dat reinigen is véél werk!

Gezien de huidige woningmarkt met ruim voldoende keuze zou ik lekker naar iets anders kijken dat minder werk oplevert.

Als je een (voor jou) nieuw huis hebt, wil je dat het naar verse verf ruikt, niet naar teer, nicotine, rook en andere onsmakelijkheden van de vorige eigenaar.

De tweakers die wel eens een pc van een zware roker hebben opengetrokken weten precies wat ik bedoel. Weerzinwekkend.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Voor mij zou het ook een dealbreaker zijn... No way dat ik ga slapen in een asbak...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 18:20:
Ik zou het niet doen. Rokerslucht verdwijnt gewoon nooit helemaal. Als je het toch wil doen dan moet alles eruit en zou je aan een ozonbehnadeling kunnen denken.
Wanneer je alles vernieuwd verdwijnt ook een rooklucht :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ephymerous schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 08:13:
[...]

Wanneer je alles vernieuwd verdwijnt ook een rooklucht :)
Nou inderdaad, overdrijven is ook een kunst. Een auto is heel moeilijk om de rooklucht ooit nog 100% uit te krijgen (tenzij je stoelen / bekleding ook vervangt).

Als jij je huis helemaal opnieuw gaat doen inclusief vloeren, wanden en plafonds dan verdwijnt een rooklucht echt wel hoor.

Wat extra schoonmaakwerk voor je kan beginnen met schilderen zal je inderdaad wel hebben maar om dat nou een dealbreker te laten zijn voor het kopen van een huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
De meeste rooklucht gaat vaak in bekleding meubelen zitten, dus dat is er alvast uit. Het schoonmaken zal het ergste zijn.

Als de muren opniieuw zijn geverfd, zal je meer verflucht dan rooklucht hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

of inderdaad even professioneel laten reinigen. Kameraad heeft net ook een doorgerookte woning gekocht. Schoonmaakbedrijf is 3 dagen bezig geweest (die hebben echt beter spul dan je in de supermarkt vindt) en de woning is schoon en vrijwel fris.
Je wilt echt niet weten hoe ranzig overal de gele vlekken zaten maar die zijn nu dus weg.

Als dadelijk de schilder er doorheen is geweest is de woning 'als nieuw'

ps dit gaat om een woning met 200m2 en 750m3 dus wellicht dat het voor een kleinere woning wat minder tijd kost

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 19-08-2013 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik neem aan dat je dat mooi in de onderhandelingen kunt meenemen dat je niet in een asbak wilt wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Binnetie schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:29:
Ik neem aan dat je dat mooi in de onderhandelingen kunt meenemen dat je niet in een asbak wilt wonen...
Yep. Als je daar echt wilt wonen, natuurlijk. Het zou mij ook niet aantrekken.

Ik snap dan niet dat de verkopers niet vast beginnen met de rookgeur aan te pakken voordat er bezichtigingen zijn. Het kost je gewoon triple-op geld: eerst voor de sigaretten, dan voor de gezondheid en de prijs van het huis ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
gambieter schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

Ik snap dan niet dat de verkopers niet vast beginnen met de rookgeur aan te pakken voordat er bezichtigingen zijn. Het kost je gewoon triple-op geld: eerst voor de sigaretten, dan voor de gezondheid en de prijs van het huis ;)
Of een pallet Febreze kopen :P
Zonder grappen, laat je niet afschrikken door bovenstaande reacties. Rookgeur is penetrant, maar wanneer jij stoffering en behang verwijdert, familie en vrienden uitnodigt voor een dagje poetsen, en de boel opnieuw latext, ben je die geur vrij snel kwijt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat alles geschilderd moet worden. Een wand of plafond is zo gedaan, maar denk ook eens aan kozijnen en deuren.

Zo'n geur schrikt het gros van de kopers af, aan jou de taak dit uit te melken tot een mooie verkoopprijs.

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-08-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Inderdaad, ik denk dat in vrijwel ieder huis van substantiële leeftijd wel ooit gerookt is door één van de eigenaren. Die huizen zijn toch ook niet allemaal niet meer te redden. Een likje verf en wat nieuwe spullen en een vloer erin en dan ruikt je huis zo weer naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:41:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat alles geschilderd moet worden. Een wand of plafond is zo gedaan, maar denk ook eens aan kozijnen en deuren.
Maar tegenwoordig koop je een huis voor de langere termijn. En de jaren dat je er woont moet je het toch een keer allemaal schilderen (wil je het netjes hebben en houden). Voor mij zou het geel dealbreaker zijn, eerder iets om aan te grijpen bij onderhandelen.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Voor men gaat denken aan professioneel reinigen en dergelijke en dure middeltjes is het ook de moeite waard om plafonds en dergelijke te reinigen met St Marc.
Kun je gewoon bij de bouwmarkt halen en werkt goed.
Afbeeldingslocatie: http://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/schoonmaken/schoonmaakmiddelen/st-marc-verf-allesreiniger/_img/scale.rb?img=images/62/8796403630110.jpg&w=384&h=384

[ Voor 37% gewijzigd door ninjazx9r98 op 19-08-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

Ik zie het bij ons ook in de praktijk. In ons complex stonden de afgelopen tijd drie dezelfde appartementen te koop, waarvan er één wel met kop en schouders boven de ander uitstak qua afwerking. Enige grote nadeel was dat het helemaal is doorgerookt. Uiteindelijk zijn de twee andere appartementen vrij vlot verkocht, maar het doorrookte huis is niet verkocht en nu zelfs van de markt gehaald.

Rooklucht is net zoiets als een huis waar het heel sterk ruikt naar soep-uit-pakjes, of naar een vieze natte hond. Daar krijg je meteen bij binnenkomst al de kriebels van en dat vormt je mening over het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit met het volgende wat ik niet helemaal snap.

Huis te koop: http://www.funda.nl/koop/...igterbeek-6/omschrijving/
Brochure: http://www.funda.nl/koop/...tilligterbeek-6/brochure/

Punten die me in de brochure opvallen zijn:
- Bij nummer 53 staat lekkende radiatoren/ leidingen: JA
- Bij nummer 69 is asbest niet ingevuld.

Het huis is in juni 2002 gekocht voor €133.900,-
De buren op nr 4 hebben het huis gekocht in november 2003 voor €144.000

Wat moet ik me dan voorstellen bij lekkende leidingen? Ik neem aan dat als je ergens woont en je leidingen lekken dat je daar wel iets aan meteen aan laat doen i.v.m. de schade die daardoor kan ontstaan.
Wat is dan een reële prijs voor zo'n woning als ik kijk naar een ander huis (kleiner perceel) in de straat die €197.500 vragen: http://www.funda.nl/koop/...gterbeek-17/omschrijving/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:22:
Rooklucht is net zoiets als een huis waar het heel sterk ruikt naar soep-uit-pakjes, of naar een vieze natte hond. Daar krijg je meteen bij binnenkomst al de kriebels van en dat vormt je mening over het hele huis.
Het kan nog erger. Toen ik in 1999 naar huizen keek, was er eentje in Utrecht waar de tuin een en al hondenstront was van vechthonden, en een eigenaar die de tuin niet meer indurfde. Dan had ik liever een rookgeur gehad :+

(en nee, niet gekocht. Mijn makelaar zei iets van "wilt u het kopen?" G: Nee. "Mooi, anders had ik u op al die satellietschotels richting het Midden Oosten moeten wijzen :D ")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Laatst online: 15:06

Lief Adje

Love is in the air

Binnetie schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:31:
Ik zit met het volgende wat ik niet helemaal snap.

Huis te koop: http://www.funda.nl/koop/...igterbeek-6/omschrijving/
Brochure: http://www.funda.nl/koop/...tilligterbeek-6/brochure/

Punten die me in de brochure opvallen zijn:
- Bij nummer 53 staat lekkende radiatoren/ leidingen: JA
- Bij nummer 69 is asbest niet ingevuld.

Het huis is in juni 2002 gekocht voor €133.900,-
De buren op nr 4 hebben het huis gekocht in november 2003 voor €144.000

Wat moet ik me dan voorstellen bij lekkende leidingen? Ik neem aan dat als je ergens woont en je leidingen lekken dat je daar wel iets aan meteen aan laat doen i.v.m. de schade die daardoor kan ontstaan.
Wat is dan een reële prijs voor zo'n woning als ik kijk naar een ander huis (kleiner perceel) in de straat die €197.500 vragen: http://www.funda.nl/koop/...gterbeek-17/omschrijving/?
* Lief Adje heeft nummer 35 gekocht ca 2 week terug voor 150.000kk

Mag dus nog wel wat vanaf.., wel in betere staat dan onze woning maar weer minder grond...

En 115 tegen 90m2

[ Voor 4% gewijzigd door Lief Adje op 19-08-2013 14:06 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Haha dat is toevallig! Kan je aangeven of je huis een beetje vergelijkbaar is met nr 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
ninjazx9r98 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:56:
Voor men gaat denken aan professioneel reinigen en dergelijke en dure middeltjes is het ook de moeite waard om plafonds en dergelijke te reinigen met St Marc.
Kun je gewoon bij de bouwmarkt halen en werkt goed.
[afbeelding]
Dat is inderdaad super spul en heeft het psychologische effect (dennengeur) dat je neus dat ook aan je hersens doorseint. Het kan echter niet op tegen parfumlucht.
De vorige bewoners hebben in de wc boven met een of ander parfum rondgespoten. Ben nu 1 jaar verder en je ruikt het nog steeds! (wordt wel steeds minder gelukkig). Ik had eerst nog de hoop dat het met de vervanging van de wc zou verdwijnen (kunststof bril gaat zo'n lucht vaak inzitten) maar blijkbaar is de hele ruimte "behandeld".
Binnetie schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:42:
Haha dat is toevallig! Kan je aangeven of je huis een beetje vergelijkbaar is met nr 6?
Een tweaker in de buurt, dat werkt natuurlijk waardeverhogend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Laatst online: 15:06

Lief Adje

Love is in the air

Binnetie schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:42:
Owja, asbest iig in waarschijnlijk in de luchtafvoer (naar schoorsteen) en als de originele vensterbanken er nog in zitten daar ook in.

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:28
Ray schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:14:
of inderdaad even professioneel laten reinigen. Kameraad heeft net ook een doorgerookte woning gekocht. Schoonmaakbedrijf is 3 dagen bezig geweest (die hebben echt beter spul dan je in de supermarkt vindt) en de woning is schoon en vrijwel fris.
Je wilt echt niet weten hoe ranzig overal de gele vlekken zaten maar die zijn nu dus weg.

Als dadelijk de schilder er doorheen is geweest is de woning 'als nieuw'

ps dit gaat om een woning met 200m2 en 750m3 dus wellicht dat het voor een kleinere woning wat minder tijd kost
Kan je aangeven (of vragen) wat dat professioneel reinigen gekost heeft?
Gaat in dit geval om 112 m² exclusief de zolder. Het huis is vrij nieuw(2006). En de rest is helemaal super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Ray schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:14:
Dit dus. Gezien de huidige woningmarkt zou ik simpelweg niet voor een doorrookte woning gaan. Of je moet wel een enórm aantrekkelijke deal kunnen sluiten.

Let wel: er is een verschil tussen een woning waar 'wel gerookt is' en een 'doorrookte woning'. De eerste kun je zelf (met hulp van familie en vrienden) nog wel aan, nummer twee kun je alleen serieus aanpakken als je het professioneel laat reinigen. Gespecialiseerde schoonmaakbedrijven krijgen nagenoeg álles schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Mischien verstandig eerst navraag te doen bij een dergelijk schoonmaak bedrijf wat de kosten zijn die je moet reserveren. En in hoeverre de geur dan weg zou moeten zijn. Stel dat deze kosten 3000 euro zijn dan tel je lekker safe en reken je 5000 euro van de vraagprijs af voor deze kosten. Of je doet een bod op het huis met als voorwaarde dat ze het voor oplevering laten reinigen (al zou ik het dan liever in eigen beheer laten doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Vanavond mijn eerste bezichtiging gedaan van een woning samen met mijn ma en mijn vriendin:
De dingen die me opvielen:

- was lastig afspraak maken blablabla maar na een half uur zie ik wel andere kijkers op de stoep staan
- douche zag er slecht uit. Vieze vloer brr
- keuken zag er op de fotos juist minder uit
- er hing een kattenlucht door huis, dacht ik dat er een kattenknuffel in een stoel lag... bleek het een echte kat te zijn. Schrok me rot.
- de kozijnen voor zijn erg slecht en zullen op den duur allemaal vervangen moeten worden. Huis staat in en blok van 4 en beide tussenwoningen zaten goed in de verf (woningbouw). De beide huizen op de hoek waren roze verkleurd.
- de kruipruimte was gewoon laminaat overheen gelegd, makelaar zweerde dat alles droog was eronder, voor hetzelfde geldt ligt daar een heel gezin onder.

De makelaar had ook een paar vreemde dingen:
- hij begon over het tijdstip van afspreken (19.00 uur), zegt hij: 'ja mensen nemen tegenwoordig vrij om een nieuwe broek te kopen. Maar voor een huis willen ze geen vrij nemen'
- Huis is 140m2, ik gaf aan dat we volgende week bij de achterburen gingen kijken (exact zelfde huis, andere makelaar) en dat die woning 130m2 was. Dat begreep hij niet volgens mij want hij begon over het feit dat hij precies volgens de regels alles opmeet en dat veel andere smokkelen.
- hij begon als eerste over dat indien we een bod uitbrengen het ondervoorbehoud van de bank van de koper was. Ik vroeg waarom: hij gaf aan dat voor die vraagprijs de koper behoorlijk onder water kwam te staan...

Al met al is dit geen huis voor ons. Het was de goedkoopste waar we als eerste terrecht konden. Maar we hebben voor een eerste bezichtiging in elk geval een goed beeld hoe en wat.

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 19-08-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brrr makelaars. Wij hebben er denk ik zo'n 5 meegemaakt waarvan er 2 goed waren, 1 ok beetje vreemd, en 2 echt slecht en zelfs vervelend. Nieuwbouw boeide dat allemaal niet meer, iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Binnetie schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:50:
dacht ik dat er een kattenknuffel in een stoel lag... bleek het een echte kat te zijn. Schrok me rot.
:D

Maar wel beetje een rare makelaar als ik het zo lees, het verhaal van voorbehoud bank koper snap ik eigenlijk niet echt. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xibalba
  • Laatst online: 05-07-2021
Hmmm....lees/begrijp ik dit nu verkeerd in mijn conceptkoopakte:

"Indien koper gebruik wenst te maken van de genoemde bedenktijd, dient koper deze mededeling te laten geschieden middels aangetekende brief met bericht "handtekening retour" of faxbericht met ontvangstbevestiging. Alsdan zijn beide partijen van deze overeenkomst bevrijd."

Dit gaat over de drie dagen bedenktijd. Bedoelen ze nou dat ik vooraf moet opgeven of ik die bedenktijd wil? Of is dit gewoon de manier waarop ik moet handelen wanneer ik me bedenk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
T
Bart-Willem schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 22:54:
[...]

Maar wel beetje een rare makelaar als ik het zo lees, het verhaal van voorbehoud bank koper snap ik eigenlijk niet echt. :P
Niet zo raar: bank moet er mee akkoord gaan dat door de verkoop er een (flinke?) restschuld over blijft. Tegenover die schuld staat dan geen onderpand meer voor de bank. Vorig jaar hebben wij ook een paar weken op akkoord bank van verkopers moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 18:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

xibalba schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:00:

"Indien koper gebruik wenst te maken van de genoemde bedenktijd, dient koper deze mededeling te laten geschieden middels aangetekende brief met bericht "handtekening retour" of faxbericht met ontvangstbevestiging. Alsdan zijn beide partijen van deze overeenkomst bevrijd."

Dit gaat over de drie dagen bedenktijd. Bedoelen ze nou dat ik vooraf moet opgeven of ik die bedenktijd wil? Of is dit gewoon de manier waarop ik moet handelen wanneer ik me bedenk?
Het laatste :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
xibalba schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:00:

Maak je geen zorgen, dit is wettelijk vastgelegd.
Dus het maakt eigenlijk niet uit hoe ze het formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xibalba
  • Laatst online: 05-07-2021
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 08:36:
[...]

Maak je geen zorgen, dit is wettelijk vastgelegd.
Dus het maakt eigenlijk niet uit hoe ze het formuleren.
Ja, daar ging ik al van uit, maar bij de eerste keer lezen twijfelde ik. Ik snap wat ze bedoelen, maar je kunt het ook anders opvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
In de kerstvakantie verhuizen we naar onze nieuwe woning. De oude woning staat nog te koop.
Naast de hypotheek, met welke vaste lasten moet ik rekening houden voor een leegstaande woning? Moet ik bijv. een energiecontract laten doorlopen i.v.m. de cv-ketel?

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-08-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Bijna alles loopt gewoon door zolang er niemand anders woont. Als je het zou verhuren dan gaat een gedeelte van de gemeentelijke belastingen voor de rekening van de huurder komen. Anders is je enige besparing energie en water denk ik. Je kun het beste even tijdig proberen om je voorschot omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:07:
In de kerstvakantie verhuizen we naar onze nieuwe woning. De oude woning staat nog te koop.
Met welke vaste lasten moet ik rekening houden voor een leegstaande woning? Moet ik bijv. een energiecontract laten doorlopen i.v.m. de cv-ketel?
  • Hypotheek
  • Gemeentelijke belasting
  • Energie kosten ( Vastrecht in ieder geval, verder zo veel mogelijk uitzetten natuurlijk )
  • Opstal verzekering

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:24
A.s. donderdag ga ik naar een informatiebijeenkomst voor een nieuw project in Leiden waar ze een oude fabriek gaan ombouwen tot huizen. De kopers kunnen dan zelf bepalen hoe het huis er van binnen uit komt te zien (qua indeling) en hoe groot het moet worden. Uiteraard alles in samenspraak met de andere deelnemers.

Ik heb nog helemaal geen ervaring met huizen kopen en dit is dan meteen een bijzonder project. Heeft iemand ervaring met vergelijkbare projecten?

Zijn er dingen waar ik op moet letten, informatie die ik boven water moet zien te krijgen?

Wat ik me ook afvraag is hoe groot moet een woning zijn? Wat is gemiddeld voor een eengezinswoning? 100m2? of groter?

Voor het project zie: http://woonfabriekleiden.nl/

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 26-09 22:10
@MagicTempest. Het klinkt wel leuk. Ik neem aan dat het gewoon wordt opgeleverd volgens het bouwbesluit, zodat het gewoon goed geisoleerd wordt. Maar gezien het een verbouwing is moet je wel even opletten.
Het lijkt me dat ze de oude ruiten willen behouden, maar het lijkt me ook sterk dat ze zoiets met enkel glas gaan opleveren. En natuurlijk spouwmuren etc.

Dat soort isolatie eisen heeft natuurlijk wel effect op wat je uit eindelijk allemaal terug zal zien van de oude fabriekshal aan de binnenkant, als overal een spouwmuur voor zit etc.

Hmm, als ik die afbeeldingen zie, zie ik nog genoeg elementen van de oude fabriek, wat erg leuk is, maar ook wel weer veel nadelen. In de zin van dat ik twijfel aan isolatie (dubbel glas? dak isolatie?) en sowieso zijn het gigantisch hoge ruimtes, wat je zult merken in de stookkosten.

Verder wel leuk project natuurlijk :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 80 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.