Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.856 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Skywalker88 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:55:
Morgen vindt eindelijke de overdracht van mijn nieuwe appartement plaats :). Vanavond heb ik nog de laatste bezichting bij de woning. Iemand nog tips waar ik nog specifiek op moet letten? Sowieso natuurlijk de waterstand en energiemeter noteren.
Is de notaris ver weg van het appartement? Niet dat een nachtje nog veel uitmaakt, maar meestal is de "oplevering" direct voordat je naar de notaris gaat. Zijn er wel lampen aanwezig? Het lijkt me in het donker toch wat lastiger inspecteren.

Verder zou ik gewoon even alle spullen uitproberen, Dus gewoon even de kraan aan, kijken of er warm water uit komt e.d. Goed kijken naar beschadigingen ( vochtschade bijvoorbeeld ), en even al het hang en sluitwerk uitproberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 14-08-2013 11:58 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Binnetie schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:29:
Volgens mij rekent de Hypotheekshop 2250 euro ofzo? Zo uit mijn hoofd. Mijn adviseur zei meteen al dat je die APK van hypotheek niet moet nemen.
2950 moeten wij maximaal betalen, en dat staat ook in alle papieren. Op Independer staat echter dat ze 2590 rekenen, en bij de uitleg staat weer een max van 2849 gemeld (maximaal 22 uur x uurtarief van 129,50). Oftewel: de prijsopgave in onze papieren klopt niet echt, of op de site klopt het niet. :P Maar dat valt pas aan te kaarten bij de definitieve factuur omdat het bedrag een "maximum" zou zijn dat lager uit kon vallen.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Woy schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:25:
[...]

Dat is onzin, want de rente op het gespaarde deel heft exact de extra betaalde rente op. Alleen zijn er wel extra kosten verbonden aan het bankspaarproduct, dat is netto het enige verschil.
Tja. Die 'extra kosten' zijn dan wel 10.000 euro over de looptijd over een hypotheek van 250k (zie totale bruto kosten vergeleken in tabel, want dat zijn zonder HRA de nettokosten).
Simpelweg omdat de hyprente van een zelfde aanbieder voor bankspaar hoger is dan exact dezelfde hypotheek met annuitair.

Wel eens dat bij oversluiten de vergelijking anders kan zijn afhankelijk van wat je oude rente is versus de nieuwe en wat eventuele boeterente kost.
Maar zonder HRA hebben heel simpel slechts twee hypotheekvormen recht van bestaan: annuitair en liniair. Net zoals in de rest van de wereld. Waar liniair over de hele looptijd goedkoper is, maar toch waarschijnlijk minder aantrekkelijk vanwege veel hogere maandlasten aan het begin van de rit.

Zie
Afbeeldingslocatie: http://www.berekenhet.nl/pics/berekenen/hypotheek-kosten-hypotheekvormen.png

(bron: http://www.berekenhet.nl/...sten-hypotheekvormen.html )

[ Voor 31% gewijzigd door xahmol op 14-08-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

22-24 uur x 129,50 euro is een dikke 2800 euro. Wordt wel verrekend met de daadwerkelijk gemaakte uren, maar dit was de eerste indicatie.
En dat voor een standaardgeval: eerste huis, bepaald bedrag aan spaargeld, hypotheekbedrag hierdoor <80% van taxatiewaarde, geen schulden of kredieten, ANW-Hiaatverzekering al afgesloten, op één inkomen.

Niets met oversluiten, geen 2 inkomens, geen schulden, geen bijzonderheden. Daarnaast weet ik al welk bedrag ik nodig heb, tegen welke rente, en hoe lang ik die vast wil zetten. En daar dan nog steeds 3 volle werkdagen voor nodig hebben? Het spijt me, maar dat klinkt toch echt alsof ik de lastigere gevallen moet bekostigen, en daar voel ik me niet prettig bij.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
xahmol schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:25:
[...]
Tja. Die 'extra kosten' zijn dan wel 10.000 euro over de looptijd over een hypotheek van 250k (zie totale bruto kosten vergeleken in tabel, want dat zijn zonder HRA de nettokosten).

Zie
[afbeelding]

(bron: http://www.berekenhet.nl/...sten-hypotheekvormen.html )
Dat verschil komt hier alleen door het 0,2% renteverschil waar mee gerekend wordt, ik weet niet wat de reële kosten zijn. Klinkt niet onmogelijk maar lijkt me wel flink. Maar ik zou totaal niet weten wat het renteverschil zou zijn tussen een bankspaarhypotheek en een annuïteiten hypotheek.
DrivinUCrazy schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:26:
[...]
Niets met oversluiten, geen 2 inkomens, geen schulden, geen bijzonderheden. Daarnaast weet ik al welk bedrag ik nodig heb, tegen welke rente, en hoe lang ik die vast wil zetten. En daar dan nog steeds 3 volle werkdagen voor nodig hebben? Het spijt me, maar dat klinkt toch echt alsof ik de lastigere gevallen moet bekostigen, en daar voel ik me niet prettig bij.
Dat idee heb ik daar ook bij. Wat kost er zo enorm veel tijd voor een adviseur buiten het advies gesprek en het doorsturen/controleren van de papieren die jij aanlevert? Tevens heb ik het idee dat veel werk gewoon uitbesteed wordt aan een goedkopere secretaresse. Op zich geen punt, maar dan is het tarief ook wel erg hoog voor die uren.

[ Voor 34% gewijzigd door Woy op 14-08-2013 12:34 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Woy schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:31:
[...]

Dat verschil komt hier alleen door het 0,2% renteverschil waar mee gerekend wordt, ik weet niet wat de reële kosten zijn. Klinkt niet onmogelijk maar lijkt me wel flink. Maar ik zou totaal niet weten wat het renteverschil zou zijn tussen een bankspaarhypotheek en een annuïteiten hypotheek.
Denk dat dat een vrij reëel verschil is (ook logisch, bankspaar is voor de bank meer werk, meer risico en hogere fundinglasten).

Daar komt nog bij dat ALS ook de fiscale behandeling van de SEW/BEW veranderd en de SEW/BEW niet meer in box 1 zou kunnen vallen (en dat ligt voor de hand, want waarom zouden SEW/BEW in box 1 moeten vallen als de HRA er niet meer is, tenzij ze bestaande gevallen willen sparen), het saldo op je bankspaarregeling ook nog eens onder de vermogensrendementheffing valt. Wat bankspaar helemaal onvoordelig zou maken.

[ Voor 8% gewijzigd door xahmol op 14-08-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
xahmol schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:42:
[...]
Denk dat dat een vrij reëel verschil is (ook logisch, bankspaar is voor de bank meer werk, meer risico en hogere fundinglasten).
Dat er verschil is is inderdaad logisch, maar hoe hoog dat verschil is kunnen we denk beide niet goed beoordelen.
Daar komt nog bij dat ALS ook de fiscale behandeling van de SEW/BEW veranderd en de SEW/BEW niet meer in box 1 zou kunnen vallen (en dat ligt voor de hand, want waarom zouden SEW/BEW in box 1 moeten vallen als de HRA er niet meer is, tenzij ze bestaande gevallen willen sparen), het saldo op je bankspaarregeling ook nog eens onder de vermogensrendementheffing valt. Wat bankspaar helemaal onvoordelig zou maken.
Als het niet meer in Box-1 zou vallen dan loopt het verschil inderdaad harder op, maar als dat zou gebeuren komt er zeker een regeling om het af te kunnen lossen. Het probleem is daarbij dat er dan nog steeds een opslag op de rente zit. Dat geeft ook al weer aan dat er bij wijzigingen voor bestaande gevallen goed gekeken moet worden hoe een goede overgang mogelijk is. Het is een beetje zuur als de overheid eerst iemand richting een bepaald product met bijbehorende kosten stuurt, en daarna het voordeel weghaalt, maar geen mogelijkheid bied om van de kosten af te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 14-08-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker88
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 12:49
Woy schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:57:
[...]

Is de notaris ver weg van het appartement? Niet dat een nachtje nog veel uitmaakt, maar meestal is de "oplevering" direct voordat je naar de notaris gaat. Zijn er wel lampen aanwezig? Het lijkt me in het donker toch wat lastiger inspecteren.

Verder zou ik gewoon even alle spullen uitproberen, Dus gewoon even de kraan aan, kijken of er warm water uit komt e.d. Goed kijken naar beschadigingen ( vochtschade bijvoorbeeld ), en even al het hang en sluitwerk uitproberen.
Thanks, als het goed is moeten er gewoon lampen zijn. vanavond is het nog gewoon licht, dus het maakt in principe niet zoveel uit :). Overigens koop ik de woning via makelaarsland. Dus dat betekent dat de bezichtingen gedaan worden door de huidige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 20:44
xahmol schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:42:
Het verschil is dusdanig klein dat de kosten en de rentes gelijk waren (en zijn, je kan het nog steeds krijgen als je het wil ook al is dat fiscaal oninteressant). Logisch, want het enige verschil voor de bank is eigenlijk dat je geld van jezelf leent. Voor de overheid betekent het dat je ongeveer dubbele HRA opstrijkt en daar zit het forse verschil. Let op: dat verschil is nog veel groter dan de huizenprijzendaling van dit jaar, en ook daarvoor daalde de prijzen al.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

backupdevice

No Risk , Full Push

Halejula *O* :)F oOo

Het is geregeld.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 00:00
Gefeliciteerd! Je hoeft je dus geen zorgen meer te maken voor de overdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Binnetie schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:02:
Gefeliciteerd! Je hoeft je dus geen zorgen meer te maken voor de overdracht?
Née. Wat een rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heel mooi, valt vast een pak van je hart af!

Mijn vriendin heeft de baan aangeboden gekregen, dus hebben wij ook weer iets speelruimte. Ze werkt 39 uur per week via een uitzendbureau voor een half jaar. Haar huidige werk houdt in november op.

Ze kan dan ook rustig haar gastouder opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:55
Je zou er een kind van krijgen :+

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Gisteravond hebben de verkopers, van het huis die we al 1,5 jaar op het oog hadden, ons bod geaccepteerd :D

Echter moet nu alles geregeld worden. De verkopers stellen een concept koopakte op las ik, Deze zou dan bij de notaris nog getekend moeten worden neem ik aan?
Verder moeten we dus bij de notaris voor de hypotheek zijn.

Is het verstandig om ook gelijk een samenlevingscontract op te stellen bij aankoop van een huis? Wat zijn jullie ervaringen hierin?

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

• Ukhata
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06-2023
Gefeliciteerd!

concept koopakte hoeft niet bij de notaris gedaan te worden, maar kan wel.

voor een hypotheek kan ik alleen maar een onafhankelijk financieel adviseur aanraden.
deze zal je helpen met de juiste hypotheek voor jou met de laagste rente bij de goedkoopste hypotheek leverancier (als het goed is tenminste ;) )

bij de koop van een huis is het aan te raden een financiele eenheid te worden. dus ja een samenlevingscontract is slim. maar let op dat je dan ook een testament opzet. anders gaat bij overleiden de helft van het huis niet naar de langst levende maar naar de familie van de overledene.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ukhata schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 09:21:
bij de koop van een huis is het aan te raden een financiele eenheid te worden. dus ja een samenlevingscontract is slim. maar let op dat je dan ook een testament opzet. anders gaat bij overleiden de helft van het huis niet naar de langst levende maar naar de familie van de overledene.
Dat is niet correct, maar je kan je wat samenlevingscontract/testament beter even door de Notaris voor laten lichten. Voor sommige zaken is een samenlevingscontract voldoende, maar als je ook nog prive bezittingen hebt die bij overlijden naar je partner moeten gaan is een testament wel nodig.

• Binnetie
Ik ga zodadelijk een aantal bezichtingen plannen. Voor zaterdagochtend 1 woning en voor zaterdagmiddag 4 woningen. Ze liggen allemaal bij elkaar in de buurt. 2 van deze woningen staan achter elkaar en zijn nagenoeg hetzelfde, maar wel bij 2 makelaars.

Iemand die nog tips heeft voor de eerste bezichting?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

dcl! schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:19:
[...]

Je zou er een kind van krijgen :+
Oh ja :D

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 09:54:
Ik ga zodadelijk een aantal bezichtingen plannen. Voor zaterdagochtend 1 woning en voor zaterdagmiddag 4 woningen. Ze liggen allemaal bij elkaar in de buurt. 2 van deze woningen staan achter elkaar en zijn nagenoeg hetzelfde, maar wel bij 2 makelaars.

Iemand die nog tips heeft voor de eerste bezichting?
VEH heeft goede tips.

• Binnetie
Bedankt deze kan ik goed gebruiken. Zag ook dat ze een checklist hadden. Het gaat dus om een eerste globale indruk. Voor het preciezere werk kan je beter een tweede bezichtiging plannen neem ik aan?

• xibalba
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07-2021
Zo, in onderhandeling over huis. Eerste bod gedaan, snel tegenbod gekregen, nieuw bod gedaan en nu al een dag aan het wachten....spannend!

• Vreesie
  • Laatst online: 05-09 15:54
Lonestander schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 09:15:
Echter moet nu alles geregeld worden. De verkopers stellen een concept koopakte op las ik, Deze zou dan bij de notaris nog getekend moeten worden neem ik aan?
Verder moeten we dus bij de notaris voor de hypotheek zijn.
De verkopende partij zal een voorlopig koopcontract opstellen. Dit zal waarschijnlijk hun makelaar doen.
Deze zal je binnenkort gaan tekenen, waarin je je commit aan de verkoop van de woning.

Na tekenen heb je nog 3 dagen tijd om zonder reden eruit te komen, daarna is het voor zover ik weet alleen mogelijk als je ontbindende voorwaarden op hebt laten stellen, zoals onder voorbehoud van financiering, verkrijgen van NHG hypotheek, bouwkundig rapport etc. Maar dan moet je dat wel bij je bod bedongen hebben.

Verder is het zaak dat ju nu gaat kijken voor een hypotheek, eventueel een Overlijdens Risico verzekering en je zal een notaris moeten zoeken. Ga hier goed voor shoppen want de prijzen verschillen nogal.

Succes!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vreesie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 10:56:
[...]
De verkopende partij zal een voorlopig koopcontract opstellen. Dit zal waarschijnlijk hun makelaar doen.
Deze zal je binnenkort gaan tekenen, waarin je je commit aan de verkoop van de woning.
Daar is overigens niks voorlopigs aan. Dat is gewoon het koopcontract. Bij de notaris teken je alleen de transportakte en meestal een hypotheekakte.

• xibalba
Is het trouwens haalbaar om als opleveringsdatum 1 oktober aan te houden? Is dat genoeg tijd om de hypotheek (met NHG) te regelen. Hoeft alleen een taxatie gedaan te worden.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Die datum lijkt me krap, als je de horrorverhalen over ORV's hier leest...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
6,5 week zou moeten kunnen, maar dan moet je wel vaart gaan maken. Toen ik mijn huis kocht was 4 weken voor het regelen van de hypotheek normaal, maar van wat ik hoor doen de banken tegenwoordig wat moeilijker en duurt het allemaal wat langer.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-09 16:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Goh, vandaag was een bezichtiging gepland, echter belt de persoon in kwestie met de makelaar dat het niet door kan gaan ivm werkomstandigheden. Baal hier enorm van, het is alweer de zoveelste die op de laatste moment afziet.

Iemand een idee hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Heb de makelaar gevraagd wat beter te screenen naar potentiele kopers. Echter bied dit nog geen oplossing. Ter info het gaat om een 'starters' appartement in Groningen-Zuid.

Whatever.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
Ik zit daar ook een beetje mee. We tekenen straks voor een nieuwbouw huis met clausule onder voorbehoud van financiering. Na het tekenen ontvangen we een bevestigingsbrief (de bouwer heeft ook getekend) en gaan de twee maanden onder voorbehoud van financiering in. Nu hebben we ons al voorbereid, en zou dan de hypotheek aanvraag volgen. Het zal wel flink wat tijd kosten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• xibalba
Op basis van ons oriënterend gesprek bij de Rabobank, denk ik dat de hypotheek geen probleem zal geven. Voldoen aan alle eisen voor NHG en het tegenbod van de verkopende partij ligt al onder ons maximum bedrag op basis van de NHG-regels.
Dan wordt het dus koopcontract tekenen, gesprek bij bank regelen -> hypotheekofferte + ORV en verzekeringen, taxatie regelen, notaris regelen.
We zijn dadelijk ook nog een weekje op vakantie... :)
Moet ik alvast een latere oplevering afspreken, mocht mijn bod geaccepteerd worden?

• xibalba
Ah, makelaar belt net. Bod geaccepteerd. Oplevering 15 okt. Feest :)

• ph4ge
Harmen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 11:36:
Goh, vandaag was een bezichtiging gepland, echter belt de persoon in kwestie met de makelaar dat het niet door kan gaan ivm werkomstandigheden. Baal hier enorm van, het is alweer de zoveelste die op de laatste moment afziet.

Iemand een idee hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Heb de makelaar gevraagd wat beter te screenen naar potentiele kopers. Echter bied dit nog geen oplossing. Ter info het gaat om een 'starters' appartement in Groningen-Zuid.
Je zal gewoon moeten accepteren dat er nauwelijks kopers zijn en dat het handjevol mensen wat in deze tijd een huis wil kopen vaak die mensen zijn die een goede baan hebben en dat graag zo willen houden. Je hebt niet de luxe om kritisch te zijn. Ik verbaas me als potentiële koper sowieso enorm dat de meeste huizen alleen tijdens kantooruren zijn te bezoeken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Verwijderd

ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:13:
[...]

Je zal gewoon moeten accepteren dat er nauwelijks kopers zijn en dat het handjevol mensen wat in deze tijd een huis wil kopen vaak die mensen zijn die een goede baan hebben en dat graag zo willen houden. Je hebt niet de luxe om kritisch te zijn. Ik verbaas me als potentiële koper sowieso enorm dat de meeste huizen alleen tijdens kantooruren zijn te bezoeken.
Ik kan me er anders best iets bij voorstellen als deze verkopers een gezin hebben met (jonge) kinderen - het is toch iedere keer weer een hoop werk om alles aan kant te hebben en de kinderen te versjouwen als je ook rekening moet houden met bijvoorbeeld sport/overige activiteiten die gewoon doorgaan.
(Niet dat dit heden ten dagen realistisch is om vol te houden als men graag van het huis af wil/er van af móet, maar wel begrijpelijk...)

Wat wij zelf veel tegenkwamen was dat de vroege avonduren vaak vol zaten, omdat natuurlijk iedereen meteen na het werk een afspraak wil maken. Soms was dat ook nog een heel geschuif met datums.

• Binnetie
Ik heb gevraagd naar zaterdagochtend en middag om een aantal woningen te bekijken. Heb nog niks weer gehoord. Door de week is voor ons vrijwel niet mogelijk i.v.m. verschillende diensten.

Voelde me alleen wel bezwaard om zaterdagochtend om 10 uur al het eerste huis te bezoeken...

[ Voor 20% gewijzigd door Binnetie op 15-08-2013 12:32 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Binnetie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:31:
Voelde me alleen wel bezwaard om zaterdagochtend om 10 uur al het eerste huis te bezoeken...
Hoezo? Zo'n gekke tijd is het toch niet?

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:31:
Ik heb gevraagd naar zaterdagochtend en middag om een aantal woningen te bekijken. Heb nog niks weer gehoord. Door de week is voor ons vrijwel niet mogelijk i.v.m. verschillende diensten.

Ik hoop voor je dat de makelaars (en verkopers) hier ondertussen iets flexibeler in zijn geworden. Toen wij eind 2011 een huis kochten was afspraken maken op zaterdag erg lastig. Bereid je er dus maar op voor dat je niet 5 woningen op één zaterdag kunt bezichtigen. Zeker niet als je al deze afspraken nu nog probeert te plannen voor aankomende zaterdag.
Woy schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:34:
[...]

Hoezo? Zo'n gekke tijd is het toch niet?
Mee eens, half 9 of 9 uur zou anders zijn. 10.00u is een prima tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Jarod op 15-08-2013 12:37 ]

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:22

Kju

De onwil om 's avonds en zaterdag te bezichtigen ligt vaak niet bij de makelaar maar bij de verkopers. Als je bijvoorbeeld kleine kinderen hebt is het moeilijker om na het avondeten even een uurtje weg te gaan.

PSN: Kjujay

• ph4ge
Kju schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:05:
De onwil om 's avonds en zaterdag te bezichtigen ligt vaak niet bij de makelaar maar bij de verkopers. Als je bijvoorbeeld kleine kinderen hebt is het moeilijker om na het avondeten even een uurtje weg te gaan.
Als je een product voor honderdduizenden euro's probeert te verkopen vind ik het niet meer dan normaal dat je voor de klant dit soort kleine ongemakken voor lief neemt. Bovendien zijn kopers ook niet geheel inflexibel, als een bepaald tijdstip echt niet uitkomt kan het bij mij altijd een dag eerder of later, of een uurtje eerder of later, of zelfs een week eerder of later. Het interesseert mij overigens helemaal niet of het door de verkoper of de makelaar komt dat bepaalde huizen alleen tijdens kantooruren zijn te bezichtigen, maar mijn vrouw en ik gaan geen vrij nemen dus al meer dan eens is het bij een belletje gebleven. En dan staat het huis wat al jaren te koop staat nog langer te koop.

• Kju

Kju

Ik probeerde niemand te verdedigen hoor :P

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
nou bij mij zijn ze altijd welkom. als het maar verkocht wordt :P

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Verwijderd

ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:25:
[...]
Als je een product voor honderdduizenden euro's probeert te verkopen vind ik het niet meer dan normaal dat je voor de klant dit soort kleine ongemakken voor lief neemt. Bovendien zijn kopers ook niet geheel inflexibel, als een bepaald tijdstip echt niet uitkomt kan het bij mij altijd een dag eerder of later, of een uurtje eerder of later, of zelfs een week eerder of later. Het interesseert mij overigens helemaal niet of het door de verkoper of de makelaar komt dat bepaalde huizen alleen tijdens kantooruren zijn te bezichtigen, maar mijn vrouw en ik gaan geen vrij nemen dus al meer dan eens is het bij een belletje gebleven. En dan staat het huis wat al jaren te koop staat nog langer te koop.
...je noemt sommige verkopers/makelaars zo inflexibel omdat het alleen tijdens kantooruren kan, en een paar regels later verkondig je vrolijk dat jullie het zelf verdommen om vrij te nemen en alleen rond een bepaalde tijd willen (want een dag is niet hetzelfde als een tijd).
Wie is er dan inflexibel? Hint: niet (alleen) de verkoper/makelaar.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

Klant is koning, ph4ge heeft het denk ik wel bij het rechte eind. Als verkoper moet je er alles aan doen het tijdstip van de koper akkoord te geven.

Opzich een mooi punt tijdens onderhandeling met je verkoop makelaar. Zorg dat hij avond/weekendbezichtigingen uit wil voeren.

20*350ZO45°

• Vreesie
  • Laatst online: 05-09 15:54
Richard schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:38:
Klant is koning, ph4ge heeft het denk ik wel bij het rechte eind. Als verkoper moet je er alles aan doen het tijdstip van de koper akkoord te geven.

Opzich een mooi punt tijdens onderhandeling met je verkoop makelaar. Zorg dat hij avond/weekendbezichtigingen uit wil voeren.
Wij hebben nog geen enkele bezichtiging geweigerd of een ander tijdstip voorgesteld.. lijkt me ook niet meer dan logisch.

• !null
  • Laatst online: 22:10
xibalba schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:12:
Ah, makelaar belt net. Bod geaccepteerd. Oplevering 15 okt. Feest :)
Gefeliciteerd! Je zal genoeg tijd hebben zo voor de offerte lijkt me :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ph4ge
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:32:
Wie is er dan inflexibel? Hint: niet (alleen) de verkoper/makelaar.
Met dit verschil: ik betaal, hun krijgen betaald.

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Ik trof laatst ook zo'n makelaar die op een doordeweekse dag niet om 8:00 uit z'n bed wilde komen voor een bezichtiging. :s

Metal up your ass

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
JaymzHetfield schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:08:
Ik trof laatst ook zo'n makelaar die op een doordeweekse dag niet om 8:00 uit z'n bed wilde komen voor een bezichtiging. :s
Je zou bijna de verkopers bellen dat hun makelaar klanten weigert. >:)

Verwijderd

Richard schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:38:

Oh, dat zeg ik ook niet. Ik wil vooral aangeven dat het gebrek aan flexibiliteit niet maar van één kant komt.

Zelf heb ik bij de verkoop van mijn huis altijd "natuurlijk komt het dan uit!" geroepen als de makelaar belde met een afspraak, en dan pas naderhand gekeken of dit daadwerkelijk ook zo was. (Met uitzondering van onze verjaardagen, wanneer we het huis vol hadden zitten - maar dit was ruim op tijd doorgegeven aan de makelaar.)
We hadden echter wel het geluk dat er al vrij snel iemand kwam die ook een serieus bod heeft uitgebracht en sinds een week de sleutels heeft, maar als je huis al langere tijd te koop staat en je een gezin hebt met bijbehorende activiteiten kan ik me voorstellen dat je daar minder zin in hebt.

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Wceend schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:27:
[...]

Je zou bijna de verkopers bellen dat hun makelaar klanten weigert. >:)
Inderdaad. Helemaal omdat dat huis al 31 mnd te koop staat...

Metal up your ass

• Kju

Kju

Zonder jullie specifieke gevallen te willen betuttelen: Als makelaar krijg je soms de meeste onzinnige gesprekken en eisen. Kandidaten doen soms alsof een makelaar geen leven heeft. Als ik 's ochtends mijn kinderen naar school moet brengen spreek ik niet eerder dan 09.00 af voor een bezichtiging, niet uit onwil, ik kan gewoon niet anders.
Overigens staat op mijn posters ook mijn mobiele nummer. Er zijn personen die gerust op zaterdag of zondagavond om 23.00 uur bellen om te vragen wat een huis moet kosten...

En ja, er zijn zelfs sommigen die zelfs op dat tijdstip durven te vragen of ze gelijk kunnen gaan kijken...
En dan niet te vergeten de kandidaten die ook graag op het station willen worden opgehaald, omdat ze van buiten de stad komen, niet weten waar het is...

[ Voor 20% gewijzigd door Kju op 15-08-2013 14:44 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:58
Kju schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:35:
Zonder jullie specifieke gevallen te willen betuttelen: Als makelaar krijg je soms de meeste onzinnige gesprekken en eisen. Kandidaten doen soms alsof een makelaar geen leven heeft. Als ik 's ochtends mijn kinderen naar school moet brengen spreek ik niet eerder dan 09.00 af voor een bezichtiging, niet uit onwil, ik kan gewoon niet anders.
Overigens staat op mijn posters ook mijn mobiele nummer. Er zijn personen die gerust op zaterdag of zondagavond om 23.00 uur bellen om te vragen wat een huis moet kosten...
Heerlijke discussie - gebrek aan inlevingsvermogen van kopers en verkopers is grappig. Kopers vinden dat ze als 'klant' koning zijn, verkopers hebben zoiets van 'ja hallo, ik woon er nog wel hoor'. En beide is waar, je bent te gast bij mensen in hun huis, wat je inderdaad zou kunnen kopen. Beetje geven en nemen :+

Nu gok ik dat Kju een goede makelaar is, maar ben ze helaas wel tegengekomen die gewoon laks als de pest zijn, te laat komen, dingen niet voor elkaar hebben. Heb een bezichting gepland, kom daar aan, is de bewoonster thuis en die wil ons er niet in laten. Ja nee toch geen zin om weg te gaan (2002 was dat, andere tijd weliswaar). Huis uiteraard niet gekocht, zo werkt dat dan ook.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Kju

Kju

Makelaars die laat komen, daar heb ik helaas zelf ook last van. Het gaat zo ver dat kandidaten laat komen omdat ze verwachten dat ik te laat kom. En dat terwijl ik er altijd 10 minuten eerder ben om de post op te ruimen en alle lampen aan te doen.

• NiGeLaToR
Kju schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:41:
Makelaars die laat komen, daar heb ik helaas zelf ook last van. Het gaat zo ver dat kandidaten laat komen omdat ze verwachten dat ik te laat kom. En dat terwijl ik er altijd 10 minuten eerder ben om de post op te ruimen en alle lampen aan te doen.
Ja precies, kom je binnen, gaat makelaar als een gek even alles 'aan kant maken', gordijnen, ramen open, lampen aan. Knullig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ukhata
iedereen in het huizen marktje lijkt laat te komen.
laatste 2 maanden kwamen makelaars, f8inancieel adviseurs, kopers, kijkers, verkopers allemaal te laat >_<

• NiGeLaToR
Lol, terwijl ik als ik ging bezichtigen altijd poogde een half uurtje eerder te komen om door de buurt te wandelen. Even zien wat voor volk er woont :+

• Ukhata
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:44:
Lol, terwijl ik als ik ging bezichtigen altijd poogde een half uurtje eerder te komen om door de buurt te wandelen. Even zien wat voor volk er woont :+
wij deden dus precies hetzelfde ja.
en dan werden we nog raar aangekeken ook als we dan om 5 min voor afspraak tijd aanbelden om te kijken of de makelaar er al was met een blik die zei "tuurlijk issie er nog niet!"

• ph4ge
Kandidaten doen soms alsof een makelaar geen leven heeft. Als ik 's ochtends mijn kinderen naar school moet brengen spreek ik niet eerder dan 09.00 af voor een bezichtiging, niet uit onwil, ik kan gewoon niet anders.
Nee, stel dat ik een koper was die alleen vroeg in de ochtend kan. Dan verwacht ik terecht dat jij binnen 2 weken een ochtendje weet te vinden waar de kinderen door de vrouw/buurvrouw naar school gebracht worden zodat jij een keer eerder kan komen. Niet dat je gewoon zegt: Sorry, voor half 10 werk ik niet.

Bovendien hoort het gewoon bij je vak, je verkoopt aan mensen die zelf werken en daar wordt je goed voor beloond. Als je in de business-to-business markt zit is dat weer een ander verhaal. Een serveerster klaagt ook niet dat ze op uren werkt dat een ander vrij is. Wat mij betreft hoort het gewoon bij het vakgebied wat je gekozen hebt, dan moet je maar wat anders gaan doen.

Ik snap wel dat makelaars zijn verwend de afgelopen decennia, maar juist in deze tijd moeten ze gewoon een stapje harder lopen. Ik ben een potentiële klant omdat ik een drukke baan heb, ik kan in principe in het weekend of elke dag na 6 uur, dan moet een verkoper/makelaar zich daar maar aan aanpassen. Hij wil een paar ton van mij, niet andersom. Het botst ook gewoon met alle klaagzangen die we dagelijks in de media horen.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 15-08-2013 14:54 ]

• Kju

Kju

Met alle respect, voor een kandidaat die op zo'n toon tegen mij begint ga ik echt niet een stapje verder. Ook dat is een mogelijkheid voor mij als makelaar... :)

(ik heb het overigens over een situatie waarin ik al de mogelijkheid geef tot een avond- of weekendafspraak)

[ Voor 25% gewijzigd door Kju op 15-08-2013 14:58 ]

• ph4ge
Kju schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:56:
Met alle respect, voor een kandidaat die op zo'n toon tegen mij begint ga ik echt niet een stapje verder. Ook dat is een mogelijkheid voor mij als makelaar... :)
Een geruststellende gedachte voor jouw klanten dat hun makelaar blijkbaar potentiële kopers wegstuurt omdat hij vindt dat hij niet met voldoende respect behandeld wordt. Het hoort net zo goed bij je werk dat je soms met mensen te maken hebt die je niet behandelen zoals jij vindt dat jij verdient om behandeld te worden. Je wil niet weten wat andere beroepen over zich heen krijgen. Als een serveerster elke moeilijke klant weigert te helpen en weigert om flexibel te zijn zit ze snel zonder werk, en die worden echt niet beter beloond.

Ik blijf er bij, een makelaar/verkoper moet gewoon flexibel zijn naar kopers en ik vraag niets raars als ik buiten kantooruren een huis wil bezoeken. Het is niet dat ik eis dat het per se zondagnacht om 02:00 uur moet, kan wat mij betreft op elke dag van de week. Bovendien kijk ik ook het liefst als het nog licht is dus erg laat wordt het ook niet. Als de makelaar dat dan niet wil is dat zijn probleem, niet het mijne.

[ Voor 10% gewijzigd door ph4ge op 15-08-2013 15:05 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoort een makelaar niet de belangen van zijn opdrachtgever te behartigen? Het gaat er toch niet om of de makelaar met een klant wil omgaan, maar of de klant wil kopen van de opdrachtgever?

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 15-08-2013 15:08 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kju

Kju

Het is heus niet zo dat er nooit een oplossing is, mij gaat het om de argumenten die ph4ge aanhaalt. Een kandidaat die al de mogelijkheid krijgt om 's avonds en zaterdag te bezichtigen die daarna nog eist om een ander tijdstip die voor mij niet uitkomt en mij dan komt vertellen hoe ik mijn werk moet doen, daar ga ik echt niet mijn best voor doen. Er zijn altijd oplossingen, in het uiterste geval is de verkoper/opdrachtgever wel bereid om te laten bezichtigen als de makelaar echt niet kan. Als ik echter een norse onvriendelijke betweter aan de lijn krijg die verder geen enkele moeite wil doen om ondanks legio geboden mogelijkheden water bij de wijn te willen doen, dan gaat het gewoon over.

• Binnetie
Klopt precies wat hier al aangeven wordt. Voor zaterdag gaan de bezichtigingen niet door. De verkopers kunnen niet en de makelaar had het te druk zij de belmevrouw. Ze stelde nog voor om door de week te doen, of dat ik maar gewoon vrij moest nemen...

Eentje reageerde met de vraag of ik een andere datum had. Dus morgenavond maar opgegeven, maar ook dat kon niet.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jeuj, het huis is al getaxeerd.
Dan kan de hypotheekverstrekker een officiele offerte gaan opstellen, en na akkoord kunnen ze daarmee aan de slag.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Binnetie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:20:
Klopt precies wat hier al aangeven wordt. Voor zaterdag gaan de bezichtigingen niet door. De verkopers kunnen niet en de makelaar had het te druk zij de belmevrouw. Ze stelde nog voor om door de week te doen, of dat ik maar gewoon vrij moest nemen...

Eentje reageerde met de vraag of ik een andere datum had. Dus morgenavond maar opgegeven, maar ook dat kon niet.
Het kan ook zijn dat de gevraagde termijn gewoon te kort was - ik kan me voorstellen dat de zaterdag al vol zit, iets meer dan een dag van te voren, en morgenavond is waarschijnlijk ook al volgeboekt. Zaterdagen en avonden zijn niet voor niets snel vol, iedereen wil dan een afspraak maken.
Was er geen mogelijkheid om een afspraak te maken voor volgende week, of de week erna?

Verwijderd

Kju schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:41:
Dan ben jij een grote uitzondering. Ik heb denk ik een stuk of 10 bezichtingen gehad totaal (inc huur apartementen) en zonder uitzondering kwam de makelaar altijd te laat. Toppunt was dat de makelaar aan kwam rijden en vervolgens 20 minuten voor mijn neus in de auto heeft zitten bellen. Vervolgens zonder excuus zeggen, we moeten een beetje opschieten want over 15 min moet ik weer weg.

• ph4ge
Kju schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:11:
Als ik echter een norse onvriendelijke betweter aan de lijn krijg die verder geen enkele moeite wil doen om ondanks legio geboden mogelijkheden water bij de wijn te willen doen, dan gaat het gewoon over.
Hoe vertel je dat aan je client? :+

Overigens ga ik niet vertellen hoe een makelaar zn werk moet doen. Die keer dat een makelaar echt stug vol hield dat ik maar vrij moest nemen heb ik hem gewoon vriendelijk bedankt voor zn tijd en opgehangen.

EDIT: Makelaars te laat is ook altijd een probleem inderdaad, maar nog niet mee gemaakt dat het extreem was. Meestal hebben we het dan over 5-10 minuutjes, wat natuurlijk toch vervelend is. De aankoop van een huis is in de eerste plaats een afspraak, en als zoiets simpels al niet nagekomen wordt hoe zit het dan met de afspraken die er toe doen?

[ Voor 23% gewijzigd door ph4ge op 15-08-2013 15:46 ]

• Binnetie
Heb net andere makelaar gebeld en deze gaf aan dat de mevrouw die in het huis woont uiterlijk om 18 uur door de week bezichtigingen kan doen. In het weekend was geen optie. Ik werk tot 18 uur, nu kan ik een keer een half uurtje eerder weg, maar dan red ik 18 uur nog niet. 18.30 uur was geen optie meer.... geen wonder dat sommige mensen hun huis niet kwijtraken...

Update:

- maandag mogen we een woning bekijken... maar geeft de makelaar aan. De fotos op Funda zien er mooier uit dan in het echt.
- andere woning geeft dezelfde makelaar aan dat 1 van de bewoners een ziekenhuisopname wacht en voorlopig niet meer thuis komt en ze geen bezichtigingen doen. Is afhankelijk van de oproep van het ziekenhuis.

En dan nog mijn ORV: na 6,5 week nog geen steek verder. Bellen, bellen, bellen.
Het kopen van een woning is inderdaad een spannende tijd!

[ Voor 40% gewijzigd door Binnetie op 15-08-2013 16:21 ]

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-09 16:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:13:
[...]

Ben ook wel blij dat ik een kijker heb, vind het alleen zo aso dat mensen op het laatste moment afzeggen. Je hebt er dan al een aantal uren schoonmaak inzitten. :X

Whatever.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:52
ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:53:
[...]
Nee, stel dat ik een koper was die alleen vroeg in de ochtend kan. Dan verwacht ik terecht dat jij binnen 2 weken een ochtendje weet te vinden waar de kinderen door de vrouw/buurvrouw naar school gebracht worden zodat jij een keer eerder kan komen. Niet dat je gewoon zegt: Sorry, voor half 10 werk ik niet.
Wat je voor het gemak even over het hoofd ziet in je argumenten is dat je zo goed als zeker niet de enige potentiële koper op de markt bent die volgens eigen zeggen alleen op een bepaald tijdstip kan.
Voor je het weet is het niet binnen twee weken één ochtendje voor ph4ge maar ook één ochtendje voor Piet, één voor Klaas, enz enz, dan nog wat avonden en niet te vergeten de zaterdag.
Wat dat betreft kun je het ook omdraaien, jij koopt eens in de tig jaar een huis en dan zou het toch niet zo'n probleem moeten zijn om her en der wat vrij te moeten nemen voor een bezichtiging.
Een makelaar daarentegen heeft dagelijks met potentiële klanten te maken en als hij flexibel moet zijn voor al die klanten heeft hij ineens bij wijze van spreken werkdagen van 08:00 tot 22:00

Als je een huis laat schieten omdat je absoluut geen tijd vrij wil maken voor een bezichtiging en alleen maar blijft hameren op tijden die jou uitkomen zou ik bijna zeggen dat je niet serieus in de markt bent om een woning te kopen.
Kan aan mij liggen maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat je een huis ziet waar je serieus interesse in hebt en dat vervolgens laat schieten omdat je geen vrij wilt nemen, dat gaat er gewoon bij mij niet in.

• fietslampje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:27
Ik heb momenteel een huis op het oog wat te koop staat voor 247k. Het staat nu ongeveer 3 weken te koop en ligt op een vrij populaire locatie (vergelijkbare huizen worden doorgaans binnen 2-3 maanden wel verkocht). Het is een huis uit '95, waar de keuken en badkamer aan vervanging toe zijn.

Met welk bod zouden jullie beginnen?

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 15:23
ninjazx9r98 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:28:
[...]

Wat je voor het gemak even over het hoofd ziet in je argumenten is dat je zo goed als zeker niet de enige potentiële koper op de markt bent die volgens eigen zeggen alleen op een bepaald tijdstip kan.
Voor je het weet is het niet binnen twee weken één ochtendje voor ph4ge maar ook één ochtendje voor Piet, één voor Klaas, enz enz, dan nog wat avonden en niet te vergeten de zaterdag.
Wat dat betreft kun je het ook omdraaien, jij koopt eens in de tig jaar een huis en dan zou het toch niet zo'n probleem moeten zijn om her en der wat vrij te moeten nemen voor een bezichtiging.
Een makelaar daarentegen heeft dagelijks met potentiële klanten te maken en als hij flexibel moet zijn voor al die klanten heeft hij ineens bij wijze van spreken werkdagen van 08:00 tot 22:00
Dit geldt natuurlijk voor de koper precies hetzelfde, als deze 10 huizen wil bekijken moet deze dan hiervoor steeds vrij nemen?

• Jarod
  • Niet online
TRG550 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:04:
[...]

Dit geldt natuurlijk voor de koper precies hetzelfde, als deze 10 huizen wil bekijken moet deze dan hiervoor steeds vrij nemen?
Nee, dat wordt nergens gezegd. Er wordt volgens mij aangegeven dat er alleen verwacht wordt dat er in bepaalde gevallen van beide kanten water bij de wijn moet, maar voor ph4ge lijkt dat geen optie te zijn. Hij wil kopen en de makelaar en verkoper moeten dan maar water bij de wijn doen. Als ik als mijn huis te koop zou hebben staan en met zo'n koper geconfronteerd zou worden vermoed ik dat ik er al snel genoeg van heb en maar op een andere koper gaan wachten. Uiteindelijk is het kopen van een woning niet een zwart-wit verhaal en zit er ook altijd een gunfactor in, en door zo te handelen zou je die gunfactor bij mij volledig verspillen. En als ik het zo lees zitten er meerdere mensen op deze manier in.

• ph4ge

Als je een huis laat schieten omdat je absoluut geen tijd vrij wil maken voor een bezichtiging en alleen maar blijft hameren op tijden die jou uitkomen zou ik bijna zeggen dat je niet serieus in de markt bent om een woning te kopen.
Kan aan mij liggen maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat je een huis ziet waar je serieus interesse in hebt en dat vervolgens laat schieten omdat je geen vrij wilt nemen, dat gaat er gewoon bij mij niet in.
Een gemiddelde koper heeft de keuze uit 20 huizen, ik kan zo snel de bron niet vinden maar neem dat aan. In de "goede tijden" lag dat rond de 3. Kortom, kopers hebben veel meer bezichtigingen dan verkopers, er staan nou eenmaal bijna een miljoen huizen te koop terwijl er slechts enkele duizenden per maand verkocht worden. Verkopers mogen blij zijn als ze gemiddeld eens in de maand een kijker hebben terwijl een koper er rustig 4 in de week kan bekijken.

In de meeste straten/wijken waar ik kijk is er keus uit 3 of meer vergelijkbare huizen. Ik heb er geen enkel probleem mee om er een af te laten vallen omdat de makelaar zn werk niet goed doet. Elke verkoper denkt dat zijn huis heel bijzonder is maar dat is zelden het geval, wij kopers hebben meer dan genoeg keuze. Kopers hebben alle luxe om een huis te laten lopen terwijl verkopers elke geïnteresseerde klant moeten aangrijpen, zo werkt de markt nou eenmaal op het moment. Natuurlijk, als jij de uitzondering bent en een heel gewild huis hebt werkt dat anders. Maar in dat geval moet je jezelf in deze tijd in je handen knijpen en zal je ook snel weer van de periode van bezichtigen af zijn dus ook dan mag je wel wat opofferen. Alle andere gevallen zullen wat meer moeite moeten doen.

Makelaars mochten willen dat ze het zo druk hadden dat ze echt niet anders kunnen dan op een bepaald tijdstip een afspraak maken. Niet buiten kantooruren bezichtigen is pure onwil/luiheid. Dat een makelaar geen 9 tot 5 baantje heeft wist hij toen hij makelaar werd. Nogmaals, het is voor de serveerster ook niet leuk dat ik alleen buiten kantooruren kom en ik hoor haar ook niet klagen dat ik best wel vrij kan nemen als ik haar product wil afnemen. Dat hoort bij sommige beroepen (overigens ook bij de mijne, ik zit nu te wachten op informatie van de klant die in mijn ogen aan het treuzelen is en kan dan lekker doorwerken tot diep in de nacht omdat het morgen af moet zijn).

Uiteindelijk ben ik de gene die de grootste aankoop uit zn leven doet en juist dan mag je ook wel een beetje klant is koning verwachten.
Jarod schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:15:
Nee, dat wordt nergens gezegd. Er wordt volgens mij aangegeven dat er alleen verwacht wordt dat er in bepaalde gevallen van beide kanten water bij de wijn moet, maar voor ph4ge lijkt dat geen optie te zijn. Hij wil kopen en de makelaar en verkoper moeten dan maar water bij de wijn doen. Als ik als mijn huis te koop zou hebben staan en met zo'n koper geconfronteerd zou worden vermoed ik dat ik er al snel genoeg van heb en maar op een andere koper gaan wachten. Uiteindelijk is het kopen van een woning niet een zwart-wit verhaal en zit er ook altijd een gunfactor in, en door zo te handelen zou je die gunfactor bij mij volledig verspillen. En als ik het zo lees zitten er meerdere mensen op deze manier in.
Volgens mij praat ik Chinees. Ik kan in principe heel de week, als ik een makelaar bel sta ik open voor alle dagen, zelfs als het pas over 2 weken is. Hoezo niet flexibel, hoezo geen water bij de wijn? Alleen niet tijdens kantooruren want dan werk ik zelf en dat geldt volgens mij voor bijna iedereen die een huis koopt dat hij zelf werkt. En dan heb ik nog een vrouw die werkt ook. Ik heb overigens in een jaar tijd meer dan 20 bezichtigingen gehad dus het wordt wel heel moeilijk om elke keer vrij te nemen.

Verder heb ik met de gunfactor niets te maken, we worden het eens over de prijs of niet. Gunfactor is makelaarspraat uit 2007. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zn huis verkoopt aan iemand die 1000 euro minder biedt omdat hij het hem meer gunt dan een ander. Sterker nog, de makelaar die begint over dat ze het je zo gunnen past gewoon een simpel verkooptrucje toe. Überhaupt heb ik geen contact met de verkoper en moet de makelaar gewoon handelen in het belang van zn cliënt ook al vindt hij mij een lul.
fietslampje schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:55:
Ik heb momenteel een huis op het oog wat te koop staat voor 247k. Het staat nu ongeveer 3 weken te koop en ligt op een vrij populaire locatie (vergelijkbare huizen worden doorgaans binnen 2-3 maanden wel verkocht). Het is een huis uit '95, waar de keuken en badkamer aan vervanging toe zijn.

Goed uitgangspunt is het koopsommenoverzicht opvragen en dan extrapoleren op basis van de marktontwikkelingen en de kwaliteit van het huis.

Kijk bijv. naar de laatste 3 transacties van vergelijkbare huizen (meer is beter). Gooi daar de marktontwikkeling overheen. Daar het gemiddelde van en je hebt een beeld. Een instap klaar huis zal zo'n 10% meer waard zijn dan dat gemiddelde, een huis wat in principe goed is maar wel een stevige lik verf kan gebruiken zal ongeveer gemiddeld zijn en daar haal je dan nog de kosten vanaf die bijv. een keuken en badkamer met zich meebrengen. Hangt er dan ook nog vanaf of ze echt verrot zijn of gewoon niet jouw smaak zijn. Is natuurlijk nog altijd een grove schatting en misschien niet op jouw specifieke huis van toepassing.

[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 15-08-2013 17:47 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fietslampje schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:55:

Je zult wat meer informatie moeten geven, dit is wat te krap :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• r.e.s
  • Laatst online: 16-09 19:57
[...]

Heel simpel het hoort bij het beroep, net zoals mijn vriendin (verpleegkundige) nacht- en weekend diensten mag draaien. En je wilt verkopen of niet. Zo had ik 2 woningen op het oog (allebei in dezelfde straat), woning A was 50.0000 in prijs gezakt en kon ik dezelfde week nog bezichtigen en woning B pas over 2 weken omdat de eigenaar het eerst schoon wou maken (like wtf). 3x raden welk huis ik gekocht heb.

Ten slot kan niet iedereen zomaar vrij nemen van werk, als IT'er heb je het vaak makkelijk maar als ik kijk wat voor moeite mijn vriendin moet doen om vrij te krijgen.

• xahmol
[...]
+1. En ik zou mijn makelaar ook absoluut steunen als hij niet in elke bespottelijke eis qua bezichtigingen meegaat vam iemand die denkt dat hij als koper nu echt alles kan maken.

Verder snap ik ook echt niet dat je als koper het huis niet gewoon relaxt bij daglicht wilt zien ipv gehaast na of voor je werk in het donker. En inderdaad, ook ik nam destijds uitgebreid de tijd voor en na de bezichtiging om de wijk en directe omgeving te bekijken.

Vind het dus niet meer dan normaal dat je inderdaad een halve dag vrij neemt of een dag thuis werkt om een huis waar je echt geïnteresseerd in bent te bekijken.
Zou dus ook zoiets hebben dat als een koper om de eis per sé alleen om 8 uur 's ochtends te kunnen kijken, dan zal die koper ook wel niet echt geïnteresseerd en echt op zoek naar mijn soort woning zijn geweest.

Zou persoonlijk dus ook echt mijn makelaar steunen als hij tegen ph4ge zou zeggen bekijk het maar als hij zich net zo inflexibel opsteld als hij hier zegt te doen (al vermoed ik dat hij dat in het echt niet zo doet maar hier chargeerd voor de discussie).

[ Voor 6% gewijzigd door xahmol op 15-08-2013 17:49 ]

• Binnetie
Dat heb ik ook, ben de enige IT'er binnen het bedrijf en dan is het lastig. Ook omdat je meestal nog in de avonduren wordt gebeld bij problemen.

Van 2 woningen die hetzelfde zijn maar in andere straat staan werd aangegeven dat er veel aan gedaan moest worden. Op de foto's zag het er goed uit. Maar zei de makelaar het waren al oude foto's...
Ik ga daarom maar opzoek naar 2 andere woningen die mij aanspreken. Soms is iets echt zonde van je tijd.

• fietslampje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:27
gambieter schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:22:
[...]

Je zult wat meer informatie moeten geven, dit is wat te krap :)
Het is niet de bedoeling dat het traceerbaar is dus ik probeer zo min mogelijk informatie te geven :p

Maar het gaat om een hoekwoning met 4 slaapkamers, ruime woonkamer en een ruime tuin op het zuiden in regio Rotterdam. Nog meer informatie nodig?

• ph4ge
xahmol schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:46:
+1. En ik zou mijn makelaar ook absoluut steunen als hij niet in elke bespottelijke eis qua bezichtigingen meegaat vam iemand die denkt dat hij als koper nu echt alles kan maken.
Een bezichtiging buiten kantooruren is geen bespottelijke eis. Als een verkoper het prima vindt dat een makelaar zo moeilijk is moet hij ook niet gaan klagen dat zn huis onverkoopbaar is.
Verder snap ik ook echt niet dat je als koper het huis niet gewoon relaxt bij daglicht wilt zien ipv gehaast na of voor je werk in het donker. En inderdaad, ook ik nam destijds uitgebreid de tijd voor en na de bezichtiging om de wijk en directe omgeving te bekijken.

Vind het dus niet meer dan normaal dat je inderdaad een halve dag vrij neemt of een dag thuis werkt om een huis waar je echt geïnteresseerd in bent te bekijken.
Zou dus ook zoiets hebben dat als een koper om de eis per sé alleen om 8 uur 's ochtends te kunnen kijken, dan zal die koper ook wel niet echt geïnteresseerd en echt op zoek naar mijn soort woning zijn geweest.
Ook buiten kantooruren en in het weekend schijnt de zon. De omgeving kan ik op elk moment bekijken, daar hoef ik geen afspraak voor te maken (overigens ken ik het gebied waar ik zoek als mn broekzak, mn vriendin en ik wonen er al bijna heel ons leven). Dan kan ik ook de buitenkant en de tuin nog eens bekijken. Ik ga toch geen halve dag vrij nemen voor een bezichtiging van een half uurtje?

Ik heb het niet over dat ik per se op een bepaalde dag of op een bepaalde tijd wil. Er zitten 168 uren in een week waarvan ik er gewoon 40 niet kan. Bij een beroep van een makelaar hoort gewoon dat hij dusdanig flexibel is dat hij in de overige 128 uur een afspraak kan maken. Dat mag je van een verkoper ook verwachten.
Zou persoonlijk dus ook echt mijn makelaar steunen als hij tegen ph4ge zou zeggen bekijk het maar als hij zich net zo inflexibel opsteld als hij hier zegt te doen (al vermoed ik dat hij dat in het echt niet zo doet maar hier chargeerd voor de discussie).
Nee hoor. Heb het een aantal keer gehad dat een makelaar moeilijk deed maar dat het na aandringen toch kon en een keer gehad dat ik gewoon weggelopen ben. Meer huizen dan kerken, ik lig er geen seconde wakker van. Dat het huis een jaar later nog steeds te koop staat geeft aan dat het echt niet aan mij gelegen heeft. Als de makelaar dat uurtje had overgewerkt had hij misschien wel een paar duizend euro commissie opgestreken en was de verkoper van zn probleem af.

Zou wat zijn als je spoedeisende hulp nodig hebt maar dat alleen kan krijgen als het de dokter uit komt. Daarbij vergeleken heeft de makelaar het prima als hij een keer tot half 7 s avonds moet werken op een dag van zijn keuze. Ik wou dat ik vandaag om half 7 klaar was en dat 2 weken geleden had kunnen plannen. En mijn klant is geen particulier met een drukke baan.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 15-08-2013 18:12 ]

• Jarod
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 18:05:
[...]

Ik heb het niet over dat ik per se op een bepaalde dag of op een bepaalde tijd wil. Er zitten 168 uren in een week waarvan ik er gewoon 40 niet kan. Bij een beroep van een makelaar hoort gewoon dat hij dusdanig flexibel is dat hij in de overige 128 uur een afspraak kan maken. Dat mag je van een verkoper ook verwachten.
Daar verschillen wij dan in ieder geval van mening, ik zeg niet dat er buiten kantoortijden niets mogelijk moet zijn (als een verkopend makelaar dat niet wil moet je als verkoper niet met hem in zee willen gaan), maar je lijkt niet te beseffen dat verkopers ook een leven hebben. Als een koper met mij om zou gaan zoals jij nu aangeeft met huizen bezichtigen om te gaan zou ik je als verkoper niet serieus nemen (en het fijn vinden als mijn makelaar de boel afhoudt). Het trackrecord wat betreft bezichtigingen dat je trouwens aangeeft toont naar mijn mening ook aan dat je niet echt een woning wilt kopen (zeker als je het gebied al op je duimpje kent omdat je er altijd al woont).
Binnetie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:47:
Dat heb ik ook, ben de enige IT'er binnen het bedrijf en dan is het lastig. Ook omdat je meestal nog in de avonduren wordt gebeld bij problemen.
Ga je dan ook nooit op vakantie? Niet dat ik wil stoken, maar dit soort argumenten zouden mij als verkoper volledig in het verkeerde keelgat schieten. Uiteraard wil een verkoper een woning verkopen, maar daar tegenover staat dat een echt geïnteresseerde koper ook graag wil kopen. Dan zou je er toch samen uit moeten kunnen komen bij het prikken van een geschikte dag en tijdstip.

[ Voor 27% gewijzigd door Jarod op 15-08-2013 18:55 ]

• Binnetie
Dat kan ook zeker maar wanneer ik voorstel om om 19.00 uur af te spreken door de week omdat zaterdag niet kan, doe ik al water bij de wijn. Maar dan gaan eisen dat je uiterlijk 18 uur om etenstijd terrecht kan en half 7 geen optie is dan moet je je als verkoper wel achter de oren gaan krabben.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wees maar blij dat het dan ook niet tot onderhandelingen komt, want daar gaan jullie op die manier dan toch niet uit komen.
Wil je een huis trouwens niet bij daglicht bekijken?

• Jarod
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:09:
Dat kan ook zeker maar wanneer ik voorstel om om 19.00 uur af te spreken door de week omdat zaterdag niet kan, doe ik al water bij de wijn. Maar dan gaan eisen dat je uiterlijk 18 uur om etenstijd terrecht kan en half 7 geen optie is dan moet je je als verkoper wel achter de oren gaan krabben.
19.00u zou ik ook een hele schappelijke tijd vinden, beter dan om 18.00u want dan komt je zeker in de knoei met het eten. Blijkbaar heeft de verkoper geen haast met verkopen (wat ook nog kan in tegenstelling tot wat sommigen in dit topic denken).

• Binnetie
Dat zit er ook nog dik in ja.
Een huis bij daglicht bekijken doe ik het liefste, van buiten ben ik al bij de huizen wezen kijken bij daglicht. Maar omdat het gewoon wat lastiger wordt nu mijn vriendin een nieuwe baan heeft en ik niet zo even wat eerder wegkan neem ik genoegen met begin van de avond.
Ik vraag me alleen af wat mensen doen in de winter wanneer het rond 16 uur al donker begin te worden. Gaan al die mensen dan vrij vragen?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:52
ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:16:
[...]
Een gemiddelde koper heeft de keuze uit 20 huizen, ik kan zo snel de bron niet vinden maar neem dat aan. In de "goede tijden" lag dat rond de 3. Kortom, kopers hebben veel meer bezichtigingen dan verkopers, er staan nou eenmaal bijna een miljoen huizen te koop terwijl er slechts enkele duizenden per maand verkocht worden. Verkopers mogen blij zijn als ze gemiddeld eens in de maand een kijker hebben terwijl een koper er rustig 4 in de week kan bekijken.
Die keuze uit 20 huizen is imho puur theoretisch, uitzonderingen daargelaten hebben de meeste potentiële kopers keuze uit slechts een paar huizen omdat ze daar echt wat in zien.
Ik geloof er geen barst van dat mensen serieus interesse hebben in 20+ huizen, volgens mij ben je dan er dan gewoon nog niet uit wat je nu echt wilt en ga je voor het gemak gewoon maar overal en nergens kijken.
Kijken, kijken, niet kopen komt in me op.
Makelaars mochten willen dat ze het zo druk hadden dat ze echt niet anders kunnen dan op een bepaald tijdstip een afspraak maken. Niet buiten kantooruren bezichtigen is pure onwil/luiheid. Dat een makelaar geen 9 tot 5 baantje heeft wist hij toen hij makelaar werd. Nogmaals, het is voor de serveerster ook niet leuk dat ik alleen buiten kantooruren kom en ik hoor haar ook niet klagen dat ik best wel vrij kan nemen als ik haar product wil afnemen. Dat hoort bij sommige beroepen (overigens ook bij de mijne, ik zit nu te wachten op informatie van de klant die in mijn ogen aan het treuzelen is en kan dan lekker doorwerken tot diep in de nacht omdat het morgen af moet zijn).
En ook in het serveerster voorbeeld zie je voor het gemak even iets over het hoofd.
Die serveerster werkt acht uur per dag aaneengesloten en ja die zijn vaak/regelmatig buiten kantoortijden maar die serveerster hoeft niet speciaal voor jou te komen opdraven als jij buiten haar normale werktijden iets wil eten/drinken.
Wat jij eigenlijk wilt is dat die serveerster naar haar werk komt op het moment dat jij dorst of honger hebt.
Daar gaat je vergelijking in ieder geval flink scheef en die serveerster gaat echt niet om acht uur 's morgens voor jou de deur open doen van een café of wat dan ook omdat jij ontbijt en koffie wil op dat tijdstip.

Om jouw wens goed mogelijk te maken zouden makelaars dus eigenlijk in ploegendiensten moeten gaan werken net als die serveerster of de mensen in de verpleging die verderop genoemd worden.
Vraag me alleen af wie bereid is om voor de kosten op te draaien die daarmee gepaard gaan.

Uiteraard wil ik absoluut niet beweren dat makelaars alleen maar strikt van 08:30-17:00 moeten werken maar tegelijkertijd moet flexibiliteit wel van beide kanten komen.
Ik heb overigens in een jaar tijd meer dan 20 bezichtigingen gehad dus het wordt wel heel moeilijk om elke keer vrij te nemen.
Bij meer dan twintig bezichtigingen zou ik je eerlijk gezegd geen serieuze koper willen noemen.
Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat je twintig of meer bezichtigingen nodig hebt om een huis te vinden.
Besluit je heel snel om maar te gaan kijken of weet je eigenlijk niet precies wat je wil kopen?

@ r.e.s.
Mijn vrouw werkt ook in de zorg en ik ben bekend met de werktijden.
Ondanks het feit dat de benaming onregelmatige werktijden is zit er wel degelijk regelmaat in.
Het is nog steeds een XX urige werkweek en er zijn vaste begin en eindtijden voor iedere dienst.
De makelaar zal over het algemeen 40 uur werk hebben in een dagdienst om het zo maar te noemen maar daarnaast worden er kennelijk overuren verwacht voor en na de dagelijkse uren zodra iemand in de vingers knipt.
Als jouw vriendin avonddienst heeft hoeft ze ongetwijfeld overdag niet te werken en andersom.

Je opmerking over vrij krijgen voor je vriendin kan ik eerlijk gezegd niet zo plaatsen aangezien werken in de zorg je een luxe positie geeft als het aankomt op afspraken tijdens kantooruren.
Juist door de verschillende diensten zijn mensen in de zorg met grote regelmaat vrij tijdens kantooruren.
Wat dat betreft zou jouw vriendin juist zeeën van tijd moeten hebben door de verschillende diensten die ze draait.

[ Voor 4% gewijzigd door ninjazx9r98 op 15-08-2013 20:43 ]

• Aghanim
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:46:
Dat zit er ook nog dik in ja.
Een huis bij daglicht bekijken doe ik het liefste, van buiten ben ik al bij de huizen wezen kijken bij daglicht. Maar omdat het gewoon wat lastiger wordt nu mijn vriendin een nieuwe baan heeft en ik niet zo even wat eerder wegkan neem ik genoegen met begin van de avond.
Ik vraag me alleen af wat mensen doen in de winter wanneer het rond 16 uur al donker begin te worden. Gaan al die mensen dan vrij vragen?
Ja natuurlijk vragen die mensen dan vrij, tenzij ze zo dom zijn om iets te kopen zonder het in daglicht bekeken te hebben natuurlijk :)

• ph4ge
ninjazx9r98 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 20:39:
Die keuze uit 20 huizen is imho puur theoretisch, uitzonderingen daargelaten hebben de meeste potentiële kopers keuze uit slechts een paar huizen omdat ze daar echt wat in zien.
Ik geloof er geen barst van dat mensen serieus interesse hebben in 20+ huizen, volgens mij ben je dan er dan gewoon nog niet uit wat je nu echt wilt en ga je voor het gemak gewoon maar overal en nergens kijken.
Kijken, kijken, niet kopen komt in me op.
Niet iedereen loopt blind achter een makelaar aan. Het zal je verbazen hoeveel onderzoek mensen doen voor de grootste aankoop in hun leven. Dat is juist een teken van er serieus mee bezig zijn. Of iets theoretisch is of niet, tja, ik spreek uit ervaring dat het niet theoretisch is. Maar goed, dan wordt er gezegd dat je niet serieus bent, dat is een cirkel redenering.
En ook in het serveerster voorbeeld zie je voor het gemak even iets over het hoofd.
Die serveerster werkt acht uur per dag aaneengesloten en ja die zijn vaak/regelmatig buiten kantoortijden maar die serveerster hoeft niet speciaal voor jou te komen opdraven als jij buiten haar normale werktijden iets wil eten/drinken.
Wat jij eigenlijk wilt is dat die serveerster naar haar werk komt op het moment dat jij dorst of honger hebt.
Daar gaat je vergelijking in ieder geval flink scheef en die serveerster gaat echt niet om acht uur 's morgens voor jou de deur open doen van een café of wat dan ook omdat jij ontbijt en koffie wil op dat tijdstip.
De serveerster haar werk wordt gepland rond haar klanten. Hetzelfde geldt voor een makelaar. Overigens zijn er ook genoeg beroepen die oproepdiensten kennen. Again, ik stel me volledig flexibel op, maar als je verkoopt aan stellen die allebei werken dan zitten daar grenzen aan. En die grenzen zijn onderdeel van de functie van de makelaar. Plus dat de klant koning is. Er is niks mis mee om een keer om 6 uur s avonds af te spreken. Ik zeg niet "morgen om 22:00 uur en anders niet". Nee, ik zeg: "Binnen de komende 2 weken een keer op een zaterdag of na 5en omdat wij zelf ook werken". En als de makelaar of verkoper echt net die 2 weken op vakantie zijn kan later ook. Maar ik ga er geen vrij voor nemen.
Om jouw wens goed mogelijk te maken zouden makelaars dus eigenlijk in ploegendiensten moeten gaan werken net als die serveerster of de mensen in de verpleging die verderop genoemd worden.
Vraag me alleen af wie bereid is om voor de kosten op te draaien die daarmee gepaard gaan.
Nee, ik vraag niet meer dan dat iemand een uurtje overwerkt, een uur die hij waarschijnlijk elders in de week wel weer kan inhalen. Ik vind een uurtje overwerken volkomen normaal, zeker voor dit beroep. En dat je tijd steekt in een potentiële koper en dat je er toch niet uit komt hoort er ook gewoon bij. Ik heb het zelf ook hartstikke druk en ga niet voor de lol zn tijd voldoen.
Bij meer dan twintig bezichtigingen zou ik je eerlijk gezegd geen serieuze koper willen noemen.
Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat je twintig of meer bezichtigingen nodig hebt om een huis te vinden.
Besluit je heel snel om maar te gaan kijken of weet je eigenlijk niet precies wat je wil kopen?
Ik heb in totaal op 5 huizen geboden. Tot twee keer toe hadden we een mondelingen overeenkomst maar trok de verkoper zich op het laatste moment terug. Alleen die huizen hebben we al 2 keer bekeken, eerst een keer zelf en daarna met experts. Dat zijn dus 10 bezichtigingen. Voor elke 2 bezichtigingen 1 keer een bod. Vergis je niet, je kan vooraf niet inschatten of je er ook uitkomt met de verkopers, zeker in deze tijd. Dan kan ik nog zo graag willen. De vraagprijzen zijn immers lang niet zo hard gedaald als de huizenprijzen. Je moet echt eerst gaan kijken en in gesprek met de makelaar om er achter te komen of je met pensionado's te maken hebt die het huis al lang en breed hebben afgelost of met een jong gezin wat tot over hun oren onder water staat. In dat laatste veelvoorkomende geval is de kans groot dat je er niet uit komt, maar dat wil niet zeggen dat mijn interesse in het huis niet oprecht is en dat ik gewoon voor de lol dat huis heb bezichtigd. En nogmaals, serieus onderzoek doen is een teken van serieuze interesse. Je bent naïef als je het eerste de beste huis koopt. Ik vind het juist niet meer dan normaal dat je je volledig in het aanbod verdiept. Hoe kan het dat als we een telefoon kopen we hele topics voor schrijven op Tweakers, reviews gaan lezen over alle topmodellen, in de price watch precies gaan kijken waar we nog net 2 euro goedkoper uit zijn etc, maar dat bij de aankoop van het huis wordt verwacht dat je in een uurtje een beslissing neemt?
@ r.e.s.
Mijn vrouw werkt ook in de zorg en ik ben bekend met de werktijden.
Ondanks het feit dat de benaming onregelmatige werktijden is zit er wel degelijk regelmaat in.
Het is nog steeds een XX urige werkweek en er zijn vaste begin en eindtijden voor iedere dienst.
De makelaar zal over het algemeen 40 uur werk hebben in een dagdienst om het zo maar te noemen maar daarnaast worden er kennelijk overuren verwacht voor en na de dagelijkse uren zodra iemand in de vingers knipt.
Als jouw vriendin avonddienst heeft hoeft ze ongetwijfeld overdag niet te werken en andersom.

Je opmerking over vrij krijgen voor je vriendin kan ik eerlijk gezegd niet zo plaatsen aangezien werken in de zorg je een luxe positie geeft als het aankomt op afspraken tijdens kantooruren.
Juist door de verschillende diensten zijn mensen in de zorg met grote regelmaat vrij tijdens kantooruren.
Wat dat betreft zou jouw vriendin juist zeeën van tijd moeten hebben door de verschillende diensten die ze draait.
Blijkbaar is overwerken een vies woord. Ik zit nog op mn werk en heb net een pizza achter de kiezen en dan mag ik weer verder. Er zijn genoeg mensen die regelmatig 60 uur in de week werken. Een makelaar die in een moeilijke markt actief is en een goede boterham verdient mag best af en toe een uurtje langer werken, hoort er gewoon bij. Anders moet hij een ander vak zoeken. Bovendien is zn beloning vaak afhankelijk van zijn succes dus wordt een extra stapje ook beloond. Van bijv. een ambtenaar verwacht ik dat half 5 het gemeentehuis dicht is, maar van een makelaar mag ik andere verwachtingen hebben. Daar ga ik me verder niet voor verdedigen, ik wist niet dat hier zoveel makelaars zaten die dat anders zien.

• xahmol
@ph4ge: wel je eens afgevraagd waarom je er nu al en paar keer niet uit gekomen bent met de verkopers? Wellicht niet omdat hun eisen irreëel zijn maar de jouwe. En daar laat ik het maar verder bij (en gelukkig is de tijd dat overwerken stoer was al lang voorbij).

• ph4ge
xahmol schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:52:
@ph4ge: wel je eens afgevraagd waarom je er nu al en paar keer niet uit gekomen bent met de verkopers? Wellicht niet omdat hun eisen irreëel zijn maar de jouwe. En daar laat ik het maar verder bij (en gelukkig is de tijd dat overwerken stoer was al lang voorbij).
Als dat zo was zouden die huizen ondertussen verkocht zijn. Zeker het eerste huis was op het laatste moment niet doorgegaan is is een lachertje, daar is de vraagprijs ondertussen gelijk met mijn laatste bod. Allemaal part of the game, dat je er samen niet uit komt hoort er bij en is niemand zn schuld. Al is een ex vrouw die een transactie tegenhoudt mij iig niet aan te rekenen. Tijd is aan de kant van de kopers, je hoort mij niet klagen over het feit dat ik nog niets gekocht heb. Wel over makelaars.

Dat de tijd was aangebroken dat een uurtje overwerken volstrekt onacceptabel was is aan mij voorbij gegaan. Ik weet niet waar die opmerking voor nodig was.

Ik nam aan dat ook elke verkoper die mag kiezen tussen een makelaar die bereid is om een keer na 5 uur op te komen dragen prefereert boven een 10 tot 4 type, mea culpa. Met het gemiddelde van 1 verkocht huis per makelaar per maand kunnen we dat inderdaad niet verwachten.

[ Voor 11% gewijzigd door ph4ge op 15-08-2013 23:09 ]

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Totaal ander onderwerp, maar mocht je interesse hebben in de geluidsoverlast in de buurt van een woning. Dan kan je een indicatie krijgen op de website van de RIVM.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:02:
[...]

Als dat zo was zouden die huizen ondertussen verkocht zijn. Zeker het eerste huis was op het laatste moment niet doorgegaan is is een lachertje, daar is de vraagprijs ondertussen gelijk met mijn laatste bod. Allemaal part of the game, dat je er samen niet uit komt hoort er bij en is niemand zn schuld. Al is een ex vrouw die een transactie tegenhoudt mij iig niet aan te rekenen. Tijd is aan de kant van de kopers, je hoort mij niet klagen over het feit dat ik nog niets gekocht heb. Wel over makelaars.
Onderschat de 'gun-factor' niet. Als jij je elke keer als een arrogante klant opstelt, harde eisen stelt, niet veel compassie toont en alleen op de feiten zit te drukken loop je het risico dat mensen het je keer op keer niet gunnen. Of de ex-vrouw rondloopt met 'ja laag bod, maar wel hele aardige mensen' of 'ja laag bod van die mafkees, die gun ik het net als mijn ex-man echt niet' - maakt dus blijkbaar veel uit. 'De vraagprijs is niet de huizenprijs' - wat imho een nogal arbitraire opmerking is - beide zijn namelijk aan elkaar verbonden en op wat onderhandeling na, het zelfde.

Als verkopers het je niet gunnen krijg je de situatie dat je kunt bieden wat je wilt maar ze uit principe het je niet verkopen. Ik heb altijd veel aandacht besteed aan de relatie tussen verkoper/koper en onszelf en heb daardoor tot nu toe precies gekregen wat we wilden - tot drie keer aan toe, meteen de eerste keer. De laatste keer was 2 jaar terug, huis gekocht met 70k van de vraagprijs af en huis verkocht voor de door ons gestelde koopsom. Kwestie van je huiswerk goed doen en zorgen dat je met iedereen door 1 deur kunt. Dat het 1 of 2 keer misloopt zou kunnen, maar dat je nu al zovaak je 'droomhuis' misloopt is wel bijzonder, ook in deze tijd. Misschien je strategie nog ietsje verfijnen?
RoadKill21 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:31:
Totaal ander onderwerp, maar mocht je interesse hebben in de geluidsoverlast in de buurt van een woning. Dan kan je een indicatie krijgen op de website van de RIVM.
Interessante site! Al is het alleen al om je huidige situatie te vergelijken met een eventueel toekomstige.

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-08-2013 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonestander
Ik heb gister een aantal notaris offertes opgevraagd in de buurt ( tussen Arnhem en Nijmegen) voor overdracht + hypotheek akte.
De tarieven zijn als volgt:

- 1288
- 1180
- 1060

Die tarieven liggen allemaal dicht bij elkaar. Omdat ik al heel lang aan het mee lezen ben in dit topic had ik vernomen dat dit goedkoper zou kunnen. Nu heb ik via internet een notaris gevonden in de stad waar ze volgens de offerte precies het zelfde doen als de bovengenoemde 3 offertes. Alleen nu voor een prijs van € 757.

De laatste is gewoon maar 60% van de duurste in prijs :S Echt bizar hoe de prijzen zo erg kunnen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Lonestander schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:21:

De laatste is gewoon maar 60% van de duurste in prijs :S Echt bizar hoe de prijzen zo erg kunnen verschillen.
Als je een voorkeur notaris hebt kun je ze even bellen en zeggen dat je het graag bij ze doet, maar dat je de prijs aan de hoge kant vindt. Geef je aan wat je alternatief qua prijs is en of ze daar bij in de buurt willen gaan zitten. Geef je ze in ieder geval een kans om mee te bewegen. Als de goedkoopste al om de hoek zit maakt het weinig uit, in ons geval hadden we een voorkeur en ging de notaris op 5 tientjes na mee met de prijs - vonden we prima. We zijn nog altijd klant bij ze en de prijzen zijn nog altijd concurrerend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend

En ja, er zijn zelfs sommigen die zelfs op dat tijdstip durven te vragen of ze gelijk kunnen gaan kijken...
En dan niet te vergeten de kandidaten die ook graag op het station willen worden opgehaald, omdat ze van buiten de stad komen, niet weten waar het is...
Dat is de andere kant van het verhaal. Maar als makelaar kun je ook gewoon uitleggen wat er aan de hand is en waarom je niet kunt. Een bezichtiging botweg weigeren is echter not done in mijn ogen.

Horken die 's avonds laat bellen en willen dat je voor taxi speelt zou ik sowieso niet serieus nemen.
Kju schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:11:
Het is heus niet zo dat er nooit een oplossing is, mij gaat het om de argumenten die ph4ge aanhaalt. Een kandidaat die al de mogelijkheid krijgt om 's avonds en zaterdag te bezichtigen die daarna nog eist om een ander tijdstip die voor mij niet uitkomt en mij dan komt vertellen hoe ik mijn werk moet doen, daar ga ik echt niet mijn best voor doen. Er zijn altijd oplossingen, in het uiterste geval is de verkoper/opdrachtgever wel bereid om te laten bezichtigen als de makelaar echt niet kan. Als ik echter een norse onvriendelijke betweter aan de lijn krijg die verder geen enkele moeite wil doen om ondanks legio geboden mogelijkheden water bij de wijn te willen doen, dan gaat het gewoon over.
Blijkbaar zit je nog in de positie om mensen te weigeren veel mensen op GoT werken in de IT en wat voor shit een IT-er af en toe over zich heen krijgt is ook niet normaal. Met daarbij de eis dat alles direct wordt opgelost zonder tegenspraak. Wat ph4ge zegt soms heb je nu eenmaal te maken met klaten die je liever wurgt ipv helpt maar het zijn wel je klanten. Natuurlijk doe je er minder je best voor als voor een vriendelijke en begrijpende klant maar ze afwijzen kan gewoon niet.
[...]

Iedereen moet water bij de wijn doen maar een makelaar die op 3 of meer voorgestelde tijdstippen niet kan zonder goede reden doet iets niet goed. Natuurlijk zijn er meer kopers maar gezien de tijd dat huizen te koop staan en het aantal bezichtigingen kan een makelaar het zich niet veroorloven om een mogelijke klant te laten lopen.

Toen wij ons huis kochten zijn we gewoon redelijk geweest. 1e afspraak 3 dagen na het telefoontje aan het eind van de middag was geen enkel probleem. Wij werken een half uur korter en de bewoners zijn met het eten weer thuis. Beide kanten moeten wat willen anders koop je nooit een huis.

[ Voor 62% gewijzigd door Wceend op 16-08-2013 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
Ik had hetzelfde probleem met de notarissen, echter de internetaanbiedingen zaten allemaal 100+ km verderop. In Midden-Limburg allemaal rond de 1100 euro. Uiteindelijk heb ik ze stuk voor stuk 900 euro voorgesteld, waarna er 2 hapte. Meer leek er niet in te zitten.
Verschil is dan nog 140 euro, na belastingaftrek en kosten van volmacht tekenen voor verkopers te verwaarlozen. Hangt natuurlijk van de afstand af tot de goedkopere notaris.

[ Voor 17% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 16-08-2013 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:38:
Ik had hetzelfde probleem met de notarissen, echter de internetaanbiedingen zaten allemaal 100+ km verderop. In Midden-Limburg allemaal rond de 1100 euro. Uiteindelijk heb ik ze stuk voor stuk 900 euro voorgesteld, waarna er 2 hapte. Meer leek er niet in te zitten.
Verschil is dan nog 140 euro, na belastingaftrek en kosten van volmacht tekenen voor verkopers te verwaarlozen. Hangt natuurlijk van de afstand af tot de goedkopere notaris.
soms kun je voor 300 euro best ver rijden hoor.
Ik heb gelukkig een notaris gevonden voor 769 euro binnen de 15 km dus was geen probleem.
De notaris die de makelaar voorstelde vroeg 1400 euro en was 10km rijden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonestander
Wat is trouwens jullie kijk op een samenlevingscontract?

Is het verstandig om dit gelijk ook te laten opstellen bij het kopen van een huis met je vriendin, of kan dit net zo goed op een later tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Lonestander schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:55:

Is het verstandig om dit gelijk ook te laten opstellen bij het kopen van een huis met je vriendin, of kan dit net zo goed op een later tijdstip?
Dit kan wanner je het nodig acht. Je moet er natuurlijk niet te lang mee wachten, want als één van de twee wat overkomt dan kan dat nogal vervelend worden.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Lonestander schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:55:

Wat voor reden zou je hebben om het niet meteen te doen? Uiteindelijk is het gewoon een contract waarin je afspreekt hoe je het afwikkelt als de relatie stuk loopt. Lijkt me handig om meteen te doen als je samen een huis koopt. Al zal het bij twee starters zonder aanmerkelijk eigen vermogen niet enorm veel verschil maken met standaard regels.

Tevens is het handig omdat het vastlegt wat er met het huis gebeurt als een van beide komt te overlijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 16-08-2013 09:03 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.