ph4ge schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:16:
[...]
Een gemiddelde koper heeft de keuze uit 20 huizen, ik kan zo snel de bron niet vinden maar neem dat aan. In de "goede tijden" lag dat rond de 3. Kortom, kopers hebben veel meer bezichtigingen dan verkopers, er staan nou eenmaal bijna een miljoen huizen te koop terwijl er slechts enkele duizenden per maand verkocht worden. Verkopers mogen blij zijn als ze gemiddeld eens in de maand een kijker hebben terwijl een koper er rustig 4 in de week kan bekijken.
Die keuze uit 20 huizen is imho puur theoretisch, uitzonderingen daargelaten hebben de meeste potentiële kopers keuze uit slechts een paar huizen omdat ze daar echt wat in zien.
Ik geloof er geen barst van dat mensen serieus interesse hebben in 20+ huizen, volgens mij ben je dan er dan gewoon nog niet uit wat je nu echt wilt en ga je voor het gemak gewoon maar overal en nergens kijken.
Kijken, kijken, niet kopen komt in me op.
Makelaars mochten willen dat ze het zo druk hadden dat ze echt niet anders kunnen dan op een bepaald tijdstip een afspraak maken. Niet buiten kantooruren bezichtigen is pure onwil/luiheid. Dat een makelaar geen 9 tot 5 baantje heeft wist hij toen hij makelaar werd. Nogmaals, het is voor de serveerster ook niet leuk dat ik alleen buiten kantooruren kom en ik hoor haar ook niet klagen dat ik best wel vrij kan nemen als ik haar product wil afnemen. Dat hoort bij sommige beroepen (overigens ook bij de mijne, ik zit nu te wachten op informatie van de klant die in mijn ogen aan het treuzelen is en kan dan lekker doorwerken tot diep in de nacht omdat het morgen af moet zijn).
En ook in het serveerster voorbeeld zie je voor het gemak even iets over het hoofd.
Die serveerster werkt acht uur per dag aaneengesloten en ja die zijn vaak/regelmatig buiten kantoortijden maar die serveerster hoeft niet speciaal voor jou te komen opdraven als jij buiten haar normale werktijden iets wil eten/drinken.
Wat jij eigenlijk wilt is dat die serveerster naar haar werk komt op het moment dat jij dorst of honger hebt.
Daar gaat je vergelijking in ieder geval flink scheef en die serveerster gaat echt niet om acht uur 's morgens voor jou de deur open doen van een café of wat dan ook omdat jij ontbijt en koffie wil op dat tijdstip.
Om jouw wens goed mogelijk te maken zouden makelaars dus eigenlijk in ploegendiensten moeten gaan werken net als die serveerster of de mensen in de verpleging die verderop genoemd worden.
Vraag me alleen af wie bereid is om voor de kosten op te draaien die daarmee gepaard gaan.
Uiteraard wil ik absoluut niet beweren dat makelaars alleen maar strikt van 08:30-17:00 moeten werken maar tegelijkertijd moet flexibiliteit wel van beide kanten komen.
Ik heb overigens in een jaar tijd meer dan 20 bezichtigingen gehad dus het wordt wel heel moeilijk om elke keer vrij te nemen.
Bij meer dan twintig bezichtigingen zou ik je eerlijk gezegd geen serieuze koper willen noemen.
Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat je twintig of meer bezichtigingen nodig hebt om een huis te vinden.
Besluit je heel snel om maar te gaan kijken of weet je eigenlijk niet precies wat je wil kopen?
@ r.e.s.
Mijn vrouw werkt ook in de zorg en ik ben bekend met de werktijden.
Ondanks het feit dat de benaming onregelmatige werktijden is zit er wel degelijk regelmaat in.
Het is nog steeds een XX urige werkweek en er zijn vaste begin en eindtijden voor iedere dienst.
De makelaar zal over het algemeen 40 uur werk hebben in een dagdienst om het zo maar te noemen maar daarnaast worden er kennelijk overuren verwacht voor en na de dagelijkse uren zodra iemand in de vingers knipt.
Als jouw vriendin avonddienst heeft hoeft ze ongetwijfeld overdag niet te werken en andersom.
Je opmerking over vrij krijgen voor je vriendin kan ik eerlijk gezegd niet zo plaatsen aangezien werken in de zorg je een luxe positie geeft als het aankomt op afspraken tijdens kantooruren.
Juist door de verschillende diensten zijn mensen in de zorg met grote regelmaat vrij tijdens kantooruren.
Wat dat betreft zou jouw vriendin juist zeeën van tijd moeten hebben door de verschillende diensten die ze draait.
[
Voor 4% gewijzigd door
ninjazx9r98 op 15-08-2013 20:43
]