Onze ervaring met huis kopen: Ik had een minder goed betaalde baan dan nu, werkte net een half jaar met eigenlijk uitzicht op vast contract(uiteindelijk dus niet gebeurt), en werkte fulltime met af en toe overwerk & bonus per jaar, vrouw werkte destijds rond de 25 uur.
We gingen voor een woning, en bij verschillende adviseurs/tussenpersonen kwamen we al snel op grote verschillen uit: bij adviseur X konden we bijv al rond de 190k lenen, bij andere weer 170k (jaar salaris x 8?), uiteindelijk kwamen we op een 120% hypotheek uit van 160k waarvan gedeelte aflossingsvrij en gedeelte spaarhypotheek. We betaalden dus de rente, en we zaten dus niet al te hoog, maar dat is ook mede omdat we kozen voor NHG ipv een gewone hypotheek, een garantie klonk leuker. Dus toen hadden we uiteindelijk een appartement die redelijk ruim is met 4 kamers. Ik ging uit dat we hier enkele jaren zouden zitten en gingen sparen voor een 1 gezinswoning, eerst wat rustiger... ...Dream on.
Wat het nou echt op lange termijn eigenlijk betekende, hadden we allebei geen idee toen we aan de hypotheek begonnen. Nu we een aantal jaar verder waren, wilden we kijken naar wat nieuws, een 1 gezinswoning. Met een nieuwe baan waarbij ik meer verdien en vrouw ook nog steeds 25 uur werkte konden we weer wat meer lenen, dus er stonden wat leuke huizen in vizier. Maar omdat we niks aflossen (STOM) en we zitten met een 120% hypotheek, moesten we hopen dat het huis stukken meer zou opbrengen dan waarvoor we het gekocht hadden. En toen wij het huis hadden laten taxeren zaten we bijna op het hypotheek bedrag, het scheelde 5k. Maar dat geld hadden we niet voor de restschuld en niet alles kon meegenomen worden in een nieuw hypotheek. Uiteindelijk toch maar afgeblazen omdat de verkopen in het algemeen slecht gingen bij alle huizen en de boel al aan het inkakken was. Waren we uiteindelijk maar voor die 5k schuld gegaan, het was eigenlijk een schijntje.
Nu, weer 2 jaar verder, is onze wens voor een 1gezinswoning nog steeds erg aanwezig, maar met wat rondkijken zag ik dat onze woning nu de originele koopprijs waard is, d.w.z. 20-30k restschuld bij verkoop. En dat mag je niet allemaal meenemen in een nieuwe hypotheek(was iets ivm overwaarde, maar ik weet niet meer exact waarom), dat zou een tweede lening worden, oftewel heel veel betalen p/m. Wat de toekomst gaat brengen qua koop/huurhuis voor ons, totaal geen idee, behalve dat we nu flink balen en we afhankelijk zijn van de grillen van de economie/huismarkt. Niet dat we zo slecht wonen, maar toch blijft het gemis. Het echte frustrerende is dat er veel mensen om ons heen die we kennen in deze zure tijd zo 'makkelijk' verhuizen naar een koophuis zoals wij zouden willen hebben, en zelfs vroeger konden betalen, en nu kan het niet zo makkelijk. Acceptatie can be a bitch.
Ik zou zeggen, ga NOOIT voor een 100%+ hypotheek icm aflossingsvrij. Ga METEEN aflossen of gooi een deel spaargeld in het huis. Wij hebben onze les ervan geleerd, die nog (helaas) lang zal nadreunen.
[
Voor 3% gewijzigd door
ByteMe_ op 07-08-2013 09:53
]