Dat laatste zinnetje zegt al genoeg denk ik....Falcon schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:06:
[...]
Gebrek aan informatie of gewoon informatie waar wij niks mee te maken hebben? Ik persoonlijk vind dat niks toevoegen aan het feit dat dit ook een aanpak zou kunnen zijn. Genoeg sparen om je huis contant te betalen.
Ik ken genoeg jongelui (damn wat klink ik dan oud) die vanaf 18 jaar nog bij ouders wonen en gewoon 1000 tot 1500 euro per maand op zij zetten. Binnen 3 jaar kan je dan al op 50k zitten.
Deze jongelui kiezen er bewust ervoor om niet als een idioot uit te geven aan van alles en nog wat.
Vanaf hun 22/23e kunnen ze dan een mooi appartementje kopen van dit geld (en het sparen gaat daarna gewoon door, wel vaste lasten natuurlijk, maar geen huur/hypo).
Ik persoonlijk sla me zelf weleens voor de kop waarom ik dit zelf niet zo heb aangepakt.Want ik heb me toch een partij aan huur en hypotheek-rente mogen neerleggen (zelfs minus de aftrek ervan). Daarvoor had ik mijn huidige woning 2 keer kunnen kopen.
Het siert in mijn optiek als iemand van deze leeftijd zo met geld kan om gaan. Ik hoop dan ook, dat ik mijn 2 zonen kan bemoedigen om dit ook op deze manier aan te pakken. Daar tegenover wil ik dan de studie wel bekostigen
Het is zoals ik eerder een keer genoemd hebt bijna niet meer de moeite waard om te gaan studeren. De 4-6 jaar die je kwijt bent aan je studie, waar je studiekosten maakt en nauwelijks inkomen hebt is bijna niet meer in te halen met het marginale hogere netto salaris, door alle inkomensafhankelijke toeslagen en belastingen.
Als je in diezelfde 4-6 jaar leeft als mensen die wel studeren, dus van zo'n 300-500 euro/maand exclusief studiekosten, dan kan je makkelijk 10-15k per jaar sparen. Zonder rentevoordeel heb je na 6 jaar dan al 60-90k bij elkaar kunnen sparen. Dan kan je met je lage loon nog steeds in een sociale huurwoning wonen, krijg je zorg- en huurtoeslag of een huis kopen die je voor de helft met spaargeld kan betalen..
Als je in diezelfde 4-6 jaar leeft als mensen die wel studeren, dus van zo'n 300-500 euro/maand exclusief studiekosten, dan kan je makkelijk 10-15k per jaar sparen. Zonder rentevoordeel heb je na 6 jaar dan al 60-90k bij elkaar kunnen sparen. Dan kan je met je lage loon nog steeds in een sociale huurwoning wonen, krijg je zorg- en huurtoeslag of een huis kopen die je voor de helft met spaargeld kan betalen..
Ik hoop dat je dan alleen doelt op sparen tijdens studie vs. sparen tijdens niet studeren maar werken?Z___Z schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:15:
Het is zoals ik eerder een keer genoemd hebt bijna niet meer de moeite waard om te gaan studeren.
Anders.. Een papiertje is in deze wereld toch wel erg handig...
Verwijderd
Heren,
Wat prettig om het te lezen, al ben ik niet zo goed in het schrijven door mijn dyslexie. Ik ben best vroeg begonnen met ondernemen en heb verschillende baantjes gehad en doe naast mijn momentele huidige werk nog verschillende freelance opdrachten. Ik heb eigenlijk altijd meegekregen van mijn ouders dat je alles kan bereiken in je leven als je leven, je moet het alleen zelf doen. Ik heb geen cent gekregen van hen, en dan ga je zoiets zelf aanpakken, en nu houd je elke maand voldoende over om over enkele jaren weer een pand aan te kopen voor evt. verhuur. uit eindelijk na wat jaren kan je in een andere categorie zitten..
Wat prettig om het te lezen, al ben ik niet zo goed in het schrijven door mijn dyslexie. Ik ben best vroeg begonnen met ondernemen en heb verschillende baantjes gehad en doe naast mijn momentele huidige werk nog verschillende freelance opdrachten. Ik heb eigenlijk altijd meegekregen van mijn ouders dat je alles kan bereiken in je leven als je leven, je moet het alleen zelf doen. Ik heb geen cent gekregen van hen, en dan ga je zoiets zelf aanpakken, en nu houd je elke maand voldoende over om over enkele jaren weer een pand aan te kopen voor evt. verhuur. uit eindelijk na wat jaren kan je in een andere categorie zitten..
Er is ook nog zo iets als plezier in je werk. Je kunt natuurlijk tot je 25 thuis wonen en vakken vullen en dan een appartement kopen zonder hypotheek en doorgaan met vakken vullen.Z___Z schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:15:
Het is zoals ik eerder een keer genoemd hebt bijna niet meer de moeite waard om te gaan studeren. De 4-6 jaar die je kwijt bent aan je studie, waar je studiekosten maakt en nauwelijks inkomen hebt is bijna niet meer in te halen met het marginale hogere netto salaris, door alle inkomensafhankelijke toeslagen en belastingen.
Of je gaat op kamers doet een interessante studie en hebt een leuk studentenleven. Dan heb je op je 25e een schuld als je geen rijke ouders hebt en kun je geen huis kopen en wordt het huren. Maar ondertussen wel significant meer kans op een leuke en uitdagende baan en heb je geleerd om op eigen benen te staan. Dat is ook veel waard.
Dan ben ik alsnog benieuwd naar het huis waar je nu in woont? En in een paar jaar sparen voor een nieuw pand, wowVerwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:23:
Heren,
En hoe ziet je levenspatroon er dan precies uit? Je bent alleenstaand lees ik, dat kan een keuze zijn natuurlijk, hebt geen kinderen en bezit een appartement. Ik ken mensen die vergelijkbare bedragen hebben gespaard als jij maar die hebben dan ook weer totaal geen leuke dingen gedaan en gekocht. Ben dan ook erg benieuwd naar je leefstijl, zelf sparen en hard werken kan ik erg waarderen maar voor mij is lol maken en leuke dingen toch wel veel belangrijker. Daar hoort bij mij ook een gezin bij wat inderdaad geld kost maar veel meer oplevert dan in geld is uit te drukkenVerwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:23:
Heren,
Verwijderd
@ Guus
Lijkt erop dat je pisst bent, het is jammer dat jouw veroordelen over deze situatie niet linken naar een gedachte dat dit ook kan. En ik hoef ook geen 5 keer per jaar op vakantie te gaan, en mijn trouwe nokia leeft nog steeds hoor (met beltegoed). Nu wil ik niet zeggen dat het bij jouw zo is, maar ik gaf een voorbeeld.
@ Heb een erg sociaal leven, werk is goed in te delen, werk 4 a 5 dagen in de week, daarnaast vind ik het heerlijk om met de auto weg te gaan (buiten NL). Door de weeks zit ik regelmatig op het terras of eet ik met iemand lekker buiten de deur. Overigens koop je toch geen huis om er de hele dag te niets nutte
Toch zonde van deze mooi stad! (Den Haag)
Lijkt erop dat je pisst bent, het is jammer dat jouw veroordelen over deze situatie niet linken naar een gedachte dat dit ook kan. En ik hoef ook geen 5 keer per jaar op vakantie te gaan, en mijn trouwe nokia leeft nog steeds hoor (met beltegoed). Nu wil ik niet zeggen dat het bij jouw zo is, maar ik gaf een voorbeeld.
@ Heb een erg sociaal leven, werk is goed in te delen, werk 4 a 5 dagen in de week, daarnaast vind ik het heerlijk om met de auto weg te gaan (buiten NL). Door de weeks zit ik regelmatig op het terras of eet ik met iemand lekker buiten de deur. Overigens koop je toch geen huis om er de hele dag te niets nutte
Met je VWO en in mindere mate met je HAVO diploma, zijn er prima banen te vinden die interessanter zijn dan vakken vullen. Ook zonder HBO/WO diploma kan je doorgroeien in een bedrijf. Waarscheinlijk niet bij multi-nationals, maar in MKB bedrijven is veel meer mogelijk. Ook kan je een part-time HBO opleiding volgen, om maar een zijstraat te noemen.shadowlyse schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:25:
[...]
Er is ook nog zo iets als plezier in je werk. Je kunt natuurlijk tot je 25 thuis wonen en vakken vullen en dan een appartement kopen zonder hypotheek en doorgaan met vakken vullen.
Of je gaat op kamers doet een interessante studie en hebt een leuk studentenleven. Dan heb je op je 25e een schuld als je geen rijke ouders hebt en kun je geen huis kopen en wordt het huren. Maar ondertussen wel significant meer kans op een leuke en uitdagende baan en heb je geleerd om op eigen benen te staan. Dat is ook veel waard.
De overheid stimuleert studeren steeds minder, wat uiteindelijk ervoor gaat zorgen dat er steeds minder hoger opgeleid werk in Nederland zal plaatsvinden.
Dat is wel heel negatief gedacht vind ik. Dan kun je ook stellen dat de overheid werken steeds minder stimuleert door het nivelleren, autorijden minder stimuleert door accijnzen, roken en drinken minder stimuleert door accijnzen etc. en kom je tot de conclusie dat alles wat vroeger leuk en goed was tegenwoordig wordt tegengegaan door de overheid. Maar dat zijn imo geen redenen om het dan per definitie maar niet meer te doen.Z___Z schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:04:
[...]
Met je VWO en in mindere mate met je HAVO diploma, zijn er prima banen te vinden die interessanter zijn dan vakken vullen. Ook zonder HBO/WO diploma kan je doorgroeien in een bedrijf. Waarscheinlijk niet bij multi-nationals, maar in MKB bedrijven is veel meer mogelijk. Ook kan je een part-time HBO opleiding volgen, om maar een zijstraat te noemen.
De overheid stimuleert studeren steeds minder, wat uiteindelijk ervoor gaat zorgen dat er steeds minder hoger opgeleid werk in Nederland zal plaatsvinden.
Het hangt natuurlijk wel af van je studie.shadowlyse schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:25:
[...]
Er is ook nog zo iets als plezier in je werk. Je kunt natuurlijk tot je 25 thuis wonen en vakken vullen en dan een appartement kopen zonder hypotheek en doorgaan met vakken vullen.
Er zijn meer dan genoeg studies waar je echt geen brood mee kunt verdienen. Een aantal van mijn vrienden die hebben een pret-opleiding gedaan (sociaal/media&vormgeving) en zitten nu in de bijstand; alhoewel ze van tijd tot tijd zinloze baantjes hebben (bv telefonist). Een ander kennis is psychologe.. heeft werk in haar vakgebied. Ze moet echter 40k studieschuld aflossen, maar een hoog salaris heeft ze niet.
Dan ben je toch echt een stuk beter af zonder studie en zonder studieschuld. Ik wil niet zeggen dat studeren slecht is, maar bezint eer je begint want het is een illusie om te denken dat je altijd een goed betaalde baan kunt vinden.
Ik ben niet pissed hoorVerwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:59:
@ Guus
@ Heb een erg sociaal leven, werk is goed in te delen, werk 4 a 5 dagen in de week, daarnaast vind ik het heerlijk om met de auto weg te gaan (buiten NL). Door de weeks zit ik regelmatig op het terras of eet ik met iemand lekker buiten de deur. Overigens koop je toch geen huis om er de hele dag te niets nutteToch zonde van deze mooi stad! (Den Haag)
Verwijderd
Toen ik nog vrij jong was (13/14 oid) zat ik steeds met de gedachte hoe kan je van 1 euro er 2 maken, is een vrij begrip, tot dat je op het moment al zo ver bent dat je er iets mee gaat doen. Ik zit je nu toch geen tips te geven he?Guusjee schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:17:
[...]
Ik ben niet pissed hoorBen alleen nieuwsgierig hoe je dat doet. En hoe je het gedaan hebt, heb je het gedaan. Alleen omdat je imho weinig informatie prijs geeft laat je een aantal dingen aan mijn verbeelding over, en daardoor trek ik denk ik te snel conclusies.

Joh wees blij je hebt een meisje...waar je wellicht heel gelukkig mee ben dat kan toch veel leuker zijn
Nee dat doe je niet. Er zit geen boodschap in het verhaal van mrx en daardoor komt het enigszins over als 'kijk eens hoe goed ik het voor elkaar heb' zonder dat de gehele context duidelijk is. Ikzelf snap dan ook niet zo goed waarom mrx deze eenzijdige informatie met ons deelt, wetende dat zijn situatie (goed voor elkaar) vrij uitzonderlijk is in deze tijd.Guusjee schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:17:
[...]
Ik ben niet pissed hoorBen alleen nieuwsgierig hoe je dat doet. En hoe je het gedaan hebt, heb je het gedaan. Alleen omdat je imho weinig informatie prijs geeft laat je een aantal dingen aan mijn verbeelding over, en daardoor trek ik denk ik te snel conclusies.
Dat je vanaf je 13/14 bezig bent met hoe je van 1 euro 2 euro kan maken heeft geen direct verband met het feit dat je een appartement hypotheekvrij aankoopt. Genoeg ondernemers die nog steeds moeten lenen om een huis te kopen en het toch goed voor elkaar hebben.
Wellicht ook interessant om meteen door te lezen: Hoe (en hoeveel) spaart de tweaker?
20*350ZO45°
Verdrietig om te zien, dat een keuze die IK misschien ga maken (ze zijn nu nog 2,5 en 6,5.. dus ze hebben nog even de tijdRuudvandeBeeten schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:08:
[...]
Dat laatste zinnetje zegt al genoeg denk ik....
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Sorry hoor, maar wat een onzin.Z___Z schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:15:
Uiteraard hangt het af van wat je studeert, maar mijn huidige inkomen (120k) had ik nooit kunnen bereiken zonder studie (en postdocs in mijn geval).
Natuurlijk zijn er mensen die het ook op een MAVO diploma maken, maar dat is echt een heel kleine minderheid.
Overigens heb je best een punt dat de marginale netto inkomensstijging van meer verdienen in NL te laag is, maar dat is weer een andere discussie. Feit is dat ik zonder studie nog niet de helft van mijn huidige inkomen had kunnen verdienen.
Denk dat we deze discussie moeten stoppen, want het gaat wel erg off topic.
@xahmol: Natuurlijk zal een opleiding je uiteindelijk helpen naar een hoger salaris, maar het aantal mensen die gestudeerd hebben en uiteindelijk op een salaris van 120k komt is marginaal.
Maar kijkend naar het kopen van een huis en een modaal leven is er in Nederland een te klein verschil in wel of niet studeren.
@xahmol: Natuurlijk zal een opleiding je uiteindelijk helpen naar een hoger salaris, maar het aantal mensen die gestudeerd hebben en uiteindelijk op een salaris van 120k komt is marginaal.
Maar kijkend naar het kopen van een huis en een modaal leven is er in Nederland een te klein verschil in wel of niet studeren.
Zonder te studeren kun je in Nederland sowieso geen huis meer kopen of een modaal leven leiden. Aangezien de HBO-ers het werk van de MBO-ers uitvoeren en de MBO-ers zeer waarschijnlijk het niveau daaronder betreden kom je zonder opleiding niet veel verder dan 'dom' werk. De laatste keer dat ik keek kon je met 1x modaal geen huis kopen.
[ Voor 56% gewijzigd door Aghanim op 24-07-2013 15:11 ]
Dit is wel heel erg offtopic!
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat voor jongelui hebben we het dan over?Falcon schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:06:
[...]
Ik ken genoeg jongelui (damn wat klink ik dan oud) die vanaf 18 jaar nog bij ouders wonen en gewoon 1000 tot 1500 euro per maand op zij zetten. Binnen 3 jaar kan je dan al op 50k zitten.
Uitgaande van het minimum jeugdloon moet je minimaal 21 zijn om bruto net boven de 1000 euro per maand te zitten en 23 om net niet op 1500 bruto per maand te zitten.
Als jij dan genoeg jongelui kent die netto 1000 tot 1500 euro per maand opzij zetten dan moeten dat haast wel heel bijzondere jongelui zijn om op die leeftijd zoveel geld apart te kunnen zetten.
En je moet ouders hebben die dat laten gebeuren. Als mijn kind (>18) full time gaat werken maar lekker thuis blijft wonen dan kan dat (tot op zekere hoogte), maar dan gaan we het wel hebben over kostgeld...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
We hebben vandaag gesprek met notaris gehad, blijkbaar kan je in een samenlevingscontract wel al vastleggen dat je vriend/vriendin erfgenaam wordt. Ik zie er dan ook de noodzaak niet van in om een testament op te laten maken. Heeft iemand (goede) argumenten om wel al een testament op te laten maken?
offtopic:
Dan kent Falcon toevallig een aantal mensen in die leeftijdscategorie welke:
- Niet gestudeerd hebben
- Full time werken
- Redelijk betaald worden voor een functie waarvoor geen vervolgopleiding vereist is
- Idd thuis wonen
1k tot 1.5 knetto maandelijks opzij zetten voor iemand in de leeftijdscategorie 18-23 is gewoon erg veel.
Diverse media hebben in de afgelopen week zelfs aangegeven dat juist in deze categorie steeds meer wanbetalers zitten.
offtopic:
- Niet gestudeerd hebben
- Full time werken
- Redelijk betaald worden voor een functie waarvoor geen vervolgopleiding vereist is
- Idd thuis wonen
1k tot 1.5 knetto maandelijks opzij zetten voor iemand in de leeftijdscategorie 18-23 is gewoon erg veel.
Diverse media hebben in de afgelopen week zelfs aangegeven dat juist in deze categorie steeds meer wanbetalers zitten.
In een samenlevingscontract kun je niet vastleggen dat je partner je erfgenaam wordt. (punt)
Een verblijvingsbeding biedt aanzienlijk minder zekerheden.
Een verblijvingsbeding biedt aanzienlijk minder zekerheden.
Inderdaad een goeie tip, dit zouden echt meer mensen moeten doen.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:32:
Mijn ervaring, pas na je eerste koopwoning weet je welke maandelijkse kosten je hebt.
En dat zijn er meer dan je denkt.
Zet ze in Excel gedurende een jaar, en je hoeft niet meer te gissen wat je lasten zijn. Je zit er dan hooguit een paar tientjes naast.
Sinds 2010 houd ik in Excel mijn financiën bij en ik kan me op m'n kop slaan dat ik dit nog veel eerder heb gedaan. Ik weet nu bijna op de euro nauwkeurig elke maand wat me te wachten staat aan vaste uitgaven. Het kost hooguit 2 minuten per dag om het bij te werken en vervolgens weet ik precies hoeveel geld ik nog vrij te besteden heb (of extra kan sparen).
Voor ons huishouden heb ik een excelblad met daarop de maandelijkse vaste lasten en de niet maandelijkse vaste lasten. Erg fijn om vervolgens uit te kunnen rekenen hoeveel er aan het begin van de maand op de rekening moet staan voor het kunnen betalen van de niet maandelijkse lastenMarando schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:38:
[...]
Inderdaad een goeie tip, dit zouden echt meer mensen moeten doen.
Sinds 2010 houd ik in Excel mijn financiën bij en ik kan me op m'n kop slaan dat ik dit nog veel eerder heb gedaan. Ik weet nu bijna op de euro nauwkeurig elke maand wat me te wachten staat aan vaste uitgaven. Het kost hooguit 2 minuten per dag om het bij te werken en vervolgens weet ik precies hoeveel geld ik nog vrij te besteden heb (of extra kan sparen).
Je kan nooit genoeg van dit soort dingen op een rijtje zetten lijkt mij
Heb ik mooi geluk gehad dat ik zonder diploma toch een leuke baan heb en op alleen mijn salaris een huis heb kunnen kopen. In snap wel wat je zegt en je hebt grotendeels gelijk, het is ook voor heel veel mensen moeilijk om met 1 salaris (max modaal) een huis te kopen, maar het is niet per definitie onmogelijk. Het hangt er bovendien ook erg vanaf waar je woont, want er zit een groot verschil in huizenprijzen tussen verschillende steden (dorpen). Wat dat betreft heb ik ook geluk dat ik niet in de randstad woon. Daarnaast is de daling van de huizenprijzen voor mij ook gunstig geweest (ik kom uit een huurhuis). Mijn buurman heeft voor z'n identieke huis 5 jaar geleden €180.000 betaald, ik €130.000. Dat scheelt gewoon €50.000 (ziek).Aghanim schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:08:
Zonder te studeren kun je in Nederland sowieso geen huis meer kopen of een modaal leven leiden. Aangezien de HBO-ers het werk van de MBO-ers uitvoeren en de MBO-ers zeer waarschijnlijk het niveau daaronder betreden kom je zonder opleiding niet veel verder dan 'dom' werk. De laatste keer dat ik keek kon je met 1x modaal geen huis kopen.
[ Voor 10% gewijzigd door Marando op 24-07-2013 16:48 ]
@Guusjee @Marando
Zelf zet ik alleen op een rijtje wat ik maandelijks kwijt ben, tegenover het salaris wat er binnenkomt. Dus dat is alleen m'n vaste lasten, plus een schatting van brandstof gebruik en ook boodschappengeld. Maar de rest hou ik niet bij. Wel heb ik hierdoor een idee wat er iedere maand ongeveer over zou moeten zijn, en wat dus een realistisch spaardoel is. Wat ik minimum zou moeten kunnen sparen (en dan zet ik al virj hoog in) maak ik ook gewoon over naar m'n spaarrekening.
Als ik straks weer een oldtimer minder heb, dan scheelt dat nogal in de willekeurige uitgave, dan moet het wat rustiger worden op maandelijkse basis.
Ik wil het op zich wel gedetailleerd bijhouden om te zien waar alles naar toe gaat, van letterlijk alle uitgave, maar dan zou ik dat eigenlijk een beetje willen automatiseren. Als je met internet bankieren nou wat xml-tjes ofzo eruit kan trekken en die dan kan verwerken, dan schiet het op. Ga ik eens naar kijken.
Zelf zet ik alleen op een rijtje wat ik maandelijks kwijt ben, tegenover het salaris wat er binnenkomt. Dus dat is alleen m'n vaste lasten, plus een schatting van brandstof gebruik en ook boodschappengeld. Maar de rest hou ik niet bij. Wel heb ik hierdoor een idee wat er iedere maand ongeveer over zou moeten zijn, en wat dus een realistisch spaardoel is. Wat ik minimum zou moeten kunnen sparen (en dan zet ik al virj hoog in) maak ik ook gewoon over naar m'n spaarrekening.
Als ik straks weer een oldtimer minder heb, dan scheelt dat nogal in de willekeurige uitgave, dan moet het wat rustiger worden op maandelijkse basis.
Ik wil het op zich wel gedetailleerd bijhouden om te zien waar alles naar toe gaat, van letterlijk alle uitgave, maar dan zou ik dat eigenlijk een beetje willen automatiseren. Als je met internet bankieren nou wat xml-tjes ofzo eruit kan trekken en die dan kan verwerken, dan schiet het op. Ga ik eens naar kijken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Maar dus niet bijvoorbeeld waterschapsbelasting wat in 10 periodes wordt afgeschreven?!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:47:
@Guusjee @Marando
Je zet iig al meer een rijtje als een gemiddeld Nederlands huishouden volgens mij
Ik wil je dan aanraden om Afas Personal te gebruiken. Lekker alles automatisch laten categoriseren en vervolgens kan je daar zelf wijzigingen in aanbrengen.!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:47:
Weet je precies hoeveel geld waar heen gaat, hoeveel je elke maand overhoud en in welke maanden je uitgaven het hoogst zijn.(scheelt je een bende excel werk)
Vervolgens kan je natuurlijk wel je jaargemiddelden in een excel begroting zetten en aan de knopjes draaien om te kijken waar je kan besparen en of je dat mooie huis ook kan kopen.
De Rabobank heeft trouwens een leuke woonkostencalculator
Ik vind het nadeel van de Afas personal applicatie dat je het zelf niet doet. Niet dat ik nou van het handwerk ben.. Maar wanneer automatisch gecategoriseerd wordt (ja je moet het zelf nog checken) heb ik er minder gevoel bij als dat je dat zelf doet.. Maar dat is mijn mening, het is wel een fijne applicatie om te gebruikenrik11 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:53:
[...]
Ik wil je dan aanraden om Afas Personal te gebruiken. Lekker alles automatisch laten categoriseren en vervolgens kan je daar zelf wijzigingen in aanbrengen.
Weet je precies hoeveel geld waar heen gaat, hoeveel je elke maand overhoud en in welke maanden je uitgaven het hoogst zijn.(scheelt je een bende excel werk)
Vervolgens kan je natuurlijk wel je jaargemiddelden in een excel begroting zetten en aan de knopjes draaien om te kijken waar je kan besparen en of je dat mooie huis ook kan kopen.
De Rabobank heeft trouwens een leuke woonkostencalculator
Ik laat m wel automatisch categoriseren, maar niet automatisch hernoemen(hier gaat hij soms de fout in).Guusjee schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:57:
[...]
Ik vind het nadeel van de Afas personal applicatie dat je het zelf niet doet. Niet dat ik nou van het handwerk ben.. Maar wanneer automatisch gecategoriseerd wordt (ja je moet het zelf nog checken) heb ik er minder gevoel bij als dat je dat zelf doet.. Maar dat is mijn mening, het is wel een fijne applicatie om te gebruiken
Vervolgens controleer ik alles en probeer ik ook het pingedrag te categoriseren.
Stel je pint om op stap te gaan, dan kan je dat aan de categorie vrije tijd--> uitgaan koppelen.
Tsja wat dat betreft beginnen de mensen die gestudeerd hebben met een behoorlijke achterstand. 4-6 jaar minder inkomsten en meer lasten. In mijn geval 5x >1500euro per jaar aan studiegeld en 4x gemiddeld 1000 euro aan boeken en ander studiemateriaal + kostgeld a 250/maand + het halen van m'n rijbewijs en kopen van een eerste autotje voor m'n eerste echte baan. Maar met m'n zaterdag baantje + doordeweekse overuren verdiende ik meestal tussen de 8 en 10k per jaar.whipcheck schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:29:
- Niet gestudeerd hebben
- Full time werken
- Idd thuis wonen
Ik was al lang blij dat ik in die periode 18-23 jaar geen schulden heb opgebouwd. Daarnaast zou 6 jaar 1500euro per maand sparen ook nog niet genoeg zijn om hier een simpele eensgezinswoning te kopen. Appartementen beginnen hier ongeveer bij 150K voor 50m2 eensgezinswoningen bij 2 ton voor 100M2 Toen ik m'n huis kocht 3 jaar terug kon je daar nog 10-20% bij op tellen.
Ik denk dat dit of mensen die tijdens hun studie een schuld opbouwen vaker voorkomen als mensen die op hun 23e een huis zonder hypotheek kopen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Zoow....thumbs up
voor Aegon
, ze hadden een week uitstel gevraagd voor de finale beoordeling van de hypotheek...maar uiteindelijk al na 1 dag een positief antwoord. We kunnen de hypotheek dus verkrijgen en over een aantal weken zal de overdracht dus doorgaan!
Ik dacht dat het tegenwoordig moeilijk ging met het verkrijgen van een hypotheek, echter is me dit 100% meegevallen.... al ligt dat misschien ook wel aan de hypotheek-adviseur.
Nu nog Gas water licht tv internet telefoon etc. regelen.....eindelijk het gevoel dat het toch goed gaat komen
Ik dacht dat het tegenwoordig moeilijk ging met het verkrijgen van een hypotheek, echter is me dit 100% meegevallen.... al ligt dat misschien ook wel aan de hypotheek-adviseur.
Nu nog Gas water licht tv internet telefoon etc. regelen.....eindelijk het gevoel dat het toch goed gaat komen
Gefeliciteerd! Wij kregen 1 dag voor het verlopen van de 6 weken akkoord van Aegon, net op tijd dus 
Krijgen jullie ook geen schriftelijke bevestiging van het feit dat Aegon akkoord is? Volgens ons adviseur krijgen we dat namelijk niet, persoonlijk vind ik dat best vreemd.
Krijgen jullie ook geen schriftelijke bevestiging van het feit dat Aegon akkoord is? Volgens ons adviseur krijgen we dat namelijk niet, persoonlijk vind ik dat best vreemd.
Wij kregen een SMS met de tekst:Aghanim schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 07:49:
"Goed nieuws. De aangevraagde lening voor uw woning is akkoord. Wij brengen de notaris en uw tussenpersoon op de hoogte. Mvg, AEGON Hypotheken"
Geen schriftelijke bevestiging. Deze had de tussenpersoon wel ontvangen.
- Spes consilium non est -
2 taxateurs zijn vrijblijvend langs gekomen. Van 1 moet ik het nog horen, maar de ander gaf gisteren aan een NWWI taxatie van 337,5 reëel te vinden.JAHRASTAFARI schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:22:
[...]
Damn, de hypotheker komt met een taxatie (op afstand) uit op 320.000 marktwaarde, dus krijg ik max. 105% = 336.000 euro.... Heb dan ook de caravan al te koop gezet.
Zou dit naar 330 - 335 te tillen zijn als zo iemand langs komt? Of is dit hopeloos?
Verder vraag ik mij af of ik niet naar een hele andere partij moet gaan, bijv. de Rabobank? Kunnen die deze bestaande hypotheek overnemen (Quion/Falcon dochter van Fortis) of hoe gaat dat? En dan met hen een deal sluiten?
Met 335 was ik gered, in die zin dat ik genoeg onderpand heb voor de benodigde hypotheek. Ga vrijdag naar de Rabobank voor een "second opinion" en ook met de hypotheker weer bekijken hoe dit nu verder moet.
Goed nieuws JAHRASTAFARI. Fijn om te horen!
Success met het geheel.
Success met het geheel.
[ Voor 4% gewijzigd door Ukhata op 25-07-2013 08:22 ]
Dat hebben wij ook niet ontvangen, enkel een telefoontje van de adviseur dat Aegon akkoord is en een bericht van de notaris dat de bankgarantie gestort is maar that's it. Had al specifiek om een bevestiging gevraagd aan onze adviseur maar die zei dat je dat niet krijgt bij Aegon. Hij heeft sowieso niets gemeld over een smsje wat je zou kunnen ontvangen. Nu ga ik weer twijfelen of het wel echt geregeld is.Krystman schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:02:
[...]
Wij kregen een SMS met de tekst:
"Goed nieuws. De aangevraagde lening voor uw woning is akkoord. Wij brengen de notaris en uw tussenpersoon op de hoogte. Mvg, AEGON Hypotheken"
Geen schriftelijke bevestiging. Deze had de tussenpersoon wel ontvangen.
Gefeliciteerd! Goed nieuws!JAHRASTAFARI schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:14:
[...]
2 taxateurs zijn vrijblijvend langs gekomen. Van 1 moet ik het nog horen, maar de ander gaf gisteren aan een NWWI taxatie van 337,5 reëel te vinden.![]()
![]()
Ik denk dat ik deze maar opdracht ga geven.
Met 335 was ik gered, in die zin dat ik genoeg onderpand heb voor de benodigde hypotheek. Ga vrijdag naar de Rabobank voor een "second opinion" en ook met de hypotheker weer bekijken hoe dit nu verder moet.
[ Voor 26% gewijzigd door Aghanim op 25-07-2013 08:32 ]
Zoals van de week al in dit draadje gepost is gisteren een bouwkundige keuring uitgevoerd.
Ik ben blij met de kwaliteit waarop een bouwkundige de woning heeft onderzocht. Er zijn een aantal punten die mij (en mijn stiefvader) niet zijn opgevallen, waar wel direct wat aan moet gebeuren. Een voorbeeld hiervan was een raam dat, wanneer je hem opent, het kozijn naar beneden komt vallen met glas en al.
Binnen 48 uur krijg ik een rapport opgestuurd waarin meer details staan.
Ik ben blij met de kwaliteit waarop een bouwkundige de woning heeft onderzocht. Er zijn een aantal punten die mij (en mijn stiefvader) niet zijn opgevallen, waar wel direct wat aan moet gebeuren. Een voorbeeld hiervan was een raam dat, wanneer je hem opent, het kozijn naar beneden komt vallen met glas en al.
Binnen 48 uur krijg ik een rapport opgestuurd waarin meer details staan.
[ Voor 4% gewijzigd door RuudvandeBeeten op 25-07-2013 08:40 ]
Of we een persoonlijke bevestiging krijgen is ons niet bekend...Aghanim schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 07:49:
Gefeliciteerd! Wij kregen 1 dag voor het verlopen van de 6 weken akkoord van Aegon, net op tijd dus
We kregen wel een persoonlijke bevestiging van onze adviseur dat alles geregeld was en dat we de garantie bij de notaris konden storten.
Ook kregen we een SMS van Aegon dat de hypotheek goedgekeurd was etc..
En we kregen meteen daarna een belletje vanuit het notariskantoor dat alles binnengekomen was, en dat we een afspraak konden plannen om de overdracht plaats te laten vinden.
Ik verwacht de komende dagen wel nog een aantal papieren hierover, maarja....we zullen zien of we nog wat thuisgestuurd krijgen.
Maar waarom heeft 't zo lang geduurd @ Aegon dan?
ze schijnen achter te lopen met de binnenkomende offertes en ander werk....zal ook wel met de vakantieperiode te maken hebben, maar ok...Voor ons was er goed nieuws dus dat maakt achterafgezien dan weinig uit.Bart-Willem schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:07:
Maar waarom heeft 't zo lang geduurd @ Aegon dan?
We hebben gelukkig geen enkele afwijzing gehad van een bank, en ook geen enkel aanvullend iets op hoeven sturen
Achterstand idd. Als ze aan je dossier toekomen, dan gaat het ineens snel.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Bij Argenta ook niet; werd gebeld door de tussenpersoon dat 't ok was.Aghanim schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 07:49:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Oké, dat is dan weer een geruststelling. Toch maar voor de zekerheid de notaris gemailed met de vraag of Aegon alles al opgestuurd heeft voor de zekerheid. Ben nogal snel in de stress, zeker met dit soort dingen. Bij mijn zusje was er (geen idee hoe en wat verder) om de een of andere reden niets vanuit de bank naar notaris gestuurd. Die belde 1 dag voor het passeren waar het geld van de bank bleefCyBeR schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:46:
[...]
Bij Argenta ook niet; werd gebeld door de tussenpersoon dat 't ok was.

Handig, krijg je meteen bijpassende reclamerik11 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:53:
[...]
Ik wil je dan aanraden om Afas Personal te gebruiken. Lekker alles automatisch laten categoriseren en vervolgens kan je daar zelf wijzigingen in aanbrengen.
Wees voorzichtig met dit soort applicaties. Je zet je hele hebben en houden online, en Afas maakt die applicatie echt niet uit liefdadigheid.
Dat was voor mij de reden om vorig jaar niet dat programma te gaan gebruiken, ondanks dat het erg goed schijnt te werken. Volgens mij kun je letterlijk je bankafschriften koppelen zodat je niks meer zelf hoeft te doen.
Rabobank heeft ook zoiets, binnen hun Internetbankieren. Je moet het wel activeren, wat iedereen natuurlijk vrijstaat om wel/niet te doen:
http://www.rabobank.nl/pa..._inzicht_in_uw_geldzaken/
De bank kan over het algemeen toch alles al inzien.
20*350ZO45°
Off topic: ING heeft dat ook met TIM. Niet gratis na het eerste jaar, maar werkt redelijk.Richard schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:04:
Rabobank heeft ook zoiets, binnen hun Internetbankieren. Je moet het wel activeren, wat iedereen natuurlijk vrijstaat om wel/niet te doen:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Bij ons ging het exact op dezelfde manier, eerst bericht van de adviseur, vervolgens SMS en vervolgens hing de notaris aan de lijn om een afspraak in te plannen. Ik vond het ook al vreemd dat er geen bevestiging per post gestuurd wordt maar dat blijkt de gewoonte te zijn.freek19 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:49:
[...]
Of we een persoonlijke bevestiging krijgen is ons niet bekend...
We kregen wel een persoonlijke bevestiging van onze adviseur dat alles geregeld was en dat we de garantie bij de notaris konden storten.
Ook kregen we een SMS van Aegon dat de hypotheek goedgekeurd was etc..
En we kregen meteen daarna een belletje vanuit het notariskantoor dat alles binnengekomen was, en dat we een afspraak konden plannen om de overdracht plaats te laten vinden.
Ik verwacht de komende dagen wel nog een aantal papieren hierover, maarja....we zullen zien of we nog wat thuisgestuurd krijgen.
Kan iemand mij helpen met het volgende.
Per 1 augustus is mijn woning verkocht,nu wil ik de maandelijkse teruggave van de belastingdienst per 1-8 stopzetten hoe doe ik dit?
Per 1 augustus is mijn woning verkocht,nu wil ik de maandelijkse teruggave van de belastingdienst per 1-8 stopzetten hoe doe ik dit?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Eerste link via google:racoon schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:00:
Kan iemand mij helpen met het volgende.
http://www.belastingdiens...lopige_aanslag_stopzetten
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Er lijkt goed nieuws te zijn: Florius heeft mijn jaaropgaves/jaarrekeningen gewoon geaccepteerd zonder vragen te stellen.
De offerte is inmiddels ondertekend, overlijdensrisicoverzekering aangevraagd (al verwacht ik wel vragen wegens mijn hartritmestoornis nu en maagzweer in het verleden) en dan wordt alles voor de tweede keer beoordeeld en afgerond.
Nu heeft dus maar 1 persoon bij Florius naar m'n gegevens gekeken, dus er zal wel nog een controle plaatsvinden. Tot die tijd zal ik nog niet juichen en geloof ik nog niet dat het (zeker) rond is.
Nu heeft dus maar 1 persoon bij Florius naar m'n gegevens gekeken, dus er zal wel nog een controle plaatsvinden. Tot die tijd zal ik nog niet juichen en geloof ik nog niet dat het (zeker) rond is.
Zo, van het weekend de hypotheekofferte, en alle bijkomende zaken, getekend.
Vervolgens de vragenlijst voor ORV ingevuld, en daar viel mij het volgende bij op. Er wordt gevraagd naar het medische verleden van je ouders / broers / zussen. Nu heeft mijn vader vorig jaar de ziekte van Kahler gehad, en is hier gelukkig van genezen
, maar dit hoef je dus helemaal niet in te vullen. Er wordt alleen gevraagd naar hart en vaat ziekten en nog 3 andere categorieën waar ik het niet onder kon scharen. Dit vind ik wel raar..
Weet iemand waarom dit zo is?
Vervolgens de vragenlijst voor ORV ingevuld, en daar viel mij het volgende bij op. Er wordt gevraagd naar het medische verleden van je ouders / broers / zussen. Nu heeft mijn vader vorig jaar de ziekte van Kahler gehad, en is hier gelukkig van genezen
Sommige aandoeningen zijn erfelijk en daar zijn ze naar op zoek. Als er erfelijke aandoeningen voorkomen zul je wellicht wél een lichamelijk onderzoek moeten ondergaan, daar waar je nu waarschijnlijk aanstuurt op géén lichamelijk onderzoek voor acceptatie. Ik ken de ziekte die je vader heeft gehad niet, maar als je twijfelt wellicht toch maar opgeven. Beter nu een extra hikje in het proces dan dat als het echt nodig is de ORV niet uitkeert omdat je volgens de voorwaarden iets hebt verzuimd op te geven (ook al was het niet met opzet).Guusjee schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:26:
Vervolgens de vragenlijst voor ORV ingevuld, en daar viel mij het volgende bij op. Er wordt gevraagd naar het medische verleden van je ouders / broers / zussen. Nu heeft mijn vader vorig jaar de ziekte van Kahler gehad, en is hier gelukkig van genezen, maar dit hoef je dus helemaal niet in te vullen. Er wordt alleen gevraagd naar hart en vaat ziekten en nog 3 andere categorieën waar ik het niet onder kon scharen. Dit vind ik wel raar..
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Kahler is voor zover ik kan zien niet erfelijk. Dus dat je vader het heeft gehad (en gelukkig is genezen) zegt niets over de kans dat jij het krijgt. Hart en vaat ziektes kunnen wel erfelijk zijn.Guusjee schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:26:
Vervolgens de vragenlijst voor ORV ingevuld, en daar viel mij het volgende bij op. Er wordt gevraagd naar het medische verleden van je ouders / broers / zussen. Nu heeft mijn vader vorig jaar de ziekte van Kahler gehad, en is hier gelukkig van genezen, maar dit hoef je dus helemaal niet in te vullen. Er wordt alleen gevraagd naar hart en vaat ziekten en nog 3 andere categorieën waar ik het niet onder kon scharen. Dit vind ik wel raar..
Het gaat dus puur om kansrekening waar naar de meest voorkomende factoren wordt gevraagd die jouw levensverwachting bepalen.
Overigens tikt overgewicht (lees BMI hoger dan 35) veel harder door in de premie dan hart en vaatziektes. Weet ik helaas uit eigen ervaring.
En houd er rekening mee dat alles pas echt akkoord is als ook medisch akkoord er is. En dat kan een behoorlijke bottleneck zijn soms. Geweigerd wordt je zelden, fors verhoogde premie kan wel, maar meest belangrijke is nog dat doorlooptijd lang kan zijn als keuring nodig is.
Oke, bedankt voor de reacties. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld bij mijn vriendin. Haar oma is op jonge (50 jaar volgens mij) leeftijd overleden aan borstkanker. Bij haar moeder is al een keer succesvol borstkanker weggehaald. Maar hier hoeft dus ook niks over ingevuld te worden, en dit is volgens mij wel erfelijk.xahmol schreef op maandag 29 juli 2013 @ 09:05:
[...]
Kahler is voor zover ik kan zien niet erfelijk. Dus dat je vader het heeft gehad (en gelukkig is genezen) zegt niets over de kans dat jij het krijgt. Hart en vaat ziektes kunnen wel erfelijk zijn.
Het gaat dus puur om kansrekening waar naar de meest voorkomende factoren wordt gevraagd die jouw levensverwachting bepalen.
Overigens tikt overgewicht (lees BMI hoger dan 35) veel harder door in de premie dan hart en vaatziektes. Weet ik helaas uit eigen ervaring.
En houd er rekening mee dat alles pas echt akkoord is als ook medisch akkoord er is. En dat kan een behoorlijke bottleneck zijn soms. Geweigerd wordt je zelden, fors verhoogde premie kan wel, maar meest belangrijke is nog dat doorlooptijd lang kan zijn als keuring nodig is.
Je geeft het antwoord al - het hoeft niet ingevuld te worden. Overigens is kanker op zich niet erfelijk, maar kan de aanleg tot het krijgen van kanker erfelijk zijn. Je vriendin zal er overigens wel scherp op zijn en/of extra controles doen/krijgen gok ik zomaar.Guusjee schreef op maandag 29 juli 2013 @ 09:14:
[...]
Oke, bedankt voor de reacties. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld bij mijn vriendin. Haar oma is op jonge (50 jaar volgens mij) leeftijd overleden aan borstkanker. Bij haar moeder is al een keer succesvol borstkanker weggehaald. Maar hier hoeft dus ook niks over ingevuld te worden, en dit is volgens mij wel erfelijk.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Laat ik het anders zeggen, je kon het nergens invullen..NiGeLaToR schreef op maandag 29 juli 2013 @ 09:25:
[...]
Je geeft het antwoord al - het hoeft niet ingevuld te worden. Overigens is kanker op zich niet erfelijk, maar kan de aanleg tot het krijgen van kanker erfelijk zijn. Je vriendin zal er overigens wel scherp op zijn en/of extra controles doen/krijgen gok ik zomaar.
Ze is er wel scherp op idd.
Heel simpel: waar je iets redelijkerwijs kunt invullen, vul je het in, anders niet. Je moet e.e.a. naar waarheid en volledig invullen, maar als de vraag niet gesteld wordt kun je volledig zijn zonder.Guusjee schreef op maandag 29 juli 2013 @ 09:39:
[...]
Laat ik het anders zeggen, je kon het nergens invullen..
Ze is er wel scherp op idd.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Binnekort mag ik ook beginnen met het uit zoeken van een koop woning samen met mijn vriendin. Wij zijn al langs de hypotheker geweest voor een intake gesprek en hebben een zeer goede en nopte uitleg gehad over allerlei hypotheek vormen.
Nu volgt de volgende stap, waar wil je dan wonen.. goede vraag. We willen graag in omgeving Rotterdam waar altijd een metro station is. Zelf kwamen we bij Ommoord uit, maar met een budget van 175k (kan hoger, maar liever niet
) wordt het vrij lastig om iets te vinden wat "bijna" af is (geen zin in verbouwing).
Zevenkamp is ook een potentiële wijk, maar wij horen wisselende verhalen over deze wijk. Van de week al door de wijken gereden, maar het was vrij rustig (over dag in de vakantie). Dus na de grote vakantie gaan we even een keer in de avond en in het weekend kijken.
Ik vind het vrij lastig om een goede wijk te vinden, laat staan ervaringen daar over. Weet iemand hier een handige site voor?
Nu volgt de volgende stap, waar wil je dan wonen.. goede vraag. We willen graag in omgeving Rotterdam waar altijd een metro station is. Zelf kwamen we bij Ommoord uit, maar met een budget van 175k (kan hoger, maar liever niet
Zevenkamp is ook een potentiële wijk, maar wij horen wisselende verhalen over deze wijk. Van de week al door de wijken gereden, maar het was vrij rustig (over dag in de vakantie). Dus na de grote vakantie gaan we even een keer in de avond en in het weekend kijken.
Ik vind het vrij lastig om een goede wijk te vinden, laat staan ervaringen daar over. Weet iemand hier een handige site voor?
Onlangs zijn we het eens geworden over de aankoop van een woning. De hypotheek offerte is inmiddels netjes getekend maar we wachten nog op een goedkeuring van de hypotheek verstrekker.
Voor de OVR moesten wij de volgende vragen beantwoorden:
a)
1. Hoe lang bent u (in cm)
2. Hoe zwaar bent u (in kg)
b) Hebt u een of meer van de volgende aandoeningen, ziekten, klachten en/of gebreken:
hiv-infectie, suikerziekte, een kwaadaardige aandoening, een psychische aandoening, toevallen, hoge bloeddruk, ziekte aan hart- en bloedvaten? Of enige andere aandoening? Of hebt u deze ooit gehad?
c) Hebt u ooit een specialist geraadpleegd en/of staat u onder controle van een arts?
d) Gebruikt u medicijnen
Voor de OVR moesten wij de volgende vragen beantwoorden:
a)
1. Hoe lang bent u (in cm)
2. Hoe zwaar bent u (in kg)
b) Hebt u een of meer van de volgende aandoeningen, ziekten, klachten en/of gebreken:
hiv-infectie, suikerziekte, een kwaadaardige aandoening, een psychische aandoening, toevallen, hoge bloeddruk, ziekte aan hart- en bloedvaten? Of enige andere aandoening? Of hebt u deze ooit gehad?
c) Hebt u ooit een specialist geraadpleegd en/of staat u onder controle van een arts?
d) Gebruikt u medicijnen
Psn - Sevyxs
http://statline.cbs.nl/St...D3=l&HDR=T,G2&STB=G1&VW=T
bijv. en je kunt nog veel meer gegevens opvragen.
JerX schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:26:
Binnekort mag ik ook beginnen met het uit zoeken van een koop woning samen met mijn vriendin. Wij zijn al langs de hypotheker geweest voor een intake gesprek en hebben een zeer goede en nopte uitleg gehad over allerlei hypotheek vormen.
Nu volgt de volgende stap, waar wil je dan wonen.. goede vraag. We willen graag in omgeving Rotterdam waar altijd een metro station is. Zelf kwamen we bij Ommoord uit, maar met een budget van 175k (kan hoger, maar liever niet) wordt het vrij lastig om iets te vinden wat "bijna" af is (geen zin in verbouwing).
Verwijderd
Ommoord en Zevenkamp zijn toch geen plaatsen voor jonge mensen? Waarom zou je daar willen wonen? Daar zitten alleen bejaarden.
Heel jammer dat ik nog student ben en geen onderpand oid heb voor een hypotheek. Dit is HET moment om een huis te kopen. Dan loop je binnen over 20 jaar, gouden investering..
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Rustig, geen problemen met buren en als je iets wilt ondernemen pak je de auto of het OV en ben je zo op een leuke plek. Ik zou liever een rustige woonwijk hebben waarbij ik de drukte kan opzoeken dan andersom.Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:03:
Ommoord en Zevenkamp zijn toch geen plaatsen voor jonge mensen? Waarom zou je daar willen wonen? Daar zitten alleen bejaarden.
Gezien de recente periode is het nog maar de vraag of de huizenprijs zo gaat stijgen dat het een gouden investering gaat worden.Ps3gamer91 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:22:
Heel jammer dat ik nog student ben en geen onderpand oid heb voor een hypotheek. Dit is HET moment om een huis te kopen. Dan loop je binnen over 20 jaar, gouden investering..
[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 29-07-2013 11:28 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De helft van de problematiek komt doordat mensen het als een gouden investering zagen. Terwijl de huizenprijs alleen maar zou moeten stijgen dankzij inflatie en meer niet.
Punt is wel dat je nu gewoon een relatief lage hypotheek met lage kosten kan afsluiten (als de bank je het gunt!) waardoor je goedkoop kunt wonen.
Punt is wel dat je nu gewoon een relatief lage hypotheek met lage kosten kan afsluiten (als de bank je het gunt!) waardoor je goedkoop kunt wonen.
In die buurten is voornamelijk vergrijzing aanwezig, ouderen overlijden en jongeren komen er voor terug. Heb liever bejaarden (lekker rustig) dan een drukke buurt (en het bij behorende volk).Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:03:
Thanks!henkjobse schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:34:
http://statline.cbs.nl/St...D3=l&HDR=T,G2&STB=G1&VW=T
[...]
[ Voor 28% gewijzigd door JerX op 29-07-2013 11:44 ]
Ommoord is best ruim opgezet, met rustige hofjes zonder doorgaand verkeer en huizen met tuinen. Er zijn scholen en winkelvoorzieningen... Ik begrijp wel waarom je daar wil zitten als je in de fase bent dat je aan kinderen gaat denken of deze al hebt.Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:03:
Ben je makelaar en/of verkoper? Zou je deze mening willen toelichten in Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2. Dit is een beetje misleiding, ja een huis kopen is soms verstandig maar voor de gouden bergen moet je het zeker niet doen, vraag dat maar aan die miljoenen mensen wiens huis minder waard is geworden en elke onafhankelijke econoom.Ps3gamer91 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:22:
Als je voor dertig jaar vast zet ben je niet zo goedkoop en als je dat niet doet wordt je vanzelf geconfronteerd met weer een hogere rente. Staar je niet stuk op de rente nu, die gaat gegarandeerd stijgen wat betekent dat je lasten toenemen en de waarde van je huis daalt (immers hogere kosten voor potentiële kopers). Toen de rente hoog stond werd hetzelfde argument ook gebruikt als argument waarom je toen goedkoop kon wonen... Makelaars e.d. zeggen altijd dat nu het ideale moment is om te kopen. Je kan misschien zelfs beter kopen als de rente hoog staat, zeker als je voor de gouden investering gaat. Huizenprijzen zijn dan laag en als de rente weer daalt dalen je lasten en stijgt de waarde van je huis.!null schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:40:
Ik zou iedereen echt aanraden om op zn minst prinsjesdag af te wachten, want de signalen zijn steeds sterker dat de huizeneigenaren weer aan de beurt zijn bij de volgende miljarden bezuinigingen.
[ Voor 46% gewijzigd door ph4ge op 29-07-2013 12:09 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
yepz dat is europees bepaald als ik me niet vergis. Recent zijn de regels voor die vragen aangepast. Het is overigens wel zo dat er altijd een slotvraag staat in de zin van 'is er nog iets waarvan u denkt dat het voor ons van belang kan zijn voor de acceptatie' tja die is natuurlijk behoorlijk ruim.Guusjee schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:26:
dcl! schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 21:03:
Klinkt wel hoopvol in elk geval. Fingers crossed!
Dank, dat hoop ik dus ook.Aghanim schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 00:39:
Top! Ik hoop dat het gaat lukken voor jullie.
Onze vragenlijsten bij de ORV vroegen niets over het verleden van ouders/familie/etc. Wel apart dus.
Klopt op zich wel wat je zegt. Ik bedoelde misschien ook meer dat wat de bank je daadwerkelijk gunt met hun geweldige rekensommen, dat dat ook heel erg betaalbaar is voor mensen. M.a.w. je kan je zelf niet zo snel aan een tophypotheek helpen met hoge lasten. En als je dus een huis binnen je budget kan vinden sluit je nu een fatsoenlijke hypotheek af, die als redelijk verstandig kan worden gezien. Zelfs als HRA wordt afgeschaft kun je het nog wel betalen.ph4ge schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:01:
Als je voor dertig jaar vast zet ben je niet zo goedkoop en als je dat niet doet wordt je vanzelf geconfronteerd met weer een hogere rente. Staar je niet stuk op de rente nu, die gaat gegarandeerd stijgen wat betekent dat je lasten toenemen en de waarde van je huis daalt (immers hogere kosten voor potentiële kopers). Toen de rente hoog stond werd hetzelfde argument ook gebruikt als argument waarom je toen goedkoop kon wonen... Makelaars e.d. zeggen altijd dat nu het ideale moment is om te kopen. Je kan misschien zelfs beter kopen als de rente hoog staat, zeker als je voor de gouden investering gaat. Huizenprijzen zijn dan laag en als de rente weer daalt dalen je lasten en stijgt de waarde van je huis.
Zelf zijn we uitgeloot voor een nieuwbouw woning en gaan we binnenkort tekenen (onder voorbehoud van financiering). Daarna laten we een hypotheekofferte maken, waarvan we al weten hoe het er uit komt zien.Ik zou iedereen echt aanraden om op zn minst prinsjesdag af te wachten, want de signalen zijn steeds sterker dat de huizeneigenaren weer aan de beurt zijn bij de volgende miljarden bezuinigingen.
Prinsjesdag zal nog vallen binnen het traject waarin we eruit kunnen, nog voordat de bouw start. Want gezien de banken het flexibele inkomen van mijn vriendin niet mee nemen en we het overgebleven gat zelf moeten oplossen is het relatief makkelijk om er nog onderuit te komen, met een verklaring van een bank dat ze ons geen geld gaan geven.
Ik ben verder wel benieuwd wat er op prinsjesdag komen gaat. Omdat de bank zo moeilijk doet over ons inkomen en er sprake is van erfpacht, betekent dat ALS het ons daadwerkelijk lukt, we maar een hypotheek hebben van 130K. Als ze de HRA dan afschieten vind ik het nog steeds prima, dan zijn we alleen circa 170 euro meer per maand kwijt. Dat zal een kwestie zijn van minder hard sparen, maar het huis zal dan nog betaalbaar zijn zonder moeite. Op 1 salaris ipv 2. Daarom zie ik prinsjesdag niet met angst en beven tegemoet.
Maar ik denk wel dat er flink wat hard nieuws kan komen ja.
Ik heb op advies van de hyptoheekadviseur van Hypotheekshop een paar weken alvast een overlijdensrisicoverzekering aangevraagd. Meteen 's avonds de aanvullende vragen ingevuld. Daarna kreeg ik een mailtje dat uit een eerste controle de boel nog niet akkoord was. 1,5 week geleden kreeg ik een brief dat ze mijn handtekening willen hebben om mijn arts aanvullende vragen te stellen.
Gelukkig was ik net voor controle bij deze arts/professor geweest en gevraagd hoe ze nu met dit soort zaken omgaan. Haar antwoord was dat ze per geval bekeken worden, maar dat er heel beknopt antwoord gegeven wordt. Teveel informatie werkt vaak averechts. In mijn geval (chronische aandoening, zeer zeldzaam) geeft ze aan dat ik al jaren in een remissie ben en ze voor de toekomst niks geks verspeld.
Nu maar hopen dat ze niet 6 weken op vakantie is.
Mijn adviseur adviseerde dit omdat het juist bij het rondmaken van een hypotheek hierop kan vastlopen in mijn geval. Als ik dan alvast de OVR heb dan scheelt dat een boel rompslomp. En je kunt hem per maand opzeggen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Tegen het alvast aanvragen van een OVR?
Gelukkig was ik net voor controle bij deze arts/professor geweest en gevraagd hoe ze nu met dit soort zaken omgaan. Haar antwoord was dat ze per geval bekeken worden, maar dat er heel beknopt antwoord gegeven wordt. Teveel informatie werkt vaak averechts. In mijn geval (chronische aandoening, zeer zeldzaam) geeft ze aan dat ik al jaren in een remissie ben en ze voor de toekomst niks geks verspeld.
Nu maar hopen dat ze niet 6 weken op vakantie is.
Mijn adviseur adviseerde dit omdat het juist bij het rondmaken van een hypotheek hierop kan vastlopen in mijn geval. Als ik dan alvast de OVR heb dan scheelt dat een boel rompslomp. En je kunt hem per maand opzeggen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Tegen het alvast aanvragen van een OVR?
Verwijderd
Tjah ik heb binnen een week gewoon acceptatie gekregen van de OVR en wacht nu nog op de hypotheek. Maar had dan ook niets te melden en we vallen binnen alle normen.
OVR al meteen aanvragen, gewoon doen. Kan soms lang duren idd, zeker in geval van een aanvullende medische keuring en/of een fuckup bij de aanvraag (been there, done that, both
).
In mijn geval zat er een doorlooptijd op van ik denk een week of 8, en toen bleek de aanvraag niet helemaal lekker gedaan te zijn en moest er nog het e.e.a. Uiteindelijk was de boel her en der wel rond maar nog niet officieel ok gegeven en moest ik de ontbindende voorwaarden laten verlopen zonder dat ik een definitiet akkoord had van de hypotheekverstrekker (maar wel zwart op wit van de hypotheker had dat het goed zat en dat kon, alleen spul van de OVR was nog niet bij de hypotheekverstrekker aangekomen).
Je hebt er voor je hypotheek toch een nodig, dus waarom niet?

In mijn geval zat er een doorlooptijd op van ik denk een week of 8, en toen bleek de aanvraag niet helemaal lekker gedaan te zijn en moest er nog het e.e.a. Uiteindelijk was de boel her en der wel rond maar nog niet officieel ok gegeven en moest ik de ontbindende voorwaarden laten verlopen zonder dat ik een definitiet akkoord had van de hypotheekverstrekker (maar wel zwart op wit van de hypotheker had dat het goed zat en dat kon, alleen spul van de OVR was nog niet bij de hypotheekverstrekker aangekomen).
Je hebt er voor je hypotheek toch een nodig, dus waarom niet?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Oke, ben benieuwd hoe lang dit ongeveer gaat duren ongeveer. We hebben een 2tal woningen op het oog en zou jammer zijn als deze aan onze neus voorbij gaan. Maar goed, eerst maar eens rustig afwachten.
Je kunt ook zelf een ORV aanvragen bij een maatschappij. Sommigen zijn zelf via de website zo aan te vragen (bijvoorbeeld bij NN, zelfs gezondheidsverklaring is daar online). Dan heb je iig een ORV.
Daarna kun je rustig zelf de goedkoopste ORV uitzoeken en daarna de oude opzeggen. Zodra je een ORV hebt, kun je hem altijd later verpanden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Makelaar gevraagt voor meer informatie over verschillende woningen die op Funda te koop staan. Krijg ik van 1 huis informatie terug en de melding dat de rest (onder voorbehoud) al is verkocht. 
Het huis waarvan ik informatie kreeg stond onderaan op mijn lijstje, maar werk dat Funda dan toch eens bij.
Het huis waarvan ik informatie kreeg stond onderaan op mijn lijstje, maar werk dat Funda dan toch eens bij.

Speel ook Balls Connect en Repeat
Je kan ook eens in Schollevaar kijken, woon er al bijna 4 jaar met veel plezier en er staat genoeg te koop (volgend jaar ons huis aangezien dan "onze" nieuwbouw klaar zal zijn in Woerden). Bijna alle huizen hebben eigen parkeergarage. Nog nooit overlast of problemen gehad, winkels dichtbij, stations dichtbijJerX schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:44:
[...]
In die buurten is voornamelijk vergrijzing aanwezig, ouderen overlijden en jongeren komen er voor terug. Heb liever bejaarden (lekker rustig) dan een drukke buurt (en het bij behorende volk).
[...]
Thanks!
Daarom: altijd bellen. Funda loopt echt weken achter, waarbij makelaars het liefst direct de status omzetten naar verkocht. Niet leuk, wel een feit.Onbekend schreef op maandag 29 juli 2013 @ 17:48:
Makelaar gevraagt voor meer informatie over verschillende woningen die op Funda te koop staan. Krijg ik van 1 huis informatie terug en de melding dat de rest (onder voorbehoud) al is verkocht.
Dat is niet alles hoor. Sommige makelaars geven pas door dat een woning verkocht is als de koop rond is. En dan bedoel ik niet zozeer de sleuteloverdracht, maar het verlopen van de financieringsvoorwaarde. Zolang de koper nog onder de koop uit kan komen omdat banken hem geen geld willen geven gaat zo'n makelaar Funda niet updaten. En terecht, IMO.Krisp schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:28:
[...]
Daarom: altijd bellen. Funda loopt echt weken achter, waarbij makelaars het liefst direct de status omzetten naar verkocht. Niet leuk, wel een feit.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Verwijderd
Ik begin bijzonder gefrustreerd te raken
Elk huis dat ik wil bezichtigen is al verkocht en dan hebben we het over huizen die net een maand te koop staan. Wat nou crisis... Elke keer ben ik te laat.
We hebben het hier dus over vier gevallen in een maand tijd...
We hebben het hier dus over vier gevallen in een maand tijd...
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 18:51 ]
Ik ken het gevoel. Ik heb nu zelf een bericht naar de verkopers gestuurd met daarin de hint dat ik naar andere huizen ga kijken als ze niet snel over de brug komen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Waarom ga je niet bij dezelfde makelaar bij een andere huis kijkengambieter schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:51:
[...]
Ik ken het gevoel. Ik heb nu zelf een bericht naar de verkopers gestuurd met daarin de hint dat ik naar andere huizen ga kijken als ze niet snel over de brug komen.
Het is in Engeland, daar gaat het allemaal heel andersVerwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:50:
Waarom ga je niet bij dezelfde makelaar bij een andere huis kijken
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik vroeg hem online aan bij Aegon, en daar moet je ook de gezondheidsverklaring online invullen.We zullen zien. Ze zijn niet de goedkoopste maar wel wat tolleranter begreep ik. Heb daar ook een begrafenisverzekering lopen.Krisp schreef op maandag 29 juli 2013 @ 17:24:
Je kunt ook zelf een ORV aanvragen bij een maatschappij. Sommigen zijn zelf via de website zo aan te vragen (bijvoorbeeld bij NN, zelfs gezondheidsverklaring is daar online). Dan heb je iig een ORV.Daarna kun je rustig zelf de goedkoopste ORV uitzoeken en daarna de oude opzeggen. Zodra je een ORV hebt, kun je hem altijd later verpanden.
Fijn, de woning tegenover onze toekomstige woning bleek een wietkwekerij te zijn (stel dat gescheiden is, onderverhuurd en dat bleek weer een wietkweker te zijn). Wat heb ik nu toch weer gekocht?
Dat hebben we gezien toen we vandaag kennis gingen maken met de verkopers (deuren dichtgetimmerd en politie-poster op de ramen) Kennelijk is die boel afgelopen nacht opgerold maar hebben zij niets van meegekregen (het is namelijk een brede straat).
Wel handig dat kennismaken, want ze hebben wellicht meer spullen ter overname dan ze dachten.
En nog wat handige weetjes over de woning te weten gekomen.
Naar mijn mening is er een verschil tussen 'aangeboden' en 'onder voorbehoud verkocht'. Nu wordt je lekker gemaakt met een dode (of stervende) mus. Bij een makelaar waar we contact mee hebben gehad leek het wel alsof de huizen die al verkocht zijn als lokkertjes worden gebruikt om de andere huizen onder de aandacht te brengen.NMe schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:47:
[...]
Dat is niet alles hoor. Sommige makelaars geven pas door dat een woning verkocht is als de koop rond is. En dan bedoel ik niet zozeer de sleuteloverdracht, maar het verlopen van de financieringsvoorwaarde. Zolang de koper nog onder de koop uit kan komen omdat banken hem geen geld willen geven gaat zo'n makelaar Funda niet updaten. En terecht, IMO.
Hoe zouden die 'verkochte' huizen werken als lokkertjes voor andere huizen?RuudvandeBeeten schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 08:24:
[...]
Naar mijn mening is er een verschil tussen 'aangeboden' en 'onder voorbehoud verkocht'. Nu wordt je lekker gemaakt met een dode (of stervende) mus. Bij een makelaar waar we contact mee hebben gehad leek het wel alsof de huizen die al verkocht zijn als lokkertjes worden gebruikt om de andere huizen onder de aandacht te brengen.
Volgens mij moet je sowieso een dosis geluk hebben met het vinden van een huis. En dan heb je nog het meeste geluk als je niet op zoek bent. Wij waren helemaal niet op zoek naar een ander stekkie, maar soms loop je er gewoon tegenaan..
De makelaar heeft je contactgegevens en kan bellen/mailen met andere 'interessante' woningen.Guusjee schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:00:
[...]
Hoe zouden die 'verkochte' huizen werken als lokkertjes voor andere huizen?
Volgens mij moet je sowieso een dosis geluk hebben met het vinden van een huis. En dan heb je nog het meeste geluk als je niet op zoek bent. Wij waren helemaal niet op zoek naar een ander stekkie, maar soms loop je er gewoon tegenaan..
Die is gelukkig bij het winkelcentrum, dus een aardig eindje van het huis af.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 08:22:
Nu is het wachten op de ontdekking van de vaste hangplek
Bart-Willem schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 00:02:
Fijn, de woning tegenover onze toekomstige woning bleek een wietkwekerij te zijn (stel dat gescheiden is, onderverhuurd en dat bleek weer een wietkweker te zijn). Wat heb ik nu toch weer gekocht?

Kleinigheidjes hou je altijd
Ik woon sinds een tijdje in Hillegersberg in Rotterdam en dan denk je "nou dat zal wel een goede wijk zijn". En meestal is dat ook zo. Toch heb ik het nu 1 keer meegemaakt dat er een paar jongeren in een groepje langs de straat liepen en tegen een willekeurige vrouw "kankerhoer" riepen.
Toen had ik wel even zoiets van "WTF". Ik heb hiervoor 8 jaar in Oud-mathenesse (oud volksbuurtje / achterwijk) gewoond en heb dat niet meegemaakt. Daar was het meer van "psst meisje" maar niet zo gefrustreerd zeg maar.
Maar ja, het is een geisoleerd incident.. en ook het enige dat ik heb meegemaakt tot nu toe.
Er is altijd wel wat dus
Toch ben ik nog steeds geneigd om nog verder weg te verhuizen richting Bergschenhoek of Pijnacker ofzo
Ik merk steeds meer dat ik absoluut geen stadsmens ben en had mijn oude appartement veel eerder moeten verkopen. Ik kom veel meer tot rust nu.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Er is geen "Ervaring met huis verkopen"-topic, dus ik hoop dat deze hier mag.
Ik heb mijn appartement nu 8 maanden in de verkoop, inmiddels zit er een huurder in die de boel zelfs een beetje heeft opgeknapt. Deze heeft aangegeven het appartement op termijn te willen kopen. Aangezien de bijdrage die de makelaar daaraan heeft geleverd 0 is, zou ik het liefst het appartement onderhands verkopen.
Mag ik nu zomaar de verkoopopdracht intrekken en zelf een verlopig koopcontract sluiten met de koper, of is het gebruikelijk dat ik dan alsnog courtage aan de makelaar betaal?
Ik heb mijn appartement nu 8 maanden in de verkoop, inmiddels zit er een huurder in die de boel zelfs een beetje heeft opgeknapt. Deze heeft aangegeven het appartement op termijn te willen kopen. Aangezien de bijdrage die de makelaar daaraan heeft geleverd 0 is, zou ik het liefst het appartement onderhands verkopen.
Mag ik nu zomaar de verkoopopdracht intrekken en zelf een verlopig koopcontract sluiten met de koper, of is het gebruikelijk dat ik dan alsnog courtage aan de makelaar betaal?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Weet ik niet. Belangrijk lijkt me of die makelaar die huurder heeft geregeld of niet. Lijkt er op van niet?
Dan kun je de verkoopopdracht intrekken en over een tijdje dat ding verkopen aan de huurder, dan kijkt de makelaar toch niet meer denk ik. En hij heeft je ook niks geboden.
Dan kun je de verkoopopdracht intrekken en over een tijdje dat ding verkopen aan de huurder, dan kijkt de makelaar toch niet meer denk ik. En hij heeft je ook niks geboden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.