Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroach
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36
BLG is Bank Limburgse Gemeenten onderdeel van SNS) dacht ik.

[ Voor 12% gewijzigd door theroach op 20-07-2013 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

ATS schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:55:
[...]
De annuïtaire Rabo hypotheek die ik in 2008 sloot mag ik in stappen van 20% (extra) aflossen. Volgens mij is dat standaard zo bij hun.
Bij mijn annuïtaire Rabo hypotheek (2012) ook. Volgens mij is 10% (van de originele hoofdsom) boete-vrij (extra) aflossing per jaar wettelijk verplicht voor hypotheken aan particulieren, en gaat de Rabo een stapje verder, tot 20% boete-vrij.

Overigens hoeft het niet in stappen van 20%, volgens mij was het een veelvoud van 50 euro, met een minimum van +/- 300 euro per keer, zo vaak je wil, met dus een (boete vrij) maximum van 20% over een heel (kalender?) jaar. (ik neem aan dat je niet 30 jaar over de laatste 49 euro hoeft te doen)

Korter dan de standaard 30 jaar looptijd is zeker mogelijk, maar met die 20% kan je een een 30 jaar hypotheek alsnog in 5 jaar aflossen, met als voordeel dat je niet verplicht bent om elk jaar 20% af te lossen.
(Ik denk dat een bank je boven een bepaalde leeftijd ook geen 30 jarige hypotheek meer zal verstrekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
De BLG werd wel genoemd door onze hypotheker als eentje die ons verhaal wel wilde aanhoren, en dus buiten de NHG regels wat kon doen. Echter werd de toetsrente daardoor wel hoger, waardoor we effectief minder konden lenen. En dus was het niet nuttig. Ken de bank verder ook niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Guusjee schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:48:
Gisteren hebben wij de reservering getekend voor ons toekomstige stulpje!

Het is een huis volgens het "Wonen à la carte" principe in Delft. Het idee van deze manier van bouwen sprak ons heel erg aan, je kan alles naar je eigen wens aanpassen! En dan niet alleen het standaard meer- en minderwerk, maar totaal je eigen indeling. Ook de gevel kan aangepast worden naar eigen wens, denk aan kleur en wat voor ramen, en waar deze ramen komen. :D

Naar mijn bescheiden mening is dit een stap vooruit in de woningbouw. :)
Wat een gaaf concept! Kosten zijn wel redelijk hoog als ik zo kijk. 650 euro/m2 kavel en zo'n 1350 euro/m2 woonoppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:44
dr snuggles schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:03:
Wat een gaaf concept! Kosten zijn wel redelijk hoog als ik zo kijk. 650 euro/m2 kavel en zo'n 1350 euro/m2 woonoppervlakte.
Voor een rijtje wel, ja. Maar goed, nieuwbouw is nou eenmaal duur erg duur, maar als je het er voor over hebt moet je dat zelf weten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Plus het betreft Delft. Iedereen die er gestudeerd heeft wil er blijven wonen en de gemeente heeft vrijwel geen grond meer waar op gebouwd kan worden. Dan schieten de prijzen wel omhoog ja ;)
Geloof dat daar 135k voor een oude enkellaags tussenwoning van nog geen 50m2 redelijk normaal is

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bart-Willem schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 00:15:
[...]
De Hypotheekshop heeft al aangegeven dat het waarschijnlijk de volle mep (de 2950 is de max, daar gaan ze nooit boven zitten zeiden ze) gaat worden omdat ze nu bij 2 anderen een aanvraag moeten doen. Beetje apart, maar goed. En in hun voorwaarden staat dat bij een niet-succesvolle poging je gewoon de kosten moet betalen. Lijkt me ergens ook logisch, aan de andere kant knaagt het wel als hun beeld inderdaad echt te rooskleurig was.
En wat heb je tot heden dan ontvangen voor die 2950? Wij betaalden 1950 bij SNS Reaal voor 2 diensten: adviesgesprek inclusief rapport en (indien gewenst) de gehele procedure voor het regelen van de hypotheek. Uit mijn hoofd kost het adviesrapport 900 euro en de stappen daarna 1050 dus we hadden in theorie ook na het adviesrapport naar een ander kunnen gaan ook al vermoed ik dat het adviesrapport dan niet als input zou dienen.

Nu begrijp ik dat je niet voor 200 euro bovenstaande zaken geregeld hebt maar ik vind 1950 al enorm veel geld voor 1x een adviesgesprek dat nu ook niet veel spannender is dan hypotheekbedrag, maandbedrag, rentepercentages, pensioenen en wat kleine details en een 50 pagina's tellend rapport wat je nooit meer leest. Als je jezelf enigszins verdiept in het geheel dan leer je weinig tot niets nieuws van de gemiddelde adviseur (er van uitgaande dat je situatie volledig standaard is). Daarom hebben wij overwogen om na het behalen van de ABN AMRO hypotheektoets (waarmee het mogelijk is het adviesgesprek over te slaan en daarmee 900 euro te besparen) het advies over te slaan. Probleem daarmee is echter weer dat we wel een aantal kleine vragen hadden en je vervolgens nergens terecht kunt als je het adviesgedeelte overslaat.

Persoonlijk vind ik dan ook de 'het zal wel 2950 worden omdat we nu bij 2 anderen een aanvraag moeten doen' beredenering erg droevig vanuit de Hypotheekshop. Kan me namelijk niet voorstellen dat het zo veel werk is om een offerte op te vragen bij een tweetal extra aanbieders. Zeker als ze jou hebben verteld dat jouw situatie prima haalbaar is lijkt het me dat ze op zijn minst dat waar kunnen maken voordat je 3000 euro moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:42
xahmol schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:54:
[...]

Bedenk wel dat het huis anders dan standaard indelen de courantheid bij verkoop van dat huis behoorlijk aantast.
Ben ook wel benieuwd hoe banken daar in de financiering mee omgaan.

Geen reden om het niet te doen, wel goed om daar even bij stil te staan. Zeker als je er minder zeker van bent dat je er lang blijft wonen.
In Leiden ben ik dit ook tegengekomen (in Nieuw Leyden). Vorig jaar ook nog ergens zo'n website gezien waar je zelf via een webinterface je woning in elkaar kon klikken (maar die kan ik nu niet meer terugvinden).

't is overigens niet zo dat je alles 100% zelf kan bepalen, dus qua incourantie etc. hoef je niet zo bang te zijn. 't is meer: wil je gele, rode, bruine stenen, ramen breed, smal, hoog of niet. 2 of 3 verdiepingen, wel of geen balkon. En wil je een bepaald vloeroppervlak op een bepaalde verdieping in 2 of 3 slaapkamers verdelen. Het zijn allemaal valide keuzes, maar wel met persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20

orf

CubicQ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 20:03:
[...]

In Leiden ben ik dit ook tegengekomen (in Nieuw Leyden). Vorig jaar ook nog ergens zo'n website gezien waar je zelf via een webinterface je woning in elkaar kon klikken (maar die kan ik nu niet meer terugvinden).
Bedoel je www.veld38.nl ? die heeft mijn bedrijf gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nieuw Leyden is wel een hele onrustige (en imho lelijke) wijk geworden, juist omdat iedereen een 'ander' huis wilde hebben. Het is heel druk, kijk maar op Google images.

In other news, interessant artikel waarom de huizenmarkt op slot zit en de woningen niet marktconform te koop staan:
'Problemen op de huizenmarkt zijn psychisch'

De Nederlandse huizenmarkt kampt met ernstige psychische problemen, schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in een nieuwe analyse over de woningmarkt. De diagnose luidt: 'verliesaversie'. Uit irrationele motieven vertikken verkopers het om verlies te nemen, zelfs als ze geen restschuld overhouden.
Edit: Oh, dit kan beter in het "Woningmarkt-topic", my bad :)

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 20-07-2013 23:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 19:58:
[...]

En wat heb je tot heden dan ontvangen voor die 2950? Wij betaalden 1950 bij SNS Reaal voor 2 diensten: adviesgesprek inclusief rapport en (indien gewenst) de gehele procedure voor het regelen van de hypotheek. Uit mijn hoofd kost het adviesrapport 900 euro en de stappen daarna 1050 dus we hadden in theorie ook na het adviesrapport naar een ander kunnen gaan ook al vermoed ik dat het adviesrapport dan niet als input zou dienen.

Nu begrijp ik dat je niet voor 200 euro bovenstaande zaken geregeld hebt maar ik vind 1950 al enorm veel geld voor 1x een adviesgesprek dat nu ook niet veel spannender is dan hypotheekbedrag, maandbedrag, rentepercentages, pensioenen en wat kleine details en een 50 pagina's tellend rapport wat je nooit meer leest. Als je jezelf enigszins verdiept in het geheel dan leer je weinig tot niets nieuws van de gemiddelde adviseur (er van uitgaande dat je situatie volledig standaard is). Daarom hebben wij overwogen om na het behalen van de ABN AMRO hypotheektoets (waarmee het mogelijk is het adviesgesprek over te slaan en daarmee 900 euro te besparen) het advies over te slaan. Probleem daarmee is echter weer dat we wel een aantal kleine vragen hadden en je vervolgens nergens terecht kunt als je het adviesgedeelte overslaat.

Persoonlijk vind ik dan ook de 'het zal wel 2950 worden omdat we nu bij 2 anderen een aanvraag moeten doen' beredenering erg droevig vanuit de Hypotheekshop. Kan me namelijk niet voorstellen dat het zo veel werk is om een offerte op te vragen bij een tweetal extra aanbieders. Zeker als ze jou hebben verteld dat jouw situatie prima haalbaar is lijkt het me dat ze op zijn minst dat waar kunnen maken voordat je 3000 euro moet betalen.
Volledig mee eens, ik vond het ook raar dat ze zeiden dat het nu 2950 zal worden (eerst zou dat het maximaal zijn, maar in veel gevallen zou het lager uitvallen). Als 'ie binnen 1 uur na de afwijzing ook 2 andere aanvragen de deur heeft uit gedaan dan weet je dus ook dat ze er niet heel veel moeite voor gedaan hebben. :+ Stel dat deze 2 ook een afwijzing worden (waar ik momenteel van uitga als ik de adviezen van Ray, die hypotheekadviseur is, hier zo lees) dan ben ik benieuwd hoeveel service ze daarna nog gaan leveren. Het zou me niets verbazen als ze dan zeggen: "we hebben genoeg gedaan, meer kan niet voor dit bedrag". :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:46
Bart-Willem schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:30:
[...]

Volledig mee eens, ik vond het ook raar dat ze zeiden dat het nu 2950 zal worden (eerst zou dat het maximaal zijn, maar in veel gevallen zou het lager uitvallen). Als 'ie binnen 1 uur na de afwijzing ook 2 andere aanvragen de deur heeft uit gedaan dan weet je dus ook dat ze er niet heel veel moeite voor gedaan hebben. :+ Stel dat deze 2 ook een afwijzing worden (waar ik momenteel van uitga als ik de adviezen van Ray, die hypotheekadviseur is, hier zo lees) dan ben ik benieuwd hoeveel service ze daarna nog gaan leveren. Het zou me niets verbazen als ze dan zeggen: "we hebben genoeg gedaan, meer kan niet voor dit bedrag". :X
Dan zou mijn antwoord richting hun zijn:

Jullie hebben me mooie praatjes verkocht maar verder niets. 3 aanvragen voor iets dat volgens jullie "prima haalbaar" zou zijn en vervolgens na 3 afwijzingen cashen??!

Ik zou aangeven dat ze zolang ze geen hypotheek rondmaken voor je ze kunnen fluiten naar hun centen.
Ps: Bovenstaande is natuurlijk wel makkelijker te realiseren indien je hun "mooie praatjes" toevallig op mail zou hebben staan?

Zou overigens wel erg makkelijk zijn... klant binnen halen met mooie praatjes, vervolgens niets kunnen leveren en de volle mep in rekening brengen. STEL dat hun inderdaad niets rond krijgen en jijzelf het bv. bij de rabobank WEL rond zou kunnen krijgen zou ikzelf nog in staat zijn hun een rekening te sturen voor de gemaakte uren welke jijzelf erin hebt moeten stoppen lol (al was het maar om duidelijk aan te geven dat je het niet eens bent met de gang van zaken). Ik denk dat ik ook adviseur ga worden :X

Edit: Onze adviseur maakte overigens gebruik van een vast tarief (1750 euro, ongeacht hoogte van hypotheek), 1e 2 gesprekken waren gratis. Wellicht slim om in de toekomst dit soort zaken duidelijk te krijgen (geld voor eenieder die een aankoop gaat doen natuurlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 20-07-2013 23:44 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Bart-Willem moet zich nu vooral op de hoofdzaak richten en dat is het verkrijgen van financiering. De afhandeling met de adviseur komt daarna wel. Hooguit in de gaten houden als er acties ondernomen worden die kostenverhogend zijn. Het op scherp stellen van de relatie met de adviseur op dit moment dient geen enkel doel. Wat je alleen heel consciencies moet doen is je dossier opbouwen, communicatie vastleggen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Bart Willem, ik zeg niet dat het bij Florius of ASR niet kan lukken maar ik schat zelf de kans bij Aegon en / of BLG een stuk beter in. Voor mijn gevoel zitten jullie gewoon te hard te focussen op die laatste paar tiende rente terwijl je bezig moet zijn om het geheel sluitend te krijgen.
Bij ons betaal je overigens €750,-- voor het advies en maximaal totaal € 2.500,-- en dat is inclusief het advies en bemiddeling voor bijkomende verzekeringen (orv en woonlasten) zijn die niet nodig krijg je korting.

Nu lijkt met het geval van Bart WIllem niet zo spannend hoewel we natuurlijk niet het dossier hebben liggen. Wat ik met wel afvroeg is wat je doet dat je maar een fiscaal inkomen uit onderneming hebt van rond de € 5000,-- Heb je een (te) creatieve boekhouder (ooh dan ben je zelf....) of maak je gewoon geen omzet in verhouding tot je kosten ?

Oja om je een idee te geven. Als het advies er dus ligt en er dient enkel een extra aanvraag gedaan te worden is dit een keer een uur extra werk.

[ Voor 67% gewijzigd door Ray op 21-07-2013 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

De afgelopen jaren werkte ik er nog parttime naast, vandaar dat m'n omzet/winst niet heel hoog was. Afgelopen jaar was m'n omzet flink hoger, maar doordat een prul-garage m'n auto om zeep geholpen had en met de garantie op vakantie was heb ik afgelopen jaar een flinke kostenpost gehad waardoor m'n winst weer gelijk was aan die van afgelopen paar jaar. :X De prognose van dit jaar is gelukkig weer prima, maar daar had Syntrus-Achmea geen boodschap aan "omdat mijn inkomen net zo goed 0 kan zijn volgend jaar" (terwijl ik 5 jaarverslagen heb aangeleverd waaruit blijkt dat ik al jarenlang hetzelfde of een hoger inkomen uit m'n bedrijf haal). Met een prognose kan de NHG sowieso niets geloof ik, dus ik kan ze niet kwalijk nemen dat ze het niet meetellen. Maar om te roepen dat het "net zo goed 0 kan zijn" klopt dan natuurlijk niet. :P

De rente interesseert me niet heel veel momenteel, ik vind het belangrijker dat het gewoon goed komt. De Hypotheekshop heeft zelf besloten om bij deze 2 de aanvraag in te dienen omdat de kwaliteit ervan goed zou zijn, maar ook wegens de rente. Wellicht is het toch handig om aan te geven dat we desnoods een deel van ons spaargeld willen inzetten, maar ik denk dat dat pas verstandig is op het moment dat beide aanvragen afgewezen worden.

Maar het is wat Rukapul zegt: eerst zien of de financiering rond te krijgen is (overigens 2 gratis gesprekken daar gehad), de boel nu op scherp zetten lijkt me alleen averechts te werken. Wellicht is het te rooskleurig voorgesteld, maar ik sluit niet uit dat Syntrus-Achmea gewoon écht totaal niets van kleine zelfstandigen willen weten.

[ Voor 15% gewijzigd door Bart-Willem op 21-07-2013 00:42 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:46
Ik bedoelde ook niet dat Bart-Willem dit nu moet gaan doen, maar mocht het zover komen...
Uiteraard is het te hopen dat het niet zover hoeft te komen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 13:05

Guusjee

Omdat ik groot ben..

anandus schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:11:
Nieuw Leyden is wel een hele onrustige (en imho lelijke) wijk geworden, juist omdat iedereen een 'ander' huis wilde hebben. Het is heel druk, kijk maar op Google images.
Waar wij ons huis gaat komen is het wel minder als zoals jij dat schetst. Zo ziet het eerste rijtje er uit, dus dat is wel minder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het blijft maar duren met mijn Engelse huis (er schijnt nog wat documentatie te ontbreken), heb nu de "solicitor" (notaris) die mij vertegenwoordigd opdracht gegeven om tussen neus en lippen te laten doorschemeren dat ik nog van de koop kan afzien, en als "cash buyer" (geen hypotheek nodig) dat ook makkelijk kan doen. Ik ben dan wel het geld voor de notaris (~1000 euro totaal) en de taxatie (~600 euro) kwijt, maar ben dan wel vrij te gaan kijken voor iets wat per direct beschikbaar is. Dus tijd om er een beetje vaart achter te zetten, is de boodschap ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03:39
Ik heb een korte vraag. We hebben vorige week een huis bezichtigd waarvoor wij vandaag een tweede bezichtiging willen plannen. Volgens de makelaar ligt er een geaccepteerd bod(geaccepteerd door verkoper) ter goedkeuring bij de bank. (het stel gaat scheiden, dus het huis moet weg).
Volgens de makelaar hoefde dit ons niet in de weg te staan alsnog een tweede bezichtiging te doen, de bank wil immers meer geld voor zn waar. In hoeverre is het nog mogelijk om na onze tweede bezichtiging een 'concurrerend bod' te doen wat mogelijk hoger ligt dan het huidige bod?
Moeten we nu eerst afwachten wat de bank beslist? of kan de bank ook beslissen, als zij horen dat wij een bod willen uitbrengen, om ons bod in hun overweging mee te nemen en dus het reeds geaccepteerde bod, af te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De bank is in de positie van verkoper van het huis begrijp ik. Jij hoeft helemaal nergens op te wachten. Als het een koopje is zou ik ook niet te lang wachten, want straks gaat de bank in met de eerste bieder.
Als jij een concurrerend bod neer legt, waaorm niet? Als dat beter is, dan gaat de bank daar toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
rik11 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:18:
Ik heb een korte vraag. We hebben vorige week een huis bezichtigd waarvoor wij vandaag een tweede bezichtiging willen plannen. Volgens de makelaar ligt er een geaccepteerd bod(geaccepteerd door verkoper) ter goedkeuring bij de bank. (het stel gaat scheiden, dus het huis moet weg).
Volgens de makelaar hoefde dit ons niet in de weg te staan alsnog een tweede bezichtiging te doen, de bank wil immers meer geld voor zn waar. In hoeverre is het nog mogelijk om na onze tweede bezichtiging een 'concurrerend bod' te doen wat mogelijk hoger ligt dan het huidige bod?
Moeten we nu eerst afwachten wat de bank beslist? of kan de bank ook beslissen, als zij horen dat wij een bod willen uitbrengen, om ons bod in hun overweging mee te nemen en dus het reeds geaccepteerde bod, af te wijzen.
Officieel kan een huis wat onder bod ligt, niet aangeboden worden aan een andere partij. Als het zelfs al een geaccepteerd bod is, kan het volgens mij al helemaal niet.
Aan de andere kant als de bank niet-officeel hoort dat een ander meer wil bieden, zullen zij hier vast gehoor aan geven. De bankiers blijven boefjes.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar baseer je dat officieel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:01:
Waar baseer je dat officieel op?
Wat betekent ‘onder bod’ zijn?
Als de makelaar aangeeft ‘onder bod’ te zijn, betekent dit dat hij een serieuze gegadigde heeft, welke hij heeft toegezegd transacties met anderen niet te zullen bevorderen. Dit betekent echter niet dat bezichtigingen niet meer door kunnen gaan. De makelaar dient dan wel duidelijk aan te geven dat hij ‘onder bod’ is.
(bron: site NVM).

edit: zie nu wel dat het regels vanuit de NVM zijn en geen wettelijke regels.

[ Voor 6% gewijzigd door YMGV4LIFE op 22-07-2013 16:24 ]

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03:39
YMGV4LIFE schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:21:
[...]

Wat betekent ‘onder bod’ zijn?
Als de makelaar aangeeft ‘onder bod’ te zijn, betekent dit dat hij een serieuze gegadigde heeft, welke hij heeft toegezegd transacties met anderen niet te zullen bevorderen. Dit betekent echter niet dat bezichtigingen niet meer door kunnen gaan. De makelaar dient dan wel duidelijk aan te geven dat hij ‘onder bod’ is.
(bron: site NVM).

edit: zie nu wel dat het regels vanuit de NVM zijn en geen wettelijke regels.
De makelaar gaf zelfs al aan dat het de koper en verkoper tot overeenstemming zijn gekomen. Omdat de bank nog moet beslissen is er n.a.w. sprake van een restschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Kijk in het Kadaster even waar de hypotheek loopt en benader hun afdeling Achterstandsbeheer. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door coazter op 22-07-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Gelukkig nog geen directe afwijzing van Florius. :P Ze hebben een offerte afgegeven, maar komen pas na ondertekening van de offerte + ontvangst kopie koopakte met de controle van mijn gegevens (kennelijk een afspraak tussen de Hypotheekshop en Florius). Volgens de Hypotheekshop zouden we er (ondanks de handtekeningen eronder) nog niet vastzitten aan de offerte, en kan het natuurlijk alsnog afgewezen worden. Dus ik vraag me af hoe ze nou deze offerte opgesteld hebben: aan de hand van cijfers die door de adviseur aangedragen zijn, of dat ze 't zelf uitgerekend hebben. :P Maar ik vind het wel apart dat ze eerst met een offerte komen voordat ze alles gecontroleerd hebben. Meestal is het andersom.

Wel apart: kennelijk hadden we nog een BKR-registratie. Ze dachten eerst dat het bij m'n vriendin was, maar later (door zelf goed uit te zoeken) bleek het bij mij te zijn. Ik heb m'n Visa-kaart al 2x af laten melden bij ICS maar is kennelijk 2x mis gegaan (ondanks dat ze anders beweerden). Nu voor een 3e keer gebeld en nu zou het zeker goed komen. Van de week maar eens bellen of dat ook echt gelukt is. :+

Maar het is in ieder geval beetje een apart verhaal: eerst de offerte, dan pas de controle. Dat van ASR loopt ook nog, maar door de handtekening onder de overeenkomst van Florius zitten we hier gewoon wel aan vast lijkt me (ondanks dat men anders beweert). Niet dat dat erg is, maar als dit weken gaat duren schiet dat ook niet op natuurlijk. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Bart-Willem op 22-07-2013 19:52 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Heel apart, staat er niets in hun voorwaarden? Die heb je ook gekregen bij je offerte van Florius. Als ik afzie na tekenen offerte bij ABN kost me dat gewoon 1%.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Volgens mij ging het bij Aegon ook zo. De offerte aanvragen duurde maar een paar dagen, de acceptatie ruim 5 weken. Als ze in die paar dagen alles al gecontroleerd hadden dan had de acceptatie toch niet zo lang hoeven duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Normaal is de acceptatie toch best appeltje-eitje (mits het een eenvoudige klus is, dus voor mensen in loondienst met vast contract)? Mij is verteld dat vooral de administratie van en naar notaris juist de meeste tijd in beslag neemt. :P Als het hier ook 5 weken duurt, dan komt de afloopdatum van de ontbindende voorwaarden zelfs in gevaar (is nu over een goede maand). :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ben een persoon in loondienst met vast contract, 30K spaargeld als buffer en leende op 60% van totale leencapaciteit. Duurde 5 weken voordat ik een ´ja´ van Aegon terug kreeg ondanks dat het gehele dossier al compleet was bij indienen getekende offerte.

Grappig is wel dat de bankgarantie na 2 weken al bij de notaris gestort was en wij pas 3 weken later de ´ja´ kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:47
Strikt gezien zou acceptatie alleen verificatie van de aangeleverde documentatie mogen inhouden. Er is immers een offerte uitgebracht en getekend (aanbod-aanvaarding) op basis van de aangeleverde informatie. Dat het lang duurt heeft vaak ook meer te maken met werken op basis van earliest-deadline-first en vertragingen bij externe zaken. Je (adviseur) moet er gewoon stevig achteraan zitten. En wanneer je geen definitief akkoord hebt kun je een voorstel tot verlenging van de ontbindende voorwaarde doen en anders hem inroepen op grond van het niet kunnen verkrijgen van tijdige financiering.

Heb je eigenlijk een rechtsbijstandsverzekering (met dekking voor financiele zaken)?

Dat je een bankgarantie krijgt zegt overigens helemaal niks. Bij nationale waarborg (oid) kun je die in minder dan een dag krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 22-07-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Helaas niet, en ben ook benieuwd hoe de hypotheekadviseur erbij komt dat ondanks het tekenen we er nog niet aan vast zitten bij Florius. Als ASR het ook zou accepteren is het natuurlijk niet handig als we 5 weken moeten wachten op een definitief akkoord, want dan is de offerte-ondertekeningsdatum van ASR ook al verstreken (mits die met een offerte komen).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als florius accepteert zit je er gewoon aan vast lijkt me, maar dat is positief in jouw geval denk ik. Betere vraag is waarom je benieuwd bent naar iets wat je adviseur doet terwijl je hem 3k betaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33
Merkwaardig dat in deze tijd het zo lang duurt.
Twee jaar terug kochten wij een huis in een hoger prijssegment, beide vaste baan, geen NHG dus en acceptatie kostte 13 dagen (Florius). 1 mei tekenden we voor het huis, 18 mei kregen we de sleutel, 1 juni leverde we ons oude huis op. Die was in april verkocht, kopers van ons oude huis hadden pakweg 6 weken nodig om het geheel rond te krijgen - was wel met NHG.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Aegon had een achterstand omdat ze even de laagste rente in Nederland boden.

Btw Bart-Willem, je hebt wel een adviseur, maar je bent verrast over een BKR uittreksel? Wat voor adviseur is dat dan? Ik heb bij mijn eerste gesprek al een BKR uittreksel overlegt en daaruit bleek dat de ING een fuck-up had gemaakt, wat ze rap moesten herstellen (creditcard niet afgemeld).

Als je al twijfels hebt bij je hypotheekaanvraag, moet je het de verstrekker zo makkelijk mogelijk maken. Dat betekend o.a. dat vanuit BKR er niets op mag staan wat je leencapaciteit kan beperken. Imho.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aegon inderdaad een achterstand :) ook last van gehad. Als alles goed gaat 30 juli naar de notaris voor de overdracht (mijn bod was in mei geaccepteerd) en dan klussen met een budget van pakweg 800€ :) hashtag uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:14:
en dan klussen met een budget van pakweg 800€ :) hashtag uitdaging.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je moet klussen.. 8)7

Wij gaan ook binnenkort tekening voor onze hypotheek bij Aegon, dus we gaan zien of het zo lang duurt..

[ Voor 18% gewijzigd door Guusjee op 23-07-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef het nu uit aan vloer woonkamer, vloer slaapkamer, nieuw zijltje in de keuken. Verf plafond, muren, en plinten.

Meubels heb ik al. Andere kamers moeten maar even wachten. Kan er wel in wonen, helaas het huis eerder tegengekomen dan gepland, dus weinig spaar geld achter de hand. En domper was dat de adviseur om ruimte te creëren voor het hypotheekbedrag hij zijn kosten en andere bijkomende kosten buiten de hypotheek om heeft gedaan. Wel een betalingsregeling getroffen, maar dan nog kom ik met de beste wil van de wereld nog tot 800 euros.

Ik zeg wel domper, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik een huis heb :) relatief he...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57

ATS

Die kosten zijn natuurlijk nog steeds aftrekbaar van de belasting. Je zou kunnen overwegen om snel een aanvraag voor een voorlopige teruggaaf in te dienen voor de rest van het jaar. Dat kan je iets meer financiële ruimte geven. In mijn ervaring is klussen in een bewoond huis veel minder efficiënt en comfortabel dan klussen in een nog leeg huis. Het is echt handiger om, als het even kan, nu de grotere dingen aan te pakken. Ik heb met dat in mijn achterhoofd destijds onderhands nog wat klusbudget bijgeleend van mijn ouders om zo even snel stappen te kunnen maken in de korte tijd die we hadden om te klussen. Daardoor hebben we dingen kunnen (laten) doen die ik no-way in een huis zou doen waar ik in woon op dat moment...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek19
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05-2021
Tja...wij hebben ook last van de achterstand van Aegon, hebben nu al weer een verzoek gekregen van de bank tot uitstel met een week....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als alles tegen zit (;)) ben ik even weg van huis, tot en met mei 2014. Dus dan kan ik sowieso even sparen.

Mijn gedachte was de benedenverdieping mooi te hebben, en dan douche en evt keuken (ok, die staat ook beneden) voor later te bewaren. Ga geen hele verbouwing doen, daar is ook na aftrek geen budget voor.

badkamer verdient nieuwe tegels, wcpot mag ook vervangen worden, maar er is geen sprake van muren uitbreken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 22-09 00:04
Mijn advies is om toch altijd tenminste een jaar te wachten met het vervangen van de keuken en de badkamer, tenzij hij echt niet te gebruiken is natuurlijk. Gas vs. inductie, geen regendouche etc. zijn geen redenen om te overhaasten.

Waarom? Na een jaar heb je toch andere ideeën bij je huis. Je kent het beter, weet waar je (soms letterlijk) tegenaan loopt en waar de opties zitten. Heb je dan net een keuken laten plaatsen voor 15k en de koelkast zit niet zo handig, of de doorloop is te druk dan baal je daar de komende 10-15 jaar behoorlijk van. Of je moet je nieuwe keuken weer gaan vervangen maar dat is ook geld weggooien.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ook niet relevant in zoverre dat ik 1 verdiener ben en er solo woon. 15K voor een keuken is ook iets wat na aftrek nog niet kan gebeuren :)

Ik heb het zo uitgerekend dat als alles blijft zoals het is ik eind van de maand (na ALLE kosten) ongeveer 200 euro overhoud. In dat tempo word het dus sparen. En dus zal verbouwen/ aanpassen niet zo snel gaan... en volgend jaar promotie maken. Dat is het plan :)

En die belasting meevaller na het eerste jaar straks in april, die heb ik niet mee gerekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:50:
Dat is ook niet relevant in zoverre dat ik 1 verdiener ben en er solo woon. 15K voor een keuken is ook iets wat na aftrek nog niet kan gebeuren :)

Ik heb het zo uitgerekend dat als alles blijft zoals het is ik eind van de maand (na ALLE kosten) ongeveer 200 euro overhoud. In dat tempo word het dus sparen. En dus zal verbouwen/ aanpassen niet zo snel gaan... en volgend jaar promotie maken. Dat is het plan :)
200 euro aan het einde van de maand overhouden is niet veel... Wat als er over een aantal maanden de CV stuk gaat o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:50:

En die belasting meevaller na het eerste jaar straks in april, die heb ik niet mee gerekend.
Hou inderdaad wel rekening met afschrijving van een eventuele auto, wasmachine, inrichting en onverwachte zorgkosten (bijvoorbeeld).

Je huis verbouwen voor €800,- houdt ook sneller op dan je denkt. Als je ook nog wat rollers,kwasten afplak-tape etc. moet kopen gaat het echt heel hard. Vloeren leggen inclusief plinten snoept €800,- ook op voor je het door hebt. Reken voor laminaat inclusief ondervloer en plinten op minimaal €15,- per vierkante meter. Zeil en vloerbedekking kan nog wel goedkoper maar dan zal je het sowieso ook zelf moeten leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-07-2013 14:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de CV over een maand kapot gaat dan heb ik het koud.... :)

Ik heb nog een creditcard. verder zijn kosten ruim genomen en heb ik het DUO nog niet aangeschreven om de terugbetaling te minderen (ik betaal nu max terug puur omdat het kan).

Ik heb gas,water,licht ruim geschat op 200. en boodschappen ook datzelfde bedrag. bij de vaste lasten heb ik 50 euro bij opgeteld omdat er hier of daar wel eens 5 euro bijkomt of af gaat. Als het de komende maanden zo gaat als nu, en ik werk veel, dan krijg je nooit geen 200 euro opgestookt. Boodschappen voor 1 persoon heb ik niet echt beeld van, maar 200 lijkt me ruim zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:39:
Als de CV over een maand kapot gaat dan heb ik het koud.... :)

Ik heb nog een creditcard. verder zijn kosten ruim genomen en heb ik het DUO nog niet aangeschreven om de terugbetaling te minderen (ik betaal nu max terug puur omdat het kan).

Ik heb gas,water,licht ruim geschat op 200. en boodschappen ook datzelfde bedrag. bij de vaste lasten heb ik 50 euro bij opgeteld omdat er hier of daar wel eens 5 euro bijkomt of af gaat. Als het de komende maanden zo gaat als nu, en ik werk veel, dan krijg je nooit geen 200 euro opgestookt. Boodschappen voor 1 persoon heb ik niet echt beeld van, maar 200 lijkt me ruim zat.
200 euro voor gas, water en licht is ruim genomen.. Over je verdere vaste lasten kan ik niet veel zeggen.. Maar die boodschappen moet denk ik wel lukken. Bij mij staat daar 500 voor voor met z'n tweeën, maar dat zou wel minder kunnen hoor ;)

Wat heb je staan voor ritjes naar Gamma en equivalenten? Zoals een collega van mij altijd mooi zegt: "Ik reken daar nooit voor minder als 100 euro af.." 7(8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Guusjee op 23-07-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik kijk nu puur naar vloer en verf. De maten stonden niet in de koop akte (I know, right) maar ik schat een woonkamer van 6 bij 4, kan ook 7 bij 4 zijn.

Bij de Ikea laminaat van 6 euro per m2 uitgezocht = 168€

Ondervloer komt op max voor 30m2 = 90€

dus dan heb je de woonkamer voor 250 belegd. slaapkamer boven is iets kleiner. zeg 200 max dan heb je nog de plinten etc, zal wel duur zijn. Voor verf dacht ik te gaan voor wit of gebroken wit. Daar nog niet echt een beeld van of ik dat ga kopen of via het puntenspaar programma via het werk (=tegoedbon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Is het een appartement? Zo ja dan zou ik geen goedkoop laminaat leggen. Zo niet dan ook niet eigenlijk :) Dan nog liever vinyl (coupon?) of goedkope tegels. Dat kan best prijstechnisch en je hebt er veel langer plezier van.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

keiharde 2 onder 1 kap :) met garage, zolder, tuin voor tuin achter. Helaas moet het even cheap want meer is er niet. dan in April 2014 de meevaller opsparen en dan over 2-3 jaar nog eens opnieuw naar vloer en muren kijken.

Als ik de adviseur heb afbetaald, de DUO wat mindert en ik evt promotie maak, dan is er ruimte zat om voor april 2014 wat te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:50:
Als ik de adviseur heb afbetaald, de DUO wat mindert en ik evt promotie maak, dan is er ruimte zat om voor april 2014 wat te doen.
Ik hoop echt dat alles goed gaat. Maar vind het persoonlijk (vast heel moralistisch) onverantwoord. Als je de adviseur al niet eens direct kan betalen.... vind dan ook persoonlijk dat de adviseur je dan eigenlijk niet de hypotheek mag verkopen als het alleen op die manier kan. Maar wie ben ik.

Zeker omdat je nog wel eens een tegenvallertje kan tegenkomen die al snel iets meer kost dan die 800 euro. Een lekkende badkamer bijvoorbeeld. Heb nog nooit een huis gekocht waar niet binnen 5 jaar de badkamer ging lekken (en woon nu in het derde gekochte huis met telkens bouwtechno uitgevoerd die niets aangaf). En elke keer waren er ook wat andere grapjes waar je tegen aanliep die allemaal onverwachte uitgaven betekenden. En bij de Gamma loop je alleen op verf al leeg.....
En dan heb ik het nog maar niet over regulier onderhoud.

Maar (ergens heel frustrerend voor een risicomijdend persoon als ik ben) het gaat ook vaak genoeg goed... hoop dat dat voor jou geld.

[ Voor 21% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over 5 jaar is er genoeg geld om een lekkende badkamer te maken. Het huis staat, en verborgen gebreken zijn niet voor mijn rekening. Natuurlijk wil ik het liefst iets kopen wat meteen voelt als mijn huis, maar ik ben alleen en zoiets zou al snel 2 ton moeten kosten. Het huis is oud, maar valt nog niet uit elkaar.

Voor mijzelf heb ik geen deadline staan, maar ik was ook nooit van plan om voor 800 euro 'alles' te kunnen fixen. Woonkamer en 1 slaapkamer is nu het plan.

Voor de wc voor nu een nieuwe wc bril en voor de douce gewoon een nieuwe douchekop.

Ik heb er vooralsnog wel zin in. Heb er vrede mee dat niet alles in 1 week gedaan en gefixt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:20
Mijn ervaring, pas na je eerste koopwoning weet je welke maandelijkse kosten je hebt.
En dat zijn er meer dan je denkt.

Zet ze in Excel gedurende een jaar, en je hoeft niet meer te gissen wat je lasten zijn. Je zit er dan hooguit een paar tientjes naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Heb je een bouwkundige keuring laten uitvoeren? Dan heb je zeker een goed zicht op gebreken die er binnen een jaar uit gaan komen.

800 Euro vind ik ook wel erg mager, maar vergeet niet dat veel starters hetzelfde probleem hebben. Sterker nog: nu mag je 105% lenen, maar voor starters wordt het straks al lastig als het per 2014 naar 104% gaat en kunnen ze die 1% niet eens ophoesten. 800 voor alleen verf voor beneden en laminaat is te doen, maar wel krap. :P Tip: kijk goed naar aanbiedingen van laminaat bij bouwmarkten of de Makro: dan koop je goed laminaat dat geschikt is voor intensief gebruik voor een appel en een ei, vaak zelfs met de ondervloer erbij (en dan ben je dus voor circa 7-8 Euro per m2 klaar met zo'n aanbieding). Je oppervlakte kan je berekenen aan de hand van de plattegronden van de woning, maar je hebt natuurlijk altijd wat extra nodig omdat je e.e.a. zal verzagen. :P

Ter info: wij denken dat we met 9-10k spaargeld er nog niet zijn, en dan liggen er al goede vloeren + nette gordijnen (laten de bewoners achter) en is de woning in uitstekende staat van onderhoud. :P We hoeven alleen te schilderen en de rest van het budget gaat op aan meubels en andere kul. Mocht het niet lukken met de hypotheek en dienen we alsnog een deel (of alles) van ons spaargeld aan moeten breken dan zitten we meteen in zo'n situatie als EnzoMatrix heeft. :+

Er is trouwens wat nieuws: Florius zal deze week met uitsluitsel komen, de stukken worden deze week nog beoordeeld. Fingers crossed!

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Iedere starter kent dit probleem denk ik wel. En ook het gevoel 5 jaar later, wanneer je je probeert te herinneren waarom je je toen zo druk maakte.

Over een paar jaar verdien je meer, ben je zelf handiger en heb je meer ervaring met een eigen huis. Misschien ben je ook niet meer alleen, en dan is het helemaal een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:32:
over 5 jaar is er genoeg geld om een lekkende badkamer te maken. Het huis staat, en verborgen gebreken zijn niet voor mijn rekening.
Als die badkamer pas na 5 jaar komt wel ja. Eén van die badkamers bij mij was alleen al na een maand en kostte een paar duizend euro herstelwerk (had wel goedkoper gekunt, maar als je toch herstelt is alleen hoognodige herstellen zonder verbetering zonde als alleen het hoognodige ook al bijna 2000 euro was).
En ja, ik heb bouwtechno laten doen die niets had gezien. En dat was dus mijn eerste huis.

En ja, in de praktijk zijn verborgen gebreken altijd voor jouw rekening. Aansprakelijk stellen gaat alleen als je kunt bewijzen dat de verkoper het wist en bewust heeft achtergehouden. En dat lukt je vrijwel nooit. En al helemaal niet zonder veel juridische kosten die je kennelijk ook niet kan betalen.
Rechtsbijstandsverzekering met eigen huis in dekking heb je vrees ik ook niet, en nu afsluiten heeft geen zin omdat de feiten (de koop waarbij verborgen gebreken aanwezig zouden zijn) al heeft plaatsgevonden.
Jiriki schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:45:
Iedere starter kent dit probleem denk ik wel. En ook het gevoel 5 jaar later, wanneer je je probeert te herinneren waarom je je toen zo druk maakte.

Over een paar jaar verdien je meer, ben je zelf handiger en heb je meer ervaring met een eigen huis. Misschien ben je ook niet meer alleen, en dan is het helemaal een makkie.
Eens, maar ik ben dus erg blij dat ik mijn eerste huis kocht toen ik al buffer en een paar promoties had na 4 jaar werken en goedkoop huren. Ik bleek die buffer dus nodig te hebben. Heb toen ook verre van maximaal geleend trouwens op ongeveer 4 keer brutojaarsalaris in de tijd dat 7-8 keer met mijn perspectieven nog makkelijk kon destijds.
Achteraf gezien had ik meer kunnen betalen (verdien inmiddels vier keer zoveel als mijn startsalaris dat ook al niet slecht was), maar voor mijn gemoedsrust, buffervorming en lekker kunnen leven was dit prima zo. Had het niet anders willen doen.

Leen inmiddels met een fors duurder inmiddels derde huis overigens nog steeds de helft van wat ik kan lenen. En heb niet het idee slapend rijk te worden van mijn spaarvermogen.

[ Voor 34% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had de indruk dat ik een 2 onder 1 kap met garage gewoon moest hebben :) Dus ik ben er wat snel ingedoken. Scheelt veel dat ik de inboedel al heb (en daarbij hoort dan TV, versterker, Koelkast(en) bed, wasmachine, en meubels voor de woonkamer).

Zal zwaar worden. Maar ik zie het maar als avontuur. De eerste maand woon ik nog schuin tegenover bij pa en ma, zal schelen in de kosten hoop ik. Misschien kan ik nog wat lenen van de ouders, als buffer. Maar dat doe ik liever niet. En als ik er toch niet ben gedurende een maand of 8-9, dan doe ik het liever kamer voor kamer.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Je hebt iig in dit op zicht nog één heel groot voordeel: geen partner die het huis meekoopt. Dus geen relatie die stuk kan gaan vanwege verbouwstress en daardoor nog grotere financiële problemen met het huis.

(overigens heb ik wellicht een wat sombere blik omdat ik vanuit mijn werk de bijzonder beheer dossiers heb zien langskomen met genoeg startende tweeverdieners die op twee inkomens tot aan het randje een klushuis kochten, verbouwing viel tegen, relatie knapt, gevolg verkoop met forse restschuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xahmol schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:20:
[...]
(overigens heb ik wellicht een wat sombere blik omdat ik vanuit mijn werk de bijzonder beheer dossiers heb zien langskomen met genoeg startende tweeverdieners die op twee inkomens tot aan het randje een klushuis kochten, verbouwing viel tegen, relatie knapt, gevolg verkoop met forse restschuld).
Grappig, die zie ik ook in mijn omgeving. Mensen zien dat mooie, vrijstaande huis aan die leuke weg net buiten de stad, en denken: dat móet ik hebben. Dat het een dump is, met binnenafwerking uit de jaren '70 en weet-ik-veel wat voor meuk je nog tegenkomt, doet er niet toe: "dat knappen we zelf wel op, we zijn handig". Ik ken meerdere personen (waaronder stelletjes) die zich grandioos hebben verkeken op zowel hun eigen verbouwcapaciteiten, als op de kosten die een grondige verbouwing/opknapbeurt met zich meebrengt, als op de irritatie die ontstaat als je maanden en maanden in een gedateerd huis woont wat éigenlijk niet geschikt is om lekker in te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:37:
[...]
Dat het een dump is, met binnenafwerking uit de jaren '70 en weet-ik-veel wat voor meuk je nog tegenkomt, doet er niet toe: "dat knappen we zelf wel op, we zijn handig".
Voordeel is wel dat RTL weer erg succesvolle TV kan maken met Help, mijn man is klusser, Dubbeltje op zijn kant of Uitstel van Executie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
xahmol schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:55:
Voordeel is wel dat RTL weer erg succesvolle TV kan maken met Help, mijn man is klusser, Dubbeltje op zijn kant of Uitstel van Executie....
Nou inderdaad zeg. Ik ken verder de details niet maar het lijkt echt wel alsof deze Tweaker niet weet dat we al bijna 6 jaar in crisis zitten. De vraag is of het al verstandig is om in deze markt een huis te kopen maar als je het doet moet je rekening houden met tegenvallers. Het enige wat je zeker weet als je een huis koopt, zeker je eerste huis, is dat er tegenvallers zullen zijn. Je weet niet wat, je weet niet hoe duur, maar ze zijn er altijd. En dan lees ik over de staat van het huis en dan zullen die eerder tegen dan mee vallen, en dan aast onze overheid ook weer op 6 miljard van onze centen. Zelfs met grote delen eigen geld moet je het maar durven om te kopen, het is een grote gok.

Om dan vervolgens zo krap in je budget te zitten dat je de adviseur niet kan betalen... Dat bewijst voor mij alleen maar dat veel adviseurs er echt alleen voor hun eigen belang zitten en dat je er als het even kan weg van moet blijven. Als je het niet eens op kan brengen om een paar maanden te sparen zodat je dit soort kosten tenminste kan dekken voorspelt dat weinigs goeds. Maar ik kan er naast zitten en misschien is hij wel helemaal niet zo roekeloos als hij overkomt. Nouja, zolang hij de eindjes aan elkaar kan knopen is hij goed voor de economie... :+

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsof de tijd zo slecht is dat opeens 50% vd mensen werkeloos thuis komt te zitten. Zo gaan we van welgemeende en terechte kritiek weer naar het doemdenken dat je zo vaak hier ziet. Mijn vriendin en ik hebben prima arbeidsvooruitzichten en kijken enorm uit naar onze nieuwbouwwoning die hopelijk eind dit jaar gebouwd gaat worden. Zelfs in een goede economie is kopen risicovol, maar om het nou een grote gok te noemen gaat erg ver en daarmee beledig je eigenlijk meteen de mensen die wel momenteel weloverwogen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:28:
Alsof de tijd zo slecht is dat opeens 50% vd mensen werkeloos thuis komt te zitten. Zo gaan we van welgemeende en terechte kritiek weer naar het doemdenken dat je zo vaak hier ziet. Mijn vriendin en ik hebben prima arbeidsvooruitzichten en kijken enorm uit naar onze nieuwbouwwoning die hopelijk eind dit jaar gebouwd gaat worden. Zelfs in een goede economie is kopen risicovol, maar om het nou een grote gok te noemen gaat erg ver en daarmee beledig je eigenlijk meteen de mensen die wel momenteel weloverwogen kopen.
Mijn punt is dat de meeste mensen helemaal niet weloverwogen kopen, maar roekeloos verliefd worden op een eigenlijk veels te duur huis. Wat trouwens niets nieuws is, dat was altijd al zo, maar nu met dalende ipv stijgende huizenprijzen nog catastrofaler uitpakt als het fout gaat als voorheen.

Als je inderdaad weloverwogen koopt met voldoende buffer is voor starters nu kopen prima. Huizen zijn stukken betaalbaarder dan ze waren. Ja, je kunt minder lenen, maar dat is vind ik alleen maar gezond en heb je als je met gezonde buffer weloverwogen koopt ook geen last van.

Alleen die prima arbeidsvooruitzichten koop je nu natuurlijk helemaal niets voor. Zie genoeg om me heen om te weten dat je bijna in geen enkel beroep en bijna geen enkele sector op dit moment veilig bent en dat zaken van de één op de andere dag zo kunnen veranderen. Dus denken, ik ben wel safe is wat kortzichtig momenteel tenzij je echt in een gewilde niche werkt (En dan nog kun je arbeidsongeschikt raken... maar dat is weer een ander risico die zelfs ik niet heb afgedekt. Onbetaalbaar).
Dus kopen op toekomstige promotie vind ik nu volop in de crisis een no go.

En wat ook absoluut een punt is is dat ik één ding zeker weet: ik ga er niet op vooruit van die 6 miljard bezuinigingen. Weet bijna zeker dat ik daar weer netto het een en ander ga merken. Net zoals die vorige bezuinigingen mij al meer dan 700 euro per maand netto in drie jaar tijd hebben gekost.
Komt bij dat het mijns inziens een kwestie van hooguit 5 jaar is dat de hypotheekrente aftrek helemaal wordt afgeschaft. Ook voor bestaande gevallen, niet in één keer, maar onvermijdelijk geleidelijke afbouw.

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:28:
Deze beslissing komt niet over als weloverwogen. Er is een verschil tussen een afgewogen risico nemen en roekeloos gedrag. Het probleem is dat als het mis gaat men toch altijd naar de samenleving kijkt om het op te lossen. En ja, als je komt vertellen dat je zo ver op het randje bent gaan zitten dat je niet eens de adviseur kan betalen, dan mag ik daar wat van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Ik zou overigens als Aegon zijnde niet blij zijn met die adviseur die akkoord gaat met gespreide betaling van de adviesfee omdat anders de hypotheek niet lukt.
Ik vrees dat met de huidige tendens van Kifid uitspraken Aegon nog wel eens de l*l kan zijn als deze post fout gaat met als reden roekeloze advisering en zorgplicht van de hypotheekverstrekker hierin. Want uiteraard hebben dan de banken het gedaan en niet de tussenpersoon (en ja, dat is wat persoonlijke frustratie).

[ Voor 20% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zooi gefundeerde kritiek
Tot zover het delen van mijn ervaringen.
Ik houd mij even gedeisd en vertel over een maand of 20 wel weer hoe het leven ervoor staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15

ko9

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het volgende:
Ik huur inmiddels ca. 3 jaar een woning, direct van de eigenaar die het destijds niet verkocht kreeg. Zelf destijds een eenvoudig contract opgesteld, alles verloopt vlekkeloos en hebben een prima zakelijke band met de verhuurder. Ik zit hier nog prima en ik zie eigenlijk geen reden om hier de komende jaren te vertrekken, en zover ik kan overzien zal de verhuurder niet meer willen terugkeren in dit huis (gezinsuitbreiding, langere tijd in buitenland). Daarnaast bevalt huren mij prima, als ik wil kan ik elk moment vertrekken mocht dat nodig zijn om wat voor reden dan ook.

Echter, nu het dilemma: Laatst sprak ik iemand en die zei dat het interessant kan zijn om de woning te kopen onder bezwaar van huur. Aangezien er nu huurders in de woning zitten (ik dus), is de woning ca 60% (?) van originele waarde waard. Ik zou het huis nu dus voor een zeer aantrekkelijke prijs kunnen kopen en er vervolgens op dezelfde manier van blijven genieten als dat ik nu doe (maar dan is het van mezelf :)).

Heeft iemand ervaring met kopen onder bezwaar van huurders, en specifiek in het geval dat je zelf de huurder bent? Geldt in dat laatste geval hetzelfde, of gaat een lagere verkoopprijs in dat geval niet meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:56

The Legend

*Plop*

Als de eigenaar zo gek is om je het huis aan te bieden voor 60% van de waarde dan wel ja :P

Een huis dat wordt verhuurd zal een lagere waarde hebben dan datzelfde huis zonder huurders, maar waarom zou de verhuurder het huis überhaupt aan jou verkopen (laat staan voor 60% van de waarde) als hij nu ook gewoon huurpenningen vangt :?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 19:20
Iedereen heeft zijn eigen redenen om een x bedrag te lenen.
Laten we aub niet constant moraalriddertje spelen. Als poster vind dat hij een aanvaardbaar risico loopt, is dat zijn goed recht. Niemand heeft een glazen bol dus er is geen goed of fout.
Voor hetzelfde geld trekt de huizenmarkt eind dit jaar weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:29:
Iedereen heeft zijn eigen redenen om een x bedrag te lenen.
Laten we aub niet constant moraalriddertje spelen. Als poster vind dat hij een aanvaardbaar risico loopt, is dat zijn goed recht. Niemand heeft een glazen bol dus er is geen goed of fout.
Voor hetzelfde geld trekt de huizenmarkt eind dit jaar weer aan.
Poster geeft zelf aan min of meer impulsief gekocht te hebben en te verwachten dat het zwaar word. Dan vind ik dat ik daar een mening over mag hebben.

Overigens is zo krap kopen ook in stijgende markt niet handig IMHO. Vind persoonlijk de huidige verstrekkingsnormen van de GHF nog steeds belachelijk ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:56:
[...]

Tot zover het delen van mijn ervaringen.
Ik houd mij even gedeisd en vertel over een maand of 20 wel weer hoe het leven ervoor staat :)
Ik ben juist wel benieuwd of het gaat lukken met die 800 euro.. Dus dan vind ik 20 maanden wel erg lang.. ;)

Succes er mee! d:)b
xahmol schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:45:
[...]

Poster geeft zelf aan min of meer impulsief gekocht te hebben en te verwachten dat het zwaar word. Dan vind ik dat ik daar een mening over mag hebben.

Overigens is zo krap kopen ook in stijgende markt niet handig IMHO. Vind persoonlijk de huidige verstrekkingsnormen van de GHF nog steeds belachelijk ruim.
Dat ben ik niet met je eens. Wij gaan straks tot het maximum lenen, en houden nog een kleine duizend euro over in de maand.

[ Voor 41% gewijzigd door Guusjee op 23-07-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05
Ik vind wat sommige mensen hier noemen als reserve echt aan de krappe kant, zeker wanneer ik dit met mijn eigen situatie vergelijk. Ik heb namelijk ook net een voorlopig koopcontract getekend:

Huis gekocht voor 455K, we hebben 120 k spaargeld waarvan we 100 k gebruiken om de hypotheek te verlagen. Het huis is goed onderhouden (bouwkundige keuring is al geweest) maar toch hebben we 20k gereserveerd voor meubels, beetje stucwerk en wat verf hier en daar.

We sparen nu samen rond de 2.5-3 k per maand wat dalijk 1.5 k per maand wordt.

Wanneer de wasmachine kapot gaat, auto grote beurt nodig heeft, je bent zo een aantal honderden euro's verder. Ik zou dan liever een half jaartje wachten, sparen en dan weer verder kijken.(mijn mening)

In mijn geval was Aegon niet (meer) degene met de laagste rente, Delta Loyd heeft deze positie overgenomen zowel op 10 jarige rentevaste(budget hypotheek) periode als op 20 jarige(3 sterren hypotheek) vaste periode.

Het leek trouwens wel erg makkelijk om de beste hypotheek uit te zoeken, ik kwam bij independer op hetzelfde uit. Volgens de adviseur komt er bij de aanvraag achter de schermen veel meer bij kijken, iemand enige ervaring met zelf een hypotheek regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
whipcheck schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:57:

Het leek trouwens wel erg makkelijk om de beste hypotheek uit te zoeken, ik kwam bij independer op hetzelfde uit. Volgens de adviseur komt er bij de aanvraag achter de schermen veel meer bij kijken, iemand enige ervaring met zelf een hypotheek regelen?
Grootste probleem is dat je diezelfde hypotheek niet zelf mag regelen. Als je zelf de hypotheek regelt kun je alleen afsluiten bij execution only aanbieders. En dat zijn er maar een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef aan na alle kosten nog 200 euro over te hebben. Bij de vaste lasten reken ik 50 euro onvoorzien. En nou wil ik niet lullig doen, maar dan houd ik gewoon een goeie helft van wat ik betaal aan hypotheek als extra. En dan heb ik einde jaar of promotie of loonsverhoging, dus er is gewoon niks aan de hand. En ik kan als het tegen zit bij het Duo nog aangeven dat mijn maandbedrag omlaag kan vanwege hypotheekkosten. Ik heb alleen vergeten te sparen op voorhand.

Als gas water licht straks overgenomen worden van de huidige eigenaar (ook een alleenstaande) dan weet ik dat bedrag ook, maar ik ga uit van minder dan 200, maar voorlopig reken ik het wel als 200. Ik werk 40 uur per week, en ben daardoor zeker 55 tot 60 uur in de week niet thuis. Als en wanneer ik nu 200 euro zou betalen voor gas water licht, dan weet ik wel zeker dat ik wat terug krijg.

Een eigen auto heb ik niet. Mijn auto is van de chef. Mijn inboedel is zo goed als nieuw, of nieuw. Ik verwacht daar geen problemen mee die niet binnen de garantie vallen.

Als ik dan even mag reageren op Whipcheck, mijn reserves zijn aan de krappe kant. Dat geef ik ook aan. Ik geef wel meer aan, maar mensen staren zich blind op 800 euro en zien dan hun stulpje voor zich, en niet het mijne. Een huis kopen van een half miljoen? Dat is wat jij doet, en daar vergelijk je mee. Dat is je goed recht. Dat je spaargeld wat je erin stopt mijn hele hypotheek is, dat is dan een aantekening van mijn kant :)
ik vind 20K aan meubels dan weer wat veel, maar ik weet niet hoeveel vierkante meters een half miljoen kan kopen en die meters moeten natuurlijk gevuld worden.

Die 800 euro is ook maar een getal. Kan er net zo goed 1000 instoppen, maar dan sta ik dus in augustus een aantal euro's rood. En dat kan/mag ook nog eens! Ik vind 1000 euro voor een woonkamer en slaapkamer (met mijn wensenpakket) heel aardig.

We kunnen tenminste voorzichtig optimistisch zijn. Maar nee, ik moet me eigenlijk schamen, zo blijkt uit jullie reacties. En daarom meld ik me over 20 maanden wel weer in dit topic. Misschien is dan de crisis wel voorbij en lopen er hier wat meer lachebekjes rond. Of wie weet lig ik wel in de goot, en kunnen jullie zeggen "zie je wel, neus!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hier stikt het dan ook van de zekerheidsmannetjes. :P Als men in NL echt zoveel zou overhouden per maand, dan hadden we nu geen crisis. Sterker nog: dan hadden we ook geen huizenmarkt-probleem en ook geen restschuldprobleem omdat dat prima op te vangen is met het gigantische overschot aan geld per maand. :+

De 200 Euro voor energie is erg ruim ingecalculeerd. Voor het gemiddeld gezin in een gemiddelde woning ligt dat rond de 140 Euro. Ik zou er niet gek van staan te kijken als je energierekening in werkelijkheid op niet eens de helft van gaat uitkomen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is de allereerste keer dat ik hier bij tweakers wat in het forum plaatst, nu volg ik dit topic al erg lang. Wat mij opvalt is dat er ook echt niemand is (wat ik niet gelezen hebt) dat een huis koopt zonder hypo.
Wat ik veelal lees is vooral mensen <25 jaar willen erg veel en bovenaan hun budget zitten. Ik kan als ervaring delen wonen in een echte eigen woning <100K echt super lekker woont en als je voldoende spaart dan koop je iets leuks, en dan waardeer je het denk ik meer, als dat alleen het lenen. En ik kan je vertellen leven zonder hypo of huren... geeft echt rust!

Ik ben toch niet de enigste, of geef ik e beste tip van de eeuw? :P

ps. ik ben 23

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:02:
Wat mij opvalt is dat er ook echt niemand is (wat ik niet gelezen hebt) dat een huis koopt zonder hypo.
Oh? Ik koop mijn nieuwe huis zonder hypotheek en heb dat hier ook aangegeven; daar zit wel lang sparen en geen vrouw/kinderen/auto bij :+

(die zijn duurder dan gadgets :p )

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:42:
[...]

Oh? Ik koop mijn nieuwe huis zonder hypotheek en heb dat hier ook aangegeven; daar zit wel lang sparen en geen vrouw/kinderen/auto bij :+

(die zijn duurder dan gadgets :p )
Ja je hebt gelijk! Maar wees nou eens eerlijk waarom zal iemand van mijn leeftijd nou een hypo van 600+ euro willen hebben aan zijn broek en maximaal 3 maanden kunnen doorleven zonder inkomsten. En nee ik heb geen vrouw, en kinderen, maar de rest wel. Ik denk dat ik over enkele jaren gerust weer zo;n woning kan aankopen en weer kan verhuren... je blijft tenslotte een ondernemer.

En ik zal heus geen betweter zijn, ik zie het meer als carrière, je kan ook niet aan de top beginnen bij een groot bedrijf. Zoiets moet groeien, en dan zie je het als avontuur...tenminste als je op je 20e al gaat bepalen wat je de komende 30 jaar gaat doen qua leningen beperk je je eigen steeds meer in mogelijkheden.

PS. wat mij opvalt is dat jongeren van rond 13~15 al een smartphone hebben, die ruim 50 euro per maand kost... en daar moeten ze dan een heel weekend voor werken.... wat zouden er met die mensne gebeuren als ze 20 zijn?

Kortom; ik denk dat je best bewust kan leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

@EnzoMatrix:
Ik denk dat ik je vaagjes ken van een oude werkgever. Mijn advies? Overstappen naar een andere werkgever. Mijn salaris is verdubbeld in 4 jaar tijd en ik kwam van AP level vandaan...

Of je moet veel uren gaan maken en die uit laten betalen, maar dat was vroeger pas boven de 200 uur dacht ik...

En als je de rest van je huis als student aanpakt, beetje stap voor stap de zooi aanpakt en je qua financien als het tegenvalt bijvoorbeeld op je ouders kunt terugvallen, dan kom je een heel eind.

Over energie by the way: geen Eneco. Die zetten een nieuwe aansluiting snoeihard op 220,- per maand (we zitten nu na 3 jaar op 40,- per maand). En dan is er volgens Eneco niets aan te doen blabla. Dus bij deze geen Eneco kiezen :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:55:
[...]
Ja je hebt gelijk! Maar wees nou eens eerlijk waarom zal iemand van mijn leeftijd nou een hypo van 600+ euro willen hebben aan zijn broek en maximaal 3 maanden kunnen doorleven zonder inkomsten. En nee ik heb geen vrouw, en kinderen, maar de rest wel. Ik denk dat ik over enkele jaren gerust weer zo;n woning kan aankopen en weer kan verhuren... je blijft tenslotte een ondernemer.

En ik zal heus geen betweter zijn, ik zie het meer als carrière, je kan ook niet aan de top beginnen bij een groot bedrijf. Zoiets moet groeien, en dan zie je het als avontuur...tenminste als je op je 20e al gaat bepalen wat je de komende 30 jaar gaat doen qua leningen beperk je je eigen steeds meer in mogelijkheden.

Kortom; ik denk dat je best bewust kan leven!
Dan vraag ik me af waar je dan wel zou wonen als je geen hypotheek / huur hebt? Tenzij je nog bij je ouders woont. Wij zijn allebei 23, en ik zou er niet meer aan moeten denk om nog 10 jaar bij mijn ouders te wonen om vervolgens zelf een huis zonder hypotheek te willen kopen.. Voor het mooie komt het huis wat wij gaan kopen nu te vroeg, lees als nog minder spaargeld als dat we gewild hadden. Maar wij hebben wel de keuze gemaakt om er voor te gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Guusjee op 24-07-2013 09:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 16:27
dit is de allereerste keer dat ik hier bij tweakers wat in het forum plaatst, nu volg ik dit topic al erg lang. Wat mij opvalt is dat er ook echt niemand is (wat ik niet gelezen hebt) dat een huis koopt zonder hypo.
Wat ik veelal lees is vooral mensen <25 jaar willen erg veel en bovenaan hun budget zitten. Ik kan als ervaring delen wonen in een echte eigen woning <100K echt super lekker woont en als je voldoende spaart dan koop je iets leuks, en dan waardeer je het denk ik meer, als dat alleen het lenen. En ik kan je vertellen leven zonder hypo of huren... geeft echt rust!

ps. ik ben 23
Bewust leven is prima maar voordat dat je 100k gespaard hebt ben je wel een hele tijd verder. Die tijd hebben mensen vaak niet of willen die niet nemen. Ik leef best bewust maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik eerst 2,5 ton bij elkaar zou moeten sparen voordat ik zou kunnen wonen waar ik nu woon. En ja, waarom kopen veel mensen met hun max budget? Tsja, waarom kopen we uberhaupt dure auto's of gadgets terwijl er goedkopere zijn? Woongenot bijvoorbeeld, lokatie, ruimte, mogelijkheden etc. Als dat je geluk brengt dan is het geld toch goed besteed?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guusjee schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:55:
[...]

Dan vraag ik me af waar je dan wel zou wonen met als je geen hypotheek / huur hebt? Tenzij je nog bij je ouders woont. Wij zijn allebei 23, en ik zou er niet meer aan moeten denk om nog 10 jaar bij mijn ouders te wonen om vervolgens zelf een huis zonder hypotheek te willen kopen.. Voor het mooie komt het huis wat wij gaan kopen nu te vroeg, lees als nog minder spaargeld als dat we gewild hadden. Maar wij hebben wel de keuze gemaakt om er voor te gaan.
Leuk dat je erop reageert, heb overigens een prima appartement circa 85 m3 complex van 2 etages jaren 30 rond den Haag, ik zal je zeggen, is prima te doen. En hoe ik eraan kom? Ik denk gewoon vroegtijdig doelen stellen. Ik hoef niet meteen alles, als ik wellicht rond de 30 zit, dan is er voldoende budget om iets leuks voor mijzelf en wie weet woon ik dan al samen ;)

Ieder zijn eigen visie natuurlijk, en dat respecteer ik ook! Alleen als je elke maand ook nog eens 700 eurotjes kwijt bent voor een hypo en daar met een grote kei aan vast zit de komende 30 jaar, is net zoveel als 30 garage boxen om te kopen, en die te verhuren voor paar tientjes in de maand.

Kortom, leef je leven! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart-Willem schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 01:01:
Hier stikt het dan ook van de zekerheidsmannetjes. :P Als men in NL echt zoveel zou overhouden per maand, dan hadden we nu geen crisis. Sterker nog: dan hadden we ook geen huizenmarkt-probleem en ook geen restschuldprobleem omdat dat prima op te vangen is met het gigantische overschot aan geld per maand. :+

De 200 Euro voor energie is erg ruim ingecalculeerd. Voor het gemiddeld gezin in een gemiddelde woning ligt dat rond de 140 Euro. Ik zou er niet gek van staan te kijken als je energierekening in werkelijkheid op niet eens de helft van gaat uitkomen. :P
Alles zit ruim, voor internet en TV heb ik ook 75 ingecalculeerd, en voor gemeentebelasting etc dacht ik 25. (+dus een potje onvoorzien in mijn vaste lasten) en in die vaste lasten zit nog een spaarpolis die naar ik verwacht in september/oktober word stopgezet). Als hier inderdaad word gesproken over huizen boven de 200K, en dat word gezien als norm, tja dan snap ik wel waarom gedacht word dat ik het niet eens een maand uit hou :)

@ Motrax: Eerst maar even zien wat het nieuwe salaris word hier. Heb het naar mijn zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:12:
[...]

Leuk dat je erop reageert, heb overigens een prima appartement circa 85 m3 complex van 2 etages jaren 30 rond den Haag, ik zal je zeggen, is prima te doen. En hoe ik eraan kom? Ik denk gewoon vroegtijdig doelen stellen. Ik hoef niet meteen alles, als ik wellicht rond de 30 zit, dan is er voldoende budget om iets leuks voor mijzelf en wie weet woon ik dan al samen ;)

Ieder zijn eigen visie natuurlijk, en dat respecteer ik ook! Alleen als je elke maand ook nog eens 700 eurotjes kwijt bent voor een hypo en daar met een grote kei aan vast zit de komende 30 jaar, is net zoveel als 30 garage boxen om te kopen, en die te verhuren voor paar tientjes in de maand.

Kortom, leef je leven! :+
Bedoel je m3 of m2? Wel netjes als je dat vanuit eigen zak in een keer hebt kunnen betalen op die leeftijd al. Heb je dan sinds dat je enigszins geld bent gaan verdienen alles opzij gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan met de beste wil van de wereld geen chocola maken van de posts van mrxdream. Wat hij nu precies bedoelt met zn opmerkingen is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:26

johnwoo

3S-GTE

Motrax schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 07:25:
[...]

Over energie by the way: geen Eneco. Die zetten een nieuwe aansluiting snoeihard op 220,- per maand (we zitten nu na 3 jaar op 40,- per maand). En dan is er volgens Eneco niets aan te doen blabla. Dus bij deze geen Eneco kiezen :P
Bedoel je nieuwe aansluiting als in nieuw huis (nieuwbouw) of als in nieuwe klant?

Voor mijn nieuwe aansluiting (starter, dus geen eerder contract) werd een vrij normaal (ik denk zelfs ietsjes te laag) maandbedrag ingeschat voor het woningtype (€106 voor een middenwoning van 130 m2). De vorige bewoonster deed 130 per maand, maar had de thermostaat altijd op 22 staan :+ plus ik heb gelijk wat aan isolatie+dubbel glas gedaan. Ondanks dat zal ik wel iets moeten gaan bijbetalen, maar niet extreem (zal tussen die 106 en 130 uitkomen).
Anyway, het is dus niet per definitie zo dat ze bij een nieuwe aansluiting gelijk een irrealistisch hoog maandbedrag inzetten.

Wel grappig trouwens, ik heb zo'n Toon, maar die deed het niet met de oude elektriciteitsmeter en heeft (tot de meters werden vervangen) dus een tijdje niets gemeten. Nu heb ik al tweemaal een berichtje gezien dat m'n verbruik zo laag is en of ik m'n maandbedrag wil verlagen :+

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:57

sjaool

Every life should have 9 cats

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:46:
Ik kan met de beste wil van de wereld geen chocola maken van de posts van mrxdream. Wat hij nu precies bedoelt met zn opmerkingen is mij niet duidelijk.
Schrijven zoals je denkt heet dat. Rommelige zinnen zonder interpunctie e.d.
Zo te zien heeft hij zijn zaakjes financieel op orde alleen weet hij het op schrift moeilijk, in duidelijk geschreven zinnen, onder woorden te brengen. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan nog weet je niet precies hoeveel zijn appartement gekost heeft, hoe groot het is, wanneer hij het gekocht heeft, of hij dat zelf bij elkaar gespaard heeft of via een gift/erfenis andere hulp van familie of ouders. Het komt allemaal nogal kortzichtig van hem over, maar daar kun je dus niet over oordelen gezien de kwaliteit van de post en het gebrek aan informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:57

sjaool

Every life should have 9 cats

Daar heb je gelijk in. :)
Past dan wel bij de bravoure van zijn leeftijd denk ik. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

Kju

ko9 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 19:52:
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het volgende:
Ik huur inmiddels ca. 3 jaar een woning, direct van de eigenaar die het destijds niet verkocht kreeg. Zelf destijds een eenvoudig contract opgesteld, alles verloopt vlekkeloos en hebben een prima zakelijke band met de verhuurder. Ik zit hier nog prima en ik zie eigenlijk geen reden om hier de komende jaren te vertrekken, en zover ik kan overzien zal de verhuurder niet meer willen terugkeren in dit huis (gezinsuitbreiding, langere tijd in buitenland). Daarnaast bevalt huren mij prima, als ik wil kan ik elk moment vertrekken mocht dat nodig zijn om wat voor reden dan ook.

Echter, nu het dilemma: Laatst sprak ik iemand en die zei dat het interessant kan zijn om de woning te kopen onder bezwaar van huur. Aangezien er nu huurders in de woning zitten (ik dus), is de woning ca 60% (?) van originele waarde waard. Ik zou het huis nu dus voor een zeer aantrekkelijke prijs kunnen kopen en er vervolgens op dezelfde manier van blijven genieten als dat ik nu doe (maar dan is het van mezelf :)).

Heeft iemand ervaring met kopen onder bezwaar van huurders, en specifiek in het geval dat je zelf de huurder bent? Geldt in dat laatste geval hetzelfde, of gaat een lagere verkoopprijs in dat geval niet meer op?
Onzin. Er zijn objecten die verhuurd zelfs meer waard zijn dan leeg. Daarnaast is er nog de kwestie aanbod en acceptatie. Als hij een consumentenhypotheek heeft (die kans lijkt me groot gezien je verhaal) dan is er ook een huurbeding. Als er al toestemming van de bank is voor verhuur zal het alleen in het kader van de Leegstandswet zijn. In beide gevallen, toestemming of niet, heeft de verhuur in dit specifieke geval geen invloed op de marktwaarde, behoudens andere aspecten (kwaliteit bewoner, staat van onderhoud etc.). Eigenaar heeft meerdere mogelijkheden om je er uit te krijgen in voornoemde gevallen, hij heeft geen redenen om een bod van 60% marktwaarde te accepteren. Ik zie niet in waarom je spanning moet zetten op de goede relatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 24-07-2013 11:33 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:28:
Maar dan nog weet je niet precies hoeveel zijn appartement gekost heeft, hoe groot het is, wanneer hij het gekocht heeft, of hij dat zelf bij elkaar gespaard heeft of via een gift/erfenis andere hulp van familie of ouders. Het komt allemaal nogal kortzichtig van hem over, maar daar kun je dus niet over oordelen gezien de kwaliteit van de post en het gebrek aan informatie.
Natuurlijk is zijn post kortzichtig, zijn hele visie is kortzichtig. Allemaal gebaseerd op zijn eigen situatie waar het hem kennelijk wel gelukt is een appartement te kopen zonder hypotheek. Niet willen inzien dat de meesten hier geen keuze in hebben en altijd aan een hypotheek of aan huur vast zitten omdat een huis simpelweg meer waard is dan zij in een paar jaar bij elkaar kunnen sparen. Voor de meesten is enkel als een bedelaar leven een optie om hun huis cash bij elkaar te sparen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

sjaool schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:30:
Daar heb je gelijk in. :)
Past dan wel bij de bravoure van zijn leeftijd denk ik. ;)
Niet alle 23 jarigen over een kam scheren he! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:15:
[...]

Alles zit ruim, voor internet en TV heb ik ook 75 ingecalculeerd, en voor gemeentebelasting etc dacht ik 25. (+dus een potje onvoorzien in mijn vaste lasten) en in die vaste lasten zit nog een spaarpolis die naar ik verwacht in september/oktober word stopgezet). Als hier inderdaad word gesproken over huizen boven de 200K, en dat word gezien als norm, tja dan snap ik wel waarom gedacht word dat ik het niet eens een maand uit hou :)

@ Motrax: Eerst maar even zien wat het nieuwe salaris word hier. Heb het naar mijn zin.
Internet en TV is inderdaad met 75 euro ruim, gemeentebelastingen is met 25 euro naar mijn mening aan de lage kant als je daarin rioolheffing, afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelasting in mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

ps. ik ben 23
Meeste mensen zijn op hun 23e pas klaar met studeren, zo niet later, en beginnen dan vaak met een studieschuld ipv spaargeld. Ik gok dat jij niet gestudeerd hebt, wil je een 90K (om maar wat te noemen) bij elkaar sparen op je 23e. Dan moet je al heel vroeg aan de bak en dan ook niet het minimum salaris verdienen. En bij je ouders wonen tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:40:
[...]

Meeste mensen zijn op hun 23e pas klaar met studeren, zo niet later, en beginnen dan vaak met een studieschuld ipv spaargeld. Ik gok dat jij niet gestudeerd hebt, wil je een 90K (om maar wat te noemen) bij elkaar sparen op je 23e. Dan moet je al heel vroeg aan de bak en dan ook niet het minimum salaris verdienen. En bij je ouders wonen tot die tijd.
Hij is in ieder geval een 'job-hopper', of iets wat er op lijkt (of hij heeft bij een detacheerder gewerkt die kortstondige projecten doet, natuurlijk):
http://www.linkedin.com/p...7727%2CVSRPcmpt%3Aprimary

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

Kju

Lol, dat wordt een hele lijst met mensen die vandaag zijn profiel hebben bekeken :P

me included

BTW, ik heb regelmatig zaken gedaan waarbij kopers geen hypotheek nodig hadden. Zelf koop ik ook altijd (voor eigen handel of belegging) zonder voorbehoud van financiering, zonder ontbindende voorwaarden, levering zodra de verkoper kan. De beste manier om een zo laag mogelijke prijs te bedingen, zeker in deze markt.
Bovendien mag je nog achteraf na de aankoop financieren (je hebt echt ruim de tijd), fiscaal is dat geen probleem voor de aftrek.

[ Voor 67% gewijzigd door Kju op 24-07-2013 11:47 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:40:
[...]

Degenen die dat altijd het hardst roepen zijn meestal de gevallen die wat minder representatief zijn: mensen die een significante erfenis hebben gekregen op een (te) vroeg moment, mensen die extreem lang hebben thuisgewoond terwijl ze al fulltime werkten, dat soort dingen. In zoverre geeft dit forum natuurlijk een extreem vertekend beeld van de gemiddelde huizenkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Klopt inderdaad wel.

Daarnaast moet ik zeggen dat wij eigenlijk helemaal geen interesse in een appartement hebben, en zo vele starters(?) met ons denk ik. We zitten namelijk al in een appartement. Ja dat is huur en geen koop. Maar als we dan een volgende stap gaan maken zal dat geen appartement zijn, dan heb ik namelijk hetzelfde als wat ik nu heb, behalve dan dat ik me ergens voor 30 jaar aan vast heb gelegd. (wat je wel weer kunt verkopen e.d. natuurlijk, maar het is neit echt een hele stap vooruit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:59:
Klopt inderdaad wel.

Daarnaast moet ik zeggen dat wij eigenlijk helemaal geen interesse in een appartement hebben, en zo vele starters(?) met ons denk ik. We zitten namelijk al in een appartement. Ja dat is huur en geen koop. Maar als we dan een volgende stap gaan maken zal dat geen appartement zijn, dan heb ik namelijk hetzelfde als wat ik nu heb, behalve dan dat ik me ergens voor 30 jaar aan vast heb gelegd. (wat je wel weer kunt verkopen e.d. natuurlijk, maar het is neit echt een hele stap vooruit)
Ben ik helemaal met je eens. Dit is precies de situatie waar wij ook in hebben gezeten. En dan vind ik het meer dan waard om een hypotheek te nemen voor een rijtjeshuis waar je nog jaren kan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:28:
Gebrek aan informatie of gewoon informatie waar wij niks mee te maken hebben? Ik persoonlijk vind dat niks toevoegen aan het feit dat dit ook een aanpak zou kunnen zijn. Genoeg sparen om je huis contant te betalen.

Ik ken genoeg jongelui (damn wat klink ik dan oud :P) die vanaf 18 jaar nog bij ouders wonen en gewoon 1000 tot 1500 euro per maand op zij zetten. Binnen 3 jaar kan je dan al op 50k zitten.

Deze jongelui kiezen er bewust ervoor om niet als een idioot uit te geven aan van alles en nog wat.

Vanaf hun 22/23e kunnen ze dan een mooi appartementje kopen van dit geld (en het sparen gaat daarna gewoon door, wel vaste lasten natuurlijk, maar geen huur/hypo).

Ik persoonlijk sla me zelf weleens voor de kop waarom ik dit zelf niet zo heb aangepakt. |:( Want ik heb me toch een partij aan huur en hypotheek-rente mogen neerleggen (zelfs minus de aftrek ervan). Daarvoor had ik mijn huidige woning 2 keer kunnen kopen. ;)

Het siert in mijn optiek als iemand van deze leeftijd zo met geld kan om gaan. Ik hoop dan ook, dat ik mijn 2 zonen kan bemoedigen om dit ook op deze manier aan te pakken. Daar tegenover wil ik dan de studie wel bekostigen ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1 ... 73 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.