BLG is Bank Limburgse Gemeenten onderdeel van SNS) dacht ik.
[ Voor 12% gewijzigd door theroach op 20-07-2013 07:45 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 12% gewijzigd door theroach op 20-07-2013 07:45 ]
Bij mijn annuïtaire Rabo hypotheek (2012) ook. Volgens mij is 10% (van de originele hoofdsom) boete-vrij (extra) aflossing per jaar wettelijk verplicht voor hypotheken aan particulieren, en gaat de Rabo een stapje verder, tot 20% boete-vrij.ATS schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:55:
[...]
De annuïtaire Rabo hypotheek die ik in 2008 sloot mag ik in stappen van 20% (extra) aflossen. Volgens mij is dat standaard zo bij hun.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Wat een gaaf concept! Kosten zijn wel redelijk hoog als ik zo kijk. 650 euro/m2 kavel en zo'n 1350 euro/m2 woonoppervlakte.Guusjee schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:48:
Gisteren hebben wij de reservering getekend voor ons toekomstige stulpje!
Het is een huis volgens het "Wonen à la carte" principe in Delft. Het idee van deze manier van bouwen sprak ons heel erg aan, je kan alles naar je eigen wens aanpassen! En dan niet alleen het standaard meer- en minderwerk, maar totaal je eigen indeling. Ook de gevel kan aangepast worden naar eigen wens, denk aan kleur en wat voor ramen, en waar deze ramen komen.![]()
Naar mijn bescheiden mening is dit een stap vooruit in de woningbouw.
Voor een rijtje wel, ja. Maar goed, nieuwbouw is nou eenmaal duur erg duur, maar als je het er voor over hebt moet je dat zelf weten.dr snuggles schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:03:
Wat een gaaf concept! Kosten zijn wel redelijk hoog als ik zo kijk. 650 euro/m2 kavel en zo'n 1350 euro/m2 woonoppervlakte.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
En wat heb je tot heden dan ontvangen voor die 2950? Wij betaalden 1950 bij SNS Reaal voor 2 diensten: adviesgesprek inclusief rapport en (indien gewenst) de gehele procedure voor het regelen van de hypotheek. Uit mijn hoofd kost het adviesrapport 900 euro en de stappen daarna 1050 dus we hadden in theorie ook na het adviesrapport naar een ander kunnen gaan ook al vermoed ik dat het adviesrapport dan niet als input zou dienen.Bart-Willem schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 00:15:
[...]
De Hypotheekshop heeft al aangegeven dat het waarschijnlijk de volle mep (de 2950 is de max, daar gaan ze nooit boven zitten zeiden ze) gaat worden omdat ze nu bij 2 anderen een aanvraag moeten doen. Beetje apart, maar goed. En in hun voorwaarden staat dat bij een niet-succesvolle poging je gewoon de kosten moet betalen. Lijkt me ergens ook logisch, aan de andere kant knaagt het wel als hun beeld inderdaad echt te rooskleurig was.
In Leiden ben ik dit ook tegengekomen (in Nieuw Leyden). Vorig jaar ook nog ergens zo'n website gezien waar je zelf via een webinterface je woning in elkaar kon klikken (maar die kan ik nu niet meer terugvinden).xahmol schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:54:
[...]
Bedenk wel dat het huis anders dan standaard indelen de courantheid bij verkoop van dat huis behoorlijk aantast.
Ben ook wel benieuwd hoe banken daar in de financiering mee omgaan.
Geen reden om het niet te doen, wel goed om daar even bij stil te staan. Zeker als je er minder zeker van bent dat je er lang blijft wonen.
Bedoel je www.veld38.nl ? die heeft mijn bedrijf gemaaktCubicQ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 20:03:
[...]
In Leiden ben ik dit ook tegengekomen (in Nieuw Leyden). Vorig jaar ook nog ergens zo'n website gezien waar je zelf via een webinterface je woning in elkaar kon klikken (maar die kan ik nu niet meer terugvinden).
Edit: Oh, dit kan beter in het "Woningmarkt-topic", my bad'Problemen op de huizenmarkt zijn psychisch'
De Nederlandse huizenmarkt kampt met ernstige psychische problemen, schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in een nieuwe analyse over de woningmarkt. De diagnose luidt: 'verliesaversie'. Uit irrationele motieven vertikken verkopers het om verlies te nemen, zelfs als ze geen restschuld overhouden.
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 20-07-2013 23:47 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Volledig mee eens, ik vond het ook raar dat ze zeiden dat het nu 2950 zal worden (eerst zou dat het maximaal zijn, maar in veel gevallen zou het lager uitvallen). Als 'ie binnen 1 uur na de afwijzing ook 2 andere aanvragen de deur heeft uit gedaan dan weet je dus ook dat ze er niet heel veel moeite voor gedaan hebben.Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 19:58:
[...]
En wat heb je tot heden dan ontvangen voor die 2950? Wij betaalden 1950 bij SNS Reaal voor 2 diensten: adviesgesprek inclusief rapport en (indien gewenst) de gehele procedure voor het regelen van de hypotheek. Uit mijn hoofd kost het adviesrapport 900 euro en de stappen daarna 1050 dus we hadden in theorie ook na het adviesrapport naar een ander kunnen gaan ook al vermoed ik dat het adviesrapport dan niet als input zou dienen.
Nu begrijp ik dat je niet voor 200 euro bovenstaande zaken geregeld hebt maar ik vind 1950 al enorm veel geld voor 1x een adviesgesprek dat nu ook niet veel spannender is dan hypotheekbedrag, maandbedrag, rentepercentages, pensioenen en wat kleine details en een 50 pagina's tellend rapport wat je nooit meer leest. Als je jezelf enigszins verdiept in het geheel dan leer je weinig tot niets nieuws van de gemiddelde adviseur (er van uitgaande dat je situatie volledig standaard is). Daarom hebben wij overwogen om na het behalen van de ABN AMRO hypotheektoets (waarmee het mogelijk is het adviesgesprek over te slaan en daarmee 900 euro te besparen) het advies over te slaan. Probleem daarmee is echter weer dat we wel een aantal kleine vragen hadden en je vervolgens nergens terecht kunt als je het adviesgedeelte overslaat.
Persoonlijk vind ik dan ook de 'het zal wel 2950 worden omdat we nu bij 2 anderen een aanvraag moeten doen' beredenering erg droevig vanuit de Hypotheekshop. Kan me namelijk niet voorstellen dat het zo veel werk is om een offerte op te vragen bij een tweetal extra aanbieders. Zeker als ze jou hebben verteld dat jouw situatie prima haalbaar is lijkt het me dat ze op zijn minst dat waar kunnen maken voordat je 3000 euro moet betalen.
Dan zou mijn antwoord richting hun zijn:Bart-Willem schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:30:
[...]
Volledig mee eens, ik vond het ook raar dat ze zeiden dat het nu 2950 zal worden (eerst zou dat het maximaal zijn, maar in veel gevallen zou het lager uitvallen). Als 'ie binnen 1 uur na de afwijzing ook 2 andere aanvragen de deur heeft uit gedaan dan weet je dus ook dat ze er niet heel veel moeite voor gedaan hebben.Stel dat deze 2 ook een afwijzing worden (waar ik momenteel van uitga als ik de adviezen van Ray, die hypotheekadviseur is, hier zo lees) dan ben ik benieuwd hoeveel service ze daarna nog gaan leveren. Het zou me niets verbazen als ze dan zeggen: "we hebben genoeg gedaan, meer kan niet voor dit bedrag".
[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 20-07-2013 23:44 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
[ Voor 67% gewijzigd door Ray op 21-07-2013 00:02 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Bart-Willem op 21-07-2013 00:42 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Waar wij ons huis gaat komen is het wel minder als zoals jij dat schetst. Zo ziet het eerste rijtje er uit, dus dat is wel minder druk.anandus schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:11:
Nieuw Leyden is wel een hele onrustige (en imho lelijke) wijk geworden, juist omdat iedereen een 'ander' huis wilde hebben. Het is heel druk, kijk maar op Google images.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Officieel kan een huis wat onder bod ligt, niet aangeboden worden aan een andere partij. Als het zelfs al een geaccepteerd bod is, kan het volgens mij al helemaal niet.rik11 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:18:
Ik heb een korte vraag. We hebben vorige week een huis bezichtigd waarvoor wij vandaag een tweede bezichtiging willen plannen. Volgens de makelaar ligt er een geaccepteerd bod(geaccepteerd door verkoper) ter goedkeuring bij de bank. (het stel gaat scheiden, dus het huis moet weg).
Volgens de makelaar hoefde dit ons niet in de weg te staan alsnog een tweede bezichtiging te doen, de bank wil immers meer geld voor zn waar. In hoeverre is het nog mogelijk om na onze tweede bezichtiging een 'concurrerend bod' te doen wat mogelijk hoger ligt dan het huidige bod?
Moeten we nu eerst afwachten wat de bank beslist? of kan de bank ook beslissen, als zij horen dat wij een bod willen uitbrengen, om ons bod in hun overweging mee te nemen en dus het reeds geaccepteerde bod, af te wijzen.
If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!
Wat betekent ‘onder bod’ zijn?Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:01:
Waar baseer je dat officieel op?
[ Voor 6% gewijzigd door YMGV4LIFE op 22-07-2013 16:24 ]
If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!
De makelaar gaf zelfs al aan dat het de koper en verkoper tot overeenstemming zijn gekomen. Omdat de bank nog moet beslissen is er n.a.w. sprake van een restschuld.YMGV4LIFE schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:21:
[...]
Wat betekent ‘onder bod’ zijn?
Als de makelaar aangeeft ‘onder bod’ te zijn, betekent dit dat hij een serieuze gegadigde heeft, welke hij heeft toegezegd transacties met anderen niet te zullen bevorderen. Dit betekent echter niet dat bezichtigingen niet meer door kunnen gaan. De makelaar dient dan wel duidelijk aan te geven dat hij ‘onder bod’ is.
(bron: site NVM).
edit: zie nu wel dat het regels vanuit de NVM zijn en geen wettelijke regels.
[ Voor 4% gewijzigd door coazter op 22-07-2013 16:32 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Bart-Willem op 22-07-2013 19:52 ]
"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 22-07-2013 22:29 ]
Verwijderd
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Verwijderd
Dat ligt er natuurlijk aan wat je moet klussen..Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:14:
en dan klussen met een budget van pakweg 800€hashtag uitdaging.
[ Voor 18% gewijzigd door Guusjee op 23-07-2013 10:18 ]
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 10:21 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 12:51 ]
200 euro aan het einde van de maand overhouden is niet veel... Wat als er over een aantal maanden de CV stuk gaat o.i.d.?Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:50:
Dat is ook niet relevant in zoverre dat ik 1 verdiener ben en er solo woon. 15K voor een keuken is ook iets wat na aftrek nog niet kan gebeuren
Ik heb het zo uitgerekend dat als alles blijft zoals het is ik eind van de maand (na ALLE kosten) ongeveer 200 euro overhoud. In dat tempo word het dus sparen. En dus zal verbouwen/ aanpassen niet zo snel gaan... en volgend jaar promotie maken. Dat is het plan
Hou inderdaad wel rekening met afschrijving van een eventuele auto, wasmachine, inrichting en onverwachte zorgkosten (bijvoorbeeld).Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:50:
Dat is ook niet relevant in zoverre dat ik 1 verdiener ben en er solo woon. 15K voor een keuken is ook iets wat na aftrek nog niet kan gebeuren
Ik heb het zo uitgerekend dat als alles blijft zoals het is ik eind van de maand (na ALLE kosten) ongeveer 200 euro overhoud. In dat tempo word het dus sparen. En dus zal verbouwen/ aanpassen niet zo snel gaan... en volgend jaar promotie maken. Dat is het plan
En die belasting meevaller na het eerste jaar straks in april, die heb ik niet mee gerekend.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-07-2013 14:20 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Verwijderd
200 euro voor gas, water en licht is ruim genomen.. Over je verdere vaste lasten kan ik niet veel zeggen.. Maar die boodschappen moet denk ik wel lukken. Bij mij staat daar 500 voor voor met z'n tweeën, maar dat zou wel minder kunnen hoorVerwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:39:
Als de CV over een maand kapot gaat dan heb ik het koud....
Ik heb nog een creditcard. verder zijn kosten ruim genomen en heb ik het DUO nog niet aangeschreven om de terugbetaling te minderen (ik betaal nu max terug puur omdat het kan).
Ik heb gas,water,licht ruim geschat op 200. en boodschappen ook datzelfde bedrag. bij de vaste lasten heb ik 50 euro bij opgeteld omdat er hier of daar wel eens 5 euro bijkomt of af gaat. Als het de komende maanden zo gaat als nu, en ik werk veel, dan krijg je nooit geen 200 euro opgestookt. Boodschappen voor 1 persoon heb ik niet echt beeld van, maar 200 lijkt me ruim zat.
[ Voor 4% gewijzigd door Guusjee op 23-07-2013 15:30 ]
Verwijderd
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Verwijderd
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 15:51 ]
Ik hoop echt dat alles goed gaat. Maar vind het persoonlijk (vast heel moralistisch) onverantwoord. Als je de adviseur al niet eens direct kan betalen.... vind dan ook persoonlijk dat de adviseur je dan eigenlijk niet de hypotheek mag verkopen als het alleen op die manier kan. Maar wie ben ik.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:50:
Als ik de adviseur heb afbetaald, de DUO wat mindert en ik evt promotie maak, dan is er ruimte zat om voor april 2014 wat te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 16:23 ]
Verwijderd
Als die badkamer pas na 5 jaar komt wel ja. Eén van die badkamers bij mij was alleen al na een maand en kostte een paar duizend euro herstelwerk (had wel goedkoper gekunt, maar als je toch herstelt is alleen hoognodige herstellen zonder verbetering zonde als alleen het hoognodige ook al bijna 2000 euro was).Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:32:
over 5 jaar is er genoeg geld om een lekkende badkamer te maken. Het huis staat, en verborgen gebreken zijn niet voor mijn rekening.
Eens, maar ik ben dus erg blij dat ik mijn eerste huis kocht toen ik al buffer en een paar promoties had na 4 jaar werken en goedkoop huren. Ik bleek die buffer dus nodig te hebben. Heb toen ook verre van maximaal geleend trouwens op ongeveer 4 keer brutojaarsalaris in de tijd dat 7-8 keer met mijn perspectieven nog makkelijk kon destijds.Jiriki schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:45:
Iedere starter kent dit probleem denk ik wel. En ook het gevoel 5 jaar later, wanneer je je probeert te herinneren waarom je je toen zo druk maakte.
Over een paar jaar verdien je meer, ben je zelf handiger en heb je meer ervaring met een eigen huis. Misschien ben je ook niet meer alleen, en dan is het helemaal een makkie.
[ Voor 34% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 16:55 ]
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 16:57 ]
Je hebt iig in dit op zicht nog één heel groot voordeel: geen partner die het huis meekoopt. Dus geen relatie die stuk kan gaan vanwege verbouwstress en daardoor nog grotere financiële problemen met het huis.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:49:
Zal zwaar worden.
Verwijderd
Grappig, die zie ik ook in mijn omgeving. Mensen zien dat mooie, vrijstaande huis aan die leuke weg net buiten de stad, en denken: dat móet ik hebben. Dat het een dump is, met binnenafwerking uit de jaren '70 en weet-ik-veel wat voor meuk je nog tegenkomt, doet er niet toe: "dat knappen we zelf wel op, we zijn handig". Ik ken meerdere personen (waaronder stelletjes) die zich grandioos hebben verkeken op zowel hun eigen verbouwcapaciteiten, als op de kosten die een grondige verbouwing/opknapbeurt met zich meebrengt, als op de irritatie die ontstaat als je maanden en maanden in een gedateerd huis woont wat éigenlijk niet geschikt is om lekker in te wonen.xahmol schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:20:
[...]
(overigens heb ik wellicht een wat sombere blik omdat ik vanuit mijn werk de bijzonder beheer dossiers heb zien langskomen met genoeg startende tweeverdieners die op twee inkomens tot aan het randje een klushuis kochten, verbouwing viel tegen, relatie knapt, gevolg verkoop met forse restschuld).
Voordeel is wel dat RTL weer erg succesvolle TV kan maken met Help, mijn man is klusser, Dubbeltje op zijn kant of Uitstel van Executie....Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:37:
[...]
Dat het een dump is, met binnenafwerking uit de jaren '70 en weet-ik-veel wat voor meuk je nog tegenkomt, doet er niet toe: "dat knappen we zelf wel op, we zijn handig".
Nou inderdaad zeg. Ik ken verder de details niet maar het lijkt echt wel alsof deze Tweaker niet weet dat we al bijna 6 jaar in crisis zitten. De vraag is of het al verstandig is om in deze markt een huis te kopen maar als je het doet moet je rekening houden met tegenvallers. Het enige wat je zeker weet als je een huis koopt, zeker je eerste huis, is dat er tegenvallers zullen zijn. Je weet niet wat, je weet niet hoe duur, maar ze zijn er altijd. En dan lees ik over de staat van het huis en dan zullen die eerder tegen dan mee vallen, en dan aast onze overheid ook weer op 6 miljard van onze centen. Zelfs met grote delen eigen geld moet je het maar durven om te kopen, het is een grote gok.xahmol schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:55:
Voordeel is wel dat RTL weer erg succesvolle TV kan maken met Help, mijn man is klusser, Dubbeltje op zijn kant of Uitstel van Executie....
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Verwijderd
Mijn punt is dat de meeste mensen helemaal niet weloverwogen kopen, maar roekeloos verliefd worden op een eigenlijk veels te duur huis. Wat trouwens niets nieuws is, dat was altijd al zo, maar nu met dalende ipv stijgende huizenprijzen nog catastrofaler uitpakt als het fout gaat als voorheen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:28:
Alsof de tijd zo slecht is dat opeens 50% vd mensen werkeloos thuis komt te zitten. Zo gaan we van welgemeende en terechte kritiek weer naar het doemdenken dat je zo vaak hier ziet. Mijn vriendin en ik hebben prima arbeidsvooruitzichten en kijken enorm uit naar onze nieuwbouwwoning die hopelijk eind dit jaar gebouwd gaat worden. Zelfs in een goede economie is kopen risicovol, maar om het nou een grote gok te noemen gaat erg ver en daarmee beledig je eigenlijk meteen de mensen die wel momenteel weloverwogen kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 18:46 ]
Deze beslissing komt niet over als weloverwogen. Er is een verschil tussen een afgewogen risico nemen en roekeloos gedrag. Het probleem is dat als het mis gaat men toch altijd naar de samenleving kijkt om het op te lossen. En ja, als je komt vertellen dat je zo ver op het randje bent gaan zitten dat je niet eens de adviseur kan betalen, dan mag ik daar wat van vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:28:
Alsof de tijd zo slecht is dat opeens 50% vd mensen werkeloos thuis komt te zitten. Zo gaan we van welgemeende en terechte kritiek weer naar het doemdenken dat je zo vaak hier ziet. Mijn vriendin en ik hebben prima arbeidsvooruitzichten en kijken enorm uit naar onze nieuwbouwwoning die hopelijk eind dit jaar gebouwd gaat worden. Zelfs in een goede economie is kopen risicovol, maar om het nou een grote gok te noemen gaat erg ver en daarmee beledig je eigenlijk meteen de mensen die wel momenteel weloverwogen kopen.
[ Voor 20% gewijzigd door xahmol op 23-07-2013 18:50 ]
Verwijderd
Tot zover het delen van mijn ervaringen.Zooi gefundeerde kritiek
Ik ben toch malle pietje niet!
Poster geeft zelf aan min of meer impulsief gekocht te hebben en te verwachten dat het zwaar word. Dan vind ik dat ik daar een mening over mag hebben.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:29:
Iedereen heeft zijn eigen redenen om een x bedrag te lenen.
Laten we aub niet constant moraalriddertje spelen. Als poster vind dat hij een aanvaardbaar risico loopt, is dat zijn goed recht. Niemand heeft een glazen bol dus er is geen goed of fout.
Voor hetzelfde geld trekt de huizenmarkt eind dit jaar weer aan.
Ik ben juist wel benieuwd of het gaat lukken met die 800 euro.. Dus dan vind ik 20 maanden wel erg lang..Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:56:
[...]
Tot zover het delen van mijn ervaringen.
Ik houd mij even gedeisd en vertel over een maand of 20 wel weer hoe het leven ervoor staat
Dat ben ik niet met je eens. Wij gaan straks tot het maximum lenen, en houden nog een kleine duizend euro over in de maand.xahmol schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:45:
[...]
Poster geeft zelf aan min of meer impulsief gekocht te hebben en te verwachten dat het zwaar word. Dan vind ik dat ik daar een mening over mag hebben.
Overigens is zo krap kopen ook in stijgende markt niet handig IMHO. Vind persoonlijk de huidige verstrekkingsnormen van de GHF nog steeds belachelijk ruim.
[ Voor 41% gewijzigd door Guusjee op 23-07-2013 21:17 ]
Grootste probleem is dat je diezelfde hypotheek niet zelf mag regelen. Als je zelf de hypotheek regelt kun je alleen afsluiten bij execution only aanbieders. En dat zijn er maar een paar.whipcheck schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:57:
Het leek trouwens wel erg makkelijk om de beste hypotheek uit te zoeken, ik kwam bij independer op hetzelfde uit. Volgens de adviseur komt er bij de aanvraag achter de schermen veel meer bij kijken, iemand enige ervaring met zelf een hypotheek regelen?
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 02:08 ]
Oh? Ik koop mijn nieuwe huis zonder hypotheek en heb dat hier ook aangegeven; daar zit wel lang sparen en geen vrouw/kinderen/auto bijVerwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:02:
Wat mij opvalt is dat er ook echt niemand is (wat ik niet gelezen hebt) dat een huis koopt zonder hypo.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Ja je hebt gelijk! Maar wees nou eens eerlijk waarom zal iemand van mijn leeftijd nou een hypo van 600+ euro willen hebben aan zijn broek en maximaal 3 maanden kunnen doorleven zonder inkomsten. En nee ik heb geen vrouw, en kinderen, maar de rest wel. Ik denk dat ik over enkele jaren gerust weer zo;n woning kan aankopen en weer kan verhuren... je blijft tenslotte een ondernemer.gambieter schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:42:
[...]
Oh? Ik koop mijn nieuwe huis zonder hypotheek en heb dat hier ook aangegeven; daar zit wel lang sparen en geen vrouw/kinderen/auto bij
(die zijn duurder dan gadgets)
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Dan vraag ik me af waar je dan wel zou wonen als je geen hypotheek / huur hebt? Tenzij je nog bij je ouders woont. Wij zijn allebei 23, en ik zou er niet meer aan moeten denk om nog 10 jaar bij mijn ouders te wonen om vervolgens zelf een huis zonder hypotheek te willen kopen.. Voor het mooie komt het huis wat wij gaan kopen nu te vroeg, lees als nog minder spaargeld als dat we gewild hadden. Maar wij hebben wel de keuze gemaakt om er voor te gaan.Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:55:
[...]
Ja je hebt gelijk! Maar wees nou eens eerlijk waarom zal iemand van mijn leeftijd nou een hypo van 600+ euro willen hebben aan zijn broek en maximaal 3 maanden kunnen doorleven zonder inkomsten. En nee ik heb geen vrouw, en kinderen, maar de rest wel. Ik denk dat ik over enkele jaren gerust weer zo;n woning kan aankopen en weer kan verhuren... je blijft tenslotte een ondernemer.
En ik zal heus geen betweter zijn, ik zie het meer als carrière, je kan ook niet aan de top beginnen bij een groot bedrijf. Zoiets moet groeien, en dan zie je het als avontuur...tenminste als je op je 20e al gaat bepalen wat je de komende 30 jaar gaat doen qua leningen beperk je je eigen steeds meer in mogelijkheden.
Kortom; ik denk dat je best bewust kan leven!
[ Voor 0% gewijzigd door Guusjee op 24-07-2013 09:55 . Reden: typo ]
Bewust leven is prima maar voordat dat je 100k gespaard hebt ben je wel een hele tijd verder. Die tijd hebben mensen vaak niet of willen die niet nemen. Ik leef best bewust maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik eerst 2,5 ton bij elkaar zou moeten sparen voordat ik zou kunnen wonen waar ik nu woon. En ja, waarom kopen veel mensen met hun max budget? Tsja, waarom kopen we uberhaupt dure auto's of gadgets terwijl er goedkopere zijn? Woongenot bijvoorbeeld, lokatie, ruimte, mogelijkheden etc. Als dat je geluk brengt dan is het geld toch goed besteed?Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:02:
dit is de allereerste keer dat ik hier bij tweakers wat in het forum plaatst, nu volg ik dit topic al erg lang. Wat mij opvalt is dat er ook echt niemand is (wat ik niet gelezen hebt) dat een huis koopt zonder hypo.
Wat ik veelal lees is vooral mensen <25 jaar willen erg veel en bovenaan hun budget zitten. Ik kan als ervaring delen wonen in een echte eigen woning <100K echt super lekker woont en als je voldoende spaart dan koop je iets leuks, en dan waardeer je het denk ik meer, als dat alleen het lenen. En ik kan je vertellen leven zonder hypo of huren... geeft echt rust!
Ik ben toch niet de enigste, of geef ik e beste tip van de eeuw?![]()
ps. ik ben 23
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Verwijderd
Leuk dat je erop reageert, heb overigens een prima appartement circa 85 m3 complex van 2 etages jaren 30 rond den Haag, ik zal je zeggen, is prima te doen. En hoe ik eraan kom? Ik denk gewoon vroegtijdig doelen stellen. Ik hoef niet meteen alles, als ik wellicht rond de 30 zit, dan is er voldoende budget om iets leuks voor mijzelf en wie weet woon ik dan al samenGuusjee schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:55:
[...]
Dan vraag ik me af waar je dan wel zou wonen met als je geen hypotheek / huur hebt? Tenzij je nog bij je ouders woont. Wij zijn allebei 23, en ik zou er niet meer aan moeten denk om nog 10 jaar bij mijn ouders te wonen om vervolgens zelf een huis zonder hypotheek te willen kopen.. Voor het mooie komt het huis wat wij gaan kopen nu te vroeg, lees als nog minder spaargeld als dat we gewild hadden. Maar wij hebben wel de keuze gemaakt om er voor te gaan.
Verwijderd
Alles zit ruim, voor internet en TV heb ik ook 75 ingecalculeerd, en voor gemeentebelasting etc dacht ik 25. (+dus een potje onvoorzien in mijn vaste lasten) en in die vaste lasten zit nog een spaarpolis die naar ik verwacht in september/oktober word stopgezet). Als hier inderdaad word gesproken over huizen boven de 200K, en dat word gezien als norm, tja dan snap ik wel waarom gedacht word dat ik het niet eens een maand uit houBart-Willem schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 01:01:
Hier stikt het dan ook van de zekerheidsmannetjes.Als men in NL echt zoveel zou overhouden per maand, dan hadden we nu geen crisis. Sterker nog: dan hadden we ook geen huizenmarkt-probleem en ook geen restschuldprobleem omdat dat prima op te vangen is met het gigantische overschot aan geld per maand.
![]()
De 200 Euro voor energie is erg ruim ingecalculeerd. Voor het gemiddeld gezin in een gemiddelde woning ligt dat rond de 140 Euro. Ik zou er niet gek van staan te kijken als je energierekening in werkelijkheid op niet eens de helft van gaat uitkomen.
Bedoel je m3 of m2? Wel netjes als je dat vanuit eigen zak in een keer hebt kunnen betalen op die leeftijd al. Heb je dan sinds dat je enigszins geld bent gaan verdienen alles opzij gezet?Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:12:
[...]
Leuk dat je erop reageert, heb overigens een prima appartement circa 85 m3 complex van 2 etages jaren 30 rond den Haag, ik zal je zeggen, is prima te doen. En hoe ik eraan kom? Ik denk gewoon vroegtijdig doelen stellen. Ik hoef niet meteen alles, als ik wellicht rond de 30 zit, dan is er voldoende budget om iets leuks voor mijzelf en wie weet woon ik dan al samen
Ieder zijn eigen visie natuurlijk, en dat respecteer ik ook! Alleen als je elke maand ook nog eens 700 eurotjes kwijt bent voor een hypo en daar met een grote kei aan vast zit de komende 30 jaar, is net zoveel als 30 garage boxen om te kopen, en die te verhuren voor paar tientjes in de maand.
Kortom, leef je leven!
Verwijderd
Bedoel je nieuwe aansluiting als in nieuw huis (nieuwbouw) of als in nieuwe klant?Motrax schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 07:25:
[...]
Over energie by the way: geen Eneco. Die zetten een nieuwe aansluiting snoeihard op 220,- per maand (we zitten nu na 3 jaar op 40,- per maand). En dan is er volgens Eneco niets aan te doen blabla. Dus bij deze geen Eneco kiezen
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Schrijven zoals je denkt heet dat. Rommelige zinnen zonder interpunctie e.d.Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:46:
Ik kan met de beste wil van de wereld geen chocola maken van de posts van mrxdream. Wat hij nu precies bedoelt met zn opmerkingen is mij niet duidelijk.
"When you grow up your heart dies"
Verwijderd
"When you grow up your heart dies"
Onzin. Er zijn objecten die verhuurd zelfs meer waard zijn dan leeg. Daarnaast is er nog de kwestie aanbod en acceptatie. Als hij een consumentenhypotheek heeft (die kans lijkt me groot gezien je verhaal) dan is er ook een huurbeding. Als er al toestemming van de bank is voor verhuur zal het alleen in het kader van de Leegstandswet zijn. In beide gevallen, toestemming of niet, heeft de verhuur in dit specifieke geval geen invloed op de marktwaarde, behoudens andere aspecten (kwaliteit bewoner, staat van onderhoud etc.). Eigenaar heeft meerdere mogelijkheden om je er uit te krijgen in voornoemde gevallen, hij heeft geen redenen om een bod van 60% marktwaarde te accepteren. Ik zie niet in waarom je spanning moet zetten op de goede relatie.ko9 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 19:52:
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het volgende:
Ik huur inmiddels ca. 3 jaar een woning, direct van de eigenaar die het destijds niet verkocht kreeg. Zelf destijds een eenvoudig contract opgesteld, alles verloopt vlekkeloos en hebben een prima zakelijke band met de verhuurder. Ik zit hier nog prima en ik zie eigenlijk geen reden om hier de komende jaren te vertrekken, en zover ik kan overzien zal de verhuurder niet meer willen terugkeren in dit huis (gezinsuitbreiding, langere tijd in buitenland). Daarnaast bevalt huren mij prima, als ik wil kan ik elk moment vertrekken mocht dat nodig zijn om wat voor reden dan ook.
Echter, nu het dilemma: Laatst sprak ik iemand en die zei dat het interessant kan zijn om de woning te kopen onder bezwaar van huur. Aangezien er nu huurders in de woning zitten (ik dus), is de woning ca 60% (?) van originele waarde waard. Ik zou het huis nu dus voor een zeer aantrekkelijke prijs kunnen kopen en er vervolgens op dezelfde manier van blijven genieten als dat ik nu doe (maar dan is het van mezelf).
Heeft iemand ervaring met kopen onder bezwaar van huurders, en specifiek in het geval dat je zelf de huurder bent? Geldt in dat laatste geval hetzelfde, of gaat een lagere verkoopprijs in dat geval niet meer op?
[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 24-07-2013 11:33 ]
PSN: Kjujay
Natuurlijk is zijn post kortzichtig, zijn hele visie is kortzichtig. Allemaal gebaseerd op zijn eigen situatie waar het hem kennelijk wel gelukt is een appartement te kopen zonder hypotheek. Niet willen inzien dat de meesten hier geen keuze in hebben en altijd aan een hypotheek of aan huur vast zitten omdat een huis simpelweg meer waard is dan zij in een paar jaar bij elkaar kunnen sparen. Voor de meesten is enkel als een bedelaar leven een optie om hun huis cash bij elkaar te sparen.Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:28:
Maar dan nog weet je niet precies hoeveel zijn appartement gekost heeft, hoe groot het is, wanneer hij het gekocht heeft, of hij dat zelf bij elkaar gespaard heeft of via een gift/erfenis andere hulp van familie of ouders. Het komt allemaal nogal kortzichtig van hem over, maar daar kun je dus niet over oordelen gezien de kwaliteit van de post en het gebrek aan informatie.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Niet alle 23 jarigen over een kam scheren he!sjaool schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:30:
Daar heb je gelijk in.![]()
Past dan wel bij de bravoure van zijn leeftijd denk ik.
Internet en TV is inderdaad met 75 euro ruim, gemeentebelastingen is met 25 euro naar mijn mening aan de lage kant als je daarin rioolheffing, afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelasting in mee neemt.Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:15:
[...]
Alles zit ruim, voor internet en TV heb ik ook 75 ingecalculeerd, en voor gemeentebelasting etc dacht ik 25. (+dus een potje onvoorzien in mijn vaste lasten) en in die vaste lasten zit nog een spaarpolis die naar ik verwacht in september/oktober word stopgezet). Als hier inderdaad word gesproken over huizen boven de 200K, en dat word gezien als norm, tja dan snap ik wel waarom gedacht word dat ik het niet eens een maand uit hou
@ Motrax: Eerst maar even zien wat het nieuwe salaris word hier. Heb het naar mijn zin.
Meeste mensen zijn op hun 23e pas klaar met studeren, zo niet later, en beginnen dan vaak met een studieschuld ipv spaargeld. Ik gok dat jij niet gestudeerd hebt, wil je een 90K (om maar wat te noemen) bij elkaar sparen op je 23e. Dan moet je al heel vroeg aan de bak en dan ook niet het minimum salaris verdienen. En bij je ouders wonen tot die tijd.Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:02:
dit is de allereerste keer dat ik hier bij tweakers wat in het forum plaatst, nu volg ik dit topic al erg lang. Wat mij opvalt is dat er ook echt niemand is (wat ik niet gelezen hebt) dat een huis koopt zonder hypo.
Wat ik veelal lees is vooral mensen <25 jaar willen erg veel en bovenaan hun budget zitten. Ik kan als ervaring delen wonen in een echte eigen woning <100K echt super lekker woont en als je voldoende spaart dan koop je iets leuks, en dan waardeer je het denk ik meer, als dat alleen het lenen. En ik kan je vertellen leven zonder hypo of huren... geeft echt rust!
Ik ben toch niet de enigste, of geef ik e beste tip van de eeuw?![]()
ps. ik ben 23
Hij is in ieder geval een 'job-hopper', of iets wat er op lijkt (of hij heeft bij een detacheerder gewerkt die kortstondige projecten doet, natuurlijk):!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:40:
[...]
Meeste mensen zijn op hun 23e pas klaar met studeren, zo niet later, en beginnen dan vaak met een studieschuld ipv spaargeld. Ik gok dat jij niet gestudeerd hebt, wil je een 90K (om maar wat te noemen) bij elkaar sparen op je 23e. Dan moet je al heel vroeg aan de bak en dan ook niet het minimum salaris verdienen. En bij je ouders wonen tot die tijd.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
[ Voor 67% gewijzigd door Kju op 24-07-2013 11:47 ]
PSN: Kjujay
Verwijderd
Degenen die dat altijd het hardst roepen zijn meestal de gevallen die wat minder representatief zijn: mensen die een significante erfenis hebben gekregen op een (te) vroeg moment, mensen die extreem lang hebben thuisgewoond terwijl ze al fulltime werkten, dat soort dingen. In zoverre geeft dit forum natuurlijk een extreem vertekend beeld van de gemiddelde huizenkoper.!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:40:
[...]
Meeste mensen zijn op hun 23e pas klaar met studeren, zo niet later, en beginnen dan vaak met een studieschuld ipv spaargeld. Ik gok dat jij niet gestudeerd hebt, wil je een 90K (om maar wat te noemen) bij elkaar sparen op je 23e. Dan moet je al heel vroeg aan de bak en dan ook niet het minimum salaris verdienen. En bij je ouders wonen tot die tijd.
Ben ik helemaal met je eens. Dit is precies de situatie waar wij ook in hebben gezeten. En dan vind ik het meer dan waard om een hypotheek te nemen voor een rijtjeshuis waar je nog jaren kan wonen.!null schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:59:
Klopt inderdaad wel.
Daarnaast moet ik zeggen dat wij eigenlijk helemaal geen interesse in een appartement hebben, en zo vele starters(?) met ons denk ik. We zitten namelijk al in een appartement. Ja dat is huur en geen koop. Maar als we dan een volgende stap gaan maken zal dat geen appartement zijn, dan heb ik namelijk hetzelfde als wat ik nu heb, behalve dan dat ik me ergens voor 30 jaar aan vast heb gelegd. (wat je wel weer kunt verkopen e.d. natuurlijk, maar het is neit echt een hele stap vooruit)
Gebrek aan informatie of gewoon informatie waar wij niks mee te maken hebben? Ik persoonlijk vind dat niks toevoegen aan het feit dat dit ook een aanpak zou kunnen zijn. Genoeg sparen om je huis contant te betalen.Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:28:
Maar dan nog weet je niet precies hoeveel zijn appartement gekost heeft, hoe groot het is, wanneer hij het gekocht heeft, of hij dat zelf bij elkaar gespaard heeft of via een gift/erfenis andere hulp van familie of ouders. Het komt allemaal nogal kortzichtig van hem over, maar daar kun je dus niet over oordelen gezien de kwaliteit van de post en het gebrek aan informatie.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq