@Coaszter, garant staan doen ze toch echt niet meer is de boodschap die wij krijgen. Sowieso valt er ook weinig garant te staan. M'n ouders hebben ook niet zo'n fantastische hypotheek. En als ze al een beetje geld hebben kunnen ze dat beter aan je geven / onderhands lenen.
Workaholic schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:54:
Vervelend situatie, maar misschien beter om een half jaar tot een jaar nog even te blijven huren en te zorgen voor een representatief inkomstenpatroon? Eventueel ook sparen ernaast voor een mogelijke gap die er blijft of als geld voor de nieuwbouw/inrichting.
Dat is inderdaad het enige alternatief, waardoor we dit project juist aan ons neus voorbij moeten laten gaan. Dit terwijl het juist een ontzettend verstandige aankoop zou zijn. Courante woning met weinig risico en lage lasten. Daarnaast hebben we enorm de behoefte naar een huis met iets meer ruimte en een tuin, ook vanwege plannen voor gezinsuitbreiding. Onze eisen zijn ook helemaal niet gek.
Sparen doen we ook als een malle, daarom gaat er veel eigen geld in. En zal er nog meer in gaan.
Zelf zou ik het niet prettig vinden om naast een hypotheek ook nog een lening te hebben bij mijn famileleden.
Maar dat is een persoonlijke mening.
Dat vind ik ook niet erg prettig nee. M'n vriendin en ik lossen altijd onze zaken volledig zelfstandig op. Maarja, als we geen alternatieven hebben....
Imho vraag ik me ook af of je geen geld doet weggooien als je gaat verhuizen naar een nieuwbouw woning die 0,0 extra opties heeft + standaard afwerking. Dat ga je in de toekomst dan alsnog doen tegen een vaak hoger tarief en mogelijk bepaalde zaken vervangen (geen goede investering lijkt me).
Ik neem aan dat je het alleen over de badkamer en keuken hebt? De overige opties zijn niet zo relevant. Dakkapel of uitbouw kost in de optie net zoveel als het later doen. Zelfde voor extra dakraampje, of kraantje aan de buitenmuur. Dat soort dingen kun je zelfs goedkoper doen dan in de optielijst.
Echter de keuken en de badkamer die bij de prijs in zitten zijn wel vrij basic. Maar basic is goed genoeg voor ons. Het zal sowieso beter zijn dan onze badkamer nu, die ook al prima functioneert. De inbouwkeuken zal er voor zorgen dat wij wat apparatuur uit het huurhuis kunnen verkopen. We zullen wel wat leukers als blad of keukenkastjes kunnen wensen, maar dat kunnen we later nog wel zelf doen.
Geld weggooien is het ook niet. Deze woningen zullen in trek blijven mede dankzij de locatie. Zelfs in deze tijden moet er voor worden geloot. En mochten ze alsnog zakken dan is het weinig risico, gezien we niet direct onderwater staan vanwege het eigen geld.
Uiteindelijk is het zo dat de lage maandlasten maar een klein beetje hoger zijn dan nu, en dan gaan we van een 100 jaar oud slecht geisoleerd appartement, naar een moderne gezinswoning met tuin op het zuiden.
Sowieso vraag ik me af of nieuwbouw een goede aankoop is in deze markt. De projecten die ik hier voorbij zien komen zijn duurder dan bestaande bouw, zeker als je hierbij rekening moet houden met extra kosten voor inrichting, vloer, keuken/badkamer etc.
Keuken en badkamer zitten erin, maar verder zijn er wel extra kosten ja. Het is echter al met al een heel erg betaalbare woning, het enige vergelijkbare is of veel ouder, of in Almere o.i.d. En er moet vaak dan minstens hetzelfde aan gebeuren als een nieuwe woning. Heb ook nog eens gekeken naar een 140 jaar oud erg mooi huis met grote schuur erachter, juist heel landelijk, maar daar moest dan nog zoveel aan gebeuren.
PS: Eventueel een andere woning huren om toch wat groter te wonen, er staan hier bijvoorbeeld diverse huurwoningen te huur welke niet verkocht kunnen worden. Dan heb je ook een woonhuis maar dan zonder hypotheek

Dan zou ik nog veel duurder uit zijn, om dan ook nog eens het jaar erop alsnog te kopen. Dus dan blijven we lekker zitten. We zitten op zich prima, maar we hebben wel meer wensen.
[
Voor 5% gewijzigd door
!null op 18-07-2013 14:16
]