Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.848 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
Je bepaalt het zelf uiteindelijk. Alles waar je geen discussie over wilt (je noemt de belangrijkste dingen zelf al) zet je er op. Realiseer je wel dat over een paar jaar hele specifieke dingen niet relevant meer zijn, die zul je dan actief moeten bijhouden in een 'codicil' of aanvulling.

Testament is zinvol tenzij je wilt dat alles volgens de standaard formule in de wet wordt overgedragen aan familie. Het kan dan gebeuren dat als jij dood gaat je vriendin/vriend het huis moet verkopen en de helft van de inboedel verliest. Een zgn dubbel verlies ontstaat dan. Veelal kiezen mensen er voor dit af te dichten met een levensverzekering + kruislings testament. Eerst partner, dan na overlijden partner, familie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Motrax schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 07:21:
Ff een stomme vraag? Hoe doe je dat met gas/water/licht/tv/internet?

We hebben waarschijnlijk 1-2 maanden dat we nog in het oude huis zitten (appartement van de woningbouw) voordat we naar ons nieuwe huis gaan.

Gewoon aangeven bij de leveranciers? Want bijvoorbeeld de verhuisservice van Eneco gaat er blindelings vanuit dat je in 1x keer overgaat lijkt het wel...
Waarom bel je ze niet even? tv/internet zou ik trouwens niet relevant vinden in deze, die heb je nog niet nodig op beide locaties toch? GWE natuurlijk wel.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:26

johnwoo

3S-GTE

Aghanim schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 08:09:
Als gevolg van de aankoop van een huis gaan wij een samenlevingscontract op laten stellen. Nu hebben we hierbij de keuze om ook een testament te laten maken. In de bijgevoegde documentatie wordt vrij duidelijk geïmpliceerd dat je ook een testament op moet laten maken met als voornaamste reden het bezit van het huis wanneer een van ons overlijdt. Het lijkt mij dat we dus een testament op moeten laten maken?

[...]
Testament lijkt me ook wel logisch. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap is de partner (als er verder niets wordt geregeld zoals in een testament) automatisch de erfgenaam, dus levert dat voor het huis geen problemen op. Bij een samenlevingscontract is dat niet zo - dan zouden waarschijnlijk je ouders erfgenaam zijn (van beide kanten). Dat kan natuurlijk wel problemen opleveren mocht een van jullie komen te overlijden en de ouders (erfgenamen) willen verkopen terwijl de "langstlevende" wil blijven zitten. Makkelijkste manier om die problemen te voorkomen is dan een testament waarin je vastlegt wie jouw deel van het huisbezit erft (waarschijnlijk je partner dus).

[edit] Oeps, eerst de paar posts op de volgende pagina ook lezen; wat NiGeLaToR zegt dus.

[ Voor 31% gewijzigd door johnwoo op 17-07-2013 09:04 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Motrax schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 07:21:
Ff een stomme vraag? Hoe doe je dat met gas/water/licht/tv/internet?

We hebben waarschijnlijk 1-2 maanden dat we nog in het oude huis zitten (appartement van de woningbouw) voordat we naar ons nieuwe huis gaan.

Gewoon aangeven bij de leveranciers? Want bijvoorbeeld de verhuisservice van Eneco gaat er blindelings vanuit dat je in 1x keer overgaat lijkt het wel...
Eneco kun je gewoon even bellen en de diverse datums aangeven. Snappen ze prima, heb je tijdelijk even twee adressen op 1 contract :)
Water is afhankelijk van de leverancier, maar mag ook geen probleem vormen.
Internet (Ziggo in mijn geval) heeft eigenlijk alleen invloed voor het evt vaste telefoniedeel. Als je kabelmodem geregistreerd is meldt het zich vanzelf weer opnieuw aan. Ik zat op een gegeven moment met het effect dat ik in onze oude woning in Den Haag ineens mijn nieuwe telefoonnummer (073) in gebruik had :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij is zolang er geen sprake is van kinderen een testament niet noodzakelijk. In het samenlevingscontract kan een zogenaamd 'verblijvingsbeding' worden opgenomen.
Hierin staat dat de langstlevende het recht heeft om in de woning te blijven wonen.

Voorbeeld:
Bij overlijden van één van partijen gedurende de samenwoning (dan wel in de periode voorafgaand aan de samenwoning), zonder achterlating van afstammelingen, zullen de gemeenschappelijke goederen, waaronder de gemeenschappelijke woning, verblijven aan de langstlevende van hen.
De langstlevende is niet verplicht de waarde van hetgeen deze op grond van voormeld verblijvingsbeding zal verkrijgen, te vergoeden aan de erfgenamen van de overledene.
De langstlevende is verplicht om het aandeel van de ander in de geldleningen met betrekking tot de aan hem verbleven goederen geheel over te nemen.
De langstlevende is verplicht de erfgenamen van de overledene te vrijwaren voor alle aanspraken van de schuldeisers terzake van de voorbedoelde geldleningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 18:50
Hier een kleine update:
Ik zag dat er in Hasselt (tussen Zwartsluis en Zwolle). Ideaal voor mij en mijn vriendin een nieuwbouw project gestart is: www.ewoning.nl. De verkoop is inmiddels begonnen. De huizen zijn wel naar mijn smaak. Alleen hoe gaat zoiets in zijn werking? Ik heb al via de site geprobeerd de brochure te downloaden, maar kreeg hier een foutmelding. Heb daarom een e-mail gestuurd (was vannacht 2 uur) met de vraag of ik de brochure digitaal kon krijgen.
Maar wat is de stap ernaa?

Inmiddels ben ik bezig met het aanvragen van een levensverzekering, omdat ik chronisch ziek ben kon dit wel eens een tijdje gaan duren. Vandaar dat de hyptoheekadviseur adviseerde om alvast een levernsverzekering aan te vragen. De status is nu dat ze bij mijn arts (heb goedkeuring ondertekend) wat vragen gaan neerleggen om te beantwoorden.

Is het in dit stadium al interessant om een afspraak te maken met makelaar voor info over het project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou gewoon bellen. En de eerste vraag is of er nog iets beschikbaar is, wat er dan beschikbaar is en dat dat moet kosten. Daarna zie je wel verder. Evt bezichtiging, al is het de bouwplaats, altijd doen. Weet je ook wat je uitzicht is of wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Binnetie schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:35:
Hier een kleine update:
Ik zag dat er in Hasselt (tussen Zwartsluis en Zwolle). Ideaal voor mij en mijn vriendin een nieuwbouw project gestart is: www.ewoning.nl. De verkoop is inmiddels begonnen. De huizen zijn wel naar mijn smaak. Alleen hoe gaat zoiets in zijn werking? Ik heb al via de site geprobeerd de brochure te downloaden, maar kreeg hier een foutmelding. Heb daarom een e-mail gestuurd (was vannacht 2 uur) met de vraag of ik de brochure digitaal kon krijgen.
Maar wat is de stap ernaa?

Inmiddels ben ik bezig met het aanvragen van een levensverzekering, omdat ik chronisch ziek ben kon dit wel eens een tijdje gaan duren. Vandaar dat de hyptoheekadviseur adviseerde om alvast een levernsverzekering aan te vragen. De status is nu dat ze bij mijn arts (heb goedkeuring ondertekend) wat vragen gaan neerleggen om te beantwoorden.

Is het in dit stadium al interessant om een afspraak te maken met makelaar voor info over het project?
Misschien is een beetje inside info wel nuttig. Dat project in Hasselt loopt nog voor geen ene meter. De gemeente wil graag veel geld verdienen aan de grond dus de kavels zijn nauwelijks groter dan de huizen. Je piest vanuit de achterdeur over je tuinhek heen zullen we maar zeggen.
Ga er eens kijken dan begrijp je wel wat ik bedoel er staan ondertussen al wat woningen en laat ik het zo zeggen ik heb er niet gekocht en met een hele goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de tip! Ik kom er vandaag langs dus ik ga eens kijken. Ben erg benieuwd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Aghanim schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 08:09:
Mij interesseert het niets wie de kleinere spullen neemt als we uit elkaar zouden gaan maar spullen als een bank, TV, Xbox en mijn mountainbike houd ik graag zelf . Hoe concreet en gedetailleerd moet je dit dan doen?
Vergis je niet: een bank, tv, mountainbike of whatever zijn allemaal spullen die simpel weer aan te schaffen zijn... Het wordt pas vervelend als je dan ex bv de trouwring of foto's van je overleden moeder gaat opeisen.

In mijn ogen wil je ook (en misschien wel met name) persoonlijke dingen omschrijven..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Daar zijn toch constructies voor? Ik bedoel: mijn ouders hebben in hun testament iets staan over dat hetgeen door ons georven wordt, van ons persoonlijk wordt en dat partners daar geen aanspraken op kunnen maken. Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet, maar het schijnt te werken ondanks dat ik in gemeenschap van goederen getrouwd ben.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:12
Morgen heb ik de overdracht van m'n nieuwe appartement, en dan zullen we een heleboel moeten klussen.

Ik heb de makelaar gevraagt om een leidingschema, maar die hebben ze niet. Wij hebben dus geen idee hoe het allemaal in elkaar zit. Hebben jullie tips over wat we hier mee moeten doen? Wie zou dit kunnen hebben of hoe komen we anders achter alle technische details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:30
metaaldetector
Heb werkelijk nog nooit een leidingschema gezien.
Nog nooit nieuwbouw gekocht btw

[ Voor 75% gewijzigd door rinkel op 17-07-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
TheJVH schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:55:
Morgen heb ik de overdracht van m'n nieuwe appartement, en dan zullen we een heleboel moeten klussen.

Ik heb de makelaar gevraagt om een leidingschema, maar die hebben ze niet. Wij hebben dus geen idee hoe het allemaal in elkaar zit. Hebben jullie tips over wat we hier mee moeten doen? Wie zou dit kunnen hebben of hoe komen we anders achter alle technische details?
Als je de installateur kunt achterhalen, zij hebben vast tekeningen. Mooiste zouden revisietekeningen zijn, maar werktekeningen helpen je ook al een heel eind.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
ATS schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:07:
Daar zijn toch constructies voor? Ik bedoel: mijn ouders hebben in hun testament iets staan over dat hetgeen door ons georven wordt, van ons persoonlijk wordt en dat partners daar geen aanspraken op kunnen maken. Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet, maar het schijnt te werken ondanks dat ik in gemeenschap van goederen getrouwd ben.
Dat heet "koude uitsluiting". Als ik het me goed herinner hadden wij dat ook opgenomen in onze testamenten.

Bij bestaande bouw kun je het bij de buren proberen, maar ik geef je weinig kans.

Gezond verstand, voorzichtigheid en een leidingzoeker kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als het een nieuwbouwappartement is, krijg je als het geod is een oplevermap met alles er in. Of daar het leidingenschema in staat weet ik niet. Maar dat weet de aannemer wel - die moet je dat spul wel kunnen geven. Is ook niks voor een makelaar om daar achteraan te gaan trouwens - die houdt zich bezig met in- en verkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Laatst online: 15:08
Goed, voorlopig koopcontract ondertekend en vrijdag de offerte voor de hypotheek tekenen.

Dan kom ik uit op het volgende punt, de ORV. Ik heb een lastige BMI (35) en ik doe aan chronische hyperventilatie waar ik in augustus voor wordt behandeld. Mij is aangeraden om bij Reaal of Dela een ORV af te sluiten omdat zij snel en relatief makkelijk mensen accepteren.

Nu is het rare dat als ik bij Reaal wil ik vast zit aan een tussenpersoon a €150-195 en bij Dela kan het volgens mij rechtstreeks a €18,50 (distributiekosten oid). Ergens heb ik ook gelezen dat het AFM wil dat verpandde ORVs alleen via een tussenpersoon kunnen oid, ik kan daarvan alleen de bron niet meer vinden.

Dela roept dat het zou moeten kunnen maar dat werd niet echt met volle overtuiging geroepen. Weet iemand of dit goed zit?

Ik ga sowieso beide tegelijkertijd aanvragen om te kunnen vergelijken (waarschijnlijk na een keuring). Beide zou ik binnen 30 dagen moeten kunnen opzeggen zonder kosten. Iemand daar nog ervaring mee (ivm de hoogstwaarschijnlijke keuring)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat zegt je hypotheekadviseur en kun je zonodig niet via hem ook die ORV afsluiten?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Hypotheekadviseur is een bank die alleen bij een specifieke aanbieder ORVs vandaan haalt en kan/wil niet adviseren over andere aanbieders. De specifieke aanbieder is stervens duur dus daar ga ik niet zomaar mee in zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsja, ik heb ook een hoog BMI. Mijn hypotheekadviseur deed gewoon zaken met Dela en heeft daarlangs dus ook mijn verzekering afgesloten, maar ik heb om eerlijk te zijn geen idee of je dat al dan niet af kan handelen zonder tussenpersoon. Dat gezegd hebbende: je hypotheekadviseur zou dát in elk geval wel moeten weten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
JAHRASTAFARI schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:38:
Ben momenteel in afwachting van een taxatie van mijn huis, en deze taxatie is allesbepalend voor het kunnen krijgen van een hypotheek. Moet 362.000 kunnen lenen, en daarvoor was een taxatie nodig van 348.000. Hoe reeel is dat, ervan uitgaande dat ik het huis in 2007 heb gekocht voor kaal 350.000 euro en nog zelf er zo'n 60.000 in heb gestoken (keuken, vloeren, stucwerk, zonwering, bestrating, tuin).

OMG wat is dit spannend.... Als het niet lukt, moet ik het huis te koop zetten en moet ik maanden wachten met de verkoop en zit dan met mijn ex in een huis....
Damn, de hypotheker komt met een taxatie (op afstand) uit op 320.000 marktwaarde, dus krijg ik max. 105% = 336.000 euro.... Heb dan ook de caravan al te koop gezet.

Zou dit naar 330 - 335 te tillen zijn als zo iemand langs komt? Of is dit hopeloos?

Verder vraag ik mij af of ik niet naar een hele andere partij moet gaan, bijv. de Rabobank? Kunnen die deze bestaande hypotheek overnemen (Quion/Falcon dochter van Fortis) of hoe gaat dat? En dan met hen een deal sluiten?

Hopeloze kutcrisis.... :( Mijn huis en alles wat ik erin gestoken heb sinds 2007 met een ton in waarde verminderd. Al het "carriere" gedoe totaal voor niets geweest, alles door de drain als ik het huis niet kan overnemen.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Morgen hebben we een afspraak bij de makelaar voor dat project in Hasselt. Er staan daar al een aantal woningen, maar dat zijn grotere woningen. Ben gewoon benieuwd naar de brochure. Wat zijn al dingen waar je op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

JAHRASTAFARI schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:38:
[...] moet ik het huis te koop zetten en moet ik maanden wachten met de verkoop en zit dan met mijn ex in een huis...
Ik vrees dat je niet de enige bent. Een relatietherapeut is vast goedkoper. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:22:

Hopeloze kutcrisis.... :( Mijn huis en alles wat ik erin gestoken heb sinds 2007 met een ton in waarde verminderd. Al het "carriere" gedoe totaal voor niets geweest, alles door de drain als ik het huis niet kan overnemen.... :/
Je frustratie is exemplarisch voor de situatie in de markt. Rommelen met de taxatie werd in de 'hoogtijdagen' uiteraard aan de lopende band gedaan - taxateurs vroegen bij binnenkomst 'wat heb je nodig' en maakten er een mooi verhaal van. Nu worden taxaties in veel gevallen getoetst door een losstaand bedrijf. Een taxatie die te veel afwijkt krijgt een herkansing, een taxateur met veel herkansingen verliest z'n taxateursstatus.

Dus, het goede nieuws is dat je huis wordt getaxateerd volgens de marktwaarde. Het slechte nieuws voor jou is dat het niet genoeg kan zijn. Als je huis binnen tiptop is kan het wat hoger uitvallen, maar als je echt op het hoogste moment je huis gekocht hebt zit er best een kans in dat als het nu realistisch gezien moet verkopen de prijs gewoon lager is en je het niet rond krijgt om hoger te financieren. Als je het nu toch al alleen kunt betalen kun je wellicht voor 'the time being' een regeling treffen met je ex, huis blijft op zijn/haar naam staan, jij woont er in en zij huurt elders. ofzo.

Het is geen handige tijd om je relatie te beindigen, hoe cru ook, het is potentieel financieel zowaar een groter drama dan relationeel bezien. Heeft wmbt weinig te maken met je carriere - dat gaat er juist voor zorgen dat je niet tot je 65 67 70e werkt voor je oude schulden - je kunt hier in een paar jaar in ieder geval wel uit komen.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-07-2013 07:17 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
[...]
Damn, de hypotheker komt met een taxatie (op afstand) uit op 320.000 marktwaarde, dus krijg ik max. 105% = 336.000 euro.... Heb dan ook de caravan al te koop gezet.

Zou dit naar 330 - 335 te tillen zijn als zo iemand langs komt? Of is dit hopeloos?

Verder vraag ik mij af of ik niet naar een hele andere partij moet gaan, bijv. de Rabobank? Kunnen die deze bestaande hypotheek overnemen (Quion/Falcon dochter van Fortis) of hoe gaat dat? En dan met hen een deal sluiten?

op de rant gaan we maar even niet in. Maar kun je de zaak niet een beetje rekken en in de tussentijd je helemaal de blubber werken en niets uitgeven? 15k moet toch te overbruggen zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 23:09
Misschien kan je geholpen worden door een lening bij een vriend/familielid?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 13:29

Kju

NiGeLaToR schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 07:13:
[...]

Je frustratie is exemplarisch voor de situatie in de markt. Rommelen met de taxatie werd in de 'hoogtijdagen' uiteraard aan de lopende band gedaan - taxateurs vroegen bij binnenkomst 'wat heb je nodig' en maakten er een mooi verhaal van.
De crisis heeft daar niets aan veranderd. De gemiddelde hypotheekadviseur weet altijd wel een taxateur te vinden die wel de benodigde waarde wil opschrijven. Er zijn dus net zo veel rommelaars...
Nu worden taxaties in veel gevallen getoetst door een losstaand bedrijf. Een taxatie die te veel afwijkt krijgt een herkansing, een taxateur met veel herkansingen verliest z'n taxateursstatus.
Nope, taxateurs moeten hun rapporten verplicht laten toetsen aan uniformiteit. In de praktijk komt het er op neer dat iemand achter een bureau met een checklist gaat kijken of de taxateur alle vragen op een uniforme manier heeft ingevuld en of alle dossierstukken en referentieobjecten zijn bijgevoegd. Er wordt niet gekeken naar de waarde tenzij, en dat komt echt haast nooit voor, het object kort daarvoor door een andere taxateur is getaxeerd en de marktwaarden toevallig erg veel van elkaar afwijken.
De taxateur moet hooguit verklaren waarom zijn waarde, als dat zo is, afwijkt van de modelwaarden, wat een heel onzinnig principe is. Een taxateur die een woning heeft opgenomen en rekening houdt met de werkelijke staat moet verklaren waarom een computermodel het fout heeft... De modelwaarderapporten zijn in de regel onbetrouwbaar en zijn altijd heel eenvoudig te weerleggen.
Een taxateur met veel herkansingen die z'n status verliest? Gebeurt vrijwel nooit. Het is altijd een berisping. Je moet het echt bont maken willen ze je je bevoegdheden afnemen..

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Als ik dit zo lees dan zou de beste optie zijn om je domweg uit de situatie te werken. Daarvoor is het wel nodig dat je ex mee wilt werken en iets langer op haar centen wil wachten danwel risico wil lopen tegen <vul in voordeel voor haar>.

Je hebt een mooi inkomen, mooie duurzame consumentengoederen en een beperkt financieel gat.

Je zou met haar afspraken op schrift kunnen stellen die erop neerkomen dat je je het komende jaar helemaal het blubber gaat werken, jezelf op een minimum uitgavenpatroon zet, alle duurzame spullen van waarde verkoopt (caravan, auto, verzameling, gadgets), etc. Om jezelf scherp te houden zoek je in je eigen kring een coach die je scherp houdt.

Daarmee zou je in een enkel jaar enkele tienduizenden euro's moeten kunnen vrijspelen. Een periode van een jaar is vergelijkbaar met de tijd die het zou kosten om tot verkoop van de woning te komen.

Het enige lastige in dit verhaal is hoe je een mogelijke verdere daling van de woningmarkt wilt meenemen. Dit beinvloedt namelijk zowel de mogelijke financiering alswel winst/verlies verdeling voor de partners. De kapitaalsopbouw moet sneller dan de waardedaling.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 18-07-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@JAHRASTAFARI: Gewoon een hypotheek nemen voor 336k tegen variabele rente a 3% en voor het overige een PL nemen. Verschil van variabele rente en 10 jaar vast is 1%. Voor je 3600 aan rente moet betalen voor die PL kan je bij 10% rente alsnog 33k geld lenen om dezelfde lasten te hebben als 10 jaar vast 4% rente met een hypohteek van 336k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Geen hypotheekverstrekker die akkoord zal gaan met zo'n constructie. Die willen dekking zien voor het gehele bedrag zonder andere leningen. Hooguit dat hij een onderhandse (achtergestelde) lening regelt. Dat zou eventueel ook zijn ex kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 18-07-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Damn, de hypotheker komt met een taxatie (op afstand) uit op 320.000 marktwaarde, dus krijg ik max. 105% = 336.000 euro....
Rotsituatie... Sterkte..

Je gaat uit elkaar gaf je aan, je hebt verder niet te maken met partneralimentatie? Dat scheelt nl. ook aanzienlijk op het max te lenen bedrag.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
Nee gelukkig geen partneralimentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Grrr, hypotheek bij Syntrus-Achmea is afgewezen. :( Ze vielen over mijn inkomen als ondernemer "want als iemand dat verdient, kan dat net zo goed volgend jaar 0 zijn". :/ Beetje raar natuurlijk, want ik heb 5 jaarrekeningen overhandigd en daaruit kunnen ze zien dat mijn omzet en winst best stabiel is (al jaren nagenoeg hetzelfde). Plus dat iemand die in loondienst is en ook zomaar ontslagen is en met een korte WW kan die persoon ook zomaar op 0 zitten.

Nu snel elders een aanvraag indienen en hopelijk accepteren ze ons daar wel. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek19
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05-2021
Tja, wij zitten ook te wachten op bericht van de bank...hopelijk komt er vandaag of morgen een positief bericht. Wel spannend allemaal!
Dan nog een dikke maand wachten op de overdracht en dan heb ik eindelijk een eigen huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 20-09 20:32
Wij hebben weer de zoveelste 'nee' gekregen :(

Er valt gewoon helemaal niets te doen buiten de NHG regels om. Een hypotheek buiten de NHG lijkt simpelweg niet te bestaan.
Ik heb een vaste baan, mijn vriendin echter niet. Zij heeft flexibel inkomen. Dan gaan ze kijken naar het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar, met als maximum het laatste jaar (2012). Laten we in 2012 nou zijn teruggekomen van een grote reis, en hierdoor alleen hebben kunnen werken in November en December van 2012. Dus ja, het rekensommetje gemiddelde afgelopen 3 jaar maar maximum van 2012 komt dus op een belachelijk laag inkomen uit. Dat mijn vriendin nu al vele malen meer als inkomen heeft in 2013 maakt dus helemaal niet uit. Wordt echt totaal niet meegenomen vanwege de regels.
Nou leggen wij ook nog een hoop eigen geld in. Geeft ook al aan dat er meer inkomen is en dat we met geld om kunnen gaan. Maar dat eigen geld wordt gewoon afgetrokken van het te lenen bedrag, en klaar is klees. Boeit totaal niet, ook al betalen we meer dan 10% van het hypotheekbedrag zelf, maakt geen indruk.

We kijken niet eens naar een huis wat het maximaal aan ons maandelijks budget zit. We kijken naar een zeer betaalbaar huis, wat qua hypotheeklasten slechts 200 euro hoger uit zou komen dan de goedkope huur van het appartement waar we nu zitten. De overige lasten zullen ook nauwelijks stijgen, want we wonen nu in een 100 jaar oud appartement, en hebben straks een groter maar beter geisoleerd huis.
Het gaat om een nieuwbouwhuis. We moeten binnenkort tekenen, al zal er een clausule in zitten om onder voorbehoud van financiering te tekenen, wat ons na het tekenen nog 2 maanden geeft als het goed is. Maar op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en er vanaf zien.
Het stomste van alles is nog wel dat als dat nieuwbouwproject enkele maanden wordt uitgesteld (de start van de bouw) dat we het dan wel kunnen betalen. Want hee, volgend jaar kun je namelijk weer het domme rekensommetje doen van het gemiddelde over de afgelopen drie jaar met als maximum het laatste jaar, en dan komt er (heel verrassend :,) ) een veel hoger inkomen uit voor mijn vriendin, en kunnen gewoon zonder gezeik deze lage hypotheek afsluiten.

We komen dus iets van 20K te kort, omdat de banken denken dat mijn vriendin maar 3000 euro per jaar verdient :( zouden ze haar actuele inkomen meerekenen, dan zouden we meer dan genoeg kunnen lenen, wat we niet eens allemaal zouden gebruiken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

@!null
Klink heel erg bekend, echter dan over het jaar 2006, vrouw had een jaarcontract (met intentieverklaring), maar Nee, we mochte alleen haar "stagevergoeding" van 2005 en wat maandjes werk meenemen in de berekening.
Uiteindelijk alles wel voor elkaar gekregen, maar dan zouden we aan het einde van de rit (na inrichting, keuken, badkamer, vloer) ook echt op 0 uitkomen. Ook nog een auto van 13 jaar oud voor de deur die ieder moment vervangen diende te worden. De hypotheekadviseur gaf ons het gevoel dat we ons tot ons nek aan toe in de schulden gingen stoppen die we nooit meer te boven zouden komen.

Uiteindelijk is onze hypotheek "natuurlijk" de boeken en de statistieken ingegaan als "Tophypotheek" (we zaten immers tot ons nek in de schulden), maar 6 maanden later hadden we eigenlijk alle schaapjes al op het droge.

Achteraf gezien een spannende tijd, en het muntje viel voor ons met geluk de op de juiste kant. Achteraf ontzettend blij dat het op deze manier gebeurde.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, zo zie ik het nu ook een beetje. En het zal ook wel degelijk krap zijn. Enige opties/meerwerk aan het huis zal gewoon niet gedaan worden. Gewoon geen enkele optie. Het huis zal zo goedkoop mogelijk gedaan worden qua vloerbedekking en muren. Al het fatsoenlijke meubulair wat we nu hebben gaat gewoon 1 op 1 over, niks nieuws kopen. Tuin zal geen prioriteit hebben.
Maar als we daar dan eenmaal zouden komen te zitten, zitten we goed, met belachelijk lage maandlasten voor een dergelijk groot huis (gewone gezinswoning, aardige tuin op het zuiden).
Dus dan zullen we het wel weer ruim hebben.
Ik denk echter dat we het resterende gat middels de familie op moeten gaan lossen (en die hebben ook niet allemaal de loterij gewonnen). Als dat al lukt zijn er nog wat hindernissen. Het moet natuurlijk een schenking zijn, want wanneer je een lening aangaat bij je familie, ziet de bank dat uiteraard ook als maandlast. Vervelende van familie is echter dat ze geen zin hebben om zoals de bank 30 jaar op hun geld te wachten, die willen uiteraard een kortere looptijd. Dat gooit je maandelijkse lasten wel weer wat omhoog.
De lasten voor het huis zelf zijn echter prima te dragen. Ook als er wat mis gaat en er nog maar 1 inkomen is (hoeft niet eens fulltime te zijn), zullen de lasten nog te dragen zijn. Dat is ook ons uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vervelend situatie, maar misschien beter om een half jaar tot een jaar nog even te blijven huren en te zorgen voor een representatief inkomstenpatroon? Eventueel ook sparen ernaast voor een mogelijke gap die er blijft of als geld voor de nieuwbouw/inrichting.

Zelf zou ik het niet prettig vinden om naast een hypotheek ook nog een lening te hebben bij mijn famileleden.
Maar dat is een persoonlijke mening.

Imho vraag ik me ook af of je geen geld doet weggooien als je gaat verhuizen naar een nieuwbouw woning die 0,0 extra opties heeft + standaard afwerking. Dat ga je in de toekomst dan alsnog doen tegen een vaak hoger tarief en mogelijk bepaalde zaken vervangen (geen goede investering lijkt me).

Sowieso vraag ik me af of nieuwbouw een goede aankoop is in deze markt. De projecten die ik hier voorbij zien komen zijn duurder dan bestaande bouw, zeker als je hierbij rekening moet houden met extra kosten voor inrichting, vloer, keuken/badkamer etc.

PS: Eventueel een andere woning huren om toch wat groter te wonen, er staan hier bijvoorbeeld diverse woningen te huur welke niet verkocht kunnen worden. Dan heb je ook een woonhuis maar dan zonder hypotheek ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 18-07-2013 13:57 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
!null schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:24:
Wij hebben weer de zoveelste 'nee' gekregen :(
Mijn schoonvader wilde wel borg staan bij onze aanvraag. De bank accepteerde dit. Dit moest dan een eerstegraads familielid zijn en verder natuurlijk aan de voorwaarden voldoen. Wel is diegene dan hoofdelijk aansprakelijk voor de hele lening, dus het heeft nogal consequenties. Uiteindelijk bleek het bij ons niet nodig maar die optie was er wel. Je kan diegene dan ontslaan uit de aansprakelijkheid als jullie wel kunnen aantonen dat jullie het zelf kunnen dragen (conform de acceptatiecriteria). Dit kost dan wel weer geld, maar als het net datgene is wat de bank over de streep kan trekken wellicht het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Coaszter, garant staan doen ze toch echt niet meer is de boodschap die wij krijgen. Sowieso valt er ook weinig garant te staan. M'n ouders hebben ook niet zo'n fantastische hypotheek. En als ze al een beetje geld hebben kunnen ze dat beter aan je geven / onderhands lenen.
Workaholic schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:54:
Vervelend situatie, maar misschien beter om een half jaar tot een jaar nog even te blijven huren en te zorgen voor een representatief inkomstenpatroon? Eventueel ook sparen ernaast voor een mogelijke gap die er blijft of als geld voor de nieuwbouw/inrichting.
Dat is inderdaad het enige alternatief, waardoor we dit project juist aan ons neus voorbij moeten laten gaan. Dit terwijl het juist een ontzettend verstandige aankoop zou zijn. Courante woning met weinig risico en lage lasten. Daarnaast hebben we enorm de behoefte naar een huis met iets meer ruimte en een tuin, ook vanwege plannen voor gezinsuitbreiding. Onze eisen zijn ook helemaal niet gek.
Sparen doen we ook als een malle, daarom gaat er veel eigen geld in. En zal er nog meer in gaan.
Zelf zou ik het niet prettig vinden om naast een hypotheek ook nog een lening te hebben bij mijn famileleden.
Maar dat is een persoonlijke mening.
Dat vind ik ook niet erg prettig nee. M'n vriendin en ik lossen altijd onze zaken volledig zelfstandig op. Maarja, als we geen alternatieven hebben....
Imho vraag ik me ook af of je geen geld doet weggooien als je gaat verhuizen naar een nieuwbouw woning die 0,0 extra opties heeft + standaard afwerking. Dat ga je in de toekomst dan alsnog doen tegen een vaak hoger tarief en mogelijk bepaalde zaken vervangen (geen goede investering lijkt me).
Ik neem aan dat je het alleen over de badkamer en keuken hebt? De overige opties zijn niet zo relevant. Dakkapel of uitbouw kost in de optie net zoveel als het later doen. Zelfde voor extra dakraampje, of kraantje aan de buitenmuur. Dat soort dingen kun je zelfs goedkoper doen dan in de optielijst.
Echter de keuken en de badkamer die bij de prijs in zitten zijn wel vrij basic. Maar basic is goed genoeg voor ons. Het zal sowieso beter zijn dan onze badkamer nu, die ook al prima functioneert. De inbouwkeuken zal er voor zorgen dat wij wat apparatuur uit het huurhuis kunnen verkopen. We zullen wel wat leukers als blad of keukenkastjes kunnen wensen, maar dat kunnen we later nog wel zelf doen.

Geld weggooien is het ook niet. Deze woningen zullen in trek blijven mede dankzij de locatie. Zelfs in deze tijden moet er voor worden geloot. En mochten ze alsnog zakken dan is het weinig risico, gezien we niet direct onderwater staan vanwege het eigen geld.
Uiteindelijk is het zo dat de lage maandlasten maar een klein beetje hoger zijn dan nu, en dan gaan we van een 100 jaar oud slecht geisoleerd appartement, naar een moderne gezinswoning met tuin op het zuiden.
Sowieso vraag ik me af of nieuwbouw een goede aankoop is in deze markt. De projecten die ik hier voorbij zien komen zijn duurder dan bestaande bouw, zeker als je hierbij rekening moet houden met extra kosten voor inrichting, vloer, keuken/badkamer etc.
Keuken en badkamer zitten erin, maar verder zijn er wel extra kosten ja. Het is echter al met al een heel erg betaalbare woning, het enige vergelijkbare is of veel ouder, of in Almere o.i.d. En er moet vaak dan minstens hetzelfde aan gebeuren als een nieuwe woning. Heb ook nog eens gekeken naar een 140 jaar oud erg mooi huis met grote schuur erachter, juist heel landelijk, maar daar moest dan nog zoveel aan gebeuren.
PS: Eventueel een andere woning huren om toch wat groter te wonen, er staan hier bijvoorbeeld diverse huurwoningen te huur welke niet verkocht kunnen worden. Dan heb je ook een woonhuis maar dan zonder hypotheek ;)
Dan zou ik nog veel duurder uit zijn, om dan ook nog eens het jaar erop alsnog te kopen. Dus dan blijven we lekker zitten. We zitten op zich prima, maar we hebben wel meer wensen.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 18-07-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
!null schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:12:
Sparen doen we ook als een malle, daarom gaat er veel eigen geld in. En zal er nog meer in gaan.
Bij mij vond de ING het ook nog steeds niet goed toen ik aangaf dat ik 10% eigen geld wou bijleggen (huis was over hypotheeklimiet heen).
Het was echter wel goed toen ik aangaf dat ik daarnaast nog een flinke buffer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

@!null: ook goed balen dus. :/ Bij welke hypotheekverstrekker ben je geweigerd? En is je vriendin toevallig ZZP'er/freelancer?

Doordat ze mij nu weigeren komen we ook 20k tekort en als je dat oplost door bij familie te lenen gaan ze dat natuurlijk als extra maandlasten zien (of ik moet volledig buiten beschouwing gelaten worden). In mijn geval is het dus niet handig gebleken dat ik m'n 13k studieschuld afgelost heb, anders had ik 7k moeten regelen en de hypotheek alleen op naam van mijn vriendin moeten zetten en dan 20k zelf betalen om die woning te kunnen krijgen. :/ Of zou dat ook al niet mogen? :')

Wat bij mij de das om deed is dat mijn inkomen voor de Belastingdienst "negatief" uitvalt. Dat valt uiteraard terug te rekenen door de zelfstandigenaftrek en andere zaken terug te rekenen maar dat snapten ze bij Syntrus-Achmea niet. Na overhandiging van een document van me met mijn berekeningen viel het kwartje wel, al zaten ze nog steeds te piepen. De hypotheekadviseur heeft hen daarom het nogmaals voorgerekend en toen begonnen ze weer te piepen dat het wel weer klopt maar dat mijn inkomen wel erg laag is (netto is het wellicht niet veel, maar goed: de auto, pc, telefoon, enz enz is vanuit de zaak betaald dus ik hoef van dat nettobedrag alleen m'n boodschappen te doen, wat huur te betalen en ik kan zelfs nog e.e.a. sparen) en dat het volgend jaar zomaar 0 kan zijn. Het gekke is dus dat ze 3 jaarrekeningen eisen om enige winst/continuïteit te zien, maar je er toch dik op afrekenen. En dan te bedenken dat ik 5 positieve jaarrekeningen het laten zien en ik al 9 jaar bezig ben met m'n bedrijfje. :/ Maar kennelijk wil Achmea de krenten uit de pap hebben.

Er lopen inmiddels 2 nieuwe aanvragen, en de adviseur gaat er wat lichte druk achter zetten. :P Nu wordt het verhaal bij Florius en ASR neergelegd. De Hypotheekshop denkt dat daar meer slagingskans is, alhoewel de rente wel ietsjes hoger ligt.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Heb je geen accountant? Met een verklaring van een AA of RA hoef je al die rotzooi niet in te leveren en gaat de bank uit van de inkomensverklaring van je accountant. Dan loop je geen risico meer dat die miep bij de bank niet kan begrijpen dat een ondernemer ondernemersaftrek krijgt en daardoor fiscaal een negatief inkomen kan hebben voor de inkomstenbelasting.

Oh ik zie het al. Hypotheekshop...

[ Voor 6% gewijzigd door Kju op 18-07-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zometeen dus naar een makelaar voor een nieuwbouwproject. Het gaat mij om een brochure van het woonproject en natuurlijk de eventuele opties die er zijn qua inrichting.
Maar waar zijn al dingen waar je op kan letten bij zo'n bezoekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Vraag naar het bestek en, als ze al begonnen zijn met bouwen, vraag wat er gewijzigd is. Ga het thuis rustig bestuderen en let goed op de kwaliteit van de gebruikte materialen zodat je zeker weet dat het qua bouwkosten niet overpriced is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nee er is nu alleen nog een braak liggen terrein. Ik kan gewoon vragen wat het bestek is van een bepaalde kavel?
Mijn pa heeft zelf zijn woning gebouwd en vorig jaar flink uitgebreid, dus hij heeft wel verstand van de de bouwmaterialen. Ben benieuwd allemaal. Verder hoef je nog niet direct informatie te geven aan de makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bart-Willem schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:09:
@!null: ook goed balen dus. :/ Bij welke hypotheekverstrekker ben je geweigerd? En is je vriendin toevallig ZZP'er/freelancer?
De hypotheekverstrekkers weigeren ons niet persee, maar zeggen wat het maximale is om te lenen, waarbij ze dan vaak vragen of het gaat niet in te vullen is vanuit de familie, want ze zien ook wel dat het gat klein is. Ze kunnen gewoon helemaal niks buiten de NHG regels om. We zijn bij veel partijen langs geweest, maar ook bij banken zelf geinformeerd, wordt vaak al snel duidelijk dat er niks te doen is. Toch met aardig wat partijen daadwerkelijk om de tafel gezeten. Ik wil nog wel iets proberen. Wellicht Huis & Hypotheek ofzo, of idd de Hypotheekshop, wellicht dat via zo'n partij je wat los kunt maken bij Obvion.

M'n vriendin dient haar eigen facturen in, maar houdt er ook flexibele contracten op na. Lekker mengelmoesje, wel prima inkomen, maar niet de vastigheid die een bank wil. Laat staan een werkgeversverklaring.
Doordat ze mij nu weigeren komen we ook 20k tekort en als je dat oplost door bij familie te lenen gaan ze dat natuurlijk als extra maandlasten zien (of ik moet volledig buiten beschouwing gelaten worden). In mijn geval is het dus niet handig gebleken dat ik m'n 13k studieschuld afgelost heb, anders had ik 7k moeten regelen en de hypotheek alleen op naam van mijn vriendin moeten zetten en dan 20k zelf betalen om die woning te kunnen krijgen. :/ Of zou dat ook al niet mogen? :')
Je had het waarschijnlijk ongeveer hetzelfde kunnen aanpakken en dan simpelweg je studieschuld verzwijgen, dan had je het gat kunnen dichten met eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
Nou leggen wij ook nog een hoop eigen geld in. Geeft ook al aan dat er meer inkomen is en dat we met geld om kunnen gaan. Maar dat eigen geld wordt gewoon afgetrokken van het te lenen bedrag, en klaar is klees. Boeit totaal niet, ook al betalen we meer dan 10% van het hypotheekbedrag zelf, maakt geen indruk.
Is dat geld uit een eerdere verkoop? Zo nee, dan zou je beter kunnen kijken naar een premie depot. Een spaarpot van waaruit je aflossing kunt betalen, bijvoorbeeld de eerste vijf jaar. Zo heeft de bank een extra zekerheid, en jullie hebben vijf jaar lagere lasten.

Wanneer je een beetje een handige adviseur hebt, dan kun je zelfs door laten rekenen of je de eerste jaren een veelvoud van de latere premie kunt betalen uit dit depot, afhankelijk van hoe groot het bedrag is natuurlijk. Bij de Rabobank hebben wij dit destijds zo door laten rekenen, maar die adviseur was dan ook de beste van de +/- 10 die ik op allerlei plekken heb gesproken. De enige die mijn berekeningen kon volgen :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Kju schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:14:
Heb je geen accountant? Met een verklaring van een AA of RA hoef je al die rotzooi niet in te leveren en gaat de bank uit van de inkomensverklaring van je accountant. Dan loop je geen risico meer dat die miep bij de bank niet kan begrijpen dat een ondernemer ondernemersaftrek krijgt en daardoor fiscaal een negatief inkomen kan hebben voor de inkomstenbelasting.

Oh ik zie het al. Hypotheekshop...
Nee ik heb geen accountant, maar voor zover ik begrepen heb kost zo'n accountantsverklaring ongeveer 2k ofzo? Als je dat van 3 jaar moet laten samenstellen achteraf is dat een erg dure grap. :P Ik ben een eenmanszaakje, zou een boekhoudersverklaring ook voldoende zijn (en dus dat je al die aangiftes etc niet nodig hebt)?

@ !null: ik baal er stiekem ook wel van dat ik m'n studieschuld afgelost heb. Dan was het nu nog maar een klein gat geweest (dan hadden we het zelfs met onze spaarrekeningen kunnen dichten, al hadden we dan nauwelijks geld meer voor nieuwe meubels etc). Maar ja: dan heb ik tenminste de boel niet gesodemieterd en eerlijk gehandeld. :P Dat komt me helaas nu wel (nog) duur te staan. :/

[ Voor 26% gewijzigd door Bart-Willem op 18-07-2013 15:45 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jiriki schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:41:
[...]

Is dat geld uit een eerdere verkoop? Zo nee, dan zou je beter kunnen kijken naar een premie depot. Een spaarpot van waaruit je aflossing kunt betalen, bijvoorbeeld de eerste vijf jaar. Zo heeft de bank een extra zekerheid, en jullie hebben vijf jaar lagere lasten.

Wanneer je een beetje een handige adviseur hebt, dan kun je zelfs door laten rekenen of je de eerste jaren een veelvoud van de latere premie kunt betalen uit dit depot, afhankelijk van hoe groot het bedrag is natuurlijk. Bij de Rabobank hebben wij dit destijds zo door laten rekenen, maar die adviseur was dan ook de beste van de +/- 10 die ik op allerlei plekken heb gesproken. De enige die mijn berekeningen kon volgen :)
Vooropgesteld, het doel is dat we uberhaupt een hypotheek kunnen krijgen. Dat het goedkoper kan is lagere prioriteit. Ik zie niet helemaal in hoe het eigen geld er juist niet in stoppen (het gat wordt dan nog groter) en het in een depot stoppen ons gaat helpen, Zeker met de huidige rente percentages.

Daarnaast heb ik het idee dat die zekerheid ze niet zo veel boeit. Het feit dat wij erg goed kunnen sparen en eigen geld in leggen zou ook een signaal moeten zijn maar dat is het niet. Alles is verworden tot een paar simpele rekensommetjes, volgens de NHG regels.
Ga je daar buiten, als het al mogelijk is, krijg je te maken met hogere rentes, maar belangrijker nog, een hogere toetsrente. Hierdoor kun je alsnog minder lenen dan met NHG :') lekker nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

Binnetie schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:36:
Nee er is nu alleen nog een braak liggen terrein. Ik kan gewoon vragen wat het bestek is van een bepaalde kavel?
Mijn pa heeft zelf zijn woning gebouwd en vorig jaar flink uitgebreid, dus hij heeft wel verstand van de de bouwmaterialen. Ben benieuwd allemaal. Verder hoef je nog niet direct informatie te geven aan de makelaar?
Bestek:
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring, en dat was een 50 pagina's tellende, full color, zeer zwaar papier (haast karton) 50x75CM gebonden kalender (ringen bovenin).

Alle kavels uitgetekend, alles gespecificeerd (kleur en merk verf, merk, type & kleur steen, kleur afvoerbuis dakgoot enz enz.)

Dit was ook toen het kavel nog braak liggend terrein was.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Zojuist gebeld door Dela, blijkbaar moeten ze van 't AFM toch een adviesdocument bijgesloten zijn bij de aanvraag van een verpandde ORV. Dat zijn gelukkig bij hen ook niet de grootste kosten.

Dan maak ik gelijk misbruik van 'm en mag hij advies geven over losse niet verpandde ORV(s) voor mn vrouw en ik.

Hij gaat ook eerst even navragen bij de medische afdeling hoe 't zit met premieverhoging bij hogere BMI en hyperventileren. Tot op heden denkt hij aardig mee in ieder geval, kon gelijk morgen een afspraak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:17
We komen dus iets van 20K te kort, omdat de banken denken dat mijn vriendin maar 3000 euro per jaar verdient :( zouden ze haar actuele inkomen meerekenen, dan zouden we meer dan genoeg kunnen lenen, wat we niet eens allemaal zouden gebruiken.
Hier zelfde laken een pak. Vriendin heeft in 2009 2010 niet gewerkt.
Daardoor komt haar jaarinkomen nu op een gemiddelde van 6700, dat is nog minder dan de helft van haar huidige jaarinkomen. Maar omdat het jaar nog niet om is wil NHG 2013 niet meetellen.
(excuus verkeerde jaartal)

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-07-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar 2009 is toch niet meer relevant? Gaat om gemiddelde van 2010, 2011 en 2012, en dat gemiddelde wordt op een maximum van 2012 gezet, kan dus niet meer zijn dan 2012.

Ook wel eens gehoord van een ondernemer die een jaar dik verlies had gepakt in de afgelopen 3 jaar, maar verder wel lekker draait. Hij kan dus geen hypotheek afsluiten, want z'n gemiddelde is slecht. Ze willen zekerheid hebben van de ondernemer natuurlijk. Ondertussen zijn zijn werknemers wel in staat een hypotheek af te sluiten, want ja, vast contract he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Richard schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:49:
[...]

Bestek:
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring, en dat was een 50 pagina's tellende, full color, zeer zwaar papier (haast karton) 50x75CM gebonden kalender (ringen bovenin).

Alle kavels uitgetekend, alles gespecificeerd (kleur en merk verf, merk, type & kleur steen, kleur afvoerbuis dakgoot enz enz.)

Dit was ook toen het kavel nog braak liggend terrein was.
Dan heb je heel erg veel informatie inderdaad. Ben benieuwd wat ze hebben. Van een ander nieuwbouwproject was bijvoorbeeld nog helemaal geen brochure beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

!null schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:08:
Maar 2009 is toch niet meer relevant? Gaat om gemiddelde van 2010, 2011 en 2012, en dat gemiddelde wordt op een maximum van 2012 gezet, kan dus niet meer zijn dan 2012.

Ook wel eens gehoord van een ondernemer die een jaar dik verlies had gepakt in de afgelopen 3 jaar, maar verder wel lekker draait. Hij kan dus geen hypotheek afsluiten, want z'n gemiddelde is slecht. Ze willen zekerheid hebben van de ondernemer natuurlijk. Ondertussen zijn zijn werknemers wel in staat een hypotheek af te sluiten, want ja, vast contract he...
Tja, die NHG-regels zijn in sommige gevallen wel erg zwart-wit: dit soort dingen staan vast, maar bij NHG mag je wel gewoon doodleuk een studieschuld hebben. 8)7

Overigens kwam ik op de site van Florius een document tegen voor de inkomstenverklaring van een accountant, en daar stond bij dat zo'n verklaring niet voor de NHG geldt. Anders gezegd: stel dat ik mijn Belastingdienst-aanslagen/aangiftes wil vervangen door een accountantsverklaring, dan heeft dat helemaal geen zin voor de NHG-toetsing voor de hypotheek? Als dat zo is dan denk ik dat de hypotheek sowieso nog heel lastig gaat worden (Syntrus-Achmea heeft immers al afgewezen, nu lopen er 2 offerte-aanvragen tegelijk bij ASR en Florius).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Binnetie schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:12:
[...]

Dan heb je heel erg veel informatie inderdaad. Ben benieuwd wat ze hebben. Van een ander nieuwbouwproject was bijvoorbeeld nog helemaal geen brochure beschikbaar.
Ik zou je toch een goedbedoeld advies willen meegeven om je te laten bijstaan door een professional of iemand die je kent en vertrouwd om je plannen te toetsen. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat je er enigszins naief instaat en te graag wilt. En dan ben je voer voor de (commerciele) wolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een huisje te kopen met in de tuin een schuurtje waarin de dakpannen mogelijk asbest zit. De eigenaars weten het niet zeker. Ze hebben een paar makelaars over de vloer gehad die zeiden dat het mogelijk erin zat, maar ze doen de verkoop zelf. Ik doe de aankoop zelf, maar hebben jullie tips wat hiermee te doen? Ik wil het schuurtje gewoon laten staan, ziet er verder goed uit.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:56:
Ik overweeg een huisje te kopen met in de tuin een schuurtje waarin de dakpannen mogelijk asbest zit. De eigenaars weten het niet zeker. Ze hebben een paar makelaars over de vloer gehad die zeiden dat het mogelijk erin zat, maar ze doen de verkoop zelf. Ik doe de aankoop zelf, maar hebben jullie tips wat hiermee te doen? Ik wil het schuurtje gewoon laten staan, ziet er verder goed uit.

Dank alvast!
Gebruiken om de prijs te drukken. Als het niet brokkelt o.i.d. kun je het gewoon laten zitten, zeker op een schuur.

Mocht je het willen verwijderen, en niet zelf willen doen, zoek een beunhaas. Bijv. door de klus op 1 van de vele websites te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-07-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik het gewoon laat zitten, maar ik geloof dat de regelgeving wel steeds strenger wordt. Of is het toch verstandiger om te laten verwijderen en nieuwe platen erop te laten zetten. (kost meer natuurlijk, of laten doen door de huidige bewoners)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Ook ik ben bezig met het kopen van een huis. Het wordt een jaren 30-40 huis in Arnhem met de vraagprijs van 130 duizend. Ik ben al bij De Hypotheker geweest en een berekening laten maken. Hier werd duidelijk dat het beoogde huis binnen budget ligt. _/-\o_

Ondertussen al onderhandeld met de verkopende partij. Ik heb een laag bod gedaan (mede omdat alles in het huis gedateerd is, keuken en douche moeten eigenlijk worden vervangen). Met wat gezond verstand weet ik dat het bod niet geaccepteerd ging worden. Van de verkopende makelaar een mooi tegenbod ontvangen. Volgende week woensdag staat een bouwkundige keuring gepland. Als daar geen gekke dingen in naar voren komen gaat de papiermolen draaien.

Ik ben benieuwd, vooral na de verhalen in dit topic over moeilijke hypotheekverstrekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hou wel in de gaten dat de zogenaamde "kluswoningen" steeds vaker geweigerd worden bij hypotheekverstrekkers. ING weigert ze sowieso, en ook de NHG zit er niet om te springen.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
Bart-Willem schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:21:
[...]
Syntrus-Achmea heeft immers al afgewezen, nu lopen er 2 offerte-aanvragen tegelijk bij ASR en Florius.
? Je bent ondernemer, maar vraagt geen offerte aan bij de Rabobank of evt. ING? Zeker bij de Rabobank wordt daar flexibel mee omgegaan, weet ik uit ervaring. Bij ING waren er ook mogelijkheden, maar ik vond de adviseur daar minder handig.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:09:
Mocht je het willen verwijderen, en niet zelf willen doen, zoek een beunhaas. Bijv. door de klus op 1 van de vele websites te plaatsen.
Dat is een riskant advies. Je zet hiermee aan tot een milieu-, economisch-, en geweldsdelict. Wetenschap van asbest is verantwoordelijkheid dragen en mogelijk aan die verantwoordelijkheid gehouden worden.
Jiriki schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:16:
[...]

? Je bent ondernemer, maar vraagt geen offerte aan bij de Rabobank of evt. ING? Zeker bij de Rabobank wordt daar flexibel mee omgegaan, weet ik uit ervaring. Bij ING waren er ook mogelijkheden, maar ik vond de adviseur daar minder handig.
Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat Rabo Eindhoven niet meer via tussenpersonen werkt. 5 jaar geleden deden ze nog wel zo zaken (o.a. ook met Hypotheekshop), maar dat is later afgeschaft.

En voor BW is het natuurlijk handig om via een tussenpersoon te werken omdat hij dan sowieso meerdere aanbieders kan proberen zonder een duur adviestratject. Dat gezegd hebbende kan het natuurlijk nooit kwaad om met het hele pakket een keer bij een Rabo binnen te stappen.

[ Voor 47% gewijzigd door Rukapul op 19-07-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Rukapul schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:31:
[...]

Ik zou je toch een goedbedoeld advies willen meegeven om je te laten bijstaan door een professional of iemand die je kent en vertrouwd om je plannen te toetsen. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat je er enigszins naief instaat en te graag wilt. En dan ben je voer voor de (commerciele) wolven.
Gisteren de brochure gehaald en wat vragen gesteld die netjes werden beantwoord. In 1 blok is nog 1 kavel te koop. Indien deze verkocht is dan kan worden begonnen met de bouw van dat eerste blok.
Opzicht klinkt het allemaal leuk, maar ik wil voor mezelf een berekening gaan maken wat me nu zo'n huis totaal ongeveer zal gaan kosten. Tot het moment dat ik er in kan gaan wonen.

Kosten:
VON-prijs €157.950,-
Er moet een keuken in: €6000,- tot €8000,-
Douchecabine+douchebak ~ €800,-
Tegels in douche optrekken naar plafond (geen idee wat dat ongeveer kost)
Meerwerk electra vlak boven de vloer plaatsen
Verf op de muren

Is er ergens een richtlijn wat het ongeveer kost allemaal? Ik las eens ergens dat je 10-15% van de waarde van je VON prijs moet rekeningen voor de complete afwerking (ik laat de tuin even buiten beschouwing), maar kan dit nergens meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:05

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Binnetie schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:28:
Is er ergens een richtlijn wat het ongeveer kost allemaal? Ik las eens ergens dat je 10-15% van de waarde van je VON prijs moet rekeningen voor de complete afwerking (ik laat de tuin even buiten beschouwing), maar kan dit nergens meer terugvinden.
Neem hier eens een kijkje klik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Bart-Willem schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:16:
ING weigert ze sowieso, en ook de NHG zit er niet om te springen.
Waar baseer je dit op?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
ING acceptatiebeleid
Kluswoningen
Kluswoningen (panden met zwaar achterstallig onderhoud verkocht door gemeente of woningbouwcooperatie) kunnen niet worden gefinancierd bij de ING. De financiering van dergelijke panden is risicovol door de lange periode waarin de woning moet worden hersteld en de afhankelijkheid van de vaardigheden van de schuldenaar. Het is daarmee onzeker of en wanneer een waardestijging kan worden gerealiseerd. Daarnaast geldt dat deze panden vaak gedurende een bepaalde periode niet mogen worden doorverkocht. ING verstrekt daarom geen hypotheek op deze incourante onderpanden. Dit geldt zowel voor hypotheken met als zonder Nationale Hypotheek Garantie.
Enige die er vrij voor uitkomen dat zulke woningen te risicovol zijn. Maar je kunt er redelijk vanuit gaan dat ze niet de enige zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 19-07-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Gisteren hebben wij de reservering getekend voor ons toekomstige stulpje!

Het is een huis volgens het "Wonen à la carte" principe in Delft. Het idee van deze manier van bouwen sprak ons heel erg aan, je kan alles naar je eigen wens aanpassen! En dan niet alleen het standaard meer- en minderwerk, maar totaal je eigen indeling. Ook de gevel kan aangepast worden naar eigen wens, denk aan kleur en wat voor ramen, en waar deze ramen komen. :D

Naar mijn bescheiden mening is dit een stap vooruit in de woningbouw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:19:
Ik denk dat ik het gewoon laat zitten, maar ik geloof dat de regelgeving wel steeds strenger wordt. Of is het toch verstandiger om te laten verwijderen en nieuwe platen erop te laten zetten. (kost meer natuurlijk, of laten doen door de huidige bewoners)
Omdat ik ook verwacht dat de regelgeving steeds strenger wordt heb ik er juist voor gekozen om de asbestplaten in m'n garage zelf te verwijderen. Vaak mag je tot een aantal m2 zelf de asbest platen afvoeren naar de gemeente. Gewoon goede stofkapjes kopen en je kleren weggooien na de actie.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Guusjee schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:48:
Gisteren hebben wij de reservering getekend voor ons toekomstige stulpje!

Het is een huis volgens het "Wonen à la carte" principe in Delft. Het idee van deze manier van bouwen sprak ons heel erg aan, je kan alles naar je eigen wens aanpassen! En dan niet alleen het standaard meer- en minderwerk, maar totaal je eigen indeling. Ook de gevel kan aangepast worden naar eigen wens, denk aan kleur en wat voor ramen, en waar deze ramen komen. :D

Naar mijn bescheiden mening is dit een stap vooruit in de woningbouw. :)
Congrats. Maar gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zou je, behalve vanwege van de mogelijkheid om alles naar eigen smaak te maken, kiezen voor de aanmerkelijk hogere kosten, koppijn en tijdverlies van nieuwbouw als je aanmerkelijk goedkoper uit zou zijn met recentelijke bestaande bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Xanaroth schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:46:
[...]

ING acceptatiebeleid

[...]

Enige die er vrij voor uitkomen dat zulke woningen te risicovol zijn. Maar je kunt er redelijk vanuit gaan dat ze niet de enige zijn.
Thanks!
Wil geen opknapper maar laatste tijd gaat het steeds meer kriebelen om een kavel grond te kopen en een nieuw huis te bouwen. Komen nogal wat kavels de markt op in onze buurt. Heb al wat sites bekeken maar mijn God, wat een woud aan informatie... 8)7

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Guusjee schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:48:
Het is een huis volgens het "Wonen à la carte" principe in Delft. Het idee van deze manier van bouwen sprak ons heel erg aan, je kan alles naar je eigen wens aanpassen!
Bedenk wel dat het huis anders dan standaard indelen de courantheid bij verkoop van dat huis behoorlijk aantast.
Ben ook wel benieuwd hoe banken daar in de financiering mee omgaan.

Geen reden om het niet te doen, wel goed om daar even bij stil te staan. Zeker als je er minder zeker van bent dat je er lang blijft wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Kju schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:51:
[...]

Congrats. Maar gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zou je, behalve vanwege van de mogelijkheid om alles naar eigen smaak te maken, kiezen voor de aanmerkelijk hogere kosten, koppijn en tijdverlies van nieuwbouw als je aanmerkelijk goedkoper uit zou zijn met recentelijke bestaande bouw?
Als je de flexibiliteit weg laat, niet idd. Wij vinden de mogelijkheden die er zijn in die project en het feit dat je een 'uniek' huis hebt het wel waard. Maar het zal waarschijnlijk wel koppijn2 gaan betekenen... 8)7
xahmol schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:54:
[...]
Bedenk wel dat het huis anders dan standaard indelen de courantheid bij verkoop van dat huis behoorlijk aantast.
Ben ook wel benieuwd hoe banken daar in de financiering mee omgaan.

Geen reden om het niet te doen, wel goed om daar even bij stil te staan. Zeker als je er minder zeker van bent dat je er lang blijft wonen.
We waren niet van plan om hier maar een paar jaartjes te blijven wonen en dan weer te verkopen.. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Guusjee op 19-07-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Inderdaad... Alleen nog een tip: als je gaat kiezen voor een eigen aannemer, check altijd of hij inderdaad in het bezit is of aangesloten is bij de instellingen waar hij garantiecertificaten van claimt te hebben. Heb enkele maanden geleden in Madestein (Den Haag) een villa moeten taxeren waar de aannemer al het geld al had ontvangen maar failliet ging, niet meer te vinden was, de garantiecertificaten vals bleken te zijn en er nog ca. 120.000 aan werk was, zonder rekening te houden met het herstelwerk die veroorzaakt is door ondeugdelijke uitvoering.

Succes!

Ik voel het commentaar al aankomen dus: mensen/consumenten zijn van goed vertrouwen, vaak slecht geinformeerd en besparen graag op de kosten van goed advies. Het betrof hier goed ontwikkelde personen, en object van ca. € 1.500.000,-. Aan intelligentie lag het niet... >:)

[ Voor 19% gewijzigd door Kju op 19-07-2013 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn (ex-)vriendin en ik zijn afgelopen maand uit elkaar gegaan. Nu ben ik op zoek naar een klein en goedkoop appartement. Ik heb afgelopen week een leuk appartement gezien.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een hypotheek af te sluiten voor een periode van ongeveer 5 jaar? Hiermee bedoel ik dus dat het volledige hypotheek bedrag wordt afbetaald in deze periode.
Betreft een hypotheekbedrag van ongeveer 60.000.
Ik vind op internet alleen maar hypotheken met een loopjaar van minimaal 15 jaar.
Ik heb volgende week een afspraak met de hypotheekadviseur, maar ik wil in de tussentijd graag ervaringen/meningen van anderen horen of dit uberhaubt mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

In principe mag je 10% boetevrij aflossen per jaar. Dus in tien jaar kan ook... ;)
Als in de tussentijd de marktrente hoger is dan je contractrente mag je ook boetevrij aflossen. In theorie kan je dus ook eerder aflossen.
Omdat je denkt dat je in vijf jaar afgelost wil hebben zal je het volgende advies krijgen:
Rente vastzetten voor vijf jaar. Tijdens die vijf jaar elk jaar 10% aflossen. Aan het einde van de rentevaste termijn alles aflossen, dan heb je vrijwel geen boeterente omdat de rentevaste periode dan afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroach
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Afgelopen periode heb ik, samen met mijn vriendin, orienterende gesprekken gehad bij de hypotheker en een particuliere hypotheekadviseur. Verschil in prijs is €1.000 (in voordeel van particuliere adviseur).
Wat de particuliere adviseur vertelde was dat ze beiden dezelfde producten leveren en dat de hypotheker geen voordelen heeft hierin door haar 'keten'.
Mogelijk zijn hier mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten. €1.000 lijkt snel verdient, of is de hypotheker beter dan een particulier? Wat raden jullie ons aan om te kiezen als adviseur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57

orf

Kju schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:08:
In principe mag je 10% boetevrij aflossen per jaar. Dus in tien jaar kan ook... ;)
Als in de tussentijd de marktrente hoger is dan je contractrente mag je ook boetevrij aflossen. In theorie kan je dus ook eerder aflossen.
Omdat je denkt dat je in vijf jaar afgelost wil hebben zal je het volgende advies krijgen:
Rente vastzetten voor vijf jaar. Tijdens die vijf jaar elk jaar 10% aflossen. Aan het einde van de rentevaste termijn alles aflossen, dan heb je vrijwel geen boeterente omdat de rentevaste periode dan afloopt.
En je kunt toch prima onderhandelen dat je 20% boetevrij mag aflossen per jaar? Heb ik (weliswaar in 2006) ook gedaan. Zie nu ook wel verstrekkers die 20% toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

theroach schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:12:
Afgelopen periode heb ik, samen met mijn vriendin, orienterende gesprekken gehad bij de hypotheker en een particuliere hypotheekadviseur. Verschil in prijs is €1.000 (in voordeel van particuliere adviseur).
Wat de particuliere adviseur vertelde was dat ze beiden dezelfde producten leveren en dat de hypotheker geen voordelen heeft hierin door haar 'keten'.
Mogelijk zijn hier mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten. €1.000 lijkt snel verdient, of is de hypotheker beter dan een particulier? Wat raden jullie ons aan om te kiezen als adviseur?
Hypotheker/Hypotheekshop = massaproductie, duur, vaak is de deskundigheid ver te zoeken (de beste hypotheekadviseurs gaan niet voor een franchise werken maar beginnen liever voor zichzelf of zitten bij een gerenommeerd kantoor)
Reguliere TP = goedkoper (geen franchisekosten, lagere overhead), deskundiger (sommigen zijn gespecialiseerd in een niche), neemt meer tijd voor je.

N.B. Uitzonderingen zijn er altijd.. ;)
Hou ook in gedachten. De consument die wel het verschil weet tussen een goed en een slecht hypotheekadvies heeft geen adviseur nodig. Die gaat execution-only :D
orf schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:15:
[...]

En je kunt toch prima onderhandelen dat je 20% boetevrij mag aflossen per jaar? Heb ik (weliswaar in 2006) ook gedaan. Zie nu ook wel verstrekkers die 20% toestaan.
Er zijn inderdaad offertes die je 20% laten aflossen. Dit zijn aspecten die de aangeboden rente beinvloeden. Als je kiest voor ene budgetrente zullen ze andere dingen strippen. De kans is dus groot dat hij in geval van 20% aflossing per jaar een hogere rente aangeboden krijgt. Het is dan voordeliger om een budgetrente te nemen en aan het einde van de rentevaste termijn het restant af te lossen.

But then again, ik doe al jaren geen hypotheekadviezen meer, daar heb ik iemand anders voor hier op kantoor, ik kan het ook mis hebben..

[ Voor 68% gewijzigd door Kju op 19-07-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroach
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Kju schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:16:
Hypotheker/Hypotheekshop = massaproductie, duur, vaak is de deskundigheid ver te zoeken (de beste hypotheekadviseurs gaan niet voor een franchise werken maar beginnen liever voor zichzelf of zitten bij een gerenommeerd kantoor)
Reguliere TP = goedkoper (geen franchisekosten, lagere overhead), deskundiger (sommigen zijn gespecialiseerd in een niche), neemt meer tijd voor je.

N.B. Uitzonderingen zijn er altijd.. ;)
Wij hadden dit idee zelf ook al inderdaad, maar bevestiging van een derde is altijd fijn. Bedankt voor je reactie! Wij gaan het traject in van kopen. Idee is (hopelijk) tegen einde van het jaar overeenkomst te tekenen (ivm belastingaftrek van kosten) en medio volgend jaar erin. We huren allebei nog, dus in principe flexibel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:26

johnwoo

3S-GTE

[...]

In mijn ervaring is de Rabobank helemaal niet zo flexibel (althans, die in mijn regio, kan natuurlijk verschillen omdat het een coöperatie is). Mij wilden ze niet hebben omdat ik geen 3 jaar ondernemer was. Ik werkte al wel 10 jaar bij het bedrijf, maar ondanks dat de -prima- resultaten van die jaren dus ook representatief zijn voor mijn inspanningen, en de continuïteit van de resultaten dus ook groot is, wilden ze toch geen offerte geven.
Detail om het niveau aan te geven: de Rabo-calculator merkte op dat de winst nu door een extra persoon gedeeld moet worden en ik daarom niet naar het bedrijfsresultaat kon kijken toen ik nog in loondienst was. Op mijn reactie (via tussenpersoon) dat er aan de andere kant van de streep ook een salaris wegvalt, kwam niet echt een antwoord... 8)7

Ik heb het idee dat ze vooral de krenten uit de pap halen, en zodra er iets afwijkt van de standaardkaders (en er dus extra tijd in gestoken moet worden) ze al snel afhaken, en dan krijg je een beetje kortaf-reactie dat het niet mogelijk is (op een "wat was je denkende, om hier aan te vragen zonder 3 jaar geschiedenis?" toon).

Bij Aegon ging het al op een heel andere toon, daar nam men de tijd om zich te laten voorlichten over mijn dossier door de tussenpersoon. Oke, het duurde wel wat langer dan standaard voor de offerte er was, maar dat is logisch bij zo'n niet-standaard dossier. In elk geval voelde ik me er als ondernemer beter begrepen dan bij Rabo.

[ Voor 13% gewijzigd door johnwoo op 19-07-2013 11:29 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Een variable rente mag je altijd boetevrij aflossen. met het voordeel dat de rente tarieven 1% lager liggen dan om ze lang vast te zetten.
Als de marktrente hoger is dan je afgesproken rent dan mag je ook boetevrij aflossen zoals al eerder is aangegeven.
Ik ben zelf op dit moment ook bezig om een hypotheek af te sluiten en hebben berekend dat we dit, als alles goed gaat ook in 10 jaar kunnen aflossen.
1/2 zetten we als variable rente weg, 1/4 voor een rente van 5 jaar en 1/4 voor een vaste rente van 10 jaar.
we hebben dus 3 hypotheken in onze hypotheek als het straks allemaal doorgaat. en kunnen eventueel een dag later al zonder problemen 50% van de hypotheek aflossen. op die manier hoef ik ook niet te onderhandelen voor 20% boetevrij aflossen en dat soort dingen.

Na 5 jaar is de verwachting dat we dat deel van de hypotheek omzetten in variabel. en na 10 jaar dat we het laatste deel van de hypotheek omzetten in variabel.
mochten de jaren anders lopen dan kunnen we op dat moment weer iets anders beslissen. variabel kan je altijd omzetten in een rente voor een vaste periode.
Aan het eind van elke rentevaste periode mag je aflossen wat je wilt. en je hypotheek opdelen in meerdere delen kan je daarbij helpen.

Mischien is voor jouw wel handig om de helft op 3 jaar vast te zetten en de andere helft een variabele rente te laten rusten. Je kan dan altijd nog de hypotheek officeel 30 jaar laten duren, zodat de verplichte maandlasten laag zijn voor het geval dat. maar ja kan het wel in 5 jaar geheel aflossen met lage rentes en zonder boetes.

Is een hypotheek adviseur (3.000 euro) niet erg duur voor een hypotheek van 60.000 euro.. dat is 5% van je hypotheek kosten. misschien is het intressant om een gratis offerte aan te vragen via moneyyou de doe het zelf hypotheek. heb je meteen 3000 euro om je hypotheek af te lossen.

[ Voor 34% gewijzigd door Smuggler op 19-07-2013 11:38 . Reden: meer informatie. ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Smuggler schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:23:

Ik ben zelf op dit moment ook bezig om een hypotheek af te sluiten en hebben berekend dat we dit, als alles goed gaat ook in 10 jaar kunnen aflossen.
1/2 zetten we als variable rente weg, 1/4 voor een rente van 5 jaar en 1/4 voor een vaste rente van 10 jaar.
we hebben dus 3 hypotheken in onze hypotheek als het straks allemaal doorgaat. en kunnen eventueel een dag later al zonder problemen 50% van de hypotheek aflossen. op die manier hoef ik ook niet te onderhandelen voor 20% boetevrij aflossen en dat soort dingen.
Is het opdelen van een hypotheek zoals jij beschrijft een gebruikelijk iets? (Gezien het % rente redelijk laag staat.)

[ Voor 45% gewijzigd door RuudvandeBeeten op 19-07-2013 11:47 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

RuudvandeBeeten schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:38:
[...]

Is het opdelen van een hypotheek zoals jij beschrijft een gebruikelijk iets?
Of het gebruikelijk is weet ik niet. weet wel dat ik het vaker hoor in mijn omgeving en dat hypotheek verstrekkers deze mogelijkheid geven. (niet allemaal overigens). Sommige geven zelfs nog een optie om de looptijd per hypotheek vast te leggen. maar dat lijkt mij niets op te leveren behalve een extra verplichting die ik liever niet heb.

[ Voor 0% gewijzigd door Smuggler op 19-07-2013 11:51 . Reden: Heb vandaag echt een verschrikkelijke dag met mijn nederlandse spelling. :( de zinnen willen gewoon niet lopen. ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Dat overweeg ik dus ook, als die aanvragen nu ook afgewezen worden. Probleem is alleen dat de Rabo een (veel) hoger rentepercentage hanteert en daardoor we er niet uit gaan komen. Tenzij we ons spaargeld grotendeels inzetten. Maar aangezien we de woning heel graag willen sluit ik niet uit dat bij een eventueel traject bij de Rabo dat wel gaat gebeuren. We hebben dan zo goed als geen reserve meer, dus een aantal nieuwe meubels moeten we dan maar uitstellen.

Eerst maar eens afwachten wat ASR of Florius doen, maar ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:05:
Mijn (ex-)vriendin en ik zijn afgelopen maand uit elkaar gegaan. Nu ben ik op zoek naar een klein en goedkoop appartement. Ik heb afgelopen week een leuk appartement gezien.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een hypotheek af te sluiten voor een periode van ongeveer 5 jaar? Hiermee bedoel ik dus dat het volledige hypotheek bedrag wordt afbetaald in deze periode.
Betreft een hypotheekbedrag van ongeveer 60.000.
Ik vind op internet alleen maar hypotheken met een loopjaar van minimaal 15 jaar.
Ik heb volgende week een afspraak met de hypotheekadviseur, maar ik wil in de tussentijd graag ervaringen/meningen van anderen horen of dit uberhaubt mogelijk is.
De annuïtaire Rabo hypotheek die ik in 2008 sloot mag ik in stappen van 20% (extra) aflossen. Volgens mij is dat standaard zo bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Afaik heeft Rabo al sinds jaar en dag de mogelijkheid tot 20% boetevrij jaarlijks aflossen.

Heb het nog even nagekeken in de voorwaarden van m'n hypotheek uit 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 23:46
Klopt, rabo = 20%, kan je dus in 5 jaar klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Rukapul schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:18:
[...]
Dat is een riskant advies. Je zet hiermee aan tot een milieu-, economisch-, en geweldsdelict. Wetenschap van asbest is verantwoordelijkheid dragen en mogelijk aan die verantwoordelijkheid gehouden worden.
Tussen mannen in witte pakken, en iemand die asbestplaten in stukken scheurt, zit nog heel veel.
Als opdrachtgever bepaal je hoe het gaat gebeuren. Daarnaast kent iedereen nu wel de gevaren van asbest.

Zolang de persoon in kwestie de asbest heel laat en netjes verpakt, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:19:
Dat laatste zou ik sowieso niet doen. Wie weet hoe zij tekeer gaan, die asbestdeeltjes blijven wel mooi liggen tot jij de woning betrekt. Woning is al verkocht dus zij hebben er 0 belang bij om te zorgen dat het netjes gebeurt.

Ik zou de platen (in de vorige post sprak je over dakpannen?) gewoon laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt iedereen voor de snelle reacties! Ik ga dit a.d.h.v. deze informatie verder onderzoeken. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik heb trouwens nog een mooie breinbreker, waar ik samen met een vriend van me niet uit kwam. :+

Stel dat ik bij die andere 2 geldverstrekkers ook afgewezen wordt, en een deal bij de bank rechtstreeks ook niet lukt, dan ben ik natuurlijk sowieso de advieskosten + taxatiekosten + bouwkundige keuringskosten kwijt (taxatie + bouwkundige keuring heb ik zelf betaald). Normaal gesproken zijn dit soort kosten op te voeren voor de inkomstenbelasting (zie http://www.belastingdiens...lening/wat_is_aftrekbaar/). Nu komt het leuke breinbreker-gedeelte: normaal voer je als kersverse huizenbezitter die kosten op bij het Eigen Woning-gedeelte. Maar je raadt het al: dat heb je natuurlijk niet als je aankoop mislukt is en je nog steeds in een huurwoning zit. :X Betekent dat dat die kosten dan helemaal niet meer op te voeren zijn na een afwijzing van de hypotheek? Zou eigenlijk wel krom zijn namelijk. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Bart WIllem, Syntrus was sowieso al een vreemde keuze als ik je hier in het topic wat volg. Van Florius hoef je niets te verwachten zeg ik uit ervaring. ASR kan een optie zijn. Waarom geen Aegon geprobeerd. Juist hun maatwerk afdeling staat open voor uitleg en toelichting. Als jij gewoon 3 jaar ib aangiftes hebt is er geen enkele reden waarom het niet onder NHG zou kunnen meetellen.Ik heb wel met kladjes moeten werken van postbezorgers en kinderopvang gezinnen wat er gewoon doorgekomen is terwijl dit afweek van de IB aangiftes

nofi maar je bent al hoelang naar huizen aan het kijken dan zorg je er normaal toch voor dat je de financiele kant afgedicht hebt ? vooral als je weet dat er 'afwijkingen' zijn. Dus voordat je gaat kopen.....

waarom zou het trouwens vreemd zijn dat de kosten niet aftrekbaar zijn ? immers is er geen eigen woning verworven als het mis gaat

[ Voor 54% gewijzigd door Ray op 19-07-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Aegon zou de rente-tarieven flink verhoogd hebben (aldus de Hypotheekshop).

Vanuit de Hypotheekshop als De Hypotheker is een beeld geschetst dat het voor mij als ondernemer "geen enkel probleem zou zijn" om als aanvulling op het salaris van m'n vriendin samen een huis te kunnen kopen (de verdeling is circa 80% op inkomen van m'n vriendin en 20% op dat van mij), maar Syntrus Achmea vindt mijn netto inkomen te weinig en willen ze dus niet meetellen. Met mijn IB-aangiftes was wat gedoe (wel gewoon goedgekeurd door de fiscus, maar voor kredietverstrekkers anders dan het standaardvoer), vandaar dat Syntrus tekst & uitleg wilde maar helaas wilde dat niet baten. Wel heb ik 5 jaarrekeningen voorgelegd en voor 3 jaar de IB-aangiftes + aanslagen erbij gedaan. Als extra aanvulling ook nog m'n BTW-aangiftes zodat ze kunnen zien dat m'n inkomsten gewoon kloppen. ;)

Waarom acht je Florius kansloos en ASR wellicht wel kansrijk? :P En zijn je ervaringen met Syntrus dan ook niet goed (zeker wat betreft kleine zelfstandigen)?

Maar als je het mij vraagt hebben zowel de Hypotheekshop als De Hypotheker gewoon een te rooskleurig beeld geschetst en niet gekeken dat ondernemers wel eens vaker worden geweigerd dan ze zelf willen/doen geloven. En dan merk je eigenlijk ook dat de nieuwe regels rondom de advieskosten (in plaats van provisie) dus eigenlijk niet werken, want ook een niet-succesvolle bemiddeling kost gewoon hetzelfde flinke bedrag. Rabobank heeft sindskort (zag ik vandaag op de site) daarom de tarieven voortaan gesplitst: eerst betaal je een deel voor de advieskosten, en pas bij succesvolle afsluiting het 2e deel. Dat zouden er meer moeten doen.

Waarom het vreemd is dat die kosten dan niet aftrekbaar zijn: je betaalt exact hetzelfde bedrag als iemand die wél eigenaar is geworden, maar dan zou het hier niet aftrekbaar zijn. Natuurlijk heb je te maken met zaken als Eigen Woning-forfait als nieuwe eigenaar, maar dat is natuurlijk wel lager als die flinke kosten die je maakt om eigenaar te mogen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart-Willem op 19-07-2013 23:27 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ze zijn met 0,3% gestegen maar behoren nog steeds tot de laagste van de markt. Bovendien gaat het er in jou geval niet om 'wie heeft de laagste rente' maar wie wil deze zaak draaien ( en heeft daarbij de laagste rente...) Het is overigens normaal dat bij een niet gelukte bemiddeling ook niet alle kosten in rekening gebracht worden.
De essentie zit het hem erin dat de sommige kosten voor verwerving en het regelen van de financiering aftrekbaar zijn. Er vindt echter geen financiering plaats als het misgaat. Een tussentijds hypotheek advies voor een omzetting is ook niet aftrekbaar. Een advies waarbij je zelf daarna besluit niet te kopen ook niet.
tja en van syntrus is dus bekend dat ze constant door blijven zeuren (net als Florius trouwens) . Laagste rente maar een boel gezeur. Daar kies je niet voor als je niet alles 100% op orde hebt. Dan beter iets meer rente maar wel de woning gefinancierd lijkt me

En ja, uit wat jij hier zo neerzet moet het normaal ook geen enkel probleem zijn om je inkomen mee te nemen, dus dat beeld klopt feitelijk wel. Je moet er alleen wel het juiste verhaal bij de juiste verstrekker neerleggen. Ik zou gekozen hebben voor Aegon en BLG in dit geval

hoeveel tijd heb je nog ?

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 19-07-2013 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als jij de hypotheekshop / hypotheker een opdracht hebt gegeven om voor jou te werken, en zij zeggen dat het kan, dan mogen ze dat ook waarmaken. Hoe, dat is hun probleem ;)
Laat hen dat lekker uitzoeken, daar betaal je ze tenslotte voor ;)

@Aftrekbaarheidsvraag: De belastingdienst gaat er volgens mij min of meer vanuit dat als je die kosten maakt, je uiteindelijk ook een huis koopt. Sowieso zijn vziw niet alle kosten die je noemt aftrekbaar voor de belasting, maar dat wist je vast al. Taxatie voor NHG is volgens mij wel aftrekbaar, bouwkundige taxatie niet (want niet relevant voor de lening, alleen voor jezelf).

Verder, uit de link naar de aftrekbare kosten die je zelf geeft:
Als u een woning koopt, mag u in het jaar van aankoop een aantal financieringskosten eenmalig aftrekken.
Maar je hebt niks gekocht, dus mag je ook niks aftrekken. Koop je uiteindelijk toch een ander huis, dan kun je denk ik alle gemaakte kosten voro de aankoop van een huis (dus ook hypotheekadvies etc van niet gelukte aankoop) ineens aftrekken, mits dat in het zelfde belastingjaar plaatsvindt.

Zou wel grappig zijn als dat kon: ieder jaar roepen dat je met de aankoop van een huis bezig bent geweest maar het toch niet hebt gekocht, en stug 1000 euro aftrek opvoeren. Ik geloof niet dat ze dat in Apeldoorn pikken ;)
Maar bel de belastingtelefoon als je het zeker wilt weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 23:46
Bouwkundige keuring mag je aftrekken als het voor verkrijging NHG is (vorig jaar in elk geval nog wel).
En je mag geen kosten aftrekken die op een ander huis betrekking hebben dan het huis dat je hebt gekocht, dus koop van een ander huis gaat niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ray schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:32:
Ze zijn met 0,3% gestegen maar behoren nog steeds tot de laagste van de markt. Bovendien gaat het er in jou geval niet om 'wie heeft de laagste rente' maar wie wil deze zaak draaien ( en heeft daarbij de laagste rente...) Het is overigens normaal dat bij een niet gelukte bemiddeling ook niet alle kosten in rekening gebracht worden.
De essentie zit het hem erin dat de sommige kosten voor verwerving en het regelen van de financiering aftrekbaar zijn. Er vindt echter geen financiering plaats als het misgaat. Een tussentijds hypotheek advies voor een omzetting is ook niet aftrekbaar. Een advies waarbij je zelf daarna besluit niet te kopen ook niet.
tja en van syntrus is dus bekend dat ze constant door blijven zeuren (net als Florius trouwens) . Laagste rente maar een boel gezeur. Daar kies je niet voor als je niet alles 100% op orde hebt. Dan beter iets meer rente maar wel de woning gefinancierd lijkt me

En ja, uit wat jij hier zo neerzet moet het normaal ook geen enkel probleem zijn om je inkomen mee te nemen, dus dat beeld klopt feitelijk wel. Je moet er alleen wel het juiste verhaal bij de juiste verstrekker neerleggen. Ik zou gekozen hebben voor Aegon en BLG in dit geval

hoeveel tijd heb je nog ?
BLG? Wie is BLG? :P Die ken ik nog niet en ben ik ook nergens tegengekomen eigenlijk. :)

De Hypotheekshop heeft al aangegeven dat het waarschijnlijk de volle mep (de 2950 is de max, daar gaan ze nooit boven zitten zeiden ze) gaat worden omdat ze nu bij 2 anderen een aanvraag moeten doen. Beetje apart, maar goed. En in hun voorwaarden staat dat bij een niet-succesvolle poging je gewoon de kosten moet betalen. Lijkt me ergens ook logisch, aan de andere kant knaagt het wel als hun beeld inderdaad echt te rooskleurig was. Maar die conclusie wil ik nog niet definitief trekken. :P

We hebben tot 25 augustus de tijd, dus nog een kleine 5 weken. :/

@ The Eagle: taxatie was inderdaad voor NHG, maar ik neem aan dat die ook niet aftrekbaar is als de aankoop afketst.

Volvotips.com

Pagina: 1 ... 72 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.