Nou zo specifiek is het niet: m'n vriendin en ik hadden samen rond de 19k studieschuld. Die 19k zorgde ervoor dat we minstens 40k minder konden lenen, en bij de Rabo was dat zelfs nog meer (die hanteerden nog de oude regels, zou nu inmiddels anders moeten zijn). Slechts 1 studieschuld wegwerken (die van mij, 13k) leverde wel wat op: dan zou het naar 150k hypotheek gaan. Je kan overwegen om de hypotheek alleen op naam van je vriendin te regelen, en dat haar studieschuld dan weggewerkt is. Dan laat je jouw deel gewoon helemaal achterwege en kan je ook je studieschuld aanhouden. De vraag is alleen: kan je op 1 inkomen voldoende hypotheek krijgen om te kopen wat je wil?
Wat betreft het ondernemersdeel, en meteen ook weer inhaken op het verhaal van een eventuele weigering bij de financiering (voor de rechter moet je een bepaalde inspanningsplicht aantonen, dus echt laten zien dat je zoveel mogelijk gedaan en aangeleverd hebt om ervoor te zorgen dat een kredietbeoordelaar overtuigd wordt): ik heb aan de hypotheekadviseur een shitload aan documenten gegeven:
- jaarverslagen van 2010, 2011 en 2012;
- halfjaarverslag 2013 (niet door accountant bevestigd, ik heb namelijk geen accountant; hierdoor is dit document puur "ter info" en kunnen ze zien dat m'n winst aan het stijgen is, maar wordt er verder niets mee gedaan);
- mijn eigen IB-aangiftes van 2010, 2011 en 2012;
- voorlopige aanslagen 2010, 2011 en 2012;
- IB-aanslagen van 2010, 2011 en 2012 (waarvan 2012 voorlopig is, en 2011 ook geloof ik en daar keek de hypotheekadviseur niet van op: komt vaak voor bij ondernemers);
- inkomensverklaring 2011 (om de simpele reden dat ik die toevallig had liggen, is niet eens gevraagd);
- recent bankafschrift (niet vereist, is alleen voor mensen in loondienst);
- het eerste uitreksel van m'n bedrijf (zodat ze zien dat ik sinds 2004 al actief ben, assistente hypotheekadviseur die vandaag belde wist zo niet of het de eerste moest zijn of eentje die recent is, kan dus zijn dat dat alsnog ook moet);
- kopie paspoort.
Voor m'n vriendin is het wat eenvoudiger:
- werkgeversverklaring (onbepaalde tijd, vast contract);
- pensioenoverzicht (al is dat niet heel relevant: het huis moet in 30 jaar afbetaald worden en dan is ze nog geen 67);
- recente loonstroken (1 was voldoende, we hebben er meerdere aangeleverd);
- recent bankafschrift met bijschrijving netto-salaris;
- kopie paspoort.
Dus ze hebben genoeg leesvoer.

Maar ik sluit niet uit dat ze (behalve een recent KVK-uitreksel) nog meer documenten moeten hebben. Het enige probleem is dat mijn jaarverslagen en IB-aangiftes niet geheel matchen voor 2010 en 2011: voor de Belastingdienst heb ik meer winst gemaakt dan in m'n jaarverslagen wordt vermeld (hoe dat precies kan weet ik niet maar ik denk dat het te maken heeft met kosten die wel voor het jaarverslag tellen maar niet als aftrekbare kosten voor de belastingdienst). Het enige maffe is dat na de ondernemersaftrek voor veel kleine ondernemers het inkomen voor de belastingdienst negatief uitvalt (zo ook bij mij: de ondernemersaftrek was tot vorig jaar behoorlijk hoog en veel hoger dan m'n nettowinst). Maar volgens de Hypotheekshop weten ze dat bij kredietverstrekkers wel en rekenen ze die IB-aangiftes gewoon uit met de aftrek voor ondernemers. Maar ik verwacht dat ze wel wat vragen erover hebben.