Zo, ik kan dit topic ook gaan volgen met grote aandacht; gisteren mijn huurwoning (400pm) te koop aangeboden gekregen voor EUR124.000. kk. Rijtjeshuis, prijs is vast en 90% van de taxatiewaarde en de rest van 2013 geldig. Indien niet kopen kan ik blijven huren. Woning wordt te koop aangeboden omdat het niet in het kerngebied van de woningbouwvereniging ligt en ze gewoon geld nodig hebben.
Dat wordt rekenen & afwegen.
Voor:
+ De huren gaan de komende jaren flink omhoog (scheefwoner).
+ Goedkoopste rijtjeswoning in dit dorp staat voor 189.000 op Funda. Die is iets nieuwer en wellicht iets handiger ingedeeld maar ook gewoon oud en toe aan diverse verbeteringen.
+ Ik zie mezelf hier nog wel een tijdje wonen. Zelfs met een (niet aanwezige) partner en een kind zou het prima passen.
+ Ik werk dichtbij en ben de komende jaren wel zeker van mijn baan. Hoe dat op de lange termijn zit is weer een tweede, dan is de locatie (ver van OV) een minpunt.
+ Eventueel kan ik 30K spaargeld inleggen.
Tegen:
- Mijn huur is nu nog laag.
- De straten hiernaast zitten vol met sociale huur waar sinds kort de probleemgevallen uit de nabij gelegen stad worden gedumpt. Dus de wijk zal achteruitgaan (edit:maar doorstroming is nu erg laag). Mijn straat zelf en die ervoor&achter is/wordt allemaal koop.
- Het dak is toe aan vervanging (pannen, houtwerk, dakkapel voor & achter). Kosten 20k?
- Huis is van rond 1935 dus energiebesparing is 0,0 (wel dubbel glas).
Wel nog wat vragen:
1) Begrijp ik goed dat er maar één relevante hypotheekvorm is; annuiteitenhypotheek? Half internet staat vol met andere (fiscaal achterhaalde?) vormen.
2) Inbreng eigen geld kan je rentepercentage verlagen maar lager dan met NHG kom je toch niet? Inbreng eigen geld is dus niet erg van belang.
3) Ik werk deeltijd en verdien brutto net geen 40K pj (dus 42% belasting). Maakt de deeltijd factor nog ergens voor uit?
[
Voor 4% gewijzigd door
bombadil op 27-06-2013 13:46
]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)