Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.844 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 16:31
Krisp schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:06:
Gisteravond een tweede bod uitgebracht op een nieuwbouwflat. Ik probeer ~20% korting te bedingen, maar dat is nog niet gemakkelijk. Inmiddels het ik verschillende argumenten gehoord:
- een belegger koopt het pand anders wel;
- we wachten wel op een andere koper (die al 1,5 jaar niet komt);
- we hebben een andere lead;
- dan maken we verlies op deze flat (het is de een-na-laatste);
- dat is oneerlijk tegenover andere bewoners die wel veel betaald hebben;
- dan gaat de kadasterwaarde teveel omlaag;
- deze prijs is te goedkoop ten opzichte van andere huizen;
- we kunnen het voor meer verkopen aan iemand anders.

Los van het feit dat sommige argumenten beter zijn dan andere; op welke argumenten moet ik echt inspelen? :)
Niet, de meeste argumenten zijn gewoon valide voor hun maar niet voor jou, niet voor niets daalt nieuwbouw niet met de huizenprijzen mee en wordt er dus weinig nieuwbouw verkocht. 20% van nieuwbouw af praten is zeer uitzonderlijk. Ze zullen altijd eerst "gaan stunten met de prijzen", de prijzen bijv. 5% laten zakken of casco gaan aanbieden als ze dat nog niet deden, om te kijken of dat nieuwe geïnteresseerde aantrekt voordat ze met een individuele geïnteresseerde in zee gaan die niet verder gaat dan -20%. Ik zou je laatste bod neerleggen en weglopen, dan maak je nog de grootste kans dat ze je binnen afzienbare tijd bellen. Je kan ook nog inzetten op gratis opties als je dat interessant vindt. Je kan ook wachten tot de eerste de beste eigenaar zn huis weer te koop zet. Statistisch gezien is er waarschijnlijk al een scheiding of een ander probleem voordat de woningen zijn opgeleverd.
Wceend schreef op maandag 17 juni 2013 @ 08:54:
wat denk je van die 400 euro in de maand sparen totdat je het bedrag bij elkaar hebt.
In deze tijd moet je namelijk maar afwachten of de hypotheekverstrekker je er nog wat bij wil lenen. Daarnaast moet je je afvragen of je onder water wilt komen staan in deze tijd.
Enige juiste advies, blijkbaar heb je al een hypotheek gekregen die te ver ging, zo ver dat je niet eens een simpele extra meer kon betalen, en toch heb je dat gedaan. Zeer onverstandig inderdaad, je hebt nieuwbouw dus je staat zeer waarschijnlijk al een stuk onder water bij oplevering zelfs zonder een extra hypotheek. Maar als je het toch wil weten, ik neem aan dat je een hypotheek van voor 1 januari 2013 hebt. Het verhogen van je hypotheek betekent dat je onder het nieuwe veel duurdere regime gaat vallen en is daardoor totaal niet aantrekkelijk. Overigens is je opmerking dat het gaat om een paar extra aansluitingen en dus geen kapitaalvernietiging is een beetje naïef, net als dat het een beetje naïef was om vooraf geen rekening te houden met dit soort extra's, dat heb je namelijk altijd. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 17-06-2013 09:24 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Krisp schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:06:
Gisteravond een tweede bod uitgebracht op een nieuwbouwflat. Ik probeer ~20% korting te bedingen, maar dat is nog niet gemakkelijk. Inmiddels het ik verschillende argumenten gehoord:
- een belegger koopt het pand anders wel;
- we wachten wel op een andere koper (die al 1,5 jaar niet komt);
- we hebben een andere lead;
- dan maken we verlies op deze flat (het is de een-na-laatste);
- dat is oneerlijk tegenover andere bewoners die wel veel betaald hebben;
- dan gaat de kadasterwaarde teveel omlaag;
- deze prijs is te goedkoop ten opzichte van andere huizen;
- we kunnen het voor meer verkopen aan iemand anders.

Los van het feit dat sommige argumenten beter zijn dan andere; op welke argumenten moet ik echt inspelen? :)
Als het de 1 na laatste is zullen ze vast hun kosten er al uit hebben en is het niet zo'n heel groot probleem om hem leeg te laten staan. Als het problematisch wordt voor ze zullen ze eerder een bevriende belegger inschakelen dan met jouw in zee gaan denk ik.

Als je het wil hebben zul je dus realistisch moeten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wceend schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:12:
[...]

staat in de voorwaarden van Aegon. Zolang jij alles naar waarheid invult en er geen vreemde zaken meer boven komen dan krijg jij gewoon de hypotheek. Komt er een dag voor de overdracht fraude van jou aan het licht dan trekken ze zich alsnog terug.
Ja oké, dat snap ik en ben niet van plan iets frauduleus te doen ;). Maar als in de voorwaarden bij Aegon dus niet staat dat je een (schriftelijke) bevestiging krijgt dan is het dus een kwestie van vertrouwen? Bankgarantie is overigens al wel gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Ik zou me niks aantrekken van die argumenten, het lijkt me voor een groot gedeelte blufpoker namelijk. Als ze een andere koper hebben die meer wil betalen, waarom praten ze dan nog met jou? Gewoon je bod neerleggen en daarna geen contact meer opnemen. Waarschijnlijk hoor je vanzelf wel wat. Of het moet al echt de woning van je dromen zijn waarvoor er geen alternatief bestaat, maar dat lijkt me sterk met een flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:26:
[...]

Ja oké, dat snap ik en ben niet van plan iets frauduleus te doen ;). Maar als in de voorwaarden bij Aegon dus niet staat dat je een (schriftelijke) bevestiging krijgt dan is het dus een kwestie van vertrouwen? Bankgarantie is overigens al wel gestort.
Dit verschilt dan blijkbaar wel tussen aanbieders. Ik heb onlangs een hypotheek gesloten bij Obvion en ik heb netjes een bevestigingsbriefje gekregen dat de aanvraag was goedgekeurd en we konden passeren bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

Kju

cbr600f4i schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 17:33:
[...]

Daar zit m voor mij toch een beetje het probleem, ik ben absoluut geen klusser. Maar ik neem t wel mee in het onderzoek uiteraard als de huizen eromheen een behoorlijk verschil tonen. Het voordeel is dat ik geen haast heb, er gigantisch veel keus is dus genoeg vergelijkingsmateriaal. Overigens zie ik niet echt grote verschillen in de straten/buurten die ik momenteel op het oog heb.
Het zou gewoon zonde zijn om direct onder water te staan bij aankoop. Als we een appartement 95 m2 de Vruchtenbuurt pakken:
- inwendig in ernstig verouderde staat, casco in orde, enkel glas, houten kozijnen. Koopsom ca. € 115.000, werkzaamheden stuc/schilderwerk (€ 10.000), keuken (showmodel € 3.500), badkamer € 2.500, elektra € 6.000, parket € 4.500, dubbel glas/kunststof kozijnen € 15.000, luxe afwerking (deuren, beslag, kozijnen € 2.500), kosten totaal ex. k.k. € 144.000, bij oplevering zal de waarde liggen op het prijsniveau kant-en-klaar hieronder, als je er na een paar jaar uit moet zal het minimaal € 160.000 tot € 170.000 opbrengen (i.v.m. veroudering afwerking/inrichting)
- in gemiddelde staat ca. € 145.000,-. Meestal zit de bewoner/eigenaar er nog in, het ziet er allemaal keurig uit maar als ze er eenmaal uitgaan zal blijken dat je toch minimaal wil schilderen (zelf of € 6.000 als je het laat doen), elektra nakijken (€ 1.500), keuken vernieuwen (€ 3.500 voor een showmodelkeuken), badkamer vernieuwen (€ 1.500 - 2.500), kosten totaal, ex. k.k., € 158.500, heeft niet de afwerking van kant-en-klaar, verkoop je voor ca. € 160.000 als je er binnen vijf jaar uit moet, beetje zonde van je moeite. Als je er na aankoop niets in steekt sta je direct onder water.
- Kant-en-klaar, helemaal afgewerkt met een luxe keuken, badkamer, parket, ca. € 185.000, verkoop je de komende 5 tot 8 jaar jaar niet tegen kostprijs incl. kosten koper.

Nou begrijp ik dat de gemiddelde starter geen ervaring heeft met een verbouwing, aannemers en planning. Dat kan opgevangen worden door een bouwkundige in te schakelen die je tegen uurtarief begeleiding geeft, kosten max. € 2.500 als hij ook het offertetraject begeleid. Momenteel is de BTW 6% op arbeid, voor je factuur om je bouwdepot op te kunnen nemen. Als je de afzonderlijke werkzaamheden op bijvoorbeeld werkspot plaatst kan je redelijk snel inschatten, n.a.v. de biedingen van aannemers, wat het je moet kosten.
V.w.b. de bouwkundigen: mijn jongste broer is bouwkundig ingenieur. Waar hij na het behalen van zijn diploma direct bij ons op kantoor aan de slag kon zijn bijna alle jongens die samen met hem afstudeerden nog auto's aan het wassen omdat ze geen werk kunnen vinden. Je kan altijd iemand vinden die voor peanuts wil werken. Dat ze net afgestudeerd zijn maakt daarbij niet uit, ze zijn getraind om direct te kunnen zien of iets wel of niet goed is uitgevoerd, mogelijk zullen ze moeite hebben met het bepalen van prijzen (door gemis aan ervaring), dat vang je op door offertes te vergelijken, de bouwkundige laat je de omschrijving van de uitvoering in de offerte controleren.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ph4ge schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:13:
[...]

Niet, de meeste argumenten zijn gewoon valide voor hun maar niet voor jou, niet voor niets daalt nieuwbouw niet met de huizenprijzen mee en wordt er dus weinig nieuwbouw verkocht. 20% van nieuwbouw af praten is zeer uitzonderlijk. Ze zullen altijd eerst "gaan stunten met de prijzen", de prijzen bijv. 5% laten zakken of casco gaan aanbieden als ze dat nog niet deden, om te kijken of dat nieuwe geïnteresseerde aantrekt voordat ze met een individuele geïnteresseerde in zee gaan die niet verder gaat dan -20%. Ik zou je laatste bod neerleggen en weglopen, dan maak je nog de grootste kans dat ze je binnen afzienbare tijd bellen. Je kan ook nog inzetten op gratis opties als je dat interessant vindt. Je kan ook wachten tot de eerste de beste eigenaar zn huis weer te koop zet. Statistisch gezien is er waarschijnlijk al een scheiding of een ander probleem voordat de woningen zijn opgeleverd.
Het bedrag waar zij mee akkoord zijn is al ~15% minder. De flats waren ook te duur geprijsd (van dit type is er niet een aan een particulier verkocht), dat helpt. :P Ik probeer nu om er opties bij te krijgen, en meer ruimte te creëren in stelposten als de keuken. Voorlopig wil ik net zo goed vertragen, aangezien de tijd in mijn voordeel werkt.
Stoffel schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:26:
Ik zou me niks aantrekken van die argumenten, het lijkt me voor een groot gedeelte blufpoker namelijk. Als ze een andere koper hebben die meer wil betalen, waarom praten ze dan nog met jou? Gewoon je bod neerleggen en daarna geen contact meer opnemen. Waarschijnlijk hoor je vanzelf wel wat. Of het moet al echt de woning van je dromen zijn waarvoor er geen alternatief bestaat, maar dat lijkt me sterk met een flat.
Er komt een moment dat mijn bod markttechnisch prima is, en dat zij dat ook weten. Ik ben aan het zoeken wanneer dat moment is. Het feit dat (makelaar en projectontwikkelaar!) met mij praten terwijl mijn initiële bod 25% onder de vraagprijs lag (die uit 2011 komt) geeft voor mij aan dat ik niet eens heel ver van dat lage, maar realistische bod af zit. Ik probeer rond de 18% korting uit te komen, met wat extra opties daarbij.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
EnerQi schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:56:
[...]

15 euro minder PER MAAND! ;) (of tijdseenheid), minder lenen is nog altijd goedkoper dan de hypotheekrenteaftrek.

Als je de starterslening neemt, koop je in feite een te duur huis. Je kunt namelijk meer lenen dan met je huidige inkomen mag. Die rente betaal je een x aantal jaren later alsnog.....

Welke adviseur heb jij gesproken.... 8)7
Zo zou het moeten gaan, maar in de practijk krijg je deze lening gewoon en wordt er niks gevraagd. (je hoeft bv geen loonstrook ed mee te sturen). daardoor leen je dat bedrag als het ware gratis de eerste 3 jaar.

Eigenlijk is het zoals boven staat beschreven. Je moet < 20.000 euro spaargeld hebben, en moet het huis NIET kunnen financieren met de hypotheek.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06

Metro2002

Memento mori

Bart-Willem schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:03:
Afgelopen donderdag hebben we nog een woning hier vlak in de buurt bekeken, en de woning zelf was best prima (wel heel wat werk: vlizotrap naar zolder vervangen door normale trap, zolderbalken vervangen omdat die nu te laag zijn en ramen plaatsen, en de keuken is heel oud). Wel apart: de tuin is een stuk kleiner geworden omdat de voormalige garage verbouwd is tot woning en aan de ouders van de bewoners is verkocht (het is dus een apart stukje grond geworden). Achter dat apart stukje grond ligt weer de normale berging, dus dat is eigenlijk heel apart. Ik meende dat de woning een paar jaar terug te koop stond inclusief die "woning" erachter (wat toen nog een soort kantoorrruimte was + garage) voor 250k of 275k. Dan heb ik het over 2008 of 2009. :P

De vraagprijs is 225k en als je die vergelijkt met de woning in exact hetzelfde blok die 2 deuren verderop te koop stond voor 175k (met nieuwe keuken, volwaardige zolder met normale trap, nieuwe badkamer en veel diepere tuin, maar geen uitbouw) is dat natuurlijk veels teveel gevraagd. Ik heb dit ook aangekaart bij de makelaar en de vergelijking gemaakt met de woning er 2 deren verderop (die woning van 175k is ook verkocht nu, maar weet niet voor hoeveel: denk voor een lager bedrag; bord met "verkocht" stond nog steeds in de tuin). De makelaar (die aangaf meer dan 25 jaar in het vak te zitten) wist dit niet en gaf ook aan dat 'ie zich niet verdiept had in de woningen in de buurt. Wel heel vreemd als je het mij vraagt, want juist daardoor kan je mede de vraagprijs bepalen lijkt me.

Ondanks de veels te hoge vraagprijs, ondiepe tuin (wel weer genoeg tuin aan de zijkant) en gigantische verbeteringen die voor de woning nodig zijn (zolder, keuken) willen we 'm nog niet afschrijven. :P Over de wijk zelf hebben we nog twijfels, omdat er (no offence) veel buitenlanders wonen waarbij ook nog 1 straat verderop een "actiewijk" lag (die straat zit vol met drugsrunners etc, al zijn er wel eeen aantal van geruimd). Maar ik sta er eigenlijk vooral van te kijken hoe ze bij deze vraagprijs komen, en nog meer van dat de makelaar niet in de gaten had van de woning ernaast. :P
Te hoge prijs
Hoop werk aan de woning
Minder goede buurt
Een slechte buurt om de hoek
Tuin minder diep dan voorheen

En jij wilt hier serieus gaan kopen? Ik zou bedanken en verder kijken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
400 bruto meer is natuurlijk niet 400 netto. En dat we onder water komen staan valt wel mee, daarnaast hebben we gewoon NHG. Het is niet dat we de volle 400 euro bruto extra willen gaan gebruiken, maar kijken wat kan en welke kosten erbij komen.

Als niemand geld uitgeeft zal de crisis vanzelf erger worden overigens ;)

Mijn vriendin had een vaste baan met daarnaast nog een HBO welke inmiddels is afgerond, vandaar de verhoging. Daarbij zit ze nu op 1 schaal na op de laagste schaal welke redelijk lekker omhoog gaan lopen nog. Ik snap dat sparen altijd verstandiger is, echter vroeg ik niet of het wel of niet verstandig was maar of en hoeveel iets mogelijk is.

We willen indien we hoermee doorgaan ook een vast bedrag extra reserveren voor extra aflossing. Idee is de helft van de verhoging gebruiken voor extra hypotheek (200 bruto dus) en niet de volle mep.

Stel we lenen 20K
Het huis is 260K
Eigen geld 20K zit erin, hypotheek op 240K

Stel we lenen bij dan is het dus nog altijd zo dat hypo 260k is en er 280K in het huis zit. Daarbij hebben we nog een gezond buffer op de rekening welke indien aangesterkt weer kan gebruikt worden voor extra aflossen. En we konden de hypotheek wel hoger krijgen in het begin, maar vonden dit zelf niet prettig zolang HBO nog niet afgerond was.

We hebben daarbij geen verkoop plannen in de toekomst, bij langdurig baanverlies hebben we de NHG als veiligheid. Maar nogmaals ik zie nog niet dat ze bij ons werk in de problemen gaan komen, bijna het tegenovergestelde... En we kunnen de huidige maandlast met gemak betalen (volledige aflossing)

We vinden het vooral prettig om een leuke buffer op de spaarrekening te behouden en niet een jaar lang na oplevering pas klaar te zijn. Zodra het dus kan zullen we dus ook extra op de spaarrekening zetten van de hypotheek.

Wat wij overigens onberstandig vonden was een te klein huis kopen gericht op de toekomst en dat huis mogelijk niet of met verlies moeten verkopen, zodoende direct een huis welke geschikt is voor een leven. Liever 20K onder water bij wijze van en niet hoeven te verkopen dan 40K verlies moeten meefinancieren. En nogmaals, we hebben niet voor nieta NHG, al hoop/verwacht ik daar geen aanspraak op te gaan doen. Levensverzekering dekt tevens 85% dus daar hoeven we ook niet op te letten

[ Voor 17% gewijzigd door Thalaron op 17-06-2013 11:20 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Thalaron schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:13:
400 bruto meer is natuurlijk niet 400 netto. En dat we onder water komen staan valt wel mee, daarnaast hebben we gewoon NHG. Het is niet dat we de volle 400 euro bruto extra willen gaan gebruiken, maar kijken wat kan en welke kosten erbij komen.

Als niemand geld uitgeeft zal de crisis vanzelf erger worden overigens ;)
ehm was de crisis niet begonnen door mensen die geld uitgaven wat ze niet hadden?
(cq Lenen)
Mijn vriendin had een vaste baan met daarnaast nog een HBO welke inmiddels is afgerond, vandaar de verhoging. Daarbij zit ze nu op 1 schaal na op de laagste schaal welke redelijk lekker omhoog gaan lopen nog. Ik snap dat sparen altijd verstandiger is, echter vroeg ik niet of het wel of niet verstandig was maar of en hoeveel iets mogelijk is.
Je vriendin kan ook zwanger worden en dan zit ze nog wel in dezelfde schaal maar gaat ze misschien minder werken.
We willen indien we hoermee doorgaan ook een vast bedrag extra reserveren voor extra aflossing. Idee is de helft van de verhoging gebruiken voor extra hypotheek (200 bruto dus) en niet de volle mep.

Stel we lenen 20K
Het huis is 260K
Eigen geld 20K zit erin, hypotheek op 240K

Stel we lenen bij dan is het dus nog altijd zo dat hypo 260k is en er 280K in het huis zit. Daarbij hebben we nog een gezond buffer op de rekening welke indien aangesterkt weer kan gebruikt worden voor extra aflossen. En we konden de hypotheek wel hoger krijgen in het begin, maar vonden dit zelf niet prettig zolang HBO nog niet afgerond was.
Als je bijleent dan wordt je huis niet zomaar meer waard hoor. Zeker niet voor een keuken. Bedenk dus goed wat je doet want een keuken is geen waardeverhoging van je huis.
We hebben daarbij geen verkoop plannen in de toekomst, bij langdurig baanverlies hebben we de NHG als veiligheid. Maar nogmaals ik zie nog niet dat ze bij ons werk in de problemen gaan komen, bijna het tegenovergestelde... En we kunnen de huidige maandlast met gemak betalen (volledige aflossing)
NHG als potje bij baanverlies zou ik niet zo zien. Ze helpen je hoogstens van je restschuld af na gedwongen verkoop maar dan ben je je huis dus al kwijt.
We vinden het vooral prettig om een leuke buffer op de spaarrekening te behouden en niet een jaar lang na oplevering pas klaar te zijn. Zodra het dus kan zullen we dus ook extra op de spaarrekening zetten van de hypotheek.

Wat wij overigens onberstandig vonden was een te klein huis kopen gericht op de toekomst en dat huis mogelijk niet of met verlies moeten verkopen, zodoende direct een huis welke geschikt is voor een leven. Liever 20K onder water bij wijze van en niet hoeven te verkopen dan 40K verlies moeten meefinancieren. En nogmaals, we hebben niet voor nieta NHG, al hoop/verwacht ik daar geen aanspraak op te gaan doen. Levensverzekering dekt tevens 85% dus daar hoeven we ook niet op te letten
Ik vind dat je er erg makkelijk over denkt. Heb je de mogelijke HRA afschaf ook al meegenomen in je overwegingen. Voor hetzelfde geld gaan ze daar in 2014 aan sleutelen en wordt je financiële plaatje heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Metro2002 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:11:
[...]

Te hoge prijs
Hoop werk aan de woning
Minder goede buurt
Een slechte buurt om de hoek
Tuin minder diep dan voorheen

En jij wilt hier serieus gaan kopen? Ik zou bedanken en verder kijken :/
De woning zelf is heel leuk. :P Maar m'n vriendin noemde exact dezelfde argumenten (ben ik ook wel mee eens verder, maar een huis met zoveel charme hebben we tot nu toe niet gezien). Daarom hebben we besloten om weer een bod te gaan doen op de woning in Oirschot waar we al eerder 2x een bod op hebben gedaan. Nu hopen dat de makelaar en die erfgenamen niet weer inhalig worden. :P Ze hebben tussentijds nog wel een paar kijkers gehad maar niemand die hapt.

Straks even een mail opstellen voor het nieuwe bod en de bijhorende voorwaarden. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Bart-Willem schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:18:
[...]

De woning zelf is heel leuk. :P Maar m'n vriendin noemde exact dezelfde argumenten (ben ik ook wel mee eens verder, maar een huis met zoveel charme hebben we tot nu toe niet gezien). Daarom hebben we besloten om weer een bod te gaan doen op de woning in Oirschot waar we al eerder 2x een bod op hebben gedaan. Nu hopen dat de makelaar en die erfgenamen niet weer inhalig worden. :P Ze hebben tussentijds nog wel een paar kijkers gehad maar niemand die hapt.

Straks even een mail opstellen voor het nieuwe bod en de bijhorende voorwaarden. :)
jij lijkt gewoon een abonnement te hebben op oude kluskrotten. Het lijkt wel of je er op zoekt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Bart-Willem schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:18:
[...]

Wees gewoon geduldig, het laatste wat ik zou doen is nu weer een bod doen op dat huis. Je geeft het signaal dat je telkens terug komt kruipen en nog lang niet het achterste van je tong laat zien.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat zeiden die huidige eigenaren ook: "met dit bod laat je niet het achterste van je tong zien", da's knap: dan zijn ze kennelijk onze hypotheekverstrekker! :')

Dat we er een nieuw bod op willen doen zijn we wel over uit: het is van alle bekeken woningen de enige waar we echt daadwerkelijk een gevoel hebben dat het een huis is wat we graag willen hebben. De woning zelf is niet heel spannend (standaard doorzon-rijtjeswoning waar de open keuken en dakraam met condens vervangen moeten worden), maar de ligging en wijk is echt goed. Ook een reden dat we een nieuw (hoger) bod willen en kunnen doen is omdat onze hypotheek nu beter uitvalt dankzij het lagere rentepercentage (toen was het 4,3% en nu 3,9%).

Komende vrijdag worden de nieuwe cijfers bekend van de huizenprijzen, en aangezien het logisch zou zijn dat er wederom een daling te bespeuren valt is het misschien handiger om te wachten tot vrijdag? :P Niet voor mezelf, maar als verkopers in het nieuws te horen krijgen dat het wederom x% gedaald is kan dat misschien voor een bepaalde sfeer zorgen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Bart-Willem op 17-06-2013 12:31 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Bart-Willem schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:30:
Dat zeiden die huidige eigenaren ook: "met dit bod laat je niet het achterste van je tong zien", da's knap: dan zijn ze kennelijk onze hypotheekverstrekker! :')
Moet een bod dan ook meteen het uiterste zijn wat je kunt? Vaak wil je gewoon niet meer bieden maar kun je wel meer.
Dat we er een nieuw bod op willen doen zijn we wel over uit: het is van alle bekeken woningen de enige waar we echt daadwerkelijk een gevoel hebben dat het een huis is wat we graag willen hebben. De woning zelf is niet heel spannend (standaard doorzon-rijtjeswoning waar de open keuken en dakraam met condens vervangen moeten worden), maar de ligging en wijk is echt goed. Ook een reden dat we een nieuw (hoger) bod willen en kunnen doen is omdat onze hypotheek nu beter uitvalt dankzij het lagere rentepercentage (toen was het 4,3% en nu 3,9%).
Een hoger bod doen omdat je meer kunt lenen is wel een beetje vaag. Een woning wordt niet meer waard omdat je meer kunt lenen hou dat heel goed in je achterhoofd.
Daar is namelijk de huizencrisis mee begonnen toen mensen meer ginnen betalen omdat ze meer konden lenen.
Komende vrijdag worden de nieuwe cijfers bekend van de huizenprijzen, en aangezien het logisch zou zijn dat er wederom een daling te bespeuren valt is het misschien handiger om te wachten tot vrijdag? :P Niet voor mezelf, maar als verkopers in het nieuws te horen krijgen dat het wederom x% gedaald is kan dat misschien voor een bepaalde sfeer zorgen. :+
Als jij er gevoelig voor bent de dan zijn de verkopers dat misschien ook. Ik zelf hecht er 0 waarde aan omdat een pand niet zomaar meer of minder waard kan worden door slecht nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Bart-Willem schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:30:

Zelfs als je er voor jezelf uit bent dat je een nieuw bod wilt doen en dat dit huis meer waard is dan dat je tot nu toe geboden hebt zou ik het echt even laten rusten. Zoals ik het heb gelezen ligt de bal bij de verkoper, tijd is aan jouw zijde en als je nu alweer terug krabbelt geef je een heel verkeerd signaal, dan pakken ze je in. De kans dat het huis in de tussentijd verkocht wordt is minimaal.

Verder is er een constante stroom slecht nieuws maar zullen de verkopers altijd wel een teken vinden dat er betere tijden aankomen. Zie voor die discussies het huizenmarkt topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

De laatste keer dat we iets lieten weten over/voor die woning is ruim 2 maanden terug. :P Toen hadden we ons laatste (en op dat moment uiterste) bod gedaan. Daarna zijn er wel kijkers geweest maar is het huis niet verkocht.

Na 2 maanden erop terugkomen lijkt me niet te vroeg eerlijk gezegd. En ik heb het vermoeden dat ons bod nu ook niet geaccepteerd zal worden: de makelaar beweerde dat ze er minstens 2 ton voor moeten hebben (maar eigenlijk liefst meer), maar het lijkt mij dat in een dalende markt ze een bod dat er net onder ligt laten schieten (let op dat ze het liefst om willen draaien en dat ze gaan spelen dat wij een woning niet op een paar duizend Euro willen laten schieten, maar ik ben er vrij zeker van dat die woning door een beetje onafhankelijke taxateur niet op 2 ton getaxeerd gaat worden).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Toch snap ik nog steeds niet dat je er voor wilt gaan.

Je gaf al aan dat een zelfde type woning, zónder de door jou genoemde gebreken, voor 175K te koop stond.
Dat zou dan toch betekenen dat het 'krot' waar je nu op biedt zo'n 150K 'waard' is.
En de verkopers willen er 2 ton voor hebben :X

Ik zou hier niet eens over nadenken en verder kijken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dit is een andere woning, niet die we van de week bekeken hebben. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:40
Bart-Willem schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:12:
Dit is een andere woning, niet die we van de week bekeken hebben. ;)
En daarvoor is het bod dat jullie willen doen wel reeël? Ik krijg namelijk het gevoel dat jullie je door emotie laten leiden bij het bepalen van de hoogte van je bod. En alhoewel dat best mag van mij, zou ik dat alleen doen bij unieke huizen en niet met 13 in een dozijn woningen.

Het kan zijn dat ik het gemist hebt, maar hoe is jullie huidige woonsituatie? En hoe snel moeten/willen jullie daar weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik heb nu een studio, nogal aan de krappe kant dus. En de woonsituatie wordt er hier niet beter op (Polen, herrie, en het wordt gewoon écht te klein).

We hebben meer dan 20 huizen bekeken en eigenlijk blijft alleen de woning in Oirschot over dat aan onze eisen en wensen voldoet: groot, het heeft een garage (geen must, wel handig), een erg goede wijk en je kan er jaren mee vooruit. Oirschot heeft alleen 1 nadeel: door de starterslening zijn de prijzen kunstmatig hoog. Verder is het aanbod vrij klein (zeker in die wijk), en ik denk dat ons bod van 180-185k de vorige keer niet eens slecht was. De eigenaren (erfgenamen) hanteerden al een jaar lang een prijs van 249k en vlak voordat we een bod gingen uitbrengen verlaagden ze de vraagprijs naar 239k. Vergelijkbare woningen in die wijk vragen 230k en dan had je nog een klein maatje groter ook. :P Tel daarbij op dat de keuken aan vervanging toe is en het dakraam op zolder condens in het dubbelglas heeft (is gewoon zwaar aan vervanging toe) en ook de meterkast wat werkzaamheden nodig heeft (aardlekschakelaar ontbreekt) en je snapt dat we niet die 239k gaan betalen. :P Het huis van de buren (100% exact dezelfde woning) is eind 2000 voor 170k van eigenaar gewisseld, en daar hebben we toen ons bod van 180k op gebaseerd. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Uiteindelijk is de situatie heel simpel: als ze echt meer dan 2 ton willen hebben, dan zul je dat moeten neerleggen. Wil je dat niet, kan krijg je het huis niet. Zo te horen wil je het graag, dus ik denk dat je een prijs gaat betalen die in die buurt ligt. ;)

Aan jou om het tegendeel te bewijzen. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Als ze vast blijven houden aan die 2 ton, dan kan ik je nu al zeggen dat die woning volgend jaar nog te koop staat. :P Er zitten verbeterkosten aan, dus die 2 ton gaan we never nooit betalen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kun je niet beter buiten Oirschot gaan wonen? Voor zover ik Oirschot ken is het een vrij dure gemeente waardoor je volgens mij altijd de hoofdprijs gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als er andere woningen die volgens jou "vergelijkbaar" zijn met deze maar wel een stuk goedkoper zijn, waarom ga je dan niet daar kijken? Of het 200k waard is kan ik niet beoordelen, maar voor zover ik kan zien op Funda is er niet zoveel te koop daar voor minder dan 200k vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:20

backupdevice

No Risk , Full Push

Vroegah zaten de "kosten' van een adviseur in de hypotheek. Is dat nu ook zo ? BEn bezig met het bieden op een huis en er is best wel anders nu :)

Wat adviseren jullie, rechstreeks bij een bank een aanvraag doen of via een onafhankelijke?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Bart-Willem schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:55:
Ik heb nu een studio, nogal aan de krappe kant dus. En de woonsituatie wordt er hier niet beter op (Polen, herrie, en het wordt gewoon écht te klein).

We hebben meer dan 20 huizen bekeken en eigenlijk blijft alleen de woning in Oirschot over dat aan onze eisen en wensen voldoet: groot, het heeft een garage (geen must, wel handig), een erg goede wijk en je kan er jaren mee vooruit. Oirschot heeft alleen 1 nadeel: door de starterslening zijn de prijzen kunstmatig hoog. Verder is het aanbod vrij klein (zeker in die wijk), en ik denk dat ons bod van 180-185k de vorige keer niet eens slecht was. De eigenaren (erfgenamen) hanteerden al een jaar lang een prijs van 249k en vlak voordat we een bod gingen uitbrengen verlaagden ze de vraagprijs naar 239k. Vergelijkbare woningen in die wijk vragen 230k en dan had je nog een klein maatje groter ook. :P Tel daarbij op dat de keuken aan vervanging toe is en het dakraam op zolder condens in het dubbelglas heeft (is gewoon zwaar aan vervanging toe) en ook de meterkast wat werkzaamheden nodig heeft (aardlekschakelaar ontbreekt) en je snapt dat we niet die 239k gaan betalen. :P Het huis van de buren (100% exact dezelfde woning) is eind 2000 voor 170k van eigenaar gewisseld, en daar hebben we toen ons bod van 180k op gebaseerd. :)
Ik heb je een PM gestuurd. Ik denk dat je ergens een misberekening maakt in je waardering. Toevallig weet ik om welke woning het gaat, heb ff tijdens het lunchen gekeken.. Als je uitgaat van GO Wonen en perceeloppervlakte, recente transacties, huidig concurrerend aanbod en kijkt naar de (vaak vergelijkbare) staat van de andere woningen, dan is die vraagprijs helemaal niet zo hoog, althans, is naar mijn mening je verwachtingspatroon niet realistisch en is die 2 ton van de verkoopmakelaar zo gek nog niet. Maar als je het zeker wil weten, lijkt een waardebepaling door een taxateur me hier zeker noodzakelijk voordat je gaat bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Aghanim schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:03:
Kun je niet beter buiten Oirschot gaan wonen? Voor zover ik Oirschot ken is het een vrij dure gemeente waardoor je volgens mij altijd de hoofdprijs gaat betalen.
Tja: Best willen we niet zitten, Eindhoven hebben we nu vooral naar gekeken maar met elke wijk is wel iets en de betere wijken liggen weer net buiten bereik qua prijs. :P Oirschot is inderdaad vrij duur, maar het is wel zo dat de makelaars daar allemaal hoog in zetten en op het moment dat je gaat kijken krijg je te horen dat er best wat van de prijs af kan. :P

De starterslening heeft er ook voor gezorgd dat de vraagprijzen voor woningen beneden de 240k al gauw 30-40k hoger zijn dan vergelijkbare woningen in Eindhoven of Tilburg.
Z___Z schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:08:
Als er andere woningen die volgens jou "vergelijkbaar" zijn met deze maar wel een stuk goedkoper zijn, waarom ga je dan niet daar kijken? Of het 200k waard is kan ik niet beoordelen, maar voor zover ik kan zien op Funda is er niet zoveel te koop daar voor minder dan 200k vraagprijs.
Zie hierboven: de vraagprijzen zijn vrij hoog (mede dankzij de starterslening). De vraagprijs voor de woning waar we op geboden hebben is 239k. Maar als je ziet wat je voor dat bedrag of lager kan krijgen in Oirschot is het gewoon teveel gevraagd. Alleen veel van die andere woningen liggen in een wijk die ons niet zo heel erg aanspreekt (niets mis met de wijk, maar het bloemkoolwijk-idee spreekt ons niet aan). Of ze liggen te dicht bij de hoogspanningsmast. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoezo is het teveel gevraagd als jij niks anders kan krijgen voor datzelfde bedrag? Immers al die andere woningen stuiten bij jou constant op bezwaren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Wceend schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:36:
[...]
ehm was de crisis niet begonnen door mensen die geld uitgaven wat ze niet hadden?
(cq Lenen)
[...]

Je vriendin kan ook zwanger worden en dan zit ze nog wel in dezelfde schaal maar gaat ze misschien minder werken.
[...]

Als je bijleent dan wordt je huis niet zomaar meer waard hoor. Zeker niet voor een keuken. Bedenk dus goed wat je doet want een keuken is geen waardeverhoging van je huis.

[...]

NHG als potje bij baanverlies zou ik niet zo zien. Ze helpen je hoogstens van je restschuld af na gedwongen verkoop maar dan ben je je huis dus al kwijt.

[...]

Ik vind dat je er erg makkelijk over denkt. Heb je de mogelijke HRA afschaf ook al meegenomen in je overwegingen. Voor hetzelfde geld gaan ze daar in 2014 aan sleutelen en wordt je financiële plaatje heel anders.
Uiteraard is geld uitgeven dat er niet is onwenselijk.. Echter is een hypotheek zelf ook geld uitgeven dat je niet hebt. Uiteindelijk betaal je het gewoon dubbel.

We zijn nu 8 jaar samen, kinderen heb ikzelf nog nooit iets in gezien en verwacht ook niet dat dit komen gaat... heb eerder een hekel aan kinderen dan anders (nee ik ben geen kinderhater.. heb gewoon helemaal niets met kinderen) en mijn vriendin heeft aangegeven hier hetzelfde over te denken.. Ik schat de kans groter in dat er een 3e wereldoorlog komt dat dat ik kinderen ga willen krijgen. (toekomst kijken kan ik niet... maar no thnx).

Zo een dure keuken nemen we niet... maar "een nette neutrale keuken met alle gemakken" is nog altijd beter dan een "kale wand met aansluitingen" Zo'n hele dure keuken willen we overigens niet... ergens tussen de 7/9K Max (en hier kunnen we ook nog een deel zelf van betalen natuurlijk).

We hebben er een flinke hoop eigen geld inzitten al, en we willen hier een DEEL van teruglenen om het weer IN het huis te steken... indien we 20K kunnen bijlenen zit er al voor 30K eigen geld in. Dus 50K aan "waarde verhogende maatregelen" welke op de hypotheek maar 20K extra zou geven... Om zonder restschuld te verkopen kunnen we dus al zo'n 30K zakken ten opzichte van de aanschafwaarde...

Indien men de HRA afschaft... uiteraard houden we er rekening mee... al zie ik het niet snel gebeuren daar dan een enorme hoeveelheid huishoudens gewoonweg een GROOT probleem heeft... maar we hebben het geld niet nodig om te kunnen leven zoals we willen. Bij huur hadden we dit ook niet en was de maandlast vergelijkbaar.

NHG zien we ook niet als zijnde spaarpotje... maar als we allebei ons werk kwijtraken of 1 van beide is een iets hogere maandlast een minder groot probleem dan 0 euro op de rekening.

HRA teruggave gaat simpelweg richting extra aflossing/spaarrekening onvoorziene uitgaven.

Ik denk er helemaal niet "makkelijk" over... We konden haar opslag van 400 Bruto ook vooraf al meerekenen daar deze verhoging binnen een half jaar zou gebeuren... DAT zou IMO pas onverstandig zijn geweest omdat je er dan op gokt dat er opleiding technisch niets fout gaat.

-----

Nogmaals, ik ga hier niet alle details opnoemen, ik vroeg niet om of het wel of niet verstandig is om het te doen, enkel naar men hun ervaring en of iemand weet hoeveel we überhaupt bij KUNNEN lenen... niet dat we dit dan ook daadwerkelijk uit gaan wringen. Maar als we er zeg 200-250 euro netto op vooruit gaan kan er wat ons betreft best 100 euro vanaf als dat betekend dat we alles direct kunnen doen zoals we zouden willen, en niet over 3/4 jaar alles weer af moeten breken. We zijn niet van plan tegen de top aan te gaan zitten!

Dat sparen beter is snapt iedereen lijkt me wel... En qua overwaarde is het voor ons niet belangrijk daar we niet van plan zijn het te gaan verkopen... en ALS we al ooit gaan verkopen zal dit niet op korte termijn zijn. Wij zien het huis niet als grote spaarpot welke geld op moet leveren maar enkel iets waar je prettig moet kunnen wonen en indien het nodig is te verkopen niet teveel verlies te hoeven leiden (NHG/levensverzekering).

Ik zie ons niet snel verhuizen... ligt centraal ten opzichte van vrienden/familie/werk... nabij de bossen... goede verbinding met snelwegen... dicht bij wat kroegjes en restaurants... Dorpscentrum op loopafstand... Ons hele leven ligt hier dus voor werk verhuizen zal niet (snel) gebeuren. Scheiding/overleiden/baanverlies is dus voorlopig ons enige gevaar... en dat wordt opgevangen door NHG/Levensverzekering. En bij baanverlies is het handiger om zeg 5-10K op de rekening te hebben staan dan een keuken ervan te betalen... Die keuken kan ik niet inleveren voor hypotheekbetalingen... Eigen spaargeld kan hiervoor wel als buffer gebruikt worden tijdens het zoeken naar een nieuwe baan.

Maar goed we hebben woensdag al een afspraak met onze financiële adviseur over wat wel/niet kan en wat verstandig is. En ja hij heeft voorheen ook aangegeven wanneer iets niet verstandig zou zijn. Was eerder dan verwacht dusss never mind ;). Ik vroeg naar wat we kunnen, niet of dit wel of niet slim is :o Dat is iets wat we tegenover onze inkomsten moeten afwegen en daar zal de adviseur ons beter kunnen uitleggen daar die van alle zaken op de hoogte is ;) (en ja, we hebben gewoon een goede en eerlijke adviseur... niet zo een van leen nu maar want dat levert me iets op...)

[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 17-06-2013 16:00 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Tsurany schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:43:
Hoezo is het teveel gevraagd als jij niks anders kan krijgen voor datzelfde bedrag? Immers al die andere woningen stuiten bij jou constant op bezwaren.
Omdat in vergelijking met die andere woningen (waar de vraagprijzen een stuk lager van zijn) er veel meer aan moet gebeuren. De andere woningen kosten minder, hebben vaak al een nieuwere (in sommige gevallen geheel nieuwe) keuken, geen lekkend dakraam, een meterkast die wel goed is en vaak beter geïsoleerd (jaren 80-woningen, deze komt uit de jaren '70).

Een aantal ervan staan ook op ons lijstje, maar deze woning heeft onze voorkeur. :)

@ Kju: dank voor je berekeningen/overzichten. :) Uiteindelijk is de conclusie dat de prijzen in Oirschot erg kunnen variëren, zelfs tot straatniveau en dat maakt het berekenen van een juiste waarde best lastig. :P Misschien toch een onafhankelijke taxateur inschakelen, maar dan moeten we er wel zeker van zijn dat er niet achter de schermen een handjeklap wordt gedaan met de makelaar om maar tot een voor de makelaar/verkoper zo gunstig mogelijke waarde. Maar ik ga het eerst proberen met een 1e bod, kijken wat daarvan komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Bart-Willem op 17-06-2013 16:06 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Thalaron schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:45:
[...]

Zo een dure keuken nemen we niet... maar "een nette neutrale keuken met alle gemakken" is nog altijd beter dan een "kale wand met aansluitingen" Zo'n hele dure keuken willen we overigens niet... ergens tussen de 7/9K Max (en hier kunnen we ook nog een deel zelf van betalen natuurlijk).
Als het maar tussen de 7 en 9K is waarom spaar je het dan niet even bij elkaar?
We hebben er een flinke hoop eigen geld inzitten al, en we willen hier een DEEL van teruglenen om het weer IN het huis te steken... indien we 20K kunnen bijlenen zit er al voor 30K eigen geld in. Dus 50K aan "waarde verhogende maatregelen" welke op de hypotheek maar 20K extra zou geven... Om zonder restschuld te verkopen kunnen we dus al zo'n 30K zakken ten opzichte van de aanschafwaarde...
Hier ga je naar mijn idee flink de mist in. Het gaat toch om nieuwbouw? Wat zit er dan voor 50K aan waarde verhogende maatregelen in ten opzichte van het huis van de buren?
Je hebt er 30K eigen geld in zitten maar dat vertegenwoordigd geen waarde maar wordt slechts gebruikt voor de aankoop van het huis.
Indien men de HRA afschaft... uiteraard houden we er rekening mee... al zie ik het niet snel gebeuren daar dan een enorme hoeveelheid huishoudens gewoonweg een GROOT probleem heeft... maar we hebben het geld niet nodig om te kunnen leven zoals we willen. Bij huur hadden we dit ook niet en was de maandlast vergelijkbaar.
Simpel gezegd heb je een probleem als HRA morgen niet meer bestaat?
Is je antwoord ja dan moet je niet bijlenen.
Nogmaals, ik ga hier niet alle details opnoemen, ik vroeg niet om of het wel of niet verstandig is om het te doen, enkel naar men hun ervaring en of iemand weet hoeveel we überhaupt bij KUNNEN lenen... niet dat we dit dan ook daadwerkelijk uit gaan wringen. Maar als we er zeg 200-250 euro netto op vooruit gaan kan er wat ons betreft best 100 euro vanaf als dat betekend dat we alles direct kunnen doen zoals we zouden willen, en niet over 3/4 jaar alles weer af moeten breken. We zijn niet van plan tegen de top aan te gaan zitten!
Kon je het bedrag wat je nu wilt lenen voorheen ook lenen? Dan kun je het nu misschien wel doen maar zomaar meer lenen omdat je meer salaris krijgt lijkt me onverstandig.
Dat sparen beter is snapt iedereen lijkt me wel... En qua overwaarde is het voor ons niet belangrijk daar we niet van plan zijn het te gaan verkopen... en ALS we al ooit gaan verkopen zal dit niet op korte termijn zijn. Wij zien het huis niet als grote spaarpot welke geld op moet leveren maar enkel iets waar je prettig moet kunnen wonen en indien het nodig is te verkopen niet teveel verlies te hoeven leiden (NHG/levensverzekering).

Ik zie ons niet snel verhuizen... ligt centraal ten opzichte van vrienden/familie/werk... nabij de bossen... goede verbinding met snelwegen... dicht bij wat kroegjes en restaurants... Dorpscentrum op loopafstand... Ons hele leven ligt hier dus voor werk verhuizen zal niet (snel) gebeuren. Scheiding/overleiden/baanverlies is dus voorlopig ons enige gevaar... en dat wordt opgevangen door NHG/Levensverzekering. En bij baanverlies is het handiger om zeg 5-10K op de rekening te hebben staan dan een keuken ervan te betalen... Die keuken kan ik niet inleveren voor hypotheekbetalingen... Eigen spaargeld kan hiervoor wel als buffer gebruikt worden tijdens het zoeken naar een nieuwe baan.

Maar goed we hebben woensdag al een afspraak met onze financiële adviseur over wat wel/niet kan en wat verstandig is. En ja hij heeft voorheen ook aangegeven wanneer iets niet verstandig zou zijn. Was eerder dan verwacht dusss never mind ;). Ik vroeg naar wat we kunnen, niet of dit wel of niet slim is :o Dat is iets wat we tegenover onze inkomsten moeten afwegen en daar zal de adviseur ons beter kunnen uitleggen daar die van alle zaken op de hoogte is ;) (en ja, we hebben gewoon een goede en eerlijke adviseur... niet zo een van leen nu maar want dat levert me iets op...)
Ik wilde gewoon behulpzaam zijn net als iedereen hier. Je kwam op mij over als iemand die op 2 salarissen naar de max wilt en dat is nooit verstandig zeker niet in deze tijd. Als je alles goed hebt doorgerekend en het kan verantwoord dan kun je het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Zo, alvast een nieuw bod neergelegd, nu is het weer wachten. :)

*Insert krekelgeluiden here* :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Wceend schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:18:
[...]
Het is natuurlijk niet enkel de keuken... Er staan nog een stuk meer wensen klaar bij de nieuwbouw... Welke deels uit eigen zak en deels uit extra lening betaald zouden kunnen worden wat ons betreft... mits het betaalbaar blijft ofc. Als voorbeeld: Schutting/Keuken/Rolluiken (beide onregelmatige diensten en 24/7 365 dagen per jaar, dus geen overbodige luxe)/fatsoenlijke (slijtvaste) vloer begane grond. Stel dat alles bij elkaar 25K kost, en we bij oplevering 10K hebben en 5K buffer willen houden. Dan zouden we dus 15-20K bij moeten lenen...
Hier ga je naar mijn idee flink de mist in. Het gaat toch om nieuwbouw? Wat zit er dan voor 50K aan waarde verhogende maatregelen in ten opzichte van het huis van de buren?
Je hebt er 30K eigen geld in zitten maar dat vertegenwoordigd geen waarde maar wordt slechts gebruikt voor de aankoop van het huis.
Natuurlijk zien we dit niet als zijnde meer waard dan die van de buren... maar meer als (indicatieve bedragen gebruikt):
Huis kaal = 225K
Meerwerk zoals aanbouw e.d. 25K
Badkamer 10K
Totaal 260K (natuurlijk krijg je er nooit direct voor terug wat erin gegaan is...)
260K waarvan 30K eigen geld = 230K hypotheek.

Om zonder restschuld te zitten hoeven we dus "maar" 230 te krijgen voor ons huis.
Bijlenen van 20K zou dus betekenen dat we 280K totaal huisprijs hebben... en 250 hypotheek. Om dus schuldenvrij te verkopen moet kan ik 30K verlies nemen (uit eigen zak betaalde middelen ben je dan kwijt).
Indien we netjes, zolang dit mogelijk blijft, HRA inkomsten terug zetten op de spaar rekening van onze hypotheek dicht dit gat langzaamaan verder.
Nee is geen probleem, alleen kunnen we dan minder extra aflossen.
Kon je het bedrag wat je nu wilt lenen voorheen ook lenen? Dan kun je het nu misschien wel doen maar zomaar meer lenen omdat je meer salaris krijgt lijkt me onverstandig.
We konden meer lenen dan we hebben gedaan, mede doordat we wisten dat mijn vriendin een stuk meer ging verdienen op korte termijn maar zolang haar HBO niet afgerond was konden we hier niet 100% zeker van zijn. Om te zorgen dat we bij inkomensverlies niet in de problemen kwamen hebben we dus gekozen om zoveel mogelijk eigen geld erin te gooien en dus geen buffer meer over te houden op onze spaarrekening (beide wel vast contract uiteraard)
Ik wilde gewoon behulpzaam zijn net als iedereen hier. Je kwam op mij over als iemand die op 2 salarissen naar de max wilt en dat is nooit verstandig zeker niet in deze tijd. Als je alles goed hebt doorgerekend en het kan verantwoord dan kun je het doen.
Excuses. Mijn reactie was wellicht wat TE fel. Uiteraard probeert iedereen hier hulp te geven waar mogelijk :)
Mijn vriendin wilt niet dat ik alles letterlijk online zet... wat wellicht soms voor wat onduidelijke situaties zorgt. Vandaar dat ik ook enkel aangaf wat mogelijk was ;)

We willen sowieso niet haar hele opslag gaan gebruiken, eerder een kwart/de helft. Maar eerst maar eens kijken naar wat überhaupt kan. Woensdag 9 uur afspraak dus we zullen het wel horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kwam op mij over als iemand die op 2 salarissen naar de max wilt en dat is nooit verstandig zeker niet in deze tijd.
In deze tijd juist wel. Tenminste, het is nu verstandiger dan 5 jaar geleden in elk geval. Een groot deel van het verlies zit er al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:19:
[...]

In deze tijd juist wel. Tenminste, het is nu verstandiger dan 5 jaar geleden in elk geval. Een groot deel van het verlies zit er al op.
Ja zit baanverlies er ook al bij in dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is werkelijk bijzonder frustrerend dat ik nog minstens eens in de drie maanden achter het net vis. Iedereen heeft het over een totaal ingezakte huizenmarkt maar als ik dan naar een huis ga kijken ben ik te laat, wordt ik overboden, wordt ik uitgeloot, enzovoorts. Ik vraag me dan echt af of het echt zo slecht gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 08:05:
Het is werkelijk bijzonder frustrerend dat ik nog minstens eens in de drie maanden achter het net vis. Iedereen heeft het over een totaal ingezakte huizenmarkt maar als ik dan naar een huis ga kijken ben ik te laat, wordt ik overboden, wordt ik uitgeloot, enzovoorts. Ik vraag me dan echt af of het echt zo slecht gaat...
Waarschijnlijk heb je dan interesse in courante huizen: starterswoningen (starters kopen namelijk gewoon door) waarin niet geklust hoeft te worden op een goede lokatie. :) Wanneer je die variabelen gaat veranderen (kijk bijvoorbeeld eens naar een klushuis, zoals Kju eerder suggereerde) maak je veel meer kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het is natuurlijk allemaal relatief. Bepaalde woningen zijn gewild en worden daardoor nog steeds snel verkocht. Crisis of geen crisis. En die woningen zitten echt niet allemaal in hetzelfde segment. Als voorbeeld: mijn zus heeft haar appartement in Amsterdam (gekocht in 2008 :X ) in januari van dit jaar binnen een week verkocht zonder restschuld. De belangstelling was zo groot dat de makelaar maar "ouderwets" iedereen een gesloten envelop heeft laten inleveren. En mijn vriendin en ik hebben afgelopen april ons appartement in Groningen binnen 2 weken verkocht met een minimale restschuld.

Er gebeurt dus inderdaad wel degelijk nog het eea, het is alleen wat rustiger als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Moraal van het verhaal: koop een courante woning.

Je kunt beter met veel moeite een woning kopen die erg gewild is, dan dat je zo goedkoop mogelijk een woning koopt die al jaren te koop staat.

De eerste kun je namelijk ook weer makkelijk verkopen, de tweede ben je mee getrouwd.

Naar mijn idee wordt mijn volgende koopwoning dan ook een woning op een gewilde locatie.. want dan is er bijna altijd wel een gek die hem weer van je overneemt. Locatie is alles.

Ik woon nu sinds een week in Hillegersberg (in een huurappartement) en ik wil er nu al niet meer weg :D Ik ben omgeven door allemaal parkjes, tot nu toe vriendelijke mensen, winkels in de buurt, etc. Het enige minpuntje zijn misschien de vliegtuigen die overdag praktisch overvliegen, maar daar ben ik nu al aan gewend.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 18-06-2013 08:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 23:14
Lethalis schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 08:40:
Naar mijn idee wordt mijn volgende koopwoning dan ook een woning op een gewilde locatie.. want dan is er bijna altijd wel een gek die hem weer van je overneemt. Locatie is alles.
Gisteravond maar weer ervarren, was bezig in de tuin en werd aangesproken door vrouw op fiets. Zij hadden bijna dit huis gekocht (wij wonen er nu ruim half jaar) en fietste nog eens langs...

Ze hadden uiteindelijk een andere hoek gekocht maar ze zei, het blijft toch een leuk huis en op zo'n leuke hoek (we zitten met tuin opzij aan einde van wijk, uitzicht op ruime groenstrook :) ).

Dat gezegd hebbende, toch kan je nooit 100% zeker zijn van een locatie, vooral over een periode meer dan 20 jaar: dan kunnen dingen er echt wel heel anders uit zien (ik heb het nu niet alleen over groen maar bijvoorbeeld ook een wijk die volkomen veranderd is door andere bewonerssamenstelling) dus zekerheid heb je nooit. Maar in de tussentijd heb je natuurlijk wel zelf al een aantal jaren van die heerlijke plek geprofiteerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lokatie, woonoppervlakte, en staat van onderhoud zijn wat mij betreft de drie belangrijkste elementen om de aantrekkelijkheid (en dus ook de prijs) van een woning te bepalen.

Een jaar geleden hadden wij ook twee woningen op het oog: een karakteristieke woonboerderij op een B-lokatie met een slechte bouwkundige staat of een kleiner, gerenoveerd, jaren-30, twee-onder-een-kap woning op een A-lokatie. We hebben het laatste huis gekocht zonder een moment van spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 08:40:
Ik woon nu sinds een week in Hillegersberg (in een huurappartement) en ik wil er nu al niet meer weg :D Ik ben omgeven door allemaal parkjes, tot nu toe vriendelijke mensen, winkels in de buurt, etc. Het enige minpuntje zijn misschien de vliegtuigen die overdag praktisch overvliegen, maar daar ben ik nu al aan gewend.
Goh, jij hebt dezelfde ervaring als ik had toen ik van het centrum (huur, yuppenflat) verhuisde naar de Statensingel (koop) :P Tenminste (een overgrote meerderheid van) normale mensen, veel kleine kinderen, de supermarkt die niet helemaal volstaat met idioten. En natuurlijk erg veel groen (voor een stadswijk tenminste ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ach, wat is 3 maanden op een mensenleven? Je woont veel langer in een huis. Ik ben al een jaar op zoek, vaak dichtbij geweest, rare dingen meegemaakt maar ik ben blij dat ik niet een jaar geleden een overhaaste beslissing heb genomen omdat ik ongeduldig was. Tijd werkt in je voordeel in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Bart-Willem schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:50:
[...]

Omdat in vergelijking met die andere woningen (waar de vraagprijzen een stuk lager van zijn) er veel meer aan moet gebeuren. De andere woningen kosten minder, hebben vaak al een nieuwere (in sommige gevallen geheel nieuwe) keuken, geen lekkend dakraam, een meterkast die wel goed is en vaak beter geïsoleerd (jaren 80-woningen, deze komt uit de jaren '70).

Een aantal ervan staan ook op ons lijstje, maar deze woning heeft onze voorkeur. :)

@ Kju: dank voor je berekeningen/overzichten. :) Uiteindelijk is de conclusie dat de prijzen in Oirschot erg kunnen variëren, zelfs tot straatniveau en dat maakt het berekenen van een juiste waarde best lastig. :P Misschien toch een onafhankelijke taxateur inschakelen, maar dan moeten we er wel zeker van zijn dat er niet achter de schermen een handjeklap wordt gedaan met de makelaar om maar tot een voor de makelaar/verkoper zo gunstig mogelijke waarde. Maar ik ga het eerst proberen met een 1e bod, kijken wat daarvan komt.
Lekkende dakramen, isolatie, keukens en badkamers kan je wat aan doen. Locatie kan je niks aan veranderen. Dus hoogspanningskabels en bloemkoolwijken is een nadeel, dus een lagere prijs, ondaks dat de staat van de woning misschien beter is. Uiteindelijk wordt >50% van de prijs bepaald door de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:32:
[...]

Goh, jij hebt dezelfde ervaring als ik had toen ik van het centrum (huur, yuppenflat) verhuisde naar de Statensingel (koop) :P Tenminste (een overgrote meerderheid van) normale mensen, veel kleine kinderen, de supermarkt die niet helemaal volstaat met idioten. En natuurlijk erg veel groen (voor een stadswijk tenminste ;)).
* The Eagle laatst zoals al aangegeven een huis van 2 jaar oud in een gewilde wijk gekocht.
Ik ervaar ook deels het zelfde: lekker in het groen, RUST als je thuiskomt, geen herrie als je 's avonds een keer buiten staat, normale mensen, buren die je kennen, gegroet worden op straat, etc.
Bijkomend voordeel met dit weer voor mij: het is een jonge wijk, veel kleine kinderen, en met dit weer stikt het van de MILF's op straat :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07
Hmm. Die MILF's lopen bij ons dan weer niet rond :P

Maar het is wel herkenbaar. Woon wellicht niet in een typische 'gewilde wijk', maar wel in een wijk met groen, waar de buren 's ochtends naar hun werk vertrekken (of gepensioneerd zijn), de kinderen in de speeltuin kunnen spelen, buurtbewoners die investeren in hun huis (zonnepanelen, tuinen, kozijnen) etc. Works for me :) Heel wat anders dan de krachtwijk waar ik hiervoor woonde.

En aanhakend over wat hierboven gezegd werd: het lijkt inderdaad wel of de iets gewildere wijken nog wel lopen qua doorstroom. De 4 meest dichtbij gelegen huizen bij mij in de wijk die te koop stonden zijn nu allemaal verkocht met een doorlooptijd van 2.5-10mnd. Ietsje verder loopt het ook nog wel redelijk muv een paar huizen die echt te duur in de markt staan (=discussie voor ander topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:53:
[...]

* The Eagle laatst zoals al aangegeven een huis van 2 jaar oud in een gewilde wijk gekocht.
Ik ervaar ook deels het zelfde: lekker in het groen, RUST als je thuiskomt, geen herrie als je 's avonds een keer buiten staat, normale mensen, buren die je kennen, gegroet worden op straat, etc.
Bijkomend voordeel met dit weer voor mij: het is een jonge wijk, veel kleine kinderen, en met dit weer stikt het van de MILF's op straat :9
Nadeel van wijken waar alleen maar jonge gezinnen wonen is dat deze wijken over 10 jaar bijna alleen maar gezinnen heeft met tieners. Als er voor deze groep niks te doen is, gaan deze in de straten "hangen". Zeg maar de Vinex wijken van 15-20 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Ik woonde in zo'n wijk. Aan het begin is het inderdaad super, zijn alle kids overwegend 4-10 jaar en alle volwassenen hebben via de kinderen contact met elkaar.

10 jaar later zijn deze 14-20 en is het een en al onrust van hangjongeren, en alle ouderen zitten binnen en hebben amper nog contact aangezien dat via de kids verliep. Weer 10 jaar later keert de rust weer terug wanneer die golf uit huis is, en de ouders massaal blijven zitten in heerlijke rust en langzaam weer contact zoeken om de leegte van geen kids op te vullen.

Zou dus al die 'nieuwbouw' ontwijken totdat het minstens 20 jaar oud is als je rust zoekt, of je zeker bent weer te kunnen verhuizen als de 2e periode (puberen) aanbreekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 18-06-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Helaas is ons bod van 190k afgewezen, en dit keer kregen we niet eens een tegenbod te horen (terwijl dat de vorige keer wel het geval is). Volgens de makelaar willen ze alle biedingen onder de 200k nu gewoon afwijzen zonder tegenbod. Wel een beetje apart aangezien we de vorige keer wel gewoon een tegenbod kregen te horen. :P

Straks even met m'n vriendin bespreken of we nog 1x een hoger bod doen (195k), want 200k gaan we er niet voor betalen. :P Dan zitten we namelijk muurvast en vallen zelfs een aanzienlijk deel van de verbeterkosten niet te betalen. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt jezelf al in de voet geschoten met dit bod en wil zelfs nog omhoog gaan? Je had gewoon 180 een paar maanden moeten laten sudderen en dan had je het gekregen voor 185 of 190 of ze hielden voet bij stuk en dan krijg je het nooit voor de prijs die je wilt.

Met een nieuw bod denken ze, oh wacht maar dan krijgen we onze 2 ton wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat denken ze dan maar mooi, maar het huis staat al meer dan 2 jaar leeg en bijna anderhalf jaar te koop. :P

Er zit geen financiering of iets meer op, die willen desnoods gewoon wachten tot de woningmarkt aantrekt. Al duurt dat 5 jaar of 10 jaar: dat interesseert hen kennelijk niet.

Dat bod van 180 en daarna 185k hebben we al een paar maanden laten sudderen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Bart-Willem op 18-06-2013 16:15 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Fiber

Beaches are for storming.

Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:14:
[...] Dat bod van 180 en daarna 185k hebben we al een paar maanden laten sudderen. ;)
Niet lang genoeg blijkbaar. Eigenlijk moet je er voor zorgen na je eerste bod dat zij jouw nummer hebben en hopen dat zij jou gaan bellen met de vraag of je bod nog staat... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en jullie hebben meteen verhoogd wat ook een slechte onderhandelingstactiek is. Ik heb het in de omgeving vaak genoeg gezien (generaliserend natuurlijk), mensen die 1 bod doen en dan een half jaar later toch nog eens gepolst worden, want het was het enige bod dat er überhaupt uitgebracht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik weet wel dat er tussentijds kijkers zijn geweest, maar ik weet niet of die überhaupt een bod hebben uitgebracht (volgens mij niet).

Of we een nieuw bod uit gaan brengen weet ik nog niet: ergens heb ik de neiging om 195k als eindbod neer te leggen, maar ze hebben gewoon een bedrag in hun hoofd waarbij ze niet doorhebben dat ze door de rest van de woningen in Oirschot dik voorbij gelopen zijn (de rest daalt in vraagprijs en zij niet). Ik denk dat 195k dus ook niet geaccepteerd zal worden, maar aan de andere kant: het is een bod dat 18% onder de (veel te hoge) vraagprijs ligt. Als ze dat nog steeds als beledigend zien dan denk ik dat ze beter een tijdmachine kunnen kopen om uit 2008 te reizen. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach wat ze doen werkt wel, jij blijft er maar meer geld tegenaan gooien ook al vind je het kennelijk te duur. Ik verwacht dat jij de door hen gewenste 200k ook nog wel gaat bieden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:53:
[...]
Ach, wat is 3 maanden op een mensenleven? Je woont veel langer in een huis. Ik ben al een jaar op zoek, vaak dichtbij geweest, rare dingen meegemaakt maar ik ben blij dat ik niet een jaar geleden een overhaaste beslissing heb genomen omdat ik ongeduldig was. Tijd werkt in je voordeel in deze markt.
Dit nieuwbouwhuis was vrees ik iets wat ik maar een keer in mijn leven ga zien. Een betaalbare, grote eengezinswoning (180m2 of meer vier of vijf slaapkamers) aan de rand van het centrum van een grote stad op eigen grond en met parkeergelegenheid heb ik nog nooit eerder gezien. Op 50 huizen hebben zich dan ook meer dan 150 mensen ingeschreven terwijl de meeste andere projecten amper verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:24:
Ach wat ze doen werkt wel, jij blijft er maar meer geld tegenaan gooien ook al vind je het kennelijk te duur. Ik verwacht dat jij de door hen gewenste 200k ook nog wel gaat bieden.
200k kunnen en willen we niet bieden, dan zitten we financieel zo goed als muurvast. En dat is niet de bedoeling. :P

Áls ik een bod doe, dan zal dat niet deze week nog zijn. Maar m'n vriendin is er wel klaar mee: eerst krijgen we te horen dat we in de buurt van de 200k moeten bieden en dan doen we dat: is het ineens onbespreekbaar. Lekker wispelturig dus. :S

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:50:
[...]

200k kunnen en willen we niet bieden, dan zitten we financieel zo goed als muurvast. En dat is niet de bedoeling. :P

Áls ik een bod doe, dan zal dat niet deze week nog zijn. Maar m'n vriendin is er wel klaar mee: eerst krijgen we te horen dat we in de buurt van de 200k moeten bieden en dan doen we dat: is het ineens onbespreekbaar. Lekker wispelturig dus. :S
Toch ben je volgens mij al op wat je maximaal in je hoofd had en wil je zelfs nog verder, terwijl je daar mee op zn best een tegenbod krijgt en echt het huis niet hebt. Elk signaal wat je hier in ieder geval geeft is dat je heel graag wil en kan, een makelaar pikt dat ook op. Zoals we al zeiden voordat je 190k bood en nu weer zeggen met 195k, doe het niet! ;) Volgens mij krijgt iedereen hier dezelfde vibe dat je hard op weg bent teveel te betalen. Wacht nou gewoon lekker af en ga rusig verder kijken, een huis kan niet weglopen. Ze weten je te vinden als ze toch nog je maximale bod willen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij kan ik het moeilijk geloven dat je 195 wel kan bieden, maar bij 200 muurvast zit. Bij een verbouwing dien je toch wel meer dan 5k speling te hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Met dit weer stikt het van de MILF's op straat :9
Als ik straks om de hoek woon moet je die straatnaam maar eens uitwisselen en misschien een lege bierkrat op de stoep klaarzetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:02:
Daarbij kan ik het moeilijk geloven dat je 195 wel kan bieden, maar bij 200 muurvast zit. Bij een verbouwing dien je toch wel meer dan 5k speling te hebben lijkt mij.
Het gaat om een keuken, dakraam en meterkast die we aan willen pakken. We hebben zelf wel wat spaargeld, maar de keuken willen we meefinancieren (met de starterslening). Inclusief starterslening zouden we 219k kunnen lenen, dus dat is 208k exclusief kosten koper. Ga uit van 11-13k voor een keuken, dakraam en nieuwe groep-gebeuren in de meterkast en je snap dat we niet hoger kunnen (en willen) dan die 195k.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dan lees je dus echt je volledige max inclusief een starterslening. Voor mijn gevoel wil je het huis te graag hebben en ben je bereid er (te) ver voor te gaan terwijl er, misschien niet direct nu, zeker goede alternatieven zijn die qua prijs beter passen. Mijn advies zou zijn om te kopen tot het bedrag dat je zelf kunt lenen (en eigenlijk zelfs dat niet tot de max) en dat bedrag van die starterslening als 'risico' beschouwen aangezien je dit met een gewone constructie niet kunt krijgen.

(het is overigens geen straf om een huis erg graag te willen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 16:04
Goed, wij zitten nu ook in het schuitje van woning aankopen. We hebben op dit moment 2 huizen op 't oog van beide rond de 200k en we gaan ze beide vrijdag bezichtigen. 't Zijn beide huizen die nog maar een paar maanden op de markt staan en relatief aan de vraagprijs vrij groot zijn. Mijn gevoel zegt dat ze redelijk scherp geprijsd zijn mits ze bouwkundig in orde zijn maar of dat klopt, no idea.

Nu komt de kwestie boven water, willen we wel of niet een aankoopmakelaar. Zelf heb ik 0,0 verstand van onderhandelen maar ik vind het ook enigszins absurd om €1750,- te betalen om er (maar) €10.000 af te praten van de vraagprijs.

What to do, what to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:23:
[...]

Het gaat om een keuken, dakraam en meterkast die we aan willen pakken. We hebben zelf wel wat spaargeld, maar de keuken willen we meefinancieren (met de starterslening). Inclusief starterslening zouden we 219k kunnen lenen, dus dat is 208k exclusief kosten koper. Ga uit van 11-13k voor een keuken, dakraam en nieuwe groep-gebeuren in de meterkast en je snap dat we niet hoger kunnen (en willen) dan die 195k.
Gozer.. met alle respect..

Wat ben je dom bezig! :F Als ik je kon vinden, zou ik je telefoon kapot gooien om je tegen jezelf te beschermen door te gaan met bieden :9 , want je trapt er vol in en lijkt het niet door te hebben... je rent er eerder met uitgestrekte armen op af. Keer terug naar het licht!! O-)

Meerdere malen bod verhogen, te duur, starterslening, aannames dat je al die verbouwingen inderdaad meegefinancierd zult krijgen... Het boekje 'wat niet te doen bij huizen kopen' kun je zo gaan schrijven 8)7

Delete alles rond huizen, ga er 2-3 weken tussenuit of wat dan ook en zorg voor een mentale reset. Je hebt hen het gesprek laten overnemen en je emoties leiden je keuzes, dat is vragen om problemen. Neem afstand en laat het los.
In dit tempo ben je niet alleen het type dat veel te veel betaald en veel te veel risico neemt, je bent dan ook het perfect plaatje aan het maken voor relaties die stuk gaan door de aankoop van een woning en dan verlies je veel meer dan euro's... ;w

offtopic:
beetje botte-hamer methode, maar misschien komt het zo wat beter aan want de rest lijkt niet door te kunnen dringen :D

[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 18-06-2013 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ehm, met een starterslening mag je gewoon verbouwingen mee financieren hoor. Met een normale hypotheek kan dat niet. :P

Maar ik denk dat we geen nieuw bod gaan doen. Zolang die mensen niet weten wat voor prijs ze willen en ze blijven gokken op een waardevermeerdering gaan we er toch nooit uitkomen. Ik ben er vrij zeker van dat wanneer iemand wel die 2 ton biedt, ze ineens 215k moeten hebben ervoor. Eerst wel een tegenbod doen en bij een 10k hoger bod van ons ineens niet meer willen doen bevestigt dat alleen maar. Daar heb ik niet zo'n zin in. En het klopt wel: richting de max gaan is gevaarlijk.

Edit: echt onze max is het niet i.v.m. aanstaande erfenis. Maar zolang dat nog niet rond is en nog niet duidelijk is hoe hoog die is nemen we die ook niet mee. :P De vraag is ook of we de erfenis in willen zetten voor zoiets.

[ Voor 15% gewijzigd door Bart-Willem op 18-06-2013 21:59 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Red Nalie schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:31:
Goed, wij zitten nu ook in het schuitje van woning aankopen. We hebben op dit moment 2 huizen op 't oog van beide rond de 200k en we gaan ze beide vrijdag bezichtigen. 't Zijn beide huizen die nog maar een paar maanden op de markt staan en relatief aan de vraagprijs vrij groot zijn. Mijn gevoel zegt dat ze redelijk scherp geprijsd zijn mits ze bouwkundig in orde zijn maar of dat klopt, no idea.

Nu komt de kwestie boven water, willen we wel of niet een aankoopmakelaar. Zelf heb ik 0,0 verstand van onderhandelen maar ik vind het ook enigszins absurd om €1750,- te betalen om er (maar) €10.000 af te praten van de vraagprijs.

Een andere aankoopmakelaar zoeken die het voor ca 800 euro doet. Zijn genoeg goede ZZP'ers die niks doen als alleen maar aankoopmakelaar spelen voor een alles inclusief bedrag. Trust me, het ontzorgt. Het is meer dan alleen van de prijs aflullen. Het is ook rekening houden met alles wat er bij een huis kopen komt kijken. Da's nie weinig. De prijs overeenkomen is pas het begin. Koopcontract nalopen (wordt opgesteld door de verkopend makelaar, uiteraard in uw nadeel ;) ), daar over bellen en onderhandelen indien nodig, opleverkeuring, aansturen evt andere taxatiekeuring, etc etc. Bovendien kennen die mensen de lokale markt en weten ze of een vraagprijs reeel is of niet.
Dat moet je voor dat geld niet allemaal zelf willen regelen of uitvissen. Ik heb er destijds eentje genomen omdat ik iemand lokaal wilde hebben zitten (wij woonden dik 100km verderop). Die haalde voor mij echt de kastanjes uit het vuur...soms waren ze zelfs witheet.

Dat gezegd hebbende: 1750 euro is een absurd bedrag. Ongetwijfeld een makelaar die aankoopmakelaar spelen "erbij" doet, en ook een eigen makelaardij heeft. Kut voor hem dat zijn inkomsten teruglopen omdat de huizenprijzen dalen (iets met commissie), maar dat hoeft niet over jouw rug te zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Fiber

Beaches are for storming.

Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:55:
[...] En het klopt wel: richting de max gaan is gevaarlijk...
Dus: Vergeet dit huis. Vergeet de 200k klasse. En ga op zoek naar een huis in de 150k klasse... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:55:
Edit: echt onze max is het niet i.v.m. aanstaande erfenis. Maar zolang dat nog niet rond is en nog niet duidelijk is hoe hoog die is nemen we die ook niet mee. :P De vraag is ook of we de erfenis in willen zetten voor zoiets.
Heb je het zelf niet door? Je bent overal geld aan het zoeken om een te dure aankoop te verantwoorden. Lijkt me niet verstandig en een gevaarlijke positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Of je verkoopt een hele stal oude Volvo's, dat kan ook nog. Een hobby mag geld kosten - maar kan ook geld opleveren. Een huis trouwens ook, al kost dat vaak meer dan het oplevert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik heb al m'n oldtimers al verkocht. :P Daar heb ik m'n spaarrekening aardig mee kunnen vullen. :+ De erfenis konden we straks eventueel gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen (mits het hoog genoeg is) of te bewaren om die starterslening meteen weg te werken.

We hebben besloten geen bod meer uit te brengen: ze willen toch geen kant op en een bod van 195k wordt toch geweigerd. Zou een beetje zonde van de energie zijn dus. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 16:04
The Eagle schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:56:
[...]

Een andere aankoopmakelaar zoeken die het voor ca 800 euro doet. Zijn genoeg goede ZZP'ers die niks doen als alleen maar aankoopmakelaar spelen voor een alles inclusief bedrag. Trust me, het ontzorgt. Het is meer dan alleen van de prijs aflullen. Het is ook rekening houden met alles wat er bij een huis kopen komt kijken. Da's nie weinig. De prijs overeenkomen is pas het begin. Koopcontract nalopen (wordt opgesteld door de verkopend makelaar, uiteraard in uw nadeel ;) ), daar over bellen en onderhandelen indien nodig, opleverkeuring, aansturen evt andere taxatiekeuring, etc etc. Bovendien kennen die mensen de lokale markt en weten ze of een vraagprijs reeel is of niet.
Dat moet je voor dat geld niet allemaal zelf willen regelen of uitvissen. Ik heb er destijds eentje genomen omdat ik iemand lokaal wilde hebben zitten (wij woonden dik 100km verderop). Die haalde voor mij echt de kastanjes uit het vuur...soms waren ze zelfs witheet.

Dat gezegd hebbende: 1750 euro is een absurd bedrag. Ongetwijfeld een makelaar die aankoopmakelaar spelen "erbij" doet, en ook een eigen makelaardij heeft. Kut voor hem dat zijn inkomsten teruglopen omdat de huizenprijzen dalen (iets met commissie), maar dat hoeft niet over jouw rug te zijn :)
Kijk, dat klinkt al een stuk beter. Nu nog één weten te vinden in de regio Alkmaar, via Google kom ik niet verder dan de default makelaars die absurd veel geld vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Red Nalie schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:31:

De vraag is of jij zelf ook die 10.0000 er af weet te praten. Bij jou speelt de emotie een veeeel grotere rol wat niet handig is in de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 23:06:
Ik heb al m'n oldtimers al verkocht. :P Daar heb ik m'n spaarrekening aardig mee kunnen vullen. :+ De erfenis konden we straks eventueel gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen (mits het hoog genoeg is) of te bewaren om die starterslening meteen weg te werken.

We hebben besloten geen bod meer uit te brengen: ze willen toch geen kant op en een bod van 195k wordt toch geweigerd. Zou een beetje zonde van de energie zijn dus. :+
Er komt bezinning. ;) Iig aan jouw kant, nu nog aan de andere (als ik jouw verhalen mag geloven). :P

Bij mij is de projectontwikkelaar in de onderhandeling omhoog (!) gegaan in de prijs. Ik wil het appartement erg graag hebben maar er zijn grenzen, dus dat heb ik (met een beetje pijn) afgekapt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 19-06-2013 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo, wij hebben ook ein-de-lijk ons* appartement (A'dam) verkocht.
Heeft 3 jaar geduurd.
Uiteindelijke verkoopprijs is wel ~25% onder de initiële vraagprijs drie jaar geleden.
Voor ons gelukkig geen restschuld, kleine winst.

* Nouja, mijn vriendin's appartement, technisch gesproken :P
Fiber schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:28:
[...]
Dus: Vergeet dit huis. Vergeet de 200k klasse. En ga op zoek naar een huis in de 150k klasse... :)
Woningen die 3 jaar geleden de 200k-klasse waren zijn nu 150k-klasse. Ik kan het weten :+

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:32:
[...]
Ja inderdaad :) Er zijn hier inderdaad ook veel kinderen. Moet er nog even aan wennen dat de buurmeisjes aanbellen omdat ze met onze hond willen spelen, maar het is een stuk beter dan wat er in mijn oude buurt zoal naast mij woonde :)

Ik moet nog even geduld hebben tot volgende week donderdag. Dan is de overdracht en ben ik helemaal af van de oude woning. Gisteren nog met de notaris gebeld. Ze zijn nog een tolk aan het regelen voor de koper, maar voor de rest verloopt alles weer volgens planning (bankgarantie is binnen, hypotheekinstructies ook, de hypotheekgelden kunnen opgevraagd worden, etc).

Komend weekend nog even de oude woning helemaal schoonmaken en de laatste dingetjes weghalen en dat was het :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super man, gefeliciteerd :) Gisteravond weer even één van mijn vaste rondjes gefietst (o.a. Straatweg-Weissenbruchlaan-Molenlaan-Prinsemolenpad en dan weer terug) en het is toch wel een hele leuke wijk. Je gaat het daar ongetwijfeld erg naar je zin hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:50:
[...]

Als er in jullie ogen zoveel woningen zijn die goedkoper zijn waarom koop je die dan niet?
Er is blijkbaar iets aan het huis wat het toch erg aantrekkelijk voor jullie maakt.

Als ik de rest van de reacties zo lees zit je inderdaad een prijsklasse te hoog te kijken.
Zet het uit je hoofd en ga niet op de max zitten met alle risico's die daarbij horen.
Ga lekker kijken naar een huis met vraagprijs 175K en lager.

[ Voor 15% gewijzigd door Wceend op 19-06-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
TrailBlazer schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 07:56:
De vraag is of jij zelf ook die 10.0000 er af weet te praten. Bij jou speelt de emotie een veeeel grotere rol wat niet handig is in de onderhandelingen.
De vraag is of een makelaar er meer af weet te praten dan een ander of jouw juist gaat zitten pushen om een hoger bedrag te accepteren zodat hij in ieder geval zn geld heeft en de huizen in zijn buurt niet te hard dalen.. Als je echt twijfelt over je onderhandelingskwaliteiten kan je vast wel een ouder of ander familielid vragen die er wat afstandelijker in staat die namens jou onderhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren te horen gekregen dat mijn hypotheek bij Aegon formeel is goedgekeurd. Heel blij. 2 juli is de overdracht! :) Adviseur waarschuwde mij in het begin van het traject dat geldverstrekkers vaak met verzoeken over aanvullende documenten komen (uitdraai rekeningen, kopie belastingaangifte etc.), maar bij Aegon hadden ze verbazingwekkend weinig documenten nodig.

Gaat om een appartementje in Rotterdam. Bouwjaar 2008. 70m2, luxe ingericht. Vraagprijs was EUR 189.500 en na een soepele onderhandeling op EUR 179.500 uitgekomen.
Vergelijkbaar appartement (buurman/-vrouw) is vorig jaar voor EUR 187.000 verkocht, dus ik denk dat ik een mooie deal heb gemaakt.

Is mijn eerste koophuis, dus ik heb een aankoopmakelaar in de arm genomen. Deze zit in het pand bij de hypotheekadviseur, dus ik heb een mooie pakketdeal kunnen maken. EUR 2700 voor aankoopbegeleiding en hypotheekadvies. Heeft mij veel zorgen uit handen genomen, dus blij dat ik tegen alle adviezen in toch de aankoopmakelaar heb ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen tekenen voor ons nieuwbouwhuis. Heb er zin in, huis is meteen goed voor de komende 20 jaar dus eventueel waardeverlies op afwerking bij start verdisconteert vanzelf over de jaren. Nu hopen dat de bouw na de bouwvak meteen start.

Van nog geen 50 m2 naar 140m2 zal ook een verademing zijn over een dik jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-09 17:33

johnwoo

3S-GTE

Bart-Willem schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:23:
[...]

Goed dat je inmiddels hebt besloten geen hoger bod te doen, maar mochten ze je 190K alsnog accepteren, dan kun je wel wat overhouden, want ik heb het idee dat die punten geen 11-13K hoeven te kosten.

Met dakramen heb ik geen ervaring, maar keuken en elektra heb ik wel pas aangepakt in mijn huis, en ik kwam voor jouw overige twee punten ongeveer op:
- Meterkast:
€600 aanschaf groepenkast (10 groepen)
€300 installatie meterkast+nieuwe bekabeling door kruipruimte naar keuken door ZZP/bijbeunende elektricien
- Keuken:
€4000 aanschaf keuken+apparatuur. Toegegeven, die heb ik best goedkoop, mijn vriendin is Poolse en ik heb het meeste daar gekocht bij Ikea, in NL zou exact dezelfde keuken (hier te zien toen 'ie 80% klaar was) misschien €6500 kosten. Als je een lang weekend vrij hebt overigens nog steeds de moeite, het kost ca. €240 aan diesel om op en neer te rijden met een busje om zo €2500 te besparen op een keuken ;)
€400 aanleggen nieuwe stopcontacten, verleggen gas/waterleidingen door ZZP/bijbeunende elektricien+loodgieter
€0 plaatsen keuken (zelf doen)

Dus als je zelf wat kunt klussen (wat ik wel inschat gezien je oldtimer hobby, als je kunt sleutelen aan auto's kun je ook best een keuken zetten) kun je die twee punten wel voor ~€7800 (NL keukenprijs, kan voor <€6000 als je in het buitenland kijkt) doen. Voordat je aan 13K zit kun je een heel riant dakraam halen ;)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Het is uiteraard niet "slechts 7-9K"
Dan zouden we überhaupt niet bij hoeven te lenen ;)

En we weten dat wanneer je er 50K instopt je er geen 50K uithaalt.

HRA teruggaven worden, zodra het huis opgeleverd is, gebruikt als extra aflossingen (dus inleggen op het spaardeel van de spaarhypotheek, waren nog op tijd voor de oude regeling, wel volledig aflossen).

We konden het voorheen wel lenen, maar dan moesten we aantonen dat zij meer ging verdienen, en daar het nog maar voor 95% zeker was hebben we hier niet voor gekozen.

En excuses voor de enigszins geïrriteerde reactie, was niet zo bedoeld... was meer omdat ik er al vanuit ging dat ik de opmerking zou gaan krijgen dat ik "teveel" zou lenen en deze opmerking ook weer terugzag, maar dit komt natuurlijk deels doordat ikzelf ervoor kies niet alle kaarten op de tafel te leggen en wellicht de verkeerde indruk achterliet. Evengoed bedankt voor het meedenken! Het is uiteindelijk goed bedoeld natuurlijk :)

------

We zijn inmiddels bij onze adviseur geweest (op zijn vrije dag) :+

Salaris technisch was het geen enkel probleem. Even snel voorbeeld berekening gemaakt en 20K erbij zou ong. 70 euro netto/100 euro bruto zijn. Gezien de salaris verhoging van 400+ bruto lijkt me dit niet bepaald een probleem. + dit deel zal dan op via extra aflossingen sneller afgelost moeten gaan worden. Of net hoe het gunstiger uitvalt...

70 euro netto is in elk geval prima te doen voor ons.

Wat wel en niet kan was wat minder duidelijk. Hij had deze situatie nog nooit gehad: Hypotheek ophogen gedurende de bouw. Aegon gaf aan het te zien als een bestaande woning, maar het ook niet zeker te weten en verweest de adviseur door naar NHG (deze volgen ze normaal gesproken). Adviseur heeft het standpunt dat het nieuwbouw is, daar de bouw nog gaande is.

Wat is het verschil? Mocht iemand het willen weten:
- Nieuwbouw = bouwdepot uitbreiden met enkel een inkomenseis.
- Bestaande bouw = Verbouwingsdepot met een inkomenseis + taxatierapport na verbouwing moet gelijk/hoger zijn dan totale hypotheek. Daarbij zit je aan de 105% grens voor financiering.

Zoals eerder al aangegeven. Indien je er 50K insteekt levert het geen 50K op.

20K bijlenen zou dus geen enkel probleem zijn qua inkomen. Enkel is het de vraag of men het wil accepteren als zijnde nieuwbouw. Dan kan alles direct in gang gezet worden.

Indien ze het als bestaande bouw pakken is het vermoedelijk nog geen probleem, maar dan duurt het wel langer natuurlijk...

Huis heeft hypotheek van 245K 20K eigen geld erbij gelegd, 265K kostprijs dus.
Stel we willen 20K bijlenen. Dan is de totaalprijs dus 285K.

De taxatie NA verbouwing zou dus uit moeten komen op 265K (100% financiering) ofwel minimaal 252K (105% financiering) Indien het lager uit zou vallen dan 252K dan zouden we dus een deel zelf moeten financieren.

Even als extra info: Er staat nog 1 woning te koop van hetzelfde type, deze heeft ENKEL de aanbouw van 2.5 meter erbij, verder geen aanpassingen en V.O.N. prijs is 236.500 euro (aanbouw is hier gerekend op 9K ipv 14K welke de rest heeft moeten betalen) dus zonder korting zou dit op 241.500 uitkomen.

Tel daarbij op dat het op een gunstig stuk van het dorp ligt EN dat de meeste huizen een stuk hoger liggen qua vraagprijs... (er staan enkele vergelijkbare huizen te koop hier welke zowat een ton meer vragen waar we ons huis niet eens voor zouden willen inruilen...) Indien we huizen bekijken die gelijk liggen met onze woning dan moeten we vaak lachen in de zin van "hoe durf je dat ervoor te vragen"... en JA... die huizen verkopen redelijk vlot...

De extra 25K welke wij erin hebben zitten hoeven op de taxatie dus "slechts" 11K-16K op te leveren.
We hebben dan echter nog wel een buffer over, dus als het iets minder zou zijn is dat nog geen ramp... maar dat verwacht ik niet...

Nu hopen dat NHG het als nieuwbouw ziet nog, dat zou alles een stuk makkelijker maken (en scheelt ons taxatiekosten) EN dan kunnen we gewoon nu al een keuken uit gaan zoeken en hoeven we niet nog eens 2-4 maanden levertijd af te wachten NA oplevering!

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 19-06-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

Kan iemand me misschien vertellen hoe serieus je de "waarde" van een woning moet nemen zoals je kan opvragen via btw kadaster info (als bron NBWO/Dataland) staat er? Gewoon met een korreltje zout nemen of is het een redelijke richtprijs? Zag bijvoorbeeld een woning waarvan de vraagprijs 232k is en via zo een sms service stond er dat de waarde 171k was met als "betrouwbaarheid groot" maja..wij van WC eend hehe.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpiefox schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:06:
Kan iemand me misschien vertellen hoe serieus je de "waarde" van een woning moet nemen zoals je kan opvragen via btw kadaster info (als bron NBWO/Dataland) staat er? Gewoon met een korreltje zout nemen of is het een redelijke richtprijs? Zag bijvoorbeeld een woning waarvan de vraagprijs 232k is en via zo een sms service stond er dat de waarde 171k was met als "betrouwbaarheid groot" maja..wij van WC eend hehe.
'Waarde' is één van de meest rekkelijke en vage begrippen die je je kunt voorstellen. Er is geen universele definitie van te geven en de inhoud en waarde van het begrip verschillen enorm per context. De gegevens in het kadaster omtrent vorige koopsommen en transactiedata zijn wel concreet, omdat ze uit de notariële akte zijn afgeleid. Als jij uit het kadaster haalt dat een woning op 1 juli 2011 verkocht is voor 175k dan is dat ook daadwerkelijk gebeurd. Echter, dat zegt natuurlijk volstrekt niets over de vraag of de woning op dat moment dat bedrag ook 'waard' was. Dat is volledig afhankelijk van wie je het vraagt. De ene zal zeggen dat dat een goede deal was, de ander zal zeggen dat hij nog geen 150k overhad voor dat specifieke huis.

Dit wil niet zeggen dat de informatie over de vorige koopsom niet nuttig is, maar je moet jezelf er wel een mening over vormen. Als iemand in 2011 een ontzettende shit-deal heeft gesloten, dan moet je natuurlijk geen waarde hechten aan dat bedrag, maar gewoon voor jezelf bepalen wat jij het huis nú waard vindt (dat moet je eigenlijk altíjd doen :)). Enorme verschillen tussen historische koopprijs en vraagprijs nu geven natuurlijk ook altijd aanleiding tot zeer kritische vragen: als een huis in 2009 is gekocht voor 200k, en de vraagprijs is nu 230k, terwijl je weet dat de markt sinds 2009 minstens met 20% is gedaald, dan moet er dus wel ongelooflijk veel waarde aan dat huis zijn toegevoegd -- zoveel dat het simpelweg ongeloofwaardig is. Je weet dan dat de vorige koper gewoon probeert om zíjn kosten koper door jou te laten betalen, iets waar je je in deze markt natuurlijk niet meer voor laat misbruiken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
via zo een sms service stond er dat de waarde 171k was met als "betrouwbaarheid groot"
Ik vind het sowieso vreemd dat mensen deze diensten gebruiken? Kost je alleen een hoop centen.
Dan kan je beter nagaan voor welke bedragen nabij gelegen huizen zijn verkocht. Dan die huizen wat vergelijken qua perceel oppervlakte en inhoud en je hebt IMO een betrouwbare richtlijn.

WOZ waarde kan je ook niet veel mee, huis van mijn ouders hun WOZ waarde zouden ze het huis van zijn leven niet voor kwijtraken.

Iets is IMO iets "waard" datgene wat de hoogste bieder ervoor geeft...

Stel dat een vergelijkbaar pand recentelijk zou zijn verkocht voor hetzelfde bedrag dan wat de verkoper vraagt, maar b.v. in veel betere staat van onderhoud was met een luxere badkamer/keuken e.d. dan vragen ze (mogelijk) te veel. Maar de beste manier om de waarde (voor jezelf ook) in te schatten is naar mijn mening vergelijken met overig aanbod (heden en verleden). Wat de huidige eigenaar ervoor betaald heeft is niet relevant... dat hij er teveel/te weinig voor betaald maakt voor de woning zelf niets uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

anandus schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 08:41:
Woningen die 3 jaar geleden de 200k-klasse waren zijn nu 150k-klasse. Ik kan het weten :+
Inderdaad!

We hebben net een huis gekocht voor 265k. In 2009 is exact een zelfde huis voor 320k verkocht en voor de crisis schijnt er een verkocht te zijn voor 340k.

Ik heb een beetje het gevoel dat ik een koopje heb gedaan... maar ja, als je rekent naar de daling van de crisis etc komt het statistisch gezien wel redelijk marktconform over.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Een taxateur kan waarderen met verschillende opdrachten:
- marktwaarde, dit is de marktwaarde zoals uitgelegd in de brochure van de Waarderingskamer, het geschatte bedrag waartegen vastgoed tussen een bereidwillige koper en een bereidwillige verkoper na behoorlijke marketing in een zakelijke transactie zou worden overgedragen op de waardepeildatum, waarbij de partijen met kennis van zaken, prudent en niet onder dwang zouden hebben gehandeld.
Met andere woorden: het bedrag dat de meest gekke gek er bij ideale omstandigheden er voor zou geven. Als de taxateur dus aangeeft dat de marktwaarde gelijk is aan je koopsom zegt hij dus "jij bent de ideale koper en niemand anders zou meer betalen dan dit bedrag".
- waardering met het oog op aankoopbeslissing: taxatie waarbij de taxateur zegt "meer dan dit bedrag moet je er niet voor betalen"
- waardering met het oog op verkoopbeslissing: taxatie waarbij de taxateur zegt "meer dan dit bedrag hoef je niet te verwachten"

In alle gevallen betreft het een opinie van een taxateur, tot stand gekomen rekening houdend met de definitie van marktwaarde in samenhang met de opdracht (financiering, aankoop, verkoop) en zijn het altijd maximale bedragen.
De modelwaarden en modelwaarderapporten, verplicht bij gevalideerde taxaties (o.a. bij NWWI, TaxateursUnie etc.), worden door alle taxateurs verguisd. Geen van de leveranciers wil inzichtelijk maken hoe ze aan de waarden komen, ondertussen is het overduidelijk dat er geen rekening is gehouden met verschillen in afwerking, inrichting, stand, ligging (ook op postcodeniveau zijn er verschillen), erfpacht, voorzieningen, bijgebouwen (denk grote bergingen, garages etc.) en vaak wordt er, ondanks dat de taxateur duidelijk de juiste maten (zelf opgemeten) opgeeft voor de modelwaarde, gaan de leveranciers uit van maten uit de BAG (gegevens van de gemeente) die vaak niet meer correct zijn. Afwijkingen kunnen onstaan door verschillen in berekeningsmethoden of omdat er bijvoorbeeld geen rekening is gehouden met vergunningvrije uitbreidingen (dakkapellen, dakopbouw, aanbouw/uitbouw, vrijstaande berging etc.). Daarnaast wordt er gerekend met indexeringen en (gezien de grote daling in aantallen transacties) veel te oude transactieprijzen van vaak niet vergelijkbare objecten.
Serieus: nee.
Korrel zout: ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

johnwoo schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:04:
[...]

Goed dat je inmiddels hebt besloten geen hoger bod te doen, maar mochten ze je 190K alsnog accepteren, dan kun je wel wat overhouden, want ik heb het idee dat die punten geen 11-13K hoeven te kosten.

Met dakramen heb ik geen ervaring, maar keuken en elektra heb ik wel pas aangepakt in mijn huis, en ik kwam voor jouw overige twee punten ongeveer op:
- Meterkast:
€600 aanschaf groepenkast (10 groepen)
€300 installatie meterkast+nieuwe bekabeling door kruipruimte naar keuken door ZZP/bijbeunende elektricien
- Keuken:
€4000 aanschaf keuken+apparatuur. Toegegeven, die heb ik best goedkoop, mijn vriendin is Poolse en ik heb het meeste daar gekocht bij Ikea, in NL zou exact dezelfde keuken (hier te zien toen 'ie 80% klaar was) misschien €6500 kosten. Als je een lang weekend vrij hebt overigens nog steeds de moeite, het kost ca. €240 aan diesel om op en neer te rijden met een busje om zo €2500 te besparen op een keuken ;)
€400 aanleggen nieuwe stopcontacten, verleggen gas/waterleidingen door ZZP/bijbeunende elektricien+loodgieter
€0 plaatsen keuken (zelf doen)

Dus als je zelf wat kunt klussen (wat ik wel inschat gezien je oldtimer hobby, als je kunt sleutelen aan auto's kun je ook best een keuken zetten) kun je die twee punten wel voor ~€7800 (NL keukenprijs, kan voor <€6000 als je in het buitenland kijkt) doen. Voordat je aan 13K zit kun je een heel riant dakraam halen ;)
Dakraam zou ongeveer 1000-1100 zijn voor het grote raam en de helft ervan voor het kleintje. :P Dat de werkelijke kosten in werkelijkheid iets lager uitvallen weet ik, maar dat hoeven zij niet te weten. :+ Voor ons zou een Ikea-keuken volstaan. :) Ik heb de verbeterkosten zo genoemd als ruwe schatting. :P

Heb zojuist de makelaar laten weten dat we er niet mee verder gaan. Schijnbaar hebben de eigenaren hun bodemprijs nu naar boven bijgesteld, dus daar gaan we gewoon niet uitkomen. En om ons helemaal klem te gaan zetten zodat wat lui blijer zijn met hun erfenis schiet niet op. Klaar, afgewerkt, weg ermee dus. :P

@ WC-Eend: het grootste voordeel van deze woning ten opzichte van al die anderen was de ligging. Een bloemkoolwijk spreekt ons niet zo aan, dit was mooi in het groen en hoef je niet eerst een heel doolhof door te crossen voordat je op een hoofdweg zit. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:42:
Gisteren te horen gekregen dat mijn hypotheek bij Aegon formeel is goedgekeurd. Heel blij. 2 juli is de overdracht! :) Adviseur waarschuwde mij in het begin van het traject dat geldverstrekkers vaak met verzoeken over aanvullende documenten komen (uitdraai rekeningen, kopie belastingaangifte etc.), maar bij Aegon hadden ze verbazingwekkend weinig documenten nodig.
Gefeliciteerd! Overigens vond ik dat Aegon toch aardig wat documenten nodig had hoor. Wij kregen vorige week akkoord. Heb jij een bevestiging hiervan ontvangen anders dan dat je dit hoorde van de adviseur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:23:
[...]

Gefeliciteerd! Overigens vond ik dat Aegon toch aardig wat documenten nodig had hoor. Wij kregen vorige week akkoord. Heb jij een bevestiging hiervan ontvangen anders dan dat je dit hoorde van de adviseur?
Nope, alleen een belletje van adviseur dat zij een fax hadden met formele goedkeuring.
In het begin van het traject wel regelmatig directe post van Aegon gekregen, bijvoorbeeld over bevestiging ontvangen aanvraag en voor het invullen van de online gezondheidsverklaring.

Ik heb overigens alleen kopie ID, recente salarisstrook en werkgeversverklaring in hoeven sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Oke, wij hebben na het tekenen van de offerte ook een brief van Aegon gehad van welke stappen er genomen gaan worden en ook de bankgarantie was al eerder gestort dan het formele akkoord. Heb begrepen dat Aegon wel contact met je notaris op gaat nemen om alles gereed te maken voor overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik zou zowieso geen eigen geld in je huis stoppen initieel. Variabele rente is nu tussen de 2,5% en 3%. Na HRA is dat dus 1,25% tot 1,5%. Spaarrente is op dit moment hoger dan dat. Dus je kan beter een deel hypotheek met variabele rente nemen en je spaargeld op een spaarrekening zetten. Mocht het zo zijn dat de hypotheekrente stijgt, kan je alsnog aflossen. Pak je wel het HRA voordeel.
Meestal stijgt spaarrente met de hypotheekrente mee, dus dan zou het helemaal geen probleem moeten zijn. Wel is deze constructie niet zo gunstig als je VRH moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Z___Z schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:43:
Ik zou zowieso geen eigen geld in je huis stoppen initieel. Variabele rente is nu tussen de 2,5% en 3%. Na HRA is dat dus 1,25% tot 1,5%. Spaarrente is op dit moment hoger dan dat. Dus je kan beter een deel hypotheek met variabele rente nemen en je spaargeld op een spaarrekening zetten. Mocht het zo zijn dat de hypotheekrente stijgt, kan je alsnog aflossen. Pak je wel het HRA voordeel.
Meestal stijgt spaarrente met de hypotheekrente mee, dus dan zou het helemaal geen probleem moeten zijn. Wel is deze constructie niet zo gunstig als je VRH moet betalen.
? deze snap ik niet.
Reken mij dan eens voor waarom meer hypotheek nemen goedkoper is. Ik ben benieuwd naar je rekenmethode want ik durf te beweren dat minder hypotheek nemen voordeliger is.

even heel simpel ik heb 2 ton op de bank. en ik koop een huis van 2 ton.
Als ik 2 ton daarvoor leen koste me dat ongeveer 12.000 euro per jaar inclusief een deel aflossing (annuiteit)
Ik krijg op die 2ton zeg 3% rente jaarlijks dat is 6000 euro.
netto kost me die constructie dus 6000 euro per jaar.
met HRA misschien 3000 euro maar simpel gezegd het kost je geld.

Koop ik voor die 2ton op de bank de woning en verder niets dan heb ik dus geen kosten maar wel 1000 euro in de maand over om van te sparen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wceend op 19-06-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:00
Wceend schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:53:
[...]

? deze snap ik niet.
Reken mij dan eens voor waarom meer hypotheek nemen goedkoper is. Ik ben benieuwd naar je rekenmethode want ik durf te beweren dat minder hypotheek nemen voordeliger is.

even heel simpel ik heb 2 ton op de bank. en ik koop een huis van 2 ton.
Als ik 2 ton daarvoor leen koste me dat ongeveer 12.000 euro per jaar inclusief een deel aflossing (annuiteit)
Ik krijg op die 2ton zeg 3% rente jaarlijks dat is 6000 euro.
netto kost me die constructie dus 6000 euro per jaar.
met HRA misschien 3000 euro maar simpel gezegd het kost je geld.

Koop ik voor die 2ton op de bank de woning en verder niets dan heb ik dus geen kosten maar wel 1000 euro in de maand over om van te sparen.
Het gaat mis omdat je aflossing als kosten ziet, aflossing is onder de streep gewoon hetzelfde als sparen. De enige kosten die je hebt zijn dus rentekosten en eventuele bijkomende kosten (die je toch wel hebt als je een lagere hypotheek afsluit zoals in dit geval)

€200k lenen kost dus bij 3% rente en 42% HRA dus €3.480,- per jaar.

edit: rente overeenkomstig zoals eerder genoemd

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 19-06-2013 13:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
assje schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:06:
[...]

Het gaat mis omdat je aflossing als kosten ziet, aflossing is onder de streep gewoon hetzelfde als sparen. De enige kosten die je hebt zijn dus rentekosten en eventuele bijkomende kosten (die je toch wel hebt als je een lagere hypotheek afsluit zoals in dit geval)

€200k lenen kost dus bij 4% rente en 42% HRA dus €4.640,- per jaar.
Dan ga je aan het feit voorbij dat je geen aflossingsvrij met HRA kunt krijgen dus je voorbeeld wordt dan puur theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:00
Wceend schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:10:
[...]

Dan ga je aan het feit voorbij dat je geen aflossingsvrij met HRA kunt krijgen dus je voorbeeld wordt dan puur theoretisch.
Heeft er helemaal niets mee te maken, de aflossing verdwijnt niet dus dat zijn geen kosten. Ik ben even te lui om een mooi sheetje te maken maar doe even alsof je je hypotheek annuitair aflost vanuit je spaargeld, dan wordt het wel duidelijk:

1e jaar: Hypotheek 200k -> spaargeld 200k -> rentekosten zoals zojuist opgegeven
2e jaar: Hypotheek 195k -> spaargeld 195k -> rentekosten lager, renteopbrengst lager
3e jaar: Hypotheek 190k -> spaargeld 190k -> etc.
4e jaar: etc.
(bedragen indicatief)

Zolang je netto renteopbrengst hoger is dan je netto rentekosten is het dus goedkoper op een hypotheek te nemen en het spaargeld te behouden, ongeacht de aflossing.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
assje schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:15:
[...]

Heeft er helemaal niets mee te maken, de aflossing verdwijnt niet dus dat zijn geen kosten. Ik ben even te lui om een mooi sheetje te maken maar doe even alsof je je hypotheek annuitair aflost vanuit je spaargeld, dan wordt het wel duidelijk:

1e jaar: Hypotheek 200k -> spaargeld 200k -> rentekosten zoals zojuist opgegeven
2e jaar: Hypotheek 195k -> spaargeld 195k -> rentekosten lager, renteopbrengst lager
3e jaar: Hypotheek 190k -> spaargeld 190k -> etc.
4e jaar: etc.
(bedragen indicatief)

Zolang je netto renteopbrengst hoger is dan je netto rentekosten is het dus goedkoper op een hypotheek te nemen en het spaargeld te behouden, ongeacht de aflossing.
ok prima maar zet dat eens af tegen 200k in een woning steken dus 0 spaargeld over houden en niet iedere maand 1000 euro aan woonlasten maar 1000 euro extra sparen. Reken dan eens bij elkaar wat je in 30 jaar bij elkaar spaart via rente op rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke woonlasten doel je op? Ik snap totaal niet wat je bedoelt wceend. Hogere rente bij sparen is toch logischerwijs voordeliger.
Pagina: 1 ... 66 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.