Bij een waardedaling van je koopwoning kan die schuld veel hoger zijn dan een achterstallige huur van een paar maanden.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:41:
Huren is flexibeler als je je baan verliest... want als ik met geluk een goedkope huurwoning heb gevonden en ik dit niet meer kan betalen kan ik altijd onder de brug gaan wonen?![]()
Linksom of rechtsom, als ik mijn woning niet meer kan betalen heb ik een probleem, huur of koop. Restschuld of huurachterstand.. ik ben iemand geld schuldig.. ik zie het verschil niet zo
Het verschil is natuurlijk de schaalgrootte. Plus het feit dat je bij baanverlies pro-actief kunt zijn als je in een huurwoning zit. Als je ontslagen wordt en je ziet aankomen dat je niet snel een nieuwe baan kunt vinden, dan kun je de huur gewoon opzeggen. Een maand, dan ben je er vanaf. Een koophuis kun je in de verkoop zetten bij ontslag maar het kan ook rustig twee jaar duren voordat je ervanaf bent.
Tja met die nieuwe kabinetsplannen waarbij je huur elk jaar hoger wordt houdt huren ook wel ergens op. In elk geval sociaal huren. Voor particulier huren verdienen vriendin en ik te weinig voor het soort huis wat we willen huren. Voor sociaal huren verdienen we eigenlijk weer net teveel (denk paar honderd euro per jaar teveel) waardoor we niet in aanmerking komen voor een andere sociale huurwoning. Nu we dit jaar een brief kregen dat we nog onder de inkomensgrens zaten voor een fikse huurverhoging maar dat onze huur toch 4% omhoog ging (!) hebben we besloten te kopen want dat is schijnbaar geen probleem. Heel apart.
Uiteindelijk betalen we straks voor onze eensgezins hoekwoning van 120 vierkante meter netto slechts 100 euro meer dan voor ons 50 m2 sociale huurflatje en binnen een paar jaar wordt het zelfs goedkoper vanwege de fikse huurstijgingen die de overheid opgelegd heeft. Veel plezier straks in de ghetto's want iedereen die particulier kan huren of kan kopen gaat straks weg, dat hebben ze in elk geval goed voor elkaar gekregen.
In de praktijk ga je die huur dus ook niet opzeggen want je moet ergens wonen.
Uiteindelijk betalen we straks voor onze eensgezins hoekwoning van 120 vierkante meter netto slechts 100 euro meer dan voor ons 50 m2 sociale huurflatje en binnen een paar jaar wordt het zelfs goedkoper vanwege de fikse huurstijgingen die de overheid opgelegd heeft. Veel plezier straks in de ghetto's want iedereen die particulier kan huren of kan kopen gaat straks weg, dat hebben ze in elk geval goed voor elkaar gekregen.
Hoe zie je dat voor je, ga je dan onder een brug slapen ofzo?Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:04:
Het verschil is natuurlijk de schaalgrootte. Plus het feit dat je bij baanverlies pro-actief kunt zijn als je in een huurwoning zit. Als je ontslagen wordt en je ziet aankomen dat je niet snel een nieuwe baan kunt vinden, dan kun je de huur gewoon opzeggen. Een maand, dan ben je er vanaf. Een koophuis kun je in de verkoop zetten bij ontslag maar het kan ook rustig twee jaar duren voordat je ervanaf bent.
[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 11-06-2013 11:08 ]
In de praktijk is je risico, als je NHG hebt, juist kleiner dan bij huur in geval van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, scheiding, overlijden etc. Je kan in principe blijven wonen totdat de woning is verkocht en mits je voldaan hebt aan alle voorwaarden van NHG kom je er schuldvrij vanaf. Bij huur ligt dat toch echt anders. In voornoemde situaties zal iemand met betalingsproblemen moeite hebben om een andere woonruimte te vinden, in de praktijk vaak blijven zitten tot er een vonnis is, er tal van andere schulden komen en je niet zomaar van je schuld af komt. T.o.v. huur zal je bij een koopwoning met een NHG hypotheek alleen het risico lopen dat je onder water staat. Als je vooral in deze tijd koopt met een lange termijn voor ogen en je ook daadwerkelijk voor lange termijn aflost ben je altijd beter uit dan bij huur.
In het ergste geval kan je nog altijd "scheiden" om NHG te claimen om zo van je onderwaterhypotheek af te komen
In het ergste geval kan je nog altijd "scheiden" om NHG te claimen om zo van je onderwaterhypotheek af te komen
[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 11-06-2013 11:16 ]
PSN: Kjujay
Dat verhogen van de huren is weer zo'n typisch VVD-geintje om de huizenbubble in stand te houden.
Als de woningmarkt niet aantrekt, dan maar op zo'n manier.
Ik weet wel op welke partij ik never nooit meer zal stemmen. 
In other news: er staat sindskort een woning hier in de buurt te koop, best een leuke woning en heeft volgens mij al eerder te koop gestaan. Nu vragen ze er 225k voor, zonder dat er ooit iets aan gedaan is (terwijl de woning ernaast laatst verkocht is voor 175k en die had een nieuwe keuken, badkamer, CV-ketel, isolatie maar geen uitbouw). Dat huis is in 2001 gekocht voor 156k en het enige wat vervangen is zou hooguit de badkamer moeten zijn, maar daar heb ik ook twijfels over.
Maar goed: het lijkt dan ook zo'n makelaar die hoog inzet. Toch maar een bezichtiging aangevraagd via Funda, krijg netjes een kopie van Funda van mijn aanvraag maar denk je dat ik al iets gehoord heb? Helemaal niets.
Meestal is het zo dat als je op zondag zo'n mailtje stuurt ze de ochtend erop meteen aan de telefoon hangen.
Niet zo handig die makelaar dus: te hoge vraagprijzen laten hanteren en niet eens reageren op e-mail. 
Het zou onze laatste bezichtiging in Eindhoven worden, als dat niets zou zijn dan willen we wellicht alsnog een nieuw bod gaan uitbrengen op de woning in Oirschot. Alleen die erfgenamen van die woning willen niet bepaald zakken in prijs, terwijl veel woningen in Oirschot juist nu dik in prijs aan het kelderen zijn en duidelijk betere/instapklare woningen voor 15-20k minder wordt aangeboden. Alleen de ligging van deze woning is veel handiger (rest ligt in zo'n bloemkoolwijk vlakbij hoogspanningsmasten, en ik hou niet zo van die doolhoven).

In other news: er staat sindskort een woning hier in de buurt te koop, best een leuke woning en heeft volgens mij al eerder te koop gestaan. Nu vragen ze er 225k voor, zonder dat er ooit iets aan gedaan is (terwijl de woning ernaast laatst verkocht is voor 175k en die had een nieuwe keuken, badkamer, CV-ketel, isolatie maar geen uitbouw). Dat huis is in 2001 gekocht voor 156k en het enige wat vervangen is zou hooguit de badkamer moeten zijn, maar daar heb ik ook twijfels over.

Het zou onze laatste bezichtiging in Eindhoven worden, als dat niets zou zijn dan willen we wellicht alsnog een nieuw bod gaan uitbrengen op de woning in Oirschot. Alleen die erfgenamen van die woning willen niet bepaald zakken in prijs, terwijl veel woningen in Oirschot juist nu dik in prijs aan het kelderen zijn en duidelijk betere/instapklare woningen voor 15-20k minder wordt aangeboden. Alleen de ligging van deze woning is veel handiger (rest ligt in zo'n bloemkoolwijk vlakbij hoogspanningsmasten, en ik hou niet zo van die doolhoven).
Gewoon geduld hebben, vanaf volgende maand gaat iedereen met vakantie en zit alles stil. Ga er maar van uit dat er flinke prijsdalingen zullen zitten bij de volgende open huizenroute in september voor al die woningen die de hele zomer geen bezichtiging hebben gehad.
Studiootje, ouders, familie. Natuurlijk kun je de huur ook niet 'zomaar' opzeggen maar het risico op nadelige financiële consequenties is wel veel kleiner (en als ze zich voordoen is de schade-omvang beperkter) dan bij kopen.Metro2002 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:07:
Hoe zie je dat voor je, ga je dan onder een brug slapen ofzo?
Tja, ik denk maar zo: Als je al een tijdje werkt krijg je nog een paar maanden WW uitkering en als het echt dwarszit kun je ook een verzekering afsluiten bij je hypotheek die doorbetaald als je werkeloos raakt .Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:28:
[...]
Studiootje, ouders, familie. Natuurlijk kun je de huur ook niet 'zomaar' opzeggen maar het risico op nadelige financiële consequenties is wel veel kleiner (en als ze zich voordoen is de schade-omvang beperkter) dan bij kopen.
Daarnaast heb je nog NHG en kan je (of eigenlijk moet je) een overlijdensrisico verzekering afsluiten die de hele schuld in 1 keer aflost (of tot een bedrag wat je zelf aangeeft) mocht bv je partner overlijden.
Je kan kopen een stuk risicovrijer maken dan huren als je dat wil hoor
Alleen tegen een restschuld kun je weinig doen, daar weet ik alles van maar ik denk maar zo: Wat ik aan restschuld om mijn oude huis had is mijn nieuwe huis nu in waarde gedaald waardoor ik het goedkoper kon kopen, en dat klopt nog best aardig met elkaar ook. Dus tja
Een overlijdensrisicoverzekering is nog wel te betalen, zeker als je jong bent, maar een arbeidsongeschiktheidsverzekering is gewoon niet te betalen, zeker niet als je een wat hoger inkomen hebt. Je kunt natuurlijk alles zo 'zeker' maken als je zelf wilt, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aanMetro2002 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:33:
[...]
Tja, ik denk maar zo: Als je al een tijdje werkt krijg je nog een paar maanden WW uitkering en als het echt dwarszit kun je ook een verzekering afsluiten bij je hypotheek die doorbetaald als je werkeloos raakt .
Daarnaast heb je nog NHG en kan je (of eigenlijk moet je) een overlijdensrisico verzekering afsluiten die de hele schuld in 1 keer aflost (of tot een bedrag wat je zelf aangeeft) mocht bv je partner overlijden.
Je kan kopen een stuk risicovrijer maken dan huren als je dat wil hoor
Dat is natuurlijk een bijkomend voordeel van deze markt, zeker omdat duurdere huizen in verhouding harder in prijs dalen. Problematisch is echter hoe de overstap te maken en de issue van de restschuld. Die zal toch echt afgetikt moeten worden.Alleen tegen een restschuld kun je weinig doen, daar weet ik alles van maar ik denk maar zo: Wat ik aan restschuld om mijn oude huis had is mijn nieuwe huis nu in waarde gedaald waardoor ik het goedkoper kon kopen, en dat klopt nog best aardig met elkaar ook. Dus tja
Ik weet dat het ouderwets klinkt maarre: sparenVerwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:40:
[...]
Een overlijdensrisicoverzekering is nog wel te betalen, zeker als je jong bent, maar een arbeidsongeschiktheidsverzekering is gewoon niet te betalen, zeker niet als je een wat hoger inkomen hebt. Je kunt natuurlijk alles zo 'zeker' maken als je zelf wilt, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan![]()
[...]
Dat is natuurlijk een bijkomend voordeel van deze markt, zeker omdat duurdere huizen in verhouding harder in prijs dalen. Problematisch is echter hoe de overstap te maken en de issue van de restschuld. Die zal toch echt afgetikt moeten worden.
Nog ergerlijker de makelaars die vorig jaar al verlekkerd spraken over de huurders die "de koopmarkt op gedreven gaan worden" door de overheidsmaatregelen.Bart-Willem schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:20:
Dat verhogen van de huren is weer zo'n typisch VVD-geintje om de huizenbubble in stand te houden.Als de woningmarkt niet aantrekt, dan maar op zo'n manier.
Ik weet wel op welke partij ik never nooit meer zal stemmen.
60K Sparen is idd een peulenschilletje wat je binnen een paar maanden gedaan hebt... En dan zit je nog vast in je huis totdat je het verkocht hebt, want nu eerst iets nieuws kopen en dan je oude huis eens proberen is natuurlijk niet te doen.Metro2002 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:47:
[...]
Ik weet dat het ouderwets klinkt maarre: sparen
Op zich is er niet veel mee mee om sociale huur ook echt alleen voor de mensen te laten zijn die het nodig hebben. Echter de manier waarop in NL de huurmarkt compleet kapot is gereguleerd is niet de juiste manier om dit te bewerkstelligen.dcl! schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:16:
[...]
Nog ergerlijker de makelaars die vorig jaar al verlekkerd spraken over de huurders die "de koopmarkt op gedreven gaan worden" door de overheidsmaatregelen.
[ Voor 38% gewijzigd door daboytim op 11-06-2013 15:15 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door daboytim op 11-06-2013 15:16 ]
Leuk en aardig, maar ik wil nu een huis kopen en niet tot september of oktober wachten.Kju schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:22:
Gewoon geduld hebben, vanaf volgende maand gaat iedereen met vakantie en zit alles stil. Ga er maar van uit dat er flinke prijsdalingen zullen zitten bij de volgende open huizenroute in september voor al die woningen die de hele zomer geen bezichtiging hebben gehad.
als die paar maanden je 10k kan schelen zou ik zeggen lekker wachtenBart-Willem schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:58:
[...]
Leuk en aardig, maar ik wil nu een huis kopen en niet tot september of oktober wachten.
Maar ik ben al een paar maanden aan het wachten.
Kan je beter die 10k er af onderhandelen.
Ach, ik heb donderdag een gesprek en als men niet hapt wacht ik weer een paar maanden... Totdat men wel hapt.Bart-Willem schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:01:
Maar ik ben al een paar maanden aan het wachten.Kan je beter die 10k er af onderhandelen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Niet iedereen kan of wil een huis komen waar je lekker kunt of wilt blijven zitten waar je zit. Ik huur nu een appartement in Utrecht en zou er best graag een eengezinswoning in een leuke wijk willen kopen, alleen krijg ik geen hypotheek voor 280k (wat dat wel kost, niet een hele overdreven grote ookKevinp schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:47:
[...]
Mijn argument is dat als je gewoon lekker zit in je huis je niet al te veel moet focussen op winst maken, maar gewoon op lekker leven. Doen waar je je lekker bij voelt. Is dat huren prima. Is dat kopen, kijk dan toch eens niet naar winst maken, maar naar lekker wonen. En lage kosten over een jaar of 30.
En om nu een huis te kopen met twee slaapkamers, terwijl ik nog wel het idee heb dat ik graag een gezin zou willen hebben, is niet zo verstandig. Dat kost me aan potentiele waardedaling teveel. Ik huur en als ik zeven jaar geleden had gekocht wat ik nu huur, had ik 30.000 euro waardedaling gehad en 60.000 euro aan rente betaald. Nu heb ik alleen maar 60.000 euro aan huur betaald (jezus wat veel eigenlijk
Ik had eventueel in Woerden of Alphen aan de Rijn kunnen gaan wonen ofzo. Of misschien in Vleuten / Leische Rijn. Dan had ik misschien een groot genoeg huis kunnen kopen, maarja dat is gewoon niet echt iets wat ik wil(de) ivm cultuur op fietsafstand wens
[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 11-06-2013 16:37 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik ben de Polen hieronder beu.Krisp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:06:
[...]
Ach, ik heb donderdag een gesprek en als men niet hapt wacht ik weer een paar maanden... Totdat men wel hapt.Ik ga me nu echt niet druk maken over tijd. De enige reden waarom ik me zou druk maken ben ik zelf.

Zo, verplichte taxatie voor NHG: 290,-. Goedkoper kon hier niet in de buurt.
Makelaar had nog wel een contactje voor 400,- / 500,- en de hypotheekverstrekker had ook wel zoiets.
Voor een waarde taxatie die toch "toevallig" rond het aankoopbedrag komt of in deze tijd zelfs iets hoger iets. Pffffff
Makelaar had nog wel een contactje voor 400,- / 500,- en de hypotheekverstrekker had ook wel zoiets.
Voor een waarde taxatie die toch "toevallig" rond het aankoopbedrag komt of in deze tijd zelfs iets hoger iets. Pffffff

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Het hangt in mijn ogen erg af in welke regio je woont.
Huren in regio Noord oost Brabant, in de volgende situatie:
HBO starter, verdiend > modaal = particuliere sector
Regio noord oost brabant heeft zo goed als geen particuliere sector en de huren zijn dus flink hoger dan een huis kopen. Misschien heb je dan ook een grotere woning, maar dat wil je niet. (net gekeken op funda en de goedkoopste is 850 euro/maand.
Sociale huur krijg je niet. Dus je betaald flink. Risico's MBT relaties kan je slim mee om gaan door op 1 salaris een huis te kopen. Of als starter iets meer risico door het op 1.5 te kopen. Na een paar jaar kan één persoon dat betalen. Met goede afspraken en goed nadenken kom je ver.
Wil je overigens gaan samenwonen, maar is dat voor het eerst en ga je bv beide uit je ouders huis weg vind ik huren wel een goede optie. De risico's zijn een stuk lager.
In any case wanneer je vrij baan vast bent (bv technische sector) en je wil vroeg met pensioen (wat er van over is) moet je wel haast een huis kopen.
Ik vind het overigens jammer dat er geen tussenweg is, bv huurkoop. Minder risico voor zowel de huis eigenaar en de vrijheid van huren. Eventueel kan je dit deels meenemen ofzo. (maar dat is een heel andere discussie).
Huren in regio Noord oost Brabant, in de volgende situatie:
HBO starter, verdiend > modaal = particuliere sector
Regio noord oost brabant heeft zo goed als geen particuliere sector en de huren zijn dus flink hoger dan een huis kopen. Misschien heb je dan ook een grotere woning, maar dat wil je niet. (net gekeken op funda en de goedkoopste is 850 euro/maand.
Sociale huur krijg je niet. Dus je betaald flink. Risico's MBT relaties kan je slim mee om gaan door op 1 salaris een huis te kopen. Of als starter iets meer risico door het op 1.5 te kopen. Na een paar jaar kan één persoon dat betalen. Met goede afspraken en goed nadenken kom je ver.
Wil je overigens gaan samenwonen, maar is dat voor het eerst en ga je bv beide uit je ouders huis weg vind ik huren wel een goede optie. De risico's zijn een stuk lager.
In any case wanneer je vrij baan vast bent (bv technische sector) en je wil vroeg met pensioen (wat er van over is) moet je wel haast een huis kopen.
Ik vind het overigens jammer dat er geen tussenweg is, bv huurkoop. Minder risico voor zowel de huis eigenaar en de vrijheid van huren. Eventueel kan je dit deels meenemen ofzo. (maar dat is een heel andere discussie).
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Even een tip, bekijk ook even goed of de woningbouwverenigingen ter plaatse niet gewoon aanbod boven de liberalisatiegrens hebben, steeds meer corporaties doen dat.Kevinp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:30:
Deze woningen zal je niet terugvinden via standaard sites om huurwoningen te vinden dus zal je echt gericht moeten zoeken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zojuist eindelijk het verlossende antwoord gekregen van Aegon: akkoord! Dit betekent dat wij naar de notaris kunnen en onszelf nu officieus huis bezitter mogen noemen
Heeft dus 6 weken geduurd?
Ik heb ook een aanvraag bij Aegon lopen, maar ik heb nog niet alle benodigde papieren rond

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
De makelaar voor de woning hier in de buurt heeft eindelijk gebeld, hij had het telefoonnummer verkeerd opgeschreven en zat nu een onbekende per ongeluk te stalken zei 'ie.
Morgen de woning bezichtigen, wordt dat niets dan wordt het toch terugkomen op die woning in Oirschot. 
Heb de makelaar al laten weten dat we er wellicht op terug gaan komen, maar hij gaf aan dat de minimumprijs naar verwachting op 200k zal liggen. De eigenaren (kinderen van de overleden ouders) willen eigenlijk niet in prijs zakken en laten het lekker te koop staan totdat ze het bedrag ervoor krijgen wat ze ervoor willen. Er zit zeer waarschijnlijk geen enkele financiering meer op de woning, dus behalve wat lage vaste lasten (electra etc) zit er verder geen financiële verplichtingen aan vast. Maar ondertussen kelderen de prijzen in de rest van het dorp behoorlijk en krijg je in de wijk verderop veel meer woning voor minder geld (en ook wat jonger, dus ook beter geïsoleerd, vaak met nieuwe keukens etc etc). Die andere wijken liggen alleen niet zo mooi in het groen, maar aangezien de prijzen daar wel dalen lijkt mij dat deze woning daardoor ook minder waard is geworden.
We hadden eerst 180k geboden. Wel 59k lager dan de vraagprijs, maar de keuken is zwaar aan vervanging toe, de vraagprijs is hoger dan de woningen die een maat groter zijn in die wijk, en als je naar transactiebedragen kijkt van de woning ernaast en erachter is die 180k eigenlijk een enorm net bod zelfs. Later hebben we 185k geboden maar is er niet eens een tegenbod gekomen omdat 1 van de kinderen door had dat het op dat moment ons uiterste bod zou zijn. Enkele weken later kreeg ik toen van de makelaar te horen dat een bod van 200k een grotere kans van slagen zou hebben (en dat geeft 'ie nu een paar maanden later weer aan). Maar als de woning ernaast voor 170k in 2001 gekocht is, ga ik geen 200k betalen voor een woning waar direct een nieuwe keuken en een brak/kapot dakraam acuut vervangen moet worden.
Door die paar maanden te wachten krijgen we wel een lagere hypotheekrente, wat bijna 8k scheelt in onze hypotheek.
Maar de vraag is of die erfgenamen die woning laten schieten op 8k prijsverschil. Ik vermoed dat als ze niet akkoord gaan en wij afhaken dat die woning over een jaar nog steeds te koop staat en de prijzen dalen ondertussen vrolijk verder.
Heb de makelaar al laten weten dat we er wellicht op terug gaan komen, maar hij gaf aan dat de minimumprijs naar verwachting op 200k zal liggen. De eigenaren (kinderen van de overleden ouders) willen eigenlijk niet in prijs zakken en laten het lekker te koop staan totdat ze het bedrag ervoor krijgen wat ze ervoor willen. Er zit zeer waarschijnlijk geen enkele financiering meer op de woning, dus behalve wat lage vaste lasten (electra etc) zit er verder geen financiële verplichtingen aan vast. Maar ondertussen kelderen de prijzen in de rest van het dorp behoorlijk en krijg je in de wijk verderop veel meer woning voor minder geld (en ook wat jonger, dus ook beter geïsoleerd, vaak met nieuwe keukens etc etc). Die andere wijken liggen alleen niet zo mooi in het groen, maar aangezien de prijzen daar wel dalen lijkt mij dat deze woning daardoor ook minder waard is geworden.
Maar de vraag is of die erfgenamen die woning laten schieten op 8k prijsverschil. Ik vermoed dat als ze niet akkoord gaan en wij afhaken dat die woning over een jaar nog steeds te koop staat en de prijzen dalen ondertussen vrolijk verder.
Tsja, is dat hun probleem of het jouwe?
Als in: hoe lang trek jij die Polen onder je nog?
Als in: hoe lang trek jij die Polen onder je nog?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Niet lang, in de weekenden wonen ze er met 4-5 man. Het valt mee dat het afgelopen 2-3 dagen enorm rustig is (maar dan is het hierboven weer 1 grote studentenhuis-bende). 
Dat die mensen van die woning niet haastig zijn met de verkoop is hun goed recht, maar ik heb ergens het vermoeden dat ze ergens wel met ons bod blij kunnen zijn want zolang de huizenprijzen blijven dalen (en dat zal zeker nog een jaar zijn, ik voorspel zelfs langer aangezien NVM en banken ons op een dwaalspoor proberen te zetten en de economie nog meer kapot bezuinigd gaat worden dan nu reeds gedaan wordt) denk ik niet dat ze een hoger bod dan dit gaan krijgen.

Dat die mensen van die woning niet haastig zijn met de verkoop is hun goed recht, maar ik heb ergens het vermoeden dat ze ergens wel met ons bod blij kunnen zijn want zolang de huizenprijzen blijven dalen (en dat zal zeker nog een jaar zijn, ik voorspel zelfs langer aangezien NVM en banken ons op een dwaalspoor proberen te zetten en de economie nog meer kapot bezuinigd gaat worden dan nu reeds gedaan wordt) denk ik niet dat ze een hoger bod dan dit gaan krijgen.
[ Voor 57% gewijzigd door Bart-Willem op 12-06-2013 22:08 ]
Maar goed, dat veronderstelt dat ze (uiteindelijk) rationeel zijn 
Voor hetzelfde geld hebben die lui het in hun hoofd gehaald dat ze gewoon wachten tot de prijzen ooit stijgen. Jij bent daar pessimistisch over, maar misschien denken zij wel dat ze in 2015 een klapper kunnen maken voor - ik zeg maar wat - 230k.
Voor hetzelfde geld hebben die lui het in hun hoofd gehaald dat ze gewoon wachten tot de prijzen ooit stijgen. Jij bent daar pessimistisch over, maar misschien denken zij wel dat ze in 2015 een klapper kunnen maken voor - ik zeg maar wat - 230k.
Maar als het de erfgenamen zijn, dan hebben ze toch meer kosten dan dat beetje elektra? Ze moeten dan toch ook vermogensbelasting betalen?Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:28:
Maar goed, dat veronderstelt dat ze (uiteindelijk) rationeel zijn
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
buiten dat mogen ze de erfbelasting voorschieten en dat is toch ook een aardig bedrag per persoon. Die VRH valt wel mee als je speculeert op een waardestijging van de woningGalois schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:33:
[...]
Maar als het de erfgenamen zijn, dan hebben ze toch meer kosten dan dat beetje elektra? Ze moeten dan toch ook vermogensbelasting betalen?
Eentje ervan zit in het buitenland (de ander zit wel in NL maar heeft volgens mij geen zeggenschap aangezien die in het buitenland de onderhandelingen doet zonder enig overleg volgens mij). Zou me dus niets verbazen als ze een handige belastingconstructie bedacht hebben.Galois schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:33:
[...]
Maar als het de erfgenamen zijn, dan hebben ze toch meer kosten dan dat beetje elektra? Ze moeten dan toch ook vermogensbelasting betalen?
1 mei offerte aangevraagd, 5 mei ontvangen, 8 mei getekend en 12 juni akkoord.Motrax schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:51:
Heeft dus 6 weken geduurd?Ik heb ook een aanvraag bij Aegon lopen, maar ik heb nog niet alle benodigde papieren rond
Laat je niks wijsmaken, de kleine groep huizenverkopers die een huis uit een erfenis verkopen zijn juist de groep die het liefst en zo snel mogelijk verkoopt. Immers kan je niet het overlijden verwerken zolang je nog met een huis zit en is elke erfenis een onverwachte meevaller. Daarnaast heb je niks aan een huis wat leeg staat, het kost alleen maar geld. Heel anders dan de meeste huizenverkopers die het huis wat ze verkopen vaak nog gebruiken en met een restschuld zitten. Laat die makelaar maar lullen, als die erfgenamen echt speculeren met de erfenis van waarschijnlijk hun ouders dan moeten ze dat zelf weten maar die kans is klein en als dat zo is dan is dat pech voor hun en moet je daar niks van aantrekken.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Verwijderd
Dat je het overlijden niet kan verwerken met nog een huis vind ik geen verband met elkaar hebben. Erger is dat een leegstaand pand enorm snel zal verslechteren. Met de huidige markt ben je dan ontzettend veel bezig met klussen om de waardestijging in de toekomst te garanderen anders krijg je die prijs nooit wegens verval.
Lastige met erven is dat er maar 1 lastige tussen hoeft te zitten die per se een bepaalde prijs wil krijgen en zo alles op slot gooit.
Lastige met erven is dat er maar 1 lastige tussen hoeft te zitten die per se een bepaalde prijs wil krijgen en zo alles op slot gooit.
Verwijderd
Ik heb meegemaakt dat een huis te koop stond omwille van de erfenis van 5 dochters. Alle dochters zaten er warmpjes bij en wilden het huis alleen verkopen voor de hoofdprijs. Daarbij werden ze gek gemaakt door een makelaar die meende dat genoeg belangstelling voor het huis bestond. Het huis staat sinds 3 jaar nog steeds te koop...
Dat dacht ik eerst ook, maar die makelaar is wat dat betreft heel eerlijk en begreep verrekte goed waarom we tot dit bod kwamen.ph4ge schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 05:24:
Laat je niks wijsmaken, de kleine groep huizenverkopers die een huis uit een erfenis verkopen zijn juist de groep die het liefst en zo snel mogelijk verkoopt. Immers kan je niet het overlijden verwerken zolang je nog met een huis zit en is elke erfenis een onverwachte meevaller. Daarnaast heb je niks aan een huis wat leeg staat, het kost alleen maar geld. Heel anders dan de meeste huizenverkopers die het huis wat ze verkopen vaak nog gebruiken en met een restschuld zitten. Laat die makelaar maar lullen, als die erfgenamen echt speculeren met de erfenis van waarschijnlijk hun ouders dan moeten ze dat zelf weten maar die kans is klein en als dat zo is dan is dat pech voor hun en moet je daar niks van aantrekken.
Dit is het type "de begripvolle makelaar"Bart-Willem schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:22:
[...]
Dat dacht ik eerst ook, maar die makelaar is wat dat betreft heel eerlijk en begreep verrekte goed waarom we tot dit bod kwamen.
Hier kweekt hij bij jou het gevoel alsof hij aan jouw kant staat maar dat zijn opdrachtgever in de weg staat... En jij geeft al aan dat jij het begrijpt!Dezelfde argumenten heeft 'ie bij de verkopers neergelegd maar die zeiden dat ze gerust liever afwachten.
OK, niets ten nadele van jou, maar kijk goed uit, deze makelaar gaat je anders oprollen...
^
Hoezo dat dan? Koper is toch niet van plan meer te gaan bieden?
Hoezo dat dan? Koper is toch niet van plan meer te gaan bieden?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Die makelaar is bezig om koper en verkoper bij elkaar te brengen. Als Bart-Willem straks weer contact opneemt zal de volgende stap van de makelaar zijn: ik heb met ze gepraat, ze hebben het begrepen, ze willen toch nog halverwege tegemoet komen (of iets dergelijks). Eventueel aangevuld met "het zou zonde zijn", "we zitten eigenlijk niet zo heel ver van elkaar", "die verkoper begrijpt ook wel dat ze nu er vanaf kunnen zijn en wil toch nog tot een deal komen"...
En degenen die het hardst roepen dat ze niet om te praten zijn, zijn vaak ook degenen die snel happen...
En degenen die het hardst roepen dat ze niet om te praten zijn, zijn vaak ook degenen die snel happen...
[ Voor 20% gewijzigd door Kju op 13-06-2013 10:32 ]
Dus dat begripvolle is gewoon een onderhandelingstechniek?
Het zou kunnen, maar we hebben al eerder aangegeven dat ons vorige bod onze max is (was het ook, gezien de enorme verbeteringskosten/verbouwkosten die eraan zitten).
Heh, er zijn makelaars die elk bod een goed bod vinden en dan bij het terugkomen met een tegenbod "eerlijk" vertellen dat ze het ook niet snappen dat die verkoper/opdrachtgever het niet doet en dat hij weet wat die verkoper minimaal wil hebben, dat dat onredelijk is, hij "maakt er geen geheim van, hij vind dat het eigenlijk X moet opbrengen". Ongemerkt stuurt hij de kandidaat naar die prijs wat die makelaar zelf voor ogen heeft. Overigens ook één van de redenen dat vaak de indruk wordt gewekt dat een makelaar niet eerlijk zou zijn of dat hij het op een akkoordje met de koper/aankoopmakelaar gooit, vaak is het gewoon tactiek en doet hij gewoon z'n werk.
^
Zie het probleem niet zo. Zolang je weet op welke prijs je maximaal wilt uitkomen en daar je biedingen op baseert
Zie het probleem niet zo. Zolang je weet op welke prijs je maximaal wilt uitkomen en daar je biedingen op baseert
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Kju,
Het zal een verkoopmakelaar een redelijke worst wezen voor welk bedrag een woning verkocht wordt. Vaak krijgen ze een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs. Ze hebben liever nu een courtage van 3000 euro (stel huis wordt nu verkocht voor 200.000 euro), dan over een jaar 3100 (stel huis wordt verkocht voor 210.000). Voor die 100 euro extra moeten ie vast een aantal extra bezichtingen begeleiden (kost tijd).
Het zal een verkoopmakelaar een redelijke worst wezen voor welk bedrag een woning verkocht wordt. Vaak krijgen ze een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs. Ze hebben liever nu een courtage van 3000 euro (stel huis wordt nu verkocht voor 200.000 euro), dan over een jaar 3100 (stel huis wordt verkocht voor 210.000). Voor die 100 euro extra moeten ie vast een aantal extra bezichtingen begeleiden (kost tijd).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Een vraag omtrent bouwrente: als je alle termijnen op tijd betaalt (volgens termijnvoorwaarden), dan is de bouwrente toch volledig irrelevant?
Dat geldt uiteraard alleen als de bouwrente ingaat op of na de dag dat je tekent: als de bouwrente al loopt (bij bestaande projecten) dan is deze sowieso al aanwezig.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Klopt.Krisp schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:55:
Een vraag omtrent bouwrente: als je alle termijnen op tijd betaalt (volgens termijnvoorwaarden), dan is de bouwrente toch volledig irrelevant?Dat geldt uiteraard alleen als de bouwrente ingaat op of na de dag dat je tekent: als de bouwrente al loopt (bij bestaande projecten) dan is deze sowieso al aanwezig.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Een makelaar is verplicht om in het belang van zijn opdrachtgever te handelen. Als ik voor mezelf spreek, ik probeer altijd het onderste uit te kan te halen, ongeacht de beloningsvorm. Van mijn meeste collega's weet ik dat zij dat ook doen, in ieder geval als het om verkoop gaat. Uiteraard zijn er makelaars die op enig moment gewoon van een object afscheid willen te nemen (te moeilijk, te lang, te veel werk) maar uiteindelijk zal er sprake moeten zijn van een acceptabele transactieprijs, e.e.a. ook in het belang van mogelijke aansprakelijkheidskwesties als de opdrachtgever achteraf niet tevreden is met het resultaat, het heeft echter haast nooit iets te maken met "om toch maar de courtage binnen te slepen".ZeRoC00L schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:53:
Kju,
V.w.b. de 100 euro meer of minder: Makelaars hebben altijd een vorm van opstartkosten, hoogte is afhankelijk van de aard van de werkzaamheden die moeten worden verricht voordat er gepubliceerd is geweest. De opstartkosten dekken in de meeste gevallen de tijdsbesteding, de restcourtage in het geval van verkoop is de bonus. Objecten hebben gemiddeld 4 tot 7 bezichtigingen tot er verkocht is. In deze tijd zijn er haast geen bezichtigingen. De objecten waar er wel veel bezichtigingen zijn zijn vaak ook snel verkocht. Er is meestal dus geen noodzaak om een woning maar effe te verkopen alleen maar omdat de courtage dan binnen is.
Wij hebben ons appartement verkocht en zijn op zoek naar een nieuwe woning.
Momenteel huren we een huisje van onze makelaar. Het huisje is dus eigendom van onze makelaar.
Ik had het er net met m'n vrouw over, maar wat voor haast heeft onze makelaar om snel een geschikte woning voor ons te vinden als hij elke maand 1000€ (huur) aan ons verdient?
Kan het mij niet voorstellen dat hij onze huurperiode zo lang mogelijk zou willen uitstellen...
(ook al zijn wij er natuurlijk altijd zelf bij...)
Wat is jullie mening?
Momenteel huren we een huisje van onze makelaar. Het huisje is dus eigendom van onze makelaar.
Ik had het er net met m'n vrouw over, maar wat voor haast heeft onze makelaar om snel een geschikte woning voor ons te vinden als hij elke maand 1000€ (huur) aan ons verdient?
Kan het mij niet voorstellen dat hij onze huurperiode zo lang mogelijk zou willen uitstellen...
Wat is jullie mening?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Beste Tweakers,
Ik ben sinds enkele maanden mezelf aan het oriënteren op de huizenmarkt, maar heb geen FLAUW idee of dit nu wel verstandig is, of dat ik beter nog even door kan sparen voor een paar jaar. Gezien de huizenmarkt nu laag is, en ik bang ben dat hij volgend jaar alweer gaat aantrekken...
Ik zal even kort de situatie uitleggen:
22 jaar (over maandje 23), HBO afgestudeerd, bezig met een WO in deeltijd en heb een contract voor onbepaalde tijd á 32 uur per week en werk nu al 2 jaar.
Los van het feit of ik uberhaupt een hypotheek krijg ben ik benieuwd of het in de huidige "markt" verstandiger is om een bestaand huis te kopen en/of een nieuwbouwhuis te bouwen/kopen (oftewel starterswoning)?
Ik woon nu op dit moment thuis in de regio van Eindhoven en wil hier graag blijven. Een uitwijk naar Zuid-limburg zou ik nog kunnen overwegen als het dorp mij bevalt (gezien ik vaak in het zuiden des lands ben). Ik ben niet gecharmeerd van steden, dus zou ook echt bijv. niet graag in Maastricht of Eindhoven willen wonen.......
Woon liever rustig
, maar toch goed gelegen....
Alle tips/ideeen zijn welkom....
Ps. ik heb ook geen idee hoeveel onderhandelsvrijheid je hebt in de huidige prijzen en regio waar ik me bevind. Bij enig rondvraag ben ik niet echt ver gekomen....
Ik ben sinds enkele maanden mezelf aan het oriënteren op de huizenmarkt, maar heb geen FLAUW idee of dit nu wel verstandig is, of dat ik beter nog even door kan sparen voor een paar jaar. Gezien de huizenmarkt nu laag is, en ik bang ben dat hij volgend jaar alweer gaat aantrekken...
Ik zal even kort de situatie uitleggen:
22 jaar (over maandje 23), HBO afgestudeerd, bezig met een WO in deeltijd en heb een contract voor onbepaalde tijd á 32 uur per week en werk nu al 2 jaar.
Los van het feit of ik uberhaupt een hypotheek krijg ben ik benieuwd of het in de huidige "markt" verstandiger is om een bestaand huis te kopen en/of een nieuwbouwhuis te bouwen/kopen (oftewel starterswoning)?
Ik woon nu op dit moment thuis in de regio van Eindhoven en wil hier graag blijven. Een uitwijk naar Zuid-limburg zou ik nog kunnen overwegen als het dorp mij bevalt (gezien ik vaak in het zuiden des lands ben). Ik ben niet gecharmeerd van steden, dus zou ook echt bijv. niet graag in Maastricht of Eindhoven willen wonen.......
Woon liever rustig
Ps. ik heb ook geen idee hoeveel onderhandelsvrijheid je hebt in de huidige prijzen en regio waar ik me bevind. Bij enig rondvraag ben ik niet echt ver gekomen....
Loop een keer bij de lokale hypotheker binnen en vraag wat globaal gezien de mogelijkheden zijn, en wat wijsheid is. Een eigen huis is een grote stap, maar met 32u per week werken moet je geen geweldige tweekapper verwachten denk ik 
Een leuk 2k appartementje is eerder wat in jouw richting denk ik
Nieuwbouw zou ik nu niet aan beginnen. Daar moet je veel insteken (want casco opgeleverd) en er wordt pas gebouwd als de boel allemaal verkocht is. Dan liever een bestaande woning - het is een kopersmarkt dus daar zit je veel beter. Kost wel tijd...met een huis zoeken en kopen ben je zomaar een maand of 3 a 4 verder na je eerste bezichtiging
Enne: als Brabander wil je toch niet in het buitenland wonen? Los van het feit dat die Limburgers niet op een Brabander zitten te wachten
Als je een beetje in de buurt wilt blijven omdat je veel in het zuiden zit: check Valkenswaard, Heeze, Leende, die hoek. Desnoods Budel. Zit je dicht aan de A2, zo in Ehv en ook zo in het zuiden
Then again: die A2 naar Leenderheide wil je niet iedere dag in de file staan
Nieuwbouw zou ik nu niet aan beginnen. Daar moet je veel insteken (want casco opgeleverd) en er wordt pas gebouwd als de boel allemaal verkocht is. Dan liever een bestaande woning - het is een kopersmarkt dus daar zit je veel beter. Kost wel tijd...met een huis zoeken en kopen ben je zomaar een maand of 3 a 4 verder na je eerste bezichtiging
Enne: als Brabander wil je toch niet in het buitenland wonen? Los van het feit dat die Limburgers niet op een Brabander zitten te wachten
Als je een beetje in de buurt wilt blijven omdat je veel in het zuiden zit: check Valkenswaard, Heeze, Leende, die hoek. Desnoods Budel. Zit je dicht aan de A2, zo in Ehv en ook zo in het zuiden

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 13-06-2013 23:30 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Thx voor de info. Misschien inderdaad wel goed idee bij een hypotheker binnen te lopen, ja ik zat ook niet echt op een tweekapper te wachtenThe Eagle schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:27:
Loop een keer bij de lokale hypotheker binnen en vraag wat globaal gezien de mogelijkheden zijn, en wat wijsheid is. Een eigen huis is een grote stap, maar met 32u per week werken moet je geen geweldige tweekapper verwachten denk ik
Ik woon op dit moment al 5km van Eindhoven in een van die omliggende dorpen
Ik moet zeggen dat de A2 naar Leenderheide idd niet geweldig is tijdens de spits, maargoed je zit wel centraal en buiten de spits is alles geod te doen hoor
Klopt. Limburgers staan niet echt op mensen uit andere provincies te wachten.
Enig idee wat de huidige speling is (vraagprijs t.o.v. koopprijs)?
[ Voor 3% gewijzigd door Squishie op 14-06-2013 00:56 ]
Nope, maar dat kun je zelf ook nagaan. Zie site hypotheker, en bij serieuze interesse check funda vs kadaster
Wat houdt je tegen om zelf op Funda te kijken en huizen uit te zoeken, die te bekijken en eventueel te kopen? Dit lijkt mij het zoveelste voorbeeld van een aankoopmakelaar die tegen je werkt en overbodig is, ik kan er niet vaak genoeg voor waarschuwen.Galois schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:06:
Wij hebben ons appartement verkocht en zijn op zoek naar een nieuwe woning.
Wat is jullie mening?
@Squishie, je zit niet in het juiste topic om over de marktontwikkelingen te praten, dat heeft een eigen topic hier op Tweakers. Je bent in ieder geval de enige die denkt dat de markt volgend jaar weer gaat aantrekken, zelfs rasoptimisten met grote eigen belangen zoals de banken en de NVM geloven dat niet, de grootste optimist denkt dat volgend jaar de daling stoppen, maar van stijgen, laat staan sneller stijgen dan inflatie, zal nog lang geen sprake zijn. Om een eigen oordeel te vormen moet je maar even in dat topic kijken.
Verder ben je erg jong om een huis te kopen en ben je nog aan het studeren. Ik weet niet wat je tot nu toe gespaard hebt, maar het is niet genoeg, dat kan je best nog een paar jaartjes doen. Nu kopen in jouw leeftijd en in jouw situatie raad ik zeer af.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Check het andere topic (huizenmarkt). Maar de algemene stemming is: dit jaar, volgend jaar, en jaar daarna ook nog geen aantrek van de markt.Squishie schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:07:
Beste Tweakers,
Het 'geen hypotheek krijgen' verhaal is voornamelijk dat kopers onvoldoende hypotheek krijgen. Die komen er pas na aankoop achter dat niemand meer dergelijke pre-2008 vage constructie bedragen uitleent en komen terug met het verhaald dat ze geen hypotheek krijgen. Wat ze eigenlijk bedoelen, is dat ze het bedrag waarvoor ze kochten niet kunnen lenen (dus gewoon slecht onderzoek hebben gedaan).Los van het feit of ik uberhaupt een hypotheek krijg ben ik benieuwd of het in de huidige "markt" verstandiger is om een bestaand huis te kopen en/of een nieuwbouwhuis te bouwen/kopen (oftewel starterswoning)?
Woon liever rustig, maar toch goed gelegen....
Als je eerlijk en realistisch naar jezelf bent (dus check sites als hypotheker, NHG - altijd meerdere bronnen gebruiken) kun je prima inschatten op welk prijsniveau je wel hypotheek kunt krijgen.
Onderhandelingsruimte is geheel afhankelijk van hoe goed je zelf onderzoek doet. Over het algemeen kun je namelijk tussen de 5% (realistische vraagprijs) en 50% (denkt dat de prijs na 2008 gewoon is gestegen) prijsverschil verwachten tussen de originele vraagprijs en uiteindelijke transactieprijs.
Bedankt iedereen. Ik ga verder op onderzoek :)!
De reden is dat ik bang ben is dat ik een steiging voorzie, die ineens zo abrupt is dat woningen niet betaalbaar meer worden.
Funda kijk ik inderdaad vaak, kadaster ken ik nog niet! Effe rondkijken :)!
De reden is dat ik bang ben is dat ik een steiging voorzie, die ineens zo abrupt is dat woningen niet betaalbaar meer worden.
Die stijging komt er (voorlopig) niet. Dat stelt zelfs de Rabobank (bron, eennalaatste alinea).Squishie schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:50:
Wees maar niet bang die stijging komt voorlopig niet. Er hangt nog zoveel onzekerheid boven de markt dat er niet zomaar iets gebeurd. Daarnaast lenen de banken het liefst niets uit dus er komen echt geen abrupte bewegingen behalve naar beneden misschien.Squishie schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:50:
Prijsstijging in de richting van onbetaalbare woningen komt gegarandeerd niet. Als dat zo is, zijn er andere dingen (zoals hyperinflatie, of massale sloop huizen dat alleen een enorme natuurramp or oorlog kan verzorgen...) waar je je meer zorgen om zult maken dan de koop van een woning. Nogmaals, bekijk het huizenmarkt topic en doe zelf onderzoek. Dan zul je snel genoeg van je haast/angst af zijnSquishie schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:50:
[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 14-06-2013 10:18 ]
Toch bijzonder naïef om de veroorzakers van de hele crisis te geloven.Krisp schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:00:
[...]
Die stijging komt er (voorlopig) niet. Dat stelt zelfs de Rabobank (bron, eennalaatste alinea).
Ik ben geen rasoptimist maar ik denk wel dat de huizenprijzen al redelijk ver gedaald zijn en niet veel verder meer zullen dalen. Wel is het zo dat de huizenmarkt nog lang op zijn gat blijft liggen, zeker als de sloperheid nog even flink doorgaat met bezuinigen. Ze willen nu weer 6 miljard bezuinigen

En ontopic: 28 juni overdracht, waarom gaan die dagen niet wat sneller
Dalen zullen ze misschien niet zover meer maar tot 20% daling kan er nog wel inzitten hoor en dat is voor sommigen echt nog flink. Er komt een punt dat zoveel mensen huizen goedkoop gaan vinden dat er weer gekocht gaat worden. Mogelijk dan een kleine opleving en daarna weer een vlakke lijn totdat de (r)overheid klaar is met burgertjes plukken.Metro2002 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:35:
[...]
Toch bijzonder naïef om de veroorzakers van de hele crisis te geloven.
Ik ben geen rasoptimist maar ik denk wel dat de huizenprijzen al redelijk ver gedaald zijn en niet veel verder meer zullen dalen. Wel is het zo dat de huizenmarkt nog lang op zijn gat blijft liggen, zeker als de sloperheid nog even flink doorgaat met bezuinigen. Ze willen nu weer 6 miljard bezuinigen![]()
En ontopic: 28 juni overdracht, waarom gaan die dagen niet wat sneller![]()
Je kan een huis wel goedkoop gaan vinden, volgens mij moet je dan ook het geld hebben. Reken er maar op dat we de komende 5 jaar nog uitgeknepen gaan worden door de overheid, nog meer lastenverzwaringen. De bestedingsruimte gaat minder worden dus zolang steeds meer mensen het water aan de lippen staat zie ik de prijzen niet snel gaan stijgen.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Geloof het of niet er zijn echt nog wel mensen die per maand een paar honder euro over houden en kunnen sparen. Als je dat geld opzij zet voor een huis is er snel wat vermogen beschikbaar.cbr600f4i schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:03:
Je kan een huis wel goedkoop gaan vinden, volgens mij moet je dan ook het geld hebben. Reken er maar op dat we de komende 5 jaar nog uitgeknepen gaan worden door de overheid, nog meer lastenverzwaringen. De bestedingsruimte gaat minder worden dus zolang steeds meer mensen het water aan de lippen staat zie ik de prijzen niet snel gaan stijgen.
Het klopt dat ze niet worden geloofd omdat ze een enorm belang hebben bij zo hoog mogelijke prijzen en dus al tenminste 6 jaar veel te positief zijn in hun voorspelling. Maar juist daarom worden ze aangehaald, als zelfs de Rabobank al niet gelooft dat er stijgingen zijn, is er niemand die dat gelooft, want zij zijn de grootste optimisten die alle feiten verdraaien om maar zo positief mogelijk uit te komen en zij zijn altijd vele procenten te positief.Metro2002 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:35:
[...]
Toch bijzonder naïef om de veroorzakers van de hele crisis te geloven.
Ik ben geen rasoptimist maar ik denk wel dat de huizenprijzen al redelijk ver gedaald zijn en niet veel verder meer zullen dalen. Wel is het zo dat de huizenmarkt nog lang op zijn gat blijft liggen, zeker als de sloperheid nog even flink doorgaat met bezuinigen. Ze willen nu weer 6 miljard bezuinigen![]()
En ontopic: 28 juni overdracht, waarom gaan die dagen niet wat sneller![]()
Een stijging komt er gewoon niet, dat is geen eens een valide standpunt. De gewijzigde regels zijn amper een half jaar van kracht en de huizenprijzen hebben de hogere kosten die die wijzigingen meebrengen nog lang niet ingehaald. Maar daarvoor werden er ook al haast geen huizen verkocht en daalden de huizenprijzen, dus zelfs als de daling de gewijzigde regelgeving in heeft gehaald gaat er nog meer vanaf. Dat is nog even los van de telkens verslechterende economie en de forse bezuiniging die weer boven de huizenmarkt hangt. (En dat starters tegenwoordig geen vaste contracten meer krijgen, en dat huizen leeg komen vanwege vergrijzing, en de verplichte studieschuld etc etc) De geschiedenis leert bovendien dat als de prijs bodemt dat hij niet gelijk omhoog schiet, dat voorspelt ook zelfs de grootste optimist niet. Als de bodem bereikt is zal de markt nog jaren gelijk blijven (en met inflatie dus nog een beetje dalen) om vervolgens als er eindelijk een gezond evenwicht is met de inflatie mee te groeien. Uiteindelijk zullen de prijzen ooit weer stijgen, maar die boot is op dit moment haast niet te missen.
Vandaag bij de hypotheek adviseur geweest! Gesprek liep prima. De adviseur raadde mij al direct aan om ook gelijk een starters renteregeling te nemen. Hier zitten nauwelijks nadelen aan volgens de adviseur.
Wat zou jullie voorkeur zijn? een hypotheek met of liever zonder starters rente regeling?
Verder kreeg ik ook het advies geen eigen inbreng in te zetten, omdat het nauwelijks voordelen biedt. 5000 euro is 15 euro minder.
Wat zou jullie voorkeur zijn? een hypotheek met of liever zonder starters rente regeling?
Verder kreeg ik ook het advies geen eigen inbreng in te zetten, omdat het nauwelijks voordelen biedt. 5000 euro is 15 euro minder.
15 euro minder PER MAAND!MajinChaos schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:22:
Vandaag bij de hypotheek adviseur geweest! Gesprek liep prima. De adviseur raadde mij al direct aan om ook gelijk een starters renteregeling te nemen. Hier zitten nauwelijks nadelen aan volgens de adviseur.
Als je de starterslening neemt, koop je in feite een te duur huis. Je kunt namelijk meer lenen dan met je huidige inkomen mag. Die rente betaal je een x aantal jaren later alsnog.....
Welke adviseur heb jij gesproken....

Een ouderwetse denk ik...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Los van die starterslening, als die 15 euro klopt waarom zou je het dan in je huis stoppen? Die 5000 euro kun je wel beter gebruiken en 15*360 = 5400. Zet volgens mij pas zoden aan de dijk als het meer wordt.
Die 5000 Euro is inderdaad wel erg weinig en zet geen zoden aan de dijk. Die kun je inderdaad wellicht beter achter de hand houden om tegenvallers op te vangen. Maar als je een starterslening nodig hebt kun je m.i. beter een goedkoper huis zoeken of nog een paar jaar sparen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De adviseur was erg enthousiast over de starters rente regeling. Wat ik van hem begreep is dat je alleen de rente terug betaald als de woning in waarde is gestegen. Is dat niet het geval? dan worden de kosten kwijt gescholden. De voorschotten die je dan elke maand krijgt zijn grotendeels aftrekbaar.
Maar als ik het goed begrijp is jullie advies geen starters rente regeling nemen als het niet hoeft. Ik heb het eigenlijk ook niet nodig, maar dacht dat het misschien aantrekkelijker zou zijn vanwege de HRA.
Maar als ik het goed begrijp is jullie advies geen starters rente regeling nemen als het niet hoeft. Ik heb het eigenlijk ook niet nodig, maar dacht dat het misschien aantrekkelijker zou zijn vanwege de HRA.
Wat bedoel je met een 'starters rente regeling' Is dat een starters lening zoals de meeste denken of een rentevaste periode met rente bedenktijd ??? Maakt nogal een verschil 
aha we waren tegelijk bezig.
In welk land woon je want je uitleg kan ik totaal niet plaatsen ?
[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 14-06-2013 22:00 ]
De startershulpjes verschillen sterk van gemeente tot gemeente/andere instantie. Het doel is echter altijd hetzelfde: verkopers helpen teveel geld voor hun huis te ontvangen door kopers meer te laten lenen dan ze kunnen. In de regel kun je zeggen dat je er ver van weg moet blijven, behalve als je de starterslening niet gebruikt om meer te lenen maar ter vervanging van een deel van de hypotheek die je anders ook had gekregen. Maar deze regeling zal vast wel een site hebben waar de details staan zodat we een specifiek advies kunnen geven :-)
Starterslening:Ray schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:59:
Wat bedoel je met een 'starters rente regeling' Is dat een starters lening zoals de meeste denken of een rentevaste periode met rente bedenktijd ??? Maakt nogal een verschil
http://www.svn.nl/producten/Starterslening/Paginas/Home.aspx
Starters rente regeling:
http://www.startersrenteregeling.nl/ <-- bekijk het filmpje rechtsonder in beeld.
Het zijn verschillende leningen voor starters.
[ Voor 4% gewijzigd door MajinChaos op 14-06-2013 23:04 ]
de svn variant ken ik omdat ik daar vaker mee werk. Die andere niet moet ik zeggen. Speelt ook niet bij ons in de regio als in de lijst kijk.MajinChaos schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 23:01:
[...]
Starterslening:
http://www.svn.nl/producten/Starterslening/Paginas/Home.aspx
Starters rente regeling:
http://www.startersrenteregeling.nl/ <-- bekijk het filmpje rechtsonder in beeld.
Het zijn verschillende leningen voor starters.
Wat wel opvallend is:
De voorschotten
Bij de Starters Renteregeling schiet de woningcorporatie, via Social Finance, 10 jaar lang 20% van de maandelijks te betalen hypotheekrente voor. De voorschotten leent u van Social Finance. Afspraken over terugbetaling van de voorschotten worden vastgelegd in een offerte, algemene voorwaarden en een tweede hypotheekakte. U krijgt voor deze lening dan ook een aparte offerte van Social Finance, tegelijk met de hypotheekofferte. Wanneer u de woning gaat verkopen, of na 30 jaar, betaalt u de lening terug. Alléén als uw huis meer waard is geworden.
Het is dus feitelijk een tweede lening onder hypothecair verband enzigs een beetje vergelijkbaar met het onding van Blok. Het verschil zit hem hier natuurlijk in de mogelijke kwijtschelding bij waardedaling van de woning. Op korte termijn best een mooie oplossing lijkt het, maar over 30 jaar gezien zou het zo maar kunnen zijn dat je dus alsnog met een flinke schuld zit aan de social finance club.
daarnaast alleen verkrijgbaar VEH en de shops. Lijkt een private investeerder die hier aan het speculeren is
Ook nergens de echte voorwaarden of rente te vinden. Ik zeg uit de buurt blijven...........
[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 14-06-2013 23:35 ]
Mijn vraag? Meer waard voor inflatie of hetgeen wat getaxeerd wordt (na inflatie)? Door inflatie wordt je huis ook meer waard door tijd (geldontwaarding). Deze investeerder gaat niet zomaar geld uitdelen
. Het enige voordeel dat je hebt, is als je huis in waarde daalt maar dan blijf jij ook met een restschuld zitten
Die renteregeling klinkt meer net als koopgarant.
Jij betaald nu veel te veel, als een soort liefdadigheidsinstantie (ben je dat?
) zodat de corporatie de balans kan verbeteren.
Zij brengen vervolgens een deel van de maandlasten op. Blijkt de woning toch niet in prijs gestegen dan heb je toch al teveel betaald en schelden ze de rest kwijt (de winst hebben ze immers toch al).
Blijkt de woning wel in prijs te stijgen, dan willen ze hun deel (maximaal de helft van verschil tussen koop en verkoopprijs) graag op de rekening gestort zien.
Oftewel, je verliest aan 2 kanten. Je koopt nu te duur waardoor je niks hebt aan de 'bonus' dat ze 20% van de rente op zich nemen. En als je 'geluk' hebt met een waardestijging (LET OP: kan ook komen doordat je verbeteringen doorvoert - ze kijken immers puur naar een verschil in de prijzen) komen ze nog even hun aandeel opeisen.
Je kunt ook met extra schuld achterblijven. Bijvoorbeeld kopen op 200k, met k.k. is dat zeg 210k. Als je dan verkoopt voor 202k, heb je 8k restschuld. Maar de corporatie zegt dat je woning 2k in waarde is gestegen en ze dus tot de helft van de meerwaarde willen waardoor je tot 9k restschuld krijgt.
Kortom, jij draagt de verliezen, maar bij de winst zijn ze heel sociaal. Wegwezen en niet meer omkijken dus.
Jij betaald nu veel te veel, als een soort liefdadigheidsinstantie (ben je dat?

Zij brengen vervolgens een deel van de maandlasten op. Blijkt de woning toch niet in prijs gestegen dan heb je toch al teveel betaald en schelden ze de rest kwijt (de winst hebben ze immers toch al).
Blijkt de woning wel in prijs te stijgen, dan willen ze hun deel (maximaal de helft van verschil tussen koop en verkoopprijs) graag op de rekening gestort zien.
Oftewel, je verliest aan 2 kanten. Je koopt nu te duur waardoor je niks hebt aan de 'bonus' dat ze 20% van de rente op zich nemen. En als je 'geluk' hebt met een waardestijging (LET OP: kan ook komen doordat je verbeteringen doorvoert - ze kijken immers puur naar een verschil in de prijzen) komen ze nog even hun aandeel opeisen.
Je kunt ook met extra schuld achterblijven. Bijvoorbeeld kopen op 200k, met k.k. is dat zeg 210k. Als je dan verkoopt voor 202k, heb je 8k restschuld. Maar de corporatie zegt dat je woning 2k in waarde is gestegen en ze dus tot de helft van de meerwaarde willen waardoor je tot 9k restschuld krijgt.
Kortom, jij draagt de verliezen, maar bij de winst zijn ze heel sociaal. Wegwezen en niet meer omkijken dus.
[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 15-06-2013 12:06 ]
Starterslening is een beetje dubbel. Als je het anders niet kunt betalen en toch heel graag wilt/moet kopen (bijvoorbeeld je komt niet in aanmerking voor betaalbare huur) dan heb je er zelf ook een voordeel bij, ondanks de eerder genoemde nadelen. Het is echter jammer dat veel adviseurs meer spreken voor wat voor zichzelf gunstig is dan wat voor de koper verstandig is.
Zo kregen wij gisteren ook weer een mail van de adviseur bij de hypotheker waar wij, na een orienterend gesprek, bewust bij weggebleven zijn. Ze was benieuwd naar onze huidige situatie (vorige keer hadden wij een huis in Waalre op het oog) en wilde een nieuwe balans met ons opmaken omdat nu de beste tijd was om te kopen voor een starter. Dat is vreemd, dat zei je namelijk 9 maanden geleden ook al.
Overigens is bij ons de overdracht nog even spannend. Oorspronkelijk zou het 2 september zijn omdat er een huurster in zit met een contract op basis van de leegstandswet. Die zou volgens verkopende makelaar zeker wel bereid zijn om eerder te verkassen als er een nieuwe woning is zodat wij bijvoorbeeld half juli/begin augustus de sleutel zouden krijgen. Nu alles rond is blijkt mevrouw zelf ook te willen gaan kopen en dus geen zin te hebben om nu naar een andere huurwoning te gaan omdat ze wellicht zelf dan ook per 2 september in haar koopwoning kan.
Ik snap het van haar wel maar voor ons is het wel jammer want we hadden gehoopt om de zomer mee te kunnen pikken in onze nieuwe tuin (hebben nu appartement) en moeten nu bereidstellingsprovisie betalen.
Wanneer is het overigens 'normaal' om contact te hebben met de verkoopmakelaar als alles al rond is? Wij zouden hem mogen bellen om een afspraak te maken om in ons nieuwe huis te gaan kijken en maten op te meten etc. Ik neem aan dat dit nu niet meer via de aankoopmakelaar hoeft te lopen?
Zo kregen wij gisteren ook weer een mail van de adviseur bij de hypotheker waar wij, na een orienterend gesprek, bewust bij weggebleven zijn. Ze was benieuwd naar onze huidige situatie (vorige keer hadden wij een huis in Waalre op het oog) en wilde een nieuwe balans met ons opmaken omdat nu de beste tijd was om te kopen voor een starter. Dat is vreemd, dat zei je namelijk 9 maanden geleden ook al.

Overigens is bij ons de overdracht nog even spannend. Oorspronkelijk zou het 2 september zijn omdat er een huurster in zit met een contract op basis van de leegstandswet. Die zou volgens verkopende makelaar zeker wel bereid zijn om eerder te verkassen als er een nieuwe woning is zodat wij bijvoorbeeld half juli/begin augustus de sleutel zouden krijgen. Nu alles rond is blijkt mevrouw zelf ook te willen gaan kopen en dus geen zin te hebben om nu naar een andere huurwoning te gaan omdat ze wellicht zelf dan ook per 2 september in haar koopwoning kan.
Ik snap het van haar wel maar voor ons is het wel jammer want we hadden gehoopt om de zomer mee te kunnen pikken in onze nieuwe tuin (hebben nu appartement) en moeten nu bereidstellingsprovisie betalen.
Wanneer is het overigens 'normaal' om contact te hebben met de verkoopmakelaar als alles al rond is? Wij zouden hem mogen bellen om een afspraak te maken om in ons nieuwe huis te gaan kijken en maten op te meten etc. Ik neem aan dat dit nu niet meer via de aankoopmakelaar hoeft te lopen?
bedankt, wat een keus in Den Haag. Iets met door de bomen het bos niet meer zienKju schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:21:
Als makelaar-taxateur actief in Den Haag is mijn advies: goed recente transacties vergelijken, ga het liefst voor een woning waar je flink moet klussen omdat je daar flink voordeel uit kan halen en laat het liefst eerst taxeren voordat je gaat bieden. Daarnaast opletten met VvE's in Schilderswijk en Vruchtenbuurt waar vaak alles slecht is geregeld, het buitenonderhoud te wensen overlaat en er niet genoeg is gespaard.
Als je wat pagina's terugleest heb ik een vergelijking gemaakt tussen kosten kant en klaar t.o.v. kosten klussen/verbouwen in de Vruchtenbuurt.
In die prijsklasse is er voldoende keus, succes
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Afgelopen donderdag hebben we nog een woning hier vlak in de buurt bekeken, en de woning zelf was best prima (wel heel wat werk: vlizotrap naar zolder vervangen door normale trap, zolderbalken vervangen omdat die nu te laag zijn en ramen plaatsen, en de keuken is heel oud). Wel apart: de tuin is een stuk kleiner geworden omdat de voormalige garage verbouwd is tot woning en aan de ouders van de bewoners is verkocht (het is dus een apart stukje grond geworden). Achter dat apart stukje grond ligt weer de normale berging, dus dat is eigenlijk heel apart. Ik meende dat de woning een paar jaar terug te koop stond inclusief die "woning" erachter (wat toen nog een soort kantoorrruimte was + garage) voor 250k of 275k. Dan heb ik het over 2008 of 2009. 
De vraagprijs is 225k en als je die vergelijkt met de woning in exact hetzelfde blok die 2 deuren verderop te koop stond voor 175k (met nieuwe keuken, volwaardige zolder met normale trap, nieuwe badkamer en veel diepere tuin, maar geen uitbouw) is dat natuurlijk veels teveel gevraagd. Ik heb dit ook aangekaart bij de makelaar en de vergelijking gemaakt met de woning er 2 deren verderop (die woning van 175k is ook verkocht nu, maar weet niet voor hoeveel: denk voor een lager bedrag; bord met "verkocht" stond nog steeds in de tuin). De makelaar (die aangaf meer dan 25 jaar in het vak te zitten) wist dit niet en gaf ook aan dat 'ie zich niet verdiept had in de woningen in de buurt. Wel heel vreemd als je het mij vraagt, want juist daardoor kan je mede de vraagprijs bepalen lijkt me.
Ondanks de veels te hoge vraagprijs, ondiepe tuin (wel weer genoeg tuin aan de zijkant) en gigantische verbeteringen die voor de woning nodig zijn (zolder, keuken) willen we 'm nog niet afschrijven.
Over de wijk zelf hebben we nog twijfels, omdat er (no offence) veel buitenlanders wonen waarbij ook nog 1 straat verderop een "actiewijk" lag (die straat zit vol met drugsrunners etc, al zijn er wel eeen aantal van geruimd). Maar ik sta er eigenlijk vooral van te kijken hoe ze bij deze vraagprijs komen, en nog meer van dat de makelaar niet in de gaten had van de woning ernaast.
De vraagprijs is 225k en als je die vergelijkt met de woning in exact hetzelfde blok die 2 deuren verderop te koop stond voor 175k (met nieuwe keuken, volwaardige zolder met normale trap, nieuwe badkamer en veel diepere tuin, maar geen uitbouw) is dat natuurlijk veels teveel gevraagd. Ik heb dit ook aangekaart bij de makelaar en de vergelijking gemaakt met de woning er 2 deren verderop (die woning van 175k is ook verkocht nu, maar weet niet voor hoeveel: denk voor een lager bedrag; bord met "verkocht" stond nog steeds in de tuin). De makelaar (die aangaf meer dan 25 jaar in het vak te zitten) wist dit niet en gaf ook aan dat 'ie zich niet verdiept had in de woningen in de buurt. Wel heel vreemd als je het mij vraagt, want juist daardoor kan je mede de vraagprijs bepalen lijkt me.
Ondanks de veels te hoge vraagprijs, ondiepe tuin (wel weer genoeg tuin aan de zijkant) en gigantische verbeteringen die voor de woning nodig zijn (zolder, keuken) willen we 'm nog niet afschrijven.
Waarom niet? Is er dan niks beters te vinden...?Bart-Willem schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:03:
[...] Ondanks de veels te hoge vraagprijs, ondiepe tuin (wel weer genoeg tuin aan de zijkant) en gigantische verbeteringen die voor de woning nodig zijn (zolder, keuken) willen we 'm nog niet afschrijven...

Ahum, ik denk dat ik mezelf maar moet quoten:cbr600f4i schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:46:
[...]
bedankt, wat een keus in Den Haag. Iets met door de bomen het bos niet meer zienIk ga in ieder geval voor de woningen die recent helemaal zijn opgeknapt zodat ik de eerste tijd niets meer hoef te doen.
Dus, liefst niet kant en klaar kopen als er opknappers te koop zijn, zou enorm zonde zijn.Jullie illustreren goed waarom zulke objecten dus slecht verkopen, kopers twijfelen, hebben er geen verstand van of begrijpen niet hoe ze het moeten aanpakken. Als je dus in de markt bent voor een appartement die helemaal luxe is op een locatie die je niet kan betalen, overweeg dan toch echt een object waarvan minimaal het casco in orde is en je er van uit gaat dat je binnen alles moet strippen. Taxateurs zullen onderling plm. 10% in waarde verschillen. Dat verschil wordt kleiner naarmate er meer referentietransacties zijn. Als je iemand betaalt om werk voor je uit te voeren, laat hij dan ook inzichtelijk maken hoe hij aan de waarde komt, ga dan niet besparen op een honderd euro meer of minder.
Als je bijvoorbeeld een Vruchtenbuurt in Den Haag pakt waar er voldoende transacties zijn om te kunnen gebruiken voor woningen in matige, gemiddelde en luxe staat zal je voor elk individueel geval altijd een betrouwbare marktwaarde kunnen bepalen, e.e.a. gecorrigeerd naar verschillen in afwerking, installaties en inrichting.
Om een recent voorbeeld te geven:
Vlierboomstraat 250
Verkocht na bijna 12 maanden, gestart met vraagprijs € 145.000, gezakt naar € 125.000, verkocht voor € 107.500 aan een handelaar, een normale consument zou uiteindelijk ongeveer tussen 115.000 en 120.000 voor zo'n appartement betaald hebben.
Hetzelfde appartement ging ongeveer 5 maanden later in de verkoop met een vraagprijs van € 199.000 en was binnen twee maanden verkocht.
Het verschil in vijf maanden tijd: stuc/schilderwerk, elektra, ramen/kozijnen, keuken, badkamer, vloerafwerking. Als je uitgaat van normprijzen, ervan uitgaand dat je het appartement helemaal zou strippen, ca. € 60.000 - € 70.000. Iemand die goed weet in te kopen kan hetzelfde werk uit laten voeren voor minder dan € 30.000,-.
Maar dan moet je toch ook wel het geld hebben om de opknapper te financieren? Ik wil zelf over een paar jaar ook wat kopen en een opknapper is dan wel interessant maar met 20k cash kom je dan ook niet heel ver denk ik.
Verwijderd
Het geld zou je dan besparen op je lagere aanschaf. Moet je wel kunnen en willen klussen of laten klussen. En laat dat nou juist vaak een probleem zijn.
De woning zelf was verder heel leuk: erg oud, maar het had juist veel karakter.Fiber schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:10:
[...]
Waarom niet? Is er dan niks beters te vinden...?
Ik had het idee dat de makelaar nog in 2008 leefde: hij is natuurlijk alleen gewend van eeuwige groei en winst maken op woningen etc. Overigens was het dus de makelaar die ik eerder aankaartte deze week: die niet had gebeld na een mailtje.
Wat betreft het klussen: daar zijn we niet vies van.
[ Voor 27% gewijzigd door Bart-Willem op 15-06-2013 16:26 ]
Daar zit m voor mij toch een beetje het probleem, ik ben absoluut geen klusser. Maar ik neem t wel mee in het onderzoek uiteraard als de huizen eromheen een behoorlijk verschil tonen. Het voordeel is dat ik geen haast heb, er gigantisch veel keus is dus genoeg vergelijkingsmateriaal. Overigens zie ik niet echt grote verschillen in de straten/buurten die ik momenteel op het oog heb.Kju schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:30:
[...]
Ahum, ik denk dat ik mezelf maar moet quoten:
[...]
Dus, liefst niet kant en klaar kopen als er opknappers te koop zijn, zou enorm zonde zijn.
Ik ben wel een klusser, maar heb bewust voor een instapklaar huis gekozen. Reden? We verhuisden van de randstad naar Brabant (slordige 100km verderop) en in combinatie met twee full time banen is het bijna niet te toen om door de week op en neer te gaan om te klussen. Dan zou het op de weekenden aankomen, een paar maanden tot een half jaar tijd in beslag nemen, en al die tijd zouden we met dubbele lasten zitten. Dat wilden we niet. Dus dan kijk je naar instapklaaar - en dat ook gevonden 
Plus mijn vriendin heeft twee linkerhanden, dat scheelt ook
Plus mijn vriendin heeft twee linkerhanden, dat scheelt ook
Ik ben op zoek naar wat advies, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb momenteel een vaste baan (32u) en huur al sinds jaar en dag. Maar dat wordt duurder en duurder en ik begin het echt zonde van mijn geld te vinden en bovendien wil ik graag iets normaler wonen ipv studio's, etc.
Nu heb ik een huisje op het oog, wat enigszins betaalbaar is (zal zo'n 150 euro meer per maand moeten gaan betalen dan wat ik nu huur, maar dat heb ik er voor over). Diverse hypotheekgesprekken gehad en dat ziet er allemaal wel goed uit. Het is wel een huisje waar ik de komende 5 jaar wil blijf zitten.
Echter vrees ik enigszins voor mijn baan. De sector waar ik in werk ziet er niet florisant uit en ik zie het wel gebeuren dat ik over een jaar of wat mijn baan kwijt zal raken (dit komende jaar zit ik nog wel goed).
Maar ja, daarna zal ik voor lange tijd geen vaste aanstelling meer krijgen en kan dan helemaal fluiten naar een koophuis en meer woonplezier. Ik denk dat ik snel wel weer een tijdelijke baan zal hebben waarmee ik de hypotheek kan betalen, maar dat is natuurlijk niet met enige zekerheid te zeggen.
Is dat risico aanvaardbaar of toch beter afwachten en blijven huren?
Dank alvast!
Ik heb momenteel een vaste baan (32u) en huur al sinds jaar en dag. Maar dat wordt duurder en duurder en ik begin het echt zonde van mijn geld te vinden en bovendien wil ik graag iets normaler wonen ipv studio's, etc.
Nu heb ik een huisje op het oog, wat enigszins betaalbaar is (zal zo'n 150 euro meer per maand moeten gaan betalen dan wat ik nu huur, maar dat heb ik er voor over). Diverse hypotheekgesprekken gehad en dat ziet er allemaal wel goed uit. Het is wel een huisje waar ik de komende 5 jaar wil blijf zitten.
Echter vrees ik enigszins voor mijn baan. De sector waar ik in werk ziet er niet florisant uit en ik zie het wel gebeuren dat ik over een jaar of wat mijn baan kwijt zal raken (dit komende jaar zit ik nog wel goed).
Maar ja, daarna zal ik voor lange tijd geen vaste aanstelling meer krijgen en kan dan helemaal fluiten naar een koophuis en meer woonplezier. Ik denk dat ik snel wel weer een tijdelijke baan zal hebben waarmee ik de hypotheek kan betalen, maar dat is natuurlijk niet met enige zekerheid te zeggen.
Is dat risico aanvaardbaar of toch beter afwachten en blijven huren?
Dank alvast!
Verwijderd
Jij bepaalt toch of dat risico aanvaardbaar is? Als je alleen bent en je denkt echt straks zonder baan te zitten zal niemand hier je adviseren om te kopen.
Plus als je weet dat er een risico is m.b.t. je baan, wordt het dan niet tijd om je kansen te verhogen om de baan te behouden of een nieuwe baan te vinden? Of is dit de enige baan die voor jou is ontworpen en dat is het dan tot je 70e?
Dan moet je eigenlijk je hypotheek zo laag houden dat je hem met 70 procent van je loon (WW dus.) ook nog op kan brengen.
De meeste mensen die zichzelf 'adviseur' noemen, zijn in feite verkopers.Aghanim schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:26:
Het is echter jammer dat veel adviseurs meer spreken voor wat voor zichzelf gunstig is dan wat voor de koper verstandig is.
Ik merk bij de Hypotheekshop ook een trend in het 'advies' om vooral het aanschaffen van nieuwe hypotheken en andere productenvte promoten.
Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.
Met de huidige prijsdalingen (die nog zeker 2 jaar aanhouden in het gunstigste geval) en daarnaast de k.k. zul je over dergelijke periode altijd duurder uit zijn dan huren.zh8 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 01:40:
Het is wel een huisje waar ik de komende 5 jaar wil blijf zitten.
Tel daar dus nog eens je baanonzekerheid bij op (dus kans dat je de hypotheek niet meer kan betalen is behoorlijk groot, met de restschuld problemen etc als gevolg), en dan vraag ik me af waarom je uberhaupt twijfelt...
[ Voor 38% gewijzigd door Xanaroth op 16-06-2013 13:08 ]
Moah, je hebt baanzekerheid en werkzekerheid. Als de baanzekerheid laag is maar de werkzekerheid is hoog genoeg, dan zou je ook andersom kunnen redeneren: Zolang je een vast contract hebt en dat echt een vereiste is voor het kopen van een woning, zou ik het nu doen.Xanaroth schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:05:
[...]
Met de huidige prijsdalingen (die nog zeker 2 jaar aanhouden in het gunstigste geval) en daarnaast de k.k. zul je over dergelijke periode altijd duurder uit zijn dan huren.
Tel daar dus nog eens je baanonzekerheid bij op (dus kans dat je de hypotheek niet meer kan betalen is behoorlijk groot, met de restschuld problemen etc als gevolg), en dan vraag ik me af waarom je uberhaupt twijfelt...
Zolang je het risico van geen baan hebben maar laag genoeg vindt, is daar zeker ook wel wat voor te zeggen. Ik zou alleen wel meer dan 5 jaar ergens willen wonen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Gaat ook om het hele plaatje. Hij gaat nu dus meer betalen om meer risico te lopen op financiële problemen. Kan daar weinig anders van maken dan een slecht idee.JvS schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:37:
[...]
Moah, je hebt baanzekerheid en werkzekerheid. Als de baanzekerheid laag is maar de werkzekerheid is hoog genoeg, dan zou je ook andersom kunnen redeneren: Zolang je een vast contract hebt en dat echt een vereiste is voor het kopen van een woning, zou ik het nu doen.
Zolang je het risico van geen baan hebben maar laag genoeg vindt, is daar zeker ook wel wat voor te zeggen. Ik zou alleen wel meer dan 5 jaar ergens willen wonen.
Iemand toevallig ervaring met het ophogen van je hypotheek (gebruik maken van hogere inschrijving)?
Nieuwbouw wordt vermoedelijk tussen eind Oktober/begin December ergens... Vriendin krijgt er vanaf volgende maand ongeveer 400 euro bruto bij. Ik vroeg me af hoeveel we daarmee extra kunnen lenen. Keuken doen we na oplevering..
Ter info, we hebben ong. 20K meer huis t.o.v. het hypotheekbedrag.. daarbij hebben we keuken enkel de aansluitingen/groepen etc. laten zetten dus geen "kapitaalvernietiging" nodig... We zouden graag om zaken als een nog te plaatsen keuken/rolluiken/vloer deels of volledig bij willen lenen om zo wat buffer op onze spaarrekening te houden voor onvoorziene uitgaven en zodra het mogelijk is extra af te lossen.
Ik verwacht dat ik in elk geval het bedrag zou moeten kunnen bijlenen wat we aan overwaarde tegenover de hypotheek hebben? Het deel wat we nu zelf ingebracht hebben zeg maar? Kan geen calculator vinden
(heb adviseur tevens een mail gestuurd, maar deze is met vakantie dus kan even duren voordat hij tijd heeft het te bekijken!). (bouw is nog niet af dus veel haast heeft het niet
)
Ja sparen kan ook... maar we doen het liever in 1 keer goed indien het verantwoord kan
Ps: We werken beide in een sector die weinig onder de crisis te leiden heeft..
Nieuwbouw wordt vermoedelijk tussen eind Oktober/begin December ergens... Vriendin krijgt er vanaf volgende maand ongeveer 400 euro bruto bij. Ik vroeg me af hoeveel we daarmee extra kunnen lenen. Keuken doen we na oplevering..
Ter info, we hebben ong. 20K meer huis t.o.v. het hypotheekbedrag.. daarbij hebben we keuken enkel de aansluitingen/groepen etc. laten zetten dus geen "kapitaalvernietiging" nodig... We zouden graag om zaken als een nog te plaatsen keuken/rolluiken/vloer deels of volledig bij willen lenen om zo wat buffer op onze spaarrekening te houden voor onvoorziene uitgaven en zodra het mogelijk is extra af te lossen.
Ik verwacht dat ik in elk geval het bedrag zou moeten kunnen bijlenen wat we aan overwaarde tegenover de hypotheek hebben? Het deel wat we nu zelf ingebracht hebben zeg maar? Kan geen calculator vinden
(heb adviseur tevens een mail gestuurd, maar deze is met vakantie dus kan even duren voordat hij tijd heeft het te bekijken!). (bouw is nog niet af dus veel haast heeft het niet
Ja sparen kan ook... maar we doen het liever in 1 keer goed indien het verantwoord kan
Ps: We werken beide in een sector die weinig onder de crisis te leiden heeft..
[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 16-06-2013 22:28 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
wat denk je van die 400 euro in de maand sparen totdat je het bedrag bij elkaar hebt.
In deze tijd moet je namelijk maar afwachten of de hypotheekverstrekker je er nog wat bij wil lenen. Daarnaast moet je je afvragen of je onder water wilt komen staan in deze tijd.
In deze tijd moet je namelijk maar afwachten of de hypotheekverstrekker je er nog wat bij wil lenen. Daarnaast moet je je afvragen of je onder water wilt komen staan in deze tijd.
Krijg je eigenlijk een schriftelijke bevestiging van de bank als je offertebeoordeling positief is en je dus de hypotheek kunt nemen? Volgens onze adviseur niet maar ik vind dat best vreemd. Betekent dat Aegon nu akkoord is, maar wie zegt dat ze dat op 1 augustus alsnog zijn bij de overdracht? Voor mijn gevoel is dit de belangrijkste stap in het gehele proces en juist deze is dan juist niet schriftelijk afgevangen?
Gisteravond een tweede bod uitgebracht op een nieuwbouwflat. Ik probeer ~20% korting te bedingen, maar dat is nog niet gemakkelijk. Inmiddels het ik verschillende argumenten gehoord:
- een belegger koopt het pand anders wel;
- we wachten wel op een andere koper (die al 1,5 jaar niet komt);
- we hebben een andere lead;
- dan maken we verlies op deze flat (het is de een-na-laatste);
- dat is oneerlijk tegenover andere bewoners die wel veel betaald hebben;
- dan gaat de kadasterwaarde teveel omlaag;
- deze prijs is te goedkoop ten opzichte van andere huizen;
- we kunnen het voor meer verkopen aan iemand anders.
Los van het feit dat sommige argumenten beter zijn dan andere; op welke argumenten moet ik echt inspelen?
- een belegger koopt het pand anders wel;
- we wachten wel op een andere koper (die al 1,5 jaar niet komt);
- we hebben een andere lead;
- dan maken we verlies op deze flat (het is de een-na-laatste);
- dat is oneerlijk tegenover andere bewoners die wel veel betaald hebben;
- dan gaat de kadasterwaarde teveel omlaag;
- deze prijs is te goedkoop ten opzichte van andere huizen;
- we kunnen het voor meer verkopen aan iemand anders.
Los van het feit dat sommige argumenten beter zijn dan andere; op welke argumenten moet ik echt inspelen?
staat in de voorwaarden van Aegon. Zolang jij alles naar waarheid invult en er geen vreemde zaken meer boven komen dan krijg jij gewoon de hypotheek. Komt er een dag voor de overdracht fraude van jou aan het licht dan trekken ze zich alsnog terug.Aghanim schreef op maandag 17 juni 2013 @ 08:55:
Krijg je eigenlijk een schriftelijke bevestiging van de bank als je offertebeoordeling positief is en je dus de hypotheek kunt nemen? Volgens onze adviseur niet maar ik vind dat best vreemd. Betekent dat Aegon nu akkoord is, maar wie zegt dat ze dat op 1 augustus alsnog zijn bij de overdracht? Voor mijn gevoel is dit de belangrijkste stap in het gehele proces en juist deze is dan juist niet schriftelijk afgevangen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.