Dan vraag ik me af hoe lang hij weg is ;-) De volledige impact van Solvency II is relatief recent ;-)Bart-Willem schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:37:
Dan zal het wel de uitzondering zijn.Overigens is 'ie er al een tijdje weg, maar hij heeft er lang gewerkt en zelfs artikelen voor NRC geschreven als "expert", dus neem aan dat 'ie wel weet waar hij het over heeft.
![]()
Het valt me trouwens wel op dat het alleen de echt grote verzekeraars zijn die actief zijn: Aegon dus, en ASR is ook niet bepaald klein.
En uiteraard zien verzekeraars graag stabiele inkomstenbronnen (net zo als banken overigens), maar nogmaals, dan moet je vermogen dat wel trekken. Obligaties en vastrentende waarden trekken een minder zware wissel op het vermogen (maar leveren ook minder op).
Wat mensen vaak vergeten is dat je om hypotheken uit te zetten toch echt passiva aan de andere kant van de balans moet hebben. Daarvoor lenen kan, maar is duur met weinig duurzame marge, bovendien wordt dat beboet en dus extra duur in Basel III/Solvency II.
Je moet dus eigenlijk spaargeld hebben of levenpolissen hebben als passief voor het actief van de hypotheekportefeuille. De levenmarkt is zoals ik aangaf dood, dus daar komt te weinig nieuw geld voor grote expansie. Spaargeld kan wel, maar dat is momenteel (voornamelijk om die reden) een vechtmarkt waar alleen tegen verliesgevende rentepercentages marktaandeel is te winnen.
En zelfs al heb je dat moet je buffervermogen groot genoeg zijn om groei in hypotheekverstrekking op te kunnen vangen.
Overigens ligt de levensverzekeringenmarkt niet op zijn gat doordat mensen bezuinigen, maar omdat de producten voor de particuliere markt domweg niet meer aantrekkelijk zijn door het wegvallen van elke fiscale stimulans en de opkomst van banksparen als alternatief.
Niet voor niets is elke verzekeraar druk bezig om een banktak of op te zetten of fors uit te breiden als die al bestond. Banksparen is het nieuwe levensverzekeren.
Onderscheid tussen banken en verzekeraars wordt dus steeds minder. Verzekeraars worden retailbanken.
Dat mensen bezuinigen raakt wel de schadeverzekeringsmarkt. Maar die doet het relatief desondanks nog redelijk.
(werk overigens zelf bij een niet bepaald kleine verzekeraar. En, wil niet heel flauw zijn, maar zie regelmatig in de NRC 'verzekeringsexperts' volledig de plank misslaan ;-) FD is beter, maar ook daar genoeg onzin over bv pensioenfondsen. Er zijn maar heel weinig mensen die een bankbalans/verzekeringsbalans echt snappen. En ben zelf de eerste om toe te geven dat ik niet één van die weinige mensen ben. Weet alleen genoeg om te zien waar de pijnpunten zitten).
[ Voor 20% gewijzigd door xahmol op 06-05-2013 16:20 ]