Ik ben even benieuwd naar het volgende.. op welk moment stuurt een koper eigenlijk een taxateur naar de woning? Is er dan meestal al een hypotheekofferte gedaan en goedgekeurd, en wordt dit gedaan voor de daadwerkelijke aanvraag of zegt dit verder niets?
Hier op Tweakers zie ik dat mensen het meteen doen om het proces te versnellen, maar ik vraag me af wat gebruikelijk is.
Een bankgarantie is nog niet binnen voor zover ik weet, maar we zijn inmiddels al wel 4 weken verder. Dat betekent dat de koper nog maar 2 weken heeft tot de einddatum van het financieringsbehoud.
Na al die weken van radiostilte, ben ik dus gisteren door een taxateur gebeld die maandag langskomt. Aan de ene kant vind ik het een positief teken dat er wat gebeurt, aan de andere kant bekruipt mij het gevoel dat de koper zijn deadline niet gaat halen en straks om uitstel gaat vragen. Hetgeen voor mij best vervelend is, omdat ik dan alvast mijn huurwoning moet gaan huren (optie verloopt dan), maar eigenlijk nog niks kan doen.
Is het overigens gebruikelijk om tegen een koper die om uitstel vraagt te zeggen dat de overdracht dan ook uitgesteld wordt? Het alvast huren van die woning vind ik het probleem niet (kan toch elke maand opzeggen), maar ik ga best wat geld investeren in die woning en daar zou ik graag mee willen wachten tot de bankgarantie er is (ik kom op ongeveer 4000 euro voor de verhuizing + vloer + verven + andere meuk). En dat betekent dat ik niet kan verhuizen tot die bankgarantie er is.
Ik koop trouwens nooit meer een woning waar ik niet 20 jaar kan blijven zitten ofzo

Nooit gedacht dat het verkopen van een woning mij meer stress op zou leveren dan het kopen ervan. Als koper heb je toch veel meer duidelijkheid over de gehele situatie.
Het is ook jammer dat ik net niet genoeg financiele slagkracht heb om beide woningen aan te houden, anders zou ik nu gewoon kunnen verhuizen en gewoon aankijken wat er gebeurt.. maar daar heb ik dus te weinig inkomen voor. Of ik zou op de oude locatie echt alles moeten afsluiten (gwe), maar dat schijnt een woning redelijk onverkoopbaar te maken.
Ook kan ik eventueel fulltime gaan werken, maar dan krijg ik mijn baas nooit meer zover om weer minder te gaan werken daarna. Want die vindt het sowieso al vervelend dat ik maar 36 uur werk ipv 40.
[
Voor 20% gewijzigd door
Lethalis op 04-05-2013 08:28
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.