Dat is ook wel zeer dichtbij, op die afstand zou ik waarschijnlijk altijd lopen ipv fietsen.
Zelf woon ik momenteel 5 km van mijn werk vandaan. Prima te doen op de fiets, maar te ver om te lopen.
En als ik straks verhuisd ben, is het 11 km. Dat is in principe ook nog goed te doen op de fiets (3 kwartier fietsen), maar toch wel iets dat voor dagen met redelijk weer bedoeld is

Diverse van mijn collega's komen echter ook op de fiets, uit Barendrecht en Dordrecht, ook als het slechter weer is. Gewoon een kwestie van op tijd vertrekken en niet in pak komen. De collega's doen gewoon op kantoor hun pak aan. Als ze de auto pakken, doen ze er in de spits net zo lang, zoniet (veel) langer over. Nu moet ik wel zeggen dat dat ook de sportieve types zijn; als ik in Dordrecht zou wonen zou ik gewoon de trein naar Rotterdam pakken, dat is nog geen 12 minuten.
Nu ga ik de laatste tijd niet meer zo vaak met de trein, maar ik kan mij nog wel goed herinneren dat juist dat traject erg veel problemen had. Alles richting Dordrecht en Breda had heel vaak vertraging.
Het niet hebben en gebruiken van een auto is gewoon een mindset. Mensen die veel auto rijden kunnen vaak niet voorstellen hoe het is om géén auto te hebben, maar ik heb er geen enkel probleem mee. Plus, ik steek elke maand rustig die 400-500 euro in mijn zak die andere mensen (moeten) spenderen aan autorijden. Die paar keer per jaar dat ik toch een auto nodig heb, regel ik er wel één via-via.
Tsja, ik heb mijn auto wel relatief goedkoop gehouden. Aanschafwaarde was 11000 euro, ik denk dat ik de afgelopen 5 jaar 100 euro per maand heb afgeschreven. Daarnaast heb ik 35 euro per maand verzekering en 25 euro wegenbelasting. En iets van 80 euro per maand brandstof. Totaal is dus ongeveer 240 euro per maand. Qua onderhoud heb ik er bijna niks aan gehad. Een paar beurtjes en dat was het.
In de jaren dat ik geen auto had (2 jaar volgehouden!), was ik de helft daarvan aan openbaar vervoer kwijt. Per saldo kost mijn auto dus 120 euro per maand ten opzichte van het openbaar vervoer.
Fietsen is uiteraard wel goedkoper, maar als het slecht weer is zie ik mezelf dat niet doen. Zeker niet als ik 3 kwartier enkele reis bezig ben
Maar goed, ik zie een auto ook niet als statussymbool en vind het niet erg om in een Twingo te rijden. Prima te doen voor korte afstanden. Alleen op vakantie is het soms wat ongemakkelijk en vermoeiend rijden.
Mijn fiets was nog helemaal verroest en gaar van volgend jaar.. heb hem van het weekend een beetje opgelapt. Ik moet hem namelijk buiten laten staan bij mij, omdat het niet te doen is hem elke keer naar de kelder te brengen (erg steile trap).
Bij mijn nieuwe woning (als alles doorgaat) heb ik gewoon een overdekte fietsenstalling
[
Voor 8% gewijzigd door
Lethalis op 29-04-2013 10:50
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.