Het verhaal is duidelijk. Maar eigenlijk is het dus gewoon het verplaatsen van je geld van je spaarrekening naar de hypotheek toch? Als je 20.000 in je hypotheek stort, dan levert dat netto niet meer op dan dat je 20.000 op je spaarrekening laat staan?ninjazx9r98 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 08:57:
[...]
Je ziet het allerbelangrijkste over het hoofd in bovenstaande berekening
Wat je namelijk niet meegenomen hebt in je berekening zijn de lagere maandlasten die je iedere maand hebt.
Even kort door de bocht maar als je nog maar één derde terug krijgt dan moet je ook rekening houden dat je nog maar één derde per maand aan hypotheek moet betalen.
Als je de twee derde die je per maand minder moet betalen vermenigvuldigt maal 12 en vervolgens maal 30 zie je ineens een bak met geld wat je niet hoeft uit te geven
Extra aflossen heeft voordelen maar er zijn ook nadelen.
Per maand ga je minder betalen maar geld wat je in je huis hebt gestopt staat niet meer op je bankrekening en is dus niet vrij beschikbaar voor een onverwachtse tegenvaller.
Wat ook een nadeel kan zijn is de eigenwoningreserve (overwaarde) waarover je geen renteaftrek meer hebt als je een ander huis koopt.
Je zult moeten berekenen wat het in jouw geval precies oplevert (houdt ook rekening met de regels van de bank waardoor je boetes kunt krijgen als je teveel aflost) en dan moeten beslissen of dat de moeite waard is.
Ik heb wel eens wat lopen rekenen en als wij 10.000 extra in de spaarhypotheek stoppen scheelt dat netto iets van 12 of 13 euro per maand.
Voor die paar rotcenten ga ik geen extra geld in de hypotheek stoppen.
Jawel, want de rente op je hypotheek is waarschijnlijk hoger dan de erbarmelijke rente op spaarrekeningen op dit moment.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Je mag het doelbedrag in box 1 niet verhogen door extra in te leggen, want op dat moment val je onder de nieuwe regels, en voldoet de hypotheek daar meteen niet meer aan. Je mag echter wel extra inleggen waardoor je de rest van de looptijd een lager bedrag in hoeft te leggen. Het eindbedrag veranderd dan niet, maar wel de maandelijkse premie.CyBeR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:16:
Daar staat toch dat 't gewoon mag? Ik zie wel niet het verschil tussen "meer opbouwen" en "extra inleggen" echter, mischien dat iemand daar een licht op kan schijnen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ahh oké. Dus eigenlijk is het hetzelfde idee als spaargeld een langere tijd vastzetten tegen een hogere rente...CyBeR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:20:
Jawel, want de rente op je hypotheek is waarschijnlijk hoger dan de erbarmelijke rente op spaarrekeningen op dit moment.
Ah ja. Dat is toch het punt van extra inleggen meestal of ben ik nou gek?
Meer opbouwen dan de hoofdsom was bij (bank)spaarhypotheken altijd al aan lastige regeltjes gebonden.
Meer opbouwen dan de hoofdsom was bij (bank)spaarhypotheken altijd al aan lastige regeltjes gebonden.
Ja, dan betaal je er gewoon IB over.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Niet altijd, als je bijvoorbeeld een deel aflossingsvrij hebt kon je het doelbedrag wel verhogen, aangezien die nog lager is dan de hoofdsom.CyBeR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:28:
Ah ja. Dat is toch het punt van extra inleggen meestal of ben ik nou gek?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Aha. En dan kon je wellicht vroeger het 'extra' geld gebruiken om dat deel mee af te lossen en dat mag nu niet meer?
<- heeft annuitaire hypotheek. Stuk simpeler
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 13-03-2013 09:37 ]
geld dat voor nieuwe hypotheken vanaf 1-1-13 of geld dit voor iedereen ?Woy schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:21:
[...]
Je mag het doelbedrag in box 1 niet verhogen door extra in te leggen, want op dat moment val je onder de nieuwe regels, en voldoet de hypotheek daar meteen niet meer aan. Je mag echter wel extra inleggen waardoor je de rest van de looptijd een lager bedrag in hoeft te leggen. Het eindbedrag veranderd dan niet, maar wel de maandelijkse premie.
Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200
Nieuwe hypotheken vanaf 1-1-13 hebben geen spaardeel meer ( Of in ieder geval niet als je gebruik wil maken van HRA ), dus bestaande hypotheken mogen ( na 1-4-2013 ) het spaardeel niet meer verhogen.Quorton schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:04:
[...]
geld dat voor nieuwe hypotheken vanaf 1-1-13 of geld dit voor iedereen ?
Ja een spaarhypotheek is sowieso vergelijkbaar met een annuitaire hypotheek, met het verschil dat het fiscaal gunstiger is. ( Er komen ook wat kosten bij kijken, en er is een ander risico omdat het feitenlijk om twee gescheiden producten gaat die aan elkaar verbonden zijn )CyBeR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:37:
Aha. En dan kon je wellicht vroeger het 'extra' geld gebruiken om dat deel mee af te lossen en dat mag nu niet meer?
maar als je nu dus extra inlegt (in een bankspaar) dan gaat het premie gedeelte omlaag, dus je doet nog steeds 30 jaar om het totaalbedrag te bereiken. Stel nou dat je dat bedrag in 20 jaar wilt bereiken (het moet minimaal 20 jaar vast staan) om het dan al te kunnen gebruiken om af te lossen, is dat dan nog mogelijk (als dat uberhaupt mogelijk is/was) ?
Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200
Volgens mij is het inderdaad nog wel mogelijk om de looptijd te verkorten ( maar je moet nog steeds voldoen aan de minimale looptijd van 15/20 jaar voor vrijstelling in box 1 ), de inleg te verlagen door een extra storting ( waarbij je nog steeds moet voldoen aan de 1/10 regel ) of het doelbedrag te verlagen.Quorton schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:10:
maar als je nu dus extra inlegt (in een bankspaar) dan gaat het premie gedeelte omlaag, dus je doet nog steeds 30 jaar om het totaalbedrag te bereiken. Stel nou dat je dat bedrag in 20 jaar wilt bereiken (het moet minimaal 20 jaar vast staan) om het dan al te kunnen gebruiken om af te lossen, is dat dan nog mogelijk (als dat uberhaupt mogelijk is/was) ?
[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 13-03-2013 11:43 ]
Oehhh keuzes, ik ben benieuwd hoe andere tweakers er over denken.
Situatie:
We krijgen pas over een half jaar de sleutels van onze nieuwe woning
Ik heb nu 2 opties qua hypotheek
1 Budget hypotheek
+ 0,2 % lagere rente dan de Plus hypotheek
- Ik kan hem pas aanvragen na de termijn voor de ontbindende financieringsvoorwaarde
- Indien de rente verder daalt het komende half jaar zit ik nog steeds vast aan offerte rente
2 Plus hypotheek
+ Langere offerte termijn
+ Indien er over 6 maanden lagere rente staat mag ik hiervoor kiezen
+ Hypotheek heeft middeling optie gedurende de hele looptijd handig indien de rentes in de toekomst nog verder zakken
+ 0,2 % hogere rente dan de Plus hypotheek
- Hypotheek offerte heeft geen verleningsmogelijkheid
Situatie:
We krijgen pas over een half jaar de sleutels van onze nieuwe woning
1 Budget hypotheek
+ 0,2 % lagere rente dan de Plus hypotheek
- Ik kan hem pas aanvragen na de termijn voor de ontbindende financieringsvoorwaarde
- Indien de rente verder daalt het komende half jaar zit ik nog steeds vast aan offerte rente
2 Plus hypotheek
+ Langere offerte termijn
+ Indien er over 6 maanden lagere rente staat mag ik hiervoor kiezen
+ Hypotheek heeft middeling optie gedurende de hele looptijd handig indien de rentes in de toekomst nog verder zakken
+ 0,2 % hogere rente dan de Plus hypotheek
- Hypotheek offerte heeft geen verleningsmogelijkheid
[ Voor 3% gewijzigd door r.e.s op 13-03-2013 16:56 ]
Okee, duidelijk dus dat ik, met de regels van de hypotheek verstrekker in het achterhoofd beter kan storten in het spaardeel. Maar stel dat deel is 100k. Ik stort er 20k in. Dan heb ik het doel eerder behaald. Na pakweg 100/30=3,3 dus 20/3,3= pakweg 6 jaar korter. Maar het aflossingsvrije deel is dus nog niet afgelost, want daar is niets in gestort. Dus daar moet ik dan de laatste 6 jaren in storten om ook dat af te lossen. Waarbij ik mogelijk geen HRA meer krijg.
Ik snap dat de rente op het spaardeel hoger is, maar het aflossen van het aflossingsvrije deel lijkt mij op deze manier niet gunstig.
Verder zit er een Overlijdensrisico verzekering op het spaardeel. Stel dat ik daarin aflos, en onder een vrachtwagen beland, dan is dat deel afgelost, maar het spaargeld is ook foetsie. Als ik aflos in het vrije deel, dan is na mijn overlijden het spaardeel afgelost door de verzekering, en het vrije deel al deels door mij. Wat dus een stuk fijner is voor de nabestaanden.
Ik snap dat de rente op het spaardeel hoger is, maar het aflossen van het aflossingsvrije deel lijkt mij op deze manier niet gunstig.
Verder zit er een Overlijdensrisico verzekering op het spaardeel. Stel dat ik daarin aflos, en onder een vrachtwagen beland, dan is dat deel afgelost, maar het spaargeld is ook foetsie. Als ik aflos in het vrije deel, dan is na mijn overlijden het spaardeel afgelost door de verzekering, en het vrije deel al deels door mij. Wat dus een stuk fijner is voor de nabestaanden.
Niet vergeten dat je ook rekening moet houden met de looptijd van minimaal 20 jaar van de spaarhypotheek en de 1:10 regeling. Dus als je nu stort op je spaarpolis en de maandlasten worden daarmee verlaagd en de rente stijgt na 10 jaar bijvoorbeeld naar 10%, dan zal je spaardeel zoveel rente opleveren dat je looptijd onder de 20 jaar terrecht komt rekening houdend met de 1:10 regel. Dan mag je over die ontvangen rente straks alsnog box 1 belasting gaan betalen.
Weet niet of je dan over het vermogen ook nog box 3 belasting moet betalen, omdat je oneigenlijk gebruik maakt van de belastingregel.
Weet niet of je dan over het vermogen ook nog box 3 belasting moet betalen, omdat je oneigenlijk gebruik maakt van de belastingregel.
Met de huidige provisieregelingen rondom financieel advies, wat is beter: direct gesprek aan gaan bij de bank of bij zoiets als de Hypotheker etc?
Want als ik het goed begrijp als je naar de bank gaat dan krijg je 1x een offerte en dan moet je al dokken, om dan bij alle banken zelf te gaan shoppen is een dure grap...
Want als ik het goed begrijp als je naar de bank gaat dan krijg je 1x een offerte en dan moet je al dokken, om dan bij alle banken zelf te gaan shoppen is een dure grap...
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
1e gesprek (orientatie gesprek) is als het goed is overal nog gratis/vrijblijvend. Pas bij vervolg gesprekken is het eerst betalen, dan kletsen.
Dus vooral overal 1x langsgaan. Hypotheker, hypotheekshop, elke bank... goed uithoren om te beslissen met welke je verder wilt, en tegelijkertijd op die manier tig meningen krijgen over wat het beste is voor jou en je mogelijkheden zijn.
Begin trouwens bij degene waar je het minst waarschijnlijk voor zult kiezen - dan kun je die vooral uithoren richting het algemene verhaal, scheelt tijd bij de rest waarbij je dan vooral inhoudelijk kunt kijken(welke rente kunnen ze bieden, wat doen ze voor je, wat is je gevoel bij ze, wat is het prijskaartje, etc) om een keuze voor adviseur te maken.
Dus vooral overal 1x langsgaan. Hypotheker, hypotheekshop, elke bank... goed uithoren om te beslissen met welke je verder wilt, en tegelijkertijd op die manier tig meningen krijgen over wat het beste is voor jou en je mogelijkheden zijn.
Begin trouwens bij degene waar je het minst waarschijnlijk voor zult kiezen - dan kun je die vooral uithoren richting het algemene verhaal, scheelt tijd bij de rest waarbij je dan vooral inhoudelijk kunt kijken(welke rente kunnen ze bieden, wat doen ze voor je, wat is je gevoel bij ze, wat is het prijskaartje, etc) om een keuze voor adviseur te maken.
Weet je zeker dat die budget variant ook niet een boete op aflossing bij verkoop heeft? Dat is nml meestal wel het geval. Kan aardig duur zijn als je je huis wilt verkopen.r.e.s schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:01:
1 Budget hypotheek
(..)
2 Plus hypotheek
(...)
Over het algemeen ben ik van mening dat je nooit voor de budget variant moet gaan. Vrijwel altijd betaal je door de ongunstigere voorwaarden uiteindelijk meer dan je aan de budget rente uitspaart.
[ Voor 38% gewijzigd door xahmol op 14-03-2013 10:44 ]
De regels zijn duidelijk. Adviseurs (zowel bank als onafhankelijk) zijn sinds 1 januari verplicht om advieskosten te rekenen op het moment dat ze je gaan adviseren. Dat wil zeggen vanaf het moment dat ze een hypotheekberekening moeten maken.
Er zijn nog onduidelijkheden qua handhaving van de AFM, voorlopig kan je, als je vooraf informeert, heus wel een plek vinden waar je nog gratis advies krijgt.
Zie ook: AFM schiet op Rabobank
Er zijn nog onduidelijkheden qua handhaving van de AFM, voorlopig kan je, als je vooraf informeert, heus wel een plek vinden waar je nog gratis advies krijgt.
Zie ook: AFM schiet op Rabobank
PSN: Kjujay
Mij is destijds verteld dat je 2 opties hebtRemcoDelft schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:32:
[...]
Als je een hogere hypotheekrente neemt krijg je nog veel meer terug![]()
Punt is: je krijgt natuurlijk alleen een deel terug van wat je betaalt. Minder betalen ==> minder terugkrijgen!
1. Lagere maandlasten
2. Hoger eindbedrag.
Als je voor 2 zou gaan is het misschien mogeljik om het aflossingsvrije deel toch af te losen.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ben ook bezig in de molen van hypotheek gesprekken en bij alle orienterende gesprekken worden er gewoon berekeningen voor je gemaakt. Je wilt bij die gesprekken toch een beetje aftasten wat de mogelijkheden zijn en hoeveel je ongeveer per maand kwijt zult zijn...
Verwijderd
Binnenkort een aantal huizen voor 2e keer bekijken. Omg. Zwolle
Wil max uitgeven 170.000
Huis 1: Tussenwoning, begin jaren 80 gebouwd. Vraagprijs 190.000
Kernpunten: netjes onderhouden. Dakkraam moet vervangen worden. Vrij nieuwe Ketel. Badkamer niet naar mijn smaak, op termijn vervangen. L vormig, wat niet onoverkomelijk is, maar lastiger indeelbaar dan huis 2.
Huis 2: Tussenwoning, eind 60 gebouwd. Vraagprijs 195.000
Kernpunten: netjes onderhouden, vloer boven en zolder dienen wel aangepakt te worden, echt enorme tuin. Dakkapel. Oude ketel. Makkelijk in te delen huis.
Woonoppervlakte van beide huizen is nagenoeg gelijk.
Wellicht dat ik huizen bekijk die uiteindelijk qua prijs niet haalbaar zijn, maar het is het proberen waard.
Wil max uitgeven 170.000
Kernpunten: netjes onderhouden. Dakkraam moet vervangen worden. Vrij nieuwe Ketel. Badkamer niet naar mijn smaak, op termijn vervangen. L vormig, wat niet onoverkomelijk is, maar lastiger indeelbaar dan huis 2.
Kernpunten: netjes onderhouden, vloer boven en zolder dienen wel aangepakt te worden, echt enorme tuin. Dakkapel. Oude ketel. Makkelijk in te delen huis.
Woonoppervlakte van beide huizen is nagenoeg gelijk.
Wellicht dat ik huizen bekijk die uiteindelijk qua prijs niet haalbaar zijn, maar het is het proberen waard.
Inmiddels wat meer huizen bezichtigd en gistermiddag eigenlijk eentje gevonden die aan onze wensen en eisen voldoet.
Maar 's avonds lopen googlen en kennelijk zit gemeente Eindhoven er sneaky doorheen te drukken dat echt letterlijk tegenover de woning een grote UMTS-zendmast wordt geplaatst!
Nu snap ik waarom de makelaar hamerde op de onderzoeksplicht. 
Leuk en aardig, maar hell no dat ik recht tegenover een UMTS-zendmast van 40 meter hoog ga wonen die nog geen 10 meter van de woning af staat.

Leuk en aardig, maar hell no dat ik recht tegenover een UMTS-zendmast van 40 meter hoog ga wonen die nog geen 10 meter van de woning af staat.

Dat ontdek je inderdaad dan mooi op tijd. Dat zijn wel zaken die je wil weten voordat je ja zegtBart-Willem schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:08:
Inmiddels wat meer huizen bezichtigd en gistermiddag eigenlijk eentje gevonden die aan onze wensen en eisen voldoet.Maar 's avonds lopen googlen en kennelijk zit gemeente Eindhoven er sneaky doorheen te drukken dat echt letterlijk tegenover de woning een grote UMTS-zendmast wordt geplaatst!
Nu snap ik waarom de makelaar hamerde op de onderzoeksplicht.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Tuurlijk is dat wel haalbaar! In deze tijd zouden die mensen gek zijn om bij een VRAAGprijs van 190.000 geen 170.000 te accepteren. Mijn eigen tussenwoning stond ook voor 199.500 te koop en ik heb weg gedaan voor 178.000Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:22:
Wil max uitgeven 170.000
Zelfs 170.000 had ik nog geaccepteerd, maar de kopers begonnen al met openingsbod van 170.000 dus hebben we er nog 8000 extra uit weten te halen
(Mijn huisverkoop speelde afgelopen oktober trouwens, ter info)
[ Voor 4% gewijzigd door MrDirect op 15-03-2013 09:23 ]
Verwijderd
Good for you. Echter niet iedereen is al zover in het nieuwe realisme en bereid zoveel toe te geven. Mag ik vragen welke regio jij je huis hebt verkocht?MrDirect schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 09:22:
[...]
Tuurlijk is dat wel haalbaar! In deze tijd zouden die mensen gek zijn om bij een VRAAGprijs van 190.000 geen 170.000 te accepteren. Mijn eigen tussenwoning stond ook voor 199.500 te koop en ik heb weg gedaan voor 178.000
Zelfs 170.000 had ik nog geaccepteerd, maar de kopers begonnen al met openingsbod van 170.000 dus hebben we er nog 8000 extra uit weten te halen
Ik snap die manier van denken niet. Je doet nu de aanname dat de vraagprijs vanaf het begin niet realistisch was. Wat nu als ik in mijn initiele vraagprijs al rekening hield met de moeilijke markt en al laag ben begonnen? Dan kan er ook niet veel meer af.MrDirect schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 09:22:
Tuurlijk is dat wel haalbaar! In deze tijd zouden die mensen gek zijn om bij een VRAAGprijs van 190.000 geen 170.000 te accepteren. Mijn eigen tussenwoning stond ook voor 199.500 te koop en ik heb weg gedaan voor 178.000
De huizen beginnen echt lekker te zakken. Erg mooi huis wat in een relatief korte tijd 25% gezakt is, echt niet normaal. http://www.funda.nl/koop/...334064-deventerstraat-34/
Van 425K naar 325K. Een erg mooi huis. Als mensen zo zakken zou je dan nog wel goed kunnen onderhandelen? Neem aan dat bij hun ook een keer de bodem is bereikt qua zakken. Wat zouden jullie een realistisch bod vinden? Eerder 250K of 300K?
Van 425K naar 325K. Een erg mooi huis. Als mensen zo zakken zou je dan nog wel goed kunnen onderhandelen? Neem aan dat bij hun ook een keer de bodem is bereikt qua zakken. Wat zouden jullie een realistisch bod vinden? Eerder 250K of 300K?
Als ik dit zo lees lijkt me niet dat het huis nog erg kan zakken.Heb even het kadaster gesmsd en die zegt het volgende over dit huis
NBWO waarde ca. 306K
2006 gekocht voor 360K
Ze pakken nu al minimaal 35K verlies en ze hebben ook al voor veel geld verbouwd, ziek.
Verder is de WOZ klasse 325K-400K, OZB 400e
Verwijderd
Ik moet echt naar de provincie gaan verhuizenVersteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 09:43:
De huizen beginnen echt lekker te zakken. Erg mooi huis wat in een relatief korte tijd 25% gezakt is, echt niet normaal. http://www.funda.nl/koop/...334064-deventerstraat-34/
[...]
Als ik dit zo lees lijkt me niet dat het huis nog erg kan zakken.

Maar dat maakt het voor de kopers moeilijk in deze tijd. Prijzen zakken, maar hoever? En met wat voor startbod wil je aan komen zetten? Want dadelijk zet je te hoog in...MrDirect schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 09:22:
[...]
We gaan binnenkort bieden op een huis waar de vraagprijs vorig jaar 350k was. Het huis staat al 4 jaar te koop en al 4 jaar hebben de eigenaren dubbele lasten (!!). Andere huizen staan voor 300k in de omgeving te koop, maar dit huis heeft een goede keuken, badkamer + dakkapel. Ik ben bereid er max 270k voor te betalen, maar ga waarschijnlijk een eerste bod uitbrengen van 220k...

Ik denk overigens dat we een aankoopmakelaar in de arm nemen. Juist vanwege het feit dat de huizenmarkt op dit moment zo raar is. En omdat ik wat emotionele afstand van het biedingsproces wil nemen, niet alleen voor mij, maar zeker voor mijn vrouw

[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 15-03-2013 10:05 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
In zo'n markt is het volgens mij ook maar net "hoeveel de gek er voor geeft". Het huis wat wij zojuist kochten stond net te koop en in onze ogen niet te hoog geprijsd. Dan hoeft het maar een paar kleine pluspunten te hebben ten opzichte van huizen in de buurt en de verkopers zullen echt niet zo veel meer zakken.
Dat idee heb ik ook, sommige huizen die nu op de markt komen lijken al een meer realistischer vraagprijs te hebben dan een paar maanden geleden. Voor sommige mensen is het aantrekkelijk om als het kan je huis snel te verkopen, een realistische vraagprijs kan daar enorm bij helpen.
In principe zijn we er nu redelijk uit wat voor hypotheek we gaan nemen, het wordt er waarschijnlijk eentje die opgesplitst is in 3 delen; 40% lineair voor 10jaar vast, 30% annuïteit voor 5jaar vast en nog eens 30% annuïteit voor 2 jaar vast.
In principe zijn we er nu redelijk uit wat voor hypotheek we gaan nemen, het wordt er waarschijnlijk eentje die opgesplitst is in 3 delen; 40% lineair voor 10jaar vast, 30% annuïteit voor 5jaar vast en nog eens 30% annuïteit voor 2 jaar vast.
Waarom drie delen? 10 en 5 jaar is een combinatie die bij ons ook langskwam maar nog een derde is nieuw voor me
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit heel representatief is voor de provincie. Een eind 19e-eeuws herenhuis van bijna 200m2 met grote tuin op het zuiden voor 325k, en zo te zien ook nog prima onderhouden...als je in de omliggende plaatsen kijkt (bijvoorbeeld Zutphen, Deventer) dan is dat echt absurd laag. Dat vind je daar echt niet. Ik ben niet bekend in Apeldoorn (maar wel in Zutphen, ik heb er 16 jaar gewoond) maar ik vind dit wel opmerkelijk. k zie namelijk ook geen reden om al na zes jaar uit dit huis te vertrekken, met zo'n tuin en zoveel oppervlak kun je er blijven tot je oud bent. Dus ik vermoed dat die mensen gewoon zwaar in scheiding liggen en er heel snel vanaf moeten.Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 09:54:
[...]
Ik moet echt naar de provincie gaan verhuizenWat een pracht van een huis voor zo'n prijs. Inrichting niet geheel mijn smaak maar toch....
[ Voor 19% gewijzigd door nare man op 15-03-2013 10:27 ]
Een grotere risico spreidingD-e-n schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:19:
Waarom drie delen? 10 en 5 jaar is een combinatie die bij ons ook langskwam maar nog een derde is nieuw voor me
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de rente van de afgelopen jaren:

Als de 5 jaar periode in 2005 was afgelopen had je "mazzel" in 2008 was hij echter alweer rond de 1.5% hoger.
Was nu het gehele annuïteire deel hiervan afhankelijk dan was dat dus 60% van je maandlast hiervan afhankelijk, door dit op te splitsen is het nog maar 30%. Natuurlijk kan het ook ongunstig uitpakken, wanneer de rente blijft stijgen, maar in principe kan het je meer vrijheid bieden.
Het is bij mijn weten zelfs mogelijk om je hypotheek in 10 delen op te splitsen, met bijbehorende renteperiodes, maar daar zag ik dan weer minder het voordeel van in, heb ook nog andere zaken te doen dan renteperiodes vast te zetten
Dat, en/of de verkoop is in eerdere pogingen op de bouwtechnische keuring gesprongen. Waarom daal je anders zo snel en zo veel in prijs?nare man schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:25:
[...]
Dus ik vermoed dat die mensen gewoon zwaar in scheiding liggen en er heel snel vanaf moeten.
Ik ken ook de markt in Apeldoorn niet, maar dit lijkt 'to good to be true'. Wat een huis voor dat geld. Daar moet iets mee zijn als ze zoveel zijn gezakt. Voor 425k vind ik hem nml nog erg goedkoop (maar kijk wel met Utrechtse prijzen in het achterhoofd....)
[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 15-03-2013 10:44 ]
Voor t zelfde geldt hebben die mensen een prijs in de staatsloterij gewonnen, een kavel gekocht en willen ze daar een eigen huis neerzetten, maar moeten ze nog van hun oude huis af.
Maar dit heeft inderdaad niet de indruk van een normale verkoop
Dat is mijn gedachten ook, dit kan gewoon bijna nietnare man schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:25:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit heel representatief is voor de provincie. Een eind 19e-eeuws herenhuis van bijna 200m2 met grote tuin op het zuiden voor 325k, en zo te zien ook nog prima onderhouden...als je in de omliggende plaatsen kijkt (bijvoorbeeld Zutphen, Deventer) dan is dat echt absurd laag. Dat vind je daar echt niet. Ik ben niet bekend in Apeldoorn (maar wel in Zutphen, ik heb er 16 jaar gewoond) maar ik vind dit wel opmerkelijk. k zie namelijk ook geen reden om al na zes jaar uit dit huis te vertrekken, met zo'n tuin en zoveel oppervlak kun je er blijven tot je oud bent. Dus ik vermoed dat die mensen gewoon zwaar in scheiding liggen en er heel snel vanaf moeten.

Echt een droomhuis alleen komt het net een paar maanden te vroeg. Na de zomer zou ik direct een bod geplaatst hebben. Moet er maar is over nadenken. Het lijkt dat een kans als dit niet vaak langs komt.
Zou er een adder onder het gras kunnen zijn? Dat je dit koopt en je ineens vet genaaid bent? Zoiets is toch wel uit te sluiten dmv een taxatie of bouwkeuring.rik86 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:43:
Voor t zelfde geldt hebben die mensen een prijs in de staatsloterij gewonnen, een kavel gekocht en willen ze daar een eigen huis neerzetten, maar moeten ze nog van hun oude huis af.
Iemand een idee hoe ik een indicatie krijg van de vaste lasten van dit huis? In een vorige brochure van een ander huis kreeg ik dat op papier maar bij deze brochure niet.
Kan, maar ook de bank gaat natuurlijk niet opeens akkoord met minstens een ton minder te vangen dan het huis normaal gesproken waard is als het niet nodig is.Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:46:
[...]
Vraag me alleen af waarom ze zo hard zijn gezakt? Daar is toch maar 1 reden voor en dat is de bank lijkt mij.
Denk zelf nog steeds dat verborgen gebreken (fundering bijv?) een waarschijnlijker oorzaak zijn. Of bijvoorbeeld een ongunstige bestemmingsplanwijziging of bouwplannen in de buurt of zo.
Ik zou dus zeker een goede bouwtechnische keuring laten doen en grondig bouwplannen, vergunningen en bestemmingsplannen in de buurt checken als je overweegt te bieden op dat huis. En goede vragen aan de verkoper/verkopend makelaar stellen (je hebt weliswaar onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft de plicht naar waarheid te antwoorden).
En zou het persoonlijk niet zonder goede aankoopmakelaar die de lokale markt kent kopen.
Vragen aan de verkoper. Koper is verplicht naar waarheid te antwoorden. Als ze weigeren te antwoorden lijkt me dat een helder signaal dat er iets niet klopt. Normaal staat deze indicatie in de vragenlijst die, tenminste bij NVM makelaars, de verkoper normaal gesproken invuld.Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:48:
[...]
Iemand een idee hoe ik een indicatie krijg van de vaste lasten van dit huis? In een vorige brochure van een ander huis kreeg ik dat op papier maar bij deze brochure niet.
[ Voor 29% gewijzigd door xahmol op 15-03-2013 10:57 ]
Iemand ervaring met Kadaster uittreksels etc? Ik kon op de site van het kadaster alleen maar vinden dat de interessante dingen alleen offline kon bestellen. Maar als ik op Funda het huis aanklik, kadaster, dan ineens kwam ik op een site van het kadaster waar je wél online in pdf vorm de documenten krijgt.
Alleen jammer dat de laatste transactie van het huis van voor 1993 is, zodat er geen prijsindex van was
Dus nu moet ik 'm zelf in elkaar knutselen denk ik dan maar...
Alleen jammer dat de laatste transactie van het huis van voor 1993 is, zodat er geen prijsindex van was
☻/
/▌
'Dient op enkele puntjes nog afgewerkt te worden'.
Right.
Kamers van de kinderen zijn enorm karig (hoeveel kids van die leeftijd ken je, zonder pc/console/boeken/films en dan ook nog zo weinig speelgoed??) voor mensen die wel een luxe keuken/en 2 luxe badkamers hebben. Daar valt het het meeste op, maar in bijvoorbeeld de woonkamer is slechts 1 bank (passen ze daar uberhaupt allemaal op?) en een karige tv+meubel. Ook steken de ultra-moderne keuken/badkamer enorm af tegen de ouderwetse vloeren en verwarming, zijn de muren erg kaal, en is zo te zien na +/- 6 jaar een schilderij in de eigen slaapkamer nog niet opgehangen, en is de tv daar eng oud. Zo vallen wel meer dingen op die je na 6 jaar toch echt uitgebreid/vervangen/anders gedaan had, als je erop gaat letten - waarom bijvoorbeeld een eettafel+stoelen in de woonkamer EN 4 krukken+ruimte om te eten in de keuken?.
Natuurlijk vanzelfsprekend - 1 kamer is duidelijk nog lang niet af, na al die jaren.
1e ingeving is in dat geval, dat ze iets heel duurs zijn tegengekomen en daardoor op de centjes moesten letten gedurende al die jaren. En nu verkopen terwijl het na 6 jaar nog niet af is (wat kan eigenlijk 6 jaar duren?? vast niet alleen die ene kamer)?
Klinkt als bijvoorbeeld scheiding nadat de geldpot op was en jarenlange ruzies over geld, en ze nu gewoon dat kreng willen dumpen om probleem van iemand anders te maken. Of iets anders met relatief grote impact (zoals bouwplannen/bestemmingswijzigingen in de buurt) die de druppel was waardoor de emmer overstroomde.
Ziet er prachtig uit, maar zou erg goed alles navragen wat ze hebben aangepakt en wat er nog gedaan moet worden, een makelaar meenemen met verstand van de markt daar, en o.a. bouwkundige keuring laten doen vooraf aan het plaatsen van een bod.
Right.
Kamers van de kinderen zijn enorm karig (hoeveel kids van die leeftijd ken je, zonder pc/console/boeken/films en dan ook nog zo weinig speelgoed??) voor mensen die wel een luxe keuken/en 2 luxe badkamers hebben. Daar valt het het meeste op, maar in bijvoorbeeld de woonkamer is slechts 1 bank (passen ze daar uberhaupt allemaal op?) en een karige tv+meubel. Ook steken de ultra-moderne keuken/badkamer enorm af tegen de ouderwetse vloeren en verwarming, zijn de muren erg kaal, en is zo te zien na +/- 6 jaar een schilderij in de eigen slaapkamer nog niet opgehangen, en is de tv daar eng oud. Zo vallen wel meer dingen op die je na 6 jaar toch echt uitgebreid/vervangen/anders gedaan had, als je erop gaat letten - waarom bijvoorbeeld een eettafel+stoelen in de woonkamer EN 4 krukken+ruimte om te eten in de keuken?.
Natuurlijk vanzelfsprekend - 1 kamer is duidelijk nog lang niet af, na al die jaren.
1e ingeving is in dat geval, dat ze iets heel duurs zijn tegengekomen en daardoor op de centjes moesten letten gedurende al die jaren. En nu verkopen terwijl het na 6 jaar nog niet af is (wat kan eigenlijk 6 jaar duren?? vast niet alleen die ene kamer)?
Klinkt als bijvoorbeeld scheiding nadat de geldpot op was en jarenlange ruzies over geld, en ze nu gewoon dat kreng willen dumpen om probleem van iemand anders te maken. Of iets anders met relatief grote impact (zoals bouwplannen/bestemmingswijzigingen in de buurt) die de druppel was waardoor de emmer overstroomde.
Ziet er prachtig uit, maar zou erg goed alles navragen wat ze hebben aangepakt en wat er nog gedaan moet worden, een makelaar meenemen met verstand van de markt daar, en o.a. bouwkundige keuring laten doen vooraf aan het plaatsen van een bod.
[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 15-03-2013 11:41 ]
Qua bouwplannen kan ik me niks voorstellen. Het ligt aan een straat waar die al helemaal vol staat. De afstand naar het centrum is 500 meter lopen. Het contrast vind ik ook raar hoor. Zo'n super dure keuken en badkamer maar dan wel een kale woonkamer en de kinderkamers zijn helemaal kaal.
De foto's zijn van een jaar geleden. Wel vind ik de prijsdaling zo hard, daar moet een reden voor zijn.
Hier is een vergelijkend huis met dezelfde woonoppervlakte maar wel duurder echter is dit huis wel heel mooi afgewerkt. Dit huis is net 10K gedaald. http://www.funda.nl/koop/...uarles-van-uffordlaan-39/
Edit: Er is nieuws, er komt binnenkort een veilig van de bank aan dus daarom zijn ze ineens zo hard gezakt. De makelaar had nu vele aanvragen binnenkort voor een bezichtiging. De verwachting is dat het nu voor veilig wordt verkocht.
De foto's zijn van een jaar geleden. Wel vind ik de prijsdaling zo hard, daar moet een reden voor zijn.
Hier is een vergelijkend huis met dezelfde woonoppervlakte maar wel duurder echter is dit huis wel heel mooi afgewerkt. Dit huis is net 10K gedaald. http://www.funda.nl/koop/...uarles-van-uffordlaan-39/
Edit: Er is nieuws, er komt binnenkort een veilig van de bank aan dus daarom zijn ze ineens zo hard gezakt. De makelaar had nu vele aanvragen binnenkort voor een bezichtiging. De verwachting is dat het nu voor veilig wordt verkocht.
[ Voor 38% gewijzigd door Wackmack op 15-03-2013 11:45 ]
Zou ik ook zeggen als makelaar, die probeert je nu een gevoel van urgentie om een koopje te missen aan te praten....Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:38:
Devies blijft: onderzoek eea erg goed en biedt alleen met voorbehoud bouwtechno etc.
Vraag me overigens wel af waarom dan kennelijk de bank in deze casus op executie aanstuurd. Dat doen ze normaal echt niet meer als ze dreigen voor fors onder de marktwaarde van het pand het schip in te gaan.
Wellicht dus dat de bank meer weet en haar verlies zsm probeert te beperken. Of er is een reden waarom de bank zsm van deze klanten af moet of wil.
[ Voor 24% gewijzigd door xahmol op 15-03-2013 11:56 ]
@Myrdreon
Is het feit dat er bepaalde zaken niet aanwezig zijn in de kamers ook geen kwestie van een fotograaf die alles uit beeld wil hebben? Ik bijvoorbeeld al een aantal flessen in de doucheruimte weggehaald maar de fotograaf liet er uiteindelijk maar eentje staan. En prullenbakken bestaan niet in de wereld van funda
Is het feit dat er bepaalde zaken niet aanwezig zijn in de kamers ook geen kwestie van een fotograaf die alles uit beeld wil hebben? Ik bijvoorbeeld al een aantal flessen in de doucheruimte weggehaald maar de fotograaf liet er uiteindelijk maar eentje staan. En prullenbakken bestaan niet in de wereld van funda
Wat de makelaar zegt geloof ik inderdaad niet maar zal is een bezichtiging aanvragen.xahmol schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:51:
[...]
Zou ik ook zeggen als makelaar, die probeert je nu een gevoel van urgentie om een koopje te missen aan te praten....
Devies blijft: onderzoek eea erg goed en biedt alleen met voorbehoud bouwtechno etc.
Vraag me overigens wel af waarom dan kennelijk de bank in deze casus op executie aangestuurd. Dat doen ze normaal echt niet meer als ze dreigen voor fors onder de marktwaarde van het pand het schip in te gaan.
Wellicht dus dat de bank meer weet en haar verlies zsm probeert te beperken. Of er is een reden waarom de bank zsm van deze klanten af moet of wil.
Een bod is echt niet zomaar gemaakt. Kijken is gratis
Zeker even met bouwkundige kijken.
Ik heb vorig jaar overwogen op veiling een bepaald huis te kopen, maar durfde het niet aan ivm financiering, niet binnen kijken etc. en vroeg me af waarom bank niet onderhands verkocht Uiteindelijk ging het huis ook nog voor een relatief hoge prijs de deur uit, ik was zelf op de veiling en kon de handelaar die het kocht dus aanspreken. Na kijken met aankoopmakelaar en stevig onderhandelen was het huis van ons onder voorbehoud van bouwkundige keuring.
Afijn, bouwkundige het hele huis geïnspecteerd en zag er erg goed uit, tot hij in de kruipruimte keek. Waar we al bang voor waren: Zat een kwaaitaalvloer onder die ook nog eens flink aan het rotten was, geschatte kostenpost: 20k om te repareren, maar advies was om er eigenlijk een nieuwe vloer in te hangen zodat je er voor altijd af zou zijn. Kosten: 30k + nieuwe keuken, toilet en badkamer en benedenvloer. Uiteindelijk is de koop hierdoor niet doorgegaan en heeft het huis dik 9 maanden te koop gestaan voor flink hogere prijs dan wij zouden betalen (zelfs nadat de handelaar de vloer had laten repareren op eigen kosten).
Mijn wijze lessen: Bank gaat niet zomaar executeren op veiling en altijd bouwkundige erbij, ook al ziet alles er goed uit!
Ik heb vorig jaar overwogen op veiling een bepaald huis te kopen, maar durfde het niet aan ivm financiering, niet binnen kijken etc. en vroeg me af waarom bank niet onderhands verkocht Uiteindelijk ging het huis ook nog voor een relatief hoge prijs de deur uit, ik was zelf op de veiling en kon de handelaar die het kocht dus aanspreken. Na kijken met aankoopmakelaar en stevig onderhandelen was het huis van ons onder voorbehoud van bouwkundige keuring.
Afijn, bouwkundige het hele huis geïnspecteerd en zag er erg goed uit, tot hij in de kruipruimte keek. Waar we al bang voor waren: Zat een kwaaitaalvloer onder die ook nog eens flink aan het rotten was, geschatte kostenpost: 20k om te repareren, maar advies was om er eigenlijk een nieuwe vloer in te hangen zodat je er voor altijd af zou zijn. Kosten: 30k + nieuwe keuken, toilet en badkamer en benedenvloer. Uiteindelijk is de koop hierdoor niet doorgegaan en heeft het huis dik 9 maanden te koop gestaan voor flink hogere prijs dan wij zouden betalen (zelfs nadat de handelaar de vloer had laten repareren op eigen kosten).
Mijn wijze lessen: Bank gaat niet zomaar executeren op veiling en altijd bouwkundige erbij, ook al ziet alles er goed uit!
[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 15-03-2013 12:17 ]
Ik ben daar wel bekend. Er zijn in Apeldoorn relatief veel van dit soort huizen van tussen 1900 en 1920. Ze zijn schitterend maar hebben ook aardig wat nadelen. Ze zijn slecht op een behoorlijk isolatie-niveau te brengen en zijn enorm duur in gebruik (niet alleen energiekosten maar ook onderhoud).nare man schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:25:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit heel representatief is voor de provincie. Een eind 19e-eeuws herenhuis van bijna 200m2 met grote tuin op het zuiden voor 325k, en zo te zien ook nog prima onderhouden...als je in de omliggende plaatsen kijkt (bijvoorbeeld Zutphen, Deventer) dan is dat echt absurd laag. Dat vind je daar echt niet. Ik ben niet bekend in Apeldoorn (maar wel in Zutphen, ik heb er 16 jaar gewoond) maar ik vind dit wel opmerkelijk. k zie namelijk ook geen reden om al na zes jaar uit dit huis te vertrekken, met zo'n tuin en zoveel oppervlak kun je er blijven tot je oud bent. Dus ik vermoed dat die mensen gewoon zwaar in scheiding liggen en er heel snel vanaf moeten.
In de hausse werd daar door kopers misschien minder op gelet, maar daarvoor (zeg 25 jaar geleden) kon je zo'n huis ook voor relatief weinig kopen omdat je naast je hypotheek ten opzichte van nieuwere bouw echt een veelvoud aan overige lasten kwijt was.
Smaken verschillen... Ik vind het ook een erg mooi huis maar wel met een erg vreemde indeling. Een enorme lange gang waar je niks aan hebt, twee badkamers of zo waarvan er geen een echt mooi is, een dichte keuken aan de achterkant, die wel modern is maar verder totaal niet bij het huis past. De tuin is een zooitje, de ketel uit 1995 en ik lees niets over dubbel glas dus dat zal er ook wel niet inzitten...Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:46:
[...]
Dat is mijn gedachten ook, dit kan gewoon bijna nietAls ik even ga kijken wat je voor voor 325K koopt in Apeldoorn is dit veruit het mooiste huis in Apeldoorn...
Maar het is wel een mooi huis met lekker veel ruimte.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mee eens, dit heeft mij doen besluiten toch niet te kijken. Wordt allemaal net iets te duur. Kan het waarschijnlijk wel betalen maar dat moet je niet willen. Dan is straks al mijn geld op aan het huis. Wacht nog lekker een tijdje en de huizen blijven toch wel zakken. Zit nu nog wel prima met mijn huurflatje voor 600e per maand. Dan wordt het wel een enorme achteruitgang financieel.timag schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:20:
[...]
Ik ben daar wel bekend. Er zijn in Apeldoorn relatief veel van dit soort huizen van tussen 1900 en 1920. Ze zijn schitterend maar hebben ook aardig wat nadelen. Ze zijn slecht op een behoorlijk isolatie-niveau te brengen en zijn enorm duur in gebruik (niet alleen energiekosten maar ook onderhoud).
In de hausse werd daar door kopers misschien minder op gelet, maar daarvoor (zeg 25 jaar geleden) kon je zo'n huis ook voor relatief weinig kopen omdat je naast je hypotheek ten opzichte van nieuwere bouw echt een veelvoud aan overige lasten kwijt was.
Hypotheek 1300e
Gas/licht 300e
WOZ x e
Internet 75e
Gemeentenbelasting/afval 100e
Zit je zo richting de 2K, nee moet je niet willen. Het lijkt wel een unieke kans maar er komen vast nog wel meer huizen.
Mee eens. Dat zie je ook aan de huidige bewoners. Mooi huis, maar bijvoorbeeld geen geld om een fatsoenlijke tuin aan te (laten) leggen.Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:34:
[...]
Zit je zo richting de 2K, nee moet je niet willen. Het lijkt wel een unieke kans maar er komen vast nog wel meer huizen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
"Sfeervol en ruime stadsvilla met 4 woonlagen"Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:38:
Lolwut, dat is een rijtjeshuis.
Also kutstraatnaam

Niet echt vergelijkbaar vind ik. Veel moderner huis met een totaal andere sfeer. Hier kun je waarschijnlijk zonder veel kosten zo intrekken en je energierekening zal waarschijnlijk de helft lager uitpakken.Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:38:
[...]
[...]
Nadelen zijn vooral de veel kleinere tuin en voor sommigen hier het gebrek aan 'authentieke details'...
En inderdaad die straatnaam, wie dat ooit verzonnen heeft zou voor straf zelf in die straat moeten gaan wonen.
Inderdaad, wat een naam. Doe dan echt een lekkere vinexnaam, zoals "Laan van Magisch Realisme"CyBeR schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:36:
[...]
"Sfeervol en ruime stadsvilla met 4 woonlagen"
Lolwut, dat is een rijtjeshuis.
Also kutstraatnaam
Verder inderdaad tenenkrommend, die makelaarstermen voor huizen. Een of andere rijtjeshut wordt gewoon een herenhuis genoemd.
Wij hebben daar een tool voor waar er a.d.h.v. oppervlakte, kenmerken en fotomateriaal de juiste termen moeten worden bepaald, een kind van 7 kan het. Iedereen in de branche die ergens bij is aangesloten (VBO, NVM, VastgoedPRO) of voor een overheid werkt is veprlicht om deze te hanteren. Desondanks weten sommige collega's niet zo goed tabellen te lezen...

[ Voor 32% gewijzigd door Kju op 15-03-2013 14:40 ]
Die omschrijvingen en verhaaltjes zeggen mij ook niet zo veel. Doe mij maar lekker veel duidelijke foto's, een complete lijst met duidelijke specs en goede plattegronden. Dan verzin ik het verhaaltje er zelf wel bij.
Laat wel duidelijk zijn dat makelaars tegenwoordig noodgedwongen met zo min mogelijk inspanning werken omdat tarieven beduidend lager zijn. Dat resulteert wel in slechtere en karigere omschrijvingen en door tijdsdruk worden er ook fouten gemaakt.
Verkopers krijgen ook waar ze voor betalen. Ik hanteer altijd uitgebreide omschrijvingen met vermelding van maten van de verschillende ruimten en benoem/specificeer altijd de installaties, afwerking en inrichting. Als het gaat om oppervlakten in advertenties moet je er eigenlijk automatisch al van uitgaan dat de werkelijke oppervlakte ten minste 10% minder is. Bij taxaties van sommige collega's weet ik uit ervaring al dat ik rekening moet houden met oppervlakten die 30% of meer af kunnen wijken.
Verkopers krijgen ook waar ze voor betalen. Ik hanteer altijd uitgebreide omschrijvingen met vermelding van maten van de verschillende ruimten en benoem/specificeer altijd de installaties, afwerking en inrichting. Als het gaat om oppervlakten in advertenties moet je er eigenlijk automatisch al van uitgaan dat de werkelijke oppervlakte ten minste 10% minder is. Bij taxaties van sommige collega's weet ik uit ervaring al dat ik rekening moet houden met oppervlakten die 30% of meer af kunnen wijken.
Maten en oppervlaktes e.d. horen m.i. in een lijstje, niet in een lap tekst gepropt...
Beetje hetzelfde als het verschil tussen een sollicitatiebrief en een CV.
Beetje hetzelfde als het verschil tussen een sollicitatiebrief en een CV.
Inderdaad, daarom denk ik dat de makelaar zo hamerde op de onderzoeksplicht.MrFl0ppY schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 08:51:
[...]
Dat ontdek je inderdaad dan mooi op tijd. Dat zijn wel zaken die je wil weten voordat je ja zegt.
Gisteren heb ik de gemeente gebeld, en zodra ik een lastige vraag ging stellen werd ik doorverbonden naar de persoon die erover gaat. Maar zodra die hoorde waar het over ging was die persoon er ineens niet meer.
Bepaalde zaken die niet aanwezig zijn kan zeker, maar normaal zijn er dan altijd sporen van. Gaten in de muur waar iets was opgehangen bijvoorbeeld, verkleuringen waar de kids posters/tekeningen hadden hangen, noem maar op. Kinderkamer opruimen is 1 ding, maar iets als bureau/kast verplaats je niet echt 'eventjes'?D-e-n schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:56:
@Myrdreon
Bij deze woning is het juist zo opvallend dat er grote vanzelfsprekende dingen missen, en van persoonlijke kleinigheden niks te zien is dat het er uberhaupt was (vandaar ook mn opmerking, schilderij dat geeneens opgehangen is).
Zo te lezen zou het dus executieveiling kunnen zijn. Klopt aardig met het geschetste plaatje van geldgebrek/problemen.
Right, want volgens die pdf is 't toch echt gewoon een "tussenwoning". Wat natuurlijk weer makelaarpraat is voor "rijtjeshuis".Kju schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 14:40:
Wij hebben daar een tool voor waar er a.d.h.v. oppervlakte, kenmerken en fotomateriaal de juiste termen moeten worden bepaald, een kind van 7 kan het. Iedereen in de branche die ergens bij is aangesloten (VBO, NVM, VastgoedPRO) of voor een overheid werkt is veprlicht om deze te hanteren. Desondanks weten sommige collega's niet zo goed tabellen te lezen...
Over makelaarstaal kun je hele verhalen typen. Volgens mij zijn alle woningen in onze wijk ideaal gelegen ten opzichte van uitvalswegen, scholen en het winkelcentrum...logsich als de wijk rond het winkelcentrum en aan de snelweg ligt....
En dan de woordkeuze alsof we de nederlandsche taal uit 1830 nog moet bezigen. Toen ik mijn vorige huis verkocht heb ik zelf de tekst aangeleverd. En toen wilde die pipo van een makelaar het eerst nog niet eens overnemen...3 weken later was de woning verkocht.
En dan de woordkeuze alsof we de nederlandsche taal uit 1830 nog moet bezigen. Toen ik mijn vorige huis verkocht heb ik zelf de tekst aangeleverd. En toen wilde die pipo van een makelaar het eerst nog niet eens overnemen...3 weken later was de woning verkocht.
Fixed that for ya.André schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 20:37:
Over makelaarstaal kun je hele verhalen typen. Volgens mij zijn alle woningen in onze wijkhet land ideaal gelegen ten opzichte van uitvalswegen, scholen en het winkelcentrum...
Verwijderd
De Rabobank vraagt nu bij een hypotheekaanvraag naast een taxatie rapport ook de laatst beschikbare WOZ-waardebeschikking. Heeft iemand enig idee wat men hiermee wil? Nagaan van maandelijkse vast lasten?
Kijken hoe zich dat verhoudt tot de hoofdsom lijkt me. De vaste lasten zijn wel ongeveer (goed genoeg) uit te rekenen adhv de prijs van wat je überhaubt gaat kopen, aangezien de WOZ daar nooit écht belachelijk ver vandaan zit. (En zo wel in negatieve zin is 't eerste wat een ieder doet bezwaar aantekenen.)
Nou nee hoor. Ik vind een kwartier door een dorp heentuffen voordat je 3km verderop eindelijk op de snelweg bent zeker niet ideaal gelegen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
De koopsom bedraagt 305k, de taxatie 310k, en de WOZ-waarbeschikking 256k. Ik heb geen idee waarom de Rabobank naast de taxatie ook nog een WOZ-waardebeschikking wil hebben.CyBeR schreef op zondag 17 maart 2013 @ 23:26:
Kijken hoe zich dat verhoudt tot de hoofdsom lijkt me. De vaste lasten zijn wel ongeveer (goed genoeg) uit te rekenen adhv de prijs van wat je überhaubt gaat kopen, aangezien de WOZ daar nooit écht belachelijk ver vandaan zit. (En zo wel in negatieve zin is 't eerste wat een ieder doet bezwaar aantekenen.)
Een koopsom of taxatie die significant hoger is dan de WOZ-waarde kan een aanleiding zijn voor de bank om nadere vragen te stellen cq nader onderzoek te doen. Het komt nogal vaak voor dat taxateurs gewoon de overeengekomen koopsom pakken en daar nog iets bij opgooien en dat is dan de 'taxatie'. Een WOZ-taxatie is natuurlijk ook flinterdun, maar als er een verschil zit tussen die twee (zeker als de koopsom veel hoger is dan de WOZ-waarde) is dat wel opvallend.
Niet zo heel opvallend: mensen houden lekker jarenlang hun mond over een te lage woz waarde, bij verkoop willen ze natuurlijk wel de volle mep vangen.nare man schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:43:
maar als er een verschil zit tussen die twee (zeker als de koopsom veel hoger is dan de WOZ-waarde) is dat wel opvallend.
Pas als de woz te hoog is gaan mensen bezwwaar maken
Mijn huidige woning kent ook zo'n verschil (oude woz waarde 267k, eerste vraagprijs was 350k!).
Tegenwoordig moet je je afvragen of je je mond moet houden over een veels te lage WOZ, dat kan bij verkoop van het huis nog knap lastig zijn.dcl! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:02:
[...]
Niet zo heel opvallend: mensen houden lekker jarenlang hun mond over een te lage woz waarde, bij verkoop willen ze natuurlijk wel de volle mep vangen.
Pas als de woz te hoog is gaan mensen bezwwaar maken![]()
Mijn huidige woning kent ook zo'n verschil (oude woz waarde 267k, eerste vraagprijs was 350k!).
Elke bank wil tegenwoordig grote afwijkingen tussen WOZ en taxatiewaarde verklaard zijn. En voor potentiele kopers geld dat ook steeds meer. Zeker omdat, anders dan vroeger, de WOZ een reële marktwaarde zou moeten zijn. In mijn omgeving is dat ook zo, WOZ is eerder te hoog dan te laag.
Ben overigens wel verbaasd dat de Rabo de WOZ aan de klant vraagt. De meeste banken kopen gewoon toegang tot een WOZ waarde database.
Ah, dat is waarschijnlijk de reden. De WOZ is inderdaad opvallend lager dan de taxatie. Rabo vraagt de beschikking op om de onderbouwing te bekijken. En te bekijken of de taxateur niet een te rooskleurig beeld schetst en daarom de hypotheekaanvraag afgewezen moet worden.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 08:45:
[...]De koopsom bedraagt 305k, de taxatie 310k, en de WOZ-waarbeschikking 256k. Ik heb geen idee waarom de Rabobank naast de taxatie ook nog een WOZ-waardebeschikking wil hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door xahmol op 18-03-2013 10:55 ]
Zie reactie van xahmol hierboven. Ik zou wel ageren tegen een te lage WOZ. Wat is nu helemaal het verschil tussen een WOZ van 250k en van 300k, hooguit een paar tientjes per jaar, terwijl je bij een dergelijke significante afwijking tussen WOZ-taxatie en taxatie/koopprijs wel iets uit te leggen hebt aan de bank. Natuurlijk kun je dan wel weer inhoudelijk gaan debatteren over de betrouwbaarheid van de WOZ-taxatie, maar punt is wel de potentiële kopers waarde hechten aan de WOZ-taxatie (terecht of niet). Ik betaal liever die iets hogere OZB (dat merk ik toch niet) dan dat ik bij verkoop een nare discussie aan moet gaan met potentiële kopers.dcl! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:02:
[...]
Niet zo heel opvallend: mensen houden lekker jarenlang hun mond over een te lage woz waarde, bij verkoop willen ze natuurlijk wel de volle mep vangen.
Pas als de woz te hoog is gaan mensen bezwwaar maken![]()
[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 18-03-2013 10:57 ]
Andere reden overigens dat het aantrekkelijk is om een hoge WOZ waarde te hebben is dat je onder bepaalde voorwaarden geen taxatie nodig hebt bij verhoging of verwijderen rente top opslag als de WOZ waarde hoog genoeg is, dat wil zeggen: als hypotheekhoofdsom onder de WOZ ligt.
Als taxatie is dan WOZ beschikking voldoende.
Andersom zijn banken nu actief mensen aan het benaderen met de suggestie af te lossen als de WOZ tov de hypotheekhoofdsom te laag wordt. Het is nu nog een suggestie, maar de hypotheekvoorwaarden bij zo goed als elke vertrekker geven de mogelijkheid zelfs verplichte aflossing af te dwingen tot aan de WOZ waarde (of hogere, maar uiteraard wel zelf te betalen, taxatie).
Als taxatie is dan WOZ beschikking voldoende.
Andersom zijn banken nu actief mensen aan het benaderen met de suggestie af te lossen als de WOZ tov de hypotheekhoofdsom te laag wordt. Het is nu nog een suggestie, maar de hypotheekvoorwaarden bij zo goed als elke vertrekker geven de mogelijkheid zelfs verplichte aflossing af te dwingen tot aan de WOZ waarde (of hogere, maar uiteraard wel zelf te betalen, taxatie).
[ Voor 43% gewijzigd door xahmol op 18-03-2013 11:08 ]
Mij hoeven jullie niet te overtuigen hoor
Ik verklaar alleen waardoor het gebeurt, dat veel mensen het wel best vinden ivm belastingen.
Overigens, de heisa die er op dit moment is mbt de vele onjuiste woz waarden door de gemeenten... vind ik het vreemd dat een bank daar op af wil gaan. Een echte taxatie van recente datum zegt dan toch veel meer.
Ik verklaar alleen waardoor het gebeurt, dat veel mensen het wel best vinden ivm belastingen.
Overigens, de heisa die er op dit moment is mbt de vele onjuiste woz waarden door de gemeenten... vind ik het vreemd dat een bank daar op af wil gaan. Een echte taxatie van recente datum zegt dan toch veel meer.
Juist omdat ook banken weten dat tegen een te hoge WOZ bijna altijd bezwaar gemaakt wordt en tegen een te lage niet is het niet zo gek dat banken de WOZ als ondergrens redelijk betrouwbaar achten.dcl! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:20:
Mij hoeven jullie niet te overtuigen hoor![]()
Banken steunen niet blind op WOZ, maar, mits aan andere voorwaarden is voldaan (oa geen exotisch woningtype) gaan ze er wel vanuit dat de waarde van een pand tenminste toch wel de WOZ is en dat van een waarde daarboven goede onderbouwing moet zijn.
Zeker omdat een 'echte' taxatie ook erg vaak wel opvallend vaak uit komt op exact wat nodig is om de vraagprijs financierbaar te maken.
[ Voor 13% gewijzigd door xahmol op 18-03-2013 11:27 ]
Zo had ik het nog niet bekeken, goed punt.
Ik ging er eigenlijk van uit dat ze de woz waarde gingen bekijken met het oog op aangevraagd hypotheekbedrag. En dan lijkt me een (veel te) lage woz waarde een flink probleem.
Ik ging er eigenlijk van uit dat ze de woz waarde gingen bekijken met het oog op aangevraagd hypotheekbedrag. En dan lijkt me een (veel te) lage woz waarde een flink probleem.
Ja dat is 't idee. Makelaars hebben daar vaak een ander idee over. Zodoende is bijna elk huis (wat niet midden in een bos staat) 'ideaal gelegen t.a.v. uitvalswegen'.JvS schreef op maandag 18 maart 2013 @ 07:10:
[...]
Nou nee hoor. Ik vind een kwartier door een dorp heentuffen voordat je 3km verderop eindelijk op de snelweg bent zeker niet ideaal gelegen.
Verwijderd
Als onderpand voor de bank is in mijn geval het hypotheekbedrag lager dan de WOZ-waarde. Het resterende deel tot aan de koopsom betaal ik uit eigen middelen. Mijns inziens zou een bank hier dus een minder probleem van maken.dcl! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:00:
Bij hypotheekaanvraag gebruiken banken om plausibiliteit taxatie te checken. Te lage WOZ is dan inderdaad een flink potentieel probleem..... voor de aanvrager althans. Niet de bank.dcl! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:00:
Vergeet niet, vanwege schaars kapitaal verstrekt een bank liever niet bij enige twijfel. De bank heeft er allang geen belang meer bij om een aanvraag die op het randje is door te drukken.
Normaal gesproken wel ja. Maar als bank desondanks WOZ beschikking opvraagt vertrouwen ze wellicht eea toch niet.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:32:
[...]
Als onderpand voor de bank is in mijn geval het hypotheekbedrag lager dan de WOZ-waarde. Het resterende deel tot aan de koopsom betaal ik uit eigen middelen. Mijns inziens zou een bank hier dus een minder probleem van maken.
[ Voor 39% gewijzigd door xahmol op 18-03-2013 14:40 ]
Klinkt eerder alsof ze iets hebben gevonden wat niet helemaal klopt. Je kunt je ook afvragen of je zelf niet toch iets over het hoofd hebt gezien, dat ze ondanks zo'n laag risicoprofiel extra stappen nemen om wat te controleren.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:32:
[...]
Als onderpand voor de bank is in mijn geval het hypotheekbedrag lager dan de WOZ-waarde. Het resterende deel tot aan de koopsom betaal ik uit eigen middelen. Mijns inziens zou een bank hier dus een minder probleem van maken.
Kan prima zijn dat de hypotheek gewoon doorgaat, ze zoeken immers enkel wat extra uitleg/verduidelijking.
[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 18-03-2013 14:49 ]
De rabo is heel voorzichtig geworden. Heb vorig jaar ook eindeloos moeten wachten, terwijl: hypotheek minder dan 50% taxatiewaarde woning, meer dan 50% eigen middelen.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:32:
[...]
Hypotheekbedrag ook heel veel minder dan wat er maximaal geleend zou mogen worden.
Je zou zeggen, zeer weinig risico voor de bank, bij gedwongen verkoop halen ze altijd hun deel wel terug.
Niet onlogisch. De Rabo heeft nogal op hun flikker gekregen van de AFM. Echt alles moet daar door hoofdkantoor nog een keer gechecked worden.dcl! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:54:
[...]De rabo is heel voorzichtig geworden. Heb vorig jaar ook eindeloos moeten wachten, terwijl: hypotheek minder dan 50% taxatiewaarde woning, meer dan 50% eigen middelen.
Hypotheekbedrag ook heel veel minder dan wat er maximaal geleend zou mogen worden.
Je zou zeggen, zeer weinig risico voor de bank, bij gedwongen verkoop halen ze altijd hun deel wel terug.
Daarnaast kan Rabo ook kritisch zijn. Ze krijgen meer aanvragen dan ze eigenlijk willen verstrekken.
Vandaag op de koffie geweest bij De Hypotheker. Op zich een prima gesprek en veel duidelijkheid, en ze zijn duurder dan de Hypotheekshop qua advieskosten: Hypotheker rekent circa 3500 Euro en Hypotheekshop rekent 2950 (met als kanttekening dat het wellicht goedkoper uit kan vallen).
Er is 1 ding dat enorm opviel: ik heb een eenmanszaak en heb mijn eigen jaarverslagen opgesteld (ook logisch: daar ben ik min of meer voor opgeleid
). Maar De Hypotheker neemt hier geen genoegen mee en wil perse een accountantsverklaring (een verklaring van een boekhouder of administratiekantoor is niet voldoende). Wel vonden ze mijn jaarverslagen er perfect uit zien en stond de juiste informatie erin, maar toch willen ze een accountantsverklaring. Net rond zitten googlen en als je dat voor 3 jaar wil opstellen ben je al gauw 5000 Euro of meer kwijt (eerder richting de 6000). Met mijn bescheiden eenmanszaakje wil ik dat natuurlijk niet betalen (hypotheek is voor het allergrootste deel gebaseerd op het inkomen van m'n vriendin). Het vreemde is dat de Hypotheekshop niets gezegd heeft over accountantsverklaringen en dat definitieve aangiftes van de inkomstenbelasting in principe voldoende zijn (en zij rekenen de rest wel uit om te controleren of het klopt). Daarnaast kan een hypotheekverstrekker prima aan bankafschriften en cashflow zien dat mijn opgegeven inkomen wel klopt. En ik heb ook geen rare constructies zoals je wel eens bij NV's of BV's ziet.
Beetje vaag dat er dus door de Hypotheker zo gehamerd wordt op een accountantsverklaring.
Beetje een dubbel gevoel dus.
Er is 1 ding dat enorm opviel: ik heb een eenmanszaak en heb mijn eigen jaarverslagen opgesteld (ook logisch: daar ben ik min of meer voor opgeleid

Hmm Morgen ochtend naar een huis kijken. Eengezins woning 3 laags 105m2.
Huidige eigenaar wil er 195.000 euro voor vangen. Ben net brutaal geweest en heb de koopsom opgevraagd
Om te kijken of er nog iets te onderhandelen valt achteraf..
Blijkt huis is in okt 1998 gekocht voor 130.000 euro. Nu is mijn vraag wat zou eventueel een laagste bod kunnen zijn?? Ik begrijp dat de beste man geld aan het huis wil verdienen.. maar 65000 euro opstrijken??
ik zou het ook doen als het kon
Anyway stel dat ik tot een bod zou komen, ben er al eens langs geweest met een open huizen dag en ook de buurt een beetje verkend. Nu voor het eerst met de makelaar naar binnen. Zou een bod van 150.000 een mooie start zijn en hopen dat hij zou stoppen bij 165.000 of moet ik daarvoor brutaler zijn en aangeven dat ik weet dat het huis voor 130 is gekocht??
Huidige eigenaar wil er 195.000 euro voor vangen. Ben net brutaal geweest en heb de koopsom opgevraagd
Blijkt huis is in okt 1998 gekocht voor 130.000 euro. Nu is mijn vraag wat zou eventueel een laagste bod kunnen zijn?? Ik begrijp dat de beste man geld aan het huis wil verdienen.. maar 65000 euro opstrijken??
Anyway stel dat ik tot een bod zou komen, ben er al eens langs geweest met een open huizen dag en ook de buurt een beetje verkend. Nu voor het eerst met de makelaar naar binnen. Zou een bod van 150.000 een mooie start zijn en hopen dat hij zou stoppen bij 165.000 of moet ik daarvoor brutaler zijn en aangeven dat ik weet dat het huis voor 130 is gekocht??
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ga je toch ergens anders heen, ben zelf vorig jaar ook naar de Hypotheker geweest en heb er een gemengd gevoel aan over gehouden (en ze blijven maar huizen mailen die me max hypotheek zijn, ipv het bedrag dat ik heb aangegeven)Bart-Willem schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:27:
Vandaag op de koffie geweest bij De Hypotheker. Op zich een prima gesprek en veel duidelijkheid, en ze zijn duurder dan de Hypotheekshop qua advieskosten: Hypotheker rekent circa 3500 Euro en Hypotheekshop rekent 2950 (met als kanttekening dat het wellicht goedkoper uit kan vallen).
Er is 1 ding dat enorm opviel: ik heb een eenmanszaak en heb mijn eigen jaarverslagen opgesteld (ook logisch: daar ben ik min of meer voor opgeleid). Maar De Hypotheker neemt hier geen genoegen mee en wil perse een accountantsverklaring (een verklaring van een boekhouder of administratiekantoor is niet voldoende). Wel vonden ze mijn jaarverslagen er perfect uit zien en stond de juiste informatie erin, maar toch willen ze een accountantsverklaring. Net rond zitten googlen en als je dat voor 3 jaar wil opstellen ben je al gauw 5000 Euro of meer kwijt (eerder richting de 6000). Met mijn bescheiden eenmanszaakje wil ik dat natuurlijk niet betalen (hypotheek is voor het allergrootste deel gebaseerd op het inkomen van m'n vriendin). Het vreemde is dat de Hypotheekshop niets gezegd heeft over accountantsverklaringen en dat definitieve aangiftes van de inkomstenbelasting in principe voldoende zijn (en zij rekenen de rest wel uit om te controleren of het klopt). Daarnaast kan een hypotheekverstrekker prima aan bankafschriften en cashflow zien dat mijn opgegeven inkomen wel klopt. En ik heb ook geen rare constructies zoals je wel eens bij NV's of BV's ziet.
Beetje vaag dat er dus door de Hypotheker zo gehamerd wordt op een accountantsverklaring.
Ga maandag zelf voor het eerst eigenlijk een appartement bekijken, twijfel alleen heel erg over te locatie en of het nu uberhaubt wel verstandig is om een huis te kopen (ligt in Landsmeer, en ik woon nu midden in Amsterdam wat me eigenlijk bevalt, alleen daar kan ik geen normaal huis/appartement kopen

paar jaar geleden ook bij de hypotheker geweest.. Moest toen een contract tekenen (niet gedaan) waarin stond dat zij mij hypotheek adviseur zouden zijn. als ik dan een huis zou kopen ik dan bij hun moest aankloppen. Ben toen zo de zaak uitgelopen. Hij kwam me nog achteraan dat ik moest tekeken omdat hij mij een advies had gegeven.. Ben toen lachend in mn auto gestapt.. nog wel wat boze mailtjes en telefoontjes gehad van de manager..Rev! schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 01:21:
[...]
Ga je toch ergens anders heen, ben zelf vorig jaar ook naar de Hypotheker geweest en heb er een gemengd gevoel aan over gehouden (en ze blijven maar huizen mailen die me max hypotheek zijn, ipv het bedrag dat ik heb aangegeven)
Ga maandag zelf voor het eerst eigenlijk een appartement bekijken, twijfel alleen heel erg over te locatie en of het nu uberhaubt wel verstandig is om een huis te kopen (ligt in Landsmeer, en ik woon nu midden in Amsterdam wat me eigenlijk bevalt, alleen daar kan ik geen normaal huis/appartement kopen)
Dat is wel net even te makkelijk gerekend he.To_Tall schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 01:15:
Blijkt huis is in okt 1998 gekocht voor 130.000 euro. Nu is mijn vraag wat zou eventueel een laagste bod kunnen zijn?? Ik begrijp dat de beste man geld aan het huis wil verdienen.. maar 65000 euro opstrijken??ik zou het ook doen als het kon
Hij heeft dan wel 130k ervoor betaald maar dat is wel vijftien jaar geleden. (is dat overigens niet de hypotheek ipv de koopsom) Hij wil nu vast ook een nieuw huis kopen en sinds 1998 zijn de prijzen van huizen nogal omhoog gegaan dus voor die 130k krijg je nu niet meer een dergelijk huis. Plus inflatie heb je niet meegerekend, etc. Lang verhaal kort je kunt daar alleen van uitgaan als 't minder dan een paar jaar geleden is, anders ben je al bij voorbaat kansloos.
Als ik 't goed begrijp heb je als je alleen met inflatie rekening houdt al een bedrag van 185k te pakken ipv 130.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 19-03-2013 01:42 ]
Maar dat betekend niet dat je daarom hoog moet openen. Gewoon goed rondkijken wat een reele waarde is (uitdraai kadaster, wat is de gemiddelde daling in die regio, waarvoor staan andere woningen te koop in de straat/wijk en kun je de verschillen in vraagprijs verklaren, etc).CyBeR schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 01:39:
[...]
Dat is wel net even te makkelijk gerekend he.
Hij heeft dan wel 130k ervoor betaald maar dat is wel vijftien jaar geleden. (is dat overigens niet de hypotheek ipv de koopsom) Hij wil nu vast ook een nieuw huis kopen en sinds 1998 zijn de prijzen van huizen nogal omhoog gegaan dus voor die 130k krijg je nu niet meer een dergelijk huis. Plus inflatie heb je niet meegerekend, etc. Lang verhaal kort je kunt daar alleen van uitgaan als 't minder dan een paar jaar geleden is, anders ben je al bij voorbaat kansloos.
Als ik 't goed begrijp heb je als je alleen met inflatie rekening houdt al een bedrag van 185k te pakken ipv 130.
Klinkt namelijk alsof je puur kijkt naar zijn financien, en niet naar het belangrijkste - de woning zelf. Misschien staat het enorm scherp in de markt, of misschien bied je met 150k nog veels te veel geld?
Zou zeggen, doe een paar stappen terug en begin eerst met wat onderzoek te doen naar de woning zelf voordat je een willekeurig getal neersmijt.
[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 19-03-2013 07:41 ]
Ik zou deze Hypotheker gewoon overslaan, gewoon omdat ze niet weten waarover ze het hebben. In de regel heeft een ondernemer bij een financiering eigen woning òf drie jaar jaarcijfers met de IB aanslagen om de echtheid van de jaarcijfers aan te tonen òf uitsluitend een accountantsverklaring (RA of AA) waarin wordt verklaard wat het resultaat van de afgelopen drie boekjaren is geweest.Bart-Willem schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:27:
Er is 1 ding dat enorm opviel: ik heb een eenmanszaak en heb mijn eigen jaarverslagen opgesteld (ook logisch: daar ben ik min of meer voor opgeleid). Maar De Hypotheker neemt hier geen genoegen mee en wil perse een accountantsverklaring (een verklaring van een boekhouder of administratiekantoor is niet voldoende). Wel vonden ze mijn jaarverslagen er perfect uit zien en stond de juiste informatie erin, maar toch willen ze een accountantsverklaring. Net rond zitten googlen en als je dat voor 3 jaar wil opstellen ben je al gauw 5000 Euro of meer kwijt (eerder richting de 6000). Met mijn bescheiden eenmanszaakje wil ik dat natuurlijk niet betalen (hypotheek is voor het allergrootste deel gebaseerd op het inkomen van m'n vriendin). Het vreemde is dat de Hypotheekshop niets gezegd heeft over accountantsverklaringen en dat definitieve aangiftes van de inkomstenbelasting in principe voldoende zijn (en zij rekenen de rest wel uit om te controleren of het klopt). Daarnaast kan een hypotheekverstrekker prima aan bankafschriften en cashflow zien dat mijn opgegeven inkomen wel klopt. En ik heb ook geen rare constructies zoals je wel eens bij NV's of BV's ziet.
Het is dus niet en/en maar en/of.
Probeer het anders eens via AHfinance, zit in amsterdam, maar 99% kan je gewoon via mailcontact regelen als je zelf al een beetje weet wat je wil, ik heb met Berry Geskus gesproken vorig jaarBart-Willem schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:27:
Vandaag op de koffie geweest bij De Hypotheker. ....
Klinkt een beetje raar, dat ze een accountantsverklaring eisen voor een eenvoudige eenmanszaak. Het zegt imo ook helemaal niets zo'n verklaring, de werkelijke IB-opgaven van de afgelopen 3 jaar en eventueel een zakelijke bankrekening zegt veel meer.Bart-Willem schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:27:
Misschien een andere vestiging proberen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je hebt natuurlijk wel een verschil tussen een accountantsverklaringen, waaronder de samenstelverklaring en de controleverklaring. Een samenstelverklaring geeft vanuit de verklaring gezien geen zekerheid en een controleverklaring een redelijke mate van zekerheid. Wat echter natuurlijk wel speelt is dat accountants door banken voornamelijk nog steeds worden gezien als onafhankelijk en betrouwbaar. Jaarrekeningen die een samenstelverklaring hebben zullen derhalve betrouwbaarder worden ingeschat omdat de accountant een verplicht aantal werkzaamheden heeft moeten uitvoeren tav de cijfers en nog zelf de cijfers beoordeeld.
Bij een opgaaf IB wordt er door niemand echt naar gekeken behalve bij controle van de belastingdienst, waardoor deze mogelijk minder betrouwbaar wordt ingeschat als een jaarrekening met een samenstelverklaring.
Gezien de terughoudendheid van banken tav financiering is dit ook niet zo gek lijkt mij.
Bij een opgaaf IB wordt er door niemand echt naar gekeken behalve bij controle van de belastingdienst, waardoor deze mogelijk minder betrouwbaar wordt ingeschat als een jaarrekening met een samenstelverklaring.
Gezien de terughoudendheid van banken tav financiering is dit ook niet zo gek lijkt mij.
Volgens mij als je wilt dat de bank je hypotheek goed gaat keuren wel degelijk een accountants verklaring nodig..
Ook een zelfstandige kan zijn boekhouding vrij goedkoop laten doen door een accountant. Maar nu met terug werkende kracht je boeken door laten nemen kost een paar duiten meer.
Ook een zelfstandige kan zijn boekhouding vrij goedkoop laten doen door een accountant. Maar nu met terug werkende kracht je boeken door laten nemen kost een paar duiten meer.
Bart-Willem kan zichzelf toch echt die kosten besparen door naar een andere hypotheekadviseur te stappen...
Zelfs de Belastingdienst eist geen samenstellingsverklaring. Als je zelf je cijfers maakt is het ook al in orde.
Zelfs de Belastingdienst eist geen samenstellingsverklaring. Als je zelf je cijfers maakt is het ook al in orde.
Voor zover ik kan zien op basis van de verstrekkers die ik zie is een accountansverklaring verplicht bij inkomen als DGA (directeur groot aandeelhouder) uit een BV, maar niet bij een eenmanszaak of VOF. De rechtspersoon is dus bepalend bij wel of geen verklaring.
Als Bart-Willem dus een eenmanszaak heeft zou een accountantsverklaring inderdaad niet nodig hoeven te zijn.
Overigens hechten banken meer aan eigen analyse van de jaarcijfers dan aan de accountantsverklaring ;-)
En ja, ik weet wat een accountant doet, ben zelf RA (maar als internal auditor werkzaam). Ik ken dus ook de limitaties van een accountansverklaring.
Als Bart-Willem dus een eenmanszaak heeft zou een accountantsverklaring inderdaad niet nodig hoeven te zijn.
Overigens hechten banken meer aan eigen analyse van de jaarcijfers dan aan de accountantsverklaring ;-)
En ja, ik weet wat een accountant doet, ben zelf RA (maar als internal auditor werkzaam). Ik ken dus ook de limitaties van een accountansverklaring.
[ Voor 7% gewijzigd door xahmol op 19-03-2013 12:35 ]
Als je al een administratiekantoor je meuk laat doen ben je 1000 Euro per jaar kwijt, en dan nog eens circa 500 voor een jaarverslag (let wel: dat is dus nog geen accountant). Een beetje accountant rekent circa 1500 tot 2000 Euro per jaarverslag en ik zou gek zijn als ik dat moet laten doen als ik het zelf ook kan.
Of telt m'n HBO-papiertje daar niet meer voor? 
Ik snap wel dat banken zekerheid willen, maar als je IB-aangiftes, BTW-aangiftes, m'n cashflow, rekeningafschriften en (zelf opgesteld) jaarverslag ziet zou het voldoende moeten zijn. Plus dat m'n bedrijf al bijna 9 jaar bestaat.
@ hierboven: ik ben een eenmanszaak, daarom vind ik het zo vreemd dus.

Ik snap wel dat banken zekerheid willen, maar als je IB-aangiftes, BTW-aangiftes, m'n cashflow, rekeningafschriften en (zelf opgesteld) jaarverslag ziet zou het voldoende moeten zijn. Plus dat m'n bedrijf al bijna 9 jaar bestaat.

@ hierboven: ik ben een eenmanszaak, daarom vind ik het zo vreemd dus.
[ Voor 5% gewijzigd door Bart-Willem op 19-03-2013 12:35 ]
Ik denk dus inderdaad dat voor jou een accountantsverklaring bij in ieder geval enkele verstrekkers (nml degene die ik ken) niet nodig zou moeten zijn.Bart-Willem schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:34:
ik zou gek zijn als ik dat moet laten doen als ik het zelf ook kan.Of telt m'n HBO-papiertje daar niet meer voor?
Maar dat jij het zelf kan is natuurlijk niet het argument. Les één in de accountantscontrole is natuurlijk: 'zelfcontrole is geen controle'. Ookal is de opsteller van de cijfers de meest kundige boekhouder of accountant, je blijft een controle van een onafhankelijke tweede nodig om bv boekhoudfraude uit te sluiten.
Controletechnisch zijn kundige boekhouders gevaarlijker dan onkundige ;-) Fouten van onkundige boekhouders haal je er vaak bij analyse van de rapportage wel uit. Fraude door een kundige boekhouder is op basis van alleen de rapportage vrijwel niet te detecteren.
[ Voor 10% gewijzigd door xahmol op 19-03-2013 12:42 ]
Toevoeging: onafhankelijkheid in wezen én schijn is belangrijk!xahmol schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:40:
[...]
Ik denk dus inderdaad dat voor jou een accountantsverklaring bij in ieder geval enkele verstrekkers (nml degene die ik ken) niet nodig zou moeten zijn.
Maar dat jij het zelf kan is natuurlijk niet het argument. Les één in de accountantscontrole is natuurlijk: 'zelfcontrole is geen controle'. Ookal is de opsteller van de cijfers de meest kundige boekhouder of accountant, je blijft een controle van een onafhankelijke tweede nodig om bv boekhoudfraude uit te sluiten.
Controletechnisch zijn kundige boekhouders gevaarlijker dan onkundige ;-) Fouten van onkundige boekhouders haal je er vaak bij analyse van de rapportage wel uit. Fraude door een kundige boekhouder is op basis van alleen de rapportage vrijwel niet te detecteren.
Bart-Willem als ik me niet vergist zoek jij een huis in de regio Eindhoven. Afgelopen jaar heb ik zelf ook een huis gekocht in Eindhoven en ik heb mijn hypotheek afgesloten via v/d Boer & Roggen Financieel Advies. (http://www.vdbr.nl/) Ik heb erg goede ervaringen met dit kantoor, omdat de lijnen erg kort zijn. Ze reageren duidelijk en snel op vragen via de mail en telefoon Verder zijn ze flexibel met de prijs. Hun standaardtarief voor een hypotheekadvies was 2950,-, maar na een beetje onderhandelen zijn we op 2450,- uitgekomen. (Voor een hypotheek van 185.000) Tot zover mijn verkapte verkooppraatjeBart-Willem schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:27:
..........
Bijzonder eigenlijk dat de rechtspersoon bepalend is en niet de omvang van de onderneming. Een eenmanszaak kan natuurlijk vele malen groten zijn dan een bv.xahmol schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:34:
Voor zover ik kan zien op basis van de verstrekkers die ik zie is een accountansverklaring verplicht bij inkomen als DGA (directeur groot aandeelhouder) uit een BV, maar niet bij een eenmanszaak of VOF. De rechtspersoon is dus bepalend bij wel of geen verklaring.
Een goede analyse van de cijfers door de ondernemer zelf is natuurlijk waardevoller dan die van de accountant echter verstrekt de accountant bij een samenstelverklaring geen analyse van de cijfers.
Maar zoals hier eerder is gezegd vraagt kennelijk niet elke hypotheekverstrekker hierna dus mogelijk kan je daarmee kosten besparen.
Verschil is dat eenmanszaak, VOF en ZZPer voor de fiscus transparant zijn middels IB aangifte.TheJason schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:54:
[...]
Bijzonder eigenlijk dat de rechtspersoon bepalend is en niet de omvang van de onderneming. Een eenmanszaak kan natuurlijk vele malen groten zijn dan een bv.
Voor een DGA van een BV of NV niet, daar is alleen het salaris wat hij zich zelf uitkeerd transparant voor de IB. BV/NV zelf valt onder de VPB.
Maar, anders dan een bij een normale werknemer, is het salaris van de DGA door die DGA zelf te bepalen.
Ook voor aansprakelijkheids en verhaals mogelijkheden is BV/NV lastiger dan eenmanszaak of VOF.
Met accountantsverklaring die vereist is bedoel ik overigens een echte accountantsverklaring. Een samenstellings of beoordelingsverklaring heeft voor de bank geen enkele waarde.
[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 19-03-2013 14:13 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.