Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.694 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:39:
[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt.
Het tegenbod kan tenslotte ook een teken zijn dat de verkoper jouw bod moeilijk serieus kan/wil nemen.
Als dat laatste het geval is dan zou het toch beter zijn dat de verkopend makelaar gewoon even meldt dat het bod van dien aard is dat de verkopers geen aanleiding zien een tegenbod uit te brengen.

Een debiel tegenbod doen omdat je 'beledigd' bent door een openingsbod is echt van de zotte, geeft maar weer aan hoe spastisch mensen reageren zodra het om een (in hun ogen) te lage bieding gaat op hun eigen oh zo fantastische stulpje. Ik bedoel, wil je nu verkopen of niet?

Een bod van 210k op een huis met een vraagprijs van 235k is over het algemeen een prima openingsbod, zelfs wat aan de hoge kant.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

Kju

nare man schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 08:49:
[...]
Een bod van 210k op een huis met een vraagprijs van 235k is over het algemeen een prima openingsbod, zelfs wat aan de hoge kant.
Tenzij de woning al laag is geprijsd. Check ook op eventuele prijsverlagingen en vergelijk de vraagprijzen in de buurt. Waardeverklaring van een taxateur geeft je zekerheid en je kan ermee schermen bij de onderhandeling.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Gemiddelde verkoopprijs van deze woningen (tussenwoning, jaren 30, deze buurt) is volgens het Kadaster zo'n 220K.
Wat mensen er voor durven te vragen lijkt me lang niet zo relevant als waarvoor in de praktijk deze woningen weggaan.

@Nare man: ik vond het ook een hoog openingsbod, maar mijn vriendin is nogal gecharmeerd van dit huisje. En ach, anders zijn er een goede stapel alternatieven.

In elk geval, ik heb gereageerd dat ik toch echt wel een serieus tegenbod verwacht en niet zoiets. Ik heb geen zin om per procentpunt naar mekaar toe te miepelen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Waarom is dit een debiel tegenbod? Ze geven hiermee toch alleen aan dat ze niet van plan zijn om veel te zakken. Ze gokken erop dat ze nog wel een paar rondes door moeten en zijn bijvoorbeeld van plan niet meer dan 10k te zakken. Dan is 2k een logische eerste stap. Dat kun je als koper dan nemen of niet en dat kun je slim vinden of niet maar het huis is nog steeds van de verkopers en die bepalen.

En het kadaster geeft wel een indicatie maar als de gemiddelde vergelijkbare woning flink achtergesteld onderhoudt heeft en nog een badkamer en keuken uit de jaren 30 kan dat makkelijk 10-20k verschil maken.

[ Voor 20% gewijzigd door MrFl0ppY op 22-02-2012 09:17 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ach het blijft natuurlijk ook maar een tegenbod, Ze geven hiermee tenminste aan dat ze willen onderhandelen maar dat ze niet ver kunnen/willen zakken met de prijs.
Eerlijk gezegt als iemand 20k onder mijn vraagprijs gaat zitten kan hij ook een dergelijke reacite van mij verwachten omdat mijn huis vergeleken met de omliggende huizen en de gemiddelde verkooppprijs redelijk scherp geprijst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:49:
@WendyVBass: Die vooroordelen over een wijk, heel herkenbaar :D. Wij wonen in Almere nu ook in een wijk die als "slecht en ghetto" bekend staat, terwijl wij in een gedeelte zitten dat best rustig is en dat qua huisjes ook best leuke exemplaren kan bieden. De reden dat we er nu toch eigenlijk wel weg willen is niet zozeer dat we ons onveilig voelen maar toch naar een betere buurt willen, en weer in een wijk waar we wat gunstiger zitten tov. de voor ons belangrijke uitvalswegen.

165k voor 90 m2 in Den Haag lijkt me overigens inderdaad geen slechte deal. Hier kan je voor dat bedrag ook al 115 m2 krijgen de voor van een eengezinswoning, maar qua m2 scheelt dat elkaar dus nog nieteens zo veel.
Blijven jullie in Almere? Hoe is de huizenmarkt daar?

Hier kun je prima een woning van 115m2 krijgen voor 165 k, maar dan moet je bereid zijn om te klussen.
Maar met goed zoeken kom je echt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

qadn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:14:
In elk geval, ik heb gereageerd dat ik toch echt wel een serieus tegenbod verwacht en niet zoiets. Ik heb geen zin om per procentpunt naar mekaar toe te miepelen.
Bij zo'n tegenbieding moet je gewoon direct een finaal bod neerleggen. De verkoopmakelaar heeft waarschijnlijk wat te bewijzen aan de verkoper.

Bedenk goed wat je max wil betalen en mail dan:
Uw reactie hebben wij ontvangen en in overweging genomen. Onze financieringsmogelijkheden bieden ons helaas geen verdere ruimte. Bij deze doen wij een finaal bod van € x,- kosten koper, onder voorbehoud van financiering, ontbindingstermijn twee maanden, levering 1 maand na ontbinding. (evt. voorbehoud bouwkundig rapport toevoegen) Dit bod is geldig tot a.s. maandag xx-xx-xxxx om 17.00 uur. Indien wij voor deze tijd niets van u vernemen gaan wij ervan uit dat er over en weer geen verplichtingen meer bestaan.

Daarna voet bij stuk houden als ze tegenbieden, er zijn genoeg huizen te koop >:)

Ik wil er nogmaals bij zeggen: ga, tenzij je goed op de hoogte bent van de transactieprijzen, nooit bieden op een woning zonder zeker te weten wat iets waard is. TV's kan je vergelijken op kieskeurig.nl, bij woningen is dat andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:04
TheJason schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:03:
Dat is dan toch ook gewoon in dezelfde regio?

Straat< wijk< dorp/ stad< gemeente< regio< provincie< land
Twee dorpen (dat is trouwens een stad) verderop. Niet eens een slecht bekend staande stad, gewoon goedkoper.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
qadn schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 18:03:
[...]
Vorige week hebben wij een bod uitgebracht op een woning die voor 235K in de markt staat.
Ons bod was 210K.
Vervolgens komt er net het tegenbod binnen van 233K.
Dat kan ik moeilijk serieus nemen, maargoed ik twijfel hoe erop te reageren. Suggesties?
Ik zou 208k als tegenbod neerleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Shadowhawk00 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:23:
Ach het blijft natuurlijk ook maar een tegenbod, Ze geven hiermee tenminste aan dat ze willen onderhandelen maar dat ze niet ver kunnen/willen zakken met de prijs.
Eerlijk gezegt als iemand 20k onder mijn vraagprijs gaat zitten kan hij ook een dergelijke reacite van mij verwachten omdat mijn huis vergeleken met de omliggende huizen en de gemiddelde verkooppprijs redelijk scherp geprijst is.
Maar een gemiddelde (dus niet laagste) van 220k en zelf vraagprijs van 235k naar 233k kun je veel uit halen, maar niet echt iets wat jij zegt. Vooral omdat 210k al enorm goed bod is in deze markt voor een 235k vraagprijs, snap eerlijk gezegd niet dat de verkoper zo veel risico neemt. Als je 233k had willen betalen, was wel direct de vraagprijs geboden, dus onderhandelings-technisch totaal onlogisch.
Meestal wat gevolg is bij zo'n daling (2k) is dat je niet meer uitkomt bij 'middelen' maar dat de koper het ook grof gaat spelen en daar, als max, onder blijft zitten.

Tenzij er echt paar waanzinnige dingen bij zitten die de rest niet had (volledige vloerverwarming, badkamer met whirlpool etc) om de prijs te rechtvaardigen. Moeten wel meerdere dingen zijn, die 2 voorbeelden bij elkaar kosten geen 15k als je het zelf doet. Aanzienlijk meer m2 kan bijvoorbeeld ook helpen - maar rijtjeshuis is meestal vrij identiek, dus zal enkel in materiele zaken gezocht moeten worden.

Vandaar dat het erop neer komt hoe belangrijk het is dat ze de woning krijgen. Zijn ze bereid verder te kijken, dan kun je het prima zelf ook hard gaan spelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 22-02-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:48
Myrdreon schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:53:
[...]

Maar een gemiddelde (dus niet laagste) van 220k en zelf vraagprijs van 235k naar 233k kun je veel uit halen, maar niet echt iets wat jij zegt. Vooral omdat 210k al enorm goed bod is in deze markt voor een 235k vraagprijs, snap eerlijk gezegd niet dat de verkoper zo veel risico neemt. Als je 233k had willen betalen, was wel direct de vraagprijs geboden, dus onderhandelings-technisch totaal onlogisch.
Meestal wat gevolg is bij zo'n daling (2k) is dat je niet meer uitkomt bij 'middelen' maar dat de koper het ook grof gaat spelen en daar, als max, onder blijft zitten.

Tenzij er echt paar waanzinnige dingen bij zitten die de rest niet had (volledige vloerverwarming, badkamer met whirlpool etc) om de prijs te rechtvaardigen. Moeten wel meerdere dingen zijn, die 2 voorbeelden bij elkaar kosten geen 15k als je het zelf doet. Aanzienlijk meer m2 kan bijvoorbeeld ook helpen - maar rijtjeshuis is meestal vrij identiek, dus zal enkel in materiele zaken gezocht moeten worden.

Vandaar dat het erop neer komt hoe belangrijk het is dat ze de woning krijgen. Zijn ze bereid verder te kijken, dan kun je het prima zelf ook hard gaan spelen.
Ik begrijp niet dat jij er van uit gaat dat de gesteld verkoopprijs dik 30k boven de waarde zou zijn.
Dat er normaal gesproken speling is ok, maar 30k op een huis van 230 is wel erg veel hoor.
Ik denk als je reeël bent dat 220 max te betalen is. dan zakken ze evengoed 15k (6.2%).

Bij het bepalen van de verkoopprijs wordt er al naar overige woningen in de buurt gekeken, tenzij het stel wel erg op geld belust is zal de verkoopprijs dus redelijk in de buurt liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 22-02-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
GeeMoney schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:41:
[...]

Ik begrijp niet dat jij er van uit gaat dat de gesteld verkoopprijs dik 30k boven de waarde zou zijn.
Dat er normaal gesproken speling is ok, maar 30k op een huis van 230 is wel erg veel hoor.
Ik denk als je reeël bent dat 220 max te betalen is. dan zakken ze evengoed 15k (6.2%).

Bij het bepalen van de verkoopprijs wordt er al naar overige woningen in de buurt gekeken, tenzij het stel wel erg op geld belust is zal de verkoopprijs dus redelijk in de buurt liggen.
Waar zeg ik dat? Ik zeg dat 210k een goed bod is in deze markt voor 235k vraagprijs, vooral met gemiddelde verkoopprijs van 220k. Dat is 25k verschil, wat na onderhandelen zelfs nog minder wordt.
Eerder wat ook nare man zegt, de 210k lag eigenlijk al wat te hoog in deze markt (beter meer dan 10% eronder te gaan zitten als eerste bod, vooral met dergelijk laag gemiddelde tegenover vraagprijs).

Op zich prima om wat 'hoger' te beginnen, zowel kwa vraagprijs als bod, maar dan moet dat zoals ik aangaf wel te verantwoorden zijn . Zo niet, dan is de vraagprijs te hoog en zit er enorm veel lucht in. Ik kan het niet beoordelen, geef enkel aan dat de opgegeven prijzen (gemiddelde/vraagprijs/bod) en reactie erop totaal niet aansluiten op elkaar in de huidige markt op basis van de informatie die is gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
nare man schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 08:49:
[...]

Als dat laatste het geval is dan zou het toch beter zijn dat de verkopend makelaar gewoon even meldt dat het bod van dien aard is dat de verkopers geen aanleiding zien een tegenbod uit te brengen.
Waarom zou dat beter zijn?
Voor zover mij bekend zijn er wat dit betreft geen in steen gebeitelde regels waar koper en verkoper zich aan dienen te houden en kan men zelf bepalen hoe het spel gespeeld wordt.
Als koper zou ik een dergelijk tegenbod meer waarderen dan een botte mededeling dat men geen aanleiding ziet om een tegenbod te doen.
Als er geen tegenbod gedaan wordt heb je geen idee wat de speelruimte is, bij een tegenbod zoals dit lees je meteen tussen de regels door dat er in principe niet heel veel onderhandelingsruimte is.
Een debiel tegenbod doen omdat je 'beledigd' bent door een openingsbod is echt van de zotte, geeft maar weer aan hoe spastisch mensen reageren zodra het om een (in hun ogen) te lage bieding gaat op hun eigen oh zo fantastische stulpje. Ik bedoel, wil je nu verkopen of niet?
Ik kan het met de beste wil van de wereld geen debiel tegenbod noemen eerlijk gezegd.
Als ik de koper was zou ik het zien als een overduidelijk signaal dat er qua prijs niet idioot veel onderhandelingsruimte is.
De vraag die je stelt kan ook anders maar dan in de richting van de koper: Wil je nu kopen of niet?
Met andere woorden, er zijn ook situaties waar het geen prima openingsbod is en zelfs wat aan de lage kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Het probleem is natuurlijk dat het een perceptiekwestie is, dwz. de verkoper vind dat elke 1000 lager pijn doet, en de koper precies andersom.
Het feti dat we nu in onderhandeling zijn geeft aan dat ze wel _willen_. Dat het (wmb) veel lager moet eindigen is duidelijk. Inmiddels denk ik dat dat hem niet wordt (hoewel ik het wel ga uitspelen) en ik zoek maar alvast verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:27:
[...]

Hier kun je prima een woning van 115m2 krijgen voor 165 k, maar dan moet je bereid zijn om te klussen.
Er staat veel te koop in Almere.
Zelf een woning van 100m2 gekocht, voor net geen 160K. in Almere Haven.
Voorzien van: nieuwe dakbedekking, nieuwe eikenhouten vloer, gestucte muren en plafond, overal dubbelglas, grote werkplaats in de achtertuin, nette badkamer.

Even wat gaten vullen en schilderwerk doen, en ik kan er in. Master bedroom is zo goed als klaar op een lik verf na. Twee andere slaapkamers zijn kaal en nog geheel naar smaak in te richten.

Heb bijna een jaar gezocht, veel foto's bekeken. Dit huis stond mij echt aan, en het was ook de eerste woning die ik ging bezichtigen. Paar dagen later een bod gedaan, en na een paar keer over en weer uiteindelijk van de vraagprijs van 169K uitgekomen op 159K.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:27:
[...]

Hmm, zie net door andere reactie van Nyarlathotep pas dat je op mijn post gereageerd had :D :+

We blijven wel in Almere, ja. Ondanks alle negatieve publiciteit van de laatste tijd over de stad voelen wij ons er prima, vooral vanwege de ruimte en het groen dat er om de hoek is. Ook heb ik hier m'n werk en kan ik met het OV snel in omliggende steden zijn (mocht m'n toekomstige baan elders zijn). Ook het feit dat ik hier ondanks visuele handicap door gescheiden infra bijna onbeperkte mobiliteit op de fiets heb is een groot voordeel.

Eigenlijk zouden we maar 1 andere stad weten waar we, ook omdat bijna al onze familie en vrienden op/rond de Veluwe woont, eventueel zouden kunnen wonen. En dat is Amersfoort. Maar m'n vriendin heeft zelf meer met de wat meer Noord-Holland mentaliteit en openheid dan met die in Amersfoort (no offense intended to anyone :P). En m'n beeld van Amersfoort is toch vooral "duur" (behalve misschien in Vathorst of Schothorst).

In een dorp zal ik iig nooit meer willen wonen. Ik ben in een dorp opgegroeid en vanwege visuele handicap ook zeer beschermd (ik was dan ook werkelijk altijd afhankelijk van ouders/anderen/taxi voor m'n mobiliteit). Vre-se-lijk. 10 jaar lang met een taxi naar middelbare school en bushalte voor HBO vervoerd. Een intercitystation om de hoek is dus een minimale eis die ik aan een woonomgeving stel :D

@Nyarlathotep Nice dat je in Almere Haven nog zulke woningen hebt kunnen vinden voor die prijs :). Zeker omdat de bouw daar alweer wat ouder is en er vooral aan isolatie e.d. nog wel veel mag gebeuren heb je denk ik wel een goede deal. Maar ook daar weer een beetje het verhaal van een relatief lange reistijd om bij een station te komen (in mijn geval dan).

Wij kijken nu in de Filmwijk. Ideale ligging qua uitvalswegen naar de Veluwe en relatief leuke (voor Almeerse begrippen :X) architectuur. En dat de woningen ook qua isolatie e.d. vrij modern zijn speelt een rol. Een eengezinswoning is een grote wens vanwege een tuin (vriendin met groene vingers). En onderin een appartementencomplex voor een tuin lijkt me niks....

[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 23-02-2012 00:12 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Xanaroth
qadn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:33:
Het probleem is natuurlijk dat het een perceptiekwestie is, dwz. de verkoper vind dat elke 1000 lager pijn doet, en de koper precies andersom.
Het feti dat we nu in onderhandeling zijn geeft aan dat ze wel _willen_. Dat het (wmb) veel lager moet eindigen is duidelijk. Inmiddels denk ik dat dat hem niet wordt (hoewel ik het wel ga uitspelen) en ik zoek maar alvast verder :)
Altijd goed om niet te hoog in te zetten met verwachtingen. Nu je weet wat je wilt/waar je op inzet (en niet erg vind als het niet doorgaat), zou ik dan ook wat grof erin gaan als reactie erop. Zoals dat je serieus tegenbod verwacht of (zoals hierboven gezegd) net zo dubieus tegenbod doen (verlaging naar 208-9k, wedereom 210k of minimale verhoging naar 210,5k).
Misschien ook aangeven waarom je amper/niet verhoogt (zoals kadaster, geen speciale kenmerken/materiele zaken om meerprijs te verantwoorden, dalende markt, het 'aparte' tegenbod).
ninjazx9r98 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:24:

Ik kan het met de beste wil van de wereld geen debiel tegenbod noemen eerlijk gezegd.
Als ik de koper was zou ik het zien als een overduidelijk signaal dat er qua prijs niet idioot veel onderhandelingsruimte is.
De vraag die je stelt kan ook anders maar dan in de richting van de koper: Wil je nu kopen of niet?
Daarvoor is het niet het juiste signaal, zijn veel betere manieren om dat aan te geven zoals te zeggen 'sorry, maar we denken er met dat startbod niet uit te komen' of op andere vriendelijke manier het bod af te wijzen.
Op die manier geef je duidelijka aan dat je wilt onderhandelen maar niet veel.
2k eraf (<1%) geeft hoop signalen af, maar niet wat jij erin lijkt te zien. Vooral in de huidige markt
Met andere woorden, er zijn ook situaties waar het geen prima openingsbod is en zelfs wat aan de lage kant ;)
Yep, zoals aangegeven in de eerdere posts; materiele zaken terwijl de huizen verder identiek zijn. Bij 220k gemiddeld kan 235k nog steeds erg laag zijn (neem marmeren vloeren met vloerverwarming, bubbelbad/jacuzzi, airco..).
Gevolg is dat je weer uitkomt bij het verantwoorden van de prijs tegenover het gemiddelde (waarom is het zo relatief duur) en de vragen hoe graag ze de woning willen hebben. Er lijkt echter tot nu toe niks te zijn dat die prijs verantwoord.
Er wordt aangegeven dat er juist tal alternatieven zijn, want eerder aangeeft dat het een 13-in-dozijn gevalletje is en de houding van de kopers des te vreemder maakt.

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:52:
[...]

Er staat veel te koop in Almere.
Zelf een woning van 100m2 gekocht, voor net geen 160K. in Almere Haven.
Voorzien van: nieuwe dakbedekking, nieuwe eikenhouten vloer, gestucte muren en plafond, overal dubbelglas, grote werkplaats in de achtertuin, nette badkamer.

Even wat gaten vullen en schilderwerk doen, en ik kan er in. Master bedroom is zo goed als klaar op een lik verf na. Twee andere slaapkamers zijn kaal en nog geheel naar smaak in te richten.

Heb bijna een jaar gezocht, veel foto's bekeken. Dit huis stond mij echt aan, en het was ook de eerste woning die ik ging bezichtigen. Paar dagen later een bod gedaan, en na een paar keer over en weer uiteindelijk van de vraagprijs van 169K uitgekomen op 159K.
Klinkt goed! ;) Geniet er van! Grappig dat dit ook je eerste bezichtiging is geweest!
eymey schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 00:04:
[...]

Hmm, zie net door andere reactie van Nyarlathotep pas dat je op mijn post gereageerd had :D :+

We blijven wel in Almere, ja. Ondanks alle negatieve publiciteit van de laatste tijd over de stad voelen wij ons er prima, vooral vanwege de ruimte en het groen dat er om de hoek is. Ook heb ik hier m'n werk en kan ik met het OV snel in omliggende steden zijn (mocht m'n toekomstige baan elders zijn). Ook het feit dat ik hier ondanks visuele handicap door gescheiden infra bijna onbeperkte mobiliteit op de fiets heb is een groot voordeel.
Wat voor negatieve publiciteit (behalve dat het een typische groeikern is en Almere over een echte vrouwengang schijnt te beschikken ;) ? Fijn dat je je ding daar kunt doen.

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

Z___Z schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:10:
[...]

Mag ik vragen hoeveel je uiteindelijk betaald hebt voor dat huis? Ik ben in dezelfde regio in dezelfde prijsklasse een huis aan het zoeken. Wil graag weten wat de onderhandelingsruimte is :)
Dat mag, 227 k.

Chario2 (818126)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nice, lijkt me een mooie prijs voor een mooie woning. Gefeliciteerd met je nieuwe huis.

• eymey
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:04:
[...]

Klinkt goed! ;) Geniet er van! Grappig dat dit ook je eerste bezichtiging is geweest!

[...]

Wat voor negatieve publiciteit (behalve dat het een typische groeikern is en Almere over een echte vrouwengang schijnt te beschikken ;) ? Fijn dat je je ding daar kunt doen.
Met name de "misdaadexplosie" waar GeenStijl en Telegraaf (en de lokale PVV) van spreken. Nou spreken de cijfers qua inbraken en straatroven (vooral onder jongeren onderling) wel voor zich, maar dan meer als in "Almere is nu echt een grote stad en de cijfers liggen nu op het niveau van steden van vergelijkbare grootte zoals Breda en Nijmegen". PVV en Telegraaf doen het nu lijken alsof je hier voor je leven en je spullen moet vrezen :P :')

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:42

Player1S

Probably out in the dark

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:26:
er zit zo'n amerikaans stofzuigsysteem door het gehele huis
lichtelijk offtopic, wat is een Amerikaans Stofzuigsysteem?
Tis inmiddels weer jaren geleden dat ik daar ben geweest maar zo'n systeem zegt mij helemaal niks. :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Niets amerikaans aan op zich ;)

Ik denk dat hij bedoelt dat er een buizen-systeem met een centrale luchtpomp/zuigmotor is en in de muren van de kamers "stopcontacten"* voor je stofzuigslang.

*) In weze maakt de slang daar kortsluiting, waarop de centrale motor gaat werken. Behoorlijk triviaal om aan te leggen mits je de ruimte hebt voor toch wel vrij forse buizen**.

**) vergeleken met een waterleiding ofzo.

Verwijderd

qadn schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:45:
Niets amerikaans aan op zich ;)

Ik denk dat hij bedoelt dat er een buizen-systeem met een centrale luchtpomp/zuigmotor is en in de muren van de kamers "stopcontacten"* voor je stofzuigslang.

*) In weze maakt de slang daar kortsluiting, waarop de centrale motor gaat werken. Behoorlijk triviaal om aan te leggen mits je de ruimte hebt voor toch wel vrij forse buizen**.

**) vergeleken met een waterleiding ofzo.
Best veel amerikaans aan schijnbaar (heb ik niet verzonnen), maar lekker belangrijk, het is inderdaad zo'n systeem door heel je huis heen met in de vloer openingen om een losse slang in de bevestigen.

http://www.galaxie-vac.be/index.php?page=info

Dus je sleept dan niet meer met een stofzuiger door het huis, maar prikt in elke kamer een paar meter lange slang in.
Maar nogmaals, heb dat ding nog nooit gebruikt en volgens mij werkt ie ook niet helemaal. Moet ik nog even nakijken, maar heeft geen prio gehad. Zelf had ik het er overigens nooit ingezet, maar het wellicht weer een mooie selling point als ik m'n huisje ooit weer ga verkopen.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:24:

Dus je sleept dan niet meer met een stofzuiger door het huis, maar prikt in elke kamer een paar meter lange slang in.
Maar sleep je dan niet met een paar meter slang door je huis :?
Bij mijn stofzuiger is het niet de zuiger zelf (die heeft een handig handvat), maar juist die slang die het zo irritant maakt om mee de trap op te gaan. Die blijft áltijd haken achter de trapleuning |:( of door het huis te lopen glazen en ander spul op tafel trekken die slang aan lijkt het wel...

Edit: Mogelijke conclusie kan ook zijn dat ik gewoon niet handig ben met grote slangen ;) :P

[ Voor 7% gewijzigd door Whuzz op 23-02-2012 14:38 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• eymey
Beetje offtopic maar hmmm.... het gebeurt hier echt niet vaak dat ik met de stofzuigerslang iets kapot maak of blijf hangen.

Doet me trouwens weer denken aan een aflevering van "zeg 'ns aaa" van vroeger. Waarin mevr. Dobbelsteen met de stofzuiger de pik van een kunstwerk af stoot :X :D

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:15
Belgie hier, dus een heleboel andere dingen dat in de intropost staat, maar ik dacht: Ik deel het toch even: Ook net een huis gekocht.

3.5 are met garage. 3 slaapkamers, volledig onderkelderd ook en volledig instapklaar. 219.000.
Ik ben uiteindelijk voor de vraagprijs moeten gaan, omdat er die dag (1e dag voor biedingen) al 2 mensen geboden hadden, dus het was ofwel 215k bieden en hopen dat de eigenaar akkoord ging. Of 219k, waardoor de eigenaar akkoord moest gaan (was zijn vraagprijs). De makelaar deed niet aan verder opbieden, dus de keuze was snel gemaakt.

Ondanks niet kunnen afdingen, is het huis toch redelijk goedkoop. Ik heb huizen in de buurt bezocht die maar de helft van de grootte waren en minstens even duur, zonder garage ook nog.

Er is dus niets van werk aan, evt een laagje verf moest de kleur mij tegensteken. Dubbel glas en geisoleerd dak, maar de energiewaarde is toch nog vrij hoog. (alleenstaand huis + verlies via vloer). Nu ja, niets aan te doen, en evt later nog wat isolatiewerken laten uitvoeren, eens ik terug wat geld zal hebben.

Voor de geïnteresseerden: Daar komt nog 5% registratiekosten bij. (dit is 5 of 10%, afhankelijk van het kadastraal inkomen (een soort geschatte netto prijs moest je het huis verhuren)). + ongeveer 5000€ notaris & aktekosten ( + 4000 € schuldsaldoverzekering)

In Belgie wordt kopen enorm gepromoot. Voor de hypothecaire lening bij de bank krijg je via de belastingen jaarlijks zo'n 1400€ terug (beetje afhankelijk van hoeveel je leent etc) per persoon, dus dat helpt ook altijd.

Anyway, ik ben enorm enthousiast! Over een twee-drie maanden kan ik er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 22:29
Mooi, nog een Belg hier, ook ergens tussen compromis en akte in. Lijkt me ook wel een mooie deal, al hangt het er een beetje van af waar je juist gekocht hebt. Wij hebben iets meer betaald, maar dan wel 1000m² grond en dik 200m² bewoonbare oppervlakte (kan volgens mij zelfs naar de 250 neigen, moet nog eens exact narekenen) :9~ Oja, en wat werk eraan (maar niks structureel, geen breekwerken omdat de indeling onbruikbaar is). Meer wanneer we de sleutel hebben :) Nog een maand en dan volledig losgehen :)

Nog even over die belastingteruggave: die 1400€ is enkel de eerste 10 jaar (en idd afhankelijk van in welke belastingsschijf je je aftrek kan realiseren), daarna is het rond de 1000€ per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Haroddin schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:26:
[...]
Nog even over die belastingteruggave: die 1400€ is enkel de eerste 10 jaar (en idd afhankelijk van in welke belastingsschijf je je aftrek kan realiseren), daarna is het rond de 1000€ per persoon.
Even uitgaand van het nieuws dat ik in de nederlandse media gelezen heb, heb je het dan ook over na 2014? Dit is één van de artikelen ik gelezen heb

Ik las eigenlijk overal dat de HRA in België stiekem is afgeschaft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:15
@Harrodin Proficiat, en dat is een mooi stukje grond!

@Kju Het klopt dat dit vanaf 2014 federaal afgeschaft wordt. Wat er dan gebeurt is dat de gewesten (Vlaanderen, Wallonie en Brussel) een alternatief MOGEN voorzien.
Het is echter nog heel onduidelijk wat dit zal worden. Vlaanderen heeft wel al beloofd dat het een alternatief zal uitbouwen, maar het is natuurlijk niet ondenkbaar dat dit minder zal opbrengen dan ervoor.

Er komt dus een alternatief, de vraag is alleen wat, hoeveel en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 22:29
Idd, het is nog afwachten wat we vanaf 2014 mogen verwachten. Het artikel waarnaar gelinkt wordt geeft dit niet volledig weer, het gaat dus om een overhevelen van bevoegdheden (met daar hoogstwaarschijnlijk een vermindering/afschaffing aan gekoppeld).

In sé heb ik het niet meegerekend, wat ik terugkrijg is een leuke extra (dat wel terug het huis ingepompt zal worden), maar ergens steekt het wel mocht Vlaanderen beslissen om niks meer te geven dit effectief overeenkomt met een volledig afschaffen ervan binnen <2j... Niet zo leuk als je dan oudere (40+ is al voldoende) mensen hoort zeggen dat "de staat" een deel van hun huis betaald heeft (en meestal >20% if not more...). Tja, dat krijg je met een waalse socialist aan het roer... Maar dit hoort hier niet thuis, dus hier laat ik 't bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Haroddin schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:25:
Tja, dat krijg je met een waalse socialist aan het roer... Maar dit hoort hier niet thuis, dus hier laat ik 't bij :)
Lol (mijn buurman is een vlaamse expat, ik hoor het wel vaker ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Nou, ga deze maand me ook maar eens oriënteren op een huisje, allereerst de hypotheek.
Nu begrijp ik dat je spaargeld ook mee telt voor hoogte van je maximale hypotheek, iemand een idee met wat voor hoeveelheid/percentage dat omhoog gaat of zitten daar teveel variabelen aan? Ga er wel mee bij wat hypotheekwinkels langs, maar het is fijn iets van basis te hebben om de shops mee te vergelijken.

Heb laatst ook een en ander gelezen over je hypotheek te verhogen met inleggen van spaargeld. Zo zou je 10k spaargeld inleggen = 10k hogere hypotheek (150k hypotheek wordt dan 160k hypotheek met direct 10k gestort op tegenhangende spaarrekenin; de bank 'leent' nog steeds 150k effectief). Echter met vrijwel gelijke lasten door direct die 10k af te lossen; totaal besteedbaar vermogen voor woning blijft hetzelfde en maandelijkse lasten ook. Maar een groter rentedeel (gaat over 160k ipv 150k) dus meer HRA, waardoor je per maand meer te besteden hebt/over houd. Weet iemand wat meer inhoudelijk af van dergelijke constructies, hoe dat werkt en wat eisen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
McVirusS schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:00:
[...]

Aflossen zet niet echt zoden aan de dijk, inleggen in spaarhypotheek op zich wat meer (maar nog niet echt heel rendabel ten opzichte van inleg).

Bij 5% rente levert 10k aflossen ongeveer 30 euro netto per maand op (bij 42% HRA, netto dus 3,6% rendement, als je 52% schaalt haalt is rendement kleiner). Inleggen in spaarpot levert ongeveer dubbele op (dus 7,2% rendement) en kan wel interessant zijn als je echt veel spaargeld hebt/houdt (dan hoef je namelijk geen 1,2% vermogensrendementsheffing te betalen).
Bedoel je met spaarpot een spaarhypotheek? Die brengt natuurlijk ook weer andere nadelen met zich mee.

Wel of niet aflossen ligt heel erg aan je hypotheekrente en je inkomensbelasting bij 52% HRA en 4,5% rente zou ik niet gaan aflossen nee.

Vraag van mijn kant, is deze situatie mogelijk?:

Woning kosten ( als voorbeeld)
250.000
hypotheek bank 5% : 100.000
Lening ouders 5.5% : 80.000
Eigen geld: 70.000

Kan ik nu nog zowel de rente op de hypotheek vd bank als de rente op de onderhandse lening van mijn ouders gebruiken voor de HRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:27
Waarom zouden je ouders in godsnaam meer rente rekenen dan een BANK doet??

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31
EvaluationCopy schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:36:
Maakt niet uit toch? Misschien schenken ze rente wel terug en je hebt meer aftrek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Jawel, rente moet marktconform zijn. Anders wordt de fiscus boos ;)

In ander nieuws, reactie op onze reactie ("dat is geen echt tegenbod, doe eens een echt bod" (maar dan aardiger gezecht)) van dat ze naar hun financiele positie moeten kijken.
Wat één gemiep zeg, en wat een onzin.

Wel ondertussen een nieuw huis op de markt dat ook bijna precies is wat we zoeken, morgen eens een bezichtiging regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
StephaN900 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:43:
[...]

Bedoel je met spaarpot een spaarhypotheek? Die brengt natuurlijk ook weer andere nadelen met zich mee.

Wel of niet aflossen ligt heel erg aan je hypotheekrente en je inkomensbelasting bij 52% HRA en 4,5% rente zou ik niet gaan aflossen nee.
Het is niet aflossen, het is meer je eigen geld lenen. Dus de bank 'leent' jou je eigen geld, waardoor je geld gewoon je huis in gaat maar je er nog HRA over krijgt; je krijgt beter rendement over je spaargeld (belasting ziet hogere hypotheek met dezelfde rente, dus meer HRA).

Dus voor 160k woning leen je 150k en 10k stop je in de woning tegen voor 160k woning leen je 160k en 10k stop je in de spaarrekening. Beide kosten jou evenveel eigend geld (10k) en de bank leent je evenveel (150k) maar je krijgt nu HRA over je eigen vermogen omdat de belasting rente ziet over 160k ziet ipv 150k.
EvaluationCopy schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:36:
Bij marktconforme rente krijg je er gewoon HRA over, en je ouders mogen elk jaar ook belastingvrij geld schenken (tot bepaald maximum, dus bijvoorbeeld de rente die je betaald weer terugschenken) waardoor je netto op 0% rente uit kan komen.

Op die manier hoef je dan geen belasting te betalen over het geld dat je ouders je geven, wat wel geld bij een grote schenking.

[ Voor 45% gewijzigd door Xanaroth op 24-02-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
@ qadn Ik mag toch aannemen dat als ze het moeten verkopen onder de waarde van de hypotheek en dat niet kunnen, dat een makelaar ze daar toch wel op gewezen heeft.

@ ouders+rente-verhaal: geniaal :)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

EvaluationCopy schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:17:
@ qadn Ik mag toch aannemen dat als ze het moeten verkopen onder de waarde van de hypotheek en dat niet kunnen, dat een makelaar ze daar toch wel op gewezen heeft.
Mjah inderdaad. Mijn punt is vooral dat mensen toch echt wel weten hoe hun financieën eruit zien.
Kan ook zijn dat ze gehoopt hadden op meer interesse en hogere prijzen, maar dan nog hoor je je eigen grens te kennen als je iets verkoopt, of het nu een fiets is of een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hier toch ook maar even een iets uitgebreider verhaal over ons avontuur om een huis te gaan kopen. Zoals al eerder hier gepost zijn m'n vriendin en ik op zoek naar een woning in een specifieke wijk in Almere. Het is een populaire wijk, dus er staan relatief minder eengezinswoningen (lees: woningen met een leuke tuin) te koop dan in andere delen.

We hebben al sinds even voor kerst interesse voor een bepaalde woning. Deze hebben we reeds 2x bezichtigd en we hebben er ook al zelfstandig een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren. We hadden sowieso al vrij snel in de gaten dat er in dit huis nog best wel een klus uitdaging ligt en in het bouwkundig rapport staat ook ongeveer 8k aan zaken die de aandacht verdienen. Grote twijfelpunten voor ons zijn de gedateerde (nog maar net voldoende) badkamer en de vage manier waarop de huidige eigenaar de keuken wat heeft vergroot (wat het bijna ondoenlijk maakt om een normale simpele L-vormige keuken te plaatsen. Ook twee slaapkamers aan de tuinkant heeft hij samen gevoegd door een soort toogje in de wand (niet mijn smaak). De woning is wel over de gehele begane grond voorzien van vloerverwarming (als hoofdverwarming) met ook flink wat groepen.

Woning staat inmiddels meer dan een jaar te koop en is ooit in de markt gezet voor 179k (veel te hoog, vond ook de verkopend makelaar). Naar ons is een vraagprijs van 169k gecommuniceerd. Er is iig dus veel zelf geprutst aan de woning. Echte bouwkundige veranderingen zijn best netjes gedaan, maar aan de radiatoren en de elektra boven zijn dusdanige wijzigingen gedaan dat ik (en de bouwkundige) deze niet vertrouw. Bottomline: Er moet aan deze woning veel gebeuren en wij hadden dan ook geen idee meer wat nou een reeel bod zou kunnen zijn.

2 weken terug zijn we daarom maar naar een aankoopmakelaar gegaan die met vaste courtage werkt en verder no cure no pay. Het leek wel alsof we precies bij haar terecht moesten komen en op het juiste tijdstip, want ze was toevallig net sinds een uur op de hoogte van een ander huis in dezelfde straat dat ook op de markt zou komen bij een conculega-makelaar. Zelfde architectuur maar wel met andere ligging (tuin op noordwesten, wat wij op zich wel interessant vinden), naar zeggen van verkopend makelaar goed onderhouden maar wel tegen een wat forsere vraagprijs (179k, meer dan wat ik in gedachten had om te gaan kopen).

Anyway, samen met de aankoopmakelaar beide huizen nog een keer bezichtigd en we kwamen er al snel achter dat "huis 2" eigenlijk veel beter bij ons past: Vloer op begane grond past veel meer bij onze smaak, zeer praktisch en relatief luxe ingerichte badkamer (hoeft komende 10 jaar niets meer aan te gebeuren op wat klein onderhoud na) en een keuken die veel makkelijker opnieuw in te richten is (wat wel moet gebeuren, want huidige keuken voldoet niet aan onze smaak en biedt geen plaats voor onze eigen inbouw-inductieplaat en onderbouw-vaatwasser die we mee willen nemen). Verder moet bij dit huis wel de mechanische ventilatie in volle glorie hersteld worden want alles zit er wel maar wordt niet gebruikt/box stuk.

Anyway, afgelopen week nog een keer bij "huis 2" wezen kijken en eigenlijk vrij overtuigd dat we dit huis wel gaan willen: De stijl en uiterlijk van de huizen in de straat (allemaal hetzelfde, dat wel) bevalt ons wel en de buurt ligt voor ons qua lokatie ook ideaal en komt verder als kinderrijk en rustig over.

Maar goed, nu het dilemma: De verkopend makelaar van "huis 1" werd erg nerveus toen we hem het waarschijnlijk ' slechte nieuws' vertelden. Of iig dat zij nu toch echt wel 2e keus zijn. Hij was naar mijn idee haast TE open over de situatie van de verkoper die, naar nu blijkt, met z'n hypotheek zwaar onder water staat (hij is zelf al ge-emigreerd). Eigenlijk hadden ze al hun hoop inmiddels, ook door onze interesse, al een beetje op ons gevestigd. Het huis heeft de afgelopen maanden niet meer op een website of op Funda gestaan omdat de makelaar bij een ander makelaarskantoor is begonnen en het huis in zijn eigen portefuille mee mocht nemen van het oorspronkelijke makelaarskantoor en ze dus op een koop door ons hoopten.

Maar ja, toen kwam er dus concurrentie. De verkopend makelaar van "huis 1" heeft nu uit zichzelf (na overleg met de eigenaar) een bod aan ons gedaan om het over te kunnen kopen voor 152k (niet meer onderhandelbaar). Maar dan moeten we wel voor 1 maart beslissen 8)7.

Het klinkt natuurlijk als een zeer aantrekkelijk bod, zeker als je ziet wat de huizen in de buurt nu dus kosten. Aan de andere kant: Het neemt niet weg dat er nog steeds enorm veel aan verklust moet worden, wat de uiteindelijke financiering voor ons toch alweer in de hogere regionen van de 160k zal brengen.

In "huis 2" verwacht onze aankoopmakelaar ook nog voldoende onderhandelingsruimte en de weinige veranderingen die we daar aan willen doen kunnen we met spaargeld opvangen. Verder is dat huis geschikt om vrij snel na overdracht te betrekken (om de huur op onze huidige woning op te kunnen zeggen). Aan "huis 1" moet zo veel gebeuren dat we dat willen mee financieren in de hypotheek en waarschijnlijk langer onze huidige woning aan willen houden. Bovendien zijn wij gewoon geen handige klussers en moeten we dus ook een proces in om die klussen uit te besteden.

Tsja.... dilemma dus. Aan de ene kant voel ik me nu dus 'schuldig' dat we "huis 1" zo lang aan het lijntje hebben gehouden. Aan de andere kant heb ik zoiets van "wij hebben nergens een officiele optie genomen, jullie hebben er zelf voor gekozen om te bezuinigen door het huis niet bij Funda aan te melden en op ons te wachten, er iemand in te laten wonen die er een rommel van maakt en om een huis in de markt te zetten met een veel te hoge prijs voor een huis waar nog zo veel aan moet gebeuren". Vooral nu achteraf blijkt dat de eigenaar een executieverkoop boven het hoofd hangt vraag ik me dan ook af waarom ze het niet gewoon al eerder scherp in de markt hadden gezet of dat aan ons gecommuniceerd.

We zijn dus toch voornemens om gewoon voor "huis 2" te gaan. Als we op de door ons gewenste prijs uit gaan komen lenen we dan wel ongeveer 10k meer dan wanneer we "huis 1" zouden kopen en verbouwen, maar we 'kopen' er wel een huis voor terug dat out of the box al een stuk beter naar onze smaak is en waar veel minder aan hoeft te gebeuren.

En die deadline van 1 maart om te beslissen over "Huis 1" snap ik ook wel, maar aan de andere kant: Mocht "huis 2" uiteindelijk niets worden en "huis 1" is er nog en we besluiten toch de sprong te wagen en direct een serieus bod te doen, waarom zouden ze dan niet alsnog aan ons verkopen? :P

En bovendien: We willen dus eigenlijk gewoon geen 'klushuis' . Schilderen, ander vloertje boven en eventueel een simpele andere keuken willen we nog wel aan beginnen maar verder dus eigenlijk gewoon niet. Het is alleen dat we verliefd waren geworden op de straat, lokatie en het type huis :). Zelfs al wordt "huis 2" uiteindelijk niets omdat we er bv. niet uit komen, dan is het sowieso de vraag of we daarna alsnog voor huis 1 zouden moeten gaan. Denk het niet, we HOEVEN ook nog niet weg van waar we nu zitten....... en er zullen vast nog wel meer huizen komen.

Wat dit verhaal ons in ieder geval wel leert is dat, als je eenmaal verliefd wordt op een huis of een buurt en zeker als je de 'luxe' van keuze krijgt, dit ook erg vermoeiend en frustrerend kan zijn. Zeker omdat het nu juist een mooi moment is om te kopen vanwege de lage overdrachtsbelasting....

Iig ook nog maar eens de mening van de aankoopmakelaar afwachten.... :)

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 25-02-2012 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Myrdreon schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:50:
[...]

Het is niet aflossen, het is meer je eigen geld lenen. Dus de bank 'leent' jou je eigen geld, waardoor je geld gewoon je huis in gaat maar je er nog HRA over krijgt; je krijgt beter rendement over je spaargeld (belasting ziet hogere hypotheek met dezelfde rente, dus meer HRA).

Dus voor 160k woning leen je 150k en 10k stop je in de woning tegen voor 160k woning leen je 160k en 10k stop je in de spaarrekening. Beide kosten jou evenveel eigend geld (10k) en de bank leent je evenveel (150k) maar je krijgt nu HRA over je eigen vermogen omdat de belasting rente ziet over 160k ziet ipv 150k.

[...]

Bij marktconforme rente krijg je er gewoon HRA over, en je ouders mogen elk jaar ook belastingvrij geld schenken (tot bepaald maximum, dus bijvoorbeeld de rente die je betaald weer terugschenken) waardoor je netto op 0% rente uit kan komen.

Op die manier hoef je dan geen belasting te betalen over het geld dat je ouders je geven, wat wel geld bij een grote schenking.
Oh dat klinkt heel erg goed, dus in principe zou ik mijn eigen geld in mijn geval weer aan mij uit kunnen laten lenen door de bank zonder er rente over te betalen, maar wel HRA trekken. Het enige nadeel lijkt mij dan dat je er geen beschikking over hebt?

En wat betreft de lening van ouders, ja je moet wel marktconform zitten in verband met de HRA en je ouders kunnen je dan weer max jaarlijks terugschenken van 5030.

Dus stel ze lenen je 150.000 tegen 5% = 7500 - +-40% HRA = 4500 jaarlijks, schenking eraf en je houd geld over. Oftewel jouw ouders betalen een beetje en de belastingdienst betaald gezellig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Wat je in ieder geval kan doen is wachten tot 1 maart en misschien wordt er iemand nerveus en gaat de prijs nog verder omlaag ;).

Tot die tijd voor jezelf bepalen welke van de 2 huizen je liever hebt; 1 of 2. Is het 1, dan kan je op 1 maart zo tussen 2 en 4 uur nog een tegenbod plaatsen van 140-145k 'moeilijk moelijk, willen het heel graag maar gewoon teveel klussen' of de executieveiling afwachten en daar zelf bij gaan meebieden. Dan heb je kans dat de zwaardere jongens het bij 100-120k voor gezien houden en je het nog aanzienlijk goedkoper meekrijgt.
Let daarbij wel op dat bij normale koop je bescherming hebt (zoals verborgen gebreken, financiering niet rond kunnen krijgen etc) en bij executieveilig het een 'what you see is what you get' is en je dezelfde dag nog moet betalen.

Is het 2, dan negeer je nummer 1 (tenzij ze natuurlijk nog verder zakken met hun bod) en ga je met nr2 in onderhandeling.

Het klinkt alsof, kwa woning zelf, je liever toch 'huis 1' hebt maar de hoge prijs en kluswerk je afschrikt. Zou dan zeggen wacht tot 1 maart (veiling blijft riskant, vooral omdat je dan geen van de normale koopbescherming meer hebt gezien het vele doe-het-zelf werk) en gooi er dan nog een lager tegenbod is. Ze zijn als tot 152k gezakt, zitten diep in de prut, best kans dat je daar nog paar duizend vanaf krijgt en misschien nog rond 145-150k kunt eindigen.
Zeg je komt tot 149k, dan is het 31k (overdrachtsbelasting etc is ook lager) minder dan 'huis2', 23k als je de reparaties meeneemt. Dan zul je waanzinnig goed bij 'huis2' moeten onderhandelen (zo'n 13% eraf) om op eenzelfde prijsniveau uit te komen, zelfs als je al dat kluswerk en extra huurkosten meerekent.
Bovendien is zo'n afgewerkt huis dat nog net op de markt staat een groter risico in de vorm van potentiele kapers en minder verkoopdruk wat de kans op een grote sprong in onderhandeling klein maakt.

[ Voor 75% gewijzigd door Xanaroth op 25-02-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:42
Huis kopen is oorlog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Volgens mij kun je nu heel koel blijven. Hij wil de woning aan jou erg graag verkopen, terwijl jij twijfelt. Jij bent dus in een sterkere positie. Die 1 maart 'deadline' kan dus de prullenbak in. Ik zou (als hij echt graag wil verkopen) gerust nog een lager bod (5-10K) er tegenover zetten, en zeggen dat die ook tot 1 maart geldt. Want met de poster hierboven: huizen kopen is oorlog. ;)

Ben mij zelf ook aan het oriënteren op de huizenmarkt. Ik krijg binnenkort een vast contract, heb het e.e.a. aan spaargeld en wil halverwege 2013 een huis betrekken. Nu is de tijd om voor nieuwbouwlocaties daar keuzes voor te maken. Nu rustig oriënteren, waarschijnlijk ga ik in de zomer eens een gesprek aan met een hypotheekverstrekker en in het najaar/begin volgend jaar kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Krisp op 25-02-2012 14:08 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Heeft iemand ervaring met de Startersrenteregeling?

Groot nadeel is natuurlijk dat je beperkt bent tot het kiezen uit maar twee hypotheekverstrekkers, FBTO en Obvion. Zitten er nog andere addertjes onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Ja, alleen oud-woningcorporatie huizen. De vraag is of je dat wilt.

En na 30 jaar krijg je spontaan een flinke rekening.
Als we uitgaan van hypotheek van 200.000 en een rente van 5%.
Dan betaald de woningbouw 1% rente voor de eerste 10 jaar.
Dat is 20.000 euro.

Die 20.000 euro moet je ophoesten na 30 jaar, of zodra je de woning verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Oké bedankt, als het om alleen oud-woningcorporatie huizen gaat dan is het voor mij bij voorbaat al niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Stond vrij groot op de eerste pagina van de website die ik las ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Ja, ik zie dit wel staan:
De Starters Renteregeling is alléén van toepassing op koopwoningen, die door één van de aangesloten woningcorporaties worden aangeboden. De woningcorporatie bepaalt welke woningen onder de regeling vallen.
Maar als ik dan naar de websites van enkele van de aangesloten woningcorporaties ga dan staan daar ook nieuwbouwprojecten tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Door de woningcorporaties gebouwd neem ik aan.
Daarvan is een deel voor koop en een veel groter deel voor huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Myrdreon en Krisp: Thanx voor jullie visie. Om de grote lap nog even goed samen te vatten: "Huis 1" is nu dus van 169k naar 152k (minus 3k tegemoetkoming) maar moet dus erg veel aan gebeuren. "Huis 2" heeft nu nog een ietwat hoge prijs maar kunnen we in principe, met aanpassingen aan keuken, zo in.

We hadden inderdaad eerder serieus de intentie om voor "huis 1" te gaan, daarom waren we er al zo lang mee bezig. We schrokken dus alleen wel wat van het bouwkundige rapport en later ook voor nog wat andere (voor ons nadelige) gebreken waar de aankoopmakelaar onze ogen voor had geopend.

Zeker toen dus ook "huis 2" op te markt kwam. Op dit moment willen we dus sowieso eigenlijk liever "huis 2" omdat bij dat huis alleen maar iets aan de keuken en de mechanische ventilatie hoeft te gebeuren en verder het gebruikelijke gebeuren als "in eigen kleuren schilderen/behangen", etc.

Het is natuurlijk inderdaad wel zo dat huis 1 nu echt zeer aantrekkelijk geprijst is... en dat je daarvoor echt nog een hoop kan verbouwen om dan nog relatief goedkoop uit te komen.

Maar goed, ik heb het er ook nog even goed met m'n vriendin over gehad. En zij ziet een huis waar nog zo veel aan moet gebeuren (ookal kun je de grootste klussen/reparaties door een aannemer laten coordineren) toch echt niet zitten. Dus tsja, met mijn twijfels erbij houdt het dan dus eigenlijk gewoon op voor huis 1 ;). Die 10k die ik in mijn eerdere post noemde was ook een grove schatting, gebaseerd op reparaties. Maar daar hoort dan ook nog een flinke badkamerrenovatie bij (die we zullen moeten laten doen) dus het kan ook zo 15k worden. En ons doel is ook niet per se om met huis 2 even goedkoop uit te komen als huis 1 + reparaties/renovaties :).

Dus het wordt toch vrijwel zeker dat we dan voor huis 2 gaan, mits de verkopers hier ongeveer 10k mee willen zakken tot 169k. Dit is een bedrag wat we kunnen (en willen) financieren en wat, hogere belastingen en opstalverzekering niet mee gerekend, dus netto hypotheeklast, ongeveer overeen komt met onze huidige huur.

Dat wordt dus werk aan de winkel voor onze aankoopmakelaar. En jammer voor huis 1. En jammer voor ons als huis 2 niet omlaag kan/wil of anderszins mislukt :). Wij hebben dan weer de 'luxe' dat we qua huidige woonruimte niet op een schopstoel zitten :P (anders dan de redenen die we zelf hebben qua woonwensen).

Het risico is inderdaad zeer aanwezig dat huis 2 de gok wil nemen om boven de 170k te blijven en om op meerdere potentiele kopers te wachten. Aan de andere kant, eerdere woningen met een vergelijkbaar afwerkingsniveau als huis 2 in deze straat hebben ook al gauw een jaar te koop gestaan in het recente verleden. Plus dat het natuurlijk ook afhangt van de financiele buffer die beide echtscheidings-partners nu nog zouden hebben om langer op verdere kopers te wachten :)

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 26-02-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Goede keuze. Voor onderhandelingsruimte van huis 2 kun je de onderhandelde prijs van huis 1 weer gebruiken. Daar worden de verkopers van huis 2 namelijk ook zenuwachtig van. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ook nog nagedacht wat je doet als huis1, bijvoorbeeld, met een nog lagere prijs komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dan zouden we het denk ik, met onze huidige inzichten die we een paar maanden terug nog niet hadden, denk ik nog steeds niet doen.

Zelf vind ik zo'n lage prijs absoluut aantrekkelijk maar als ik zelf al redelijk op zie tegen grotere klusprojecten en m'n vriendin al helemaal allergisch reageert op zo'n vooruitzicht (en er dus niemand is die me over de streep trekt, eerder er vanaf duwt), dan houdt het gewoon aardig op.

Het is alleen jammer voor de verkoper van huis 1 dat we in het begin nog te enthousiast waren om dat inzicht niet al eerder te krijgen.

Als ik nou super handig was met zelf klussen, zolderkamers bouwen, badkamers renoveren, cv-leidingen en muren weer in originele staat herstellen, etc. of zo'n persoon in de familie had, dan was het waarschijnlijk nog een ander verhaal geweest. Maar nu zijn we gewoon te 'bang' om een huis te kopen (wat we sowieso nog nooit gedaan hebben) en waarbij we dan nog zulke grote dingen moeten laten doen door aannemers (waar we ook geen positief beeld meer van hebben). Als het allemaal heel erg tegen valt hebben we ons eerste koophuis waarvoor we meteen al in de stress moeten zitten.

Bovendien is voor m'n vriendin een tuin op het zuid-oosten (wat huis 1 heeft) nu ineens een te groot en zwaar wegend nadeel 8)7. Dit alles trouwens als extra ontwikkeling sinds ik m'n eerste verhaal gepost had :). En ze had nog een ander goed punt (waar ze blijkbaar dus zelf ook 'blind' voor is geweest :P ) en dat was dat we eigenlijk niet naar klushuizen of zuid-gerichte tuinen zouden zoeken.

Beginner zijn op een markt met zo'n enorme keus aan woningen is gewoon iritant, zeker met onervaren typjes zoals wij :X

[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 27-02-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:46
Situatie: Ik ben van plan om de pijs van mijn appartement te verlagen van rond de 150.000 euro naar 139500. In onze buurt zijn er nog al wat appartementen te koop. Ik wil verlagen omdat we dan vergeleken met in de buurt liggende appartementen veel gunstiger zijn qua prijs/kwaliteit.

Mijn makelaar raad dit echter af omdat hij dan verwacht dat de verkoop zo rond de 127000 a 130000 komt te liggen. Ik verwacht zelf mede door recente verkopen dat de verkoop prijs zo rond de 135000 zal liggen. In mijn geval kan er dus alleen maar zo'n 4500 euro vanaf.

De makelaar geeft aan dat kopers in deze tijd er standaard veel af willen hebben om dat het nou eenmaal een 'kopers tijd' is. Dus standaard: vraaprijs - 10%, anders vinden ze dat ze het niet goed gedaan hebben.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:11

AJM

knackje schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:41:
Situatie: Ik ben van plan om de pijs van mijn appartement te verlagen van rond de 150.000 euro naar 139500. In onze buurt zijn er nog al wat appartementen te koop. Ik wil verlagen omdat we dan vergeleken met in de buurt liggende appartementen veel gunstiger zijn qua prijs/kwaliteit.

Mijn makelaar raad dit echter af omdat hij dan verwacht dat de verkoop zo rond de 127000 a 130000 komt te liggen. Ik verwacht zelf mede door recente verkopen dat de verkoop prijs zo rond de 135000 zal liggen. In mijn geval kan er dus alleen maar zo'n 4500 euro vanaf.

De makelaar geeft aan dat kopers in deze tijd er standaard veel af willen hebben om dat het nou eenmaal een 'kopers tijd' is. Dus standaard: vraaprijs - 10%, anders vinden ze dat ze het niet goed gedaan hebben.

In het geval van de recente verkopen a 135.000 wat je zelf aangeeft, lijkt het punt van de makelaar wel te kloppen: 150.000 - 10% = 135.000

Als je jouw appartement snel(ler) wilt verkopen zou je de prijs kunnen verlagen, dan valt die misschien meer op tussen al het aanbod in jullie buurt. Ik zou zelf niet van 150.000 naar 139.500 gaan, maar dan eerder naar 145.000 of 144.500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is me iets niet helemaal duidelijk...
Kan iemand mij het voordeel uitleggen om via een zaak als De Hypotheker te gaan praten, ipv zelf naar bijvoorbeeld de ING/Rabo te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
AJM schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:53:
[...]

In het geval van de recente verkopen a 135.000 wat je zelf aangeeft, lijkt het punt van de makelaar wel te kloppen: 150.000 - 10% = 135.000

Als je jouw appartement snel(ler) wilt verkopen zou je de prijs kunnen verlagen, dan valt die misschien meer op tussen al het aanbod in jullie buurt. Ik zou zelf niet van 150.000 naar 139.500 gaan, maar dan eerder naar 145.000 of 144.500.
Bedankt voor je reactie. Ik zelf heb ook eerst gedacht om met een lager bedrag te verlagen. Alleen dan blijf ik in die grote pool van huizen zitten. Dus dan kan ik nog beter op 150.000 blijven zitten vond ik. Op mij te onderscheiden wilde ik dus juist naar die lagere prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:55:
Kan iemand mij het voordeel uitleggen om via een zaak als De Hypotheker te gaan praten, ipv zelf naar bijvoorbeeld de ING/Rabo te stappen?
Het voordeel is dat een dergelijke tussenpersoon "Onafhankelijk" is en bij meerdere partijen kan winkelen om het beste product voor je te regelen. Als je naar de ING/Rabo gaat zullen ze natuurlijk alleen eigen producten aanbieden.

Het nadeel is dat dat natuurlijk geld kost, en dat je nog steeds zelf alert moet zijn om te kijken of hetgeen de hypotheker wel op jouw gewenste product uitkomt. Zeker vroeger speelde er een groot deel provisie mee in het advies van dergelijke adviseurs.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16
Woy schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:03:
[...]

Het voordeel is dat een dergelijke tussenpersoon "Onafhankelijk" is en bij meerdere partijen kan winkelen om het beste product voor je te regelen. Als je naar de ING/Rabo gaat zullen ze natuurlijk alleen eigen producten aanbieden.

Het nadeel is dat dat natuurlijk geld kost, en dat je nog steeds zelf alert moet zijn om te kijken of hetgeen de hypotheker wel op jouw gewenste product uitkomt. Zeker vroeger speelde er een groot deel provisie mee in het advies van dergelijke adviseurs.
Je kan inderdaad zo in een keer bij meerdere partijen shoppen. Een adviseur moet tegenwoordig vermelden wat hij aan een bepaald product verdient dus dat is wel wat transparanter geworden. Let wel op dat de rabobank niet heel veel buiten hunzelf om wordt aangeboden.

Of het ook duurder is weet ik niet een bank rekent ook gewoon provisie en als zij meer werk moeten doen zal het ook meer provisie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:55:
Rabobank ---> Rabo hypotheek
ING ---> ING hypotheek
Hypotheker ---> Meer keus uit verschillende banken, vaak lagere rentes te realiseren

Zelf ben ik geen voorstander van de Hypotheker maar van het inschakelen van de kleinere hypotheekadviseurs die vaak via serviceproviders veel meer kunnen bieden dan de Hypotheker. Heel belangrijk: Spreek van te voren een vast bedrag af. Zo koop je echte onafhankelijkheid in, ze zijn dan niet afhankelijk van de provisie (die bij de ene maatschappij mogelijk hoger kan liggen dan bij de andere).
knackje schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:00:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik zelf heb ook eerst gedacht om met een lager bedrag te verlagen. Alleen dan blijf ik in die grote pool van huizen zitten. Dus dan kan ik nog beter op 150.000 blijven zitten vond ik. Op mij te onderscheiden wilde ik dus juist naar die lagere prijs
Als je vraagprijs vergelijkbaar is met de rest van de buurt (wel heel eerlijk tegen jezelf zijn, je makelaar kan je dat ook vertellen) dan heeft het verlagen van de prijs niet veel zin. Dan zou ik je aanraden om liever te investeren in presentatie (goede fotograaf, eyecatcher als eerste foto voor de thumbnail in de Funda resultatenlijst) en creatieve reclame. Kopers kijken momenteel eerst naar de hoeveelheid werk die er in een woning zit. Ongeacht de (hogere) prijs kan het zijn dat een woning meer bezichtigingen trekt als er aantrekkelijke foto's en inrichting te zien zijn, vooral als alles er strak en netjes uitziet. Als je niet opvalt op Funda klikt er niemand, komt er ook niemand bezichtigen...

Met creatieve reclame bedoel ik niet het plaatselijke sufferdje, maar bijvoorbeeld online ads via Google Adwords en/of Facebook. Ik heb momenteel op allebei een campagne lopen voor een verkoper die het voordeel gelukkig wel ziet. De advertentie op Facebook met het kopje "Vijver met tuin" genereert de meeste clicks.

[ Voor 0% gewijzigd door Kju op 27-02-2012 13:13 . Reden: had moeten zijn: GEEN voorstander van hypotheker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
Kju schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:07:
[...]

Als je vraagprijs vergelijkbaar is met de rest van de buurt (wel heel eerlijk tegen jezelf zijn, je makelaar kan je dat ook vertellen) dan heeft het verlagen van de prijs niet veel zin. Dan zou ik je aanraden om liever te investeren in presentatie (goede fotograaf, eyecatcher als eerste foto voor de thumbnail in de Funda resultatenlijst) en creatieve reclame. Kopers kijken momenteel eerst naar de hoeveelheid werk die er in een woning zit. Ongeacht de (hogere) prijs kan het zijn dat een woning meer bezichtigingen trekt als er aantrekkelijke foto's en inrichting te zien zijn, vooral als alles er strak en netjes uitziet. Als je niet opvalt op Funda klikt er niemand, komt er ook niemand bezichtigen...

Met creatieve reclame bedoel ik niet het plaatselijke sufferdje, maar bijvoorbeeld online ads via Google Adwords en/of Facebook. Ik heb momenteel op allebei een campagne lopen voor een verkoper die het voordeel gelukkig wel ziet. De advertentie op Facebook met het kopje "Vijver met tuin" genereert de meeste clicks.
De vraagprijs is juist nu vergelijkbaar met de rest. Vandaar dat ik juist naar de 139500 wilde.... kijkers hebben we ook wel. Tja alleen een koper ontbreekt het aan. We hebben nu al een aantal kijken gehad waarbij we dus op het lijstje staan. Maar toch kiezen ze voor een ander huis. Als de makelaar navraag doet, hebben ze niks op te merken en vinden ze het appertement mooi afgewerkt. Maar ja toch kiezen ze dus voor een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

knackje schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:13:
[...]

De vraagprijs is juist nu vergelijkbaar met de rest. Vandaar dat ik juist naar de 139500 wilde.... kijkers hebben we ook wel. Tja alleen een koper ontbreekt het aan. We hebben nu al een aantal kijken gehad waarbij we dus op het lijstje staan. Maar toch kiezen ze voor een ander huis. Als de makelaar navraag doet, hebben ze niks op te merken en vinden ze het appertement mooi afgewerkt. Maar ja toch kiezen ze dus voor een ander...
Als je wel kijkers krijgt is er niets mis met je vraagprijs en valt je woning blijkbaar wel op... gewoon afwachten zou ik zeggen. Om op je eerdere vraag antwoord te geven: Als je het topic hier leest is het advies "begin te bieden met 20% onder de vraagprijs". Een woning kan hoog of laag geprijsd zijn, je kan niet zomaar zeggen "standaard 20% er onder bieden". Makelaars gaan er in principe van uit dat een woning ca. 8% tot 12% onder de vraagprijs op zal brengen. Over het algemeen klopt dat zo ongeveer wel. Ik geef je makelaar dus wel gelijk in zijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:34

Ik denk dat de makelaar nog van de oude gedachte is; een vraagprijs is altijd bepalend voor de verkoopprijs. Juist jij zit goed; de verkoopprijs wordt bepaald door de "concurrenten" en kopers vinden dat ze goed gedaan hebben als ze menen dat voor die prijs er geen beter huis te krijgen is.

Als jij wilt zorgen dat je opvalt door een lagere prijs te hanteren is dat een prima plan. Een lagere prijs vragen, omdat je toch niet de oorspronkelijke vraagprijs krijgt maakt dat nieuwe vraagprijs realistischer. Denk er dan aan om kopers wakker schudden die nog met de oude gedachte zitten; "moet zeker snel verkopen/waarschijnlijk een scheiding". Wees daarom eerlijk en direct in het eerste contact. De verkoopprijs heb je uiteindelijk zelf in de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door Night-Reveller op 27-02-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik zou gaan voor het advies van de makelaar, of misschien toch ietwat zakken. Anders denk ik dat je er niet uit gaat komen. En wat onderhandelingsruimte praat natuurlijk ook makkelijker.

In ons geval (wij zijn koper) (jaren 30, rijtjeshuis, vraagprijs 235kk, moet nog wat werk gebeuren (niet duur, zo'n 10-15K)) zijn we zojuist maar afgehaakt. Hopelijk krabbelen ze terug.
We hebben 210 geboden als eerste bod, omdat wij denken dat het huis ongeveer 220 waard is (afgaande op staat, werk, verkoopprijs van gelijksoortige woningen in dezelfde buurt, etc.).
Tegenbod was 233K kk.
Hierop hebben wij gereageerd met 215K en de mededeling dat ze de volgende keer een echt bod moeten doen en niet meer moeten prutsen in de marge.

Net het bod gekregen van de verkoopmakelaar van 230K, met zijn excuses omdat hij weet dat we er zo niet uitkomen, maar de verkopende partij wil/kan niet verder zakken.

Helaas, volgende huis dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels zijn we weer wat weken verder.
De onderhandelingen gaan zeer langzaam.
De man die nog in het huis woont wil maar niet van zijn huis af (maar moet dat ivm scheiding).
Het huis staat al meer dan een jaar te koop.

Om onszelf maar in bescherming te nemen hebben we vorige week een eindbod gedaan van 324K (max NHG).
Hiermee doen we een bod wat slechts 6.7% onder de vraagprijs ligt.
Dat lijkt ons de beste prijs die hij überhaupt de komende jaren nog mag verwachten bij een huis in het segment ~350K. Kan me ook niet voorstellen dat hij voor dit verschil het risico neemt met het huis te blijven zitten. Zeker niet met wat er 1 juli allemaal gaat veranderen en aangezien de huizen voorlopig sowieso blijven zakken. Maargoed het is nog altijd zijn huis en hij bepaald natuurlijk. Voor a.s. vrijdag 1700 moet hij ja of nee zeggen. Wij zijn inmiddels alweer naar keuze 2 gaan kijken.

Het is een kopersmarkt. Maar is het nu fout dat elke koper verwacht zomaar -10% te krijgen of is het fout dat veel verkopers nog altijd gewoon de vraagprijs willen :P (RETORISCHE VRAAG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Klinkt ook als een makelaar die niet goed in onderhandelen is.
Makelaar moet een potentiele koper er ook op wijzen dat je al scherp geprijst bent, en er dus weinig van de prijs af kan. Die standaard -10% is ook zo'n fabeltje waarin iedereen blijft geloven. Een prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Ook in deze tijd zijn er huizen die verkocht worden voor vraagprijs min een klein beetje. Ook een kwestie van juist in de markt zetten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 14:25
Ik weet niet of ik in de juiste topic zit maar hierbij mijn vraag.

Is het nog mogelijk wanneer je zelfstandig een huis wilt kopen (1.7 a 1.8ton) met een salaris van 30k op jaarbasis. Wanneer ik de 100 tools heb geprobeerd die op internet te vinden zijn kom ik op maximaal 1.3ton met NGH en 1.5ton zonder NGH.

Voor dat geld heb je amper een appartement met 2 kamers. Dit lijkt mij natuurlijk best krap voor toekomstplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vader heeft deze ochtend een stukje grond gekocht voor 180k: http://www.funda.nl/koop/...d-47433364-driehoekweg-6/ :)

De bedoeling is dat deze grond over een jaar of 5 bebouwd gaat worden. En er een woonboerderij gebouwd wordt met 2 aparte woondelen op de begane grond..

Mijn vader heeft deze grond met eigen middelen betaald en zal ook geen hypotheek of vermogen overhouden om een huis te bouwen hierop.

Nu komt de clou: Ik wil over een jaar of 6-7 toch verhuizen naar een groter huis maar zou het nooit kunnen betalen.
Nu is mijn vader zo vrijgevig om samen met mij iets op te bouwen..

Nu wil hij doormiddel belastingregels mij jaarlijks het maximale schenken en zal over 5-7 jaar alles op mijn naam staan..

Het huis dat we willen bouwen heeft een budget van 250.000 euro. En eerste gesprekken die we hebben gehad lieten zien dat het dan zeer groot en luxe gebouwd kan worden..
We hebben een bouwblok van 250m2 excl schuur die max 400m2 mag zijn.
Deze blokken mogen ook nog tegen elkaar aan liggen en bied eigenlijk ongelimiteerde mogelijkheden op :)

Komende zomer gaan we de huidige woning daar slopen en gaan we met een architect om tafel om een goed ontwerp te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Killertjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:54:

Is het nog mogelijk wanneer je zelfstandig een huis wilt kopen (1.7 a 1.8ton) met een salaris van 30k op jaarbasis. Wanneer ik de 100 tools heb geprobeerd die op internet te vinden zijn kom ik op maximaal 1.3ton met NGH en 1.5ton zonder NGH.

Voor dat geld heb je amper een appartement met 2 kamers. Dit lijkt mij natuurlijk best krap voor toekomstplannen.
Als je 150.000 euro kunt lenen, nee, dan kun je dus geen huis van 180.000 euro kopen !
Tenzij je voldoende spaargeld of vrijgevige ouders achter de hand hebt :)

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:55:
Nu komt de clou: Ik wil over een jaar of 6-7 toch verhuizen naar een groter huis maar zou het nooit kunnen betalen.
Nu is mijn vader zo vrijgevig om samen met mij iets op te bouwen..

Nu wil hij doormiddel belastingregels mij jaarlijks het maximale schenken en zal over 10-15 jaar alles op mijn naam staan..
Als dat het doel is dan is mijn eerste gedachte dat niet hij, maar jij dat huis moet kopen met een lening van je vader inclusief de hele familiebank rimbam. De details moet je voor bij een notaris cq estate planner zijn.

Je verhaal is niet duidelijk of ook het vermogen om het huis zelf te bouwen inmiddels aanwezig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 27-02-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
ZeRoC00L schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:03:
[...]

Als je 150.000 euro kunt lenen, nee, dan kun je dus geen huis van 180.000 euro kopen !
Tenzij je voldoende spaargeld of vrijgevige ouders achter de hand hebt :)
Dat snap ik maar zijn deze tools wel betrouwbaar of wanneer je naar een adviseur gaat dat deze eventjes 30k uit de hoed tovert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Killertjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:07:
[...]

Dat snap ik maar zijn deze tools wel betrouwbaar of wanneer je naar een adviseur gaat dat deze eventjes 30k uit de hoed tovert.
Welcome in the real world. Met één salaris net beneden modaal gaat het, afhankelijk van waar je woont uiteraard, moeilijk worden nog echt een eensgezinswoning te kopen.

Dus maar weer genoegen nemen met minder, daar ga je niet dood van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Yup, een adviseurs kan zo extra geld voor je regelen.
Met 30K per jaar moet je zelfs makkelijk boven de 200K kunnen lenen!
En als iemand zegt tegen je dat het veel te veel is om te lenen dan moet je in zijn gezicht spugen en boos naar iemand anders gaan die het misschien wel gewoon doet zoals het moet!
Je moet altijd meer dan maximaal lenen wat je kan want het zal altijd beter met je gaan!
Dus ook al leen je nu teveel, volgende week kun jij het weer super makkelijk betalen!

Sorry voor mijn botte opmerking, maar dit is nu precies de gedachte/naïviteit waardoor mensen in de shit komen. NEE met 30K kun je max 4.5 keer dat lenen. Dus 150K haal je wellicht niet eens. En al zou je dat kunnen dan zit je aan je aller max. Wat voor problemen denk je jezelf op de nek te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:18:
[...]

Sorry voor mijn botte opmerking, maar dit is nu precies de gedachte/naïviteit waardoor mensen in de shit komen. NEE met 30K kun je max 4.5 keer dat lenen. Dus 150K haal je wellicht niet eens. En al zou je dat kunnen dan zit je aan je aller max. Wat voor problemen denk je jezelf op de nek te halen?
Natuurlijk dat snap ik ook wel. Echter is de markt veel veranderd in vergelijking van 5 jaar geleden. Ik vroeg me gewoon af hoeveel rek er nog in zou zitten. Ik ben ook nog nieuw en ben ook van plan om mijn eerste woning te kopen vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Klein beetje offtopic maar daar denk ik opeen aan: eigenlijk wel raar dat ze naar het brutoloon kijken. 30k of 60k, het laatste is 2x zoveel maar netto natuurlijk bij lange na niet.

@ Killertjuh: misschien dat de markt over 5 jaar zo slecht is dat je voor 130k een leuke starterswoning hebt. Ik zou gewoon lekker wat gaan huren, zorgen voor wat spaargeld en wachten op een mooi huisje tot je ooit gaat samenwonen. Als je single bent en alleen woont ben je toch nooit thuis (eigen ervaring :P ) dus dan hoef je ook niet zo groot te wonen.

@ Predator. Ben benieuwd, ik kan me ook niet voorstellen dat die knakker niet accoord gaat met 324k. Als er al iemand komt die hetzelfde bedrag op tafel wil leggen, laat staan dat er nog iemand overheen gaat. Risico is te groot dat het over een jaar nog maar 310 waard is... Gewoon poot stijf houden, als hij 'nee' zegt gewoon weglopen, dikke kans dat je dan binnen een maand een belletje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
EvaluationCopy schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:29:
Klein beetje offtopic maar daar denk ik opeen aan: eigenlijk wel raar dat ze naar het brutoloon kijken. 30k of 60k, het laatste is 2x zoveel maar netto natuurlijk bij lange na niet.

@ Killertjuh: misschien dat de markt over 5 jaar zo slecht is dat je voor 130k een leuke starterswoning hebt. Ik zou gewoon lekker wat gaan huren, zorgen voor wat spaargeld en wachten op een mooi huisje tot je ooit gaat samenwonen. Als je single bent en alleen woont ben je toch nooit thuis (eigen ervaring :P ) dus dan hoef je ook niet zo groot te wonen.
Dat is natuurlijk ook het probleem en wat ik zeker raar vind in deze markt. Ik kan een huur (appartement) aanschaffen van €700 p.m voor dat geld heb je toch ook makkelijk een koopwoning per maand? Zelf vind ik 700 euro een hoop geld voor wat je krijgt eigenlijk. Als je lager gaat zitten heb je of een bouwval of een appartement met 1 kamer dus ook geen toekomstplannen en daar zit ik een beetje op tegen.

Nou ik ben niet single (wel alleen kostwinnaar) maar ik heb de leeftijd om op me eigen gaan te wonen en zelf vind ik huren zonde van mijn geld. Ik wil graag klussen en huis/appartement naar mijn smaak te maken. Deze optie heb je niet met huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
[...]

Ja, globaal kun je max tussen de 4 en 5 keer je jaarsalaris lenen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:05:
[...]

Als dat het doel is dan is mijn eerste gedachte dat niet hij, maar jij dat huis moet kopen met een lening van je vader inclusief de hele familiebank rimbam. De details moet je voor bij een notaris cq estate planner zijn.

Je verhaal is niet duidelijk of ook het vermogen om het huis zelf te bouwen inmiddels aanwezig is.
Ik ben niet helemaal volledig geweest..
Ik heb op dit moment niet het vermogen om een 2e huis te kopen, mijn huis ben ik nu druk aan het aflossen en ik zal hem "schuldenvrij" kunnen verkopen over 4-5 jaar.

Op dit moment kan ik een hypotheek krijgen van 300.000 euro, mits de situatie niet veranderd zal ik dit tegen die tijd ook nog kunnen lenen.

Wat wij hebben begrepen van de financieel adviseur en ook de notaris, is dat mijn vader jaarlijks zijn maximale schenking mag doen naar mij op papier. na 7-8 jaar zou dit betekenen dat de waarde van de grond mijn eigendom is.
Het is dan een kwestie van naar de notaris om de eigendom ook daadwerkelijk over te schrijven naar mijn naam.
Rond die tijd willen we ook gaan starten met bouwen, en dan zal de grond op mijn naam staan, desnoods betaal ik iets schenkings belasting, maar zal nooit meer zijn dan 2-3000 euro. Zodra de grond op mijn naam staat, start de bouw ook op mijn naam en is alles van mij.

Er zal een overeenkomst gemaakt worden waarin staat dat mijn vader het recht heeft om hier te blijven wonen en ik niet mag verkopen zonder zijn toestemming, dit om problemen te voorkomen.

We hebben het financieel en juridisch door laten lichten en het is volgens iedereen 100% gedekt en legaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killertjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:25:
[...]

Natuurlijk dat snap ik ook wel. Echter is de markt veel veranderd in vergelijking van 5 jaar geleden. Ik vroeg me gewoon af hoeveel rek er nog in zou zitten. Ik ben ook nog nieuw en ben ook van plan om mijn eerste woning te kopen vandaar de vraag.
Het is juist in jouw nadeel veranderd! De regels zijn veel strenger.
En als je alleen kostwinnaar bent ben je nog eens extra kwetsbaar. (buiten extra kans op scheiding om natuurlijk). En zijn genoeg flatjes te koop voor ~100K, dat ligt op dit moment in je straatje.
Maar wanneer je over 5 jaar misschien met je partner samen wil gaan wonen (en mss kinderen) dan moet je weer dat flatje of wat je nu ook te klein koopt weer verkopen. En gezien de markt is dat nu duurder dan horen.
Tuurlijk huren is geld weggeven, maar kopen -op dit moment- wanneer je binnen 5 jaar weer moet verkopen is dat ook. Het beste is nu iets kopen waar je 15-20+ jaar in kunt zitten. Dat kun je beter doen wanneer je ook een partner hebt die verdiend om zo samen iets te kopen, je kunt dan immers meer.

Met je 30K denk ik dat je echt gewoon genoegen moet nemen met minder. Eerder thuis blijven wonen of goedkoop huren en verder gewoon kei hard sparen. Of je koopt iets wat ruim onder je max kunnen zit. Dat is dan niet meer dan een flat. Maar meer verdien jij op dit moment ook niet. Niet iedereen kan een ruim huis kopen. Wonen is een recht, lux wonen is een privilege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Killertjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:38:
[...]

Dat is natuurlijk ook het probleem en wat ik zeker raar vind in deze markt. Ik kan een huur (appartement) aanschaffen van €700 p.m voor dat geld heb je toch ook makkelijk een koopwoning per maand? Zelf vind ik 700 euro een hoop geld voor wat je krijgt eigenlijk. Als je lager gaat zitten heb je of een bouwval of een appartement met 1 kamer dus ook geen toekomstplannen en daar zit ik een beetje op tegen.

Nou ik ben niet single (wel alleen kostwinnaar) maar ik heb de leeftijd om op me eigen gaan te wonen en zelf vind ik huren zonde van mijn geld. Ik wil graag klussen en huis/appartement naar mijn smaak te maken. Deze optie heb je niet met huren.
Als jij 30k per jaar verdient, dan is dat hoogstens 2000-2400 per maand bruto ofzo. Lijkt me sterk dat je dan 700 kan huren. De meeste (particuliere) woningverhuurders hanteren ong. een limiet van 4x de huur op je bruto loon.

Met 30k per jaar zit je in de sociale huurklasse en moet je best iets voor 650 of minder per maand kunnen vinden. Uiteraard met in achtneming van de gebruikelijke wachtlijst in die sector. Tot die tijd zal je dus bij je ouders moeten wonen / een kamer zoeken OF genoegen nemen met iets kopen voor rond 130k.

En dat zal dan niet in Baarn, Hilversum, Amsterdam of Utrecht zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 27-02-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:43:

Wat wij hebben begrepen van de financieel adviseur en ook de notaris, is dat mijn vader jaarlijks zijn maximale schenking mag doen naar mij op papier. na 7-8 jaar zou dit betekenen dat de waarde van de grond mijn eigendom is.
Het is dan een kwestie van naar de notaris om de eigendom ook daadwerkelijk over te schrijven naar mijn naam.
Hoe kun je in 7 a 8 jaar 180k schenken ? Belasting vrije schenking per jaar is 5k, daarnaast mag je eenmalig (tot35 jaar) 50k schenken bij aankoop/verbouwing woning.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvaluationCopy schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:29:
@ Predator. Ben benieuwd, ik kan me ook niet voorstellen dat die knakker niet accoord gaat met 324k. Als er al iemand komt die hetzelfde bedrag op tafel wil leggen, laat staan dat er nog iemand overheen gaat. Risico is te groot dat het over een jaar nog maar 310 waard is... Gewoon poot stijf houden, als hij 'nee' zegt gewoon weglopen, dikke kans dat je dan binnen een maand een belletje krijgt.
Dat is ook onze gedachte. Maar als hij het niet wil verkopen dan gaat het ook niet voor de vraagprijs.
Ons bod is in geval hij toch wil verkopen meer dan heel erg netjes. Ons afwijzen is in mijn ogen ook een groot risico. Maar dat moet hij zelf weten, genoeg huizen voor ons nog.

Het afwachten op een telefoontje van onze aankoopmakelaar blijft echter wel spannend :P
We willen het huis immers ook wel graag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:49:
[...]

En als je alleen kostwinnaar bent ben je nog eens extra kwetsbaar. (buiten extra kans op scheiding om natuurlijk). En zijn genoeg flatjes te koop voor ~100K, dat ligt op dit moment in je straatje.
Maar wanneer je over 5 jaar misschien met je partner samen wil gaan wonen (en mss kinderen) dan moet je weer dat flatje of wat je nu ook te klein koopt weer verkopen. En gezien de markt is dat nu duurder dan horen.
Tuurlijk huren is geld weggeven, maar kopen -op dit moment- wanneer je binnen 5 jaar weer moet verkopen is dat ook. Het beste is nu iets kopen waar je 15-20+ jaar in kunt zitten. Dat kun je beter doen wanneer je ook een partner hebt die verdiend om zo samen iets te kopen, je kunt dan immers meer.

Met je 30K denk ik dat je echt gewoon genoegen moet nemen met minder. Eerder thuis blijven wonen of goedkoop huren en verder gewoon kei hard sparen. Of je koopt iets wat ruim onder je max kunnen zit. Dat is dan niet meer dan een flat. Maar meer verdien jij op dit moment ook niet. Niet iedereen kan een ruim huis kopen. Wonen is een recht, lux wonen is een privilege.
Oke duidelijk. Misschien heb ik dan toch nog 1 vraag. Stel je leent 1.5ton en vraagt aan de gemeente om starterslening(indien dit natuurlijk mogelijk is met max van 30k). Dan kun je wel een leuke woning kopen waar je een langere tijd in blijft zitten.

Door de groei van je salaris en natuurlijk een partner erbij die ook verdient moet dit uiteindelijk(+5jaar) wel haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Maar wanneer je over 5 jaar misschien met je partner samen wil gaan wonen (en mss kinderen) dan moet je weer dat flatje of wat je nu ook te klein koopt weer verkopen.
Zo'n partner staat niet morgen op de stoep, en meestal rollen de kinderen daar ook niet de volgende dag uit. Al weet je het natuurlijk nooit zeker, maar mijn inzet is bijvoorbeeld toch wel een drie-, vierkamerappartement waar ik vijf tot tien jaar kan wonen. Dat heb je inderdaad wel voor anderhalve ton, en dan moet je toch al snel aan tachtig vierkante meter denken. Aardig te doen lijkt me, zo'n kind loopt ook niet direct de voordeur uit.
Het beste is nu iets kopen waar je 15-20+ jaar in kunt zitten.
Het beste misschien wel ja, maar volgens mij (en in ieder geval vóór mij) onmogelijk.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Killertjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:54:

Nooit kijken naar 'zonder NHG', kost je enorm veel geld (hogere rente) en geeft meer risico. Domdomdom. Wat dat andere betreft, daarvoor bestaat 'sparen'. Heb je veel spaargeld dan kun je verantwoord met geld omgaan en is de bank bereid je meer te lenen. Ik kan ruwweg 10% extra hypotheek krijgen door een aardig zakcentje op de rekening, dus als je tijd neemt om te sparen kun je wat meer hypotheek krijgen.

Daarbij kun je dat spaargeld gebruiken om de woning te financieren, waardoor je nog meer geld te besteden hebt. Bovendien blijft je risico relatief laag, omdat je dus niet 104% leent maar bijvoorbeeld 95% (rest doe je zelf) waardoor je dit relatief verantwoord kunt doen.

DISCLAIMER: natuurlijk moet je bij jezelf nagaan hoe je met geld om gaat. Na het kopen van de woning zul je je uitgaven gelijk moeten houden als toen je nog aan het sparen was om opnieuw spaargeld buffer aan te leggen en de extra kosten van hogere hypotheek en duurdere woning te dragen. Oftewel: op eigen risico!
[...]

En als je alleen kostwinnaar bent ben je nog eens extra kwetsbaar. (buiten extra kans op scheiding om natuurlijk).
*zucht*...Hypotheek op 1 salaris hangt af van 1 persoon. Hypotheek op 2 salarissen hangt af van, rara, 2 personen. Juist bij gezamelijk iets kopen ben je extra kwetsbaar omdat 'de helft' maar langdurig ziek hoeft te worden/ontslag/whatever en je al in de problemen kan komen, nog afgezien van relationele problemen etc.
Vandaar ook dat 2e salaris nooit 100% meetelt; om de extra risico's in inkomen af te dekken - niet dat relationele gedoe, de bank gaat ervan uit dat je daar enigzins over na denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Vandaar ook dat 2e salaris nooit 100% meetelt; om de extra risico's in inkomen af te dekken - niet dat relationele gedoe, de bank gaat ervan uit dat je daar enigzins over na denkt.
Dat is dan mooi veranderd sinds 1 januari 2012. Op twee inkomens kun je nu namelijk méér hypotheek krijgen dan beide salarissen afzonderlijk zouden opleveren.

AB > A+B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:06
EvaluationCopy schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:48:
[...]

Dat is dan mooi veranderd sinds 1 januari 2012. Op twee inkomens kun je nu namelijk méér hypotheek krijgen dan beide salarissen afzonderlijk zouden opleveren.

AB > A+B
Is eigenlijk ook logisch, als je met twee man verdiend en één daarvan komt om een of andere reden zonder inkomsten te zitten is de kans groot dat de maandlasten nog wel op te brengen zijn met behulp van de uitkering die diegene dan krijgt.

Als je als alleenstaande opeens een uitkering (of 70% van je salaris) krijgt dan is het effect daarvan veel groter.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

EvaluationCopy schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:48:
[...]

AB > A+B
Nope, mooi niet
Met dank aan de AFM die het Nibud buitenspel zet door de banken te chanteren met boetes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
assje schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:55:
[...]

Is eigenlijk ook logisch, als je met twee man verdiend en één daarvan komt om een of andere reden zonder inkomsten te zitten is de kans groot dat de maandlasten nog wel op te brengen zijn met behulp van de uitkering die diegene dan krijgt.

Als je als alleenstaande opeens een uitkering (of 70% van je salaris) krijgt dan is het effect daarvan veel groter.
Het effect is echter juist bij de stellen groter. Stellen hebben namelijk vaak kids (2,3 stuks dacht ik?) waardoor er juist minder financiele ruimte is door alle bijkomende kosten (eten/drinken/verzorging, verzekeringen, scholing..). Daardoor is er minder buffer in het maandelijkse plaatje waardoor er bij een daling in inkomen sneller het spaargeld aangebroken moet worden.

Daarbij zijn de vaste lasten bij stellen die het maximum lenen vaak vrijwel evenredig hoger vanwege dat het huis groter is (dus alle woonlasten zijn hoger) maar verder alles ook hetzelfde is als singles (beide eigen auto, beide hobby's/sporten etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Daarom gaan wij dus ook per definitie niet het maximale van onze beide salarissen lenen :).

De hypotheek wordt waarschijnlijk wel wat hoger dan wat ik met een 'realistisch' salaris (in de toekomst, als ik ooit zou switchen) in m'n eentje zou mogen lenen. Maar we hebben in ieder geval nog een buffer voor een heel scala aan zaken die ons kan overkomen (los van uit elkaar gaan).

En in een huis van 115 m2 met 4 slaapkamers moeten we echt wel 30 jaar lang uit de voeten kunnen, zelfs als er nog kinderen komen (wat door allerlei omstandigheden niet vanzelfsprekend is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in dezelfde situatie als Killertjuh. Ik heb echter een nieuwbouw appartement op het oog van 139k. Ik verdien net iets meer, zo rond de 32k.

Wel een beetje ontmoedigende berichten hier wat dat betreft. Ik vind het appartement echt heel relaxed, en het is vlakbij m'n werk.

M'n werk is een zekere baan, en elk jaar gewoon een nette loonsverhoging.

Mijn gedachte is dus, dit jaar kan ik misschien net een hypotheek krijgen hiervoor. Dan heb ik het misschien 1 jaar iets krapper.

Als ik namelijk mijn loonsverhoging in acht neem die ik volgend jaar krijg, kan ik makkelijk de hypotheek krijgen die ik nodig heb. Maar dan moet ik een jaar wachten, en dan is het appartement waarschijnlijk weg.

Dilemmas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Kju schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:39:
[...]

Nope, mooi niet
Met dank aan de AFM die het Nibud buitenspel zet door de banken te chanteren met boetes
Zal wel zijn. Ik heb een drietal offertes laten maken die het tegendeel bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 23:06:
Ik zit in dezelfde situatie als Killertjuh. Ik heb echter een nieuwbouw appartement op het oog van 139k. Ik verdien net iets meer, zo rond de 32k.

Wel een beetje ontmoedigende berichten hier wat dat betreft. Ik vind het appartement echt heel relaxed, en het is vlakbij m'n werk.

Mijn gedachte is dus, dit jaar kan ik misschien net een hypotheek krijgen hiervoor. Dan heb ik het misschien 1 jaar iets krapper.

Als ik namelijk mijn loonsverhoging in acht neem die ik volgend jaar krijg, kan ik makkelijk de hypotheek krijgen die ik nodig heb. Maar dan moet ik een jaar wachten, en dan is het appartement waarschijnlijk weg.

Je zal niet krap zitten als je voor een gezonde hypotheek gaat. Daarvoor is de last (na HRA) simpelweg te laag. Geloof dat je dan netto rond 600/maand zit. Dat is zelfs onder de sociale huurgrens, voor referentie.

Tenminste.. dat is als je levensstijl erop ingericht is, als je nu je volledige salaris uitgeeft zonder die lasten dan ga je er inderdaad op achteruit (maar dan kan je ook alleen achteruit gaan, tenzij je iets vind dat gratis is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 23:06:

Killertjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:09:
[...]

Oke duidelijk. Misschien heb ik dan toch nog 1 vraag. Stel je leent 1.5ton en vraagt aan de gemeente om starterslening(indien dit natuurlijk mogelijk is met max van 30k). Dan kun je wel een leuke woning kopen waar je een langere tijd in blijft zitten.

Door de groei van je salaris en natuurlijk een partner erbij die ook verdient moet dit uiteindelijk(+5jaar) wel haalbaar zijn.
Is dit geen optie voor jouw? Deze lening bij de gemeente hoef je pas over 3 jaar terug te betalen rente vrij.
Ik weet niet of het mag maar pak een kleinere hypotheek en vraag dit aan. Wel wat meer zekerheid..

[ Voor 3% gewijzigd door Killertjuh op 28-02-2012 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
CodeCaster schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:26:
[...]

Zo'n partner staat niet morgen op de stoep, en meestal rollen de kinderen daar ook niet de volgende dag uit. Al weet je het natuurlijk nooit zeker, maar mijn inzet is bijvoorbeeld toch wel een drie-, vierkamerappartement waar ik vijf tot tien jaar kan wonen. Dat heb je inderdaad wel voor anderhalve ton, en dan moet je toch al snel aan tachtig vierkante meter denken. Aardig te doen lijkt me, zo'n kind loopt ook niet direct de voordeur uit.

[...]

Het beste misschien wel ja, maar volgens mij (en in ieder geval vóór mij) onmogelijk.
Het hangt er helemaal vanaf waar je wilt wonen. Voor 30k met wat eigen spaargeld kan je ook best een 1 gezins woning kopen alleen hangt het af van de locatie. Vergeet niet dat iedereen hier vanuit zijn eigen oogpunt redeneert waarbij het erop lijkt dat een groot deel de randstad als referentiekader heeft.
In Brabant is het goed mogelijk om voor 140k(VON ) een klein appartement te kopen en als je spaargeld hebt voor 180-200k een 3kamer appartement of een rijtjeshuis te kopen en zeker in die laatste heb je ruimte zat voor het geval dat een hoogzwangere partner op de stoep staat.
Maar als je nog thuis woont en de optie hebt kan je natuurlijk ook nog een paar jaar daar blijven en eigen vermogen opbouwen zodat je straks makkelijker een huis kan kopen, maar dat hang heel erg aan de relatie die je met je ouders hebt.

Met een hypotheek van 140k heb je maandlasten van rond de 600-700 euro bruto. Dat is echt best goed te doen met een salaris rond dat bedrag.
Je moet het niet doen als je het weer wilt verkopen volgend jaar maar zolang je niet verkocht hebt ben je geen geld kwijt en je betaald een heel stuk minder dan huren. Kijk bij een appartement wel goed uit dat je ook de gegevens van de VVE goed bekijkt of daar geen rare dingen inzitten. Maar dat is het enige probleem je bent tenminste wel baas in eigen huis mocht de huizenprijzen inzakken kan je blijven zitten en verlies je niets en bij een inflatie wordt de schuld een stuk minder.

[ Voor 27% gewijzigd door Shadowhawk00 op 28-02-2012 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Nou, vandaag eerste gesprek gehad. 1 woord ervoor: Damn. Momenteel 4,4% rente bij 10 jaar vast (NHG hypotheek, volledig spaarhypotheek zonder aflossingsvrij deel) en dat is slechts voorwaardelijk - simpelweg internet kijken welke nu als laagste in de markt staat. Schijnt op basis van een nieuwe duitse aanbieder te zijn die de Nederlandse markt wil gaan overnemen (Duitsland leent nogal goedkoop nu, profiteren de banken daar ook van). Van mij mogen ze met dat soort prijskaartjes haha.
Als ik serieus keuze wil maken krijg ik daar dus nog mogelijk wat vanaf (onderhandelen etc).

Leenbedrag bij 31k bruto op jaarbasis is daarbij zo'n 150k met maandlast van 570 euro ofzo (netto, bruto iets van 750-800 dacht ik). Blijkt dat je ook verhogingen binnen 6 maanden na afsluiten mee mag nemen, dus kan ook mooi CAO verhoging vast meepakken (scheelt toch wat eigen geld inbrengen).
Volgende week maar eens mijn baas aan de tand voelen, over maand weer salarisonderhandeling en met zo'n 10-jaars rente wil ik toch wel snel een en ander wat meer op papier gaan zitten.

In ieder geval dus 190k te besteden (exclusief de verhoging, heb leuk zakcentje op de bank staan) dus denk dat ik binnenkort eens wat bezichtigingen ga plannen.
Pagina: 1 ... 5 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.