Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Compleet offtopic, maar ABN sponsort Ajax al lang niet meer dat is Aegon.L1nt schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:08:
[...]
Ah dat verklaard veel. Wij krijgen de hypotheek via de ING.
ABN Amro viel af vanwege persoonlijke voetbal-voorkeurenen omdat de ING slechts 10 euro/maand duurder was bij een bouwdepot dat 10.000 hoger lag dan bij de ABN.
Ik mag binnekort toeleven naar de oplevering. Het is een paar weken uitgesteld ivm vorst, omdat de nuts bedrijven de grond niet in konden.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Volgens mij zijn ze nog wel sponsor maar geen shirtsponsor. Iig nog reden genoeg om ze nog te straffen. Idem voor Aegon en T-Mobile (sponsor van de dopeshow).Kevinp schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:29:
[...]
Compleet offtopic, maar ABN sponsort Ajax al lang niet meer dat is Aegon.
Ik mag binnekort toeleven naar de oplevering. Het is een paar weken uitgesteld ivm vorst, omdat de nuts bedrijven de grond niet in konden.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Bankgarantie voor de verkoop van mijn woning is gestort, ontbindende voorwaarden zijn verlopen, dikke prima.
Gisteren gehoord dat mijn hypotheek ook akkoord is bevonden door de ING.
2 april krijgen we de sleutel van:http://www.funda.nl/koop/rotterdam/huis-47750417-madame-gresstraat-40/
17 april is de overdracht van mijn bestaande huis: http://www.funda.nl/koop/...907-maskerbloemstraat-50/
15 dagen voor de vloer/muur en verhuizen, dat moet lukken.
Badkamer doen we na de verhuizing, eerst maar eens even op ons gemak kijken wat we willen en wat er over blijft qua centen
[ Voor 3% gewijzigd door chario2 op 15-02-2012 13:17 ]
Chario2 (818126)
Klopt, wou limiet van mijn creditcard verlagen nadat ik voor mezelf was begonnen. Maar dat kon ook niet zonder inkomenstoets, vond ik teveel gedoe dus heb limiet maar gewoon laten staanShadowhawk00 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:31:
[...]
Tja probeer de limiet van je creditcard maar eens naar een lager bedrag te zetten, dat is moeilijk en je krijgt rare vragen zo van maar waarom. Tja dat ik dat ding niet voor veel gebruik en dus 500 euro/maand ruim genoeg vind is blijkbaar een beetje vreemd. Maarja hoeveel boeken/dvd/cd's en game abbo's wil je per maand nou kopen 500euro is dan nogal veel

Gefeliciteerd! Is het wel efficient om je huis aan jezelf te verkopen?chario2 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:05:
Yes, alles is geregeld !
Bankgarantie voor de verkoop van mijn woning is gestort, ontbindende voorwaarden zijn verlopen, dikke prima.
2 april krijgen we de sleutel van:http://www.funda.nl/koop/rotterdam/huis-47750417-madame-gresstraat-40/
17 april is de overdracht van mijn bestaande huis: http://www.funda.nl/koop/...417-madame-gresstraat-40/
Badkamer doen we na de verhuizing, eerst maar eens even op ons gemak kijken wat we willen en wat er over blijft qua centen
Slim om even te kijken wat er overblijft van je geld. Wil zelf aantal dingen veranderen aan mijn huis (vloerverwarming, eiken vloer laten leggen, indeling veranderen) die eigenlijk niet echt makkelijk te doen zijn als ik er woon. Maar hik wel beetje op tegen ineens vrijwel al mijn spaargeld uitgeven
Heb natuurlijk wel uitgerekend of ik beide huizen naast elkaar kan betalen en dat kan net. Maar is natuurlijk wel fijn om beetje buffer te houden
Verwijderd
Kort geleden ook huis gekocht http://www.funda.nl/koop/...51-mr-pj-troelstraweg-76/ en m'n huis staat nu te koop http://www.funda.nl/koop/...s-47386468-bothastraat-1/
Bezig met offertes opvragen voord e verbouwing van het nieuwe huis en wachten op een bod voor m'n eigen huis. Ondertussen 3 kijkers gehad waarvan 1 voor de tweede keer. Wachten duurt dan lang. Gelukkig hebben we nog even de tijd.
Hypotheek ook allemaal geregeld bij de ING. Verder geen probleem en om niet met twee inkomens te hoeven rekenen maar toch een beetje extra bouwdepot te kunnen krijgen kon ik mijn bonussen over afgelopen jaren (staan wel in contract alleen hoogte kan variëren) deels meerekenen bij mijn inkomen wat ik niet verwacht had gezien alle strenge regels. En we hoefden bijna geen eigen geld in te leggen, hiervan kunnen we de verbouwing nu grotendeels zelf betalen zonder alles in een bouwdepot te hebben. We konden dus alles op een inkomen doen. Heb gekozen voor 3.65% voor 5 jaar vast, hier zit wel een boetebeding aan vast maar acht de kans erg klein dat we binnen 5 jaar daar weg gaan aangezien er genoeg ruimte is.
Je kan het beter nu doen nu de overdrachtsbelasting nog 2% en je nog volledig HRA krijgt!McVirusS schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:47:
Gefeliciteerd! Is het wel efficient om je huis aan jezelf te verkopen?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 13:22 ]
uuuh aangepast, foutje
Chario2 (818126)
bedankt !
ben wel blij dat ik gekozen heb om eerst mijn huidige huis te verkopen en dan pas wat te gaan kopen.
Ik zie hier op het forum dat er toch ook wel mensen zijn die eerst aankopen en dan pas verkopen, gewaagd hoor in deze tijd.
Ok minder gewaagd als je de prijsaanpast naar de huidige maatstaven maar toch.
Is er trouwens ook een badkamer forum op de GOT ?
Chario2 (818126)
Leuk, daar vlakbij ben ik geboren en heb ik mijn jeugd doorgebracht (Beethovenstraat). Ben oneindig vaak achterop bij moeders over de Troelstraweg geredenVerwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:16:
Kort geleden ook huis gekocht http://www.funda.nl/koop/...51-mr-pj-troelstraweg-76/
[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 15-02-2012 14:30 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Geef mij maar een Warsteiner.
Verwijderd
Net als een "opknappertje" bij voertuigen op Marktplaats eigenlijk gewoon betekent dat het een roestig barrel is dat nog net niet uit elkaar valt, kom ik ook diverse nietszeggende termen tegen op Funda. Een vrije interpretatie:
"levendige locatie": ligt aan een doorgaande weg.
"ideale starterswoning": reken op een oppervlakte van minder dan 60 m2.
"in de nabijheid van het centrum": een kwartier fietsen van de dichtstbijzijnde supermarkt.
"ruim": het appartement had een woonkamer van 20 m2 waar nu een slaapkamer van 10m2 is bijgetrokken.
"mooie locatie": vanuit minstens één raam zicht op minstens één boom of een sloot.
"jonge en speelse woning": een indeling die door een manisch depressieve architect is uitgetekend.
"met handige <iets, bijvoorbeeld muurkast>": bijzonder onhandige <iets>, niet te verwijderen zonder het halve huis af te breken.
"technische ruimte": meterkast, maar dan op een onlogische plaats, met een halfhoge deur, of beide.
"unieke ligging": overpad, of in ieder geval een moeilijk bereikbare voordeur.
"Siematic", "Bruijnzeel", "roestvrijstalen aanrechtblad": wegklikken, browsergeschiedenis en cookies wissen.
"nabij uitvalswegen": de woning ligt niet aan een doodlopende weg.
Dus, wat zit er voor mij (i.e. voor iemand die binnen nu en een jaar een huis wil kopen) nog op? Ik voel er nog weinig voor om naar bezichtigingen te gaan, maar aan de omschrijvingen en foto's heb je ook maar weinig. Wat dan nog rest is wat kijken op Google Maps, zodat ik een béétje weet in wat voor buurt het huis zicht bevindt...
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Mag ik vragen hoeveel je uiteindelijk betaald hebt voor dat huis? Ik ben in dezelfde regio in dezelfde prijsklasse een huis aan het zoeken. Wil graag weten wat de onderhandelingsruimte ischario2 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:05:
Yes, alles is geregeld !
17 april is de overdracht van mijn bestaande huis: http://www.funda.nl/koop/...907-maskerbloemstraat-50/
Je moet huizenfoto's ook leren bekijken. Street View is overigens een goed hulpje: ik heb meer dan eens woningen gezien die op Funda ontzettend leuk leken, waarbij je vervolgens via Street View kunt zien dat het tegenover een tuig-hangpleintje ligt, of dat het aan beide zijden wordt geflankeerd door krotten. Verder vond ik Bing Maps en Google Earth heel handig, omdat je veel beter kunt zien hoe een woning in zijn situatie ligt.CodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:03:
Hoe serieus nemen potentiële huizenkopers de teksten in advertenties?
(...)
Dus, wat zit er voor mij (i.e. voor iemand die binnen nu en een jaar een huis wil kopen) nog op? Ik voel er nog weinig voor om naar bezichtigingen te gaan, maar aan de omschrijvingen en foto's heb je ook maar weinig. Wat dan nog rest is wat kijken op Google Maps, zodat ik een béétje weet in wat voor buurt het huis zicht bevindt...
Verder is het toch gewoon een kwestie van naar bezichtigingen gaan, ik kan er niets anders van maken
Als het niet te ver rijden is ga je toch zelf op een vrije dag ( of zaterdag/zondag ) even in die buurt kijken. Maak er een wandelingetje en kijk waar het is. Als de buurt je bevalt en de foto's ook dan maak je een afspraak om te bezichtigen. Het beste is om door de buurt te wandelen/fietsen dan zie je veel meer en heb je ook een beetje gevoel ervoor.CodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:03:
Bezichtigen moet je altijd doen er zijn mensen die de foto's echt erg aanpassen en dat soort termen gebruiken en anderen doen dat niet of minder. En wat iemand anders irritant vind kan voor jou misschien ideaal zijn.
Yup, lees het inderdaad zo. Dus gewoon volledig op de foto's afgaan en opletten. 4 kamers en maar van 3 foto's? 4e zal vreselijk zijn -> wegwezen. Alleen afgaan op de foto's, als je iets niet ziet uitgaan van het ergste. Net als de foto's van prachtige natuur of schattig cafe... 2 straten verderop, enkel geloven als het direct van het balkon af gemaakt is ofzo.CodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:03:
Net als een "opknappertje" bij voertuigen op Marktplaats eigenlijk gewoon betekent dat het een roestig barrel is dat nog net niet uit elkaar valt, kom ik ook diverse nietszeggende termen tegen op Funda. Een vrije interpretatie:
"in de nabijheid van het centrum": een kwartier fietsen van de dichtstbijzijnde supermarkt.
"ruim": het appartement had een woonkamer van 20 m2 waar nu een slaapkamer van 10m2 is bijgetrokken.
"mooie locatie": vanuit minstens één raam zicht op minstens één boom of een sloot.
"jonge en speelse woning": een indeling die door een manisch depressieve architect is uitgetekend.
"met handige <iets, bijvoorbeeld muurkast>": bijzonder onhandige <iets>, niet te verwijderen zonder het halve huis af te breken.
"technische ruimte": meterkast, maar dan op een onlogische plaats, met een halfhoge deur, of beide.
"Siematic", "Bruijnzeel", "roestvrijstalen aanrechtblad": wegklikken, browsergeschiedenis en cookies wissen.
Als de foto's er goed uit zien, dan inderdaad google maps en als je nog steeds tevreden bent eens langsgaan. Je kan prima 50-60 verschillende bezichtigingen doen; er zit geen limiet aan! Pas makelaar nemen bij 2e of zelfs 3e bezichtiging scheelt ook hoop kosten en plannen.
Let verder vooral op kerndingen uit de text zoals bouwjaar ketel en eigendom/lease, enkel/dubbelglas, vloerverwarming/cv of moet alles nog, erfpacht afgekocht/kosten.. Dingen die er echt toe doen.
Oppervlakte is trouwens een NEN-norm voor, geloof 2580. Als de tekeningen daaraan voldoen volgens de text kun je ervan uitgaan dat er niks raars is gedaan (hoewel opmeten 'voor inrichting' altijd nog even kan als steekproef).
Oww, en bekijk gerust 1000+ dingen op Funda. Je zal vanzelf bepaalde buurten/woningen 'herkennen' en dan kun je wat specifieker gaan zoeken binnen die buurten of bouwjaren etc. Dan kun je vanzelf met de eisen je zoekkeuze verkleinen zodat het wat beter te doen is dan 20.000 woningen binnen 5km.
Staan trouwens soms echt pareltjes op, als je bereid bent er de tijd voor te nemen!
edit: ow ja, nog vergeten uit je lijstje. Merkenlijst is niet cookies verwijderen. Merken is enorme luchtbel waar ze waarde proberen te vinden. Net als Zeeman ondergoed van 5,- en adidas van 15,-. Of ze proberen de aandacht van andere dingen af te leiden of compenseren.
Dus "Siematic", "Bruijnzeel", "roestvrijstalen aanrechtblad": Ga gerust 20-25% onder de prijs zitten bij begin onderhandelingen ander betaal je gegarandeerd teveel.
[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2012 15:28 ]
Leuk buurtje, wij hebben ook nog voor deze woning gekeken, uiteindelijk hebben wij nr 5 gekocht.chario2 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:05:
Yes, alles is geregeld !
Als alles goed gaat passeren wij 30 mei.
Je lijkt het al aardig onder de knie te hebbenCodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:03:
Wat bedoel je daarmee"Siematic", "Bruijnzeel", "roestvrijstalen aanrechtblad": wegklikken, browsergeschiedenis en cookies wissen.
Eind maart is er weer open huizen route. Kan je ontzettend veel huizen op 1 dag bekijken (afhankelijk van grootte van gebied wat je zoekt; klein gebied moet 10 wel lukken). Dan krijg je veel beter beeld van wat er te koop is voor jouw budget.Dus, wat zit er voor mij (i.e. voor iemand die binnen nu en een jaar een huis wil kopen) nog op? Ik voel er nog weinig voor om naar bezichtigingen te gaan, maar aan de omschrijvingen en foto's heb je ook maar weinig. Wat dan nog rest is wat kijken op Google Maps, zodat ik een béétje weet in wat voor buurt het huis zicht bevindt...
Daarnaast gewoon op zaterdag beetje door de buurten rijden waar je eventueel leuke huizen hebt gezien. Werkt echt super verhelderend (en je snapt vaak ineens waarom een bepaald huis wel erg gunstig geprijsd is
En probeer een beetje positieve instelling ergens vandaan te toveren. Dit klinkt wel erg depressief. Zo erg is het echt allemaal niet.
Kan het niet laten; nog beetje extra commentaar
Klopt toch? Er zijn mensen daadwerkelijk op zoek naar huizen aan doorlopende weg (mensen die in de stad zijn opgegroeid bijvoorbeeld). Wat jij als een nadeel beschouwd kan voor een ander juist een voordeel zijn."levendige locatie": ligt aan een doorgaande weg.
Oppervlakte is nooit een geheim, staat er gewoon bij op Funda."ideale starterswoning": reken op een oppervlakte van minder dan 60 m2.
Google Maps / gewoon zelf locatie gaan checken op zaterdag."in de nabijheid van het centrum": een kwartier fietsen van de dichtstbijzijnde supermarkt.
30m2 is in segment waar jij het nu over hebt gewoon een ruime woonkamer inderdaad. Daarnaast zijn oppervlaktes juist vrij goed te vinden in Funda omschrijvingen."ruim": het appartement had een woonkamer van 20 m2 waar nu een slaapkamer van 10m2 is bijgetrokken.
Google Maps / Streetview en weer gaan kijken dus! Zorg dat je goed beeld hebt van wijken die in aanmerking komen. Beter nog; welke straten je leuk vindt en wat voor type huizen er in de wijk staan. Dat zoekt stuk makkelijker."mooie locatie": vanuit minstens één raam zicht op minstens één boom of een sloot.
Dat kan inderdaad tegenvallen. Enige wat daar tegen helpt is Open Huizen dag, anders is het inderdaad wel zonde van je tijd."jonge en speelse woning": een indeling die door een manisch depressieve architect is uitgetekend.
Dat kan je prima uitzoeken zonder bezichtigingen. Weer met Google Maps en door gewoon het gebied waar je wilt gaan wonen goed te verkennen."nabij uitvalswegen": de woning ligt niet aan een doodlopende weg.
Eigenlijk best lange lijst van slechte excuses
Niet. Ik kijk alleen naar de omschrijving om een indicatie te krijgen van afmetingen en isolatie (e.g. ketel vervangen in 2008, geheel dubbelglas, etc). Voor de rest helpt het natuurlijk enorm dat ik al een paar jaar in de stad woon waar ik ook aan het kijken ben.CodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:03:
...
Je zou eventueel kunnen overwegen eerst een jaartje te huren, zodat je in alle rust kunt bepalen waar je wilt gaan wonen.
Geef mij maar een Warsteiner.
Er zit echt wel enorm kwaliteitsverschil in keukens. En Bruynzeel en Siematic zijn echt wel goede merken. Dus ik vind dat daadwerkelijk wel iets zeggen over afwerkingsniveau.Myrdreon schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:17:
edit: ow ja, nog vergeten uit je lijstje. Merkenlijst is niet cookies verwijderen. Merken is enorme luchtbel waar ze waarde proberen te vinden. Net als Zeeman ondergoed van 5,- en adidas van 15,-. Of ze proberen de aandacht van andere dingen af te leiden of compenseren.
Dus "Siematic", "Bruijnzeel", "roestvrijstalen aanrechtblad": Ga gerust 20-25% onder de prijs zitten bij begin onderhandelingen ander betaal je gegarandeerd teveel.
Natuurlijk moet je 100% betalen voor de investeringen die een verkoper heeft gedaan. Maar het is echt niet reëel om hetzelfde te willen betalen voor een top afgewerkt huis of het huis van de buurman die de keuken en de badkamer zelf bij de bouwmarkt heeft gehaald. Zelfs niet in deze tijd.
Prima als jij daar niet voor wilt betalen, dan doet een ander daar zijn voordeel wel mee. Ik betaal graag extra voor afwerking als ik een huis koop, als je dat zelf moet doen ben je namelijk een veelvoud daarvan kwijt (als het goed is, anders heb je niet goed onderhandeld
Verder, van die teksten was uiteraard met een knipoog, ik snap dat Funda net als Marktplaats een advertentiesite is, en geen Pricewatch met enkel objectieve informatie.
Heel apart, maar als ik dergelijke woningen bekijk op Funda krijg ik ten eerste een wrange smaak vanwege de massaproductie en het type bewoners dat daar vaak bij komt kijken (fantasieloze, afgeragde keukens in dito appartementen waardoor ik weer tigduizend euro verder ben voor ik het huis in kwestie bewoonbaar zou durven noemen), en daarnaast krijg ik vervolgens alleen maar advertenties voor keukens om de oren.
Kwaliteit zeker, maar dat kun je ook wel zien aan de afwerking. En Bruynzeel/Siematic van 10 jaar is niet hetzelfde als nieuw...McVirusS schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:27:
[...]
Er zit echt wel enorm kwaliteitsverschil in keukens. En Bruynzeel en Siematic zijn echt wel goede merken. Dus ik vind dat daadwerkelijk wel iets zeggen over afwerkingsniveau.
Natuurlijk moet je 100% betalen voor de investeringen die een verkoper heeft gedaan. Maar het is echt niet reëel om hetzelfde te willen betalen voor een top afgewerkt huis of het huis van de buurman die de keuken en de badkamer zelf bij de bouwmarkt heeft gehaald. Zelfs niet in deze tijd.
Prima als jij daar niet voor wilt betalen, dan doet een ander daar zijn voordeel wel mee. Ik betaal graag extra voor afwerking als ik een huis koop, als je dat zelf moet doen ben je namelijk een veelvoud daarvan kwijt (als het goed is, anders heb je niet goed onderhandeld).
Bovendien, als die beide woningen niet naar je smaak zijn (inrichtings-wijs) dan zijn ze voor jou evenveel waard vanwege de verbouwingen. Heeft dat 'dure' huis even pech... Het is waard wat iemand ervoor over heeft, niet wat gevraagd wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2012 15:31 ]
Ik vermoed dat er niet veel verkopers zullen zijn die meteen al in de advertentie de mankementen van hun huis breed gaan uitmetenCodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:29:
bezichtigingen zal ik dan inderdaad ook moeten gaan inplannen. Anders wordt het inderdaad toch vrij lastig de 'mankementen' aan de woning zelf te ontdekken.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
De knipoog was mij niet helemaal duidelijk. Je kon ook gewoon een azijnpisser zijnCodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:29:
Bedankt voor de reacties.Ik vergat inderdaad te vermelden dat ik Street View zeker raadpleeg bij woningen die ik niet direct wegklik, maar vaak zijn die foto's al snel twee jaar oud of ouder. Langsgaan is zeker een optie, ik ben op zoek binnen een straal van vijf kilometer van mijn huidige locatie; bezichtigingen zal ik dan inderdaad ook moeten gaan inplannen. Anders wordt het inderdaad toch vrij lastig de 'mankementen' aan de woning zelf te ontdekken.
Verder, van die teksten was uiteraard met een knipoog, ik snap dat Funda net als Marktplaats een advertentiesite is, en geen Pricewatch met enkel objectieve informatie.
Echt goed beeld krijgen van straten en wijken is wel echt de top tip die ik je wil geven. Dat helpt echt enorm bij het gericht zoeken.
Ah nu snap ik die cookies opmerkingHeel apart, maar als ik dergelijke woningen bekijk op Funda krijg ik ten eerste een wrange smaak vanwege de massaproductie en het type bewoners dat daar vaak bij komt kijken (fantasieloze, afgeragde keukens in dito appartementen waardoor ik weer tigduizend euro verder ben voor ik het huis in kwestie bewoonbaar zou durven noemen), en daarnaast krijg ik vervolgens alleen maar advertenties voor keukens om de oren.
Apart, was mij zelf in ieder geval nog nooit opgevallen. Misschien dat mensen keuken niet zo snel vervangen omdat hij ooit 25.000 gulden heeft gekost
Dat klopt. Maar dat is vooral smaak natuurlijk. Denk dat 10 jaar oude Bruynzeel keuken altijd nog stuk beter is dan een 10 jaar oude Hakkietakkie keuken.Myrdreon schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:31:
Kwaliteit zeker, maar dat kun je ook wel zien aan de afwerking. En Bruynzeel/Siematic van 10 jaar is niet hetzelfde als nieuw...
Dat klopt. Maar dan kan je het huis gewoon beter niet kopen. Heb echt huizen gezien waarvan ik de inrichting echt verschrikkelijk vond maar er wel kwalitatief hoogwaardige materialen gebruikt waren. Zo'n huis zou ik gewoon niet kopen omdat ik daar niet voor wil betalen en omdat het gewoon zonde is om zoiets te vernietigen terwijl er misschien mensen zijn die het wel mooi vinden.Bovendien, als die beide woningen niet naar je smaak zijn (inrichtings-wijs) dan zijn ze voor jou evenveel waard vanwege de verbouwingen. Heeft dat 'dure' huis even pech... Het is waard wat iemand ervoor over heeft, niet wat gevraagd wordt.
Bijvoorbeeld een dure tegelvloer (of nog erger; marmer
Zou wel grappige advertenties opleverennare man schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:38:
[...]
Ik vermoed dat er niet veel verkopers zullen zijn die meteen al in de advertentie de mankementen van hun huis breed gaan uitmeten
"Te koop: erg klein appartement waar je waarschijnlijk niet langer dan 2 jaar wil wonen maar wat goedkoper lijkt dan huren. Naast dat dit appartement klein is ligt het ook nog aan een drukke weg en is het niet goed geïsoleerd. Je kan dus zowel de auto's als je buren goed horen. De VvE is niet actief waardoor je waarschijnlijk over een jaar een paar duizend euro moet storten voor noodzakelijk onderhoud.
De badkamer is eigenlijk meer een krappe douchecel waar je regelmatig je hoofd zal stoten. Ook loopt het water niet goed door en reuk je hier eigenlijk altijd de etensgeuren van de Surinaamse buren.
Op het kleine balkon heb je hoogzomer ongeveer 45 minuten per dag zon. Maar eigenlijk is het sowieso niet fijn om daar te zijn omdat je dan alleen maar keihard Andre Hazes hoort van de buren 2 huizen verder.
Parkeren voor de deur lijkt te kunnen als u wellicht komt bezichtigen. Maar schijn bedriegt; eigenlijk kan je alleen overdag parkeren als iedereen aan het werk is. Als u 's avonds thuiskomt zult u meestal 3 straten verderop moeten parkeren.
Deze informatie is uitnodigen tot doen van een bod. Ik vraag 150.000 euro maar eigenlijk is het maar 120.000 euro waard. Mijn hypotheek is zelfs maar 100.000 dus als ik u was zou ik niet boven de 100k beginnen met bieden."
[ Voor 7% gewijzigd door McVirusS op 15-02-2012 15:46 ]
Oh jawel hoor, het is niet bepaald een bedrag dat je dagelijks uitgeeft, dus ik wil juist alles weten wat er te weten valt over een te koop staand huis en de omgeving daarvan.EvaluationCopy schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:39:
Ik krijg een beetje het idee dat je graag een huis wilt maar er geen moeite voor hoopt te doen?Gewoon lekker gaan kijken, hartstikke leuk toch.
Ik vind het zoals gezegd alleen lastig om op basis van enkel de omschrijving te bepalen welke appartementen de moeite waard zijn. Maar het bekijken via de genoemde digitale wegen, en op een dag in het weekend eens langsgaan, is dus wel de way to go.

off topic: Geweldig verhaal, met plezier gelezen.McVirusS schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:45: - je verhaal -
Gaat overigens niet over mijn appartement, laat dat duidelijk zijnBi-zonder schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:53:
[...]
off topic: Geweldig verhaal, met plezier gelezen.
Zoveel was duidelijk, leuke schrijfstijlMcVirusS schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:57:
[...]Gaat overigens niet over mijn appartement, laat dat duidelijk zijn.
Bron: FD
Oeh en vergeet Koefnoen niet:De taal van de makelaar
Datum: 20 januari 2011
Bron: FD.nl
Door: Rozemarijn Schalkx
Rozemarijn Schalkx is op zoek naar een koopwoning en komt erachter dat zij de taal van de makelaar moet leren spreken. 'Gezellig' en 'knus' bleken aanduidingen voor piepklein, zo vertelt zij.
Daar stond ik dan in een volgens de makelaar 'leuke eengezinswoning met royale achtertuin in een rustige en centraal gelegen kindvriendelijke wijk'. Voor de deur was een groep jongens met wisselend succes aan het proberen om hun brommer te berijden, enkel balancerend op het achterwiel. Ik keek om me heen.
Opknapper
De woonkamermuren waren afgebladderd en het stoffelijk overschot van een keukenblok lag in een hoek op de kale grond te jeremiëren. De slaapkamers hadden schuine daken die gifgroen waren geschilderd om vochtplekken te camoufleren. De bedrading zou levensgevaarlijk zijn als er nog stroom was. De veel te grote tuin lag zo vol beton dat ik me afvroeg of er zojuist een middelgrote bunker was opgeblazen. 'Het is wel een opknapper' zei de makelaar. Als dit huis een opknapper was, was het conflict in het Midden-Oosten een verschil van inzicht en succesvolle samenwerking tussen de linkse partijen vrijwel rond. Ik had afgebrande panden gezien die in betere staat waren. Dit huis moest vanaf de kruipruimte tot de nok toe worden gerenoveerd om enigszins toonbaar te worden.
Andere voorstelling
Ik had me mijn eerste bezichtiging van een koophuis anders voorgesteld. In woonprogramma's op televisie zie je uitsluitend leuke jonge mensen die rondkijken in keurige frisse woningen met een gezellige inrichting en een bos tulpen op tafel. De keuze wordt gemaakt en de champagneflessen knallen om de koop te vieren. Tot slot zie je een stylist drie schrootjes van de muur trekken om te illustreren hoe eenvoudig het is om je huis tienduizend euro in waarde te doen stijgen. Mijn bezoek was een wake-up call; de werkelijkheid leek in niets op de taferelen uit de TV-Makelaar of op de omschrijvingen van makelaars. Als ik een huis wilde vinden, zou ik makelaarstaal moeten leren begrijpen. Ik wist in ieder geval dat ik geen 'opknapper' moest hebben als ik wilde voorkomen dat ik huizen aangeboden kreeg die eruitzagen alsof ze gebombardeerd waren.
Taal van de makelaar
Een blik op de kaart leerde dat 'goede locatie, nabij uitvalswegen' betekent dat je gillend gek wordt van het geraas van een snelweg. In een huis dat 'geheel aangepast kan worden aan de wensen van de nieuwe eigenaar' ontbreken badkamer en keuken. In een 'bruisende' (ook wel 'levendige') wijk wonen mensen die geluidsoverlast veroorzaken. 'Gezellig' en 'knus' bleken aanduidingen voor piepklein. Nu ik de taal sprak van de makelaar, kon ik hem ook uitleggen wat ik zocht. Ik gaf hem de opdracht op zoek te gaan naar een centraal en toch rustig gelegen ruime en rustieke stadsvilla met voldoende eigen grond en authentieke details in een uitmuntende wijk.
Rozemarijn Schalkx is werkzaam in het hoger onderwijs.
[ Voor 1% gewijzigd door Kju op 16-02-2012 11:31 . Reden: video geadd ]
PSN: Kjujay
Leuk artikel, maar je bent natuurlijk wel een domme doos als je die woonprogramma's gelooft. Gesponsord door een makelaarsclub, een eigenhuisclub, en een financiëleadviesclub....halloooo, het is gewoon één grote mooi-weer-poppenkast. Van die vrolijke, frisse, jonge starters, waarvan zij al met bolle buik en 7 maanden onderweg, die even een huisje van 240k kopen op een gezinsinkomen van 40k dat alleen maar naar beneden kan gaan...kom nou zeg. Die eigenhuisprogramma's zijn de grootste farce die er is.Kju schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:27:
Veel personen hebben moeite met de "taal van de makelaar".
Bron: FD
Wel grappig dat mensen totaal anders tegen dingen aankijken. Huis waar wij zijn wezen kijken en totaal afgeschreven hebben, vind een collega van ons wel weer interessant. Of ze heeft enorme oogkleppen op of wij waren te kritisch. Meeste was volgens haar op te lossen met schilderen. Enkel glas boven was geen probleem, kozijnen was enkel schuren/schilderen. Keuken viel haar enorm mee terwijl wij vonden dat ie er uit moest omdat ie op was.
Ik ben benieuwt want bij 2e bezichtiging neemt ze een specialist mee. Misschien dat hij geen oogkleppen op heeft.
Wat blijkt nu, het appartement staat inmiddels zo'n 3 maanden later nog steeds te koop....
Maar verder zijn die programma's wel amuserend om naar te kijken vind ik
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2012 23:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
En ach, het is een leuke manier van reclame maken voor o.a. keuken- en vloerleveranciers
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Engelse TV programma's zijn wat dat betreft stuk geloofwaardiger (en leuker), "Grote Verhuizing" is wel mijn favoriet. Of dat ene programma met die architect die een budget krijgt van eigenaar om een huis te renoveren (en dan eerst alles wit schildert); die is ook wel vermakelijk.
Wel eng zeg, zo op openbaar forum je vrouwelijke kant etaleren
Uitstel van Executie vind ik overigens juist wel weer behoorlijk goed voor Nederlands huizenprogramma
[ Voor 9% gewijzigd door McVirusS op 17-02-2012 00:31 ]
Het is afhankelijk wat je verwacht en wat je definitie van klussen is. Voor de één wordt het pas klussen als er complete badkamers vervangen moeten worden, ruimtes anders moeten worden ingedeeld e.d., terwijl de ander al allergisch reageert als hij verf op kozijnen ziet bladderen.L1nt schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:23:
Wel grappig dat mensen totaal anders tegen dingen aankijken. Huis waar wij zijn wezen kijken en totaal afgeschreven hebben, vind een collega van ons wel weer interessant. Of ze heeft enorme oogkleppen op of wij waren te kritisch. Meeste was volgens haar op te lossen met schilderen. Enkel glas boven was geen probleem, kozijnen was enkel schuren/schilderen. Keuken viel haar enorm mee terwijl wij vonden dat ie er uit moest omdat ie op was.
Ik ben benieuwt want bij 2e bezichtiging neemt ze een specialist mee. Misschien dat hij geen oogkleppen op heeft.
Dat schilderwerk noodzakelijk is vind ik ook geen 'klussen', evenals enkel glas boven. Het is niet mijn persoonlijke favoriet, en ik zou het wel vervangen denk ik, maar er zijn genoeg mensen die ik ken die enkel glas boven geen enkel probleem vinden 'omdat ze daar toch alleen maar slapen'.
Bij het huis waar we al een hele tijd mee bezig zijn moet echt veel gebeuren: Op zeer korte termijn opknapbeurt van het verfwerk buiten en middellange termijn verfwerk helemaal opnieuw. Mechanische ventilatie moet worden vervangen. Elektra moet (voor de veiligheid) opnieuw. Er moet zeker een nieuwe keuken in (rekening houdend met wat aanpassingen die de vorige eigenaar voor zichzelf handig vond maar wat het maken van een simpele l-vormige keuken erg ingewikkeld maakt).
Een ander huis in dezelfde straat, dat van de week te koop is gekomen met vraagprijs 10k hoger had dan weer een TE overdone keuken (iig niet onze smaak). Dus daar zouden we juist weer meer moeten slopen en zelf opbouwen om het naar onze zin te krijgen. Ook had men daar de mechanische ventilatie helemaal uitgeschakeld (en een badkamer ventilatortje in de douche geplaatst, continue ventilatie is er dus niet meer

Tsja.... wat noem je dan klussen? 1 huis is dus vrij kaal, moet veel aan gebeuren maar kan je dus nog helemaal naar je eigen hand zetten. Andere huis moet juist wat uit en zijn dan weer wat dingen stuk waarvan ik me afvraag: "Hoe krijg je dat in hemelsnaam stuk? Wat is er dan nog verborgen allemaal stuk? "
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ja zeker dat enkel glas, als je normaal met het raam open slaapt maakt het natuurlijk vrij weinig uit of er enkel dubbel of geen glas inzit ( voor de isolatie dan )nare man schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:20:
[...]
Dat schilderwerk noodzakelijk is vind ik ook geen 'klussen', evenals enkel glas boven. Het is niet mijn persoonlijke favoriet, en ik zou het wel vervangen denk ik, maar er zijn genoeg mensen die ik ken die enkel glas boven geen enkel probleem vinden 'omdat ze daar toch alleen maar slapen'.
Maar het ligt er denk ik nog meer aan wat mensen zelf denken te kunnen, als je de handleiding van een kwast moet lezen is verven misschien een big issue als je zelf je badkamer kan verbouwen is het waarschijnlijk een wat minder groot probleem.
Anyway, vrij laag bod, maar niet idioot laag. Ik verwacht wel dat men er niet mee akkoord gaat. Het is dan ook een eerste bod.
Wel heel, heel erg spannend. Dat had ik van te voren niet gedacht.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Dan heb je dus 10% onder de vraagprijs geboden. Zou er veel verschil zitten tussen de gemiddelde onderhandelingsruimte van een huis of van een appartement?Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:59:
[...]
Gefeliciteerd! Wij zitten dus hetzelfde!
Vrijdag bod gedaan van 310 (vraagprijs 345 van 359).
Vandaag tegenbod gekregen van 339, ze nemen ons dus gelukkig wel serieus.
Als we precies middelen zouden we 325 komen, dan is 324 dus absoluut niet ondenkbaar.
Maar minder = beter! Hopen dat de verkopende partij dus niet stopt bij 330 oid.
Wij stoppen voorlopig bij 320.
Blijft een koemarkt!
Een paar funfacts
Vraagprijs: € 188.000 (niks veranderd aan woning sinds koop, maar paar kleine dingen die moeten gebeuren)
In 2009 gekocht voor: € 176.000 (via kadaster)
Vraagprijs 2009 € 188.000
Vraagprijs 2008 € 199.000
Vraagprijs 2008 € 209.000
Vraagprijs 2008 € 219.000
De prijs in tussen 2008 en 2011 met 10% gedaald in die gemeente.
Dus dat zou zijn € 158.400
Maar wat zal ik eens gaan bieden.
De vraagprijs natuurlijk sowieso niet, ik weet wat hij er voor betaald heeft dus eigenlijk niet daar boven.
Maar ga ik onder € 176.000 bieden of onder € 158.400?
Eigenaar woont er al niet meer maar zijn broer woont er, woning staat 3 maanden te koop.
Waarom? Omdat het kan!!
Prijsdalingen in dat jaar, zit een paar maanden tussen steedsLolhozer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:50:
Ik snap je lijstje met vraagprijs 2008 niet.
Als koper wil je waarschijnlijk 176 -10% prijsdaling = 159 betalen. Misschien een fractie meer, maar boven de 165 zul je waarschijnlijk niet willen betalen. Dan koop je gewoon een ander huis.
Zit een flink gat tussen. Ik denk dat de beste strategie is om laag te bieden en gewoon verder te kijken als je bod wordt afgewezen. Misschien komt de verkoper na een aantal maanden bij je terug.
E.e.a. gaat niet op als je haast hebt of als je juist dit huis wilt hebben.
Ik heb geen haast en ik hoef niet persee dit huis, ik kan bieden wat ik wil in theorie en als hij het niet accepteert dan is het jammer maar niet meer dan dat.
Overigens is het wel een van de goedkoopste huizen in de wijk, het is namelijk een relatief dure/populaire wijk waar deze aan de onderkant zit qua prijs (maar niet kwa kwaliteit dat is gemiddeld).
Is dat huis dan het goedkoopste vanwege oppervlakte?Bender schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:41:
Precies, het zijn 2 verschillende denkwijzes bekeken uit het eigen perspectief dat maakt het lastig. Je hebt wel ergens een gezamelijk doel, maar wel een dat lijnrecht tegenover elkaar staat.
Ik heb geen haast en ik hoef niet persee dit huis, ik kan bieden wat ik wil in theorie en als hij het niet accepteert dan is het jammer maar niet meer dan dat.
Overigens is het wel een van de goedkoopste huizen in de wijk, het is namelijk een relatief dure/populaire wijk waar deze aan de onderkant zit qua prijs (maar niet kwa kwaliteit dat is gemiddeld).
Je hoeft geen rekening te houden met de verkoper. Je moet gewoon kijken wat het huis realistisch gezien waard is. Bijvoorbeeld door naar soortgelijke transacties in de buurt te kijken en daar je bod op afstemmen.
Op zich is het natuurlijk wel handig om je beetje in te leven in situatie verkoper maar zou vooral zelf bepalen wat jij het waard vindt.
Verder zou ik me afvragen waarom iemand die een huis in 2009 heeft gekocht, er zo snel al weer uitgaat. Die lijdt daar dik verlies op. Dan zou ik me toch achter mijn oren gaan krabben of het wel zo'n leuk huis is: de huizen die ik heb gezien waar de verkoper al binnen 3 jaar weer uit wilde, hadden allemaal iets problematisch: de één had brakke fundering, de ander grenste met zijn achtergevel aan de tuin van een studentenhuis, naast weer een ander was onverwacht een restaurant gevestigd.
Er bestaan geen echte koopjes in de huizenmarkt.
Maar als ik onze makelaar moet geloven... die was dolblij dat er gewoon een keer een LEUKE aanleiding was om een huis te verkopen. Meerendeel wat hij moet doen zijn scheidingen, failliesementen etc...
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Immers, aangezien zijn broer er woont staat het toch te koop. Kennelijk vind ie de prijs/kwaliteit niet voldoende om een familielid aan vaste woonruimte te helpen (verhuren danwel onderling verkopen).
Ik zou lekker laag inzetten. Je geeft zelf ook al aan dat het je niks kan schelen als je de woning niet krijgt. Lekker grof spelen en 150k bieden, misschien zelfs 140k, en dan reactie afwachten.
Je kunt ook de basistoetseing van de hypotheker bekijken. Geloof dat die werkt op prijs per m2. Als die erg veel lager/hoger zit dan de vraagprijs kun je ook altijd nog bij bezichtiging proberen te achterhalen waar dat door komt. Over het algemeen heb ik gemerkt dat die redelijk 1:1 overeen komt, tenzij er grote afwijkingen zijn (zoals dat bubbelbad+sauna, of die muur die niet verf-groen maar schimmel-groen is).
[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 18-02-2012 12:53 ]
enMyrdreon schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 12:48:
Ik zou lekker laag inzetten. Je geeft zelf ook al aan dat het je niks kan schelen als je de woning niet krijgt. Lekker grof spelen en 150k bieden, misschien zelfs 140k, en dan reactie afwachten.
Het is wel een kopersmarkt maar om nou met een bod van 140 of 150 aan komen zetten, zou ik ronduit een belediging vinden, als ik de verkoper zou zijn. Maar je kan het proberen, de kans is groot dat je helemaal geen tegenbod krijgt. Zo lang staat het huis nou ook weer niet te koop.Cocytus schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 12:32:
Mja, de prijs die de huidige bewoner heeft betaald zegt ook weer niet alles. Misschien stond de vorige verkoper het water wel aan de lippen, de snelle daling van de vraagprijs lijkt dat in ieder geval wel te suggereren (binnen een jaar van 219 naar 176, dat is echt fiks). Of misschien was er destijds sprake van een sterfgeval of gang naar het verzorgingstehuis, allemaal redenen waarom iemand er snel vanaf zou willen. Dan kan het best zijn dat de huidige bewoner in zekere zin een heel goede deal heeft gesloten, en als hij niet zo'n haast heeft kan je het wel schudden met je bod van 158.
[ Voor 27% gewijzigd door Slasher op 18-02-2012 13:01 ]
Elect a clown, expect a circus.
De prijs zal "gemiddeld" gedaald zijn in die gemeente op basis van verkoopprijzen. Mijn inziens kan je niet bij elk huis 10% af doen enkel en alleen om die reden. Ik vind het trouwens een vreemd staatje, waar haal je dat vandaan?Bender schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:46:
In 2009 gekocht voor: € 176.000 (via kadaster)
Vraagprijs 2009 € 188.000
Vraagprijs 2008 € 199.000
Vraagprijs 2008 € 209.000
Vraagprijs 2008 € 219.000
De prijs in tussen 2008 en 2011 met 10% gedaald in die gemeente.
Dus dat zou zijn € 158.400
Eigenaar woont er al niet meer maar zijn broer woont er, woning staat 3 maanden te koop.
[ Voor 22% gewijzigd door Slasher op 18-02-2012 13:06 ]
Maar goed, een 1e bod is natuurlijk bedoeld om in onderhandeling te komen en dan kan er heel wat gebeuren.
De verkoper van mijn huidige huis had nooit verwacht het huis voor de prijs te verkopen waarvoor ik het gekocht heb. (+-50K minder dan de prijs waarvoor het aanvankelijk te koop stond)
Klopt maar een 1e bod moet wel serieus zijn wil je in onderhandeling blijven. Als je eigenlijk niet serieus bent, en zo'n belachelijk laag bod doet, vind ik niet netjes tegenover de verkoper.ZenTex schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:04:
Grote kans inderdaad. De meeste verkopers vinden hun huis de hoofdprijs waar en beginnen zich de situatie pas te realiseren als de woning >1 jaar te koop staat.
Maar goed, een 1e bod is natuurlijk bedoeld om in onderhandeling te komen en dan kan er heel wat gebeuren.
De verkoper van mijn huidige huis had nooit verwacht het huis voor de prijs te verkopen waarvoor ik het gekocht heb. (+-50K minder dan de prijs waarvoor het aanvankelijk te koop stond)
[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 18-02-2012 13:15 ]
Het eerste huis waar ik een bod op deed was ook "schandalig" laag volgens de verkoper. De makelaar wou het aanvankelijk niet eens doorgeven aan de verkoper, waarop ik reageerde met "laat de verkoper daar over beslissen".
Uiteindelijk heeft hij het wel doorgegeven en ondanks mijn "oneerlijke" onderhandelingen (ik ging elke keeer met een lager bedrag naar boven dan waarmee de verkoper naar beneden ging) zijn we er toch uit gekomen, ondanks dat ik minimaal meer bood dan het 1e bod.
Scheelt wel dat het ong. een jaar te koop stond.
(is uiteindelijk afgeketst op aankoopkeuring)
Het is een rare markt, nu is de tijd om scherp te bieden. Er staan zoveel woningen te koop dat het kan lonen geduld te hebben en je poot stijf te houden.
Nee, de verkoper is realistisch met 188k vragen (meer dan 2009 koopprijs) in de huidige markt. Je moet je eerder afvragen of je deze koper serieus moet nemen of gewoon verder moet kijken.Slasher schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:07:
[...]
Klopt maar een 1e bod moet wel serieus zijn wil je in onderhandeling blijven. Als je eigenlijk niet serieus bent, en zo'n belachelijk laag bod doet, vind ik niet netjes tegenover de verkoper.
Verwijderd
Wat wou je weten dan? alles omtrent een woning kopen is makkelijk op internet te vinden, maar als je het het liefst van iemand wil horen; "go your gang."
Wat houdt je tegen? Goede tijd om te kopen zou ik zeggenVerwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:45:
Wat me opvalt is dat de persoonsvorm voornamelijk 'Wij' is in dit topic. Zijn er nog mensen die alleen iets hebben gekocht? Ik ben me lichtelijk aan het oriënteren om een appartement te kopen, maar zou graag wat ervaringen / verhalen willen lezen.
Ik heb in mijn eentje een appartement gekocht waar ikzelf en mijn vriendin samenwonen. Ik denk dat je niet zoveel hebt aan mijn ervaringen, want ik had geen keus: mijn vriendin heeft geen inkomen (student) en mijn eigen inkomen is dermate hoog dat het niet zo representatief is voor de gemiddelde 30-jarige op de woningmarkt.Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:45:
Wat me opvalt is dat de persoonsvorm voornamelijk 'Wij' is in dit topic. Zijn er nog mensen die alleen iets hebben gekocht? Ik ben me lichtelijk aan het oriënteren om een appartement te kopen, maar zou graag wat ervaringen / verhalen willen lezen.
De volgende situatie doet zich voor:
Ik en mijn vriendin (geen samenlevingscontract, huwelijk, fiscaal partners, whatever) wonen samen in een vrije sector appartement in Utrecht. Wij werkten hier allebei in de buurt, maar dat is sinds kort veranderd. Mijn vriendin werkt nu in Nijmegen en reist daar vrijwel elke dag naartoe. Ik werk nu in de detachering en kan overal terecht komen, maar voornamelijk bij opdrachtgevers in de randstad.
Mijn vriendin heeft al eens aangegeven dat ze mettertijd richting Nijmegen wil verhuizen om dichter bij haar werk te wonen. Ik heb daar an sich geen bezwaar tegen, maar zolang ik mijn werk leuk vind en zo lang mijn werk bestaat uit het werken in de randstad is dat natuurlijk wel een praktisch probleem.
Ik zat dus eens te denken: wat als we gewoon 2 woningen zouden hebben? Eentje hier in Utrecht en eentje in Nijmegen. Ik kan dan bijvoorbeeld 3 avonden per week in Utrecht verblijven om zo minder last te hebben van de verlengde reistijd. Maar ook mijn vriendin kan er dan natuurlijk verblijven als ze met vriendinnen in Utrecht wat gaat doen. Het is wel een dure hobby, aan de andere kant bezit je dan wel twee woningen die -aankocht in deze tijd- op termijn wel weer in waarde zullen stijgen.
Waarom niet huren? Kan ook, maar de vraag is waar en voor hoeveel? Als ik al in Nijmegen zou willen wonen zie ik het al helemaal voor me, ergens daar op die heuvels, 2 onder 1 kap, garage erbij... dan kom je automatisch in de categorie koop. Hier in Utrecht zou ik met (veel) minder genoegen kunnen nemen, echter staan huurprijzen (in de vrije sector) veelal niet in verhouding tot wat je ervoor terugkrijgt. Koop dus.
De huurwoning aanhouden waar we nu in wonen kan, maar alleen de kale huur loopt richting de 1100 euro per maand... en tevens is dit huis veels te groot voor 'af en toe' bewoning.
Dus, wat als ik 2 huizen zou kopen? Hoe denken banken daarover? Tegen welke problemen kan ik aanlopen? Ik zou beide zaken helemaal kunnen scheiden (financieel goed mogelijk): ik koop het huis in Utrecht en mijn vriendin die in Nijmegen. Allebei dus onze eigen hypotheek en eigen verplichtingen (die we natuurlijk onderhands weer kunnen verdelen). Maarja, als ik meebetaal aan 'haar' hypotheek, en zij aan de mijne, hoe gaat dat met een eventuele verkoop? Als je op papier niks samen deelt (en zelfs niet samenwoont) hoe kun je dan je eigendom claimen (bij overlijden bijvoorbeeld)? En hoe happig zou een bank erop zijn om twee hypotheken te verstrekken aan ons gezamenlijk (als zoiets al mogelijk is)? En hoe werkt het dan met de HRA? Ik denk haast dat ik er een adviseur bij moet halen, maarja, wie moet je vertrouwen? Een hypotheek man, een inkomensadviseur? Iemand goeie tips, adviezen, etc? Heel graag.
Maar waarom zouden jullie aan elkaars hypotheek meebetalen? Om het verschil in prijs te middelen? Dan zou het eea het beste bij de notaris vastgelegd moeten worden willen jullie dit als "verplichting" zien zonder dat iemand er zomaar mee kan stoppen mocht het fout gaan. En dan nog weet ik niet of dat kan.
Pas daarmee op. Met de onzekerheid die er heerst zal "op termijn" wel eens heel erg lang kunnen duren en in die tussentijd kan er heel veel veranderen. Vooralsnog dalen de prijzen nu al 4 jaar en niemand die denkt dat het einde in zicht is.Het is wel een dure hobby, aan de andere kant bezit je dan wel twee woningen die -aankocht in deze tijd- op termijn wel weer in waarde zullen stijgen.
Bezint eer ge begint.
[ Voor 51% gewijzigd door ZenTex op 18-02-2012 21:02 ]
Ja, dat moet an sich geen probleem zijn.ZenTex schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:57:
De bank zal het waarschijnlijk voor beide berekenen of dit mogelijk is met ieders salaris. Jullie zijn geen fiscaal partners, dus... Ieder voor zich.
Stel even voor het gemak:
Ik koop een studiootje voor 100.000. Mijn vriendin koopt die 2 onder 1 kapper in Nijmegen á 300.000.
Financieel prima haalbaar, daarmee zitten we allebei -los van elkaar- ruim onder de maximaal geadviseerde hypotheken zoals ik ze kan terugvinden op websites van banken, etc.
Gooien we onze inkomens bij elkaar, dan zijn banken (volgens de calculators) bereidt ons in totaal nog meer te lenen... De vraag is dan wel of ze dit dan ook doen als je van die hypotheek 2 woningen wilt kopen? Of worden de banken dan ineens terughoudender met het verstrekken van geld (immers 2 huizen zijn ook 2x woonlasten 2x onderhoud 2x belastingen, etc). Het lijkt me haast wel kunnen (er zijn genoeg mensen met een 2e vakantiehuisje ergens), maar wellicht dat iemand hier meer van weet?
Omdat we gewoon de woonlasten willen delen, zoals we dat nu ook al gewent zijn te doen. Ik ga daar immers ook wonen, los van het feit dat ik mijn vriendin niet zou willen opzadelen met hoge lasten omdat ik zo nodig een extra huis wil hebben in de randstad.Technisch gezien komt het er dan dus op neer dat ik meebetaal aan die hypotheek van dat huis in Nijmegen.Maar waarom zouden jullie aan elkaars hypotheek meebetalen? Om het verschil in prijs te middelen? Dan zou het eea het beste bij de notaris vastgelegd moeten worden willen jullie dit als "verplichting" zien zonder dat iemand er zomaar mee kan stoppen mocht het fout gaan. En dan nog weet ik niet of dat kan.
We kunnen het helemaal loskoppelen van elkaar, maar dan betaal ik mee aan 'niks'. Een afspraak tussen mij en mijn vriendin is natuurlijk alleen wat waard op het moment dat de bank dat ook erkent. Ja, ik denk dat een afspraak tussen mij en m'n vriendin wel stand zou houden (stel we gaan uit elkaar, dat zij mij een deel terugbetaald). Maar wat als zij komt te overlijden en ik technisch gezien geen partij ben voor de bank? Dan kan ik fluiten naar m'n geld en naar het huis.
Ik ben dus benieuwd of je zoiets ook met de bank kan afspreken, dat ik bijvoorbeeld maar voor 1/3 verantwoordelijk ben en mijn vriendin voor 2/3... en dat op basis van die afspraak bijvoorbeeld ook het overlijdensrisico is gedekt?
De waarde kan natuurlijk altijd fluctueren... maar als het betreft een studiootje voor erbij (in Utrecht dus) is (waarde van zeg 2x jaarsalaris) met een hypotheekje van 300 netto per maand, dan boeit het toch niet veel als je het later niet direct verkocht krijgt voor de prijs die je zou willen? Idem als de HRA compleet afgeschaft zou worden of de rente flink zou stijgen... dat is bij zo'n bedrag allemaal wel te overzien... Ik geloof wel dat er nog genoeg rek naar beneden zit in de huizenmarkt, maar bij iets wat al zo weinig kost en gelegen in één van de meest gewilde steden van het land denk ik niet dat het zal gaan om astronomische dalingen.[...]
Pas daarmee op. Met de onzekerheid die er heerst zal "op termijn" wel eens heel erg lang kunnen duren en in die tussentijd kan er heel veel veranderen. Vooralsnog dalen de prijzen nu al 4 jaar en niemand die denkt dat het einde in zicht is.
Bezint eer ge begint.
En in Nijmegen is het ronduit 'goedkoop' wonen voor randstadse begrippen... Zolang de salarissen in pas lopen met je woonwensen (en dat is het in dit geval ruimschoots) dan lijkt het me allemaal niet zo spannend en zou een eventueel verlies bij verkoop gewoon te financieren zijn door onszelf. Sowieso zou dat grotere huis aldaar wel iets zijn voor de langere termijn, dus dan is eventuele fluctuatie in prijs in de nabije toekomst ook een veel minder groot punt.
Wat wil je weten? Ik - zonder wij - ben een starter en heb afgelopen maandag een koopovereenkomst getekend voor een appartement in Amersfoort. De bouw is afgelopen december begonnen en de oplevering wordt niet eerder verwacht dan het vierde kwartaal van 2013.Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:45:
Het risico op waardedaling neem ik voor lief en met mijn hypotheekconstructie houd ik hier ook rekening mee (ongeveer 25k los ik (versneld) lineair af in maximaal 15 jaar en de rest is bankspaarhypotheek). Het plan is wel om er minimaal 7 jaar te wonen. Er zijn wel een aantal gunstige factoren die de beslissing voor mij wat makkelijker maakten. Het appartement heeft veel ramen en een groot balkon op het zuiden / zuid-westen. Ik heb een parkeerplek in de prive-parkeergarage en een berging op de eerste verdieping. Het ligt op 5 minuten lopen van het station en centrum en op 20 meter lopen van het nieuwe Eemplein. En ook de A1 en A28 liggen allebei op zo'n 5 minuten rijden. Verder is de hele wijk nieuwbouw en is dit voorlopig het laatste dat ze daar bouwen. Er is nog een perceel over waarop nog niet is gebouwd, de rest is al opgeleverd of wordt ergens dit jaar of volgend jaar opgeleverd. Het is relatief duur, maar ik zie het niet als beleggingsobject en woongenot heeft voor mij zo'n beetje de hoogste prioriteit.
Het gaat om bouwnummer 400 van fourty5high.nl.
[ Voor 6% gewijzigd door Steffie op 18-02-2012 22:17 ]
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
Hier nog één die alleen een appartement heeft gekocht. Oktober 2011 koopovereenkomst getekend, betreft een kleinschalig appartementencomplex 2x 4 appartementen. Appartement ligt een paar honderd meter van het centrum van Haarlem en dicht bij uitvalwegens.Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:45:
Het is niet groot maar voorzien van veel luxe en ligt aan het water, 5min loopafstand van oude centrum (voor mij een must). Parkeren door middel van vignetten.
Omdat het kleinschalig is verwachten ze in kwartaal 3 dit jaar op te leveren, dus dat gaat ook snel. Op dit moment zijn ze al begonnen met de fundering.
Het kooptraject ging zonder moeite, hypotheek binnen 2 weken rond (Obvion bank/spaar). Keuken voor een gunstige prijs gekocht. Ik kan niet wachten kan me binnenkort bezig houden met de vloer en inrichting
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Net als wat mensen hierboven heb ook ik eind vorig jaar solo getekend voor een appartement, ook hier nieuwbouw (Delft, verwachte oplevering Q4 dit jaar). Bij mij ging alles niet helemaal van een leien dakje, slechte ervaring met 1 van de verkoop makelaars (tegenover erg goede ervaring met de ander gelukkig), irritaties bij hypotheek gesprekken (bij sommige partijen) en regels, in mei/juni de optie genomen op het appartement waar ik uiteindelijk pas eind november voor kon tekenen (ok, ook omdat mijn appartement eigenlijk al verkocht was).Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:45:
Waar eigenlijk overal je max hypotheek grootte wel redelijk vast staat (aan de hand van je loon en de regels vanuit NHG etc), zeker als je een huidige normaal loon hebt voor een ongeveer dertiger, kan je dus alleen dingen doen als eigen geld inbrengen en proberen je kosten zo laag mogelijk te houden. Wat natuurlijk heel veel scheelt is locatie: niet alleen binnen het land, maar, zelfs bij kleinere steden, binnen de stad zelf.
Ik kon binnen het project gebruikmaken van een koop garant regeling: daar heb ik best even over na moeten denken aangezien ik veel eigen geld ingebracht heb en de vraag maar is of dat dan een goede investering is, maar uiteindelijk geldt het (verlies van mogelijk extra investings opbrengsten) als de kosten voor het nu (straks) comfortabel kunnen leven in een appartement op de groei met heerlijke verbindingen etc.
Oftewel, noem een paar kenmerken van jezelf en je beoogde leefomgeving en wellicht dat er iemand echt een soortgelijk verhaal heeft.
Steffie: gratz ziet er leuk uit! Bij mijn project lijken ze alle verkochte dingen ook niet meer te hosten, dus handig linken zit er niet echt bij..
Ik heb zelf ook heel veel geld kunnen inbrengen, dit was overigens niet nodig voor de hypotheek. Maar alle kosten er om heen (keuken, stucen, vloer) kan ik zelf met mijn spaargeld financieren.
Mijn hypotheekadviseur adviseerde mij om geen spaargeld in te leggen, dit is financieel totaal niet aantrekkelijk en je maandlasten worden er niet echt minder van.
Dit is mijn project overigens klik hier
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Hypotheek offerte woensdag tekenen en dan afwachten tot de bank het goedkeurt
1 puntje waar ik me zorgen om maak is dat ik via mijn werk gebruik maak van de PC regeling. Het is geen PC Prive project maar gewoon dat mijn werkgever het bedrag voorschiet en dat wordt dat in 36 termijnen van mijn nettoloon ingehouden. Ik zit ook al ongeveer op de helft. Maar goed, we lenen ruim 75K onder ons maximum, het zou geen probleem mogen zijn...
Wij hebben gekozen om de rente, 5.2%, voor 30 jaar vast te zetten. Sommigen vinden dat te lang maar wij vinden het zelf erg fijn om gewoon te weten waar we aan toe zijn. Daarnaast lossen we alles af. Het scheelde ons per maand slechts enkele tientjes tussen de 75% die we eerst van plan waren en het volledige bedrag. Sure, met 50% aflossen konden we de maandlasten heel wat drukken maar gezien onze an sich niet zon grote lening is dit gewoon te doen, dus waarom niet...
Als eerste, leuk dat je in het mooie Amersfoort komt wonen. Als tweede, dit weet je vast zelf ook wel, heb je kans op wat vertraging omdat het heien stop is gezet vanwege scheuren bij omgelegen huizen.Steffie schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 21:50:
[...]
Wat wil je weten? Ik - zonder wij - ben een starter en heb afgelopen maandag een koopovereenkomst getekend voor een appartement in Amersfoort. De bouw is afgelopen december begonnen en de oplevering wordt niet eerder verwacht dan het vierde kwartaal van 2013.
Het risico op waardedaling neem ik voor lief en met mijn hypotheekconstructie houd ik hier ook rekening mee (ongeveer 25k los ik (versneld) lineair af in maximaal 15 jaar en de rest is bankspaarhypotheek). Het plan is wel om er minimaal 7 jaar te wonen. Er zijn wel een aantal gunstige factoren die de beslissing voor mij wat makkelijker maakten. Het appartement heeft veel ramen en een groot balkon op het zuiden / zuid-westen. Ik heb een parkeerplek in de prive-parkeergarage en een berging op de eerste verdieping. Het ligt op 5 minuten lopen van het station en centrum en op 20 meter lopen van het nieuwe Eemplein. En ook de A1 en A28 liggen allebei op zo'n 5 minuten rijden. Verder is de hele wijk nieuwbouw en is dit voorlopig het laatste dat ze daar bouwen. Er is nog een perceel over waarop nog niet is gebouwd, de rest is al opgeleverd of wordt ergens dit jaar of volgend jaar opgeleverd. Het is relatief duur, maar ik zie het niet als beleggingsobject en woongenot heeft voor mij zo'n beetje de hoogste prioriteit.
Het gaat om bouwnummer 400 van fourty5high.nl.