Snap ik, en dat was voorheen 12% resp. 8% in verband met de hogere overdrachtsbelasting. Dit is nu niet relevant, vandaar mijn never mindEvaluationCopy schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 14:29:
[...]
NHG stelt het percentage bijkomende kosten voor bestaande woningen standaard op 8% (maximale koopsom: € 324.074,07) en bij nieuwbouwwoningen op 8% (maximale koop-/aanneemsom: € 324.074,07).
qadn schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 14:27:
Net huis dat nieuwe, ziet er erg praktisch uit, maar toch met wat charme.
[...]
Ik erger me nu altijd rot aan de te-groothoek foto's. En dat scheve *brrr*.
Thanks en dat van die foto's gaf ik ook al aan bij de verkopende makelaar.. Maar daar doen ze volgens mij geen reet mee. Woonkamer en de rest van de kamers zijn wel allemaal lekker ruim en naar onze smaak dus dat zit allemaal wel goed.Anoniem: 310225 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 14:24:
[...]
Wat een gaaf huis!! Gefeliciteerd! Prachtig ook die groothoekfoto's op Funda
Maar nogmaals WAT EEN GAAF HUIS! Veel woonplezier!
@nare man, smaken verschillen en gelukkig maar anders zou de wereld een stuk saaier zijn
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Nou ik kan je verzekeren, ik verlang ook wel eens naar een nieuw huis als ik weer zie dat er 1-2 cm dik ijs op mijn ramen staat. Hartstikke mooi dat glas-in-lood, houtsnijwerk en fraaie slanke stalen kozijnen, maar je zit wel te vernikkelen
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Hehehe ik ken dat. Hiervoor woonde ik in Den Haag in een oud appartement met stalen kozijnen en enkel glas.. brr in de winter als de wind vol op de ramen stond... brrrrr
Ach ik heb dubbel glas en `bijna` alles is goed geisoleerd, maar als het buiten -12 is en het is binnen 18 graden.m0nk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:33:
Hehehe ik ken dat. Hiervoor woonde ik in Den Haag in een oud appartement met stalen kozijnen en enkel glas.. brr in de winter als de wind vol op de ramen stond... brrrrr
heb ik het nog koud.
ik ben echt een koukleum rond de 25 graden buiten begin ik pas zonder sjaal
Mooi huis hoor. Maar man man wat zijn die foto's bedriegelijk. Persoonlijk ben ik zo vaak teleurgesteld in de huizen van 5.50m breed (jaren '30, '50, nieuwbouw) dat we op een gegeven moment maar jaren 70 een voorkeur gaven omdat daar veel huizen met een breedte van 6.80m gebouwd zijn.m0nk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:25:
[...]
[...]
Thanks en dat van die foto's gaf ik ook al aan bij de verkopende makelaar.. Maar daar doen ze volgens mij geen reet mee. Woonkamer en de rest van de kamers zijn wel allemaal lekker ruim en naar onze smaak dus dat zit allemaal wel goed.
Ook jammer dat er dan zo'n uitbouwtje aanzit in plaats van ook de bovenverdieping even mee te trekken. M.i. is dat gewoon verloren woonruimte om niets.
Met een slaapkamer van 2.75x7.03 zou ik ondanks het fatsoenlijke oppervlak weinig kunnen. (En daarom heb ik er een van 4x5 terwijl totale woonoppervlak ietsje minder zal zijn.)
Maargoed, zoals hierboven al gezegd: zoveel mensen, zoveel wensen
18 graden binnen vind ik ook niet echt warm. Zo warm staat bij ons de kachel 's nachts. 20 graden is echt wel het minimum, 21 als je een beetje comfortabel televisie wilt kijken of lezen.Mektheb schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:35:
[...]
Ach ik heb dubbel glas en `bijna` alles is goed geisoleerd, maar als het buiten -12 is en het is binnen 18 graden.
heb ik het nog koud.
[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 09-02-2012 16:56 ]
Als je met zo'n oud pand (beperkte isolatie) 's nachts 18 graden stookt dan moet ik je toch echt even naar Themaforum: Duurzame Energie & Domotica verwijzen.
Dat zie je vaak; onhandig ingedeelde woningen (vooral eerste verdieping). Huis is 5.5meter breed, die delen ze dan door midden en daardoor heb je twee kamers van 2.75mtr breed. Net iets te weinig.Rukapul schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:48:
[...]
Mooi huis hoor. Maar man man wat zijn die foto's bedriegelijk. Persoonlijk ben ik zo vaak teleurgesteld in de huizen van 5.50m breed (jaren '30, '50, nieuwbouw) dat we op een gegeven moment maar jaren 70 een voorkeur gaven omdat daar veel huizen met een breedte van 6.80m gebouwd zijn.
Ook jammer dat er dan zo'n uitbouwtje aanzit in plaats van ook de bovenverdieping even mee te trekken. M.i. is dat gewoon verloren woonruimte om niets.
Met een slaapkamer van 2.75x7.03 zou ik ondanks het fatsoenlijke oppervlak weinig kunnen. (En daarom heb ik er een van 4x5 terwijl totale woonoppervlak ietsje minder zal zijn.)
Maargoed, zoals hierboven al gezegd: zoveel mensen, zoveel wensen
Doe dan een werkkamer van 2.3mtr en een slaapkamer van 3.2mtr ofzo.
Of appartementen van 84m2 met één slaapkamer, dus een knetter grote woonkamer waar je in kunt bowlen.
Zoals je kunt zien ben ik vooral praktisch van inslag. We hebben nu een leuk huis (eind jaren 80) met mogelijkheden (dakkapellen, uitbouw) welke in een rustige straat ligt met groen (en mijn auto) voor de deur. Prima groene wijk dichtbij alle benodigde voorzieningen.
Je kunt trouwens aan de hand van de VEH Checklijst bepalen wat jij belangrijk vindt en dat per kandidaat huis invullen. Wij vonden dus een rustige straat, fatsoenlijke tuin, voldoende parkeerplek, voorzieningen dichtbij etc etc belangrijk. Erg handig als je van een grote lijst met kandidaat huizen en kleinere wilt maken. Bij het bezoeken komt natuurlijk het 'gevoel' om de hoek kijken
Powered by KPN
Mja, duurzaamheid...ik heb een vriendin, daar helpt niet zoveel duurzaamheid of domotica tegenRukapul schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:58:
Als je met zo'n oud pand (beperkte isolatie) 's nachts 18 graden stookt dan moet ik je toch echt even naar Themaforum: Duurzame Energie & Domotica verwijzen.
Die indeling komt overigens omdat ze 1 kamer hebben opgeofferd voor een grotere en luxere badkamer. Het restant wat nog over was hebben ze bij die hele lange kamer getrokken. Orgineel waren er dus 3 kamers plus 1 badkamer.
Hoe doen mensen het hier zonder aankopende makelaar met de erfdienstbaarheid? Zelf een verzoek doen bij het kadaster? Vertrouwen hebben dat het goed komt? Of toch een makelaar nemen.
Bij het kadaster zie ik een tarief van ongeveer 125 euro voor een erfdienstbaarheidverzoek.
Het is voor een huis uit 2001.
Ik twijfel om een aankopende makelaar te nemen op dit punt. Derest zie ik eigenlijk geen toegevoegde waarde van zo'n aankopende makelaar als je al een huis op het oog hebt (onderhandelen, contract nalopen en punctueel de afspraken vastleggen moet te doen zijn).
Nog andere voordelen om een aankoopmakelaar te nemen, die ik over het hoofd zie?
Bij het kadaster zie ik een tarief van ongeveer 125 euro voor een erfdienstbaarheidverzoek.
Ik twijfel om een aankopende makelaar te nemen op dit punt. Derest zie ik eigenlijk geen toegevoegde waarde van zo'n aankopende makelaar als je al een huis op het oog hebt (onderhandelen, contract nalopen en punctueel de afspraken vastleggen moet te doen zijn).
Nog andere voordelen om een aankoopmakelaar te nemen, die ik over het hoofd zie?
Wat als de taxateur het huis duurder taxeert als wat je ervoor betaalt hebt? (NHG taxatie)
Of klopt mijn vermoeden dat zo'n taxateur altijd het aankoopbedrag als waarde noteert, en dat zo'n taxatie pure bureaucratie is.
Of klopt mijn vermoeden dat zo'n taxateur altijd het aankoopbedrag als waarde noteert, en dat zo'n taxatie pure bureaucratie is.
Anoniem: 444046
Vorige week bij de Hypotheekshop geweest. Die melde dat ik met m'n partner 190k kon lenen (zonder freelance inkomen meegerekend). Uiteraard met NHG.
Als ik zelf op http://www.nhg.nl/consume...hoeveel-kan-ik-lenen.html kijk, en bereken hoeveel wij kunnen lenen, is dat voor minder: 95k. Dat lijkt me niet te kloppen toch? Het is toch 4,5 x beide bruto inkomens?
Als ik m'n salaris invul op andere sites kom ik wel op ongeveer 190k.
Als ik zelf op http://www.nhg.nl/consume...hoeveel-kan-ik-lenen.html kijk, en bereken hoeveel wij kunnen lenen, is dat voor minder: 95k. Dat lijkt me niet te kloppen toch? Het is toch 4,5 x beide bruto inkomens?
Lees een pagina terug. Officieel moet het allemaal netjes gaan maar er is zelfs bij de gevalideerde rapporten nog van alles mogelijk om het te beinvloeden. Op de vorige pagina wordt ook gesteld dat een taxateur niet naar een waarde mag toewerken maar waarom hebben ze dan allemaal de verkoopprijs en de koopakte nodig?DJH schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:19:
Wat als de taxateur het huis duurder taxeert als wat je ervoor betaalt hebt? (NHG taxatie)
Over de aankoopmakelaar en de erfstdienstbaarheden. Voor zoiets simpels als een buurpad kan de verkoop makelaar je desgewenst ook informeren. En als hij zeker weet dat er niets is kan hij dat je natuurlijk ook zwart op wit geven.
Bij ons nieuwe huis loopt achter het huis ook een buurpad waar we officieel geen gebruik mogen maken, er is wel een deur naar toe en het zal ook wel geen probleem gaan opleveren. Maar heel officieel hebben we er niets te zoeken.
Erfdienstbaarheden staan toch gewoon in de koopakte van de verkoper?80000 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:50:
Hoe doen mensen het hier zonder aankopende makelaar met de erfdienstbaarheid? Zelf een verzoek doen bij het kadaster? Vertrouwen hebben dat het goed komt? Of toch een makelaar nemen.
Ik heb dat ding opgevraagd bij de (makelaar van de) verkoper. Er wordt immers naar verwezen in het voorlopig koopcontract en ik teken niet voor dingen die ik niet gelezen heb. Heeft ze nog wat werk gekost (opgevraagd bij notaris afaik), maar prima ontvangen. Was voor mij ook een argument om voor dezelfde notaris te kiezen. Hadden blijkbaar de administratie goed op orde
Dat ligt er maar aan. Als de vorige bewoners al jaren er gebruik van hebben gemaakt dan ligt het er nog maar aan of je inmiddels geen rechten hebt verkregen.Refro schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:35:
Bij ons nieuwe huis loopt achter het huis ook een buurpad waar we officieel geen gebruik mogen maken, er is wel een deur naar toe en het zal ook wel geen probleem gaan opleveren. Maar heel officieel hebben we er niets te zoeken.
Het pad achter ons huis behoort ook ons toe (met erfdienstbaarheid naar de buren). Diverse achterburen hebben echter poorten erin gemaakt en waarom zou je daar ook tegen zijn. Vraag die zich wel aandient is hoe ze zover te krijgen om in de toekomst mee te laten betalen om e.e.a. opnieuw te bestraten (nodig, veelal door boomwortels vanuit tuinen uit het achterliggende blok).
Ken Benthuizen niet. De Lier wel (daar komt mijn vrouw vandaan, ben zelf geboren en getogen in Monster, beide Westlanders dusBi-zonder schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:18:
Hier 2 totaal verschillende huizen op 't oog, bezichtiging over 1½ week:
De Lier (Westland):
http://www.funda.nl/koop/...-alkemadestraat-15/fotos/
Benthuizen:
http://www.funda.nl/koop/...6124-polderplein-8/fotos/
Benthuizen wel: vanwege groene omgeving, groene fietsroutes, veel uitvalswegen alle richtingen op
Benthuizen niet: kennen die omgeving totaal niet.
De Lier wel: charme van het huis (wegdenken lelijke blauwe verf), frau bi-zonder komt er vandaan, kent Westland
De Lier niet: weinig groen in Westland, dus geen groene fietsroutes, de vele kassen en vrachtwagens.
Wat we zoeken: bescheiden eengezinswoning, 'dorps' omgeving (geen stadsmensen), rust + groen, groene fietsroutes, bereikbaarheid i.v.m. werk niet verder dan 25 km t.o.v.Centraal Station Den-Haag.
Mensen letten ook erg op elkaar of iemand wel aan norm voldoet. Daarnaast zijn Westlanders beetje rauwdouwers, "gaan!" en niet teveel nadenken over je gevoel/emoties
Woon inmiddels ruim 5 jaar in Den Haag en dat bevalt me beter. Minder sociale controle/groepsdruk. Iedereen gaat lekker zijn eigen gang
Heb wel sinds paar jaar mijn kantoor in Monster. Sommige dingen zijn toch wel leuk (/vertrouwd) maar negatieve dingen vallen je ook meer op. Het is toch beetje een eigen wereldje
Kom dus nog zeer regelmatig in het Westland (sowieso omdat ik daar mijn kantoor heb en mijn (schoon)ouders en broertje en zusje er wonen).
Als ik jou bericht goed begrijp zit jij ook niet in de standaard Westlandse gezinssituatie. Zou eventueel nog een hobbel kunnen zijn voor goede Westlandse integratie (hoeft niet hoor, ligt ook aan jezelf/hoe je het ervaart). Denk dat je als buitenstaander het Westlandse cultuurtje sowieso nooit helemaal gaat begrijpen
Het is niet allemaal negatief hoor, heb zelf gewoon beetje negatieve associaties met bepaalde aspecten van Westlande 'cultuur'. Hou wel van de harde werken mentaliteit, maar minder van het negeren van je gevoel aspect
Het heeft 5 A's en het staat in de wei; een pahaaard
Denk wel dat je in De Lier op zich wel in leuk dorp zit in het Westland. Ligt vrij centraal ten opzichte van snelwegen en heeft nog wel beetje groen (weilanden / het Woudt, en ook veel water is ook wel leuk). Ligt wel iets verder van de zee af natuurlijk. Centrum van De Lier stelt wel vrij weinig voor, maar eigenlijk heeft alleen Naaldwijk een beetje centrum van betekenis
(uhoh, nu mag ik het Westland niet meer in
[/te-lang-verhaal-over-westland-te-weinig-over-de-huizen-an-sich]
Ohja! Extra punt waar je op moet letten in De Lier. Sommige stukken hebben vrij regelmatig onder water gestaan. Let dus goed op de fundering en of je in gebied zit waar dit weer zou kunnen voor komen. Let sowieso goed op de bouwkwaliteit. Mijn schoonouders hadden een (sociale) huurwoning en die was behoorlijk slecht van kwaliteit, is denk niet echt te vergelijken met koopwoningen maar toch iets om op te letten.
offtopic:
grappig. MIjn vriendin is opgegroeid in Ermelo (op 1 of 2 plaatsen na echt het toppunt van de Veluwe) en wil daar eigenlijk ook niet meer wonen vanwege het vaak bekrompen wereldbeeld. Almere vindt ze zo lekker vrij ;P
Wel duur overigens in het Westland. Dat huis in De Lier: ruim 235k voor ong. 80 m2
[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 09-02-2012 20:25 ]
Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Het lijkt erop dat NHG site ook kijkt naar hoe het gezamenlijke inkomen is verdeeld. Bij 30k/15k kan je 202k lenen, bij 40k/5k kan je 206k lenen. Maar dit zijn niet de enorme verschillen die jij noemt.Anoniem: 444046 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:28:
Vorige week bij de Hypotheekshop geweest. Die melde dat ik met m'n partner 190k kon lenen (zonder freelance inkomen meegerekend). Uiteraard met NHG.
Is er een rare inkomensverdeling bij jullie / iets anders afwijkends? (Bijvoorbeeld andere schulden of ben je gewoon vergeten partner hokje aan te vinken?
Moet wel eerlijk zeggen dat ik de drukte in de stad nu ook wel beetje zat ben. Dus ga nu in een door Nare Man zo verfoeide vinex-wijk wonen (officieel nog in Den Haag, maar wel echt uiterste randje). Lekker tegen mooi groot natuurgebied aan. Zal vast wel het wonen in "echte" Den Haag missen (wonen in stad heeft erg veel leuke aspecten) maar denk dat wat ik ervoor terug krijg de ruil wel waard iseymey schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:24:
offtopic:grappig. MIjn vriendin is opgegroeid in Ermelo (op 1 of 2 plaatsen na echt het toppunt van de Veluwe) en wil daar eigenlijk ook niet meer wonen vanwege het vaak bekrompen wereldbeeld. Almere vindt ze zo lekker vrij ;P
Mij zal je niet zo snel meer in een dorp zien wonen
Dat is zelfs voor het Westland nog enorm duur. De Lier is wel vrij duur dorp maar weet dat de prijzen daar laatste jaren vrij hard zijn gedaald. Al is 176m2 perceel ook niet echt klein, heeft ook al zo'n 80k aan grondwaardeWel duur overigens in het Westland. Dat huis in De Lier: ruim 235k voor ong. 80 m2
Maar ik zou er niet zoveel geld voor over hebben. Charme is leuk maar dit is wel beetje erg aan dure kant
[ Voor 21% gewijzigd door McVirusS op 09-02-2012 20:31 ]
In principe vraag je het eigendomsbewijs van de huidige eigenaar bij de verkopende makelaar op en kijk je bij het kopje erfdienstbaarheden. Als het om een appartementsrecht gaat moet je ook de splitsingsakte checken. Een makelaar of taxateur zal ook niet verder zoeken dan in deze twee akten en eventueel in het hypothecair uittreksel bij het kadaster. Daarnaast kan je ook nog sommige beperkingen in het kadastraal uittreksel vinden. Als je dan niets hebt gevonden mag je er van uit gaan dat er niets aan de hand is. Er is wel een maar: het gebeurt regelmatig dat notarissen vergeten om erfdienstbaarheden bij de overdracht in de akte ook mee over te dragen. Sommige zijn dan automatisch vervallen, anderen kunnen nog steeds geldig zijn. Alleen het erfdienstbaarhedenonderzoek kan je echt zekerheid bieden.80000 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:50:
Die aankoopmakelaar heeft wel meer functies/voordelen dan alleen de punten die je noemt, google maar ff. Als je besluit om geen aankoopmakelaar te nemen is het wel aan te raden om te laten taxeren voordat je gaat bieden of voordat je de koopakte ondertekent. Als de marktwaarde exact hetzelfde is vastgesteld als de koopsom die je bent overeengekomen is er in ieder geval geen sprake van een koopje
PSN: Kjujay
20 om de badkamer te verbouwen?EvaluationCopy schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:21:
Hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik er eigenlijk in zie. Badkamer en keuken eruit slopen en we zijn al een heel eind. Staat al 3,5 jaar te koop dus wellicht lukt dat wel voor een 310, 20 om de badkamer te verbouwen en 20 voor de keuken. De rest schuren schrobben verven etc kunnen we zelf. Ik ga het eens voorleggen thuis. Mooi ook om tegen de verkopend makelaar te zeggen 'ja we hebben toch nog een ander huis naar onze smaak gevonden'.
Ik heb onlangs mijn badkamertje laten doen, weliswaar BTW vrij maar wel alles voor een kleine 6000 euro klaar. Tegels, nieuw bad, douchewand, nieuw plafond etc...ruimte is 3x2 meter.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
BTW vrij as in zwart? Dan heb je vast ook geen gangbaar uurtarief betaaldCobb schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:08:
[...]
20 om de badkamer te verbouwen?
Ik heb onlangs mijn badkamertje laten doen, weliswaar BTW vrij maar wel alles voor een kleine 6000 euro klaar. Tegels, nieuw bad, douchewand, nieuw plafond etc...ruimte is 3x2 meter.
Hangt ook van afwerkingsniveau en gekozen materialen af natuurlijk.
Huh, kijk ik ergens hopeloos overheen dan? Als ik m'n volledige salaris invul krijg ik maar dit:McVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:24:
[...]
Het lijkt erop dat NHG site ook kijkt naar hoe het gezamenlijke inkomen is verdeeld. Bij 30k/15k kan je 202k lenen, bij 40k/5k kan je 206k lenen. Maar dit zijn niet de enorme verschillen die jij noemt.
Is er een rare inkomensverdeling bij jullie / iets anders afwijkends? (Bijvoorbeeld andere schulden of ben je gewoon vergeten partner hokje aan te vinken?)
http://grab.by/bTi6
als dit waar wordt er nooit weer eens huis verkocht...
ohhh, ik zie het al. Bij looptijd hypotheek had ik 10 jaar ingevuld. Ik dacht dat dat de rentevaste periode was
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 444046 op 09-02-2012 21:28 ]
Misschien is 10 jaar wel beetje kort als totale looptijd voor je hypotheekAnoniem: 444046 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:26:
[...]
Huh, kijk ik ergens hopeloos overheen dan? Als ik m'n volledige salaris invul krijg ik maar dit:
http://grab.by/bTi6
als dit waar wordt er nooit weer eens huis verkocht...
Ik zag het nu ook jaMcVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:28:
[...]
Misschien is 10 jaar wel beetje kort als totale looptijd voor je hypotheek. Is niet de rentevaste periode hè
.

Even een vraagje tussendoor 
Ik wil graag wat spaargeld aflossen op onze hypotheek (ca 10% vd hyp., dus grote som geld), en heb dus contact gezocht met de bank over hoe ik dat het beste kan doen. Nou kan het aan mij liggen maar die "telefonische adviseur" was echt zo ongelofelijk slecht.
Ervaren jullie het ook zo, dat ze bij het afsluiten van een hypotheek maar wat graag voor je rennen, maar zodra de handtekeningen gezet zijn en alles een beetje gaat lopen ineens alles via 2e rangs net-afgestudeerde "financieel adviseurs" gaat. Ik moest haar de fiscale regels uitleggen van een bankspaarproduct, dat kan toch niet waar zijn??
Liefst zou ik langsgaan voor een gesprek, maar dat was niet de bedoeling en ook niet de normale gang van zaken volgens haar
.
Heb nu alles zelf uitgezocht en uitgerekend, want van de bank horen we waarschijnlijk pas weer wat zodra de rentevaste periode op zijn eind loopt.
Bank is overigens 1 van de grotere.. (nou ja, eigenlijk heel veel kleintjes
)
Ik wil graag wat spaargeld aflossen op onze hypotheek (ca 10% vd hyp., dus grote som geld), en heb dus contact gezocht met de bank over hoe ik dat het beste kan doen. Nou kan het aan mij liggen maar die "telefonische adviseur" was echt zo ongelofelijk slecht.
Ervaren jullie het ook zo, dat ze bij het afsluiten van een hypotheek maar wat graag voor je rennen, maar zodra de handtekeningen gezet zijn en alles een beetje gaat lopen ineens alles via 2e rangs net-afgestudeerde "financieel adviseurs" gaat. Ik moest haar de fiscale regels uitleggen van een bankspaarproduct, dat kan toch niet waar zijn??
Liefst zou ik langsgaan voor een gesprek, maar dat was niet de bedoeling en ook niet de normale gang van zaken volgens haar
Heb nu alles zelf uitgezocht en uitgerekend, want van de bank horen we waarschijnlijk pas weer wat zodra de rentevaste periode op zijn eind loopt.
Bank is overigens 1 van de grotere.. (nou ja, eigenlijk heel veel kleintjes
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2012 23:55 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Kan je niet je contactpersoon opbellen?
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Dat was bij onze contact persoon ook zo. De gene waar we op het moment (al vijf jaar) zaken mee doen is gewoon goed bereikbaar als het nodig is (ook tussendoor). De mensen die op de afdeling zitten zijn over het algemeen ook vrij kundig en als ze iets niet weten ook niet bang om daar eerlijk in te zijn en hier later op terug te komen.
Het hoeft dus niet altijd zo te zijn.
Het hoeft dus niet altijd zo te zijn.
Grappig 'de mijne' geboren in Westerlee, bestaat (bijna) niet meerMcVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:13:Ken Benthuizen niet. De Lier wel (daar komt mijn vrouw vandaan, ben zelf geboren en getogen in Monster, beide Westlanders dus). Maar ik zou zelf echt nooit meer in het Westland willen wonen. Over het algemeen zijn Westlanders iets teveel gericht op het Westland en tikkeltje bekrompen.
De 'weslandse' verteld hetzelfde, herkenbaar.McVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:13:Mensen letten ook erg op elkaar of iemand wel aan norm voldoet. Daarnaast zijn Westlanders beetje rauwdouwers, "gaan!" en niet teveel nadenken over je gevoel/emoties. Maar goed, kan ook gewoon zijn hoe ik het ervaar, hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Of sommige mensen ervaren dat wellicht niet als vervelend. Denk eigenlijk dat je die mentaliteit wel in meeste dorpen/geclusterde dorpen tegenkomt.
Waar we ook wonen, nooit problemen, wellicht omdat we bi-zonder (e) familie zijnMcVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:13:Als ik jou bericht goed begrijp zit jij ook niet in de standaard Westlandse gezinssituatie. Zou eventueel nog een hobbel kunnen zijn voor goede Westlandse integratie (hoeft niet hoor, ligt ook aan jezelf/hoe je het ervaart). Denk dat je als buitenstaander het Westlandse cultuurtje sowieso nooit helemaal gaat begrijpen(moet je misschien ook niet willen).
Als frau bi-zonder boos of moe is praat ze plat Weslans. Of in Westland met andere Weslanders, niet te verstaan. hebben nog steeds onze garage in NaaldwijkMcVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:13:Het is niet allemaal negatief hoor, heb zelf gewoon beetje negatieve associaties met bepaalde aspecten van Westlande 'cultuur'. Hou wel van de harde werken mentaliteit, maar minder van het negeren van je gevoel aspect. Voor de rest vind ik het ook wel leuk om plat Weslans te praten. Maar xenofobie bloeit ook weelderig in het Westland (jammer genoeg).
Ik snap het niet, de 'weslandse' moest hier erg om lachen.McVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:13:Denk wel dat je in De Lier op zich wel in leuk dorp zit in het Westland. Ligt vrij centraal ten opzichte van snelwegen en heeft nog wel beetje groen (weilanden / het Woudt, en ook veel water is ook wel leuk). Ligt wel iets verder van de zee af natuurlijk. Centrum van De Lier stelt wel vrij weinig voor, maar eigenlijk heeft alleen Naaldwijk een beetje centrum van betekenis.
(uhoh, nu mag ik het Westland niet meer in)
Oh..dit is belangrijke nieuws..dank voor tip.McVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:13:[/te-lang-verhaal-over-westland-te-weinig-over-de-huizen-an-sich]
Ohja! Extra punt waar je op moet letten in De Lier. Sommige stukken hebben vrij regelmatig onder water gestaan. Let dus goed op de fundering en of je in gebied zit waar dit weer zou kunnen voor komen. Let sowieso goed op de bouwkwaliteit. Mijn schoonouders hadden een (sociale) huurwoning en die was behoorlijk slecht van kwaliteit, is denk niet echt te vergelijken met koopwoningen maar toch iets om op te letten.
Klinkt als Leidschenveen-De Dijken omgeving? Of Duindeal, zeg dat je niet in Duindeal gaat wonenMcVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:27:Dus ga nu in een door Nare Man zo verfoeide vinex-wijk wonen (officieel nog in Den Haag, maar wel echt uiterste randje). Lekker tegen mooi groot natuurgebied aan. Zal vast wel het wonen in "echte" Den Haag missen (wonen in stad heeft erg veel leuke aspecten) maar denk dat wat ik ervoor terug krijg de ruil wel waard is.

We wonen door omstandigheden sinds 13 mnd in door Nare Man zo verfoeide vinex-wijk, ook officieel nog in Den Haag, maar wel echt uiterste randje. Lekker tegen mooi groot natuurgebied aan. te off topic: worden helaas gedwongen te verhuizen
Nee hebben we er ook niet voor over. Maar het huis is bijna zoiets als we zoeken, bescheiden eengezinswoning. En die zijn bijna niet te vinden in deze regio, Den-Haag, Leidschendam, Voorburg, rondom Zoetermeer enzo.McVirusS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:27:
Dat is zelfs voor het Westland nog enorm duur. De Lier is wel vrij duur dorp maar weet dat de prijzen daar laatste jaren vrij hard zijn gedaald. Al is 176m2 perceel ook niet echt klein, heeft ook al zo'n 80k aan grondwaarde.
Maar ik zou er niet zoveel geld voor over hebben. Charme is leuk maar dit is wel beetje erg aan dure kant.
Het idee was 5 jaar sparen en dan naar regio Arnhem/Nijmegen, rondom daar. Maar is helaas forse streep door plan gekomen door gedwongen moeten verhuizen na 13 mnd.
Ja is absurd. Is onze 1e vraag, waarom is dit huis € 55.000 duurder dan 2 huizen verderop?eymey schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:24:
Wel duur overigens in het Westland. Dat huis in De Lier: ruim 235k voor ong. 80 m2
Tja die punten die ik noemde had ik al van de google en na nog wat google, kom ik er nog steeds niet uit. Ik denk dat een aankoopmakelaar zeker nut heeft als het koopproces misgaat, maar daarnaast?Kju schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:29:
[...]
Die aankoopmakelaar heeft wel meer functies/voordelen dan alleen de punten die je noemt, google maar ff. Als je besluit om geen aankoopmakelaar te nemen is het wel aan te raden om te laten taxeren voordat je gaat bieden of voordat je de koopakte ondertekent. Als de marktwaarde exact hetzelfde is vastgesteld als de koopsom die je bent overeengekomen is er in ieder geval geen sprake van een koopje
Bv: (weliswaar een wij van wc eend adviseren wc-eend):
http://www.aankoop-makelaar.nl/:
De kosten van uw eigen aankoopmakelaar verdient u terug door:
* een lagere kooprijs dan uzelf zou kunnen realiseren
* inzicht in de marktwaarde van de woning
* inzicht in belangrijke informatie over de woning, zoals: (verborgen)
gebreken, erfdienstbaarheden, bouwkundige staat, e.d.
* deskundige en professionele wijze van onderhandelen
* te kopen met meer zekerheid door ervaren aankoopbegeleiding
* tijdwinst door deskundige afwikkeling van alle zaken
Tja, prijs is uitenidelijk wat ik er voor wil geven, marktwaarde haal ik uit het kadaster. Taxatie moet gebeuren voor de financierder, maar liikt me wat prijzig omdat te doen voor de onderhandelingen, ik wil ook gewoon weg kunnen lopen, zonder al teveel kosten te hebben gemaakt. Bouwkundige keuring zal ik laten uitvoeren en wordt in de onderhandelingen meegenomen.
Dus ik twijfel er nogs steeds over, trouwens mijn eerste huis heb ik met aankoopmakelaar gekocht, maar dat was ten tijde van een verkopersmarkt, de rollen zijn nu anders.
Gisteren te horen gekregen dat de taxateur het huis dat we graag willen bekeken heeft en van mening is dat de vraagprijs misschien zelfs wel iets hoger had gemogen. Anyway, meteen verkoopmakelaar gebeld en aangegeven dat we dat huis graag willen. Zegt de makelaar "Oh, dat huis...Euhm, nou daar zijn min of meer wel al mensen mee bezig ondanks dat het nog definitief verkocht is"
Duh, dat ben ik haha, moest ik nog even uitleggen hoe de situatie is. Verkoopmakelaar gaat nu voorlopig koopcontractconcept opstellen, dat krijg ik maandag per mail. Dan laat ik het eerst ook nog even door de adviseur doorlezen voor we het gaan ondertekenen.
Wij heel erg blij en opgelucht dat het de goede kant opgaat. Vriend van mij natuurlijk ook superblij want sinds hij single werd paar jaar terug was het zeker niet altijd makkelijk om dit huis aan te houden. Hij kan nu zelf ook op zoek naar een ander huis, veel kleiner en in het centrum.
Op naar de volgende stappen
* JeroenNietDoen is uber happy momenteel
Duh, dat ben ik haha, moest ik nog even uitleggen hoe de situatie is. Verkoopmakelaar gaat nu voorlopig koopcontractconcept opstellen, dat krijg ik maandag per mail. Dan laat ik het eerst ook nog even door de adviseur doorlezen voor we het gaan ondertekenen.
Wij heel erg blij en opgelucht dat het de goede kant opgaat. Vriend van mij natuurlijk ook superblij want sinds hij single werd paar jaar terug was het zeker niet altijd makkelijk om dit huis aan te houden. Hij kan nu zelf ook op zoek naar een ander huis, veel kleiner en in het centrum.
Op naar de volgende stappen

* JeroenNietDoen is uber happy momenteel

Hier zou ik me dus niet eens aan wagen. Als iemand het niet snapt, klagen, en een beter iemand vragen. Straks heb jij het nog gedaan als een fout advies is gegeven. Dan naaien ze je weer net zo makkelijk.Sport_Life schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:49:
Ik moest haar de fiscale regels uitleggen van een bankspaarproduct, dat kan toch niet waar zijn??
Het is toevallig mijn werkterrein. Er zijn zelfs straten in de Schilderswijk die je een dorps gevoel zouden kunnen geven en toch op 5 minuten fietsen van CS staan. Als je goed zoekt zijn er genoeg "bescheiden" (80-110 m2) eengezinswoningen in Den Haag vanaf 165.000 k.k.. Ik heb zelf twee eengezinswoningen in Den Haag te koop, één voor 179.000 en één voor 195.000. Gewoon zoekenBi-zonder schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:06:
[...]
Nee hebben we er ook niet voor over. Maar het huis is bijna zoiets als we zoeken, bescheiden eengezinswoning. En die zijn bijna niet te vinden in deze regio, Den-Haag, Leidschendam, Voorburg, rondom Zoetermeer enzo.
Het idee was 5 jaar sparen en dan naar regio Arnhem/Nijmegen, rondom daar. Maar is helaas forse streep door plan gekomen door gedwongen moeten verhuizen na 13 mnd.
Er zijn aankoopmakelaars op uurtarief. Er zijn ook aankoopmakelaars die deeldiensten leveren. Je kan ook nog gewoon een taxateur een waardeverklaring a € 185,- laten maken. Bel gewoon een paar makelaars, leg je situatie uit, ze willen heus wel meedenken om het voordelig te regelen. Puur het feit dat je zo twijfelt zou voor mij al reden genoeg kunnen zijn om een bekende met ervaring of een taxateur/makelaar erbij te halen, dan weet je in ieder geval dat het niet aan jou gelegen heeft als er iets achteraf gebeurt80000 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:20:
[...]
Dus ik twijfel er nogs steeds over, trouwens mijn eerste huis heb ik met aankoopmakelaar gekocht, maar dat was ten tijde van een verkopersmarkt, de rollen zijn nu anders.
Definitief bod van 324 op tafel gelegd. Als ze daar niet mee akkoord gaan wens ik ze veel succes met de verdere verkoop. Laat ze maar even een paar weken zweten. Ik kan me niet voorstellen dat ze het op 10k laten klappen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Mjah, en zo dicht bij de NHG limiet ... dat scheelt toch ook al snel .6% (zo'n 50K+ over de looptijd van je hypotheek dus).
Alle reden om niet hoger te willen gaan dan 324, inderdaad. Het komend halfjaar zullen de meeste kopers daar onder proberen te blijven. Ik wens ze veel plezier verder de komende tijd, met nog 5% daling per jaar.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Leidschenveen wel gekeken, maar dat sprak ons niet echt aan. Mijn nieuwe huis ligt in "De Bras", officieel onderdeel van Ypenburg maar het ligt er eigenlijk los van (gescheiden door water en Rijswijkse Waterweg/Brasserskade). Ligt tegen Delft & Nootdorp aan en dus tegen groot natuurgebied (Delftse Hout, met onder andere ook de Dobbeplas en Hertenkamp).Bi-zonder schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:06:
[...]
Klinkt als Leidschenveen-De Dijken omgeving? Of Duindeal, zeg dat je niet in Duindeal gaat wonen![]()
We wonen door omstandigheden sinds 13 mnd in door Nare Man zo verfoeide vinex-wijk, ook officieel nog in Den Haag, maar wel echt uiterste randje. Lekker tegen mooi groot natuurgebied aan. te off topic: worden helaas gedwongen te verhuizen
Gezien de locatie vermoed ik dat Duindael beetje buiten mijn budget ligt. Wassenaar is wel ontzettend mooi natuurlijk (volgens mij ligt Duindael wel erg dicht bij drukke weg?).
Dat is mijn punt ook een beetje met dat telefonische gedoe, zitten nogal wat fiscale haken en ogen aan zo'n spaarproduct. Maargoed net maar ff gebeld met onze adviseur van toendertijd.nare man schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:16:
[...]
Hier zou ik me dus niet eens aan wagen. Als iemand het niet snapt, klagen, en een beter iemand vragen. Straks heb jij het nog gedaan als een fout advies is gegeven. Dan naaien ze je weer net zo makkelijk.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Anoniem: 444736
EvaluationCopy schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:21:
Hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik er eigenlijk in zie. Badkamer en keuken eruit slopen en we zijn al een heel eind. Staat al 3,5 jaar te koop dus wellicht lukt dat wel voor een 310, 20 om de badkamer te verbouwen en 20 voor de keuken. De rest schuren schrobben verven etc kunnen we zelf. Ik ga het eens voorleggen thuis. Mooi ook om tegen de verkopend makelaar te zeggen 'ja we hebben toch nog een ander huis naar onze smaak gevonden'.
Vorig jaar wilde mijn man en ik ook gaan verhuizen. We wilde weer iets anders, een nieuwe start. De buurt was super alleen het huis voldeed niet meer aan onze wensen. We hebben uiteindelijk besloten om het huis te verbouwen! We hebben een groot deel bijgebouwd aan het huis en de kamers aangepakt. Bijvoorbeeld de plafonds in de badkamer en kleedkamerruimte waren echt vreselijk. Daar hebben we Luxalonplafonds geplaatst (echte aanrader!). Verder hebben we de muren een leuke kleur gegeven. Nu zijn we echt weer helemaal tevreden is dit huis! Dus een verbouwing kan veel veranderen
Vorig jaar wilde mijn man en ik ook gaan verhuizen. We wilde weer iets anders, een nieuwe start. De buurt was super alleen het huis voldeed niet meer aan onze wensen. We hebben uiteindelijk besloten om het huis te verbouwen! We hebben een groot deel bijgebouwd aan het huis en de kamers aangepakt. Bijvoorbeeld de plafonds in de badkamer en kleedkamerruimte waren echt vreselijk. Daar hebben we Luxalonplafonds geplaatst (echte aanrader!). Verder hebben we de muren een leuke kleur gegeven. Nu zijn we echt weer helemaal tevreden is dit huis! Dus een verbouwing kan veel veranderen
waar heb je dat laten doen als ik vragen mag?Cobb schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:08:
[...]
20 om de badkamer te verbouwen?
ik heb een zelfde ruimte binnenkort en wil ook de badkamer laten doen.
ik neem aan alles naar tevredenheid ?
Chario2 (818126)
We zijn geen stadsmensen. Den-Haag zijn voor ons slechts 2 wijken aan de uiterste buitenrand eventueel een optie. Zoals waar we nu zitten, en waar McVirus gaat zitten..Kju schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:21:
Het is toevallig mijn werkterrein. Er zijn zelfs straten in de Schilderswijk die je een dorps gevoel zouden kunnen geven en toch op 5 minuten fietsen van CS staan. Als je goed zoekt zijn er genoeg "bescheiden" (80-110 m2) eengezinswoningen in Den Haag vanaf 165.000 k.k.. Ik heb zelf twee eengezinswoningen in Den Haag te koop, één voor 179.000 en één voor 195.000. Gewoon zoeken
De Bras ligt inderdaad precies aan de andere kant, mooi bij natuur. Duindael, gezien architect en wat 't mag kosten *kuch*, kan me niet voorstellen dat ze verkeersoverlast probleem hebben..McVirusS schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:27:
[...]Leidschenveen wel gekeken, maar dat sprak ons niet echt aan. Mijn nieuwe huis ligt in "De Bras", officieel onderdeel van Ypenburg maar het ligt er eigenlijk los van (gescheiden door water en Rijswijkse Waterweg/Brasserskade). Ligt tegen Delft & Nootdorp aan en dus tegen groot natuurgebied (Delftse Hout, met onder andere ook de Dobbeplas en Hertenkamp).
Gezien de locatie vermoed ik dat Duindael beetje buiten mijn budget ligt. Wassenaar is wel ontzettend mooi natuurlijk (volgens mij ligt Duindael wel erg dicht bij drukke weg?).
Vandaag al wezen kijken in De Lier. Het is en blijft raadsel waar vraagprijs € 239.500 vandaan komt.Blijft charmant huis, in leuke buurt en niet voor die prijs.
Zie ik nou in de post hierboven dat je een makelaar in Den haag bent? Dan moet ik misschien maar je raad opvolgenKju schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:27:
[...]
Er zijn aankoopmakelaars op uurtarief. Er zijn ook aankoopmakelaars die deeldiensten leveren. Je kan ook nog gewoon een taxateur een waardeverklaring a € 185,- laten maken. Bel gewoon een paar makelaars, leg je situatie uit, ze willen heus wel meedenken om het voordelig te regelen. Puur het feit dat je zo twijfelt zou voor mij al reden genoeg kunnen zijn om een bekende met ervaring of een taxateur/makelaar erbij te halen, dan weet je in ieder geval dat het niet aan jou gelegen heeft als er iets achteraf gebeurt
OK, het is ook niet mijn bedoeling om klanten te werven via GOT (ik vraag me nu ineens af of mijn forumactiviteiten wel binnen de dekking van mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering vallen80000 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 09:07:
[...]
Zie ik nou in de post hierboven dat je een makelaar in Den haag bent? Dan moet ik misschien maar je raad opvolgenKan ik je een DM sturen, volgens mij mag dit niet verder in het topic besproken worden en moet offline gedaan worden. Het huis waar ik in geinteresseerd ben staat in Den Haag.
Is iemand wellicht ooit op een soort van checklist gekomen welke zinvol is als je een woning gaan bezichtigen?
En dan natuurlijk met name de zaken waar je niet direct aan denkt.
En dan natuurlijk met name de zaken waar je niet direct aan denkt.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Ja zoiets, alleen dan wellicht de toch iets minder voor de hand liggende zaken.
Dingen waar je als leek geen idee van hebt, maar met een omschrijving je bepaalde dingen kunt controleren zonder dat je direct al een bouwkundige hoeft mee te nemen.
Yess, wij hebben een huis gekocht. 218k k.k. en we krijgen een hypotheek van 195k. 450m2 grond
50% aflossingsvrij 1 jaar vast en 50% bankspaar 10 jaar vast. Dikke prima. BKR check was akkoord. Het enige wat ons nog tegen kan houden is de taxatie, maar voorzie geen problemen. Gaat allemaal zo makkelijk als wat. In een week zo'n beetje alles geregeld. ( * Anoniem: 444046 klopt af )
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444046 op 11-02-2012 16:00 ]
Hoe werkt het eigenlijk precies met NHG en meerwerk bij nieuwbouw woningen? Is dit alleen meerwerk wat via de aannemer wordt uitgevoerd? Of dient hier ook rekening gehouden te worden met extra zaken die uitgevoerd worden door derde partijen die op een later moment pas bepaald worden?
Een voorbeeld: een nieuwbouwhuis wordt van de projectontwikkelaar gekocht en hierbij wordt door de aannemer nog wat extra zaken gedaan zoals het afwerken van de muren. Deze afwerking valt dan onder het meerwerk via de aannemer. Maar waar valt het aanleggen van de vloer onder, als ik deze via bijvoorbeeld een tegelhandelaar aankoop en dit niet via de aannemer dus gaat? En hoe zit het met een keuken, die niet via de projectontwikkelaar wordt opgeleverd en dus bij een keukenzaak zelf dient uit te zoeken?
Een voorbeeld: een nieuwbouwhuis wordt van de projectontwikkelaar gekocht en hierbij wordt door de aannemer nog wat extra zaken gedaan zoals het afwerken van de muren. Deze afwerking valt dan onder het meerwerk via de aannemer. Maar waar valt het aanleggen van de vloer onder, als ik deze via bijvoorbeeld een tegelhandelaar aankoop en dit niet via de aannemer dus gaat? En hoe zit het met een keuken, die niet via de projectontwikkelaar wordt opgeleverd en dus bij een keukenzaak zelf dient uit te zoeken?
NHG:
dus als je na oplevering zelf dingen laat plaatsen/aanpassen/..../... kun je nog steeds met NHG lenen, hypotheek mag max 350k zijn. Dus eventueel eigen geld erin stoppen.Bij aankoop van een nieuwbouwwoning is de maximale koop-/aanneemsom inclusief meerwerk € 324.074,07.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dus na oplevering is het geen enkel probleem. Maar als ik de standaard geleverde badkamer zou willen aanpassen, geleverd door een aangewezen zaak door de projectontwikkelaar, dan valt dat wel onder het meerwerk? En voor de keuken (standaard niets geleverd, alleen een cheque) kun je ook naar deze zaak en zij plaatsen de keuken dan voor oplevering. Hoe moet je dit bezien dan?ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:54:
NHG:
[...]
dus als je na oplevering zelf dingen laat plaatsen/aanpassen/..../... kun je nog steeds met NHG lenen, hypotheek mag max 350k zijn. Dus eventueel eigen geld erin stoppen.
Je DM staat niet aan.Kju schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:27:
[...]
Er zijn aankoopmakelaars op uurtarief. Er zijn ook aankoopmakelaars die deeldiensten leveren. Je kan ook nog gewoon een taxateur een waardeverklaring a € 185,- laten maken. Bel gewoon een paar makelaars, leg je situatie uit, ze willen heus wel meedenken om het voordelig te regelen. Puur het feit dat je zo twijfelt zou voor mij al reden genoeg kunnen zijn om een bekende met ervaring of een taxateur/makelaar erbij te halen, dan weet je in ieder geval dat het niet aan jou gelegen heeft als er iets achteraf gebeurt
- laat maar -
[ Voor 95% gewijzigd door DJH op 12-02-2012 17:48 ]
Mijn 'wegloopactie' heeft binnen 2 dagen al resultaat. Ze zijn akkoord met het bod van 324, dus onder NHG. Hell yeah!!! 
Nu nog even m'n eigen kiet verkopen, maar ja hoe moeilijk is dat nou in deze tijd. Kan nu nog wel wat verder zakken met de prijs dus zal wel lukken.
Nu nog even m'n eigen kiet verkopen, maar ja hoe moeilijk is dat nou in deze tijd. Kan nu nog wel wat verder zakken met de prijs dus zal wel lukken.
Proficiat! Goed gespeeld uiteindelijk, hij zal ingezien hebben dat 1k erboven voor jou dermate grote gevolgen zou hebben dat de koop niet door zou zijn gegaan. Nu nog het eigen huis verkopen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan serieus verder met dat éne huis.
Lijst met concrete vragen gestuurd en binnenkort ook maar een bod doen.
Ik weet waar we op uit willen komen qua geld, maar het blijft vrij tricky.
Lijst met concrete vragen gestuurd en binnenkort ook maar een bod doen.
Ik weet waar we op uit willen komen qua geld, maar het blijft vrij tricky.
Huis staat nu te koop voor 199k, we hebben al 4 bezichtigingen gehad en twee afgezegd/uitgesteld wegens ziekte. 4 weken te koop. Desnoods kunnen we een 20k omlaag dus dat zal wel lukken.
Erg fijn. Toch al snel 0,5% rente verschil en dat is aardig wat eurotjes in de financiering.EvaluationCopy schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:56:
Mijn 'wegloopactie' heeft binnen 2 dagen al resultaat. Ze zijn akkoord met het bod van 324, dus onder NHG. Hell yeah!!!
Verkopen gaat op zich best gemakkelijk, mits je realistisch naar de huidige markt prijst. Binnen 3-6 maanden zou geen problemen moeten zijn, maar hangt allemaal af van je prijs.
Anoniem: 310225
Gefeliciteerd! Wij zitten dus hetzelfde!EvaluationCopy schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:56:
Vrijdag bod gedaan van 310 (vraagprijs 345 van 359).
Vandaag tegenbod gekregen van 339, ze nemen ons dus gelukkig wel serieus.
Als we precies middelen zouden we 325 komen, dan is 324 dus absoluut niet ondenkbaar.
Maar minder = beter! Hopen dat de verkopende partij dus niet stopt bij 330 oid.
Wij stoppen voorlopig bij 320.
Blijft een koemarkt!
Die 350 vraagprijs was al omlaag gekomen van 495 dus ik ben niet geheel unhappy met die 324 
Succes!
Succes!
Wij gaan donderdag weer kijken. Jaren 30 huis.
Nog zaken waar op gelet moet worden (behalve natuurlijk de fundering/het hout)?
Euh... en jij hebt zeker in je vijf jaar in de sociale huurwoning een huis bij elkaar gespaard?johnnyv.nl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:44:
Zover ik weet kan iedereen in Nederland momenteel nog gewoon studeren (eventueel met wat bijlenen, is niks vreemds aan), maar een huis is een fysiek goed wat geld kost en in feite niets toevoegt aan je leven behalve een bezit. Hoe realistisch is het om een stel dat netto 1000 euro samen verdient een huis te laten kopen van zeg 180 keer hun volledige maandinkomen (er vanuitgaande dat de vrouw wel altijd fulltime blijft werken)? Pak daar de kans bij dat ze uit elkaar gaan (ruwweg 1 op 3?) wat ook nog in de financiering mee moet en de op dit moment geweldige woningmarkt en het is een recept voor faillissementen.
(ik snap de hele poeha niet zo, als ik iets wil hebben maar het niet kan betalen zijn er twee opties: of ik heb het niet of ik zorg dat ik het geld bij elkaar krijg om het wel te hebben)
* Jorn1986 heeft vijf jaar met veel plezier in de sociale sector gehuurd
Waarom kopen:
-De huurprijzen van sociale huurwoningen worden flink omhoog gegooid over een tijdje.
-Flink lang wachten op een wachtlijst.
-Al het geld dat je besteed aan de huurwoning, had je ook in een beginners studio'tje maandelijks aan je annuïteitenhypotheek kunnen besteden: dan bouwde je maandelijks tenminste wat eigen kapitaal op (het deel aflossing).
-Bij een koopwoning heb je veel meer keuzevrijheid waar en hoe je wilt wonen.
Waarom huren:
-Lekker niet zelf je woning onderhouden, dat kan je afschuiven op de verhuurder.
-Minder problemen bij het alsnog uit elkaar gaan (die 1/3 kans).
-Als je de werklocatie niet zeker bent (er worden steeds minder vaste contracten aangeboden, misschien moet je wel verhuizen voor je werk op den duur).
Jouw geschetste situatie van een samenwonend stel zou ik ook adviseren een sociale huurwoning als tijdelijk te proberen (om te kijken of het wel lekker samenwonen is bijvoorbeeld)...
Anderzijds: je moet een ander als die een woning wilt kopen ook wel een kans gunnen dat werkelijkheid te maken.
Ik heb vanmiddag mijn appartement onder voorbehoud verkocht, ik heb 7 maand lang geen kijker gehad, toen eens een website gemaakt en gericht geadverteerd op Facebook, binnen twee weken vier kijkers gehad en de vierde heeft het vanmiddag gekocht voor 500 euro onder de vraagprijs, hij wilde hem eerst al telefonisch kopen!
Ik=Blij
Ik=Blij
Je bent werkelijk de eerste die ik met een positief verhaal hoor over alternatieve (informele) verkoopwijze
Zelfs in goede tijden werkte dat nauwelijks.
Het probleem is dat de prijzen van reclame in "nieuwe media" verkopers juist afschrikken. Ik heb wel eens Facebook/Hyves en Google Adwords gebruikt waarbij ik, om de verkoper te stimuleren, de eerste 100 euro voor mijn rekening nam. Gewoon lokkende reclame, uiteraard met zo veel mogelijk tekst binnen de mogelijkheden van Google en Facebook/Hyves om zo veel mogelijk traffic te genereren. Op het moment dat de verkoper zelf 1,75 euro per klik af moet tikken haken ze vrijwel allemaal gelijk af. Dat ondanks dat deze wijze van reclame wel zorgt voor een merkbare forse toename in website traffic en bezichtigingen.
Voor zo'n verschil in animo en dergelijk bod, vraag ik me eerder af of er uberhaupt iemand wist van je woning de afgelopen 7 maanden (verkoopbordje ophangen en verder niets misschien?).Danielson schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:18:
Ik heb vanmiddag mijn appartement onder voorbehoud verkocht, ik heb 7 maand lang geen kijker gehad, toen eens een website gemaakt en gericht geadverteerd op Facebook, binnen twee weken vier kijkers gehad en de vierde heeft het vanmiddag gekocht voor 500 euro onder de vraagprijs, hij wilde hem eerst al telefonisch kopen!
Ik=Blij
muren. vroegere bouwjaren willen ze bakstenen nogal eens op de zijkant leggen om stenen uit te sparen binnen. Resultaat is dat als je er maar iets vanaf moet kappen je 0 muur gaat overhouden (en fijn alles opnieuw kunt fixen). Bij oudere huizen ook vragen naar asbest en waar het ligt. Ze hebben het ook gebruikt voor vloeren en het is naar om het te ontdekken nadat je een frees door de vloeren hebt gejast of net duchtig overal hebt zitten boren. Electra nagaan of dat nog uptodate is en wat het je anders zou kosten, kozijnen, isolering, enz. enz. Misschien ook even opzoeken wat typisch is voor huizen uit die jaren. Vooral bij oudere handwerkmensen krijg je vaak meteen antwoorden als ze het bouwjaar weten van daar en daar moet je op letten en vroegere deden ze dat zo maar dat is een ruk manier dus kom je het aan het vervangen.qadn schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:09:
Wij gaan donderdag weer kijken. Jaren 30 huis.
Niet alles is erg duur om te vervangen / doen, maar het kan wel veel tijd kosten als je het niet weet / niet hebt kunnen inplannen
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Funda, Flyers, Advertentie in de krant enz..Myrdreon schreef op maandag 13 februari 2012 @ 20:29:
[...]
Voor zo'n verschil in animo en dergelijk bod, vraag ik me eerder af of er uberhaupt iemand wist van je woning de afgelopen 7 maanden (verkoopbordje ophangen en verder niets misschien?).
Bedankt, daar kan ik wat mee! (heb inmiddels ook een bevriende bouwopzichter gevraagd of ie eens kan komen kijken, die ziet vast meer dan ik)
Bah, wat een gedoe. Denk je alles rond te hebben krijg je een mailtje van de hypotheekverstrekker dat voor de NHG we (tijdelijk) het krediet van 1000 euro op de betaalrekening moeten opzeggen. Wie houden we nou voor de gek?
Snap het sowieso niet, zitten met de hypotheek lang niet aan onze max, wat maakt deze 1000 euro dan nog uit... Zucht.
Snap het sowieso niet, zitten met de hypotheek lang niet aan onze max, wat maakt deze 1000 euro dan nog uit... Zucht.
[ Voor 21% gewijzigd door Niek_ op 14-02-2012 08:32 ]
Nou ik werd gister gebeld door iemand die bezig was met mijn kredietwaardigheid en die had op facebook/linkedin ontdekt dat ik extreme hobbys heb (motorracen, duiken en snowboarden) en hoe ik daar over dacht ivm de arbeidsongeschiktheidsverzekerings...Niek_ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:31:
Bah, wat een gedoe. Denk je alles rond te hebben krijg je een mailtje van de hypotheekverstrekker dat voor de NHG we (tijdelijk) het krediet van 1000 euro op de betaalrekening moeten opzeggen. Wie houden we nou voor de gek?
Voor mijn werk heb ik recent nog de foutrapportage van geldverstrekkers ingebouwd in wat software.
Daar kwamen dingen voorbij waarop een aanvraag terug kwam omdat de handtekening op de intentieverklaring met (te) lichtblauwe inkt geschreven was... Het kan dus altijd gekker
Ik ben ook ontzettend benieuwd wat ze van ons gaan vragen!
Bekend verhaal. Dat is een NHG-dingetje denk ik, dat moesten we een aantal jaar terug (voor de huizencrisis) ook alhoor, niks nieuws. In de plus staan is niet goed genoeg, je moet het krediet echt opheffen.Niek_ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:31:
Had ik inderdaad ook en is als je goed nadenkt niet zo heel raar. In theorie betekent een krediet van 1000 euro, een minpost op jouw inkomen van 1000 euro, een kleine 12.000 per jaar. In leencapaciteit uitgedrukt is dit toch goed voor zo'n 54.000 (even x 4.5 als vuistregel).EvaluationCopy schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:59:
[...]
Bekend verhaal. Dat is een NHG-dingetje denk ik, dat moesten we een aantal jaar terug (voor de huizencrisis) ook alhoor, niks nieuws. In de plus staan is niet goed genoeg, je moet het krediet echt opheffen.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Eeehm, hoe kom je aan die berekening??? 1000 euro rood staan op één rekening, het is toch niet zo dat je dat elke maand kunt opnemen?
Tja, was bij mij ook het geval.Niek_ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:31:
Ik mocht 1000€ rood staan, maar stond aangetoond altijd in de plus.
Toch moest die eraf voor de hypotheek verstrekker.
Duidelijk een geval van "Pleasing the system" maar kost weer een dagje (en voor de hypotheek verstrekker 2 weken) om te regelen......
Ik ben benieuwd trouwens, we hebben nog een gezamenlijke ING rekening waar standaard 250 euro max krediet op zit, daar zullen ze ook wel over gaan zeuren. Maar eens even op nul gaan zetten
Dat herken ik niet zo. Ik kon 2k rood staan op mijn betaalrekening en had een creditcard met een limiet van 5k, en daar heeft niemand iets van gezegd, ook Florius niet. Misschien kwam dat omdat ik minder dan 4x mijn inkomen leende, ik kan me voorstellen dat als je echt het maximale leent dat jouw inkomen toelaat, de bank wel kritischer wordt.
Even kijken hoor. Normaal gesproken hanteren ze deze berekening bij maandelijkse verplichtingen. Als jij maandelijks tot 1000 euro KAN rood staan, KAN je een maandelijkse verplichting van 1000 euro extra hebben.EvaluationCopy schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:59:
Eeehm, hoe kom je aan die berekening??? 1000 euro rood staan op één rekening, het is toch niet zo dat je dat elke maand kunt opnemen?
Ik moet toegeven dat het bij nalezing ook niet helemaal goed lijkt, maar het wordt niet voor niets een krediet genoemd.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Een mogelijke roodstand van 1000 euro is geen maandelijkse verplichting van 1000 euro. Het is een éénmalig krediet van 1000 euro vrijwel zonder aflossingsverplichting. Bij ING KwartaalKrediet is de enige eis dat je ééns per drie maanden een dag boven de 0 staat. Verder kun je vrijwel doorlopen rood staan, maar dat is dus niet een maandelijkse aflossingsverplichting van 1000 euro. In zoverre is een roodstand ook niet zo van belang voor je financiële draagkracht, maar banken denken daar toch anders over omdat ze nogal technocratisch naar de BKR-uitdraai kijken.
Hangt ongetwijfeld samen met je inkomen inderdaad. Ze hebben die 2k roodstand vast wel meegenomen in hun overweging. Als jij dan alsnog de hypotheek kan betalen is er natuurlijk niks aan de hand.nare man schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:25:
Dat herken ik niet zo. Ik kon 2k rood staan op mijn betaalrekening en had een creditcard met een limiet van 5k, en daar heeft niemand iets van gezegd, ook Florius niet. Misschien kwam dat omdat ik minder dan 4x mijn inkomen leende, ik kan me voorstellen dat als je echt het maximale leent dat jouw inkomen toelaat, de bank wel kritischer wordt.
Of een creditcard een probleem is verschilt per type creditcard. De standaard creditcard van Rabobank wordt niet geregistreerd als krediet omdat je deze elke maand automatisch moet aflossen. Ik heb ook een creditcard met 5k limiet maar daar werd ook niks over gezegd.
Alleen is het in mijn situatie beetje lastig bepalen wat nou precies mijn inkomen is (heb eigen bedrijf). Voor NHG heeft adviseur gewoon 3 laatste jaarcijfers gepakt en daar het gemiddelde van genomen. Alleen had ik van oudste jaar slechts 5 maanden cijfers (pas laatste 5 maanden van dat jaar fulltime in mijn zaak gestoken), dus eigenlijk was het maar 2,5 jaar wat door 3 werd gedeeld. Als dat mijn inkomen is kom ik op hypotheek die 4,8 keer dat bedrag is.
Heb geen roodstand op mijn rekeningen en creditcard wordt dus hoogstwaarschijnlijk niet eens meegenomen. Dus mijn ervaring is wellicht niet heel representatief. Maar ik heb in ieder geval niks gehoord over mijn creditcard.
Ik herken het ook absoluut niet, half jaar geleden geen problemen mee gehad. Roodstand 1000 euro + Creditcard (die ik maandelijks in 1x aflos dus dat zal geen factor zijn geweest denk ik)nare man schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:25:
ING was dat trouwens.
Elect a clown, expect a circus.
Ja, hier ook ING, maar ik denk dat het wel doorslaggevend is geweest dat ik het 5000 euro-krediet van de CC op ineens afbetalen heb gezet (ik ga me niet blauw betalen aan rente).
Het wordt gewoon meegenomen in de formule waaruit ze je maximaal te lenen bedrag later rollen. Dat is iets van (fictief voorbeeld): (Brutoloon x 4.5) - (0.8 * krediet op betaalrekeningen) - (1.2 * krediet op creditcards) - ( 1.0 * Andere leningen) = maximaal hypotheekbedrag.
(factoren zijn gewoon random gekozen door mij)
Is dat bedrag hoger dan waar jij om komt vragen, dan zul je ze niet horen over je kredieten. Ligt het er dicht bij in de buurt of zelfs lager dan wat je wilt hebben, dan willen ze eerst al die kredietmogelijkheden opgeheven zien.
(factoren zijn gewoon random gekozen door mij)
Is dat bedrag hoger dan waar jij om komt vragen, dan zul je ze niet horen over je kredieten. Ligt het er dicht bij in de buurt of zelfs lager dan wat je wilt hebben, dan willen ze eerst al die kredietmogelijkheden opgeheven zien.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Ik snap niet zo goed waarom dat is. Vooral omdat het in praktijk echt geen verschil maakt. Je moet dus een eventuele kredietfaciliteit wel beëindigen om een hypotheek te krijgen maar de dag na passeren kan je het gewoon laten terugzetten. Als er een duidelijke lijn in het beleid zat zou je toch ook na passeren van hypotheek geen krediet op je betaalrekening meer moeten kunnen krijgen?nare man schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:36:
Een mogelijke roodstand van 1000 euro is geen maandelijkse verplichting van 1000 euro. Het is een éénmalig krediet van 1000 euro vrijwel zonder aflossingsverplichting. Bij ING KwartaalKrediet is de enige eis dat je ééns per drie maanden een dag boven de 0 staat. Verder kun je vrijwel doorlopen rood staan, maar dat is dus niet een maandelijkse aflossingsverplichting van 1000 euro. In zoverre is een roodstand ook niet zo van belang voor je financiële draagkracht, maar banken denken daar toch anders over omdat ze nogal technocratisch naar de BKR-uitdraai kijken.
Sowieso raar systeem dat betaalkredieten op bankrekeningen. Toen ik nog jong (en onbezonnen was) en net 2 jaar werkte of zo ging ik langs de bank. Vroegen ze of ik rood wou kunnen staan. Ik kon 13k roodstand krijgen of zo, ik vroeg of dat nadelen had en zij zeiden van niet (is niet waar dus
Eigenlijk is het sowieso krom dat als je ooit een kredietfaciliteit hebt aangevraagd op je bankrekening deze niet periodiek getoetst moet worden aan je inkomen/verplichtingen. Zo komen mensen wel in de problemen ja. Wat mij betreft doen ze kredietfaciliteit automatisch aanpassen aan het inkomen wat binnenkomt op dezelfde rekening. Beter nog: ook afhankelijk van je uitgaven. Lijkt mij als bank vrij makkelijk te implementeren en het helpt mensen om niet verder in de schulden te raken. Ook omdat je mensen dwingt om sneller eventueel een alternatief voor rood staan te zoeken (wat een onwijs duur product is).
Het waren vroeger ook wel andere tijden hoor (ouwelulmodus). Toen ik nog studeerde kreeg ik ook dat soort brieven: of ik even 10k rood wilde staan ('studentenkrediet'), en als ik 15k ofzoiets wilde dan hoefde ik alleen maar mijn propaedeuse te laten zien. Idioot natuurlijk. Vervolgens ging ik aan het werk, behoorlijk startsalaris, en was het nog best een gedoe om 1k te krijgenMcVirusS schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:45:
[...]
Sowieso raar systeem dat betaalkredieten op bankrekeningen. Toen ik nog jong (en onbezonnen was) en net 2 jaar werkte of zo ging ik langs de bank. Vroegen ze of ik rood wou kunnen staan. Ik kon 13k roodstand krijgen of zo, ik vroeg of dat nadelen had en zij zeiden van niet (is niet waar dus). Ik dus gewoon 13k roodstand genomen
. Toen ik dat later wou verlagen (was iets wijzer geworden
) naar 1k kon dat niet zonder weer opnieuw mijn inkomen te laten toetsen. Dat is toch super krom?
Ha bekend verhaal ja. Ik ben ook ooit door zo'n trien van de Rimboebank opgescheept met 4k krediet. Toen ik daar net na studie netjes één K van wilde maken mocht dat niet. Dat was een nieuw krediet en dat stond mijn inkomen toen niet toe. Juist. Dan maar even doorgespaard en afbetaald.
Heel vreemd...Ik mag 500 rood staan, heb een creditcard en een doorlopend krediet. Door die laatste konden we niet de hoofdprijs krijgen maar dat was ook niet nodig voor het huis dat we op het oog hadden.Amafi schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:12:
[...]
Tja, was bij mij ook het geval.
Ik mocht 1000€ rood staan, maar stond aangetoond altijd in de plus.
Toch moest die eraf voor de hypotheek verstrekker.
Duidelijk een geval van "Pleasing the system" maar kost weer een dagje (en voor de hypotheek verstrekker 2 weken) om te regelen......
Die andere 2 maakten niks uit. Overigens wordt de creditcard elke maand netjes afgeschreven dus wordt het niet echt als doorlopend krediet gezien.
Overigens liggen de stukken eindelijk bij de notaris dus gaan we vrijdag tekenen

Alleen staan de initialen van mijn vriendin nog steeds verkeerd

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Ik heb er altijd voor gekozen niet rood te kunnen staan, ook mijn vriendin niet
Wat is voor jullie eigenlijk een reden om uberhaupt rood te kunnen staan ? Ik begrijp dit helemaal niet. Uiteindelijk zit dit schulden die toch weer terugbetaald dienen te worden ?...
Het kan wel eens net verkeerd gaan met de betalingen/inkomsten dat je net onder de 0 grens gaat voor een dag. Dan is het wel fijn dat er geen automatische afschrijving afketsen en je daar weer gezeik over krijgt. Daarom is het vaak 'maar' 500 tot 1k.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
In mijn geval is het de besteding van spaargeld aan noodzakelijke dingen (kosten rondom promotie, 10 gaatjes dichten bij vriendin, en nog wat medisch/gezondheid technisch nuttige zaken) in combinatie met het grootste deel van het spaargeld dat vast staat in een constructie.Nighthawk12 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:01:
Wat is voor jullie eigenlijk een reden om uberhaupt rood te kunnen staan ? Ik begrijp dit helemaal niet. Uiteindelijk zit dit schulden die toch weer terugbetaald dienen te worden ?...
Nu is het daar wel uit de halen, maar als je dat vervroegd doet kost dat toch snel weel 3-4%.
Bovendien heb ik een werkgever die soms ietwat traag is met het terugbetalen van gemaakte reiskosten, en ik reis veel voor het werk (25%, en dan toch wel weer snel vrij ver weg).
Een andere optie is dan een PL tegen de constructie, wat minder rente kost dan rood staan, toch is af en toe "net eronder" goedkoper dan een echte lening.
Overigens verwacht ik na deze maand niet meer rood te hoeven staan
Bij ons geen bewuste keuze maar gewoon onderdeel van het pakket bij de bank.Nighthawk12 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:01:
Wij hebben een totaalpakket en rood staan (standaard 500 euro geloof ik) is daar een standaard onderdeel van.
Er is wel eens gevraagd of we dat niet wilden ophogen naar max 30.000 (geen typefout) maar dat hebben we (uiteraard) geweigerd.
Heb toen aangegeven dat we liever zouden zien dat de optie tot rood staan verwijderd zou worden maar dat was toen in ieder geval niet mogelijk.
Aangezien we nooit rood staan heb ik me er verder nooit druk over gemaakt en laat het lekker zo.
Dat lampje dat je bij de dealer liet vervangen werd geen 10 maar 250,- want het lag aan wat duurders dan het lampje?Nighthawk12 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:01:
Bimbo cassiere die verkeerd aanslaat, rekening van 600,- ipv 60,-? Ja sorry, toch echt éérst betalen, dan bij die andere balie de 540,- terugvragen.
Salaris komt net ná het weekend ipv ervoor, helaas, sorry, bedankt, dagje telaat. Dus je huur/hypotheek moet je even vooraf ophoesten en het weekend nog even doorkomen met boodschappen etc.
Kan nog wel eens voorkomen dat er ineens wat groter bedrag af moet dan je vooraf verwacht, op zo'n moment fijn om beetje buffer te hebben. Kan die lijst nog wel heel stuk langer maken met voorbeelden. Het is niet dat je het nodig hebt, het is de gemoedsrust dat het er is voor het geval dat.
[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 14-02-2012 21:22 ]
Tijd om weer ontopic te gaan 
Overigens is ING met het girokwartaalkrediet een van de weinige banken waar 'rood staan' niet tot een BKR notering leidt omdat het slechts een kortlopende lening is. Equivalent met een creditcard die je maandelijks inlost.
Overigens is ING met het girokwartaalkrediet een van de weinige banken waar 'rood staan' niet tot een BKR notering leidt omdat het slechts een kortlopende lening is. Equivalent met een creditcard die je maandelijks inlost.
Ik heb zelf in het verleden ook het "rood" staan bij de bank moeten misbruiken als buffer.Myrdreon schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:22:
[...]
Dat lampje dat je bij de dealer liet vervangen werd geen 10 maar 250,- want het lag aan wat duurders dan het lampje?
Bimbo cassiere die verkeerd aanslaat, rekening van 600,- ipv 60,-? Ja sorry, toch echt éérst betalen, dan bij die andere balie de 540,- terugvragen.
Salaris komt net ná het weekend ipv ervoor, helaas, sorry, bedankt, dagje telaat. Dus je huur/hypotheek moet je even vooraf ophoesten en het weekend nog even doorkomen met boodschappen etc.
Kan nog wel eens voorkomen dat er ineens wat groter bedrag af moet dan je vooraf verwacht, op zo'n moment fijn om beetje buffer te hebben. Kan die lijst nog wel heel stuk langer maken met voorbeelden. Het is niet dat je het nodig hebt, het is de gemoedsrust dat het er is voor het geval dat.
Kan je uit ervaring vertellen dat gewoon 10K als positief saldo een vele fijnere/rustgevende buffer is!
Ik behandel die 10K grens ook eigenlijk als 0 grens.
Nu besef ik me dat niet iedereen zomaar kan sparen, maar geef dan gewoon ff minder geld uit tot je een passende buffer hebt. Ken zat mensen/vrienden die echt elke euro uitgeven onder het mom "van een kale kip kun je niet plukken" of "je leeft maar 1 keer" of "geld moet rollen".
Daar ben ik het meer eens, echter een kale kip hoort geen geld uit te geven, leven met een buffer is exact hetzelfde na het creëren van zo'n buffer en het geld kan dan ook net zo hard rollen. Echter heb je wel gewoon lekker rust in je kop!
In het kort vind ik dus rood staan op de bank voor paupers!
Ik vind 10k op een betaalrekening laten staan voor paupersAnoniem: 310225 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:43:
[...]
Ik heb zelf in het verleden ook het "rood" staan bij de bank moeten misbruiken als buffer.
Kan je uit ervaring vertellen dat gewoon 10K als positief saldo een vele fijnere/rustgevende buffer is!
Ik behandel die 10K grens ook eigenlijk als 0 grens.
Nu besef ik me dat niet iedereen zomaar kan sparen, maar geef dan gewoon ff minder geld uit tot je een passende buffer hebt. Ken zat mensen/vrienden die echt elke euro uitgeven onder het mom "van een kale kip kun je niet plukken" of "je leeft maar 1 keer" of "geld moet rollen".
Daar ben ik het meer eens, echter een kale kip hoort geen geld uit te geven, leven met een buffer is exact hetzelfde na het creëren van zo'n buffer en het geld kan dan ook net zo hard rollen. Echter heb je wel gewoon lekker rust in je kop!
In het kort vind ik dus rood staan op de bank voor paupers!
Rood staan gebruiken heeft niet perse te maken met of je het geld hebt of niet. Het kan ook gewoon handig zijn voor als je onverwacht een keer iets duurs wilt kopen en je spaargeld niet per direct kan overschrijven omdat het bij een spaarbank staat bijvoorbeeld (in plaats van bij dezelfde banks als je betaalrekening).
Weet iemand toevallig hoeveel invloed een persoonlijk krediet/lening heeft op je hypotheekcapaciteit? Dus wat voor berekening daar achter zit?
Ben gewoon nieuwsgierig, ik heb geen leningen voor de rest (behalve hypotheek).
Dit is voor mij dus ook precies de reden: je wilt gewoon niet het gezeik hebben dat je iets duurs moet betalen en je moet wachten op spaargeld. Mijn betaalrekening is bij ING en spaarrekening bij ASN, overboeken duurt best lang, dan is het wel handig als je niet met lege handen staat als je iets duurs moet afrekenen. Idem voor een creditcard met limiet van 5k, je wilt gewoon niet in het buitenland zonder geld staan, en een creditcard spreekt toch even net wat meer talen dan een Nederlandse pinpas.McVirusS schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:59:
[...]
Rood staan gebruiken heeft niet perse te maken met of je het geld hebt of niet. Het kan ook gewoon handig zijn voor als je onverwacht een keer iets duurs wilt kopen en je spaargeld niet per direct kan overschrijven omdat het bij een spaarbank staat bijvoorbeeld (in plaats van bij dezelfde banks als je betaalrekening).
Tja probeer de limiet van je creditcard maar eens naar een lager bedrag te zetten, dat is moeilijk en je krijgt rare vragen zo van maar waarom. Tja dat ik dat ding niet voor veel gebruik en dus 500 euro/maand ruim genoeg vind is blijkbaar een beetje vreemd. Maarja hoeveel boeken/dvd/cd's en game abbo's wil je per maand nou kopen 500euro is dan nogal veelMcVirusS schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:45:
Sowieso raar systeem dat betaalkredieten op bankrekeningen. Toen ik nog jong (en onbezonnen was) en net 2 jaar werkte of zo ging ik langs de bank. Vroegen ze of ik rood wou kunnen staan. Ik kon 13k roodstand krijgen of zo, ik vroeg of dat nadelen had en zij zeiden van niet (is niet waar dus). Ik dus gewoon 13k roodstand genomen
. Toen ik dat later wou verlagen (was iets wijzer geworden
) naar 1k kon dat niet zonder weer opnieuw mijn inkomen te laten toetsen. Dat is toch super krom?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.