Ik wil even mijn ervaring delen met de eerste open huizen route en enigszins advies vragen. Gisteren dus gebruik gemaakt van de open huizen route om een tweetal huizen te bekijken:
- een nieuwbouwwoning van 270.000 (110m2 woonoppervlakte, 130m2 perceeloppervlakte)
- een compleet gerenoveerde 1930 woning van 270.000 (142m2 woonoppervlakte, 430m2 perceel!)
Voor vriendin en mij een eerste kennismaking met de huizenmarkt. We zijn ons al een tijd via internet aan het oriënteren en houden nu zo'n 6 maanden bij welke huizen er beschikbaar komen in onze regio. Tot heden was dit aanbod niet echt naar onze smaak totdat we vorige week de gerenoveerde woning zagen. Deze woning staat in een zeer kindvriendelijke, authentieke, natuurlijke wijk. Van buiten is de woning in originele staat gehouden, terwijl van binnen de laatste 10 jaar eigenlijk alles verbouwd is wat je maar kunt verbouwen (keuken, badkamer, vloer+vloerverwarming, stucwerk, kozijnen, dakkappelen, uitbouw beneden en boven etc.). Het oogt behoorlijk modern maar voelt, in tegenstelling tot de nieuwbouw woning met 3 verdiepingen van gemiddelde 37m2, ook erg ruimtelijk. Vooral de woonkamer van 53m2 en de tuin van 310m2 dragen hier aan bij. Om het beeld compleet te maken: een keer laten schilderen en je kunt er direct in (op het eerste oog in elk geval).
Ondanks dat dit huis onze aandacht trok na het bekijken op Funda, hadden we afgesproken compleet objectief te gaan kijken (zeker omdat dit pas het 2e huis was dat we bekeken hebben) en voorlopig te wachten om te kijken of er nog meer leuke huizen zouden komen. Daarnaast gaan we komende week pas een oriënterend hypotheekgesprek voeren om te kijken hoe en wat.
Jullie raden het al: na het bezoek gisteren willen we toch wel heel erg graag in dit huis gaan wonen. Dit, terwijl we niet de volgorderijke weg bewandelen zoals wij vinden dat het hoort:
1. Hypotheekgesprek bij bank
2. Hypotheekgesprek bij andere bank
3. Concrete woonwensen bepalen
4. Shortlist huizen maken
5. Shortlist huizen bezichtigen
6. Nogmaals bezichtigen etc.
Enerzijds zouden we serieus met dit huis verder willen gaan, anderzijds voelt het niet helemaal goed omdat we de 'voor ons logische' volgorderijke weg bewandeld hebben. Het financiële gesprek bij 2 banken willen we in elk geval deze week voeren (was al het plan voordat we gisteren gingen kijken), het woonwensen+shortlist gedeelte zijn we eigenlijk al een half jaar lang aan het doen en tot heden nog niet veel tegengekomen tot dit huis.
Daarnaast moeten we nog een samenlevingscontract opstellen.
Vragen:
- Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande?
- Wat als je het tweede huis dat je bekijkt direct wilt hebben (had zelf altijd een beeld dat minimaal 10 huizen moet gaan bekijken om je wensen en eisen scherp te krijgen)
- Is een bank de beste partner om te gaan praten? Ik heb zelf niet zo'n goed gevoel bij Hypotheker etc.
- Wat zou een reden zijn (kijkend naar de volgorde) om niet voor dit huis te gaan?
- Huis staat nu 6+ maanden te koop voor de oorspronkelijke prijs. Dit, terwijl het instapklaar is en positief opvalt. Is dit dan raar?
- Huis staat 6+ maanden voor 270.000 . Bewoners moeten gedwongen naar buitenland verhuizen en rijden nu al dagelijks op en neer totdat het huis verkocht is. Wat zou een reeël openingsbod zijn? Ik ben bang dat ik de verkoper zou beledigen door bijvoorbeeld 240.00 te bieden.
[
Voor 7% gewijzigd door
Aghanim op 30-09-2012 09:32
]