Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 127 Laatste
Acties:
  • 750.760 views

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-06 17:44

Stoffel

Engineering the impossible

Nou ik mag ook uitstel gaan aanvragen, echt ongelofelijk wat de bank allemaal voor stukken wil hebben. Er blijven er de hele tijd bij komen, waardoor we nu na 6 weken eigenlijk nog steeds niets zeker weten. We hebben de offerte gekregen en kunnen alles waar ze om vragen gewoon aanleveren, maar het gaat zo ontzettend traag dat ik er bijna levensmoe van word :/ Schijnbaar is het heel druk bij de banken vanwege de te verwachten aangescherpte regels per 1-1-2013.

Het is gewoon ontzettend vervelend om zometeen overgeleverd te zijn aan de gratie van de verkopers terwijl we er echt ALLES aan gedaan hebben om de boel op tijd bij elkaar te krijgen. Ik zou dus inderdaad maar zorgen voor een hele ruimte termijn (zeker 2 maanden) om je financiering te regelen als je nu nog iets wil kopen.

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Wat je natuurlijk wel zelf kan doen om de hypotheekverstrekking te bespoedigen is zelf al pro-actief te zijn in het leveren van stukken en niet te wachten tot de bank ze vraagt.
Voorbeeld is zelf al een medische checkup rapportage laten maken door je huisarts voor de bank er om vraagt. Scheelt een hoop tijd als het nodig is.

(en extra stukken vragen banken niet voor de lol. Kennelijk ziet de bank dan aanleiding voor twijfel over de haalbaarheid)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-06 17:44

Stoffel

Engineering the impossible

Nou dat valt volgens mij wel mee. We willen effectief minder dan 3x ons bruto jaarinkomen lenen en hebben ongeveer 1/3 van de waarde van het pand in eigen geld (wat ik daar niet voor wil inzetten btw). Daarnaast hebben ze meermaals aangegeven ons graag als klant te willen hebben.

Ze vragen ook niets dat onredelijk is hoor, maar ze vragen het wel verspreid over meerdere momenten en reageren vervolgens pas een week nadat ze de gevraagde informatie hebben. De tijd vliegt voorbij zo.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:49
argro schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:21:
[...]
Met een cotinine-test is het vrij eenvoudig om aan te tonen dat iemand in een periode van een paar dagen voor de betreffende test heeft gerookt. En zoals hierboven staat, als het uitkomt, en die kans is best aanwezig, dan kun je fluiten naar de uitkering in geval van overlijden. Verzekeraars leven van het niet uitkeren.
Voor de volledigheid, uit je bloed is ook goed na te gaan dat je regel/overmatig drinkt. Dus niet alleen of je nu dronken bent...

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51
Ook wij wachten op goedkeuring van onze hypotheek. Bank heeft alle stukken, maar geeft nog geen officieel akkoord. Wel is aan onze hypotheekadviseur nu al twee keer mondeling aangegeven dat de officiële bevestiging er aan komt.

Nu is het in ons geval ook wel een wat aparte situatie. Mijn vrouw werkt namelijk voor een stichting, en ik ben bestuurder van die stichting. Ik heb dan ook haar arbeidsovereenkomst getekend. Dus ik snap wel dat dit wat onderzoek vergt. Echter heeft de bank al aangegeven dat de uitleg voldoende was, en wachten we nu dus al 3 dagen op officiële bevestiging van het mondeling akkoord.

Home Assistant configuratie

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59
Stoffel schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:41:
Nou ik mag ook uitstel gaan aanvragen, echt ongelofelijk wat de bank allemaal voor stukken wil hebben. Er blijven er de hele tijd bij komen, waardoor we nu na 6 weken eigenlijk nog steeds niets zeker weten. We hebben de offerte gekregen en kunnen alles waar ze om vragen gewoon aanleveren, maar het gaat zo ontzettend traag dat ik er bijna levensmoe van word :/ Schijnbaar is het heel druk bij de banken vanwege de te verwachten aangescherpte regels per 1-1-2013.

Het is gewoon ontzettend vervelend om zometeen overgeleverd te zijn aan de gratie van de verkopers terwijl we er echt ALLES aan gedaan hebben om de boel op tijd bij elkaar te krijgen. Ik zou dus inderdaad maar zorgen voor een hele ruimte termijn (zeker 2 maanden) om je financiering te regelen als je nu nog iets wil kopen.
Apart dat er zoveel verschil in de situaties kan zitten! Bij ons was alles binnen 4 weken rond.. ik werd wel gek van alle papieren rompeslomp die er bij kwam kijken maar uiteindelijk was alles super snel geregeld. De hypotheekadviseur was nog bang dat bank ging struikelen over mijn werkgeversverklaring die door 2 personen was ingevuld. Moest even een mailtje typen met de reden waarom dat was.. en vervolgens een paar dagen later de hypotheek goedgekeurd!

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 19:06
Als het bij mij te lang duurt loop ik hier gewoon langs de hypotheekafdeling :P.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 21:39

Wimo.

Shake and Bake!

sjorremans schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:29:
[...]

Apart dat er zoveel verschil in de situaties kan zitten! Bij ons was alles binnen 4 weken rond.. ik werd wel gek van alle papieren rompeslomp die er bij kwam kijken maar uiteindelijk was alles super snel geregeld. De hypotheekadviseur was nog bang dat bank ging struikelen over mijn werkgeversverklaring die door 2 personen was ingevuld. Moest even een mailtje typen met de reden waarom dat was.. en vervolgens een paar dagen later de hypotheek goedgekeurd!
Ik heb ook goede ervaringen. De offerte was er na twee dagen. Met behulp van mijn adviseur alle documenten vooraf verstuurd en het was binnen een week rond. Bij florius btw..

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56

Kju

Het is wel abnormaal druk geweest de hele zomer en dan was/is er ook nog onderbezetting bij serviceproviders en bij banken zelf i.v.m. vakanties. Zo druk dat er ook fouten worden gemaakt (te snel lezen, niet goed bestuderen) die er normaal niet zouden worden gemaakt met als gevolg dat het hele proces ook ernstig vertraagd word. Vanaf volgende maand zullen ze weer bij zijn met achterstanden. Hou natuurlijk ook rekening dat de banken met de laagste rente het ook het drukst hebben en ook het moeilijkst doen (i.d.z.v. correcte aanlevering stukken en met een vergrootglas alles bekijken), als je dus met tijdsdruk zit is de goedkoopste bank vaak niet de handigste oplossing.

PSN: Kjujay

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
Stoffel schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:59:
Nou dat valt volgens mij wel mee. We willen effectief minder dan 3x ons bruto jaarinkomen lenen en hebben ongeveer 1/3 van de waarde van het pand in eigen geld (wat ik daar niet voor wil inzetten btw). Daarnaast hebben ze meermaals aangegeven ons graag als klant te willen hebben.

Ze vragen ook niets dat onredelijk is hoor, maar ze vragen het wel verspreid over meerdere momenten en reageren vervolgens pas een week nadat ze de gevraagde informatie hebben. De tijd vliegt voorbij zo.
Ken dat, dan hebben ze eindelijk alles en dan is blaadje a zoek en kan je weer opnieuw langskomen.
Maar ze melden het pas na 2 weken..

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04

Steffie

Opaque

Mektheb schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:06:
[...]

Ken dat, dan hebben ze eindelijk alles en dan is blaadje a zoek en kan je weer opnieuw langskomen.
Maar ze melden het pas na 2 weken..
Wat dat betreft vond ik het opmerkelijk dat ik gewoon per e-mail kon communiceren met mijn hypotheekadviseur bij de Rabobank in Amersfoort en steeds dezelfde dag of de volgende werkdag het antwoord op mijn vragen kreeg of een bevestiging op de aangeleverde stukken. Ik had rechtstreeks bij een bank een veel onpersoonlijkere behandeling verwacht, inclusief langere wachttijden. Dit betrof de periode april/mei van dit jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 20-09-2012 16:31 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kju schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:51:
Heb het in de afgelopen tien jaar maar twee keer meegemaakt, zo vaak gebeurt het niet.
Je zal maar net 1 van die 2x zijn...

Overigens vind ik het echt belachelijk dat ze nu zo lang er over doen, maar als jij heeeeel lang van te voren je offerte aanvraagt en tekent (lees: meer dan 3 maanden), je nog 'n bonus mag betalen ook... Dus als je zeker wil zitten, kost je dat geld... vage shizzle.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Gisteren het voorlopig koopcontract getekend :*) .
Wel een nieuwtje voor mij: De mogelijkheid om de koopakte in te schrijven bij het kadaster. Iemand daar ervaring mee? Voor mijn gevoel voegt het weinig toe.

www.steamloco.info

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:28

Meneer aard

Porsche rulez!

Ardana schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:21:
Mijn adviseur was ook van Eigen Huis ;)

We hebben 2 adviesgesprekken gehad, 1 bij De Hypotheker, 1 bij vereniging Eigen Huis. De Hypotheker kwam met 'n pre-offerte waar de adviseur van Eigen Huis niet aan kon tippen, maar wel kon overnemen. Hij had er zelf niet aan gedacht. Je zou denken dat we dan bij de Hypotheker verder zouden gaan, maar omdat Eigen Huis het zo netjes toe gaf, en je van zo iemand (zonder winstoogmerk) beter advies verwacht dan van De Hypotheker, zijn we met Eigen Huis in zee gegaan. Vrijwel nergens zo'n spijt gehad als van die beslissing, en doordat hij ons niet verteld heeft dat we niet zelf met Westland Utrecht konden communiceren, zitten we voor iedere wijziging aan hem vast, want de Vereniging wijst je niet zo maar 'n nieuwe adviseur toe.
Nee, geef me dan maar de hypotheker, maar da's achteraf gepraat.

Ik hoor overigens meer slechte verhalen over Eigen Huis dan over bijv. De Hypotheker, maar misschien is het dat ik er vanwege m'n eigen slechte ervaring dat meer zie.

En mijn "woekerpolis" loopt bij Westland Utrecht. Feitelijk geen woekerpolis, want de maandelijkse/jaarlijkse kosten zijn meer dan redelijk (laag dus), maar de 1e startkosten, en de kosten van beleggen zijn wel hoger dan verwacht. Nou waren we sowieso niet van plan om te beleggen, dus het is niet echt vreemd dat hij ons niet over die kosten heeft geïnformeerd, maar nu de rente op onze € 55.000 onder de 2% gedaald is (en we daardoor 't risico lopen aan 't eind niet voldoende opgebouwd te hebben om onze hypotheek af te lossen), denk ik dat 't risico van beleggen best opweegt tegen het verlies dat we nu draaien.
Enigste nadeel van Eigen huis vond ik dat het opgeven moment werd overgedragen aan de binnendienst. Dat duurde gewoon het langst. Ik had een relatief korte tijd tussen koop en passeren (overigens wel later geworden maar was iets van 5 weken dus vrij netjes). Maar hun zeiden al dit ga je niet redden, hun rekenen zon 6-8 weken totdat alles rond is. Enkel omdat ik gewoon alles netjes op tijd keurig aan had geleverd was deze snelheid haalbaar.

Overigens alleen maar lof verder over Eigen huis, had een geschil met de verkopers over een buiten veranda/ terras overkapping die op de overname lijst stond. Ja dikke piep zit gewoon aan de muur vast dus hoort bij het huis (aard of nagel vast). Gewoon Eigen huis gebeld, werd keurig terug gebeld door een adviseur etc. Heb je je lidmaatschap ook er al uit voor dat jaar :P

Ook aankoopkeuring laten doen, netjes een verslag per mail met foto`s e.d. Aandachtspunten. Bepaalde adviezen had ik zoiets van tja het zal wel?? (dakraam vervangen, is geen flexa geval maar een waardeloos ding, zit op zolder dus who cares?) Je kreeg ook wat nuttige informatie over hoe lang het allemaal zo`n beetje mee kon.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Spoetnik385 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:18:
Gisteren het voorlopig koopcontract getekend :*) .
Wel een nieuwtje voor mij: De mogelijkheid om de koopakte in te schrijven bij het kadaster. Iemand daar ervaring mee? Voor mijn gevoel voegt het weinig toe.
Let op dat een voorlopig koopcontract juridisch gezien geenszins voorlopig is. Voorlopig klinkt een beetje vrijblijvend, maar dat is het niet. Er zijn hooguit wat ontbindende voorwaarden, maar die staan in bijna ieder contract. Alleen bij 'huizenhandel' gebruikt men echter de term 'voorlopig'.

Het inschrijven in het kadaster is nuttig wanneer na koop beslag wordt gelegd op het huis. Als het koopcontract ingeschreven is, dan treft dat beslag jou niet. Zonder inschrijving in het kadaster gaat e.e.a. op z'n minst een ingewikkeld verhaal worden.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 20-09-2012 20:45 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Er is ook maar 1 gemeente in Nederland waar dat (vziw) gebruikelijk is: Amsterdam. Maar inderdaad, een koopcontract inschrijven beschermt tegen beslag op de woning.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Goed, zoals eerder aangegeven woensdagavond een adviseur over de vloer gekregen. Omdat ik me er goed in verdiept heb ben ik wat informatie betreft niet veel wijzer geworden. Dat had ik ook niet verwacht. Wel heb ik een bevestiging gekregen van hetgeen ik heb gelezen en daarbij dat ons budget vooral op basis van (netto) maandlasten opgesteld zal worden en niet op basis van wat de bank ons maximaal wil lenen.

Deze adviseur kan tevens optreden als aankoopmakelaar. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze constructie? Ik zie er wel een voordeel van een integrale aanpak in, maar zijn er ook nadelen aan deze constructie?

Ook ben ik wel benieuwd naar de verschillen tussen hypotheekadviseurs, als je bij een adviseur een goed gevoel hebt en deze vanuit een breed scala aan banken adviseert, wat zou een andere adviseur daar bovenop kunnen betekenen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Wij hebben onze (onafhankelijke) hypotheekadviseur ook diverse dingen laten regelen die aankoopmakelaars ook doen, zoals afspraken maken voor taxateur en dergelijk. Vond het ideaal.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:59
Myrdreon schreef op donderdag 20 september 2012 @ 07:43:
[...]

10% boete is enkel als je geen voorbehoud van financiering opneemt. Is dat er wel, dan is het geheel aan de verkoper (uitstel geven of ontbinden) maar is een boete simpelweg niet mogelijk. In het laatste geval moet je maar net het geluk hebben weer een nieuwe koper te vinden, dus zal vrijwel iedereen zonder enige discussie de verlenging van termijn accepteren.
Volgens mij is dat niet het geval, die 10% staat ook gewoon in het nvm koopcontract. Het voorbehoud ook, maar die heeft een einddatum.
De koper moet idd 2 afwijzingen goed gedocumenteerd overleggen -voor- de betreffende datum, anders is hij die 10% verschuldigd. Volgens de makelijk en notaris was hij de boete verschuldigd, maar adviseerde toch te wachten, waar ik uiteraard mee akkoord ging (ik had em nog veel meer tijd gegeven)
Er zijn inmiddels meerdere uitspraken geweest, tot aan de hoge raad waarbij de rechter niet mild is tav de koper. Ook het verminderen van dit bedrag komt weinig voor.
Op dit moment is het redelijk in het nieuws aangezien steeds meer mensen moeilijk de financiering op tijd rond kunnen krijgen en dus die boete moeten (of zouden moeten) betalen.
De regels zijn wat dat betreft behoorlijk strak, maar of het daadwerkelijk betalen van die boete veel voorkomt? Volgens mij niet echt.
Diversity schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:15:
[...]
Ik denk dat een verkopende partij al lang blij is als het huis verkocht kan worden? Een extra week moet toch niet zo'n probleem zijn?
...
Dat klopt ook, een week is ook geen enkel probleem, ik ben al blij dat ik mn huis heb verkocht. Maar ga er dus wel rekening mee houden bij een eventuele aankoop.

[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 22-09-2012 08:15 ]

• Kju

Kju

bartvl schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 18:27:
Goed, zoals eerder aangegeven woensdagavond een adviseur over de vloer gekregen. Omdat ik me er goed in verdiept heb ben ik wat informatie betreft niet veel wijzer geworden. Dat had ik ook niet verwacht. Wel heb ik een bevestiging gekregen van hetgeen ik heb gelezen en daarbij dat ons budget vooral op basis van (netto) maandlasten opgesteld zal worden en niet op basis van wat de bank ons maximaal wil lenen.

Deze adviseur kan tevens optreden als aankoopmakelaar. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze constructie? Ik zie er wel een voordeel van een integrale aanpak in, maar zijn er ook nadelen aan deze constructie?

Ook ben ik wel benieuwd naar de verschillen tussen hypotheekadviseurs, als je bij een adviseur een goed gevoel hebt en deze vanuit een breed scala aan banken adviseert, wat zou een andere adviseur daar bovenop kunnen betekenen?
Een reguliere aankoopmakelaar die voor zijn beloning afhankelijk is van het wel of niet tot stand komen van een transactie zal, bewust of onbewust, altijd belang hebben bij het wel tot stand komen van een transactie en niet helemaal belangeloos voor je werken. Met het inschakelen van een gecertificeerde aankoopmakelaar koop je wel een stukje aantoonbare deskundigheid en ervaring in, waarmee je voordeel kan behalen op het gebied van het bepalen van een strategie, een maximale koopsom, een betrouwbare waardebepaling en deskundig onderzoek naar mogelijke aspecten (erfdienstbaarheden, kettingbedingen etc.). Een aankoopmakelaar die ergens aangesloten is heeft ook te maken met tuchtrecht en kan dus op een laagdrempelige manier aangesproken worden als hij je niet goed behandeld heeft.
Een hypotheekadviseur die de rol van aankoopmakelaar neemt heeft een nog groter financieel belang omdat hij mogelijk kan verdienen aan de aankoop èn aan de financiering, dezelfde deskundigheid als een gecertificeerde aankoopmakelaar moet je niet verwachten, laagdrempelig tuchtrecht zit er ook niet bij. Het doel van het hebben van een aankoopmakelaar is dat deze je behoed voor een miskoop, dat jij een eerlijke prijs betaalt en dat hij/zij je kan tegen houden op het moment dat je gaat handelen uit emotie (hebbuh hebbuh hebbuh) in plaats van uit je verstand, het behalen van een zo laag mogelijke koopsom is ondergeschikt hieraan, dat komt vanzelf wel. Op het moment dat een deal dreigt af te ketsen zal je eigen aankoopdeskundige met jou gaan onderhandelen om alsnog tot een transactie te komen, overigens één van de redenen waarom verkoopmakelaars graag met aankoopmakelaars zaken doen, ze weten dat de aankoopmakelaar dat laatste zetje zal geven.

V.w.b. de verschillen in hypotheekadviseurs: een onafhankelijke adviseur is daadwerkelijk onafhankelijk, dit i.t.t. een adviseur bij een bank die alleen zijn eigen producten adviseert. Het verschil tussen de verschillende onafhankelijke hypotheekadviseurs is eigenlijk heel simpel: ga daar waar je zeker weet dat je een goede service krijgt en waar je een goede klik mee hebt. Alle adviseurs kunnen van vrijwel alle banken producten leveren. Als ze dat niet kunnen mag je ze wat mij betreft gewoon overslaan. Bij alle adviseurs die de taxatie voor je regelen moet je ook beseffen dat ze altijd die ene taxateur zullen vinden die wel tenminste de koopsom opschrijft en/of waar ze over jouw rug het meest op een taxatie mee kunnen verdienen (er zijn taxateurs die retourprovisie geven aan hypotheekadviseurs), het zal ze een worst wezen of je een goede deal gemaakt hebt, juiste voorwaarden bij de koop bedongen hebt, hun enige doel is in essentie het verdienen van provisie en/of advieskosten. Hetzelfde geldt overigens ook voor sommige grote banken (Rabo, ING etc.) die ook zelf werken met verplichte "vaste taxateurs" en in sommige gevallen zelfs belangen hebben in een aantal makelaarskantoren. Er is maar een enkeling die tegen je zal zeggen: "nee koopsom is te hoog, het is een slechte deal, ik begin er niet aan", allemaal zullen ze zeggen "we gaan het proberen".

Voor de rest: sterkte en succes, spannende tijden! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Misschien vreemde vraag maar toch:

Afgelopen twee weken op vakantie geweest, dit aangegeven aan de notaris(zodat ze me niet onnodig hoefden te bellen), nu heb ik een concept koopovereenkomst op de mat liggen van 10 sept met de uiterlijke datum van aankoop en de uiterlijke datum wanneer de financiering rond moet zijn. Deze ligt op 31 oktober wat best dichtbij is. Waarschijnlijk heb ik genoeg tijd maar, is dit concept geheel vrijblijvend totdat ik hem ondertekend heb(en als ik die datums dus niet haal dat er niets aan de hand is), of is hij semi tot geheel bindend?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen enkele bank gaat zaken met je doen tot dat contract ondertekend is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik zou zelf die datum nog wat naar achter laten leggen, gewoon voor de zekerheid.
Een concept kun je altijd laten aanpassen (mits de andere partij het daarmee eens is), daarom heet het een concept. Totdat alle partijen getekend hebben.
Bij het kopen van een huis moet altijd ondertekend worden, zelfs een mondelinge overeenkomst geldt niet. Hiervoor is een uitzondering in de wet opgenomen. (Ben geen jurist overigens).
Het is overigens natuurlijk wel zo wat cyber zegt: er gebeurd helemaal niks totdat er getekend is.

[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 24-09-2012 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 19:06
Pff en zojuist weer voor de 3de keer moeten uitstellen (weer 90 euro erbovenop). Schijnbaar duurt het kopiëren van de medische keuring (2 pagina's) 7 werkdagen. Het hoefde niet eens naar het lab toe....

Dan doe je die keuring al op een zondag om zo snel mogelijk die zooi af te handelen, bel je die gasten (meerdere keren) op wat er nou zo lang moet duren het hoeft niet eens langs een of ander lab. Jaaa , neee ik verwacht het morgen.....

En je mag het zelf niet naar de verzekeringsmaatschappij sturen, ik ben boosch! :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 22:33
De maatschappij gaat aan bureaucratie ten onder, dat blijkt maar weer.

Als inmiddels behoorlijk oud mens :) vind ik het frappant mee te maken dat we de afgelopen 20 jaar een enorme slag hebben gemaakt met snelle communicatiemiddelen, en tegelijkertijd alles wel dubbel zolang lijkt te duren. Protocollen, bureaucratie, tijd- en geldverlies in het kwadraat, daar kan geen ict verbetering tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Zo houden we elkaar aan het werk... Stel je voor dat al die kantoorklerken en adviseurs etc. allemaal werkeloos zouden worden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349956

Ik zat te twijfelen in welk topic ik deze vraag zou moeten plaatsen. Deze of het `klappen van de huizenbubble` topic. Het is deze geworden. Mocht het in de andere moeten, verplaats hem gerust.

Zoals velen weten gaat de hypotheekrenteaftrek in ieder geval per 1 januari op de schop. Hypotheken die vanaf 1 januari afgesloten worden krijgen enkel nog aftrek via het annuitaire principe. Op internet kwam ik deze site tegen: http://www.hypotheeklastencalculator.nl. Je kunt hier berekenen wat je totale netto kosten zijn bij een aflossing van 30 jaar.

Als uitgangspunt nam ik een hypotheek van 250k met 5% rente en een belastingschijf van 42%. Ik kom dan op de volgende kosten.

Annuitair:
-Bruto: € 483.139,46
-Netto: € 385.220,89

Banksparen:
-Bruto: € 385.220,89
-Netto: € 325.639,46

Zoals te zien is scheelt dit netto 60.000 euro over 30 jaar.

Laten we er is van uitgaan dat de hypotheekrente aftrek inderdaad tot 31 december gelijk blijft en dat deze vanaf 1 januari wijzigt. Zoals dit dus in het lente akkoord is afgesproken.

Is het correct dat als iemand op op 1 januari een huis koopt hij 60k meer betaald in 30 jaar? Met andere woorden, dat hij op 1 januari 60k minder zou moeten betalen om gelijkblijvende kosten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeepey
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Anoniem: 349956 schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:24:
Is het correct dat als iemand op op 1 januari een huis koopt hij 60k meer betaald in 30 jaar? Met andere woorden, dat hij op 1 januari 60k minder zou moeten betalen om gelijkblijvende kosten te hebben?
Los van de vraag of je zo zou moeten rekenen, gaat het hoe dan ook niet om 60k. Stel dat je nu 30k minder betaalt en je laat die 30k tegen 2,3% renderen, dan is dat over 30 jaar al 60k waard.
Je kunt ook andersom rekenen, het bedrag dat je minder betaalt voor de woning hoef je ook minder te lenen. Je hebt dus lagere rentekosten en dit loopt in 30 jaar ook weer flink op.

Kortom, je kunt niet zomaar het verschil in hypotheekkosten over 30 jaar aftrekken van de prijs.

Maar ik vind je denkwijze sowieso een beetje krom. Als je de woningprijzen gaat koppelen aan de hypotheeklasten dan zou je bijv. ook rekening moeten houden met het rentepercentage dat je betaalt. Stel dat jij nu graag je rente voor 20 jaar vast wilt zetten (= hogere rente), moet de prijs van het huis dan ook omlaag?

Vertalen.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
jeepey schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:40:
[...]

Los van de vraag of je zo zou moeten rekenen, gaat het hoe dan ook niet om 60k. Stel dat je nu 30k minder betaalt en je laat die 30k tegen 2,3% renderen, dan is dat over 30 jaar al 60k waard.
Je kunt ook andersom rekenen, het bedrag dat je minder betaalt voor de woning hoef je ook minder te lenen. Je hebt dus lagere rentekosten en dit loopt in 30 jaar ook weer flink op.

Kortom, je kunt niet zomaar het verschil in hypotheekkosten over 30 jaar aftrekken van de prijs.

Maar ik vind je denkwijze sowieso een beetje krom. Als je de woningprijzen gaat koppelen aan de hypotheeklasten dan zou je bijv. ook rekening moeten houden met het rentepercentage dat je betaalt. Stel dat jij nu graag je rente voor 20 jaar vast wilt zetten (= hogere rente), moet de prijs van het huis dan ook omlaag?
Dit eigenlijk...

Je moet niet alleen denken in 'oh wat slecht, ik betaal 60k meer over 30 jaar'. Je moet ook rekening houden met de goedkopere woning als je kijkt naar nu kopen tegenover volgend jaar kopen. In die prijsklasse is de daling nu iets van 2k/maand.

Dus stel vandaag kopen is 250k, dan zou het zomaar kunnen dat 1 maart kopen (6 maanden later) alweer 238k is. Dit zal netto, over 30 jaar, het verschil terugbrengen naar iets van 30k. -12k koopprijs, -30k netto lasten. Denk daar maar eerst over na.

Op het moment dat je dus 2 identieke bedragen vergelijkt, zoals hierboven ook gezegd, ga je eigenlijk al de fout in.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 24-09-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Nee, maar als de rente in het algemeen omhoog gaat dan zouden huizenprijzen wel omlaag moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 24-06 09:48
Even een vraagje om wat advies.

Ik heb een nieuwbouw huis gekocht, deze is op 12 april jongsleden opgeleverd.

Wat blijkt alle meters (gas water elektriciteit) staan één adres verkeerd in onze straat.

Nu kreeg ik eerst een reactie terug dat ze als aannemer er niks aan konden doen. Uiteraard heb ik daar op gereageerd dat ik dat vreemd vind.

Inmiddels heb ik het via de netbeheerder al geregeld, maar ik was eigenlijk niet eens van plan de (geringe ) telefoonkosten te betalen. Immers is het werk wat ik nu gedaan heb iets wat de aannemer moet doen lijkt me.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

MagicTempest

Fly pig!

Wat is nu precies je vraag?

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

misschien heb je gelijk misschien niet het is geregeld niet meer druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 24-06 09:48
Of het terecht is dat ik het bedrag voor telefoonkosten bij de aannemer kan claimen.

Laten we het er op houden dat dit niet is omdat alles verder zo perfect is gegaan. Maar omdat ze nooit iets fout gedaan hebben. En er altijd wel weer een excuus is om iets niet te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Kevinp op 25-09-2012 13:08 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Kevinp schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 13:07:
[...]

Of het terecht is dat ik het bedrag voor telefoonkosten bij de aannemer kan claimen.

Laten we het er op houden dat dit niet is omdat alles verder zo perfect is gegaan. Maar omdat ze nooit iets fout gedaan hebben. En er altijd wel weer een excuus is om iets niet te doen.
Het is vrij simpel en toch ook weer niet :)

Ja, als je kosten moet maken omdat de aannemer aantoonbaar iets verkeerd heeft gedaan is het over het algemeen zo dat je hem voor die kosten aansprakelijk kan stellen en hij je die kosten zou moeten vergoeden. Let daarbij wel op dat je die kosten dan ook echt aannemelijk moet kunnen maken!

In de praktijk hangt het af van de welwillendheid van de tegenpartij. Als de aannemer na een vriendelijk doch duidelijk briefje over de brug komt is het zo geregeld. Als de aannemer nergens van wil horen moet je uiteindelijk naar de rechter. Het wordt dan de vraag of een beetje telefoonkosten de tijd en geld die je dat kost waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Kevinp schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 13:07:
[...]

Daargelaten of je een terecht punt hebt en dit kan aantonen, zou ik mij eerst afvragen of ik uberhaupt wel tijd en zin had om voor een (waarschijnlijk) gering gedrag moeite te gaan doen. Is het bedrag wel de tijd en moeite waard? Wat ga je bijvoorbeeld doen als de aannemer simpelweg niet wil betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Lol, nee. Telefoonkosten zijn gewoon eigen rekening.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 349956 schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:24:
Naast wat hierboven al staat nog iets om rekening mee te houden: je gaat er nu vanuit dat het fiscale verschil 30 jaar stand houdt. Ik verwacht persoonlijk dat dat hooguit enkele jaren zal duren.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:33
nare man schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:26:
Lol, nee. Telefoonkosten zijn gewoon eigen rekening.
Dat lijkt me ook ja, wat ik me wel kan voorstellen is dat je kunt aangeven dat het je een hoop tijd heeft gekost en dat er daardoor nog maar iets van de prijs af moet. Dit is volgens mij niet ongebruikelijk, dat er door het niet nakomen van afspraken door een aannemer opnieuw onderhandeld wordt (bijv. ook bij het niet nakomen van de opleverdatum).

Anoniem: 349956

[...]
Los van de vraag of je zo zou moeten rekenen,
Hoe wel?
[...]
Stel dat je nu 30k minder betaalt en je laat die 30k tegen 2,3% renderen, dan is dat over 30 jaar al 60k waard.
Dat gaat enkel op als ik 30k op mijn spaarbankboekje heb staan.
[...]
Goed punt. Echter, dan kom ik nog op een behoorlijk verschil. Als je uitgaat van gelijkblijvende totale netto kosten is een huis met aftrek voor 250k ongeveer net zo duur als een huis zonder aftrek van 210k. Beide rond de 325k.
[...]
Hielko schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:56:
[...]

Nee, maar als de rente in het algemeen omhoog gaat dan zouden huizenprijzen wel omlaag moeten gaan.
Precies wat Hielko schrijft. Uiteindelijk betalen mensen wat ze kunnen opbrengen. Dus als de aftrek er vanaf gaat zal het zich (waarschijnlijk niet direct) op den duur stabiliseren waar iemand het volgens de nieuwe spelregels kan betalen.
RemcoDelft schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:30:
[...]

Naast wat hierboven al staat nog iets om rekening mee te houden: je gaat er nu vanuit dat het fiscale verschil 30 jaar stand houdt. Ik verwacht persoonlijk dat dat hooguit enkele jaren zal duren.
Helemaal mee eens. Goed om vooral het verschil van de eerste 3-10 jaar te bekijken. Het loopt natuurlijk vooral op naarmate de looptijd van de hypotheek vordert.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat de rente zich ook kan bewegen gedurende de tijd.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Aanstaande zaterdag open huis dag in Apeldoorn. Zal mij benieuwen of er iemand op af komt.. toch wel zonde als je de hele dag thuis zit te wachten en er niemand komt.

Aan de andere kant hoef je natuurlijk maar 1 koper te hebben en de kosten voor het aanmelden vielen mee. Dus vingers crossed..

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2012 13:04 ]

Mijn V&A

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Hoe werkt dat eigenlijk? Kun je gewoon aanbellen of moet je een afspraak maken?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Kju

Kju

Workaholic schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:58:
Aanstaande zaterdag open huis dag in Apeldoorn. Zal mij benieuwen of er iemand op af komt.. toch wel zonde als je de hele dag thuis zit te wachten en er niemand komt.

Aan de andere kant hoef je natuurlijk maar 1 koper te hebben en de kosten voor het aanmelden vielen mee. Dus vingers crossed..
Succes! d:)b

Eventueel kan je je open huis zelf promoten met een gerichte Facebook campagne. Als je het zou overwegen: het is laagdrempelig, effectiever dan Google Adwords en hoeft niet veel te kosten, € 100,- tot zaterdag is in ieder geval zo'n 1000 kliks a 10 cent per klik (betaal nooit per 1000 weergaven), vergeet niet zo'n 8 tot 10 ads te maken, Facebook pikt dan zelf de populairste er uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Kju op 27-09-2012 13:06 ]

• Workaholic
  • Niet online
Kju schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:05:
[...]

Succes! d:)b

Eventueel kan je je open huis zelf promoten met een gerichte Facebook campagne. Als je het zou overwegen: het is laagdrempelig, effectiever dan Google Adwords en hoeft niet veel te kosten, € 100,- tot zaterdag is in ieder geval zo'n 1000 kliks a 10 cent per klik (betaal nooit per 1000 weergaven), vergeet niet zo'n 8 tot 10 ads te maken, Facebook pikt dan zelf de populairste er uit.
Klinkt interessant, jammer dat onze makelaar dit niet kan aanbieden. Nog tips voor bedrijven die dit doen en ben ik hier niet wat te laat mee aangezien het al a.s. zaterdag betreft?

Mijn V&A

• Kju

Kju

Ik ben makelaar in een grote stad en ben in mijn regio, voor zo ver ik weet, de enige die social media op die manier inzet, de rest stuurt tweets en een post op de facebook fanpage ;)
Het kost wel tijd om het onder de knie te krijgen, maar kan vrij makkelijk zijn als je het al opgezet hebt. Het voordeel t.o.v. een advertentie in een huis aan huisblad is dat je zelf kan meten hoe vaak het gezien is en hoe vaak er actie is ondernomen (clicks) en het is goedkoper.

Te laat is het sowieso niet, ik zou je aanraden om het zelf op te zetten, is ook een stuk goedkoper. Een bedrijf zal je al gauw alleen al 350-500 rekenen voor het opzetten plus kosten van Facebook.

[ Voor 17% gewijzigd door Kju op 27-09-2012 13:11 ]

• Workaholic
  • Niet online
Dank voor de mail en je uitleg. Helaas voor mij geen haalbare kaart (te kort dag en een drukke job), heb daarom maar een eigen facebook posting gemaakt en met veel likes al wat meer coverage gekregen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2012 20:28 ]

Mijn V&A

• Kju

Kju

Geen dank. Zoals gezegd ook druk hier (nu net pas thuis). Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395616

Tweakers, hier een vraagje van een aspirant-huizenkomer m.b.t. de starterslening.

Ik sta op het punt om een huis te kopen. Het totaalbedrag dat ik nodig heb is ongeveer 230k (koopsom V.O.N. = 200k + meerwerk en inrichting = 30k). Nu heb ik heel veel geluk en kan ik dankzij vriendelijke ouders en hard sparen ongeveer 90k aan eigen inleg meenemen. Hierdoor komt het erop neer dat ik ongeveer 140k aan hypotheek nodig heb. Met mijn huidige inkomen (€2700 bruto) zou ik dit theoretisch moeten kunnen dragen.

Nu is het bij mij in de gemeente zo dat er een starterslening van maximaal 25k beschikbaar is voor beginners die een huis willen kopen. Hierover betaal je de eerste 3 jaar geen rente en aflossing. Dit is voor mij gunstig, aangezien ik verwacht dat na 3 jaar mijn inkomen gegroeid is en mijn vriendin dan gaat werken zodat ze ook kan meebetalen aan deze starterslening. Wat ik dus wil proberen is om de hypotheek op te splitsen in 115k van de bank en 25k van de gemeente, zodat ik de eerste drie jaar slechts over die 115k aflossing en rente hoef te betalen.

Ik vraag me nu af, is dit mogelijk, of zal de gemeente de starterslening enkel verstrekken wanneer er daadwerkelijk een gat is tussen de maximale hypotheek en de nodige hypotheek? Ben benieuwd of hier iemand ervaringen mee heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heb ik toevallig woensdag ook naar gevraagd bij mijn adviseur. Deze gaf aan dat de gemeente(in dit geval enschede) alleen aanvult wat je tekort komt en dit wordt ook getoetst. Constructies zoals jij aangeeft(ik wilde ook dergelijke constructie toepassen met eigen geld) bleken niet mogelijk.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Anoniem: 395616 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:39:
Tweakers, hier een vraagje van een aspirant-huizenkomer m.b.t. de starterslening.

Ik sta op het punt om een huis te kopen. Het totaalbedrag dat ik nodig heb is ongeveer 230k (koopsom V.O.N. = 200k + meerwerk en inrichting = 30k). Nu heb ik heel veel geluk en kan ik dankzij vriendelijke ouders en hard sparen ongeveer 90k aan eigen inleg meenemen. Hierdoor komt het erop neer dat ik ongeveer 140k aan hypotheek nodig heb. Met mijn huidige inkomen (€2700 bruto) zou ik dit theoretisch moeten kunnen dragen.

Nu is het bij mij in de gemeente zo dat er een starterslening van maximaal 25k beschikbaar is voor beginners die een huis willen kopen. Hierover betaal je de eerste 3 jaar geen rente en aflossing. Dit is voor mij gunstig, aangezien ik verwacht dat na 3 jaar mijn inkomen gegroeid is en mijn vriendin dan gaat werken zodat ze ook kan meebetalen aan deze starterslening. Wat ik dus wil proberen is om de hypotheek op te splitsen in 115k van de bank en 25k van de gemeente, zodat ik de eerste drie jaar slechts over die 115k aflossing en rente hoef te betalen.

Ik vraag me nu af, is dit mogelijk, of zal de gemeente de starterslening enkel verstrekken wanneer er daadwerkelijk een gat is tussen de maximale hypotheek en de nodige hypotheek? Ben benieuwd of hier iemand ervaringen mee heeft :)
Ik verbaas me over het feit dat je met zo'n grote eigen inleg en hoge aanschafprijs nog denkt aanspraak te kunnen maken op een starterslening.

[ Voor 12% gewijzigd door Slasher op 28-09-2012 13:13 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 395616 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:39:

Het lijkt me dat de startersregeling daar niet voor bedoeld is. Die is om mensen over de streep tussen huur/koop te trekken, niet om mensen die al makkelijk kunnen kopen te faciliteren in lagere maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Als je het echter van de andere kant bekijkt dan loont het dus om niet te gaan sparen en van de voordeeltjes te genieten. Als chippiebw dus jaren heeft gedaan met het bij elkaar sparen van dit bedrag zodat hij zijn droomhuis kan kopen, wordt hij hier dus voor afgestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:47
Zonder zijn spaargeld, dus alleen een hypotheek op zijn inkomen en een starterslening van 25k gaat hij sowieso nooit een huis van 200k+ kunnen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sander schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:05:
[...]

Het lijkt me dat de startersregeling daar niet voor bedoeld is. Die is om mensen over de streep tussen huur/koop te trekken, niet om mensen die al makkelijk kunnen kopen te faciliteren in lagere maandlasten.
Ik hoop ook dat het niet voor dit soort constructies bedoeld is icm hoge eigen inleg en aanschafprijs, dan schiet het zijn doel aardig voorbij.

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 28-09-2012 13:12 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Sander schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:05:
[...]

Ik geloof dat er een maximum aan de koopsom is gesteld. Ergens rond de 188k euro.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Laatst online: 16:32
Gewoon de hele hypotheek nemen inclusief starterslening en dan na 3 maanden die 90K storten klinkt als een loophole in deze constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
De voorwaarden voor een starterslening verschillen per gemeente, in onze gemeente is dit bijvoorbeeld:
- (gezamelijk) bruto inkomen niet > 45k p/j
- Verwervingskosten van de woning mogen niet > 216k zijn (200k + 8%)

en nog een belangrijke: er moet nog geld aanwezig zijn, we zitten bijna in Oktober dus het is best waarschijnlijk dat het budget voor dit jaar al op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Wellicht kom je met zo'n hoge eigen inleg wel in aanmerking voor een Duitse hypotheek met lage rente. (En strenge voorwaarden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Fiber schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:40:
Wellicht kom je met zo'n hoge eigen inleg wel in aanmerking voor een Duitse hypotheek met lage rente. (En strenge voorwaarden.)
Is dat een serieuze optie? Want ik heb 3 ton eigen geld inleg bij een huis van 3,5 ton, en ik ben toch duurder uit als bijv. een gewone NHG hypotheek voor iemand die geen cent eigen geld inlegt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Geen idee, ik heb er wel eens over gehoord, maar de details ken ik ook niet en of het 'in the end' echt voordeliger is weet ik ook niet. De Duitse rentes zijn een stuk lager dan de Nederlandse, dat is een feit, maar of het echt lonend is zul je zelf moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ph4ge schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:43:
[...]

Is dat een serieuze optie? Want ik heb 3 ton eigen geld inleg bij een huis van 3,5 ton, en ik ben toch duurder uit als bijv. een gewone NHG hypotheek voor iemand die geen cent eigen geld inlegt.
met 3 ton eigen geld had ik zoveel bijgedragen dat ik onder de 75% EW waarde van de bank uitkom -> lage rente. Rest van het bedrag op een spaardeposito en van die renteinkomsten de rente op het hypotheekdeel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395616

Bedankt voor alle snelle reacties! :)
Ik denk dat ik er wel uit ga komen zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Gister naar een bijeenkomst geweest over een nieuwbouwproject. De starterswonigen waren er in een variant van 6,40 diep of 8,40 diep, de breedte bij beiden 5,40. Lijkt me toch wel erg klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Hoeveel verdiepingen? De grote versie lijkt mij toch wel te doen hoor. Heb je een linkje naar plattegronden etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Ik heb voor morgen tijdens de open huizendag een aantal woningen in Zwolle uitgezocht die ik wil bezichtigen. Kan ik gewoon bij die adressen langs gaan en aanbellen?
Iemand verder nog tips voor tijdens de open huizendag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is wel het idee ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Dank! Ik dacht al dat het zo was, maar mijn zus beweerde bij hoog en laag dat ik mij eerst aan moest melden. Dus ik dacht, laat ik voor de zekerheid de 'experts' raadplegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayblue
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 21:15
Weet iemand toevallig of er een redelijke goede subwijk bestaat in Utrecht Overvecht (Noord en/of Zuid)? Of kun je Overvecht beter mijden (net als Kanaleneiland)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil even mijn ervaring delen met de eerste open huizen route en enigszins advies vragen. Gisteren dus gebruik gemaakt van de open huizen route om een tweetal huizen te bekijken:
- een nieuwbouwwoning van 270.000 (110m2 woonoppervlakte, 130m2 perceeloppervlakte)
- een compleet gerenoveerde 1930 woning van 270.000 (142m2 woonoppervlakte, 430m2 perceel!)

Voor vriendin en mij een eerste kennismaking met de huizenmarkt. We zijn ons al een tijd via internet aan het oriënteren en houden nu zo'n 6 maanden bij welke huizen er beschikbaar komen in onze regio. Tot heden was dit aanbod niet echt naar onze smaak totdat we vorige week de gerenoveerde woning zagen. Deze woning staat in een zeer kindvriendelijke, authentieke, natuurlijke wijk. Van buiten is de woning in originele staat gehouden, terwijl van binnen de laatste 10 jaar eigenlijk alles verbouwd is wat je maar kunt verbouwen (keuken, badkamer, vloer+vloerverwarming, stucwerk, kozijnen, dakkappelen, uitbouw beneden en boven etc.). Het oogt behoorlijk modern maar voelt, in tegenstelling tot de nieuwbouw woning met 3 verdiepingen van gemiddelde 37m2, ook erg ruimtelijk. Vooral de woonkamer van 53m2 en de tuin van 310m2 dragen hier aan bij. Om het beeld compleet te maken: een keer laten schilderen en je kunt er direct in (op het eerste oog in elk geval).

Ondanks dat dit huis onze aandacht trok na het bekijken op Funda, hadden we afgesproken compleet objectief te gaan kijken (zeker omdat dit pas het 2e huis was dat we bekeken hebben) en voorlopig te wachten om te kijken of er nog meer leuke huizen zouden komen. Daarnaast gaan we komende week pas een oriënterend hypotheekgesprek voeren om te kijken hoe en wat.

Jullie raden het al: na het bezoek gisteren willen we toch wel heel erg graag in dit huis gaan wonen. Dit, terwijl we niet de volgorderijke weg bewandelen zoals wij vinden dat het hoort:
1. Hypotheekgesprek bij bank
2. Hypotheekgesprek bij andere bank
3. Concrete woonwensen bepalen
4. Shortlist huizen maken
5. Shortlist huizen bezichtigen
6. Nogmaals bezichtigen etc.

Enerzijds zouden we serieus met dit huis verder willen gaan, anderzijds voelt het niet helemaal goed omdat we de 'voor ons logische' volgorderijke weg bewandeld hebben. Het financiële gesprek bij 2 banken willen we in elk geval deze week voeren (was al het plan voordat we gisteren gingen kijken), het woonwensen+shortlist gedeelte zijn we eigenlijk al een half jaar lang aan het doen en tot heden nog niet veel tegengekomen tot dit huis.

Daarnaast moeten we nog een samenlevingscontract opstellen.

Vragen:
- Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande?
- Wat als je het tweede huis dat je bekijkt direct wilt hebben (had zelf altijd een beeld dat minimaal 10 huizen moet gaan bekijken om je wensen en eisen scherp te krijgen)
- Is een bank de beste partner om te gaan praten? Ik heb zelf niet zo'n goed gevoel bij Hypotheker etc.
- Wat zou een reden zijn (kijkend naar de volgorde) om niet voor dit huis te gaan?
- Huis staat nu 6+ maanden te koop voor de oorspronkelijke prijs. Dit, terwijl het instapklaar is en positief opvalt. Is dit dan raar?
- Huis staat 6+ maanden voor 270.000 . Bewoners moeten gedwongen naar buitenland verhuizen en rijden nu al dagelijks op en neer totdat het huis verkocht is. Wat zou een reeël openingsbod zijn? Ik ben bang dat ik de verkoper zou beledigen door bijvoorbeeld 240.00 te bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 30-09-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Een bod is nooit een belediging. Je kunt altijd een bod doen. Als ze het niks vinden zeggen ze wel dat je met een beter bod moet komen.
Bij het verkopen van mijn huis kwam de koper ook met een belachelijk laag bod. Ik had de keus om er iets mee te doen of het eerste bod af te slaan. Ik heb toen besloten om er maar op in te gaan om de koper niet kwijt te raken; een bod is een bod in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Banken hebben het gek genoeg erg druk in deze tijd, heb je al afspraken staan? 240k kun je best bieden, dat is een prima bod, er lopen hier gasten rond die op 200k zouden beginnen... :z En houdt er rekening mee dat de energie-kosten van zo'n ouder huis wel veel hoger zijn dan die van een modern huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Waarom met twee banken gaan praten en niet met iemand die een overzicht heeft over vele banken (en andere hypotheekverstrekkers)? Wanneer je bijvoorbeeld met de Rabobank en de ING gaat praten mis te ten eertse alle verzekeraars en ten tweede alle banken op die twee na. Een adviseur van een bank is eigenlijk een verkoper. Alsof je naar de VW-dealer gaat om advies te vragen over een nieuw te kopen auto. Daar zal geen Opel uit rollen.

Overigens zou ik dergelijke concrete gesprekken in een opsomming 'zoals het hoort' na een concrete wens (inclusief eerste bezichtiging) zetten, niet er voor. Eigenlijk zoals jullie het doen dus. Een gesprek bij een hypotheekadviseur of -verkoper zonder concreet object is niet meer dan samen koffie drinken en salaris maal circa 4,5 uitrekenen.

Tien huizen bekijken om het bekijken is m.i. ook niet echt nodig. Als het goed is, dan is het goed. Dat kan na één bezichtiging het geval zijn, maar kan ook wat langer duren.

En wat bieden betreft, wat doe je liever, iemand beledigen (voor zover dat al kan) of 10.000 euro teveel betalen? Ik zou voor het eertse gaan. Een openingsbod van 240k vind ik best aan de hoge kant. Je zult dan uitkomen op 255k ongeveer. Dat is geen uitmuntend onderhandelingsresultaat in deze markt. Zeker omdat de vraagprijs een prijspeil begin 2012 heeft (en de prijzen sindsdien (verder) gedaald zijn) zou ik lager inzetten. Je kunt maar één keer laag beginnen.

Ik zou in ieder geval wat minder focussen op de zogenaamde volgorde waarin dingen zouden horen, zeker omdat jouw beeld daarvan volgens mij afwijkt van de algemen mening daarover.

[ Voor 48% gewijzigd door argro op 30-09-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Weet iemand of je bij een woning die vrij op naam is, ook nog extra geld gefinancierd kan krijgen voor de aankleding van het huis? (zoals vloeren leggen e.d.)? We hebben nu een ex-huurwoning op het oog die vrij op naam te koop is, maar de woning is wel volledig kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
hypz schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:06:
Weet iemand of je bij een woning die vrij op naam is, ook nog extra geld gefinancierd kan krijgen voor de aankleding van het huis? (zoals vloeren leggen e.d.)? We hebben nu een ex-huurwoning op het oog die vrij op naam te koop is, maar de woning is wel volledig kaal.
ik zou niet weten waarom een von-huis daarin zou verschillen van een niet von-huis, behalve dat een bank misschien niet happig is op het financieren van de sloop van de meegeleverde nieuwe keuken en een nieuwe keuken, dat levert qua waarde niets op namelijk. Zolang de waarde (onderpand) enigszins meer waard wordt door de verbouwing,moet het onder bepaalde voorwaarden wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Maar ik vroeg me eigenlijk af of het leggen van vloeren wel word gezien als waardevermeerdering. We gaan niet echt verbouwen, alleen een muurtje slopen zodat er een open keuken zou komen, en dan een mooie vloer erin. Weet niet of dat als waardevermeerdering telt, en dus gefinancierd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
hypz schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:11:
Maar ik vroeg me eigenlijk af of het leggen van vloeren wel word gezien als waardevermeerdering. We gaan niet echt verbouwen, alleen een muurtje slopen zodat er een open keuken zou komen, en dan een mooie vloer erin. Weet niet of dat als waardevermeerdering telt, en dus gefinancierd kan worden.
Bij mij wel, maar dat gaat wel om een verlijmde houten vloer. Vraag het eens aan de hypotheekverstrekker of -adviseur zou ik zeggen. Ik denk dat het, afhankelijk van de vloer, de hypotheek en jullie leencapaciteit, geen groot probleem hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ph4ge schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:43:
[...]

zeer zeker een optie. de eerste aanbieders zijn er al. 10 jr voor 2,7% !! heb ik horen noemen. helaas kunnen we er zelf nog niet in bemiddelen maar in jou geval is dat zeker de moeite (hoewel absoluut gezien het verschil met dit bedrag, na aftrek HRA natuurlijk niet enorm groot is.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Laatst online: 25-06 21:41

AJM

hypz schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:06:
Wat ik van mijn Hypotheekadviseur begreep is het juist bij nieuwbouwwoningen (VON) makkelijker om een bouwdepot te krijgen. Ik sta zelf op het punt om een nieuwbouwappartement te gaan kopen, en kan hier zo 10k bouwdepot bij krijgen voor keuken, vloer (geen laminaat) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

Aghanim schreef op zondag 30 september 2012 @ 09:17:
.....

Jullie raden het al: na het bezoek gisteren willen we toch wel heel erg graag in dit huis gaan wonen. Dit, terwijl we niet de volgorderijke weg bewandelen zoals wij vinden dat het hoort:
1. Hypotheekgesprek bij bank
2. Hypotheekgesprek bij andere bank
3. Concrete woonwensen bepalen
4. Shortlist huizen maken
5. Shortlist huizen bezichtigen
6. Nogmaals bezichtigen etc.
.....
Bij de Rabobank mag je alleen op gesprek komen als je al een bod hebt uitgebracht of een voorlopige koopovereenkomst hebt getekend. Voor een oriënterend hypotheekadvies maken ze alleen nog telefonische afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
AJM schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:04:
[...]

Bij de Rabobank mag je alleen op gesprek komen als je al een bod hebt uitgebracht of een voorlopige koopovereenkomst hebt getekend. Voor een oriënterend hypotheekadvies maken ze alleen nog telefonische afspraken.
Misschien bij jullie lokale Rabobank, onze Rabobank heeft echt de tijd genomen voor ons bij ons eerste oriënterende gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
AJM schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:04:
[...]

Dat is niet juist. Ik ben vorige week nog voor een oriënterend gesprek langs geweest bij de Rabobank, was geen enkel probleem. Mogelijk dat het per vestiging verschilt?

[ Voor 7% gewijzigd door DarkFly op 30-09-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 09:22
Iemand nog zeer recentelijk ervaring me het sluiten van een hypotheek op een nieuw gekochte woning. Wat zijn tegenwoordig de doorlooptijden van tekenen koop-akte tot overdracht bij de Notaris?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

DarkFly schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:16:
[...]

Dat is niet juist. Ik ben vorige week nog voor een oriënterend gesprek langs geweest bij de Rabobank, was geen enkel probleem. Mogelijk dat het per vestiging verschilt?
Dan zal het inderdaad wel per vestiging verschillen, in mijn situatie gaat het over Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stinger_Ventura schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:23:
Iemand nog zeer recentelijk ervaring me het sluiten van een hypotheek op een nieuw gekochte woning. Wat zijn tegenwoordig de doorlooptijden van tekenen koop-akte tot overdracht bij de Notaris?
Duurde bij mij ongeveer een maand tot akkoord hypotheek (na tekenen contract aanvraag offerte ongeveer een week, daarna drie weken ofzo tot akkoord). Datum van overdracht stond verder al vast (morgen overigens) dus dat dat nog een week of vijf erbij bracht heeft op zich niks met het proces te maken; da's gewoon een afgesproken datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
- Huis staat 6+ maanden voor 270.000 . Bewoners moeten gedwongen naar buitenland verhuizen en rijden nu al dagelijks op en neer totdat het huis verkocht is. Wat zou een reeël openingsbod zijn? Ik ben bang dat ik de verkoper zou beledigen door bijvoorbeeld 240.00 te bieden.
Ik zou het eerder omdraaien: als de verkoper niet beledigd is, heb je te veel geboden.
En die 6+ maanden komen neem ik aan op Funda, ik zou even verder zoeken om te zien hoe lang het huis echt te koop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 15:45

Not Pingu

Dumbass ex machina

Jayblue schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:37:
Weet iemand toevallig of er een redelijke goede subwijk bestaat in Utrecht Overvecht (Noord en/of Zuid)? Of kun je Overvecht beter mijden (net als Kanaleneiland)?
Hooguit individuele straten zoals de Hispanioladreef ofzo. Maar over het algemeen kun je straten die eindigen op -dreef het beste mijden.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op advies van Argro naast de Rabo ook een afspraak met de Hypotheker gemaakt ter orientatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Not Pingu schreef op zondag 30 september 2012 @ 20:14:
[...]

Hooguit individuele straten zoals de Hispanioladreef ofzo. Maar over het algemeen kun je straten die eindigen op -dreef het beste mijden.
Kanaleneiland en overvecht mijden idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBD
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2023

JBD

Beste mensen,

Wij staan op het punt een huis te kopen. Over de prijs zijn we het bijna eens dus daar verwacht ik geen spannende dingen meer van. Waar ik me nu wat zorgen over maak is 't volgende; gezien het nieuwe belastingplan wat vanaf 2013 gaat gelden willen we de overdracht wel graag dit jaar nog plaats laten vinden. Maar wat als de huidige eigenaren nog 4 maanden nodig hebben om te verhuizen? Dan is het inmiddels 2013 (tenzij de wereld vergaat) en profiteren we niet van de voorwaarden zoals die tot en met 31 december gelden.

Nou las ik echter op de site van de hypotheekshop dit: "Het kan dus voor starters interessant zijn om nog voor 1 januari 2013 een woning te kopen. De feitelijke overdracht van de woning mag in 2013 liggen. Als je een schriftelijke en onherroepelijke koopovereenkomst hebt getekend, val je nog onder de huidige fiscale regels. Je kunt dan als starter nu nog kiezen voor bijvoorbeeld een deels bankspaarhypotheek en een deels aflossingsvrije hypotheek".

Als dit zo is dan hoef ik me daar dus geen zorgen over te maken. Echter op andere sites spreekt men wel over overdracht voor 1 januari. Op de website van de Rijksoverheid kan ik hier niets over vinden.

Wie o wie weet hoe het zit.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
JBD schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:33:
Beste mensen,

Dank!
Volgens mij heet dat de Groninger akte?
http://financieel.infonu....-bij-late-overdracht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Beste mensen,

Wij staan op het punt een huis te kopen. Over de prijs zijn we het bijna eens dus daar verwacht ik geen spannende dingen meer van. Waar ik me nu wat zorgen over maak is 't volgende; gezien het nieuwe belastingplan wat vanaf 2013 gaat gelden willen we de overdracht wel graag dit jaar nog plaats laten vinden. Maar wat als de huidige eigenaren nog 4 maanden nodig hebben om te verhuizen? Dan is het inmiddels 2013 (tenzij de wereld vergaat) en profiteren we niet van de voorwaarden zoals die tot en met 31 december gelden.

Nou las ik echter op de site van de hypotheekshop dit: "Het kan dus voor starters interessant zijn om nog voor 1 januari 2013 een woning te kopen. De feitelijke overdracht van de woning mag in 2013 liggen. Als je een schriftelijke en onherroepelijke koopovereenkomst hebt getekend, val je nog onder de huidige fiscale regels. Je kunt dan als starter nu nog kiezen voor bijvoorbeeld een deels bankspaarhypotheek en een deels aflossingsvrije hypotheek".

Als dit zo is dan hoef ik me daar dus geen zorgen over te maken. Echter op andere sites spreekt men wel over overdracht voor 1 januari. Op de website van de Rijksoverheid kan ik hier niets over vinden.

Dank!
Wij zitten in een vergelijkbare situatie, maar dan als verkoper. We hebben een afspraak met de koper dat wij na overdracht de woning blijven huren (vastgelegde tijd, vastgelegde huur) _/-\o_ .

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:52:
Hoeveel verdiepingen? De grote versie lijkt mij toch wel te doen hoor. Heb je een linkje naar plattegronden etc?
De plattegronden zijn nog niet definitief. Als starter is het best lastig inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt, je wil er toch wel een jaar of tien mee doen.

Ook lastig is het inschatten wat het kost om de boel af te werken. Al is daar nog niet veel zinnigs over te zeggen zonder de specifieke staat waarin het huis opgeleverd zal worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartjeee op 01-10-2012 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Beste mensen,

Dank!
Ik zit met vrijwel dezelfde situatie maar daarom heb ik juist vanaf het begin al aan de verkoper duidelijk gemaakt dat ik een overdracht in december wil. Ik ga komende week de koopakte tekenen en daar staat 3 december in als overdrachtsdatum. Kun je niet beter bij je volgende contact met de verkoper even aftasten wanneer hij er zelf uit wil? Dat lijkt me handiger dan een lading "what ifs" uitwerken. :P
Spoetnik385 schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:41:
[...]

Wij zitten in een vergelijkbare situatie, maar dan als verkoper. We hebben een afspraak met de koper dat wij na overdracht de woning blijven huren (vastgelegde tijd, vastgelegde huur) _/-\o_ .
Dat moet je als koper dan wel aandurven. Huurders hebben in Nederland absurd veel rechten en als de verkoper er niet uit wil wanneer dat is afgesproken heb je als koper een probleem. Je mag namelijk niet zomaar iemand op straat zetten, ongeacht wat je op papier hebt staan. Neemt niet weg dat het een optie zou kunnen zijn wanneer je de verkoper denkt te kunnen vertrouwen, maar ik zou er wel goed over nadenken van tevoren. :)

[ Voor 17% gewijzigd door NMe op 01-10-2012 00:47 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
NMe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 00:45:
[...]

[...]

Dat moet je als koper dan wel aandurven. Huurders hebben in Nederland absurd veel rechten en als de verkoper er niet uit wil wanneer dat is afgesproken heb je als koper een probleem. Je mag namelijk niet zomaar iemand op straat zetten, ongeacht wat je op papier hebt staan. Neemt niet weg dat het een optie zou kunnen zijn wanneer je de verkoper denkt te kunnen vertrouwen, maar ik zou er wel goed over nadenken van tevoren. :)
Hoe gaat de bank om met een object dat je koopt en vervolgens door verhuurd?
En accepteerde de fiscus een eigen woning waar je niet in de GBA bent inschreven? Kan je hem tussen de Box 1 en box 3 wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
NMe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 00:45:
[...]
Je kan huurders er met een dergelijke constructie echter wel uitzetten, aangezien het doel is om er zelf te gaan wonen. De huurders kunnen je het misschien nog wel even lastig maken, maar in dit geval zal je waarschijnlijk wel aan het langste eind trekken. Zeker omdat van te voren exact vast stond hoe lang het ging duren, en wat het doel van de koper was.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Om het beeld compleet te maken: een keer laten schilderen en je kunt er direct in (op het eerste oog in elk geval).
Zolang je nu maar goed financieel uitzoekwerk doet doen jullie het best goed hoor. De grootste valkuil die je nu hebt is dat je teveel gaat betalen en/of niet goed oplet wat je koopt.

Het zinnetje hierboven viel me op, bij een woning uit de jaren 30 kan je daar nooit vanuit gaan. Vraag nu of er bekende gebreken en/of zwakke plekken zijn in het huis en laat daarna voor je gaat bieden een bouwtechnische keuring doen.

Bij een huis van 80 jaar oud kunnen er zeer kostbare verrassingen verstopt zitten, ook als het er visueel keurig uit ziet. De verdiepingsvloeren zijn over het algemeen van hout en kunnen aan vervanging toe zijn, het dak kan toe zijn aan structureel onderhoud of zelfs vervanging en de fundering kan slecht zijn. Allemaal zaken die je prijsvergelijking met een nieuwer huis aardig om kunnen gooien.

Daarnaast moet je er bij het berekenen van je lasten sowieso rekening mee houden dat je in het jaren 30 huis meer onderhoud moet doen.
hypz schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:11:
De bank vindt er niet zoveel van. Zij varen op de taxatie. Je moet voor financiering laten taxeren en daarbij kan je vragen of de taxateur ook een waarde na de verbouwing / verbetering kunnen opgeven. Die waarde zal de bank naar mijn ervaring gewoon accepteren. Ook de belastingdienst (106%) gaat daarin mee.

[ Voor 23% gewijzigd door timag op 01-10-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:18
www.jaap.nl kan je precies zien hoe lang het te koop staat. Zelf als het opnieuw op funda is gezet etc.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Beste mensen,

Dank!
Jij bent koper toch? In deze tijd moet je toch als koper gewoon dit kunnen afdwingen voor 1 januari?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Falcon schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:41:
[...]
Jij bent koper toch? In deze tijd moet je toch als koper gewoon dit kunnen afdwingen voor 1 januari?
Zou zeggen: wacht eerst eens de persconferentie van Rutte en Samsom af van zodirect af om tev weten wat er nu echt per 1 januari aan de HRA gaat veranderen.

En dan nog moet natuurlijk de wet nog uitgewerkt worden en kunnen bepaalde details in de wet bepalend zijn.

Tot slot heb je als koper nu inderdaad veel macht, maar ook weer niet alles.
Ook nu zijn er nog steeds verkopers die dan kunnen afhaken. Niet iedereen moet per sé verkopen. Ken genoeg mensen die zeggen we verkopen als er een goed bod komt, zo nee blijven we er lekker wonen.

Overigens: voor die mensen die klagen waarom banken zo moeilijk doen over originele en recente loonstrookjes die juist zijn ondertekend:
http://www.telegraaf.nl/b..._kwijt_door_fraude__.html

Loonstrookjes fraude bij aanvragen van hypotheken komt helaas vaak voor.

[ Voor 17% gewijzigd door xahmol op 01-10-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Da's trouwes een goeie: mijn werkgever print geen loonstrookjes meer. Alles gaat electronisch, via pdf.
Pagina: 1 ... 33 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.