Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.746 views

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38
Gisteren contract getekend, we zetten ons huis te koop.
morgen komt de styliste en in de loop van de week een prof. fotograaf.
We hebben het huis te koop staan voor 10.000 minder dan de overige huizen in de buurt en ons huis is afgezien van de keuken behoorlijk afgewerkt. ik ben benieuwd, kan 2 weken of 2 jaar zijn (ik denk het laatste) als we het weten te verkopen toch nog even 20.000 euro in de hypotheek pompen (waarschijnlijk) dat is de huidige schade...

diskeltische lurker

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:05
Speedfightserv schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:45:
[...]

ik kan je 1 ding zeggen. Die expert is zijn geld waard!

Ik heb genoeg kennissen en vrienden die dit gedaan hebben en die waren achteraf blij!
Soms gaat het zelf zo dat de aannemer gelijk een paar bouwvakkers klaar heeft staan om eventuele gebreken ter plekke op te lossen.
Zelf heb ik bij mijn oplevering van mijn nieuwbouw woning (2 jaar geleden) gebruik gemaakt van een expert van VEH. Ten aanzien van mijn eigen woning had hij geen gebreken of overige zaken geconstateerd. Achteraf kan je dan natuurlijk stellen dat hij zijn geld niet waard is geweest. Bij mijn buurman vond hij echter wel een gebrek, welke spoedig is opgelost door aannemer. Daarnaast had hij enkele gebreken aangetroffen in de gezamenlijke ruimtes. Vanuit die hoedanigheid is die € 200 (exacte prijs weet ik niet meer) het absoluut waard.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Wie kan mij duidelijkheid verschaffen over de Spaarzeker­ verzekering van interpolis? Ik heb 8 jaar geleden een hypotheek afgesloten bij de Rabobank. Voor een deel van de aanschaf heb ik een SpaarZeker hypotheek genomen. Daar was volgens mij verplicht om een spaarzeker verzekering af te sluiten, maar dit weet ik niet zeker meer.

Nu heb ik 10.000 euro gespaard en vraag me af of ik dit kan afkopen. Ik zie verschillende bedragen op internet en ik kom er niet meer uit.

Dan bel je de Rabo toch hoor ik je zeggen, maar die hebben pas over 6 weken tijd voor een gesprek! Ik vond het belachelijk, maar ook daar is niets aan te doen.

Die 10.000 euro is leuk, maar ik spaar liever zelf. Ook heb ik toen de verzekering afgesloten omdat wanneer ik kwam te overlijden mijn partner 100.000 euro zou krijgen om de hypotheek af te lossen. Gezien ik alleen woon vraag ik me af of dat ook nodig is.

Mijn vraag is eigenlijk: Is de verzekering op te zeggen ook al loopt mijn spaarzeker hyptheek nog door tot 2016? Is het gespaarde bedrag af te kopen ook al loopt de spaarzeker hypotheek nog?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Was SpaarZeker 8 jaar geleden al op de markt? (Er staat me bij dat het toen meer OpMaat was.)

In elk geval: in mijn SpaarZeker product (afgesloten in 2008) is de afkoopwaarde gelijk aan de opgebouwde waarde. De Rabobank zal dus geen kosten in rekening brengen bij het beeindigen van de polis.

Punten om rekening mee te houden:
• je kunt niet zomaar stoppen want de polis dient ook om de bank zekerheden te geven (kapitaal ter inlossing hoofdsom, overlijdensrisicoverzekering ter dekking van het verschil tussen executiewaarde en lening)
• bij beeindiging zul je de winst af moeten tikken in box 1. Gezien het opgebouwde bedrag en de looptijd en meewegend dat er ook nog verzekeringspremie is ingehouden zal dat bedrag niet enorm zijn
• de spaarzeker hypotheek loopt vrijwel zeker niet door "tot 2016", maar minimaal tot 2019 omdat dan pas aan de belastingeis van 15 jaar wordt voldaan (waarschijnlijker zelfs 20 of 30 jaar).

Ga gewoon het gesprek met de Rabo aan om te bespreken hoe de hypotheek om te klussen naar een andere vorm.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 12-09-2012 12:56 ]

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

Een spaarzekerhypotheek is een spaarhypotheek. De aflossing is dus gekoppeld aan de premie waarvan een deel wordt gespaard met een rente die gelijk is aan de rente op de lening. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je de Rabobank zo ver krijgt om de polis die aan hun verpand is te beëindigen, zonder dat dit gevolgen heeft voor je hypotheek. Als je nu je hypotheek over moet sluiten moet er minimaal een aflossingscomponent van 50% zijn. Vanaf 1 januari, als het door gaat, is de annuiteitenhypotheek praktisch gezien de enige fiscaal aantrekkelijke hypotheekvorm, behalve voor bestaande gevallen.
Praktisch gezien zie ik ook niet in waarom je eigenlijk in eigen beheer zou willen sparen, het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk, tenzij je in risicovolle producten gaat, dat je in eigen beheer een rente p[ een normale spaarrekening kan krijgen die net zo hoog is.

Eventueel is het mogelijk om de waarde van de polis te belenen, ook daar zal je toestemming van de Rabobank nodig hebben.

PSN: Kjujay

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Rukapul: Het was ook de bedoeling om met de Rabo om de tafel te zitten, maar die kunnen pas de 3e week van October :(

Ik heb het geld niet nodig, maar gezien ik het huis toch wil verkopen en liever zelf spaar wil ik die 100 euro die ik per maand betaal in een eigen potje doen.

• Rukapul
Als je het huis toch wilt verkopen dan kun je het net zo goed voor je uitschuiven. Op dit soort kruimels richten heeft m.i. geen enkele zin. Het heeft dan meer zin om het te bekijken in het gehele financiele plaatje.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:00:
Rukapul: Het was ook de bedoeling om met de Rabo om de tafel te zitten, maar die kunnen pas de 3e week van October :(
Dat probleem had ik ook met de rabobank. Aangegeven snel een gesprek te willen ivm haast. Pas plek over een flinke maand. Toen ben ik maar ergens anders gaan winkelen. Graag of helemaal niet :(

• Kju

Kju

Het is overal nu druk, voornamelijk vanwege de regels die volgend jaar in zouden kunnen gaan.

• Rukapul
Dat was bij mij 4 jaar geleden niet anders bij de Rabobank. Ik kon overal binnen een dag terecht voor een Rabobankhypotheek behalve bij de Rabobank zelf (die kwam niet verder dan een afspraak binnen kantooruren, in een verafgelegen vestiging op een termijn van weken). En dat terwijl we al wel een eerste gesprek hadden gehad (bij een vestiging om de hoek, buiten kantooruren, binnen een paar dagen). Onbegrijpelijk ook hoe ze bij de Rabobank clientenbeheer doen, want in heel veel opzichten waren we de droomklant (inkomen, vermogen, toekomstperspectief, etc).

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 12-09-2012 14:16 ]

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
Kaasplank schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:08:
[...]

Dat probleem had ik ook met de rabobank. Aangegeven snel een gesprek te willen ivm haast. Pas plek over een flinke maand. Toen ben ik maar ergens anders gaan winkelen. Graag of helemaal niet :(
Hier idem. Maand wachttijd om een afspraak te krijgen. Daarna gaat de aanvraag nog ter beoordeling naar het hoofdkantoor - met een verwachtte doorlooptijd van 4 weken....
Wat is ook al weer een normale termijn om financiering rond te krijgen??

www.steamloco.info

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Spoetnik385 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:13:
[...]

Hier idem. Maand wachttijd om een afspraak te krijgen. Daarna gaat de aanvraag nog ter beoordeling naar het hoofdkantoor - met een verwachtte doorlooptijd van 4 weken....
Wat is ook al weer een normale termijn om financiering rond te krijgen??
Bij mij duurde 't vanaf offerteaanvraag tot akkoord 3 weken (om precies te zijn, 22 dagen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Westland Utrecht via vereniging Eigen Huis hier: het heeft ruim 4 maanden gekost vanaf ondertekenen offerte tot het krijgen van de definitieve stukken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Spoetnik385
CyBeR schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:16:
[...]

Bij mij duurde 't vanaf offerteaanvraag tot akkoord 3 weken (om precies te zijn, 22 dagen.)
Ach, we hebben nog wel even tijd. Gisterenmiddag een bod gedaan op een woning. Een reactie op dat bod verwacht ik pas morgen of vrijdag.
Heb nu trouwens ook een afspraak staan met Aegon. Die doen alles (naar eigen zeggen) telefonisch. Ben benieuwd wat daar uit komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Spoetnik385 op 12-09-2012 15:34 ]

www.steamloco.info

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Kaasplank schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:08:
[...]

Dat hadden wij ook, en dat was toen we al met ze in gesprek waren, was de vervolg afspraak 2 maanden verder.
En toen kon het allemaal niet meer.

Heb gelijk alles opgezegd bij die bank.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:35:
[...]
Heb gelijk alles opgezegd bij die bank.
Daar zat ik ook aan te denken eerst. Al jaren een bestaande hypotheek bij ze. Meerdere verzekeringen en zowel ik als mijn vriendin meerdere rekeningen.

Oude huis verkocht en een leuk nieuw huis gezien. Dan wil je snel verder maar werken ze compleet niet mee.

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 16:48
r.e.s schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:39:
Is het not done om onder de vanaf prijs te bieden op een koopwoning? Mijn vriendin en ik hebben nu een bod geplaatst die 10% onder de vanaf prijs ligt, en we kregen alles behalve een normale reactie van de verkopende makelaar :P .

Toch voet bij stuk gehouden dat het ons eindbod is :)
Helaas het mocht niet baten, de verkoopster wou maximaal 5% onder de vanaf prijs het huis verkopen. Erg zonde dat we op 10.000 euro stuklopen. Ik ben hierover wel verbaasd met de huidige markt en de toekomstige ontwikkelingen.

Ons eindbod verhogen met 10.000 euro is helaas geen optie (we willen maandlasten die we goed kunnen dragen).

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:15
r.e.s schreef op donderdag 13 september 2012 @ 07:27:
[...]

Helaas het mocht niet baten, de verkoopster wou maximaal 5% onder de vanaf prijs het huis verkopen. Erg zonde dat we op 10.000 euro stuklopen. Ik ben hierover wel verbaasd met de huidige markt en de toekomstige ontwikkelingen.

Ons eindbod verhogen met 10.000 euro is helaas geen optie (we willen maandlasten die we goed kunnen dragen).
Ik zit niet helemaal in de huidige rentestanden en de hoogte van je HRA, maar 10k extra zal zo'n 25 euro netto per maand zijn? Voor zo'n bedrag zou ik mijn droomhuis niet laten lopen. Let wel: puur kijkende naar de maandlasten, mocht je ook rekening willen houden met de woningmarkt de komende jaren, dan wil je misschien wel die 10k extra eraf hebben om straks niet te ver onder water te staan als je weer mocht willen verkopen.

.....

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
We hebben gisteren voor de 2e keer de woning bekeken waarin we geïnteresseerd zijn, we willen hem eigenlijk wel heel graag hebben. Ik wil nu eigenlijk wel een bod doen van 105 (vraagprijs is 129, woning is gekocht voor 90k in executieveiling).

Mijn pa zegt dat ik het eigenlijk zou moeten laten taxeren voor ik een bod doe, maar ik lees overal eigenlijk dat men het pas laat taxeren nadat er een voorlopige overeenkomst is? Wat is normaal om te doen?

Ik wil zelf eigenlijk wel vandaag of morgen gewoon een bod doen, en de boel een beetje in gang zetten. Ik heb ook wel vertrouwen in de woning eigenlijk dat er geen hele gekke dingen zijn o.i.d. Het is een woning uit 1972.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
[...]

Wij liepen vast op ruim 25k verschil. Gezegd dat het heel jammer voor ons was, maar dan ging het dus helaas niet door. Twee maanden later opnieuw telefoon en gekocht voor ons oorspronkelijk bod. Tenzij je denkt dat er veel animo van anderen voor dat huis is, zou ik juist met deze markt even rustig verkopers laten nadenken.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

hypz schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:09:
We hebben gisteren voor de 2e keer de woning bekeken waarin we geïnteresseerd zijn, we willen hem eigenlijk wel heel graag hebben. Ik wil nu eigenlijk wel een bod doen van 105 (vraagprijs is 129, woning is gekocht voor 90k in executieveiling).

Mijn pa zegt dat ik het eigenlijk zou moeten laten taxeren voor ik een bod doe, maar ik lees overal eigenlijk dat men het pas laat taxeren nadat er een voorlopige overeenkomst is? Wat is normaal om te doen?

Ik wil zelf eigenlijk wel vandaag of morgen gewoon een bod doen, en de boel een beetje in gang zetten. Ik heb ook wel vertrouwen in de woning eigenlijk dat er geen hele gekke dingen zijn o.i.d. Het is een woning uit 1972.
Als je echt zo twijfelt kan je altijd een aankoopmakelaar in de hand nemen, of in ieder geval contact opnemen voor een waardebepaling.

PSN: Shiver23

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13

Mij ook overkomen, hadden een akkoord, elkaar de hand geschud, makelijk zou voorlopig koopcontract gaan opstellen. 2 dagen later: ik wil toch 5000 euro meer. Dat verwacht je niet in deze tijd, maar het gebeurt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Wij hebben de taxatie ook pas laten doen na de voorlopige overeenkomst. Het zijn toch kosten die je pas wil maken als je weet dat je echt kans hebt om het huis te kopen. Ook heb je ze dan nodig voor de hypotheek. Aan de andere kant kan zo'n taxatie ook aanleiding zijn om een bepaald voordeel er uit te slepen in de onderhandelingen. Dan is het wel weer handig vooraf.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 14:05

je koop een woning meestal onder voorbehoud van financiering.
Om die financiering te krijgen moet het huis getaxeert worden. Dit om te voorkomen dat je een huis van 2 ton koopt terwijl het maar 150 waard is om maar een voorbeeld te noemen. Dan krijg je de hypotheek niet en kan je aanspraak doen op je voorbehoud

[ Voor 56% gewijzigd door Speedfightserv op 14-09-2012 09:16 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005

Als ik jou was zou ik toch sterk overwegen om een aankoopmakelaar in te schakelen. Niet alleen om dingen voor je te regelen maar ook voornamelijk om jullie wat af te remmen. Je bent op zoek in de omgeving Emmen en daar loopt momenteel de huizenmarkt al tijden niet zo hard. De kans dat iemand anders met de woning ervandoor gaat is dan ook vrij klein denk ik. Wat ik van jou lees en interperteer begrijp ik dat jullie starters op de woningmarkt zijn, redelijk verliefd zijn op het huis en het erg zien zitten. Een aankoopmakelaar of iemand anders kan voorkomen dat jullie door je enthousiastme onnodig meer betalen voor de woningen.

Veel succes iig!

• Kju

Kju

Dat het gebruikelijk is om pas na ondertekening koopovereenkomst te taxeren wil niet automatisch zeggen dat het verstandig is. Als het zo ver is dat je voor je hypotheek bij de hypotheekadviseur zit, zal die hypotheekadviseur zijn uiterste best doen om minimaal de koopsom als marktwaarde getaxeerd te krijgen, hij zal nooit tegen je zeggen dat je het te duur hebt gekocht en hij het niet eens wil proberen.
Het verstandigste is om eerst zeker te weten wat de marktwaarde is en dan voor maximaal 90% van die marktwaarde te kopen, het liefst voor nog een stuk minder. Wat heb je er aan als je die 375 voor een taxatie hebt bespaard, die later waarschijnlijk alsnog nodig zal hebben, als achteraf blijkt dat je die woning te duur hebt gekocht?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Stukken uit het kadaster kunnen je ook een indicatie geven. Ik heb dat ook gedaan en gezocht op vergelijkbare woningen in vergelijkbare wijken. Uiteindelijk heeft dat geleid (huis stond al meer dan een jaar te koop) dat ik mooi geboden heb en heeft gunstig uitgepakt in de taxatie naderhand. Zat iets van 10k onder taxatie waarde (vraagprijs lag ook vele malen hoger overigens).

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Ik heb altijd mijn bedenkingen bij taxaties. Ik heb eenmaal meegemaakt dat ik had aangegeven x aan hyptheek te willen en op de euro nauwkeurig kreeg ik een taxatie zodat ik exact dat bedrag kon trekken :P

Kadaster gegevens heeft mij ook erg geholpen bij onze aankoop eind vorig jaar.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mijn huis is getaxeerd op de vraagprijs; de koopsom ligt daar 5000 euro onder.

• Spoetnik385
Net overeenkomst bereikt met de verkopende partij :)!
Nu het bankwezen in beweging krijgen :X.

www.steamloco.info

• hypz
TheJason schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:59:
[...]

Als ik jou was zou ik toch sterk overwegen om een aankoopmakelaar in te schakelen. Niet alleen om dingen voor je te regelen maar ook voornamelijk om jullie wat af te remmen. Je bent op zoek in de omgeving Emmen en daar loopt momenteel de huizenmarkt al tijden niet zo hard. De kans dat iemand anders met de woning ervandoor gaat is dan ook vrij klein denk ik. Wat ik van jou lees en interperteer begrijp ik dat jullie starters op de woningmarkt zijn, redelijk verliefd zijn op het huis en het erg zien zitten. Een aankoopmakelaar of iemand anders kan voorkomen dat jullie door je enthousiastme onnodig meer betalen voor de woningen.

Veel succes iig!
Ik heb toch maar wel een bod gedaan nu (van 105k inderdaad), we zijn inderdaad wel een beetje verlieft op het huis geworden dat klopt O+ . Eerst maar eens kijken wat daar voor reactie op terug komt dan maar nu. Aankoopmakelaar klinkt wel verstandig, maar aan de andere kant is het niet zo dat we heel veel (spaar)geld achter de hand hebben. Ik snap wel dat zo'n man je misschien weer kan besparen door beter te onderhandelen met de verkoper enzo, maar moet het toch ergens van betalen eerst denk ik.

Maar goed, een bod gedaan dus nu maar eens kijken wat ik terug hoor.

Bedankt allen weer voor jullie reacties en meningen.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:59
Speedfightserv schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:55:
[...]

je koop een woning altijd onder voorbehoud van financiering.
Altijd is een groot woord, ik heb vaker meegemaakt dat een verkoper dat liever niet wilde. Bijna elke koper wil het maar let op dat het wel in het koopcontract geregeld is!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
TheJason schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:59:
[...]

Veel succes iig!
:Y Yup, klassiek recept voor teveel betalen en uiteindelijk met restschuld, te hoge maandlasten of 'onvoorziene' reparaties vast komen te zitten.

• Kju

Kju

Myrdreon schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:18:
[...]

:Y Yup, klassiek recept voor teveel betalen en uiteindelijk met restschuld, te hoge maandlasten of 'onvoorziene' reparaties vast komen te zitten.
En zulke kopers ziet de verkoopmakelaar heel graag komen... O-)

• TheJason
hypz schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:11:
[...]

Ik heb toch maar wel een bod gedaan nu (van 105k inderdaad), we zijn inderdaad wel een beetje verlieft op het huis geworden dat klopt O+ . Eerst maar eens kijken wat daar voor reactie op terug komt dan maar nu. Aankoopmakelaar klinkt wel verstandig, maar aan de andere kant is het niet zo dat we heel veel (spaar)geld achter de hand hebben. Ik snap wel dat zo'n man je misschien weer kan besparen door beter te onderhandelen met de verkoper enzo, maar moet het toch ergens van betalen eerst denk ik.

Ik snap wel wat je bedoeld. Hoop dat het lukt met de onderhandelingen.

Nu je deze in bent gegaan, laat je vooral niet van de wijs brengen. Neem rustig de tijd voor een reactie op een tegenbod. Ik zou in jouw geval eerder minimaal anderhalf week aanhouden in plaats van binnen een week reageren. In deze anderhalve week kan je nog verder rond kijken en daarmee je mening over het huis bevestigen of ontkrachten. Je voorkomt daarma ook mogelijk ook dat je het huis te graag wilt hebben en daardoor meer betaald dan de marktprijs. Alhoewel de woning die prijs voor jou natuurlijk wel waard kan zijn.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:59
Kju schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:01:
[...]

Het verstandigste is om eerst zeker te weten wat de marktwaarde is en dan voor maximaal 90% van die marktwaarde te kopen, het liefst voor nog een stuk minder.
Dat geldt niet alleen voor huizen en als je dit structureel voor elkaar krijgt hoef je je niet meer zo druk te maken over een bubbel, dan zwem je toch in het geld...

• Kju

Kju

timag schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:39:
[...]

Dat geldt niet alleen voor huizen en als je dit structureel voor elkaar krijgt hoef je je niet meer zo druk te maken over een bubbel, dan zwem je toch in het geld...
Ik denk dat iedere weloverwogen aankoopbeslissing in essentie op deze wijze wordt aangepakt, of het nou om een nieuwe mobiele telefoon, auto of wasmachine gaat, er zal altijd eerst een prijsvergelijking plaats vinden en je gaat daar waar je een goede deal krijgt, dat kan met de pricewatch of autotrack, kieskeurig of misschien wel op marktplaats.nl, over het algemeen allemaal redelijk simpel om te vergelijken.
De aankoop van een woning met m.i. toch iets anders worden aangepakt omdat het bij woningen juist heel moeilijk is om op een betrouwbare manier te vergelijken. In tegenstelling tot roerende zaken waar je eenvoudig verkoopprijzen kan vergelijken is dat voor leken niet zo makkelijk als het om onroerende zaken gaat, vraagprijzen vergelijken is eenvoudig, verkoopprijzen is een stuk moeilijker en er zijn een stuk meer variabelen bij het vergelijken dan alleen maar de verkoopprijzen. Toch is het heel raar dat veel kopers eerst bieden en een koopsom overeenkomen en daarna hun hypotheekadviseur (die geen belang heeft bij het vaststellen van de juiste waarde) de taxatie laten regelen. Vooral in de huidige markt kan het zelfs voor taxateurs moeilijk zijn om een marktwaarde te bepalen. Vroeger, toen zelfs the sky niet the limit was, kon een taxateur extrapoleren uit recente transacties en dan nog een redelijk betrouwbare waarde vaststellen. Extrapoleren is momenteel haast niet meer te doen, er zijn in de afgelopen vier jaar te veel extreme schommelingen geweest. Dan nog zal een ervaren taxateur aan de hand van trends en referentieobjecten een redelijk betrouwbare waarde vast kunnen stellen, die heeft daar ook de tools en de informatie voor beschikbaar. Vooraf taxeren geeft gewoon meer houvast en onderhandelingsargumenten als je gaat bieden. Er is geen verkoopmakelaar die niet terug deinst als je zegt dat je taxateur je heeft geadviseerd om niet verder te gaan dan X, je bent dan immers een kandidaat die zijn bod weloverwogen heeft bepaald en je laat blijken dat je niet denkt alsof je alles weet maar dat je daadwerkelijk onderzoek hebt gedaan. We zijn het hier in het topic inmiddels met elkaar eens dat de vraagprijs geen referentie bied als je een openingsbod moet bepalen, recente transacties zijn ook niet altijd betrouwbaar omdat er grote verschillen kunnen zitten in oppervlakten, inwendige staat, kwaliteit van afwerking, installaties en inrichtingen.
Vooral ook in deze markt, waar we niet weten of en wanneer het zal vriezen en/of dooien, is het heel belangrijk om alleen te kopen als je zeker weet dat het een goede deal is. Daarmee kan je je schade beperken als de markt verder blijkt te dalen of als je onvoorzien gedwongen bent om eerder te verhuizen. Daarnaast is de kans groter dat je op veel kortere termijn voor je kostprijs er uit kan als het zou moeten en je misschien nog zelfs een winstje maakt, helemaal nu de termijn voor verrekening van de overdrachtsbelasting tijdelijk wordt verruimd naar drie jaar.

Als een koper een laag maar realistisch bod doet op een al fors afgeprijsde woning is de kans groot dat de makelaar op het allerlaatste moment (als er een termijn aan is verbonden) pas belt (terugmailen doen ze niet) met een mededeling in de trant van "daar gaan we niks mee doen". Hij zal dan op enig moment, misschien gelijk of een bod later (ligt er aan hoe realistisch en interressant het bod is), nog een beetje sympathie kweken door bijvoorbeeld "eerlijk te vertellen hoe het allemaal zit" en "er geen geheim van te maken dat de verkoper X wil hebben", waarmee hij een ongemerkt al een verwachtingspatroon creëert bij de koper. Negen van de tien onervaren kopers trappen daar in, bieden dan na even heen en weer bieden toch een stuk meer in de buurt van die prijs wat de makelaar noemde (de makelaar wilde 120, met 115 moet hij toch zeker akkoord gaan?). Daarmee bereikt hij al dat de bieder veel dichter naar de target is gekropen. Als er dan nog geen overeenstemming is weet de verkoopmakelaar altijd iets te verzinnen om de druk te verhogen, denk hierbij aan het introduceren van een nieuwe bieder of gewoon het afbreken van de onderhandelingen. De koper die op dat moment meestal al zo ver is dat hij het huis MOET hebben, trapt daar in en gaat er in mee, emotie wint van het verstand, een makelaar weet hoe hij daar op inspeelt. In het hele proces heeft de koper al lang uit het oog verloren dat de woning misschien geen koopje meer is. Daarom is het voor velen, vooral starters, echt heel belangrijk dat er met een objectieve derde, het hoeft niet direct een aankoopmakelaar te zijn, overlegd word voordat er biedingen worden gedaan en beslissingen worden genomen. Vooral als je van jezelf weet dat je snel geneigd bent om impulsaankopen te doen (als je fanatiek genoeg bent om bijvoorbeeld de hele avond de overbelaste Apple website te F5'en om op de eerst mogelijke dag een iPhone 5 te bestellen) is een aankoopmakelaar eigenlijk een vereiste. Er zijn uiteraard zat mensen die heel nuchter en zakelijk een woning gaan kopen, ook al is het de eerste keer, vaak doen zulke mensen wel heel nauwkeurig hun huiswerk voordat ze gaan bieden en zijn dan eventueel nog niet te beroerd om alsnog een taxatie of aankoopmakelaar te betalen. Sommigen weten wel in te schatten dat het inkopen van externe kennis voordeel op kan leveren.

En natuurlijk weet iedereen dat het zo werkt en natuurlijk zal dat jou en mij nooit overkomen en toch trappen zo veel starters en ook ervaren kopers er met open ogen in. Nou is het in het specifieke geval van Hypz natuurlijk wel zo dat er ruimte kan zijn om te onderhandelen, er is een veiling geweest, de vermoedelijke kostprijs lag rond het bedrag dat Hypz geboden heeft, misschien heeft hij geluk en zit de handelaar op hete kolen en gaat hij wel gelijk akkoord. Dan nog, juist omdat het geen reguliere verkoop betreft, zou ik een taxatie aanraden, al is het maar om een indicatie te krijgen wat het waard is, maar vooral ook om te bepalen hoe ver je wil gaan met bieden. Nu is er 105 geboden, voor je het weet kan je op 120 zitten. In ieder geval een voorbehoud bouwkundige gebreken opnemen en bij de keuring er op hameren dat de kruipruimte en het dak toegankelijk zijn en daadwerkelijk geinspecteerd worden.

• hypz
Nou heb al een reactie terug. :

De eigenaar vindt dit bod onder de maat en nodigt je uit om een beter bod te doen.
Even voor jouw beeldvorming, het houdt bij de veilingprijs niet op, het is geen vrij op naam koopsom.
Ook is het natuurlijk heel eenvoudig om te kijken wat je voor 105.000 kunt kopen en dat is dus niet een woning van dit volume.

Ben van plan na het weekend eventueel 110 of 112,5 te bieden... Wil eigenlijk niet boven 115 of 117,5 o.i.d. uitkomen. Anders kijk ik misschien net zo lief even verder nog.

• TheJason
Als 115 je doel is dan zou ik niet na aanstaand weekend opnieuw bieden maar het weekend erop en dan ook 107.5 bieden. Zoals je zelf zegt ga je voor meer dan 117,5 verder kijken. Als je vrij snel je bod met bijna 5% verhoogt dan kan de verkoper het idee krijgen dat je wel heel erg geïnteresseerd bent (wat dus eigenlijk zo is ;) )

Volgens mij is dit huis toch ongeveer even groot? Nou ja het mist de uitbouw maar je hebt wel weer meer tuin.

[ Voor 5% gewijzigd door TheJason op 13-09-2012 20:11 ]

• hypz
Nouja die is wel een stuk kleiner opzich, en die waar ik nu mee bezig ben die heeft een vaste trap naar zolder, en dat is ook nog een behoorlijke zolder echt met flink hoog dak ook. En 4 redelijke slaapkamers op de 1e verdieping. Ik kijk wel even wat ik doe, aan de ene kant wil ik het ook niet laten schieten of het nou 115 of 120 zou worden ofzo, dat scheelt misschien een paar tientjes per maand in hypotheek.

Voel me nu een beetje stom eigenlijk had wel gehoopt op een tegenbod eigenlijk :) . Het staat ook al wel zo lang te koop namelijk. Mijn handen jeuken wel een beetje om direct te reageren met een hoger bod...

[ Voor 19% gewijzigd door hypz op 13-09-2012 21:00 ]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
timag schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:55:
[...]

Altijd is een groot woord, ik heb vaker meegemaakt dat een verkoper dat liever niet wilde. Bijna elke koper wil het maar let op dat het wel in het koopcontract geregeld is!
Dat zou wel heel erg vreemd zijn. Het voorlopig contract kan niet ontbonden worden en de koper kan de financiering niet rond krijgen, en dan ? De boete betalen ? In de meeste gevallen gaat dat dan ook niet lukken.
Volgens mij staat dit er altijd in bij een nvm contract.

Ik heb in iedergeval mijn huis verkocht, gister was de laatste dag om de financiering rond te krijgen.
Ik heb mijn aflossing op een spaarverzekering staan (spaarhypotheek). Ik denk dat ik dat voorlopig maar even laat doorlopen aangezien ik nu even in een huurhuis zit.
Eens kijken hoe zo'n spaarhypotheek werkt

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rinkel schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:59:
[...]

Dat zou wel heel erg vreemd zijn. Het voorlopig contract kan niet ontbonden worden en de koper kan de financiering niet rond krijgen, en dan ? De boete betalen ? In de meeste gevallen gaat dat dan ook niet lukken.
Niks voorlopig aan die contracten hoor. En ja het staat er bijna altijd in maar je moet 't wel degelijk expliciet aangeven. Als jij gewoon drie ton op de bank hebt staan en je wilt een huis kopen wat daarin past heb je 't niet nodig, maar dan heb je wellicht een voorbehoud op andere zaken.

• dcl!
hypz schreef op donderdag 13 september 2012 @ 19:52:

De eigenaar vindt dit bod onder de maat en nodigt je uit om een beter bod te doen.
Even voor jouw beeldvorming, het houdt bij de veilingprijs niet op, het is geen vrij op naam koopsom.
Ook is het natuurlijk heel eenvoudig om te kijken wat je voor 105.000 kunt kopen en dat is dus niet een woning van dit volume.

Ben van plan na het weekend eventueel 110 of 112,5 te bieden... Wil eigenlijk niet boven 115 of 117,5 o.i.d. uitkomen. Anders kijk ik misschien net zo lief even verder nog.
Zeer vergelijkbare reactie zoals ik die enige maanden geleden ook kreeg. Heb toen vriendelijk maar beslist bedankt voor de prettige ontvangst bij de taxatie (ja, die had ik laten doen voor het bod!) en gezegd dat het dan erg jammer voor ons was, maar dat het dan niet door ging.

Vervolgens, week later, toch een (belachelijk) tegenbod (5k er af). Weer vriendelijk maar beslist geweest. Daarna weer een week later 10k er af. En weer vriendelijk maar beslist gebleven. Maand later gebeld door makelaar: toch nog eens praten... uiteindelijk dus voor ons bod gekocht. Er waren/zijn gewoon geen andere kopers, basta.

Als ik het zo lees ben jij bezig in de slimme valkuil van de verkoper/verkoopmakelaar te vallen. Niet doen! En ja, het is frustrerend dat je moet wachten, ik had ook gehoopt in juli al te kunnen gaan klussen en dat is dus nu pas sinds september. Maar van de besparing (verschil bod/vraagprijs) had ik een jaartje vrijaf kunnen nemen dus dat is best 2 maanden wachten waard.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dcl! schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:56:
[...]
Er waren/zijn gewoon geen andere kopers, basta.
Dat geldt overigens niet overal he.

In de interessantere wijken van Amsterdam (Centrum, Pijp) gaat 't nog even hard als ooit.

Dat we niet iemand die hier komt kijken en in een grote stad wil kopen op verkeerde ideeën brengen.

Ik wilde een paar maanden geleden ergens (Centrum) gaan kijken wat net een week of wat op funda stond en voordat ik zelfs maar kon bellen om een afspraak kon maken was 't al verkocht. (Jammer, want 't was echt fantastisch mooi. Zover ik op de foto's kon zien.)

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 13-09-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 00:30

Fiber

Beaches are for storming.

CyBeR schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:38:
[...]
Dat geldt overigens niet overal he. In de interessantere wijken van Amsterdam (Centrum, Pijp) gaat 't nog even hard als ooit.
We hebben het hier wel over Emmen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

TheJason schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:08:
Als 115 je doel is dan zou ik niet na aanstaand weekend opnieuw bieden maar het weekend erop en dan ook 107.5 bieden. Zoals je zelf zegt ga je voor meer dan 117,5 verder kijken. Als je vrij snel je bod met bijna 5% verhoogt dan kan de verkoper het idee krijgen dat je wel heel erg geïnteresseerd bent (wat dus eigenlijk zo is ;) )
Waarom zo lang wachten met een nieuw bod? zo ben je maanden verder voordat je ooit eens een deal hebt.
TheJason schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:08:

Volgens mij is dit huis toch ongeveer even groot? Nou ja het mist de uitbouw maar je hebt wel weer meer tuin.
Het huis is dus niet even groot, het heeft geen uitbouw, je mist dus woonoppervlakte.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hypz schreef op donderdag 13 september 2012 @ 19:52:

Wat je ook kan doen is een mail sturen waarin je een eindbod doet van 112,5 en daarbij schrijft dat dit het uiterste is wat je kan financieren. Meestal zullen ze dan nog proberen door een tegenbod van 115 neer te leggen. Dan is het een kweste van je poot stijfhouden en nogmaals zeggen dat 112,5 het max is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ik denk dat ik straks wel even ga terugkoppelen dat ik 112,5 bied. Het is echt wel een woning die we graag willen ook, en hij is inderdaad wel een stuk groter dan andere woningen in Emmen die tussen 100 en 130k te koop staan. Als ik 120 zou betalen uiteindelijk dan ben ik er nog dolgelukkig mee.

Misschien best kans op een betere deal uiteindelijk als ik heel stug blijf en een week wacht en dan 107,5 bied maar ben bang dat ik dan idd verschrikkelijk lang bezig ben met de kans dat iemand anders er dan mee vandoor gaat voor een bedrag dat ik ook wel had willen betalen...

[ Voor 32% gewijzigd door hypz op 14-09-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 14-09 12:15
hypz schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:30:
Ik denk dat ik straks wel even ga terugkoppelen dat ik 112,5 bied. Het is echt wel een woning die we graag willen ook, en hij is inderdaad wel een stuk groter dan andere woningen in Emmen die tussen 100 en 130k te koop staan. Als ik 120 zou betalen uiteindelijk dan ben ik er nog dolgelukkig mee.
Lees je eigenlijk wel alle tips en adviezen die voorbij komen? Je gaat te veel betalen voor dit huis! Het is zo herkenbaar en vergelijkbaar met toen ik voor het eerst een huis ging kopen. Blind erin, dacht het wel zonder taxatie of aankoopmakelaar te kunnen doen.

Uiteindelijk heb ik er 20k op moeten toeleggen om weer te kunnen verhuizen... Dat is lang sparen, kan ik je vertellen O-)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Sabelhout schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:39:
[...]
Lees je eigenlijk wel alle tips en adviezen die voorbij komen? Je gaat te veel betalen voor dit huis! Het is zo herkenbaar en vergelijkbaar met toen ik voor het eerst een huis ging kopen. Blind erin, dacht het wel zonder taxatie of aankoopmakelaar te kunnen doen.

Uiteindelijk heb ik er 20k op moeten toeleggen om weer te kunnen verhuizen... Dat is lang sparen, kan ik je vertellen O-)
Ja ik lees alles, en stel het ook zeer op prijs natuurlijk ! Maar toch als je iets graag wil is het allemaal niet zo makkelijk :P vast ook wel heel herkenbaar voor een hoop mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Sabelhout schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:39:
[...]

Je kan wel lekker laag gaan bieden maar als de verkoper niet mee wil werken (en dus niet met zulke lage biedingen akkoord gaat) heb je als koper alsnog niets.

Kopersmarkt is leuk maar je hebt wel een meewerkende verkoper nodig. Makkelijk hier op een forum roepen dat er minimaal 20% van de vraagprijs afmoet is in de praktijk een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
hypz schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:44:
[...]

Ja ik lees alles, en stel het ook zeer op prijs natuurlijk ! Maar toch als je iets graag wil is het allemaal niet zo makkelijk :P vast ook wel heel herkenbaar voor een hoop mensen :)
Jij gaat gewoon deze week iemand heel blij maken oOo alleen heb je niet door dat jij en je vriendin NIET de gelukkige zijn . Over jaar of 5 zien we je terug met geklaag over dat je toen teveel betaald had en restschuld en andere gezellige details.

Maar ach, het is jouw feestje. Velen hier hebben het geprobeerd. :X
Slasher schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:54:
[...]

Je kan wel lekker laag gaan bieden maar als de verkoper niet mee wil werken (en dus niet met zulke lage biedingen akkoord gaat) heb je als koper alsnog niets.

Kopersmarkt is leuk maar je hebt wel een meewerkende verkoper nodig. Makkelijk hier op een forum roepen dat er minimaal 20% van de vraagprijs afmoet is in de praktijk een stuk lastiger.
Juist in die regio (uithoek in Oost Nederland) is de daling groter dan 20%. Dus dan die daling voor de verkoper lastig, niet de koper.

[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 14-09-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt, en als je de rest van je leven in die ene woning blijft wonen, maakt het allemaal ook geen moer uit. Echter de meeste mensen plannen op nogmaals verhuizen en dan moet je op de korte en lange termijn denken. En een restschuld van € 20.000 omdat jij je woning te duur gekocht hebt, heb je niet binnen een paar jaar weggewerkt. Bovendien kun je veel leuke dingen doen van dat geld ;)

'n Huis moet je niet willen kopen binnen 'n paar maanden. 'n Huis is 'n investering voor veeeeel jaar (als het goed is de rest van je leven). Je andere grote investering doe je ook minimaal 4 jaar over (opleiding), en dat gaat om bijna evenveel geld. Geduld is 'n schone zaak.

Tenzij je zwemt in 't geld (of tegen het once in a lifetime koopje aan te lopen), loont het zich om de tijd ervoor te nemen. En once in a lifetime koopjes staan geen 2 dagen te koop, dus als 'n woning al 2 weken te koop staat, weet je al dat het geen uber-koopje is ;)

Maar goed, als het jullie droomhuis is, is het jullie afweging die je moet maken. Hou ook goed in de gaten hoe lang je van plan bent er in te wonen. Probeer bij het doen van 'n bod je ook in te leven in de verkopende partij: is dat 'n ouder iemand die geen hypotheeklasten meer heeft? Moet hij verhuizen wegens gezinsuitbreiding? Hoe lang woont hij al in de woning? Het kan allemaal van invloed zijn op de mate waarin hij bereid is z'n prijs te laten zakken.

Als laatste: met hierboven: hou er rekening mee dat jullie straks ook bij die groep horen die 'n giga-onderwaarde blijkt te hebben en 'n restschuld die ze in de problemen brengt. Ik behoor overigens ook tot die groep, hoewel wij 2,5 jaar geleden voor minder dan de executiewaarde gefinancierd hebben én geen aflossingsvrije hypotheek hebben: door prijsdaling zouden we nu ook 'n restschuld van zo'n € 20.000 hebben. Nu weet ik niet of jij er ook last van hebt, maar toen ik de woning kocht, verloor ik alle gevoel van geld: we praten over tienduizenden (in ons geval een aantal ton) euro's. Ik snapte niet meer waarom ik zou moeten gaan bakkeleien over 'n paar duizend euro's, nu weer wel. Simpelweg omdat ik nu merk dat het niet meer op m'n spaarrekening staat en ik 't het er wel graag zou willen hebben.

Hebben we de woning te duur gekocht? Ik heb geen idee, er is toen al 25% van de oorspronkelijke vraagprijs afgegaan. En bedenken dat je je woning niet KAN verkopen als je dat zou willen maakt dat die maandelijkse hypotheeklast als 'n molensteentje om je nek hangt. Tevens voorkomt het dat je makkelijk(er) kan sparen. En het idee dat iemand anders blij wordt van mijn verlies, vind ik ook niet echt fijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Slasher schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:15:
[...]
Waarom zo lang wachten met een nieuw bod? zo ben je maanden verder voordat je ooit eens een deal hebt.
Wachten is onderdeel van het spel. Niet wachten ==> haast ==> ongunstige prijs.
De verkoper laat de koper wachten in de hoop dat-ie meer wil betalen, de koper laat de verkoper wachten in de hoop dat-ie met minder genoegen neemt.
hypz schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:30:

Misschien best kans op een betere deal uiteindelijk als ik heel stug blijf en een week wacht en dan 107,5 bied maar ben bang dat ik dan idd verschrikkelijk lang bezig ben met de kans dat iemand anders er dan mee vandoor gaat voor een bedrag dat ik ook wel had willen betalen...
Regel 1 bij onderhandelen is natuurlijk bereid zijn weg te lopen. Ja, er is een kans dat iemand anders je voor is, maar in de huidige markt zou ik daar graag op gokken.
Hoe erg is het om "verschrikkelijk lang" bezig te zijn om 10.000 euro te besparen? De meeste mensen moeten daar toch meer dan een week voor werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:15:
Hoe erg is het om "verschrikkelijk lang" bezig te zijn om 10.000 euro te besparen? De meeste mensen moeten daar toch meer dan een week voor werken ;)
het is natuurlijk relatief, en wat is 10.000 euro nou op maandbasis aan rente? Het is alleen van belang bij vroegtijdige verkoop bij eventuele restschuld.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 14-09-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Slasher schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:19:
[...]

het is natuurlijk relatief, en wat is 10.000 euro nou op maandbasis aan rente? Het is alleen van belang bij vroegtijdige verkoop bij eventuele restschuld.
Dat is dus het voorbeeld waar mensen de fout in gaan met hun financien. Op grote bedragen lijkt alles peanuts, en dan wel naar een andere supermarkt gaan (met de auto, benzine!) om jam van 25 cent minder te kopen... Ik blijf erbij dat 10k vlug verdiend is juist bij aankoop huis nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Klopt. Het is daarbij heel naïef om ervan uit te gaan dat je nooit meer gaat verhuizen. Zo werkt het leven gewoon niet. Het aantal mensen dat begin 20 een huis koopt en daar vervolgens tot hun 65e blijft wonen is op de vingers van één hand te tellen. Ook als het gaat om ééngezinswoningen: je krijgt toch meer (of in elk geval andere) woonwensen, je wilt meer kamers, andere ligging, grotere tuin, meer dit of dat...ook je smaak kan veranderen, en last but not least, je gezinssituatie: scheiding, overlijden, geboorte, noem maar op. Dit alles bij elkaar maakt dat je onmogelijk kunt zeggen dat het huis dat je nú koopt, voor altijd bij je zal blijven passen, zowel feitelijk als financieel.

Het is daarom de moeite waard om nu gewoon een scherpe prijs te bedingen. 10k verschil bij aankoop lijkt peanuts, maar 10k restschuld bij verkoop is een behoorlijke drempel, zeker als je (zoals ik meen te kunnen afleiden uit jouw hypotheekbedrag) niet een verschrikkelijk hoog inkomen hebt. En hoe graag banken je ook willen helpen en financieren als je instapt, als je wilt vertrekken en een restschuld hebt, laten ze je vaak keihard vallen. Wat dat betreft is de hele eigen-huis-business net een sekte: extreem aantrekkelijk en makkelijk om binnen te komen, zeer moeilijk tot (voor sommige mensen) onmogelijk om er weer (ongeschonden) uit te komen.

Ik zie nu zelf ook hoe langzaam het allemaal gaat: heb een op 100% aflossing gerichte spaarhypotheek, en na een jaar (gekocht in juli '11) is er nog maar iets meer dan 5k opgebouwd. Net genoeg voor een badmeubel en wat saus- en stucwerk, zeg maar. Nu ben ik voorlopig nog lang niet van plan om te verhuizen, en ik ben gelukkig in staat om naast de spaaropbouw nog flink wat extra af te lossen indien dat bij voorgenomen verkoop nodig zou zijn, maar het geeft wel aan met welke financiële repercussies je rekening moet houden, zeker in combinatie met een waardedaling (waar we -allemaal- mee te maken krijgen).

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 14-09-2012 10:30 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]
Zonder aflossen aan hypotheekrente na belastingaftrek: misschien 2 tientjes per maand.
Maar: als je het als restschuld moet opvangen met een persoonlijke lening: 10 jaar lang 114 euro per maand (Google bracht me bij OHRA).

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 14-09-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Nee, het is niet alleen rente. Het zijn gewoon 10.000 keiharde pegels.

Ik heb bij het kopen ook waarschijnlijk een paar duizend euro meer betaald dan de toenmalige marktprijs. Dat waren echter andere tijden en ik had het geld liggen dus heb welbewust op dat moment dat bedrag "uitgegeven". Vraagsteller heeft legio alternatieven en heeft het geld ogenschijnlijk niet liggen. In zo'n situatie is het gewoon niet handig alleen omwille van haast meer te bieden.
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:27:
[...]

Zonder aflossen aan hypotheekrente na belastingaftrek: misschien 2 tientjes per maand.
Maar: als je het als restschuld moet opvangen met een persoonlijke lening: 10 jaar lang 114 euro per maand.
Scherp!

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 14-09-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:27:
[...]

Maar: als je het als restschuld moet opvangen met een persoonlijke lening: 10 jaar lang 114 euro per maand (Google bracht me bij OHRA.
Dat zeg ik toch ook?

Je vergelijking gaat niet helemaal op. Wat je voor het gemak vergeet in je vergelijking is dat je ook mensen hebt die een restschuld gewoon contant aftikken. (ja die zijn er ook)
dcl! schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:23:
[...]

Dat is dus het voorbeeld waar mensen de fout in gaan met hun financien. Op grote bedragen lijkt alles peanuts, en dan wel naar een andere supermarkt gaan (met de auto, benzine!) om jam van 25 cent minder te kopen... Ik blijf erbij dat 10k vlug verdiend is juist bij aankoop huis nu.
Het is bespaard, niet verdiend dat zijn 2 verschillende dingen ;)

Verder, het ligt er ook aan hoe je financiele situatie verder is. Voor mij persoonlijk was het verkopen van mijn huis met restschuld geen probleem. Wel vervelend maar niet meer dan dat :P

Daarom zeg ik het waarschijnlijk ook wat makkelijker. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Slasher op 14-09-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36
rinkel schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:59:
[...]

Ondertussen al weer tien jaar geleden maar het appartement wat m'n vrouw al had toen ik haar leerde kennen is destijds zonder ontbindende voorwaarden verkocht.
De weduwe die het kocht was na één minuut kijken totaal verliefd op het appartement, wilde het direct kopen en contant betalen.
Daar is een contract uit voortgekomen met geen enkele ontbindende voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:46:
[...]

Ondertussen al weer tien jaar geleden maar het appartement wat m'n vrouw al had toen ik haar leerde kennen is destijds zonder ontbindende voorwaarden verkocht.
De weduwe die het kocht was na één minuut kijken totaal verliefd op het appartement, wilde het direct kopen en contant betalen.
Daar is een contract uit voortgekomen met geen enkele ontbindende voorwaarde.
De hoogtijmarkt dus, de periode van 10-20% stijging per jaar. De tijd van gister gekocht is vandaag 1000,- winst. Dat kun je niet echt meer met de realiteit van vandaag vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Even om de situatie te schetsen, wij wonen nu ongeveer 6 jaar samen en een aantal jaar getrouwd en we hebben inmiddels een kleine. Het is niet zo dat we nu iets zoeken om voorlopig te wonen, maar we zoeken dus gewoon iets voor echt hele lange tijd. Daarom lijkt dit ook wel een ideale woning voor ons, veel ruimte, 4 slaapkamers en een vaste trap naar een zolderverdieping met ook een heleboel ruimte. Verder is het lekker dicht bij de basisschool en supermarkt, en de wijk bevalt ons goed (we wonen daar nu ook al)

Wat dat betreft is het dus wel de bedoeling daar niet meer weg te gaan eigenlijk (ja je weet niet hoe dingen lopen natuurlijk)

Het is inderdaad wel makkelijk praten over een hoop geld zo dat klopt wel. Het klinkt als tientjeswerk per maand en zo praat je er ook over, maar het is wel een hoop geld inderdaad. De verkoper is gewoon iemand die zo'n woning koopt op executieveilingen en dan doorverkoopt zonder er verder veel mee te doen. Voor hem is het dan wel nogal een verschil of hij het voor een aantal K meer of minder verkoopt.

Heb nu nog helemaal niet gereageert op de mail dat de koper het bod onder de maat vind. Ik kan wel terugsturen dat we er nog op terugkomen, vind het wel netjes om iets te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hypz schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:50:
De verkoper is gewoon iemand die zo'n woning koopt op executieveilingen en dan doorverkoopt zonder er verder veel mee te doen. Voor hem is het dan wel nogal een verschil of hij het voor een aantal K meer of minder verkoopt.
Dat is voor jou toch compleet irrelevant? Of-ie nou 20 of 40.000 euro winst maakt is voor jou toch geen reden om meer te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:55:
[...]

Dat is voor jou toch compleet irrelevant? Of-ie nou 20 of 40.000 euro winst maakt is voor jou toch geen reden om meer te betalen?
Nou dat lees ik hier en in andere topics ook wel anders. Daar heb ik ook wel berichten gelezen dat verkopers maar genoegen moeten nemen met minder "omdat ze al zoveel overwaarde hebben"

Wat je ook vaak ziet: Kopers gaan in het kadaster struinen om achter de vorige aankoopprijs te komen en dat als argument gebruiken. 8)7 Dat is toch totaal niet relevant??

[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 14-09-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:18

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Kju schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:37:
Een vraagprijs kan van verschillende factoren afhankelijk zijn. Ik krijg binnenkort een prachtig afgewerkt appartement van 160 m2 in de verkoop. Mijn opdrachtgevers liggen in scheiding, het appartement is in 2010 gekocht voor € 200.000. Behalve de verwervingskosten hebben zij nog behoorlijk wat geinvesteerd en hebben daarom een hypothecaire geldlening van € 230.000. Gezien de recente transacties en het huidige concurrerende aanbod zou het appartement een vraagprijs moeten hebben van € 225.000 en een marktwaarde van € 215.000. Dit appartement gaat in de verkoop met een vraagprijs van € 199.000. Ik kijk er heus niet van op als ik in het hierboven beschreven geval biedingen krijg van 160.000 of 170.000.
Kopers geef ik altijd groot gelijk om laag in te zetten, nooit geschoten is altijd mis. Ik neem dan daarbij wel aan dat een koper goed van tevoren onderzoekt wat een woning daadwerkelijk waard is. Je kan in alle redelijkheid niet verwachten dat iemand een al scherp geprijsde woning voor 20% onder de vraagprijs weg wil doen. Wie heeft er in zo'n geval dan meer gelijk om verontwaardigd te zijn? Heeft de koper die (om wat voor reden dan ook) 20% onder de vraagprijs bied gelijk om verontwaardigd te zijn omdat de verkoper maar 1000 euro zakt? Of is heeft de verkoper die zijn woning (gedwongen of ongedwongen) onder de marktwaarde aanbied gelijk om verontwaardigd te zijn als hij een in zijn ogen bijna beledigend bod krijgt? Het is aan de verkopende makelaar om koper en verkoper bij elkaar te brengen, een makelaar moet daarom elk bod serieus nemen. Elk bod kan leiden tot een transactie.
En die transactie is er nu geweest ;) Ik ben sinds gisteren een huis en een schuld rijker ;) Voor de mensen die willen weten welk huis het is
http://krigarealestate.co...ovenhuis-den-haag-te-koop

En natuurlijk is de prijs een belangrijk onderdeel. Die is uitgekomen op 180K. Er staat daar nog zo'n huis te koop welke volgens mij nu niet sneller gaat verkopen door deze transactie, maar ik ben voorzien dus voor mij maakt dat niets uit :D

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

tymiek schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:01:
[...]

En die transactie is er nu geweest ;) Ik ben sinds gisteren een huis en een schuld rijker ;) Voor de mensen die willen weten welk huis het is

En natuurlijk is de prijs een belangrijk onderdeel. Die is uitgekomen op 180K. Er staat daar nog zo'n huis te koop welke volgens mij nu niet sneller gaat verkopen door deze transactie, maar ik ben voorzien dus voor mij maakt dat niets uit :D
Heh, de man die durfde :P
Nogmaals congrats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Slasher schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:57:
[...]
Wat je ook vaak ziet: Kopers gaan in het kadaster struinen om achter de vorige aankoopprijs te komen en dat als argument gebruiken. 8)7 Dat is toch totaal niet relevant??
Waarom is dat niet relevant? Het geeft je een goede indicatie van het type persoon en de onderhandelingsruimte die er zit. Als ik in het Kadaster zie dat een woning in 2007 voor 270k gekocht is, en diezelfde woning staat in 2011 te koop voor 330k, terwijl er in de tussenliggende periode niets noemenswaardig aan verbouwd of verbeterd is, dan is duidelijk dat je te maken hebt met iemand die nog in het verleden leeft, die geprikkeld moet worden met een flinke slok realiteit.

De reden dat verkopers er soms nogal spastisch op reageren als mensen met de vorige verkoopprijs uit het kadaster aan komen zetten, zeker degenen die in 2007-2008 gekocht hebben, is dat ze vaak zelf heel goed weten dat ze het huis nooit meer voor die prijs kwijt kunnen, en dat ze een flinke prijsdaling zullen moeten accepteren als ze willen verhuizen. Dat wekt irritatie en agressie op, zeker bij de mensen die echt domme dingen hebben gedaan (appartement van 50m2 voor de hoofdprijs gekocht, en nu met een vriendin en een kleine op komst even snel weg wilen terwijl ze er nog maar 3-4 jaar wonen).

[ Voor 28% gewijzigd door nare man op 14-09-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 23:36
Myrdreon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:50:
[...]

De hoogtijmarkt dus, de periode van 10-20% stijging per jaar. De tijd van gister gekocht is vandaag 1000,- winst. Dat kun je niet echt meer met de realiteit van vandaag vergelijken.
Jammer maar helaas, voor het bewuste appartement was er geen hoogtijmarkt met 10-20% stijging per jaar en geen 1000,- winst in één dag.
Wat dat betreft gaat je stelling dus totaal niet op plus het feit dat ontbindende voorwaarden ook in die tijd vrij standaard waren.
Had destijds ook een collega die z'n huis drie keer verkocht dacht te hebben en drie keer geconfronteerd werd met mensen die de hypotheek niet rond kregen.

Voor wat betreft het appartement, door de voorwaarden die gesteld werden aan de kopers waren de bewuste appartementen sowieso lastig te verkopen.
Oorspronkelijk gebouwd als senioren appartementen/maisonnettes, minimale leeftijd van kopers 35 jaar, geen kinderen, maximaal twee personen.
Bij oplevering waren er niet voldoende verkocht en is de minimale leeftijd vrijgegeven voor de eerste kopers, bij doorverkoop had je als verkoper weer te maken met de minimale leeftijd.
Probeer het dan maar eens verkocht te krijgen als starters bij wijze van spreken in rijen voor de deur staan maar het niet mogen kopen, mensen met kinderen er niet in mogen en senioren nauwelijks interesse hebben.
We hebben geen verlies geleden maar ook geen megawinst gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

nare man schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:24:
Dat wekt irritatie en agressie op, zeker bij de mensen die echt domme dingen hebben gedaan (appartement van 50m2 voor de hoofdprijs gekocht, en nu met een vriendin en een kleine op komst even snel weg wilen terwijl ze er nog maar 3-4 jaar wonen).
In jouw ogen is dat wellicht dom ja. Reflecteer jouw persoonlijke opinie alleen niet op andermans beslissingen. Dat is namelijk ook heel irritant.

Om dieper in te gaan op het voorbeeld wat jij schetst:

Diegene kan best single zijn geweest op het moment van aankoop. Dan kan het best zo zijn dat je in de periode daarna een partner tegenkomt en kinderen krijgt. Het kan ook net zo goed niet zo zijn.

"Wat als scenario's" zijn slechte raadgevers.

[ Voor 25% gewijzigd door Slasher op 14-09-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:55:
[...]

Ja natuurlijk is dat irrelevant voor mij, bedoelde meer te zeggen van dat het wel om een hoop geld gaat uiteindelijk ook al lijkt het van mijn kant nu een paar tientjes per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Slasher schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:33:
[...]

In jouw ogen is dat wellicht dom ja. Reflecteer jouw persoonlijke opinie alleen niet op andermans beslissingen. Dat is namelijk ook heel irritant.

Diegene kan best single zijn geweest op het moment van aankoop. Dan kan het best zo zijn dat je in de periode daarna een partner tegenkomt en kinderen krijgt. Het kan ook net zo goed niet zo zijn.

Ja sorry hoor, maar ben je nu financieel zelfstandig of niet? Als je in 2007-2008 een huis kocht waar je onmogelijk met twee personen kon wonen, dan wist je gewoon dat je een risico liep. Je moest flinke kosten maken om dat huis te verwerven, waaronder het oude overdrachtsbelastingtarief, dus je wist dat je daar langer moest blijven wonen. Dan is een huis waar je net in je eentje in kunt gewoon niet handig. En ja, dat had je ook in 2007-2008 al moeten begrijpen. Dat is overigens niet alleen mijn mening, maar een mening die breed gedragen wordt: heel kleine koopappartementen zijn gewoon vreselijk onhandig, om de redenen die ik hierboven al noemde. Dat je als single een partner tegen kunt komen en dan weer moet verhuizen, had je in 2007 ook al wel kunnen aanvoelen.

Doe nou niet alsof het allemaal niet duidelijk was en alsof mensen zo zielig zijn en niet wisten wat hen zou overkomen. Ik heb tientallen mensen gezien die koste wat het kost een huis moesten kopen, in plaats van huren: ik werd zelf voor gek uitgemaakt omdat ik EUR 1000 per maand huur betaalde, want je bent toch gek als je geen gebruik maakt van de aftrek, als je niet instapt met al die prijsstijgingen! Invest in bricks, dat was het devies, je werd er helemaal gek van. Mensen die net een paar maanden aan het werk waren, kochten meteen van hun eerste salarisje een koopappartement. Terwijl de markt op dat moment al op een zodanig dood punt was dat het nooit lang goed kon gaan. Ja, dat noem ik wel dom. En de mensen die ik in mijn omgeving zie rondlopen en die nu allemaal op de blaren moeten zitten omdat ze 20-30k verlies hebben moeten aftikken op hun piepkleine appartementje, die noemen dat zelf ook wel dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ook nog even gebeld met de hypotheekadviseur van de bank. Zei raadde het af om het op voorhand te taxeren en vond 10% onder de vraagprijs wel een goed startbod :s . Vind dat zelf wel aan de hoge kant voor een start bod. (Heb ook al een bod gedaan nu natuurlijk, maar vroeg even hun mening erover)

[ Voor 15% gewijzigd door hypz op 14-09-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Euh. Dat je op een forum hulp zoekt kan ik nog begrijpen ("your milage may vary", veel verschillende perspectieven), maar dat je advies zoekt bij een hypotheekadviseur (lees: "hypothekenverkoper") snap ik niet en al helemaal niet dat je het serieus zou nemen.

Bij twijfel schakel je een makelaar in, maar geen andere belanghebbenden in de keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
[...]

Wow leuk huisje zeg , gefeliciteerd!

Ikzelf hoop hierin te trekken per 1 Oktober. http://www.funda.nl/koop/...-48479053-kribbemonde-31/.

Alles wat op de foto's te zien is krijg ik erbij. Ik heb er 173 voor betaald. Had er misschien meer uit kunnen halen maar al met al ben ik wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

hypz schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:49:
Ook nog even gebeld met de hypotheekadviseur van de bank. Zei raadde het af om het op voorhand te taxeren en vond 10% onder de vraagprijs wel een goed startbod :s . Vind dat zelf wel aan de hoge kant voor een start bod. (Heb ook al een bod gedaan nu natuurlijk, maar vroeg even hun mening erover)
Wil je echt uitgaan van een aankoopadvies van een niet-onafhankelijke hypotheekadviseur die juist baat heeft bij een hoger leenbedrag en gezien het advies duidelijk niet weet waar ze het over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Moest wel even goed lachen. In je oude post min of meer zeggen dat biedingen van 160-170k belachelijk zijn 'want het is zo concurrerend/scherp' en dan voor 180k zelf kopen (= lager startbod, waarschijnlijk in diezelfde 160-170k regio).

Volgens mij is jouw perspectief op de woningmarkt behoorlijk verandert.
Slasher schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:33:
[...]

De norm is vrijwel altijd geweest 'alleen kopen bij minimaal 5 jaar erin wonen, anders is huren goedkoper' ivm via inflatie terugverdienen van k.k. Op zo'n korte tijdstermijn zo'n grote gezinsuitbreiding (1 -> 3) laat duidelijk zien dat diegene totaal vreemd was met hoe het echte leven werkt.
Duur foutje, maar ergens moet zo iemand toch wakker worden geschut.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 14-09-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

Geckoo schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:55:
* Geckoo mag zich ook voorzichtig melden als huiszoeker/koper

Wij hebben een huis (nou huis, tis casco) op het oog en mogen ons nu gaan mengen in het spel met de adviseurs, banken, aannemers en verkoop makelaars.

Het huis wat wij op het oog hebben is een vrijstaand huis met rietdak en uitdaging.
Atm is het huis casco (maar omdat het al langer dan 6maanden te koop staat kan het helaas niet v.o.n. gekocht worden) en er zal echt nog een hoop moeten gebeuren. Eerste indruk gaf het volgende al aan.
• aansluiting op het gas/electra/water/riolering
• geen meterkast
• geen ketel/cv
• geen leidingen voor de verwarming,water en afvoer
• geen deuren
• geen keuken/badkamer/toilet

Maar wel
• leidingen voor electra/licht
• stucwerk beneden
• vrijstaand huis met rietdak (droomwens van mijn vriendin)
• mogelijkheid om alles zelf in te richten mbt keuken/badkamer/toilet
• 600m3 inhoud/160m2 opp. met daarbij 491 perceel m2
• dorp en alles wat erbij komt.

oftewel een complete uitdaging.
Inmiddels iets verder in het proces; we hebben het huis gekocht voor uiteindelijk 200k.
wat specs (lees crosspost)
Afbeeldingslocatie: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/564952_384193384956294_634253559_n.jpg

Bouwjaar: fundering en grondplaat 1992, casco 2010, afgemaakt 2012/2013
Perceel opp: 497m2 ongeveer
Inhoud: 600m3 (zonder garage)
Geplande verbouw activiteit: uhhh soort van alles :X op dit moment staan alleen de muren, het dak en de ramen, er zitten nog geen deuren/electra/keuken/badkamer in. En er komt wss nog een garage achter aan vast.
Provincie: randje braboland/gelderland
Mooiste ruimte: tot nu toe het dak :Y

Uiteindelijk een hypotheek van 330k genomen ivm de kosten tegen een rente van 4,05% met looptijd van 5 jaar.
Wij zijn al begonnen met klussen (icm sleutelverklaring) en de overdracht is 1 oktober. *O*

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Van wie koop je zoiets nou? Van een zelfbouwer die het niet meer zag zitten of failliet is gegaan?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

jup... via de bank...

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Laatst online: 10-09 11:01
Geckoo schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:52:
[...]

Inmiddels iets verder in het proces; we hebben het huis gekocht voor uiteindelijk 200k.
wat specs (lees crosspost)
Uiteindelijk een hypotheek van 330k genomen ivm de kosten tegen een rente van 4,05% met looptijd van 5 jaar.
Ziet er uit als een knus huis van buiten _/-\o_

Behoorlijk verschil tussen de koopprijs en de hypotheek die je ervoor afgesloten hebt, als ik vragen mag voor welk bedrag is het getaxeerd en denk je echt zoveel nodig te hebben voor het lijstje punten dat nog afgewerkt dient te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

thafusion schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:09:
[...]

Behoorlijk verschil tussen de koopprijs en de hypotheek die je ervoor afgesloten hebt, als ik vragen mag voor welk bedrag is het getaxeerd en denk je echt zoveel nodig te hebben voor het lijstje punten dat nog afgewerkt dient te worden?
Mjah, als er nog geen deuren en electra in zit: ja. Dat gaat veel kosten.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Jup. Mijn relatief simpele twee onder 1 kapper die ik in 2007 kocht had nog zo'n beetje 25K nodig om de keuken, badkamer, vloeren, behang en wat kleinere zut er in te krijgen. Een huis vanuit gestripte toestand weer opbouwen is een veelvoud daarvan, het mijne was b.v. al glasdicht en voorzien van verwarming en alle andere basiszaken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Beetje elektra voor zo'n woning is al snel 10-15k. Redelijk standaard badkamer ook al snel 10k en keuken 20k (er is geen badkamer/keuken, dus waarschijnlijk ook geen fatsoenlijke aansluitingen/inrichting. Wil je het beetje leuk doen wordt het natuurlijk duurder).
Dan nog paar muurtjes en deuren en alles stucen (ook 15k voordat je er erg in hebt). Vloer is ook snel 20/m2 (en dan moet je ook nog ondervloer) dus zit je zo op nog eens 5-7.5k.
Vervarming heb je dan ook nog (beetje woning is dat ook nog eens 10k (inclusief cv, thermostaten en alle leidingen etc leggen)

Dus voordat je gaat beginnen aan de woning zelf (verfen/behangen en dergelijke) heb je er al zeker 75k doorheen gejaagd.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 14-09-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Myrdreon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:28:
[...]

Beetje elektra voor zo'n woning is al snel 10-15k. Redelijk standaard badkamer ook al snel 10k en keuken 20k (er is geen badkamer/keuken, dus waarschijnlijk ook geen fatsoenlijke aansluitingen/inrichting. Wil je het beetje leuk doen wordt het natuurlijk duurder).
Dan nog paar muurtjes en deuren en alles stucen (ook 15k voordat je er erg in hebt). Vloer is ook snel 20/m2 (en dan moet je ook nog ondervloer) dus zit je zo op nog eens 5-7.5k.
Vervarming heb je dan ook nog (beetje woning is dat ook nog eens 10k (inclusief cv, thermostaten en alle leidingen etc leggen)

Dus voordat je gaat beginnen aan de woning zelf (verfen/behangen en dergelijke) heb je er al zeker 75k doorheen gejaagd.
Merci! dat is inderdaad de omschrijving.
met als toevoeging 2x een trap (naar de 1e en naar de zolder) nog een toilet erbij,
[...]

taxatie (door iemand van veh en er uitgaande dat alles af is) 350k executie waarde.
daarnaast is er een bouwkundige (ook van veh) geweest en die had een schatting gemaakt wat de kosten zouden zijn om alles te fixen. En 1 van de 3 aannemers kwam ook aardig rond die koers erop...

[ Voor 27% gewijzigd door Geckoo op 14-09-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, je gaat zo'n mooi huis natuurlijk niet met het goedkoopste spul van de Gamma of zo afmaken...

Maar als je een beetje creatief bent kun je voor vloeren en deuren etc. natuurlijk ook met authentieke gebruikte materialen gaan werken, maar dat kost wel veel tijd.

Ga je zelf klussen of laat je het meeste doen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

meerendeel doet de aannemer, maar zoeken wel zelf de bepaalde materialen of onderdelen ivm met smaak.
bv in tussen de woonkamer en keuken halen we de gehele muur weg maar ter hoogte van het eiland komt een kolom waar we een gas-door-kijk-haard in willen. beetje dit idee maar dan op ongeveer 1,30 hoog ivm het aanrecht van het eiland.

maar deze kan je kopen via de reguliere kanalen of zelf googlen. en dan vind je een zaak in onze woonplaats welke failliet is waarme je dus de haard voor de helft kan halen. :)
idem voor dingen zoals badkamers meubelen, keuken apparatuur etc.

maar electra draden, stuck werk (binnen & buiten) doen ze lekker zelf :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Geckoo op 14-09-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Geckoo schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:59:
[...] tussen de woonkamer en keuken halen we de gehele muur weg maar ter hoogte van het eiland komt een kolom waar we een gas-door-kijk-haard in willen. beetje dit idee maar dan op ongeveer 1,30 hoog ivm het aanrecht van het eiland...
Cool, Leuk idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Myrdreon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:13:
[...]

Moest wel even goed lachen. In je oude post min of meer zeggen dat biedingen van 160-170k belachelijk zijn 'want het is zo concurrerend/scherp' en dan voor 180k zelf kopen (= lager startbod, waarschijnlijk in diezelfde 160-170k regio).

Volgens mij is jouw perspectief op de woningmarkt behoorlijk verandert.

[...]
Volgens mij quote hij daar niet zichzelf... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Pff denk je er bijna te zijn moet ik nog een medische keuring laten doen ook voor me spaarhypotheek. De passeerdatum is 1 oktober. Ben benieuwd of het allemaal haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Diversity schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:59:
Pff denk je er bijna te zijn moet ik nog een medische keuring laten doen ook voor me spaarhypotheek. De passeerdatum is 1 oktober. Ben benieuwd of het allemaal haalbaar is.
Ik zou maar voor de zekerheid al vragen om de levering uit te stellen. Medische keuring kan met gemak vier tot acht weken vertraging opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Klopt. Het duurt meestal wel even voordat het onderzoekscentrum zelf tijd heeft, dan moeten de testresultaten in een rapportje gegoten worden, dan nog naar de hypotheekverstrekker, beoordeling door de arts die daar werkt...voor je het weet inderdaad een paar weken, als alles goed gaat; bij mij hadden ze niet gezegd dat ik nuchter moest zijn, resultaat: nieuwe test afnemen en weer drie weken vertraging.

[ Voor 20% gewijzigd door nare man op 14-09-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nare man schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:02:
[...] bij mij hadden ze niet gezegd dat ik nuchter moest zijn...
Je was dronken...? O-) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Bij mij duurde het even voordat het bericht dat een medische keuring nodig was doorkwam, maar toen dat bericht er eenmaal was ging het vrij vlot. Keuring ingepland via internet (kon al binnen een paar dagen) en na de keuring was alles na een week geregeld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Ik heb een afspraak ingeschoten op http://premeo.nl (iemand hier toevallig ervaring mee?). Ben benieuwd hoe snel ze kunnen.

Het is gelukkig maar een klein onderzoek wat erop staat. Is een formuliertje van 2 pagina's met dingen over bloed, zeiken over een stokkie etc. :P.

Vind het wel raar dat het moet , ik ken mijn eigen huisarts alleen bij naam (nog nooit in het echt gezien). Maar dat zal per verzekeraar/hypotheekverstrekker wel anders liggen.

Edit: Ondertussen al reactie terug, de medische keuring is al aankomende zondag :D. En ze hebben alles rond binnen 7 werkdagen. Lijkt me prima :).

[ Voor 14% gewijzigd door Diversity op 14-09-2012 18:40 ]

• hypz
hypz schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:11:
[...]

Update: We hadden dus een reactie gehad dat de verkoper 105 onder de maat vind zonder een tegenbod. Zelf nu toch een bod gedaan weer van 110k. Heb wel aangegeven dat we niet te veel willen betalen voor deze woning en dat we anders liever even verder kijken. Er staan nog een paar te koop in dezelfde straat / zelfde type woning voor 140k vraagprijs die wel een stuk ruimere tuin hebben / nieuwere badkamer en keuken e.d.

Als men nu niet op mijn bod ingaat ga ik verder ook niet meer met ze in zee.

• Xanaroth
hypz schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:13:
[...]

Update: We hadden dus een reactie gehad dat de verkoper 105 onder de maat vind zonder een tegenbod. Zelf nu toch een bod gedaan weer van 110k. Heb wel aangegeven dat we niet te veel willen betalen voor deze woning en dat we anders liever even verder kijken. Er staan nog een paar te koop in dezelfde straat / zelfde type woning voor 140k vraagprijs die wel een stuk ruimere tuin hebben / nieuwere badkamer en keuken e.d.

Als men nu niet op mijn bod ingaat ga ik verder ook niet meer met ze in zee.
Waarschijnlijk zakken ze 1k ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 12-09 16:48
Sabelhout schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:35:
[...]

Ik zit niet helemaal in de huidige rentestanden en de hoogte van je HRA, maar 10k extra zal zo'n 25 euro netto per maand zijn? Voor zo'n bedrag zou ik mijn droomhuis niet laten lopen. Let wel: puur kijkende naar de maandlasten, mocht je ook rekening willen houden met de woningmarkt de komende jaren, dan wil je misschien wel die 10k extra eraf hebben om straks niet te ver onder water te staan als je weer mocht willen verkopen.
Ja het is erg jammer maar met 10.000 extra gaat het echt over onze financiële grens heen. Ook zou er dan veel lucht in de woning zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lange tijd in het centrum van Delft te hebben gewoond, willen mijn vrouw en ik verhuizen naar een wat kindvriendelijkere omgeving. Dit omdat er over 4 maanden een uitbreiding bij ons gezin komt. Van hartje centrum naar een nieuwbouwwijk. Een flinke stap, maar we voelen ons er goed bij :-).
We hebben ons oog laten vallen op een recent gerealiseerde woning naast de Den Haagse wijk Ypenburg. Namelijk: http://www.dromerdijk.nl/
Nu heb ik twee vragen waar hopelijk iemand hier antwoord op kan geven.
Als eerste vroeg ik me af of er hier mensen zijn die deze wijk kennen, en kunnen beoordelen of het wat is (in vergelijking met andere vinex-wijken). De paar keer dat ik er nu doorheen ben gereden zag het er netjes uit, met kinderen op straat en geen "hangjeugd", maar ik ben benieuwd of dat ook de algemene opinie is over deze wijk.
Ten tweede was ik benieuwd of mensen weten hoe "vast" een V.O.N. prijs tegenwoordig nog is. Het huis is al volledig klaar, dus ik kan me voorstellen dat de projectontwikkelaar er langzaam maar zeker ook mee in zijn maag zit. Normaal zou je nog wat kunnen onderhandelen op meerwerk etc., maar dat is nu natuurlijk te laat.
Pagina: 1 ... 31 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.