Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je de rente kon voorspellen, was je rijk. :)

Maar er is een reeële mogelijkheid dat er een nieuwe oliecrisis komt; het is echter de vraag in hoeverre we alternatieven hebben op het moment dat de schaarste (of oorlogen) echt toeslaat. En dan nog is de vraag welke (macro)economische middelen worden ingezet om dit op te vangen. Vergeleken met de jaren zeventig zijn we natuurlijk veel afhankelijker geworden van rentefluctuaties, omdat de hypotheekschuld is geëxplodeert. Dus ik vermoed dat de politiek de rente als instrument een stuk voorzichter benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Shiver23 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:08:
[...]Ik vind 5% aan de hoge kant. Wij hebben offerte voor 4,6% maar dat is wel een budget variant.
Kijk uit met die budget varianten.

De slechtere voorwaarden daarvan kunnen je veel meer geld kosten dan die iets lagere rente oplevert (bv boete bij aflossing ook als aflossing vanwege verkoop huis, extra boete bij tussentijdse aflossingen en sowieso minder mogelijkheden daartoe, extra korte geldigheidsduur offerte en extra hoge kosten om offerte te verlengen). Zeker omdat die lagere rente alleen geld voor de periode tot aan renteherziening. Na de rente herziening gelden die lage rentes dan niet meer en krijg je gewoon een verlengingsvoorstel tegen normale rente.

Zou ik persoonlijk alleen doen als je zeker weet dat je voorlopig niet wilt verhuizen, voorlopig niet wilt aflossen, zeker niet wilt oversluiten en ook je offerte niet hoeft te verlengen.

En je doet wat mij betreft zeker iets fout als je de hypotheek alleen kan betalen vanwege de budgetrente.

En wie weet dat nu zeker. Gemiddelde looptijd hypotheek achteraf gezien is 7 jaar. Geeft meteen het betrekkelijke nut aan van hele lange rente vast termijnen).

[ Voor 19% gewijzigd door xahmol op 28-08-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Roamor schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:10:
Maar er is een reeële mogelijkheid dat er een nieuwe oliecrisis komt; het is echter de vraag in hoeverre we alternatieven hebben op het moment dat de schaarste (of oorlogen) echt toeslaat
Belangrijker is de vraag dan wanneer ;-) En dat is al helemaal niet te voorspellen. Zoals ik eerder aangaf, die nieuwe oliecrisis kan net zo goed juist exact over 20 jaar zijn, terwijl over 10 jaar de rente nog laag is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

xahmol schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:13:
[...]

Kijk uit met die budget varianten.

De slechtere voorwaarden daarvan kunnen je veel meer geld kosten dan die iets lagere rente. Zeker omdat die lagere rente alleen geld voor de periode tot aan renteherziening. Na de rente herziening gelden die lage rentes dan niet meer en krijg je gewoon een verlengingsvoorstel tegen normale rente.

Zou ik persoonlijk alleen doen als je zeker weet dat je voorlopig niet wilt verhuizen, voorlopig niet wilt aflossen, zeker niet wilt oversluiten en ook je offerte niet hoeft te verlengen. En wie weet dat nu zeker (gemiddelde looptijd hypotheek achteraf gezien is 7 jaar).
Alle voorwaarden doorgespit en voor ons waren er geen nadelen aan de budgetvariant, behalve een korte geldigheidstermijn van de offerte (zelf bij verlenging nog veel goedkoper op looptijd). Geen boete bij verhuizen, 10% boetevrij aflossen per jaar, 24 maanden overbruggingsperiode. Ze zijn vooral streng in wie ze aannemen en voor bouwdepots en andere uitzonderingen zijn de voorwaarden minder gunstig.
Zolang dat niet van toepassing is kan je volgens mij prima een dergelijke variant afnemen.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Shiver23 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:17:
[...]

Alle voorwaarden doorgespit en voor ons waren er geen nadelen aan de budgetvariant, behalve een korte geldigheidstermijn van de offerte (zelf bij verlenging nog veel goedkoper op looptijd).
OK, dan is het kennelijk een goede uitzondering, bij de meeste budget varianten is dat echt anders (en hoop dat je de voorwaarden echt goed hebt bekeken en ook hebt vergeleken met niet budget varianten bij andere banken/verstrekkers).

Overigens zou ik ook niet snel naar een kleine buitenlandse partij gaan.
De historie leert ons dat zulke partijen (GMAC, BNP) kort stunten met lage rentes op de NL markt, dan na enkele jaren vertrekken uit NL voor nieuwe verstrekkingen en de portefeuille laten beheren door bijv Strater.
Op zich geen probleem want contract is contract denk je, maar uiteraard is dan bij die partijen elke maar dan ook echt elke incentive weg om een aantrekkelijk verlengingsvoorstel te doen of ook maar op enige manier flexibel te zijn in wijzigingen. En betaal je dus na verlenging alsnog een forse rente of betaal je fors meer dan bij grote NL verstrekkers bij omzetten of overstappen.
En als het mis gaat ben je bij die partijen al helemaal de sjaak. Die partijen hebben nml geen last van een negatief imago effect als ze je tot het uiterste helemaal uitkleden. De grote verstrekkers die nog wel in NL actief zijn hebben daarin toch nog wat meer schroom, die hebben toch echt wel last van te veel zielige verhalen bij Kassa en Radar.

[ Voor 12% gewijzigd door xahmol op 28-08-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Ik had het inderdaad nog niet echt vanuit de invalshoek bekeken dat de kans niet eens zo heel groot is dat we 20 jaar in hetzelfde huis blijven wonen. Daarnaast is over 10 jaar al een flink stuk van de hypotheek afgelost en drukt de hypotheek minder zwaar op het maandelijkse inkomen door de inflatie. Mijn gevoel zegt dat gegeven het bovenstaande en de zekere besparing in de komende 10 jaar de offerte met 10 jaar vast genoeg zekerheid biedt.
Shiver23 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:08:
[...]

Ik vind 5% aan de hoge kant. Wij hebben offerte voor 4,6% maar dat is wel een budget variant.
Naar budgethypotheken hebben we ook gekeken, maar dit werd ons sterk afgeraden. De rente is inderdaad lager, maar er zaten boetes op het vervroegd aflossen en binnen een bepaalde periode opbreken van de hypotheek, wat beiden realistische situaties zijn in ons geval. Is de 4,6% trouwens de effectieve of de nominale rente?
xahmol schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:00:
[...]

15 jaar was geen optie? 15 en 20 jaar hebben als voordeel dat je waarschijnlijk maar één keer je rente hoeft aan te passen. Bij 10 jaar moet je waarschijnlijk twee keer je rente aanpassen.
Heb om oa die reden zelf 15 jaar gekozen destijds, ook omdat de rentecurve toen veel vlakker was en 15 jaar amper duurder was dan 10. Maar 20 en zeker 30 waren toen ook al mij te fors duurder.
We hebben ook gevraagd naar de rente voor 15 jaar vast, maar die was min of meer gelijk aan die van 20 jaar vast. Vandoor dat we er ook geen offerte voor hebben opgevraagd.

[ Voor 25% gewijzigd door Stoffel op 28-08-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Effectief 4,8%. Goede vraag :)

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Even een korte vraag (voor zover dat mogelijk is natuurlijk met dit onderwerp..) over onze hypotheek.
We werden er door de notaris op gewezen dat het handig kon zijn om de overlijdensrisicoverzekering niet aan de hypotheekverstrekker te verpanden maar gebruik te maken van de zgn. weduwe clausule (info 1 info 2).

Ik heb wat leeswerk gedaan en volgens mij is het als volgt het handigst:
- wel kinderen: verpanden aan bank
- geen kinderen: gebruik maken van de weduwe clausule

Ben toch benieuwd of jullie dit net zo zien.

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:44
Volgens mij maakt het niet veel uit.

Wat ik begrijp is een weduweclausule is er op gericht om het bedrag dat je achterlaat lager te maken (de uitkering van de verzekering is namelijk aan de overlevende, dus is geen onderdeel van wat je als overledene achterlaat). De hypotheek laat je bij een weduweclausule wel achter (bij een verzekering wordt die deels of helemaal afgelost), dus netto wordt er minder van je ge-erfd, dus minder belasting over betaald.

Het zal vroeger vast voordelen gehad hebben, om te voorkomen dat je kinderen je partner het huis laten verkopen omdat ze hun erfenis opeisen. Maar daar is de wet blijkbaar op aangepast.

Veel andere voordelen zie ik niet, zodra beide ouders overleden zijn gaat hetzelfde bedrag naar de kinderen, dus betalen ze gok ik evenveel belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 16:48
Is het not done om onder de vanaf prijs te bieden op een koopwoning? Mijn vriendin en ik hebben nu een bod geplaatst die 10% onder de vanaf prijs ligt, en we kregen alles behalve een normale reactie van de verkopende makelaar :P .

Toch voet bij stuk gehouden dat het ons eindbod is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
2 pagina's terug dacht een andere tweaker er juist over om bij zijn huis een vanafprijs te hanteren. De reacties waren daarop dat potientiële kopers in de huidige markt toch gaan bieden onder de vanafprijs, ook als is dit juist niet de bedoeling van de verkoper.

Dus het is niet leuk voor de verkoper maar in deze tijd lijkt mij weldat je zoiets kan verwachten als verkoper waneer je werkt met een vanafprijs.De verkoper kan natuurlijk ook je bod gewoon afwijzen en wijzen op de vanafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
r.e.s schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:39:
Is het not done om onder de vanaf prijs te bieden op een koopwoning? Mijn vriendin en ik hebben nu een bod geplaatst die 10% onder de vanaf prijs ligt, en we kregen alles behalve een normale reactie van de verkopende makelaar :P .

Heel goed. Mensen die willen verkopen, komen toch wel door de bocht, ook al zet de verkopend makelaar een onbeschofte keel op. Die moet natuurlijk ook naar zijn cliënten de indruk wekken dat hij zijn geld waard is. Het is overigens verbazingwekkend hoeveel makelaars werkelijk te grove reacties geven als een bod in hun ogen 'te laag' is.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41

Kju

Zonder verder in te gaan op de werkelijke waarde en reeele koopsom van een object: een vraagprijs of bieden vanaf prijs is niets meer of minder dan een uitnodiging tot het doen van een bod. Het doen van een bod is vormvrij en de hoogte van het bod is niet afhankelijk van de vraagprijs. "not done" komt wat mij betreft niet voor bij onderhandelingen. Veel verkopers vinden dat hun woning goud waard is, ieder bod onder hun vraagprijs wordt dan als beledigend ervaren, wat maakt het dan uit als je ze wat extra beledigt? >:)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

r.e.s schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:39:

Het is wel done. Verkopers vinden het meestal niet leuk.
Maargoed "prijs", "vanaf prijs", etc. zijn enkel aanzetjes tot bieden.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18
Sinds gister de eigenaar van ons huis! O+
Maar man wat duurde het lang bij de notaris, we hebben er anderhalf uur gezeten! Die vent bleef maar lullen, was er na een half uur al helemaal klaar mee >:)

Is nog wel een apart gevoel, je hebt een huis gekocht maar je gaat er savonds toch weer weg om naar je huidige woonplek te gaan.

Dit weekend gaat er nog niet zoveel gebeuren, vanaf maandag gaat er geschilderd worden en volgende week vrijdag word de vloer gedaan. Volgende week maandag worden nieuwe spulletjes geleverd en vanaf dan kunnen we er gaan slapen. Nog anderhalve week, hopelijk gaat de tijd snel! O+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

Wimo.

Shake and Bake!

sjorremans schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:13:
Maar man wat duurde het lang bij de notaris, we hebben er anderhalf uur gezeten! Die vent bleef maar lullen, was er na een half uur al helemaal klaar mee >:)

Is nog wel een apart gevoel, je hebt een huis gekocht maar je gaat er savonds toch weer weg om naar je huidige woonplek te gaan.

Dit weekend gaat er nog niet zoveel gebeuren, vanaf maandag gaat er geschilderd worden en volgende week vrijdag word de vloer gedaan. Volgende week maandag worden nieuwe spulletjes geleverd en vanaf dan kunnen we er gaan slapen. Nog anderhalve week, hopelijk gaat de tijd snel! O+
Gefeliciteerd! Ik heb vandaag ook te horen gekregen dat ik een huis heb gekocht :o 1 nov. naar de notaris. Best een reële kans dat de verkoper hier ook rondhangt.. was absoluut een nerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Kju schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:30:
Veel verkopers vinden dat hun woning goud waard is, ieder bod onder hun vraagprijs wordt dan als beledigend ervaren, wat maakt het dan uit als je ze wat extra beledigt? >:)
Dit is ook het probleem bij verkopers: het 'endowment effect' zoals dat in de cognitieve psychologie wordt genoemd, en het daaruit voortvloeidende rigide denken, het gevoel dat het eigen huis door anderen niet op waarde wordt geschat, en dat een 'te laag' bod een 'belediging' is voor het huis en zijn eigenaar.

Het wordt natuurlijk veroorzaakt doordat verkopers van een huis daar vaak al wat langer wonen, en het vanaf hun eerste dag als eigenaar hebben zien veranderen: ze kunnen elke euro, elk uur tijdsinvestering nog aanwijzen en rechtvaardigen. Voor een ander is het echter gewoon een huis, zoals er zoveel zijn, en die ziet het 'bijzondere' en de 'grote tijdsinvestering' er vaak echt niet aan af.

Over smaak valt niet te twisten, en voor de smaak van een ander willen mensen niet betalen. Dat is vaak het probleem met verkopers van huizen die 'nonstandard' zijn (lees: een idiote afwerking of indeling hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat kopers nu ook denken dat ze alles kunnen kopen voor een appel en een ei. Het is natuurlijk geen argument voor een grove reactie maar als je behoorlijke lage vanafprijs hebt gezet en ze gaan er nog steeds 10% onder zitten is dat natuurlijk ook een beetje verspilling van makelaar zijn tijd.

Ik denk dat aan beide kanten wel extremen te vinden zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Biedprijzen zijn m.i. irrelevant. Ja, het kan zijn dat het als beledigend wordt ervaren maar na een kort (of lang) proces van rationalisatie zal dat niet permanent als belediging worden opgevat. Wat echter wel vrijwel permanent is is hoe iets gecommuniceerd of ingekleed wordt. Een reactie van een makelaar die op vijandige toon je als niet serieus wegzet (of erger, ik heb er een gehad die op ruzie uit was) is niet functioneel, richt permanente schade aan in de relatie, en maakt daarmee elk vervolg onmogelijk (tenzij hij door de verkopers ontslagen wordt). Uiteindelijk is handel voor een groot deel rationeel, maar er zitten weldegelijk grenzen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Een makelaar met ook maar een beetje verstand beseft heus wel dat ook het meest beledigende bod mogelijk toch nog kan leiden tot een succesvolle transactie. Helaas laten ook sommige makelaars zich soms ook leiden door emoties, bijvoorbeeld als ze hun courtage zien slinken door een lagere koopsom. Dat kan heel nadelig uitpakken omdat je een potentiele koper toch afschrikt als je een verkeerde reactie geeft en je eigenlijk jezelf dwarsboomt om alsnog tot een redelijk bedrag kan komen. Ik ga dan niet beweren dat ik wel een perfecte makelaar/onderhandelaar ben maar de laatste paar keren dat ik personen heb begeleid bij aankoop is het me vaak op opgevallen dat steeds meer verkoopmakelaars, in het nadeel van hun opdrachtgever, ondanks dat ze weten dat ze met een ervaren (aankoop)makelaar te maken hebben, voor een strategie kiezen die averechts werkt, vaak ook op cruciale momenten die door de verkoopmakelaar foutief worden ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Het ontgaat mij ook even volledig wat in de huidige markt de incentive voor de koper is om BOVEN de vanafprijs te gaan bieden. Ik denk dat inderdaad van vrijwel elke koper de reactie is dat die vanaf prijs gelijk staat aan de vraagprijs waar dus nog wel wat vanaf kan.

Een vanaf prijs werkt volgens mij alleen als het een erg gewild huis is waar meerdere mensen bereid zijn minimaal een bepaald bedrag te betalen die je vervolgens tegen elkaar op wilt laten bieden. Iets wat op de top van de markt tot 2008 regelmatig voorkwam in Utrecht en Amsterdam. Maar nu?

Denk persoonlijk eerder dat een verkoopmakelaar die een vanafprijs voorsteld dit doet om zijn cliënt in te masseren op een lagere vraagprijs die de cliënt niet wil accepteren maar voor de verkoopbaarheid wel noodzakelijk is.
De cliënt heeft dan het idee dat hij die vanaf prijs kan krijgen maar niet lager, de makelaar hoopt door die lagere prijs dan de eerdere vraagprijs nu eindelijk eens kijkers en mogelijke interesse te krijgen, met de gedachte als er eenmaal concrete interesse is laat mijn cliënt het niet meer afketsen, ook niet bij een bod onder die vanaf prijs.

Overigens was onze verkoopmakelaar destijds ook redelijk hard (maar altijd beleefd) in het afwijzen van te lage biedingen. Hij ging daar verder in dan wij zelf gedaan zouden hebben. Maar eerlijk is eerlijk, hij heeft ons daarmee wel 25.000 euro opgeleverd (op een huis met vraagprijs 225.000 dat we voor 217.000 verkocht hebben waar we bereid waren tot 195.000 te zakken). Was wel november 2008.
Het kàn dus wel werken.
(achteraf gelukkig ook, dankzij die 25k staan we op ons huis dat we in mei 2008, toen kocht je nog voor je verkocht, een fors stuk minder onder water dan we nu staan).

[ Voor 7% gewijzigd door xahmol op 31-08-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
xahmol schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:41:
Het ontgaat mij ook even volledig wat in de huidige markt de incentive voor de koper is om BOVEN de vanafprijs te gaan bieden. Ik denk dat inderdaad van vrijwel elke koper de reactie is dat die vanaf prijs gelijk staat aan de vraagprijs waar dus nog wel wat vanaf kan.

Een vanaf prijs werkt volgens mij alleen als het een erg gewild huis is waar meerdere mensen bereid zijn minimaal een bepaald bedrag te betalen die je vervolgens tegen elkaar op wilt laten bieden. Iets wat op de top van de markt tot 2008 regelmatig voorkwam in Utrecht en Amsterdam. Maar nu?
Volledig mee eens, in deze markt is een vanafprijs echt waanzin.
Kju schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:09:
Ik ga dan niet beweren dat ik wel een perfecte makelaar/onderhandelaar ben maar de laatste paar keren dat ik personen heb begeleid bij aankoop is het me vaak op opgevallen dat steeds meer verkoopmakelaars, in het nadeel van hun opdrachtgever, ondanks dat ze weten dat ze met een ervaren (aankoop)makelaar te maken hebben, voor een strategie kiezen die averechts werkt, vaak ook op cruciale momenten die door de verkoopmakelaar foutief worden ingeschat.
Ik had dit ook een tijd terug. Huis wat ik had bezichtigd stond al lange tijd te koop (ik geloof ongeveer een jaar) en de vraagprijs was in mijn ogen echt te hoog (woonde al jaren in die buurt en was al langer in de markt dus had wel een aardig gevoel voor prijzen) waarop ik een kleine 20% onder de vraagprijs heb geboden. Reactie was 'Verkoper ziet geen aanleiding met een tegenbod te komen maar je kunt altijd een hoger bod uitbrengen dan zijn we bereid daarnaar te kijken'. Dan houdt het voor mij op.

[ Voor 41% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Cocytus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:20:
[...]Reactie was 'Verkoper ziet geen aanleiding met een tegenbod te komen maar je kunt altijd een hoger bod uitbrengen dan zijn we bereid daarnaar te kijken'. Dan houdt het voor mij op.
Vind dat nog wel een correcte reactie, waarschijnlijk inderdaad de koper die (nog) niet kan of wil zakken. Kan onverstandig zijn van die koper, wellicht heeft zijn makelaar dat ook hem wel verteld, maar blijft goed recht van de verkoper.
Maar vind dit geen voorbeeld van een onbeschofte verkoopmakelaar. Hooguit een voorbeeld van een verkoper die niet wil zakken.

En natuurlijk kan het ook dat de verkoper een volstrekt valide reden heeft om niet te willen zakken. Namenlijk dat hij of zij de markt wilde aftasten wat ze voor het huis kunnen krijgen omdat ze op zich wel naar een ander huis zouden willen, maar als ze er niet minimaal x voor krijgen gewoon er lekker blijven wonen. Waarom zou je een restschuld koppen (die je op het nieuwe onderpand als je verhuist niet kan financieren) als je niet hoeft te verhuizen?
Ken meerdere mensen die dat hebben gedaan. En overigens allemaal nog steeds in dat zelfde huis wonen.
Wat wel aantoont dat het tegenwoordig meer dan ooit noodzaak is om ook met je makelaar af te stemmen wat je verschuldigd bent als je je huis uit de verkoop haalt.

[ Voor 10% gewijzigd door xahmol op 31-08-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
xahmol schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:35:
[...]

Vind dat nog wel een correcte reactie, waarschijnlijk inderdaad de koper die (nog) niet kan of wil zakken. Kan onverstandig zijn van die koper, wellicht heeft zijn makelaar dat ook hem wel verteld, maar blijft goed recht van de verkoper.
Geen tegenbod doen vind ik op zichzelf al onbeschoft en arrogant (in deze markt). Zak dan een klein beetje, dan laat je tenminste merken dat je serieus bent. Je kunt er natuurlijk voor kiezen geen tegenbod te doen maar dan moet je niet doen alsof het een gunst is dat je nog wel na wilt denken over een nieuw, hoger bod terwijl je huis al een jaar te koop staat (in Amsterdam Oud Zuid toch wel een indicatie dat je vraagprijs niet realistisch is).

[ Voor 11% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Cocytus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:55:
[...]Je kunt er natuurlijk voor kiezen geen tegenbod te doen maar dat moet je dan niet brengen alsof het een gunst is dat je nog wel na wilt denken over een nieuw, hoger bod terwijl je huis al een jaar te koop staat
Wat moet die makelaar dan zeggen als de kopers niet willen zakken. Dat een hoger bod ook niet meer welkom is?
Nogmaals: er kunnen hele goede redenen zijn waarom mensen willen vasthouden aan een te hoge vraagprijs. Ken ook mensen die er van uit gaan minimaal 1,5 jaar te doen over verkoop van het huis vanwege de vraagprijs die ze nodig hebben, maar het te koop laten staan omdat je maar één gek nodig hebt die verliefd wordt op het huis en geen goede aankoopmakelaar heeft. En ja, zulke gekken heb je nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Cocytus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:55:
[...]

Geen tegenbod doen vind ik op zichzelf al onbeschoft en arrogant (in deze markt).
Dat is natuurlijk onzin. Er zijn legio valide redenen om geen tegenbod te doen. Aan zo'n functionele boodschap een emotionele lading hangen mist elke grond (en is ook niet in het belang van koper om het zo op te vatten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
xahmol schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:59:
[...]

Wat moet die makelaar dan zeggen als de kopers niet willen zakken. Dat een hoger bod ook niet meer welkom is?
Jij snapt net als die makelaar kennelijk het verschil niet tussen "we ontvangen graag een nieuw bod zodat we in onderhandeling kunnen gaan" en "als je een hoger bod wil uitbrengen zijn we bereid daarnaar te kijken".
Rukapul schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:01:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Er zijn legio valide redenen om geen tegenbod te doen. Aan zo'n functionele boodschap een emotionele lading hangen mist elke grond (en is ook niet in het belang van koper om het zo op te vatten).
Noem ze eens dan? En beperk je dan tot redenen die voor de koper relevant zijn. Die zijn er niet. Nu kan ik best begrip opbrengen als er bijvoorbeeld bij wordt gezegd 'wegens hoge hypotheek' of iets dergelijks, maar als er ook geen reden wordt opgegeven behalve 'ik zie geen aanleiding een tegenbod uit te brengen' ga je imo richting het arrogante. Huizen genoeg op de markt. Als je denkt dat ik aan een uitlating van die makelaar een 'emotionele lading hang' heb je mijn post volstrekt verkeerd opgevat. Ik noem het beestje alleen bij de naam: namelijk onbeschoft gedrag. Dat is mijn vaststelling. Dat vat ik niet persoonlijk op, net zoals ik het niet persoonlijk opvat als ik in een restaurant of winkel slecht bediend wordt. Ik ben Badr Hari niet. Verandert niets aan het feit dat het wel onbeschoft is.

[ Voor 60% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Als een makelaar geen tegenbod doet en vraagt om met een hoger bod te komen dan is dat voornamelijk om te voorkomen dat hij officieel in onderhandeling is getreden. Dat wil niet zeggen dat hij je bod onredelijk/beledigend vind maar meestal om praktische redenen.
Een aankoopmakelaar gaat over het algemeen, ook bij een bieden vanaf prijs, niet standaard 10% er onder zitten. Nadat de marktwaarde word bepaald/ingeschat zal er samen met de koper/opdrachtgever worden overlegd wat de maximale koopsom moet zijn om daarna af te stemmen met welk bod/biedingen er zal worden geprobeerd om zo laag onder dat maximum te komen. Dat kunnen biedingen zijn die misschien wel 30% onder de vraagprijs of bieden vanaf prijs zitten. Dat is afhankelijk van meerde factoren (leencapaciteit koper, marktwaarde woning etc.)
Verder gaat de verkoopmakelaar er al van uit dat er standaard onder de koopsom of bieden vanaf prijs word geboden door kopers, het is helemaal afhankelijk van de wijze waarop de verkoopmakelaar met lagere biedingen omgaat of er nog succes kan worden behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zo op het eerste gezicht zie ik dat verschil ook niet. Ik zie een functioneel, helder en eerlijk antwoord. Zoals ik het zelf ook graag zie, eerlijk gezegd.

Wat is het verschil dan volgens jou?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:05:
Zo op het eerste gezicht zie ik dat verschil ook niet. Ik zie een functioneel, helder en eerlijk antwoord. Zoals ik het zelf ook graag zie, eerlijk gezegd.

Wat is het verschil dan volgens jou?
Het verschil is dat als je iets van mij wil (een hoger bod) je dat vriendelijk moet vragen en niet moet doen alsof jij degene bent die mij een gunst doet door een bod in ontvangst te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aha.

Het verschil is dus dat ik de koop van een huis als iets puur zakelijks zie. Jij verbindt er kennelijk emoties aan. Tip: niet doen, dat verzwakt je onderhandelingspositie. Durf weg te lopen als het nodig is. En doe dat dan ook.

Dat geldt overigens altijd bij onderhandelen. Stel je maximum (of minimum als verkoper zijnde). En houd je daaraan. Je limiet had je immers niet voor niets ingesteld.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Nee, ik vertel alleen een verhaaltje over een tactloze makelaar omdat het daar toevallig over ging. In mijn post heb ik dit stukje toegevoegd, om daar even heel duidelijk over te zijn:
Als je denkt dat ik aan een uitlating van die makelaar een 'emotionele lading hang' heb je mijn post volstrekt verkeerd opgevat. Ik noem het beestje alleen bij de naam: namelijk onbeschoft gedrag. Dat is mijn vaststelling. Dat vat ik niet persoonlijk op, net zoals ik het niet persoonlijk opvat als ik in een restaurant of winkel slecht bediend wordt. Ik ben Badr Hari niet. Verandert niets aan het feit dat het wel onbeschoft is.

[ Voor 72% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Cocytus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:02:
ga je imo richting het arrogante
Oftewel spijkers op laag water zoeken.
Huizen genoeg op de markt.
en bovendien arrogant

Door dat te doen sluit je elke vorm van vervolg uit terwijl een hele eenvoudige voortzetting had kunnen bestaan uit de simpele vraag: "waarom?"

Als je je per se als alphamannetje in onderhandelingen op wilt stellen (of verwacht dat verkopers/makelaars helderziende psychologen zijn) dan kun je er zeker van zijn dat een flink deel van de transacties bij voorbaat al gedoemd is te mislukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 31-08-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:17:
[...]

Oftewel spijkers op laag water zoeken.

[...]

en bovendien arrogant

Door dat te doen sluit je elke vorm van vervolg uit terwijl een hele eenvoudige voortzetting had kunnen bestaan uit de simpele vraag: "waarom?"
Dat heb ik uiteraard ook gedaan. Waarop overigens het antwoord kwam 'het doet verkoper financieel geen pijn als het huis niet verkocht wordt', maar dat leek me in eerste instantie niet zo relevant.
Als je je per se als alphamannetje in onderhandelingen op wilt stellen dan kun je er zeker van zijn dat een flink deel van de transacties bij voorbaat al gedoemd is te mislukken.
Jammer dat je aan jouw verkeerde interpretatie van mijn post meteen een ad hominem conclusie hangt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je brengt het alsof je als koper het recht op dat huis hebt omdat het toevallig te koop staat. Het bod is volgens hun te laag, en de verkopers zien niet in dat dit bod tot een overeenkomst gaat leiden. Mocht je toch een hoger bod willen doen dan staat je dat natuurlijk vrij. Dat is precies wat ze zeggen.

Jij hebt er helemaal niets mee te maken waarom de verkopers het bod te laag vinden. Ze vinden het bod te laag. Punt.

Je kunt wel vragen waarom inderdaad, en misschien krijg je zelfs antwoord. (dat heb je dus gedaan en gekregen). Maar feitelijk heb je er niets mee te maken waarom een verkoper je bod te laag vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Cocytus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:06:
[...]Het verschil is dat als je iets van mij wil (een hoger bod) je dat vriendelijk moet vragen en niet moet doen alsof jij degene bent die mij een gunst doet door een bod in ontvangst te nemen.
En wat heeft dat voor zin als uit je eerste bod blijkt dat je toch nooit in de buurt van het minimum voor de koper gaat komen?

Vind het juist wel helder zo. Weet je in ieder geval dat je veel hoger moet gaan zitten voor de verkoper het kan overwegen. En als jij het dat niet waard vind ga je toch verder? Bespaard zowel jou als de verkoper onnodige onderhandelingstijd waar toch niets uit gaat komen.

Jij gaat er onterecht van uit dat meer dan één jaar te koop staan betekend dat verkoper dringend van zijn huis af moet. En het antwoord dat je kreeg als reden (wederom erg correct dat je dat antwoord kreeg) geeft al aan dat deze verkoper er dus één in de categorie is, ik hoef niet te verkopen, maar als ik er minimaal x voor krijg doe ik het.

[ Voor 11% gewijzigd door xahmol op 31-08-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
xahmol schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:22:
[...]

Vind het juist wel helder zo. Weet je in ieder geval dat je veel hoger moet gaan zitten voor de verkoper het kan overwegen. En als jij het dat niet waard vind ga je toch verder? Bespaard zowel jou als de verkoper onnodige onderhandelingstijd waar toch niets uit gaat komen.
En dan is het cirkeltje weer rond, namelijk dat het niet om de mededeling an sich ging maar om de manier waarop die gebracht werd.
En wat heeft dat voor zin als uit je eerste bod blijkt dat je toch nooit in de buurt van het minimum voor de koper gaat komen?
Dus als je er niet uit gaat komen hoef je ook niet meer beleefd te doen? :')

[ Voor 25% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
Cocytus schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:26:
Dus als je er niet uit gaat komen hoef je ook niet meer beleefd te doen? :')
Ik vind het ook een duidelijk en netjes antwoord van de verkopende partij. Jij bent tot nog toe de enige die het als arrogant en onbeleefd ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar blijkbaar ben jij de enige hier die het onbeleefd vindt om een zakelijke en functionele mededeling te doen.

Als de makelaar nou had gezegd "Sodemieter op", dán had ik het onbeleefd gevonden. Maar dat was toch niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik kan me de verontwaardiging van Cocytus wel voorstellen, vooral als hij zegt dat het gaat om de manier waarop de mededeling werd gedaan. Sommige makelaars kunnen heel nors en arrogant reageren op biedingen, al is de mededeling nog zo functioneel. De toon was arrogant/nors genoeg om de koper af te laten haken. Dat is ook wat ik ergens hierboven bedoelde met makelaars die zichzelf dwasbomen.

Lijkt mij op een gevalletje "intimideren tot een hoger bod" :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 31-08-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
Ok, de toon waarop kan inderdaad verschil maken.

Ik zat er overigens ook aan te denken om mijn huis met een "bieden vanaf" prijs te koop te zetten met de laagste prijs waarop we kunnen verkopen. Mij leek het een duidelijke opening: ik leg mijn kaarten als eerste op tafel. Maar aan de reacties in dit topic lijkt het dat het bij kopers niet goed, of niet op die manier, ontvangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Kju schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:42:
Ik kan me de verontwaardiging van Cocytus wel voorstellen, vooral als hij zegt dat het gaat om de manier waarop de mededeling werd gedaan. Sommige makelaars kunnen heel nors en arrogant reageren op biedingen, al is de mededeling nog zo functioneel. De toon was arrogant/nors genoeg om de koper af te laten haken. Dat is ook wat ik ergens hierboven bedoelde met makelaars die zichzelf dwasbomen.
Dat moet dan in de toon hebben gezeten,:
Verkoper ziet geen aanleiding met een tegenbod te komen maar je kunt altijd een hoger bod uitbrengen dan zijn we bereid daarnaar te kijken.
Bovenstaande is een keurige neutrale formulering die in evenwicht is. Zeker als je kijkt wat het alternatief had moeten zijn volgens coyotus:
"we ontvangen graag een nieuw bod zodat we in onderhandeling kunnen gaan" en
"als je een hoger bod wil uitbrengen zijn we bereid daarnaar te kijken"
Het verschil is zo marginaal dat het in de woorden niet kan zitten. Afhankelijk van de toonhoogte en mimiek kan nr2 zelfs vriendelijker overkomen dan nr1. En dan heb ik het nog niet over het dwingende karakter van de eerste formulering en de dienstbare van de tweede puur textueel.
Lijkt mij op een gevalletje "intimideren tot een hoger bod" :Y
Neuh, dan heb je het meer over de klassieker: "als u een serieus bod wilt doen dan [...]". (Om maar een van de wanuitspraken van een VB&T makelaar uit Eindhoven te quoten met betrekking op een pand dat al jaren te koop stond en uiteindelijk na 5/6 jaar is verkocht.)

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 31-08-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Verkoopmakelaars mailen bijna nooit graag (terug). Ik denk dat Cocytus het had over een daadwerkelijk mondeling gesprek met arrogante toon, kan me bijna niet voorstellen dat het schriftelijk zou zijn geweest. Maar nu ben ik aan het gissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bummer. Ouders willen een huis kopen bij ons in het dorp (wonen nu in Rdam).

Alles rond, aardig wat van de vraagprijs af. Daar het een opknapwoning is kost het huis maar 139.000 Euro (vp. was 150.000). Blijkt nu dat de hypotheek is afgewezen op de gezondheid van mijn pa (slikt bloedverdunners). Hij had niet gemeld dat hij een TIA gehad heeft, 14 jaar geleden. Vond hij blijkbaar niet interessant genoeg omdat hij de dag erna weer is gaan werken. De arts heeft deze informatie wel verstrekt (en terecht), en dit was denk ik de reden waarom eea is afgewezen.

Ze lopen bij de hypotheker overigens. Zijn er nu nog andere mogelijkheden? Een andere verstrekker evt.?
Kosten van het huis zijn laag, bijkomend probleem is wel dat hij 60 is, nu goed verdient maar over 5 jaar natuurlijk aan zijn AOW zit. Mijn moeder werkt twee dagen per week en is verder gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Huis zonder levensverzekering kopen? Dan moet er wel wat extra cash op tafel komen om het verschil tussen hypotheek en executiewaarde af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Andere hypotheekvorm kiezen waarbij je niet aan de geldverstrekkende bank gebonden bent voor het afsluiten van de levensverzekering (en dus mag gaan waar je wil) en dan op zoek gaan naar de verzekeraar die hem wel wil hebben. Je zal dan waarschijnlijk uitkomen op een leven/beleggingshypotheek (jaja ze bestaan nog).

[ Voor 16% gewijzigd door Kju op 31-08-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dus ze zijn niet per definitie kansloos? Heb geen inzicht in verdere financiele details, weet alleen dat hij om en nabij de 4200/maand verdient. Verder hebben ze een boot die getaxeerd is op 75.000 Euro, maar dat zal verder de bank aan hun reet roesten gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

een boot is ook een registergoed, kan eventueel ook als extra onderpand worden gegeven. Dan inderdaad alleen wel eerst een bank vinden die het wil (samen). Anders zou je moeten denken aan een scheepshypotheek om geld vrij te maken voor de aankoop van het huis.
Een levenhypo is overigens wel lager in maandlasten (tenzij je voor gegarandeerd kapitaal gaat, dan kan het nog duurder dan een spaarhypo worden)

[ Voor 46% gewijzigd door Kju op 31-08-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
Waarom zou een scheepshypotheek (indien dat mogelijk is), duurder zijn dan een levenshypo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik bedoel lager in maandlasten dan een spaarhypotheek of een annuiteitenhypotheek. Overigens kan de rente van die scheepshypotheek ook gewoon afgetrokken worden als rente eigen woning, het geld wordt immers aangewend voor aanschaf van de woning, het onderpand heeft er verder niets mee te maken.

[ Voor 56% gewijzigd door Kju op 31-08-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Thanks, denk dat ze gewoon weer in gesprek moeten gaan dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22

TMV

sjorremans schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:13:

Hey, gaaf man :) We hadden dat zelfde gevoel inderdaad. Zijn nu zelf al een weekje of 3 aan het klussen en hopen over een week of 2-3 te verhuizen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
Yes! Na 6 weken ons appartement in de verkoop, a.s. zaterdag onze eerste bezichtiging. Gezien de locatie, de huidige markt en het segment waarin we opereren, mogen we ons diep gelukkig prijzen. Dat doen we dus ook ;)
Alleen: Voorbereiding! Ik wil er alles aan doen dat deze kijkster ook koopster gaat worden. Iets overlaten aan toeval is in deze geen optie, dus de volgende opties zijn afgetikt:
Voorbereiding
- Poetsen
- Neutrale opstelling meubels
- Persoonlijke koppeling (foto's, tassen etc.) uit zicht
- Opruimen, clean look
- Huiselijke sfeer behouden (voor mij moeilijk)

Op de dag zelf zullen we niet aanwezig zijn, dan toch de volgende voorbereidingen:
- Verwarming, ca. 1 graad onder buitentemperatuur. (dag zelf wordt het 20 graden, maar 's nachts zal het koeler zijn).
- Licht: Alle rolluiken, jaloezien en gordijnen gaan open, en zullen we ca. 10cm zichtbaar houden.
- Verlichting (vraagstuk) is het verstandig verlichting aan te zetten? Bijvoorbeeld onder keukenkastjes of badkamer voor sfeerverlichting?
- Vers bloemstukje op tafel.

Please, send in your votes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Vantevoren goed gelucht? Huizen waar je meteen bij binnenkomst zo'n "soep-uit-pakjes-lucht" ruikt, vallen voor mij direct af. Hondenlucht: ook een no-go. Maar don't overdo it, niets zo irritant als continu koppijn tijdens je bezichtiging omdat iemand lekker met de Airwick heeft lopen sproeien.

[ Voor 31% gewijzigd door nare man op 03-09-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Goed punt.
Je wilt niet weten hoeveel huizen ik destijds bezichtigd heb die direct afvielen vanwege een vochtgeur die de bewoners waarschijnlijk al lang niet meer roken. Inderdaad zo'n natte honden geur die er op wijst dat er meestal ergens een vochtprobleem zit.
Al moet ik zeggen dat ik inderdaad nog allergischer ben voor luchtverfrissers of die zogenaamd geurloze geurmaskeerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51
Vergeet de ramen niet te poetsen. Als die een tijdje niet zijn gedaan lijkt het licht uit de ramen toch net een tintje doffer dan normaal. Weet alleen niet hoe dat in jouw appartement is geregeld, of je bijvoorbeeld op het balkon de ramen kan poetsen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Goede punten, mensen! Dank!
Woning heeft ivm. allergie een laminaatvloer en is buiten stofvrij ook eigenaar van een prettig schone buitengeur, aangezien we geen huisdieren hebben en de avond van te voren toch niet thuis eten, dus geen etenslucht er in hebben zitten. Ik zet wel gelijk een punt op de agenda om direct 's ochtends de slaapkamer-geur eruit te luchten, aangezien de bezichtiging om 9u is :D

Ramen wassen: check. Zelfs de ruiten van 't glazen balkon krijgen nog een wasbeurt. Any other ideas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
xahmol schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:42:
[...]

Goed punt.
Je wilt niet weten hoeveel huizen ik destijds bezichtigd heb die direct afvielen vanwege een vochtgeur die de bewoners waarschijnlijk al lang niet meer roken. Inderdaad zo'n natte honden geur die er op wijst dat er meestal ergens een vochtprobleem zit.
Al moet ik zeggen dat ik inderdaad nog allergischer ben voor luchtverfrissers of die zogenaamd geurloze geurmaskeerders.
Het verschilt van persoon tot persoon, maar een opvallende geur is nooit lekker. Wat voor mij echt extreem afknappend werkte, was de aanwezigheid van tekenen die duidden op 'vieze mensen': wc-bril niet naar beneden, sanitair niet schoon, ranzig douchegordijn, maar vooral van die smerige geurtjes die duidden op frequent klaarmaken van eten-uit-pak (Knorr Wereldgerechten *barf*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
Mwah, je moet ook kunnen relativeren hierbij. Geur doet veel voor het gevoel wat je krijgt bij een huis omdat het een sterk zintuig is. Maar het hoeft zeker niet te duiden op iets slechts. Soep uit pak geurtjes zijn zo uit het huis, vocht daarentegen kan wel een probleem zijn. Roken is ook een geur die er moeilijk uit gaat.

En mensen die de WC bril niet naar beneden doen als 'vieze mensen' classificeren gaat mij ook wat ver. Aan de andere kant doen veel mensen hem waarschijnlijk ook alleen maar naar beneden omdat er mensen komen kijken. Het zegt dus niet altijd wat.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

dnhelle schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:23:
Yes! Na 6 weken ons appartement in de verkoop, a.s. zaterdag onze eerste bezichtiging. Gezien de locatie, de huidige markt en het segment waarin we opereren, mogen we ons diep gelukkig prijzen. Dat doen we dus ook ;)
Alleen: Voorbereiding! Ik wil er alles aan doen dat deze kijkster ook koopster gaat worden. Iets overlaten aan toeval is in deze geen optie, dus de volgende opties zijn afgetikt:
Voorbereiding
- Poetsen
- Neutrale opstelling meubels
- Persoonlijke koppeling (foto's, tassen etc.) uit zicht
- Opruimen, clean look
- Huiselijke sfeer behouden (voor mij moeilijk)

Op de dag zelf zullen we niet aanwezig zijn, dan toch de volgende voorbereidingen:
- Verwarming, ca. 1 graad onder buitentemperatuur. (dag zelf wordt het 20 graden, maar 's nachts zal het koeler zijn).
- Licht: Alle rolluiken, jaloezien en gordijnen gaan open, en zullen we ca. 10cm zichtbaar houden.
- Verlichting (vraagstuk) is het verstandig verlichting aan te zetten? Bijvoorbeeld onder keukenkastjes of badkamer voor sfeerverlichting?
- Vers bloemstukje op tafel.

Please, send in your votes ;)
Het zal allemaal wel logisch klinken, maar het is toch wel makkelijker om vanaf een lijst te werken, dus hier een lijstje (uiteraard voor zo ver van toepassing) voor "visuele stimulatie" van de kandidaten ;)

1. Laat uw huis er georganiseerd uit zien, ook al bent u dat niet.
2. Verwijder overtollige meubels naar een opslag of zolder.
3. Gebruik spiegels voor een ruimere indruk.
4. Maak bijvoorbeeld een kast leeg om te laten zien dat er voldoende ruimte is.
5. Maak verlichting in de kast zodat deze ruimer lijkt.
6. Haal alles weg van de vloer van de kast.
7. U kunt bijvoorbeeld wat kleding op kleur sorteren en hangen / neerleggen.
8. Probeer uw hoofdslaapkamer de uitstraling te geven van een veilig nest.
9. Koop indien nodig nieuw beddengoed in neutrale kleuren.
10. Toon slaapkamers als slaapkamers ( en niet als een kantoor bijvoorbeeld).
11. Verander oud behang of felle kleuren in iets nieuws met neutrale kleuren.
12. Houdt u badkamer superschoon!
13 Kopers zouden zichzelf lekker badend in uw badkuip moeten kunnen zien.
14. Probeer uw badkamer er zo uit te laten zien dat het lijkt op een hotel.
15. Verwijder elk spoor van gebruik van de badkamer.
16. Toon luxe (dikke) handdoeken aan de kopers (liefst kleur gecoördineerd).
17. Houdt toiletdeksel gesloten.
18. Bekijk eerst welke verbouwing/ klusjes zichzelf terugbetalen bij verkoop alvorens deze uit te voeren.
19 Laat uw huis door een professional inspecteren door een verkoopstylist alvorens dit op de markt te brengen.
20 Update uw meubels.
21 Als apparaten een kleine reparaties nodig hebben laat dit dan goed doen.
22. Maak (keuken) kasten schoon en verf deze zo nodig opnieuw.
23 Heeft u een nieuwe deur nodig van een kast zorg dan dat ze er goed uitziet (originele fabrikant) of vervang door een deur uit een niet getoonde ruimte.
24. Maak oppervlaktes (kasten, tafels, keuken) goed schoon en poets deze eventueel.
25. Keukenbladen die vervangen moeten worden, vervang deze! (Dit is een van de betere investeringen).
26 Heeft u een formele eetkamer, toon dit dan ook als een formele eetkamer.
27 Zet een nieuw (bloem)stuk op uw eetkamertafel en decoreer deze met mooie servies.
28 Maak lampen en dergelijken schoon.
29. Uw voordeur is het eerste wat kopers zien, dus laat deze er nieuw uitzien.
30 Vervang eventueel handvaten en andere hardware op uw voordeur.
31 Mocht u openhaard er gebruikt uitzien plaats hier dan een mooi scherm voor.
32. Gebruik "De regel van drie" om uw openhaard aan te kleden.
33 Depersonaliseer uw hele huis door persoonlijke foto's, bekers, plakkers op de ijskast in het hele huis.
34. Zet was uit het zicht.
35 Leeg vuilnisbakken, biobakken en dergelijke zaken dagelijks.
36. Ruim uw ijskast op en maak deze schoon.
37 Zet huisdieren in een niet getoonde ruimte of breng deze tijdelijk ergens anders.
38 Haal eventuele ventilatoren weg.
39. Gebruik de helderste lichten (hoogste wattage) voor het hele huis.
40. Als het verbeteren van verplichtingen door het hele huis te veel gaat kosten doen dan minimaal de hoofdslaapkamer.
41 Laat uw vloerkleden professioneel reinigen of zet bijvoorbeeld houten vloeren goed in de was.
42. Mocht u uw vloerkleed vervangen, kies dan neutrale kleuren.
43 Uw keuken dient in perfecte staat te zijn, dit verkoopt vaak een huis!
44. Vervang gootstenen, kranen en andere onderdelen indien nodig.
45. Verwijder messen van de keukenbladen.
46 Zet alle lampen aan wanner de kopers komen.
47 Indien nodig, huur, leen of koop nieuwe meubels om een mooie modelwoning te creëren.
43 Persoonlijke verzamelingen mogen even ergens opgeborgen worden.
49. Spinnenwebben verwijderen, zowel binnen als buiten.
50 Plafondventilators goed schoonmaken.
51 Haal alle voorwerpen kleiner dan een meloen van planken of tafels.
52. Haal draagbare/ verplaatsbare verwarmigen of airco's weg (dit geeft de indruk dat er een probleem is met verwarming of koeling.
53 Zet planten die weinig onderhoud nodig hebben in uw huis (hydrocultuur bijvoorbeeld).
54. Haal vingerafdrukken weg bij glazen deuren, ramen etc.
55 Reinig buitenruimtes, balkons, oprij lanen etc. met een hogedrukreiniger.
56 Maak buitenruimtes schoon evenals het tuinmeubilair.
57 Haal voorwerpen weg uit de tuin die niet helpen bij de verkoop.
57 Items in uw tuin die niet helpen bij de verkoop mogen weg.
58. Vervang, repareer of verwijder voorwerpen in de tuin die er niet goed uitzien.
59. Haal losliggende voorwerpen in buitenruimtes weg. Rol de tuinslang op.
61 Repareer of vervang een kapotte schutting.
62. Organiseer, ruim op en maak schoon zoals u nog nooit heeft gedaan!
63. Word uw tuin door een professional onderhouden, zorg er dan voor dat dit gewoon doorloopt tijdens de verkoopperiode.
64. Maai uw gras en bezaai eventuele plekken.
65 Heeft u honden of katten? Haal dan dagelijks de drollen weg.
66 Zorg dat bloemen in uw tui er netjes uitzien, evenals de aarde waar ze inzitten.
67. Eventueel kunt u seizoen planten neerzetten. Dit werkt erg uitnodigend.
68 Koop een smaakvolle welkomstmat voor uw deur.
69. Bekijk uw buitendeur zoals een potentiele koper dat doet. Repareer of verf elk stukje aan de buitenkant van uw huis dat dit nodig heeft.
70. Repareer scheuren en gaten in uw muren (of vul deze in ieder geval op).
71 Zorg ervoor dat potentiele kopers zich geen zorgen gaan maken over de reparaties die zij zoude moeten gaan uitvoeren.
72. Haal speelgoed en dergelijke weg uit zwembaden.
73 Het zwembad zelf alsook de ruimte eromheen dient zeer schoon te zijn.
74. Bekijk elke ruimte zeer grondig en wees extreem eerlijk tegen uzelf.
75. Haal voorwerpen die niet nodig zijn weg of berg deze netjes op.
76 Wil u meubels verwijderen of weggooien denk dan aan een kringloopwinkel.
77. Plaats rekeningen en andere post uit het zicht.
78. Berg de helft van het voedsel in de verschillende ruimtes op of geef dit weg.
79. Organiseer uw voorraadkasten of planken zoals een supermarkt.
80. Huur een reinigingsdienst / schoonmaker als u het geld er voor over heeft (Dit betaalt zich wel terug).
81. Zet toepasselijke meubels in lege kamers.
82. Verschuif en wees creatief met meubels in andere ruimtes waar dit nodig is.
83. Banken kunnen worden voorzien van dekkleden in neutrale kleuren.
84. Krassen en plekken in meubels kunnen snel worden gerepareerd door een beetje lak of olie.
85. Eventuele plafondventilators kunt u aanzetten om te laten zien dat alles goed functioneert.
86. De verwarming zet u op een aangenaam niveau (niet te koud of te warm).
87. Vraag uw buren of zij niet een mogelijk geïnteresseerde koper hebben.
88. Herriner uw buren eraan dat een goede verkoop(prijs) van uw huis ook invloed heeft op hun huis en vraag ze om de nodige dingen op te ruimen.
80. Bent u een wapen-fanaat haal deze dan tijdelijk weg.
90. Berg juwelen veilig op.
91. Haal receptgeneesmiddelen weg (uit uw badkamer bijvoorbeeld).
92. Zorg dat er geen sporen van mieren, muizen of ratten zijn. Dus ook eventuele muizenvallen.
93. Haal bakken met voedsel voor huisdieren weg.
94. Heeft u meerdere alarmsystemen, toon er dan slechts 1.
95. Decoreer uw huis voor uw kopers, niet uzelf.
96. Repareer en verf plekken op binnenmuren.
97. Berg extra meubels, kleding en andere voorwerpen het liefst buiten uw huis op tijdens de verkoopperiode (om zodoende alle kamers te kunnen laten zien).
98. Vraag advies aan een verkoopstyling professional.
100. Wees realistisch bij uw vraagprijs.
101. Bak een appeltaart net voordat de kijkers komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 13:03
Ik zie voornamelijk veel tips om kijkers gunstig te stemmen. Maar zijn er nog goede, originele tips om meer kijkers te krijgen? Mijn appartement staat nu enkele weken te koop en na de kijkers in het begin valt het nu even dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
dnhelle schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:23:
Overleg dat even met je verkoopmakelaar. Die bij ons was standaard 5 a 10 minuten te vroeg om dit soort dingen te regelen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
D-e-n schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:58:
Ik zie voornamelijk veel tips om kijkers gunstig te stemmen. Maar zijn er nog goede, originele tips om meer kijkers te krijgen? Mijn appartement staat nu enkele weken te koop en na de kijkers in het begin valt het nu even dood.
Is toch echt een combinatie van prijs, omschrijving en foto's op Funda.
Daarnaast is het helaas een feit dat bepaalde sectoren op dit moment gewoon helemaal niet lopen. Bijna ongeacht welke prijs en omschrijving. Om de simpele reden dat woningen boven starterssegment vrijwel altijd te maken hebben met potentiële kopers die eerst zelf moeten verkopen. En dan is het devies: blijven zitten wat je zit en wachten op betere tijden (moet dat natuurlijk wel überhaupt een optie zijn).

Al die ludieke acties geloof ik niet zo in. Iemand die echt gekke dingen doet om huis verkocht te krijgen geeft bij mij alleen de indruk 'goh, die is wel heel desparaat'. Dus of lager bieden, of helemaal niet want er zal wel wat mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
xahmol schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:46:
[...]
En dan is het devies: blijven zitten wat je zit en wachten op betere tijden (moet dat natuurlijk wel überhaupt een optie zijn).
Ik woon in Dordrecht, mijn vriendin in A'dam en dat reizen hebben we wel gehad dus iets van haast hebben we wel eigenlijk :)
Al die ludieke acties geloof ik niet zo in.
Ik had het niet zozeer over ludieke acties, meer over zoiets als Facebook, Twitter etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Kju schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:26:
[...]

Het zal allemaal wel logisch klinken, maar het is toch wel makkelijker om vanaf een lijst te werken, dus hier een lijstje (uiteraard voor zo ver van toepassing) voor "visuele stimulatie" van de kandidaten ;)
Nice! Dank je. Heb er wel wat nuttige zaken uitgehaald. Wellicht iets voor in de OP?
ZeRoC00L schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:18:
[...]

Overleg dat even met je verkoopmakelaar. Die bij ons was standaard 5 a 10 minuten te vroeg om dit soort dingen te regelen.
Will do, heb al een terugbelverzoek. Sowieso verstandig met de inventarislijst etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:58:
Traffic genereren naar de site waar je huis op staat. Dus zet het in je signature (bv op dit forum), Facebook, Twitter.

Toen ik mijn huis ging verkopen kwam 'ie op 14 januari op Funda. Ik heb dat toen direct doorgeplaatst op Facebook en Twitter. Dat heeft toen de eerste dagen boven de 600 views opgeleverd, waarna het inzakte tot enkele tientallen per dag.

Verder hebben we heel veel tijd, geld en moeite gestoken in de Fundapresentatie. De makelaar werkte met een tekstschrijver en een professionele fotograaf. We hebben verkoopstyling gedaan. Overbodige spullen ergens opgeslagen, zodat het huis wat leger werd. En een marktconforme vraagprijs natuurlijk.

Resultaat was dat het huis in vier weken verkocht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

rutgerw schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:17:
[...]

Traffic genereren naar de site waar je huis op staat. Dus zet het in je signature (bv op dit forum), Facebook, Twitter.

Toen ik mijn huis ging verkopen kwam 'ie op 14 januari op Funda. Ik heb dat toen direct doorgeplaatst op Facebook en Twitter. Dat heeft toen de eerste dagen boven de 600 views opgeleverd, waarna het inzakte tot enkele tientallen per dag.

Verder hebben we heel veel tijd, geld en moeite gestoken in de Fundapresentatie. De makelaar werkte met een tekstschrijver en een professionele fotograaf. We hebben verkoopstyling gedaan. Overbodige spullen ergens opgeslagen, zodat het huis wat leger werd. En een marktconforme vraagprijs natuurlijk.

Dit,

Als voorbeeld:

http://www.funda.nl/koop/...s-48429001-zandzwaluw-43/

De eigenaren van dit huis hebben dat ook gedaan. Alles oogt clean. Tijdens bezichtigingen is dat echt een verademing t.o.v. alle puinzooi huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Mijn god wat een liefdeloze bunker, dat huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:30
Ben inmiddels al een tijdje aan het rondkijken voor een huis en kwam dit weekend deze tegen: Funda
Separaat bij te kopen is circa 324m2 tuin alsmede de garage welke gesitueerd is aan de zijkant van de woning.
Nu vraag ik me af of dit een nieuwe verkooptrend (of truc?) gaat worden? Je huis aanbieden en de tuin/garage apart... Laatste tijd valt het me op dat dit, in ieder geval met (vrijstaande) garages, wel vaker wordt gedaan. Maar voor de tuin ben ik het nog niet eerder tegengekomen.
Ik vraag me ook af wat hier de voordelen van zouden kunnen zijn? Enige dat ik kan verzinnen is meer kijkers genereren, doordat je met je woning een grotere potentiële klantenkring bereikt.
Maar persoonlijk haak ik al direct weer af, omdat het me juist om de garage te doen is en het dan alweer 'buiten budget' valt.
En alleen zo'n garage en (vooral) tuin lijkt mij juist weer niet of nauwelijks verkoopbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Met losse garages komt het inderdaad al langer voor. Op zich is dat logisch want die zijn ook nog wel aan de andere buren te veropen.

Met een tuin of aangrenzende garage ben ik het nog niet tegengekomen. Kan me wel voorstellen dat het historisch ingegeven is en de grond er later bij is gekocht, een garage op is gebouwd, maar kadastraal apart is gebleven. Dit maakt meteen ook duidelijk dat je hier altijd heel goed op moet letten, want waar lopen de kadastrale grenzen.

Los verkopen kan natuurlijk wel als de grond mogelijk ook verkocht kan worden aan andere buren of een derde (op 324m2 kun je in principe een woning bouwen).

Maar inderdaad, zonder meer informatie of achtergrond schaar ik dit in de categorie particuliere erfpacht ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 03-09-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
rutgerw schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:17:
[...]

Ik heb de rommel op zolder gezet, met de stofzuiger rondgeweest en een vers bosje bloemen op tafel. Makelaar foto's en tekst laten maken en hij was binnen 2 weken weg.

Een goede prijs. De rest is wat mij betreft zonde van je tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Kan me wel vinden in Kaasplank. Gewoon schoon, fris, functioneel*, less=more, en bovenal eem scherpe vraagprijs. Dat je dan een marginale groep potentiele kopers (zoals nare man hierboven) afschrikt dan is dat maar zo al heb ik het idee dat je dan sowieso over een hele andere categorie woningen hebt. Funda heeft een prima bereik op de doelgroep en ik heb nog nooit van iemand gehoord dat inspanningen op andere kanalen tot een verkoop heeft geleid.

Vraag ik me alleen af waar ik de troep van zolder moet laten als ik de andere troep naar zolder zou doen :+

*ik heb ooit eens een huis bezichtigd wat op zich wel ok leek, maar wat van zoveel quick-fixes, duct tape, etc aan elkaar hing dat ik het toch niet aandurfde. Als je dus iets repareert doe het dan netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Sowieso, die 600 views per dag haal je ook zonder facebook en twitter. Bijkomend nadeel van die aanpak is dan ook nog dat juist bekenden (/semi-bekenden) je huis bekijken, en dat is niet je doelgroep. Dus je statistieken zijn ook nog eens vervuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Kju schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:26:
[...]
101. Bak een appeltaart net voordat de kijkers komen!
102. Zet verse koffie en thee voor je gasten! :)
D-e-n schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:58:
[...]
Ik had het niet zozeer over ludieke acties, meer over zoiets als Facebook, Twitter etc...
Zet je huis met Funda linkje in je sig...

[ Voor 36% gewijzigd door Fiber op 03-09-2012 13:34 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@dnhelle: Zorg dat je koffie hebt gezet en een taart of cakejes hebt gebakken (Lekkere geuren) :D ... veel plezier!

Oh en als je keuken wat donker is .. gewoon de spotjes aanzetten. Maar in de woonkamer gewoon uit en boven ook.

In de badkamer kan het ook nog weleens mooi zijn.. maar dat ligt puur aan de badkamer.

Zorg trouwens ook even ervoor dat de wcbril/deksel omlaag is. ;) En niet een uur van te voren lekker uitgebereid gaan zitten.. lijkte me wel logisch ;)

Ik zou die verwarming trouwens op 18 zetten. Lekker koel :)

[ Voor 64% gewijzigd door Falcon op 03-09-2012 13:41 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Rukapul schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:58:
Met een tuin of aangrenzende garage ben ik het nog niet tegengekomen.
Vind het persoonlijk een erg smerige truc om de vraagprijs op Funda kunstmatig lager te krijgen, er is natuurlijk niemand die wil kopen zonder die tuin.

Toppunt vind ik nog wel dat uiteraard die tuin wel prominent op de foto''s staat.

Mij verteld dit dat verkopers wanhopig zijn om maar kijkers te krijgen maar in prijs niet verder wilden/konden zakken.

Zou voor mij een no go zijn persoonlijk.

Garage komt inderdaad wel vaker voor. En ook begrijpelijk in situaties waar de garage niet echt onderdeel van het huis is. Er zijn nml kopers die helemaal niet op een garage zitten te wachten, in ieder geval niet op de meerprijs die zo'n garage moet kosten. Ikzelf bijvoorbeeld ;-) Op de straat parkeren gaat prima. Komt bij dat je bij ons geen parkeervergunning krijgt als je een garage hebt, dus extra ruimte levert het ook niet op want je moet je auto er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
nare man schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:51:
Mijn god wat een liefdeloze bunker, dat huis :)
Dat heet neutraal.

Zou zo zelf ook absoluut niet willen wonen (wat ontzettend clean, kil en ongezellig), maar kan me wel voorstellen dat mensen veel beter zich hun eigen inrichting in een clean huis kunnen voorstellen dan in een huis waar je per direct een complete afkeer van het interieur hebt.
Wat de één gezellig vind, is voor de ander erg afstotend. Dan is gemiddeld neutraal stukken effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Maar dit is ronduit te neutraal, dit is gewoon klinisch. Zeker bij huizen die van zichzelf en van de buitenkant al niet echt een gezellige uitstraling hebben (lees: jaren '80 betonbouw) kan het echt geen kwaad het iets leuker aan te kleden van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
xahmol schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:44:
[...]

Vind het persoonlijk een erg smerige truc om de vraagprijs op Funda kunstmatig lager te krijgen, er is natuurlijk niemand die wil kopen zonder die tuin.

Toppunt vind ik nog wel dat uiteraard die tuin wel prominent op de foto''s staat.

Mij verteld dit dat verkopers wanhopig zijn om maar kijkers te krijgen maar in prijs niet verder wilden/konden zakken.

Zou voor mij een no go zijn persoonlijk.
Ik had het linkje gemist, maar in dit geval is het echt dramatisch ja.
Garage komt inderdaad wel vaker voor. En ook begrijpelijk in situaties waar de garage niet echt onderdeel van het huis is. Er zijn nml kopers die helemaal niet op een garage zitten te wachten, in ieder geval niet op de meerprijs die zo'n garage moet kosten. Ikzelf bijvoorbeeld ;-) Op de straat parkeren gaat prima. Komt bij dat je bij ons geen parkeervergunning krijgt als je een garage hebt, dus extra ruimte levert het ook niet op want je moet je auto er in zetten.
Min of meer gelijke gedachte al ben ik voor de juiste prijs nu wel geinteresseerd in een garage in het blok schuin tegenover voor m'n motor. Maar als ik zie wat de gemiddelde garage op moet brengen en wat de typische conditie is dan heb ik zo mijn twijfels. M.i. horen losse garages een enorme discount te hebben en kunnen die niet weg tegen reguliere grondprijs + opstal.
nare man schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:57:
Maar dit is ronduit te neutraal, dit is gewoon klinisch. Zeker bij huizen die van zichzelf en van de buitenkant al niet echt een gezellige uitstraling hebben (lees: jaren '80 betonbouw) kan het echt geen kwaad het iets leuker aan te kleden van binnen.
Nee, dit noem je nou consistentie in marketing. Het huis is van eind jaren '90 in een nieuwbouwwijk wat bij een bepaalde kopersgroep hoort waar een strak interieur bijhoort. Dat veranderd vanzelf wanneer het kinderspeelgoed etc het huis langzaam verovert en er in geleefd gaat worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 03-09-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Tjsa, jouw mening over alles na 1930 is ondertussen wel duidelijk, prima. Over de inrichting ben ik heel simpel. Ik zie dit 10x liever dit dan een groen/rood pipo interieur. Je ziet de mogelijkheden zo een stuk beter. En natuurlijk is dit niet de dagelijkse inrichting, ik kan het weten. Ben er ook na de bezichtiging geweest toen het huis vol lag met kinderspeelgoed.

[ Voor 7% gewijzigd door Wimo. op 03-09-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Speed24 schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:27:
Sowieso, die 600 views per dag haal je ook zonder facebook en twitter. Bijkomend nadeel van die aanpak is dan ook nog dat juist bekenden (/semi-bekenden) je huis bekijken, en dat is niet je doelgroep...
Waarom niet? Juist mond op mond reclame kan best tot een een verkoop leiden aan 'vage kennissen van vrienden van de familie' of zo. Heb ik al meermalen van redelijk dichtbij meegemaakt. Eén huis heeft zelfs nooit officieel te koop gestaan...

Zo'n PSV slaapkamer is wel de ultieme afknapper natuurlijk... :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 03-09-2012 14:07 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Fiber schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:03:
[...]
Zo'n PSV slaapkamer is wel de ultieme afknapper natuurlijk... :) )
Tja, het huis staat in Eindhoven..... dus wel marketing technisch goed op de omgeving aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Hoe de huidige bewoners hun woning hebben ingericht is voor mij totaal niet relevant. Daar kijk je toch door heen en plaats je er in je hoofd of op papier je eigen meubels in. Lukt je dat niet dan kun je natuurlijk altijd nog controleren of de soep-uit-een pakje lucht aanwezig is 8)7

Ik stelde heel andere eisen tijdens mijn zoektocht moet ik zeggen. Mijn woning was leeg, de tuin was een puinhoop en volgens mij was de ene sigaret met de ander aangestoken.
Nu ben ik 8 maand verder en dat zowat alle problemen zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Kaasplank schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:17:
Hoe de huidige bewoners hun woning hebben ingericht is voor mij totaal niet relevant. Daar kijk je toch door heen en plaats je er in je hoofd of op papier je eigen meubels in.
Als je eenmaal zover bent te bezichtigen wel ja. Maar op 'aparte' inrichtingen haken op Funda al wel een hoop mensen af.

Ben het bovendien zelfs bij bezichtigingen niet met je eens. Volle huizen ogen kleiner. Gecombineerd met een inrichting die je spuuglelijk vind kunnen maar heel weinig mensen dan volledig rationeel de knop omzetten.

Ik in ieder geval niet. Daar ben ik heel eerlijk in. Al was het alleen maar dat ik geen zin had om heel veel meer te doen dan even wat verfen in huis. Dan helpt het behoorlijk als het huis al behoorlijk conform je smaak is.

Kijk, als het een opknapper is waar je toch eerst alles uit moet slopen is het een ander verhaal. Dan maakt het inderdaad niet zo veel uit welke meuk er in staat. Maar dan betaal je uiteraard ook veel minder voor het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Fiber schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:29:
[...]
Zet je huis met Funda linkje in je sig...
Goed idee. Kijk ik later nog wel naar. Dit is 'm in elk geval...

http://www.funda.nl/koop/...8559093-stationsplein-34/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Kijk maar ff op http://www.foutehuizen.nl/ als je echt slechte inrichtingen/omschrijvingen/foto's wil zien. Dat gaat een stuk verder dan klinisch... ;)

Dit kan echt niet als je je een beetje als pro wil profileren

[ Voor 32% gewijzigd door Kju op 03-09-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

D-e-n schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:32:
[...]

Erg leuk huis, als het in Utrecht was zou ik het zeker overwegen, maar ik heb niks met Dordrecht.

Paar kleine puntjes: Ik mis een plattegrond. Ik zou de foto van de trap vanaf beneden doen, ipv zoals nu van bovenaf. Ik vind de slaapkamer erg kaal, ongezellig en rommelig tonen. De foto van het balkonnetje kan ook vast wel iets beter met een plantje en een stoel of zo. Ook de foto's van de keuken en het halletje kunnen beter m.i.

Wel een zeer fraai complex, gezellige huiskamer en een fantastisch dakterras. Ik zou er prima kunnen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dank!

Welke foto's er genomen en uitgekozen zijn heb ik aan de fotografe overgelaten. Naar wat ik begrijp zijn makelaars het vaak ook niet eens wat nu een goede foto is. Deze zijn vooral genomen vanuit het oogpunt dat je op foto's je huis
laat zien en er dus niet teveel spullen "in de weg" moeten staan. We hadden het zelf al aardig opgeruimd maar de fotografe ging nog wat verder. We met die tandenborstels :)

De slaapkamer is overigens groot. Het is moeilijk die echt knus op foto vast te leggen. Maar dat is hij wel degelijk :)

Het terras is overigens g-e-w-e-l-d-i-g. De hele dag zon. Als ik het kon meenemen naar het nieuwe huis ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nog een klein dingetje, ik zou de klassificering/omschrijving laten veranderen van 'Portiekflat' naar 'Maisonnette'. Klinkt beter en dekt ook de lading beter... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
[...]

Eén kleine opmerking: snap het nut van de opmerking 'scherp geprijst' niet zo. Mijn reactie zou zijn, dat maak ik zelf wel uit. Of is het bedoeld om aan te geven dat er weinig te onderhandelen valt over de prijs?
Mij lijkt het in ieder geval eerder een zin om minder dan meer kijkers daadwerkelijk naar je woning te krijgen. Kan me niet voorstellen dat iemand die de woning al heeft gevonden als zijnde binnen zijn budgetrange op basis van die tekst nu opeens sneller besluit te bezichtigen dan als dit er niet staat.
Waar het andersom dus wel kan werken als, ok, als dat er zo staat kan er kennelijk niets meer vanaf, laten we maar niet gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:52
Een eenvoudige vraag:
Ons huis staat te koop, maar "Het Droomhuis" komt zomaar voorbij. Met andere woorden, wij willen dat huis graag kopen. En wel nu.
Wat is jullie ervaring met banken als het gaat om het verstrekken van een hypotheek in een dergelijke situatie in deze tijd?

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Spoetnik385 schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:50:
Een eenvoudige vraag:
Ons huis staat te koop, maar "Het Droomhuis" komt zomaar voorbij. Met andere woorden, wij willen dat huis graag kopen. En wel nu.
Wat is jullie ervaring met banken als het gaat om het verstrekken van een hypotheek in een dergelijke situatie in deze tijd?
Een hele simpele vraag terug: heb je voldoende reserves om minimaal twee jaar dubbele lasten te betalen. Dat is nml de vraag die de bank, impliciet of expliciet, ook zal gaan stellen. Eventueel een langere periode als je oude huis weinig courant is (rekening houdend dat je na twee jaar maar over één huis hypotheekrente aftrek hebt ipv beide huizen)

Zo nee, niet doen. Ook al is het je 'droomhuis'. Anders wordt dat droomhuis een potentiële nachtmerrie waardoor je beide huizen gedwongen moet verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door xahmol op 03-09-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34
[...]

Ik zou de tweede foto waar in het groot "Heineken" zichtbaar is achterwege laten.
Het roept bij mij meteen vragen op wat daar precies zit en of dat eventueel voor overlast zorgt.
Wordt je er ter plekke mee geconfronteerd bij een bezichtiging kan er meteen een toelichting gegeven worden, nu zou het een reden kunnen zijn om maar niet eens te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:59
Spoetnik385 schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:50:
Toen ik bezig was met mijn hypotheek (2e kwartaal 2012) zeiden ze bij de Rabobank dat ze dit zeer binnenkort gingen meenemen in de analyse of je je lasten kan betalen. Zoals ze me dat hebben uitgelegd betekent dat dat ze voor overbrugging willen zien dat je genoeg verdient of genoeg buffer hebt om beide huizen te betalen. Zonder getekende definitieve verkoop (= alle voorbehouden verlopen) krijg je anders geen hypotheek. Ik ga ervan uit dat dat inmiddels is ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
timag schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:10:
[...]Toen ik bezig was met mijn hypotheek (2e kwartaal 2012) zeiden ze bij de Rabobank dat ze dit zeer binnenkort gingen meenemen in de analyse of je je lasten kan betalen. Zoals ze me dat hebben uitgelegd betekent dat dat ze voor overbrugging willen zien dat je genoeg verdient of genoeg buffer hebt om beide huizen te betalen. Zonder getekende definitieve verkoop (= alle voorbehouden verlopen) krijg je anders geen hypotheek. Ik ga ervan uit dat dat inmiddels is ingegaan.
Kan uit ervaring vertellen dat minimaal één groot ander concern dat al langer doet (noem even geen namen want ik werk daar).

Zou me erg verbazen als niet inmiddels elke aanbieder dat doet. Al was het alleen maar omdat je niet de enige aanbieder wilt zijn die dat niet doet, dan krijg je echt alle bagger naar je toe.

Overigens een volstrekt terechte maatregel. Alleen al vanuit de zorgplicht naar de klant.

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 03-09-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ninjazx9r98 schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:04:
[...]
Ik zou de tweede foto waar in het groot "Heineken" zichtbaar is achterwege laten.
Het roept bij mij meteen vragen op wat daar precies zit en of dat eventueel voor overlast zorgt.
Wordt je er ter plekke mee geconfronteerd bij een bezichtiging kan er meteen een toelichting gegeven worden, nu zou het een reden kunnen zijn om maar niet eens te gaan kijken.
Niet mee eens, ik vind dat juist een van de mooiste foto's van het setje: Zeer sfeervol, bijna een beetje kasteelachtig. Je zou hooguit kunnen overwegen om dat Heineken nog een beetje weg te shoppen, maar zelfs dat vind ik overbodig. Het is al nauwelijks leesbaar en bovendien, het appartement is op de derde en vierde etage, daar heb je echt geen last van hoor, eerder gezellig, een stamkroegje in de buurt.

Wel jammer dat er blijkbaar geen eigen parkeerplaats bij zit, terwijl ik wel een inrit voor een parkeerkelder zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:52
Xahmol, timag bedankt voor jullie reactie. Het helpt me om een en ander wat beter te plaatsen.
Zelf zijn we uiteraard ook al bezig met "what-if" scenario's.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:11

racoon

mooowwww

Klopt het als je een woonhuisverzekering hebt en de woz waarde word hoger getaxeerd dat je dan onder verzekert bent, en je bij brand minder uitbetaald krijgt omdat je een soort boete hebt omdat je onderverzekert bent?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
racoon schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:32:
Klopt het als je een woonhuisverzekering hebt en de woz waarde word hoger getaxeerd dat je dan onder verzekert bent, en je bij brand minder uitbetaald krijgt omdat je een soort boete hebt omdat je onderverzekert bent?
Klopt niet helemaal. Je verzekerd tegen herbouwwaarde, dat is wat anders dan de WOZ waarde.
Eerste is de kosten voor je huis opnieuw opbouwen, tweede is de verkoopwaarde.
Een WOZ waarde stijging wil dus absoluut niets zeggen over een herbouwwaarde stijging.

Wel is het absoluut waar dat als de herbouwwaarde is gestegen (onder meer door inflatie in bouwkosten) je onderverzekerd bent als je verzekering niet voldoende geïndexeerd is. En het klopt ook dat als je verzekerd bent voor 75% van de actuele waarde, je maar 75% van de schade uitgekeerd krijgt. Ook als de schade op zich onder de verzekerde waarde ligt.

Meest handige is dus een verzekering met een garantie tegen onderverzekeringsclausule op basis van een waardemeter vragenlijst. Dan heb je het probleem niet dat je eigenlijk elke 5 jaar moet hertaxeren. En er wel: een normale taxatie is dus niet bruikbaar, je hebt een herbouwwaarde taxatie nodig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:01
Inderdaad! Dit is alles doodgespoten met een ddt kanon. Waardoor je uiteindelijk zelf het loodje legt.
Pagina: 1 ... 29 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.