Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.733 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even een vraag aan de experts hier:

Wij hebben een hypotheek welke bestaat uit twee producten van de rabo (banksparen + aflossingsvrij).

Ik overweeg om aan het einde van dit jaar 50.000 euro af te lossen (en zal dit dus in december en in januari moeten doen omdat ik maximaal 20% boete vrij mag aflossen).

De reden waarom ik dit wil doen is omdat ik :

1) een restschuld verwacht bij de verkoop van onze woning (staat nu te koop)
2) het spaargeld nu geen doel heeft.. en de rente minder is dan 2% op deze spaarrekening (staat niet vast).

Wat vinden jullie van dit plan? Zijn er nadelen aan het aflossen van mijn hypotheek?

Een alternatief is de 50.000 euro vast zetten op een spaarrekening voor een periode van 5 tot 10 jaar en minimaal 6250,00 cashen (op basis van 2,5 procent). Voordeel hierbij is dat het mijn geld blijft en ik niet 50k investeer in een hypotheek voor mij en mijn partner ( je weet maar nooit!)

Het enige probleem hierbij is dat ik dan wel cash nodig ga hebben om de restschuld op te vangen als ik de woning verkoop (spaargeld staat dan immers vast?). Eventueel dus nog een lening nodig (welke we wel gezamenlijk versneld kunnen gaan afbetalen).

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:56
AJM schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:09:
[...]

Misschien dat je op deze website een goede makelaar kan vinden http://www.widbm.nl/ (Wie is de Beste Makelaar)
Een alternatief is misschien makelaar.tevreden.nl, mijn makelaar vroeg me daar feedback te geven.

Hoewel volgens mij al dit soort sites op dit moment hetzelfde manco (te weinig data) hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door timag op 13-08-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Workaholic schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:23:

Wij hebben een hypotheek welke bestaat uit twee producten van de rabo (banksparen + aflossingsvrij).

Ik overweeg om aan het einde van dit jaar 50.000 euro af te lossen (en zal dit dus in december en in januari moeten doen omdat ik maximaal 20% boete vrij mag aflossen).

2) het spaargeld nu geen doel heeft.. en de rente minder is dan 2% op deze spaarrekening (staat niet vast).

Wat vinden jullie van dit plan? Zijn er nadelen aan het aflossen van mijn hypotheek?

Een alternatief is de 50.000 euro vast zetten op een spaarrekening voor een periode van 5 tot 10 jaar en minimaal 6250,00 cashen (op basis van 2,5 procent). Voordeel hierbij is dat het mijn geld blijft en ik niet 50k investeer in een hypotheek voor mij en mijn partner ( je weet maar nooit!)

Het enige probleem hierbij is dat ik dan wel cash nodig ga hebben om de restschuld op te vangen als ik de woning verkoop (spaargeld staat dan immers vast?). Eventueel dus nog een lening nodig (welke we wel gezamenlijk versneld kunnen gaan afbetalen).
Ik weet niet hoe hoog je hypotheek is maar ik zou evt het aflossingsvrij gedeelte omzetten in bankspaar en die 50k gebruiken om maximaal te storten in je bankspaar polis. Hier heb je een hogere rente percentage op. En bij verkoop wordt dit gebruikt om je hypotheek af te lossen.. en je behoudt 100% HRA.

Dus resumee:
- 100% HRA behoud
- 100% aflossing op het eind.
- maximaal rendement op die 50k. (wel misschien in 2-3x inleggen)

Nadeel is dat je het geld pas weer terug ziet bij verkoop van het huis en misschien in de restschuld gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:27:
[...]

Ik weet niet hoe hoog je hypotheek is maar ik zou evt het aflossingsvrij gedeelte omzetten in bankspaar en die 50k gebruiken om maximaal te storten in je bankspaar polis. Hier heb je een hogere rente percentage op. En bij verkoop wordt dit gebruikt om je hypotheek af te lossen.. en je behoudt 100% HRA.

Dus resumee:
- 100% HRA behoud
- 100% aflossing op het eind.
- maximaal rendement op die 50k. (wel misschien in 2-3x inleggen)

Nadeel is dat je het geld pas weer terug ziet bij verkoop van het huis en misschien in de restschuld gaat zitten.
Als de woning nu te koop staat lijkt me nu de hypotheekvorm wijzigen niet zo nuttig. Het kost geld en energie en de winst die je er op zo'n korte termijn mee zou boeken is op z'n best marginaal. Daarnaast is 50K kennelijk meer dan 20% van de hoofdsom, dat betekent dat die 50K waarschijnlijk veel te veel inleg is om in een bankspaarconstructie te storten.

Ik zou aflossen (beste rendement) of het geld op een spaarrekening laten staan (niet vastzetten) en dat voor (jouw deel van) de restschuld gebruiken. Maar alles hangt af van hoe dat tussen jou en je partner zit en daar kan je alleen zelf wat zinnigs over zeggen. Het is kennelijk jouw geld. Als het huis van jou is zie ik geen issues. Als het huis van jullie samen is moet jij bedenken of je dit wel wilt doen en vervolgens moeten jullie samen goed kijken hoe je dat dan in onderlinge afspraken oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De woning staat nu inderdaad te koop en het is realistisch om te zeggen dat we deze binnen nu en een jaar wel kunnen verkopen. Als we de prijs nog verder verlagen (en de restschuld direct accepteren) dan kunnen we dit proces ook versnellen.

Spaarrekening lijkt mij ook de meest veilige keuze omdat het geld dan volledig in mijn beheer blijft. Ik moet dan wel belasting blijven betalen over dit bedrag.

Het zou dus misschien een optie zijn om de helft af te lossen en er voor te zorgen dat ik onder de 20k maximum blijf voor de belastingdienst? Het bedrag boven de 20k is dit jaar namelijk pas verkregen/gespaard.

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 13-08-2012 12:54 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je zou ook kunnen overwegen om een andere spaarrekening te openen waar je meer rente krijgt, zoals bij Moneyou. Op dit moment 2,65% tegenover de 2,1% van de Rabobank. Het enige verschil is dat overboeken naar je tegenrekening niet direct gebeurt (ervan uitgaande dat je betaalrekening bij de Rabo is), maar een dag duurt.

Maar dat staat verder los van je wel/niet aflossen keuze. :)

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-08-2012 12:56 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:23:
[...]
Heb je er één nodig? Ik zelf ben zo'n type wat dit een beetje geldklopperij vindt, maar het kan nuttig zijn als je zelf geen zin hebt om achter dingen aan te gaan of je ergens niet te veel in wilt verdiepen.
Zowel mijn vriendin als ik komen uit een andere plaats (A'dam resp. Dordrecht) dan de plaats waar we willen gaan wonen (Haarlem). Ik denk dat een aankoopmakelaar ten eerste beter thuis is in de plaats en ten tweede ons wat werk uit handen kan nemen betreffende contracten, zaken opzoeken of opvragen etc... We zullen het allebei druk genoeg hebben met andere zaken.
Schakel je brein niet uit, ofwel...vaar niet blind op puur en alleen het gene de verkoop- en aankoopmakelaar je te melden heeft.
Dat doen we zeker niet.

@timag
Over welke omgeving heb je het dan? Mijn verkoopmakelaar staat idd ook niet op die site maar voor de omgeving Haarlem staan er elk geval voldoende reviews om een start te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 13-08-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30

Kju

D-e-n schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:04:
[...]

Zowel mijn vriendin als ik komen uit een andere plaats (A'dam resp. Dordrecht) dan de plaats waar we willen gaan wonen (Haarlem). Ik denk dat een aankoopmakelaar ten eerste beter thuis is in de plaats en ten tweede ons wat werk uit handen kan nemen betreffende contracten, zaken opzoeken of opvragen etc... We zullen het allebei druk genoeg hebben met andere zaken.

[...]

Dat doen we zeker niet.
Zoek eerst een aankoopmakelaar die op buurtniveau zit op de locatie die je voor ogen hebt. Als je daarin niet uitkomt, zoek dan een aankoopmakelaar in je eigen woon- of werkomgeving, die kan je eventueel met behulp van een lokale taxateur ook prima helpen, in beide gevallen heb je voor- en nadelen, wel geldt altijd: De aankoopmakelaar moet je niet alleen zien als onderhandelaar maar ook als iemand die je in het gehele proces begeleid, adviseert en ontzorgt, dat is voor velen nog belangrijker dan de onderhandeling zelf. Ga op gesprek voor kennismaking, zorg er voor dat je duidelijke afspraken maakt, bij voorkeur met een schriftelijke offerte en doe alleen zaken als je een klik met die persoon hebt. Probeer om geen courtage af te spreken maar een vaste prijs of een uurtarief, het liefst een beloning die niet afhankelijk is van het wel of niet tot stand komen van een transactie zodat de makelaar altijd betaald krijgt, ongeacht of het door gaat, daarmee weet je zeker dat je "echte" onafhankelijkheid en objectiviteit inkoopt.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Workaholic:

Ik zou niet aflossen op je bestaande hypotheek.
Je hebt je huis te koop staan, dus je wilt waarschijnlijk naar een ander (duurder) huis ?
Als je nu zou aflossen heb je mogelijk te maken met minder hypotheekrenteaftrek bij je nieuwe hypotheek ivm de bijleenregeling !
Ik weet de details niet bij verkoop van de woning met verlies, maar ik zou het wel goed bekijken !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
D-e-n schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:04:
[...]

@timag
Over welke omgeving heb je het dan? Mijn verkoopmakelaar staat idd ook niet op die site maar voor de omgeving Haarlem staan er elk geval voldoende reviews om een start te maken.
Rotterdam. Er staan er wel een paar op, maar met zo weinig beoordelingen dat dat nooit een zuiver beeld kan geven. Een paar waar ik bij bezichtigingen slechte ervaringen heb staan er goed beoordeeld, een paar waar ik goede ervaringen mee heb zijn geen beoordeling van.
ZeRoC00L schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:28:
Als je nu zou aflossen heb je mogelijk te maken met minder hypotheekrenteaftrek bij je nieuwe hypotheek ivm de bijleenregeling !
Maar als je dat geld toch al in je nieuwe huis zou steken maakt het niets uit. Goed om je van bewust te zijn dat die regeling er is.

[ Voor 24% gewijzigd door timag op 13-08-2012 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Workaholic schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:53:
De woning staat nu inderdaad te koop en het is realistisch om te zeggen dat we deze binnen nu en een jaar wel kunnen verkopen. Als we de prijs nog verder verlagen (en de restschuld direct accepteren) dan kunnen we dit proces ook versnellen.

Spaarrekening lijkt mij ook de meest veilige keuze omdat het geld dan volledig in mijn beheer blijft. Ik moet dan wel belasting blijven betalen over dit bedrag.

Het zou dus misschien een optie zijn om de helft af te lossen en er voor te zorgen dat ik onder de 20k maximum blijf voor de belastingdienst? Het bedrag boven de 20k is dit jaar namelijk pas verkregen/gespaard.
Als je zorgt dat je onder de 20k/jaar blijft scheelt je dat belasting.
Als je aflost verlies je HRA 40% van de rente over het geld maar aan de andere kant krijg je nu effectief maar 0.7% over die 30k. je betaald immers 1.4% belasting.
Maar omdat je met 2en bent is het wat lastiger te zeggen, je zal wel wat op papier moeten gaan zetten hierover zodat bij een verkoop dat deel weer van jou is en niet de restschuld van jou en je vriendin wegwerkt ( je weet nooit of je uit elkaar gaat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Wellicht is deze vraag hier niet helemaal op z'n plek, maar een geheel nieuw topic er voor openenen gaat mij ook wat te ver.

Ik heb op dit moment een appartement in Amsterdam op het oog dat aan vrijwel al mijn eisen voldoet. Het enige waar ik op dit moment over twijfel is de parkeergelegenheid. Het appartementencomplex beschikt over een "automatische parkeergarage". Concreet betekent dit dat je je auto op een plateau zet, jij als bestuurder uitstapt, waarna de auto in de grond verdwijnt en door het systeem "geparkeerd" wordt.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk systeem? Ik ben dan met name benieuwd naar de ervaringen in de ochtendspits; is het zo dat je 's ochtends in een rij staat om je auto te kunnen "ophalen", of valt dat mee? Uiteraard heb ik dit ook aan de makelaar gevraagd, maar die gaf geen helder antwoord.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ten eerste lijkt me dat idd niet iets voor hier, ten tweede lijkt 't me toch geinig om dan 's in je auto te blijven zitten (waarna je je vriendin 'm natuurlijk op laat roepen :P*) en ten laatste: als je merkt dat je daar last van hebt en je kunt dat een keer absoluut niet hebben, dan zet je toch die keer je auto gewoon aan de straat?

*) Hoewel ik 't idee heb dat dergelijke zaken altijd van een uitgang voorzien moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2012 00:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ik zie best wel veel boven- of benedenwoningen (twee lagen) staan met een slapende VVE. Mag dat nog?

En moet je zo'n woning dan willen kopen? Ik heb wel eens gelezen dat je er moeilijker een hypotheek mee kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Workaholic schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:23:

Gaan jullie weer kopen of gaan jullie huren, dat kan namelijk nog wel verschil maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Precies, als je gaat kopen kun je dat geld beter gebruiken voor een eenmalige inleg in je nieuwe bandspaarhypotheek. Of je kunt binnen de bandbreedte extra aflossen. Hierdoor zakt de inleg in de toekomst. Zo blijf je profiteren van de HRA maar krijg je toch minder lasten.

Overigens zou ik met 50k zeker meer 2,5% kunnen krijgen op een spaarrekening. Dus daar kun je sowieso iets aan doen ;).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 21:22

AJM

D-e-n schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:15:
Ik zie best wel veel boven- of benedenwoningen (twee lagen) staan met een slapende VVE. Mag dat nog?

En moet je zo'n woning dan willen kopen? Ik heb wel eens gelezen dat je er moeilijker een hypotheek mee kunt krijgen.
Dit zie ik inderdaad ook veel in Utrecht, een slapende VVE of dat de servicekosten maar +- €20 p/m bedraagt, maar meestal wel met een collectieve opstalverzekering. Ik heb verder nog niet gehoord van een makelaar dat dit effect heeft op het verkrijgen van een hypotheek, maar ik zal het eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ik zie ze zelfs zonder collectieve opstalverzekering. Mijn vader heeft dan gelijk iets van "niet doen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
D-e-n schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:15:

Of het invloed heeft op de hypotheek weet ik niet, maar het levert je (op zijn minst) een praktisch probleem op. Een 'goede' VVE (lees: met continuïteit in het bestuur, met deugdelijke incasso van de maandelijkse bijdragen, en met een goede jaarlijkse begroting en meerjaren-onderhoudsplan) is in een appartement zeer nuttig omdat nu eenmaal het grootste deel van het onderhoud via de VVE loopt. Bij een ad hoc VVE kán dat goed gaan, als het aardige mensen zijn, maar het hoeft niet, en bovendien heb je altijd het risico dat een aanvankelijk goed ad hoc functionerende VVE weer uiteenvalt omdat iemand verhuist en er een onwillig iemand voor in de plaats komt.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ik heb nu een appartement met zo'n "goede" VVE. Daar is het ook noodzakelijk. Je hebt liften, trappenhuizen en gevels en kozijnen waar de bewoners niet eens bij kunnen.

In de huizen waar ik nu kijk gaat het om VVE's met maar twee partijen. Maar inderdaad: zodra je last van een lek hebt van de woning boven je en de bewoner doet er niks aan dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkeigh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
@D-e-n ik heb geen ervaring met een aankoop makelaar maar ik heb een hele goede ervaring met Nico van de Hoek van Borghouts Makelaardij (http://www.borghouts.nl)

Een prettige en energieke kerel die van aanpakken weet.

Hij verkocht ons huis binnen 3 weken in een moeilijke tijd, als we ons huidige huis ooit verkopen is hij de eerste die we bellen.

[ Voor 24% gewijzigd door monkeigh op 14-08-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
AJM schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:26:
[...]

Dit zie ik inderdaad ook veel in Utrecht, een slapende VVE of dat de servicekosten maar +- €20 p/m bedraagt, maar meestal wel met een collectieve opstalverzekering. Ik heb verder nog niet gehoord van een makelaar dat dit effect heeft op het verkrijgen van een hypotheek, maar ik zal het eens informeren.
Binnen mijn omgeving al een aantal keer gehoord van vrienden die naar een appartementje zochten dat slapende VvE's moeilijkheden opleveren met het verkrijgen van een hypotheek.. er wordt bijna altijd geinformeerd naar de reserver, of de VvE actief is en zodra beide er niet zijn moet er stevig overtuigd worden.

Maar goed, in principe zou de verkopende partij hier achteraan gegaan moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 21:22

AJM

BradKing schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:59:
[...]

Binnen mijn omgeving al een aantal keer gehoord van vrienden die naar een appartementje zochten dat slapende VvE's moeilijkheden opleveren met het verkrijgen van een hypotheek.. er wordt bijna altijd geinformeerd naar de reserver, of de VvE actief is en zodra beide er niet zijn moet er stevig overtuigd worden.

Maar goed, in principe zou de verkopende partij hier achteraan gegaan moeten zijn.
Ook als je in een pand maar te maken hebt met 2 partijen? (beneden woning + boven woning). Als het pand goed onderhouden is van buiten (evt. technische keuring) dan lijkt mij een slapende VVE geen probleem. Maar zodra ik zelf iets concreets gevonden heb dan ga het informeren bij de bank/hypotheker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrFl0ppY schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:00:
Precies, als je gaat kopen kun je dat geld beter gebruiken voor een eenmalige inleg in je nieuwe bandspaarhypotheek. Of je kunt binnen de bandbreedte extra aflossen. Hierdoor zakt de inleg in de toekomst. Zo blijf je profiteren van de HRA maar krijg je toch minder lasten.

Overigens zou ik met 50k zeker meer 2,5% kunnen krijgen op een spaarrekening. Dus daar kun je sowieso iets aan doen ;).
Probleem kan zijn, dat als een nieuw huis gekocht hebt, die 50k op wil nemen. Dus een korte looptijd of een rekening waar je de voorwaarde hebt om boetevrij kunt opnemen bij aanschaf van een huis. Vaak is dan een andere rekening niet echt lonend, ofwel?

(zit in hetzelfde schuitje btw, maar ik kreeg het advies mee om niet af te lossen ivm idd de bijleenregeling..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:28:
Workaholic:

Ik zou niet aflossen op je bestaande hypotheek.
Je hebt je huis te koop staan, dus je wilt waarschijnlijk naar een ander (duurder) huis ?
Ik weet de details niet bij verkoop van de woning met verlies, maar ik zou het wel goed bekijken !
Zie: Belastingdienst. Eigenwoningreserve neemt af bij een aflossing op de eigenwoningschuld. Dus nu aflossen zorgt niet voor lagere HRA bij nieuwe woning.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
AJM schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:10:
[...]

Ook als je in een pand maar te maken hebt met 2 partijen? (beneden woning + boven woning). Als het pand goed onderhouden is van buiten (evt. technische keuring) dan lijkt mij een slapende VVE geen probleem.
Ook dan kan het vervelend zijn. Immers, stel dat op enig moment de aardige benedenbuurman verhuist, en er komt iemand voor in de plaats die niets aan onderhoud doet. Op enig moment moet er weer geschilderd worden, gevels gereinigd etc., en de onderbuurman wil niet meebetalen omdat hij het nog niet nodig vindt. Dan sta je dus voor de keuze: a) je doet het zelf, maar dan trakteer je de onderbuurman op een extraatje, of b) je doet het alleen voor je eigen appartement, maar ook dan nog wordt de waarde van jouw appartement negatief beïnvloed door het feit dat het samen in een gebouw ligt met een slecht onderhouden appartement.

Dat is nu éénmaal het grote manco van appartementen: voor de beeld- en waardebepalende zaken, zoals muren, dak, fundering, buitenschilderwerk, etc., ben je gewoon afhankelijk van anderen. Ook als ze niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimpie schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:42:
[...]

Zie: Belastingdienst. Eigenwoningreserve neemt af bij een aflossing op de eigenwoningschuld. Dus nu aflossen zorgt niet voor lagere HRA bij nieuwe woning.
Huh,

Stel: Je koopt een nieuwe woning. De waarde hiervan is 300.000 euro. De overwaarde van je oude huis bedraagt 60.000 euro.

In dit geval is de hypotheekrente slechts aftrekbaar voor een lening van 300.000 euro min 60.000 euro is 240.000 euro. De rente over dit leenbedrag is bij de Belastingdienst aftrekbaar in Box 1 van de inkomstenbelasting.

Mocht je bijv 50 extra aflossen dan is de overwaarde geen 60k maar 110k. Dan is het leenbedrag maar 190K,wat aftrekbaar is in box1..

Mistermoney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
Ik heb een paar weken geleden een appartement gekocht, nu is het alleen afwachten op de starterslening maar dat schiet niet echt op. Er gingen eerst 10 werkdagen overheen voor ze er überhaupt naar gingen kijken, vervolgens gaven ze een advies (in mijn geval een positief advies van 30.000) aan de gemeente. Die moeten dan weer terug naar SVn, vervolgens weer wat heen en weer naar mij toe. Afijn dat duurt nog wel even.

Ik heb nog 2 weken om het financieel rond te krijgen dus heb de makelaar al geïnformeerd dat ik meer tijd nodig ga hebben. Er moet nog een taxatie gedaan worden , maar die doe ik pas als ik zekerheid heb op de starterslening (anders betaal ik zo taxatiekosten en heb ik niks behalve extra kosten).

Hieronder het bedrag wat ik voor het appartement betaal inc. berekeningen. Dit klopt toch (ongeveer) wel?
Ik doe alles zelf dus excuses als er foutjes inzitten :).

Koopsom: 173.500

Hypotheek: 140.000
Starterslening: 30.000

Totaal: 170.000

Benodigd eigen vermogen: 3.500
Notariskosten: 1.350
Taxatikosten: 350

Overdrachtsbelasting: 3.470
Borgtochtprovisie Hypotheek(NHG): 980 (is verhoogd per 1 Januari van 0,55% naar 0,70%)
Borgtochtprovisie Starterslening(NHG): 210
Hoofdsom Starterslening(1,5%): 450

Totaal eigen vermogen te betalen: 10.310

Totale verwervingskosten: 180.310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Appartement in amsterdam? Dan klopt 't volgens mij redelijk (en dan heb je een goede prijs voor een notaris gevonden), behalve dat je nog een 140 euro aan bankgarantie nodig hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Betreft een appartement in Nieuwegein :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Diversity schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:43:
Ik heb een paar weken geleden een appartement gekocht, nu is het alleen afwachten op de starterslening maar dat schiet niet echt op. Er gingen eerst 10 werkdagen overheen voor ze er überhaupt naar gingen kijken, vervolgens gaven ze een advies (in mijn geval een positief advies van 30.000) aan de gemeente. Die moeten dan weer terug naar SVn, vervolgens weer wat heen en weer naar mij toe. Afijn dat duurt nog wel even.

Ik heb nog 2 weken om het financieel rond te krijgen dus heb de makelaar al geïnformeerd dat ik meer tijd nodig ga hebben. Er moet nog een taxatie gedaan worden , maar die doe ik pas als ik zekerheid heb op de starterslening (anders betaal ik zo taxatiekosten en heb ik niks behalve extra kosten).
Heel herkenbaar die starterslening, ik had hier hetzelfde, eerst 10 dagen voordat ze het in behandeling nemen, daarna sturen ze een brief dat ze een stuk missen, dat opgestuurd en vervolgens duurt het weer 10 dagen voordat ze het in behandeling nemen. Daarna nog een keer dat ze van één stuk het origineel nodig habben omdat een kopie niet goed genoeg was, weer 10 dagen 8)7.
Maar als ze het advies van de gemeente hebben ontvangen gaat het vrij snel, na 3 werkdagen sturen ze een offerte (die vaak weer beoordeeld moet worden door de bank van je eerste hypotheek), als je die ondertekend hebt wordt het ook meteen naar de notaris verstuurd. Kortom: bureaucratie den top.
Ik had gelukkig wel tijd genoeg dus voor mij was het niet zo'n probleem dat het zolang duurde.

Let wel op dat er van die starterslening nog ongeveer 800 euro afgaat voor de provisie en NHG van de starterslening zelf. EDIT: Laat maar, ik zie dat je die al verrekend hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 14-08-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Diversity schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:15:
Betreft een appartement in Nieuwegein :).
Dan denk ik dat je de taxatiekosten wat laag hebt ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:24
CyBeR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:46:
[...]

Dan denk ik dat je de taxatiekosten wat laag hebt ingeschat.
350 euro lijkt mij wel mogelijk. Wij hebben €238 incl. btw betaald.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, ok. Ik had vernomen dat buiten amsterdam die tarieven wat hoger lagen (dwz, hier in Haarlem is dat ook idd zo) maar blijkbaar is dat ver buiten amsterdam niet zo zeer zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 16:19
Op de taxatie kun je nog wel wat besparen, aangezien dit toch alleen maar een formaliteit is voor de bank. De goedkoopste taxatie met NWWI validatie in Nieuwegein is €230,27 volgens http://www.taxatietarieve...laatsen&plaats=Nieuwegein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Oeh bedankt , dat ga ik gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:02
Ik heb maandag het taxatie rapport ontvangen en de levensverzekeringen zijn goedgekeurd ondertussen. De bank moet de papieren moeten voor de 24ste goedgekeurd hebben, dus hopelijk deze week of dan tóch volgende week een fles champagne opentrekken :*)

[ Voor 5% gewijzigd door sjorremans op 15-08-2012 09:26 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Whoohoo, we zijn er uit.
Ons eigen huis was vorige week al verkocht (vrijdag koopcontract tekenen) en de onderhandilingen zijn nu rond voor dit huis. We zijn geëindigd op 342.500. Aangezien ons startbod 340.000 was, hebben we dat niet slecht gedaan dacht ik zo ;)

Overdacht moet voor 30 september, aangezien zij een nieuwbouwappartement willen kopen, en geen 2% BTW verhoging willen. Wij zelf moeten 1 november ons huis uit, dus we hebben nog een maandje om dat lelijk marmeleum er uit te slopen enzo ;)

We hebben er zin in :D

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
The_Fes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:50:
Whoohoo, we zijn er uit.
Ons eigen huis was vorige week al verkocht (vrijdag koopcontract tekenen) en de onderhandilingen zijn nu rond voor dit huis. We zijn geëindigd op 342.500. Aangezien ons startbod 340.000 was, hebben we dat niet slecht gedaan dacht ik zo ;)

Overdacht moet voor 30 september, aangezien zij een nieuwbouwappartement willen kopen, en geen 2% BTW verhoging willen. Wij zelf moeten 1 november ons huis uit, dus we hebben nog een maandje om dat lelijk marmeleum er uit te slopen enzo ;)

We hebben er zin in :D
Gefeliciteerd ook inderdaad met de onderhandelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:35:
[...]

Huh,

Stel: Je koopt een nieuwe woning. De waarde hiervan is 300.000 euro. De overwaarde van je oude huis bedraagt 60.000 euro.

In dit geval is de hypotheekrente slechts aftrekbaar voor een lening van 300.000 euro min 60.000 euro is 240.000 euro. De rente over dit leenbedrag is bij de Belastingdienst aftrekbaar in Box 1 van de inkomstenbelasting.

Mocht je bijv 50 extra aflossen dan is de overwaarde geen 60k maar 110k. Dan is het leenbedrag maar 190K,wat aftrekbaar is in box1..

Mistermoney
Voorbeeld van de belastingdienst:

Voorbeeld

U hebt een eigenwoningreserve van € 35.000 en lost € 7.500 af op uw eigenwoningschuld. Daarna gaat u voor € 15.000 verbouwen. U berekent de nieuwe eigenwoningreserve als volgt:
Oude eigenwoningreserve € 35.000
Aflossing eigenwoningschuld € 7.500
Onderhoudskosten € 15.000
Af totaal € 22.500
------------
Nieuwe eigenwoningreserve € 12.500

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CyBeR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:50:
Appartement in amsterdam? Dan klopt 't volgens mij redelijk (en dan heb je een goede prijs voor een notaris gevonden), behalve dat je nog een 140 euro aan bankgarantie nodig hebt.
Je hebt helemaal geen bankgarantie nodig, dit kan je gewoon besparen door te zorgen dat je eigen geld wat je in je woning steekt op de rekening van de notaris staat. Je bankgarantie is er alleen maar dat de notaris weet dat jij dat geld hebt als het op zijn rekening staat weet hij dat ook.
Scheelt je weer 140euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Dat hangt niet af van of en hoeveel rente de notaris vergoedt op de waarborgsom? Het om stevige bedragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
timag schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:12:
[...]
Dat hangt niet af van of en hoeveel rente de notaris vergoedt op de waarborgsom? Het om stevige bedragen...
Notaris moet bij mijn weten de wettelijke rente vergoeden over het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Bankgarantie /storting is normaal 10%, in dit geval 17.000
Als je dat op een rekening zou hebben staan, en dit overmaakt naar de notaris als waarborgs dan loop je 35 euro per maand rente mis (op basis van 2,5% rente).
Geen idee of de notaris een vergoeding moet betalen, maar als het maar over een paar maanden gaat, is dat al een stuk minder dan de 140 euro die hierboven genoemd wordt.

edit:
Die 140 euro klopt trouwens niet, want het gaat over een koopprijs van +/- 170k, dus de bankgarantie zal eerder 170 euro kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door ZeRoC00L op 15-08-2012 15:32 ]

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Shadowhawk00 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:07:
[...]

Je hebt helemaal geen bankgarantie nodig, dit kan je gewoon besparen door te zorgen dat je eigen geld wat je in je woning steekt op de rekening van de notaris staat. Je bankgarantie is er alleen maar dat de notaris weet dat jij dat geld hebt als het op zijn rekening staat weet hij dat ook.
Scheelt je weer 140euro.
Dat weet ik, maar de garantie (of eigen storting) bedraagt over 't algemeen 10% van de koopsom en als 'ie maar 3,5k aan eigen geld kan inbrengen komt 'ie daar dus niet aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 19:49

Don Quijote

El Magnifico

Zaterdagochten heb ik maar eens een afspraak gemaakt bij de hypotheker voor een orienterend gesprek. Nu willen ze graag dat ik een hoop documenten meeneem (recente salarisstrook etc.) en van de meeste snap ik wel waarom ze ze nodig hebben. Echter zijn er ook documenten waarvan ik zo snel niet zie wat ze met een hypotheek-aanvraag te maken hebben, zoals "Polissen van lopende verzekeringen: opstal, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis en auto;" of "Meest recente uniform pensioen overzicht (ook van vorige werkgevers)".
Iemand enig idee waar ze dat voor nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Hypotheekverstrekkers vinden die nodig.
Pensioen kan je achterwege laten als je over 30 jaar nog geen 65 bent.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35

TMV

Ravnoss schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:46:
Zaterdagochten heb ik maar eens een afspraak gemaakt bij de hypotheker voor een orienterend gesprek. Nu willen ze graag dat ik een hoop documenten meeneem (recente salarisstrook etc.) en van de meeste snap ik wel waarom ze ze nodig hebben. Echter zijn er ook documenten waarvan ik zo snel niet zie wat ze met een hypotheek-aanvraag te maken hebben, zoals "Polissen van lopende verzekeringen: opstal, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis en auto;" of "Meest recente uniform pensioen overzicht (ook van vorige werkgevers)".
Deze dingen zijn vooral voor hun om te kijken hoe jij eventuele arbeidsongeschikheid e.d. afgedekt hebt en wat je pensioensituatie later zal zijn. Ze zijn voor zover ik weet verplicht je deze dingen ook voor te rekenen en je voor te lichten hierover.

(hebben recentelijk via de Hypotheker ook onze hypotheek geregeld)

[ Voor 3% gewijzigd door TMV op 15-08-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Gewoon om een goed integraal beeld te krijgen van je positie, vooral ook als het gaat om arbeidsongeschiktheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad. Ze maken een rapport voor je waar in staat wat er gebeurt als jij geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt of je baan kwijtraakt, of je partner, etc. Of als je met pensoen gaat, enzovoort, of je dan je huis nog kunt betalen of moet het moet gaan verkopen. Ik heb geen partner dus niet van toepassing maar ik neem aan dat als dat wel zo is er ook in zou staan wat er gebeurt met je partner als je het loodje legt.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 15-08-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Bedankt voor de reacties, verhelderend. Wat ik dan weer apart vind is dat er geen informatie wordt gevraagd mbt je huidige vermogen. Terwijl dat in mijn ogen ook erg relevant is bij het kiezen van de juiste hypotheek en de hoogte daarvan (Door een erfenis heb ik strict genomen geen hypotheek nodig bij het beoogde huis, maar op dit moment neig ik naar 50% eigen geld en 50% hypotheek zodat ik niet al mijn geld "vast heb in stenen" maar er ook nu al leuk van kan leven) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
CyBeR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:30:
[...]

Dat weet ik, maar de garantie (of eigen storting) bedraagt over 't algemeen 10% van de koopsom en als 'ie maar 3,5k aan eigen geld kan inbrengen komt 'ie daar dus niet aan…
Ik kan meer geld inbrengen hoor, maar die 3,5k is gebaseerd om aan de koopsom te komen van 173.500.

Ik kan zelfs de waarborgsom overmaken.

Maar als het goed is wordt die bankgarantie gewoon door me werkgever vergoed , dus waarom moeilijk doen? :P
Loop anders ook nog eens de rente mis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35

TMV

Dat hele gebeuren met bankgaranties heb ik eigenlijk geen last mee gehad. Normaliter had de hypotheker dat voor mij geregeld (kost idd 1% van het garantiebedrag) maar bij ons stonden de ontbindende voorwaarden en de uiterste datum voor de bankgarantie ná de streefdatum voor overdracht.
Het advies dat wij kregen was om de bankgarantie voorlopig te laten voor wat hij was en als de notaris er om ging vragen deze even te regelen (belletje naar de hypotheker) en anders heb je dus mooi weer een paar honderd pleuro bespaard. En inderdaad, geen haan heeft er naar gekraaid en het scheelde weer 200 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Diversity schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:12:
[...]

Ik kan meer geld inbrengen hoor, maar die 3,5k is gebaseerd om aan de koopsom te komen van 173.500.

Ik kan zelfs de waarborgsom overmaken.
Ah, ok.
Maar als het goed is wordt die bankgarantie gewoon door me werkgever vergoed , dus waarom moeilijk doen? :P
Loop anders ook nog eens de rente mis :).
Nah, die krijg je terug van de notaris (dwz, de door de notaris ontvangen rente wordt verrekend).

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:02
Ravnoss schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:46:
voor een orieterend gesprek heb je dit nog niet eens nodig. deze papieren heb je pas echt nodig als je een huis hebt gekocht en je een offerte gaat aanvragen/ondertekenen.

dat was in ieder geval bij ons het geval. we hadden naar het 1e gesprek wel onze salarisstroken meegenomen zodat we konden kijken hoeveel we konden lenen.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Shadowhawk00
Ravnoss schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:51:
Bedankt voor de reacties, verhelderend. Wat ik dan weer apart vind is dat er geen informatie wordt gevraagd mbt je huidige vermogen. Terwijl dat in mijn ogen ook erg relevant is bij het kiezen van de juiste hypotheek en de hoogte daarvan (Door een erfenis heb ik strict genomen geen hypotheek nodig bij het beoogde huis, maar op dit moment neig ik naar 50% eigen geld en 50% hypotheek zodat ik niet al mijn geld "vast heb in stenen" maar er ook nu al leuk van kan leven) .
Als je naar een bank gaat en je wilt een bedrag aan hypotheek die maar 50% is van de waarde van het huis neem ik aan dat je toch wel wat kan onderhandelen qua rente, er is immers geen enkel risico voor de bank.
Je gaat nogal op grote voet leven als je 100k daarvoor nodig hebt maar goed ieder zijn ding natuurlijk.

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:43:
[...]

Als je naar een bank gaat en je wilt een bedrag aan hypotheek die maar 50% is van de waarde van het huis neem ik aan dat je toch wel wat kan onderhandelen qua rente, er is immers geen enkel risico voor de bank.
Je gaat nogal op grote voet leven als je 100k daarvoor nodig hebt maar goed ieder zijn ding natuurlijk.
Ik ben bang dat de rente niet lager zal zijn dan bij NHG, aangezien de bank daar ook geen/heel weinig risico loopt. Dus ik gok dat er niet heel veel ruimte is.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ravnoss schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:18:
[...]

Ik ben bang dat de rente niet lager zal zijn dan bij NHG, aangezien de bank daar ook geen/heel weinig risico loopt. Dus ik gok dat er niet heel veel ruimte is.
Sterker nog, vaak werken de banken met staffels (op basis van executiewaarde). Meestal is het rentetarief bij de laagste executiewaarde nog net iets hoger dan de NHG rente.
http://www.renteonline.nl/

Volg je bankbiljetten

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ZeRoC00L schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:36:
[...]

Sterker nog, vaak werken de banken met staffels (op basis van percentage van de executiewaarde). Meestal is het rentetarief bij de laagste executiewaarde nog net iets hoger dan de NHG rente.
http://www.renteonline.nl/
Naar mate je minder van de executiewaarde financiert kun je een gunstiger rentetarief krijgen.

Maar inderdaad: de NHG-rente is nagenoeg altijd nóg lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 10:04
Mijn vriendin en ik zijn vanmiddag bij een woning voor een 2e bezichtiging geweest. Schoonouders mee voor een kritische blik.

Nou overwegen we een bod uit te brengen echterr hebben wij geen idee wat een beetje een goed openingsbod is.

De vraagprijs is momenteel € 142.500,-. Het huis staat zo'n 6+ maanden te koop en is de oorspronkelijke vraagprijs was € 149.000,-. Het betreft een jaren 80 tussen-woning in Hoogezand.

Bij de 2e bezichtiging hebben we goed naar eventuele gebreken gekeken, we zijn er achter gekomen dat sowieso beneden aan de voorkant een nieuw (kunststof)kozijn in zou moeten. Vorige bezichtiging viel me al op dat het al eens opnieuw geschilderd had moeten worden, maar het hout druk je langs de hele breedte van het raam gewoon in (verrot). En als we dan toch bezig zijn, de kozijnen aan de achterkant ook meteen vervangen met kunststof variant.

Ik kom nooit in dit topic, dus als mensen bepaalde gegevens willen zien, dan post ik dit (op verzoek) graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Wij hebben gisteren de sleutel van ons nieuwe stulpje gehad :) Leuk, want we hebben nog geen cent betaald (volgt pas de eerste van volgende maand).

Nu het plezier van het inzichtelijk krijgen van de verbouwing (badkamer).

@agoNITE
Men ziet graag Funda linkjes ;) Persoonlijk ben ik niet zo happig op het posten van mijn (nieuwe) adres.
Maar kunststof kozijnen kunnen aardig in de kosten lopen als je met aparte afmetingen zit.
Ikzelf heb wat zitten kijken nar kozijnen met geïntegreerde rolluiken (ivm geluids/warmte isolatie en inbraakwering) maar die zijn helemaal duur.

[ Voor 44% gewijzigd door frickY op 17-08-2012 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
frickY schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:53:
@agoNITE
Men ziet graag Funda linkjes ;) Persoonlijk ben ik niet zo happig op het posten van mijn (nieuwe) adres.
Maar kunststof kozijnen kunnen aardig in de kosten lopen als je met aparte afmetingen zit.
Ikzelf heb wat zitten kijken nar kozijnen met geïntegreerde rolluiken (ivm geluids/warmte isolatie en inbraakwering) maar die zijn helemaal duur.
Daarom heb ik ook niet meteen iets gepost. Kozijnen hebben we al naar geïnformeerd. Schoonouders hebben net alles laten vervangen met kunststof, bedrijf was nog bezig dus kon mooi even vragen. Betreft ook alleen de beneden verdieping. Boven is alles kunststof.

Met rolluiken hoeft van mij niet, enige afwijkende wat we eventueel wel meteen willen zijn openslaande deuren de achtertuin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

Zo vreselijk veel jaren 80 70 tussenwoningen van die prijs zijn er niet in Hoogezand... ;)

Het is gewoon makkelijker praten, meeleven, meedenken en beoordelen als je weet over welk huis je het hebt. Je kan de info later altijd weer weghalen als je het huis echt gekocht hebt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Fiber schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:29:
Zo vreselijk veel jaren 80 70 tussenwoningen van die prijs zijn er niet in Hoogezand... ;)

Het is gewoon makkelijker praten, meeleven, meedenken en beoordelen als je weet over welk huis je het hebt. Je kan de info later altijd weer weghalen als je het huis echt gekocht hebt.
Toch nog 32 in Hoogezand zelf. Maar goed, heb de vraagprijs al gegeven, moeilijk zoeken is het niet :P
Het gaat om deze woning:
Huis te koop: Vesta 19 9602 NS Hoogezand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

agoNITE schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 06:31:
[...]

Toch nog 32 in Hoogezand zelf. Maar goed, heb de vraagprijs al gegeven, moeilijk zoeken is het niet :P
Het gaat om deze woning:
Huis te koop: Vesta 19 9602 NS Hoogezand
Het is zaterdagmiddag, het is warm, heb geen zin om te werken en er zal waarschijnlijk nu toch niemand op kantoor binnen lopen dus dan maar ff voor je gekeken.

Vesta 19 is volgens de gemeente maar 113 m2 groot, makelaar geeft 135 m2 woon- en 203 m2 perceeloppervlakte op. Het kan zijn dat het verschil in woonoppervlakte kan worden verklaard door een aanbouw of dakkapel waar de gemeente niets van afweet, uit de omschrijving kan ik dat niet halen. Zowel gemeente als makelaar horen conform NEN2580 te meten, er mag daar niet veel (lees: geen) verschil in zitten. Ik vermoed dat de makelaar niet of niet goed heeft gemeten. Het is dus aan te raden om in ieder geval (bij voorkeur voordat je gaat bieden) een waardebepaling/taxatie te laten uitvoeren waarbij je controleert of de taxateur zelf wel meet. Je zou immers niet voor m2's willen betalen die niet bestaan, dan betaal je te veel.

De in- en uitwendige staat van het gebouw kan ik vanaf de foto's niet inschatten. Het is aan te raden om eerst een inschatting te maken van de noodzakelijke werkzaamheden. Dit kan door eerst een aannemer te sturen voor een offerte voor de werkzaamheden die je voor ogen hebt (kozijnen) of je stuurt gelijk een bouwkundige voor een keuring. In beide gevallen krijg je een indicatie van de kosten, een aannemer zal een prijs maken van wat je opgeeft (wel prijzen die in de praktijk gebruikelijk zijn), de bouwkundige zal je een specificatie geven van alle gebreken en kosten (hou wel rekening dat de bouwkundige uitgaat van normbedragen bij prijscalculaties die in de praktijk veel lager zullen zijn).

Als ik dan op buurtniveau ga kijken wat er recentelijk verkocht is en dan vergelijk op niveau en kwaliteit van afwerking, installaties en inrichting:

Venus 36:
- makelaar 110 m2 woonoppervlakte, gemeente 115 m2 woonoppervlakte ---> woonoppervlakte vergelijkbaar
- Perceel Vesta 19 is 55 m2 groter
- Afwerkingsniveau, installaties, inrichtingen zien er hoger uit dan op nr. 19. Voor het gemak zou ik ervan uitgaan dat deze ca. 10.000 tot 15.000 meer waarde vertegenwoordigen dan nr. 19.
- Het verschil in afwerking en perceeloppervlakte (ben niet bekend met de m2 prijzen van grond in hoogezand, ik schat maar wat in, o.b.v. vraagprijzen grond in Hoogezand zal je op 150-200 euro per m2 zitten) zal je waarschijnlijk tegen elkaar af kunnen strepen
- Je zou o.b.v. het bovenstaande dus kunnen zeggen dat ze qua marktwaarde vergelijkbaar zijn.
- Verkocht bij een laatste vraagprijs van € 139.500

Venus 18:
- makelaar 110, gemeente 115 woonoppervlakte ----> vergelijkbaar, vermoedelijk correct
- perceel Vesta 19 is 50 m2 groter, - Venus 18 zou ca. 7500 tot 10.000 meer waard zijn als het perceel 50 m2 groter was geweest.
- Toestand (o.b.v. foto's) vergelijkbaar met Vesta 19
- Verkocht bij een laatste vraagprijs van € 109.000, als de grond net zo vgroot als Vesta 19 was zou de laatste vraagprijs ca. € 125.000 zijn, verkoopperiode 7,5 maanden bij voornoemde vraagprijs.

Venus 27:
- makelaar 125, gemeente 115 woonoppervlakte ---> ga maar uit van 115
- perceel vesta 19 is 63 m2 groter
- Afwerking, installaties en inrichtingen o.b.v. foto's ca. 10000 meer dan vesta 19
- Verkocht binnen 6 weken (vraagprijs was scherp?)
- Laatste vraagprijs € 132.500
- Ik vermoed dat deze ook ongeveer evenveel waard is als vesta 19

Dan concludeer ik als volgt:
Vesta 19 is initieel in de markt gezet met een vraagprijs van € 149.000 (vermoedelijk vanwege het grotere perceel), is op enig moment verlaagd naar € 142.500, staat al meer dan zes maanden te koop. O.b.v. bovenstaand vergelijkingsmateriaal (nogmaals, ik ken de buurt en omgeving niet, maar kan over het algemeen aannemen dat marktwaarden op buurtniveau elkaar niet veel ontlopen) had de vraagprijs ook € 132.500 kunnen zijn. Venus 18 moet een goede indicatie geven, die stond ook langer dan zes maanden te koop, de wanhoop van de verkopers zal vergelijkbaar zijn.

Advies:
- Neem een aankoopmakelaar, die zal meestal voor of bij de eerste bieding al van de verkoopmakelaar horen wat ze ongeveer willen en een beetje een goede aankoopmakelaar zal daaronder willen komen.
- Als je geen aankoopmakelaar wil betalen, laat dan minimaal een waardeverklaring maken door een taxateur (die de woning wel op dient te meten)
- Als je het echt zelf wil doen: Rechercheer de transactieprijzen van de bovenstaande drie woonhuizen. Bepaal dan op basis van het bovenstaande (inclusief het gelijktrekken van de percelen) de laagste, hoogste en gemiddelde transactieprijs op basis van 115 m2 woonoppervlakte en 203 m2 perceeloppervlakte. Trek van iedere waarde de kosten van de kozijnen af. Bied dan 10% onder de laagste, streef naar de laagste, betaal niet meer dan het gemiddelde. Uiteindelijk hangt alles af van degene die zijn emoties het meest onder controle heeft, de verkoper staat daarmee al één punt voor, die heeft immers een verkoopmakelaar die daar geen last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Ik zal vanmiddag/vanavond wat uitgebreider lezen/reageren.
Allereerst, waar kun je nagaan wat de geregistreerd oppervlakte van de woning is bij de gemeente?
Dakkapel zit er niet op, wel een kleine uitbouw. Maar die schat ik op zo'n 2*1,5 = 3m2

Vwb betreft de hypotheek zitten we straks via mijn werkgever (Aegon). In de spelregels voor de hypotheek staat dat zij de taxatie gaan doen. Gekke in mijn ogen is echter wel dat dit plaats gaat vinden nadat het voorlopig koopcontract getekend is. Hier wil ik maandag nog achter aan bellen om te horen of ik alles goed intepreteer.

De locatie van de woning trekt ons wel heel erg, aan de achterkant een vaart met daar langs een rustig wandel/fietspad. Links van ons staat nog 1 rij met huizen met een weg er naast. Naast deze weg zit eigenlijk alleen maar groen (stukje bebossing, en een erg groot grasveld).

De overige woningen in de betreffende wijk liggen niet zo mooi, erg krappe straatjes en huizen rondom. Voordeel voor ons is ook dat de Vesta 19 aan een doodlopend stukje ligt, geen doorgaand verkeer.

De kosten van kunststof kozijnen beneden zijn geraamd (:P) op € 6.250,-. Hier zou eventueel nog een openslaande deur/schuifpui achter bij komen. Bij de bovengenoemde prijs zit een nieuwe voordeur inbegrepen.

Verdere staat van de woning is niet slecht, maar ook niet geweldig. De bewoners hebben het in 2008 voor € 145.000,- gekocht. Kort daar na (feb 2009) zijn boven alle kozijnen vervangen voor kunststof exemplaren en is in 2010 de keuken vervangen.

De eigenaren liggen momenteel in scheiding, dat zal ook de reden zijn dat bijvoorbeeld het toilet beneden nog origineel uit de jaren 70 is. De badkamer boven is eigenlijk ook niets bijzonders. Slecht geventileerd, waardoor schimmel over bijna het gehele plafond. Daarnaast is het een erg gedateerde (maar wel functionele) badkamer.

Kortom, de huidige eigenaren hadden plannen met de woning, maar door relationele problemen is dit (logisch) stil komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

agoNITE schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 06:31:
[...]
Het gaat om deze woning...]
Ik had het al gezien...

Wat mij als eerste opviel is de karige, incomplete informatie in de advertentie. Geen plattegronden, geen binnenmaten van de kamers, geen foto's van de slaapkamers en de zolder, etc. Ik zou het huis zeker eens nameten, en ik zou ook zeker nog bij een paar andere huizen gaan kijken die in die buurt te koop staan met vraagprijzen van rond de 120/130k.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Fiber schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:34:
[...]

Ik had het al gezien...

Wat mij als eerste opviel is de karige, incomplete informatie in de advertentie. Geen plattegronden, geen binnenmaten van de kamers, geen foto's van de slaapkamers en de zolder, etc. Ik zou het huis zeker eens nameten, en ik zou ook zeker nog bij een paar andere huizen gaan kijken die in die buurt te koop staan met vraagprijzen van rond de 120/130k.
De verkopende makelaar plaatst nooit foto's van slaapkamers/zolder.
Nameten is zeker een goede. Plattegrond hebben we wel in de brochure zitten, verder ook daar in niks extra's.

We hebben een maand of 3 geleden een hoekwoning uit dezelfde periode bekeken. Vraagprijs daarvan is € 162.500,-. Zelfde makelaar, staat daarvan was erg slecht. Buurt ook een stuk minder!

Ga nu bij t zwembad liggen, zal vandaag of morgen nog er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
agoNITE schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:38:
Allereerst, waar kun je nagaan wat de geregistreerd oppervlakte van de woning is bij de gemeente?
http://www.kadaster.nl/window.html?inhoud=/BAG/
Kies objecttype verblijfsobject en zoek rechtsonder via woonplaats, straatnaam en huisnummer en dan op zoeken. Dan klik je onder het kopje "adresseerbaar object" op details en dan zie je welke gebruiksoppervlakte de gemeente heeft geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
agoNITE schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:43:
[...]

De verkopende makelaar plaatst nooit foto's van slaapkamers/zolder.
Nameten is zeker een goede. Plattegrond hebben we wel in de brochure zitten, verder ook daar in niks extra's.

We hebben een maand of 3 geleden een hoekwoning uit dezelfde periode bekeken. Vraagprijs daarvan is € 162.500,-. Zelfde makelaar, staat daarvan was erg slecht. Buurt ook een stuk minder!

Ga nu bij t zwembad liggen, zal vandaag of morgen nog er mee bezig.
99% plaatst gewoon foto's van slaapkamers. Het is ook nogal een essentieel onderdeel van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Blueone schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:40:
[...]

99% plaatst gewoon foto's van slaapkamers. Het is ook nogal een essentieel onderdeel van een huis.
Mja klopt, dit is ook de enige makelaar in de omgeving die dit niet doet.

Oh nog iets, mijn schoonouders waren mee de 2e keer. Schoonvader begon na het bezichtigen wat over de vraagprijs te vragen, waarom zo hoog etc. verkoop makelaar klapte helemaal dicht en liep nogal rood aan :P Volgens hem was een openingsbod van € 130.000,- vrij scherp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:53
The_Fes schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:03:
Hoera, wij hebben zojuist ons huis verkocht :) Wel voor minder dan we er voor wilden hebben, maar in de huidige markt moet je denk ik al blij zijn met een koper :)

We zijn er ook bijna uit met de verkopers van dit huis. We zijn elkaar op 2.500 EUR genaderd, dus ik verwacht dat we daar ook wel uit gaan komen :)
Hoe is het met de aankoop van t huis? Ik heb dit huis namelijk ook bezichtigd.
Ik en mijn vriendin vonden de benedenverdieping niet handig ingedeeld.

We zitten zelf ook in Berkel-Enschot te kijken met een budget tussen de 350k-450k.

Edit: zie dat je het gekocht hebt. Gefeliciteerd!

[ Voor 3% gewijzigd door whipcheck op 19-08-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Mr_Size schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:48:
[...]

http://www.kadaster.nl/window.html?inhoud=/BAG/
Kies objecttype verblijfsobject en zoek rechtsonder via woonplaats, straatnaam en huisnummer en dan op zoeken. Dan klik je onder het kopje "adresseerbaar object" op details en dan zie je welke gebruiksoppervlakte de gemeente heeft geregistreerd.
Heb de huizen ernaast nog even bekeken
Vesta 19 - 113m2 (Waarschijnlijk 2m2 groter door aanbouw bergruimte).
Vesta 20 - 125m2 (Dit huis heeft bendenen een redelijke uitbouw aan de achterkant. Geloof wel dat dit 142 groter is dan standaard). Deze woning heeft ook voor en achter een dakkapel.
Vesta 21 - 111m2 (Lijkt mij standaard).
Vesta 22 - 115m2 (Geen idee wat hier aan verbouwd is).
Vesta 23 - 111m2 (Lijkt mij standaard).
Vesta 24 - 111m2 (Lijkt mij standaard).

Nou had gebruiker Kju het in het vorige bericht over dat eventueel een dakkapel er voor kan zorgen dat het woonoppervlak groter is. Houdt dit in dat zonder een dakkapel, een zolder niet meegenomen wordt in het woonoppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Hoogte moet groter zijn dan 1.2m oid om mee te tellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Nee, een ruimte met schuine wanden wordt tot stahoogte (hoe hoog dat precies is weet ik niet) meegerekend.
Een dakkapel zorgt er meerstal voor dat er een groter oppervlak is wat als zodanig kwalificeerd.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

1.50m toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Rukapul schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:31:
Hoogte moet groter zijn dan 1.2m oid om mee te tellen :)
Ah, dan is het bij nummer 20 voornamelijk door de uitbouw aan de achterkant. Hoe dan ook, wel vreemd dat de makelaar 135m2 aangeeft, terwijl het 115m2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zou kunnen. Het preciese getal is wel te googlen (zie ook de nen norm).
agoNITE schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 17:20:
[...]

Ah, dan is het bij nummer 20 voornamelijk door de uitbouw aan de achterkant. Hoe dan ook, wel vreemd dat de makelaar 135m2 aangeeft, terwijl het 115m2 is.
En jij gelooft makelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Rukapul schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 17:26:
[...]

Zou kunnen. Het preciese getal is wel te googlen (zie ook de nen norm).

[...]

En jij gelooft makelaars?
Oh, nee hoor. Maar we huren nu, geen ervaring met kopen. Verbaas me er alleen over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:01
klopt, meestal zie je dit duidelijk op bijgevoegde plattegronden (grens 1.50 hoogte, daaronder is er geen vloeroppervlak meegeteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

agoNITE schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:25:
[...]
Nou had gebruiker Kju het in het vorige bericht over dat eventueel een dakkapel er voor kan zorgen dat het woonoppervlak groter is. Houdt dit in dat zonder een dakkapel, een zolder niet meegenomen wordt in het woonoppervlak?
Bij het meten o.b.v. NEN2580 wordt alles op een hoogte van 1.50m gemeten. In het geval dat er een schuin dak is zal de gebruiksoppervlakte dus (op 1.50 gemeten) beduidend minder zijn dan de vloeroppervlakte.
Ik vermoed dat de makelaar gewoon overdreven heeft met de oppervlakten, hij is niet de enige makelaar die dat doet. Eventueel kan je de m2's van zijn overige aanbod vergelijken met de BAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Een 5-10% afwijking kun je best makkelijk verklaren aan fouten (meetfout, afleesfout, etc) in meten zelf, zoals een bewust 'foutje' bij de hoogte samen met een 'foutje' in de lengte/breedte (welke al groter was door het foutje van de hoogte bepaling). Erg makkelijk om zo waarde aan een woning toe te voegen, of potentiele kopers over te halen 'ja hij is wel 5.000 duurder, maar op funda staat dat ie ook 10m2 groter is dus gaan we maar voor die'.

Makkelijkste is gewoon niks te vertrouwen en zelf te gaan meten. Het blijven verkopers en Funda blijft een marketing speeltje. Bovendien verwarren makelaars soms ook hoe Funda werkt (zoals woonoppervlak vs perceeloppervlak).

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 20-08-2012 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Toch even een update van mijn kant, zojuist een gesprek met mijn vriendin gehad over het betreffende huis. Besloten er niet mee verder te gaan.

Reden: We twijfelen zelf enorm of we de woonkamer niet te klein vinden. Deze hebben we nu al 2x bekeken, en we blijven deze twijfel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
agoNITE schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:36:
Toch even een update van mijn kant, zojuist een gesprek met mijn vriendin gehad over het betreffende huis. Besloten er niet mee verder te gaan.

Reden: We twijfelen zelf enorm of we de woonkamer niet te klein vinden. Deze hebben we nu al 2x bekeken, en we blijven deze twijfel houden.
En verder geen uitbouw mogelijkheden of aanpassingen mogelijk in de woning zelf wat binnen het budget blijft ?.
Als de rest van het huis zo bevalt en alleen de Woonkamer niet misschien kan je er dan nog een idee op loslaten.
Je zit gelukkig niet altijd vast aan bepaalde ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:53
Vanmiddag een bod gedaan op http://www.funda.nl/koop/...48408872-carrouselweg-60/

We zijn allebei erg enthousiast en ik denk dat de vraagprijs al vrij scherp staat vergeleken het huis waar we eerst enthousiast over waren: http://www.funda.nl/koop/...47367102-het-karnhuis-73/

Carrouselweg voordelen: tuin op het westen, garage, complete badkamer, meer onze smaak (minder klussen).

Het Karnhuis voordelen: Dichter bij station (we werken allebei in Utrecht, 4 fiets minuten dichterbij), betere indeling zolder.

Dus nu is het afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Mektheb schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:39:
[...]

En verder geen uitbouw mogelijkheden of aanpassingen mogelijk in de woning zelf wat binnen het budget blijft ?.
Als de rest van het huis zo bevalt en alleen de Woonkamer niet misschien kan je er dan nog een idee op loslaten.
Je zit gelukkig niet altijd vast aan bepaalde ruimtes.
Dat klopt, de woonkamer zit nu aan de voorkant, zou evt. wel naar de achterkant verplaatst kunnen worden. Maar dan zit je weer met een kleine keuken. Verder ga je aan de voorkant toch ook al niet uitbouwen...is ook nauwelijks ruimte voor.

Ze zeggen altijd dat de huizen uit de jaren 70 veel ruimte hebben, nou wonen mijn ouders ook in een dergelijke woning. Die is toch echt wel een stuk groter dan de meeste jaren 70 woningen in Hoogezand.

[ Voor 5% gewijzigd door agoNITE op 20-08-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb een vraagje die ik hier denk ik wel kwijt kan. Is het eigenlijk mogelijk om de hypotheekakte eerder te laten passeren bij de notaris dan de transportakte (bijvoorbeeld 2 weken) in het geval van een nieuwbouwwoning of dient dit echt op hetzelfde moment te gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Je moet eerst eigenaar zijn voordat je een bank een recht van hypotheek kan geven.
Bij nieuwbouw gebeurt het wel eens andersom, levering bij de projectnotaris (omdat die meestal voor de hypo vol tarief rekent) en hypotheek daarna bij een andere notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
agoNITE schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:25:
[...]

Dat klopt, de woonkamer zit nu aan de voorkant, zou evt. wel naar de achterkant verplaatst kunnen worden. Maar dan zit je weer met een kleine keuken. Verder ga je aan de voorkant toch ook al niet uitbouwen...is ook nauwelijks ruimte voor.

Ze zeggen altijd dat de huizen uit de jaren 70 veel ruimte hebben, nou wonen mijn ouders ook in een dergelijke woning. Die is toch echt wel een stuk groter dan de meeste jaren 70 woningen in Hoogezand.
Ja als het na al die mogelijkheden nog niet bevalt dan is het natuurlijk zonde om te doen !.

Succes met zoeken :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Sjongejonge, wat wij nu weer hebben...

Het gaat om dit huis

Door de makelaar van de verkopende partij is altijd gezegd dat zij voor 30 september de overdracht wilden hebben, vanwege de btw verhoging op het nieuwbouwappartement wat zij gaan kopen. Nu waren we vrijdag nog een keer daar naar het huis gegaan, en hebben we de verkopende partij gesproken. Zij gaven aan helemaal nooit een overdracht voor 30 september gewild te hebben, zij moeten nog een nieuwe keuken bestellen (8 weken levertijd) en willen dat eigenlijk pas na afloop van het financieringsvoorbehoud doen. Ze gaan ook nog op vakantie in september. Zij gingen zelf uit van begin december.

Echter hebben wij de deal gemaakt in veronderstelling dat we dus op 28 september (30 september is een zondag) de sleutel zouden krijgen. Voor ons eigen huis is het koopcontract al getekend met overdracht op 1 november. Dat betekent nu dus dat we minstens een maand zonder huis zitten (al kunnen we wel bij mijn schoonouders terecht), we twee keer moeten verhuizen, spullen tijdelijk ergens moeten opslaan etc. etc. Verder verloopt de hypotheekofferte (we hadden dit met oog op 30 september al allemaal in gang gezet) op 18 november, verlengen daarvan kost ook nog eens 850 euro.

Ondertussen geeft de makelaar van de verkopende partij niet thuis, hij neemt zijn telefoon niet op, reageert niet op mail. Van onze eigen makelaar (die samen met hem in een nieuwbouwproject zit) hoorden we dat hij iedereen van zijn kantoor ontslagen heeft, en nu alles alleen moet doen. Waarschijnlijk is die kerel compleet overspannen..

In ieder geval zitten wij nu met de gebakken peren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Je kunt toch gewoon naleving van het koopcontract eisen? Neem aan dat daaar 30 september in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Rukapul schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:00:
Je kunt toch gewoon naleving van het koopcontract eisen? Neem aan dat daaar 30 september in staat.
Nee, koopcontract was er nog niet. Er was nog alleen een mondelinge overeenkomst voor een prijs van 342.500 EUR met oplevering op 28 september. We hebben gisteren wel een concept koopovereenkomst ontvangen, maar daar staat nu dus ook ineens 1 december op.

Onze aankoopmakelaar doet nu dus verwoede pogingen om hem te bereiken, maar hij geeft geen gehoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

Maar lekker van die aankoopmakelaar.,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Mektheb schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:12:
Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Voor de koop van een woning geldt een schriftelijkheidsvereiste, zie art. 2 lid 1 van boek 7 van het BW. Je kunt dus niet mondeling een huis kopen. Daarbij is het bij een mondelinge overeenkomst natuurlijk altijd het woord van de één tegen het woord van de ander, schiet dus niet zo op.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Laatst online: 22-03-2024
The_Fes schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:05:
[...]
Nee, koopcontract was er nog niet. Er was nog alleen een mondelinge overeenkomst voor een prijs van 342.500 EUR met oplevering op 28 september. We hebben gisteren wel een concept koopovereenkomst ontvangen, maar daar staat nu dus ook ineens 1 december op.

Onze aankoopmakelaar doet nu dus verwoede pogingen om hem te bereiken, maar hij geeft geen gehoor..
Dan kun jij natuurlijk nu gewoon zeggen dat je niet meer koopt, pas als je het contract tekent gaat de bedenktijd in, dus je hebt formeel ook nog niets gekocht. Of alsnog een lagere prijs eisen.
Denk dat de verkopers dan heel snel bijdraaien persoonlijk. Zo niet heb je natuurlijk wel een 'probleem' dat je oude huis al verkocht is en je een ander huis moet zoeken. Lastig, maar in de huidige markt wel een beetje een luxeprobleem.

[ Voor 3% gewijzigd door xahmol op 21-08-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Inderdaad, gewoon zien als nieuw punt van de onderhandeling. Misschien iets als 2000,- per maand(deel) na 28 september van de prijs af ivm onkosten huurwoning voor die maand, opslag spullen en reeds vastgelegde vrije dagen (weten zij veel wat je echte mogelijkheden/planningen zijn). Dan nog extra vergoeding voor kosten zoals verlenging hypotheek en dergelijke.

Dus dan 28 september - 1 december = 2-3 maanden (afhankelijk van hoe je het bovenstaande brengt) en overige kosten maakt dus een eurotje of 5000,- van de vraagprijs af.

Je kunt ook bijvoorbeeld dreigen dat ze nu de koopovereenkomst saboteren/opheffen (vanuit verkoper gezien is mondelinge overeenkomst ook bindend), jij dat ziet als annulering, en dus de boete van 10% van de waarde tegemoet ziet op rekening xxxxx voor dd-mmm-jjjj.

Je kan het op een hoop manieren spelen, maar lijkt me sterk als het nu niet in jouw voordeel eindigt.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 21-08-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
argro schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:16:
[...]
Voor de koop van een woning geldt een schriftelijkheidsvereiste, zie art. 2 lid 1 van boek 7 van het BW. Je kunt dus niet mondeling een huis kopen. Daarbij is het bij een mondelinge overeenkomst natuurlijk altijd het woord van de één tegen het woord van de ander, schiet dus niet zo op.
Nee dat weet ik, misschien heb ik het niet goed neer gezet.

Als de Koper met zijn aankoop makelaar een mondelinge overeenkomst heeft is het maar aan hem om het zo te regelen.
In dit geval kan die aankoop makelaar dat niet, en zou die dus met een oplossing moeten komen, behalve ze kop in het zand te steken.
Ik zou me ook bedonderd voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:53
Vanochtend paar keer heen en weer onderhandeld en precies in het midden uitgekomen (+nieuwe CV meegenomen).

Erg blij!

Vrijdag gesprek bij een hypotheekadvisuer aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

terribleweak schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:57:
[...]

Vanochtend paar keer heen en weer onderhandeld en precies in het midden uitgekomen (+nieuwe CV meegenomen).

Erg blij!

Vrijdag gesprek bij een hypotheekadvisuer aangevraagd.
Ga je dat pas doen na het biedingsproces? Vreemd :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Slasher schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:59:
[...]

Ga je dat pas doen na het biedingsproces? Vreemd :)
Waarom? Als ik een inkomen heb van 100 bruto per jaar en ik ga een huis kopen van 350, dan durf ik dat ook wel aan zonder eerst hypotheekoffertes gezien te hebben.

Een gesprek bij een adviseur voordat je serieus een huis op het oog hebt komt vaak toch neer op niet meer dan het bepalen van de leencapaciteit. Het bepalen daarvan kan ieder voor zich ook wel. Wanneer je dan een huis op het oog hebt waarbij de leencapaciteit verre van kritisch is, dan zie ik het probleem niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1 ... 26 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.