Het is zaterdagmiddag, het is warm, heb geen zin om te werken en er zal waarschijnlijk nu toch niemand op kantoor binnen lopen dus dan maar ff voor je gekeken.
Vesta 19 is volgens de gemeente maar 113 m2 groot, makelaar geeft 135 m2 woon- en 203 m2 perceeloppervlakte op. Het kan zijn dat het verschil in woonoppervlakte kan worden verklaard door een aanbouw of dakkapel waar de gemeente niets van afweet, uit de omschrijving kan ik dat niet halen. Zowel gemeente als makelaar horen conform NEN2580 te meten, er mag daar niet veel (lees: geen) verschil in zitten. Ik vermoed dat de makelaar niet of niet goed heeft gemeten. Het is dus aan te raden om in ieder geval (bij voorkeur voordat je gaat bieden) een waardebepaling/taxatie te laten uitvoeren waarbij je controleert of de taxateur zelf wel meet. Je zou immers niet voor m2's willen betalen die niet bestaan, dan betaal je te veel.
De in- en uitwendige staat van het gebouw kan ik vanaf de foto's niet inschatten. Het is aan te raden om eerst een inschatting te maken van de noodzakelijke werkzaamheden. Dit kan door eerst een aannemer te sturen voor een offerte voor de werkzaamheden die je voor ogen hebt (kozijnen) of je stuurt gelijk een bouwkundige voor een keuring. In beide gevallen krijg je een indicatie van de kosten, een aannemer zal een prijs maken van wat je opgeeft (wel prijzen die in de praktijk gebruikelijk zijn), de bouwkundige zal je een specificatie geven van alle gebreken en kosten (hou wel rekening dat de bouwkundige uitgaat van normbedragen bij prijscalculaties die in de praktijk veel lager zullen zijn).
Als ik dan op buurtniveau ga kijken wat er recentelijk verkocht is en dan vergelijk op niveau en kwaliteit van afwerking, installaties en inrichting:
Venus 36:
- makelaar 110 m2 woonoppervlakte, gemeente 115 m2 woonoppervlakte ---> woonoppervlakte vergelijkbaar
- Perceel Vesta 19 is 55 m2 groter
- Afwerkingsniveau, installaties, inrichtingen zien er hoger uit dan op nr. 19. Voor het gemak zou ik ervan uitgaan dat deze ca. 10.000 tot 15.000 meer waarde vertegenwoordigen dan nr. 19.
- Het verschil in afwerking en perceeloppervlakte (ben niet bekend met de m2 prijzen van grond in hoogezand, ik schat maar wat in, o.b.v. vraagprijzen grond in Hoogezand zal je op 150-200 euro per m2 zitten) zal je waarschijnlijk tegen elkaar af kunnen strepen
- Je zou o.b.v. het bovenstaande dus kunnen zeggen dat ze qua marktwaarde vergelijkbaar zijn.
- Verkocht bij een laatste vraagprijs van € 139.500
Venus 18:
- makelaar 110, gemeente 115 woonoppervlakte ----> vergelijkbaar, vermoedelijk correct
- perceel Vesta 19 is 50 m2 groter, - Venus 18 zou ca. 7500 tot 10.000 meer waard zijn als het perceel 50 m2 groter was geweest.
- Toestand (o.b.v. foto's) vergelijkbaar met Vesta 19
- Verkocht bij een laatste vraagprijs van € 109.000, als de grond net zo vgroot als Vesta 19 was zou de laatste vraagprijs ca. € 125.000 zijn, verkoopperiode 7,5 maanden bij voornoemde vraagprijs.
Venus 27:
- makelaar 125, gemeente 115 woonoppervlakte ---> ga maar uit van 115
- perceel vesta 19 is 63 m2 groter
- Afwerking, installaties en inrichtingen o.b.v. foto's ca. 10000 meer dan vesta 19
- Verkocht binnen 6 weken (vraagprijs was scherp?)
- Laatste vraagprijs € 132.500
- Ik vermoed dat deze ook ongeveer evenveel waard is als vesta 19
Dan concludeer ik als volgt:
Vesta 19 is initieel in de markt gezet met een vraagprijs van € 149.000 (vermoedelijk vanwege het grotere perceel), is op enig moment verlaagd naar € 142.500, staat al meer dan zes maanden te koop. O.b.v. bovenstaand vergelijkingsmateriaal (nogmaals, ik ken de buurt en omgeving niet, maar kan over het algemeen aannemen dat marktwaarden op buurtniveau elkaar niet veel ontlopen) had de vraagprijs ook € 132.500 kunnen zijn. Venus 18 moet een goede indicatie geven, die stond ook langer dan zes maanden te koop, de wanhoop van de verkopers zal vergelijkbaar zijn.
Advies:
- Neem een aankoopmakelaar, die zal meestal voor of bij de eerste bieding al van de verkoopmakelaar horen wat ze ongeveer willen en een beetje een goede aankoopmakelaar zal daaronder willen komen.
- Als je geen aankoopmakelaar wil betalen, laat dan minimaal een waardeverklaring maken door een taxateur (die de woning wel op dient te meten)
- Als je het echt zelf wil doen: Rechercheer de transactieprijzen van de bovenstaande drie woonhuizen. Bepaal dan op basis van het bovenstaande (inclusief het gelijktrekken van de percelen) de laagste, hoogste en gemiddelde transactieprijs op basis van 115 m2 woonoppervlakte en 203 m2 perceeloppervlakte. Trek van iedere waarde de kosten van de kozijnen af. Bied dan 10% onder de laagste, streef naar de laagste, betaal niet meer dan het gemiddelde. Uiteindelijk hangt alles af van degene die zijn emoties het meest onder controle heeft, de verkoper staat daarmee al één punt voor, die heeft immers een verkoopmakelaar die daar geen last van heeft.