Kju schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:44:
Om de oppervlakte van de makelaar te verifiëren kan je
gratis kijken in de BAG, hier staan de gegevens zoals bekend bij de gemeente.
Ik wil daarbij wel de opmerking maken dat het niet altijd klopt wat de gemeente heeft staan. Vaak houden zij geen rekening met later geplaatste dakkapellen of een uitbouw en sinds 2010 zal dat alleen maar meer worden omdat er veel meer vergunningvrij gebouw mag worden.
De makelaar moet op basis van NEN2580 meten, er zijn er inderdaad een hoop die nog steeds onjuiste maten opgeven, het is dan maar de vraag of ze hun kennis niet beheersen of inderdaad de oppervlakten overdrijven.
Let daarom altijd goed op de maten, ga bij een taxatie het liefst mee om te controleren of de taxateur daadwerkelijk heeft gemeten. Als een woning van 180 m2 achteraf 150 m2 blijkt te zijn kan het zomaar zo zijn dat je dus 16% te veel voor de woning betaalt als je uit bent gegaan van de taxatie, de waarde is immers op een grotere oppervlakte gebaseerd.
Leuk dat de BAG hier om de hoek komt kijken!
Ik voel me genoodzaakt hierop te reageren, aangezien ik als gegevensbeheerder/coördinator werkzaam ben bij een gemeente en dus ook, samen met mijn collega, de BAG beheer van 2 gemeenten.
De BAG is door veel gemeenten opgebouwd tussen 2007 en 2010. In de BAG wordt de
gebruiksoppervlakte geregistreerd, dit is, het woord zegt het al, de bruikbare oppervlakte van een object. Deze wordt ingemeten conform de NEN norm 2580. Dit is een netto oppervlakte, waarbij de dikte van de buitenmuren
niet wordt meegenomen. Eveneens wordt er pas ingemeten vanaf een stahoogte van 1,5 m, dus alle oppervlakte die onder die hoogte zit wordt niet meegenomen. Dus bij huizen met schuine daken kan de netto oppervlakte nogal wat afwijken van de bruto oppervlakte die in de WOZ wordt gebruikt.
Omdat het ondoenlijk was voor alle gemeenten om van elk object in hun gemeente de bouwtekeningen op te zoeken en de gebruiksoppervlakte in te meten, is de gebruiksoppervlakte geconverteerd vanuit het reeds bestaande WOZ bestand. In veel gemeenten worden woningen op basis van bruto inhoud ingemeten voor de WOZ. Met behulp van een conversietabel inhoud naar gebruiksoppervlakte kon er op deze manier makkelijker aan de oppervlaktes worden gekomen voor de BAG.
Dit heeft echter een belangrijk nadeel: de actualiteit van de WOZ registratie liet in veel gemeenten nogal te wensen over. Dus het kan zijn dat er nog veel verkeerde oppervlaktes in de BAG zitten.
Echter wordt hier wel wat aan gedaan door de gemeenten. Vanuit WOZ is er de jaarlijkse bezwarencyclus, waarbij zaken als inhoud en oppervlakte van een object vaak nogmaals worden nagemeten, vanuit een bouwtekening of meting ter plaatse. Als blijkt dat de geregistreerde inhoud en oppervlakte onjuist waren, dan wordt dat aangepast in zowel BAG als WOZ.
Dan zijn er nog de jaarlijkse bouwvergunningen, waarbij mensen hun woningen verbouwen. Ook hier zitten weer bouwtekeningen aan vast, een mooi moment voor de BAG beheerder om te checken of de gebruiksoppervlakte van het betreffende object klopt. Een woning wordt in zo'n geval, in ieder geval bij ons, in zijn geheel opnieuw ingemeten.
Nieuwbouw wordt sowieso helemaal geïnventariseerd vanuit de bouwtekening en van nieuwbouwobjecten is de accuratesse dus stukken hoger.
Naarmate de jaren verstrijken zal de kwaliteit van de BAG dus steeds meer toenemen!
Dakkapellen en verbouwingen worden dus wel degelijk meegenomen in BAG en WOZ, mits inderdaad bekend bij de BAG beheerder. Want, zoals Kju terecht opmerkt, er mag sinds 2010 veel meer vergunningsvrij worden gebouwd en gemeenten hebben moeite om dit goed bij te houden. We laten wel jaarlijks een hoge resolutie luchtfoto vliegen waar we mutaties op kunnen signaleren, maar je loopt ook dan bijna altijd achter de feiten aan.