Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.732 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

nare man schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:11:
Ja, maar dan woon je ook wel in Lelystad, met stip de lelijkste plek van Nederland. Ik heb liever 90 m2 met balkon in een omgeving die naar mijn zin is, dan 150m2 met tuin en garage op een troosteloze rotplek.
Dank!!! Dankzij deze onderbuikgevoelens woon ik goedkoop in een mooie buurt :). Ik nodig je uit om een keer langs te komen, je zal hier vast niet komen wonen (dat verwacht ik niet) maar Lelystad heeft zeker mooie plekken (en ook verschrikkelijk lelijke :))

[ Voor 18% gewijzigd door Jaspertje op 08-08-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Jaspertje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:17:
[...] Lelystad heeft zeker mooie plekken (en ook verschrikkelijk lelijke :))
Ik zou het niet weten want ik ben er ook nog nooit geweest, maar ik geloof je direct. Het is (lijkt) alleen zo ver weg. Wordt nu wel beter met die nieuwe spoorlijn denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Fiber schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:34:
[...]
Ik zou het niet weten want ik ben er ook nog nooit geweest, maar ik geloof je direct. Het is (lijkt) alleen zo ver weg. Wordt nu wel beter met die nieuwe spoorlijn denk ik.
Dat ligt eraan, als je elke dag naar Friesland moet, kan Lelystad leuk zijn, maar Groningen is ver... Ook Amsterdam, Zwolle, Utrecht en Amersfoort zijn bereisbaar. Maar je bent idd wel 1 uur onderweg (Zwolle) en mss nog iets langer om op je werk te komen bij de overige steden. Maaar.. je hebt dan wel een mooie ruime woning voor minder geld...

Toen ik op de HvA studeerde had ik netto 1 uur reistijd. Een mede student uit Amsterdam, was 45 minuten onderweg... het ligt helemaal aan je begin en eind punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Slasher schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:26:
[...]

Ben je er wel eens geweest of het de onderbuik? Ik wel en er zijn ook mooie wijken. Hetzelfde kun je namelijk ook over Rotterdam zeggen, zou er nog niet dood willen worden aangetroffen wat een pauperwijken je daar hebt.
Klopt, Rotterdam is 85-90% shit, er zijn exact vier leefbare wijken (Blijdorp, Kralingen-Oost, Hillegersberg-Noord, en het Molenlaankwartier). De rest is inderdaad pauper. Voordeel is wel dat er altijd genoeg vraag is in die wijken.

Als het gaat om mooi haalt naar mijn mening niets het bij het oosten van het land. Heerlijk rustig ook.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 08-08-2012 22:36 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35

TMV

nare man schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:36:
[...]

Als het gaat om mooi haalt naar mijn mening niets het bij het oosten van het land. Heerlijk rustig ook.
Dat kan ik bevestigen als geboren en getogen twentenaar! Ik woon nu (min of meer gedwongen) in Apeldoorn em dat is me al bijna te ver westelijk :P

ontopic: morgen overdracht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

En wat versta je onder mooi?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
dcl! schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:52:
Gewoon op aders zoeken en alle sites gebruiken. Juist het achterlopen van een site (=oude prijs nog niet weggehaald) geeft vaak extra informatie. Door alle gevonden info te combineren kom je tot een aardig totaalbeeld.

Is er iemand die gebruik maakt (of juist niet) van artikel 14 (inschrijving koopakte) in de koopovereenkomst en waarom wel/niet. Als de leverdatum nog maanden in de toekomst ligt lijkt het me wel nuttig, maar op korte termijn is het toch weer een paar honderd euro...
Het is voor als die mensen failliet raken of ineens overlijden door een auto ongeluk ofzo. Bij failliet mag de bank het niet opeisen als je de koopakte ingeschreven heb. Het zelfde geld voor overlijden, de erfgenamen kunnen het huis niet meer zien als "erfenis".

Wij hebben het niet gedaan. Maar wij hadden de verkopers al gesproken. Daar kon ik al zien dat het nette mensen waren en een dikke auto hadden. Dus vertrouwde ik het wel.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
CyBeR schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 03:34:
[...]

En wat versta je onder mooi?
- landschappelijk: een afwisselend landschap, niet te geïndustrialiseerd, met zowel bossages, rivieren (Rijn-Ijssel) en glooiiingen (bijv. Posbank),
- stedelijk: relatief onaangetaste historische kernen en steden, zoals Hanzesteden als Deventer-Zutphen-Zwolle.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 09-08-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:13
TMV schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:57:
[...]

Dat kan ik bevestigen als geboren en getogen twentenaar! Ik woon nu (min of meer gedwongen) in Apeldoorn em dat is me al bijna te ver westelijk :P

ontopic: morgen overdracht :*)
dat klinkt goed! is allemaal super snel gegaan voor jullie! spannende dag morgen :*)
bij ons zijn gisteren de levensverzekeringen goedgekeurd (kreeg een mailtje van de hypotheker) en ik hoop dat het bij ons ook zo snel gaat als bij jullie

7 september is nog veeeeeeeeeeer weg :P

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:56
D-e-n schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:26:
Aflossingsvrij? Dat is toch niet zo'n goed idee meer lijkt me?
Als je er bewust voor kiest is er niets mis mee. Als je het alleen maar doet omdat je anders niet zo'n duur huis kan betalen moet je op je hoofd krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij zijn ons aan het oriënteren op een starterswoning. Wat opvalt is dat de woonoppervlakte nogal verschilt. We kijken in de prijsklasse 229 - 269 en het ene huis heeft 105m2, terwijl het andere huis 150m2 heeft. Zelf had ik het gevoel dat 105m2 erg weinig is, zeker omdat ons appartement van 85m2 voor ons gevoel erg klein is.

Wat is nu zo'n beetje het gemiddelde qua woonoppervlak/verstandig om te nemen, er van uitgaande dat wij 2 kinderen gaan krijgen en minimaal 3 slaapkamers nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Oppervlakte op Funda of de makelaarsbrochure met een korrel zout nemen. Sommige makelaars zijn 'erg goed' om in het voordeel te meten om zoveel mogelijk m2 te meten.
Kijk zelf of de ruimte practisch is, zo is er bijvoorbeeld tegenwoordig vaak in redelijk nieuwbouw een 'kinderkamer' (babykamer) van 2 bij 3 ofzo. Ziet er voor een baby leuk uit, maar niet practisch als je kind groter is en een bed en bureau moet.
Kijk ook of de ruimte nuttig ingedeeld kan worden. (loopruimte bijvoorbeeld). Zo kan een kleinere woonoppervlakte soms practischer zijn dan een grotere.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Om de oppervlakte van de makelaar te verifiëren kan je gratis kijken in de BAG, hier staan de gegevens zoals bekend bij de gemeente.
Ik wil daarbij wel de opmerking maken dat het niet altijd klopt wat de gemeente heeft staan. Vaak houden zij geen rekening met later geplaatste dakkapellen of een uitbouw en sinds 2010 zal dat alleen maar meer worden omdat er veel meer vergunningvrij gebouw mag worden.
De makelaar moet op basis van NEN2580 meten, er zijn er inderdaad een hoop die nog steeds onjuiste maten opgeven, het is dan maar de vraag of ze hun kennis niet beheersen of inderdaad de oppervlakten overdrijven.
Let daarom altijd goed op de maten, ga bij een taxatie het liefst mee om te controleren of de taxateur daadwerkelijk heeft gemeten. Als een woning van 180 m2 achteraf 150 m2 blijkt te zijn kan het zomaar zo zijn dat je dus 16% te veel voor de woning betaalt als je uit bent gegaan van de taxatie, de waarde is immers op een grotere oppervlakte gebaseerd.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Aghanim schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:28:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een starterswoning. Wat opvalt is dat de woonoppervlakte nogal verschilt. We kijken in de prijsklasse 229 - 269 en het ene huis heeft 105m2, terwijl het andere huis 150m2 heeft. Zelf had ik het gevoel dat 105m2 erg weinig is, zeker omdat ons appartement van 85m2 voor ons gevoel erg klein is.

Wat is nu zo'n beetje het gemiddelde qua woonoppervlak/verstandig om te nemen, er van uitgaande dat wij 2 kinderen gaan krijgen en minimaal 3 slaapkamers nodig hebben.
Voor het gezin wat je beschrijft moet je toch gauw denken aan tussen de 130 en 150m2. Maar wat ZeRoC00L schrijft onderschrijf ik: alles valt of staat met de indeling van het huis.

Overigens hangt dat dan ook weer heel erg samen met je persoonlijke voorkeuren en de tijd dat je ergens wilt blijven wonen. Ja 2x3 is een kleine kamer, maar als je op andere plekken ruimte genoeg hebt kunnen kinderen daar best tot de middelbare school mee uit. In mijn vorige huis had ik 2 van dat soort slaapkamers maar mijn kinderen sliepen er alleen maar. Dan gaat het prima.

Daarnaast wordt bij dat soort maten de indeling van de kamers wel heel kritisch, net een paar centimeter te weinig en het bed kan niet meer overdwars of een raam op een ongelukkige plek en je kan geen kast kwijt. Dat kan de bruikbaarheid heel erg beperken.

Onze buren hebben van een kleinere verdieping met 2 van die kamers en de gang één hele grote kamer gemaakt voor 2 kinderen, dat zijn ook opties die je kan overwegen.

Ik zelf probeer altijd een tekening van een huis te pakken te krijgen (of ik schets iets) en ga dan nadenken over hoe ik het in zou delen. Dat geeft altijd een heel ander inzicht dan alleen bezichtigen en puur naar de maten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Wij gaan vanavond nog een keer bij het huis kijken, de verkoopster had ons van de week een mail gestuurd met de vraag of wij interesse hadden in spullen overnemen. Nu zijn er wel wat dingetjes wat onze interesse heeft en we wilden nog een aantal dingen weten en bekijken dus dat komt goed uit!

Heb er erg veel zin in! :*)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Aghanim schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:28:

Ik heb enorm veel huizen bekeken in mijn regio. Ik heb het idee dat een gemiddelde eengezinswoning (hier in regio althans) zo'n 120m2 is. Als dat goed praktisch is ingedeeld heb je daar voldoende aan. Huizen die ik zag die in deze categorie vielen hadden op 1e verdieping vaak 3 slaapkamers waarvan één dan vaak beetje klein was en meer geschikt als kantoortje, en dan nog één slaapkamer op zolder. Precies goed voor gezin met 2 (of eventueel 3) kinderen dus ;).

Indeling is eigelijk het belangrijkste. Dus zou me niet teveel blindstaren op de m2 die op Funda staan. Als huis goed is ingedeeld kan je ook aan 110m2 voldoende hebben.

Zelf heb ik ruim 150m2 met 4 ruime slaapkamers (14m2, 10m2, 21m2, 16m2). Maar dit zouden er ook makkelijk 6 kunnen zijn alleen heb je dan kleinere kamers. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Mijn huis is standaard nogal slecht ingedeeld waardoor er veel m2 verloren gingen aan minder goed bruikbare ruimte. Ik heb zelf de indeling veranderd waardoor dit nadeel teniet is gedaan maar dit is wel vrij ingrijpend/kostbaar.

Dus probeer plattegrond te krijgen van een huis en ga anders gewoon kijken. Je kan filteren op aantal slaapkamers en bij bezichtiging zie je dan vanzelf of het aan je wensen voldoet.

Heb ook vrienden die in huis wonen van 80m2 met 3 slaapkamers, maar dat houdt niet echt over ;).

Overigens ben ik enorm verbaasd dat je 85m2 met zijn tweeën in appartement al als klein ervaart. In mijn beleving is dat namelijk enorm ruim. Heb zelf 5 jaar op 65m2 gewoond en dat ging op zich prima, al voelde dat ook wel behoorlijk klein ;). 20m2 extra had enorm gescheeld.

Vergeet trouwens niet dat je in een huis sowieso meer verspeelde ruimte hebt dan in een appartement. Je hebt meer hallen/loopruimtes en dergelijke. Vaak heb je in appartement naar verhouding ook vrij ruime woonkamer, terwijl dit in eengezinswoningen naar verhouding dan meestal weer vrij klein is.

Dus ik weet niet waar jij je gevoel van ruimte het meeste in ervaart (bij mij is dat de woonkamer) maar zou zomaar kunnen dat je echt behoorlijk groot huis moet kopen om het gevoel te hebben dat je meer ruimte hebt.

Dus hoe kwam het dat je 85m2 appartement zo klein voelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-08 16:56
Kju schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:44:
Om de oppervlakte van de makelaar te verifiëren kan je gratis kijken in de BAG, hier staan de gegevens zoals bekend bij de gemeente.
Ik wil daarbij wel de opmerking maken dat het niet altijd klopt wat de gemeente heeft staan. Vaak houden zij geen rekening met later geplaatste dakkapellen of een uitbouw en sinds 2010 zal dat alleen maar meer worden omdat er veel meer vergunningvrij gebouw mag worden.
De makelaar moet op basis van NEN2580 meten, er zijn er inderdaad een hoop die nog steeds onjuiste maten opgeven, het is dan maar de vraag of ze hun kennis niet beheersen of inderdaad de oppervlakten overdrijven.
Let daarom altijd goed op de maten, ga bij een taxatie het liefst mee om te controleren of de taxateur daadwerkelijk heeft gemeten. Als een woning van 180 m2 achteraf 150 m2 blijkt te zijn kan het zomaar zo zijn dat je dus 16% te veel voor de woning betaalt als je uit bent gegaan van de taxatie, de waarde is immers op een grotere oppervlakte gebaseerd.
Goede tip. Weet jij of die maten in dat systeem zeg maar binnenmaten zijn of alleen beloopbare stukken.

Wel grappig dat huizen die ik checkte vrijwel allemaal veel lager uit dat systeem komen dan waar ze op Funda staan (inclusief mijn eigen huis, maar ik heb dakkapel toegevoeg die effectief +/- 10m2 staruimte heeft opgeleverd).

Grappig, huis verderop in de straat staat op Funda met minder m2 dan dat in BAG staan :D. Dacht ik al wel ;).

[ Voor 3% gewijzigd door McVirusS op 09-08-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
CyBeR schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:29:
Lelystad valt nog mee. 't is Almere waar je niet dood gevonden wilt worden.

Voor Rotterdam geldt dat wmb trouwens ook :P * CyBeR is meer van Amsterdam en Haarlem
Eh, woon toch 1000x zo lief in Blijdorp dan in zeg Amsterdam Zuid-Oost.

En ken beiden goed: heb 17 jaar in Rotterdam (eerst Kralingen, later Blijdorp) gewoond voor ik nu voor het meisje in Utrecht ben gaan wonen. En werk alweer 8 jaar in Amsterdam (afwisselend Zuid-Oost, Zuidas en Amstel). Zou zelf niet in Amsterdam willen wonen ;-)

Kortom: elke stad heeft betere en slechtere wijken, Rotterdam heeft overigens wel bovengemiddeld veel slechte wijken, maar als je daar niet woont is Rotterdam een fantastische stad met een bloeiendere horeca en cultuur sector dan Amsterdam en zeker Utrecht IMHO.
Woon nu erg graag in Utrecht en voor kleine kids is het hier fijner dan in Rotterdam (of Amsterdam for that matter) maar mis Rotterdam nog altijd een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Inderdaad. Bij mij lijkt het redelijk te kloppen. In de BAG staat 4m2 minder dan de verkopend makelaar me heeft voorgespiegeld. Nu vraag ik me wel af of ze de originele oppervlakte of die na uitbouwen hebben geregistreerd. Als in de BAG de originele oppervlakte is geregistreerd, is het een eerlijke slordige makelaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
McVirusS schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:14:
[...]
Overigens ben ik enorm verbaasd dat je 85m2 met zijn tweeën in appartement al als klein ervaart. In mijn beleving is dat namelijk enorm ruim.
Dat had ik ook toen ik het las. Mijn vriendin en ik zijn ook op zoek naar een huis (met tuin) en in de prijsklasse en omgeving (rondom centrum Haarlem) waarin we zoeken is 85m2 iets waar we erg blij mee zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
D-e-n schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:35:
[...]

Dat had ik ook toen ik het las. Mijn vriendin en ik zijn ook op zoek naar een huis (met tuin) en in de prijsklasse en omgeving (rondom centrum Haarlem) waarin we zoeken is 85m2 iets waar we erg blij mee zouden zijn.
Tja, 85m2 groei je gewoon een keer uit. Dat herken ik wel. Toen ik mijn 80m2 appartement waar ik alleen woonde verliet om samen te gaan wonen in de 85m2 van mijn vriendin dacht ik ook help. Is maar wat je gewend bent. En wat je betalen kunt natuurlijk.

Nu gelukkig met inmiddels ook 2 kids 150m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

timag schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:54:
[...]
Voor het gezin wat je beschrijft moet je toch gauw denken aan tussen de 130 en 150m2. Maar wat ZeRoC00L schrijft onderschrijf ik: alles valt of staat met de indeling van het huis.
Voor 150m2 op een beetje een leuke locatie betaal je toch echt de hoofdprijs.
Toegegeven als je het echt wil kan het wel als je andere eisen laat varen ...

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
xahmol schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:27:
[...]

Eh, woon toch 1000x zo lief in Blijdorp dan in zeg Amsterdam Zuid-Oost.
Een tijdje terug hoorde ik wel een brute quote: Rotterdam is een wereldhaven, Amsterdam is een sloepenstad :P
Kortom: elke stad heeft betere en slechtere wijken, Rotterdam heeft overigens wel bovengemiddeld veel slechte wijken, maar als je daar niet woont is Rotterdam een fantastische stad met een bloeiendere horeca en cultuur sector dan Amsterdam en zeker Utrecht IMHO.
Woon nu erg graag in Utrecht en voor kleine kids is het hier fijner dan in Rotterdam (of Amsterdam for that matter) maar mis Rotterdam nog altijd een beetje.
Ja, Rotterdam is niet bepaald kindvriendelijk, al struikel je in Blijdorp wel over de kinderwagens. Qua ruimte hoef je het niet te laten: veel appartementen zijn echt groot, het probleem is alleen dat je geen tuin hebt en dat je vaak trappen op moet, tenminste, als je geen benedenwoning hebt. Heb je wel een grote benedenwoning dan is de enige issue de bovenburen. Persoonlijk zou ik het geen straf vinden om een mooie benedenwoning te hebben in Kralingen (bijv. Charlotte de Bourbonlaan in Kralingen-O, waar wij bijna hadden gekocht).

Als wij kinderen krijgen (dat zit komende jaren nog niet in de planning, maar je weet nooit) dan willen we denk ik uiteindelijk ook wel weg uit Rotterdam, maar het is natuurlijk heel afhankelijk van het werk. Als ik een kans zou hebben compagnon te worden, dan blijven we er wel wonen denk ik, maar dan gewoon in een ruimer opgezette wijk, Molenlaankwartier bijv.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 09-08-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

D-e-n schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat het vooral aan de indeling ligt. In een modern appartement kun je op 85 m2 een gecombineerde woonkamer en keuken hebben van 55 m2, een grote en een kleine slaapkamer en een ruime badkamer. Diezelfde oppervlakte uit de jaren 30 kan een dichte keuken, bijkeuken, voorkamer, achterkamer, 3 slaapkamers, 2 halletjes en een krappe douche hebben. Dan wordt het al gauw krap en hokkerig. De grootte van de ramen en de grootte en ligging van het balkon kan ook veel uitmaken.

Mijn huis staat overigens voor 27.5 m2 te veel in die BAG. Ik denk dat ze daar de compleet onbruikbare vliering nog hebben meegerekend

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 11:01
Nou klopt niet altijd... Check net mijn woning en die is plm 89 meter, maar volgens BAG 53 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

...Ik wil daarbij wel de opmerking maken dat het niet altijd klopt wat de gemeente heeft staan. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil daarbij wel de opmerking maken dat het niet altijd klopt wat de gemeente heeft staan.
Ons nieuwe huis is een stuk groter dan op Funda stond :P (180m2). Er zat in het verleden nog een uitbouw aan dus dat is misschien de oorzaak. Maar even goed opletten bij de WOZ waardering.

Verblijfsobject: 0080010000480664

Tijdvak geldigheid

Begindatum
19-05-2009
Einddatum

Oppervlakte
228 m2
In onderzoek
Nee
Status
Verblijfsobject in gebruik
Geconstateerd
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik maak regelmatig verschillen mee als ik ga taxeren of een verkoopopname doe. Recentelijk een dubbel bovenhuis, volgens de verkoopmakelaar 260 m2, volgens de gemeente 230 m2 en volgens mijn eigen opname 240 m2, vooral bij schuine daken met één of meerdere dakkappellen maken ze snel fouten, de gemeente meet ook niet altijd volgens nen2580 en het beleid van veel verkoopmakelaars is bekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
nare man schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:48:

[...]

Ja, Rotterdam is niet bepaald kindvriendelijk
Ik vind dat wel meevallen, het hangt er een beetje vanaf waar je woont. Ik woon in een ruim huis met een redelijke tuin, aan een park, met een speeltuin voor de deur, vlakbij een goede selectie aan winkels en een prettige basisschool waar ik mijn oudste zonder nadenken zelf naar toe laat lopen/fietsen en dat op fietsafstand van het centrum (waar ik werk). Mijn huis was niet voordelig maar wel een stuk goedkoper dan iets vergelijkbaars in Kralingen of Hillegersberg.

Ook buiten de wijken die jij noemt zijn er nog wel redelijke tot prettige plekken om te wonen. Misschien niet het type woning/wijk waar jij warm van wordt (nieuwere bouw), maar gelukkig zijn onze smaken niet allemaal gelijk...

:)

Het bijzondere van dit soort discussies vind ik eigenlijk altijd dat als je ergens woont je perceptie van die specifieke buurt heel anders is dan als je er af en toe eens door heen komt. Zo ken ik Utrecht best redelijk maar zou ik zo geen plek weten waar ik zou willen wonen. Toch geloof ik xahmol meteen dat hij daar prettig woont. Ik zie het alleen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ik ben sinds kort serieus aan het rondkijken naar koopwoningen, we hebben zelfs een paar huizen op het oog. Het is alleen zo dat ik echt helemaal geen idee heb over hypotheken en wat banken willen doen e.d., heb hier en daar wel wat van die online berekeningen gedaan, en volgens die berekeningen zou ik wel een hypotheek moeten kunnen krijgen die net iets hoger ligt dan de huizen waar ik naar kijk.

Bijvoorbeeld rabobank geeft aan online een maximale hypotheek van 124.600, u kunt een bestaande woning kopen van 117.603. (Op basis van GEEN eigen geld)

Kan ik er dan enigzins vanuit gaan dat we het wel voor elkaar krijgen een woning van 110.000 euro (vraagprijs) te kopen? Of valt dit in de praktijk tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
hypz schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:15:
Ik ben sinds kort serieus aan het rondkijken naar koopwoningen, we hebben zelfs een paar huizen op het oog. Het is alleen zo dat ik echt helemaal geen idee heb over hypotheken en wat banken willen doen e.d., heb hier en daar wel wat van die online berekeningen gedaan, en volgens die berekeningen zou ik wel een hypotheek moeten kunnen krijgen die net iets hoger ligt dan de huizen waar ik naar kijk.

Bijvoorbeeld rabobank geeft aan online een maximale hypotheek van 124.600, u kunt een bestaande woning kopen van 117.603. (Op basis van GEEN eigen geld)

Kan ik er dan enigzins vanuit gaan dat we het wel voor elkaar krijgen een woning van 110.000 euro (vraagprijs) te kopen? Of valt dit in de praktijk tegen?
Ja maar daar komt ook KK bij he ;), maar je kan het beste bij een bank langsgaan en een vrijblijvend advies vragen, rede is dat de berekeningen daar anders zijn dan online ( teminste vaak )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Mektheb schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:17:
[...]

Ja maar daar komt ook KK bij he ;), maar je kan het beste bij een bank langsgaan en een vrijblijvend advies vragen, rede is dat de berekeningen daar anders zijn dan online ( teminste vaak )
Ja dat wist ik inderdaad, maar ik dacht dat dat was meegenomen bij die berekeningen? Omdat er zo staat van max hypotheek bijv 125000, u kunt een woning kopen van 117000 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
hypz schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:22:
[...]

Ja dat wist ik inderdaad, maar ik dacht dat dat was meegenomen bij die berekeningen? Omdat er zo staat van max hypotheek bijv 125000, u kunt een woning kopen van 117000 ?
Dat zou wel kunnen ja, maar ligt ook wel aan welke site en welke bank etc, je krijgt bij sommige banken ook een korting voor X of voor rede Y etc.

Ik zou gewoon bij een paar langs gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
hypz schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:15:

Reken eens uit wat de maandlasten zijn van een annuiteitenhypotheek van €120.000 (die staan er op de website van de bank over het algemeen bij of kan je simpel opvragen) en of je die kan betalen. Reken dan ook mee dat je allerlei kosten hebt aan een eigen huis die een huurder niet heeft (opstalverzekering, OZB / Waterschapslasten - eigenarendeel, onderhoud).

In principe is de schatting die de bank op de website maakt alleen gebaseerd op het inkomen dat je opgeeft. Hoeveel je kan krijgen is maar een klein deel van de puzzel. Het gaat erom hoeveel je kan dragen.

Dingen waardoor het bij de bank alsnog kan tegenvallen:
  • Hoge vaste kosten die je hebt aan allerlei zaken (bank zal vragen naar zaken als bijv. alimentatie etc. die behoorlijk op je budget kunnen drukken)
  • Leencapaciteit opgebruikt door andere schulden of kredietruimte (heb je een PL lopen of kan je veel rood staan = minder hypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Speedfightserv schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:12:
[...]

Het is voor als die mensen failliet raken of ineens overlijden door een auto ongeluk ofzo. Bij failliet mag de bank het niet opeisen als je de koopakte ingeschreven heb. Het zelfde geld voor overlijden, de erfgenamen kunnen het huis niet meer zien als "erfenis".
Dat de bank het gaat opeisen ben ik minder bang voor, executiewaarde is lager de koopsom die wij gaan betalen dus de bank zou wel gek zijn?
Ben dan eerder bang voor een deurwaarder die inboedel (met harde hand) eruit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
timag schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:48:
[...]

Ik vind dat wel meevallen, het hangt er een beetje vanaf waar je woont. Ik woon in een ruim huis met een redelijke tuin, aan een park, met een speeltuin voor de deur, vlakbij een goede selectie aan winkels en een prettige basisschool waar ik mijn oudste zonder nadenken zelf naar toe laat lopen/fietsen en dat op fietsafstand van het centrum (waar ik werk). Mijn huis was niet voordelig maar wel een stuk goedkoper dan iets vergelijkbaars in Kralingen of Hillegersberg.
En waar mag dit zijn dan? :)
Ook buiten de wijken die jij noemt zijn er nog wel redelijke tot prettige plekken om te wonen. Misschien niet het type woning/wijk waar jij warm van wordt (nieuwere bouw), maar gelukkig zijn onze smaken niet allemaal gelijk...
Nee, over smaak valt niet te twisten :) maar wat het voor mij altijd is met nieuwbouwwijken, is dat ze werkelijk overal kunnen staan. Er zit geen verschil tussen een vinex- of andere nieuwbouwwijk aan de rand van Rotterdam of aan de rand van welke andere Nederlandse grote- of middelgrote stad. En als dat zo is, dan heeft het voor mij weer geen zin om in (de buurt van) Rotterdam te wonen, dan ga ik liever ergens wonen waar het écht mooi is :) Zelfde reden dat ik nooit in een dorp als Barendrecht, Berkel en Rodenrijs o.i.d. zou kunnen (willen) wonen.

Natuurlijk zijn er ook nog wel meer wijken in R'dam die in elk geval mooie panden hebben: zo zou ik het niet vervelend vinden om bijv. aan de Bergselaan/Bergsingel te wonen, in het Liskwartier, en Middelland/Nieuwe en Oude Westen hebben ook nog wel aardige stukken (Heemraadssingel bijv.). Probleem is daar alleen: hoe een goede school te vinden zonder dat je kinderen meteen met een zwaar Marokkaanse tongval thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

timag schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:24:
[...]

Dingen waardoor het bij de bank alsnog kan tegenvallen:
  • Leencapaciteit opgebruikt door andere schulden of kredietruimte (heb je een PL lopen of kan je veel rood staan = minder hypotheek)
De gemiddelde geldverstrekker controleert of je BKR-notities hebt en als een daarvan een doorlopend krediet is vragen ze je die af te lossen en op te zeggen (en daarvan bewijs te overhandigen.) Als je dat niet wilt moet je het doen alsof je maandelijks inkomen verminderd wordt met het bedrag van het doorlopend krediet.

Maar als je 't opzegt kun je natuurlijk, de hypotheek eenmaal genomen, onmiddelijk weer terug naar de bank rennen om een nieuw doorlopend krediet af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Dat is natuurlijk alleen een probleem als je max wilt lenen. Ik heb zelf nooit problemen ondervonden met het afsluiten van een hypotheek icm een mogelijkheid tot roodstand.

[ Voor 48% gewijzigd door Slasher op 09-08-2012 13:41 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Slasher schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:36:
Dat is natuurlijk alleen een probleem als je max wilt lenen
True, maar als je een doorlopend krediet hebt van, zeg, 2500 euro (minimum continulimiet bij ing, tenzij je omgezet bent van een studentenlimiet en dan is 't 999) moet je een verdomd redelijk salaris hebben om nog wat te kunnen lenen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

sjorremans schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:43:
[...]

dat klinkt goed! is allemaal super snel gegaan voor jullie! spannende dag morgen :*)
bij ons zijn gisteren de levensverzekeringen goedgekeurd (kreeg een mailtje van de hypotheker) en ik hoop dat het bij ons ook zo snel gaat als bij jullie

7 september is nog veeeeeeeeeeer weg :P
En de sleutels zijn binnen! Zijn nu officieel groot-schuld-bezitters :P Het is allemaal nog wel een beetje onwerkelijk trouwens O+

Tijdens de inspectie van het huis is er nog een dingetje uitgerold. De verkoopmakelaar vertelde dat er nog een ingebouwd stuk meubilair zou worden verwijderd door de verkopende partij en daar wist de verkopende partij blijkbaar niets van :p Maar dat wordt allemaal nog netjes afgehandeld in de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
dcl! schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:25:
[...]

Dat de bank het gaat opeisen ben ik minder bang voor, executiewaarde is lager de koopsom die wij gaan betalen dus de bank zou wel gek zijn?
Ben dan eerder bang voor een deurwaarder die inboedel (met harde hand) eruit trekt.
klopt. Maar daar gaat een langere periode over. kan dan zijn dat jij anders volgende week de sleutel zou krijgen maar dat dit pas mei volgend jaar wordt als alles is afgehandeld met curators etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Hoera, wij hebben zojuist ons huis verkocht :) Wel voor minder dan we er voor wilden hebben, maar in de huidige markt moet je denk ik al blij zijn met een koper :)

We zijn er ook bijna uit met de verkopers van dit huis. We zijn elkaar op 2.500 EUR genaderd, dus ik verwacht dat we daar ook wel uit gaan komen :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

[...]

Klopt, Rotterdam is 85-90% shit, er zijn exact vier leefbare wijken (Blijdorp, Kralingen-Oost, Hillegersberg-Noord, en het Molenlaankwartier). De rest is inderdaad pauper. Voordeel is wel dat er altijd genoeg vraag is in die wijken.

je vergeet nesselande :)

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Prinsenland. Misschien qua bebouwing niet de allermooiste wijk maar wel erg groen en voor ons een zeer praktische ligging.
nare man schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:33:
[...]

Er zit geen verschil tussen een vinex- of andere nieuwbouwwijk aan de rand van Rotterdam of aan de rand van welke andere Nederlandse grote- of middelgrote stad. En als dat zo is, dan heeft het voor mij weer geen zin om in (de buurt van) Rotterdam te wonen, dan ga ik liever ergens wonen waar het écht mooi is :)
Er is wel een essentieel verschil, de afstand. Buiten Rotterdam wonen is voor ons niet echt een optie, om allerlei redenen. En ik heb genoeg gereisd over de wereld om te weten wat voor luxe het is om in een grote stad te wonen op de manier zoals ik nu doe en dat ook nog op fietsafstand van je werk.

Natuurlijk zijn er ook nog wel meer wijken in R'dam die in elk geval mooie panden hebben
Dit is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van praktische punten. Ik heb serieus gekeken naar panden in Kralingen en daar is genoeg moois bij. Ik heb vroeger ook in jaren 30 (en ouder) woningen gewoond. Voor mij levert dat niet het wooncomfort dat ik graag wil, daarnaast heb ik in zo'n huis het idee dat ik permanent met onderhoud bezig ben. Ik was gewoon nooit klaar. Idealiter zou je zo'n huis helemaal moderniseren maar voor zo'n project heb ik nu de tijd en het geld niet. Een appartement wil ik niet omdat ik dat met de kinderen niets vind. Je zoekt dus een compromis tussen praktisch en mooi.

Veel klassieke huizen vind ik overrated (vroegah werd er ook een hoop lelijke meuk gebouwd) maar ik begrijp ook je punt over vinexwijken (deels ben ik het ook met je eens). Ik kijk dus maar gewoon per huis of ik het mooi vind en het praktisch gezien in ons leven past :)

[ Voor 0% gewijzigd door timag op 09-08-2012 14:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 18:54
Hoogvliet, Pernis, Overschie, Rozenburg, IJsselmonde zijn ook nog niet genoemd als vrij goede delen van Rotterdam. En de randsteden zijn over het algemeen ook prima. Zo slecht is het hier nou ook weer niet :)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
ph4ge schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:37:
[...]
Hoogvliet, Pernis, Overschie, Rozenburg, IJsselmonde zijn ook nog niet genoemd als vrij goede delen van Rotterdam. En de randsteden zijn over het algemeen ook prima. Zo slecht is het hier nou ook weer niet :)
Hoogvliet en Pernis liggen gewoon tussen de petrochemische industrie, daar word je ook niet echt blij van :)

Overschie lijkt erg mooi en historisch, maar het is bittere armoe. Heel ordinair ook. Dat zie je goed als je door de Overschiese Dorpsstraat loopt of fietst (en stiekem in de huizen kijkt).

Rozenburg en IJsselmonde ken ik niet uit eigen ervaring.

Als het gaat om leefbare wijken zou ik het Liskwartier nog willen noemen, en dan specifiek het driehoekje tussen de Bergselaan/Gordelweg/Bergsingel. Wel iets 'gemengder', maar wel hip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
The_Fes schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:03:
Hoera, wij hebben zojuist ons huis verkocht :) Wel voor minder dan we er voor wilden hebben, maar in de huidige markt moet je denk ik al blij zijn met een koper :)

We zijn er ook bijna uit met de verkopers van dit huis. We zijn elkaar op 2.500 EUR genaderd, dus ik verwacht dat we daar ook wel uit gaan komen :)
Prachtig huis hoor! Bovendien is het super wonen in Berkel-Enschot. Ben er zelf opgegroeid maar woon nu in Tilburg (Blaak). De prijs die ze er voor vragen valt me helemaal niet tegen. Zeker gezien de ligging en de plaats.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
MrFl0ppY schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:53:
[...]

Prachtig huis hoor! Bovendien is het super wonen in Berkel-Enschot. Ben er zelf opgegroeid maar woon nu in Tilburg (Blaak). De prijs die ze er voor vragen valt me helemaal niet tegen. Zeker gezien de ligging en de plaats.
We hebben er zelfs nog 32.500 af gekregen, daar hopen we nog 35.000 van te maken ;)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2

chario2

Chario2 (818126)

ph4ge schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:37:
[...]
hoogvliet,pernis, overschie, rozenburg, ijsselmonde ? daar wil je ook niet zitten.
of je moet van chemische lucht houden ?
overschie uitkijken ook, kant van witte dorp is tokkie.
Ijsselmonde ben ik ook geen fan van.
Liskwartier is stervensduur.

Zelf woon ik in Nesselande, is erg leuk.
Zorg dat je niet een appartement koopt aan de boulevard en je zit er prima.

[ Voor 12% gewijzigd door chario2 op 09-08-2012 15:25 ]

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Leuk dat de BAG hier om de hoek komt kijken!
Ik voel me genoodzaakt hierop te reageren, aangezien ik als gegevensbeheerder/coördinator werkzaam ben bij een gemeente en dus ook, samen met mijn collega, de BAG beheer van 2 gemeenten.

De BAG is door veel gemeenten opgebouwd tussen 2007 en 2010. In de BAG wordt de gebruiksoppervlakte geregistreerd, dit is, het woord zegt het al, de bruikbare oppervlakte van een object. Deze wordt ingemeten conform de NEN norm 2580. Dit is een netto oppervlakte, waarbij de dikte van de buitenmuren niet wordt meegenomen. Eveneens wordt er pas ingemeten vanaf een stahoogte van 1,5 m, dus alle oppervlakte die onder die hoogte zit wordt niet meegenomen. Dus bij huizen met schuine daken kan de netto oppervlakte nogal wat afwijken van de bruto oppervlakte die in de WOZ wordt gebruikt.

Omdat het ondoenlijk was voor alle gemeenten om van elk object in hun gemeente de bouwtekeningen op te zoeken en de gebruiksoppervlakte in te meten, is de gebruiksoppervlakte geconverteerd vanuit het reeds bestaande WOZ bestand. In veel gemeenten worden woningen op basis van bruto inhoud ingemeten voor de WOZ. Met behulp van een conversietabel inhoud naar gebruiksoppervlakte kon er op deze manier makkelijker aan de oppervlaktes worden gekomen voor de BAG.
Dit heeft echter een belangrijk nadeel: de actualiteit van de WOZ registratie liet in veel gemeenten nogal te wensen over. Dus het kan zijn dat er nog veel verkeerde oppervlaktes in de BAG zitten.

Echter wordt hier wel wat aan gedaan door de gemeenten. Vanuit WOZ is er de jaarlijkse bezwarencyclus, waarbij zaken als inhoud en oppervlakte van een object vaak nogmaals worden nagemeten, vanuit een bouwtekening of meting ter plaatse. Als blijkt dat de geregistreerde inhoud en oppervlakte onjuist waren, dan wordt dat aangepast in zowel BAG als WOZ.
Dan zijn er nog de jaarlijkse bouwvergunningen, waarbij mensen hun woningen verbouwen. Ook hier zitten weer bouwtekeningen aan vast, een mooi moment voor de BAG beheerder om te checken of de gebruiksoppervlakte van het betreffende object klopt. Een woning wordt in zo'n geval, in ieder geval bij ons, in zijn geheel opnieuw ingemeten.
Nieuwbouw wordt sowieso helemaal geïnventariseerd vanuit de bouwtekening en van nieuwbouwobjecten is de accuratesse dus stukken hoger.
Naarmate de jaren verstrijken zal de kwaliteit van de BAG dus steeds meer toenemen!

Dakkapellen en verbouwingen worden dus wel degelijk meegenomen in BAG en WOZ, mits inderdaad bekend bij de BAG beheerder. Want, zoals Kju terecht opmerkt, er mag sinds 2010 veel meer vergunningsvrij worden gebouwd en gemeenten hebben moeite om dit goed bij te houden. We laten wel jaarlijks een hoge resolutie luchtfoto vliegen waar we mutaties op kunnen signaleren, maar je loopt ook dan bijna altijd achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
TMV schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:49:
[...]

En de sleutels zijn binnen! Zijn nu officieel groot-schuld-bezitters :P Het is allemaal nog wel een beetje onwerkelijk trouwens O+

Tijdens de inspectie van het huis is er nog een dingetje uitgerold. De verkoopmakelaar vertelde dat er nog een ingebouwd stuk meubilair zou worden verwijderd door de verkopende partij en daar wist de verkopende partij blijkbaar niets van :p Maar dat wordt allemaal nog netjes afgehandeld in de komende weken.
Gefeliciteerd!! Leuk man!
Kan ik toevallig contact met je opnemen per mail of iets? Heb wat kleine vraagjes misschien dat jij me erbij verder kunt helpen! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
[...]

Natuurlijk zijn er ook nog wel meer wijken in R'dam die in elk geval mooie panden hebben: zo zou ik het niet vervelend vinden om bijv. aan de Bergselaan/Bergsingel te wonen, in het Liskwartier, en Middelland/Nieuwe en Oude Westen hebben ook nog wel aardige stukken (Heemraadssingel bijv.). Probleem is daar alleen: hoe een goede school te vinden zonder dat je kinderen meteen met een zwaar Marokkaanse tongval thuiskomen.
Dat van die scholen is precies de reden waarom ik blij ben wa dat betreft niet meer in Rotterdam te wonen. Ook de scholen in de goede wijken zijn mij wat te vroeg 'street wise'. In Utrecht zijn de scholen aan onze kant van de stad (Oost) toch nog stukken beschermder.

En ik ben erg gehecht aan het wonen n het centrum van een grote stad. De buitengebieden van Rotterdam, en zeker ook Leidsche Rijn bij Utrecht, zou ik persoonlijk nooit willen wonen. Vond om die reden Blijdorp echt briljant,
We hebben in Utrecht even gezocht naar een huis van minimaal 130 m2, in een goede wijk met normale tuin, een achterom en uitstekend onderhoudsniveau binnen de 'ring' van Utrecht. En dat hebben we nu. Wel de jackpot voor betaald in mei 2008, dus alleen al daarom is verhuizen voorlopig ook geen optie meer.
Maar grote voordeel van hier wonen is dat het groen is, rustig is, ruim is en toch op 15 minuten lopen van het centrum is met erg veel voorzieningen vlak bij (we zitten vlak naast Wittevrouwen en ook vlakbij Biltstraat en Nachtegaalstraat voor de mensen die Utrecht kennen).
Wel een giga yuppen buurt, de scholen hier zijn me zelfs wat overdreven wit. Op de voorlichting van de basisschool waar onze oudste volgend jaar heen gaat gaan ze op excursie naar Kanaleneiland om nog wat multiculti mee te geven (waarbij ze de anekdote gaven dat meerdere kinderen hadden gevraagd of ze hun paspoort moesten meenemen). Maar de scholen scoren wel erg goed en zijn nogmaals wat beschermden dan alles, ook witte scholen, die ik in Rotterdam heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ daarom vind ik Blijdorp ook leuker dan Kralingen (Oost, dan): het is veel minder een standaard yuppenbuurt. In Kralingen-Oost struikel je over de vreselijk succesvolle jonge pappa's en mamma's die met hockeysticks uit hun tassen stekend, corporale mat in de nek, hun kids met de SUV halen en brengen. Daar voel ik me ook niet senang bij (alhoewel mijn werk en inkomen er wellicht niet zouden misstaan, maar ik heb gewoon niets met dat volk).

Helaas zit het er waarschijnlijk wel aan te komen dat als wij hier een kind krijgen dat de schoolgaande leeftijd bereikt, dat kind dan naar een witte school in Kralingen zal moeten, om te voorkomen dat het als een Antilliaan gaat praten. Maar goed, dan hebben we het over minstens 7-8 jaar in de toekomst, en ik ga er toch wel vanuit tegen die tijd te zijn verhuisd (alhoewel ik helaas wel reken op een restschuld, maar goed, daarvoor kun je sparen...).

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 09-08-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

sjorremans schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:15:
[...]

Gefeliciteerd!! Leuk man!
Kan ik toevallig contact met je opnemen per mail of iets? Heb wat kleine vraagjes misschien dat jij me erbij verder kunt helpen! O+
Dankje! Wij zijn zeer happy atm. O+
En ja, tuurlijk mag dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kju schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:22:

[knip]

3. Het is gebruikelijk (en ook aan te raden) om eerst een prijs overeen te komen en dan een voorbehoud bouwkundige gebreken te bedingen waarbij je bijvoorbeeld overeenkomt dat je de koopovereenkomst mag ontbinden als direct noodzakelijke gebreken boven een X bedrag komen. Een aankoopmakelaar heeft hier veel ervaring mee.
4. Niets speciaals, bouwkundige keuring is wel belangrijk i.v.m. mogelijke constructieve gebreken en problemen aan dak en in de kruipruimte

[knip]
Is het ook gebruikelijk om in het voorlopig koopcontract deze direct noodzakelijke kosten in mindering te brengen op de verkoopprijs? (Als het huis bevalt en deze kosten zijn relatief groot maar wel te overzien).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:26:
[...]

Is het ook gebruikelijk om in het voorlopig koopcontract deze direct noodzakelijke kosten in mindering te brengen op de verkoopprijs? (Als het huis bevalt en deze kosten zijn relatief groot maar wel te overzien).
Voor zover ik het begrijp zet je in het voorlopige contract de overeengekomen koopprijs. Verder noem je de bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde als daaruit blijkt dat het herstel van de eventuele gebreken boven een X bedrag komen.
Zodra bij de bouwtechnische keuring inderdaad blijkt dat de gebreken boven X bedrag uitkomen kan je de koop ontbinden. Eventueel kan je hierna een nieuw bod doen op het huis, waarbij je rekening houdt met de uitkomst van de bouwtechnische keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
DarkFly schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:07:
[...]

Voor zover ik het begrijp zet je in het voorlopige contract de overeengekomen koopprijs. Verder noem je de bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde als daaruit blijkt dat het herstel van de eventuele gebreken boven een X bedrag komen.
Zodra bij de bouwtechnische keuring inderdaad blijkt dat de gebreken boven X bedrag uitkomen kan je de koop ontbinden. Eventueel kan je hierna een nieuw bod doen op het huis, waarbij je rekening houdt met de uitkomst van de bouwtechnische keuring.
Meestal loopt het niet zo scherp. Mijn ervaring is dat onder druk van het lichten van de ontbindende voorwaarde (verkopers zijn bang dat de koop helemaal niet door gaat) gewoon wordt onderhandeld hoeveel er nog van de prijs afgaat om de extra onderhoudskosten te dekken. Ik heb het een keer aan de hand gehad: inschatting was tussen de € 5K en de €10K om een verdiepingsvloer te repareren/vervangen (inspectie was maar beperkt mogelijk zonder gelijk te gaan slopen, vandaar de brede schatting), na onderhandelen €5K van de prijs af. Uiteindelijk € 500 uitgegeven aan reparatie, dus dat was makkelijk verdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
timag schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:47:
[...]

Meestal loopt het niet zo scherp. Mijn ervaring is dat onder druk van het lichten van de ontbindende voorwaarde (verkopers zijn bang dat de koop helemaal niet door gaat) gewoon wordt onderhandeld hoeveel er nog van de prijs afgaat om de extra onderhoudskosten te dekken. Ik heb het een keer aan de hand gehad: inschatting was tussen de € 5K en de €10K om een verdiepingsvloer te repareren/vervangen (inspectie was maar beperkt mogelijk zonder gelijk te gaan slopen, vandaar de brede schatting), na onderhandelen €5K van de prijs af. Uiteindelijk € 500 uitgegeven aan reparatie, dus dat was makkelijk verdiend :)
Ik heb toch echt een koop ontbonden en niet verder onderhandeld na een bouwkeuring. Betrof een kwaaitaal vloer met minimaal 25k aan schade, waarbij je max 10 jaar garantie kreeg op de reparatie. Beste was gewoon hele vloer eruit en opnieuw erin, maar dan moest ook keuken, toilet, vloeren, badkamer (was 1 vd 2 beneden) opnieuw. Dat was dus no-go, en een zeer goede besteding van de 350 euro voor de keuring.

Verder vond ik een groot deel van die keuring wel nuttig maar meer in de zin van weten wat je moet gaan aanpakken. Dat een ketel van 15 jaar op de nominatie van vervanging staat kan ik zelf ook bedenken, maar dat is nou niet iets wat direct moet. Zaken als daken checken etc waren wel weer heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
@Sander: Goed voorbeeld idd van het nut van een bouwtechnische keuring.

Zelf alleen een keer meegemaakt dat de verkoper zelf al een bouwtechnisch rapport had overlegd waaruit bleek dat vloer verrot was (paalrot) en bovendien de dakbedekking van de aanbouw ondeskundig aangelegd was.
Voor mij uiteraard meteen een no go.

Maar we praten hier wel over de top van de markt (voorjaar 2008) in wat toen zeker een hype buurt was in Utrecht (Witte Vrouwen), tot mijn grote verbazing was die woning wel binnen een week verkocht. Terwijl ze echt een bespottelijke vraagprijs (EUR 450.000) hadden voor de ruimte (110m2), staat van onderhoud (niet alleen de genoemde punten, maar beneden was top gerenoveerd, boven echter erg ouderwetse badkamer en elk kozijn scheef en slecht te openen), grenzend aan studentenhuis met bierkratten opgestapeld op balkon en ook nog eens bijna geen tuin door uitbouw van de woonkamer.
Tijdens mijn bezichtiging werd ik rondgeleid met drie potentiële kopers tegelijk (woning zag er overigens op Funda top uit, de makelaar van de verkopers van dat huis was echt zijn geld waard. Alleen de positieve punten van huis op foto zonder dat het opvalt dat je iets mist).

Dus wel slim dat de verkopers toen zelf dat bouwtechnische rapport al hadden overhandigt, heb je daarna geen gezeik meer met aansprakelijkheid, je hebt immers alles open verteld. En in die markt kon dat ook nog ongestraft.

Wel medelijden met degene die die woning gekocht heeft, kan me nml niet voorstellen dat die persoon veel van de vraagprijs heeft afgekregen gezien korte tijd dat woning te koop heeft gestaan en hoeveelheid geïnteresseerde kijkers.
Waarschijnlijk iemand die het dacht zonder makelaar te kunnen en of niet de moeite heeft genomen het bouwtechnische rapport echt in te kijken of niet de impact van een rotte vloer heeft kunnen inschatten.

[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 10-08-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:26:
[...]

Je kan afspreken dat kosten boven een X bedrag voor rekening verkoper komen, nooit geschoten is altijd mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Kju schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 15:49:
Je kan afspreken dat kosten boven een X bedrag voor rekening verkoper komen, nooit geschoten is altijd mis ;)
Dat zou ik als verkoper nooit doen, de koper heeft dan (als hij eenmaal over de grens zit) geen enkele reden meer om op de kosten te letten. Je kan hem net zo goed gelijk je pincode geven.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Als een verkoper zeker weet dat er geen direct noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden zijn of dat het niet hoger dan een X bedrag kan hij daar wel mee akkoord gaan, het gebeurt wel vaker dan je denkt.
In de praktijk, als achteraf blijkt dat de kosten hoger zijn dan overeengekomen, wordt het meestal op een akkoordje gegooid waar de verkoper de werkzaamheden afkoopt of zelf alsnog uit laat voeren of dat de verkoper gewoon akkoord gaat met ontbinding.
Heb laatst nog een gevalletje gehad waar, overigens zonder dat er in de koopakte een voorbehoud bouwkundige keuring was gemaakt, de verkoper koper bij de levering heeft afgekocht omdat na prijsovereenstemming bij de keuring bleek dat de vloerbalken van de begane grond vervangen moesten worden i.v.m. zwam en houtworm. De verkoper heeft bij constatering zelf (was zelf bij de inspectie aanwezig, koper niet) uitgezocht wat de werkelijke kosten zouden worden en daarna de koper benaderd om het te regelen, nog zelfs voordat het bouwkundig rapport was opgemaakt. Zulke gevallen zijn achteraf meestal alsnog op de verkoper te verhalen, de verkoper heeft er dus ook goed aan gedaan om het in één keer af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Kju schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 16:29:
Als een verkoper zeker weet dat er geen direct noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden zijn of dat het niet hoger dan een X bedrag kan hij daar wel mee akkoord gaan, het gebeurt wel vaker dan je denkt.
In de praktijk, als achteraf blijkt dat de kosten hoger zijn dan overeengekomen, wordt het meestal op een akkoordje gegooid waar de verkoper de werkzaamheden afkoopt of zelf alsnog uit laat voeren of dat de verkoper gewoon akkoord gaat met ontbinding.
Heb laatst nog een gevalletje gehad waar, overigens zonder dat er in de koopakte een voorbehoud bouwkundige keuring was gemaakt, de verkoper koper bij de levering heeft afgekocht omdat na prijsovereenstemming bij de keuring bleek dat de vloerbalken van de begane grond vervangen moesten worden i.v.m. zwam en houtworm. De verkoper heeft bij constatering zelf (was zelf bij de inspectie aanwezig, koper niet) uitgezocht wat de werkelijke kosten zouden worden en daarna de koper benaderd om het te regelen, nog zelfs voordat het bouwkundig rapport was opgemaakt. Zulke gevallen zijn achteraf meestal alsnog op de verkoper te verhalen, de verkoper heeft er dus ook goed aan gedaan om het in één keer af te kopen.
Ja, sommige kosten zijn toch al op de verkoper te verhalen. Dat zijn niet de kosten die je met zo'n beding bedoelt, daar is het overbodig voor. Waarom zou een verkoper nog meer risico's naar zich toe halen? Dat zou ik echt nooit doen. Als de koper zich daar zorgen over maakt dan moet hij maar een keuring laten doen en dan zijn de eventuele kosten die daar uit naar voren komen onderdeel van de onderhandelingen. Maar een open einde zou ik ten alle tijden willen voorkomen als ik mijn huis verkocht.

Maar goed, contracten zijn dan ook mijn vakgebied, dus misschien denk ik wel te ver door. Ik verbaas me wel vaker over wat voor deals er gesloten worden. Nu ook weer een kennis van me die een huis heeft gekocht waar huurders in zitten. Die zouden er toch al uit willen had de verkoper gezegd. Niets op papier natuurlijk, huur contract hebben ze niet eens gezien, geen ontbindende voorwaarden opgenomen in hun koopcontract. En gewoon snel tekenen omdat anders misschien een andere koper ze voor is (in deze tijd...) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het is per zaak afhankelijk van de drang van de verkoper om de deal rond te kunnen maken. Een verkoper zal, als hij weet dat er wel meer kosten zijn, natuurlijk nooit akkoord gaan met zo'n voorbehoud. De verkoper die zeker weet dat er niets aan de hand is zal het voorbehoud gewoon accepteren als het het laatste punt is waarover er nog onderhandeld word. Vaak worden de wat ongebruikelijke punten gemaakt door de wat meer onervaren kopers zonder aankoopmakelaar, van het type die de verkoopmakelaar ook graag ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Een concrete vraag: heeft er iemand ervaring met een goede aankoopmakelaar in Haarlem? We zijn niet thuis in die plaats en zoeken toch wat begeleiding bij een uiteindelijke aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 12-09 16:48
Sinds afgelopen week zijn mijn vriendin en ik actief op zoek naar een koopwoning.

En hebben we de eerste bezichtiging al gehad. Wel verbaasde mijn vriendin en ik ons over het gedrag van verkoop makerlaars.

Zo wou de verkoopmakeleraar de afspraak afzeggen 1 dag voor onze bezichtiging (terwijl we de afspraak al een week van te voren hadden gemaakt). Ook kwam die een half uur te laat en deed die geen enkele moeite om de woning te verkopen. Daarnaast klopte de plattegrond niet ( er was geen openhaard, er was geen extra toillet) en mochten wij niet de zolder betreden en was het niet mogelijk om de kruipruimte te bekijken.

Daarnaast heb ik nu al bij meerdere verkoopmakelaars het probleem om een afspraak buiten kantoor uren in te plannen. Een makelaar heeft zelfs gezegd bij uitzondering buiten kantoor uren te werken maar niet voor een bezichtiging afspraak, met andere woorden als mogelijke koper ben je geen uitzondering ?

Ik vraag me af of ze ook naar hun klanten communiceren dat ze een mogelijke bezichting 2 weken naar voren verplaatsen (met het risico dat we een andere woning kopen) omdat hun niet buiten kantooruren werken.

8)7

Meer mensen met dergelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Klinkt alsof die nog in 2008 leven.
Ik heb dan wel maar ervaring met 2 verkopende makelaars, maar herken dit in beide niet. Afspraken konden op elke willekeurige dag en tijd, bellen en SMSen op het prive nummer geen probleem, en inclusief engelen-geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
r.e.s schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:50:

Ja. Al 20 jaar die ervaringen met makelaars, maar het meest verbaas ik me over het feit dat ze zelfs in deze tijd nog steeds op de oude voet door gaan. Heel menselijk eigenlijk, als je er over nadenkt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
frickY schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:18:
Klinkt alsof die nog in 2008 leven.
Ik heb dan wel maar ervaring met 2 verkopende makelaars, maar herken dit in beide niet. Afspraken konden op elke willekeurige dag en tijd, bellen en SMSen op het prive nummer geen probleem, en inclusief engelen-geduld.
Misschien ligt het aan het segment waarin wij zitten (2 tot 2,5 ton) dat we niet interessant genoeg zijn. Als makelaar zou ik juist klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan.
dcl! schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

Ja. Al 20 jaar die ervaringen met makelaars, maar het meest verbaas ik me over het feit dat ze zelfs in deze tijd nog steeds op de oude voet door gaan. Heel menselijk eigenlijk, als je er over nadenkt :/
Hoezo menselijk? Als ik met mijn huidige functie te laat kom en ongeinteresseerd ben richting onze klanten kan ik meteen mijn koffers pakken :D .

Ben overigens positief verrast door onze onafhankelijke hypotheek adviseur die ik bezocht. Waar ik een gladde verkoper verwachte was het een aardige gast. Die uit zichzelf independer.nl er bij pakte om samen een spaarhypotheek en een overlijdingsrisico hypotheek te bekijken. Dit overigens buiten kantooruren :) . Hierdoor hebben wij ook besloten om bij deze hypotheek adviseur te blijven ipv hem met anderen te gaan vergelijken qua tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
independer.nl gebruiken zegt niet zoveel, dat is voor het merendeel in handen van achmea tegenwoordig.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:53

Wimo.

Shake and Bake!

dcl! schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

Exact hetzelfde hier. Lamme donders zijn het. Toppunt was er eentje die ' s maandags aangaf dat de verkopers op vakantie gingen en onmogelijk een bezichtiging konden plannen. Gewoon bij de woning langs gegaan en de verkoper ging pas vrijdag... Makelaar weg en bezichtiging dinsdag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een verkoopmakelaar meegemaakt die zei dat het bewuste huis erg in trek was. Navraag bij de buren leerden dat ze amper iemand hebben zien langskomen.

Een andere makelaar vertelde dat men bezig was met het biedingsproces bij een huis. Alleen als wij heel geinteresseerd waren, dan mochten we een kijkje komen nemen. 8)7

Tenslotte nog een makelaar gehad die geen antwoord wist op heel basale vragen. Hij ging het opzoeken en zou ons nog terugkoppeling geven. Nooit meer iets op gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is een acceptabel tarief voor een aankoopmakelaar?

Ik lees op de website van de NVM dat zij een tarief hanteren van € 1.249,- inclusief btw. Dit lijkt mij geen aantrekkelijke manier om het onderste uit de kan te halen tijdens de onderhandelingen. Deze makelaar zal alles doen om maar een deal te krijgen.

Andere makelaars vragen 1.8% van de aankoopprijs. Waarom moet ik betalen voor een zo hoog mogelijke aankoopprijs? Dit is de omgekeerde wereld.

Een andere makelaar vraagt 0.8% van het verschil tussen vraagprijs en aankoopprijs. Met een belachelijk hoge vraagprijs zal zijn vergoeding snel boven de 1249 euro van de NVM uitkomen.

Hebben jullie ervaringen om bijvoorbeeld de aankoopmakelaar te betalen voor bijvoorbeeld 0.5% verschil met een bepaalde maximale vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 14:02

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Mijn aankoopmakelaar rekende een uurtarief ongeacht of ik nou zou kopen of niet. Met een inschatting van het aantal uren dat nodig is en werk wat je wel of niet zou willen laten doen door de makelaar, heb je zelf een groot deel van de kosten in je eigen hand. Aan de hand van de bovenstaande voorbeelden kom je toch inderdaad wel uit op een beeld van de makelaar moet een deal sluiten anders krijgt hij niets/minder dus doet hij er alles aan om die deal te sluiten (zonder misschien aan de belangen van zijn klant te denken!) en of dat verstandig is, tja.

Het is heel zwart wit nu hoe ik het stel, maar het zal je maar gebeuren dat jij iets koopt door de emotie van de makelaar ;)

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Wat betreft een aankoopmakelaar. Ik zou eerst kijken hoe ver je komt zonder.
Wij hebben net ons eerste huis gekocht en ik heb ook overwogen om een aankoopmakelaar in te schakelen omdat ik er weinig voor voelde me overal in te lezen. Alles blijkt echter best mee te vallen, en onze hypotheekadviseur heeft ook veel (hypotheek, notaris) uit handen genomen.
Achteraf heel blij dat we dat geld gewoon in ons zak houden. Wellicht dat we hem hadden terug verdiend op een lagere koopprijs, maar wellicht ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voorheen was er eigenlijk nooit een aankoopmakelaar, het is echt iets van de laatste tijd (marketing misschien?).
Met wat gezond verstand en veel inlezen kom je een heel eind. Eventueel is het wel verstandig om een bouwkundig advies te vragen als je zelf niet technisch onderlegd bent, met name bij een wat ouder huis. Het bedrag van een aankoopmakelaar zie ik eigenlijk als weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:28:

Ik lees op de website van de NVM dat zij een tarief hanteren van € 1.249,- inclusief btw. Dit lijkt mij geen aantrekkelijke manier om het onderste uit de kan te halen tijdens de onderhandelingen. Deze makelaar zal alles doen om maar een deal te krijgen.

Andere makelaars vragen 1.8% van de aankoopprijs. Waarom moet ik betalen voor een zo hoog mogelijke aankoopprijs? Dit is de omgekeerde wereld.

Een andere makelaar vraagt 0.8% van het verschil tussen vraagprijs en aankoopprijs. Met een belachelijk hoge vraagprijs zal zijn vergoeding snel boven de 1249 euro van de NVM uitkomen.

Hebben jullie ervaringen om bijvoorbeeld de aankoopmakelaar te betalen voor bijvoorbeeld 0.5% verschil met een bepaalde maximale vergoeding?
Mijn vriendin en ik gaan het ook proberen zonder aankoopmakelaar. Ten slot van rekening kun je tegenwoordig eenvoudig zelf het huis zoeken, bezichtiging inplannen en bouwkeuring inplannen, kadaster/gemeente informatie opvragen en willen veel hypotheekverstrekkers je wel in het biedingsproces begeleiden.

Vind de tarieven ook veels te hoog, ook bizar dat een huis van 4 ton de prijs veel hoger ligt dan een huis van 2 ton. Ten slot van rekening verschillen de administratieve handelingen niet.

[ Voor 7% gewijzigd door r.e.s op 12-08-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Myrdreon schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:59:
Begint hier ondertussen wat serieuzer te worden. Woning bezichtigd, makelaar in de arm genomen, en nu wat meer info gehad van de makelaar.
Vraagprijs van 199k, makelaar geeft nu aan dat we op maximaal 170k moeten inzetten (als eindbod dus, nog wel iets afhankelijk van staat van VvE, die informatie moeten we nog krijgen). Hij geeft wel aan dat hij twijfelt over de staat van de vve (duidelijk zichtbaar slecht onderhoud aan de buitenkant van sommige woningen, lage vve bijdrage) en geeft aan dat als het kasgeld te laag is, hij waarschijnlijk negatief advies zal geven om uberhaupt proberen de woning te kopen en in plaats daarvan verder te gaan kijken.

Voor nu dus afwachten tot er meer informatie van de verkopers komt, woning is helemaal niks op aan te merken en erg goed gerenoveerd... maar de vve kan wel eens een spelbreker worden.

offtopic:
dan kijk je voor de grap verder, zet je debiele eisen aan zoals zwembad, garage, open haard, en kom je zoiets nog tegen ook.
Nog altijd niks gehoord van verkopende makelaar rond de VvE. Terwijl hij 2 (!) woningen binnen dezelfde VvE aanbied. Eerste bezichtiging is ondertussen 3 weken geleden... hoe moeilijk kan het zijn om de informatie op te vragen? Begin dus te denken dat die VvE niet zo soepel loopt als je mag verwachten.

Dus langzaam aan maar weer verder gaan kijken, om te beginnen morgen weer een nieuwe woning bezichtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Enige wat ik kan zeggen is dat ik erg blij was dat de koper van ons laast verkochte huis geen aankoopmakenlaar had, hij heeft ons zonder veel moeite extra buffer in ons spaargeld opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r.e.s schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 12:00:

Mijn vriendin en ik gaan het ook proberen zonder aankoopmakelaar. Ten slot van rekening kun je tegenwoordig eenvoudig zelf het huis zoeken, bezichtiging inplannen en bouwkeuring inplannen, kadaster/gemeente informatie opvragen en willen veel hypotheekverstrekkers je wel in het biedingsproces begeleiden.
Wat moet ik mij voorstellen wanneer een hypotheekverstrekker je begeleid in het biedingsproces? Geeft hij jou adviezen omtrent een aankoopprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
r.e.s schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:23:
[...]
Hoezo menselijk? Als ik met mijn huidige functie te laat kom en ongeinteresseerd ben richting onze klanten kan ik meteen mijn koffers pakken :D .
Ik doelde meer op het feit dat er geen lessen uit heden/verleden worden getrokken. Dat is erg menselijk, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 19:49

Don Quijote

El Magnifico

Sinds afgelopen week zijn mijn vriendin en ik actief op zoek naar een koopwoning.

En hebben we de eerste bezichtiging al gehad. Wel verbaasde mijn vriendin en ik ons over het gedrag van verkoop makerlaars.

Zo wou de verkoopmakeleraar de afspraak afzeggen 1 dag voor onze bezichtiging (terwijl we de afspraak al een week van te voren hadden gemaakt). Ook kwam die een half uur te laat en deed die geen enkele moeite om de woning te verkopen. Daarnaast klopte de plattegrond niet ( er was geen openhaard, er was geen extra toillet) en mochten wij niet de zolder betreden en was het niet mogelijk om de kruipruimte te bekijken.

Daarnaast heb ik nu al bij meerdere verkoopmakelaars het probleem om een afspraak buiten kantoor uren in te plannen. Een makelaar heeft zelfs gezegd bij uitzondering buiten kantoor uren te werken maar niet voor een bezichtiging afspraak, met andere woorden als mogelijke koper ben je geen uitzondering ?

Ik vraag me af of ze ook naar hun klanten communiceren dat ze een mogelijke bezichting 2 weken naar voren verplaatsen (met het risico dat we een andere woning kopen) omdat hun niet buiten kantooruren werken.

8)7

Ook hier zit ik met stijgende verbazing te kijken naar de onwil van makelaars om te verkopen. Op het moment heb ik drie huizen op het oog in Den Haag bij twee verschillende makelaarkantoren. Bij het kantoor wat twee huizen in de verkoop heeft wat wij op het oog hebben, hebben we vier keer moeten bellen om een afspraak te maken voor een bezichtiging. Telkens iemand anders aan de lijn, en telkens bleek een andere makelaar het huis in zijn/haar portefeuille te hebben. Uiteraard kon er ook niet op zaterdag worden bezichtigd. Wat dat betreft is de huidige crisis nog niet verkeerd, zodat de niet klantgerichte makelaars over de kop gaan. Ik zou als verkopende partij ook nooit in zee gaan met een makelaar die alleen tijdens kantooruren bezichtingen wilt doen.
Ook bij het derde huis bleek een bezichtiging op een zaterdag of in de avond een groot probleem. Hier hebben we maar een briefje in de bus gegooid bij de verkoper dat we met de makelaar geen afspraak tot bezichtiging konden kortsluiten, en of we het met hun direct konden regelen. We konden de volgende avond al terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:02:
[...]

Wat moet ik mij voorstellen wanneer een hypotheekverstrekker je begeleid in het biedingsproces? Geeft hij jou adviezen omtrent een aankoopprijs?
Nee wij geven aan dat we geïnteresseerd zijn in een specifiek huis en wat we ervoor willen betalen, hij brengt vervolgens het bod uit en verteld ons wat we verder moeten doen ( inplannen bouwtechnische keuring etc ).
Ravnoss schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 17:04:
[...]

Ook hier zit ik met stijgende verbazing te kijken naar de onwil van makelaars om te verkopen. Op het moment heb ik drie huizen op het oog in Den Haag bij twee verschillende makelaarkantoren. Bij het kantoor wat twee huizen in de verkoop heeft wat wij op het oog hebben, hebben we vier keer moeten bellen om een afspraak te maken voor een bezichtiging. Telkens iemand anders aan de lijn, en telkens bleek een andere makelaar het huis in zijn/haar portefeuille te hebben. Uiteraard kon er ook niet op zaterdag worden bezichtigd. Wat dat betreft is de huidige crisis nog niet verkeerd, zodat de niet klantgerichte makelaars over de kop gaan. Ik zou als verkopende partij ook nooit in zee gaan met een makelaar die alleen tijdens kantooruren bezichtingen wilt doen.
Ook bij het derde huis bleek een bezichtiging op een zaterdag of in de avond een groot probleem. Hier hebben we maar een briefje in de bus gegooid bij de verkoper dat we met de makelaar geen afspraak tot bezichtiging konden kortsluiten, en of we het met hun direct konden regelen. We konden de volgende avond al terecht.
Dat is een goede! Als ik morgen niks kan regelen met de verkoop makelaar bel ik idd gewoon rechtstreeks naar de bewoners. Wij willen geen uitgebreide bouwtechnische inspectie maar gewoon even de kamers langslopen en de globale staat van onderhoud bekijken.

[ Voor 60% gewijzigd door r.e.s op 12-08-2012 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv

8)7

Van uiterst nette en normale manier van huizen verkoop van een makelaar met veel geduld tot het andere uiterste... niet terug bellen. Dingen vergeten te vragen. Of totaal niks van een huis weten. Ik werd bij 1 zelfs onbeschoft te woord gestaan aan de telefoon, omdat het huis interessant was toch bezichtiging gedaan. Wat een rare vent die makelaar.

Buiten kantoor tijden is bij een hoop makelaar lastig (ik heb veel huizen bezichtigt)
Heb 1 makelaar gehad die had echt heel veel geduld, had overal tijd voor zelfs in de avond uren. Maar daar merk je ook gelijk... hij verkocht de meeste huizen in de buurt.

Inmiddels woon ik al een jaar tevreden in mijn huisje. Ookal wist de makelaar bijna niks van het huis.
Heb hem trouwens gekocht zonder aankoopmakelaar.

Tip die ik kan geven, kijk wat je het waard vind. Kijk ook wat de huidige bewoners betaald hebben voor het huis (kan je opvragen op internet) Ze willen namelijk niet of weinig verlies draaien. Wat ook mee speelt is hoe lang het huis te koop staat.. staat het lang te koop dan kan er best wat van de prijs af ookal gaan ze verlies draaien.
Stop met een eindbod. de Max prijs die jij wil gegeven als je die al bijna bereikt heb met onderhandelen.
Ze weten namelijk dat ze jou daarna kwijt zijn.

Dit laatste heeft mij een miskoop bespaard en een succesvolle aankoop terweeg gebracht. Later gaf de verkoper nog aan dat het een slimme zet was want ze wilde eigenlijk meer hebben maar ik was op dat moment de enige bieder.

[ Voor 18% gewijzigd door Speedfightserv op 13-08-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Speedfightserv schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:50:
[Heb 1 makelaar gehad die had echt heel veel geduld, had overal tijd voor zelfs in de avond uren. Maar daar merk je ook gelijk... hij verkocht de meeste huizen in de buurt.
Kijk, leuk dat het dan ook meteen in het resultaat tot uiting komt. En de conculega's slapen verder?! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wees een beetje mondig met al die makelaren, da's een tip die ik je wel zou willen meegeven. Als jij tijdens een rondleiding het gevoel krijgt dat de verkoopmakelaar alles snel snel doet en niet echt de moeite neemt, spreek dit dan uit. Confronteer. Plattegrond klopt niet? Confronteer direct.

Of een bezichting buiten kantooruren kan heeft ook te maken met wat de verkopende partij zelf wilt (als ze nog in dat huis wonen, sommige mensen willen niet in de avonden menschen over de vloer).

Een briefje bij de verkopende partij in de bus kan inderdaad wonderen doen. Sterker nog, bij de aankoop van mijn huidige woning heb ik alle communicatie naar verkoopmakelaar EN verkopende partij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
8)7

Volgens mij is echt 80% van het makelaarsvolk gajes dat uit is op snel geld. De sector is enorm opgeblazen samen met de omvang van de huizenmarkt en de hoogte van de huizenprijzen. In mijn zoektocht heb ik enorme idioten gezien, zowel aankoop als verkoop. Jongetjes van 21-22 die waarschijnlijk alleen voor de lease-auto het makelaarsvak in zijn gegaan, die niets konden vertellen tijdens een bezichtiging, er gewoon maar een beetje bijstonden, met een houding van 'kan mij het allemaal verrotten'.

Er zijn een paar hardwerkende mensen waar je wel iets aan hebt, maar voor de rest is het gewoon schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2

chario2

Chario2 (818126)

nare man schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:02:
[...]

Volgens mij is echt 80% van het makelaarsvolk gajes dat uit is op snel geld. De sector is enorm opgeblazen samen met de omvang van de huizenmarkt en de hoogte van de huizenprijzen. In mijn zoektocht heb ik enorme idioten gezien, zowel aankoop als verkoop. Jongetjes van 21-22 die waarschijnlijk alleen voor de lease-auto het makelaarsvak in zijn gegaan, die niets konden vertellen tijdens een bezichtiging, er gewoon maar een beetje bijstonden, met een houding van 'kan mij het allemaal verrotten'.

Er zijn een paar hardwerkende mensen waar je wel iets aan hebt, maar voor de rest is het gewoon schuim.
Nou inderdaad !!
Vaak doen ze alleen de deur open, that's it.
Ze wisten niet waar de cv zat, waar de kruipruimte zat, allemaal van dat soort dingen die je als kopende partij gewoon vraagt.
Heb zelfs een makelaar gehad die een 15 minuten te laat kwam (tis dat mijn vrouw wilde wachten, ik zat al in de auto), en vervolgens ruzie ging maken met de verkopers over een rekening die nog niet betaald was !
Terwijl mijn vrouw en ik erbij stonden !!!!
toen was de limiet bereikt en ben ik weggegaan.
Huis is nog altijd niet verkocht, raar he ??

Zelf heb ik wel een prettige ervaring met een aankoop makelaar, hij was ook mijn verkoop makelaar.
Ik was enthousiast over een huis, hij ging zitten met me en vertelde even de mindere dingen van het huis, gewoon de blik van een neutraal iemand die me wees op een x aantal nadelen.
Daar heb je wat aan mijn inziens.

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Met al deze verhalen word ik plots heel bang dat ik geen goede aankoopmakelaar kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Blueone schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:58:
Voorheen was er eigenlijk nooit een aankoopmakelaar, het is echt iets van de laatste tijd (marketing misschien?).
Je zegt dat maar is dat alleen maar gevoel? Ik heb geen cijfers maar ik kan me van vroeger bijna geen transactie zonder twee makelaars herinneren. Zal het eens googlen als ik tijd over heb :)
[...]
Volgens mij is echt 80% van het makelaarsvolk gajes dat uit is op snel geld. De sector is enorm opgeblazen samen met de omvang van de huizenmarkt en de hoogte van de huizenprijzen.
Ben het met je eens maar het valt wel op dat de slechtste makelaars bij ons in de buurt de laatste paar jaar zijn verdwenen of drastisch ingekrompen (van een heel kantoor terug naar een eenmanszaak). Er zijn nog wel een paar prutsers maar de gemiddelde kwaliteit is enorm gestegen. Elk nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen.

Beste tip om een goede makelaar te vinden vind ik altijd nog een paar bezichtigingen doen van panden die ze in de verkoop hebben. Zo ben ik ook aan mijn laatste makelaar gekomen, ik heb tientallen bezichtigingen gedaan in de buurt (gewoon omdat ik precies wilde weten wat er in de buurt te koop was en welk huis voor ons het prettigst was) en de twee makelaars waarvan ik vond dat ze het beste verkochten uitgenodigd om een voorstel voor mijn aan en verkoop te doen. De makelaar van mijn keuze ben ik (ook nadat ik de rekening heb betaald) erg tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:19:
Ik heb een verkoopmakelaar meegemaakt die zei dat het bewuste huis erg in trek was. Navraag bij de buren leerden dat ze amper iemand hebben zien langskomen.

Een andere makelaar vertelde dat men bezig was met het biedingsproces bij een huis. Alleen als wij heel geinteresseerd waren, dan mochten we een kijkje komen nemen. 8)7

Tenslotte nog een makelaar gehad die geen antwoord wist op heel basale vragen. Hij ging het opzoeken en zou ons nog terugkoppeling geven. Nooit meer iets op gehoord.
Oh nee, een verkopende makelaar die zegt dat een huis erg in trek is! Wat had je dan verwacht? "nee, niemand wil dat huis hebben, dus kom maar langs wanneer je tijd hebt?"

En over bezichtigen terwijl de onderhandelingen mogelijk al ver gevorderd zijn; als dat waar is kan het toch zijn dat de verkopers dan geen gezeur meer aan hun hoofd willen? Er zijn ook veel mensen die huizen alleen maar gaan bezichtigen om de inrichting eens te bekijken; ter inspiratie voor hun eigen paleisje. Ik kan me voorstellen dat je daar als verkoper geen zin in hebt. Of het slim is om op één paard te wedden, tja...

Makelaars die hun huiswerk niet doen, tja, die houd je altijd. Dat er wat vragen kunnen zijn waarop ze het antwoord niet direct paraat hebben, dat kan. Maar basale dingen moeten ze gewoon weten. Ze hebben tenslotte toch ook de advertentie opgesteld?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
chario2 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:15:
[...]

Huis is nog altijd niet verkocht, raar he ??
Dat is toch enorm triest voor de verkopers. Kunnen beter met een andere makelaar in zee gaan lijkt me. Wel een dure grap. Heb jaren geleden al eens gezien bij een collega, makelaar deed vrijwel niets, huis bleef maar te koop staan. Die zijn toen naar een andere makelaar gegaan, kosten weer extra, maar huis wel daarna vrij vlot verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

AJM

D-e-n schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:26:
Met al deze verhalen word ik plots heel bang dat ik geen goede aankoopmakelaar kan vinden...
Misschien dat je op deze website een goede makelaar kan vinden http://www.widbm.nl/ (Wie is de Beste Makelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Dat is wel herkenbaar, ja. Grosso modo heb ik de beste ervaringen gehad met oudere makelaars voor wie het een vak was (en geen baan). Onze verkopend makelaar(esse) was zelfs een tikje streng. Wij konden ons niet aan de indruk onttrekken dat we enigszins werden opgevoed :o

[ Voor 7% gewijzigd door Killjoy op 13-08-2012 12:17 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:28:

Ik heb mijn huis gekocht in 2007 met een aankoop makelaar..
Hij vroeg toen ook 1% van de aankoop prijs excl BTW, toen zei ik dat ik dus geen vertrouwen had in hem omdat hij alleen maar belang had om mij dit huis zo duur mogelijk aan te smeren.. 8)7

Daar kon hij wel inkomen..
Ik heb toen gezegt, 1000 euro ex BTW of als je onder die prijs komt krijg je die 1%. (was 1600 euro ofzo)
Hij heeft bikkelhard gewerkt om die laatste 2k eraf te krijgen om die extra 600 euro binnen te slepen..
Verkopers wilden eigenlijk niet meer zakken.. Maar het is hem toch gelukt..
Win-Win situatie dus voor ons en hem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

[...]

Vind ik ook, het komt naar mijn mening voornamelijk omdat, sinds 2001, iedereen zich makelaar mag noemen ongeacht of er sprake is van certificering en/of lidmaatschap bij één van de makelaarsverenigingen.
timag schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:30:
[...]

Je zegt dat maar is dat alleen maar gevoel? Ik heb geen cijfers maar ik kan me van vroeger bijna geen transactie zonder twee makelaars herinneren. Zal het eens googlen als ik tijd over heb :)
Onderzoek in opdracht van de NMa:
Bijna 56% van de huizenkopers heeft bij de aankoop van de woning een makelaar ingeschakeld.
Bij de verkoop van de woning schakelt 87% van de consumenten een makelaar in.
(ik vind overigens nog geen 1000 respondenten wel heel weinig om te spreken over een betrouwbaar onderzoek, maar de NMa neemt er wel genoegen mee)

V.w.b. de klachten over de makelaars die niet op tijd komen/reageren etc.: Ik bezichtig regelmatig als aankoopmakelaar of als koper (uit beleggingsoogpunt) objecten en het is inderdaad opvallend vaak dat ik als kandidaat altijd minimaal 5 minuten moet wachten. 's Avonds bezichtigen doe ik zelf ook het liefst niet, ik werk zes dagen per week, de avonden hoeven er wat mij betreft echt niet bij, zaterdagen bezichtig ik wel, maar dat is voor mij ook gewoon een werkdag. Als het echt niet anders kan dan ben ik wel bereid om 's avonds te bezichtigen, een beetje flexibiliteit moet er heus wel in kunnen zitten, maar ik zeg in principe ook altijd eerst nee ;). Daarnaast is het inderdaad zoals Wendy hierboven zegt ook zo dat veel verkopers geen prijs stellen op avondbezichtigingen. Ze zien het niet zitten om na het eten rond 19.00 uur effe een uur weg te moeten met eventuele kinderen (die vaak al naar bed hadden gemoeten) om de woning te laten bezichtigen. Het niet reageren op informatieverzoeken is wat mij betreft wel onvergeeflijk, als je iets afspreekt moet je je daaraan houden, als je het niet kan, geef dat dan ook eerlijk toe.
Helaas vergeten veel mensen wel de andere zijde: Ik ben vaak 15 min eerder om even de gordijnen open te doen, het licht aan te doen en de post weg te zetten en heb dan meestal zo'n 5 minuten over tot de afspraak begint. Het is onvoorstelbaar hoe vaak kandidaten een kwartier te laat komen, soms gewoon niet op komen dagen zonder af te bellen of zelfs vijf minuten nadat ze er hadden moeten zijn opbellen dat ze niet meer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:16:
[...]
Daar kon hij wel inkomen..
Ik heb toen gezegt, 1000 euro ex BTW of als je onder die prijs komt krijg je die 1%. (was 1600 euro ofzo)
Hij heeft bikkelhard gewerkt om die laatste 2k eraf te krijgen om die extra 600 euro binnen te slepen..
Verkopers wilden eigenlijk niet meer zakken.. Maar het is hem toch gelukt..
Win-Win situatie dus voor ons en hem..
Overigens is het mijn belevenis dat een makelaar geen stap harder gaat zetten van een 'prestatiebonus', terwijl het bovendien vaak ook buiten zijn macht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
AJM schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:09:
[...]

Misschien dat je op deze website een goede makelaar kan vinden http://www.widbm.nl/ (Wie is de Beste Makelaar)
Die site kende ik nog niet. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:26:
Heb je er één nodig? Ik zelf ben zo'n type wat dit een beetje geldklopperij vindt, maar het kan nuttig zijn als je zelf geen zin hebt om achter dingen aan te gaan of je ergens niet te veel in wilt verdiepen.

Schakel je brein niet uit, ofwel...vaar niet blind op puur en alleen het gene de verkoop- en aankoopmakelaar je te melden heeft.
timag schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:30:
[...]

"vroeger" mocht een makelaar beide partijen vertegenwoordigen, de verkopende en aankopende partij. Ik ken van "vroeger" juist alleen maar verkopen met 1 makelaar, de verkopende makelaar. Een aparte aankoopmakelaar is wat mij betreft ook een "nieuwe" tendens van de laatste jaren. In 2007/2008 heb ik iedere keer de verkopende makelaar als mijn bemiddelaar gebruikt. "Jij wil dat huis verkopen want het is een ietwat vreemd pand en het staat al een half jaar te koop? Prima, maar dan ga jij mij helpen met...etc etc".

In mijn beleving (mits je een beetje assertief bent en het niet erg vindt om je ergens in te verdiepen en soms even op je strepen te staan) is een aankoopmakelaar vaak geldklopperij. Met gezond verstand, een fijne hupo adviseur en een meedenkende verkoopmakelaar kom je een heel eind.

In 2001 is de beëdiging van de makelaar afgeschaft...is dit het begin van wildgroei aan slechte kwaliteit geweest? (oprechte vraag, weet weinig van de hele procedure om makelaar te worden af en ik weet ook niet hoe moeilijk of makkelijk het is om makkelaar te worden).

Verder...het zijn vaak de social skills die wat mij betreft een makelaar okay maakt of niet. Communiceert hij goed, denkt hij mee etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:18:
[...]

Overigens is het mijn belevenis dat een makelaar geen stap harder gaat zetten van een 'prestatiebonus', terwijl het bovendien vaak ook buiten zijn macht is.
Deze makelaar heeft zijn best wel gedaan..
Tijdens de onderhandelingen zaten we nog 2k uit elkaar.. En ik wilde echt niet hoger inzetten En hun niet lager..
Dus had het huis al afgeschreven..
Makelaar heeft toch nog enkele keren contact gezocht en is zelfs nog naar die mensen toegegaan..
En na 1,5 week kwam het verlossende woord eruit dat ze toch akkoord gingen..
Pagina: 1 ... 25 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.