Leuk huis! Al lijkt het me niet praktisch omdat je een ruimte mist om de was machine + droger te plaatsen en alle 'zolder' spulletjes. Of doen de huidige bewoners dat in de houten garage?terribleweak schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:33:
[...]
Even een update, van een 2e bezichtiging is het nooit gekomen, door medische omstandigheden is de verkoop van het huis van de baan...
Hierna zijn we (iets teleurgesteld wel) verder gaan kijken en ook evt iets boven ons budget zodat we met de onderhandelingen toch uit zouden komen rond de 2ton.
We hebben afgelopen dinsdag dit huis bekeken:
http://www.funda.nl/koop/...48435391-oranjestraat-46/
Nu zijn we allebij nog enthousiaster! Echter we waren zo ondesteboven dat we denk ik niet echt gelet hebben op de details!
Nu gaan we dinsdag nog een keer kijken met mijn ouders erbij en we zijn een lijstje aan het maken waar we op moeten letten en wat we moeten vragen.
Onder andere staat er bij ter overname iets over een vloer maar niet welke, lijkt me wel handig om te weten.
Is het ook normaal te vragen over wat ze nu betalen voor GWL?
Het huis heeft en vliering en de garage ook, dus zolderspulletjes kan je wel kwijt. Heel leuk huis hoor, voor die prijs, en zelfs een echte tuin (groen ipv fabrieksplaveisels/kattenbakgrint).
Leuk huis, leuke buurtterribleweak schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:33:
[...]
We hebben afgelopen dinsdag dit huis bekeken:
http://www.funda.nl/koop/...48435391-oranjestraat-46/
Nu zijn we allebij nog enthousiaster! Echter we waren zo ondesteboven dat we denk ik niet echt gelet hebben op de details!

't is soms onhandig dat het een eenrichtingsstraatje is. Verder supermarkt, school en station erg goed bereikbaar.
www.steamloco.info
Jawel. Er is geen enkele wet die 'm dat verbiedt.Kju schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:13:
[...]
Een makelaar mag alleen niet met een derde onderhandelen als hij al met jou in onderhandeling is. Er is pas sprake van een onderhandeling als de tegenpartij een tegenvoorstel heeft gedaan. (als een partij een bod afwijst is er dus geen sprake van een onderhandeling)
Het wordt alleen wel niet als bepaald erg netjes gezien.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Bij de ingang achterom is een soort 'bijkeuken' (hal) waar nu wasmachine, droger en een vrieskastje staan.r.e.s schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 08:27:
[...]
Leuk huis! Al lijkt het me niet praktisch omdat je een ruimte mist om de was machine + droger te plaatsen en alle 'zolder' spulletjes. Of doen de huidige bewoners dat in de houten garage?
Er is inderdaad een vliering (nog niet bekeken) echter is de garage ook erg groot en komen we van 45m2 dus zoveel spullen hebben we (nog) niet om op te slaan. Ook is er een kelder aanwezig.
We hebben vrijdag (na het horen dat er maandag en dinsdag 2 stellen zijn die een 2e keer gaan kijken + nog 7 nieuwe bezichtigingen as week) een bod gedaan inderdaad zonder een 2e keer te gaan kijken.
Zoals al aangegeven hebben we dinsdag een 2e bezichitiging gepland.
Volgens mij is het NVM-makelaars vanuit hun NVM-lidmaatschap wel verboden. Maar het is inderdaad geen wet, meer een gentlemens agreement.CyBeR schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:35:
Jawel. Er is geen enkele wet die 'm dat verbiedt.
Het wordt alleen wel niet als bepaald erg netjes gezien.
Verwijderd
Mijn vriendin en ik hebben een woning op het oog. Deze woning heeft een vraagprijs van 395.000 euro. De WOZ-waarde uit 2011 was 289.000 euro. De woningwaardemeter van De Hypotheker geeft 355.000 euro aan. Hoe kan ik deze informatie gebruiken bij het uitbrengen van een redelijk (eind)bod op dit huis?
Eerlijk gezegd denk ik dat je weinig tot niets met die informatie kan. WOZ is per definitie onbetrouwbaar, en de woningwaardemeter lijkt mij een heel oppervlakkige test. Als je echt geen idee hebt wat het huis waard is moet je een expert inschakelen.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 07:45:
Mijn vriendin en ik hebben een woning op het oog. Deze woning heeft een vraagprijs van 395.000 euro. De WOZ-waarde uit 2011 was 289.000 euro. De woningwaardemeter van De Hypotheker geeft 355.000 euro aan. Hoe kan ik deze informatie gebruiken bij het uitbrengen van een redelijk (eind)bod op dit huis?
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
De WOZ zit voor courante huizen in populaire buurten toch vaak redelijk in de buurt van de marktprijs. Hier is de afwijking wel heel erg groot, dus of de prijs is raar of er is niet genoeg courant vergelijkingsmateriaal. Over het algemeen is de WOZ gebaseerd op verkopen van vergelijkbare objecten in de buurt dus bij het kadaster opvragen welke transacties er van vergelijkbare huizen er recent zijn geweest lijkt me een goed begin.ph4ge schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:48:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat je weinig tot niets met die informatie kan. WOZ is per definitie onbetrouwbaar, en de woningwaardemeter lijkt mij een heel oppervlakkige test. Als je echt geen idee hebt wat het huis waard is moet je een expert inschakelen.
Je kan van de WOZ zeggen wat je wilt, als koper zou me dit niet verkeerd uitkomen. Laat de verkoper maar met een hout snijdende verklaring komen waarom de WOZ zoveel lager / het huis zoveel meer waard is
Nee hoor. De WOZ waarde van een woning wordt bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). De WEV wordt bepaald aan de hand van vergelijkbare objecten. Als een vergelijkbare woning wordt verkocht voor zeg € 350.000,- zal jouw woning ook een WOZ waarde van rond de € 350.000 krijgen, mits deze niet (te veel) afwijkt van het vergelijkingsobject.ph4ge schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:48:
WOZ is per definitie onbetrouwbaar
Wat is daar onbetrouwbaar aan?
Aan die WOZ-waarde heb je niks. Bel een taxateur uit de buurt en vraag om een waardeverklaring (= taxatie zonder rapport) met een advies over de maximale koopsom. Zorg ervoor dat je uiteindelijke koopsom op 10% onder dag bedrag uitkomt en je hebt een goede dealVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 07:45:
Als je een link naar je advertentie post kan ik even voor je kijken, maar dat is dan puur afgaand op de advertentie, zonder daadwerkelijke opname en plaatselijke kennis
PSN: Kjujay
WOZ waarde is in de praktijk voornamelijk gebaseerd op afmeting, bouwjaar en woningtype. Er wordt geen rekening gehouden met de feitelijke onderhoudsstaat en de feitelijke aard en kwaliteit van inrichting en installaties omdat er geen daadwerkelijke opname heeft plaats gevonden. De marktwaarde zal daarom vrijwel altijd (positief of negatief) afwijken.Mr_Size schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:55:
[...]
Nee hoor. De WOZ waarde van een woning wordt bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). De WEV wordt bepaald aan de hand van vergelijkbare objecten. Als een vergelijkbare woning wordt verkocht voor zeg € 350.000,- zal jouw woning ook een WOZ waarde van rond de € 350.000 krijgen, mits deze niet (te veel) afwijkt van het vergelijkingsobject.
Wat is daar onbetrouwbaar aan?
Onjuist, er wordt wel degelijk rekening gehouden met staat van onderhoud en voorzieningen. Het klopt inderdaad dat niet elk object met eigen oog is opgenomen, maar je hebt je jaarlijkse bezwarencyclus waar bewoners kunnen aangeven dat ze het niet eens zijn met de WOZ waarde, bijvoorbeeld omdat hun woning in slechte staat van onderhoud is. In dat geval gaat een taxateur er ter plaatse heen om dat te beoordelen. Blijkt de bewoner gelijk te hebben dan wordt de woning 'afgewaardeerd' op bijv. onderhoud.Kju schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:00:
WOZ waarde is in de praktijk voornamelijk gebaseerd op afmeting, bouwjaar en woningtype. Er wordt geen rekening gehouden met de feitelijke onderhoudsstaat en de feitelijke aard en kwaliteit van inrichting en installaties omdat er geen daadwerkelijke opname heeft plaats gevonden. De marktwaarde zal daarom vrijwel altijd (positief of negatief) afwijken.
Ik werk btw bij afdeling Belastingen van een gemeente
*laat maar*
[ Voor 117% gewijzigd door Kju op 06-08-2012 10:24 ]
Niemand gaat zeggen dat zn WOZ waarde hoger moet zijn. Er zit een hele simpele rekenformule onder die slechts een zeer oppervlakkige schatting is. Al is het maar omdat veel huizen geen goed vergelijkingsmateriaal hebben. Er zijn zoveel factoren die de waarde van een huis beinvloeden die niet meegenomen worden, daarnaast loopt het per definitie achter op de marktontwikkelingen.Mr_Size schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:14:
Onjuist, er wordt wel degelijk rekening gehouden met staat van onderhoud en voorzieningen. Het klopt inderdaad dat niet elk object met eigen oog is opgenomen, maar je hebt je jaarlijkse bezwarencyclus waar bewoners kunnen aangeven dat ze het niet eens zijn met de WOZ waarde, bijvoorbeeld omdat hun woning in slechte staat van onderhoud is. In dat geval gaat een taxateur er ter plaatse heen om dat te beoordelen. Blijkt de bewoner gelijk te hebben dan wordt de woning 'afgewaardeerd' op bijv. onderhoud.
Ik werk btw bij afdeling Belastingen van een gemeente
Ik ken het huis verder niet, maar dat mensen veel meer vragen dan de WOZ waarde is helemaal niet raar. Waarschijnlijk zijn ze gewoon spekkoper omdat hun huis te laag gewaardeerd wordt. Een voordeel wat je als koper overigens niet meer hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door ph4ge op 06-08-2012 10:32 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik ga vandaag de koopovereenkomst tekenen en ik ben nu eens aan het rondkijken voor de financiering. Ik zie eigenlijk dat mensen altijd 1-5-10 jaar rentevast nemen. Waarom nooit variabel? Je zit natuurlijk wel met variërende maandlasten maar als je die kan opvangen, waarom niet?
Ik heb ook niet gezegd dat het raar is dat mensen meer vragen dan de WOZ waarde. Ik reageerde voornamelijk op jouw stelling dat de WOZ per definitie onbetrouwbaar is, want dat is erg overdreven. Ik ben het met je eens dat er een boel factoren meespelen die de waarde van een object mede bepalen. Vaak zijn dit echter subjectieve factoren, die niet meegenomen worden in de waardering volgens de wet WOZ. Maar er wordt wel degelijk, mits bekend, rekening gehouden met ligging, kwaliteit, onderhoud, voorzieningen en doelmatigheid.ph4ge schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:30:
[...]
Niemand gaat zeggen dat zn WOZ waarde hoger moet zijn. Er zit een hele simpele rekenformule onder die slechts een zeer oppervlakkige schatting is. Al is het maar omdat veel huizen geen goed vergelijkingsmateriaal hebben. Er zijn zoveel factoren die de waarde van een huis beinvloeden die niet meegenomen worden, daarnaast loopt het per definitie achter op de marktontwikkelingen.
Ik ken het huis verder niet, maar dat mensen veel meer vragen dan de WOZ waarde is helemaal niet raar. Waarschijnlijk zijn ze gewoon spekkoper omdat hun huis te laag gewaardeerd wordt. Een voordeel wat je als koper overigens niet meer hebt.
Een tijdje terug is er een promotie-onderzoek gepubliceerd dat laat zien het over de looptijd van een hypotheek altijd goedkoper is geweest om de rente variabel te laten.Dutchmega schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:40:
Ik ga vandaag de koopovereenkomst tekenen en ik ben nu eens aan het rondkijken voor de financiering. Ik zie eigenlijk dat mensen altijd 1-5-10 jaar rentevast nemen. Waarom nooit variabel? Je zit natuurlijk wel met variërende maandlasten maar als je die kan opvangen, waarom niet?
Waarom zou je het niet doen:
- De belangrijkste reden om het niet te doen is dat je wel geld moet hebben om de rente te kunnen betalen in een piek.
Als je nu 3% betaalt en dat is zeg €1000 bruto in de maand (gewoon een rekenvoorbeeld) zal je als de rente naar 9% stijgt wel €3000 bruto in de maand moeten kunnen ophoesten, ook al is dat waarschijnlijk niet lang.
- Het is goedkoper, je betaalt gewoon minder rente
- Je bent flexibeler, je kan makkelijker overstappen van hypotheekboer
Er zit ook een sterk persoonlijk, psychologisch element in: mensen houden in het algemeen niet van onzekerheid over hun maandlasten, en dus kiezen ze vaak voor langere rentevastperioden. Ik zie hier regelmatig mensen die kiezen voor 30 jaar rentevast, onder het mom van 'dan weet ik vanaf nu 100% zeker wat ik iedere maand betaal voor de komende 30 jaar'.
Ik heb zelf voor 10 jaar rentevast gekozen: mijns inziens een redelijke afweging tussen maandlasten en zekerheid op de middellange termijn.
Ik heb zelf voor 10 jaar rentevast gekozen: mijns inziens een redelijke afweging tussen maandlasten en zekerheid op de middellange termijn.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
WOZ heeft gewoon een heel ander doel en een heel andere werkwijze dan daadwerkelijke kopers en verkopers. De WOZ ligt in de praktijk ook ver van de prijs die betaald wordt voor een huis. Voor de WOZ worden jaarlijks miljoenen huizen gewaardeerd, dat is per definitie niet specifiek genoeg voor een koper die maar 1 huis wil, een huis wat vergeleken moet worden met andere verkochten huizen, ook al zijn die jaren geleden verkocht in een andere markt en lijken ze totaal niet op het huis. Het zijn ook vaak juist de verschillen die de WOZ niet meeneemt die het verschil maken, noemt het subjectief maar een deal komt alleen tot stand als de subjectieve mening van de koper en verkoper is dat het een goede prijs is. De WOZ is handig voor de belastingdienst, maar dus per definitie niet voor de verkoper. Daar is hij helemaal niet voor bedoeld en helemaal niet op gericht. Maar ik wil het best anders formuleren. De WOZ is niet onbetrouwbaar, maar wel onbruikbaar voor een huizenkoper. Het geeft de WOZ waarde, niet de actuele marktwaarde, dat is een heel ander begrip.Mr_Size schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:42:
Ik heb ook niet gezegd dat het raar is dat mensen meer vragen dan de WOZ waarde. Ik reageerde voornamelijk op jouw stelling dat de WOZ per definitie onbetrouwbaar is, want dat is erg overdreven. Ik ben het met je eens dat er een boel factoren meespelen die de waarde van een object mede bepalen. Vaak zijn dit echter subjectieve factoren, die niet meegenomen worden in de waardering volgens de wet WOZ. Maar er wordt wel degelijk, mits bekend, rekening gehouden met ligging, kwaliteit, onderhoud, voorzieningen en doelmatigheid.
Mr_Size schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:14:
[...]
Onjuist, er wordt wel degelijk rekening gehouden met staat van onderhoud en voorzieningen.
Dat zal bij sommige gemeentes vast zo werken, bij ons wordt uitgegaan van het bedrag dat de gemeente nodig heeft aan inkomsten en dat wordt teruggerekend naar de tarieven en waardes. Zo stijgen bij ons nog steeds de huizenprijzen volgens de WOZ, elk jaar weer. Voordeel is dat het tarief al jaren niet stijgt, gevolg is dat de belasting in ieder geval nauwelijks stijgtIk werk btw bij afdeling Belastingen van een gemeente
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
WOZ wordt bovendien veel te veel gestuurd door incidenten in de verkoopprijs in de buurt, zeker in een buurt die redelijk stabiel qua bewoners is en dus weinig verkooptransacties geld.ph4ge schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:10:
[...]
De WOZ is niet onbetrouwbaar, maar wel onbruikbaar voor een huizenkoper. Het geeft de WOZ waarde, niet de actuele marktwaarde, dat is een heel ander begrip.
Wij kochten ons huis op de top voor een net erg goed gerenoveerd huis met dakkapel. Gevolg: hele straat overstuur omdat hun WOZ waarde fors omhoog ging, regen van bezwaarschriften daar. Wij konden uiteraard niet klagen, want we waren ons eigen referentiepand, WOZ was koopprijs.
Jaar later was ander verkocht huis in onze buurt ons referentiepand waar oorspronkelijke eigenaar uit 1963 was overleden en huis nooit was gerenoveerd, geen dakkapel en achterstallig onderhoud. Gevolg: onze WOZ kelderde 50.000 euro (!!!) omlaag. Wij uiteraard niet klagen, wij hebben geen last van te lage WOZ, in tegendeel. Zeker omdat wij voorlopig toch niet verkopen.
Jaar laten WOZ weer 20.000 euro hoger vanwege ander verkocht pand wat meer op onze woning lijkt en het feit dat wij een dakkapel hebben laten bijplaatsen (wij hadden er al één achter, nu ook voor). Gemeente had dat wel naadloos opgepikt blijkens waarde rapport (maar logisch, neem aan dat ze naar database afgegeven bouwvergunningen kijken).
Denk dat de onze WOZ bij ons in huidige markt nu redelijk reëel is (al ligt de markt in onze prijsklasse nu dusdanig op zijn gat dat ik denk dat je tegen die prijs je huis nooit verkoopt).
Maar huis van buren twee deuren verder staat te koop voor 60.000 euro onder onze WOZ (maar wederom slecht onderhoud, maar halve dakkapel) maar nog geen één kijker gehad. Als die dus wel verkoopt zal onze WOZ wel weer omlaag spuiten.
Lang verhaal om aan te geven dat WOZ voor individueel huis inderdaad hooguit richtgevend is, maar te veel van toevalligheden aan elkaar hangt om goede basis te zijn voor prijsbepaling. Niet voor niets dat banken WOZ alleen willen accepteren als enige waardebepaling als hypotheek lager dan 70% WOZ waarde is (en aan nog wat andere voorwaarden wordt voldaan).
Geloof ik best, al vraag ik me wel af met welke hypotheekvorm is gerekend. Bij een aflossingsvrije hypotheek zal dit ongetwijfeld kloppen, bij een (traditionele) spaar of bankspaar hypotheek ontvang je een (te) hoge rente natuurlijk ook als spaarrente en wordt het effect (zoals je zelf ook al aangaf) al stukken minder.timag schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:00:
[...]
Een tijdje terug is er een promotie-onderzoek gepubliceerd dat laat zien het over de looptijd van een hypotheek altijd goedkoper is geweest om de rente variabel te laten.
Zeker omdat de betaalde rente aftrekbaar is, maar de opgebouwde rente in je spaardeel niet belast.
Probleem is natuuurlijk (wat je zelf ook al aangaf trouwens) dat vrijwel niemand discipline genoeg heeft om grote schommelingen in de maandlasten op te kunnen vangen. Lage maandlasten wennen erg snel. Ondanks dat je eigenlijk zou moeten sparen voor slechte tijden doen mensen dat dan toch te weinig.
(zie bv één van de oorzaken van de hypotheken crisis in de VS: de tijdelijke lage instaprente die veel mensen verleid hebben een hypotheek te nemen die ze na die tijdelijke lage rente niet meer konden betalen)
Reden waarom ook ik lang (in mijn geval 15 jaar, 20 was toen relatief erg duur, 10 amper goedkoper) de rente vastgezet heb. Heb zelfs even serieus 30 jaar overwogen onder het mom van dan weten we in ieder geval zeker nooit een renteverrassing te krijgen, maar dat was relatief toen wel erg duur.
Gevolg is dat ik de afgelopen jaren fors meer rente betaald heb dan ik anders zou doen, want de rente is sindsdien behoorlijk gedaald. Maar slaap er wel een stuk beter van.
[ Voor 6% gewijzigd door xahmol op 06-08-2012 11:43 ]
Bij 10+ jaar rentevast mag je de huidige rente gebruiken voor hypotheekberekening (kun je iets meer lenen - als je dat wilt). Aangezien merendeel van de mensen maximaal wilt lenen... 1+1.Dutchmega schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:40:
Verder is er het afvragen hoeveel lager de rente nog kan gaan. Als je nu iets van 4,5% afsluit en je inkomen zit op 42%, dan betaal je na HRA 'slechts' iets van 2,8%. Dus er is aan de kant omhoog veel meer mogelijk dan aan de kant omlaag.
Daarbij wordt variabele rente lastig gemaakt. Geloof dat o.a. ABN geen variabele rente meer toestaat en dat bij ING dit maar over maximaal de helft van de hypotheek mag.
Bovendien dacht ik (zelf niet verdiept in variabele rente) dat variabele rente zowiezo niet mogelijk is bij een spaarhypotheek, bij geen enkele bank.
[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 06-08-2012 11:51 ]
Tja, als ik dat wist had ik geen hypotheek nodig ;-)Myrdreon schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:47:
[...]Verder is er het afvragen hoeveel lager de rente nog kan gaan.
Feit is dat toen ik mijn hypotheek in 2008 afsloot ik ook al dacht dat de rente nooit meer veel kon zakken. Historisch was de rente nml toen al erg laag. Desondanks is de rente toch nog ruim een vol procent gedaald sindsdien.
Als (zeg als, dus niet dat het zo gaat zijn) we naar Japanse toestanden gaan met decennia een extreem lage rente is wellicht de bodem nog niet bereikt....
Is één van de redenen overigens waarom ik vast heb genomen. Het is bijna onmogelijk te voorspellen wat de rente op korte, laat staan lange termijn gaat doen. Dan kies ik toch liever voor de vaste maandlast.
[ Voor 3% gewijzigd door xahmol op 06-08-2012 12:17 ]
Ik ben zelf voor 10-jaar vast gegaan ivm de zekerheid. Ik vind het gewoon fijn om te weten waar ik aan toe ben.Dutchmega schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:40:
Liever nog had ik hem 30-jaar vast gezet, maar dat werd me te duur.
True, je kunt voordeel mislopen als de rente daalt maar ik vind mijn huidige 4,5% acceptabel en mijd dus liever het risico dat hij juist omhoog gaat.
Plus bij een bankspaarhypotheek is de berekening nu eenvoudiger; je moet x inleggen om met y rente over 30 jaar op bedrag z uit te komen. Met variabele rentes schommelt je inleg ook alle kanten op.
variabele rente en banksparen gaat meestal ook niet samen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Hierbij de schets van de woning die ik geloot heb. 

Hoekhuis met garage welke niet vast zit aan een andere garage.
120m3 woonoppervlakte.
202m3 perceel.

Hoekhuis met garage welke niet vast zit aan een andere garage.
120m3 woonoppervlakte.
202m3 perceel.
[ Voor 9% gewijzigd door geldermalsen op 06-08-2012 16:34 ]
Ik ben nu bezig om mijn huis financieel rond te krijgen, nu moet ik alleen nog bepalen of ik een aflossingsvrij deel wil hebben in mijn spaarhypotheek. De grote van de hypotheek bedraagt 140k.
Ik twijfel tussen de meerwaarde , ja natuurlijk minder maandlasten. Bij mijn huidige werkgever betaal ik 3% rente, maar zo snel ik naar een andere werkgever vertrek zal die korting natuurlijk wegvallen.
Naast mindere maandlasten, is er nog een voor/nadeel om een stuk aflossingsvrij te nemen?
Ik twijfel tussen de meerwaarde , ja natuurlijk minder maandlasten. Bij mijn huidige werkgever betaal ik 3% rente, maar zo snel ik naar een andere werkgever vertrek zal die korting natuurlijk wegvallen.
Naast mindere maandlasten, is er nog een voor/nadeel om een stuk aflossingsvrij te nemen?
Nee, geen voordeel. Alleen een enorm nadeel als je je huis weer wilt (of moet) verkopen en je komt niet meer aan de goede prijs.
En volgens mij krijg je bij gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheken weer een hogere rente.
Ik ben bezig met een ietsje hogere hypotheek die ik om o.a. die reden (en bovenstaand dus) volledig aflos. Overigens, 4.30% 10 jaar vast, annuitair afgelost.
En volgens mij krijg je bij gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheken weer een hogere rente.
Ik ben bezig met een ietsje hogere hypotheek die ik om o.a. die reden (en bovenstaand dus) volledig aflos. Overigens, 4.30% 10 jaar vast, annuitair afgelost.
[ Voor 145% gewijzigd door CyBeR op 06-08-2012 19:44 ]
Als je het kunt opbrengen zou ik de hypotheek volledig aflossen. Scheelt zoals gezegd bij (gedwongen) verkoop, en je weet niet of je het in de toekomst ook nog zou kunnen missen.Diversity schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:40:
Ik ben nu bezig om mijn huis financieel rond te krijgen, nu moet ik alleen nog bepalen of ik een aflossingsvrij deel wil hebben in mijn spaarhypotheek. De grote van de hypotheek bedraagt 140k.
Zeker als je nu zo een gunstig tarief kunt krijgen vooral doen. Als je later overstapt kun je er altijd nog voor kiezen een deel aflossingsvrij te maken.
@CyBeR
Waaron annuitair? Met de huidige regelgeving is een (bank)spaarhypotheek nog steeds voordeliger. Of kreeg je dan deze mooie rente niet?
[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 06-08-2012 19:54 ]
Ten eerste inderdaad, hogere rentes voor andere vormen. Ten tweede, ik heb zeer weinig vertrouwen in het voortbestaan van de HRA zoals die er nu is met betrekking tot (bank)spaarhypotheken. En ten derde aan een (bank)spaarhypotheek zit een aantal vervelende fiscale regeltjes waar ik rekening mee moet houden, gezien dat ik redelijk jong ben.frickY schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:52:
[...]
@CyBeR
Waaron annuitair? Met de huidige regelgeving is een (bank)spaarhypotheek nog steeds voordeliger. Of kreeg je dan deze mooie rente niet?
Ik heb de optie wel door laten rekenen natuurlijk en met een bankspaarhypotheek zou ik in de eerste instantie maar ietsje lagere maandlasten hebben dan nu* maar zou de rente ongeveer 4.7% bedragen en daardoor het maximaal te lenen bedrag lager uitkomen, wat dan weer als gevolg zou hebben dat m'n volledige spaargeld erbij moest ipv nog wat ruimte over te hebben.
Nou zou dat overkomelijk zijn ware 't niet voor de bovengenoemde twee bezwaren. Dat de maandlast per jaar een paar euro omhoog gaat vond ik ook nog wel overkomelijk, vooral gezien mijn verwachting voor de toekomst van de HRA. Ik zie namelijk gebeuren dat dat tóch wel gaat komen, ongeacht welke vorm je hebt.
*) Het scheelt het eerst jaar 12 euro in het voordeel van banksparen omdat het maximaal leenbare bedrag bij banksparen lager ligt, wegens de hogere rente.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 06-08-2012 20:11 ]
Vanaf volgend jaar kan je toch geen aflossingsvrij deel erin hebben?frickY schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:52:
[...]
Als je het kunt opbrengen zou ik de hypotheek volledig aflossen. Scheelt zoals gezegd bij (gedwongen) verkoop, en je weet niet of je het in de toekomst ook nog zou kunnen missen.
Zeker als je nu zo een gunstig tarief kunt krijgen vooral doen. Als je later overstapt kun je er altijd nog voor kiezen een deel aflossingsvrij te maken.
Verwijderd
Mijn vriendin en ik hebben serieuze interesse in een huis. Aangezien dit ons eerste en ook een oud huis betreft willen we graag een aankoopmakelaar en bouwkundige naar dit huis laten kijken. Tevens willen onze ouders ook graag dit huis bezichtigen (hun oordeel vinden we belangrijk, maar ook onze vaders hebben bouwkennis). Hoe kunnen we dit alles het beste plannen zonder dat dit in ons nadeel gaat werken tijdens de eventuele onderhandelingen over de koopprijs? Als verkoper lijk je sterker in je schoenen te staan als de koper al meerdere keren (>4 keer) het huis hebben bezichtigd?
Gewoon bellen voor een afspraak. Eerste keer met zijn tweetjes, voor hetzelfde geld knap je ontzettend af op het een of ander. Daarna is voor daarna
Verwijderd
De eerste bezichtiging hebben mijn vriendin en ik reeds gedaan. Je vraag is hoe we hier verstandig mee verder kunnen gaan zonder 6 keer het huis bezichtigd te hebben.frickY schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:31:
Gewoon bellen voor een afspraak. Eerste keer met zijn tweetjes, voor hetzelfde geld knap je ontzettend af op het een of ander. Daarna is voor daarna
Mjah, je heoft natuurlijk niet elke bekende met verstand van zaken langs te hebben. één of twee is ook wel voldoende 
Ik zou zerggen prik wat mogelijke data en bel daarna op voor een afspraak met dat lijstje mogelijke data.
Ik zou zerggen prik wat mogelijke data en bel daarna op voor een afspraak met dat lijstje mogelijke data.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Het ligt eraan hoe je het brengt.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:11:
[...]
De eerste bezichtiging hebben mijn vriendin en ik reeds gedaan. Je vraag is hoe we hier verstandig mee verder kunnen gaan zonder 6 keer het huis bezichtigd te hebben.
"Ja we zijn superenthousiast dus we willen pa + ma ook laten kijken!"
versus
"Ja, we zagen wat zaakjes die potentieel een probleem zouden zijn dus we willen even een deskundig oog ernaar laten kijken".
Wij hebben de 2de bezichtiging een aannemer meegenomen, omdat de keus of we wel of niet geïnteresseerd waren afhankelijk was van de kosten voor enkele aanpassingen.
Dit hebben we ook gewoon zo aan de verkopend makelaar uitgelegd.
Pas hierna hebben we ons bod gedaan.
15 augustus de sleutel
Dit hebben we ook gewoon zo aan de verkopend makelaar uitgelegd.
Pas hierna hebben we ons bod gedaan.
15 augustus de sleutel
Ik heb elke bezichtiging, ook de eerste, al gewoon gedaan met minimaal 1 ouder van mij en mn verloofde. Het zijn ook onze belangrijkste adviseurs, en onze vaders hebben beide veel ervaring met het kopen en verkopen van huizen en bouwkundige kennis. Dan hoef je ook niet vier keer gaan kijken. Wel even de makelaar van te voren waarschuwen als je echt met een grote club komt, maar van 4 man kijken ze niet eens op hoor.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:24:
Mijn vriendin en ik hebben serieuze interesse in een huis. Aangezien dit ons eerste en ook een oud huis betreft willen we graag een aankoopmakelaar en bouwkundige naar dit huis laten kijken. Tevens willen onze ouders ook graag dit huis bezichtigen (hun oordeel vinden we belangrijk, maar ook onze vaders hebben bouwkennis). Hoe kunnen we dit alles het beste plannen zonder dat dit in ons nadeel gaat werken tijdens de eventuele onderhandelingen over de koopprijs? Als verkoper lijk je sterker in je schoenen te staan als de koper al meerdere keren (>4 keer) het huis hebben bezichtigd?
Ik lees net dat het blijkbaar verplicht is een energielabel te hebben bij verkoop van een woning 
Het huis dat wij gekocht hebben heeft dat niet, en op Funda zie ik héél veel huizen met "Energielabel: Niet beschikbaar".
Wat is daar nu de bedoeling van?
Het huis dat wij gekocht hebben heeft dat niet, en op Funda zie ik héél veel huizen met "Energielabel: Niet beschikbaar".
[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 07-08-2012 09:21 ]
Het is min of meer verplicht, maar zoals met veel dingen kun je er altijd proberen onderuit te komen. Betekend simpelweg meer munitie voor de koper, dat verkoper niet aan de wet wilt doen door geen energielabel af te geven kun je weer iets tegenover laten stellen.frickY schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:19:
Ik lees net dat het blijkbaar verplicht is een energielabel te hebben bij verkoop van een woning
Maar officieel kun je de verkoper zelfs aanklagen via de rechter en afdwingen een label af te geven.
Zolang de verkoper duidelijk meld dat er geen energielabel is en de koper hiermee akkoord gaat (wat hij doet door met die kennis op de woning te bieden) is er in de wet geen sanctie.frickY schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:19:
En dat ontbreken van een sanctie gebruikt dus iedereen. Ik zie in de praktijk zo goed als geen huizen met label staan, zo ongeveer de enige huizen die ze wel hebben zijn huizen die door woningcorporaties worden verkocht.
Er wordt over gedacht door de politiek om er wel een sanctie op te zetten, nml dat een notaris niet mag passeren zonder energielabel. Maar zo ver is het nog lang niet, daar is terecht veel weerstand tegen.
Onzin. Dat kun je alleen als je daadwerkelijk een koopovereenkomst hebt getekend waarin de verkoper niet heeft gemeld dat er geen label is. En dat gebeurd in de praktijk dus nooit. Het ontbreken van het label gewoon duidelijk vermeld in de koopcontracten.Myrdreon schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:23:
[...]
Maar officieel kun je de verkoper zelfs aanklagen via de rechter en afdwingen een label af te geven.
Over de plannen om sancties in te voeren in 2013:
http://www.rijksoverheid....igingen-energielabel-2013
Voor de duidelijkheid: die sancties zijn er dus nog niet.
http://www.rijksoverheid....igingen-energielabel-2013
Voor de duidelijkheid: die sancties zijn er dus nog niet.
[ Voor 16% gewijzigd door xahmol op 07-08-2012 09:29 ]
In de koopovereenkomst wordt als het goed is vermeld dat de koper afziet van het hebben van een energielabel..
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Waarom is dat terecht? Een duidelijke indicatie van de energiezuinigheid van een woning lijkt mij erg nuttig. Dat het nu een wassen neus is mag duidelijk zijn.
Het is een hoop extra kosten en een hoop extra gedoe voor iets wat de meeste kopers toch al lang weten (goh, dat huis uit 1900 zonder dubbel glas, wat zou die nu voor een label krijgen). Het label heeft voor een koper alleen een meerwaarde als de verkoper een meerprijs wil ontvangen voor mileuzuinige investeringen en de koper bewijs wil dat die er ook in voldoende mate zijn. Maar zelfs dan is een bouwtechnische keuring laten uitvoeren handiger.qadn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:43:
[...]Waarom is dat terecht? Een duidelijke indicatie van de energiezuinigheid van een woning lijkt mij erg nuttig. Dat het nu een wassen neus is mag duidelijk zijn.
Het label verplichten voor iedereen is gewoon ronduit onzinnig. En het maakt de kosten koper alleen maar onnodig hoger en daarmee doorstroming weer een stukje lastiger.
Daarnaast is er nogal wat kritiek op de certificeerders voor het label. Er zijn voldoende berichten dat labels op het zelfde huis meer dan twee stappen van elkaar verschilden afhankelijk van de certificerende partij.
Dit is weer typisch een vorm van overbetutteling van de overheid die in de praktijk niets toevoegd.
(en ja, ik weet dat het uit Europese wetgeving komt en dat NL het dus moet implementeren. Maar met de nu voorgestelde sanctie heeft NL meteen de meest extreme vorm gekozen die nergens anders in de EU gekozen is)
[ Voor 3% gewijzigd door xahmol op 07-08-2012 09:51 ]
Een standaardlabel is ook niet betrouwbaar, het is niet "op maat" en houdt geen rekening met details (bv wel dat er isolatie is maar niet welke soort isolatie) maar alleen met bouwjaar, type, oppervlakte, grootte, posities radiatoren (wel of geen verwarmde ruimte) en aanwezigheid van een aantal kenmerken (dubbel glas, cv etc)
[ Voor 6% gewijzigd door Kju op 07-08-2012 10:07 ]
Het wordt niet minder een wassen neus door het te verplichten in de transportakte; zie hierboven.qadn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:43:
[...]
Waarom is dat terecht? Een duidelijke indicatie van de energiezuinigheid van een woning lijkt mij erg nuttig. Dat het nu een wassen neus is mag duidelijk zijn.
Bovendien kun je nu al aanvoelen dat voor alle woningen < 1970 er gewoon een energielabel F komt; mensen die zo'n woning kopen, weten nu ook allang dat je dat niet moet doen vanwege het hoge isolatieniveau. Zoals ik het begrijp gaat het alleen om de verplichting om enig label in de akte te vermelden; het hoeft dus verder niet inhoudelijk juist te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 07-08-2012 10:08 ]
Zeker bij modernere huizen (jaren 80 en nieuwer) kan er een groot verschil zitten tussen op het oog gelijkende huizen. Een label moet natuurlijk wel deugdelijk zijn, bijvoorbeeld de verwachte energieuitgave (in joules of watt) in een jaar bij een model-gezin in een model-jaar. (A-F is redenlijk onzinnig, maar met harde getallen kan je wat.).
Het verplicht stellen van het label, of iets anders, zonder een dwangmiddel eraan te koppelen is ronduit dom. Als men iets wat ten goede komt aan de maatschappij*, maar niet ten goede aan het individu kan laten zal men dat doen. De overheid dient dan ook een dwangmiddel in te zetten.
*) In dit geval ben ik dus van mening dat het, mits het label meer zegt, ten goede zou komen van de maatschappij.
Het verplicht stellen van het label, of iets anders, zonder een dwangmiddel eraan te koppelen is ronduit dom. Als men iets wat ten goede komt aan de maatschappij*, maar niet ten goede aan het individu kan laten zal men dat doen. De overheid dient dan ook een dwangmiddel in te zetten.
*) In dit geval ben ik dus van mening dat het, mits het label meer zegt, ten goede zou komen van de maatschappij.
Is wel heel kort door de bocht. Het grote voordeel van een aflossingsvrije hypotheek is naast de lagere vaste maandlasten, dat je zelf kan kiezen wanneer je aflost. Gezien je bij de meeste banken boetevrij 10% van de hoofdsom mag aflossen. Hierdoor kan je eind van het jaar, het geld wat je over hebt in je huis stoppen als je dat zou willen.CyBeR schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:41:
Nee, geen voordeel. Alleen een enorm nadeel als je je huis weer wilt (of moet) verkopen en je komt niet meer aan de goede prijs.
Overigens als je 3% rente betaalt, kan je zowieso beter aflossingsvrij erbij nemen. Uitgaande van 42% belastingaftrek betaal je maar 1,73% netto aan rente. Bijna elke spaarrekening levert op dit moment meer dan die 1,73% op.
Anders is het als je vermogensbelasting moet betalen, dan moet je 2,93% rente krijgen om break even te spelen. Maar dan nog, voor die halve % die je verliest op je spaargeld krijg je wel de flexibiliteit van geld in je hand terug.
De verkoper moet het verzorgen en ermee adveteren, het moet dus al gedaan zijn voordat er een koper binnenstapt. Snap dus niet waarom het dan de k.k. duurder zou maken.xahmol schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:49:
[...]
Het label verplichten voor iedereen is gewoon ronduit onzinnig. En het maakt de kosten koper alleen maar onnodig hoger en daarmee doorstroming weer een stukje lastiger.
De invloed op doorstroming is er misschien wel, maar dan in de vorm dat men voor zuinigere woningen kiest en daardoor bepaalde verkopers moeilijker van de woning af komen (of minder geld vragen en daardoor vervolgens zelf minder uit kunnen geven). Maar dat snijdt 2 kanten op, aangezien degene met zuinige woningen juist makkelijker verkopen of meer geld opleveren.
[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 07-08-2012 10:41 ]
Ik denk dat dat proces zich niet of nauwelijks zal voordoen, omdat mensen ook in het huidige klimaat echt wel weten dat ze bij een woning met bouwjaar 1890 nogal wat meer energiekosten hebben dan bij een woning met bouwjaar 2009. Zoals ik al vaker heb betoogd, geven andere factoren de doorslag om een historische woning te kopen: mensen die dat doen, weten in de regel heel goed dat dat hogere energiekosten met zich meebrengt, maar laten andere factoren (ligging, sfeer) de doorslag geven.
Ik heb expres een deel aflossingsvrij, deel bankspaar gedaan (90-134) zo uit m'n hoofd, zodat ik van het geld dat ik jaarlijks overhoud boetevrij kan aflossen; De verwachting/planning is dat ik het aflossingsvrije deel de komende 10 jaar aflos;
Ook ik heb dat expres gedaan, echter vraagt dat natuurlijk wel discipline.rik86 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:51:
Ik heb expres een deel aflossingsvrij, deel bankspaar gedaan (90-134) zo uit m'n hoofd, zodat ik van het geld dat ik jaarlijks overhoud boetevrij kan aflossen; De verwachting/planning is dat ik het aflossingsvrije deel de komende 10 jaar aflos;
Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen een optie is.
Tevens ben ik van mening dat zolang de HRA er nog is, je dit ook moet gebruiken. (jaja nederlander of niet)
Ja, er zullen vast mensen zijn die probleemloos kunnen aflossen en daar zelf een goede frequentie in vinden, maar de realiteit van aflossingsvrije hypotheken is helaas dat veel mensen daarvoor kozen (en, niet onbelangrijk, deze ook actief geadviseerd kregen) omdat ze de maandlasten inclusief aflossing niet konden dragen.
Wij ook deels bewust, deels ivm de maandlasten.GeeMoney schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:54:
Ook ik heb dat expres gedaan, echter vraagt dat natuurlijk wel discipline.
Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen een optie is.
Tevens ben ik van mening dat zolang de HRA er nog is, je dit ook moet gebruiken. (jaja nederlander of niet)
Maar we gaan proberen de hypotheek bruto op te hoesten, en de HRA op te sparen om aan het einde van het jaar deels mee af te lossen.
[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 07-08-2012 11:15 ]
En je denkt echt niet dat die verkoper die kosten niet wil terugverdienen? Dus als het niet in de k.k. komt zal het in de vraagprijs zitten.Myrdreon schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:39:
[...]De verkoper moet het verzorgen en ermee adveteren, het moet dus al gedaan zijn voordat er een koper binnenstapt. Snap dus niet waarom het dan de k.k. duurder zou maken.
En geloof ook voor geen seconde dat een beter label een huis beter verkoopbaar maakt.
Mensen vallen op een buurt of straat, niet op een label. Het werkt dus alleen in theorie als er in één straat/buurt meerdere woningen te koop staan die min of meer hetzelfde woongenot leveren waar de ene een veel lager label heeft dan de andere.
En dan nog is bij veel kopers de kleur van de keuken belangrijker dan zo'n label (ondanks dat je natuurlijk je eigen keuken er in kan zetten kunnen veel mensen daar niet langs kijken).
Los daarvan zou ik persoonlijk niet zo'n compleet dichtgeisoleerd huis met verpest binnenklimaat willen kopen, maar dat is weer een andere discussie.
[ Voor 7% gewijzigd door xahmol op 07-08-2012 11:55 ]
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort samenwonen. We hebben mijn huis al te koop gezet (je weet nooit hoelang het duurt...) en zijn nu ook al serieus aan het rondkijken.
Er zijn een aantal dingen die me/ons bezighouden:
Hoe ga je tegenwoordig om met de tijd tussen verkoop en koop? No way dat we al gaan kopen voordat we een koper hebben maar hoe "mik" je het dan zo dat het een beetje aansluit?
We gaan verhuizen naar een andere plaats. Dat wordt waarschijnlijk Haarlem, liefst niet ver van het station/centrum. Maar dan komt natuurlijk de vraag: waar ga je huizen zoeken? Hoe pak je dat het beste aan? We hebben er al eens rondgereden, kijken op het internet en hebben ook al eens navraag gedaan bij iemand die er woont. Meer tips zijn wat dat betreft welkom.
Hoe ga je tegenwoordig om met de tijd tussen verkoop en koop? No way dat we al gaan kopen voordat we een koper hebben maar hoe "mik" je het dan zo dat het een beetje aansluit?
We gaan verhuizen naar een andere plaats. Dat wordt waarschijnlijk Haarlem, liefst niet ver van het station/centrum. Maar dan komt natuurlijk de vraag: waar ga je huizen zoeken? Hoe pak je dat het beste aan? We hebben er al eens rondgereden, kijken op het internet en hebben ook al eens navraag gedaan bij iemand die er woont. Meer tips zijn wat dat betreft welkom.
Ik zou zorgen dat je goed georienteerd bent op de markt, zodat je actie kan ondernemen zodra je huis verkocht is (mondeling akkoord). Aan de mensen die je huis willen kopen geef je aan dat je een paar maanden nodig hebt om zelf te verhuizen. Wellicht kan je al voorzichtig wat onderhandelen met potentiele verkopers, zodat je er snel uit kan komen zodra het kan. Er staat zoveel te koop, er zijn zoveel mensen die graag willen verkopen. Als je een beetje doortastend handelt heb je zo een huis gekocht nadat je eigen huis verkocht is.D-e-n schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:00:
Tja. In de huidige markt zou ik zelf pas kopen als de verkoop iets definitiever is dan dat, dwz voorbehouden verlopen. Je zult bepaald niet de eerste zijn waarbij verkoop op financieringsvoorbehoud stukloopt.ph4ge schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:24:
[...]
Ik zou zorgen dat je goed georienteerd bent op de markt, zodat je actie kan ondernemen zodra je huis verkocht is (mondeling akkoord).
Desnoods tijdelijk iets huren. Heeft ook als voordeel dat je niet hypergestresst aan het kopen bent omdat je per sé moet verhuizen.
Ze hebben tegenwoordig een standaard 'No Risk' clausule daarvoor. Effectief koop je dan onder voorbehoud van verkoop van je eigen woning - krijg je je woning niet voor datum X verkocht dan vervalt de koop automatisch (oftewel, geen risico dat je de eigen woning niet verkocht krijgt).D-e-n schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:00:
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort samenwonen. We hebben mijn huis al te koop gezet (je weet nooit hoelang het duurt...) en zijn nu ook al serieus aan het rondkijken.
Verder is het kwestie van onderhandelen dat de opleverdatum van jou woning ergens na het opleveren van je nieuwe woning is (dan kun je even rustig verhuizen/klussen). Maar als dat niet lukt, paar maandjes huren of onderdak bij vrienden/familie is nog altijd gunstiger dan wachten op weer de volgende koper...
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 07-08-2012 13:17 ]
Dat doe je altijd, een voorbehoud maken van verkoop eigen huis. Maar geen enkele verkoper gaat in deze tijd akkoord met zo'n clausule als er geen grote kans is dat je huis verkocht wordt. Bovendien, als je wacht totdat de verkoop afgerond is, zit je een periode zonder woning.xahmol schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:32:
Tja. In de huidige markt zou ik zelf pas kopen als de verkoop iets definitiever is dan dat, dwz voorbehouden verlopen. Je zult bepaald niet de eerste zijn waarbij verkoop op financieringsvoorbehoud stukloopt.
Desnoods tijdelijk iets huren. Heeft ook als voordeel dat je niet hypergestresst aan het kopen bent omdat je per sé moet verhuizen.
Dat is echt niet standaard hoorMyrdreon schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:15:
[...]
Ze hebben tegenwoordig een standaard 'No Risk' clausule
En daar moet je als verkoper ook maar aan mee willen werken. Als ik mijn huis nog te koop zou hebben staan zou ik daar echt niet in meegaan. Te grote kans dat je verkoop niet doorgaat.
[ Voor 19% gewijzigd door Slasher op 07-08-2012 13:34 ]
Elect a clown, expect a circus.
Verwijderd
Jij denkt dat een koper daarvoor tekent?Ze hebben tegenwoordig een standaard 'No Risk' clausule daarvoor. Effectief koop je dan onder voorbehoud van verkoop van je eigen woning - krijg je je woning niet voor datum X verkocht dan vervalt de koop automatisch (oftewel, geen risico dat je de eigen woning niet verkocht krijgt).
Exact. Spreek een termijn van minimaal 6-8 maanden af met je kopers en sluit uit dat hun voorbehouden je plan verstoren. Neem een week vrij, ga fulltime bezichtigen en maak aan het eind van die week een top 3 van huizen, waarbij je contact opneemt met de verkopers en direct aangeeft dat je alleen wil bieden als je over maximaal 4 maanden de sleutel krijgt. Dan een beetje vlot bieden en vaart zetten achter je financiering, en je hebt zowaar wat overlap. Loopt het niet zo soepel? Dan stop je je meubilair in een opslag en huur je een paar weken/maanden een huis/caravan/tentplaats.Verder is het kwestie van onderhandelen dat de opleverdatum van jou woning ergens na het opleveren van je nieuwe woning is (dan kun je even rustig verhuizen/klussen). Maar als dat niet lukt, paar maandjes huren of onderdak bij vrienden/familie is nog altijd gunstiger dan wachten op weer de volgende koper...
Je bedoeld denk ik verkoper. Die moeten haast wel tekenen, wat zoveel kopers zijn er niet (geloof 1 koper per 35 woningen dat het laatste bericht was, oftewel 2,85%. Je hebt grotere kans dat je meer geld wint dan inlegt bij de staatsloterij, want die heeft richting de 2,9% winkans). Daarbij hebben ze o.a. tijdens de no-risk het recht de woning te blijven verkopen, ze ondervinden er dus zelf ook voordeel van. Dus zie het als een vorm van optie nemen: komt er iemand anders langs met een bod, dan is de verkoper zelf ook vrij het contract te ontbinden en met de nieuwe koper in zee te gaan of bijvoorbeeld de 'huidige' kopers te forceren alsnog tot directe koop over te gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:32:
[...]
Jij denkt dat een koper daarvoor tekent?
[...]
Exact. Spreek een termijn van minimaal 6-8 maanden af met je kopers en sluit uit dat hun voorbehouden je plan verstoren. Neem een week vrij, ga fulltime bezichtigen en maak aan het eind van die week een top 3 van huizen, waarbij je contact opneemt met de verkopers en direct aangeeft dat je alleen wil bieden als je over maximaal 4 maanden de sleutel krijgt. Dan een beetje vlot bieden en vaart zetten achter je financiering, en je hebt zowaar wat overlap. Loopt het niet zo soepel? Dan stop je je meubilair in een opslag en huur je een paar weken/maanden een huis/caravan/tentplaats.
Daarnaast gaat 6-8 maanden nooit lukken. Het is een kopersmarkt, als je als verkoper zo'n termijn wilt kost het je aanzienlijk in de uiteindelijke prijs (ga maar uit van 750/maand aan onnodige huur en overige vaste lasten omdat ze op jou moeten wachten - kan je vrijwel garanderen dat kopers je daarmee om de oren slaan en het in mindering van de vraagprijs willen of op andere manier gecompenseerd).
[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 07-08-2012 13:45 ]
Ik wil binnenkort ook de woningmarkt betreden, maar ik zit nog wel met een aantal vragen
.
Situatie:
Huis: Jaren 50 woning met veel opknapwerk, er zal dus een fikse bouwdepot moeten komen (25% van het hypotheekbedrag).
Vragen:
1. Hebben wij nog een aankoop makelaar nodig? aangezien:
- Wij al een huis op het oog hebben.
- Wij al de betreffende wijk kennen, en zelf een bezichtiging hebben ingepland.
- Zelf kadaster informatie en bestemmingsplan informatie kunnen opvragen.
- Zelf een bouwtechnische keuring kunnen inplannen.
- Zelf een afspraak bij de notaris kunnen maken
- Alleen met een koopcontract volgens het model eigenhuis akkoord gaan.
- De hypotheek + verzekeringen gaan afsluiten bij een onafhankelijk hypotheekadviseur
Of zie ik nog belangrijke toegevoegde waarde over het hoofd?
2. Ik lees veel horror verhalen over bouwtechnische keuringen, waarbij tijdens de keuring alleen heel globaal/visueel wordt gekeken en daardoor belangrijke details over het hoofd worden gezien. Zijn er ook keuringen die iets dieper op de zaken in gaan ( kijken onder de dakpannen, controleren dakleer, kruipruimte etc. En met wie je ook kunt sparren over een mogelijke verbouwing.
3. Wanneer is het gebruikelijk om een bouwtechnische keuring uit te voeren? Voor het uitbrengen van een bod?
4. Zijn er specifieke nadelen van een jaren 50 woning?
5. Wij zouden graag het huis minimaal 10% onder de verkoopprijs willen kopen i.v.m. de hoge verbouwingskosten. Wat is dan gebruikelijk om als eerste bod uit te brengen? 20% lager en dan op 10% uitkomen?
Situatie:
Huis: Jaren 50 woning met veel opknapwerk, er zal dus een fikse bouwdepot moeten komen (25% van het hypotheekbedrag).
Vragen:
- De hypotheek + verzekeringen gaan afsluiten bij een onafhankelijk hypotheekadviseur
2. Ik lees veel horror verhalen over bouwtechnische keuringen, waarbij tijdens de keuring alleen heel globaal/visueel wordt gekeken en daardoor belangrijke details over het hoofd worden gezien. Zijn er ook keuringen die iets dieper op de zaken in gaan ( kijken onder de dakpannen, controleren dakleer, kruipruimte etc. En met wie je ook kunt sparren over een mogelijke verbouwing.
3. Wanneer is het gebruikelijk om een bouwtechnische keuring uit te voeren? Voor het uitbrengen van een bod?
5. Wij zouden graag het huis minimaal 10% onder de verkoopprijs willen kopen i.v.m. de hoge verbouwingskosten. Wat is dan gebruikelijk om als eerste bod uit te brengen? 20% lager en dan op 10% uitkomen?
Waar ik vooral benieuwd naar ben is het straks (mogelijk) verplicht opeten van de waarde / overwaarde van je huis. De eten kan worden ingezet om je zorg te betalen etc. Wie heeft daar meer info over?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
1. Tja. Een makelaar vind ik zelf dan nog steeds erg nuttig, zeker als je zelf geen ster bent in onderhandelen. En een makelaar kan al een indruk geven van de bouwtechnische staat voor je een bod doet, een bouwtechnische keuring doe je pas na het bod (zie 3). En een makelaar neemt je gewoon veel werk uit handen.r.e.s schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:40:
Ik wil binnenkort ook de woningmarkt betreden, maar ik zit nog wel met een aantal vragen.
Situatie:
Vragen:
2. Heb zelf goede ervaringen met de bouwtechnische keuring via Vereniging Eigen Huis. Moet je wel eerst lid worden, maar dan krijg je tegen een goed tarief een keuring die, in ieder geval in de drie keer dat ik zelf een huis heb gekocht, wel degelijk ook naar de aspecten kijkt die jij noemt.
3. Keuring doe je normaal gesproken voor het uitbrengen van een bod. Uiteraard moet je dan wel als voorbehoud opnemen dat je een keuring wilt laten uitvoeren en dat de kosten die daaruit komen maximaal x mogen zijn. Keuring voor het uitbrengen van een bod is niet gebruikelijk, al was het alleen maar omdat zo'n keuring natuurlijk niet gratis is en je dat pas wilt doen als je enigszins zeker wordt dat er ook een deal gaat komen. 400 euro aan een keuring uitgeven is wat zonde als je vervolgens het niet over de vraagprijs eens kan worden. Het is stukken handiger eerst over de vraagprijs het eens te zijn onder voorbehoud van de keuring en als uit de keuring hogere kosten dan x komen daar dan alsnog over te onderhandelen.
Om die x te bepalen is overigens een makelaar wel weer handig.
Denk niemand, want dit was alleen nog maar een wilde suggestie, niets meer dan dat. Zeker nog geen concreet plan.utbone schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:01:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is het straks (mogelijk) verplicht opeten van de waarde / overwaarde van je huis. De eten kan worden ingezet om je zorg te betalen etc. Wie heeft daar meer info over?
Bij een omvangrijke renovatie is het wellicht dienstiger om meteen een aannemer in te schakelen dan een makelaar. Een aannemer kan je een veel nauwkeuriger beschrijving geven van wat er mogelijk is en wat het waarschijnlijk gaat kosten. Aan een bouwkundige keuring heb je niet zoveel, als je echt van plan bent om het gebouw grondig aan te pakken zul je toch een aannemer moeten hebben.r.e.s schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:40:
Ik wil binnenkort ook de woningmarkt betreden, maar ik zit nog wel met een aantal vragen.
Situatie:
1. Op basis van je post in zijn geheel: Jar.e.s schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:40:
Situatie:
Vragen:
2. Bij een bouwkundige keuring zal de inspecteur alleen maar kunnen rapporteren wat hij waar kan nemen. Als de kruipruimte niet toegankelijk is zal hij deze niet betreden en dus niets hierover kunnen rapporteren. Hetzelfde geldt ook voor daken. Een inspecteur zal ook niet een keertje terug komen wanneer het wel kan, zorg er daarom voor dat je in je onderhandelingen ook overeenkomt dat de kruipruimte toegankelijk is en/of dat je deze zelf open mag maken (als het dichtgetimmerd zit ofzo). Algemeen advies: laat altijd de kruipruimte checken i.v.m. mogelijke zwam, vocht, houtrot etc., als het niet toegankelijk is moet je goed overwegen of je het risico kan/wil nemen.
3. Het is gebruikelijk (en ook aan te raden) om eerst een prijs overeen te komen en dan een voorbehoud bouwkundige gebreken te bedingen waarbij je bijvoorbeeld overeenkomt dat je de koopovereenkomst mag ontbinden als direct noodzakelijke gebreken boven een X bedrag komen. Een aankoopmakelaar heeft hier veel ervaring mee.
4. Niets speciaals, bouwkundige keuring is wel belangrijk i.v.m. mogelijke constructieve gebreken en problemen aan dak en in de kruipruimte
5. Een woning is waard wat het waard is en een verkoper gaat akkoord met een koopsom waarmee hij kan leven, al dan niet noodgedwongen. Je kan een woning ook voor 50% van de marktwaarde kopen, er is geen exacte richtlijn. Een ervaren koper of een aankoopmakelaar kan veel beter proeven hoe ver hij kan gaan. Makelaars kennen elkaar vaak, gunnen elkaar wat meer info, er is al vrij snel duidelijk wat de richtprijs van de verkoper is.
Een beetje hypotheek adviseur helpt je ook met deze punten. Die van ons heeft de koopakte nagelopen en zelf met de verkopend makelaar nog wat contact gehad betreft bankgarantie en verlopende termijnen. Ook werkt hij vaak samen met een vaste notaris in de omgeving waar we met korting gebruik van konden maken.r.e.s schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:40:
Al die adviesbureaus doen het op hun eigen manier, tegen hun eigen tarief. Ik ben erg tevreden over Op 't Hoog die ons door de verkopend makelaar werd aanbevolen. Die is ook op de nok van het dak geweest en in de kruipruimte. Ook alle punten die de verkopers al hadden aangegeven en die ik zelf met een aannemer had gevonden kwamen in het rapport terug, inclusief foto's.Ik lees veel horror verhalen over bouwtechnische keuringen, waarbij tijdens de keuring alleen heel globaal/visueel wordt gekeken en daardoor belangrijke details over het hoofd worden gezien. Zijn er ook keuringen die iets dieper op de zaken in gaan ( kijken onder de dakpannen, controleren dakleer, kruipruimte
Werkt wel alleen in een straal van ± 40 km rondom 's-Hertogenbosch.
Wij hebben het zelf pas na het tekenen van de koopakte gedaan. Je betaald toch een paar honderd euro voor die keuring, dus wilt niet dat de verkopers zelf van de verkoop afzien als jij al betaald hebt.Wanneer is het gebruikelijk om een bouwtechnische keuring uit te voeren? Voor het uitbrengen van een bod?
In de akte hebben we een ontbindende voorwaarde laten opnemen dat er niet voor meer dan €5000 aan nog onbekende kosten uit het rapport naar voren mocht komen. Als dat gebeurd heb je altijd nog de keus of je de koop daadwerkelijk ontbind, of opnieuw over de prijs onderhandeld.
Wauw bedankt voor de reacties! Hier kunnen we wat mee
. As donderdag de eerste bezichting, vanaf daar gaan we ons verdere strategie bepalen
Begint hier ondertussen wat serieuzer te worden. Woning bezichtigd, makelaar in de arm genomen, en nu wat meer info gehad van de makelaar.
Vraagprijs van 199k, makelaar geeft nu aan dat we op maximaal 170k moeten inzetten (als eindbod dus, nog wel iets afhankelijk van staat van VvE, die informatie moeten we nog krijgen). Hij geeft wel aan dat hij twijfelt over de staat van de vve (duidelijk zichtbaar slecht onderhoud aan de buitenkant van sommige woningen, lage vve bijdrage) en geeft aan dat als het kasgeld te laag is, hij waarschijnlijk negatief advies zal geven om uberhaupt proberen de woning te kopen en in plaats daarvan verder te gaan kijken.
Voor nu dus afwachten tot er meer informatie van de verkopers komt, woning is helemaal niks op aan te merken en erg goed gerenoveerd... maar de vve kan wel eens een spelbreker worden.
Vraagprijs van 199k, makelaar geeft nu aan dat we op maximaal 170k moeten inzetten (als eindbod dus, nog wel iets afhankelijk van staat van VvE, die informatie moeten we nog krijgen). Hij geeft wel aan dat hij twijfelt over de staat van de vve (duidelijk zichtbaar slecht onderhoud aan de buitenkant van sommige woningen, lage vve bijdrage) en geeft aan dat als het kasgeld te laag is, hij waarschijnlijk negatief advies zal geven om uberhaupt proberen de woning te kopen en in plaats daarvan verder te gaan kijken.
Voor nu dus afwachten tot er meer informatie van de verkopers komt, woning is helemaal niks op aan te merken en erg goed gerenoveerd... maar de vve kan wel eens een spelbreker worden.
offtopic:
dan kijk je voor de grap verder, zet je debiele eisen aan zoals zwembad, garage, open haard, en kom je zoiets nog tegen ook.
dan kijk je voor de grap verder, zet je debiele eisen aan zoals zwembad, garage, open haard, en kom je zoiets nog tegen ook.
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 07-08-2012 22:10 ]
Waarom is er een VvE bij dat eerste huis? Is één van de woonlagen van een andere bewoner?
Ja, benedenverdieping+tuin is ander appartement. Maar daarnaast, over de gehele straatkant (dus alle even nummers in dit geval) zitten ze gezamelijk in 1 VvE. Dat trekt het financiele plaatje wat krom, er is veel meer risico om te moeten bijstorten als de financien niet in orde zijn.frickY schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:55:
Waarom is er een VvE bij dat eerste huis? Is één van de woonlagen van een andere bewoner?
30k onder de vraaprijs op een huis wat net 3 weken te koop staat. SuccesMyrdreon schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:59:
Begint hier ondertussen wat serieuzer te worden. Woning bezichtigd, makelaar in de arm genomen, en nu wat meer info gehad van de makelaar.
Vraagprijs van 199k, makelaar geeft nu aan dat we op maximaal 170k moeten inzetten (als eindbod dus,
Verkopers moeten realisme hebben, maar kopers ook, dat mis ik ook bij je aankoopmakelaar, als hij je dit geadviseerd heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door Slasher op 08-08-2012 08:34 ]
Waar baseert makelaar die 170k op? Is dat een reëel bedrag gezien recente vergelijkbare verkochte woningen?
Als het huis al voor redelijk bedrag te koop staat dan zou ik niet rekenen op ~15% lagere aankoopprijs. Maar je weet het niet, misschien zijn het wel paniekvoetballers
.
Als het huis al voor redelijk bedrag te koop staat dan zou ik niet rekenen op ~15% lagere aankoopprijs. Maar je weet het niet, misschien zijn het wel paniekvoetballers
Meer dan 2 jaar al, voor dezelfde prijs.Slasher schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:23:
[...]
30k onder de vraaprijs op een huis wat net 3 weken te koop staat. Succes
Verkopers moeten realisme hebben, maar kopers ook, dat mis ik ook bij je aankoopmakelaar, als hij je dit geadviseerd heeft.
Duurste woning in de straat is, geindexeerd naar nu, verkocht voor 178k. Maar deze woning heeft verder niks 'extra' van luxe zoals kiepramen, bubbelbad, losse douche+bad, vloerverwarming, uitgebreide keuken, ruimte voor wasdroger, noem maar op. Dus geen reden waarom het daarboven zou moeten zitten. Tel daarbij dat van hierboven op, al ruim 2 jaar te koop staan en achterstallig onderhoud...McVirusS schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:46:
Waar baseert makelaar die 170k op? Is dat een reëel bedrag gezien recente vergelijkbare verkochte woningen?
Als het huis al voor redelijk bedrag te koop staat dan zou ik niet rekenen op ~15% lagere aankoopprijs. Maar je weet het niet, misschien zijn het wel paniekvoetballers.
Anders gezegd zou een redelijke vraagprijs (volgens zowel mijn makelaar als een andere waar ik ook mee sprak, voordat ik deze aannam) rond de 180k zitten. Dus dan beetje onderhandelen blijft er wederom rond de 170k over.
[ Voor 59% gewijzigd door Xanaroth op 08-08-2012 08:52 ]
Volgens jaap.nl anders niet, deze houdt toch prijshistorie bij?Myrdreon schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:48:
[...]
Meer dan 2 jaar al, voor dezelfde prijs.
Veel sites, Funda ook trouwens, zolang ze niet verwijderd worden. Zie bijvoorbeeld miljoenhuizen, die is erg irritant in het verwijderen (gelukkig voor ons kopers) en daar is het op 4/5/10 voor 199.500 aangeboden. Verkoop was in januari voor 125k. Mooi 3 maanden ertussen voor te renoveren. En sindsdien is er geen transactie meer geweest.Slasher schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:05:
[...]
Volgens jaap.nl anders niet, deze houdt toch prijshistorie bij?
offtopic:
op de site van de makelaar kan je deze woning trouwens ook 2x vinden. Dit is de oude. Andere vloer op de 1e etage, geen meubels, en text als "Binnenkort op te leveren GEHEEL GERENOVEERD (2010)" en "wordt momenteel geheel gerenoveerd". Als je even de tijd hebt kun je vaak erg leuke dingen terugvinden via google zoals vergeten site, vergeten krantenartikel, noem maar op... Dit was nota bene de 2e link als je googled op 'tuinkade 30 weesp' dus niet echt lastig te vinden.
op de site van de makelaar kan je deze woning trouwens ook 2x vinden. Dit is de oude. Andere vloer op de 1e etage, geen meubels, en text als "Binnenkort op te leveren GEHEEL GERENOVEERD (2010)" en "wordt momenteel geheel gerenoveerd". Als je even de tijd hebt kun je vaak erg leuke dingen terugvinden via google zoals vergeten site, vergeten krantenartikel, noem maar op... Dit was nota bene de 2e link als je googled op 'tuinkade 30 weesp' dus niet echt lastig te vinden.
[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 08-08-2012 09:47 ]
Ik vind zelf http://www.huizenzoeker.nl/ ook wel erg prettig zoeken. De site zoekt o.a. in Funda en Jaap. Je kan daar precies zien sinds wanneer een huis te koop staat en ook de prijshistorie wordt duidelijk weergegeven.Myrdreon schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:37:
[...]
Veel sites, Funda ook trouwens, zolang ze niet verwijderd worden. Zie bijvoorbeeld miljoenhuizen, die is erg irritant in het verwijderen (gelukkig voor ons kopers) en daar is het op 4/5/10 voor 199.500 aangeboden. Verkoop was in januari voor 125k. Mooi 3 maanden ertussen voor te renoveren. En sindsdien is er geen transactie meer geweest.
Werkt erg slecht, loopt vaak maanden achter. Staan teveel huizen op die allang verkocht zijn, mist meerdere wijzigingen, soms zelfs beide. Zou die site sterk afraden te uberhaupt te gebruiken.DarkFly schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:48:
[...]
Ik vind zelf http://www.huizenzoeker.nl/ ook wel erg prettig zoeken. De site zoekt o.a. in Funda en Jaap. Je kan daar precies zien sinds wanneer een huis te koop staat en ook de prijshistorie wordt duidelijk weergegeven.
Gewoon op aders zoeken en alle sites gebruiken. Juist het achterlopen van een site (=oude prijs nog niet weggehaald) geeft vaak extra informatie. Door alle gevonden info te combineren kom je tot een aardig totaalbeeld.
Is er iemand die gebruik maakt (of juist niet) van artikel 14 (inschrijving koopakte) in de koopovereenkomst en waarom wel/niet. Als de leverdatum nog maanden in de toekomst ligt lijkt het me wel nuttig, maar op korte termijn is het toch weer een paar honderd euro...
Is er iemand die gebruik maakt (of juist niet) van artikel 14 (inschrijving koopakte) in de koopovereenkomst en waarom wel/niet. Als de leverdatum nog maanden in de toekomst ligt lijkt het me wel nuttig, maar op korte termijn is het toch weer een paar honderd euro...
[ Voor 38% gewijzigd door dcl! op 08-08-2012 11:54 ]
Ik heb dat niet gedaan maar als je twijfelt aan financiele situatie van de verkoper is 't wellicht nuttig.
(Trouwens, leuk dat 't bij jou artikel 14 is, maar da's bij bijna iedereen anders natuurlijk. Hier 16.)
Toen 't bij ons aan bod kwam bij het doornemen van de koopovereenkomst stelde de notaris dat 't voor de koper niet echt nuttig was maar dat de verkoper 't eigenlijk wel zou moeten doen. Het idee zijnde dat koper in dat geval op zoek moet naar een ander huis (jammer maar helaas), maar de verkoper wellicht juist verder in problemen zou komen als de verkoop niet door kon gaan.
(Trouwens, leuk dat 't bij jou artikel 14 is, maar da's bij bijna iedereen anders natuurlijk. Hier 16.)
Toen 't bij ons aan bod kwam bij het doornemen van de koopovereenkomst stelde de notaris dat 't voor de koper niet echt nuttig was maar dat de verkoper 't eigenlijk wel zou moeten doen. Het idee zijnde dat koper in dat geval op zoek moet naar een ander huis (jammer maar helaas), maar de verkoper wellicht juist verder in problemen zou komen als de verkoop niet door kon gaan.
[ Voor 80% gewijzigd door CyBeR op 08-08-2012 12:10 ]
Die zgn. Vormerkung is bedoeld om het risico te vermijden dat je het huis koopt en vervolgens wordt er beslag op gelegd of failleert de verkoper vóórdat de levering heeft plaatsgevonden. Door inschrijving van de (voorlopige) koopovereenkomst word je als koper beschermd in die situatie. Of het nodig is, hangt inderdaad af van de periode die gaat verstrijken vóór het passeren van de akte van levering alsmede je inschatting van de overige verplichtingen van de verkoper (heeft hij veel schulden, dan is het wellicht nuttig de koopovereenkomst te laten inschrijven).
Nou ja, ze blijven beiden met een restschuld achter van de woning zelf. Geen andere schulden. 't Is een gok natuurlijk, maar gezien de overdracht al gepland staat voor 31 augustus (zal waarschijnlijk nog een weekje opschuiven -hypotheekaavraag, banken, traag- ) twijfel ik. Als het nou voor meerdere maanden later gepland stond deed ik het beslist, maar dit is vrij snel al. Het leven is een loterij
Je zou nog voor een paar euro even kunnen checken of er niet toevallig een faillissementsaanvraag tegen de verkopers is gedaan. Meer kun je ook niet doen. Het blijft een gok
Veel tooltjes op internet geven weer hoeveel een hypotheek bruto/nette kost per maand. Is er ook een dergelijk tooltje waarmee je kunt zien hoeveel je bij een 50% spaarhypotheek, 50% aflossingsvrije hypotheek na 10 jaar al daadwerkelijk heb afgelost van je huis (genoemde percentages zijn fictief)?
Excel documenten of formules zijn ook welkom
berekenhet.nl > banksparen eigen woning
Als je van plan bent om 50% spaar / 50% aflossingsvrij te doen, gewoon de helft van het bedrag invullen, dan zie je wat er is opgebouwd na 5, 10 of x jaar.
Als je van plan bent om 50% spaar / 50% aflossingsvrij te doen, gewoon de helft van het bedrag invullen, dan zie je wat er is opgebouwd na 5, 10 of x jaar.
100% niet nee, en dat kan ook niet meer.D-e-n schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:26:
Aflossingsvrij? Dat is toch niet zo'n goed idee meer lijkt me?
Myrdreon schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:59:
[...]
offtopic:
offtopic:
Best grappig huis en niet duur. Alleen zo jammer dat het in lelystad staat...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Jemig. Is Lelystad zo goedkoop? Niet dat ik er wil wonen, alleen al vanwege woon werk afstand, en vind het huis afzichtelijk, maar wel veel huis voor het geld.Fiber schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:51:
[...]
offtopic:
Ja, maar dan woon je ook wel in Lelystad, met stip de lelijkste plek van Nederland. Ik heb liever 90 m2 met balkon in een omgeving die naar mijn zin is, dan 150m2 met tuin en garage op een troosteloze rotplek.
[ Voor 43% gewijzigd door nare man op 08-08-2012 17:12 ]
Dan heb je €0 afgelost.r.e.s schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:01:
Veel tooltjes op internet geven weer hoeveel een hypotheek bruto/nette kost per maand. Is er ook een dergelijk tooltje waarmee je kunt zien hoeveel je bij een 50% spaarhypotheek, 50% aflossingsvrije hypotheek na 10 jaar al daadwerkelijk heb afgelost van je huis (genoemde percentages zijn fictief)?
Een spaarhypotheek komt namelijk pas vrij na de volledige looptijd, en is dan gelijk aan de af te lossen hypotheekschuld.
Als je toch wilt weten wat je spaarsaldo na 10 jaar is kun je dit eenvoudig uitrekenen; inleg + rente + rente over rente.
[ Voor 32% gewijzigd door frickY op 08-08-2012 19:52 ]
Ben je er wel eens geweest of het de onderbuik? Ik wel en er zijn ook mooie wijken. Hetzelfde kun je namelijk ook over Rotterdam zeggen, zou er nog niet dood willen worden aangetroffen wat een pauperwijken je daar hebt.nare man schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:11:
Ja, maar dan woon je ook wel in Lelystad, met stip de lelijkste plek van Nederland. Ik heb liever 90 m2 met balkon in een omgeving die naar mijn zin is, dan 150m2 met tuin en garage op een troosteloze rotplek.
[ Voor 21% gewijzigd door Slasher op 08-08-2012 19:30 ]
Lelystad valt nog mee. 't is Almere waar je niet dood gevonden wilt worden.
Voor Rotterdam geldt dat wmb trouwens ook
* CyBeR is meer van Amsterdam en Haarlem
Voor Rotterdam geldt dat wmb trouwens ook
[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 08-08-2012 19:31 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.