xahmol schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:21:
[...]
Ben dan toch wel benieuwd waarom. Niet om jou af te zijken of zo, maar zou persoonlijk dus nooit een VBO makelaar nemen.
Zeker nu niet, zijn al genoeg NVM makelaars om werk verlegen voor voldoende concurrentie. En zeker nu wil je gewoon een goede makelaar en niet per sé een goedkope.
Natuurlijk, er zijn ook slechte NVM makelaars, dus zeker evn vergelijken wat goed voelt. Maar VBO heeft toch een beetje het imago van cowboy makelaars en niet goed genoeg voor een NVM lidmaatschap.
En tot slot: Funda is tegenwoordig alles. En, ja, VBO makelaars mogen tegenwoordig ook op Funda, maar de site blijft van de NVM. Heb toch de indruk dat hè en helpt m met een NVM makelaar op Funda te vinden te zijn.
Wellicht is dit alles slechts vooroordeel, maar wordt graag overtuigd van het tegendeel.
Zelf heb ik inmiddels 3 huizen gekocht en 2 verkocht, allemaal met (verschillende want nadere plaatsen) NVM makelaars waar ik erg tevreden over was.
Om dan niet terug af te zeiken

:
Het waarom is omdat ik zelf lid ben van VBO Makelaar en ik graag mijn eigen vereniging support. Verder kan ik niet uit je verhaal opmaken of je, behalve dan je mening over het imago, daadwerkelijk zelf ervaring hebt met een lid VBO Makelaar. Het zou naar mijn mening, ongeacht je ervaringen, onredelijk zijn om klakkeloos aan te nemen dat een lid van de NVM automatisch deskundiger zou zijn, een betere service geeft of sneller een huis verkoopt dan iemand die lid is van een andere vereniging. Rotte appels heb je in elke organisatie, ongeacht het logo die ze voeren. Er zijn drie verenigingen (VBO Makelaar, NVM en VastgoedPRO) waar je als makelaar/taxateur lid van kan worden. Alle drie verenigingen hebben vergelijkbare kwaliteitseisen (o.a. certificering, registratie in het register en jaarlijks PE volgen) en verschillen, behalve dan in ledenaantallen, niet bijzonder veel. Iedere register- makelaar/taxateur die aangesloten is bij één van de drie verenigingen is bevoegd om te taxeren voor bank, gemeente, belastingdienst etc., er wordt daarin geen onderscheid gemaakt. Het enige, voor de consument merkbare, verschil is inderdaad het feit dat NVM, vanwege haar aandeelhouderspositie, zichzelf een hogere ranking heeft toebedeeld op Funda. (Vergelijkbaar met een situatie waarin bijvoorbeeld Unox grootaandeelhouder zou zijn in de grootste supermarktketen van Nederland en voor zichzelf de meest prominente plekken in de schappen zou reserveren, microsoft destijds met internet explorer in windows etc.). Hoewel het inderdaad wat vervelender is weet de serieuze koper je woning toch wel te vinden omdat er vaak specifieker wordt gezocht op bijvoorbeeld straat, buurt, oppervlakte etc. en weet bijna iedereen dat ze verder moeten klikken voor nog meer aanbod.
Voor de makelaar zelf zit het verschil voornamelijk in de hoogte van de entreekosten en de regels die binnen zo'n vereniging gelden en uiteindelijk ook het "wat krijg ik van die vereniging terug voor het geld dat ik neerleg". Het is vaak meer een persoonlijke of financiële keuze en heeft niets te maken met de deskundigheid of prijsniveau van een kantoor. Binnen alle verenigingen heb je leden met verschillende achtergronden, van voormalige politieagenten en schoonmakers tot bouwkundige ingenieurs en juristen. Qua prijs zegt het ook allemaal niets, prijsvechters heb je overal, ongeacht het lidmaatschap, ik denk niet dat prijs iets zegt over de kwaliteit maar meer over de servicegraad die je verwacht te krijgen tegen een bepaalde prijs.
Ik skip het standaardverhaal over waarom je voor een VBO Makelaar moet kiezen en heb het liever over hoe je een makelaar zou moeten kiezen:
- Nodig altijd minimaal drie (bij voorkeur) gecertificeerde makelaars uit die bij één van de drie organisaties aangesloten zijn.
- Kijk bij het uitkiezen niet alleen naar wie de grootste is (en dus automatisch meer aanbod heeft) maar kijk ook naar kleinere kantoren waar er vaak meer aandacht voor je is en er per makelaar minder woningen te koop staan en ga het liefst voor de makelaars die in jouw buurt het meeste aanbod hebben die het liefst ook in de buurt met hun kantoor gevestigd zijn. Let daarbij wel op presentatie (formulering, inhoud en kwaliteit) en juistheid/compleetheid van de gegevens (afmetingen, onnodig aandikken van onzinnige details).
- Voordat je met een makelaar afspreekt dien je eigenlijk eerst een (anonieme) bezichtiging doen bij de makelaars van je keuze bij voorkeur een woning die vergelijkbaar is met je eigen woning, zodat je weet hoe zij tijdens bezichtigingen te werk gaan. Er zijn bijvoorbeeld afkrakers (alles moet er uit, het stort hier zowat in), overdrijvers (er hoeft nergens iets aan te gebeuren), laatkomers (geen sorry ik ben laat maar we moeten opschieten want ik moet zo naar de volgende), vul maar zelf in... Er zijn ook makelaars die wat eerder komen om alle lampen aan te doen en de gordijnen open schuiven, de post opbergen en als het zo ver is de kandidaat in de gelegenheid stellen om op hun gemak door de woning te wandelen, keurig alle vragen beantwoorden als ze wat gevraagd word en verder gewoon de kandidaat niet vervelen met "tips" en de "onbegrensde mogelijkheden die het object heeft" en op het einde een keurige brochure overhandigen met daadwerkelijk bruikbare informatie, in ieder geval meer dan wat ze al op Funda hadden kunnen zien. Denk dan aan grotere foto's dan online, met uitgebreidere teksten, omgevingsinformatie met statistieken over veiligheid en andere socio-demografisch gegevens.
- Zorg ervoor dat je een klik hebt met degene die jouw belangen gaat behartigen, dat je het gevoel hebt dat er aan jouw wensen wordt voldaan, maar dat het geen ja-knikkers zijn die alleen om de opdracht te krijgen met al je eisen akkoord willen gaan (en je te hoog de markt in gaat). Probeer te voorkomen dat het kantoor alleen "opstartkosten" wil verdienen en zo een groter aanbod krijgt om mee te pronken, maar verder af gaat zitten wachten.
- Controleer of de makelaar ook degene is die in de praktijk voor je zal werken en de contacten met je onderhoud, bij makelaarskantoren is het verloop in personeel hoog, het is zonde als je zaak steeds door een nieuw persoon opgepakt moet worden. Bij de grotere kantoren zijn de makelaars zelf meestal aan het taxeren en doen ze de intake en verkoopopnames, de bezichtigingen en/of onderhandelingen worden vaak aan ander (meestal goedkoop, ongecertificeerd) personeel overgelaten.
- Vraag duidelijk welke onderhandelingsstrategie de makelaar graag hanteert. Je hebt makelaars die traag reageren om het ongeduld van de kandidaatkoper te voeden en standaard op de bluf het finale bod van de tegenpartij afwijzen om, als ze niets meer horen, na één of twee weken terug bellen om toch weer te praten, makelaars die graag een derde partij met een vergelijkbaar bod in het biedproces introduceren om een biedstrijd uit te lokken, makelaars die direct zeggen wat de uiterste prijs is en het daarbij laten en makelaars die graag kleine stapjes zakken om de tegenpartij te ontmoedigen. Vaak kiezen ze één strategie die ze in al hun zaken gebruiken, waardoor ze bij een ongebruikelijk bod of verloop vaak geirriteerd en in de war raken.
- De makelaar die claimt dat hij meer doet dan alleen opname, publicatie, adverteren, afwachten, bezichtigingen, onderhandeling en afwikkeling moet maar goed duidelijk maken wat hij dan precies meer doet. Aanbieden aan iedereen binnen zijn netwerk en aan beleggers doet iedere makelaar, dat is niet uniek. De makelaar die claimt een groot zoekersbestand te hebben heb je niet zo vaak meer, de kans dat het daadwerkelijk zo is is namelijk heel klein, iedereen zoekt zelf op internet. Hij heeft misschien wel een zoekersbestand maar vaak verouderd omdat kandidaten verder kijken en niet stil blijven zitten.
- De makelaar die claimt dat hij je huis gegarandeerd binnen een X termijn verkoopt moet je naar mijn mening overslaan, die wil alleen de opstartkosten innen en zijn portefeuille vergroten en gokt maar wat.
Als je een woning gaat kopen met een aankoopmakelaar, spreek een vast bedrag of een uurtarief af die niet afhankelijk is van de daadwerkelijke totstandkoming van de transactie zodat de makelaar gegarandeerd jouw belang behartigt en niet zijn eigen belang (die op provisiebasis juist wel afhankelijk is van een succesvolle transactie). Zorg er eveneens voor dat de makelaar gecertificeerd is en een klik met je heeft. Het gaat er niet om wie het meeste van de prijs af kan halen, maar om degene die je de verstandige juiste keuzes laat maken, jouw kan terugfluiten als je emoties tot een onverstandige beslissing kunnen leiden, daadwerkelijk de woning opmeet, waardeert en beoordeelt en je een goed advies kan geven, ontzorgt en alternatieven kan aanbieden. Kies ook het liefst een lokale aankoopmakelaar omdat deze de verkoopmakelaar meestal al kent en meestal ook al weet wat er qua onderhandeling van de verkoopmakelaar verwacht kan worden. Verkoopmakelaars zijn tegen collega's veel eerlijker over de richtprijs (tegenpartij is immers deskundig) en laat veel sneller informatie los omdat hij met een objectief persoon te maken heeft.