Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.727 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:09

TMV

sjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:13:
[...]
lekker in de zon te zitten met een koud biertje in m'n hand met een lekker muziekje op de achtergrond :9
Dat is ook exact wat ik voor ogen heb 8)
Linkje naar het huis? O-)

[ Voor 24% gewijzigd door TMV op 31-07-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
dcl! schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:57:
[...]

Bizar, wij krijgen exact hetzelfde verhaal te horen over de rabo (erg druk ivm leuke actie...). Terwijl feitelijk banken het op dit moment gewoon helemaal niet druk kunnen hebben (wel vakantieperiode, dat wel) met de huidige huizenmarkt!
Ik weet niet of het nu nog zo is maar begin dit jaar had Rabo wat probleempjes met AFM rondom hypotheken. Vanaf dat moment moesten alle aanvragen eerst naar hoofdkantoor in Utrecht voor beoordeling. Dat zal ook bijgedragen hebben aan wachttijden. Mocht dat nu nog zo zijn icm de vakantieperiode dan zou ik dat eerder als verklaring zien: http://www.rtl.nl/compone...n-bij-lokale-kantoren.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
TMV schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:46:
[...]
Ze zijn wel stempelgeil, dus zorg ervoor dat er wel een bedrijfsstempel op staat. Anders willen ze een verklaring op officieel briefpapier dat je werkgever geen stempel heeft 8)7 .
Klinkt wellicht erg bureaucratisch maar heeft een reden. Je wilt niet weten aan hoeveel wettelijke eisen (tot aan Amerikaanse anti terrorrist financing acts toe) je moet voldoen om echt zeker te weten dat je geen Bin Laden financiert (alsof die in Nederland een huis wil kopen, maar goed, vertel dat een Amerikaanse toezichthouder. En hun boetes zijn niet mals, dan praat je niet over 10.000 euro zoals bij de AFM maar honderden miljoenen zoals recent in de pers is gebleken).

En je wil ook niet weten hoeveel fraude met loonstrookjes voorkomt. Is meest voorkomende fraude bij hypotheken.

Over specifieke bedrijven roep ik niets, werk in de branche ;-)
Enige wat ik wel kan roepen is dat het misschien vreemd klinkt, maar op dit moment zit geen bank echt te springen om hypotheken te verstrekken. Zeker onder Basel III zijn nml Nederlandse hypotheken met de lange rentevast perioden en hoge leningverstrekking tov onderpand erg onaantrekkelijk door het relatief forse kapitaalbeslag. En kapitaal is erg schaars momenteel.
Banken willen dus net genoeg verkopen om hun apparaat in stand te houden, maar zeker ook niet meer. En trappen dus nu geregeld op de rem om productie af te remmen waar nodig.
Het zelfde geld overigens voor de verzekeraars (al is het alleen al omdat de verzekeraars de hypotheken meestal via een eigen of gelieerde bank verstrekken, maar zeker ook als de hypotheken op de verzekeringsbalans komen vanwege de Solvency II regels).

[ Voor 29% gewijzigd door xahmol op 31-07-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
Merijn. schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:15:
[...]

Zelfs in deze markt kun je dat toch treffen: had een huis gespot dat net een week op Funda stond. Belletje naar de makelaar: "Helaas, verkocht." In het was echt geen 'instapklare' woning tegen een bodemprijs. :/
Vaak zijn dat opnieuw aangeboden woningen op funda. Als je die woning opzoekt op jaap.nl dat zie je opeens dat ze al maanden te koop staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

xahmol schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:31:
[...]

En je wil ook niet weten hoeveel fraude met loonstrookjes voorkomt. Is meest voorkomende fraude bij hypotheken.
Even terzeide, maar waarom zou je in godesnaam frauderen met je loonstrookje?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
qadn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:46:
[...]

Om een hogere hypotheek te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
qadn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:46:
[...]
Hypotheken laten verstrekken aan katvangers en/of criminelen met gefingeerde loonstrookjes, frauduleuze vastgoedtransacties, valse taxaties en zelfs meefrauderende notarissen.

Komt helaas erg vaak voor.

Wat overigens bijna nooit voorkomt is dat de arbeidsovereenkomst op zich legitiem is maar het bedrag gefraudeerd wordt. Meestal is gewoon de hele loonstrook vals en werkt de persoon in kwestie überhaupt niet bij dat bedrijf.

Zo maar wat voorbeelden van Google:
http://www.amweb.nl/tijds...soms-helemaal.21527.lynkx
http://www.lag.nl/content.asp?module=news.asp&id=183
http://www.hypothekencomp...e-op-notarissen-verhalen/
http://www.destentor.nl/r...de-opnieuw-uitgesteld.ece

[ Voor 12% gewijzigd door xahmol op 31-07-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Smal straatje, niet echt geschikt als je je auto graag voor de deur zet. Wel weer lekker kindvriendelijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:13
TMV schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:15:
[...]

Dat is ook exact wat ik voor ogen heb 8)
Linkje naar het huis? O-)
uiteraard!

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Fiber schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:54:
[...]

Smal straatje, niet echt geschikt als je je auto graag voor de deur zet. Wel weer lekker kindvriendelijk.
Klopt inderdaad, er is geen parkeerplek in de straat en geen doorgaand verkeer, het werkt met parkeervergunningen in de straat die er haaks op staat. We zitten echter praktisch vast aan omgeving van het NS station vanwege woon-werk verkeer en dan is het niet hebben van een parkeerplek voor het huis niet zo'n bezwaar. Zie daarnaast maar eens een leuk huisje met tuin te vinden op loopafstand van het station ;)
Mooi huis! Daar ga je vast veel plezier aan beleven! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Ossi schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:33:
[...]

Vaak zijn dat opnieuw aangeboden woningen op funda. Als je die woning opzoekt op jaap.nl dat zie je opeens dat ze al maanden te koop staan...
En daarbij, heb al woning op funda van "verkocht onder voorbehoud" naar "verkocht" zien gaan voor mijn vakantie. Bij thuiskomst was het "verkocht" weer verdwenen en stond hij weer op Funda, nu voor 20k minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 19:46
sjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:06:
[...]

Wij zijn daar ook opzoek naar geweest, een huis wat zo goed als af is en niks aangedaan hoeft te worden. Daar waren er in De Meern maar weinig van te vinden, veelal oude huizen waar nog heel veel aangedaan moest worden. Toen we eenmaal binnen in het huis waren hadden we na 5 minuten al.. ja deze willen we! Het huis wat wij hebben gekocht heeft ook maar 6-7 weken te koop gestaan, het is dus oneerlijk verdeeld als je ziet dat sommige huizen al 2+ jaar te koop staan.
Och in midden Limburg is de situatie al niet veel beter :) je krijgt wel meer huis/grond voor je geld. Bij ons duurde het iets langer om door te hebben dat dit toch echt ons huis was. Ik wilde gaan kijken, mijn vrouw vondt de folder helemaal niet, maar ach als ik er gelukkig van werd ging ze wel mee. En ja hoor direct na de 1e bezichtiging stond het voor haar al vast. Ik heb er toch nog een paar dagen over moeten denken of ik hier de komende 20 jaar wil wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe stadsverwarming werkt? Stel ik koop een huis met stadsverwarming, en ik heb geen gas in mijn huis. En ik wil mijn stroom bij bijv. Eneco doen. Krijg je dan ook je stadsverwarming via eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Sander schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:17:
[...]

Ik weet niet of het nu nog zo is maar begin dit jaar had Rabo wat probleempjes met AFM rondom hypotheken. Vanaf dat moment moesten alle aanvragen eerst naar hoofdkantoor in Utrecht voor beoordeling. Dat zal ook bijgedragen hebben aan wachttijden. Mocht dat nu nog zo zijn icm de vakantieperiode dan zou ik dat eerder als verklaring zien: http://www.rtl.nl/compone...n-bij-lokale-kantoren.xml
Aha, zal vast ook meespelen. Maar er is ons gezegd dat (het betreffende filiaal) rabo erg scherpe korting had en dat het daarom druk was, o.a. ook oversluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Merijn. schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:15:
Zelfs in deze markt kun je dat toch treffen: had een huis gespot dat net een week op Funda stond. Belletje naar de makelaar: "Helaas, verkocht." In het was echt geen 'instapklare' woning tegen een bodemprijs. :/
Het schijnt ook zo te kijk dat als een markt net op de markt komt dat er dan snel geinteresseerde partijen komen kijken, maar als die partijen die zich in de eerste weken melden het huis niet kopen, dan duurt het lang voordat er nieuwe geinteresseerde mensen komen.

Je hebt immers een groep mensen die actief aan het zoeken is, die zullen een huis gelijk zien en handelen (afspraak maken, bieden). Waarschijnlijk hebben ze hun onderzoek al gedaan. Maar er komen nauwelijks nieuwe potentiele kopers bij op de markt.

Zelf ook gehad hoor, 4 huizen bekeken in een periode van 2 maanden, en net toen we een bod wilde doen op een van de 4 kregen we een melding van Funda dat er een nieuw huis was wat aan onze voorwaarden voldeed. Stond een dag te koop, gelijk wezen kijken, even later bieden. Ondertussen duren de onderhandelingen wel lang trouwens.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:03:
Weet iemand hoe stadsverwarming werkt? Stel ik koop een huis met stadsverwarming, en ik heb geen gas in mijn huis. En ik wil mijn stroom bij bijv. Eneco doen. Krijg je dan ook je stadsverwarming via eneco?
Stadsverwarming is altijd een monopolie met maar één aanbieder. In Rotterdam en Utrecht heb ik ervaring, in beide gevallen is de aanbieder van stadsverwarming daar altijd Eneco.
In andere steden zijn alleen weer andere monopolisten.

Dat betekend ook dat stadsverwarming altijd een apart contract is naast de rest. Zelfs al heb je de rest ook bij Eneco zoals ik. Ik heb dus twee contracten bij Eneco: één voor gas en electra, één voor warmte.
Maar Eneco voor stadsverwarming en willekeurig elke andere aanbieder voor electra kan dus ook prima.

Overigens hebben huizen met stadsverwarming meestal geen gasaansluiting, maar is dat niet altijd zo. Ik heb zowel stadsverwarming als gas voor alleen het koken. Vind ik zelf ideaal, al betaal je wel erg veel vastrecht voor weinig gasverbruik op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
dcl! schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:01:
[...]

En daarbij, heb al woning op funda van "verkocht onder voorbehoud" naar "verkocht" zien gaan voor mijn vakantie. Bij thuiskomst was het "verkocht" weer verdwenen en stond hij weer op Funda, nu voor 20k minder...
Kan natuurlijk ook dat het huis wel degelijk verkocht was maar op financieringsvoorbehoud uiteindelijk afgeketst is omdat de koper de hypotheek niet rond kon krijgen. Gebeurt ook regelmatig tegenwoordig, vaak genoeg gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
xahmol schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:13:
[...]

Kan natuurlijk ook dat het huis wel degelijk verkocht was maar op financieringsvoorbehoud uiteindelijk afgeketst is omdat de koper de hypotheek niet rond kon krijgen. Gebeurt ook regelmatig tegenwoordig, vaak genoeg gezien.
Uiteraard, vandaar de "verkocht onder voorbehoud". Op het moment dat het "voorbehoud" is gewijzigd in "verkocht" dan verwacht je toch echt dat het verkocht is... misschien was de makelaar iets te snel met wijzigen, maar het was wel erg opvallend dat het huis ook gelijk 20k zakte in prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:12
dcl! schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:03:
[...]

Uiteraard, vandaar de "verkocht onder voorbehoud". Op het moment dat het "voorbehoud" is gewijzigd in "verkocht" dan verwacht je toch echt dat het verkocht is... misschien was de makelaar iets te snel met wijzigen, maar het was wel erg opvallend dat het huis ook gelijk 20k zakte in prijs!
Idd, dat doe je niet als je hem net bijna hebt verkocht voor de vorige prijs, maar dat die koper toch het geld niet rond kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Je ziet het soms, dan proberen ze het van Funda en andere sites geforceerd te verwijderen. Kijk bijvoorbeeld naar miljoenhuizen. Tekoop-verkocht-tekoop-verkocht, soms 5-6x achter elkaar op 1 dag.

Gewoon pogingen statistieken te ontwijken zodat je de woning niet (goed) kan terugvinden en dus slecht inschatten wat de originele prijs was en/of hoe lang het te koop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Oh, dat zou het best eens kunnen zijn. Grappig, nu ga ik er echt op letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:00
Mijn vriendin en ik zijn ingeloot voor een nieuwbouwhuis en precies de kavel wat onze eerste keus was.
Vandaag een hypotheek gesprek we willen graag een aardige hoeveelheid eigengeld er insteken.
Dus dat moet ook wel goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:38
geldermalsen schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:21:
Mijn vriendin en ik zijn uitgeloot voor een nieuwbouwhuis...
Gefeliciteerd, en dat zeg ik gebaseerd op de aanname dat jij niet precies weet wat uitgeloot betekent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Bedankt :)

We hebben ons ingeschreven op een kleinschalig nieuwbouw project.
Er waren teveel inschrijvingen en daarom werd er geloot.
Volgens mij betekent dan dat ik ben ingeloot om een huis te kunnen kopen :)

Of zie ik het verkeerd :+

[ Voor 94% gewijzigd door geldermalsen op 01-08-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Omdat uitgeloot betekent dat je het niet wordt/bent etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je waarschijnlijk ingeloot bedoelt :)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Inderdaad :) iig we snappen wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

is dat de Appelhof toevalig?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Wie ik? nee lingedonk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 11:58
Iemand hier ervaring met het kopen van houtskeletbouw?

Ik heb een woning op het oog en wil weten waar ik precies op moet gaan letten.
Wat vooral opvalt is de (in verhouding) grote woonoppervlakte tov de vraagprijs.

Enige nadeel wat ik zo kan bedenken is de geluidsoverlast als de constructie niet goed in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien niet de juiste plek, maar waarschijnlijk zullen de mensen hier wel er iets vanaf weten..

Komende vrijdag komt hier een kozijnenboer (goed aangeschreven) Het is een duitse onderneming en volgens de referenties en berichten zijn die goedkoper dan nederlandse collega's..

Nu hebben we geen geld om het hele huis te voorzien van nieuwe kozijnen (zal zowiezo in 2x gebeuren) maar probeer vooraf een beetje prijzen te zoeken wat het me zoal gaat kosten..

Het betreft 4 ramen van 160x140 (BxH) en een voordeur incl raam boven en naast. totaal afmeting kozijn 130x245 (BxH).

Weet iemand een beetje een richtprijs voor een standaard raam en voordeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domino schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:27:
Iemand hier ervaring met het kopen van houtskeletbouw?

Ik heb een woning op het oog en wil weten waar ik precies op moet gaan letten.
Wat vooral opvalt is de (in verhouding) grote woonoppervlakte tov de vraagprijs.

Enige nadeel wat ik zo kan bedenken is de geluidsoverlast als de constructie niet goed in elkaar zit.
- Wat is de gevelbedekking? hout, baksteen of kunststof? Bij hout goed controleren op rotte plekken, herstel is niet perse duur maar kost je wel veel tijd. En bij grote problemen weet je niet wat er voor schade achter zit. Controleer dan vooral ook de onderkanten van de planken en de goot.

Bij kunststof moet het degelijk zijn en moet het uiterlijk ervan je aanstaan, want daar verander je niet zomaar wat aan.

Verder moet je bij hout op de gevel de kosten van het schilderen optellen bij je maandlasten. Bij 2 volledige gevels moet je als je het zelf gaat doen, 10 euro per maand optellen voor de huur van een steiger en koop van kwasten en verf, als je het laat doen liggen die kosten wat hoger. Maar een deel van die kosten heb je ook in bijvoorbeeld een stenen huis met houten kozijnen, dus vergelijk de huizen op je shortlist eerlijk.

- Geluidsoverlast: daar zijn 3 soorten van:

1. de buren. Dat kan zelfs minder zijn dan in betonbouw, maar alleen als de huizen onafhankelijke draagconstructies hebben en daartussen een lege spouw. Als de constructie doorloopt, kan je op meer overlast rekenen.
2. door muren heen. Hangt sterk af van de constructiemethode maar is wel moeilijker te voorkomen dan bij een (gas)betonnen muurtje. Maar dit boeit alleen tussen aanliggende kamers, dus controleer het in die gevallen door in de ene kamer een gesprek te voeren en in de andere, met deuren dicht, te luisteren. En wissel daarna om zodat iedereen die mee is, een idee krijgt.
3. door vloeren heen. Bij een houten vloer is dit potentieel een probleem, maar opnieuw hangt het enorm af van de constructiemethode en van de (onder)vloerbedekking die er ligt. Controleren door de een rond te laten lopen en de ander te laten luisteren, daarna omwisselen. Hierbij ook controleren op kraken.

Verder nog:

Check of constructie nog origineel is, en zo nee, hoe bijvoorbeeld dragende muren zijn uitgebroken. Als dat goed is opgelost met een goede dragende (evt stalen) balk, is er geen probleem, maar als het slecht gedaan is, kan de boel verzakt/verbogen zijn. Dat zie je zo aan de muur, de bovenliggende vloer, of aan excessief gekraak. Als het huis leeg staat en er geen vloer ligt, let dan op de beplating op de vloer. Als daar planken in zitten die niet matchen met de rest, is er kennelijk een keer iets gerepareerd. Dan wil je weten wat en waarom.

Let op hoogte ten opzichte van de straat, met name de hoogte van de fundering. Als die te laag ligt, kunnen overstromingen en hoosbuien een probleem zijn. Normaal gesproken zou de fundering toch een centimeter of 30 boven de straat moeten uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

xahmol schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:21:
[...]

Ben dan toch wel benieuwd waarom. Niet om jou af te zijken of zo, maar zou persoonlijk dus nooit een VBO makelaar nemen.
Zeker nu niet, zijn al genoeg NVM makelaars om werk verlegen voor voldoende concurrentie. En zeker nu wil je gewoon een goede makelaar en niet per sé een goedkope.
Natuurlijk, er zijn ook slechte NVM makelaars, dus zeker evn vergelijken wat goed voelt. Maar VBO heeft toch een beetje het imago van cowboy makelaars en niet goed genoeg voor een NVM lidmaatschap.
En tot slot: Funda is tegenwoordig alles. En, ja, VBO makelaars mogen tegenwoordig ook op Funda, maar de site blijft van de NVM. Heb toch de indruk dat hè en helpt m met een NVM makelaar op Funda te vinden te zijn.

Wellicht is dit alles slechts vooroordeel, maar wordt graag overtuigd van het tegendeel.

Zelf heb ik inmiddels 3 huizen gekocht en 2 verkocht, allemaal met (verschillende want nadere plaatsen) NVM makelaars waar ik erg tevreden over was.
Om dan niet terug af te zeiken :P :
Het waarom is omdat ik zelf lid ben van VBO Makelaar en ik graag mijn eigen vereniging support. Verder kan ik niet uit je verhaal opmaken of je, behalve dan je mening over het imago, daadwerkelijk zelf ervaring hebt met een lid VBO Makelaar. Het zou naar mijn mening, ongeacht je ervaringen, onredelijk zijn om klakkeloos aan te nemen dat een lid van de NVM automatisch deskundiger zou zijn, een betere service geeft of sneller een huis verkoopt dan iemand die lid is van een andere vereniging. Rotte appels heb je in elke organisatie, ongeacht het logo die ze voeren. Er zijn drie verenigingen (VBO Makelaar, NVM en VastgoedPRO) waar je als makelaar/taxateur lid van kan worden. Alle drie verenigingen hebben vergelijkbare kwaliteitseisen (o.a. certificering, registratie in het register en jaarlijks PE volgen) en verschillen, behalve dan in ledenaantallen, niet bijzonder veel. Iedere register- makelaar/taxateur die aangesloten is bij één van de drie verenigingen is bevoegd om te taxeren voor bank, gemeente, belastingdienst etc., er wordt daarin geen onderscheid gemaakt. Het enige, voor de consument merkbare, verschil is inderdaad het feit dat NVM, vanwege haar aandeelhouderspositie, zichzelf een hogere ranking heeft toebedeeld op Funda. (Vergelijkbaar met een situatie waarin bijvoorbeeld Unox grootaandeelhouder zou zijn in de grootste supermarktketen van Nederland en voor zichzelf de meest prominente plekken in de schappen zou reserveren, microsoft destijds met internet explorer in windows etc.). Hoewel het inderdaad wat vervelender is weet de serieuze koper je woning toch wel te vinden omdat er vaak specifieker wordt gezocht op bijvoorbeeld straat, buurt, oppervlakte etc. en weet bijna iedereen dat ze verder moeten klikken voor nog meer aanbod.
Voor de makelaar zelf zit het verschil voornamelijk in de hoogte van de entreekosten en de regels die binnen zo'n vereniging gelden en uiteindelijk ook het "wat krijg ik van die vereniging terug voor het geld dat ik neerleg". Het is vaak meer een persoonlijke of financiële keuze en heeft niets te maken met de deskundigheid of prijsniveau van een kantoor. Binnen alle verenigingen heb je leden met verschillende achtergronden, van voormalige politieagenten en schoonmakers tot bouwkundige ingenieurs en juristen. Qua prijs zegt het ook allemaal niets, prijsvechters heb je overal, ongeacht het lidmaatschap, ik denk niet dat prijs iets zegt over de kwaliteit maar meer over de servicegraad die je verwacht te krijgen tegen een bepaalde prijs.

Ik skip het standaardverhaal over waarom je voor een VBO Makelaar moet kiezen en heb het liever over hoe je een makelaar zou moeten kiezen:
- Nodig altijd minimaal drie (bij voorkeur) gecertificeerde makelaars uit die bij één van de drie organisaties aangesloten zijn.
- Kijk bij het uitkiezen niet alleen naar wie de grootste is (en dus automatisch meer aanbod heeft) maar kijk ook naar kleinere kantoren waar er vaak meer aandacht voor je is en er per makelaar minder woningen te koop staan en ga het liefst voor de makelaars die in jouw buurt het meeste aanbod hebben die het liefst ook in de buurt met hun kantoor gevestigd zijn. Let daarbij wel op presentatie (formulering, inhoud en kwaliteit) en juistheid/compleetheid van de gegevens (afmetingen, onnodig aandikken van onzinnige details).
- Voordat je met een makelaar afspreekt dien je eigenlijk eerst een (anonieme) bezichtiging doen bij de makelaars van je keuze bij voorkeur een woning die vergelijkbaar is met je eigen woning, zodat je weet hoe zij tijdens bezichtigingen te werk gaan. Er zijn bijvoorbeeld afkrakers (alles moet er uit, het stort hier zowat in), overdrijvers (er hoeft nergens iets aan te gebeuren), laatkomers (geen sorry ik ben laat maar we moeten opschieten want ik moet zo naar de volgende), vul maar zelf in... Er zijn ook makelaars die wat eerder komen om alle lampen aan te doen en de gordijnen open schuiven, de post opbergen en als het zo ver is de kandidaat in de gelegenheid stellen om op hun gemak door de woning te wandelen, keurig alle vragen beantwoorden als ze wat gevraagd word en verder gewoon de kandidaat niet vervelen met "tips" en de "onbegrensde mogelijkheden die het object heeft" en op het einde een keurige brochure overhandigen met daadwerkelijk bruikbare informatie, in ieder geval meer dan wat ze al op Funda hadden kunnen zien. Denk dan aan grotere foto's dan online, met uitgebreidere teksten, omgevingsinformatie met statistieken over veiligheid en andere socio-demografisch gegevens.
- Zorg ervoor dat je een klik hebt met degene die jouw belangen gaat behartigen, dat je het gevoel hebt dat er aan jouw wensen wordt voldaan, maar dat het geen ja-knikkers zijn die alleen om de opdracht te krijgen met al je eisen akkoord willen gaan (en je te hoog de markt in gaat). Probeer te voorkomen dat het kantoor alleen "opstartkosten" wil verdienen en zo een groter aanbod krijgt om mee te pronken, maar verder af gaat zitten wachten.
- Controleer of de makelaar ook degene is die in de praktijk voor je zal werken en de contacten met je onderhoud, bij makelaarskantoren is het verloop in personeel hoog, het is zonde als je zaak steeds door een nieuw persoon opgepakt moet worden. Bij de grotere kantoren zijn de makelaars zelf meestal aan het taxeren en doen ze de intake en verkoopopnames, de bezichtigingen en/of onderhandelingen worden vaak aan ander (meestal goedkoop, ongecertificeerd) personeel overgelaten.
- Vraag duidelijk welke onderhandelingsstrategie de makelaar graag hanteert. Je hebt makelaars die traag reageren om het ongeduld van de kandidaatkoper te voeden en standaard op de bluf het finale bod van de tegenpartij afwijzen om, als ze niets meer horen, na één of twee weken terug bellen om toch weer te praten, makelaars die graag een derde partij met een vergelijkbaar bod in het biedproces introduceren om een biedstrijd uit te lokken, makelaars die direct zeggen wat de uiterste prijs is en het daarbij laten en makelaars die graag kleine stapjes zakken om de tegenpartij te ontmoedigen. Vaak kiezen ze één strategie die ze in al hun zaken gebruiken, waardoor ze bij een ongebruikelijk bod of verloop vaak geirriteerd en in de war raken.
- De makelaar die claimt dat hij meer doet dan alleen opname, publicatie, adverteren, afwachten, bezichtigingen, onderhandeling en afwikkeling moet maar goed duidelijk maken wat hij dan precies meer doet. Aanbieden aan iedereen binnen zijn netwerk en aan beleggers doet iedere makelaar, dat is niet uniek. De makelaar die claimt een groot zoekersbestand te hebben heb je niet zo vaak meer, de kans dat het daadwerkelijk zo is is namelijk heel klein, iedereen zoekt zelf op internet. Hij heeft misschien wel een zoekersbestand maar vaak verouderd omdat kandidaten verder kijken en niet stil blijven zitten.
- De makelaar die claimt dat hij je huis gegarandeerd binnen een X termijn verkoopt moet je naar mijn mening overslaan, die wil alleen de opstartkosten innen en zijn portefeuille vergroten en gokt maar wat.

Als je een woning gaat kopen met een aankoopmakelaar, spreek een vast bedrag of een uurtarief af die niet afhankelijk is van de daadwerkelijke totstandkoming van de transactie zodat de makelaar gegarandeerd jouw belang behartigt en niet zijn eigen belang (die op provisiebasis juist wel afhankelijk is van een succesvolle transactie). Zorg er eveneens voor dat de makelaar gecertificeerd is en een klik met je heeft. Het gaat er niet om wie het meeste van de prijs af kan halen, maar om degene die je de verstandige juiste keuzes laat maken, jouw kan terugfluiten als je emoties tot een onverstandige beslissing kunnen leiden, daadwerkelijk de woning opmeet, waardeert en beoordeelt en je een goed advies kan geven, ontzorgt en alternatieven kan aanbieden. Kies ook het liefst een lokale aankoopmakelaar omdat deze de verkoopmakelaar meestal al kent en meestal ook al weet wat er qua onderhandeling van de verkoopmakelaar verwacht kan worden. Verkoopmakelaars zijn tegen collega's veel eerlijker over de richtprijs (tegenpartij is immers deskundig) en laat veel sneller informatie los omdat hij met een objectief persoon te maken heeft.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
@Kju: helemaal evens met je verhaal, heb ook elke keer zo mijn makelaar geselecteerd, behalve dat ik dan persoonlijk liever kies de 3 of 4 makelaars die ik uitnodig beperk tot NVM makelaars. Die voorkeurspositie op Funda is in de huidige markt toch weer een voordeeltje dat ikdan toch liever even meepak.
(overigens vind ik die voorkeurspositie redelijk, de NVM heeft veel geld en marketing in Funda geïnvesteerd waar andere makelaars die destijds niet zo'n initiatief hebben genomen nu opeens van mee willen profiteren. Wat dat betreft vind ik het eigenlijk ook oneerlijk dat Funda niet meer niet-NVM makelaars kan weigeren, hun monopolie is ontstaan doordat ze het gewoon heel goed gedaan hebben met Funda en andere clubs die boot gemist hebben. Niets oneerlijks aan)

En nee, zelf geen ervaring met een VBO makelaar, heb wel kennissen (meerdere zelfs) die ontevreden bij een VBO makelaar weg zijn gegaan en met een NVM makelaar naar tevredenheid verder zijn gegaan. Maar da zullen dan vast die rotte appels zijn. En inderdaad, er zijn ook zat NVM makelaars waarme ik absoluut nooit in zee zou willen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 01-08-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Er is ook onderzoek gedaan door de NMa, er zit wel wat leuke info in de rapporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Kijk, daar hebben we wat aan.

De gevelbedekking is hout, en naar het zich laat aanzien, nog origineel. Er staan ongeveer 12~16 huizen, en ik zie onderling geen verschil. Kennissen in de buurt vertellen ook dat er in al die jaren nog bij geen een huis iets aan gedaan is. Kwestie van goed geïmpregneerd hout, of bij alle panden van achterstallig onderhoud?

Qua geluidsoverlast zat ik direct te denk aan binnen in het huis. Dus nummer 2 en 3 je lijst. Maar goed dat is makkelijk zat te testen bij een bezichtiging.

De rest van je tips neem ik zeker mee, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Kleine Update :)

Gisteren gesprek gehad met de Hypotheker.

Wij willen graag 30 duizend euro zelf inleggen.

De volgende hypotheek is ons aangeboden.
Spaarhypotheek.
10 jaar Rente vast.
Maximum storting doen van 14 duizend euro.

van de overige 16 duizend betalen wij het extra werk.

Nu 1 vraag heeft iemand ervaring met Bouwrente?
Hoeveel is dit ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:40:
Nu 1 vraag heeft iemand ervaring met Bouwrente?
Hoeveel is dit ongeveer?
Wellicht had je dat bij de Hypotheker kunnen vragen? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 02-08-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Slasher schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:43:
[...]

Wellicht had je dat bij de Hypotheker kunnen vragen? ;)
Klopt gedaan echter wisten zei dat niet zeker :)
ze gingen uit van 5 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
Bouwrente is volgens mij vaker > 6% maar daar zou je nog over kunnen onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
http://financieel.infonu....bouwrente-wat-is-dat.html
Momenteel liggen de percentages voor bouwrente rond de 6 tot 8 procent.
Zie je in plaats van bouwrentes tegenwoordig ook niet vaak bouwdepots, waaruit je zelf de bouw betaald, en de aannemer/ontwikkelaar dus niets voorschiet?

@Slasher
Jij hebt het denk ik ook over een bouwdepot.

[ Voor 161% gewijzigd door frickY op 02-08-2012 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:50:
[...]

Klopt gedaan echter wisten zei dat niet zeker :)
ze gingen uit van 5 %
Ik weet het niet precies ookal ben ik ook bezig met een nieuwbouwwoning. Je hebt bouwrente en rente tijdens de bouw.

Bouwrente is niet fiscaal aftrekbaar, maar naar mijn weten geen 5% dit heb ik bij de notaris moeten betalen bij het passeren.

Rente tijdens de bouw is wel fiscaal aftrekbaar, dat zijn de facturen die je krijgt naarmate de bouw vordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ik weet er zelf nog niets vanaf, er is nog geen transport datum bekent etc etc.
Echter de mevrouw van de Hypotheker melde mij dat de bouwrente aftrekbaar was en ik 33% van dit bedrag terug zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:40:
Wij willen graag 30 duizend euro zelf inleggen.

De volgende hypotheek is ons aangeboden.
Spaarhypotheek.
10 jaar Rente vast.
Maximum storting doen van 14 duizend euro.
Waarom niet 14k minder hypotheek nemen ?

Voordeel is dat je 'meteen' een overwaarde van 14k hebt, en bij verkoop niet zo snel tegen een restschuld aanloopt.
Nadeel is wel minder HRA, omdat je ook minder leent, maar de vraag is hoe lang HRA nog blijft bestaan.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZeRoC00L schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:55:
[...]

Waarom niet 14k minder hypotheek nemen ?

Voordeel is dat je 'meteen' een overwaarde van 14k hebt, en bij verkoop niet zo snel tegen een restschuld aanloopt.
Nadeel is wel minder HRA, omdat je ook minder leent, maar de vraag is hoe lang HRA nog blijft bestaan.
Ik denk dat ik het wel snap..
Ze nemen een volledige hypotheek.
Storten bij de eerste periode gelijk 14k (maximale inleg per jaar) en aangezien het een spaarhypotheek is krijg je hier gelijk maximale en belastingvrij rente overheen, denk aan 5-6% ligt aan de actuele rente..
Volgend jaar zou je evt weer maximaal kunnen inleggen en zodoende maximaal profiteren van de rente en HRA.

Hierdoor wordt de inleg ook minder en bespaar je maandelijks wat kosten en behoud je de hra.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Waarom geen bankspaar hypotheek? Heeft lagere kosten dan een traditionele spaarhypotheek.

Of bedoelde je bankspaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ik bedoel inderdaad Bankspaar :)
Als we die 14 duizend gebruiken om ons hypotheek bedrag naar beneden te krijgen hebben we een hogere maandlasten. Dit omdat zoals Remko24 meld we maximaal van HRA profiteren plus 5 procent rente krijgen over de 14 duizend euro.

Ik zelf vind/vond dit nogal apart, had namelijk in me hoofd om een hypotheek van rond de 185 duizend te nemen.
Echter kost mij dit per maand 70 euro meer dan een hypotheek van 208 duizend met 14 duizend maximale inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:50:
Ik bedoel inderdaad Bankspaar :)
Als we die 14 duizend gebruiken om ons hypotheek bedrag naar beneden te krijgen hebben we een hogere maandlasten. Dit omdat zoals Remko24 meld we maximaal van HRA profiteren plus 5 procent rente krijgen over de 14 duizend euro.

Ik zelf vind/vond dit nogal apart, had namelijk in me hoofd om een hypotheek van rond de 185 duizend te nemen.
Echter kost mij dit per maand 70 euro meer dan een hypotheek van 208 duizend met 14 duizend maximale inleg.
Daar is niets apart aan, door 14k in te leggen scheelt het 700 euro (5% van die 14k) per jaar aan inleg het eerste jaar en de jaren erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Persoonlijk voor mijn gevoel is het tegenstrijdig :)
Meer hypotheek minder betalen :D

Ook erg jammer dat we niet meer mogen storten dan het maximum van 14 k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:59:

Tja belastingdienst :z
Op zich is dit wel het beste, je heb alleen niet gelijk afgelost.. maar mocht je willen verkopen dan zal het opgebouwde kapitaal toch vrijkomen om je hypotheek af te lossen, dus qua restschuld maakt het niet uit.

Grote voordeel is dat je wel lekker veel rente opbouwt via je bankspaarpolis... en anders was je die 14k gewoon kwijt geweest en had je de rente ook nooit gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2012 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Klopt, financieel erg interessant.

Wat je doet is je leent bijvoorbeeld 150k en betaald zelf 10k.

Optie A ) Leen 150k en betaal 10k. Betaal vervolgens per maand de 150k terug en krijg HRA terug over de 150k.

Optie B ) Leen 150k+10k en stop je eigen 10k in de hypotheek (resultaat is nog steeds dat je bank jou 150k geeft en jij 10k bijbetaald). Betaal vervolgens per maand dezelfde openstaande 150k terug MAAR nu krijg je HRA alsof je 160k hypotheek hebt.

Scheelt bij mij zo'n 40,- per maand in maandlasten, en ben in beide gevallen dezelfde 10k kwijt voor de aankoop. Maar over de volle 30 jaar looptijd scheelt dat dus 14k in totaal aan maandlasten. Als dat niet 14.000 goede redenen zijn weet ik het ook niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 02-08-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:59:

Voor het gevoel heel tegenstrijdig, maar erg logisch.

Ik lees trouwens een rendement van 5%? Zet je de hypotheek vast voor 10 jaar tegen 5%? Dat is aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
@Mydreon
Echter is bij mij de 14k wat ook het maximum is gewoon eigengeld en niet extra geleend.

@ Domino.
Dit was slechts een orientatie gesprek.
Het probleem is er staat nog geen paal in de grond van het nieuwbouwhuis en we hebben nog geen flauw idee wanneer hij klaar is, ik verwacht pas over ruim een jaar.

Veel hypotheek verstrekers hebben een offerte looptijd van 1 jaar dus daar vielen wij buiten.
1 verstreker heeft een offerte looptijd van 1.5 jaar hier hebben wij op berekend als pilot echter dit was ook met de hoogste rente :).

Mochten wij meer horen na de bouwvak wanneer de verwachte transport en opleverdatum is kunnen wij verder, en kunnen we definitief kijken naar de rente percentages.
Hierdoor komen wij bij lagere rentes uit, we weten nu iig wat we per maand maximaal kwijt zijn aan Hypotheeklasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Myrdreon schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:29:
Klopt, financieel erg interessant.

Wat je doet is je leent bijvoorbeeld 150k en betaald zelf 10k.

Optie A ) Leen 150k en betaal 10k. Betaal vervolgens per maand de 150k terug en krijg HRA terug over de 150k.

Optie B ) Leen 150k+10k en stop je eigen 10k in de hypotheek (resultaat is nog steeds dat je bank jou 150k geeft en jij 10k bijbetaald). Betaal vervolgens per maand dezelfde openstaande 150k terug MAAR nu krijg je HRA alsof je 160k hypotheek hebt.

Scheelt bij mij zo'n 40,- per maand in maandlasten, en ben in beide gevallen dezelfde 10k kwijt voor de aankoop. Maar over de volle 30 jaar looptijd scheelt dat dus 14k in totaal aan maandlasten. Als dat niet 14.000 goede redenen zijn weet ik het ook niet meer.
Wij hebben dezelfde afweging gehad en het is gewoon gunstiger om het geld in de hypotheek te storten ipv. een lagere hypotheek te nemen.

Verder vandaag te horen gekregen dat de hypotheekaanvraag is goedgekeurd en naar de notaris is verzonden! En wel in 5! werkdagen :*)

Volgende week om deze tijd zijn we grootschuldbezitters :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Gefeliciteerd! Link van het huis altijd leuk om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:00:
Gefeliciteerd! Link van het huis altijd leuk om te zien :)
Thanks!
Bij deze :*)

[ Voor 30% gewijzigd door TMV op 02-08-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ziet er erg goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
TMV schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:58:
[...]

Wij hebben dezelfde afweging gehad en het is gewoon gunstiger om het geld in de hypotheek te storten ipv. een lagere hypotheek te nemen.

Verder vandaag te horen gekregen dat de hypotheekaanvraag is goedgekeurd en naar de notaris is verzonden! En wel in 5! werkdagen :*)

Volgende week om deze tijd zijn we grootschuldbezitters :P
Dat is snel! Wij hebben gisteren alles getekend en ingeleverd bij de hypotheker. Vandaag even rondkijken en offertes opvragen voor een notaris.

Krijg je nu volgende week de sleutel? Ik hoop dat het bij ons ook zo snel gaat haha, hoe sneller hoe beter!

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het begint al aardig snel te gaan, nog 3 maanden tot oplevering van mijn woning maar het shoppen is begonnen. Afgelopen week een nieuw bed gekocht (eindelijk boxspring!) nieuw laminaat (aanbieding van Quickstep bij de praxis) en een douchewand voor in de badkamer.

Mijn ouders zijn nu zo blij dat ik mijn oude slaapkamer gebruik als berging...werkelijk waar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:38
Domino schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:33:
[...]

Ik lees trouwens een rendement van 5%? Zet je de hypotheek vast voor 10 jaar tegen 5%? Dat is aan de hoge kant.
Dat hangt er maar vanaf wat voor hypotheek het is. Zonder NHG krijg je niet veel goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
sjorremans schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:20:
Dat is snel! Wij hebben gisteren alles getekend en ingeleverd bij de hypotheker. Vandaag even rondkijken en offertes opvragen voor een notaris.
Als je met de hypotheker ook echt De Hypotheker bedoeld, dan hebben zij waarschijnlijk een vaste notaris die je kunt gebruiken.
Idee van een tussenpersoon zoals De Hypotheker is ook wel dat zij dat soort dingen voor jou uit handen nemen. Als je toch alles zelf regelt kun je net zo goed zelf shoppen bij de geldverstrekkers.
timag schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:05:
Dat hangt er maar vanaf wat voor hypotheek het is. Zonder NHG krijg je niet veel goedkoper...
Zo heel gek is 5% niet in deze tijd. Tenzij je er nog allerhande starterskortingen ed. afhaalt, maar die betaal je na 10 jaar rente vast wel weer terug.
Maar het kan inderdaad wel lager, maar dan lever je ook in op voorwaarden (boete bij vroegtijdig aflossen, beperkt extra aflossen, ed.).
Ikzelf heb vorige maand een hypotheek voor 4,5% afgesloten.

[ Voor 51% gewijzigd door frickY op 02-08-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

sjorremans schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:20:
[...]

Krijg je nu volgende week de sleutel? Ik hoop dat het bij ons ook zo snel gaat haha, hoe sneller hoe beter!
Het is inderdaad vlot! Ze waren er bij de Hypotheker ook verbaasd over :P

We krijgen inderdaad volgende week ook de sleutels. 8)
frickY schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:21:
[...]

Als je met de hypotheker ook echt De Hypotheker bedoeld, dan hebben zij waarschijnlijk een vaste notaris die je kunt gebruiken.
Idee van een tussenpersoon zoals De Hypotheker is ook wel dat zij dat soort dingen voor jou uit handen nemen. Als je toch alles zelf regelt kun je net zo goed zelf shoppen bij de geldverstrekkers.

[...]
Zo heel gek is 5% niet in deze tijd. Tenzij je er nog allerhande starterskortingen ed. afhaalt, maar die betaal je na 10 jaar rente vast wel weer terug.
Maar het kan inderdaad wel lager, maar dan lever je ook in op voorwaarden (boete bij vroegtijdig aflossen, beperkt extra aflossen, ed.).
Ikzelf heb vorige maand een hypotheek voor 4,5% afgesloten.
Inderdaad, 5% is helemaal niet zo raar. We hebben zelf twee offertes gehad (met NHG), een met 4,42% en een met 4,68%, beide 10 jaar vast. Maar de offerte van 4,68% was effectief weer goedkoper door bonussen enzo.

[ Voor 49% gewijzigd door TMV op 02-08-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
timag schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:05:
[...]

Klopt, ik ging er blind vanuit dat er met NHG geleend ging worden, getuige zijn hypotheek bedrag:
geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:50:Ik zelf vind/vond dit nogal apart, had namelijk in me hoofd om een hypotheek van rond de 185 duizend te nemen.
@geldermalsen, ik ben afgelopen week bij de Rabo geweest, daar staat 10jaar rentevast op 4,4% (op basis van NHG). Verschil tussen 5% en 4,4% is best fors, € 866,66 om € 762,66 (beide bruto rente bedragen op 208k). Voor rond de 5% heb je daar de zekerheid van 15 of 20 jaar vast (5,1% resp. 5,2%).

Van alle banken en tussenpersonen is de Rabo tot nu toe veruit de beste aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Domino schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:54:
[...]

Klopt, ik ging er blind vanuit dat er met NHG geleend ging worden, getuige zijn hypotheek bedrag:

[...]
€ 866,66 om € 762,66 (beide bruto rente bedragen op 208k). Voor rond de 5% heb je daar de zekerheid van 15 of 20 jaar vast (5,1% resp. 5,2%).

Van alle banken en tussenpersonen is de Rabo tot nu toe veruit de beste aanbieder.
Weet je zeker dat die bedragen bruto zijn?

sorry, lees niet goed... Dit zijn alleen de rente bedragen :z

[ Voor 6% gewijzigd door TMV op 02-08-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Edit,

Even een verhaal van maken :)

Wij willen inderdaad met NHG gaan lenen het bedrag wat we lenen is ruim onder het maximum.
We hebben beide geen schulden en hebben een eindje over de 50K spaargeld.

de 5% was gebaseerd op de duurste aanbieder, dit zodat we altijd weten wat we ongeveer maximaal kwijt zijn. Aangezien wij niet de opleveringsdatum weten kon de hypotheker ons geen 100% nauwkeurige berekening geven.

De netto maandlasten zaten bij 5% op 740 euro.

[ Voor 84% gewijzigd door geldermalsen op 02-08-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:19
Ok! Wij gaan ons appartement verkopen wegens groter / huisje-boompje-beestje. Weer terug dus in de mallemolen van hypotheekvergelijkingen etc. Er is veel veranderd in die paar jaar...

Soit, voordat we kunnen kopen moeten we eerst verkopen. Dus, mocht iemand zoekende zijn of iemand weten die zoekende is, even klikken. Comments zijn uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat ik het wel snap..
Ze nemen een volledige hypotheek.
Storten bij de eerste periode gelijk 14k (maximale inleg per jaar) en aangezien het een spaarhypotheek is krijg je hier gelijk maximale en belastingvrij rente overheen, denk aan 5-6% ligt aan de actuele rente..
Volgend jaar zou je evt weer maximaal kunnen inleggen en zodoende maximaal profiteren van de rente en HRA.

Hierdoor wordt de inleg ook minder en bespaar je maandelijks wat kosten en behoud je de hra.
Volgens mij mag je bij de Rabobank een eerste inleg hebben van max. 10k. Daarna Ieder jaar ook weer zoiets. Maar het sparen gaat vrij hard met 10k startinleg en je kan natuurlijk niet meer sparen dan de hypotheek ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-08-2012 22:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:37:
[...]

Volgens mij mag je bij de Rabobank een eerste inleg hebben van max. 10k. Daarna Ieder jaar ook weer zoiets. Maar het sparen gaat vrij hard met 10k startinleg en je kan natuurlijk niet meer sparen dan de hypotheek ;)
De beperking aan startinleg komt volgens mij vaak door de regel dat de inleg in de verschillende jaren binnen een bandbreedte van 1:10 moet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
geldermalsen schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:58:
Wij willen inderdaad met NHG gaan lenen het bedrag wat we lenen is ruim onder het maximum.
We hebben beide geen schulden en hebben een eindje over de 50K spaargeld.
Misschien bedoelde je het anders, maar hou in de gaten dat het gaat bij de NHG niet om het bedrag wat je gaat lenen, maar om de totale kosten die je maakt gaat. Wij lenen maar een ton maar krijgen geen NHG. Wat wel typisch is, want de kans dat het huis meer dan 75% in waarde daalt is niet zo groot. Ik betaal eigenlijk meer rente terwijl het risico lager is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

dnhelle schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:23:
[...]
Soit, voordat we kunnen kopen moeten we eerst verkopen. Dus, mocht iemand zoekende zijn of iemand weten die zoekende is, even klikken. Comments zijn uiteraard welkom.
Zat de Caps Lock van je makelaar vast...?

En hoe vaak heb jij je hoofd gestoten aan dat kastje boven de wasmachine...? O-)

Voor de rest lijkt het mij een keurige flat voor een nette prijs. Mooie keuken, nette vloeren, alleen de wandbekleding zal niet ieders smaak zijn.

De grote vraag is natuurlijk of je in Sittard wil wonen. Ik niet, maar genoeg anderen hopelijk wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Fiber op 03-08-2012 11:54 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Fiber schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:33:
[...]
Haha, was ook mijn eerste gedachte ;-)
Vind overigens 129k niet echt goedkoop voor portiekappartement in Sittard (krimpregio), maar appartement oogt wel mooi op foto's. Alleen VvE bijdrage is wel wat laag, zou ik als koper wel vragen over stellen, zeker als er een lift in de flat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:50
ph4ge schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:33:
[...]

Misschien bedoelde je het anders, maar hou in de gaten dat het gaat bij de NHG niet om het bedrag wat je gaat lenen, maar om de totale kosten die je maakt gaat. Wij lenen maar een ton maar krijgen geen NHG. Wat wel typisch is, want de kans dat het huis meer dan 75% in waarde daalt is niet zo groot. Ik betaal eigenlijk meer rente terwijl het risico lager is.
Zeker weten? Ik had altijd begrepen dat als je hypotheekbedrag maar een fractie van de huiswaarde is, je een veel lagere rente aangeboden krijgt van de bank juist omdat het risico zo klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Bij NHG is er maar één tarief, zonder NHG is de rente afhankelijk van de verhouding hoofdsom:executiewaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Kju schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:32:
Bij NHG is er maar één tarief, zonder NHG is de rente afhankelijk van de verhouding hoofdsom:executiewaarde
Logisch ook. Bij NHG is risico voor bank vrijwel nul (niet geheel 0 overigens, NHG kan omvallen of de uitkering kan worden afgewezen door administratieve fouten bank), leningbedrag tov onderpand maakt dan voor bank niet meer uit, risico wordt er niet lager door.
En voor NHG is de koopprijs van het huis ook bepalend, dus voor een lening van een ton op een huis van een miljoen kun je geen NHG krijgen ondanks de lage hypotheek. Reden is om te voorkomen dat te veel mensen misbruik maken van een faciliteit die eigenlijk alleen voor starters bedoeld is. Wat dat betreft is het eigenlijk ook bespottelijk dat de NHG grens nu zo hoog is. Zou eigenlijk gewoon weer terug moeten naar 2,5 ton, brengt NHG terug tot waar het voor bedoeld is. En maakt risico ontploffen NHG ook stukken kleiner.

[ Voor 21% gewijzigd door xahmol op 03-08-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
croxz schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:30:
[...]
Zeker weten? Ik had altijd begrepen dat als je hypotheekbedrag maar een fractie van de huiswaarde is, je een veel lagere rente aangeboden krijgt van de bank juist omdat het risico zo klein is.
Er zijn inderdaad verschillende tarieven, gebruikelijke zijn 100% executiewaarde, 90% executiewaarde en onder de 75% executiewaarde. Allemaal met eigen tarieven, waarbij meestal de NHG tarieven nog onder de 75% executiewaarde liggen...

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
ph4ge schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:33:
[...]

Ik weet dat huizen boven de 320 duizend euro uitgesloten zijn.
Ons huis zit hier ruim onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Huizen boven de 296.296 zijn uitgesloten, het is namelijk 320/1,08 (nhg rekent met 8% kosten).
Dit moest ik de verkopend makelaar ook uitleggen, wat mij bevestigde in mijn beslissing geen aankoopmakelaar in de arm te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Is jou berekening op bestaande bouw?
Volgens mij kan je met een nieuwbouwhuis van 320.000 euro nog wel NHG aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:50
dcl! schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:12:
Huizen boven de 296.296 zijn uitgesloten, het is namelijk 320/1,08 (nhg rekent met 8% kosten).
Dit moest ik de verkopend makelaar ook uitleggen, wat mij bevestigde in mijn beslissing geen aankoopmakelaar in de arm te nemen.
Wat heeft een makelaar met je financiering te maken? Je hypotheekadviseur vertelt je hoeveel je kunt besteden (aankoopprijs) en dat geeft je door aan de aankoopmakelaar als plafond. Of zie je dat als algemene kennis dat een makelaar uberhaupt moet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
geldermalsen schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:18:
Is jou berekening op bestaande bouw?
Volgens mij kan je met een nieuwbouwhuis van 320.000 euro nog wel NHG aanvragen?
Nee, kijk even op de NGH site, daar staat het netjes uitgelegd:
http://www.nhg.nl/consume...hoeveel-kan-ik-lenen.html
bij verkrijging van nieuwbouw rekent NHG eveneens met 8% bijkomende kosten.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
xahmol schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:01:
En voor NHG is de koopprijs van het huis ook bepalend, dus voor een lening van een ton op een huis van een miljoen kun je geen NHG krijgen ondanks de lage hypotheek. Reden is om te voorkomen dat te veel mensen misbruik maken van een faciliteit die eigenlijk alleen voor starters bedoeld is. Wat dat betreft is het eigenlijk ook bespottelijk dat de NHG grens nu zo hoog is. Zou eigenlijk gewoon weer terug moeten naar 2,5 ton, brengt NHG terug tot waar het voor bedoeld is. En maakt risico ontploffen NHG ook stukken kleiner.
Ik ben ook starter :9 Mij lijkt het juist wel gunstig om een aantal mensen met heel weinig risico toch NHG te geven, dan daalt namelijk het gemiddelde risico wat de NHG loopt. Ik vind het in ieder geval vreemd dat ik meer rente betaal omdat ik mn zaakjes zelf goed op orde heb, terwijl het praktisch ondenkbaar is dat een bank een investering kan doen die minder risico met zich meebrengt.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 03-08-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:19
Fiber schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:33:
[...]

En hoe vaak heb jij je hoofd gestoten aan dat kastje boven de wasmachine...? O-)

Voor de rest lijkt het mij een keurige flat voor een nette prijs. Mooie keuken, nette vloeren, alleen de wandbekleding zal niet ieders smaak zijn.

De grote vraag is natuurlijk of je in Sittard wil wonen. Ik niet, maar genoeg anderen hopelijk wel.
Dank voor het compliment, is inderdaad volledig gerenoveerd, en geprobeerd zo neutraal mogelijk te houden. Je constatering voor wat betreft Sittard is deels terecht, al doet de stad de moeite om op verschillende manieren steeds meer als knooppunt in de regio richting Heerlen / Maastricht / Roermond te fungeren.
xahmol schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:54:
[...]

Haha, was ook mijn eerste gedachte ;-)
Vind overigens 129k niet echt goedkoop voor portiekappartement in Sittard (krimpregio), maar appartement oogt wel mooi op foto's. Alleen VvE bijdrage is wel wat laag, zou ik als koper wel vragen over stellen, zeker als er een lift in de flat is.
Prijs is uiteraard een vraagprijs. Uit marktonderzoek zie ik dat we niet de goedkoopste zijn, maar de faciliteiten in het appartement zelf (renovatie keuken, badkamer, toilet, kwaliteitsvloer & nieuwe HR-CV) zijn daarentegen goed en zijn ook op waarde getaxeerd. VvE-bijdrage is regio-relatief gezien gemiddeld, er is geen lift aanwezig. Financiële situatie VvE is prima, het dak is dit jaar vernieuwd (staat zelfs op foto 8)7 ) en resterend spaartegoed is ruim te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

http://descherpepen.nl/2012/starters-zijn-verwend/ <--- betoog van een ex-makelaar (vraag me ineens wel af waarom "ex" ;))

De reacties zijn wel leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:53
Even een update, van een 2e bezichtiging is het nooit gekomen, door medische omstandigheden is de verkoop van het huis van de baan...

Hierna zijn we (iets teleurgesteld wel) verder gaan kijken en ook evt iets boven ons budget zodat we met de onderhandelingen toch uit zouden komen rond de 2ton.

We hebben afgelopen dinsdag dit huis bekeken:
http://www.funda.nl/koop/...48435391-oranjestraat-46/

Nu zijn we allebij nog enthousiaster! Echter we waren zo ondesteboven dat we denk ik niet echt gelet hebben op de details!

Nu gaan we dinsdag nog een keer kijken met mijn ouders erbij en we zijn een lijstje aan het maken waar we op moeten letten en wat we moeten vragen.
Onder andere staat er bij ter overname iets over een vloer maar niet welke, lijkt me wel handig om te weten.
Is het ook normaal te vragen over wat ze nu betalen voor GWL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06
Potver wat een leuk huis. Ik snap je roze bril, goed dat je een nuchter iemand meeneemt ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
Toevallig ook 1 die ik laatst voorbij had zien komen.. Mooi huis zo op het eerste gezicht, stuk beter dan de doorsnee-13-in-een-dozijn woning die je eerst op het oog had. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

terribleweak schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:33:
[...]
Ik zou zelfs de rekeningen willen zien... Maar het zegt lang niet alles hoor, de één verbruikt nou eenmaal meer energie dan de ander in hetzelfde huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
Oke dus dat is zo gek nog niet om te vragen! Goed om te weten, ze wonen er ook nu met een gezin (3 kinderen) en wij komen daarin met zijn 2en dus dat zal ook wel anders zijn maar een groffe indicatie is wel fijn.
Ja klopt maar we hadden ook geen idee dat je zo'n huis zou kunnen kopen met het geld dat we te besteden hebben!! (nouja hij is nog wel een 10% te duur op dit moment voor ons)

Ps: Ik heb het idee dat het zo weg kan zijn. Wat zijn tactische stappen?
Ik krijg advies (van mijn goed bedoelde schoonmoeder) om nu al een bod te doen voor dat we de 2e bezichtiging gedaan hebben... Is dat al verstandig? Denk het niet toch...

[ Voor 62% gewijzigd door terribleweak op 03-08-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

[...]

Even een update, van een 2e bezichtiging is het nooit gekomen, door medische omstandigheden is de verkoop van het huis van de baan...

Hierna zijn we (iets teleurgesteld wel) verder gaan kijken en ook evt iets boven ons budget zodat we met de onderhandelingen toch uit zouden komen rond de 2ton.

Nu zijn we allebij nog enthousiaster! Echter we waren zo ondesteboven dat we denk ik niet echt gelet hebben op de details!

Nu gaan we dinsdag nog een keer kijken met mijn ouders erbij en we zijn een lijstje aan het maken waar we op moeten letten en wat we moeten vragen.
Onder andere staat er bij ter overname iets over een vloer maar niet welke, lijkt me wel handig om te weten.
Zeer leuk huisje! Tis dat we net een huis hebben gekocht anders was ik daar ook nog wel even gaan kijken :D
terribleweak schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:41:
[...]

Ja klopt maar we hadden ook geen idee dat je zo'n huis zou kunnen kopen met het geld dat we te besteden hebben!! (nouja hij is nog wel een 10% te duur op dit moment voor ons)
10% heb je nog wel een keer te pakken met handelen tegenwoordig. Alleen is het huis nog niet lang te koop dus misschien dat het initieel niet zo makkelijk zal gaan om er wat af te krijgen...

[ Voor 18% gewijzigd door TMV op 03-08-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Nu zijn we allebij nog enthousiaster! Echter we waren zo ondesteboven dat we denk ik niet echt gelet hebben op de details!...
Heeft dat huis nou geen voordeur, of lijkt dat maar zo? Verder wel sfeervol en karakteristiek inderdaad. Gezellige tuin ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
In de voordeurportiek zit nu de stoppenkast. Dus je moet altijd achterom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lijkt mij niet heel prettig, maar zal vast wel wennen. Op zich wel handig, kan je bezoek gelijk zelf een biertje uit de koelkast trekken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

terribleweak schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:41:
Ik krijg advies (van mijn goed bedoelde schoonmoeder) om nu al een bod te doen voor dat we de 2e bezichtiging gedaan hebben... Is dat al verstandig? Denk het niet toch...
Dat is wel heel erg ongebruikelijk. En het geeft je verder geen "rechten" want de verkoper kan nog steeds bezichtigingen ontvangen. Dus waarom zou je het dan willen doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 03-08-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
croxz schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:21:
[...]

Wat heeft een makelaar met je financiering te maken? Je hypotheekadviseur vertelt je hoeveel je kunt besteden (aankoopprijs) en dat geeft je door aan de aankoopmakelaar als plafond. Of zie je dat als algemene kennis dat een makelaar uberhaupt moet weten?
Een makelaar moet op de hoogte zijn van wat er speelt op de woningmarkt, punt.

Ik had aangegeven niet hoger te willen bieden dan 296 ivm nhg, en dat snapte makelaar niet, want de grens "was toch 320'?. Voor mij weer een bewijs hoe slecht veel makelaars van details op de hoogte zijn.

En ja in de huidige markt is dat voor makelaars echt belangrijk om te weten lijkt mij. De huizen die nog met nhg gekocht kunnen worden zullen toch meer aftrek vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door dcl! op 03-08-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Slasher schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:02:
[...]

Dat is wel heel erg ongebruikelijk. En het geeft je verder geen "rechten" want de verkoper kan nog steeds bezichtigingen ontvangen. Dus waarom zou je het dan willen doen?
Een tweede bezichtgiging gebeurt een stuk minder vaak als je zou denken, meestal wordt er al na 1 bezichtiging geboden. Ik zou sowieso eerst een tweede bezichtiging doen, dan kan je meestal wat objectiever kijken.
Een makelaar mag altijd blijven bezichtigen, of het nou onder bod is of verkocht is. Een makelaar mag alleen niet met een derde onderhandelen als hij al met jou in onderhandeling is. Er is pas sprake van een onderhandeling als de tegenpartij een tegenvoorstel heeft gedaan. (als een partij een bod afwijst is er dus geen sprake van een onderhandeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Fiber schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:38:
[...]

Ik zou zelfs de rekeningen willen zien... Maar het zegt lang niet alles hoor, de één verbruikt nou eenmaal meer energie dan de ander in hetzelfde huis.
Bij ons stonden die kosten ingevuld in de brochure van het huis.

Wij hebben net de notaris uitgezocht en dit doorgegeven aan de makelaar en de hypotheker. Als het goed is zijn alle stukken de deur uit naar de bank.. hopen dat het soepeltjes en snel verloopt! Misschien dat wij ook wel het geluk hebben dat deze binnen 5 dagen goed worden gekeurd. Hoe eerder hoe beter haha!

Gaan spannende week(en) worden denk ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kju schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:13:
[...]
Een tweede bezichtgiging gebeurt een stuk minder vaak als je zou denken, meestal wordt er al na 1 bezichtiging geboden. Ik zou sowieso eerst een tweede bezichtiging doen, dan kan je meestal wat objectiever kijken...
Raar eigenlijk, ik ga voor een nieuwe koelkast al drie of vier keer in een winkel kijken... En voor een huis van enkele tonnen en waar je zeker vijf jaar in gaat wonen zou je maar één of twee keer gaan kijken? Ik zou het zeker meerdere malen willen zien en ook op verschillende tijdstippen en dagen... Overdag, 's avonds, in het weekend, etc. Niet alleen binnen, maar ook een paar rondjes door de buurt, maar dat kan ook zonder de makelaar en/of verkoper erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

sjorremans schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:57:
[...]

Bij ons stonden die kosten ingevuld in de brochure van het huis.

Wij hebben net de notaris uitgezocht en dit doorgegeven aan de makelaar en de hypotheker. Als het goed is zijn alle stukken de deur uit naar de bank.. hopen dat het soepeltjes en snel verloopt! Misschien dat wij ook wel het geluk hebben dat deze binnen 5 dagen goed worden gekeurd. Hoe eerder hoe beter haha!

Gaan spannende week(en) worden denk ik :9
Ik hoop het voor je! Hoe sneller hoe beter natuurlijk :) Als de knoop is doorgehakt wil je er ook altijd zsm gebruik van kunnen maken :)
Fiber schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:30:
[...]

Raar eigenlijk, ik ga voor een nieuwe koelkast al drie of vier keer in een winkel kijken... En voor een huis van enkele tonnen en waar je zeker vijf jaar in gaat wonen zou je maar één of twee keer gaan kijken? Ik zou het zeker meerdere malen willen zien en ook op verschillende tijdstippen en dagen... Overdag, 's avonds, in het weekend, etc. Niet alleen binnen, maar ook een paar rondjes door de buurt, maar dat kan ook zonder de makelaar en/of verkoper erbij.
Ja inderdaad, wij zijn ook maar twee keer wezen kijken, maar wel beide keren met andere mensen voor een second opinion. Daarnaast heb ik geregeld op verschillende tijden eens door de buurt gewandeld om een beetje een idee te krijgen van de situatie daar.

[ Voor 37% gewijzigd door TMV op 03-08-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Fiber schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:30:
[...]

Raar eigenlijk, ik ga voor een nieuwe koelkast al drie of vier keer in een winkel kijken...
Dat ligt meer aan je persoonlijkheid, hoe je informatie wilt vergaren. Voor een koelkast kom ik geeneens de winkel meer in...

Ga zelf overigens ook van de week een 2e bezichtiging doen (ditmaal met makelaar) voordat ik overga tot uitbrengen van een bod. De eerste keer was puur op emotie, ditmaal iets objectiever, wat maten opnemen etc. Met name in deze tijd (gemiddelde verkooptijd >1 jaar) ga ik geen haast maken. Als het verkocht wordt, jammer dan, ga ik bij de buren verder...

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 04-08-2012 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die koelkast was maar een voorbeeldje, maar ik heb soms het idee dat sommige Tweakers langer nadenken over hun nieuwe hardware dan over een nieuw huis. Ik vind twee keertjes kijken echt heel weinig. Het is wel de grootste aankoop van je leven, voor de meeste mensen. Ik zou zelfs een weekje 'proefwonen' niet heel gek vinden.

Pagina: 1 ... 23 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.