Een weekje of 6-7 is krap hoor. Financiering op orde krijgen ben je al zo 5-6 weken verder.
Uiteraard, onder voorbehoud van financiering en een bouwtechnische keuringGluten Parody schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 08:17:
Onder voorbehoud van bouwkeuring, neem ik aan?
Linkje: http://www.funda.nl/koop/...454513-vespasianusweg-13/
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Erg fraai, leuk en ruim huis! Het enige nadeeltje dat ik kan bedenken is die open trap in de huiskamer, wat niet zo energiezuinig is omdat in de winter de warmte uit de huiskamer dan zo naar boven verdwijnt.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mwah, dat zal wel meevallen. Het is een hele moderne woning met goede isolatie.Fiber schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:25:
Erg fraai, leuk en ruim huis! Het enige nadeeltje dat ik kan bedenken is die open trap in de huiskamer, wat niet zo energiezuinig is omdat in de winter de warmte uit de huiskamer dan zo naar boven verdwijnt.
(Ik ken het type vrij goed).
Geniet ervan
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Gefeliciteerd, maar waarom zo'n haast? Dan weet je toch nooit zeker of je alle informatie wel hebt afgewogen? En je kan er donder op zeggen dat als ook de verkoper zo snel toezegt dat je niet de beste prijs eruit gesleept hebt.sjorremans schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 21:19:
Nadat wij vanochtend zijn wezen kijken bij het huis waren we allebei zo enthousiast dat we een paar uur later gelijk een bod uit hebben gebracht bij de makelaar..
Uiteindelijk hebben wij het huis vanavond gekocht! (mondelinge toezegging)!!
We zijn er echt super blij mee en wilde dit huis gewoon gelijk hebben. 2e keer kijken hoefde niet.. het huis was helemaal af en naar onze zin op hier en daar een likje verf na!
Aankomende week gelijk langs de hyptotheker om de financiering te regelen en we hopen dat we over een weekje of 6-7 in kunnen!
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Wat is de beste prijs, en dan nog, je kunt toch niet uit de posts halen hoeveel eraf is gegaan. Sterker nog, misschien was de vraagprijs wel scherp en is er niets/weinig van de prijs af.ph4ge schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:46:
[...]
Gefeliciteerd, maar waarom zo'n haast? Dan weet je toch nooit zeker of je alle informatie wel hebt afgewogen? En je kan er donder op zeggen dat als ook de verkoper zo snel toezegt dat je niet de beste prijs eruit gesleept hebt.
Als voor hem de prijs goed is, dan is het toch prima?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik vind de vraagprijs sowieso niet heel gek voor dat type huis.
Ook een leuke manier om te proberen je huis te verkopen: (Nee, het is niet van mij.) http://www.huistekoopamersfoort.nl/
Ook een leuke manier om te proberen je huis te verkopen: (Nee, het is niet van mij.) http://www.huistekoopamersfoort.nl/
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Leuk gedaan inderdaad, betwijfel alleen of het de tijd waard was.
Wat denken jullie over erfpacht, stel ik koop nu iets waarvan de erfpacht voor 50 jaar is afgekocht, zal dat het feit dat de grond met erfpacht belast is de verkoopprijs over een jaar of 6 erg drukken of? Ga in de situatie uit van een aankoopprijs incl erfpacht van 300.000 met een canon van 3000 per jaar (afgekocht voor 50 jaar dus, maar ter indicatie)/
Wat denken jullie over erfpacht, stel ik koop nu iets waarvan de erfpacht voor 50 jaar is afgekocht, zal dat het feit dat de grond met erfpacht belast is de verkoopprijs over een jaar of 6 erg drukken of? Ga in de situatie uit van een aankoopprijs incl erfpacht van 300.000 met een canon van 3000 per jaar (afgekocht voor 50 jaar dus, maar ter indicatie)/
Erfpacht lijkt de nieuwe melkkoe te zijn van de grote steden. Als er nog heel veel tijd is afgekocht tegen de tijd dat je het van plan bent te verkopen, zal het niet zoveel uitmaken (dus nu 50jaar dat al betaald is, tegen de tijd dat je verkoopt is er nog 40/30 jaar over).StephaN900 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:46:
Leuk gedaan inderdaad, betwijfel alleen of het de tijd waard was.
Als je erg dicht bij de '0' komt zal het wel gaan uitmaken, want dat afkopen gaat snel in de tienduizenden euro's zitten en de jaarlasten kunnen dan zomaar explosief stijgen. Zie ook de artikelen rond bos en lommer, maar ook nieuwbouw van bijvoorbeeld amstel-life (58m2 appartement a 3,5k per jaar of 105k afkoop voor 50 jaar en dat is alleen de erfpacht, dus moet je het appartement nog kopen)
Ja, ik zit dus te kijken naar de belachelijke erfpacht prijzen bij bijvoorbeeld ODE. Heb het gevoel dat het lastig gaat worden deze woningen te verkopen zonder er een groot verlies op te maken als de erfpacht afloopt. Maar goed aan de andere kant zal 3k+ erfpacht per jaar een schijntje zijn over 50 jaar
.
Over 50 jaar is het geen 3k/jaar meer
Dan wordt hij idd weer opnieuw vastgesteld, maar goed als je de woning zeg over 45 jaar verkoopt zien verkopers nog steeds het oude erfpachtcanon...
Nou ja ik ga er maar gewoon vanuit dat het niet zo heel veel uitmaakt, als ik de woning maar niet te lang aanhou.
Nou ja ik ga er maar gewoon vanuit dat het niet zo heel veel uitmaakt, als ik de woning maar niet te lang aanhou.
Ik heb het niet alleen over de prijs. Bij zo'n grote beslissing wil je toch even nadenken, financieel alles op een rijtje zetten, je goed verdiepen in de buurt en je buren, anderen huizen die te koop staan en misschien nog wel mooier zijn etc? En ja, het is een kopersmarkt, al is de prijs nog zo scherp, je doet jezelf te kort door niet te proberen het onderste uit de kan te halen, en dat kost vaak tijd.ZeRoC00L schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:33:
Wat is de beste prijs, en dan nog, je kunt toch niet uit de posts halen hoeveel eraf is gegaan. Sterker nog, misschien was de vraagprijs wel scherp en is er niets/weinig van de prijs af.
Als voor hem de prijs goed is, dan is het toch prima?
Maar goed, ik sta daar anders in, voor mij is een huis kopen gewoon een zakelijke transactie zoals ik de hele dag zit te doen. Met dit verschil dat het mn eigen geld is en ik daarom nog wat meer moeite doe
De verkoper van het huis waar ik op heb geboden wil graag een week bedenktijd over mijn bod. Dat geeft aan hoe goed mijn bod is, op het randje van het acceptabele. Spannend, kan me niet voorstellen dat het mis gaat, maar toch. Ondertussen zijn we ook alweer bij een ander huis wezen kijken, en dat weet de verkoper ook.
[ Voor 14% gewijzigd door ph4ge op 23-07-2012 09:48 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Je hebt helemaal gelijkph4ge schreef op maandag 23 juli 2012 @ 09:40:
[...]
Ik heb het niet alleen over de prijs. Bij zo'n grote beslissing wil je toch even nadenken, financieel alles op een rijtje zetten, je goed verdiepen in de buurt en je buren, anderen huizen die te koop staan en misschien nog wel mooier zijn etc? En ja, het is een kopersmarkt, al is de prijs nog zo scherp, je doet jezelf te kort door niet te proberen het onderste uit de kan te halen, en dat kost vaak tijd.
Maar goed, ik sta daar anders in, voor mij is een huis kopen gewoon een zakelijke transactie zoals ik de hele dag zit te doen. Met dit verschil dat het mn eigen geld is en ik daarom nog wat meer moeite doeIk heb nauwelijks emotionele band met het huis wat we willen kopen, er staat immers genoeg te koop. Daarnaast wil ik bij grote beslissingen er ook altijd even over nadenken, het bespreken met mn verloofde, familie en vrienden etc. Ik krijg geen goed gevoel bij een impuls aankoop, helemaal niet als het om een van de belangrijkste momenten uit je leven gaat. Maar goed, als iemand anders zich daar wel prettig bij voelt moet hij dat vooral doen. Ik was gewoon benieuwd of er een goede reden voor was, bijv. dat hij uit zn oude huis moet.
De verkoper van het huis waar ik op heb geboden wil graag een week bedenktijd over mijn bod. Dat geeft aan hoe goed mijn bod is, op het randje van het acceptabele. Spannend, kan me niet voorstellen dat het mis gaat, maar toch. Ondertussen zijn we ook alweer bij een ander huis wezen kijken, en dat weet de verkoper ook.
Wij hebben van te voren al alles op papier laten zetten, verschillende hypotheekvormen met verschillende bedragen berekend, andere vasten lasten hebben we al omdat we op dit moment wat huren. Het financiële plaatje was dus al compleet voor ons.
Wat betreft de wijk en omgeving: Ik heb er mijn hele leven lang al gewoond op de laatste anderhalf jaar na. Daar ben ik dus mee bekend en weet ik wat kan verwachten. De buren.. dat weten we niet, we hebben gekeken of ze thuis waren op dat moment maar dat waren ze allebei niet. In de brochure staat dat het om 2 gezinnen met 2 en 3 kinderen gaat, daar verwacht ik ook geen problemen mee.
Waarom wij zo snel weg willen? We wonen op dit moment midden in de stad, achter ons staat een studentenhuis. Wij ondervinden sinds een half jaar geluidsoverlast en daar word gewoon niks aan gedaan. We hebben het 10x aardig gevraagd, we zijn boos geworden, we hebben gesprekken gevoerd met ze, we hebben de politie gebeld.. na 2/3 dagen zijn ze het allemaal weer vergeten en beginnen we weer bij het begin. We wonen boven het werk van mijn vriendin, die is daar dus bewust/onbewust ook altijd nog mee bezig en dat begint een beetje op te breken. We hebben een paar weken terug op het huis van mijn schoonouders gepast en zijn in die week zo goed opgeknapt door de rust en ruimte dat we er gang in hebben gezet om wat voor ons zelf te zoeken.
Tevens hebben wij maar een aantal huizen gezien wat ons aansprak. Wij zijn allebei zelf totaal niet handig en we hebben geen zin in maanden lange verbouwingen. Dus moet het huis helemaal af zijn op een likje verf na. In De Meern is je keuze dus al heel beperkt omdat er voornamelijk veel oude huizen te koop staan waar gewoon heel veel aan gedaan moet worden. Tevens hebben we onafhankelijk van elkaar gekeken naar huizen en daar kwamen toen dezelfde huizen uit. We zijn vrijdag wezen kijken en na 5 minuten hadden wel iets van ja.. dit gaat het gewoon worden. Als je allebei dat gevoel hebt waarom zou je het dan niet doen?
Misschien hadden we nog wel wat meer van de prijs af kunnen halen maar ik wist toevallig (stiekem) dat er al 2 andere stelletjes 2x waren wezen kijken en het deze week zouden gaan laten weten. Die wilde ik dus voor zijn dus zodoende is het vrijdag allemaal geregeld. En ja misschien wel ten koste van de prijs maar goed wij moeten het betalen en willen dat ook.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Die zien een erfpachtcanon die binnen een paar jaar herzien wordt, en weten dat ze met 3000/jr erop kunnen rekenen dat 't een stuk meer wordt. Alleen al om inflatie.StephaN900 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 08:23:
Dan wordt hij idd weer opnieuw vastgesteld, maar goed als je de woning zeg over 45 jaar verkoopt zien verkopers nog steeds het oude erfpachtcanon...
Dat is waar. Of de canon nou voor de volgende 45 of 40 jaar afgekocht is, is dan weer niet zo boeiend. Tenzij je precies die kopers hebt die van plan zijn nog één keer een huis te kopen en er dan klaar mee te zijn.Nou ja ik ga er maar gewoon vanuit dat het niet zo heel veel uitmaakt, als ik de woning maar niet te lang aanhou.
Aan de andere kant: die hebben over 40 jaar toch geen hypotheek meer en dan drukt 't wat minder op je inkomen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
En bijvoorbeeld 'het weer'? Daar staat ontzettend veel te koop en is allemaal zo'n 18/20 jaar oud als ik me niet vergis. Er moet vaak nog wel 'iets' aan gebeuren, maar geen grote dingen zoals in het oude dorp. Alles is dubbelglas et cetera en in de meeste huizen zal de CV installatie inmiddels wel vernieuwd zijn. Echt verbouwen zal dus wel meevallen, tenzij je hele specifieke wensen hebt voor de keuken/badkamer. Misschien dat je daar ook nog een gelukje mee kan hebben...sjorremans schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:24:
[...]
Wij kunnen gezamelijk een bedrag van +- 300.000 lenen, alleen willen we dat niet. We houden nog van het leventje met (veel) feestjes opzoeken, vaak uit eten, lekker de stad in en ga zo maar door.
Wij willen tot zo'n beetje 250.000 gaan en we hebben nu een huis gezien van 249,500 (ex kostenkoper).
Tevens zoeken we een huis in De Meern omdat ik daar altijd gewoond heb en daar graag terug naar toe wil. Het oude gedeelte valt dan al af omdat aan die huizen gewoon veel gedaan moet worden dus kom je automatisch terecht in de nieuwbouw wijken zoals veldhuizen of de balije.
Ik ben sinds een maandje of 2 zoekende naar mijn eerste woning. Het zoek gedeelte is ondertussen wel afgesloten. Ik ben bij een woning of 14-15 geweest, wat volgens vrienden van me best veel is maargoed ik ben wel op zoek naar een woning waar ik me goed bij voel dus dan mag je er best wel lang over doen vind ik.
Ik heb gelukkig een woning gevonden waar ik gelijk een gevoel bij had van ja hier voel ik me "thuis". Ik heb daar vorige week dan ook voor een 2e keer samen met mijn ouders nog eens naar gekeken. Dat ik de eerste keer daar al was wist ik dat er gemoderniseerd/geklust moest worden en uiteindelijk achteraf met mijn ouders hebben we een lijstje opgesteld wat er moet gebeuren:
* Keuken -> is nu functioneel in orde echter 15-20 jaar oud en foei lelijke kleuren
* Badkamer -> functioneel maar ook oud
* Toilet beneden -> oud
* CV Ketel + Radiatoren -> CV is bijna 15jaar oud nu en de radiatoren nog ouder
* Tuin -> is ondertussen een compleet oerwoud geworden
* Schuur -> Houtwerk aan de buitenkant is verrot
* Kozijn voorzijde beneden -> enige die nog niet van kunststof is. Houtwerk is verweerd en al ruim 30 jaar oud.
* Voegwerk/Gevel -> heeft ondertussen een reiniging nodig en voegen zijn niet helemaal netjes meer... huizen ernaast hebben het al gezamelijk gedaan en dat is echt een enorm verschil
Als we zaken ook laten doen komen we uit op een €40.000,- dat is dus ook op de vraagprijs in mindering gebracht en vandaag als eerste bod gedaan. Mooie was hierbij wel dat de makelaar dit zelf ook doorhad en het bod niet direct weg "lachte". Ik hoop dus op het beste en snel een antwoord terug te hebben!
Het zijn in ieder geval spannende tijden vind ik en ik ben blij dat mijn moeder de aankoops makelaar is en ik zo via haar het e.e.a. kan leren
Ik heb gelukkig een woning gevonden waar ik gelijk een gevoel bij had van ja hier voel ik me "thuis". Ik heb daar vorige week dan ook voor een 2e keer samen met mijn ouders nog eens naar gekeken. Dat ik de eerste keer daar al was wist ik dat er gemoderniseerd/geklust moest worden en uiteindelijk achteraf met mijn ouders hebben we een lijstje opgesteld wat er moet gebeuren:
* Keuken -> is nu functioneel in orde echter 15-20 jaar oud en foei lelijke kleuren
* Toilet beneden -> oud
* Kozijn voorzijde beneden -> enige die nog niet van kunststof is. Houtwerk is verweerd en al ruim 30 jaar oud.
* Voegwerk/Gevel -> heeft ondertussen een reiniging nodig en voegen zijn niet helemaal netjes meer... huizen ernaast hebben het al gezamelijk gedaan en dat is echt een enorm verschil
Als we zaken ook laten doen komen we uit op een €40.000,- dat is dus ook op de vraagprijs in mindering gebracht en vandaag als eerste bod gedaan. Mooie was hierbij wel dat de makelaar dit zelf ook doorhad en het bod niet direct weg "lachte". Ik hoop dus op het beste en snel een antwoord terug te hebben!
Het zijn in ieder geval spannende tijden vind ik en ik ben blij dat mijn moeder de aankoops makelaar is en ik zo via haar het e.e.a. kan leren
Gezien de hoeveelheid werk die je samen met je ouders al ingeschat hebt, zou ik zeker niet bezuinigen op een paar honderd euro voor een bouwkundige keuring...Jaguar645 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:13:
Ik ben sinds een maandje of 2 zoekende naar mijn eerste woning. Het zoek gedeelte is ondertussen wel afgesloten. Ik ben bij een woning of 14-15 geweest, wat volgens vrienden van me best veel is maargoed ik ben wel op zoek naar een woning waar ik me goed bij voel dus dan mag je er best wel lang over doen vind ik.
* Toilet beneden -> oud
.....
Dat heeft mijn vader gedaan hij is welliswaar niet een officiele keurder oid maar heeft er alle ervaring mee (vroeger zelf huizen gebouwd en hier in nederland ook weer complete garages met fundering enzo).
Enige wat hij nog wilde zien waren de waterleidingen die onder de vloer doorliepen in de woonkamer maar dat kon niet doordat het luik onder de trap niet netjes schoongehouden was. Bij het plaatsen van de vloer is daar cement tussen gekomen dus die ging niet meer open. Hij heeft echter op 2 andere plaatsen onder de vloer gekeken en was tevreden.
Enige kant tekening die hij had was bij het dak van de zolder. Hij heeft daar welliswaar niet ondergekeken maar vertelde dat hij met het "kloppen" al kon horen dat daar geen/nauwelijk isolatie onder zou zitten maar dat waren de kosten niet gezien hij nog wel wat had liggen thuis
Enige wat hij nog wilde zien waren de waterleidingen die onder de vloer doorliepen in de woonkamer maar dat kon niet doordat het luik onder de trap niet netjes schoongehouden was. Bij het plaatsen van de vloer is daar cement tussen gekomen dus die ging niet meer open. Hij heeft echter op 2 andere plaatsen onder de vloer gekeken en was tevreden.
Enige kant tekening die hij had was bij het dak van de zolder. Hij heeft daar welliswaar niet ondergekeken maar vertelde dat hij met het "kloppen" al kon horen dat daar geen/nauwelijk isolatie onder zou zitten maar dat waren de kosten niet gezien hij nog wel wat had liggen thuis
Dan kun je toch nog beter een bouwkundige keuring laten doen. Het gaat niet alleen om de kennis, ook om de bescherming als koper. Nu maak je het erg makkelijk voor de verkoper om te zeggen dat je je onderzoeksplicht niet goed (genoeg) hebt uitgevoerd, mocht je toch verborgen gebreken tegenkomen.Jaguar645 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:57:
Dat heeft mijn vader gedaan hij is welliswaar niet een officiele keurder oid maar heeft er alle ervaring mee (vroeger zelf huizen gebouwd en hier in nederland ook weer complete garages met fundering enzo).
Bovendien, met zo'n rapport heb je ook nog de mogelijkheid eventueel dingen te verhalen op de keurder zelf als deze dingen heeft gemist.
Juist met zo'n opknapper geeft dat je dus net wat meer zekerheid dat, als je problemen tegenkomt bij het verbouwen, er iemand is op wie je dat (deels) kunt verhalen.
Ondertussen, gister weer eens een bezichtiging gehad en heel enthousiast. Zou zomaar eens deze kunnen worden, maar merk toch dat ik emotioneel iets teveel betrokken ben (ikwilhetikwilhetikwilhet!
De duurste woning in de straat tot zover is verkocht voor 167.5k, gecorrigeerd naar vandaag zou dat 178k zijn. Deze is 2 jaar geleden voor 'slechts' 125k van hand geruild en staat nu op 199k vraagprijs.
Dat zie je niet veel meer. Dat er een huis tussen 2010 en 2012 een kleine 60% in prijs stijgt. Ik neem aan dat dit een bouwval beftreft, wat volledig is opgeknapt?Myrdreon schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 07:32:
[...]
De duurste woning in de straat tot zover is verkocht voor 167.5k, gecorrigeerd naar vandaag zou dat 178k zijn. Deze is 2 jaar geleden voor 'slechts' 125k van hand geruild en staat nu op 199k vraagprijs.
[ Voor 0% gewijzigd door Don Quijote op 25-07-2012 11:13 . Reden: -typo ]
Yup. Balkon, dubbelglas, kozijnen, keuken, toilet, badkamer, de hele meuk. Maar dan nog kom je niet aan 75k, eerder 25k.Ravnoss schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 09:51:
[...]
Dat zie je niet veel meer. Dat er een huis tussen 2010 en 2012 een kleine 60% is prijs stijgt. Ik neem aan dat dit een bouwval beftreft, wat volledig is opgeknapt?
Heb je de rekeningen gezien dan? 25k voor de verbouwing die jij noemt lijkt mij wat weinig.
Succes in ieder geval met bieden
[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 25-07-2012 10:31 ]
Elect a clown, expect a circus.
Bij een stel Polen wellicht.Myrdreon schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:26:
Yup. Balkon, dubbelglas, kozijnen, keuken, toilet, badkamer, de hele meuk. Maar dan nog kom je niet aan 75k, eerder 25k.
Ik zit al aan 20k voor onderhoud aan het dak, dubbelglas, stucwerk en een badkamer.
Er wordt nogal eens onderschat hoeveel verbouwen kost. Is ook wel lastig omdat er niet makkelijk standaardprijzen te vinden zijn voor bepaalde zaken.Myrdreon schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:26:
[...]
Yup. Balkon, dubbelglas, kozijnen, keuken, toilet, badkamer, de hele meuk. Maar dan nog kom je niet aan 75k, eerder 25k.
Weet niet hoe groot het huis is maar 25k voor alleen badkamer en keuken is echt niet extreem (lijkt mij vrij gemiddeld). Aan een toilet renoveren spendeer je ook zonder problemen 1000 euro (aan materiaal). Kunststof kozijnen en dubbel glas plaatsen in mijn 65m2 appartement kostte bijvoorbeeld ook al 10k (10 jaar geleden).
Daarnaast heb je bij volledige renovatie nog veel meer kosten. Stukadoor en schilder lopen ook enorm hard op. Als je bij een gemiddeld huis alles laat stukadoren en schilderen (binnen en buiten) ben je denk ik zomaar (minimaal?) richting de 10k kwijt, afhankelijk van materiaalkeuze.
Het hangt er natuurlijk vanaf of je alles zelf doet, dan "kost" arbeid geen geld. Of je laat het door Roemenen doen, dan is het vrij goedkoop. Of je laat het door Nederlandse vaklieden doen, dan is het nog wat duurder. De kwaliteit zal ook verschillen.Slasher schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:31:
Heb je de rekeningen gezien dan? 25k voor de verbouwing die jij noemt lijkt mij wat weinig.
keuken is volgens mij al snel 10.000/15.000 bij de gemiddelde keukenzaak. Uiteraard afhankelijk wat voor kwaliteit je kiest. Zelf ben ik wel voorstander van goede (Miele) inbouwapparatuur en dan ben je nog niet iets meer kwijt. Een badkamer laten doen ben je ook al snel 10.000 kwijt... Misschien dat de ene het iets meer budget doet, en de ander iets uitgebreider. Maar voor 25k dat allemaal doen.... Lijkt me heel sterkMyrdreon schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:26:
[...]
Anderhalf / Twee jaar geleden ook in mijn woning (1908) alle dakkappellen laten opknappen. Alles opnieuw bekleed met kunsstof, nieuwe kunsstof kozijnen en dubbelglas (ok wel luxere uitvoering inclusief geintegreerde horren en electrische screen op de slaapkamer), maar dan zit je ook al op de 30.000.
75k voor de genoemde verbouwing lijkt mij dus helemaal niet zo gek hoor.. Afhankelijk van hoe recent alles is gedaan, wat afschrijving, manuren en dergelijke.
[ Voor 47% gewijzigd door ReneDD op 25-07-2012 11:37 ]
Hier ook tot 2maal toe een huis volledig verbouwd, bijna terug gebracht naar ruwbouw, misschien een verkeerde vergelijking maar 25k is erg weinig om een huis van onder tot boven te verbouwen al doe je het zelf.
Volgens mij probeert hij met zulke argumenten 50k onder de vraagprijs te bieden. terwijl die 25k echt natte vinger werk en verder nergens op gebaseerd is. Ik kan me niet voorstellen dat dit echt zin heeft om met zulke argumenten aan te komen bij een openingsbod.ReneDD schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:29:
75k voor de genoemde verbouwing lijkt mij dus helemaal niet zo gek hoor.. Afhankelijk van hoe recent alles is gedaan, wat afschrijving, manuren en dergelijke.
[ Voor 39% gewijzigd door Slasher op 25-07-2012 11:51 ]
Moet je eens op internet gaan kijken, zoals marktplaats en bruynzeel keukens. Met 5k voor complete badkamer of keuken kun je zelfs inclusief installatie wegkomen. Gaat erom wat je wilt zoals formaat en eisen.ReneDD schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:29:
[...]
keuken is volgens mij al snel 10.000/15.000 bij de gemiddelde keukenzaak. Uiteraard afhankelijk wat voor kwaliteit je kiest. Zelf ben ik wel voorstander van goede (Miele) inbouwapparatuur en dan ben je nog niet iets meer kwijt. Een badkamer laten doen ben je ook al snel 10.000 kwijt... Misschien dat de ene het iets meer budget doet, en de ander iets uitgebreider. Maar voor 25k dat allemaal doen.... Lijkt me heel sterk
Anderhalf / Twee jaar geleden ook in mijn woning (1908) alle dakkappellen laten opknappen. Alles opnieuw bekleed met kunsstof, nieuwe kunsstof kozijnen en dubbelglas (ok wel luxere uitvoering inclusief geintegreerde horren en electrische screen op de slaapkamer), maar dan zit je ook al op de 30.000.
Om voorbeeld te nemen. Goedkoopste keuken die ik nu in 2min kan vinden is 1,534 (inclusief apparatuur zoals koelkast/vriezer, combimagnetron, 4-pits kookplaat, afzuigkap etc). Reken daar nog 2000 bij voor installatie/leidingen leggen en je bent zeg 4000 kwijt voor een compleet nieuwe keuken. Voor max van 12k (dus incl installatie zit je op jouw 15k) vind je alleen al bij diezelfde bruynzeel 169 keukens en kun je ook gewoon compleet nieuw bestellen (afhankelijk van eisen). Bijvoorbeeld van 43.459 voor 10.865.
Met name met dit soort, overduidelijke, opknappen en doorverkopen woningen kun je ervan uit gaan dat ze voor dergelijke kortingen gaan.
[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 25-07-2012 13:57 ]
Jaguar645 doet een opportunistisch bod, opening of eenmalig, fors onder de vraagprijs en onderbouwt het met een mooi l*lverhaal, realistisch of niet, het maakt niets uit. Ik vind dat hij het goed aanpakt, mits hij van te voren controleert dat hij niet te duur koopt. Aangezien z'n ma aankoopmakelaar is zal dat dan wel in orde zijn, verklaart ook de wijze van bieden
Als de verkoper hapt heeft hij geluk, de brutalen hebben de halve wereld
PSN: Kjujay
Dat kan makkelijk.ReneDD schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:29:
[...]
keuken is volgens mij al snel 10.000/15.000 bij de gemiddelde keukenzaak. Uiteraard afhankelijk wat voor kwaliteit je kiest. Zelf ben ik wel voorstander van goede (Miele) inbouwapparatuur en dan ben je nog niet iets meer kwijt. Een badkamer laten doen ben je ook al snel 10.000 kwijt... Misschien dat de ene het iets meer budget doet, en de ander iets uitgebreider. Maar voor 25k dat allemaal doen.... Lijkt me heel sterk
Als je een badkamer neit zelf wil doen, maar veel geld wil besparen moet je gewoon de spulen kopen, liefst bij een groothandel die ook aan particulieren verkoopt en zelf een tegelzetter / loodgieter regelen. Dan bespaar je al snel 40% van wat je betaald bij een badkamer zaak.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
10.000 is dan inclusief verwijderen oude keuken en alle leidingen en electra aanleggen?ReneDD schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:29:
[...]
Wij waren zo'n 6200 kwijt. Weliswaar zelf plaatsen. Badkamer was ook zo'n 6000. Wederom zelf plaatsen.
Al met al hadden wij wel 40.000 voor de verbouwing en dat is zo goed als op. Enige wat door derden gedaan is waren de kozijnen (16.000) en leidingwerk door een beunhaas. Rest allemaal door familie en vrienden. En dat scheelt al enorm.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ons huis nu ongeveer 4 maanden te koop staan en buiten de opendag om al 4x bezoek gehad.. valt me toch niet tegen met de hoeveelheid aanbod in Apeldoorn. Helaas nog geen bod ontvangen, hoogstwaarschijnlijk door een gebrek aan een extra kamer.
Mijn vraag aan de verkopers hier.. wat is jullie advies ten aanzien van extra reclame voor het huis? Ik geloof niet zo in huis aan huis bladen, advertenties etc.. dat is toch zonde van het geld anno 2012? Of zou het wel zinvol zijn als je kijkt dat we het juist misschien moeten hebben van een ouder echtpaar? Oudere mensen zitten wellicht minder snel op Funda?
We hopen wel binnen het jaar hier weg te zijn, zeker met de mogelijkheden in bovenkant van de huizenmarkt (boven de 400k). Er zijn een aantal woningen hier in de buurt van 650 of 700k gezakt naar 400 of 450! Best een leuke kans om een "villa" te kopen voor een lager bedrag.
We zijn overigens wel gestopt met het bekijken van funda en huizen.. heeft weinig zin als je nog met je eigen woning zit. Het laatste wat we willen is dubbele lasten
Mijn vraag aan de verkopers hier.. wat is jullie advies ten aanzien van extra reclame voor het huis? Ik geloof niet zo in huis aan huis bladen, advertenties etc.. dat is toch zonde van het geld anno 2012? Of zou het wel zinvol zijn als je kijkt dat we het juist misschien moeten hebben van een ouder echtpaar? Oudere mensen zitten wellicht minder snel op Funda?
We hopen wel binnen het jaar hier weg te zijn, zeker met de mogelijkheden in bovenkant van de huizenmarkt (boven de 400k). Er zijn een aantal woningen hier in de buurt van 650 of 700k gezakt naar 400 of 450! Best een leuke kans om een "villa" te kopen voor een lager bedrag.
We zijn overigens wel gestopt met het bekijken van funda en huizen.. heeft weinig zin als je nog met je eigen woning zit. Het laatste wat we willen is dubbele lasten
[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 26-07-2012 16:55 ]
Ik heb wel redelijk wat ervaring met online (en ook offline) adverteren van woningen. Google Adwords en Hyves kan je overslaan. Google is duurder met minder resultaat en Hyves is dood. Met 150,- een weekje op Facebook genereer je direct kliks naar Funda, in ieder geval vanwege het gemak (direct klikken) zeker veel meer mensen die je woningadvertentie op Funda bekijken dan met een advertentie in het plaatselijke sufferdje, bovendien kan je controleren hoe je geld is besteed en hoe mensen zich gedragen en je kan redelijk gedetailleerd een doelgroep instellen. Ik zou alleen i.p.v. Funda een eigen website gebruiken met Google Analytics zodat je meer data krijgt over het gedrag van de bezoekers en om te controleren of Facebook geen kliks faked of nog mooier, je maakt een eigen Facebook pagina voor je woning 
Zorg er wel voor dat je een stuk of tien verschillende ads maakt, Facebook zal er zelf (adhv de kliks) twee of drie uitkiezen die de meeste kliks genereren en de rest negeren.
Zorg er wel voor dat je een stuk of tien verschillende ads maakt, Facebook zal er zelf (adhv de kliks) twee of drie uitkiezen die de meeste kliks genereren en de rest negeren.
Geen idee, je huis op Marktplaats zetten? Of zelf een website maken zoals deze: http://www.huistekoopamersfoort.nl/ ?Workaholic schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:51:
[...]
Mijn vraag aan de verkopers hier.. wat is jullie advies ten aanzien van extra reclame voor het huis? Ik geloof niet zo in huis aan huis bladen, advertenties etc.. dat is toch zonde van het geld anno 2012? Of zou het wel zinvol zijn als je kijkt dat we het juist misschien moeten hebben van een ouder echtpaar? Oudere mensen zitten wellicht minder snel op Funda?[...]
Folders drukken en gaan flyeren in de winkelstraat? Een beloning uitloven voor de de gouden tip van iemand die een serieuze kijker of koper aanbrengt?
Ik heb ook wel eens gekke advertenties gezien als 'Gratis auto/cabrio/etc. bij aankoop van dit huis' met dan een mooie foto van die auto als lokkertje... Ik denk wel dat je tegenwoordig een beetje creatief moet zijn, wachten op je makelaar en Funda kan denk ik lang duren.
Mond op mond reclame kan ook goed werken, dus aan alles en iedereen vertellen dat je een leuk huis te koop hebt staan. De inrichting binnen en buiten wat opfleuren met behulp van een deskundige kan ook nog wel eens helpen en dan nieuwe foto's maken.
Al het zuurstokroze oververven, neutraler imago creëren. Je verliest nu namelijk al direct zo'n 50% van de markt - de mannen.Workaholic schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:51:
Ons huis nu ongeveer 4 maanden te koop staan en buiten de opendag om al 4x bezoek gehad.. valt me toch niet tegen met de hoeveelheid aanbod in Apeldoorn. Helaas nog geen bod ontvangen, hoogstwaarschijnlijk door een gebrek aan een extra kamer.
Ander punt is, zoals je zegt, dat je de 3e slaapkamer mist voor een eengezinswoning. Je zegt dus eigenlijk dat je concurreert met woningen die groter zijn, want zo groot zal de groep eengezinswoningen met 3 kamers <90m2 niet zijn (ik durf te zeggen, zijn er geheel niet). Misschien daarop je prijs aanpassen zodat je weer in de juiste verhouding zit?
Bedoel.. die prijs.. 82m2.. zelfs in de randstad is dat aan de hoge kant vrees ik.
Het is een lastige situatie inderdaad, maar het is een vrijstaand huis en de buurt is erg goed.
Stel je komt uit rond de 220-230 dan kun je een kamer minder minder afzetten tegen een rijtjes huis in een minder goede buurt.
Stel je komt uit rond de 220-230 dan kun je een kamer minder minder afzetten tegen een rijtjes huis in een minder goede buurt.
Eens. Liefst ook neutralere meubels en accessoires. Huis ziet er nu wel heel vrouwelijk uit en nodigt voor mannen (en ook de nodige vrouwen) nu niet direct uit.Myrdreon schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:45:
[...]
Al het zuurstokroze oververven, neutraler imago creëren. Je verliest nu namelijk al direct zo'n 50% van de markt - de mannen.
Al is het natuurlijk ook zo dat je maar 1 koper nodig hebt en dit dan ook wel weer een interieur kan zijn waar iemand als een blok voor valt.
Begrijp overigens de foto van de kinderspeeltuin niet zo op Funda voor een huis wat volgens mij toch echt minimaal een kamer te weinig heeft voor een gezin met kinderen. Zou dus voor dit huis niet op gezinnen mikken, volgens mij is dit typisch een huis voor (nog) kinderloze starters.
Ken verder de markt in Amersfoort niet maar ben de prijzen in Utrecht gewent, op zich zou in Utrecht 249k voor een vrijstaand huis van 82m2 ook in de huidige tijd geen verkeerde vraagprijs zijn.
Maar Utrecht is nog steeds erg duur vergeleken met de rest van het land en weet niet hoeveel Apeldoorn goedkoper is.
[ Voor 14% gewijzigd door xahmol op 26-07-2012 17:59 ]
Huizen staan hier in de buurt voor rond de 220-280 te koop. De buren hebben het huis verkocht voor 255 met minder tuin. Dus ik denk dat het vooral geduld hebben isxahmol schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:57:
[...]
Eens. Liefst ook neutralere meubels en accessoires. Huis ziet er nu wel heel vrouwelijk uit en nodigt voor mannen (en ook de nodige vrouwen) nu niet direct uit.
Al is het natuurlijk ook zo dat je maar 1 koper nodig hebt en dit dan ook wel weer een interieur kan zijn waar iemand als een blok voor valt.
Begrijp overigens de foto van de kinderspeeltuin niet zo op Funda voor een huis wat volgens mij toch echt minimaal een kamer te weinig heeft voor een gezin met kinderen. Zou dus voor dit huis niet op gezinnen mikken, volgens mij is dit typisch een huis voor (nog) kinderloze starters.
Ken verder de markt in Amersfoort niet maar ben de prijzen in Utrecht gewent, op zich zou in Utrecht 249k voor een vrijstaand huis van 82m2 ook in de huidige tijd geen verkeerde vraagprijs zijn.
Maar Utrecht is nog steeds erg duur vergeleken met de rest van het land en weet niet hoeveel Apeldoorn goedkoper is.
Ik snap het nut van dit soort foto's ook nooit zo goed:

Best leuke foto, maar het heeft m.i. niets met het huis te maken en is ook zeer smaakgebonden.
En verder inderdaad wat al is gezegd, neutraler maken, schilderen, wellicht wat doen met vitrage, gordijnen, een bankje en wat bloembakken in de tuin, hoeft allemaal niet zo duur te zijn.
Of gewoon heel veel geduld hebben.

Best leuke foto, maar het heeft m.i. niets met het huis te maken en is ook zeer smaakgebonden.
En verder inderdaad wat al is gezegd, neutraler maken, schilderen, wellicht wat doen met vitrage, gordijnen, een bankje en wat bloembakken in de tuin, hoeft allemaal niet zo duur te zijn.
Of gewoon heel veel geduld hebben.
Afgelopen dinsdag de sleutels gekregen
Direct rondje door het huis gemaakt, beetje meten en kijken wat we gaan doen qua verf, behang en eventueel een tussenmuur weghalen.
Gelukkig hebben we beide vanaf zaterdag drie weken vakantie, dus lekker de tijd om te verhuizen zonder de noodzaak om alles 's avonds te doen.
Gelukkig hebben we beide vanaf zaterdag drie weken vakantie, dus lekker de tijd om te verhuizen zonder de noodzaak om alles 's avonds te doen.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
Jij zit op een hoek, dus je tuin is minder gunstig (imo). Daarnaast is het binnen bij de buren neutraler van kleur (wit).Workaholic schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 18:09:
[...]
Huizen staan hier in de buurt voor rond de 220-280 te koop. De buren hebben het huis verkocht voor 255 met minder tuin. Dus ik denk dat het vooral geduld hebben is
Ik zou echt een keer de roze en blauwe muren verven. Kost je echt niet zoveel geld en tijd, maar maakt de boel echt een stuk neutraler.
Daarnaast kun je eventueel woningruil overwegen. Je koopt een duur huis terug (400-450k) en die verkopers kopen jouw woning.
Voordeel voor jouw is dat je geen dubbele lasten hebt, voordeel voor de verkopers is dat ze niet meer met een (dubbel) huis zitten van ruim 400k maar 200k.
Volg je bankbiljetten
Over woningruil heb ik inderdaad al enkele succesverhalen gelezen in dit topic.
dank voor de tips. woningruil willen we inderdaad proberen, maar zie maar is iemand te vindenZeRoC00L schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:48:
[...]
Jij zit op een hoek, dus je tuin is minder gunstig (imo). Daarnaast is het binnen bij de buren neutraler van kleur (wit).
Ik zou echt een keer de roze en blauwe muren verven. Kost je echt niet zoveel geld en tijd, maar maakt de boel echt een stuk neutraler.
Daarnaast kun je eventueel woningruil overwegen. Je koopt een duur huis terug (400-450k) en die verkopers kopen jouw woning.
Voordeel voor jouw is dat je geen dubbele lasten hebt, voordeel voor de verkopers is dat ze niet meer met een (dubbel) huis zitten van ruim 400k maar 200k.
Ik vind niet dat je moet gaan schilderen. Een serieuze koper kan heus wel door de kleuren heen kijken, als alles gifgroen was zou ik je wel aanraden om alles wit te schilderen. De foto's zijn verder keurig, daar valt niets meer op aan te merken. Op de advertentie zelf zou ik je wel willen aanraden om wat aan de omschrijving te doen. Makelaars verschillen regionaal in de wijze waarop zij woningen omschrijven in advertenties, ik wil dus geen commentaar leveren op een collega maar jou alleen een tip geven. Deze advertentie vind ik persoonlijk best summier. Dat er plattegronden zijn wil niet zeggen dat mensen zelf gaan opzoeken hoe groot de woonkamer is. Ik zou dus wel de afmetingen of minimaal de oppervlakten per ruimte benoemen in de advertentie. Waar ik de laatste tijd mee experimenteer is om in de advertentie zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven, Funda heeft geen beperking op de hoeveelheid tekst. Behalve de gebruikelijke omschrijving en bijzonderheden omschrijf en benoem ik ook de vaste inrichtingen, installaties en afwerkingen, iets wat je normaal gesproken alleen in uitgebreide taxatierapporten doet. Tot nu toe krijg ik er goede reacties op, zoekers krijgen een veel beter beeld van de woning, normaal moeten ze alleen van de foto's afgaan.
Denk dus in de zin van:
Bijzonderheden
- Licht zonnig appartement
- Recentelijk gerenoveerd, zonder noemenswaardige kosten direct te betrekken
- Fijne woonomgeving, op loopafstand van het Zuiderpark, in de directe nabijheid van diverse scholen en winkelcentra, nabij uitvalswegen en openbaar vervoer (bus, randstadrail)
- Gelegen op eigen grond;
- Oplevering in overleg;
- VVE actief ca. € 100,- per maand
- Diverse clausules van toepassing die gebruikelijk zijn voor objecten uit deze bouwperiode.
Vaste inrichtingen
Keuken: modern keukenblok in hoekopstelling, met met creme onder- en bovenkasten, houtkleurig aanrechtblad en diverse inbouw apparatuur, waaronder een gaskookplaat, koelkast (met vriesvak). Keuken voorzien van aansluitingen voor vaatwasmachine en uitsparing voor magnetron;
Sanitair: Moderne toiletruimte op de tweede verdieping met fonteintje, zwevend toilet en inbouwreservoir, voorzien van inbouwspots, vloer- en wandtegels; eenvoudige toiletruimte op de derde verdieping met w.c. en fonteintje, met mozaiek tegelvloer en wanden voorzien van keramische tegels; luxe badkamer op de derde verdieping met inloopdouche met glazen douchewand, douche en -garnituur, luxe badkamermeubel met twee wastafels en verlichting, (hoek) jacuzzi met badmengkraan, inbouwspots, voorzien van vloer- en wandtegels;
Installaties:
Elektra: automatische groepenkast met 6 groepen met aardlekschakelaar;
Verwarming en warm water: CV-installatie met CV-combiketel (type Nefit HR, bouwjaar ca. 1996), met radiatoren in vrijwel alle vertrekken;
CAI/Internet/Telefoon: Coax-, telefoon- en ethernetaansluitingen in woonkamer, voorzijkamer 2e verdieping, voorkamer 3e verdieping;
Afwerkingen:
Wanden en plafonds grotendeels gestuukt en geschilderd;
Kunststof kozijnen met dubbele beglazing aan de voor- en achterzijde in het gehele appartement, met uitzondering van achterzijkamer derde verdieping die voorzien is van houten kozijnen met enkel glas;
Alle vloeren, tenzij anders vermeld, zijn voorzien van recentelijk gelegd (Quickstep) laminaat, de sanitaire ruimten zijn allen voorzien van vloer- en wandtegels.
Het is niet veelzeggend, maar de geinterresseerde lezer zal er toch wat meer info uit kunnen halen dan alleen uit foto's.
En ik zou op het einde een VBO Makelaar aanraden, maar das een ander verhaal
Denk dus in de zin van:
Bijzonderheden
- Licht zonnig appartement
- Recentelijk gerenoveerd, zonder noemenswaardige kosten direct te betrekken
- Fijne woonomgeving, op loopafstand van het Zuiderpark, in de directe nabijheid van diverse scholen en winkelcentra, nabij uitvalswegen en openbaar vervoer (bus, randstadrail)
- Gelegen op eigen grond;
- Oplevering in overleg;
- VVE actief ca. € 100,- per maand
- Diverse clausules van toepassing die gebruikelijk zijn voor objecten uit deze bouwperiode.
Vaste inrichtingen
Keuken: modern keukenblok in hoekopstelling, met met creme onder- en bovenkasten, houtkleurig aanrechtblad en diverse inbouw apparatuur, waaronder een gaskookplaat, koelkast (met vriesvak). Keuken voorzien van aansluitingen voor vaatwasmachine en uitsparing voor magnetron;
Sanitair: Moderne toiletruimte op de tweede verdieping met fonteintje, zwevend toilet en inbouwreservoir, voorzien van inbouwspots, vloer- en wandtegels; eenvoudige toiletruimte op de derde verdieping met w.c. en fonteintje, met mozaiek tegelvloer en wanden voorzien van keramische tegels; luxe badkamer op de derde verdieping met inloopdouche met glazen douchewand, douche en -garnituur, luxe badkamermeubel met twee wastafels en verlichting, (hoek) jacuzzi met badmengkraan, inbouwspots, voorzien van vloer- en wandtegels;
Installaties:
Elektra: automatische groepenkast met 6 groepen met aardlekschakelaar;
Verwarming en warm water: CV-installatie met CV-combiketel (type Nefit HR, bouwjaar ca. 1996), met radiatoren in vrijwel alle vertrekken;
CAI/Internet/Telefoon: Coax-, telefoon- en ethernetaansluitingen in woonkamer, voorzijkamer 2e verdieping, voorkamer 3e verdieping;
Afwerkingen:
Wanden en plafonds grotendeels gestuukt en geschilderd;
Kunststof kozijnen met dubbele beglazing aan de voor- en achterzijde in het gehele appartement, met uitzondering van achterzijkamer derde verdieping die voorzien is van houten kozijnen met enkel glas;
Alle vloeren, tenzij anders vermeld, zijn voorzien van recentelijk gelegd (Quickstep) laminaat, de sanitaire ruimten zijn allen voorzien van vloer- en wandtegels.
Het is niet veelzeggend, maar de geinterresseerde lezer zal er toch wat meer info uit kunnen halen dan alleen uit foto's.
Ik denk dat je naar de inrichting moet kijken wat al genoemd is en ook de vraagprijs. Hoewel vrijstaand is 249k voor 82m2 toch echt heel duur. Mijn ervaring als verkoper is dat mensen alleen maar kijken naar de prijs en dat je daarin moet onderscheiden vooral in deze tijd van krappe financieringenWorkaholic schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:51:
Maar 4 maanden is nog geen periode om te wanhopen, met 4 bezichtigingen in die periode denk ik dat je toch niet mag klagen
Wat zijn de reacties over het algemeen nav de bezichtigingen?
[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 27-07-2012 11:55 ]
Klinkt goed. Ik lees die verhaaltjes vaak niet eens omdat er meestal zoveel nietszeggende blabla in staat (Levendige buurt, originele details, onderhoudsvrije tuin, etc...) maar als er echt feitelijkheden en relevante details in staan is dat zeker onderscheidend en een pluspunt.Kju schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:20:
[...] Waar ik de laatste tijd mee experimenteer is om in de advertentie zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven, Funda heeft geen beperking op de hoeveelheid tekst. Behalve de gebruikelijke omschrijving en bijzonderheden omschrijf en benoem ik ook de vaste inrichtingen, installaties en afwerkingen, iets wat je normaal gesproken alleen in uitgebreide taxatierapporten doet...
Dat valt nog tegen. Althans, bij starters, die kunnen maar lastig daar doorheen kijken en/of inschatten hoeveel werk het is om iets aan te passen. Ik denk dat je met zo'n huis richt op startende tweeverdieners of een goed verdienende single.Kju schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:20:
Ik vind niet dat je moet gaan schilderen. Een serieuze koper kan heus wel door de kleuren heen kijken, als alles gifgroen was zou ik je wel aanraden om alles wit te schilderen
Ik zou wel gaan schilderen hoor. Mensen zijn toch van gemak en als ik die foto's bekijk heb ik gelijk het gevoel dat ik aan de bak moet (vrijwel alle muren schilderen). Feit blijft dat dergelijke kleuren zeer smaakgebonden zijn dus dat je met neutralere kleuren waarschijnlijk groter publiek aanspreekt. De mensen die roze mooi vinden worden niet afgeschrikt door neutrale kleuren denk ik, andersom wel
Ik vind de prijs niet enorm schokken, al zou ik wel groter perceel verwachten. Nu heb je er op zich niet echt veel aan dat het vrijstaand is. Wel apart dat ze in Apeldoorn zulke kleine vrijstaande huizen bouwen, dacht dat je dat wat meer tegenkwam in de kleine dorpen op het platteland. Of schat ik Apeldoorn nu te groot in?
Ik zou die foto van kinderspeelplaats trouwens weghalen. Niet perse omdat je wellicht niet op mensen met kinderen mikt maar meer omdat ik het geen goede foto vindt. Geeft mij namelijk meer het gevoel alsof de kinderen naast een drukke onveilige weg moeten spelen dan dat ik denk "fijn een speeltuin voor mijn kids" (door het hek). Als je er perse foto van de speeltuin bij wil doen stap dan even binnen het hek.
Je zou deze foto nog beetje lichter kunnen maken, lijkt nu nogal donker. Bovenste is foto die ik lichter heb gemaakt, onderste originele van Funda. Leg ze maar eens over elkaar

Ik poets wel vaker losse snoertjes, persoonlijke foto's, vlekjes en stofjes weg en pas meestal ook de kleuren en het licht aan. Fotobewerkingen komen alleen in de fotoslider op de meeste woningwebsites niet goed tot hun recht. Je merkt het meestal ook alleen op een 27 inch imac met helderheid bijna op max
Hoezo nietszeggend?Fiber schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 12:13:
[...]
Klinkt goed. Ik lees die verhaaltjes vaak niet eens omdat er meestal zoveel nietszeggende blabla in staat (Levendige buurt, originele details, onderhoudsvrije tuin, etc...) maar als er echt feitelijkheden en relevante details in staan is dat zeker onderscheidend en een pluspunt.
- levendige buurt= druk
- originele details=moet een boel vervangen worden
- onderhoudsvrije tuin=stoeptegels
Ben dan toch wel benieuwd waarom. Niet om jou af te zijken of zo, maar zou persoonlijk dus nooit een VBO makelaar nemen.Kju schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:20:
Zeker nu niet, zijn al genoeg NVM makelaars om werk verlegen voor voldoende concurrentie. En zeker nu wil je gewoon een goede makelaar en niet per sé een goedkope.
Natuurlijk, er zijn ook slechte NVM makelaars, dus zeker evn vergelijken wat goed voelt. Maar VBO heeft toch een beetje het imago van cowboy makelaars en niet goed genoeg voor een NVM lidmaatschap.
En tot slot: Funda is tegenwoordig alles. En, ja, VBO makelaars mogen tegenwoordig ook op Funda, maar de site blijft van de NVM. Heb toch de indruk dat hè en helpt m met een NVM makelaar op Funda te vinden te zijn.
Wellicht is dit alles slechts vooroordeel, maar wordt graag overtuigd van het tegendeel.
Zelf heb ik inmiddels 3 huizen gekocht en 2 verkocht, allemaal met (verschillende want nadere plaatsen) NVM makelaars waar ik erg tevreden over was.
Je bedoelt: betonvlakte des doods.
Goed, vandaag gesprekken gehad met makelaars. Het goede nieuws is dat ze het in ieder geval eens zijn over lucht in de markt (eentje noemde het zelfs 'je hebt gewoon recht op crisiskorting'
).
Maar goed, woning die ik op het oog heb (@200k) zeggen ze beiden dat 160-170k realistisch is. Als de onderhandelingen eindigen op 180k raden ze beiden af het niet te kopen.
Prijsniveau (courtage) zit ook gelijk, de een vraagt flat-fee 1% van de koopsom, de ander vraagt 1250+5% van kortingsbedrag (dus 20k eraf betekend 1250+1000) maar wel met een maximum van 1% van de koopsom. Gezien het grote bedrag dat eraf gaat zullen ze dus beiden op hetzelfde prijskaartje zitten (en beiden zijn no-cure no-pay).
Uiteindelijk niet echt verschillen, ook niet in andere dingen. Wel in de presentatie. Bij de 1e was er gewoon de makelaar zelf (op zaterdagochtend..) en die liet merken al onderzoek gedaan te hebben (kwam al aan met paar punten om op te letten, eventueel alternatief etc). Al met al prima geregeld en al stapje extra gezet (hij had immers geen achtergrond info hoeven prijs te geven met risico dat ik dat meeneem naar de conculega).
Bij de 2e was het een assistente die gewoon praatje hield uit de folder.... en tegelijk in haar eentje de zaak deed, constant tel moest opnemen en te druk had. De makelaar kwam wel even binnen om iets op te halen, hoorde aan dat het te druk was, maar het was zijn vrije dag dus ging gewoon weer weg... Daar dus aparte nasmaak aan ondergehouden, als hij al zo met zn personeel/klanten omgaat ga je toch vraagtekens zetten hoe die dan met jou om zal gaan en het hele aankoopproces?

Maar goed, woning die ik op het oog heb (@200k) zeggen ze beiden dat 160-170k realistisch is. Als de onderhandelingen eindigen op 180k raden ze beiden af het niet te kopen.
Prijsniveau (courtage) zit ook gelijk, de een vraagt flat-fee 1% van de koopsom, de ander vraagt 1250+5% van kortingsbedrag (dus 20k eraf betekend 1250+1000) maar wel met een maximum van 1% van de koopsom. Gezien het grote bedrag dat eraf gaat zullen ze dus beiden op hetzelfde prijskaartje zitten (en beiden zijn no-cure no-pay).
Uiteindelijk niet echt verschillen, ook niet in andere dingen. Wel in de presentatie. Bij de 1e was er gewoon de makelaar zelf (op zaterdagochtend..) en die liet merken al onderzoek gedaan te hebben (kwam al aan met paar punten om op te letten, eventueel alternatief etc). Al met al prima geregeld en al stapje extra gezet (hij had immers geen achtergrond info hoeven prijs te geven met risico dat ik dat meeneem naar de conculega).
Bij de 2e was het een assistente die gewoon praatje hield uit de folder.... en tegelijk in haar eentje de zaak deed, constant tel moest opnemen en te druk had. De makelaar kwam wel even binnen om iets op te halen, hoorde aan dat het te druk was, maar het was zijn vrije dag dus ging gewoon weer weg... Daar dus aparte nasmaak aan ondergehouden, als hij al zo met zn personeel/klanten omgaat ga je toch vraagtekens zetten hoe die dan met jou om zal gaan en het hele aankoopproces?
Yups. Duidelijk geval van dat #1 > #2
Vind dit wel duur eigenlijk, ik heb een nog lopende opdracht met een NVM aankoopmakelaar (vaker werk gedaan voor familieleden) op basis van no-cure-no-pay voor 750,- ex BTW. Had een huis gekocht, maar is in laat stadium afgeketst obv bouwkundige keuring, op dit moment kijk ik zelf wat rond en bel de aankoopmakelaar op als ik ergens ga kijken om even wat tips te krijgen. Vinden wij het na 1e keer leuk (na afketsen 1 keer gebeurd), gaat de aankoopmakelaar 2e keer mee. Voor mij de ideale oplossing.Myrdreon schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:51:
Goed, vandaag gesprekken gehad met makelaars. Het goede nieuws is dat ze het in ieder geval eens zijn over lucht in de markt (eentje noemde het zelfs 'je hebt gewoon recht op crisiskorting').
Dat weet jij, dat weet ik, maar een heleboel andere mensen prikken dus niet door dat soort tekstjes heen. En daarom vind ik het initiatief van Kju wel mooi, om echte details te geven: Achtertuin met sierbestrating en drie bloembakken, liefst met het type stenen, jaar van aanleg, staat van onderhoud en soort beplanting er netjes bij.Roenie schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:20:
[...]
Hoezo nietszeggend?
- levendige buurt= druk
- originele details=moet een boel vervangen worden
- onderhoudsvrije tuin=stoeptegels
Het is opvallend hoe vaak bepaalde belangrijke details ontbreken in een advertentie. Denk aan:
- c.v. ketel (gaat gemiddeld 15 jaar mee)
- plat dak? Wanneer heeft hier voor het laatst onderhoud aan plaats gevonden
- leeftijd dubbelglas/kozijnen
Bovenstaande punten zijn nogal behoorlijke kostenposten, en er ontbreken er vast nog wel een paar. In de advertentie van mijn woning stond dat deze grondig was gerenoveerd, en dat is ook zo. Toch ontbreken dan bepaalde details, en mijn ketel is nu 16 jaar oud... Om maar wat te noemen.
Bovenstaande punten zijn nogal behoorlijke kostenposten, en er ontbreken er vast nog wel een paar. In de advertentie van mijn woning stond dat deze grondig was gerenoveerd, en dat is ook zo. Toch ontbreken dan bepaalde details, en mijn ketel is nu 16 jaar oud... Om maar wat te noemen.
Daarom dus altijd een bouwtechnische keuring laten doen.Nyarlathotep schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:14:
Het is opvallend hoe vaak bepaalde belangrijke details ontbreken in een advertentie. Denk aan:
Leeftijd van de CV ketel staat er toch bijna altijd bij? Maar dat is dan ook de minste kostenpost. voor 1500€ heb je een nieuwe hangen. Nieuw dubbel glas daarentegen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Volgens mij is het inderdaad verplicht om dat te vermelden, staat ook in die vragenlijst die bij bijna elk koopcontract zit.MrFl0ppY schreef op maandag 30 juli 2012 @ 08:55:
Leeftijd van de CV ketel staat er toch bijna altijd bij? Maar dat is dan ook de minste kostenpost. voor 1500€ heb je een nieuwe hangen. Nieuw dubbel glas daarentegen.
Voor aankoopmakelaar? Wat enorm duur zeg. Dat zou ik er nooit voor over hebben. Waarom denk je uberhaupt een aankoopmakelaar nodig te hebben? Is er iets heel specifieks aan die panden? (erfpacht of erg oud of iets dergelijks?).Myrdreon schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:51:
Goed, vandaag gesprekken gehad met makelaars. Het goede nieuws is dat ze het in ieder geval eens zijn over lucht in de markt (eentje noemde het zelfs 'je hebt gewoon recht op crisiskorting').
Bouwkundige keuring is sowieso verstandig en als er voor de rest geen bijzondere juridische zaken zijn heb je zo'n aankoopmakelaar volgens mij helemaal niet nodig. Met Calcasa en/of Kadaster kan je ook genoeg informatie vinden voor het doen van een reëel bod (al heb je die info nu stiekem al gekregen).
Overigens zou ik niet teveel afgaan op wat aankoopmakelaar zegt wat een reële prijs is. Ze kunnen je ook beetje naar de mond praten, en als de verkoper het niet weg wil doen voor minder dan 180k dan krijg je het gewoon niet.
IMHO is aankoopmakelaar in meeste gevallen weggegooid geld. Maar als jij er relaxed bij voelt moet je het gewoon doen natuurlijk
Verplicht door wie? Volgens mij raadt de NVM dat wel aan ja, weet niet of ze het verplicht stellen.ph4ge schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:28:
[...]
Volgens mij is het inderdaad verplicht om dat te vermelden, staat ook in die vragenlijst die bij bijna elk koopcontract zit.
Koper heeft ook onderzoeksplicht hè. Dus dat soort dingen moet je gewoon altijd vragen (bij voorkeur via e-mail zodat je het op papier hebt).
Lijkt veel ja, maar het is toch gedeeltelijk aftrekbaar en mee te financieren (k.k.). Dan heb je het misschien over 50 eurocent verschil op maandbasis.. nounou.. Heb liever dat die makelaar zijn werk goed doet.McVirusS schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:58:
[...]
Voor aankoopmakelaar? Wat enorm duur zeg. Dat zou ik er nooit voor over hebben. Waarom denk je uberhaupt een aankoopmakelaar nodig te hebben? Is er iets heel specifieks aan die panden? (erfpacht of erg oud of iets dergelijks?).
Bouwkundige keuring is sowieso verstandig en als er voor de rest geen bijzondere juridische zaken zijn heb je zo'n aankoopmakelaar volgens mij helemaal niet nodig. Met Calcasa en/of Kadaster kan je ook genoeg informatie vinden voor het doen van een reëel bod (al heb je die info nu stiekem al gekregen).
Overigens zou ik niet teveel afgaan op wat aankoopmakelaar zegt wat een reële prijs is. Ze kunnen je ook beetje naar de mond praten, en als de verkoper het niet weg wil doen voor minder dan 180k dan krijg je het gewoon niet.
IMHO is aankoopmakelaar in meeste gevallen weggegooid geld. Maar als jij er relaxed bij voelt moet je het gewoon doen natuurlijk.
Wat betreft achtergrond, het is een vooroorlogs appartement (amsterdamse school jaren 1900-30, staat menige binnenstad mee vol). De woning zelf is wat dat betreft niet echt oud, maar de fundering van die jaren was nog hout en daar kan op korte termijn vervanging nodig zijn.
Aangezien de VvE in dit geval voor de gehele straat is valt dat wat lastig vanuit puur de bouwkundige inspectie af te vangen. Dus de VvE moet daarvoor inhoudelijk goed worden doorgelicht dat ik over 1-2 jaar niet onverwacht 10k mag bijspringen.
Dat naar de mond praten valt trouwens wel mee. Hij dacht toen nog dat mijn budget 200k+ was (vroeg ook waarom woning X van 219k geen optie was bijvoorbeeld).
Ben ik het absoluut niet mee eens. Onze aankoopmakelaar was elke cent waard, zonder hem hadden we:McVirusS schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:58:
[...]IMHO is aankoopmakelaar in meeste gevallen weggegooid geld. Maar als jij er relaxed bij voelt moet je het gewoon doen natuurlijk.
- een ander (duurder, kleiner en slechter gelegen) huis gekocht. Wij vonden dat huis goed genoeg, hij zei kijk eerst even verder en beslis pas als je gezien hebt wat meer te koop staat. Erg goed advies geweest.
- hij heeft ons uiteindelijk laten kijken naar een wijk die we eerst niet in de picture hadden, wij kenden die wijk niet en hadden oog laten vallen op populaire oude wijk. Makelaar wist beter dan wij wat we nodig hadden en eigenlijk zochten, zeker na met ons door enkele huizen gelopen te hebben.
- als je zelf geen ster in onderhandelen bent zoals wij is een makelaar goud waard. Zonder hem hadden we voor ons huis meer betaald, verschil was fors groter dan zijn gage.
- hij weet exact waar op te letten bij bezichtiging. Natuurlijk, geen vervanging voor laten doen van keuring. Maar op basis van zijn ervaring een paar huizen al bij voorbaat laten afvallen die op eerste gezucht ideaal leken maar bijv rotte fundering bleken te hebben scheelt weer kosten van keuring en gedoe. Hij zag dat meteen, wij pas toen hij ons er op wees.
- hij neemt alle gedoe op zich qua opstellen stukken, contracten etc. Daarmee rust en advies.
Dus persoonlijk zou ik altijd een aankoopmakelaar nemen tenzij je exact weet wat je wilt kopen en daar ook zeker van bent, de markt kent, kan onderhandelen en je tijd teveel hebt.
En heb zelf dus zeker geleerd nooit voor eerste huis te gaan waar je op valt. Zeker nu je als koper toch tijd genoeg hebt, huis is echt niet ineens weg, kijk eerst minimaal een huis of 5 in verschillende buurten om echt helder te krijgen wt je zoekt en wat te koop is.
(overigens kochten wij, weliswaar in 2008, huis van ruim 4 ton, dus wij waren aan die aankoopmakelaar nog wel iets meer kwijt als onderstaand. Was volgens mij 1% toen, al hadden we wel een korting daarop omdat hij ook onze verkoopmakelaar oude huis was).
[ Voor 13% gewijzigd door xahmol op 30-07-2012 14:13 ]
Grappig: die van ons staat er nu zo'n 1,5 maand op.Workaholic schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:51:
Is een tijdje "tophuis" geweest op funda en dat scheelt - volgens de funda-statistieken (!) - zo'n 75 hits per dag. Daarbij is het nu natuurlijk wel vakantietijd.
www.steamloco.info
Vraagje betreft afvalstoffen- en waterschapsbelasting.
Wij verhuizen binnen enkele maanden binnen dezelfde gemeente van een huur- naar een koopwoning. Bij de sleuteloverdracht zal de notaris de heffingen die de huidige bewoners al hebben betaald aan ons doorberekenen.
Echter hebben wij die heffingen zelf ook al betaald, waardoor we dus enkele maanden dubbel betalen.
Nu heeft de notaris daar geen boodschap aan. Maar waar moet ik dan wel zijn?
Ik vind alleen maar gevallen over verhuizingen naar verschillende gemeenten.
Wij verhuizen binnen enkele maanden binnen dezelfde gemeente van een huur- naar een koopwoning. Bij de sleuteloverdracht zal de notaris de heffingen die de huidige bewoners al hebben betaald aan ons doorberekenen.
Echter hebben wij die heffingen zelf ook al betaald, waardoor we dus enkele maanden dubbel betalen.
[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 30-07-2012 14:38 ]
Je moet niet de heffing van de huidige bewoners betalen: je bent met die belastingen gewoon belastingplichtig als je er op 1 januari woont.
Waarschijnlijk een apart geval, omdat je huurder bent. Maar normaal als je je eigen woning zou verkopen, zouden de nieuwe bewoners de afvalstoffen- en waterschapsbelasting vanaf dat moment betalen (via verrekening bij de notaris).
edit:
Ik denk dat je bij je verhuurder moet zijn om je eventuele teveel betaalde belasting te verrekenen.
edit:
Ik denk dat je bij je verhuurder moet zijn om je eventuele teveel betaalde belasting te verrekenen.
[ Voor 25% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-07-2012 14:54 ]
Volg je bankbiljetten
Dat is niet hoe zowel mijn hypotheekadviseur als de verkopend makelaar het mij heeft uitgelegd 
Kan iemand anders dit bevestigen of ontkrachten?
Het idee is dus inderdaad dat de verkopers niet meer betalen vanaf het moment van sleuteloverdracht. Maar omdat ze al betaald hebben, krijgen ze dat bedrag van ons.
Maar van wie krijg ik het reeds betaalde deel voor mijn huidige adres terug?
Besef mij zojuist ook plots dat ik ook ergens drinkwater vandaan moet halen. Nu zit dat in mijn huur (appartement) inbegrepen. Meen dat ik me dan nu als klant moet aanmelden bij Brabant Water.
Lekker onduidelijk allemaal.
Kan iemand anders dit bevestigen of ontkrachten?
Het idee is dus inderdaad dat de verkopers niet meer betalen vanaf het moment van sleuteloverdracht. Maar omdat ze al betaald hebben, krijgen ze dat bedrag van ons.
Maar van wie krijg ik het reeds betaalde deel voor mijn huidige adres terug?
Besef mij zojuist ook plots dat ik ook ergens drinkwater vandaan moet halen. Nu zit dat in mijn huur (appartement) inbegrepen. Meen dat ik me dan nu als klant moet aanmelden bij Brabant Water.
Lekker onduidelijk allemaal.
edit:
Water aangemeld. Nu die heffingen-kwestie nog...
Water aangemeld. Nu die heffingen-kwestie nog...
[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 30-07-2012 14:59 ]
Wij zitten met hetzelfde, wij gaan ook verhuizen van huur naar een koopwoning. Nu hebben wij voor dit jaar ook alle belastingen al betaald.. maar moeten straks wel voor de huidige maanden deze lasten van de verkoper overkopen.. geen idee hoe we dit moeten gaan oplossen! Misschien maar een telefoontje naar de gemeente plegen misschien dat hun het wel weten.frickY schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:36:
We blijven binnen dezelfde gemeente wonen.
** net de gemeente even gebeld en nagevraagd. je koopt alleen de heffingen over die je krijgt als je een eigen huis bezit. de rest neem je gewoon mee (wat dus al betaald is) zolang je binnen dezelfde gemeente blijft. de kosten blijven dan hetzelfde.
[ Voor 10% gewijzigd door sjorremans op 30-07-2012 15:58 ]
Hoe het volgens mij zit:frickY schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:36:
- degene die op 1 januari eigenaar van het huis is, moet voor het hele kalenderjaar de heffingen betalen
- verkoop je in de loop van het jaar, zal de notaris ervoor zorgen dat de koper van je woning aan jou de heffingen voor de rest van het kalenderjaar vergoedt.
Bij ons ging het als volgt:
- medio februari 2011 verhuisd van gemeente A naar gemeente B
- bij de afrekening van de notaris was een post meegenomen waarin de gemeentelijke heffingen voor de rest van het jaar door de kopers aan ons betaald werden; idem voor het huis dat wij gekocht hebben
- gedurende de rest van het jaar hebben wij voor gemeente A de heffingen betaald (terwijl we er niet meer woonden), maar hoefden we ook geen heffingen voor gemeente B te betalen (terwijl we er wel woonden).
- vanaf 1 januari 2012 betalen bij de heffingen voor gemeente B.
Niet goed gelezen dat het binnen dezelfde gemeente betrof.
[ Voor 2% gewijzigd door Sabelhout op 30-07-2012 16:41 . Reden: Niet goed gelezen... ]
.....
Ik heb drie keer een huis gekocht (1x in Rotterdam, 2x in Utrecht), waarvan twee keer binnen dezelfde gemeente.frickY schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:36:
In alle gevallen, dus ook binnen dezelfde gemeente, heb ik voor nieuwe huis de heffingen doorberekend gekregen en voor verkoop oude huis de heffingen doorberekend.
Ergens logisch ook, want als je je oude huis niet (kan) verkopen moet je toch ook echt dubbel betalen, aanslag gaat per adres, niet per persoon.
Dus ik weet niet beter dan dat dit absoluut normaal is.
Hoe dat dan zit als je uit een huurwoning zit: geen idee. Ben voor mijn eerste koopwoning uit onzelfstandige woonruimte (studentenflat) verhuisd, dus kreeg daar zelf geen aanslag, Heffingen zaten doorbelast daar in de maandhuur die ik uiteraard alleen betaalde over de maanden dat ik er ook daadwerkelijk woonde.
Zelfs in deze markt kun je dat toch treffen: had een huis gespot dat net een week op Funda stond. Belletje naar de makelaar: "Helaas, verkocht." In het was echt geen 'instapklare' woning tegen een bodemprijs.xahmol schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:01:
En heb zelf dus zeker geleerd nooit voor eerste huis te gaan waar je op valt. Zeker nu je als koper toch tijd genoeg hebt, huis is echt niet ineens weg, kijk eerst minimaal een huis of 5 in verschillende buurten om echt helder te krijgen wt je zoekt en wat te koop is.

Dan nog is het devies je niet gek laten maken. Als het huis weg is, is mijn devies, kennelijk heeft het niet zo mogen zijn, komt vast wel weer een andere.Merijn. schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:15:
[...]
Zelfs in deze markt kun je dat toch treffen: had een huis gespot dat net een week op Funda stond. Belletje naar de makelaar: "Helaas, verkocht." In het was echt geen 'instapklare' woning tegen een bodemprijs.
Dat heb ik tot 3x toe gehad. 1x was het gevalletje van 'bodemprijs', hij stond voor 190k terwijl alles daaromheen tegen de 280-300k stond. Later nog even gekeken in het kadaster en die woning is uiteindelijk voor 175k verkocht, dat is echt absurd laag (was van een oud vrouwtje die is overleden). Moest wel iets aan gebeuren nog zoals nieuwe keuken en badkamer, maar al zou je daar 50k voor uittrekken is het nog een koopje. De tweede stond wel al een tijdje te koop, en na lang wikken en wegen toch maar besloten een tweede bezichtiging te doen, en dat was toen te laat. Derde die wij wilde hebben was met 3 weken na verkoopdatum al verkocht aan iemand anders.Merijn. schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:15:
[...]
Zelfs in deze markt kun je dat toch treffen: had een huis gespot dat net een week op Funda stond. Belletje naar de makelaar: "Helaas, verkocht." In het was echt geen 'instapklare' woning tegen een bodemprijs.
Valt me wel op dat er weinig écht leuke woningen te koop staan. En dan bedoel ik niet alleen qua prijs, maar meer qua woonplezier.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2012 18:22 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoe weet je dat als je daar niet woont?Sport_Life schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:18:
Valt me wel op dat er weinig écht leuke woningen te koop staan. En dan bedoel ik niet alleen qua prijs, maar meer qua woonplezier.
Dat is deels omdat die over het algemeen wel verkocht worden. Houdt in je achterhoofd vast dat er mensen zijn die al 4-5 jaar wachten en uitstellen. Die kunnen heel erg snel schakelen als er een juweeltje langskomt, simpelweg omdat ze genoeg hebben van het wachten.
Die leuke woningen zijn daardoor ook snel weg, want met 4-5 jaar aan spaargeld is er een hoop mogelijk.
Andere deel is dat degene met zo'n woning zien hoe bar slecht de markt is (en we nog lang niet aan het einde zijn van de prijsdaling) en aan het uitbouwen zijn geslagen...
Die leuke woningen zijn daardoor ook snel weg, want met 4-5 jaar aan spaargeld is er een hoop mogelijk.
Andere deel is dat degene met zo'n woning zien hoe bar slecht de markt is (en we nog lang niet aan het einde zijn van de prijsdaling) en aan het uitbouwen zijn geslagen...
De echt leuke woningen worden ook vaak zonder adverteren aan vrienden, familie of kennissen verkocht, die komen niet eens op de markt.
Er ontstaat denk ik nu ook aardig stuwmeer van mensen die wel willen kopen. Panden om te huren zijn ook niet onbeperkt beschikbaar. Dus hoop dat uiteindelijk iedereen ineens weer gaat kopen
.
Je hoeft niet ergens te wonen om te weten dat de buurt leuk is
Om mij heen hoor ik veel mensen roepen "we wachten nog even af want de prijzen zijn nog lang niet op zijn dieptepunt". Die blijven ofwel bij hun ouders ofwel in een huurwoning wonen waar ze eigenlijk weg willen. Die gaan daar over 5 jaar spijt van krijgen als ze met 30 eens een keer het ouderlijk huis verlaten... En dat alleen maar vanwege een paar euro's... Ik kan ook elk weekend de hele dag op een stoel zitten, bespaart mij zo 1000 euro per maand. maarja en dan?McVirusS schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:44:
Er ontstaat denk ik nu ook aardig stuwmeer van mensen die wel willen kopen. Panden om te huren zijn ook niet onbeperkt beschikbaar. Dus hoop dat uiteindelijk iedereen ineens weer gaat kopen.
Ergens verwacht ik dan ook dat zodra de stroom weer een beetje op gang komt (stabiele politieke situatie zou daar wel de grondlegger van kunnen zijn..) dat alle starters in een keer toeslaan, waardoor de effecten van 2007/2008 weer realiteit worden (tijdelijk). Op dat moment zet ik mijn appartementje te koop en van de overwaarde ga ik een maand op vakantie </droom>
[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2012 18:51 ]
Helemaal waar, toen ik mijn woning verkocht, was het knap lastig om een woning te huren tot mijn nieuwbouwwoning opgeleverd wordt, alles was net weg. En om nou in een anti-kraak te gaan zitten dat vond ik helemaal niets (wel bizar goedkoop trouwens)McVirusS schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:44:
Er ontstaat denk ik nu ook aardig stuwmeer van mensen die wel willen kopen. Panden om te huren zijn ook niet onbeperkt beschikbaar. Dus hoop dat uiteindelijk iedereen ineens weer gaat kopen.
De economie heeft ups en downs. Mensen vergeten heel snel hoe iets was. Nu zitten we in een dieptepunt en is het voor veel mensen moeilijk voor te stellen dat het weer beter kan worden. Toch was het nog geen vijf jaar geleden dat huizen al verkocht werden voordat er een bord in de tuin stond. Bij een grote hoeveelheid huizen was een weekend nadenken er niet bij, dan was je te laat. Zie je ook aan alles terug, kijk eens naar de reclames. Nu staat sparen ('spaar automatisch wat je aan het eind van de maand over hebt') en vertrouwen wekken ('de bank denkt met je mee zodat je een gezonde hypotheek hebt') centraal. Vijf jaar terug ging het veelal over lenen ('tegen de superlage x% rente') en flinke hypotheken ('wij kunnen je het grootste hypotheekbedrag aanbieden'). Hetzelfde zie je met auto's, vijf jaar terug moest een auto snel en sportief zijn (alle leasepikken wilden een TDI "met rode lettertjes"), nu moet het zuing zijn en met een lage bijtelling.
Ik belde de woningbouw en die had geen idee. Had handiger geweest als ik ook de gemeente zou bellen.sjorremans schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:03:
** net de gemeente even gebeld en nagevraagd. je koopt alleen de heffingen over die je krijgt als je een eigen huis bezit. de rest neem je gewoon mee (wat dus al betaald is) zolang je binnen dezelfde gemeente blijft. de kosten blijven dan hetzelfde.
Maar ik moet dus bij de notaris even opletten dat het alleen de OZB en dergelijke "huis eigenaar"-belasting betreft. En niet de afvalstoffen- en waterschaps. Dat is dan wellicht een communicatiefoutje geweest.
Ah, mooi huis! Kom er geregeld langs wandelen. Arnhemsestraat staat sowieso redelijk vol met mooie huizen.. Succes met de verkoop in ieder geval!
We zijn nu 3,5 week onderweg en hebben vorige week de documenten voor de hypotheekaanvraag gecompleteerd. Met een beetje geluk gaat het nog lukken denk ik zo...
En dan maar hopen op een nazomer, dan kan ik nog genieten van ons tuintje
We hebben onlangs zelf ook een huis gekocht in de binnenstad van Apeldoorn. We komen van huur, dus het verkoop probleem hebben we gelukkig niet. Omdat het ons eerste koophuis is komt er initieel wel veel op je af als je zo als in ons geval binnen 30 minuten na je eerste (toch zeer gereserveerde bod) al een akkoord hebt en vervolgens te horen krijgt dat de overdracht over 5 weken moet plaatsvinden.Spoetnik385 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:10:
[...]
Grappig: die van ons staat er nu zo'n 1,5 maand op.
Is een tijdje "tophuis" geweest op funda en dat scheelt - volgens de funda-statistieken (!) - zo'n 75 hits per dag. Daarbij is het nu natuurlijk wel vakantietijd.
We zijn nu 3,5 week onderweg en hebben vorige week de documenten voor de hypotheekaanvraag gecompleteerd. Met een beetje geluk gaat het nog lukken denk ik zo...
[ Voor 36% gewijzigd door TMV op 30-07-2012 21:41 ]
Gefeliciteerd! Zo snel als het bij jullie is gegaan, zo snel is het bij ons ook gegaan! 2 weken geleden is ons bod geaccepteerd door de verkoopster en morgenavond gaan we naar de hypotheker om alle stukken in te leveren. Bij ons is de overdracht over 5 weken (1e week van september) en volgens de hypotheker gaat dat wel lukken!TMV schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:34:
Ah, mooi huis! Kom er geregeld langs wandelen. Arnhemsestraat staat sowieso redelijk vol met mooie huizen.. Succes met de verkoop in ieder geval!
[...]
We hebben onlangs zelf ook een huis gekocht in de binnenstad van Apeldoorn. We komen van huur, dus het verkoop probleem hebben we gelukkig niet. Omdat het ons eerste koophuis is komt er initieel wel veel op je af als je zo als in ons geval binnen 30 minuten na je eerste (toch zeer gereserveerde bod) al een akkoord hebt en vervolgens te horen krijgt dat de overdracht over 5 weken moet plaatsvinden.
Maar wat een papier en tekenwerk allemaal! Hebben jullie al een notaris uitgezocht/geregeld?
Jij ook gefeliciteerd!sjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:21:
[...]
Gefeliciteerd! Zo snel als het bij jullie is gegaan, zo snel is het bij ons ook gegaan! 2 weken geleden is ons bod geaccepteerd door de verkoopster en morgenavond gaan we naar de hypotheker om alle stukken in te leveren. Bij ons is de overdracht over 5 weken (1e week van september) en volgens de hypotheker gaat dat wel lukken!
Maar wat een papier en tekenwerk allemaal! Hebben jullie al een notaris uitgezocht/geregeld?
Het is inderdaad een enorme rompslomp en als je er net aan begint heb je geen idee wat er op je af komt. Nu we verder in het proces zijn vind ik het wel weer meevallen, ik begin het gevoel te krijgen dat ik de zaken nu redelijk onder controle heb.
De notaris is al geregeld via de aankoop makelaar, die had er goede contacten mee en was niet duur.
Het enige waar we nu op wachten en dat nog roet in het eten kan gooien is de hypotheekverstrekker. Ik heb net gebeld met de hypotheker om te vragen of er al iets meer bekend is en gelukkig zit men er bovenop. Alleen wordt er wel bij gezegd dat Nationale Nederlanden (waar wij de hypotheek hebben aangevraagd) claimt 10 werkdagen nodig te hebben voor het beoordelen van de aanvraag. Wij hebben het documenten dossier vorige week donderdag kunnen completeren en de geplande overdracht is volgende week donderdag (09/08/2012). Dus... ietwat krap.

tjah, in het ergste geval stel je de overdracht een beetje uit
Ja, op zich is het niet zo erg. De verkoopster gaat echter op vakantie daarna en dan moet er een notariële volmacht worden geregeld etc. Dus dat zijn weer extra kosten..
qadn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:08:
tjah, in het ergste geval stel je de overdracht een beetje uit
Thanks!TMV schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:49:
[...]
Jij ook gefeliciteerd!
Het is inderdaad een enorme rompslomp en als je er net aan begint heb je geen idee wat er op je af komt. Nu we verder in het proces zijn vind ik het wel weer meevallen, ik begin het gevoel te krijgen dat ik de zaken nu redelijk onder controle heb.
De notaris is al geregeld via de aankoop makelaar, die had er goede contacten mee en was niet duur.
Het enige waar we nu op wachten en dat nog roet in het eten kan gooien is de hypotheekverstrekker. Ik heb net gebeld met de hypotheker om te vragen of er al iets meer bekend is en gelukkig zit men er bovenop. Alleen wordt er wel bij gezegd dat Nationale Nederlanden (waar wij de hypotheek hebben aangevraagd) claimt 10 werkdagen nodig te hebben voor het beoordelen van de aanvraag. Wij hebben het documenten dossier vorige week donderdag kunnen completeren en de geplande overdracht is volgende week donderdag (09/08/2012). Dus... ietwat krap.
Inderdaad zeg dat wel, het is echt een hoop! Wel heel leuk allemaal!
Wij moeten morgen alles inleveren alleen denkt de hypotheker dat de bank eventueel moeilijk gaat doen over mijn werkgeversverklaring.. want deze is ingevuld door 2 personen (stukje P&O wat salaris invult en onze eigen hoofd P&O wat ook nog een handtekening zit). Snap zelf niet waarom de bank daar ooit moeilijk over zal doen, er staan immers handtekeningen op?
De hypotheker vertelde ons ook inderdaad dat het dit moment erg druk is bij Nationale Nederlanden omdat ze een leuke actie hadden met betrekking tot de hypotheek. Wij zelf hebben een offerte op laten maken bij Aegon en deze was binnen één dag al binnen. De hypotheker verwacht dat er bij ons ongeveer 3-4 weken overheen gaan voordat wij groen licht krijgen van de bank (mits alles goed gaat en ruim gerekend). Dan is 10 dagen in jullie geval wel erg snel, is dit jullie ook verteld dat het zo snel zou kunnen gaan?
Gaan nog hele spannende weken worden, voor jou/jullie ook! Zitten in hetzelfde schuitje haha
Inderdaad spannend! We zijn al druk bezig met plannen van de werkzaamheden en wanneer we eventueel kunnen overhuizen.sjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:35:
[...]
Thanks!
Inderdaad zeg dat wel, het is echt een hoop! Wel heel leuk allemaal!
Wij moeten morgen alles inleveren alleen denkt de hypotheker dat de bank eventueel moeilijk gaat doen over mijn werkgeversverklaring.. want deze is ingevuld door 2 personen (stukje P&O wat salaris invult en onze eigen hoofd P&O wat ook nog een handtekening zit). Snap zelf niet waarom de bank daar ooit moeilijk over zal doen, er staan immers handtekeningen op?
De hypotheker vertelde ons ook inderdaad dat het dit moment erg druk is bij Nationale Nederlanden omdat ze een leuke actie hadden met betrekking tot de hypotheek. Wij zelf hebben een offerte op laten maken bij Aegon en deze was binnen één dag al binnen. De hypotheker verwacht dat er bij ons ongeveer 3-4 weken overheen gaan voordat wij groen licht krijgen van de bank (mits alles goed gaat en ruim gerekend). Dan is 10 dagen in jullie geval wel erg snel, is dit jullie ook verteld dat het zo snel zou kunnen gaan?
Gaan nog hele spannende weken worden, voor jou/jullie ook! Zitten in hetzelfde schuitje haha
Wat betreft werkgeversverklaring denk ik bijna niet dat het een probleem zal zijn. Ze zijn wel stempelgeil, dus zorg ervoor dat er wel een bedrijfsstempel op staat. Anders willen ze een verklaring op officieel briefpapier dat je werkgever geen stempel heeft

We hebben de 10 werkdagen inderdaad doorgekregen van de hypotheker die het op zijn beurt weer van de Nationale Nederlanden heeft gehoord. Dus het zal redelijkerwijs kloppen. Ze hebben me wel beloofd om de druk bij NN op te voeren om te kijken of ze het proces wat kunnen versnellen.
Ben nu ook meteen even aan het navragen bij mijn makelaar wanneer we precies aan de bel moeten trekken als het er op gaat lijken dat het toch niet gaat lukken voor de gestelde overdrachtsdatum.
[ Voor 3% gewijzigd door TMV op 31-07-2012 11:56 ]
Ze zijn inderdaad allemaal handtekening en stempel geil.. hoeveel handtekeningen je wel niet moet zetten pff..TMV schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:46:
[...]
Wat betreft werkgeversverklaring denk ik bijna niet dat het een probleem zal zijn. Ze zijn wel stempelgeil, dus zorg ervoor dat er wel een bedrijfsstempel op staat. Anders willen ze een verklaring op briefpapier dat je werkgever geen stempel heeft.
We hebben de 10 werkdagen inderdaad doorgekregen van de hypotheker die het op zijn beurt weer van de Nationale Nederlanden heeft gehoord. Dus het zal redelijkerwijs kloppen. Ze hebben me wel beloofd om de druk bij NN op te voeren om te kijken of ze het proces wat kunnen versnellen.
Ben nu ook meteen even aan het navragen bij mijn makelaar wanneer we precies aan de bel moeten trekken als het er op gaat lijken dat het toch niet gaat lukken voor de gestelde overdrachtsdatum.
Hopen dat het allemaal in één keer goed gaat! Heb je misschien een linkje naar het huis wat je hebt gekocht? Ben wel nieuwsgierig! Als je dat niet wilt delen is dat uiteraard ook goed
Daar heeft onze hypotheekadviseur ook voor gewaarschuwd, dat ze erg zeuren over 2 verschillende soorten pennen (personen) op het invulformulier. Blijkbaar zijn ze bang dat je zelf dingen invult ofzo.sjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:35:
[...]
Bizar, wij krijgen exact hetzelfde verhaal te horen over de rabo (erg druk ivm leuke actie...). Terwijl feitelijk banken het op dit moment gewoon helemaal niet druk kunnen hebben (wel vakantieperiode, dat wel) met de huidige huizenmarkt!sjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:35:
[...]
De hypotheker vertelde ons ook inderdaad dat het dit moment erg druk is bij Nationale Nederlanden omdat ze een leuke actie hadden met betrekking tot de hypotheek. Wij zelf hebben een offerte op laten maken bij Aegon en deze was binnen één dag al binnen. De hypotheker verwacht dat er bij ons ongeveer 3-4 weken overheen gaan voordat wij groen licht krijgen van de bank (mits alles goed gaat en ruim gerekend).
Ow, tuurlijksjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:56:
[...]
Ze zijn inderdaad allemaal handtekening en stempel geil.. hoeveel handtekeningen je wel niet moet zetten pff..
Hopen dat het allemaal in één keer goed gaat! Heb je misschien een linkje naar het huis wat je hebt gekocht? Ben wel nieuwsgierig! Als je dat niet wilt delen is dat uiteraard ook goed
Leuke huizen (af en instapklaar) zijn inderdaad nog steeds heel snel weg. Wij hadden in 6 weken ons huis verkocht en het huis wat we gekocht hebben heeft 3 weken op de markt gestaan (2 andere huizen die 2 en 5 weken in de verkoop stonden zijn aan onze neus voorbij gegaan). Wel heb je dan als koper een slechtere onderhandelingspositie, zeker als de huidige bewoners er niet perse uit hoeven.
Bij banken kan het ook allemaal heel snel gaan, bij ons (Rabobank) was alles binnen 6 weken regelen toch wel wat krap volgens hen. Maar toen puntje bij paaltje kwam was alles in 3,5 week geregeld. Zelfs om 17:30 gebeld dat er een fout in de offerte zat en om 19:00 stond meneer op de stoep met een gecorrigeerde offerte.
Iedereen die op de papieren of overdracht wacht veel succes, en wellicht tot binnenkort in het tuinentopic
Bij banken kan het ook allemaal heel snel gaan, bij ons (Rabobank) was alles binnen 6 weken regelen toch wel wat krap volgens hen. Maar toen puntje bij paaltje kwam was alles in 3,5 week geregeld. Zelfs om 17:30 gebeld dat er een fout in de offerte zat en om 19:00 stond meneer op de stoep met een gecorrigeerde offerte.
Iedereen die op de papieren of overdracht wacht veel succes, en wellicht tot binnenkort in het tuinentopic
Wij zijn daar ook opzoek naar geweest, een huis wat zo goed als af is en niks aangedaan hoeft te worden. Daar waren er in De Meern maar weinig van te vinden, veelal oude huizen waar nog heel veel aangedaan moest worden. Toen we eenmaal binnen in het huis waren hadden we na 5 minuten al.. ja deze willen we! Het huis wat wij hebben gekocht heeft ook maar 6-7 weken te koop gestaan, het is dus oneerlijk verdeeld als je ziet dat sommige huizen al 2+ jaar te koop staan.Refro schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:02:
Leuke huizen (af en instapklaar) zijn inderdaad nog steeds heel snel weg. Wij hadden in 6 weken ons huis verkocht en het huis wat we gekocht hebben heeft 3 weken op de markt gestaan (2 andere huizen die 2 en 5 weken in de verkoop stonden zijn aan onze neus voorbij gegaan). Wel heb je dan als koper een slechtere onderhandelingspositie, zeker als de huidige bewoners er niet perse uit hoeven.
Hopen dat de financiering snel rond is! Dit gaan helse lange weken worden haha
Ziet er leuk uit!
Hopen dat alles snel geregeld is
Ja inderdaad, minimaal werk. Dat was ook onze doelstelling omdat we niet veel tijd hebben om te klussen. En we komen van een appartement zonder balkon, dus die tuinsjorremans schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:07:
[...]
Ziet er leuk uit!Hoeft ook weinig aan gedaan te worden denk ik?
Hopen dat alles snel geregeld is
Daar waren wij ook op uit inderdaad en aangezien ik zelf ook niet heel handig ben op dat gebied laten we dat lekker voor wat het is.TMV schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:10:
[...]
Ja inderdaad, minimaal werk. Dat was ook onze doelstelling omdat we niet veel tijd hebben om te klussen. En we komen van een appartement zonder balkon, dus die tuin..
Wij hebben nu ook geen tuin en ik kan niet wachten om lekker in de zon te zitten met een koud biertje in m'n hand met een lekker muziekje op de achtergrond
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.