Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.715 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

Is die aankoopmakelaar ook niet iets wat pas de laatste paar jaar in opkomst is? Ik heb ook een beetje het idee dat die makelaars elkaar allemaal kennen, en dat dus die aankoopmakelaar gewoon onder één hoedje speelt met de verkoopmakelaar om er zo snel mogelijk een gunstige deal uit te slepen. Of ben ik nou te achterdochtig?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 13:03
Fiber schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:13:
Is die aankoopmakelaar ook niet iets wat pas de laatste paar jaar in opkomst is? Ik heb ook een beetje het idee dat die makelaars elkaar allemaal kennen, en dat dus die aankoopmakelaar gewoon onder één hoedje speelt met de verkoopmakelaar om er zo snel mogelijk een gunstige deal uit te slepen. Of ben ik nou te achterdochtig?
Niet allemaal maar het komt zeker voor. Veel verkoopmakelaar zijn ook aankoopmakelaar, is wel een beetje vragen om tegenstrijdige belangen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:13:
Wat mij betreft is het iets wat de laatste jaren een beetje een hype is geworden. Verder zal het me niet verbazen als sommige aankoopmakelaars hier en daar wellicht vriendjespolitiek in hun eigen voordeel toepassen, maar om er nu van uit te gaan dat dit de grote gemenedeler is lijkt me wat vergaan..dus wellicht wel een beetje te achterdochtig... ;)

Ik denk dat deze beroepsgroep er heel handig op in heeft gespeeld dat het nog al een wirwar aan regels kan zijn (het kopen van een huis) en met de huidige ontwikkelingen op de huizenmarkt is men volgens mij gauw bang dat er iets over het hoofd wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga er gewoon altijd vanuit dat een makelaar het meeste voordeel heeft bij een deal en dat het voor hem niet heel veel uit maakt wat de prijs is. Dit geld zowel voor een aankoop-makelaar als een verkoop-makelaar. Een makelaar zal proberen twee partijen bij elkaar te brengen om een deal mogelijk te maken en zijn provisie te pakken. Als twee makelaars met elkaar in onderhandeling gaan zal het hierdoor ook wat geven en nemen zijn om tot een deal te komen en de koper en verkoper hier naar toe te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

EvaluationCopy schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:27:
[...]

Niet allemaal maar het komt zeker voor. Veel verkoopmakelaar zijn ook aankoopmakelaar, is wel een beetje vragen om tegenstrijdige belangen.
Lokaal kennen de meeste makelaars elkaar. Juist omdat ze elkaar kennen en omdat ze al eens een keer eerder zaken met elkaar hebben gedaan weten ze ook van elkaar hoe ze zaken doen. Daar speelt men vaak op in. Het is ook heel prettig om te onderhandelen met een collega die je al kent, dan ga je wat vrijer mee om en als aankoopmakelaar krijg je dan vaak ook een soort "off the record" informatie die kopers nooit van een verkoopmakelaar zouden krijgen.
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:58:
Ga er gewoon altijd vanuit dat een makelaar het meeste voordeel heeft bij een deal en dat het voor hem niet heel veel uit maakt wat de prijs is. Dit geld zowel voor een aankoop-makelaar als een verkoop-makelaar. Een makelaar zal proberen twee partijen bij elkaar te brengen om een deal mogelijk te maken en zijn provisie te pakken. Als twee makelaars met elkaar in onderhandeling gaan zal het hierdoor ook wat geven en nemen zijn om tot een deal te komen en de koper en verkoper hier naar toe te laten werken.
Dat geldt inderdaad wel voor de meeste makelaars, feit blijft dan nog steeds dat een (aankoop)makelaar je nergens toe kan dwingen, de beslissingen neem je altijd zelf. Als je onzorgd wil worden en voor het gemak wil gaan ga je lekker voor een aankoopmakelaar die eerst de waarde van de woning bepaalt om daarna de bieding samen met je door te nemen. En als je bang bent dat een makelaar alleen vanwege de provisie de deal rond wil maken, kies dan voor een makelaar die op uurtarief werkt die niet afhankelijk is van het daadwerkelijk tot stand komen van een transactie, meestal is dat nog goedkoper dan de provisie, nadeel is dan wel dat er geen sprake is van no cure no pay.

[ Voor 21% gewijzigd door Kju op 03-05-2012 14:41 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ondanks dat het allemaal mislukt is ben ik toch wel blij met mijn makelaar hoor, sjonge. Hij wilde me eigenlijk niet eens een rekening sturen 'Ja ik heb niks op papier staan'.

Dat kan me niet schelen, mondeling is afgesproken dat we een rekening zouden krijgen bij afbreken van de verkoop van 500 euro en die moet hij ook maar gewoon sturen. Hij vond het erg sportief, ik vind het niet meer dan normaal. Is maar een doekje voor het bloeden bij het aantal gewerkte uren.

Kan me niet schelen als het spam is, maar ik wil mensen in de omgeving van Breda en Tilburg als ze een huis willen verkopen toch even wijzen op http://www.kernmakelaars.nl/. Da's nou echt eens een goudeerlijke, vriendelijke makelaar die het nou eens uit liefde voor zijn vak doet ipv de centen. Hulde, echt.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

McVirusS schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 18:46:
[...]

Misschien kan je iets meer informatie geven over het type huizen wat je gaat kijken en in welke regio? Zitten hier vast mensen die bijvoorbeeld specifieke informatie hebben over dat gebied (bijvoorbeeld verzakkende tuinen / rotte funderingen ;)).
Wij zoeken in Emmen, rijtjeshuis, maximaal 150k vraagprijs en alleen in één bepaalde wijk. Vriendin heeft geen rijbewijs. Ik wel, maar ik heb geen auto meer. Ik rijd met een paar collegae mee naar m'n werk, mijn vriendin zit in deze wijk (we wonen er nu al, ik wegens omstandigheden bij m'n ma en zijn zit nog bij haar ex) lekker dicht bij haar werk. En eigenlijk bevalt deze wijk wel goed, dus vandaar.

We kunnen iets over 150k hypotheek krijgen, maar daar wil ik onder blijven. Morgen gaan we twee huizen bekijken, de eerste is onze primaire doel, de tweede is om even een idee te krijgen van de woning (iets minder goede buurt) en de omgeving. Vraagprijs van de eerste is 139.500 en de tweede 115.000.

Voor de anderen: dank voor de info! Ik zal overleggen wat we gaan doen.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
In welke wijk in Emmen ben je aan het zoeken als ik vragen mag? Ik woon nu zelf in Groningen maar werk alweer een tijd in Emmen en wil mogelijk over 2 jaar eens die kant op verhuizen. Mijn vader heeft er ook jaren gewoond en ken het dan ook redelijk goed denk ik.

Ben zelf voor de lol soms nu ook eens op Funda aan het kijken. Ik zelf zou denk ik het liefst willen wonen in de Rietlanden of de Bargeres. Als je kijkt wat je daar kan kopen voor €150.000 en in Groningen dan kreeg je voor dat bedrag wel 2 redelijk andere type huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Bargeres.
M'n vriendin woont hier sinds 1980, ik sinds begin jaren 90, afgezien van een periode Duitsland. Het liefst willen we terug naar onze geboortewijk, maar dat kunnen we niet betalen (Noordbarge) :P

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

jezus wat een prijzen... het dorp waar ik woon koop je een shithole appartement van 45m2 voor 150k... maffe zooi zeg; zo'n prijsverschillen in zo'n klein landje...

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Ik vind het niet zo erg in dit geval :P

Eerste huis nemen we zeker mee naar een volgende ronde. Mooi, ruim, goed onderhouden, mooie tuin, veel groen in de directe omgeving en geen parkeerplaats voor en achter het huis. Alleen, of er nog veel af te praten valt qua prijs...? We zien het wel.

de tweede (van 115k) valt af. veel houtwerk aan het huis (kozijnen vooral) waar veel achterstallig onderhoud is. An sich, voor die prijs kan er wel wat afgekwekt worden gezien de staat van het houtwerk, maar de directe omgeving van het huis staat ons ook niet aan.

Nu is de enige discussie tussen vriendin en mezelf of we een aankoopmakelaar in de hand nemen. Ik vind het vooral duur. Zus van m'n vriendin is ook bezig met huis kopen en we spraken haar vandaag toevallig. De aankoopmakelaar kost 750 euro, plus 15% van de korting die hij op de vraagprijs weet te krijgen. Dus bij 5000 euro van de vraagprijs af verdient'ie nog eens 750 euro. Boel geld...

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hier in de buurt koop je ook echt geen huis voor onder de 150K. Helaas is de regio Veldhoven gewoon duur, wel een groei regio dus in dat opzicht minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de aanstaande BTW verhoging per 1 oktober?

Mijn nieuwbouwwoning is gekocht inclusief 19% BTW, al mijn meerwerk is reeds aanbetaald en de facturen van al het meerwerk is inclusief 19% BTW. Oplevering van de woning is medio oktober/november. Kunnen bestaande contracten, offertes en dergelijke gewoon worden opengebroken om de BTW te verhogen?

Nu heb ik natuurlijk rekening gehouden met een onverwachte kostenpost van 4%, maar 2% extra op alles is niet iets wat ik graag ga betalen. In mijn situatie komt dit neer op een kleine 3000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Nee, die facturen staan gewoon zoals ze staan. Ook in de administratie van die bedrijven
Als ze dat willen verhogen zouden ze de huidige overeenkomst moeten ontbinden en een nieuwe verkoop aan je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
King Nothing schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 19:07:
Nu is de enige discussie tussen vriendin en mezelf of we een aankoopmakelaar in de hand nemen. Ik vind het vooral duur. Zus van m'n vriendin is ook bezig met huis kopen en we spraken haar vandaag toevallig. De aankoopmakelaar kost 750 euro, plus 15% van de korting die hij op de vraagprijs weet te krijgen. Dus bij 5000 euro van de vraagprijs af verdient'ie nog eens 750 euro. Boel geld...
Dat is inderdaad wel een erg dure aankoopmakelaar, die van ons (eind vorig jaar een huis gekocht) zat op 475 euro + 5% van het verschil tussen vraagprijs en aankoopprijs. Zou dus nog even verder kijken of je geen aankoopmakelaar kunt vinden met een scherper aanbod (of onderhandelen met de aankoopmakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:10:

Mijn nieuwbouwwoning is gekocht inclusief 19% BTW, al mijn meerwerk is reeds aanbetaald en de facturen van al het meerwerk is inclusief 19% BTW. Oplevering van de woning is medio oktober/november. Kunnen bestaande contracten, offertes en dergelijke gewoon worden opengebroken om de BTW te verhogen?

Nu heb ik natuurlijk rekening gehouden met een onverwachte kostenpost van 4%, maar 2% extra op alles is niet iets wat ik graag ga betalen. In mijn situatie komt dit neer op een kleine 3000 euro.
Het is eerder 1,5% ofzo, aangezien het van 119% naar 121% gaat. Niet van 100% naar 102%. Of ze het aan mogen passen hangt van het contract af, of er een clausule in zit voor 'onder voorbehoud van aanpassingen in btw' of iets dergelijks.
Jarod schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 19:13:
[...]

Dat is inderdaad wel een erg dure aankoopmakelaar, die van ons (eind vorig jaar een huis gekocht) zat op 475 euro + 5% van het verschil tussen vraagprijs en aankoopprijs. Zou dus nog even verder kijken of je geen aankoopmakelaar kunt vinden met een scherper aanbod (of onderhandelen met de aankoopmakelaar).
Een flexibele beloningsvorm hangt altijd af van de prijsklasse. Op een woning van 300k zal je immers makkelijker 5k van de prijs af weten te krijgen dan een woning van 100k. Dus kan best zijn dat jullie makelaar juist duurder was ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Xanaroth op 05-05-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14
Wij zijn begonnen zonder aankoopmakelaar maar omdat we vermoedden dat de eigenaar 'professioneel' was hebben we er toch een ingeschakeld. Tarief € 695 + 10% van het verschil (inclusief bouwkundige keuring.)
Uiteindelijk heeft ze ruim 20k van de prijs afgekregen (vraagprijs 200k) dus goed verdiend. Een volgende keer doe ik het zeker weer met aankoopmakelaar want ik was bij 5k misschien al tevreden geweest.

Dit was 1,5 jaar geleden maar ik kan me niet voorstellen dat er nu minder te onderhandelen is.

We hebben ook bij een andere makelaar geïnformeerd: 1700 + 5% van het verschil. Die hoeft dus niet echt z'n best te doen om te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lange tijd hier rond gelurkt te hebben, vandaag de knoop ook maar eens doorgehakt: Mijn stulpje te koop gezet.
Beetje tweeslachtig, van de ene kant zitten we hier goed en is de markt er niet naar, en is toekomst van wat het kabinet wil (nog steeds) onzeker of onduidelijk.
Van de andere kant is dit wat ik al voor de crisis wilde gaan doen, en wanneer is het juiste moment, he ;) .

Tevens is de vraag, met welke prijs zet ik mijn woning neer. Dat is wat lastiger als je er niet perse uit moet. Zit dus niet strak aan de onderkant naar mijn idee, maar ik hoop eigenlijk dat zolang ik geen makelaar hoef in te huren, dit weer aan de koper kan doorberekenen en dat beide partijen het voordeel eruit kan halen, of dmv een woningruil een deal kan sluiten..

Bewust gekozen om het vooralsnog zonder makelaar te doen en het alvast op een website te zetten, meer, zodat ik bij adverteren ergens naar kan verwijzen. Funda wordt er (nog) niet bij getrokken maar zoiets, net als een makelaar, kan nog altijd.

Nu hopen op kijkers en een koper :).

Voor de geïnteresseerden voor een leuk huis in Z-O Brabant:
http://www.mijnhuisverkoo.../deurne/stikker-4623.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Leuk huisje, een paar dingen die mij te binnen schoten:
1) Nogal prijzig.
2) De foto's kunnen een flinke verbeterslag gebruiken.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Prijs kan ik niet veel over zeggen, geen idee hoe het in Deurne is. Maar de foto's zijn inderdaad niet goed, ik krijg echt geen goed beeld van het huis.

Je kunt makelaarsdiensten ook in delen afnemen he. Je kunt prima bv. foto's laten maken incl brochure, zonde brochure etc... en verder alles zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37
Wat betreft de foto's:

- gebruik een statief en neem alle foto's waterpas vanaf dezelfde hoogte
- zorg voor meer licht in huis en gebruik evt. een groothoeklens
- handdoeken, shampooflesjes, wc-rol, vuilnisbakjes, fietsen: even weghalen wanneer je een foto neemt

Verder weet ik niet of je je budget moet vermelden bij woningruil, je kunt toch ook gewoon je wensen vermelden zonder je budget weg te geven?

Verder leuk huis, suc6!

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
xtra schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:49:
Wij zijn begonnen zonder aankoopmakelaar maar omdat we vermoedden dat de eigenaar 'professioneel' was hebben we er toch een ingeschakeld. Tarief € 695 + 10% van het verschil (inclusief bouwkundige keuring.)
Uiteindelijk heeft ze ruim 20k van de prijs afgekregen (vraagprijs 200k) dus goed verdiend. Een volgende keer doe ik het zeker weer met aankoopmakelaar want ik was bij 5k misschien al tevreden geweest.

Dit was 1,5 jaar geleden maar ik kan me niet voorstellen dat er nu minder te onderhandelen is.

We hebben ook bij een andere makelaar geïnformeerd: 1700 + 5% van het verschil. Die hoeft dus niet echt z'n best te doen om te verdienen.
Ik twijfel heel erg of ik wel of geen aankoopmakelaar in de arm wil nemen.

We zijn onlangs wezen kijken in een ex-huur huis dat nu de verkoop ingaat. De verkopende makelaar heeft deze woning de afgelopen weken verbouwd (nieuwe keuken, badkamer en toilet, nieuwe vloeren en muren gestuct). Komende week gaan we voor de 2de keer kijken en een keus maken.
Mijn gevoel zegt dat er geen tot weinig onderhandelingsruimte is. Het is nu van een woningbouwvereniging dus geen tijdsdruk. De buurt is gewild, en de vraagprijs is niet onredelijk. Betwijfel dus zeer of een aankoopmakelaar zichzelf kan terug verdienen.

Kunnen dat soort dingen ook op "no cure no pay"-basis? Als er niets vanaf gepraat kan worden dan ook geen kosten? Daar tegen vind ik het dan ook redelijk als de commissie een stuk hoger komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Laatst online: 12-09 22:41

Jumpiefox

Hoi ?

frickY schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:19:
[...]

We zijn onlangs wezen kijken in een ex-huur huis dat nu de verkoop ingaat. De verkopende makelaar heeft deze woning de afgelopen weken verbouwd (nieuwe keuken, badkamer en toilet, nieuwe vloeren en muren gestuct). Komende week gaan we voor de 2de keer kijken en een keus maken.
Mijn gevoel zegt dat er geen tot weinig onderhandelingsruimte is. Het is nu van een woningbouwvereniging dus geen tijdsdruk. De buurt is gewild, en de vraagprijs is niet onredelijk. Betwijfel dus zeer of een aankoopmakelaar zichzelf kan terug verdienen.

Kunnen dat soort dingen ook op "no cure no pay"-basis? Als er niets vanaf gepraat kan worden dan ook geen kosten? Daar tegen vind ik het dan ook redelijk als de commissie een stuk hoger komt te liggen.
Heb ook een op een ex huur woning geboden...van de eigenhaard. volgens de Makelaar totaal geen ruimte voor onderhandeling! vraagprijs was 137k en er zou 4k korting vanaf gaan en klaar!
Uiteindelijk mee gekregen voor 127k. toch net wat extra's...had 122 geboden, hij 130, ik 125k last offer hij 127k last offer..akkoord mee gegaan.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dat geeft dan wel weer moed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
[...]

Ik ben altijd een beetje huiverig voor die door één of andere makelaar / lokaal ontwikkelaartje pgeknapte woningen. Ik kan mij nooit aan de indruk onttrekken dat de nadruk bij de verbouwing te veel licht op een leuk plaatje en te weinig op kwaliteit (voor de lange termijn).

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Wat Argro hierboven zegt, dergelijk opknappen is vaak vooral duidelijk zichtbare dingen aanpakken die erg goedkoop op te knappen zijn. Dan gaat de gevoelswaarde relatief enorm omhoog (=makkelijk winst maken) omdat het er veel beter uit ziet, terwijl jij uiteindelijk dus extra duur uit bent omdat je er veel meer voor betaald terwijl je alsnog veel moet klussen. Let dus juist extra goed op/wees extra voor zichtig.

Wat betreft no cure-no pay, dat hangt maar net af van wat je afspreekt of uitonderhandelt met de makelaar. Vast bedrag voor alles (zoeken, bezichtigingen, informatie, onderhandelingen, controle koopcontract etc), deels/geheel variable, deels/geheel no cure-no pay, maar ook welke taken de makelaar wel of niet voor je uitvoert.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 06-05-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Myrdreon schreef op zondag 06 mei 2012 @ 20:27:
[...]

Wat Argro hierboven zegt, dergelijk opknappen is vaak vooral duidelijk zichtbare dingen aanpakken die erg goedkoop op te knappen zijn. Dan gaat de gevoelswaarde relatief enorm omhoog (=makkelijk winst maken) terwijl jij uiteindelijk dus extra duur uit bent. Let dus juist extra goed op/wees extra voor zichtig.
Dat is wat je zou verwachten. Maar als ik lees "nieuwe keuken, badkamer, toilet", dan denk ik aan 20.000 euro als je het niet al te chic doet. Middenklasse keuken met inbouwapparatuur is al gauw 8 a 10 incl montage en dan reken ik echt aan de bescheiden kant. En een badmaker + toilet inclusief het tegelwerk zal de andere helft van de boivengenoemde 20k wel opeten, tenzij het heel eenvoudig is uitgevoerd. En stucwerk komt ook niet goedkoop, een woonkamer van 8*4*2.5 meter incl plafond kost je al een paar duizend om te laten stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Myrdreon schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 21:13:
[...]

Een flexibele beloningsvorm hangt altijd af van de prijsklasse. Op een woning van 300k zal je immers makkelijker 5k van de prijs af weten te krijgen dan een woning van 100k. Dus kan best zijn dat jullie makelaar juist duurder was ;)
Klopt, wij waren uiteindelijk goedkoper uit geweest als we een volledige flexibele beloningsvorm hadden gehad (woning gekocht die na een flinke prijsdaling scherp in de markt was gezet. Daardoor was er niet zo heel veel meer van de prijs af te krijgen en dus was het vaste deel in verhouding hoog). Maar ten opzichte van de flexibele beloningsvorm die ik gequote had scheelt dit nogal, zowel het vaste deel als het flexibele deel zijn aanzienlijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:10:

In een stuk van de telegraaf stond een stuk hierover, hierin stond dat de opleveringsdatum ook de BTW datum is en daarom met terugwerkende kracht ook de 2% extra betaald moet worden over alle termijnen. Ik zit in hetzelfde schuitje, oplevering bij ons staat nu rond september, hopelijk dus nog voor 1 Okt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
t_captain schreef op zondag 06 mei 2012 @ 20:38:
[...]

Dat is wat je zou verwachten. Maar als ik lees "nieuwe keuken, badkamer, toilet", dan denk ik aan 20.000 euro als je het niet al te chic doet. Middenklasse keuken met inbouwapparatuur is al gauw 8 a 10 incl montage en dan reken ik echt aan de bescheiden kant. En een badmaker + toilet inclusief het tegelwerk zal de andere helft van de boivengenoemde 20k wel opeten, tenzij het heel eenvoudig is uitgevoerd. En stucwerk komt ook niet goedkoop, een woonkamer van 8*4*2.5 meter incl plafond kost je al een paar duizend om te laten stuccen.
Klopt, dat is nou juist het probleem wat ik aangeef. De zichtbare dingen mte hoge gevoelswaarde worden aangepakt. Een 'nieuwe keuken' (inclusief apparatuur) kun je al voor 5k hebben inclusief de installatie, denk aan ikea keuken met apparatuur van bijvoorbeeld marktplaats of een compleet showroom model.
Daarbij zegt een nieuwe keuken of badkamer niks over de bouwkundige staat van de woning zelf. Als over 5 jaar de tegels naar beneden komen, tja...

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 07-05-2012 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
t_captain schreef op zondag 06 mei 2012 @ 20:38:
[...]

Bij het (ver)bouwen kun je heel veel keuze maken qua o.a. materialen et cetera die nu qua looks weinig uitmaken, maar waarbij de (iets) duurdere keuze meer kwaliteit heeft en langer mooi blijft. Een no-name kraan van 20 euro glimt net zo mooi als een Grohe van 100 euro. Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik voor de Grohe gaan. Ik vrees dat een ontwikkelaartje die woningen stript en herinricht keuzes maakt die vooral goed zijn voor zijn portemonnee, en dus voor de kraan van 20 euro kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 09:00

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

gise schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:55:
[...]

In een stuk van de telegraaf stond een stuk hierover, hierin stond dat de opleveringsdatum ook de BTW datum is en daarom met terugwerkende kracht ook de 2% extra betaald moet worden over alle termijnen. Ik zit in hetzelfde schuitje, oplevering bij ons staat nu rond september, hopelijk dus nog voor 1 Okt. :/
Hmm nog een nieuwbouwer meldt zich. dit gaat ons zomaar even 6000 eur kosten, naar alle waarschijnlijkheid wordt ons huis pas begin november opgeleverd.... Gekocht in december 2010, hypotheek gepasseerd in februari 2011. Groot project, laatste in de bouwvolgorde (eerste huizen worden binnen een maand opgeleverd). Mooi k$%, we zijn notabene een van de weinigen die de bouwsector nog een beetje het hoofdboven water helpen te houden, wordt je nog ff lkkr gen#@it en dit keer niet door een aannemer of projectontwikkelaar......

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@nieubouwers: Is er met de ontwikkelaar misschien iets af te spreken over deelopleveringen? Bijvoorbeeld eerste en tweede verdieping in september opleveren en de zolder in november of zoiets willekeurigs? Let hierbij overigens wel op dat beschadigingen et cetera door bouwactiviteiten in een reeds opgeleverd deel in beginsel voor de koper zijn. Vanzelfsprekend kun je daar wel afspraken over maken, bijvoorbeeld door te werken met deeloplevering en één finale eindoplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Hoe je het ook bekijkt, genaaid word je toch wel in de huizenmarkt. De genoemde BTW verhoging per 1 okt 2012 is vervelend voor de koper maar wellicht nog vervelender voor de nieuwbouw huizenmarkt. Ik reken er maar op dat onze kosten hoger zullen uitvallen...het is niet anders.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

argro schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:44:
[...]
Bij het (ver)bouwen kun je heel veel keuze maken qua o.a. materialen et cetera die nu qua looks weinig uitmaken, maar waarbij de (iets) duurdere keuze meer kwaliteit heeft en langer mooi blijft. Een no-name kraan van 20 euro glimt net zo mooi als een Grohe van 100 euro. Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik voor de Grohe gaan. Ik vrees dat een ontwikkelaartje die woningen stript en herinricht keuzes maakt die vooral goed zijn voor zijn portemonnee, en dus voor de kraan van 20 euro kiest.
Als je de aankoop van zulke woningen overweegt zorg dan altijd voor een taxatie en een bouwkundige keuring voordat je gaat bieden. Het budget van een handelaar is afhankelijk van de te verwachten winst, renteverlies en eventuele meerwaarde die hij wil creëren. Het waardeverschil tussen bijvoorbeeld een gemiddelde en een luxe badkamer/keuken is minimaal. Die kraan van 100 of van 10 euro zal door geen enkele taxateur als doorslaggevend worden aangemerkt. Het belangrijkste, vooral in deze tijd als je een woning snel wil verkopen, is dat je een woning aflevert die marktconform, smaakneutraal en zonder kosten direct te betrekken is. Als je alle drie in de verbouwing hebt verwerkt heb je ook vrijwel gegarandeerd kwaliteitswerkzaamheden uit moeten laten voeren.
Maakloon is de grootste kostenpost bij een verbouwing. Ga je voor een budgetaannemer, dan bestaat de kans dat je ook met een slechtere afwerking zit omdat de aannemer zelf ook zal besparen op (kwalitatief) personeel om de lage prijs te kunnen halen en hetzelfde werk met minder man uitvoeren, waardoor je per saldo veel meer tijd kwijt bent aan de klus (en rente verliest). Bij het bepalen van de kwaliteit van de bouwmaterialen valt er niet zo veel te beknibbelen: gips is gips, tegellijm is tegellijm. Een beetje ervaren handelaar zal bijvoorbeeld niet voor de goedkope verf van de Gamma gaan, maar kiezen voor wat meer kwaliteit omdat je met dezelfde hoeveelheid meer kan dekken en dus bespaart op manuren. Als je een aantrekkelijke woning af wil leveren zal je voor leuke neutraal ogende tegels, vloeren, deurkrukken, keuken etc. moeten kiezen, maar daar zal de vraagprijs ook op afgestemd worden. De budgetaannemer die om op kosten te besparen maar één keer grond en lakt zal snel door de mand vallen.
Niet iedere handelaar heeft evenveel ervaring en niet iedere handelaar heeft een onbeperkt budget.
Als je zo'n woning gaat bezichtigen kan je ook als leek vrij snel zien of het slechts om cosmetische ingrepen ging. Let op:
- nieuw of oud schakelmateriaal (kan al gauw een vermogen kosten, vaak zelfs meer dan een derde van de materiaalkosten, let ook op de uitvoering en of het inbouw, opbouw of gemengd is)
- strakke rechte muren of alleen geschilderd met plaatselijk lapwerk
- nieuwe binnendeuren/kozijnen/deurkrukken (board/massieve deuren met/zonder model, deurkrukken, afwerking lakwerk)
- inrichting meterkast: nieuwe groepenkast, kwaliteit coax (kan belangrijk zijn als het een groot huis is)

Alle andere zaken zoals kwaliteit en inrichting van badkamers, keukens, vloeren etc. worden normaal gesproken in de vraagprijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Vanmiddag voor de 2e keer kijken bij ons toekomstige huis, tenminste als we dan nog zo enthousiast zijn als we nu zijn. Wat doen jullie anders bij een 2e bezichtiging? Nemen jullie bijvoorbeeld een meetlint mee en testen jullie alle kranen en dergelijke?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 04:38:
Na lange tijd hier rond gelurkt te hebben, vandaag de knoop ook maar eens doorgehakt: Mijn stulpje te koop gezet.
Beetje tweeslachtig, van de ene kant zitten we hier goed en is de markt er niet naar, en is toekomst van wat het kabinet wil (nog steeds) onzeker of onduidelijk.
Van de andere kant is dit wat ik al voor de crisis wilde gaan doen, en wanneer is het juiste moment, he ;) .

Tevens is de vraag, met welke prijs zet ik mijn woning neer. Dat is wat lastiger als je er niet perse uit moet. Zit dus niet strak aan de onderkant naar mijn idee, maar ik hoop eigenlijk dat zolang ik geen makelaar hoef in te huren, dit weer aan de koper kan doorberekenen en dat beide partijen het voordeel eruit kan halen, of dmv een woningruil een deal kan sluiten..

Bewust gekozen om het vooralsnog zonder makelaar te doen en het alvast op een website te zetten, meer, zodat ik bij adverteren ergens naar kan verwijzen. Funda wordt er (nog) niet bij getrokken maar zoiets, net als een makelaar, kan nog altijd.

Nu hopen op kijkers en een koper :).

Voor de geïnteresseerden voor een leuk huis in Z-O Brabant:
http://www.mijnhuisverkoo.../deurne/stikker-4623.html
Leuk! Ik woon ook in Deurne :D.
Net een huis gekocht.

Deurne is in vergelijking met de omliggende dorpen wel duurder.
Maar persoonlijk vind ik Deurne dan wel geweldig!
-Mooi centrum
-Eigen station
-Weinig overlast
-Goede uitvalswegen (Venray/Venlo, Eindhoven(A67), Helmond, Bakel/Rips)
-Ziekenhuis
-Veel en goede (basis)scholen
-Veel kroegen, restaurants
-Veel activiteiten en verenigingen
Als groot fan kan ik nog wel ff doorgaan. :9

Wat betreft de aankoopmakelaar.
Wij hebben er ook 1 en die vroeg €1150,- (no cure no pay). Fixed price.
Dit inclusief onderhandelen, taxeren en straks met de overdracht ook de final check.
Hij heeft ook ons koopcontract doorspit en zaken als bankgarantie eruit gesloopt.
Hij heeft voor ons 2 huizen bekeken en 2 x onderhandelt. (1e ging na 4 weken onderhandelen niet door).
Uiteindelijk €45K van de vraagprijs af! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartijn2 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:12:
Vanmiddag voor de 2e keer kijken bij ons toekomstige huis, tenminste als we dan nog zo enthousiast zijn als we nu zijn. Wat doen jullie anders bij een 2e bezichtiging? Nemen jullie bijvoorbeeld een meetlint mee en testen jullie alle kranen en dergelijke?
Als je meubels hebt die mogelijk niet passen dan kan een meetlint handig zijn. Ik heb dat nooit gedaan (meubels verzuipen straks in ons nieuwe huis en bij aankoop eerste had ik nog geen meubels). Tweede keer proberen iets rationeler en praktischer te kijken. Kijk naar elektra, aantal stopcontacten op logische plekken, waar kan je wasmachine en zo kwijt, bergruimte voor andere spullen. Kijk naar de staat van de kozijnen, hoe is het schilderwerk.

Vraag nadrukkelijk naar lekkages en of die er zijn geweest (en zo ja wat er aan gedaan is). Bij plat dak vragen hoe oud het is. Vraag naar isolatie van muren, daken en vloer. De verkoper heeft een meldplicht maar als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Nadeel is dat de makelaar vaak niet alle details weet dus zorg dan dat hij dit aan de verkopers vraagt zodra dit onduidelijk is. Makkelijk is achteraf een mail met deze vragen opsturen en hier antwoord op vragen. Hierdoor heb je ook bewijs dat je het gevraagd hebt en hier ook een antwoord op hebt.

Dit hang allemaal ook af van de leeftijd van de woning, hoe ouder de woning hoe groter de kans op gebreken.

Je kan ook alvast polsen hoe graag de verkoper er vanaf wil en waarom (hebben ze al ander huis). Wat voor termijn de overdracht zal zijn (wat is de voorkeur van de verkopers) dit kan je gebruiken in onderhandelingen.

Verder is het natuurlijk kijken of het gevoel er nog steeds is. Veel plezier in ieder geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 13:27:
[...]

Net een huis gekocht.

-Mooi centrum
-Eigen station
-Weinig overlast
-Ziekenhuis

Dit inclusief onderhandelen, taxeren en straks met de overdracht ook de final check.
Hij heeft ook ons koopcontract doorspit en zaken als bankgarantie eruit gesloopt.
Hij heeft voor ons 2 huizen bekeken en 2 x onderhandelt. (1e ging na 4 weken onderhandelen niet door).
Linkje? Mag ook via PM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 22:20
argro schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:18:
@nieubouwers: Is er met de ontwikkelaar misschien iets af te spreken over deelopleveringen? Bijvoorbeeld eerste en tweede verdieping in september opleveren en de zolder in november of zoiets willekeurigs? Let hierbij overigens wel op dat beschadigingen et cetera door bouwactiviteiten in een reeds opgeleverd deel in beginsel voor de koper zijn. Vanzelfsprekend kun je daar wel afspraken over maken, bijvoorbeeld door te werken met deeloplevering en één finale eindoplevering.
Hier ook iemand die net een nieuwbouwhuis gekocht heeft. Als deze regel doorgaat en er wordt geen uitzonderingsregel ingebouwd, geldt de verhoging dan ook over de grond? De grond heb ik immers toch al betaald en hoort niet bij de oplevering van de aannemer maar van de gemeente? En of je e.g. 2% over 250.000 doet of 180.000 maakt ook nog wel uit.

Al met al vind ik wel een lelijke maatregel. BTW verhoging prima, maar zodra je iets koopt van 250.000 euro is een BTW-verhoging (vooral achteraf!) vrij onsociaal :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

jesselyn schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:37:
[...]

Hier ook iemand die net een nieuwbouwhuis gekocht heeft. Als deze regel doorgaat en er wordt geen uitzonderingsregel ingebouwd, geldt de verhoging dan ook over de grond? De grond heb ik immers toch al betaald en hoort niet bij de oplevering van de aannemer maar van de gemeente? En of je e.g. 2% over 250.000 doet of 180.000 maakt ook nog wel uit.

Al met al vind ik wel een lelijke maatregel. BTW verhoging prima, maar zodra je iets koopt van 250.000 euro is een BTW-verhoging (vooral achteraf!) vrij onsociaal :/ .
Ik zit helaas ook in hetzelfde schuitje vorig jaar natuurlijk getekend voor het bedrag wat incl 19% BTW is, en dan krijg je een leuke naheffing van 2%, bij zulke bedragen is dat toch best pittig.

Goede zet kabinet, hoe gooi je de nieuwbouwmarkt nog verder in het slot.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
jesselyn schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:37:
[...]

Is het niet zo dat de termijnen die betaald zijn en die betaald worden tot 1 sep 2012 gewoon de 19% regeling heeft?
Ik had bij mijn nieuwbouw woning 9 termijnen waarvan de eerste de grond was, en de overige iedere keer 10 of 5% van de totale koopsom was.
Hiermee is dus wellicht alleen je laatste factuur voor 21% maar dat is te overzien aangezien dat dus maximaal 5% van je resterende bedrag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

GeeMoney schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:13:
[...]

Is het niet zo dat de termijnen die betaald zijn en die betaald worden tot 1 sep 2012 gewoon de 19% regeling heeft?
Ik had bij mijn nieuwbouw woning 9 termijnen waarvan de eerste de grond was, en de overige iedere keer 10 of 5% van de totale koopsom was.
Hiermee is dus wellicht alleen je laatste factuur voor 21% maar dat is te overzien aangezien dat dus maximaal 5% van je resterende bedrag is?
Dit is wat men er oa. van maakt op dit moment:
http://www.nvm.nl/actual/...eid_kopers_nieuwbouw.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 14:59
frickY schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:15:
Dat geeft dan wel weer moed.
Bijna 2 jaar terug een ex huur woning gekocht die eerst voor 225, later voor 219 te koop stond en uiteindelijk voor 207 van eigenaar is gewisseld. We hebben op een gegevenmoment ook gezegd dat ijmere eerst maar met een redelijker bod moest komen voor het hervatten van de onderhandelingen. Ze waren van 219 naar 217 gegaan en verwachtte dat wij het gat vanaf 195 zouden overbruggen. 3 weken later zat er een stuk meer beweging in vanaf de kant van ijmere.
argro schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:58:
[...]
Ik ben altijd een beetje huiverig voor die door één of andere makelaar / lokaal ontwikkelaartje pgeknapte woningen. Ik kan mij nooit aan de indruk onttrekken dat de nadruk bij de verbouwing te veel licht op een leuk plaatje en te weinig op kwaliteit (voor de lange termijn).
Klopt. Ons huis was gebuid in een gecombineerd project met koop en huur. Gelukkig zijn overal de zelfde materialen gebruikt maar het opknap werk is echt pruts werk geweest. Dus na 4 dagen was het hele huis opnieuw geschilderd en stond de zelf geplaatste (ikea) keuken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Volgens mij weten ze zelf ook niet echt wat de regeling is, en hebben ze dit stuk geschreven om even in de belangstelling te staan gezien de context en de huidige omstandigheden en discussies.

Wat volgens mij gezegd wordt is dat op het moment dat een factuur betaald moeten worden en de datum van de factuur na 1 oktober 2012 valt, dan dient ook deze "oude" factuur 21% af te dragen.

De termijn facturen die jij gaat krijgen worden opgemaakt op het moment dat een "bouwlaag" (termijn dus) klaar is.
Die termijn factuur moest in mijn geval binnen 2 weken worden voldaan.

Als jij dus in Januari 2012 gekocht hebt, en de bouw normaal loopt dan heb je zeker in Oktober de eerste 5 termijnen al gehad en betaald uit je depot. Over deze facturen kan je onmogelijk nog 2% extra per factuur moeten betalen.
Over de nog komende 4 termijnen dien je wel die 2% extra te moeten betalen, dat is ook logisch gezien de factuur opgemaakt wordt en betaald moet worden na 1 Oktober 2012.

Ik hoop dat ik mezelf een beetje duidelijk heb kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

GeeMoney schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:31:
[...]

Volgens mij weten ze zelf ook niet echt wat de regeling is, en hebben ze dit stuk geschreven om even in de belangstelling te staan gezien de context en de huidige omstandigheden en discussies.

Wat volgens mij gezegd wordt is dat op het moment dat een factuur betaald moeten worden en de datum van de factuur na 1 oktober 2012 valt, dan dient ook deze "oude" factuur 21% af te dragen.

De termijn facturen die jij gaat krijgen worden opgemaakt op het moment dat een "bouwlaag" (termijn dus) klaar is.
Die termijn factuur moest in mijn geval binnen 2 weken worden voldaan.

Als jij dus in Januari 2012 gekocht hebt, en de bouw normaal loopt dan heb je zeker in Oktober de eerste 5 termijnen al gehad en betaald uit je depot. Over deze facturen kan je onmogelijk nog 2% extra per factuur moeten betalen.
Over de nog komende 4 termijnen dien je wel die 2% extra te moeten betalen, dat is ook logisch gezien de factuur opgemaakt wordt en betaald moet worden na 1 Oktober 2012.

Ik hoop dat ik mezelf een beetje duidelijk heb kunnen maken :)
Ik heb er nog wat meer onderzoek naar gedaan en zoals je het nu verteld is het de overgangs regeling die is toegepast bij de vorige BTW verhoging. De vraag is of een dergelijke overgangs regeling dit keer weer toegepast gaat worden..

Dus je hebt gelijk dat eigenlijk niemand weet hoe het zit en we simpel weg maar af moeten wachten. Weet iemand wanneer dit onderwerp behandeld wordt in de kamer, of waar je dat zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvaluationCopy schreef op zondag 06 mei 2012 @ 08:42:
Prijs kan ik niet veel over zeggen, geen idee hoe het in Deurne is. Maar de foto's zijn inderdaad niet goed, ik krijg echt geen goed beeld van het huis.

Je kunt makelaarsdiensten ook in delen afnemen he. Je kunt prima bv. foto's laten maken incl brochure, zonde brochure etc... en verder alles zelf doen.
Foto´s zouden (ws altijd) beter kunnen. Daarvoor dien ik idd nog statief voor te regelen. Zoals gezegd, makelaar kan nog altijd..
Gluten Parody schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:16:
Wat betreft de foto's:

- gebruik een statief en neem alle foto's waterpas vanaf dezelfde hoogte
- zorg voor meer licht in huis en gebruik evt. een groothoeklens
- handdoeken, shampooflesjes, wc-rol, vuilnisbakjes, fietsen: even weghalen wanneer je een foto neemt

Verder weet ik niet of je je budget moet vermelden bij woningruil, je kunt toch ook gewoon je wensen vermelden zonder je budget weg te geven?

Verder leuk huis, suc6!
Dankje,

Ik had speciaal gewacht op zonninge dagen voor meer licht in huis. Maar meer licht betekend ook meer schaduw... Budget was ook een twijfelpunt, dus dat er voorlopig maar weer er uitgesloopt.
PredatorNL schreef op maandag 07 mei 2012 @ 13:27:[/b]
[...]
Net een huis gekocht.

-Mooi centrum
-Eigen station
-Weinig overlast
-Ziekenhuis

Hahaa, jij moet ambassadeur worden ;-), maar het klopt wel en dat zal ook wel de reden zijn dat deze net wat duurder is dan de omliggende gemeenten. Ik blijf ook in Deurne.

ps. Zou je me willen pm-en, over welke huizen (of catogorie) jij hebt gekeken /onderhandeld? Beetje inside informatie :) is nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 23:49
lol @ predator, en ik maar denken dat je in BE gekocht had. Blijkt dat er ook een Deurne (en Aalst) in NL bestaat, grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 08:16:
[...]

Ik had speciaal gewacht op zonninge dagen voor meer licht in huis. Maar meer licht betekend ook meer schaduw... Budget was ook een twijfelpunt, dus dat er voorlopig maar weer er uitgesloopt.
Cheapo statief met waterpas kost geen drol :)
Nu is dat niet zo heel stabiel (t.o.v. andere statieven), maar op een vaste ondergrond zonder wind (want binnen) en met een kleine (compact) camera voldoet het prima.
Zet voor de beeldkwaliteit wel de ISO waarde van je camera op de laagste mogelijke waarde vast (meestal kan je dit instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
martijn_tje schreef op maandag 07 mei 2012 @ 19:48:
Bijna 2 jaar terug een ex huur woning gekocht die eerst voor 225, later voor 219 te koop stond en uiteindelijk voor 207 van eigenaar is gewisseld. We hebben op een gegevenmoment ook gezegd dat ijmere eerst maar met een redelijker bod moest komen voor het hervatten van de onderhandelingen. Ze waren van 219 naar 217 gegaan en verwachtte dat wij het gat vanaf 195 zouden overbruggen. 3 weken later zat er een stuk meer beweging in vanaf de kant van ijmere.
Als de vraagprijs 225 was en je 195 bood, dan was die vraagprijs wellicht sowieso niet echt marktconform?

Ik denk zelf dat de vraagprijs van de woning die wij op het oog hebben heel redelijk is, en daar weinig tot geen ruimte is

Maar een aankoopmakelaar kan dus ook handig zijn om het koopcontract eens onder de loep te nemen? Lijkt me ook niet onhandig. Kan zo iemand ook nog iets betekenen qua bouwkundige/bodem inspecties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:38
frickY schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:15:
[...]
Ik denk zelf dat de vraagprijs van de woning die wij op het oog hebben heel redelijk is, en daar weinig tot geen ruimte is
Zelf doen kan, maar ik zou als je op "weinig tot geen onderhandelingsruimte" uitkomt toch wat meer onderzoek doen of een makelaar inschakelen. Dit is precies het stuk waar een aankoopmakelaar je juist bij helpen. Je moet iemand hebben die de lokale huizenmarkt kent en de staat van het huis kan inschatten v.w.b. te verwachten / achterstallig onderhoud kan inschatten. Ze weten meestal ook goede partijen om keuringen te doen en of dat zin heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door timag op 09-05-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag tekenen voor verkoop van m'n huis :*). Wel wat verlies op geleden maar binnen de perken gelukkig en met een overdracht termijn die ons goed uit komt. Nog een maand en dan kunnen we beginnen aan ons nieuwe project!
bartijn2 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:12:
En hoe ging de bezichtiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

@Baco, Gefeliciteerd met de verkoop!

Wij zijn nog steeds erg enthousiast gelukkig, mijn schoonvader wil graag nog een keer mee kijken, kon afgelopen maandag helaas niet mee vanwege zijn gezondheid. Voor mij is dat een mooie reden om toch een meetlint mee te nemen. Er zit namelijk een onhandige uitbouw aan de woning die we door willen trekken.
De woonkamer is zeg maar 5 meter breed en vanaf de linkerkant is een uitbouw van 2.5 breed geplaatst, kortom een hoekje waar je niks mee kan doen. We willen de maten eens doorgeven aan een aannemer om te kijken wat het doortrekken van de uitbouw gaat kosten. Verder nog steeds een mooie woning, die ik hier pas neerzet als we hem gekocht hebben ;)

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
Ook ik ben met mn verloofde voor een huis aan het kijken, ik volg dit topic met veel interesse.

Wij zijn starters, het wordt ons eerste koophuis, maar aangezien we allebei veel gespaard hebben kunnen we in principe het soort huis wat we zouden willen (bijna) zonder hypotheek kopen. We hebben ons budget dan op 310.000 euro gezet, maar eventueel kunnen we altijd nog een kleine hypotheek nemen. We zoeken een huis in de omgeving van Rotterdam, omdat onze roots hier liggen, mn vriendin in de buurt werkt en ik eigenlijk overal in Nederland en Europa dus dan maakt de woonplaats mij ook niet zoveel uit.

Nieuwbouw is er in de buurt nauwelijks, het wordt dus een bestaande woning. Maar bij voorkeur niet te oud, hij moet nog lang mee gaan en ik ben absoluut geen klusser. Het huis moet dus ook in principe gelijk goed zijn.

Uiteindelijk een shortlist van een huis of 5 gemaakt en van het weekend hebben we de eerste huizen bekeken. Het eerste huis was mooi, nog niet zo oud, maar gezien het feit dat het al een jaar leegstond en het nogal slordig verbouwd was moet er nog een hoop aan gebeuren. De vraagprijs was in onze hoge bizar hoog, hetzelfde waar het voor verkocht is in 2008, 350.000 euro. Daarna zijn we een tweede vergelijkbaar huis gaan bekijken wat wel aan alle eisen voldeed en waar we zo in kunnen, maar die was nog duurder, 360.000, iets onder de aankoopprijs in 2007.

Wat is nu het probleem? Mn vriendin is verliefd op het tweede huis en zou zich het liefst vandaag al nestelen. Ik zie het op zich ook wel zitten, maar ik ben Sinterklaas niet, er moet flink wat van de prijs af. Mij lijkt het reëel dat er zeker 10% af moet, gezien de prijsdaling sinds 2007, maar eigenlijk nog een stuk vanwege toekomstige prijsdalingen en de kopersmarkt die het is. Ook komen we dan rond ons budget, want daar ga je al, ons budget is voor haar ineens ons budget niet meer.

Laat het nou mij werk zijn om contracten op te stellen en uit te onderhandelen, een aankoopmakelaar inschakelen is daarom ondanks dat ik geen ervaring heb met huizen kopen eigenlijk mijn eer te na. Het lijkt mij zonde van het geld, ik krijg er zelf ook wel 50.000 af denk ik bij mezelf, en anders doe ik het niet. Uit een koop contract moet ik juridisch ook wel de pijnpunten kunnen halen. En bouwkundige kennis heb ik zat in de schoonfamilie. Maar ik denk dat ik mijn vriendin geen nee meer kan verkopen :P

Maarja, de emotie wordt wel onze zwakte, we hebben namelijk niet de indruk dat de huidige eigenaar er snel vanaf wil. Het staat immers al 2 jaar te koop. Toch maar een objectieve aankoopmakelaar inschakelen? Of hoe gaan we het anders spelen? Ik heb al bedacht om voorlopig even te wachten en niks te doen. Ook heb ik bedacht dat ik de verkoper emotioneel kan inpakken door een iets hogere v.o.n. prijs te bieden. Daarnaast wil ik proberen of ik de vraagprijs kan verlagen zonder een bod te doen om mn onderhandelingspositie sterker te maken. Aan de andere kant ben ik bang dat de eigenaar ook al door heeft hoe we er emotioneel in staan, zeker als we snel over gaan op actie.

Anyhow, lastig. Ik zal dit topic blijven volgen en elke onderhandelingstip en advies wordt op prijs gesteld :)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08
Dat een huis net iets onder de aanschafprijs is, is niet zo vreemd. Het is ten eerste een vraagprijs waarvan altijd wat vanaf gaat en ten tweede zijn er ook zaken toegevoegd in die tijd die de waarde verhogen. Bijvoorbeeld een tuin die makkelijk in de duizenden euro's kan lopen. Qua prijs is er volgens mij dus niet veel vreemds aan de hand.

Qua budget zit je natuurlijk in een geweldige luxe. Als je zo 3 ton kunt ophoesten (netjes!) is het budget van 310.000 natuurlijk relatief. Een hypotheek van 100.000 is waarschijnlijk goed te bekostigen door jullie. Het is niet vaak maar in deze moet ik je vriendin dus gelijk geven. Ik zeg niet dat je dan ook maar moet uitgeven maar houdt er niet zo krampachtig aan vast.

Qua huizen zou ik wel nog even verder kijken, soms lijkt het allemaal zo mooi maar kom je later toch achter dat sommige huizen toch iets beter zijn of een betere ligging hebben. Niet overhaasten.

Een aankoopmakelaar is altijd een persoonlijk afweging. Als je de buurt kent, het een relatief nieuw huis is en je de prijs van huis redelijk goed kunt bepalen is het mijn inziens niet nodig. En zoals je zei, je kunt zelf ook wel onderhandelen. Raak je echter snel emotioneel betrokken tijdens onderhandelingen en ben je bang om te verliezen zou ik het wel doen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
ph4ge schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:12:
Wat is nu het probleem? Mn vriendin is verliefd op het tweede huis en zou zich het liefst vandaag al nestelen. Ik zie het op zich ook wel zitten, maar ik ben Sinterklaas niet, er moet flink wat van de prijs af. Mij lijkt het reëel dat er zeker 10% af moet, (1) gezien de prijsdaling sinds 2007, maar eigenlijk nog een stuk (2) vanwege toekomstige prijsdalingen en de (3) kopersmarkt die het is. Ook komen we dan rond ons budget, want daar ga je al, ons budget is voor haar ineens ons budget niet meer.
1. De verkoper wil niet met verlies verkopen. Lijkt me een gezonduitgangspunt voor een verkopende partij
2. Dat kan niemand voorspellen, dus jij zeker niet. Slecht argument dus
3. Dus als het je niet zint kijk je verder.

Volgens mij is er nogsteeds maar een echt belangrijke vraag:
Wat wil JIJ betalen voor dit huis?
Het lijkt mij zonde van het geld, ik krijg er zelf ook wel 50.000 af denk ik bij mezelf, en anders doe ik het niet.
Hier dus het antwoord op de vorige vraag: 310.000 euro. Succes met onderhandelen!
Maarja, de emotie wordt wel onze zwakte, we hebben namelijk niet de indruk dat de huidige eigenaar er snel vanaf wil. Het staat immers al 2 jaar te koop.
Dat is een aanname. Je kent de situatie van de verkoper niet.
Ook heb ik bedacht dat ik de verkoper emotioneel kan inpakken door een iets hogere v.o.n. prijs te bieden. Daarnaast wil ik proberen of ik de vraagprijs kan verlagen zonder een bod te doen om mn onderhandelingspositie sterker te maken.
Verkopers kunnen ook rekenen. Dus wat verwacht je nu eigelijk?

Nogmaals: een huis koop je op emotie. Bepaal dus wat jij ervoor wilt betalen. Dat is je uitgangspunt. De rest is m.i. slechts verpakking.

Oh, en voolopig is kopen met hypotheek een beter idee dan volledig op eigen kapitaal kopen!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ook ik ben met mn verloofde voor een huis aan het kijken, ik volg dit topic met veel interesse.

Wij zijn starters, het wordt ons eerste koophuis, maar aangezien we allebei veel gespaard hebben kunnen we in principe het soort huis wat we zouden willen (bijna) zonder hypotheek kopen. We hebben ons budget dan op 310.000 euro gezet, maar eventueel kunnen we altijd nog een kleine hypotheek nemen. We zoeken een huis in de omgeving van Rotterdam, omdat onze roots hier liggen, mn vriendin in de buurt werkt en ik eigenlijk overal in Nederland en Europa dus dan maakt de woonplaats mij ook niet zoveel uit.

Nieuwbouw is er in de buurt nauwelijks, het wordt dus een bestaande woning. Maar bij voorkeur niet te oud, hij moet nog lang mee gaan en ik ben absoluut geen klusser. Het huis moet dus ook in principe gelijk goed zijn.

Uiteindelijk een shortlist van een huis of 5 gemaakt en van het weekend hebben we de eerste huizen bekeken. Het eerste huis was mooi, nog niet zo oud, maar gezien het feit dat het al een jaar leegstond en het nogal slordig verbouwd was moet er nog een hoop aan gebeuren. De vraagprijs was in onze hoge bizar hoog, hetzelfde waar het voor verkocht is in 2008, 350.000 euro. Daarna zijn we een tweede vergelijkbaar huis gaan bekijken wat wel aan alle eisen voldeed en waar we zo in kunnen, maar die was nog duurder, 360.000, iets onder de aankoopprijs in 2007.

Wat is nu het probleem? Mn vriendin is verliefd op het tweede huis en zou zich het liefst vandaag al nestelen. Ik zie het op zich ook wel zitten, maar ik ben Sinterklaas niet, er moet flink wat van de prijs af. Mij lijkt het reëel dat er zeker 10% af moet, gezien de prijsdaling sinds 2007, maar eigenlijk nog een stuk vanwege toekomstige prijsdalingen en de kopersmarkt die het is. Ook komen we dan rond ons budget, want daar ga je al, ons budget is voor haar ineens ons budget niet meer.

Laat het nou mij werk zijn om contracten op te stellen en uit te onderhandelen, een aankoopmakelaar inschakelen is daarom ondanks dat ik geen ervaring heb met huizen kopen eigenlijk mijn eer te na. Het lijkt mij zonde van het geld, ik krijg er zelf ook wel 50.000 af denk ik bij mezelf, en anders doe ik het niet. Uit een koop contract moet ik juridisch ook wel de pijnpunten kunnen halen. En bouwkundige kennis heb ik zat in de schoonfamilie. Maar ik denk dat ik mijn vriendin geen nee meer kan verkopen :P

Maarja, de emotie wordt wel onze zwakte, we hebben namelijk niet de indruk dat de huidige eigenaar er snel vanaf wil. Het staat immers al 2 jaar te koop. Toch maar een objectieve aankoopmakelaar inschakelen? Of hoe gaan we het anders spelen? Ik heb al bedacht om voorlopig even te wachten en niks te doen. Ook heb ik bedacht dat ik de verkoper emotioneel kan inpakken door een iets hogere v.o.n. prijs te bieden. Daarnaast wil ik proberen of ik de vraagprijs kan verlagen zonder een bod te doen om mn onderhandelingspositie sterker te maken. Aan de andere kant ben ik bang dat de eigenaar ook al door heeft hoe we er emotioneel in staan, zeker als we snel over gaan op actie.

Anyhow, lastig. Ik zal dit topic blijven volgen en elke onderhandelingstip en advies wordt op prijs gesteld :)
Ongeacht hoe je het betaald (310k eigen geld is trouwens waanzinnig veel) - gebruik de NHG! De grens gaat deze zomer naar 320k, dus dat is al 30k eraf waarbij de verkoper/makelaar geen goed tegenargument zal kunnen geven.

Een ander punt is - gebruik die NHG ook zelf en ga toch een hypotheek aan. Dan hoeven jullie niet al je spaargeld erin te stoppen (financiele ruimte, tegenslagen, of gewoon leuke dingen van doen/kopen) en heb je toch een soort 'verzekering' als het toch fout gaat met scheiding bijvoorbeeld. Dan hoest de NHG namelijk het verlies op bij de verkoop - doe je alles zelf cash komt het verlies ook uit je eigen cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Als je zoveel eigen geld hebt, flink afdingen. Je kunt bij wijze van spreken morgen kopen, in het ergste geval dan maar zonder hypotheek. Dus boter bij de vis: je krijgt korting en in ruil daarvoor betaal je per direct.

Overigens ben ik het met Myrdreon niet eens mbt een hypotheek nemen. Als je geen hypotheek hoeft te nemen, betaal je ook niet allerlei kosten. Bovendien, bij zoveel eigen geld weegt het HRA voordeel waarschijnlijk niet op tegen de vermogensrendementsheffing en het verschil tussen hypotheek en spaarrente. Goed uitrekenen. Verder heb je dan ook geen schuld en dus zo vrij als een vogeltje. Geen hypotheeklasten, kan je ook weer snel vermogen opbouwen.
Myrdreon schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:38:
[...]
Een ander punt is - gebruik die NHG ook zelf en ga toch een hypotheek aan. Dan hoeven jullie niet al je spaargeld erin te stoppen (financiele ruimte, tegenslagen, of gewoon leuke dingen van doen/kopen) en heb je toch een soort 'verzekering' als het toch fout gaat met scheiding bijvoorbeeld. Dan hoest de NHG namelijk het verlies op bij de verkoop - doe je alles zelf cash komt het verlies ook uit je eigen cash.
Zo werkt het IMHO niet bij de NHG. De NHG betaalt de bank, maar komt vervolgens bij jouw aankloppen. Als jij dan cash op de bank hebt staan, kan je alsnog dokken.

[ Voor 33% gewijzigd door EXX op 09-05-2012 16:59 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Laat een taxateur een waardebepaling t.b.v. aankoopbeslissing maken en een advies geven over de maximale koopsom. Kies het liefst voor een taxateur uit de buurt of een makelaar-taxateur die veel vergelijkbare woningen in de buurt te koop heeft. Een aankoopmakelaar kan je inschakelen, niet voor alleen de onderhandeling (dat kan iedereen wel), doe het alleen om het emotie-risico te vermijden en voor het gemak, zorg er alleen wel voor dat een aankoopmakelaar niet afhankelijk is van het daadwerkelijk tot stand komen van de transactie (anders krijgt die aankoopmakelaar wel last van emoties ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Fiscaal gezien is het interessanter om de eigen woning wèl met hypotheek en HRA te kopen en om met het eigen geld te beleggen in momenteel voordelig te verwerven onroerend goed, waarmee je, als je het goed aanpakt, direct 8 tot 10% rendement op kan halen en het na tien jaar met flinke winst kan verkopen. Als je situatie het toelaat kan je na enige tijd het beleggings onroerend goed belasten met een hypotheek om kapitaal vrij te maken om nog meer onroerend goed te kopen, waarmee je je portefeuille redelijk fors kan uitbreiden. Het grootste voordeel is dat je niet vooraf moet financieren, waardoor je veel lagere prijzen kan bedingen.

[ Voor 42% gewijzigd door Kju op 09-05-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
frickY schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:15:
[...]

Maar een aankoopmakelaar kan dus ook handig zijn om het koopcontract eens onder de loep te nemen? Lijkt me ook niet onhandig. Kan zo iemand ook nog iets betekenen qua bouwkundige/bodem inspecties?
De meeste koopcontracten zij standaard NVM-contracten, daar zullen de meeste mensen met een gezond stel hersenen geen hulp bij nodig hebben. Is een contract op maat, dan is een jurist misschien handig. Een aankoopmakelaar is dat overigens niet. Hetzelfde geldt voor bouwkundige kennis, dat heeft een makelaar hooguit in beperkte mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Bedankt voor alle reacties! :*)
MrFl0ppY schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:23:
Qua budget zit je natuurlijk in een geweldige luxe. Als je zo 3 ton kunt ophoesten (netjes!) is het budget van 310.000 natuurlijk relatief. Een hypotheek van 100.000 is waarschijnlijk goed te bekostigen door jullie. Het is niet vaak maar in deze moet ik je vriendin dus gelijk geven. Ik zeg niet dat je dan ook maar moet uitgeven maar houdt er niet zo krampachtig aan vast.
Ja, we houden er rekening dat we nog wel zo'n 50.000 hypotheek moeten nemen voor de kk, inrichting, etc. Ik ben echter niet in deze luxe positie gekomen omdat ik zo makkelijk geld uitgeef... ;)
Qua huizen zou ik wel nog even verder kijken, soms lijkt het allemaal zo mooi maar kom je later toch achter dat sommige huizen toch iets beter zijn of een betere ligging hebben. Niet overhaasten.
Dat laatste is dus een beetje het probleem. We zijn allebei na onze studie weer thuis gaan wonen en gaan sparen, maar willen nu toch echt voor de bruiloft (september volgend jaar) goed en wel gesetteld zijn. In de tussentijd ben ik meer in het buitenland dan thuis, dus uitstel betekent waarschijnlijk dat er weer een hoop tijd over gaat waar we geen zin in hebben.
Een aankoopmakelaar is altijd een persoonlijk afweging. Als je de buurt kent, het een relatief nieuw huis is en je de prijs van huis redelijk goed kunt bepalen is het mijn inziens niet nodig. En zoals je zei, je kunt zelf ook wel onderhandelen. Raak je echter snel emotioneel betrokken tijdens onderhandelingen en ben je bang om te verliezen zou ik het wel doen.
Bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik het voorlopig zonder doe. Ik weet de prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt, ik weet wat ik wil betalen, ben jurist, dus zo'n beetje alles wat een aankoopmakelaar toevoegt is gedekt. Kwestie van emoties in de gaten houden, er staan in principe nog genoeg alternatieven te koop.
MrBarBarian schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:30:
1. De verkoper wil niet met verlies verkopen. Lijkt me een gezonduitgangspunt voor een verkopende partij
2. Dat kan niemand voorspellen, dus jij zeker niet. Slecht argument dus
3. Dus als het je niet zint kijk je verder.
1. is onrealistisch als je vlak voor de crisis een huis gekocht hebt, en 2. moet je wel doen bij zo'n uitgave. Ik verwacht nog flinke economische klappen en keiharde maatregelen op de huizenmarkt, die prijs gaat echt voorlopig alleen nog maar naar beneden.
Dat is een aanname. Je kent de situatie van de verkoper niet.
Als er 1 ding is wat ik weet van onderhandelen is dat je je moet inleven in de tegenpartij. Ik ben dan ook van alles te weten gekomen over hun prive situatie toen we het huis bekeken.
Verkopers kunnen ook rekenen. Dus wat verwacht je nu eigelijk?
Ik weet dat als de deal mentaal gemaakt is dat je nog een hoop kleine dingetjes kan binnenslepen. Zelfs als ze het goed uitrekenen weet ik ook dat men onbewust toch gevoelig is voor het grotere bedrag.
Myrdreon schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:38:
Ongeacht hoe je het betaald (310k eigen geld is trouwens waanzinnig veel) - gebruik de NHG! De grens gaat deze zomer naar 320k, dus dat is al 30k eraf waarbij de verkoper/makelaar geen goed tegenargument zal kunnen geven.

Een kleine hypotheek zullen we toch (moeten) nemen. Maar hoe minder lenen hoe beter. Ik heb het me voor laten berekenen door een financieel adviseur, en tenzij je je spaargeld elders behoorlijk risicovol en succesvol investeert is het voordeel verwaarloosbaar. Zeker als er straks toch nog harde maatregelen genomen worden. Maar het is wel een goede tip in de onderhandelingen.
Kju schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:44:
Fiscaal gezien is het interessanter om de eigen woning wèl met hypotheek en HRA te kopen en om met het eigen geld te beleggen in momenteel voordelig te verwerven onroerend goed, waarmee je, als je het goed aanpakt, direct 8 tot 10% rendement op kan halen en het na tien jaar met flinke winst kan verkopen. Als je situatie het toelaat kan je na enige tijd het beleggings onroerend goed belasten met een hypotheek om kapitaal vrij te maken om nog meer onroerend goed te kopen, waarmee je je portefeuille redelijk fors kan uitbreiden. Het grootste voordeel is dat je niet vooraf moet financieren, waardoor je veel lagere prijzen kan bedingen.
Daar geloof ik niks van, er bestaat niet zo iets als zekerheid op rendement, zeker niet in deze tijden. Daarnaast ben ik geen investeerder en heb ik geen tijd om dat te worden. Je moet doen waar je goed in bent, dergelijke constructies zou gokken zijn in mijn situatie. Bovendien is het huis ook onroerend goed. ;) Gaan we niet doen, een lening is een noodzakelijk kwaad, niet meer dan dat.

Of een taxateur zin heeft weet ik niet, is toch weer een hoop geld en ik denk dat wij voor onszelf redelijk kunnen bepalen wat het huis ons waard is. Het zou hooguit de verkoper kunnen overtuigen om zn prijs te laten zakken, maar ik ben bang dat de schatting van de taxateur dan ook gelijk overgenomen wordt en vast staat.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Misschien domme vraag..

De makelaar van het huis waar wij vrijdag hebben gekeken belde vanmiddag, of we nog interesse hebben in de woning. Aangezien we dat wel hebben en ik ondertussen een afspraak heb staan bij een aankoopmakelaar, is het dan verstandig om de verkopende partij hierover in te lichten of laat ik het voicemailbericht (m'n tel stond uit toen de makelaar belde) gewoon voor wat het is?

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
King Nothing schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 20:17:
Misschien domme vraag..

De makelaar van het huis waar wij vrijdag hebben gekeken belde vanmiddag, of we nog interesse hebben in de woning. Aangezien we dat wel hebben en ik ondertussen een afspraak heb staan bij een aankoopmakelaar, is het dan verstandig om de verkopende partij hierover in te lichten of laat ik het voicemailbericht (m'n tel stond uit toen de makelaar belde) gewoon voor wat het is?
Dat kan op zich geen kwaad - voor hetzelfde geld is er een andere geinteresseerde (of misschien heeft hij via jouw aanstaande makelaar wat gehoord en denkt dat het een tweede partij is?) of willen ze misschien de woning van de markt halen. Dan wil je dat toch weten voordat je er teveel geld/tijd in investeerd?

Als je zoveel interesse hebt als je aangeeft, kan het geen kwaad zoiets te laten weten. Je hoeft natuurlijk niet te vertellen hoeveel interesse, of je nog aan het rondkijken bent, etc. Wel zo vaag mogelijk houden en gelijk proberen meer informatie te winnen (onschuldige hoezo/waarom vraagjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

ph4ge schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:42:
[...]
Daar geloof ik niks van, er bestaat niet zo iets als zekerheid op rendement, zeker niet in deze tijden. Daarnaast ben ik geen investeerder en heb ik geen tijd om dat te worden. Je moet doen waar je goed in bent, dergelijke constructies zou gokken zijn in mijn situatie. Bovendien is het huis ook onroerend goed. ;) Gaan we niet doen, een lening is een noodzakelijk kwaad, niet meer dan dat.

Of een taxateur zin heeft weet ik niet, is toch weer een hoop geld en ik denk dat wij voor onszelf redelijk kunnen bepalen wat het huis ons waard is. Het zou hooguit de verkoper kunnen overtuigen om zn prijs te laten zakken, maar ik ben bang dat de schatting van de taxateur dan ook gelijk overgenomen wordt en vast staat.
Het is waar ik hoofdzakelijk mijn brood mee verdien, ik praat er daarom misschien wel wat makkelijk over maar het is prima haalbaar. In de praktijk streef ik altijd naar een bruto rendement van 10% per jaar, altijd goedkoop en slim inkopen en zo veel mogelijk proberen te spreiden. Koop alleen als het goedkoop kan (ik heb geen enkel pand in 2008 gekocht die nu met verlies verkocht zou moeten worden), koop niet te veel in dezelfde straat tenzij het om uitponding gaat, koop nooit te grote objecten (bij leegstand is je huurderving groter), zorg er altijd voor dat je onderhoud up to date is. Juist in deze tijd is het goed zaken doen: je kan goedkoper kopen dan voorheen, de huren zijn gelijk gebleven en vaak zelfs gestegen. Door de crisis heb ik in plaats van gemiddeld 25-30 objecten al sinds 2008 constant gemiddeld 5 objecten leeg. Eerlijk is eerlijk, er zijn wel meer wanbetalers maar dat wordt ruimschoots opgeheven door de veel lagere leegstand. Je moet het natuurlijk wel kunnen en willen.

Het taxeren van de woning stelde ik niet voor om mee te gaan schermen tijdens de onderhandeling. Het is meer bedoeld om jezelf enige zekerheid te geven over de daadwerkelijke waarde van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag

Waar kijk je? Het hangt in Rotterdam nogal van de buurt af hoever de prijzen gezakt zijn. Een aantal wijken zijn nog steeds aardig gewild en daar worden ook nog wel redelijk huizen verkocht voor prijzen die vergelijkbaar zijn met het niveau van 2007. 2008-9 was echt wel de piek dus dat is geen realistische prijs, tenzij op een topplek in Hilligersberg o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
timag schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:33:
Waar kijk je? Het hangt in Rotterdam nogal van de buurt af hoever de prijzen gezakt zijn. Een aantal wijken zijn nog steeds aardig gewild en daar worden ook nog wel redelijk huizen verkocht voor prijzen die vergelijkbaar zijn met het niveau van 2007. 2008-9 was echt wel de piek dus dat is geen realistische prijs, tenzij op een topplek in Hilligersberg o.i.d.
Wij kijken in de randgemeentes, voornamelijk ten zuiden van Rotterdam. We kijken in leuke woonwijken waar we ons gezinnetje willen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ik vind dit echt een bijzonder slecht argument als ik eerlijk mag zijn, de verkoper moet dus in jouw ogen verder opdraaien voor eventuele toekomstige prijsdalingen?
1. is onrealistisch als je vlak voor de crisis een huis gekocht hebt, en 2. moet je wel doen bij zo'n uitgave. Ik verwacht nog flinke economische klappen en keiharde maatregelen op de huizenmarkt, die prijs gaat echt voorlopig alleen nog maar naar beneden.
Als ik dit zo lees kun je maar beter geen huis kopen, en vooral niet als je er 90% eigen geld in gaat steken. Over verdamping van eigen vermogen gesproken, toch zonde :)
Als er 1 ding is wat ik weet van onderhandelen is dat je je moet inleven in de tegenpartij. Ik ben dan ook van alles te weten gekomen over hun prive situatie toen we het huis bekeken.
Even benieuwd: Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Een loslippige makelaar getroffen?

[ Voor 37% gewijzigd door Slasher op 11-05-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Slasher schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:31:
[...]

Ik vind dit echt een bijzonder slecht argument als ik eerlijk mag zijn, de verkoper moet dus in jouw ogen opdraaien voor eventuele toekomstige prijsdalingen?
Deels natuurlijk wel. Je bent wel gek als je nu een huis koopt voor X als je denkt dat je het volgend jaar voor X-10% kan kopen. Maar de enige manier om dat ook te doen is dan ook gewoon een jaar te wachten, want als de prijs nu X is dan kan die verkoper het misschien nu al verkopen voor X-5% aan de mensen die de daling niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hielko schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:39:
[...]

Deels natuurlijk wel. Je bent wel gek als je nu een huis koopt voor X als je denkt dat je het volgend jaar voor X-10% kan kopen. Maar de enige manier om dat ook te doen is dan ook gewoon een jaar te wachten, want als de prijs nu X is dan kan die verkoper het misschien nu al verkopen voor X-5% aan de mensen die de daling niet verwachten.
Maar volgend jaar gaan er ook fiscaal intressante hypotheekvormen op de schop, en wordt het nog moeilijker lenen. En dat icm verder dalende prijzen gaat het nog veel moeilijker worden.
Oh, en voolopig is kopen met hypotheek een beter idee dan volledig op eigen kapitaal kopen!
Dat lijkt mij ook. Eigen geld steken in een huis is nu nog steeds niet verstandig. Met de verwachte prijsdaling die hij verwacht krijg je dat geld nooit en te nimmer meer terug.

[ Voor 28% gewijzigd door Slasher op 11-05-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Slasher schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:44:
[...]
Dat lijkt mij ook. Eigen geld steken in een huis is nu nog steeds niet verstandig. Met de verwachte prijsdaling die hij verwacht krijg je dat geld nooit en te nimmer meer terug.
De schuld die tegenover het huis staat zal toch ook een keer moeten worden terugbetaald.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

nare man schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:59:
[...]

De schuld die tegenover het huis staat zal toch ook een keer moeten worden terugbetaald.
Dat zeg ik ook niet :) Maar dat kan ook op andere manieren en op een ander tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
Slasher schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:44:
[...]
Als aanvulling op NareMan, dan heb je in feite te duur gekocht.

Een hypotheek is een lening tegen een bepaalde rente dus je betaalt sowieso meer terug dan dat het gekost heeft. Door de hypotheekrenteaftrek is dit verschil minder maar niet 0. Ikzelf denk dat een groot deel aanbetalen (of 100% als dat gaat) nog altijd voordeliger is dan de HRA die je aftrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

EnerQi schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:33:
[...]

Als aanvulling op NareMan, dan heb je in feite te duur gekocht. snel verkocht.
Komende jaren zal de prijs wellicht iets dalen, maar over 10 jaar is de prijs weer op zijn minst wat het nu is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ik vind dit echt een bijzonder slecht argument als ik eerlijk mag zijn, de verkoper moet dus in jouw ogen verder opdraaien voor eventuele toekomstige prijsdalingen?
Hij moet niks, maar hij zal er rekening moeten houden dat het alleen maar moeilijker wordt om zn huis te verkopen, zelfs als hij het een jaar later voor dezelfde prijs weet te verkopen betaalt hij wel een jaar lang de lasten. Tijd is niet in hun voordeel, dat is een aspect wat mee weegt in de prijsbepaling. Wij weten dat er nog 3 vergelijkbare huizen in dezelfde wijk te koop staan, hun weten niet of ze nog eens 2 jaar met hun huis opgescheept zitten.
Als ik dit zo lees kun je maar beter geen huis kopen, en vooral niet als je er 90% eigen geld in gaat steken. Over verdamping van eigen vermogen gesproken, toch zonde :)[/quote]Als de Euro verdwijnt en de inflatie oploopt dat heb ik liever het geld in een huis zitten dan in onstabiele banken, ik heb het geld liever dichtbij dan dat ik het wegzet. We kopen geen huis voor een paar jaar, op een periode van > 10 jaar zal de waarde niet verdampen. We kopen geen huis als investering maar omdat we graag een huis willen hebben en het kunnen betalen. Als je gaat huren gooi je ook elke maand geld weg waar je niks voor terug krijgt, we betalen snel 15.000 euro per jaar aan huur, als het huis over 10 jaar nog maar de helft waard zijn we bij wijze van spreken nog steeds net zo duur uit als 10 jaar huren.
Even benieuwd: Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Een loslippige makelaar getroffen?
Was geen makelaar bij bij de bezichtiging, gewoon een beetje sociaal opstellen. Overigens ben ik daar niet achterbaks in ofzo, werkt natuurlijk 2 kanten op. Hun hebben ook een idee wat onze situatie is neem ik aan. Wat ik overigens niet erg vind, want dan zullen ze zich ook realiseren dat er maar weinig kopers in onze situatie zijn op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 11-05-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ph4ge schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:10:
[...]
Was geen makelaar bij bij de bezichtiging, gewoon een beetje sociaal opstellen. Overigens ben ik daar niet achterbaks in ofzo, werkt natuurlijk 2 kanten op. Hun hebben ook een idee wat onze situatie is neem ik aan. Wat ik overigens niet erg vind, want dan zullen ze zich ook realiseren dat er maar weinig kopers in onze situatie zijn op dit moment.
Ik heb zelf maar weinig losgelaten tegenover mensen die kwamen kijken bij een open dag, die vroegen wat de reden van verkoop was. Dat gaat ze namelijk helemaal niets aan, en heb ze niet de echte reden verteld :)

Ik snap wel waarom ze dat willen weten, maar ik vind het verder niet relevant :P

Wat een makelaar vertelt als ik er niet bij ben, geen idee.

[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 11-05-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
EnerQi schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:33:
[...]
Een hypotheek is een lening tegen een bepaalde rente dus je betaalt sowieso meer terug dan dat het gekost heeft. Door de hypotheekrenteaftrek is dit verschil minder maar niet 0. Ikzelf denk dat een groot deel aanbetalen (of 100% als dat gaat) nog altijd voordeliger is dan de HRA die je aftrekt.
Zolang (betaalde rente - HRA < rendement op vermogen na vermogensrendementsheffing) is het voordeliger om te lenen. Binnen een bankspaarconstructie kan je dit zelfs gegarandeerd regelen waar je dan in de beginfase steeds maximaal inlegt zonder dat je last hebt van de vermogensrendementsheffing. Het enige risico is dat de aftrek minder wordt maar daar moet je dan een beetje op letten met de voorwaarden van de bank rond eerder aflossen.

Ik ken wel een paar mensen die zo cash hun huis zouden kunnen betalen maar om deze reden toch een hypotheek hebben. Een van de betere argumenten voor het uitfaseren van de HRA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
timag schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:35:
[...]

Zolang (betaalde rente - HRA < rendement op vermogen na vermogensrendementsheffing) is het voordeliger om te lenen. Binnen een bankspaarconstructie kan je dit zelfs gegarandeerd regelen waar je dan in de beginfase steeds maximaal inlegt zonder dat je last hebt van de vermogensrendementsheffing. Het enige risico is dat de aftrek minder wordt maar daar moet je dan een beetje op letten met de voorwaarden van de bank rond eerder aflossen.

Ik ken wel een paar mensen die zo cash hun huis zouden kunnen betalen maar om deze reden toch een hypotheek hebben. Een van de betere argumenten voor het uitfaseren van de HRA ;)
Je hebt gelijk, maar het overgrote deel van nederland heeft helaas niet die luxe positie :P. Ook zal het rendement op je vermogen toch relatief hoog moeten zijn (geen spaarrekening! ;)), en met een hoger rendement, heb je dus ook meer risico. Mensen zijn vanuit nature geen risiconemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Slasher schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:33:
Ik heb zelf maar weinig losgelaten tegenover mensen die kwamen kijken bij een open dag, die vroegen wat de reden van verkoop was. Dat gaat ze namelijk helemaal niets aan, en heb ze niet de echte reden verteld :)

Ik snap wel waarom ze dat willen weten, maar ik vind het verder niet relevant :P

Wat een makelaar vertelt als ik er niet bij ben, geen idee.
Nouja, als mensen hun huis weer te koop zetten nadat ze het huis amper een jaar geleden gekocht hebben dan vraag je je toch af wat de reden is. Wij hebben gewoon op ons gemakje nog een kopje koffie gedronken na de bezichtiging en gewoon gezellig het een en ander besproken. Ik kan me niet voorstellen dat ze me in de maling hebben geprobeerd te nemen. Het meeste zeggen ze natuurlijk onbewust, zo merkte ik duidelijk dat de man van het stel veel gemotiveerder was om het huis te verkopen, waarschijnlijk omdat ze uit elkaar zijn en hij er niet meer woont maar wel meebetaalt. Dan weet ik dus dat ik het contact zoveel mogelijk via hem moet laten verlopen ;) Ook heeft hij meerdere keren laten doorschemeren dat hij graag om de tafel wilde, ook toen we door lieten schemeren dat er toch wel wat van de prijs af moest, er is dus voldoende onderhandelingsruimte. Ook waren we er achter gekomen dat het huis tussendoor 3 maanden van de markt is geweest en dus eigenlijk al veel langer te koop stond dan op Funda staat. Toen we vroegen hoe lang het huis te koop stond omdat we het even niet meer wisten zeiden ze zelf gelijk al dat het langer te koop stond dan op Funda staat, het zijn dus waarschijnlijk eerlijke mensen. Zo maar wat voorbeeldjes die me opvielen.

Overigens dezelfde dag een bezichtiging met een makelaar gehad gehad die niks prijs wilde geven en duidelijk maakte dat er weinig van de prijs af kon. Oke, wij hem de volgende dag gebeld dat we het niet zagen zitten vanwege de prijs, smeekt hij haast ons om toch een bod te doen. Die zat dus duidelijk te bluffen. We hebben hem gezegd dat hij eerst wat aan de vraagprijs moest doen en dat we tot die tijd afhaken, en daar horen we vandaag meer van. Maar los van de prijs heeft het andere huis onze voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 13:47
Sport_Life schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:04:
[...]
Komende jaren zal de prijs wellicht iets dalen, maar over 10 jaar is de prijs weer op zijn minst wat het nu is.
Dat hoop je.
Ik zou er alleen niet te hard van uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Bender schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:58:
[...]

Dat hoop je.
Ik zou er alleen niet te hard van uit gaan.
indeed zou ik ook niet te hard van uit gaan, maar neem dan iets waar je wel een poos 20jaar kan zitten, dan maakt de tijd je er in woont etc een hoop goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Dus...

Huis wat we op het oog hebben staat al bijna 2 jaar te koop. In die tijd is er geen bod geweest, de vraagprijs is van 152,5k naar 139,5 gezakt en de huidige eigenaar zit er al over te denken om de verkoop in te trekken.
Dus voor ons niet echt het beeld om met enige spoed te handelen. We hadden vanmiddag een afspraak met een aankoopmakelaar en na een uurtje kwekken (mijn vriendin kent de makelaar) belde de makelaar naar de verkopende makelaar om aan te geven dat wij een 2e bezichtiging willen etc etc.

Blijkt dat die verkoper vanmiddag een bod heeft gehad van iemand... Ook via een aankoopmakelaar. En die aankoopmakelaar is dan toevallig weer een makelaar die ik laatst aan de telefoon had, hij verkocht een huis in de buurt voor een dumpprijs (25k onder normale vraagprijs) waar wij ook wel interesse voor hadden. Huis werd binnen een dag verkocht (goh) en die kerel belde mij om te vragen of hij wat anders voor ons kon vinden. Gezegd dat ik al wat anders op't oog had (het huis waar we nu voor gaan) en dat ik nog wel een aankooopmakelaar zocht. Paar dagen later belde hij weer, of ik al een aankoopmakelaar had. En die had ik.

Bod van die ander was 120k, de verkoperde makelaar zou aan verkoper aanraden te zakken naar 130k en dan ergens rond 127k uit willen komen. Wij hebben met onze makelaar en elkaar snel overlegd en direct 130k geboden. We kunnen dat betalen en dat was ook toevallig ons doel. Alleen is dus het probleem dat wij niet de eerste waren en dus af moeten wachten wat de verkopende partij wil.

Dinsdag wel een tweede bezichtiging...

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Laat je vooral niet te snel opjagen. Ik vind het zelf wel erg toevallig dat precies op het moment dat jij interesse toont in een huis dat al twee jaar te koop staat, er ineens een ander langs komt. Los daarvan (het kan uiteindelijk natuurlijk wel) moet je ook voorkomen dat het een wedstrijdje wordt, er staan immers genoeg huizen te koop.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
Dat is dan wel heel toevallig. Als ik in jouw voorkeurswijk op Funda kijk zie ik heel veel dezelfde woningen als een half jaar geleden. Dat is niet alleen in de Bargeres maar ook in de Rietlanden. Volgens mij staat de markt daar erg stil en is het dan ook wel heel toevallig als opeens iemand anders ook interesse heeft. Ik mijn eigen situatie (woon op zich prima nu dus geen haast om weg te gaan) zou ik lekker afwachten wat er gebeurt. Of het huis moet heel speciaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Vraagje: dit jaar ga ik over de 20.700 euro spaartegoed heen en moet dus vermogensbelasting etalen. Omdat ik verder niet zou weten wat ik met dat geld moet doen, zit ik te denken om het ofwel in mijn hypotheek bij te storten ofwel in mijn pensioen. Mijn hypotheek is een bankspaarhypotheek dus van bijstorten gaat het maandelijkse rentebedrag niet omlaag. Is het uberhaupt wel verstandig om bij te storten?

Het gaat dan om een 'overschot' van 3000 - 5000 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Not Pingu op 12-05-2012 11:46 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Not Pingu schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:43:
Vraagje: dit jaar ga ik over de 20.700 euro spaartegoed heen en moet dus vermogensbelasting etalen. Omdat ik verder niet zou weten wat ik met dat geld moet doen, zit ik te denken om het ofwel in mijn hypotheek bij te storten ofwel in mijn pensioen. Mijn hypotheek is een bankspaarhypotheek dus van bijstorten gaat het maandelijkse rentebedrag niet omlaag. Is het uberhaupt wel verstandig om bij te storten?
Dat is verschillend, bedoel je krijgt meer rente op je bankspaar rekening dan op je eigen rekening ( tenzij je belegt ? )
Ik zou zeggen ga met je hypotheek adviseur het besprekken, het kan namelijk zijn dat je maar X mag inlegge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Lekker uitgeven een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:52

Dat is zeker een optie. Je rente bedrag gaat niet omlaag maar heeft zeker wel een aantal voordelen:
- je bent minder gevoelig voor rente stijgingen
- je maandelijkse inleg gaat omlaag
- je krijgt meer rente dan een spaarrekening
- in de toekomst kan je makkelijker verhuizen (Loan to value verhouding is immers beter)

Let er wel op: niet al het bovenstaande hoeft op jou van toepassing te zijn en de belasting op vermogen is echt niet zo hoog.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
2 Maanden geleden had ik een huis gekocht met ook een termijn voor 2 maanden om de financiering rond te krijgen, helaas is het nog steeds niet rond (SVN starterslening). Maar eens kijken of ik de termijn kan verlengen. Op het begin lijkt die 2 maanden lang maar in de praktijk valt het vies tegen. Het moet gek lopen als het niet lukt om het rond te krijgen maar wel jammer dat het allemaal zo ontzettend lang moet duren bij een overheidsinstelling. De bank had zijn stukken heel snel op orde.

De BTW verhoging is ook weer prettig, op een nieuwbouwhuis is 2% toch behoorlijk veel :/

[ Voor 32% gewijzigd door Avvd op 13-05-2012 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Blueone schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:51:
2 Maanden geleden had ik een huis gekocht met ook een termijn voor 2 maanden om de financiering rond te krijgen, helaas is het nog steeds niet rond (SVN starterslening). Maar eens kijken of ik de termijn kan verlengen. Op het begin lijkt die 2 maanden lang maar in de praktijk valt het vies tegen. Het moet gek lopen als het niet lukt om het rond te krijgen maar wel jammer dat het allemaal zo ontzettend lang moet duren bij een overheidsinstelling. De bank had zijn stukken heel snel op orde.

De BTW verhoging is ook weer prettig, op een nieuwbouwhuis is 2% toch behoorlijk veel :/
Moet lukken, bij ons zelf is het immers 4x verlengt omdat de bank mega traag was.

Ze willen het toch verkope ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Als ze niet verlengen, dan is het dus als gevolg dat jij de financiering niet rond krijgt en de koop wordt ontboden. Dan zijn ze hun koper kwijt. Helemaal in deze tijd is dat een risico dat vrijwel niemand zal nemen, en is verlengen erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy

Je hebt niet per ongeluk nog een studieschuld? Als dat zo is mag je die gewoon bij het max. belastingvrij spaarbedrag optellen. (De vraag rijst dan of je dat niet beter deels kan afbetalen maar dat is een andere discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Myrdreon schreef op zondag 13 mei 2012 @ 12:10:
Als ze niet verlengen, dan is het dus als gevolg dat jij de financiering niet rond krijgt en de koop wordt ontboden. Dan zijn ze hun koper kwijt. Helemaal in deze tijd is dat een risico dat vrijwel niemand zal nemen, en is verlengen erg makkelijk.
Ik verwacht ook wel dat ze dat doen, maar het is toch iets comfortabeler als alles gewoon rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08

Waarschijnlijk zou je dan 1 jaar elke maand iets extra's kunnen storten. Dit is gunstig zodra de rente op de bankspaarrekening hoger is dan op de bankrekening. Dit houdt in dat je daarna minder per maand hoeft in te leggen of eerder kan stoppen met inleggen. Bovendien voorkom je deels dat je hypotheek onder wat komt te staan.

Bel de bank eens zou ik zeggen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

MrFl0ppY schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:47:
[...]

Waarschijnlijk zou je dan 1 jaar elke maand iets extra's kunnen storten. Dit is gunstig zodra de rente op de bankspaarrekening hoger is dan op de bankrekening. Dit houdt in dat je daarna minder per maand hoeft in te leggen of eerder kan stoppen met inleggen. Bovendien voorkom je deels dat je hypotheek onder wat komt te staan.

Bel de bank eens zou ik zeggen.
Dat is inderdaad ook mijn gedachte. 4,4% rente op mijn bankspaarrekening is nog altijd hoger dan 2,2% op mijn spaarrekening, zeker als ik over het desbetreffende deel nog 1,2% vermogensbelasting betaal waarmee het neerkomt op 1% effectieve rente.

Over andere zaken zoals aandelen en obligaties moet je nog steeds vermogensbelasting betalen, dus als ik het daarin steek zit ik nog steeds met hetzelfde probleem (tenzij rendement op aandelen hoger dan 5,6% is).

Ik ga eens met mijn hypotheekadviseur bellen, daar heb ik hem tenslotte voor betaald.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-08 16:56
Not Pingu schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:34:
[...]

Dat is inderdaad ook mijn gedachte. 4,4% rente op mijn bankspaarrekening is nog altijd hoger dan 2,2% op mijn spaarrekening, zeker als ik over het desbetreffende deel nog 1,2% vermogensbelasting betaal waarmee het neerkomt op 1% effectieve rente.

Over andere zaken zoals aandelen en obligaties moet je nog steeds vermogensbelasting betalen, dus als ik het daarin steek zit ik nog steeds met hetzelfde probleem (tenzij rendement op aandelen hoger dan 5,6% is).

Ik ga eens met mijn hypotheekadviseur bellen, daar heb ik hem tenslotte voor betaald.
En door HRA heeft storting op je bankspaarrekening waarschijnlijk groter effect op je netto maandlasten dan echt aflossen :). Je rente gaat niet omlaag maar je storting in bankspaarrekening wel. Hoe korter die nog loopt hoe groter het maandelijkse voordeel overigens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Het voordeel zit niet in het omlaag gaan van je maandelijkse storting, het voordeel zit erin dat je over het geld dat in de bankspaarconstructie zit meer rente krijgt en geen vermogensrendementsheffing betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Zo, net te horen gekregen van de hypotheek-adviseur dingus van onze bank dat de papierwinkel naar centraal is gestuurd. Volgende week waarschijnlijk _eindelijk_ definitieve goedkeuring.

Wat een gedoe zeg, we zijn al sinds maart bezig.

Gelukkig had ik een ruime periode bedongen bij de koop om het te regelen.

Mocht het worden afgewezen (geen idee waarom, ruim onder leencapaciteit met de huidige regels, etc.) hebben we ook nog de tijd om snel over te stappen op het backup plan (familie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Zojuist een bod uitgebracht, heerlijk die gezonde spanning!
We weten 99% zeker dat een openingsbod natuurlijk niet geaccepteerd gaat worden maar wie weet he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Not Pingu schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:34:Dat is inderdaad ook mijn gedachte. 4,4% rente op mijn bankspaarrekening is nog altijd hoger dan 2,2% op mijn spaarrekening, zeker als ik over het desbetreffende deel nog 1,2% vermogensbelasting betaal waarmee het neerkomt op 1% effectieve rente.

Houd je rekening met de fiscale beperking van 1:10 bandbreedte? Zelfs veel adviseurs realiseren zich dat niet, is mijn ervaring. Het komt er op neer dat je hoogste en laagste jaarinleg niet meer dan een factor 10 mogen verschillen. Kom je sneller aan dan je denkt overigens.
Stel, je legt 2400 per jaar in (200 p/m). Als je dan het volgend jaar een extra storting doet van 20000€, heb je in dat jaar dus 22400€ ingelegd. Dat is al bijna een factor 10. Maaar, je maandelijkse inleg gaat omlaag door de extra storting, waardoor je in het jaar daarop makkelijk onder de 2240€ (22400/10) inleg komt en je niet meer voldoet aan de regels voor hypotheekrenteaftrek. Je kan dit risico verkleinen door je extra storting over meerdere jaren te spreiden.
McVirusS schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:14:
[...]Je rente gaat niet omlaag maar je storting in bankspaarrekening wel. Hoe korter die nog loopt hoe groter het maandelijkse voordeel overigens :).
Is het niet net andersom? Vanwege het rente op rente effect?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2012 14:26 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.