Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.719 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Totdat straks de HRA eraan gaat, dan doet rente ineens pijn. Het kan dan best eens aantrekkelijker zijn om af te lossen op de hypotheek, i.p.v. in te leggen in de SEW.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:24:
[...]

Houd je rekening met de fiscale beperking van 1:10 bandbreedte?
En met nog scherpere beperkingen van bepaalde hypotheekaanbieders? De ING hanteert bijvoorbeeld voor bepaalde hypotheken een 1:7-norm.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
nare man schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:26:
Totdat straks de HRA eraan gaat, dan doet rente ineens pijn. Het kan dan best eens aantrekkelijker zijn om af te lossen op de hypotheek, i.p.v. in te leggen in de SEW.
Klopt, beide bedragen zullen dan naar beneden gaan.
Rentebedrag, omdat het totale leenbedrag minder wordt. En minder aflossing, omdat er minder afgelost hoeft te worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:37:
[...]
En met nog scherpere beperkingen van bepaalde hypotheekaanbieders? De ING hanteert bijvoorbeeld voor bepaalde hypotheken een 1:7-norm.
Die kende ik niet. Minder erg gelukkig, je loopt in ieder geval niet de kans 'per ongeluk' de onzichtbare grens over te gaan en je HRA te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen ook zelf al een tijdje bezig.. zie hierbij onze tijdslijn:

1. Onze woning (Bouwjaar 1930) vorig jaar september te koop gezet (0 reacties)
2. In december de vraagprijs met 9k omlaag + styliste laten langskomen
3. In januari 4 bezichtigingen, waarvan 1 succesvol
4. Eind februari prijs overeengekomen (6k verschil)
5. Begin maart eerste bezichtiging nieuw huis (Bouwjaar 2007 - Drive-in Woning)
6. Weekje later tweede bezichtiging + bekijken verbouwingskosten voor praktijkruimte
7. Paar dagen later bod gedaan..
8. 1,5 week later prijs overeengekomen (30k verschil, begonnen met een vraagprijs van 210k)
9. 1 Mei Afwijzing hypotheek door ING
10. 10 Mei hypotheekofferte van ABN Amro liggen
11. Nu bezig met alle spaaroverzichten en jaarrapporten van mijn vrouw haar bedrijfje (ZZP) te regelen
12. 13 juni nieuwe lease auto \o/ (Megane 2012)
13. 15 juni de sleutels van de nieuw woning
14. 16 juni verhuizen
15. 22 juni passering van oude woning.
16. 23 juni big BBQ :D

Ik ben echt heel erg blij! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 15-05-2012 15:09 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Falcon schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 15:06:
Ondertussen ook zelf al een tijdje bezig.. zie hierbij onze tijdslijn:

[..]

Ik ben echt heel erg blij! :)
Strakke planning :P gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:21
bartijn2 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:03:
Zojuist een bod uitgebracht, heerlijk die gezonde spanning!
We weten 99% zeker dat een openingsbod natuurlijk niet geaccepteerd gaat worden maar wie weet he ;)
Hoever zit je percentueel van de vraagprijs, en waar hoop je op uit te komen?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Super we hadden laatst al een paar kijkers voor ons huis. Die hebben een paar dagen terug een bod gedaan wij gereageerd en daar is vandaag een bod van 195 uitgekomen. Wij zijn tevreden. Nu hopelijk alles snel tekenen zodat het een beetje definitief is. Ons huis staat nu 5 weken te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

ph4ge schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 15:54:
[...]

Hoever zit je percentueel van de vraagprijs, en waar hoop je op uit te komen?
We zijn 18% onder de vraagprijs gaan zitten, oftewel we hebben 198 geboden op een huis van 239.
We hopen ergens rond de 215 uit te komen, het bod is in ieder geval niet geaccepteerd, wel een tegenbod gehad van maar 237 helaas. Maar we zullen zien wat er nog gaat komen, eerst maar eens goed nadenken over een nieuw bod.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:14
Gz Falcon ! dat je er maar met plezier mag zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PathFindeR_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:15
Nu is onderhandelen over de vraagprijs van een bestaande woning heel gewoon, maar hoe zit dat met nieuwbouw? Ik vind namelijk dat het huis dat ik op het oog heb te hoog geprijsd gezien de ligging en inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
PathFindeR_NL schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:01:
Nu is onderhandelen over de vraagprijs van een bestaande woning heel gewoon, maar hoe zit dat met nieuwbouw? Ik vind namelijk dat het huis dat ik op het oog heb te hoog geprijsd gezien de ligging en inhoud.
alles is onderhandelbaar dus gewoon een bod doen wat je reëel lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:38

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

PathFindeR_NL schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:01:
Het is niet standaard, maar niet geschoten is altijd mis

Denk bij het onderhandelen niet alleen aan de prijs, maar ook de overige kosten en zaken die bij nieuwbouw om de hoek komen kijken.
- Uitonderhandelen van het laten vervallen van zaken (denk aan keuken,badkamer, cementdekvloer etc)
- Grondrente
- Bouwrente
- Opties
- Afwerking

Denk er ook aan dat je al hypotheek gaat betalen zodra er gepasseerd wordt bij de notaris, als het dan nog 2 jaar duurt voordat het huis af is ben je een behoorlijk groot bedrag kwijt aan betalingen waar je niets voor terug krijgt. (Dit kan/kon je mee financieren in de hypotheek, maar dan zit je weer met een veel te hoge hypotheek te kijken)

Dus misschien kan er niks aan de prijs gedaan worden, maar wel een 2,5meter uitbouw er bij gedaan worden ofzo iets.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:24:
[...]
Is het niet net andersom? Vanwege het rente op rente effect?
Dat dacht ik ook (en daarom heb ik zelf ingelegd op langst lopende hypotheekdeel) maar dat klopt niet helemaal.

De inleg is afhankelijk van wat je als doelkapitaal moet behalen. Als je 10k stort dan hoef je 10k (+ rente op rente) minder op te bouwen in de resterende looptijd wat bij een kortere resterende looptijd een heftigere impact heeft.

Kan je hier uitrekenen:
http://www.hypotheeklastencalculator.nl/berekenen/bankspaar/

Uitgangspunten:
Doelkapitaal: 300k
Rente: 5%

Inleg zonder extra storting: €360 per maand
Inleg met 10k storting jaar 1: €306 per maand (-54 euro)
Inleg met 10k storting jaar 10: €296 per maand vanaf (-64 euro) (vanaf jaar 11)
Inleg met 10k storting jaar 20: €261 per maand (-99 euro) (vanaf jaar 21)

Maar ligt eraan waar je naar kijkt natuurlijk. Als je naar gemiddelde maandlasten over hele looptijd kijkt dan ziet het er weer anders uit:

Inleg zonder extra storting: €360 per maand
Inleg met 10k storting jaar 1: €306 per maand gemiddeld (-54 euro)
Inleg met 10k storting jaar 10: €317 per maand gemiddeld (-43 euro)
Inleg met 10k storting jaar 20: €327 per maand gemiddeld (-33 euro)

Maar als je het heel plat bekijkt dalen je maanlasten het hardste als je in jaar 20 stort in plaats van in jaar 10, alleen je totale voordeel is kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zojuist de plannen van de overheid gelezen, helaas is er niets te vinden over een overgangsregeling voor de btw verhoging met betrekking tot nieuwbouwhuizen :|, ik had dat geld wel beter kunnen gebruiken. Het is al niet makkelijk om in je ééntje een huis te kopen

[ Voor 24% gewijzigd door Avvd op 16-05-2012 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

bartijn2 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:17:
[...]

We zijn 18% onder de vraagprijs gaan zitten, oftewel we hebben 198 geboden op een huis van 239.
We hopen ergens rond de 215 uit te komen, het bod is in ieder geval niet geaccepteerd, wel een tegenbod gehad van maar 237 helaas. Maar we zullen zien wat er nog gaat komen, eerst maar eens goed nadenken over een nieuw bod.
Van dat soort tegenbiedingen zakt de motivatie in je schoenen... Ik zou een tegenbod doen wat ergens rond 207 ligt, zeggen dat dat het finale bod is en het dan gewoon laten. Met 2K zakken was leuk in 2007, maar is nu echt niet reëel meer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ligt ook heel erg aan het huis, veel huizenbezitters zetten nu ook de vraagprijs al lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

bartijn2 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:17:
[...]

Wat een gezeik zeg met dat tegenbod! Dat is toch totaal onrealistisch? Natuurlijk kun je niet kijken wat de ander voor hypotheek heeft, maar als jij 198 bied en hun geven een tegenbod van 237 vind ik totaal niet serieus.
Dat mensen zo weinig moeite doen in wezen voor zoiets, lijkt me toch als je je huis te koop hebt aangeboden dat ze ook serieus zijn in de biedingen die ze erop ontvangen.

Weet ook niet wat voor type mensen het zijn, maar toen ik ging bieden op m`n huis had ik in mijn ogen een serieus bod gedaan en ook vermeld dat ik totaal geen zin heb in geping pong. Tegen bod werd gedaan op 3,5k boven mijn bod en daar had ik ook op gegokt. Had misschien er nog wel overheen kunnen gaan, maar goed ik roep dat ik geen zin heb in geping pong!.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:20

Don Quijote

El Magnifico

Altijd knap dat mensen op basis van alleen een vraagprijs kunnen stellen dat dalen van 2k echt onrealistisch is. Het kan toch ook zijn dat het huis gewoon al heel scherp in de markt staat? Die standaard "10% moet er sowieso af kunnen" houding is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
Ik vind dat ook een beetje geneuzel in de marge hoor. De koper heeft een eindbod in z'n hoofd en de verkopers ongetwijfeld ook. Gewoon dat eindbod op tafel knallen en dan zien ze maar. Graag of niet.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Ravnoss schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:28:
Altijd knap dat mensen op basis van alleen een vraagprijs kunnen stellen dat dalen van 2k echt onrealistisch is. Het kan toch ook zijn dat het huis gewoon al heel scherp in de markt staat? Die standaard "10% moet er sowieso af kunnen" houding is onzin.
Geloof echt niet dat de woning zo scherp in de markt wordt gezet dat er maar 2k vanaf kan. Het is een vraagprijs. En daarbij, denk dat 85-90% van de verkopers hun deel terug willen. Vaak hebben ze aangebouwd of iets anders gedaan en dat willen ze er ook uit hebben terwijl dat in feite puur voor hun woon genot is. Dat het aangebracht/gebouwd is prima dat is ten gunste van de koper.

Iedereen pleurt die woningen te koop, met te hoge verwachtingen. Laat ze die maar eens bij stellen. En wie praat over 10%? Gewoon kwestie van goed onderhandelen en weten wat je positie is. Heeft niks met 10% te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Meneer aard schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:31:
[...]

Geloof echt niet dat de woning zo scherp in de markt wordt gezet dat er maar 2k vanaf kan. Het is een vraagprijs. En daarbij, denk dat 85-90% van de verkopers hun deel terug willen. Vaak hebben ze aangebouwd of iets anders gedaan en dat willen ze er ook uit hebben terwijl dat in feite puur voor hun woon genot is. Dat het aangebracht/gebouwd is prima dat is ten gunste van de koper.

Iedereen pleurt die woningen te koop, met te hoge verwachtingen. Laat ze die maar eens bij stellen. En wie praat over 10%? Gewoon kwestie van goed onderhandelen en weten wat je positie is. Heeft niks met 10% te maken.
Het punt wat ik wilde maken is dat er zonder verdere informatie over het huis geen enkel zinnig antwoord is te geven. Misschien is het huis de laatste maanden al 30% in vraagprijs gedaald, en kunnen ze het niet voor nog minder verkopen omdat het van de bank niet mag. Misschien is het huis al 20k scherper geprijsd dan het identiek te koop staande huis ernaast. Misschien zijn ze inderdaad wel blufpoker aan het spelen en is die 2% daling verre van realistisch. Punt is dat met alleen een vraagprijs je niets zinnigs kan zeggen over de onderhandelingen en wat reeel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Don Quijote op 16-05-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik snap je punt Ravnoss, maar hopelijk snap je mijn punt ook. Ik doelde ook meer op het feit dat het toch al vrij moeilijk is gezien de huidige markt, om te verkopen! De markt is verzadigd en je moet er maar net boven uit springen met je huis in de markt.
Als je (zoals velen) een 2e woning hebt, zit je met dubbele lasten die je graag tot een minimum probeert te houden, als iemand een bod doet op je woning, zou ik dat toch met beide handen aangrijpen en kijken of je tot een reëlere eind prijs kunt komen. I.p.v. 2k eronder te bieden, onder de huidige vraagprijs vind ik dan not done.

Wat je ook zegt dat je zonder verdere informatie niet/nauwelijks kunt inschatten over de vraagprijs e.d. Doelde ook meer op het feit dat het in deze tijden met verkopen. Denk ook wel als je de zoveelste hebt, die een leuk bod doen, in jouw ogen het fantastische bod maar uit eindelijk de financiering niet rond krijgen of het is boven budget blijkt. Dan zou ik opgeven moment ook hebben dikke vinger en weg. Denk dat de bank ook wel zal kijken naar de executie verkoop, denk dat in de markt dan meer kans zit op meer geld te krijgen (de bank wil tenslotte zijn geld terug), als je al minder moet verkopen kun je beter met een kleine rest schuld zitten ipv executie verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:44
Meneer aard schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 21:28:
Ik snap je punt Ravnoss, maar hopelijk snap je mijn punt ook. Ik doelde ook meer op het feit dat het toch al vrij moeilijk is gezien de huidige markt, om te verkopen! De markt is verzadigd en je moet er maar net boven uit springen met je huis in de markt.
Als je (zoals velen) een 2e woning hebt, zit je met dubbele lasten die je graag tot een minimum probeert te houden, als iemand een bod doet op je woning, zou ik dat toch met beide handen aangrijpen en kijken of je tot een reëlere eind prijs kunt komen. I.p.v. 2k eronder te bieden, onder de huidige vraagprijs vind ik dan not done.

Wat je ook zegt dat je zonder verdere informatie niet/nauwelijks kunt inschatten over de vraagprijs e.d. Doelde ook meer op het feit dat het in deze tijden met verkopen. Denk ook wel als je de zoveelste hebt, die een leuk bod doen, in jouw ogen het fantastische bod maar uit eindelijk de financiering niet rond krijgen of het is boven budget blijkt. Dan zou ik opgeven moment ook hebben dikke vinger en weg. Denk dat de bank ook wel zal kijken naar de executie verkoop, denk dat in de markt dan meer kans zit op meer geld te krijgen (de bank wil tenslotte zijn geld terug), als je al minder moet verkopen kun je beter met een kleine rest schuld zitten ipv executie verkoop.
Alleen op basis van de vraagprijs is er echt niets over de marge te zeggen... ik heb een hoekhuis verkocht zien worden voor 150k wat ook de vraagprijs was. Zelfde type woning in die straat stonden voor 180k te koop en gingen voor 165k/170k weg. Bij de een was er nog 10k bespreekbaar, de ander moest gewoon snel weg en zal de prijs niet veranderen... dus zonder overige variabelen is er weinig over te zeggen!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Mooie discussie die hierboven staat!
Naar mijn mening is het huis al erg scherp geprijsd, en er zijn een aantal factoren die het voor haar wel of niet gunsig maken om te verkopen, zo woont ze er alleen en gaat ze in november naar een huurhuis toe. Echter is ze er in 1981 al komen wonen, een hypotheek zal ze dus niet meer hebben. Dus heeft ze ook weinig reden om het huis goedkoop van de hand te willen doen.

Maar we blijven hoop houden en doen vandaag een nieuw bod, afhankelijk van het tegenbod gaan we er wel of niet mee door..

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

bartijn2 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:00:
[...]
Naar mijn mening is het huis al erg scherp geprijsd...
Post eens een Funda linkje, dan weten we tenminste waar we het over hebben... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Een vraagprijs kan van verschillende factoren afhankelijk zijn. Ik krijg binnenkort een prachtig afgewerkt appartement van 160 m2 in de verkoop. Mijn opdrachtgevers liggen in scheiding, het appartement is in 2010 gekocht voor € 200.000. Behalve de verwervingskosten hebben zij nog behoorlijk wat geinvesteerd en hebben daarom een hypothecaire geldlening van € 230.000. Gezien de recente transacties en het huidige concurrerende aanbod zou het appartement een vraagprijs moeten hebben van € 225.000 en een marktwaarde van € 215.000. Dit appartement gaat in de verkoop met een vraagprijs van € 199.000. Ik kijk er heus niet van op als ik in het hierboven beschreven geval biedingen krijg van 160.000 of 170.000.
Kopers geef ik altijd groot gelijk om laag in te zetten, nooit geschoten is altijd mis. Ik neem dan daarbij wel aan dat een koper goed van tevoren onderzoekt wat een woning daadwerkelijk waard is. Je kan in alle redelijkheid niet verwachten dat iemand een al scherp geprijsde woning voor 20% onder de vraagprijs weg wil doen. Wie heeft er in zo'n geval dan meer gelijk om verontwaardigd te zijn? Heeft de koper die (om wat voor reden dan ook) 20% onder de vraagprijs bied gelijk om verontwaardigd te zijn omdat de verkoper maar 1000 euro zakt? Of is heeft de verkoper die zijn woning (gedwongen of ongedwongen) onder de marktwaarde aanbied gelijk om verontwaardigd te zijn als hij een in zijn ogen bijna beledigend bod krijgt? Het is aan de verkopende makelaar om koper en verkoper bij elkaar te brengen, een makelaar moet daarom elk bod serieus nemen. Elk bod kan leiden tot een transactie.
bartijn2 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:00:
Mooie discussie die hierboven staat!
Naar mijn mening is het huis al erg scherp geprijsd, en er zijn een aantal factoren die het voor haar wel of niet gunsig maken om te verkopen, zo woont ze er alleen en gaat ze in november naar een huurhuis toe. Echter is ze er in 1981 al komen wonen, een hypotheek zal ze dus niet meer hebben. Dus heeft ze ook weinig reden om het huis goedkoop van de hand te willen doen.

Maar we blijven hoop houden en doen vandaag een nieuw bod, afhankelijk van het tegenbod gaan we er wel of niet mee door..
Gezien je post hoop je een lager tegenbod te krijgen, terwijl de verkoper duidelijk laat blijken je niet serieus te nemen. Het kan verstandiger zijn om direct een eindvoorstel neer te leggen (hou daarbij wel wat extra onderhandelingsruimte over, just in case), omkleed met wat beweegredenen (al is het maar een lulkoekverhaal dat je niet meer kan lenen ofzo). Dat geeft rust aan beide partijen en het geeft ook gelijk aan dat je serieus bent. Als ze het niet accepteren krijg je dan vrijwel altijd een definitief eindvoorstel terug (waar je meestal weer nog op kan proberen te onderhandelen). Als je je emoties (en de drang om die woning te "hebbuh-hebbuh") de baas kan zijn moet je ook niet bang zijn om de onderhandelingen af te breken. Als de verkoper wanhopig is komt de makelaar zelf weer bij je aankloppen.
Succes!

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw beweegredenen zijn duidelijk. Ik ben het dan ook met jou eens om een reele vraagprijs te geven om basis van de marktprijs.

Echter, dikwijls gebeurt dat ook niet. Mijn neef heeft zijn huis ook te koop zijn. Ongeveer 3 jaar geleden kocht hij het huis voor 230.000 euro en plaatste een nieuwe badkamer en keuken voor 30.000 euro in het huis. Nu staat het huis te koop voor 260.000 euro, en wil zijn huis niet verkopen voor minder dan 250.000 euro.

Een redelijk inschatting van de waarde van het huis wordt verlangd van zowel de koper als de verkoper. Maar, je hoeft slechts een gek te hebben die 260.000 euro wil bieden. Afhankelijk van de tijdsdruk bij de verkopers is dit wat dikwijls hun stategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 14:37:
... Afhankelijk van de tijdsdruk bij de verkopers is dit wat dikwijls hun stategie is.
Tijdsdruk inderdaad, hoe graag wil de verkoper er van af, en hoe graag wil de koper het hebben.

Toch ben ik bang dat jouw neef iets vergeet: Door de crisis zijn de huizenprijzen flink gedaald. Ik denk dat hij al blij mag zijn als hij de oorspronkelijke 230 duizend er voor terug krijgt, en zelfs dat kan al lastig worden. Maar alles is natuurlijk ook afhankelijk van de locatie en het type huis.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kju schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:37:
Mijn opdrachtgevers liggen in scheiding
Betekend dat NHG het verlies afdekt (dat ze zowiezo al hebben, 30k eraf in 2 jaar zal niemand al hebben afgelost), dus wat kan hen de verkoopprijs schelen? Juist scheiding lijkt me, vanwege NHG garantie, een ideale plek om goed laag te beginnen.

Technisch gezien zouden ze zelfs een bod van 1 cent kunnen accepteren en gewoon zonder probleem weglopen. Mits ze aan de voorwaarden blijven voldoen natuurlijk, zoals ''Voorwaarde is wel dat u er alles aan heeft gedaan een restantschuld te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.''

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 18-05-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Myrdreon schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:44:
[...]

Betekend dat NHG het verlies afdekt (dat ze zowiezo al hebben, 30k eraf in 2 jaar zal niemand al hebben afgelost), dus wat kan hen de verkoopprijs schelen? Juist scheiding lijkt me, vanwege NHG garantie, een ideale plek om goed laag te beginnen.

Technisch gezien zouden ze zelfs een bod van 1 cent kunnen accepteren en gewoon zonder probleem weglopen. Mits ze aan de voorwaarden blijven voldoen natuurlijk, zoals ''Voorwaarde is wel dat u er alles aan heeft gedaan een restantschuld te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.''
Dat is wel iets makkelijker gezegd dan gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 14:49:
[Toch ben ik bang dat jouw neef iets vergeet: Door de crisis zijn de huizenprijzen flink gedaald. Ik denk dat hij al blij mag zijn als hij de oorspronkelijke 230 duizend er voor terug krijgt, en zelfs dat kan al lastig worden. Maar alles is natuurlijk ook afhankelijk van de locatie en het type huis.
Klopt, daarbij zien verkopers het plaatsen van een nieuwe badkamer en/of keuken als waardevermeerderend. Als ik een huis bezichtig en de badkamer of keuken is heel mooi, dan zeg ik nog steeds dat het niet zo mijn smaak is.

Een ander veel voorkomend iets is dat men bijvoorbeeld snel de boel nog ff verft met goedkope verf of zonder grondige voorbehandeling. Bij bezichtigingen is dit ook iets waar ik speciaal op let. Een dakkapel daarintegen is natuurlijk weer wel waardevermeerderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 15:46:
[...]

Klopt, daarbij zien verkopers het plaatsen van een nieuwe badkamer en/of keuken als waardevermeerderend. Als ik een huis bezichtig en de badkamer of keuken is heel mooi, dan zeg ik nog steeds dat het niet zo mijn smaak is.

Een ander veel voorkomend iets is dat men bijvoorbeeld snel de boel nog ff verft met goedkope verf of zonder grondige voorbehandeling. Bij bezichtigingen is dit ook iets waar ik speciaal op let. Een dakkapel daarintegen is natuurlijk weer wel waardevermeerderend.
Ik denk toch dat het meer om de totale uitstraling van een woning gaat, daar hoort ook een fatsoenlijke badkamer en keuken bij. Misschien valt een keuken niet direct in de smaak maar de koper kan er over het algemeen toch een aantal jaren mee vooruit, ik denk dus wel dat het meerwaarde bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Het bied wel meerwaarde (zeker t.o.v. volledig verrot), maar zeker niet zoveel als dat de verkopers vaak denken. Dwz, een keuken van 10K voegt geen 10K waarde toe, een keuken van 50K geen 50K waarde, etc.

Hetzelfde geld voor badkamers.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Blueone schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:16:
[...]

Ik denk toch dat het meer om de totale uitstraling van een woning gaat, daar hoort ook een fatsoenlijke badkamer en keuken bij. Misschien valt een keuken niet direct in de smaak maar de koper kan er over het algemeen toch een aantal jaren mee vooruit, ik denk dus wel dat het meerwaarde bied.
Een keuken heeft meerwaarde tegenover geen keuken (zoals vaak bij voormalig huurhuizen). Net zoals een badkamer met volwaardige douche/bad meerwaarde heeft over een betegelde ruimte met in 1 hoek een afvoerputje en douchekop.

Maar een keuken tegenover een prachtige keuken heeft dat vaak (vrijwel) niet omdat het dan aankomt op de smaak; het wordt nog steeds voor hetzelfde gebruikt en de apparatuur (kookplaat, combimagnetron, koelvrieskast etc) is ook hetzelfde. Tenzij je straks ineens zelfvullende vaatwassers krijgt ofzo.
Tussen zulke keukens zul je in de vraagprijs vrijwel geen verschil zien, omdat de koper in beide gevallen

Een keuken/badkamer is dus waarde vermeerderen. Immers, het aanschaffen/plaatsen heeft een bodemprijs van zo'n 7,5k (basismodel met apparatuur incl installatie). Totaan dat punt zie je het vrijwel 1:1 terug in de waarde van een woning.
Daarna gaat het om dingen als smaak/luxe/woongenot en zit je voor aan emotionele waarde; hoeveel geeft de gek ervoor. Is de prijs meer dan die 7,5k dan zie je het verschil niet of nauwelijks terug in de woningwaarde.

[ Voor 37% gewijzigd door Xanaroth op 20-05-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 13-09 20:46
Het gaat inderdaad om de uitstraling.

Natuurlijk voegt een keuken of badkamer van 10k geen 10k toe aan de prijs die je uiteindelijk mag verwachten voor een woning te krijgen. Maar over het algemeen verbetert een goed verzorgd en vooral ook goed onderhouden huis gewoon ten minste de concurrentiepositie tov. woningen in de omgeving.

Het huis waar wij vorige week de sleutel van hebben gekregen heeft ons 149k gekost, terwijl de verkoper bij 175 is begonnen. Op dit moment staan er nog 3 andere woningen te koop die in vraagprijs varieren tussen 164k en 179k :o 8)7. Bij die van 164k geven de verkopers zelf al aan dat er het nodige aan achterstallig onderhoud en renovatie ingehaald dient te worden.

Het huis dat wij hebben gekocht heeft meer dan een jaar te koop gestaan. Naar mijn idee deels doordat de foto's echt ruk waren en deels omdat er een heleboel (zelf) kluswerk in zat dat op zich wel netjes was uitgevoerd maar alles gewoon net niet af.

Ach ja, we zijn er nu minder dan een weekje druk in bezig en hebben al heel veel zelf op weten te knappen _O_. Half juni nieuwe keuken, nieuwe mechanische ventilatie, 2 dakramen op de zolder en ook een tussenwandje aldaar, dan is het helemaal naar onze zin :D

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn hypotheek bij de hypotheekshop afgesloten, 10 jaar rente vast.
Nu bieden ze mij een Nazorg pakket aan voor 20 euro per maand, waarin dit zit:

http://www.hypotheekshop....advies-periodieke-keuring

Ook bieden zij aan om de belastingaangifte te doen samen met iemand die dat schijnbaar heel goed kan.

Ik vraag mij af of dit gebruikelijk is, het is 20 euro per maand en dat vind ik nog al wat, voor een hypotheek waarvan ik denk dat de komende 10 jaar wel loopt, en weinig aan kan/hoef doen. En belastingaangifte kan ik zelf wel, dat is geen rocketscience.

Als ik het niet doe, moet ik ze op uur basis betalen als ik hun hulp nodig heb met iets.

Iemand die hier een uitgesproken mening over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:17:
Ik heb mijn hypotheek bij de hypotheekshop afgesloten, 10 jaar rente vast.
Nu bieden ze mij een Nazorg pakket aan voor 20 euro per maand, waarin dit zit:

http://www.hypotheekshop....advies-periodieke-keuring

Ook bieden zij aan om de belastingaangifte te doen samen met iemand die dat schijnbaar heel goed kan.

Ik vraag mij af of dit gebruikelijk is, het is 20 euro per maand en dat vind ik nog al wat, voor een hypotheek waarvan ik denk dat de komende 10 jaar wel loopt, en weinig aan kan/hoef doen. En belastingaangifte kan ik zelf wel, dat is geen rocketscience.

Als ik het niet doe, moet ik ze op uur basis betalen als ik hun hulp nodig heb met iets.

Iemand die hier een uitgesproken mening over heeft?
Een fatsoenlijk bedrijf is er gewoon voor zijn klanten als ze hulp nodig hebben. Dat heet account management en bevordert je klantretentie. Blijkbaar heeft de Hypotheekshop daar geen zin in.

Ik zou het sowieso niet doen, 240,- per jaar is een hoop geld en daar schakel je makkelijk voor 2 uurtjes een expert voor in mocht het een keer nodig zijn (en ik verwacht niet dat dat jaarlijks is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sander schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:22:
[...]

Een fatsoenlijk bedrijf is er gewoon voor zijn klanten als ze hulp nodig hebben. Dat heet account management en bevordert je klantretentie. Blijkbaar heeft de Hypotheekshop daar geen zin in.
^^ Dat. En "Hypotheekalarm
Je ontvangt van ons automatisch bericht als een rentewijziging voordeliger voor je is dan je huidige vaste rente." zullen ze toch wel doen als ze daar geld aan kunnen verdienen. Ik zou zeker niet bij 1 bedrijf een "abonnement" nemen op informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso zit ik 10 jaar aan deze rente vast, dus ik vraag me het nut er vanaf. Tegen die tijd kan ik mijzelf er weer genoeg in gaan verdiepen, en idd voor een paar uur iemand daarrvoor inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Over die badkamer/keuken:
Het vervangen van een bestaande badkamer/keuken door een nieuwe badkamer/keuken zal afhankelijk van de staat van de oude wel enigszins bijdragen aan het creeren van een meerwaarde maar het moet natuurlijk wel redelijk blijven. Het vervangen van een vijf jaar oude luxe keuken door een nieuwe luxe keuken levert geen meerwaarde op. Het is natuurlijk ook disproportioneel om in een woning van 230.000 een badkamer en keuken van in totaal 30.000 (13% van de koopsom) te plaatsen, waarbij waarschijnlijk een reeds in de koopsom verwerkt bedrag zit voor de oude badkamer/keuken. Een taxateur maakt een afweging bij de waardering door te kijken naar de leeftijd, staat en kwaliteit van de inrichting (eenvoudig of luxe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Zo het eindbod is uitgebracht, nu afwachten wat de tegenpartij gaat doen...
Heerlijk die spanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35

vhal

ಠ_ಠ

Yah, de hypotheek is in 1 keer goedgekeurd

duurde 3-4 weken...rofl

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 23-05-2012 12:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

En ze zijn akkoord!!
Eindelijk een huis, ben er blij mee, nu meubels en een keuken zoeken.
En een aannemer vragen wat een uitbouw gaat kosten :D

Oh ja het gaat om deze:
http://www.funda.nl/koop/hattem/huis-47287804-de-reest-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: @bartijn2 gefeliciteerd! Ruim huisje, volgens mij niet heel moeilijk om wat te moderniseren en mooi stekkie van te maken.

Nog 3 weekjes en we kunnen beginnen! Eigen huis verkocht onder voorbehoud dus gaat allemaal volgens plan. Eind augustus moeten we over dus twee en halve maand om te klussen.
http://www.funda.nl/koop/...51-mr-pj-troelstraweg-76/
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-9LyFr_4w6Qc/TuXh7IuP6iI/AAAAAAAAGH0/5jfA4Vj0J2o/s540/DSC_0130.JPG

Plannen voor uitbouw zijn al klaar, keuken laten tekenen:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-rSTFBs_RSR8/T4vk9MmhjOI/AAAAAAAAGRM/Fm8c1pILHpM/s540/keuken+3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-jnqB6DkIHOk/T4vk9orLcXI/AAAAAAAAGRY/UZVUqEExcHg/s540/keuken+boven.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Gefeliciteerd. Wij wachten er momenteel ook op.
"Alle stukken zijn goed aangekomen, een dezer dagen wordt het beoordeeld".

Ondertussen zijn we al wel weer ruimt 2 maanden het process in en wordt de deadline om een alternatief te bewerkstelligen wel heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ravnoss schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:28:
Helemaal mee eens, ik zie ze hier graag roepen dat je minimaal 20% onder de vraagprijs kan zitten maar zo werkt meestal het in de praktijk gelukkig niet.

Mijn woning is recent verkocht onder voorbehoud en openingsbod was 10% onder de (al scherpe) vraagprijs. Je kunt je voorstellen dat het daar niet voor weggegaan is ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

@-Baco- Dank je, het gaat inderdaad niet heel veel moeite kosten, nieuwe keuken en de uitbouw vergroten.
En schilderen maar dat kan ik zelf gelukkig.

En natuurlijk ook gefeliciteerd met je aankoop, en verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ziet er leuk uit bartijn. Die prijs lijkt me echt waanzinnig laag voor wat je krijgt (mja, ik ken alleen randstad prijzen..).

Iemand anders trouwens die de woning erg doet denken aan de villa van The Adams Family? Trappenhuis met torentje, rechts ernaast de ingang, aan de rechterkant het woningdeel en links nog een kleine kamer...

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 23-05-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-08 16:56
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 13:50:
Edit: @bartijn2 gefeliciteerd! Ruim huisje, volgens mij niet heel moeilijk om wat te moderniseren en mooi stekkie van te maken.

Nog 3 weekjes en we kunnen beginnen! Eigen huis verkocht onder voorbehoud dus gaat allemaal volgens plan. Eind augustus moeten we over dus twee en halve maand om te klussen.
http://www.funda.nl/koop/...51-mr-pj-troelstraweg-76/
[afbeelding]

Plannen voor uitbouw zijn al klaar, keuken laten tekenen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Blijft grappig, prijzen vergelijken tussen randstad en randprovincies ;). Mijn recent gekochte ruime rijtjeshuis (150m2+, 140m2 perceel) in Den Haag is duurder dan jouw half vrijstaande vila ;). Maar volgens mij moet je nog wel aardig wat geld erin steken om er iets moois van te maken :).

Grappig, vond het aan de hand van foto's al kantooruitstraling hebben en lees net in omschrijving dat het ook als kantoor in gebruik is geweest :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin heeft onlangs de geneeskunde opleiding voltooid en is nu werkzaam als arts in een zorginstelling. Ze heeft een tijdelijk contract totdat ze aan haar 3-jarige vervolgopleiding kan beginnen. Hierbij is ze dan in dienst voor een andere werkgever. Na deze 3 jaar kan ze dan eventueel weer terug bij haar huidige werkgever met een nieuw contract. Ikzelf ben in loondienst en heb een arbeidscontract voor onbepaalde tijd.

Onlangs hebben we enkele adviesgesprekken gehad bij een bank en een tussenpersoon. In beide gevallen was het niet mogelijk om ook een hypotheek op naam van mijn vriendin te krijgen. De VVAA (zorgverzekeraar en tussenpersoon voor hypotheken) staat in voor artsen en biedt als tussenpersoon zekerheid richting banken. Ze bieden alleen hypotheken aan van de Rabobank, Frieslandbank en ABN/AMRO bank. Ze vragen ongeveer 1% bemiddelingskosten die wijzelf moeten betalen en ze krijgen geen provisie van de banken.

Weten jullie misschien of er nog andere mogelijkheden zijn om te informeren of wij een hypotheek kunnen krijgen? Ik zou graag vergelijksmateriaal willen hebben over het eventuele hypotheekadvies en de voortvloeiende kosten. Misschien heeft een andere bank een betere hypotheekconstructie voor ons? Ook weet ik niet of we nu in aanmerking kunnen komen voor alle beschikbare hypotheek constructies van dezelfde aangeboden banken. Is het misschien verstandig om een hypotheek offerte aan te vragen bij een tussenpersoon en net doen alsof mijn vriendin normaal is loondienst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Mijn vriendin is na 5 jaar vertrokken. Ik ben blij dat ik een hypotheek heb genomen die ik zelf kan dragen, dus alleen op mijn naam kon hebben. Alles lijkt nu koek en ei, maar het kan altijd anders uitpakken op de lange termijn. Probeer dan eerst een huis te vinden die je alleen kan dragen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Macros schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:42:
Mijn vriendin is na 5 jaar vertrokken. Ik ben blij dat ik een hypotheek heb genomen die ik zelf kan dragen, dus alleen op mijn naam kon hebben. Alles lijkt nu koek en ei, maar het kan altijd anders uitpakken op de lange termijn. Probeer dan eerst een huis te vinden die je alleen kan dragen.
Er is een verschil tussen zelf kunnen dragen en zelf kunnen financieren. De banken vinden dat ik een hypotheek mag afsluiten met maandlast X, terwijl ik misschien wel 1,2*X kan en wil betalen (voor een bepaalde termijn). Ook vind ik dat je best mag uigaan van de huidige sitautie voor bijvoorbeeld twee jaar. Doorgaans zal een inkomen groeien. Over twee jaar kan iemand dus meer dragen dan nu. Ook kun je tzt sleutelen aan het deel wat afgelost wordt. Al met al kun je dus best twee inkomens nodig hebben om iets te financieren wat één van beide tzt, als alles anders loopt dan gedacht, alleen kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:25:
Ze vragen ongeveer 1% bemiddelingskosten die wijzelf moeten betalen en ze krijgen geen provisie van de banken.
Zijn dit kosten die bovenop de normale hypotheekprovisie komen ?
Zo nee, dan is 1% wel een normaal bedrag, vraag ook even na hoe deze kosten omschreven staan in een rekening naar jou toe, wellicht zijn deze kosten bij de belastingaangifte aftrekbaar, waardoor je ongeveer de helf terug kunt krijgen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
argro schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:54:
[...]
Er is een verschil tussen zelf kunnen dragen en zelf kunnen financieren. De banken vinden dat ik een hypotheek mag afsluiten met maandlast X, terwijl ik misschien wel 1,2*X kan en wil betalen (voor een bepaalde termijn). Ook vind ik dat je best mag uigaan van de huidige sitautie voor bijvoorbeeld twee jaar. Doorgaans zal een inkomen groeien. Over twee jaar kan iemand dus meer dragen dan nu. Ook kun je tzt sleutelen aan het deel wat afgelost wordt. Al met al kun je dus best twee inkomens nodig hebben om iets te financieren wat één van beide tzt, als alles anders loopt dan gedacht, alleen kan dragen.
Op een dergelijke korte termijn (2-5 jaar) zal niemand voldoende in salaris stijgen om het wegvallen van een HBO/WO niveau van salaris op te kunnen vangen als die nodig was bij de hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Myrdreon schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:01:
[...]

Op een dergelijke korte termijn (2-5 jaar) zal niemand voldoende in salaris stijgen om het wegvallen van een HBO/WO niveau van salaris op te kunnen vangen als die nodig was bij de hypotheekaanvraag.
Je kunt een tweede salaris natuurlijk ook deels nodig hebben. A en B kunnen ieder elk 200k lenen en gaan voor een huis van 225k. Over 2 jaar kunnen zowel A als B dat misschien wel alleen betalen, misschien nu zelfs al, als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
argro schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:13:
[...]
Je kunt een tweede salaris natuurlijk ook deels nodig hebben. A en B kunnen ieder elk 200k lenen en gaan voor een huis van 225k. Over 2 jaar kunnen zowel A als B dat misschien wel alleen betalen, misschien nu zelfs al, als het moet.
Als je voor dergelijk (relatief natuurlijk) klein bedrag zoveel moeite gaat doen, zoals speciale hypotheekverstrekker zoeken die het wel aandurft... Het klinkt voor mij niet helemaal logisch.
Helemaal in de huidige markt met dalende prijzen lijkt me dat een onevenredig groot risico tenzij je aanzienlijk meer wilt lenen, zoals (bijna) volledig op beide salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Myrdreon schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:28:
[...]

Als je voor dergelijk (relatief natuurlijk) klein bedrag zoveel moeite gaat doen, zoals speciale hypotheekverstrekker zoeken die het wel aandurft... Het klinkt voor mij niet helemaal logisch.
Helemaal in de huidige markt met dalende prijzen lijkt me dat een onevenredig groot risico tenzij je aanzienlijk meer wilt lenen, zoals (bijna) volledig op beide salarissen.
Het bedrag is natuurlijk fictief en slechts een voorbeeld. Het ging mij om de nuancering van het advies om iets te kopen wat op één salaris is te financieren. De nuance zit hem er in dat wanneer je een tweede salaris in beperkte mate benut, dat dit niet hoeft te betekenen dat van een gedwongen verkoop sprake zal zijn bij scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
Myrdreon schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:28:
[...]

Waarom kost het extra moeite om de berekening te baseren op twee salarissen i.p.v. één? En wat is het alternatief? (behalve een goedkoper huis zoeken)

Edit:
Door de huur die ik betaal en geld dat ik maandeljiks terug betaal aan mijn ouders heb ik nu maandlasten van €1.200 netto. Voor die maandlasten zou ik een hypotheek van €350k (?) kunnen krijgen, wij zouden samen op onze salarissen maar een hypotheek van ca. €225k krijgen. Blijkbaar is het voor ons dus wel mogelijk dergelijke hoge maandlasten te dragen..

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig zou zijn om jezelf vast te leggen aan dergelijke lasten voor een periode van 30 jaar :P (probeer alleen te zeggen dat je in geval van nood echt wel tijdelijk meer kunt betalen dan wat je maximaal mee krijgt van de bank)

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 24-05-2012 08:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ik doelde op het deel dat tussenpersonen/hypotheekverstrekkers het niet aandurfden uberhaupt een aanbod te doen. Als je dan dus een speciale hypotheekverstrekker gaat zoeken die het wel aan durft...

[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 24-05-2012 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Macros schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:42:
bij ons werd afgeraden om de hypotheek alleen op mijn naam te zetten ondanks dat ik het in mijn eentje kon dragen. Dit waren de hoofdredenen geloof ik.
  • als we allebei (naar rato) de hypotheek en het bij scheiding enkel op mijn naam zou komen te staan zou bij winst alles op mijn naam staan. Mijn vriendin heeft dan jaren kunnen betalen voor mijn winst. Bij verlies zou ik al het verlies moeten nemen en kan zij vrolijk alles achter zich laten. Beetje het principe samen uit samen thuis ook in slechte tijden.
  • maximale vrijstelling bankspaarhypotheek gingen we overheen met slechts een hypotheeknemer. Het spaardeel is nu in 2en gesplitst en onder de huidige maximum vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McVirusS schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 16:50:
[...]

Blijft grappig, prijzen vergelijken tussen randstad en randprovincies ;). Mijn recent gekochte ruime rijtjeshuis (150m2+, 140m2 perceel) in Den Haag is duurder dan jouw half vrijstaande vila ;). Maar volgens mij moet je nog wel aardig wat geld erin steken om er iets moois van te maken :).

Grappig, vond het aan de hand van foto's al kantooruitstraling hebben en lees net in omschrijving dat het ook als kantoor in gebruik is geweest :D.
En dan hebben we het nog een flink stuk onder de vraagprijs kunnen kopen ook. Maar dat komt ook omdat er nog gebouwd mag worden op het stuk grond naast de woning wat wel voor waardevermindering kan zorgen in de toekomst. Leuke omschrijving halfvrijstaande villa inderdaad, van de zijkant ziet het er groter uit dan het is. De prijzen zijn inderdaad behoorlijk verschillend en dit is een van de duurdere straten in Leeuwarden.

Zal nog een aardige verbouwing worden inderdaad en kantoor uitstraling is duidelijk aanwezig. Wel grappig dat door het hele huis lopen utp kabels lopen, elke slaapkamer heeft minstens een aantal aansluitingen en in de kelder hangt een klein serverkastje waar alle kabels bij elkaar komen. Meeste gaat eruit want alles loopt over de muren en dat is niet echt mooi natuurlijk en wifi is veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:08:
[...]

bij ons werd afgeraden om de hypotheek alleen op mijn naam te zetten ondanks dat ik het in mijn eentje kon dragen. Dit waren de hoofdredenen geloof ik.
  • als we allebei (naar rato) de hypotheek en het bij scheiding enkel op mijn naam zou komen te staan zou bij winst alles op mijn naam staan. Mijn vriendin heeft dan jaren kunnen betalen voor mijn winst. Bij verlies zou ik al het verlies moeten nemen en kan zij vrolijk alles achter zich laten. Beetje het principe samen uit samen thuis ook in slechte tijden.
Makkelijk op te lossen door een samenlevings contract op te stellen, daarin vermeld je gewoon dat de winst/verlies 50/50 verdeeld word bij een relatiebreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 17:38
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:25:
Mijn vriendin heeft onlangs de geneeskunde opleiding voltooid en is nu werkzaam als arts in een zorginstelling.
Het was lang gebruikelijk dat een aantal banken voor specialisten in opleiding hypotheken uitgaven gebaseerd op toekomstig inkomen (ABN bijv.). Je moet je alleen wel beseffen dat dit een verkooptactiek was. Je sluit een hoge lening bij bank X (vaak word je dan ook nog bij private banking o.i.d. binnengehaald om je extra te lijmen). Je bent dan blij met die bank en je kan eigenlijk niet meer weg omdat je via de normale loketten bij andere banken niet zo'n hoge hypotheek krijgt. Dus kom je daar op termijn ook terug om geld te lenen om je in te kopen in een maatschap etc. en dat doen ze heel graag...

De banken die dat deden hebben nu ook minder vrijheid om dat soort dingen te doen. Bovendien zijn ze allemaal minder geneigd risico's te nemen. Een dergelijke constructie is daarom nu minder gebruikelijk.

Overigens vind ik dat niet helemaal onterecht, als dokters verstand hadden van geld hadden ze wel een vak geleerd. Er zijn weinig beroepsgroepen die zo veel verdienen èn zo vaak financiëel hun zaken niet op orde hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13-09 23:11
Even als tip voor de mensen die niet alle info kunnen vinden via Funda (die vermeld nl geen prijshistorie en of het huis eerder te koop heeft gestaan)
als je googled op de straat+huisnr zie je ook Jaap/miljoenhuizen/huizenzoeker. deze geven vaak meer/andere info.

misschien slim om hier een mooie FAQ van te maken?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:46:
[...]

Makkelijk op te lossen door een samenlevings contract op te stellen, daarin vermeld je gewoon dat de winst/verlies 50/50 verdeeld word bij een relatiebreuk.
Volgens diverse bronnen kan dat juist niet voor een huis.
http://www.sbvg.nl/familierecht/samenlevingscontract.html
inboedel en woonhuis Vaak staat in een samenlevingscontract dat de inboedelgoederen gemeenschappelijk zullen zijn, ook als slechts een van partijen de koper ervan is. Er is dan een soort 'gemeenschap van inboedel'. Voor het gemeenschappelijk worden van een huis en andere onroerende zaken is het beslist noodzakelijk, anders dan bij de wettelijke gemeenschap van goederen, dat beide partners in de notariële akte van levering worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Het zijn verschillende dingen, en beiden zijn op zichzelf juist.

Een samenlevingscontract kan inderdaad niet tot gevolg hebben dat onroerende goederen in een gemeenschap vallen. Daarvoor is een notariële akte nodig waarbij beide partners als verkrijgers staan aangemerkt. Een huis kan immers alleen geleverd worden door een notariële akte, dus de bepaling in een samenlevingscontract dat beide partners mede-eigenaars zijn, heeft geen effect. Voor roerende zaken is dit anders, omdat voor overdracht van een roerende zaak niet een notariële akte vereist is. Ten aanzien van die zaken kun je dus zonder problemen een 'samenlevingsrechtelijke gemeenschap' creëeren.

In een samenlevingcontract kan tegelijkertijd echter zonder problemen een beding worden opgenomen dat als het huis op één naam staat, de winst of het verlies bij verkoop van het huis volgens een bepaalde verdeelsleutel tussen de partners wordt verrekend. Dat is dan geen beding met goederenrechtelijke werking: het heeft gewoon tot gevolg dat bij verkoop er een contractuele (en dus afdwingbare) aanspraak van de ene partner op de andere ontstaat.

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 24-05-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:08
Grotendeels duidelijk :)
Stel nu dat het huis op één naam staat en deze persoon er vervolgens wil blijven wonen.
Er is dan geen sprake van verkoop en dus ook geen winst of verlies.
Kun je dan bijv in een samenlevingscontract een verplichting opnemen om te verkopen bij relatiebreuk danwel de boel te laten taxeren en vervolgens de fictieve winst/verlies te verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het nuttig om woningrapporten op te vragen als indicatie voor de omgeving, prijs, etc?

Welke rapporten bestaan er nog meer zoals die van het kadaster? http://www.kadaster.nl/pa...ducten/Woningrapport.html

Wat zijn jullie ervaringen met deze woningrapporten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
ninjazx9r98 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 11:36:
Grotendeels duidelijk :)
Stel nu dat het huis op één naam staat en deze persoon er vervolgens wil blijven wonen.
Er is dan geen sprake van verkoop en dus ook geen winst of verlies.
Kun je dan bijv in een samenlevingscontract een verplichting opnemen om te verkopen bij relatiebreuk danwel de boel te laten taxeren en vervolgens de fictieve winst/verlies te verdelen?
Er is sprake van contractsvrijheid; je mag dus in beginsel alles afspreken wat je wilt voorzover het niet in strijd komt met dwingend recht. Wil jij in je samenlevingscontract afspreken dat degene die er blijft wonen, het huis moet laten taxeren en de 'fictieve winst' moet uitkeren aan de vertrekkende partner, dan mag dat natuurlijk.

Wat betreft de contractsvrijheid geldt natuurlijk wel dat a) dit soms kan leiden tot bepaalde fiscale consequenties, aangezien de fiscus ook verkrijging van economische eigendom belast, en b) je natuurlijk ook maar moet zien af te dwingen dat het vervolgens nagekomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Morgen wordt bod namens ons uitgebracht...
Huis staat bijna een jaar te koop, huidige eigenaresse wil er ondertussen wel graag van af begrepen we van de verkopende makelaar. Onze aankoopmakelaar begint met een bod, 10% onder de vraagprijs om uiteindelijk op ongeveer 135k uit te komen.

Ben benieuwd...

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Pfff.. Mijn vrouw en ik zijn in onderhandeling voor misschien wel ons droomhuis. Stond een maand geleden nog te koop voor 369.500, daarna ineens 349.500.

Samen met onze aankoopmakelaar hebben we een bod van 330.000 gedaan, met no-risk clausule voor verkoop van ons huidig huis van 5 maanden. Tegenbod van 345.000 gehad. Daarna heeft onze aankoopmakelaar aangegeven dat wij eigenlijk niet meer dan 335.000 kunnen en willen betalen, waarop we een eindbod terug kregen van 340.000.

Ben nu erg in dubio wat te doen.. De aankoopmakelaar adviseert voet bij stuk te houden en verwacht dat ze dan het bod van 335.000 nog wel accepteren. En zouden ze echt voor een verschil van minder dan 1.5% de verkoop niet door laten gaan? Van de andere kant, laten wij voor minder dan 1.5% verschil ons droomhuis schieten?

Ons huis komt morgen pas op funda, maar we hebben vorige week al wel kijkers gehad, en die waren geïnteresseerd. Zij weten echter nog niet hoeveel ze kunnen lenen, en of ze überhaupt een hypotheek kunnen krijgen.

Wat zouden jullie doen?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Zoals wel vaker aangegeven. Zonder een linkje naar het huis en een beetje kennis van de omgeving en de gebruikelijke prijzen, is er geen zinnig antwoord te geven over de waarde van het huis en of je dus teveel of te weinig betaald.
Dat gezegd hebbende kan ik me haast niet voorstellen dat een verkoper in de huidige markt de verkoop van zijn huis laat schieten op 1.5%. Momenteel zit de markt muurvast, en lijkt zou ik als verkoper het risico niet willen lopen een koper af te wijzen, in de hoop in de komende maanden die 1.5% er wel uit te kunnen onderhandelen. Met het vooruitzicht van verder dalende huizenprijzen (zelfs partijen als VEH verwachten een daling tot zeker 2015), lijkt het me sterk dat ze op een later tijdstip die 1.5% wel nog krijgen.
Kortom, ik zou mijn poot stijf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Poot stijf houden: de prijzen dalen met bijna 0,5 procent per maand, dus als die verkopers nu nee zeggen, is de kans klein dat ze over een tijdje nog iemand vinden die wel 340.000 zal accepteren. Als verkoper heb je dus weinig keus: ze gaan die 340.000 euro zeer waarschijnlijk niet krijgen, tenzij er nu al iemand staat te trappelen om dat te betalen - en in dat geval hadden ze het je wel laten weten :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Lullig... Zus van mijn vriendin heeft het huis waarin ze woont al bijna 4 jaar te koop staan. Er was eindelijk een koper die geïnteresseerd is, ze vinden elkaar in de koopprijs, voorlopig koopcontract wordt getekend en nu blijkt dat de potentiële koper heeft verzwegen dat'ie een lening open heeft staan waardoor hij/zij geen hypotheek kan krijgen om de overeengekomen prijs te kunnen betalen.

Ons bod van 128k wordt beantwoord met 137,5k (5k onder vraagprijs). Onze makelaar zou mij vandaag nog bellen voor ons volgende bod. Hij denkt dat we uiteindelijk op 134k uit gaan komen...

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 09-09 13:47
Heb je een leuk huis gevonden, goed formaat slaapkamers, goede liging, leuke stijl.. is de woonkamer klein!
Het totale huis is 100m2 (minus zolder en schuur) en 3 slaapkamers van goed formaat, maar de woonkamer is dan weer slaapkamer formaat... (18m2 oid) :(:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
The_Fes schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:22:
Pfff.. Mijn vrouw en ik zijn in onderhandeling voor misschien wel ons droomhuis. Stond een maand geleden nog te koop voor 369.500, daarna ineens 349.500.

Samen met onze aankoopmakelaar hebben we een bod van 330.000 gedaan, met no-risk clausule voor verkoop van ons huidig huis van 5 maanden. Tegenbod van 345.000 gehad. Daarna heeft onze aankoopmakelaar aangegeven dat wij eigenlijk niet meer dan 335.000 kunnen en willen betalen, waarop we een eindbod terug kregen van 340.000.

Ben nu erg in dubio wat te doen.. De aankoopmakelaar adviseert voet bij stuk te houden en verwacht dat ze dan het bod van 335.000 nog wel accepteren. En zouden ze echt voor een verschil van minder dan 1.5% de verkoop niet door laten gaan? Van de andere kant, laten wij voor minder dan 1.5% verschil ons droomhuis schieten?

Ons huis komt morgen pas op funda, maar we hebben vorige week al wel kijkers gehad, en die waren geïnteresseerd. Zij weten echter nog niet hoeveel ze kunnen lenen, en of ze überhaupt een hypotheek kunnen krijgen.

Wat zouden jullie doen?
Misschien kan je er nog iets anders uithalen. Bijv. dat ze het huis nog voor een deel opknappen, schilderen ofzo. Wellicht zijn er zaken die ze meenemen uit het huis die voor jullie interessant zijn als ze die achterlaten. Zo kan je misschien nog wat in de overige kosten besparen terwijl je ze puur in Euro's nog een stukje tegemoet komt.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 30-05-2012 20:04 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Bender schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:48:
Heb je een leuk huis gevonden, goed formaat slaapkamers, goede liging, leuke stijl.. is de woonkamer klein!
Het totale huis is 100m2 (minus zolder en schuur) en 3 slaapkamers van goed formaat, maar de woonkamer is dan weer slaapkamer formaat... (18m2 oid) :(:(
Heb je een leuk huis gevonden, goed formaat slaapkamers, goede ligging, leuke stijl, prima woonkamer... wordt de woning uit de verkoop genomen ;w

De woning is ex-huur, de verkoper een beleggingsmaatschappij. Ik vermoed dat ze even wachten tot de prijzen weer stijgende zijn :(

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 30-05-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bender schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:48:
En daar valt niets aan te doen...? Muurtje uitbreken, keuken of halletje erbij trekken, etc?

Stukje uitbouwen? eventueel later?

Doe eens een linkje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
ph4ge schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:04:
[...]
Misschien kan je er nog iets anders uithalen. Bijv. dat ze het huis nog voor een deel opknappen, schilderen ofzo. Wellicht zijn er zaken die ze meenemen uit het huis die voor jullie interessant zijn als ze die achterlaten. Zo kan je misschien nog wat in de overige kosten besparen terwijl je ze puur in Euro's nog een stukje tegemoet komt.
Er is weinig meer aan te klussen, ze hebben het zelf in 2008 gekocht en daarna opgeknapt. Doordat de boerderij van de ouders van één van de bewoners vrij komt, hebben ze besloten daar in te gaan. Ze hebben dus ook al een vervangend huis.

Hier een linkje:
http://www.funda.nl/koop/...-47151711-molenstraat-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk huis, ik zou even afwachten en anders een bod doen van 337.500. Je kan ook nog onderhandelen dat ze raambekleding, kasten of andere dingen achterlaten en dan het bod van 340.000 te accepteren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:08:
Leuk huis, ik zou even afwachten en anders een bod doen van 337.500. Je kan ook nog onderhandelen dat ze raambekleding, kasten of andere dingen achterlaten en dan het bod van 340.000 te accepteren inderdaad.
Vergeten te melden, het bod van 335.000 was inclusief alle roerende zaken die ter overname waren (o.a. lamp in hal en keuken, gordijnen, elektrische haard etc.) Wil nu eigenlijk eerst even weten wat de potentiële kopers van ons huis (voor de beeldvorming http://www.funda.nl/koop/...van-de-coulsterstraat-44/) inmiddels al weten. Als zij al meer zekerheid hebben, en nog steeds ons huis willen kopen, is een bod zonder de no risk-clausule ook nog te overwegen.

Update
We hebben net onze aankoopmakelaar de opdracht gegeven om onze poot stijf te houden ;) Ben benieuwd.. Wel erg spannend dit :)

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 31-05-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:48
The_Fes schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:42:
[...]

Er is weinig meer aan te klussen, ze hebben het zelf in 2008 gekocht en daarna opgeknapt. Doordat de boerderij van de ouders van één van de bewoners vrij komt, hebben ze besloten daar in te gaan. Ze hebben dus ook al een vervangend huis.

Hier een linkje:
http://www.funda.nl/koop/...-47151711-molenstraat-10/
lamaar wrong post.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 31-05-2012 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

The_Fes schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:20:
[...]

Update
We hebben net onze aankoopmakelaar de opdracht gegeven om onze poot stijf te houden ;) Ben benieuwd.. Wel erg spannend dit :)
Success! Ik vind het een erg leuk en sfeervol huis. Keep us up-to-date!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Domme vraag?
De verkoper van het huis dat wij willen kopen ziet af van een bankgarantie. Is dat gunstig? Ik heb wel wat gegoogled op bankgaranties, maar of wij daar voordeel van hebben snap ik niet helemaal.

Tegenbod was 137,5k. Ons nieuwe bod was 131k, tegenbod daarop is 135k, met daaraan gekoppeld afzien van bankgarantie en een kast die wij graag willen houden (past mooi onder een trap en levert extra bergruimte) blijft staan.
Onze makelaar denkt dat we er morgen uit gaan komen, op 133,5 of 134k.
Dan krijgen wij het volgende week knap druk met heen en weer rennen tussen bank (hypotheek regelen), aankoopmakelaar en verkoopmakelaar (voorlopig koopcontract lezen en tekenen).

Spannend :P

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
King Nothing schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:28:
Domme vraag?
De verkoper van het huis dat wij willen kopen ziet af van een bankgarantie. Is dat gunstig? Ik heb wel wat gegoogled op bankgaranties, maar of wij daar voordeel van hebben snap ik niet helemaal.
Ja, dat is gunstig. Normaliter beloopt de bankgarantie circa 10% van de koopsom en kost circa 1% van dat bedrag. In plaats van een bankgarantie kun je vaak ook 10% van de koopsom boj de notaris storten. In overleg kan altijd besloten worden van een dergelijke zekerheidsstelling af te zien. Het is in ieder geval bedoeld als zekerheid voor de verkoper dat jij niet opeens met de noorderzon verterkt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
King Nothing schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:28:
Domme vraag?

Tegenbod was 137,5k. Ons nieuwe bod was 131k, tegenbod daarop is 135k, met daaraan gekoppeld afzien van bankgarantie en een kast die wij graag willen houden (past mooi onder een trap en levert extra bergruimte) blijft staan.
Onze makelaar denkt dat we er morgen uit gaan komen, op 133,5 of 134k.
Dan krijgen wij het volgende week knap druk met heen en weer rennen tussen bank (hypotheek regelen), aankoopmakelaar en verkoopmakelaar (voorlopig koopcontract lezen en tekenen).

Spannend :P
Even goed nakijken wat er precies achter zit, want het afzien van die bankgarantie is meestal iets dat je als koper bedingt en niet de verkoper. Daarom zal er misschien een andere (onverwachte) wijziging in het voorlopig koopcontract aanhangen, zoals bijv dat je in plaats van bankgarantie gelijk een aanbetaling doet oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Die willen misschien dat je 10% stort in plaats van een bankgarantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

<edit>

[ Voor 97% gewijzigd door Cassius op 05-06-2012 08:37 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Fiber schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:25:
[...]

En daar valt niets aan te doen...? Muurtje uitbreken, keuken of halletje erbij trekken, etc?

Stukje uitbouwen? eventueel later?

Doe eens een linkje... :)
Muur uitbreken levert weinig op + dat de gehele keuken opnieuw mag (zit aan de andere kant van de muur).
Uitbouwen gaat niet mooi worden, je offerte er dan veel voor op en vraag me af of het mag.

http://www.funda.nl/koop/...-48451748-biezenstraat-1/

Eronder zit een massagesalon overigens... met happy end ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik snap je punt wel over de kleine woonkamer. Aangezien dat toch, in mijn geval althans, de plek is waar je de meeste tijd (wakker ;-)) besteedt is het wel prettig dat je daar de ruimte hebt. Een bank en een eettafel gaat eigenlijk al nauwelijks als ik het zo zie, en dan heb je nog geen tv-meubel, salon tafel, dressoir, kast of wat dan ook. Mij zou het al snel gaan tegenstaan denk ik. Kan je eventueel niet een woonkame creeeren op de bovenste verdieping? Die oogt namelijk veel ruimer en met die balken ook veel sfeervoller. Vervolgens van de huidige woonkamer een lekkere slaapkamer maken met openslaande deuren naar het terras, ook helemaal niet verkeerd. Enige wat dan een probleem is, is dat je constant met je eten loopt te sjouwen van de keuken naar de woonkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Don Quijote op 01-06-2012 00:26 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Roenie schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:51:
Die willen misschien dat je 10% stort in plaats van een bankgarantie
Dat zou ik niet begrijpen, voor de verkoper is dat toch exact hetzelfde?
(altans, ik neem aan dat men het wel bij de notaris stort, en niet direct bij de verkoper, dat zou HEEEEEEEEEEEL dom zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Ravnoss schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 00:25:
Ik snap je punt wel over de kleine woonkamer. Aangezien dat toch, in mijn geval althans, de plek is waar je de meeste tijd (wakker ;-)) besteedt is het wel prettig dat je daar de ruimte hebt. Een bank en een eettafel gaat eigenlijk al nauwelijks als ik het zo zie, en dan heb je nog geen tv-meubel, salon tafel, dressoir, kast of wat dan ook. Mij zou het al snel gaan tegenstaan denk ik. Kan je eventueel niet een woonkame creeeren op de bovenste verdieping? Die oogt namelijk veel ruimer en met die balken ook veel sfeervoller. Vervolgens van de huidige woonkamer een lekkere slaapkamer maken met openslaande deuren naar het terras, ook helemaal niet verkeerd. Enige wat dan een probleem is, is dat je constant met je eten loopt te sjouwen van de keuken naar de woonkamer.
Ideen waren ook al eetkamer boven en woonkamer beneden, maar dan loop je inderdaad net me eten te shouwen.
Eetkamer beneden zou ik niet doen omdat ik daar momenteel weinig tijd in door breng en dat is zonde van de mooie kamer en balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben ook op het punt om het koopcontract te tekenen. Concept contract ontvangen. Is gebaseerd op het NVM model overeenkomst. Maar wat een geneuzel is dat zeg. De verkopende partij dekt al zijn risico's af in het contract terwijl de risico's van de koper gewoon open blijven staan. Is dit gebruikelijk als 1e concept versie?
Tekenen de meeste mensen de 1e versie van de overeenkomst? Kan ik me haast niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Z___Z schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:47:
Ik ben ook op het punt om het koopcontract te tekenen. Concept contract ontvangen. Is gebaseerd op het NVM model overeenkomst. Maar wat een geneuzel is dat zeg. De verkopende partij dekt al zijn risico's af in het contract terwijl de risico's van de koper gewoon open blijven staan. Is dit gebruikelijk als 1e concept versie?
Tekenen de meeste mensen de 1e versie van de overeenkomst? Kan ik me haast niet voorstellen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar teken nooit wat waar je niet achterstaat. Laat het nakijken door iemand met ervaring. Geef aan waar je het niet mee eens bent, en wat er in jou ogen ontbreekt.

Een groot deel is maar geneuzel, maar er kunnen zeker zaken in staan waar je het niet mee eens hoeft te zijn. Probeer echter weg te blijven van nieuwe onderhandelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 01-06-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Een contract is ook een onderhandeling.
Bij mij wou de verkopende partij alle verantwoordelijkheid voor asbest wegtekenen, terwijl we hadden afgesproken "voor zover genoemt in het bouwkundig rapport van xxx door xxx" (enkel een golfplaatje, niets anders).

En tjah, op het moment dat je zover bent (in principe eens met mekaar) kan je als koper toch wel veel bedingen nog aan het contract (buiten de dingen die je al had onderhandeld).
Wij hadden bijvoorbeeld geen bankgarantie (had ik geen zin in), etc.

Nog een noot over asbest: een collega van me had het dus weggetekend onder het kopje "er zit toch geen asbest in", die is nu kind van de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

De opzet van de koopcontracten is voornamelijk bedoeld om zo veel mogelijk af te spreken wat vaak niet bij wet is geregeld. Een koper geniet veel bescherming in de wet, een verkoper vaak nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Koopprijs voor ons huis is 134.000 euro geworden. Voorlopig koopcontract wordt me zsm gemaild en die nemen we eerst door met onze aankoopmakelaar vooraleer we gaan tekenen.

En dan de hypotheek nog "even" regelen... Woensdag gesprek met financieel adviseur, donderdag gesprek bij de bank waar ik alles al heb.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

King Nothing schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:58:
Koopprijs voor ons huis is 134.000 euro geworden. Voorlopig koopcontract wordt me zsm gemaild ...
Wordt het toch tijd om over een andere nick te gaan nadenken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

offtopic:
The House Jack Build? Wil wel een nickname afgeleid van een nummer van Metallica :P

Beste vrind wette dat

Pagina: 1 ... 16 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.