The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
The first casualty in war is always the truth...
Van mij mag de hele HRA er morgen uitMyrdreon schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:58:
[...]
Er zou zomaar nog wat achter kunnen blijven in de bezuinigingen die nu besproken worden. Zou dus zeker even die paar dagen wachten voordat je iets over de HRA zegt.
Dat is dus gewoon rekening houden met dat de hele HRA al opgedoekt ging worden voor je iets kocht.
Wat wij dus gedaan hebben.
Verwijderd
Idd, wij hebben momenteel nog een netto inkomen van rond de 3500 en zullen netto op een hypotheek van rond de 1000 uitkomen (wellicht minder afhankelijk vd hypotheekvorm) en zouden daar nog prima mee rond kunnen komen (met een goede studieschuld ernaast). En dan laten we inkomensstijgingen dus nog buiten beschouwing.MrFl0ppY schreef op donderdag 26 april 2012 @ 14:30:
[...]
1150? Das een lachtertje met zo'n inkomen. Wij zitten met ongeveer hetzelfde netto inkomen per maand maar met 1600 euro netto maandlasten op dit moment (lossen extra af) en leven nog in luxe.
Oftewel: geen aflossingsvije hypotheken meer. Byebye huizenmarkt, trek alvast nog maar de helft van de waarde van je huis af.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verwijderd
Verwijderd
Heb gister gekocht met een bankspaarhypotheek 100% aflossen. Maar begrijp dat een spaarhypotheek ook gewoon aflossingsvrij is omdat je feitelijk de schuld 100% houdt.EvaluationCopy schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:29:
Mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten, moeten die in 30 jaar aflossen.
Oftewel: geen aflossingsvije hypotheken meer. Byebye huizenmarkt, trek alvast nog maar de helft van de waarde van je huis af.
Ob blijft 2% zoals enkele al voorspelden als doekje voor het bloeden.
Het vallen van hetkabinet is toneel ! Nu kunnen ze alle harde maatregelen doen en kunnen ze allemaal hun achterban nog onder ogen houden. Ze houden ons allemaal kei voor de gek!
Stel dat je eergister een offerte hebt voor een hypotheek en met de nieuwe wetgeving, heb je dan wel of geen hypotheekrenteaftrek meer op je spaarhypotheek?EvaluationCopy schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:29:
Mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten, moeten die in 30 jaar aflossen.
Elect a clown, expect a circus.
Er is nu nog helemaal niks veranderd, en die "wetgeving" is er ook nog niet en waarschijnlijk gaat het nog ff duren ook aangezien we nog ff stuurloos zijn?Slasher schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:38:
[...]
Stel dat je eergister een offerte hebt voor een hypotheek en met de nieuwe wetgeving, heb je dan wel of geen hypotheekrenteaftrek meer op je spaarhypotheek?
En dat hele verhaal van ja woningen gaan nog met 30-50%dalen vind ik zulke onzin...hoezo denkt men opeens dat je een appartement voor 60k kan kopen in de randstad? of een eengezinswoning voor 100k? (Zie je het al voor je...voor 300e per maand ruim wonen? ha as if) Prijzen zullen ongetwijfeld wel zakken maar denk wel dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen de verschillende prijsklassen en de klappen die er gaan vallen.
En als ze gaan dalen met 50% dan gaan we met ze allen opeens 12% rente betalen, nou leuk zeg
[ Voor 15% gewijzigd door Jumpiefox op 26-04-2012 19:44 ]
Verwijderd
Klopt, 2 punten:EvaluationCopy schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:29:
- hypotheken moeten worden afgelost. Daardoor worden de hypotheken duurder en kan minder worden geleend.
- nieuwe eigenaren kunnen niet maximaal profiteren van HRA. Dit wil je natuurlijk gecompenseerd hebben.
Door de nieuwe maatregelen zullen de huidige eigenaren hun huis minder snel meer verkopen, en de starters zijn daar weer de dupe van.
De voorwaarde is toch dat er in 30 jaar afgelost wordt? Uit niets blijkt dat dit geleidelijk moet. 30 jaar lang de schuld 100% houden en dan in één keer aflossing voldoet dus aan de voorwaarde dat er in 30 jaar afgelost moet worden.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:25:
[...]
Heb gister gekocht met een bankspaarhypotheek 100% aflossen. Maar begrijp dat een spaarhypotheek ook gewoon aflossingsvrij is omdat je feitelijk de schuld 100% houdt.
Dat kun je nergens. De inkt van het akkoord is amper droog. Het papier met de uitwerking is nog blanco.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:14:
Gezien ik nu bezig ben een hypotheek samen te stellen ( en sowieso niet aflossingsvrij wilde vanwege alle politiek eromheen momenteel) vraag ik me wel af waar ik concreet kan vinden wat nu mn mogelijkheden zijn en vanaf welke datum.
[ Voor 29% gewijzigd door argro op 26-04-2012 19:49 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Voorlopig heb je dus nog recht op HRA op een spaarhypotheek als je nu in een offertetraject zit en het huis nog niet bij de notaris gepasseerd is?argro schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:48:
Dat kun je nergens. De inkt van het akkoord is amper droog. Het papier met de uitwerking is nog blanco.
Laat ik het zo zeggen: Ik ben op dit moment in een verkooptraject van mijn huidige woning en volgende week gaat het voorlopig koopcontract getekend worden.
Gaat de verkoop nu in gevaar komen?
edit: wat ik lees gaat het over de begroting van 2013. Dus tot 31-12-2012 lijkt het me gewoon mogelijk?
edit2: Het is dus vanaf 01-01-2013 zie ook het concept stabiliteitsprogramma
[ Voor 54% gewijzigd door Slasher op 26-04-2012 20:30 ]
Met jullie netto inkomen zou ik me helemaaaaaal niet druk maken! Eventueel kan je de hypotheek zo inrichten dat je gewoon gaat aflossen (met de huidige noodplannen voor de begroting blijft de HRA bestaan als je je huis aflost, alleen wordt die elk jaar wat minder).
Ik zou overigens tekenen voor jullie inkomen! Wij beuren samen ong. 3400 euro p/mnd samen (netto). Daar gaat straks 820 van af voor de hypotheek (bruto) en dan nog een goede 800-900 euro voor de andere dingen, inclusief sparen. Op zich mogen we dus ook niet klagen.... zeker met jullie netto inkomen zou ik me helemaal geen zorgen maken.
Same here.Mektheb schreef op donderdag 26 april 2012 @ 14:43:
[...]
Van mij mag de hele HRA er morgen uit, ik heb er geen last van de HRA is alleen meer schoenen voor madam of voor mij een extra speeltje per maand.
Dat is dus gewoon rekening houden met dat de hele HRA al opgedoekt ging worden voor je iets kocht.
Wat wij dus gedaan hebben.
Toch snap ik de 'paniek' wel deels. Een heleboel mensen houden in wat ze -kunnen- kopen rekening met de maximale hypotheekaftrek (hetzij aflossingsvrij, hetzij via een (bank)spaarproduct dat eigenlijk ook 30 jaar lang aflossingsvrij betekent). De nieuw aangekondigde maatregelen zullen dus zeker in de eerste periode erg 'slikken' zijn voor velen omdat in feite je budget om een huis te kopen gewoon omlaag gaat (als je het vanuit de HRA situatie bekijkt).
Toch denk ik wel dat dit noodzakelijk is op de lange duur.
Zoals gezegd hebben wij gelukkig niet gekocht wat aan het maximum van ons kunnen zit.
[ Voor 36% gewijzigd door eymey op 26-04-2012 20:19 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Die cijfers lijken heel erg op mijn situatie, qua kosten én inkomen. We leven aardig luxe en houden zat over per maand. Dus ja, het lijkt een bak geld maar in verhouding tot je inkomen kan het makkelijk. Ligt natuurlijk ook wel aan je uitgavepatroon, maar zolang je nog geen 13 kinderen hebt moet het prima kunnenEvaluationCopy schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:11:
Netto zou het op iets van 1150 uitkomen, bruto dan 1600? Op een gezamenlijk netto-inkomen van 4700, dus ongeveer een derde deel. Het lijkt zo'n bak geld per maand pfff.
Nee eigenlijk niet. Ik heb gevoel dat dit project 1 grote package deal is geworden waar makelaar, projectontwikkelaar, notaris, bank, financieel adviseur, keukenfabrikant en nog een aantal zaken met elkaar een deal hebben gesloten om het project maar te verkopen tegen gunstige voorwaarden. Mijn vriendin die jurist is heeft alle stukken doorgenomen en heeft geen bijzondere zaken gevonden die een verhoogd risico hebben.Roenie schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 00:23:
4,5% voor 13 jaar? Dat klinkt wel ok. Heb je daar lang voor moeten onderhandelen?
De hypotheek offerte hebben we inmiddels ontvangen maar er waren wat onduidelijkheden wat betreft de Erfpacht- en Koopgarantbepalingen, bestemd voor de hypotheekvestiging en hypotheekakte (o.a. derdenbeding en andere zaken). Voorlopig is dat ook weer van de baan en lijkt alles goed te verlopen. In ieder geval is het wel fijn dat we de hypotheek afnemen op basis van 1 salaris. (990,- bruto, 720,- netto)
[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 26-04-2012 20:49 ]
In het Catzhuis akkoord zou de regel voor geen 100% aflossingsvrije hypotheken pas 1-1-2013 ingaan, wat ook nog een mogelijke run op de huizenmarkt zou kunnen veroorzaken omdat men nog snel 100% spaar of bankspaar wil hebben.
Gaat dat nu door? Of eerder?
En wordt het straks een annuïteit die je afsluit? Tegen een reken rente of tegen een hypotheek rente.
American Express vraagbaak
Vanuit het concept stabiliteitsakkoord:Stinger_Ventura schreef op donderdag 26 april 2012 @ 20:37:
Wat wordt het verhaal nou voor de HRA?
In het Catzhuis akkoord zou de regel voor geen 100% aflossingsvrije hypotheken pas 1-1-2013 ingaan, wat ook nog een mogelijke run op de huizenmarkt zou kunnen veroorzaken omdat men nog snel 100% spaar of bankspaar wil hebben.
Gaat dat nu door? Of eerder?
En wordt het straks een annuïteit die je afsluit? Tegen een reken rente of tegen een hypotheek rente.
Op de woningmarkt vinden belangrijke structurele hervormingen plaats. Het is essentieel om de hypotheekschulden te verminderen, zowel vanuit micro- als vanuit macro-perspectief. Tegelijkertijd is het van belang om het vertrouwen op de woningmarkt te bevorderen. De regering is daarom voornemens om de hypotheekrenteaftrek te handhaven. Vanaf januari 2013 moeten nieuwe hypotheken gedurende de looptijd in 30 jaar volledig en ten minste annuïtair worden afgelost om in aanmerking te komen voor de hypotheekrenteaftrek (structurele besparing 5,4 mld). Om de risico’s van hoge hypotheekschulden verder te beperken, wordt de Loan-to-Value ratio geleidelijk beperkt tot 100%.
Na de eerste schrik even gerekend wat dit nou kost in 2 cases op www.berekenhet.nl
Uitgegaan van fictief
Man 35,
60k inkomen
5% rente
financieringslast van 300k
Op basis van 50/50 aflossingsvrij en bankspaar ben je in alle jaren 1020 netto kwijt Inc 150k aflossen na 30 jaar. Bruto 1510 per maand
100% annuïteit 1ste jaar per maand netto 1051 (bruto 1590)
2de jaar 1059
3rd 1067
4de 1076
5de 1085
10de 1138
Kortom een paar tientjes extra per maand terwijl je hard vermogen opbouwt door je huis af te lossen.
Na 5 jaar ben je al 22,5k op je schuld ingelopen. Dit geeft de bank ook extra zekerheid, doordat de schuld steeds meer afneemt!
Geen slecht plan dus?
100% bankspaar kost 1240 per maand, tov annuïteit ga je bij annuïteit in jaar 18 pas netto meer betalen!
In die tijd heb je al 122,5k afgelost op je woning.
Edit: Loan to Value van max 100% is wel een dubbele. Kosten koper valt in ieder geval dus niet meer mee te financieren ( immers max 100%).
En wat bij een licht dalende huizenmarkt?
Edit 2 100% bankspaar toegevoegd
[ Voor 21% gewijzigd door Stinger_Ventura op 26-04-2012 22:29 ]
Nog minder huizenkopers dus...
250k*2%= 5k + notaris 1,5k = 6,5k cashMyrdreon schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:49:
Vooral dat laatste is interessant. Betekend dus dat je cash moet gaan meenemen voor k.k.
En dan nog het hypotheek advies, waarvan ik me afvraag of er nog wat in hypotheken te adviseren valt?
Wordt een beetje de T-Ford verkoop methodiek. " u kunt hem in elke kleur bestellen als het maar zwart is!"
Straks hebben we natuurlijk alleen de annuïteiten hypotheek, waardoor alleen rentevaste periode nog van belang is.
Als ik nu hypotheek adviseur was, zou ik me snel laten omscholen!!
Lijkt me een goede maatregel om mensen tegen een grote schuldenlast te beschermen. Tegelijkertijd vormt een drijfveer voor veel mensen om aan het sparen te gaan. Je moet pas een huis kunnen kopen als je de schuldenlast kunt dragen en discipline genoeg hebt om te sparen.Myrdreon schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:49:
Vooral dat laatste is interessant. Betekend dus dat je cash moet gaan meenemen voor k.k.
Op dit moment ben ik zelf bezig met de aankoop van een woning en ben blij dat de overdrachtsbelasting laag blijft. Voor wat betreft de hypotheek moet ik nog bezien of ik voor een spaarhypotheek ga (kan dus nog tot 1 januari), of direct ga aflossen. Het kan namelijk vrijwel niet anders dan dat de HRA op enig moment nog meer beperkt zal worden, wellicht zelfs voor bestaande hypotheken.
Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.
dan moet je ook de bankspaar voor 100% berekenen om het eerlijk te houden. Dan zullen de 1e jaren van de bankspaar zelfs meer geld kosten dan de annuitaire.Stinger_Ventura schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:14:
Okay annuïteiten dus!
Na de eerste schrik even gerekend wat dit nou kost in 2 cases op www.berekenhet.nl
Uitgegaan van fictief
Man 35,
60k inkomen
5% rente
Op basis van 50/50 aflossingsvrij en bankspaar ben je in alle jaren 1020 netto kwijt Inc 150k aflossen na 30 jaar. Bruto 1510 per maand
2de jaar 1059
3rd 1067
4de 1076
5de 1085
10de 1138
Kortom een paar tientjes extra per maand terwijl je hard vermogen opbouwt door je huis af te lossen.
Na 5 jaar ben je al 22,5k op je schuld ingelopen. Dit geeft de bank ook extra zekerheid, doordat de schuld steeds meer afneemt!
Geen slecht plan dus?
Edit: Loan to Value van max 100% is wel een dubbele. Kosten koper valt in ieder geval dus niet meer mee te financieren ( immers max 100%).
Toegevoegd in mijn post. Bij 5 % ga je pas meer bij annuïteiten betalen in hypotheek jaar 18!TrailBlazer schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:14:
[...]
dan moet je ook de bankspaar voor 100% berekenen om het eerlijk te houden. Dan zullen de 1e jaren van de bankspaar zelfs meer geld kosten dan de annuitaire.
Voordeel voor annuïteiten!
Over een jaar of 4 zal die 'kleine' het huis uit zijn en dan is het weer groot zat voor twee. Wonen we lekker cheap, dan maar proberen de economie te stimuleren door consumptie, we wilden graag bijdragen aan doorstroming in de huizenmarkt maar het zat er niet in.
Je kunt er gif op innemen dat de huizenbezitter (ook met bestaande hypotheken) nog veel meer gepakt gaat worden de komende jaren. Leuk die 3% maar het blijft een tekort en dat zal op een dag gewoon nul moeten worden. Bezuinigen kunnen politici niet want die denken nooit verder dan hun eigen achterban dus nog meer lastenverzwaringen voor de werkenden en de huizenbezitters. Dank u de koekoek, dan zit ik liever in een huis van 180 dan van 325. Kunnen ze weer verder van ons plukken.
Ben er kapot van en het voelt als falen maar het zij zo, we gaan maar eens kijken hoe we ons huisje nog wat aangenamer kunnen maken met verbouwingen etc....
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
@EvaluationCopy: Klinkt als een weloverwogen beslissing
Wij gaan naar een huis van 149k of 161k incl. verbouwing (met 116 m2) en dat moet naar verwachting ook voldoende zijn voor (waarschijnlijk) ons twee, maar ook voor (eventueel) gezinsuitbreiding. Het geeft ons in ieder geval voorlopig ruimte bij inkomensgroei (sparen, consumptie) maar eventueel ook bij inkomenskrimp of andere rare zaken die buiten onze invloed liggen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Nu hebben we een evenoud leuk arbeidershuisje ook midden in de stad. 100m2 ipv 210m2, tja. Evenzo fijne tuin, evenzo in het centrum etc...
Het grote balen komt dan ook omdat we er al maanden hard aan hebben getrokken, bezichtingen, openhuizendagen, gesprekken met makelaars, bouwkundig rapport, hypothekers etc. damn daar gaat een werk in zitten. Dat is allemaal voor niks geweest en dat is een grote teleurstelling. Maar vooral omdat het zó dicht bij de eindstreep toch nog net niet gelukt is. De 'tweede plek', ja leuk, met lege handen sta je dan.
Heb ook wel een gevoel van opluchting, wat er ook gebeurt de komende jaren met de crisis, we zullen het een stuk minder merken. Zelfs als één van de twee volledig werkloos wordt dan boeit dat niks voor het wonen. Dat was in het andere pand natuurlijk wel een ander verhaal geworden.
Dus, beetje opgelucht, weinig risico de komende jaren. Maar no guts no glory en we hadden guts maar dus geen glory en dat is mijn verdriet nu. Het zij zo. Bedankt voor het aanhoren
Daarnaast denk ik dat dit wel 1 van de minst ingrijpende maatregelen is die ze hadden kunnen bedenken. Het afschaffen van de HRA zou een veel grotere impact gehad hebben.
De nieuwe maatregelen gaan toch eventueel pas in op januari 2013? Dus je hebt nog even de tijd lijkt me.EvaluationCopy schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:51:
Sja. Beetje 'omdat het kan' verhaal. Het moést ook nooit hoor, we zitten niet verkeerd. Welbeschouwd was de beslissing om rond te gaan kijken eigenlijk gevallen omdat we wel een erg klein deel van ons inkomen aan wonen besteedde. En meer ruimte is echt wel fijn hoor, wie wil er nou niet naar een mooi oud herenhuis midden in de stad? (Nou ja heel veel mensen maar je snapt me wel)
Nu hebben we een evenoud leuk arbeidershuisje ook midden in de stad. 100m2 ipv 210m2, tja. Evenzo fijne tuin, evenzo in het centrum etc...
Het grote balen komt dan ook omdat we er al maanden hard aan hebben getrokken, bezichtingen, openhuizendagen, gesprekken met makelaars, bouwkundig rapport, hypothekers etc. damn daar gaat een werk in zitten. Dat is allemaal voor niks geweest en dat is een grote teleurstelling. Maar vooral omdat het zó dicht bij de eindstreep toch nog net niet gelukt is. De 'tweede plek', ja leuk, met lege handen sta je dan.
Heb ook wel een gevoel van opluchting, wat er ook gebeurt de komende jaren met de crisis, we zullen het een stuk minder merken. Zelfs als één van de twee volledig werkloos wordt dan boeit dat niks voor het wonen. Dat was in het andere pand natuurlijk wel een ander verhaal geworden.
Dus, beetje opgelucht, weinig risico de komende jaren. Maar no guts no glory en we hadden guts maar dus geen glory en dat is mijn verdriet nu. Het zij zo. Bedankt voor het aanhoren
Verwijderd
Waar is het op misgegaan? Dat verklap je niet...EvaluationCopy schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:51:
Sja. Beetje 'omdat het kan' verhaal. Dus, beetje opgelucht, weinig risico de komende jaren. Maar no guts no glory en we hadden guts maar dus geen glory en dat is mijn verdriet nu. Het zij zo. Bedankt voor het aanhoren
Verwijderd
Bleh.. Lijkt me een zeer moeilijke afweging om te maken. En dan jammer dat je "droom" uiteindelijk niet uitkomt.EvaluationCopy schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:16:
Moest al een berg geld inleveren om m'n eigen huis te kunnen verkopen en had een koper met een redelijk bod maar het bleef steken op reparaties waar simpelweg geen cash geld meer voor was.
1 mei zitten we bij de notaris om de overdracht van ons nieuwe huisje te regelen.
Ik lees/hoor echter 2 verschillende verhalen mbt de HRA:
1) Aflossingsvrije hypotheken hebben geen recht meer op een HRA (bron: nu.nl)
2) De HRA zal langzaam afgebouwd worden in de komende jaren, voor alle hypotheken (bron: NOS journaal van 0700 vanochtend)
Mijn inziens een redelijk verschil tussen deze 2 zaken.
2 vragen van mijn kant:
1) heeft iemand een idee waar de laatste afspraken van de partijen te vinden zijn om duidelijkheid te krijgen?
2) heeft iemand een idee per wanneer deze afspraken ingaan? (moeten ze nog door de 1e kamer, enz, voordat ze actief kunnen worden?)
Nouja, er is in ieder geval nog genoeg geld om een mooie cabrio te kopenEvaluationCopy schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:16:
Moest al een berg geld inleveren om m'n eigen huis te kunnen verkopen en had een koper met een redelijk bod maar het bleef steken op reparaties waar simpelweg geen cash geld meer voor was.
@Niek: jouw 2e stelling klopt volgens mij niet. De HRA blijft in zijn huidige vorm bestaan. Iig for the time being.
[ Voor 11% gewijzigd door MrFl0ppY op 27-04-2012 11:05 ]
Rust in de tent.Niek_ schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:02:
Vind het wel lekker onduidelijk allemaal.
1 mei zitten we bij de notaris om de overdracht van ons nieuwe huisje te regelen.
Ik lees/hoor echter 2 verschillende verhalen mbt de HRA:
1) Aflossingsvrije hypotheken hebben geen recht meer op een HRA (bron: nu.nl)
2) De HRA zal langzaam afgebouwd worden in de komende jaren, voor alle hypotheken (bron: NOS journaal van 0700 vanochtend)
Mijn inziens een redelijk verschil tussen deze 2 zaken.
2 vragen van mijn kant:
1) heeft iemand een idee waar de laatste afspraken van de partijen te vinden zijn om duidelijkheid te krijgen?
2) heeft iemand een idee per wanneer deze afspraken ingaan? (moeten ze nog door de 1e kamer, enz, voordat ze actief kunnen worden?)
Lees op nos.nl (incl. een link naar het akkoord zoals deze een paar posts hierboven staat) dat de HRA regels ed. per 1-1-2013 in gang gaan.
Gelukkig niet voor niets de hele dag niets gedaan.
En al het andere van voor 01-01-13 blijft ongewijzigd?eymey schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:03:
Precies. En de HRA wordt wel langzaam afgebouwd, maar dat is inherent aan een annuiteitenhypotheek!
[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 28-04-2012 16:59 ]
XXXVI
[ Voor 74% gewijzigd door eymey op 28-04-2012 17:47 ]
Als ik nu (2012) een bankspaarhypotheek afsluit, heb ik dan "geluk" en kan ik de komende 30 jaar gewoon genieten van HRA én een dikke rente op de bankspaarrekening? Oftewel, dubbel belastingvoordeel.
Of maar gewoon 100% annuïteit kiezen en dan het HRA deel elk jaar lager te zien worden maar het huis wordt wel steeds meer van mij.
Of toch 50/50, deel bankspaar en deel annuïteit. Zekerheid van HRA, belastingvoordeel van sparen en schuld is weg over 30 jaar.
Argh
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
In de plannen zoals die nu voorliggen geldt eerbiediging van lopende hypotheken. Dus voor 1 januari a.s. een (bank)spaarhypotheek afsluiten is nog 30 jaar lang volledige HRA. Dat is echter de situatie nu. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat bijvoorbeeld de SP over 6 jaar de macht grijpt en ook het mes in de HRA van bestaande hypotheken zet. Zekerheid daarover zul je nooit krijgen. Wel ben ik er van overtuigd dat het aanpakken van bestaande hypotheken, als het al gedaan wordt, dat het dan met beleid gaat.King Nothing schreef op zondag 29 april 2012 @ 12:45:
Veel wijzer word ik nog niet van de toekomst van de HRA...
Als ik nu (2012) een bankspaarhypotheek afsluit, heb ik dan "geluk" en kan ik de komende 30 jaar gewoon genieten van HRA én een dikke rente op de bankspaarrekening? Oftewel, dubbel belastingvoordeel.
Of maar gewoon 100% annuïteit kiezen en dan het HRA deel elk jaar lager te zien worden maar het huis wordt wel steeds meer van mij.
Of toch 50/50, deel bankspaar en deel annuïteit. Zekerheid van HRA, belastingvoordeel van sparen en schuld is weg over 30 jaar.
Argh
Vanuit financieel oogpunt is het op dit moment, met de huidige wet- en regelgeving en de beoogde wijzigingen daarin, in ieder geval het meest verstandig om een (bank)spaarhypotheek af te sluiten. Ik zie althans, wanneer je voor de laagste maandlasten gaat, op dit moment geen reden om een annuïteitenhypotheek af te sluiten.
[ Voor 14% gewijzigd door argro op 29-04-2012 13:11 ]
Ik zou niet overhaast 30 jaar de rente vastzetten omwille van de bankspaarproducten. Grote kans dat binnen nu en 10 jaar de boel toch wel veranderd, ook voor bestaande producten, en dan zit je wel 30 jaar vast aan de rente.King Nothing schreef op zondag 29 april 2012 @ 12:45:
Veel wijzer word ik nog niet van de toekomst van de HRA...
Argh
Heb zelf bankspaar voor 10 jaar vast staan en ben daar zeker met de huidige situatie wel blij mee.
Hopelijk krijgt de huizenmarkt in het laatste kwartaal wel een opleving; politiek enigszins weer stabiel (hopelijk), laatste mogelijkheid voor bankspaarproducten, relatief lage rente, lage huizenprijzen tov 2008, huren in de vrije sector wordt voor hogere inkomens (= potentiele kopers/starters) minder aantrekkelijk, enz. Waarom zouden mensen dan nog wachten?
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2012 17:25 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bummer, dat huis waar je heen wilde was een mooie kans. Maar stiekem vind ik je huidige huis veel leukerEvaluationCopy schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:35:Net de makelaar gesproken en gemeld dat we ons huis uit de verkoop gaan halen. Jammer maar helaas.
Mijn idee was om de komende jaren een keer een klein maar comfortabel appartement te kopen en dat na 7-8 jaar te verruilen voor een grotere eengezinswoning. Maar wie een jaar of 7 geleden hetzelfde pad bewandelde heeft daar nu goed spijt van, lijkt me zo. Ik blijf maar huren (kan nog net in sociale woningbouw) tot we het huis kunnen kopen waar we best 20 jaar of langer in willen wonen, en ik zie dit voornemen ook bij andere hoogopgeleide starters. Wie volgt ook deze strategie?
[ Voor 27% gewijzigd door Gluten Parody op 29-04-2012 19:20 ]
Omdat door de HRA aanpassing iedereen per 1 januari 2013 10-20% minder kan lenen. Markt van vraag en aanbod zegt dan *poof* je woning is direct 10-20% minder waard geworden.Sport_Life schreef op zondag 29 april 2012 @ 17:21:
Waarom zouden mensen dan nog wachten?
Tenzij een verkoper bereid is een stap te zetten, zullen de meeste kopers dat risico niet willen nemen.
Yup, sla zelf ook die 1e stap over. Direct 2-3 slaapkamers en groot genoeg om in principe niet uit te hoeven (tenzij je het zelf wilt, zoals groter/luxer/andere stad enzo). Onzekerheid is nu en de komende jaren dusdanig, samen met aanhoudende crisis, dat het risico niet opweegt tegen eventuele baten.Gluten Parody schreef op zondag 29 april 2012 @ 19:04:
Ik blijf maar huren (kan nog net in sociale woningbouw) tot we het huis kunnen kopen waar we best 20 jaar of langer in willen wonen, en ik zie dit voornemen ook bij andere hoogopgeleide starters. Wie volgt ook deze strategie?
[ Voor 42% gewijzigd door Xanaroth op 29-04-2012 19:47 ]
Verwijderd
Idem wij willen hier ook direct een huis(je) kopen waar we de komende 20 jaar niet uit hoeven. Verbaas me er eerlijk gezegd ook over dat zoveel mensen denken nu nog ff snel een voordelige (bank)spaarhypotheek te kunnen afnemen zonder gevolgen op de lange duur. Mijn schoonvader zit in het bankwezen en die zegt dat er door de banken sowieso doorbelastingen gaan komen en dat de HRA ook op de schop zal gaan door de jaren heen. Hij raadt dan ook een annuitaire of lineaire hypotheek aan. Dan weet je tenminste precies wat je gaat betalen en indien de HRA dan eruit vliegt heb je er veel minder last van op de lange termijn.Myrdreon schreef op zondag 29 april 2012 @ 19:46:
[...]
Omdat door de HRA aanpassing iedereen per 1 januari 2013 10-20% minder kan lenen. Markt van vraag en aanbod zegt dan *poof* je woning is direct 10-20% minder waard geworden.
Tenzij een verkoper bereid is een stap te zetten, zullen de meeste kopers dat risico niet willen nemen.
[...]
Yup, sla zelf ook die 1e stap over. Direct 2-3 slaapkamers en groot genoeg om in principe niet uit te hoeven (tenzij je het zelf wilt, zoals groter/luxer/andere stad enzo). Onzekerheid is nu en de komende jaren dusdanig, samen met aanhoudende crisis, dat het risico niet opweegt tegen eventuele baten.
Leg mij dat eens uit? Hoezo kan iedereen dan opeens 10-20% minder lenen?Myrdreon schreef op zondag 29 april 2012 @ 19:46:
[...]
Omdat door de HRA aanpassing iedereen per 1 januari 2013 10-20% minder kan lenen. Markt van vraag en aanbod zegt dan *poof* je woning is direct 10-20% minder waard geworden.
[...]
Yup, sla zelf ook die 1e stap over. Direct 2-3 slaapkamers en groot genoeg om in principe niet uit te hoeven (tenzij je het zelf wilt, zoals groter/luxer/andere stad enzo). Onzekerheid is nu en de komende jaren dusdanig, samen met aanhoudende crisis, dat het risico niet opweegt tegen eventuele baten.
Volgens mij maakt het totaal geen bal uit wat je kan lenen als het op hypotheek vorm aankomt? tenminste tijdens mijn gesprek met de bank kreeg een printje van een bankspaar hypotheek en een annuïteiten hypotheek mee waarop de verschillende netto lasten stonden, maar je bruto last blijft gelijk.
Dus hoezo dalen de prijzen "opeens" met 10-20% op 1januari 2013?
Dat is een vergissing. De lasten zijn bij annuiteiten en bankspaar nagenoeg gelijk. Het verschil zit hem erin dat bij banksparen het bedrag dat normaal gesproken wordt gebruikt om af te lossen wordt gebruikt om te sparen. Dus ipv naar de hypotheekrekening, wordt het naar een spaarrekening gestort.Myrdreon schreef op zondag 29 april 2012 @ 19:46:
[...]
Omdat door de HRA aanpassing iedereen per 1 januari 2013 10-20% minder kan lenen.
Het rendement van banksparen zit hem erin dat er gedurende de gehele looptijd dezelfde rente wordt betaald (en dus ook de max. HRA), omdat er geen aflossing plaatsvindt. Dat trucje is per 1/1/2013 dus niet meer mogelijk. Bij een lening van 200k is het rendement over 30 jaar zo'n 35k.
Ben van mening dat de markt wel weer overeind komt binnen nu en 10 jaar, en dan ineens "poof" staan de kopers weer in de rij.Markt van vraag en aanbod zegt dan *poof* je woning is direct 10-20% minder waard geworden.
Mijn strategie is de komende 10 jaar in een koopappartement in een (beetje) yuppenwijk .. , over een aantal jaren zal de prijs wellicht iets gezakt zijn (hoewel dat door inflatie dat best mee kan vallen), maar de huizen die tegen die tijd binnen mijn bereik vallen (prijsklasse >350k) zakken de komende jaren het meest in de prijs.Gluten Parody schreef op zondag 29 april 2012 @ 19:04:
[...]
Ik blijf maar huren (kan nog net in sociale woningbouw) tot we het huis kunnen kopen waar we best 20 jaar of langer in willen wonen, en ik zie dit voornemen ook bij andere hoogopgeleide starters. Wie volgt ook deze strategie?
Het alternatief zou zijn huren natuurlijk, maar hoewel mijn huurhuis best oke was wilde ik gewoon iets voor mezelf waar ik alle luxe aan kan brengen die ik zelf wil zonder dat mijn huisbaas er beter van wordt ipv ik..
Eea is natuurlijk wel een beetje door een "huiseigenaren-bril" gezien
[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 30-04-2012 22:48 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb dit ook gedaan, eerst een tijd sparen en nu gelijk begonnen in een eengezinswoning met genoeg ruimte.Gluten Parody schreef op zondag 29 april 2012 @ 19:04:
[...]
Bummer, dat huis waar je heen wilde was een mooie kans. Maar stiekem vind ik je huidige huis veel leuker
Mijn idee was om de komende jaren een keer een klein maar comfortabel appartement te kopen en dat na 7-8 jaar te verruilen voor een grotere eengezinswoning. Maar wie een jaar of 7 geleden hetzelfde pad bewandelde heeft daar nu goed spijt van, lijkt me zo. Ik blijf maar huren (kan nog net in sociale woningbouw) tot we het huis kunnen kopen waar we best 20 jaar of langer in willen wonen, en ik zie dit voornemen ook bij andere hoogopgeleide starters. Wie volgt ook deze strategie?
Gisteren was het zover, de sleutel!! Flink bezig al met verven. Vandaag gaat de nieuwe vloer er al in.m0nk schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:58:
Zo, nog maar 2 weken en 6 dagen! Ben echt aan het aftellen nu. Van het weekend de spulletjes uitzoeken voor het kamertje van mijn zoontje. En omdat we er begin Februari achter kwamen dat mijn vriendin weer zwanger is (van mij) hebben we gelijk een bestemming voor de extra kamer op de eerste verdieping. 1 Mei krijgen we de sleute, dan een weekje verfen etc, en dan 17 mei verhuizen! Heb er zin in!
Het huis nog een keer:
http://www.funda.nl/koop/...178256-elba-58/360-fotos/
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Waarom dat? De vrije sector huren worden toch niet extra verhoogd en die waren sowieso altijd al vrij te bepalen, daar veranderd dus niets. Sterker nog, in de vrije sector daalt de huurprijs doordat er steeds meer woningen uit de verkoop worden gehaald en verhuurd worden.Sport_Life schreef op zondag 29 april 2012 @ 17:21:
Hopelijk krijgt de huizenmarkt in het laatste kwartaal wel een opleving; politiek enigszins weer stabiel (hopelijk), laatste mogelijkheid voor bankspaarproducten, relatief lage rente, lage huizenprijzen tov 2008, huren in de vrije sector wordt voor hogere inkomens (= potentiele kopers/starters) minder aantrekkelijk, enz. Waarom zouden mensen dan nog wachten?
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 02-05-2012 08:07 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het slopen kan beginnen.
Badkamer eruit, 3 muren eruit.
En over een paar maandjes komt de nieuwe keuken en met een beetje geluk is het andere huis dan verkocht en kunnen we voor de winter de boel nog isoleren en nieuwe kozijnen.
Oja en tussendoor nog even een bevalling ;P
m0nk: ook veel succes met verbouwen.
Ziet er zeer netjes uit moet ik zeggen.
Die van ons moet toch iets meer aan gebeuren vrees ik http://www.funda.nl/koop/...72271-nieuweweg-32/fotos/ maarja dat is onze eigen keus.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Helaas is de stoel bij de douche weg
80.000 gulden? zo duur?nare man schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:52:
Ik zie overigens dat de vraagprijs op 399 begon en is gezakt naar 283 en ik denk dat je het nog wel voor minder hebt gekocht. Waarschijnlijk hadden die bejaarden er een hypotheekje opzitten van 80.000 gulden ofzo, en wat ze er ook voor kregen, het was altijd winst

Laten we zeggen 30.000 euro voor de grap. Oma wordt nu dus rondgereden in haar Bently/Aston/Rolls... Nee, ze heeft ze alle 3 maar kan nou eenmaal in slechts 1 tegelijk zitten.
Voordeel is inderdaad dat er enorm veel winst in zit voor de bewoner, dus makkelijk in vraagprijs kan worden gezakt, en dat het 'gedateerde' ervoor zorgt dat verbouwingen in de prijs zijn verrekend waardoor je aanpassingen veel meer waardevast zijn.
Maar zoals je aangeeft, je hebt het dan wel over een project dat maanden duurt aangezien je dan ook alles moet aanpakken (badkamer, toilet, keuken, dak/raam/muur isolatie, verwarming, etc) voordat je aan de inrichting zelf begint zoals vloer/schilderen/meubels. Je moet maar net die 30-40k cash achter de hand hebben, of geluk dat de bank aan een bouwdepot wil meewerken.
[ Voor 40% gewijzigd door Xanaroth op 02-05-2012 09:16 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 23% gewijzigd door nare man op 02-05-2012 12:16 ]
Dat klopt alleen voor eerste paar jaren, als je over hele looptijd kijkt scheelt het behoorlijk meer. Annuiteitenhypotheek heeft exact dezelfde bruto maandlasten als een 100% spaarhypotheek. Alleen lopen je netto lasten maandelijks/jaarlijks op omdat de betaalde rente daalt en je dus minder HRA ontvangt.Stinger_Ventura schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:14:
Okay annuïteiten dus!
Uitgegaan van fictief
Man 35,
60k inkomen
5% rente
2de jaar 1059
3rd 1067
4de 1076
5de 1085
10de 1138
Geen slecht plan dus?
100% bankspaar kost 1240 per maand, tov annuïteit ga je bij annuïteit in jaar 18 pas netto meer betalen!
In die tijd heb je al 122,5k afgelost op je woning.
Edit 2 100% bankspaar toegevoegd
Uitgangspunten:
300.000 euro hypotheek,
5% rente,
42% IB-tarief/HRA aftrek,
looptijd 30 jaar:
Spaarhypotheek
Brutolasten: €19.325 per jaar = €1610 per maand
Nettolasten: €13.025 per jaar = €1085 per maand
Lasten hele looptijd zelfde.
Totale bruto kosten: € 579.767
Totale netto kosten: € 390.767
Annuiteitenhypotheek
Brutolasten: €19.325 per jaar = €1610 per maand
Nettolasten jaar 1: €13.067 per jaar = €1099 per maand
Nettolasten jaar 10: €14.121 per jaar = €1177 per maand
Nettolasten jaar 20: €16.006 per jaar = €1334 per maand
Nettolasten jaar 30: €19.109 per jaar = €1592 per maand
Totale bruto kosten: € 579.767
Totale netto kosten: € 462.265
Bron
Kan je hier berekenen:
http://www.hypotheeklaste...nl/berekenen/annuiteiten/
http://www.hypotheeklaste...berekenen/spaarhypotheek/
Conclusie
Je betaald over je hele looptijd gezien dus netto een whopping €71.498 extra. Lijkt me goed plan om nog snel een huis te kopen met een spaarhypotheek zo lang het kan
Liefst nog zo hoog mogelijk bedrag want aftrek blijft in stand over je oude deel en kan je dus mooi meenemen als je gaat verhuizen
Bij je conclusie hoort dan wel het verhaal dat er de komende 30 jaar niets mag veranderen aan de HRA anders veranderd de situatie weer.McVirusS schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:46:
[...]
Conclusie
Je betaald over je hele looptijd gezien dus netto een whopping €71.498 extra. Lijkt me goed plan om nog snel een huis te kopen met een spaarhypotheek zo lang het kan.
Mijn mening is dat een annuiteit of een lineaire hypotheek het voordeeligst is als je bereidt bent extra af te lossen.
Heb je gelijk in, dat geldt alleen voor de situatie zoals hij nu is en als voorstel wat er nu ligt doorgaat.Wceend schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:54:
[...]
Bij je conclusie hoort dan wel het verhaal dat er de komende 30 jaar niets mag veranderen aan de HRA anders veranderd de situatie weer.
Mijn mening is dat een annuiteit of een lineaire hypotheek het voordeeligst is als je bereidt bent extra af te lossen.
Als je bereid bent extra af te lossen kan je ook gewoon een aflossingsvrije hypotheek nemen, dan heb je zelf controle over hoeveel je extra aflost
Lineair is natuurlijk best leuk in theorie, maar dan begin je in mijn voorbeeld op netto 1545 euro per maand en dat loopt af naar €844. Dat is dus precies omgekeerde opbouw qua inflatie en loonontwikkeling. Schiet niet echt op
Wat dat betreft is annuïteiten geen slechte hypotheekvorm, netto lasten lopen op maar je inkomen ook en inflatie zorgt dat je schuld relatief gezien kleiner wordt. Spaarhypotheek onder oude regime is natuurlijk het meest gunstige
Als je datzelfde bedrag inlegt in het spaarproduct van een (bank)spaarhypotheek ben je nog voordeliger uit, althans, onder de huidige wet- en regelgeving, inclusief beoogde wijzigingen daarin.Wceend schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:54:
[...]
Mijn binnenkort af te sluiten hypotheek gaat in ieder geval een (bank)spaarhypotheek worden, met 100% aflossing. Dat is simpelweg verreweg de meest voordelige optie. De kans dat er in de toekomst opeens van alles gaat veranderen aan bestaande hypotheken acht ik gering, zeker in de categorie 'eengezinswoningen'. Een risico wat ik wel bewust durf te lopen in ieder geval.
[ Voor 30% gewijzigd door argro op 02-05-2012 13:27 ]
Annuïtair is een prima hypotheekvorm. Helaas is het niet zo'n goed verhaal voor de mensen die op twee inkomens hebben gekocht en maximaal hebben geleend. Op enig moment gaat daar vast wel een kind komen, en dan is het heel vervelend als je gezinsinkomen daalt juist terwijl je nettolasten stijgen. Maar goed, daar had je natuurlijk rekening mee moeten houden.McVirusS schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:04:
[...]
Wat dat betreft is annuïteiten geen slechte hypotheekvorm, netto lasten lopen op maar je inkomen ook en inflatie zorgt dat je schuld relatief gezien kleiner wordt. Spaarhypotheek onder oude regime is natuurlijk het meest gunstige.
Verwijderd
Voordeligste is alles 100% cash betalen en geen hypotheek.Wceend schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:54:
[...]
Bij je conclusie hoort dan wel het verhaal dat er de komende 30 jaar niets mag veranderen aan de HRA anders veranderd de situatie weer.
Extra aflossingen veranderd het plaatje uiteraard..
Verwijderd
Voordeliger is je bankspaar 100% volstorten en HRA pakken over de rentekosten.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:11:
[...]
Voordeligste is alles 100% cash betalen en geen hypotheek.
Extra aflossingen veranderd het plaatje uiteraard..
Dat kan niet. De jaarlijkse inleg in het spaarproduct moet minimaal 1/10 zijn van de inleg bij aanvang. E.e.a. volgt uit fiscale wet- en regelgeving omtrent dit soort producten.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:13:
[...]
Voordeliger is je bankspaar 100% volstorten en HRA pakken over de rentekosten.
Verwijderd
Mag nietVerwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:13:
[...]
Voordeliger is je bankspaar 100% volstorten en HRA pakken over de rentekosten.
1:10 regel en minimaal 20 jaar looptijd
Verwijderd
Ook weer waar. Ging meer om het idee dat het gewoon raar is dat dat voordeliger zou zijn dan gewoon cash je huis kopen.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:15:
[...]
Mag niet![]()
1:10 regel en minimaal 20 jaar looptijd
Ook bij mijn nieuwe hypotheek was het voordeliger extra geld te lenen en mijn spaargeld in bankspaar te storten. Daar zat inderdaad een maximum helaas, had nog eens stuk meer kunnen inbrengen. Blijft een rare constructie.
Banksparen voor de gehele hypotheek, of het maximaal vrijgestelde deel (154.000) ?argro schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:13:
[...]
Als je datzelfde bedrag inlegt in het spaarproduct van een (bank)spaarhypotheek ben je nog voordeliger uit, althans, onder de huidige wet- en regelgeving, inclusief beoogde wijzigingen daarin.
Mijn binnenkort af te sluiten hypotheek gaat in ieder geval een (bank)spaarhypotheek worden, met 100% aflossing. Dat is simpelweg verreweg de meest voordelige optie. De kans dat er in de toekomst opeens van alles gaat veranderen aan bestaande hypotheken acht ik gering, zeker in de categorie 'eengezinswoningen'. Een risico wat ik wel bewust durf te lopen in ieder geval.
Een optimale volstortstrategie (vgl "100% volstorten") is ongeveer 3x10, 17x1, 10x0. Na 3 jaar zit al meer dan 60% in de pot. Na 10 jaar 78% en na 20 jaar 100%. Over 30 jaar is het gemiddelde van de inleg wat nog niet in pot zit ca 18% (en dus onderhevig aan renteverlies en vermogensrendementsheffing). Vrij dicht bij "100% volstorten" dus en daarmee tegelijkertijd de onzin van deze regel aantonend.
Bij reguliere stortstrategie (30x1) is het gemiddelde van de inleg wat nog niet in de pot zit ca 50% (en dus onderhevig aan renteverlies en vermogensrendementsheffing).
(disclaimer: puur lineaire benadering, niet gecorrigeerd voor netto contante waarde, cumulatieve renteeffecten, etc.)
[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2012 14:33 ]
Voor de gehele hypotheek.Christoph schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:27:
[...]
Banksparen voor de gehele hypotheek, of het maximaal vrijgestelde deel (154.000) ?
We hebben alleen geen idee wat we moeten bieden op een huis, hieronder heb ik het huis beschreven en ik hoop een duidelijk beeld te kunnen krijgen wat realistisch is om te bieden.
Het huis staat nu ongeveer 8 maanden te koop en de bewoner is al gezakt van 270 naar 240. Nu lijkt de prijs van het huis erg scherp, je krijgt veel huis voor het geld namelijk. Dit is ook wat de verkoopende makelaar ons wist te vertellen. Nu vraag ik mij af wat verstandig is om te bieden zonder deze bewoner voor de schenen te schoppen. Ik zou tevreden zijn met een koopprijs van 220.000 euro, maar eke euro daaronder is natuurlijk mooi mee genomen. Enkele variabalen die mee wegen bij het bieden;
Huidige bewoner vertrekt (binnen 2 maanden) naar een nieuwbouw huurhuis, is in de leeftijd van 70+ en woont er al minimaal 20 jaar. Koopprijs van de woning zal dus redelijk laag geweest zijn.
Het huis is 20 jaar geleden uitgebouwd, heeft een nefit topline uit 2010 en is in 2011 geschilderd aan de buitenzijde. De algemene staat van onderhoud is goed te noemen.
De keuken is wel verouderd maar hoeft niet vervangen te worden, dit geldt ook voor het toilet, wel functioneel maar groene tegels.
Wat zou een mooi bod zijn zonder de bewoner het idee te geven dat we niet serieus zijn?
Ik denk zelf aan een bod van 205.000 euro en dan het tegenbod afwachten, wie heeft in deze prijsklasse ervaring met het kopen of verkopen van zijn woning en kan een advies geven?
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Allereerst, luister nooit naar argumenten van de verkopend makelaar. Als het zo scherp in de markt stond, was het na 8 maanden al lang verkocht.
Belangijkste denk ik, als je serieus een bod wilt doen, doe het dan niet alleen onder voorbehoud van financiering maar ook onder voorbehoud van bouwkundige keuring (oude woning, dus kan best narigheid omhoog komen).
Wat betreft opening, de huidige prijs is 240k, zou ik beginnen op zo'n 180-190k. Je hoeft niet gratis geld weg te geven; als ze in deze markt niet bij je eerste bod beledigd zijn heb je te hoog geboden. Het is prima dat je lief/aardig wilt zijn, maar iemand die zo lang in de woning zit pakt echt wel winst. Denk dus vooral aan je eigen spaargeld/maandlasten, niet aan wat diegene van je vind.
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 02-05-2012 15:23 ]
Mogelijk scenario: De kans is aanzienlijk dat je na het bod van 195 geen tegenbod krijgt omdat de verkoper onderhandelen onder die condities niet ziet zitten. Als dat gebeurt het je het eigenlijk best goed gedaan. Doe vervolgens een (met argumenten geschraagd) eindbod van bijvoorbeeld 210 of 215 en geef vanaf dat moment geen millimeter meer toe. Dan is het een kwestie van afwachten en stoer zijn. Mogelijk heb je beet voor een nette prijs, mogelijk is de verkoper stoerder en vis je achter het net.
Het vervolg deel 2...argro schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:57:
[...]
Het vervolg...
Uiteindelijk de keuze gemaakt om een eindbod te doen. Dit is een bod geworden van iets meer dan 10% onder de vraagprijs. Ergens tussen ons eerste bod (17,5% onder vraagprijs) en hun tegenbod (1% onder vraagprijs) in dus, maar dan iets gunstig voor ons. Benieuwd naar de reactie. Hopelijk zijn ze niet blij met het eindbod maar is het toch goed genoeg om er op in te gaan.
Een eindbod gedaan van iets meer dan 10% onder de vraagprijs (en iets meer dan 9% onder hun tegenbod). Hiermee zijn de verkopers akkoord gegaan, onder de voorwaarde dat enkele lampen die in eerste instantie zouden blijven hangen toch meegenomen worden... (bovenstaande suggestie aan bartijn2 in de praktijk dus eigenlijk)
[ Voor 26% gewijzigd door argro op 02-05-2012 15:32 ]
Je blijft maar met je 20% onder de vraagprijs bieden terugkomen he? Grote kans dat hij geen tegenbod krijgt, en dan ben je al snel uitgepraat.Myrdreon schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:21:
Wat betreft opening, de huidige prijs is 240k, zou ik beginnen op zo'n 180-190k. Je hoeft niet gratis geld weg te geven; als ze in deze markt niet bij je eerste bod beledigd zijn heb je te hoog geboden. Het is prima dat je lief/aardig wilt zijn, maar iemand die zo lang in de woning zit pakt echt wel winst. Denk dus vooral aan je eigen spaargeld/maandlasten, niet aan wat diegene van je vind.
[ Voor 87% gewijzigd door Slasher op 02-05-2012 15:28 ]
Dan is er nog niks verloren.Slasher schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:25:
[...]
Je blijft maar met je 20% onder de vraagprijs bieden terugkomen he? Grote kans dat hij geen tegenbod krijgt, en dan ben je al snel uitgepraat.
Bij huizen die een paar maand te koop staan is de kans dat er een andere koper snel mee vandoor gaat nihil. Vrijwel geen enkel bod zal je als koper diskwalificeren. Tegelijkertijd levert elk bod waardevolle informatie op.
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2012 15:35 ]
Behalve als het huis wat in de verkoop staat scherp geprijst is. Als iemand op mijn huis 20% onder de vraagprijs zou bieden zou hij/zij geen tegenbod krijgen, en bedank hem/haar voor de getoonde interesse en verzoek hem/haar terug te komen met een beter openingsbod.Rukapul schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:32:
[...]
Dan is er nog niks verloren.
Bij huizen die een paar maand te koop staan is de kans dat er een andere koper snel mee vandoor gaat nihil. Vrijwel geen enkel bod zal je als koper diskwalificeren.
[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 02-05-2012 15:37 ]
Bepaalde reden dat je dit wil doen? Mij werd aangeraden om banksparen tot max de vrijstelling te benutten.
Hangt heel erg van de situatie af. Er zijn genoeg huizen waarvoor je gelijk hebt maar ook genoeg waar 20% nog teveel is. Ik heb het al eerder genoemd, ik heb net voor 20% onder de vraagprijs gekocht.Slasher schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:25:
[...]
Je blijft maar met je 20% onder de vraagprijs bieden terugkomen he? Grote kans dat hij geen tegenbod krijgt, en dan ben je al snel uitgepraat.
Maar dan is er voor de betreffende potentiële koper toch nog geen man overboord? Proberen mag toch altijd? De betreffende potentiële koper kan altijd een nieuw bod doen. Ik zou in deze markt altijd laag inzetten. Liever 10 keer geen tegenbod dan 1 keer teveel betaald.Slasher schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:35:
[...]
Behalve als het huis wat in de verkoop staat scherp geprijst is. Als iemand op mijn huis 20% onder de vraagprijs zou bieden zou hij/zij geen tegenbod krijgen.
Omdat we met z'n tweeën zijn, dan is de vrijstelling tweemaal zo hoog. De totale hypotheek komt daar slechts marginaal boven.Christoph schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:35:
[...]
Bepaalde reden dat je dit wil doen? Mij werd aangeraden om banksparen tot max de vrijstelling te benutten.
[ Voor 24% gewijzigd door argro op 02-05-2012 15:39 ]
Niks aan de hand toch. Dan is er ook informatie gewonnen. Vervolgens kan er een hoger bod gedaan worden of niet. Jij gaat zo'n verkoper niet uitsluiten in deze markt wetende dat de volgende potentiele koper (kijker!) maanden tot jaren op zich kan laten wachten.Slasher schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:35:
[...]
Behalve als het huis wat in de verkoop staat scherp geprijst is. Als iemand op mijn huis 20% onder de vraagprijs zou bieden zou hij/zij geen tegenbod krijgen.
T/m 2008 had je als koper bij een te laag bod het nadeel dat een ander er met de woning vandoor kon gaan of dat er geen vergelijkbare woning op korte termijn gescoord kon worden. Tegenwoordig geldt voor beide het omgekeerde. Kwestie van peilen wie het verst wil gaan.
[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2012 15:39 ]
Dan moet je volgens mij voor het sparen boven de vrijstelling apart iets regelen. Als je spaarregeling niet aan de voorwaarden voldoet valt hij nl. automatisch helemaal in box 3.argro schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:36:
[...]
Omdat we met z'n tweeën zijn, dan is de vrijstelling tweemaal zo hoog. De totale hypotheek komt daar slechts marginaal boven.
En ik denk dat de 20% regel nog niet zo gek is, als je bedenkt dat er aardig wat geschreven is over de te hoge vraagprijzen van huizen. Bedankt voor de reacties en ik zal laten weten wat het uit eindelijk geworden is!
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Dat is zo, maar het gaat hier om de vraag wat er gebeurt als een deel van de uitkering na 30 jaar boven de vrijstelling uitkomt. De sanctie daarop is dat het deel van de opgelopen rente dat boven de vrijstelling uitkomt, in box 1 wordt belast. Stel dat je met zijn tweeën bent, je dus een vrijstelling hebt van 2* 151.000 oftewel 302.000 euro, en je hypotheek is 305.000 euro. Dan betaal je alleen IB over het rentedeel binnen die 3000 euro die de vrijstelling overschrijdt; het is niet zo dat je dan ineens over de hele uitkering moet betalen.timag schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:42:
[...]
Dan moet je volgens mij voor het sparen boven de vrijstelling apart iets regelen. Als je spaarregeling niet aan de voorwaarden voldoet valt hij nl. automatisch helemaal in box 3.
Waarom? Als ze het niet kwijt raken kun je over een half jaar knalhard 170 duizend bieden...argro schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:24:
.... Vergeet niet dat je maar één keer echt lekker laag in kunt zetten...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Ik heb mijn huis precies op deze manier gekocht, ook min of meer voor dezelfde prijzen. Openingbod van 195 gedaan. Makelaar belde op dat ze op zo'n bod niet in konden gaan, en dat ze dus geen tegenbod wouden doen. Ik heb aangegeven dat ik nog zou overdenken om een hernieuwd bod te doen, uiterlijk einde van de week.argro schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:24:
@bartijn2: Ik zou niet bang zijn om de bewoner tegen de schenen te schoppen. Liever iemand figuurlijk tegen de schenen schoppen dan 10.000 euro teveel betalen denk ik dan. Ook zou ik mij niet te veel aantrekken van de oorspronkelijke vraagprijs. Wat iets ooit gekost heeft is weinig relevant. Het gaat om de vraagprijs nu. Bij een vraagprijs van 240 zou je m.i. best 195 o.i.d. kunnen bieden. Met een bod van 205 verwacht ik in ieder geval dat het lastig kan worden om onder de 220 uit te komen, 220 ligt dan immers aan jouw kant van het midden tussen de 205 en 240. Vergeet niet dat je maar één keer echt lekker laag in kunt zetten.
Mogelijk scenario: De kans is aanzienlijk dat je na het bod van 195 geen tegenbod krijgt omdat de verkoper onderhandelen onder die condities niet ziet zitten. Als dat gebeurt het je het eigenlijk best goed gedaan. Doe vervolgens een (met argumenten geschraagd) eindbod van bijvoorbeeld 210 of 215 en geef vanaf dat moment geen millimeter meer toe. Dan is het een kwestie van afwachten en stoer zijn. Mogelijk heb je beet voor een nette prijs, mogelijk is de verkoper stoerder en vis je achter het net.
[...]
Deze dag uiteraard voorbij laten gaan zonder hernieuwd bod, waardoor de makelaar opeens een mailtje stuurde met dat er nog andere geinteresseerde kopers waren etc. Na nog een halve week wachten heb ik toen een eindbod gedaan van 11% onder de vraagprijs. Na wat heen en weer bellen is dit toen geacepteerd.
Haha.. ik denk dat iedereen op deze moment toch wel erg nerveus is.. Een huis koop je niet zo vaak (de meesten van ons in ieder geval). Echter in deze markt is het ook wel makkelijker. Vroeger zou je nooit zomaar 2-3 weken lang achterover kunnen zitten om dan alsnog een hernieuwd bod uit te brengen. Tegenwoordig weet je dat de kans dat iemand het voor je neus wegkaapt toch wel veel kleiner isSlasher schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:54:
Ik hoor het al, er zitten hier keiharde onderhandelaars. Of is het makkelijk praten hier in dit topic?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2012 16:48 ]
We twijfelen nog of we een aankoopmakelaar in de arm gaan nemen. Is dat handig of kun je de aankoop-zaken prima zelf doen?
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
Kan je prima zelf, tenzij het hele oude/specifieke huizen zijn die je gaat bekijken. Dan kan een aankoopmakelaar wel handig zijn omdat die wellicht specifieke kennis heeft. Maar meestal heb je dan aan een goede bouwkundige keuring ook wel voldoende.King Nothing schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:39:
Vrijdag voor het eerst woningen bezichtigen. We zijn beide vrij, dus gelijk maar een paar bezichtigingen in de planning gezet.
We twijfelen nog of we een aankoopmakelaar in de arm gaan nemen. Is dat handig of kun je de aankoop-zaken prima zelf doen?
Als je dingen vreemd vindt aan het koopcontract bijvoorbeeld kan je dat natuurlijk ook prima hier vragen. Onderhandelen kunnen sommige makelaars ook wellicht beter (want geen emotionele betrokkenheid). Maar meeste gegevens waar makelaars over beschikken qua verkoop prijzen kan je zelf ook bij. Informatie over verkoopprijzen kan je gewoon bij Kadaster.nl opvragen tegen kleine vergoeding (per postcode).
Ik vond zelf een Calcasa rapport ook nog wel iets toevoegen, die gaf net iets meer achtergrondinformatie. Kan je het goedkoopste bestellen via deze link:
http://www.eigenhuis.nl/tools/Watisdathuiswaard/
Misschien kan je iets meer informatie geven over het type huizen wat je gaat kijken en in welke regio? Zitten hier vast mensen die bijvoorbeeld specifieke informatie hebben over dat gebied (bijvoorbeeld verzakkende tuinen / rotte funderingen
Keihard onderhandelen is op dit moment voor iedere koper, mijzelf incluis, een must. In een markt waarin de prijzen (als we de voorspellingen moeten geloven) voorlopig blijven dalen, snijd je jezelf in de vingers als je een huis niet op een zo laag mogelijke prijs koopt en dus niet keihard onderhandeld hebt. Geef je te snel toe, dan zit jij zelf straks met de gebakken peren.Slasher schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:54:
Ik hoor het al, er zitten hier keiharde onderhandelaars. Of is het makkelijk praten hier in dit topic?
Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.
Accepteer om deze reden alleen koopcontracten die zijn opgesteld conform de modelovereenkomst NVM/EigenHuis. Controleer woord voor woord op afwijkingen en zorg dat je weet wat de keuzes in de modelovereenkomst plus aanvullingen betekenen. Het is vaak geen rocket science. Kom je er niet uit dan kun je hulp van een (semi)expert inroepen.nare man schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:50:
bijv. een lompe bepaling in je koopcontract hebt geaccepteerd.
Ik werk zonder aankoopmakelaar en e.e.a. valt mij reuze mee. Het lastigste onderdeel is eigenlijk nog het bedenken van een goede biedingsstrategie. Andere dingen die je moet regelen, zoals de financiering, een notaris, een taxatie et cetera gaan voor mijn gevoel bijna als vanzelf. De dingen die je moet regelen komen bij wijze van spreken vanzelf op je pad. Een hypotheekadviseur heeft vaak wel enkele suggesties voor een taxateur bijvoorbeeld. Een paar offertes bij notarissen zijn snel opgevraagd. Vervolgens geeft je aan de hypotheekadviseur door wie de makelaar en de taxateur zijn, en vice versa, en alles loopt.King Nothing schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:39:
Inderdaad. En wij kunnen bij vragen altijd aankloppen bij onze adviseurargro schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:51:
[...]
Ik werk zonder aankoopmakelaar en e.e.a. valt mij reuze mee. Het lastigste onderdeel is eigenlijk nog het bedenken van een goede biedingsstrategie. Andere dingen die je moet regelen, zoals de financiering, een notaris, een taxatie et cetera gaan voor mijn gevoel bijna als vanzelf. De dingen die je moet regelen komen bij wijze van spreken vanzelf op je pad. Een hypotheekadviseur heeft vaak wel enkele suggesties voor een taxateur bijvoorbeeld. Een paar offertes bij notarissen zijn snel opgevraagd. Vervolgens geeft je aan de hypotheekadviseur door wie de makelaar en de taxateur zijn, en vice versa, en alles loopt.
XXXVI
Verwijderd
Het valt inderdaad reuze mee. Ben er in deze topic wel eens om verguisd (argro schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:51:
[...]
Ik werk zonder aankoopmakelaar en e.e.a. valt mij reuze mee. Het lastigste onderdeel is eigenlijk nog het bedenken van een goede biedingsstrategie. Andere dingen die je moet regelen, zoals de financiering, een notaris, een taxatie et cetera gaan voor mijn gevoel bijna als vanzelf. De dingen die je moet regelen komen bij wijze van spreken vanzelf op je pad. Een hypotheekadviseur heeft vaak wel enkele suggesties voor een taxateur bijvoorbeeld. Een paar offertes bij notarissen zijn snel opgevraagd. Vervolgens geeft je aan de hypotheekadviseur door wie de makelaar en de taxateur zijn, en vice versa, en alles loopt.
@King Nothing:
Als je een oud huis gaat kopen, steek tijd in het vinden van een betrouwbare partij voor het bouwkundig onderzoek. Neem je koopcontract goed door en check de bepalingen die er in staan met standaard contracten die je online kunt vinden, bij je notaris en in je eigen omgeving.
Dus je kunt het prima zelf doen (hebben vele mensen ook vele jaren zelf gedaan), maar de vraag is of je bereid bent om er wat tijd in te steken. As said before, it ain't Rocket Science.
Dit topic is gesloten.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.