@ScoTtix:
Er zijn 4 soorten eisen aan woningen:
- Minimale eisen. Dat is echt het niveau 'gasleidingen mogen niet lekken', 'er moet ergens iets van ventilatie zijn', 'er moet een waterleiding aanwezig zijn met een kraan', 'er mogen geen plafondbalken op je hoofd vallen'. Zodra je daar niet meer aan voldoet krijg je een bordje 'onbewoonbaar verklaard' op de deur. Brandwerendheid deuren naar een trappenhuis vallen daar niet onder, weet ik toevallig.
- Eisen bij verhuur. Daar zit een boel brandwerendheid en vluchtwegen in. Vermoedelijk niet van toepassing.
- Eisen bestaande woningbouw. Dat is wat nare man al aangeeft een serie eisen die minder ver gaan dan het bouwbesluit voor nieuwbouw (logisch, neem iets als plafondhoogte, die hoef je niet aan de moderne eisen te laten voldoen bij renovatie, dat is gewoon onmogelijk). In de meeste gevallen gaat het bouwbesluit uit van het 'rechtens verkregen niveau, wat zoveel wil zeggen als dat 'als het altijd al zo was, en het is na verbouw niet slechter, dan is 't wel prima'.
Die regels gaan gelden zodra er sprake is van 'verbouw'. Bij renovaties zonder vergunningen is vaak geen sprake van verbouw, maar slechts van onderhoud. Volledig gestript en vernieuwd zegt heel weinig, zolang er geen bouwkundige ingrepen zijn geweest kan het altijd nog gewoon zonder vergunning.
Brandwerendheid tussen appartementen en gezamenlijk trappenhuis zit daar zeker in. Minstens 30 minuten brandwerend, wat jouw voordeur hoogstwaarschijnlijk niet is. Het kan zijn dat de gemeente in de vergunning hier een ontheffing voor heeft verleend, maar dat is vrij ongeloofwaardig.
Geluidsisolatie is geen harde eis naar 't trappenhuis toe, alleen tussen woningen onderling, als ik het me goed herinner.
Ook bij zonder vergunning renoveren gelden er bepaalde regels, maar dat is een stuk minder doorzichtig. Veel 'renovaties' zijn immers niet veel meer dan het inhalen van wat achterstallig onderhoud aan schilderwerk e.d.
- Nieuwbouweisen. Ook niet van toepassing, tenzij er expliciet in de verguning is gesteld dat de renovatie aan nieuwbouweisen moet voldoen.
Kortom: ik zou eens navragen bij de gemeente of er voor de renovatie een bouw-/omgevingsvergunning is afgegeven. Zoja, dan is er een redelijke kans dat die deuren brandwerend uitgevoerd hadden moeten zijn.
edit: Let wel op. Een slimme ontwikkelaar vraagt geen vergunning aan voor het hele project, maar alleen voor de vergunningsplichtige delen. (gedeeltelijke verbouw vs. gehele verbouw) Zo kan er bijvoorbeeld ergens een draagmuur met vergunning zijn doorgebroken in elke woning, zonder dat is aangegeven dat verder alles vernieuwd wordt. Als de gemeente dan heeft zitten slapen staat er in die vergunning niks over de deuren naar 't trappenhuis, en valt dat weer onder onderhoud/schilderwerk/klein grut.
[
Voor 9% gewijzigd door
Pooh op 04-06-2014 12:01
]