Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.922 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leidingwerk zal altijd uit de vloer komen. Eerst dien je dan je keuken uit te zoeken en op basis daarvan kunnen de leidingen geplaatst worden.

Als je het andersom doet zit je dus vast aan het leidingwerk zoals gelegd. Omleggen zal vast mogelijk zijn, maar is weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Sjakie2001 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:54:
Als de bank akkoord gaat, hebben mijn vriendin en ik over een paar weken een nog te bouwen woning gekocht :) Ik heb daarom een vraag over het installatiewerk in de keuken; standaard komt het leidingwerk tegen de muur van de hal aan, we willen echter een kastenwand tegen die muur en een kookeiland in het midden van de keuken.

Mijn vraag is dus: wat is nu de beste optie voor het leidingwerk? Alles onder de vloer, in het midden van de keuken uit laten komen, zodat het later op het juiste punt precies door de vloer omhoog kan komen? We hebben nog geen keuken uitgezocht, het huis zal pas in juli 2015 klaar zijn.

Alvast bedankt voor de antwoorden :)
Dit spreek je af met de bouwer. Die moet dat dan intekenen.
Eventueel zoek je een keuken uit (al dan niet via een partnerprogramma van de bouwer), en laat je die het leidingwerk intekenen.

Het kan echter eventueel nog achteraf in de vloer gelegd worden (meer werk), maar ik weet niet of er sprake is van vloerverwarming? Daar moet je rekening houden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 12:57
Er is geen sprake van vloerverwarming, maar aangezien de aankoop van het huis erg snel tot stand is gekomen (3 weken van eerste gesprek tot aankoop) en we volgende week al het meerwerk gaan bespreken, zou een keuken érg snel uitgezocht moeten worden. In juli wordt al met de bouw gestart.

Misschien moeten we het bespreken van het meerwerk uitstellen en eerst een keuken uitzoeken, we hebben sowieso nog 9 weken om de financiering rond te krijgen. Bovendien wil de bouwer z.s.m. beginnen, dus geeft het ons iets meer onderhandelingsruimte. Zonder ons kan het huis van de buren ook niet gebouwd worden (twee-onder-een-kap-woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Je hoeft de keuken toch nog niet in detail uit te zoeken? Maar als jij al weet dat je een kook eiland wilt (of spoel eiland) dan kunnen je dat natuurlijk al wel meenemen..

Maargoed, je moet dan wel al een beetje een idee hebben van waar wat komt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Dan zou ik slechts een ideale keukenopstelling maken, met welke apparaten je waar wil hebben. Dan kun je samen met de bouwer al tot een leidingwerk tekening komen. Gezien dit in de basisvloer is willen ze het wel snel weten.

Keuken uitzoeken kan dan altijd nog. Bedenk wel dat een mooie keuken met uitgebreid kookeiland (veel apparatuur) ook aardig in de kosten gaat lopen, moet je qua financiering over nadenken. Echter heb je ook weer een jaar de tijd om ervoor te sparen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een standleiding is vele malen gevoeliger qua positie dan de afvoer van je keuken.
Je standleiding wil je dichtbij je toilet en of badkamer hebben, maar keuken is niet zo belangrijk.

als je een kruipruimte hebt is het een peulenschil om het een en ander achteraf aan te brengen/modificeren

[ Voor 23% gewijzigd door HyperTrophy op 09-05-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 12:57
Bedankt voor de snelle antwoorden! Onder de keukenmeubelen is natuurlijk ruimte om het leidingwerk iets te verplaatsen, dan lijkt me de volgende schets voldoende voor in deze fase :) Er is een kruipruimte aanwezig, maar het zou mooi zijn als daar zo weinig mogelijk leidingen doorheen lopen.

Ik neem deze opzet even mee, puur voor de maten, let niet op de kasten:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/bdm6tw_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/14wu5uw_th.jpg

Deze opzet zal vermoedelijk resulteren in vetspatten op de vloer, maar anders moet de kookplaat smaller worden of hebben we geen werkruimte op het aanrecht (de keuken kan niet breder dan dit, aangezien deze tegen de muur van de hal geplaatst wordt). De koelkast zit uiterst rechts, de vaatwasser links in de kastenwand. Is dit een praktische opstelling?

[ Voor 5% gewijzigd door Sjakie2001 op 09-05-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ph046ph schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 23:03:
[...]

Ik zat ook naar Eyeopen te kijken. Het is alleen jammer dat je De Goede Start Hypotheek van Hypotrust (4,1%, 20 jaar vast) niet kunt afsluiten via Eyeopen. Maar Aegon met 4,1% en 20 jaar vast is wel mogelijk.
waarom zou je liever de hypotrust nemen ivp aegon (overigens is de funding van de goede start hypotheek al vrijwel op....)

er zijn ook zeker goede adviseurs die 'een kale hypotheek' voor rond de € 2000,-- voor je regelen. dus zonder bijkomende verzekeringen etc

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 09-05-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Sjakie2001 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:09:
Bedankt voor de snelle antwoorden! Onder de keukenmeubelen is natuurlijk ruimte om het leidingwerk iets te verplaatsen, dan lijkt me de volgende schets voldoende voor in deze fase :) Er is een kruipruimte aanwezig, maar het zou mooi zijn als daar zo weinig mogelijk leidingen doorheen lopen.

Ik neem deze opzet even mee, puur voor de maten, let niet op de kasten:
[afbeelding]
[afbeelding]

Deze opzet zal vermoedelijk resulteren in vetspatten op de vloer, maar anders moet de kookplaat smaller worden of hebben we geen werkruimte op het aanrecht (de keuken kan niet breder dan dit, aangezien deze tegen de muur van de hal geplaatst wordt). De koelkast zit uiterst rechts, de vaatwasser links in de kastenwand. Is dit een praktische opstelling?
Het lijkt mij niet echt praktisch. De koelkast wil je dicht bij je kookgedeelte hebben. Ik zou de vaatwasser en de koelkast tenminste omdraaien. Vaatwasser dichtbij je spoelbak is sowieso handiger.

Verder: geen afzetruimte aan beide kanten naast je kookplaat lijkt mij onhandig. De ruimte erachter is niet zo bruikbaar om snel wat neer te zetten of vanaf te pakken als je hete pannen hebt staan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Is er iemand die ervaring heeft met het concept "turnkey" oplevering?

Nu het steeds moeilijker wordt een bouwdepot te krijgen wordt de markt voor klushuizen steeds kleiner.
Woongold in Rotterdam bijvoorbeeld biedt klushuizen aan die met inspraak van de toekomstige bewoner (de koper dus) wordt gerenoveerd en vervolgens "turnkey" wordt opgeleverd, oftewel helemaal opgeknapt en je hoeft alleen maar je verhuisdozen uit te pakken. Dit klinkt heel aantrekkelijk, maar volgens mij zitten er wel wat haken en ogen aan.

Je hebt bijvoorbeeld geen controle op de kwaliteit, want je koopt het huis in oude staat en krijgt het opgeleverd na renovatie. Hoe weet je dat zo'n huis goed is opgeknapt en dat je niet na een half jaar allerlei herstelwerkzaamheden moet gaan doen? Kun je in zo'n geval de verkoper aansprakelijk stellen? Het zijn geen verborgen gebreken en bij de schouw accepteer je het huis zoals het op dat moment is. Lijkt me heel tricky. Hoe werkt zoiets juridisch gezien?
Aan de andere kant is het natuurlijk ideaal dat een huis wordt opgeleverd in nieuwstaat en naar jouw wensen, plus dat je geen dubbele lasten hebt, geen verbouwingsstress, etc. Daar betaal je natuurlijk wel voor maar daar kies je zelf voor.

Ben benieuwd naar ervaringen! Google levert bijzonder weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ATS schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:31:
[...]

Het lijkt mij niet echt praktisch. De koelkast wil je dicht bij je kookgedeelte hebben. Ik zou de vaatwasser en de koelkast tenminste omdraaien. Vaatwasser dichtbij je spoelbak is sowieso handiger.

Verder: geen afzetruimte aan beide kanten naast je kookplaat lijkt mij onhandig. De ruimte erachter is niet zo bruikbaar om snel wat neer te zetten of vanaf te pakken als je hete pannen hebt staan.
Klopt, maar vaatwasser wil je ook niet 'tegen' de muur, want dat geeft weer zooi tegen de muur (hete dampen).

Heb zelf hier een soortgelijke opstelling, maar dan zonder hoge kastenwand. Ik heb daar juist m'n kookplaat, zodat de afzuigkap tegen een muur hangt ipv boven een eiland. En kan links en rechts van de kookplaat wat wegzetten. Spoelbak inderdaad op het schiereiland, daarnaast (waar nu je kookplaat zit) de vaatwasser. En dan links van je 'hoge' gedeelte een koelkast en daarnaast oven in halfhoge kasten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Baldertt schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:09:
Ik heb een turkey huis, alleen is deze wel nieuwbouw. Je gaat langs de keukenboer om je kastjes, blad, apparatuur uit te kiezen, langs de interieurdesigner om een kleurenpallet te kiezen etc. Op 15 juli kan ik er dan ook zo in, geverft, vloeren erin, lampen zitten er zelfs bij, enige wat ik zelf nog moet doen is de gordijnen ophangen. Nadeel is natuurlijk wel dat het allemaal bij je hypotheek zit. Er zit wel standaard garantie op allen onderdelen en een jaar op de bouw zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZeRoC00L schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:24:
[...]

Klopt, maar vaatwasser wil je ook niet 'tegen' de muur, want dat geeft weer zooi tegen de muur (hete dampen).

Heb zelf hier een soortgelijke opstelling, maar dan zonder hoge kastenwand. Ik heb daar juist m'n kookplaat, zodat de afzuigkap tegen een muur hangt ipv boven een eiland. En kan links en rechts van de kookplaat wat wegzetten. Spoelbak inderdaad op het schiereiland, daarnaast (waar nu je kookplaat zit) de vaatwasser. En dan links van je 'hoge' gedeelte een koelkast en daarnaast oven in halfhoge kasten.
Ik zou zelf niet voor zo'n opstelling gaan met die ruimte, je kunt niet volledig er omheen lopen dus heb je weinig aan je "eiland". Ik zal later onze opstelling eens posten die ongetwijfeld weer andere nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog dank met tip over eyeOpen
Gisteren nog iemand van Rabobank gesproken en hun kunnen rente van 3,6% bieden voor 10 jaar vast en hun voowaardes lijken ook beter dan van andere (boete vrij aflossen tot 20%) geen boete bij verkoop, enz.
Iemand ervaring?

Woning,
lastig, huis waar in eerste instantie voor wil gaan heeft tuin op oosten. Nu blijkt in zelfde buurt nog blok rijstjes woningen te worden gebouwd met tuin op Zuidwesten.
Ook ziet woningen mooier uit, natuur stenen in voor gevel verwerkt met houten kozijnen in plaats van kunstof. Nadeel is woning exclusief keuken is, geen dak kapel, en compleet uitgerust met vloer verwarming (slaapkamers ook). Zelf zeg mij iets dat vloer verwarming op slaapkamers niet handig is. Huizen zijn beide ongeveer net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarom is vloerverwarming op slaapkamers niet handig? Zolang je dat goed kan regelen qua temperatuur zie ik het probleem niet? Lijkt me ideaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 14:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

Megamind schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:27:
[...]

Ik heb een turkey huis, alleen is deze wel nieuwbouw. Je gaat langs de keukenboer om je kastjes, blad, apparatuur uit te kiezen, langs de interieurdesigner om een kleurenpallet te kiezen etc. Op 15 juli kan ik er dan ook zo in, geverft, vloeren erin, lampen zitten er zelfs bij, enige wat ik zelf nog moet doen is de gordijnen ophangen. Nadeel is natuurlijk wel dat het allemaal bij je hypotheek zit. Er zit wel standaard garantie op allen onderdelen en een jaar op de bouw zelf.
Waarom is het in de hypotheek zitten een nadeel? Je moet het toch betalen, je hebt blijkbaar zelf het geld niet en de rente is beter dan waar dan ook.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Milmoor schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:31:
[...]

Waarom is het in de hypotheek zitten een nadeel? Je moet het toch betalen, je hebt blijkbaar zelf het geld niet en de rente is beter dan waar dan ook.
Als het bij de hypotheek inzit, betaal je natuurlijk rente 8)7 .... Dat je het geld "klaarblijkelijk" niet hebt en het "dus" via een andere manier moet financieren maakt dat geen kleiner nadeel natuurlijk. Iets "moeten" financieren maakt het niet opeens "geen nadeel". Het is gewoon iets waar je bij stil moet staan, iets wat je jezelf moet realiseren. :)
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:05:
Nog dank met tip over eyeOpen
Gisteren nog iemand van Rabobank gesproken en hun kunnen rente van 3,6% bieden voor 10 jaar vast en hun voowaardes lijken ook beter dan van andere (boete vrij aflossen tot 20%) geen boete bij verkoop, enz.
Iemand ervaring?
Wij kunnen natuurlijk niet bij jouw in je financiën kijken, maar is het voor jullie echt een groot verschil om tot 20% ipv tot 10% te kunnen aflossen? Tot 10% aflossen betekent dat je binnen 10 jaar van je hypo af kunt zijn, als je dat zou kunnen en willen..... Hoeveel extra biedt het jullie dan om binnen 5 jaar van je hypo af te kunnen zijn? En als je dan toch eigen geld hebt (anders kun je niet binnen 5 / 10 jaar aflossen), is het dan wel verstandig om NHG te nemen? Misschien interessant om door te rekenen wat het zou kosten om geen NHG te nemen i.c.m. "normale" hypotheekrente + jullie versneld aflossingsplan :)

[ Voor 44% gewijzigd door naitsoezn op 11-05-2014 12:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

MrAcid schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:11:
Waarom is vloerverwarming op slaapkamers niet handig? Zolang je dat goed kan regelen qua temperatuur zie ik het probleem niet? Lijkt me ideaal. :)
ik heb het helaas niet laten doen bij de renovatie. Als je (op termijn) op (z)ltv verwarmen over wilt stappen is dat toch echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik heb van een huis de kadastrale gegevens opgevraagd, en daar wordt de woz-waarde van 258k opgegeven. Echter is de vraagprijs 329k en bouwjaar 2008, dus geen vorige koopsom bekend. In hoeverre kan je dan die woz-waarde serieus nemen? Want een gat van 70k lijkt me niet heel erg reëel en dat er toch ergens verschil in zit?

[ Voor 15% gewijzigd door RickvN op 11-05-2014 14:59 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ray schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:27:
[...]

ik heb het helaas niet laten doen bij de renovatie. Als je (op termijn) op (z)ltv verwarmen over wilt stappen is dat toch echt een must.
Dit. Vloerverwarming is heel handig, mits je weet hoe ermee om te gaan. Als uitgangspunt voor de toekomst is het briljant: je kunt met een veel kleiner vermogen toch je woonhuis warm houden. Het is wel zaak om constant te stokken. Stoken voor een paar uur heeft geen zin meer, je kunt beter de temperatuur constant houden.
RickvN schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:58:
Ik heb van een huis de kadastrale gegevens opgevraagd, en daar wordt de woz-waarde van 258k opgegeven. Echter is de vraagprijs 329k en bouwjaar 2008, dus geen vorige koopsom bekend. In hoeverre kan je dan die woz-waarde serieus nemen? Want een gat van 70k lijkt me niet heel erg reëel en dat er toch ergens verschil in zit?
Zeker als er nog maar weinig verkopen zijn geweest, is de WOZ-waarde vaak een slag in de lucht. Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan, maar een echte taxatie laten uitvoeren als je een goede inschatting van de waarde wilt hebben.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:11:
Omdat ik nooit verwarming aan heb staan in de slaapkamer. En keren dat ik hem wel aan heb staan dan is bedoeling dat de ruimte snel op temperatuur is (vloer verwarming is traag).
En hoe makkelijk zet je vloer verwarming even uit en aan, en eigenlijk mag je vloer verwarming nooit uit zetten terwijl ik echt zonder van energie vindt om een slaap kamer te gaan verwarmen.
Opzich zijn radiators ook erg fijn om natte jassen en handoeken overheen te hangen zodat ze snel drogen.

naitsoezn,
Is meer stel dat.
Op website van Eyeopen zie ik boete vrij aflos percentages van 3 % wat ik weer erg weinig vindt. Vooral omdat ik nog geen ervaring heb met nieuw bouw en bijkomende kosten waardoor ik graag wat geld achter de hand houden voor geval van dat. Blijkt dat geld niet nodig te zijn dan is wel leuk als ik dan extra af kan lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De informatie die ik bij EyeOpen zie, is soms objectief fout. Ik zou niet op die informatie afgaan, maar deze op de site van de hypotheekverstrekker bekijken. Overigens kunnen sommige adviseurs extra korting geven die ik EyeOpen nog niet zie geven. Wellicht is dit verder in het proces anders, maar anders loont het om 1K extra uit te geven aan een normale financieel adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Megamind schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:27:
[...]

Klinkt wel aantrekkelijk hoor. De risico's van de koper lijken me min of meer hetzelfde bij renovatie. Hoe is dat bij jouw huis geregeld?

We gaan ook de optie van bouwbegeleiding door een architect onderzoeken. Kan leuke nieuwe ideeën opleveren en scheelt ook flink wat bouwstress als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp,
Dan moet adviseur dan daarmee wel in zijn eerste gesprek mee komen want anders is die te laat.
Heb onafhankelijke gehad die met 3,55% kwam als laagste rente en provisie van 3k
Achmea met 3,7% en provisie van 1,5k
Rabobank met 3,6% , 0,75k provisie. Daarnaast ken ook mensen die al jaren hypo bij rabobank hebben lopen en erg tevreden over zijn. Maar heb enkel kort gesprek gehad met Rabobank en gesprek met adviseur volgt nog.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gewoon bespreekbaar maken. Dat deed ik ook in mijn eerste gesprek met een financieel adviseur, en die kon mij prima objectief overtuigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:31:
Krisp,
Dan moet adviseur dan daarmee wel in zijn eerste gesprek mee komen want anders is die te laat.
Heb onafhankelijke gehad die met 3,55% kwam als laagste rente en provisie van 3k
Achmea met 3,7% en provisie van 1,5k
Rabobank met 3,6% , 0,75k provisie. Daarnaast ken ook mensen die al jaren hypo bij rabobank hebben lopen en erg tevreden over zijn. Maar heb enkel kort gesprek gehad met Rabobank en gesprek met adviseur volgt nog.
En welke Rabo vestiging bied dat percentage aan? Ik ken namelijk een stel wat komende dinsdag een gesprek met de Rabobank in Oirschot gepland heeft staan en dan is het wel zo lekker om nog eens 0.2% aan extra verlaging te krijgen op de 10 jaars hypotheek (NHG 3.8). Voor mij is Rabobank > Rabobank Nederland en zouden ze elke klant, die voldoet aan de hypotheek eisen, hetzelfde percentage moeten bieden. Dus laat maar eens horen welke vestiging, ik ga ze morgen direct even bellen om het bevestigd te krijgen en wil minimaal hetzelfde percentage.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Baldertt schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:15:
[...]

Klinkt wel aantrekkelijk hoor. De risico's van de koper lijken me min of meer hetzelfde bij renovatie. Hoe is dat bij jouw huis geregeld?

We gaan ook de optie van bouwbegeleiding door een architect onderzoeken. Kan leuke nieuwe ideeën opleveren en scheelt ook flink wat bouwstress als het goed is.
Welke risico's bedoel je? Ik mag zelf alle kleuren, vloeren, kastjes, keukenbladen uitzoeken, plus ik krijg een bedrag waar ik bij een bepaalde keukenleverancier weer apparatuur kan uitkiezen waarna de aannemer deze weer installeerd.

Op alle onderdelen zit dan standaard garantie van de leverancier, bouwgarantie wordt door een 3e partij afgehandeld (scheuren in de muur, betonrot, kapot dak etc).

Voor ons is het perfect aangezien we 15 juli erin mogen en 15 oktober de baby uitgerekend is, ik heb ook een drukke baan en weinig zin om nog een paar maanden zelf aan de slag te moeten.

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 12-05-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ten eerste is de Rabobank nu eenmaal geen landelijke bank, maar belangrijker is dat ze (net als andere banken trouwens) ook gewoon een persoonlijk aanbod doen. Je kunt nooit eisen dat je hetzelfde aanbod krijgt.
Ik heb wel eens gezien hoe zulke modellen (niet bij een NL-bank, maar hun voorwaarden staan soortgelijke modellen toe) werken: als je een rekening bij de bank hebt, wordt je op basis van je rekening profiel ingedeeld. Dure vakanties of vaak uit eten kunnen dan al een hogere categorie betekenen, terwijl bijv. consequent spaargedrag of het geven aan goede doelen je risico verlagen.
In de praktijk krijg je daar nooit volledig inzicht in, maar de onderhandelingsruimte van de bank wordt wel op basis van zulke modellen bepaald.

Als je geen klant bent, krijg je daarom ook nooit het beste aanbod. Dan kun je gewoon uitgaan van de standaardtarieven op de site, min 0.2% marge geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Pooh op 12-05-2014 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Een overzicht van de lokale tarieven: https://www.rabobank.nl/p...ypotheken/hypotheekrente/. Deze zitten vaak iets onder het landelijke tarief, waardoor een persoonlijk adviesgesprek altijd aan te raden is. Het eerste gesprek is dacht ik kosteloos. De korting onderbouwt:
3. Rentetarief met NHG en loyaliteitskorting:
U ontvangt een loyaliteitskorting van 0,2% als u bij het aangaan van een nieuwe rentevaste
periode bij onze bank, voldoet aan alle volgende voorwaarden;
- U neemt naast uw hypotheek minimaal twee andere producten af bij Rabobank Rotterdam
- Eén van deze twee extra diensten moet een betaalrekening zijn die u actief gebruikt
- U bent lid van Rabobank Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Heineken schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:01:
Een overzicht van de lokale tarieven: https://www.rabobank.nl/p...ypotheken/hypotheekrente/. Deze zitten vaak iets onder het landelijke tarief, waardoor een persoonlijk adviesgesprek altijd aan te raden is. Het eerste gesprek is dacht ik kosteloos. De korting onderbouwt:

[...]
Neem dan florius ofzo zonder al die aanvullende voorwaarden om dure verzekeringen af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mijn vertrouwen in de kwaliteit van het advies dat we krijgen bij de Rabo heeft wel een aardige deuk opgelopen. Waar ik vorige week nog meldde dat we hadden gehoord dat we alsnog de helft aflossingsvrij konden financieren (en toch HRA genieten), blijkt dat vandaag niet te kloppen. De adviseur stuurt me een mail dat hij zich vergist heeft, en dat je alleen de vorm die je al had kan meenemen. Ik had annuïtair, dus aflossingsvrij kan voor mij niet.

Ik vond het al verrassend tijdens het gesprek vorige week, maar ik mag er toch van uit kunnen gaat dat een adviseur die met deze optie komt weet waar hij het over heeft. Kennelijk niet dus. :F

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 12 mei 2014 @ 00:04:
[...]

En welke Rabo vestiging bied dat percentage aan? Ik ken namelijk een stel wat komende dinsdag een gesprek met de Rabobank in Oirschot gepland heeft staan en dan is het wel zo lekker om nog eens 0.2% aan extra verlaging te krijgen op de 10 jaars hypotheek (NHG 3.8). Voor mij is Rabobank > Rabobank Nederland en zouden ze elke klant, die voldoet aan de hypotheek eisen, hetzelfde percentage moeten bieden. Dus laat maar eens horen welke vestiging, ik ga ze morgen direct even bellen om het bevestigd te krijgen en wil minimaal hetzelfde percentage.
Ik heb momenteel ook een offerte van de Rabobank liggen voor 3,6%, 10 jaar + NHG. Geen idee welke 'vestiging'. Dit regelt mijn adviseur allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Pooh schreef op maandag 12 mei 2014 @ 00:29:
Ten eerste is de Rabobank nu eenmaal geen landelijke bank, maar belangrijker is dat ze (net als andere banken trouwens) ook gewoon een persoonlijk aanbod doen. Je kunt nooit eisen dat je hetzelfde aanbod krijgt.
Ik heb wel eens gezien hoe zulke modellen (niet bij een NL-bank, maar hun voorwaarden staan soortgelijke modellen toe) werken: als je een rekening bij de bank hebt, wordt je op basis van je rekening profiel ingedeeld. Dure vakanties of vaak uit eten kunnen dan al een hogere categorie betekenen, terwijl bijv. consequent spaargedrag of het geven aan goede doelen je risico verlagen.
In de praktijk krijg je daar nooit volledig inzicht in, maar de onderhandelingsruimte van de bank wordt wel op basis van zulke modellen bepaald.

Als je geen klant bent, krijg je daarom ook nooit het beste aanbod. Dan kun je gewoon uitgaan van de standaardtarieven op de site, min 0.2% marge geloof ik.
Dat kreeg ik vanmorgen ook te horen, dat iedere Rabo-vestiging zijn eigen tarieven mag bepalen. Maar omdat wij (en onze kinderen), "al voor zoveel jaren als trouwe klant de diensten van de bank afnemen, zullen ze het laagst mogelijk beschikbare percentage gaan bieden" (zonder nu het percentage te willen noemen). Overigens, eisen kun je het natuurlijk altijd, afdwingen dan weer niet. We zullen zien.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ATS schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:16:
Mijn vertrouwen in de kwaliteit van het advies dat we krijgen bij de Rabo heeft wel een aardige deuk opgelopen. Waar ik vorige week nog meldde dat we hadden gehoord dat we alsnog de helft aflossingsvrij konden financieren (en toch HRA genieten), blijkt dat vandaag niet te kloppen. De adviseur stuurt me een mail dat hij zich vergist heeft, en dat je alleen de vorm die je al had kan meenemen. Ik had annuïtair, dus aflossingsvrij kan voor mij niet.

Ik vond het al verrassend tijdens het gesprek vorige week, maar ik mag er toch van uit kunnen gaat dat een adviseur die met deze optie komt weet waar hij het over heeft. Kennelijk niet dus. :F
ik heb toen als reactie gegeven dat het normaal ook zou moeten kunnen. Het enige waar ik nu even over twijfel is annuitair. Laat ik het zo stellen dat de hoofdregel is:

de EWS die er was op 31-12-2012 valt onder het overgangs recht, over dit deel mag (mits niet meer dan 50% waarde nieuwe woning) over het restant van de 30 jaars termijn rente worden afgetrokken.

let wel dat de aflossingen tot nu van dit overgangsrecht afgaan. dus het zou je huidige EWS zijn en niet die van 31-12-2012

Dit is zeker voor alle aflosvrije vormen (dus ook waar separaat kapitaal opbouw is)

Voorlopige conclusie. de EWS is bepalend en deze staat los van de hypotheekvorm. Het zou dus wel moeten kunnen.
Ik gooi hem eens even in de groep want nu wil ik het ook zeker weten....

@Rabobank en tarieven. Het zou juist onder de nieuwe wetgeving zo moeten zijn dat er GEEN individuele kortingen (die voor andere niet mogelijk zouden zijn) meer worden gegeven. Dus wel in verhouding lening tot onderpand (voor iedereen gelijk) maar niet omdat je al jaren zo'n goede klant bent (maar weer wel icm met een betaalrekening, want die kan iedereen openen)
De Rabo was / is hier altijd al flink wazig in en het verbaasd met dan weer keer op keer dat ze schijnbaar hun gedrag nog totaal niet hebben aangepast.

Let ook goed op de jaarlijkse kosten bij orv en woonlasten dekking!

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 12-05-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Donderdag een 2e bezichtiging bij een huis (we hadden beiden gelijk een wow-effect na de bezichtiging, bij de vorige 6 niet) en de beide vaders gaan mee. Toch benieuwd naar hun punten/mening en dan misschien nog met een makelaar (van via via) erdoorheen voor we een bod gaan doen.... Toch, als je een huis naar je zin hebt gevonden, voel je dat het toch al dichtbij kan zijn (alhoewel ik sommige verhalen lees hoe lang het wel niet kan duren...).

Daarnaast heb ik een offerte liggen vanuit een bemiddelaar die alles wilt regelen met de bank voor € 2000 en dan hoeven wij hier niks meer voor te betalen (inc. provisies en afsluitkosten). Echter, hoeveel ben je ongeveer kwijt bij de bank als je álles zelf doet? Mensen ervaring mee?

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Baldertt schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:09:

Nu het steeds moeilijker wordt een bouwdepot te krijgen wordt de markt voor klushuizen steeds kleiner.
Woongold in Rotterdam bijvoorbeeld biedt klushuizen aan die met inspraak van de toekomstige bewoner (de koper dus) wordt gerenoveerd en vervolgens "turnkey" wordt opgeleverd, oftewel helemaal opgeknapt en je hoeft alleen maar je verhuisdozen uit te pakken. Dit klinkt heel aantrekkelijk, maar volgens mij zitten er wel wat haken en ogen aan.
Waar baseer je je bouwdepot opmerking op? Ik wil ook een hypotheek met 25k bouwdepot, maar ben benieuwd wat er moeilijk gaat zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ben nu bezig met een woning aankoop € 121.750 waar een bouwdepot van € 130.000 bij moet zonder eigen geld. Ik zeg uitdaging! maar zeer goede kans van slagen

Sure je moet tegenwoordig wel heel goed onderbouwen wat je met het geld gaat doen en wat het effect ervan is maar er is nog steeds een boel mogelijk. Je moet er alleen wat meer moeite voor doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 16:17
Zo weer wat vorderingen, de ORV heeft de resultaten van mijn medische keuring binnen en verwacht vandaag de beoordeling. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 13:58
Van mij uit ook even een update.

Week 0:
- Bod gedaan en is geaccepteerd.
Week 1:
- Tweede keer kijken voor wat zaken.
- Koopovereenkomst getekend.
- Gesprek bij bank gehad voor hypotheek + benodigde gegevens aangeleverd.
- Verzoek voor taxatie ingediend bij een taxateur.
Week 2:
- Gebeld dat taxatie morgen gedaan wordt en dat rapport donderdag verwacht wordt.

EDIT:
Heineken schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:01:

[...]
Dit heb ik bij mijn Rabobank ook eens nagevraagd. Zij zeggen het volgende;
Wat betreft de rente het volgende. Het klopt dat er 2/3 Rabobanken in Nederland zijn die een eigen beleid hebben. In principe (bij wet geregeld) mag je sinds 1-1-2013 niet discrimineren op prijs/tarief, maar als je het zo opstelt dat het voor iedereen geldt, mag het wel.
Wij hebben de visie dat wij in deze het beleid Rabobank Nederland volgen. Indien uit de statistieken blijkt dat de Rabobank te hoog zit met de tarieven, zal Rabo Nederland deze collectief moeten verlagen. Een eigen beleid (zoals Rotterdam) leidt in de toekomst vaak tot discussies, onduidelijkheden en discriminatie. Dit willen wij voorkomen en ten allen tijde transparant zijn.
Laatste stukje klink mij beetje te commercieel en is een 'politiek' correct antwoord laten we maar zeggen.. Voor de rest..? Een maas in de wet zolang je het maar goed genoeg verwoord en de juiste voorwaarden eraan hangt?

EDIT 2:
Tevens nog een (misschien wel hele stomme) vraag met betrekking tot de ORV. Ik ben aan het vergelijken op independer.nl en ik kan hier kiezen uit gelijkblijvend-, evenredig- of annuitair dalend als het gaat om het uit te keren bedrag. Wat is hier wijsheid? Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

[ Voor 71% gewijzigd door Rohem op 13-05-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^die rente krijg je alleen als je extra verzekeringen afneemt die waarschijnlijk te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 22:54
Figo112 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:46:
^die rente krijg je alleen als je extra verzekeringen afneemt die waarschijnlijk te duur zijn.
Interpolis......glas...duur ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Een simpele (goedkope) verzekering afsluiten (die dus eigenlijk te duur is) kan nog wel eens een voordelige keus zijn als je daarvoor 0,1% korting op je rente kan krijgen. Op 2 ton is dat toch weer €200 korting per jaar. Als je verzekering minder dan dat duurder is dan het alternatief (een andere verzekering of geen verzekering als dat je alternatief is), dan kan het uit :)

Een simpele aansprakelijkheidsverzekering kost bijvoorbeeld zo'n €50 per jaar. Als dat €200 korting oplevert op je hypotheek, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 23:17
Rohem schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:16:
Van mij uit ook even een update.

EDIT 2:
Tevens nog een (misschien wel hele stomme) vraag met betrekking tot de ORV. Ik ben aan het vergelijken op independer.nl en ik kan hier kiezen uit gelijkblijvend-, evenredig- of annuitair dalend als het gaat om het uit te keren bedrag. Wat is hier wijsheid? Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Het ligt er aan wat je wil bereiken. ALs je wilt zorgen dat bij overlijden van 1 van de partners er geen hypotjheek (of een halve) overblijft kies je een vorm die aansluit bij je hypotheek:
Aflossingsvrij -> gelijkblijvend
Annuitair -> Annuitair dalend.
Lineair -> Evenredig
Qua premie wordt het van boven naar beneden goedkoper. Het risico wordt immers lager omdat het uit te keren bedrag daalt met de leeftijd (en dus met de kans dat je overlijdt).

Maar je bent natuurlijk vrij om eigen vormen te kiezen naar gelang je persoonlijke situatie. Als je partner veel mee verdient dan jij kun je het zo regelen dat bij overlijden van haar (of hem) de uitkering hoger is dan bij jou. Jij kunt dan immers minder dragen als het inkomen van je partner wegvalt en de partner kan juist meer dragen wanneer jij wegvalt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 22:54
ATS schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:10:
Een simpele (goedkope) verzekering afsluiten (die dus eigenlijk te duur is) kan nog wel eens een voordelige keus zijn als je daarvoor 0,1% korting op je rente kan krijgen. Op 2 ton is dat toch weer €200 korting per jaar. Als je verzekering minder dan dat duurder is dan het alternatief (een andere verzekering of geen verzekering als dat je alternatief is), dan kan het uit :)

Een simpele aansprakelijkheidsverzekering kost bijvoorbeeld zo'n €50 per jaar. Als dat €200 korting oplevert op je hypotheek, waarom niet?
Als je er rentekorting voor terugkrijgt wel, bij ons wilden ze overal Interpolis aan koppelen en gelijk allerlei woonverzekeringen bij afsluiten, daar kregen wij echter geen extra rentekorting of iets dergelijks voor terug. In dat geval kun je beter zelf je verzekeringen afsluiten dan dat allemaal door de Rabobank laten koppelen bij Interpolis. (persoonlijke mening uiteraard)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 14:38
Weet iemand waar je een overzicht hebt van bijkomende kosten voor het kopen van een huis?
Ik twijfel zelf tussen eerst huren of gelijk kopen, maar ik zoek een beetje een overzicht waard ik alle kosten uit kan rekenen, dus alle belastingen die erbij komen, verzekeringen en andere zaken die ik misschien over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
rutger465 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:29:
Weet iemand waar je een overzicht hebt van bijkomende kosten voor het kopen van een huis?
Ik twijfel zelf tussen eerst huren of gelijk kopen, maar ik zoek een beetje een overzicht waard ik alle kosten uit kan rekenen, dus alle belastingen die erbij komen, verzekeringen en andere zaken die ik misschien over het hoofd zie.
Als ik Google op "bijkomende kosten kopen huis" dan is de eerste hit de VEH waar een prima overzicht te vinden is van wat er allemaal bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
ATS schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:10:

Van wat heb gelezen gaat het vaak om duurdere verzekeringen. Waar je dan 2 van moet afsluiten.
Als je perse voor de goedkoopste wil gaan kan je ook voor Argenta ofzo kiezen.
Daarnaast is de vraag of je bij een verlenging van de rentevaste periode diezelfde korting nog krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:47

johnwoo

3S-GTE

rutger465 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:29:
Een overzichtje waar je geld aan kwijt zult zijn is zo gemaakt. Alleen moet je natuurlijk ook weten hoeveel (ongeveer), en dat is lastiger want hangt 100% af van jouw situatie en het huis dat je koopt (bv. sommige belastingen komen in 2 tariefsoorten, afhankelijk of je alleen op dat adres staat ingeschreven of dat er 2+ personen in wonen).

Alvast een voorzet:

Voor de aankoop van een huis:
Overdrachtsbelasting
Verrekening (gemeente)belastingen met vorige eigenaar
Taxatie
Evt. bouwkundige inspectie
Kosten financieel adviseur (verkrijging hypotheek)
Evt. NHG-bijdrage
Evt. medische keuring
Notariskosten
Evt. kosten aankoopmakelaar
Evt. verbouwings/renovatiekosten
Evt. verhuiskosten
Evt. inrichtingskosten (meubilair)

Vaste woonlasten: (bron)
Hypotheek (rente+aflossing)
Woonverzekeringen: opstalverzekering is verplicht, inboedel en aansprakelijkheid wil je ook
Eigen verzekeringen: evt. overlijdensrisicoverzekering (soms verplicht voor hypotheek) en/of inkomen/woonlastenverzekering
Belastingen+heffingen (gemeente+waterschapsbelastingen, afvalstoffen+rioolheffing etc, worden vaak tezamen geïnd)
Onderhoud (sparen voor)
Servicekosten (als je een appartement/VVE hebt)
Gas, water, elektra
TV, telefoon, internet
Evt. erfpacht

[ Voor 3% gewijzigd door johnwoo op 13-05-2014 12:51 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Thrilled schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:25:
[...]
Waar baseer je je bouwdepot opmerking op? Ik wil ook een hypotheek met 25k bouwdepot, maar ben benieuwd wat er moeilijk gaat zijn ;)
voorbeeld uit de praktijk.. :| Maar om eerlijk te zijn weet ik niet om wat voor bedrag dat precies ging.

Ik ga t binnenkort hopelijk allemaal horen tijdens een gesprek met een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 13:58
T-MOB schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:13:
[...]

Het ligt er aan wat je wil bereiken. ALs je wilt zorgen dat bij overlijden van 1 van de partners er geen hypotjheek (of een halve) overblijft kies je een vorm die aansluit bij je hypotheek:
Lineair -> Evenredig
Qua premie wordt het van boven naar beneden goedkoper. Het risico wordt immers lager omdat het uit te keren bedrag daalt met de leeftijd (en dus met de kans dat je overlijdt).

Maar je bent natuurlijk vrij om eigen vormen te kiezen naar gelang je persoonlijke situatie. Als je partner veel mee verdient dan jij kun je het zo regelen dat bij overlijden van haar (of hem) de uitkering hoger is dan bij jou. Jij kunt dan immers minder dragen als het inkomen van je partner wegvalt en de partner kan juist meer dragen wanneer jij wegvalt.
Top reactie! _/-\o_ Hier kan ik wat mee, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Megamind schreef op maandag 12 mei 2014 @ 00:27:
[...]
Welke risico's bedoel je? [...]
Op alle onderdelen zit dan standaard garantie van de leverancier, bouwgarantie wordt door een 3e partij afgehandeld (scheuren in de muur, betonrot, kapot dak etc).
Het risico dat het niet goed is gedaan. Vallen scheuren in stucwerk of afbladderende verf ook onder bouwgarantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 14:38
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving Johnwoo,hier kan ik mee aan de slag!
ik ga het vanavond eens even doornemen en opsommen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Laatst online: 24-08-2024
Zo, komende week eens concrete stappen nemen en oriënterende gesprekken plannen met financierders.. Het idee is om met 2 hypotheekvergelijkers te praten en bij de 4 grote banken binnen te stappen om te gaan hypotheekshoppen... Juist omdat wij al goed weten wat we willen en een huis op t oog hebben verwacht ik concrete info en maximale leenbedragen. Nu mijn vraag: in hoeverre zijn deze leenbedragen "gunstig" gestemd om jouw als klant binnen te krijgen en doen ze wellicht wat moeilijker zodra je de keuze voor hun hebt gemaakt? Of zie ik nu beren op de weg?

Mag ik daarnaast wel op deze manier te werk gaan? Ik kan mij voorstellen dat door de hypotheekvergelijkers ook een aanvraag/aanbod zal worden gevraagd bij diezelfde banken als waar wij zelf een afspraak mee willen plannen.. Hierdoor kunnen ze dus twee verschillende aanbiedingen doen? Maakt dit een individueel gesprek met de bank volstrekt overbodig c.q. niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
^maximale leenbedragen kan je zelf ook uitrekenen https://www.nhg.nl/consum...hoeveel-kan-ik-lenen.html
Aan de hand van de toetsrente (10 jaar) kan je je maximale leenbedrag bepalen. De banken gebruiken dezelfde NHG toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

T-MOB schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:13:
[...]

Lineair -> Evenredig

Hier is mijn inkomen 3x zo hoog als mijn vrouw (mijn vrouw haar uurloon is niet hoog en part-timer). Toch voor aflossingsvrije ORV voor beiden gekozen. Waarom? We waren allebei onder de 30, en qua premie maakte het niet zoveel uit. Range zat dacht ik tussen de 10,- en 20,- per maand.

Maar ieder een eigen keuze uiteraard.

Wel altijd cru om te realiseren dat je dood meer waard bent dan levend :X :D

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een aflossingsvrije ORV? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ray schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:46:
[...]

ik heb toen als reactie gegeven dat het normaal ook zou moeten kunnen. Het enige waar ik nu even over twijfel is annuitair. Laat ik het zo stellen dat de hoofdregel is:

de EWS die er was op 31-12-2012 valt onder het overgangs recht, over dit deel mag (mits niet meer dan 50% waarde nieuwe woning) over het restant van de 30 jaars termijn rente worden afgetrokken.

let wel dat de aflossingen tot nu van dit overgangsrecht afgaan. dus het zou je huidige EWS zijn en niet die van 31-12-2012

Dit is zeker voor alle aflosvrije vormen (dus ook waar separaat kapitaal opbouw is)

Voorlopige conclusie. de EWS is bepalend en deze staat los van de hypotheekvorm. Het zou dus wel moeten kunnen.
Ik gooi hem eens even in de groep want nu wil ik het ook zeker weten....
conclusie na overleg:

Voor het overgangsrecht is iedere schuld die op 31-12-12 bestond een bestaande eigenwoningschuld, ongeacht de aflossingsvorm. Zie de onderstaande passage uit artikel 10bis1

Onder bestaande eigenwoningschuld van de belastingplichtige wordt verstaan: de eigenwoningschuld, bedoeld in artikel 3.119a, eerste lid, zoals dat luidde op 31 december 2012, van de belastingplichtige op 31 december 2012.

Het antwoord van Rabo is niet juist. Mogelijk is men in de war met wat fiscaal mag en de eigen banknormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-10-2014
Een vraag om advies.

Het kriebelt... Een eigen huisje.
Ben 26 en huren in mijn omgeving kost al gauw een 500-600 euro in de maand.
Een huis kopen bij mij in de omgeving kost 140000-170000 euro (Wat zonder eigen inleg een 500-600 euro in de maand is)

Nu heb ik zo'n 50K gespaard en heb netto een 1800 euro in de maand.
Ik zou dus een 20K eigen inleg kunnen doen, om zo nog wat over te houden voor een verbouwing en onverwachte kosten.

Is het realistisch om te kopen?
Ik heb 2 huizen op het oog, alle 2 165000 euro. De een is groter, maar de keuken en badkamer moet vernieuwd worden, het huis is ook iets ouder 1965. Het andere (moet "niks" aan gebeuren - Badkamer en keuken zijn ok) en is van 1995 (wel een stuk kleiner).

Bij het ene zou ik er voor kunnen kiezen om nog even thuis te wonen en te verbouwen tot mijn vriendin klaar is met school. Bij het andere kun je er direct in, maar heb een vriendin met alleen een studiefinanciering wat de kosten omhoog brengt.

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ray schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:04:
[...]

conclusie na overleg:

Voor het overgangsrecht is iedere schuld die op 31-12-12 bestond een bestaande eigenwoningschuld, ongeacht de aflossingsvorm. Zie de onderstaande passage uit artikel 10bis1

Onder bestaande eigenwoningschuld van de belastingplichtige wordt verstaan: de eigenwoningschuld, bedoeld in artikel 3.119a, eerste lid, zoals dat luidde op 31 december 2012, van de belastingplichtige op 31 december 2012.

Het antwoord van Rabo is niet juist. Mogelijk is men in de war met wat fiscaal mag en de eigen banknormen?
Interessant! Dank voor deze info. Heb je misschien een link of iets dergelijks naar de wettekst? Of kan je aangeven in welke wet dit geregeld is zodat ik e.e.a. kan nazoeken? Alleen een artikel is daarvoor niet voldoende.
Figo112 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:48:
^maximale leenbedragen kan je zelf ook uitrekenen https://www.nhg.nl/consum...hoeveel-kan-ik-lenen.html
Aan de hand van de toetsrente (10 jaar) kan je je maximale leenbedrag bepalen. De banken gebruiken dezelfde NHG toets.
Klopt alleen als je uitgaat van de toetsrente. Als je gaat voor een rentevast periode die tenminste tien jaar is, dan wordt gerekend met die echte rente. Als die rente lager is dan de toetsrente, en dat is hij, dan kan je meer lenen dan de NHG suggereert op basis van de berekening met de toetsrente.

[ Voor 27% gewijzigd door ATS op 14-05-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
brollie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:17:
Een vraag om advies.

Het kriebelt... Een eigen huisje.
Ben 26 en huren in mijn omgeving kost al gauw een 500-600 euro in de maand.
Een huis kopen bij mij in de omgeving kost 140000-170000 euro (Wat zonder eigen inleg een 500-600 euro in de maand is)

Nu heb ik zo'n 50K gespaard en heb netto een 1800 euro in de maand.
Hoe lang denk je er te gaan willen wonen? Zijn je woonwensen over 3 jaar nog hetzelfde als nu? Verwacht je verandering in inkomen (bv flinke salarisverhoging of vriendin die klaar is en gaat werken) of uitgaven (bv kinderen)?

Ik ben nu ongeveer 5 jaar aan het werk en heb 4 jaar geleden bijna een huis gekocht met vergelijkbare beweegredenen die jij nu aangeeft. Achteraf ben ik erg blij dat dat niet doorgegaan is want dat huis zou nu absoluut niet meer voldoen aan mijn wensen. Na 5 jaar huren weet ik wat ik wel en niet wil en door groei in salaris kan ik nu een huis kopen waar ik zeker de komende 10 jaar wil wonen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brollie
Baldertt schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:49:
[...]

Hoe lang denk je er te gaan willen wonen? Zijn je woonwensen over 3 jaar nog hetzelfde als nu? Verwacht je verandering in inkomen (bv flinke salarisverhoging of vriendin die klaar is en gaat werken) of uitgaven (bv kinderen)?

Ik ben nu ongeveer 5 jaar aan het werk en heb 4 jaar geleden bijna een huis gekocht met vergelijkbare beweegredenen die jij nu aangeeft. Achteraf ben ik erg blij dat dat niet doorgegaan is want dat huis zou nu absoluut niet meer voldoen aan mijn wensen. Na 5 jaar huren weet ik wat ik wel en niet wil en door groei in salaris kan ik nu een huis kopen waar ik zeker de komende 10 jaar wil wonen. :)
Mijn vriendin en ik hebben dezelfde woonwensen. De buurt waar we naar aan het kijken zijn. Een niet te groot huis, en geen grote tuin. 2 extra slaapkamers voor evt kinderen en we vewachten toch wel om minstens 10-15jaar in hetzelfde huis te blijven. Inkomen verwacht ik een 200euro netto bij binnen een jaar. En als men vriendin na nog een jaar studeren werk vind (zal eerst part-time zijn ivm beroep) komt daar nog eens een 1000 euro bij. Na een aantal jaren werken word dat full-time.
Kinderen, dat hoop ik nog minstens een jaar of 5 te kunnen uitstellen :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Ten eerste: wat Baldertt hierboven al zegt.

Als je dan echt besluit om een van deze huizen te kopen, dan zou ik 5 jaar vooruitlopen en voor hetzelfde geld het grotere maar oudere huis kiezen waar je met je vriendin kunt settlen (en misschien krijg je van het oudere huis wel meer afgepraat dan van het nieuwere).

Onderbouwing:
- Je hebt wat meer "lebensraum" zodat je over een paar jaar niet op hete kolen zit (denk aan kinderen, of gewoon zelf meer rommel verzamelen :P).
- Je geeft al aan dat je zelf e.e.a. kunt klussen zolang je thuiswoont. Het hebben van gelegenheid (en kennis en bereidheid) om zelf wat te doen is een situatie die voordelen geeft: je kunt het huis meer naar je wens maken, en er valt meer waarde toe te voegen (een beetje leuke keuken kun je bijvoorbeeld best zelf plaatsen en hoeft qua materiaal niet de hoofdprijs te kosten).

Dit is natuurlijk een internetmening, ik ken de huizen en je situatie niet...

[ Voor 10% gewijzigd door johnwoo op 14-05-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brollie
johnwoo schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:01:
[...]

Ten eerste: wat Baldertt hierboven al zegt.

Als je dan echt besluit om een van deze huizen te kopen, dan zou ik 5 jaar vooruitlopen en voor hetzelfde geld het grotere maar oudere huis kiezen waar je met je vriendin kunt settlen (en misschien krijg je van het oudere huis wel meer afgepraat dan van het nieuwere).

Onderbouwing:
- Je hebt wat meer "lebensraum" zodat je over een paar jaar niet op hete kolen zit (denk aan kinderen, of gewoon zelf meer rommel verzamelen :P).
- Je geeft al aan dat je zelf e.e.a. kunt klussen zolang je thuiswoont. Het hebben van gelegenheid (en kennis en bereidheid) om zelf wat te doen is een situatie die voordelen geeft: je kunt het huis meer naar je wens maken, en er valt meer waarde toe te voegen (een beetje leuke keuken kun je bijvoorbeeld best zelf plaatsen en hoeft qua materiaal niet de hoofdprijs te kosten).

Dit is natuurlijk een internetmening, ik ken de huizen en je situatie niet...
Inderdaad, met het iets oudere huis, heb je veel meer ruimte. En kan ik in het jaar dat men vriendin nog studeert aan de verbouwing beginnen. (Kan best veel zelf) En heb in de familie enkele bouwbedrijven zitten die wat kunnen helpen.

Kleine correctie, het oude huis is van 1959, 110m2, nieuwe 1994 85m2 (zolder niet meegerekend)

[ Voor 4% gewijzigd door brollie op 14-05-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
ATS schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:24:
[...]

Interessant! Dank voor deze info. Heb je misschien een link of iets dergelijks naar de wettekst? Of kan je aangeven in welke wet dit geregeld is zodat ik e.e.a. kan nazoeken? Alleen een artikel is daarvoor niet voldoende.
[...]

Klopt alleen als je uitgaat van de toetsrente. Als je gaat voor een rentevast periode die tenminste tien jaar is, dan wordt gerekend met die echte rente. Als die rente lager is dan de toetsrente, en dat is hij, dan kan je meer lenen dan de NHG suggereert op basis van de berekening met de toetsrente.
Met toetsrente bedoelde ik inderdaad bijv. de laagte 10 jaars rente. Daarvoor hoef je niet naar een adviseur kan je zelf makkelijk uitrekenen.

[ Voor 31% gewijzigd door Figo112 op 14-05-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat huis uit 1959 mag dan een stuk meer ruimte hebben, persoonlijk zou ik niet zo snel voor een woning uit die periode gaan. Nu ben ik zelf sowieso meer van het moderne en heb ik alleen gezocht op woningen van na 1990. Maar het is gewoon bekend dat woningen van na 1945 tot grofweg 1970 gewoonweg van mindere kwaliteit zijn. En daarna kreeg je het asbestverhaal.

Nu zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, maar over het algemeen zal een huis uit '59 meer kosten aan maandelijkse kosten. En bedenk ook even dat over het algemeen een huis uit 1959 in pakweg 2029 minder snel zal verkopen dan eentje uit 1994. Het scheelt toch ff 35 jaar.

Komt nog bij dat ik persoonlijk echt niks met die periode heb, dan nog liever een jaren 30 woning.

Let wel, dit zijn allemaal generalisaties, en er bestaan uiteraard uitzondering, zoals altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ATS schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:24:
[...]

er is behoorlijk veel over geschreven. onder andere hier

http://www.rijksbegroting.../begroting,kst173974.html

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_17-09-2013

leef je uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 14-05-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
FreakNL schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:13:
Dat huis uit 1959 mag dan een stuk meer ruimte hebben, persoonlijk zou ik niet zo snel voor een woning uit die periode gaan. Nu ben ik zelf sowieso meer van het moderne en heb ik alleen gezocht op woningen van na 1990. Maar het is gewoon bekend dat woningen van na 1945 tot grofweg 1970 gewoonweg van mindere kwaliteit zijn. En daarna kreeg je het asbestverhaal.

Nu zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, maar over het algemeen zal een huis uit '59 meer kosten aan maandelijkse kosten. En bedenk ook even dat over het algemeen een huis uit 1959 in pakweg 2029 minder snel zal verkopen dan eentje uit 1994. Het scheelt toch ff 35 jaar.

Komt nog bij dat ik persoonlijk echt niks met die periode heb, dan nog liever een jaren 30 woning.

Let wel, dit zijn allemaal generalisaties, en er bestaan uiteraard uitzondering, zoals altijd :)
Inderdaad, je moet denken aan enkel glas. Slechte isolatie, veel onderhoud. Het dak dat misschien vervangen moet worden. Meestal aparte keuken, ....
Maar bij het nieuwe huis kun je (zoals je zelf al aangaf) er direct in? Is dit zo'n probleem dan?
Verbouwen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

1959 is dan inderdaad wel erg oud, dan moet je ook oppassen met gresbuizen als afvoer die na zo'n tijd kunnen gaan afbrokkelen, en mogelijk zit er zelfs nog ouderwetsche elektra met stoffen mantels in? Dan heb je inderdaad wel een aardig investering nodig.

Isolatie lijkt me dan weer niet zo'n punt, alleen spouwisolatie en dubbelglas (+ kozijnen als het niet in de bestaande past) moet je uitbesteden, dak en kruipruimte isoleren (mits aanwezig, kans dat die er niet is is natuurlijk aanwezig bij die leeftijd) is iets wat een handige klusser wel zelf kan, zeker als je een jaar de tijd hebt. Elektra overigens ook wel.

Ik heb een huis uit '72 waar ik ook e.e.a. zelf aan gedaan heb (muurtje wegbreken, deuropening dichtmaken, elektra, nieuwe keuken gezet, plus het standaardspul aan nieuwe vloeren en overal schilderen :P), en daarmee aardig kunnen besparen t.o.v. een bedrijf in te schakelen. Gelukkig is mijn huis wel net modern genoeg dat het een goede prefabbetonconstructie heeft (geen krakende en gehorige houten vloeren) met "moderne" elektra-installatie (alle moderne spul past gewoon en kabels trekken door de ingegoten PVC-leidingen gaat precies zoals bij een huis uit 2013 - er zat alleen geen aarde in).

Of dat idee ook werkt met een ouder huis zonder kruipruimte / makkelijk kabels trekken etc., weet ik niet... Dat zal van de klusser afhangen :P Bij dat bouwjaar zou ik het zelf ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
johnwoo schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:37:
1959 is dan inderdaad wel erg oud, dan moet je ook oppassen met gresbuizen als afvoer die na zo'n tijd kunnen gaan afbrokkelen, en mogelijk zit er zelfs nog ouderwetsche elektra met stoffen mantels in? Dan heb je inderdaad wel een aardig investering nodig.

Isolatie lijkt me dan weer niet zo'n punt, alleen spouwisolatie en dubbelglas (+ kozijnen als het niet in de bestaande past) moet je uitbesteden, dak en kruipruimte isoleren (mits aanwezig, kans dat die er niet is is natuurlijk aanwezig bij die leeftijd) is iets wat een handige klusser wel zelf kan, zeker als je een jaar de tijd hebt. Elektra overigens ook wel.

Ik heb een huis uit '72 waar ik ook e.e.a. zelf aan gedaan heb (muurtje wegbreken, deuropening dichtmaken, elektra, nieuwe keuken gezet, plus het standaardspul aan nieuwe vloeren en overal schilderen :P), en daarmee aardig kunnen besparen t.o.v. een bedrijf in te schakelen. Gelukkig is mijn huis wel net modern genoeg dat het een goede prefabbetonconstructie heeft (geen krakende en gehorige houten vloeren) met "moderne" elektra-installatie (alle moderne spul past gewoon en kabels trekken door de ingegoten PVC-leidingen gaat precies zoals bij een huis uit 2013 - er zat alleen geen aarde in).

Of dat idee ook werkt met een ouder huis zonder kruipruimte / makkelijk kabels trekken etc., weet ik niet... Dat zal van de klusser afhangen :P Bij dat bouwjaar zou ik het zelf ook niet doen.
In zijn posts zag ik staan; 84m2 zonder zolder en 110m2.
Als die 110m2 (oude huis dacht ik) geen zolder heeft, en die met 84m2 wel dan zit je met het nieuwe huis ook op een 100m2...
Dan zou mijn keuze toch zeker op het nieuwere vallen. Een schuurtje erbij zetten als opslag kan ook nog altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brollie
RobbertDs1 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:08:
[...]

In zijn posts zag ik staan; 84m2 zonder zolder en 110m2.
Als die 110m2 (oude huis dacht ik) geen zolder heeft, en die met 84m2 wel dan zit je met het nieuwe huis ook op een 100m2...
Dan zou mijn keuze toch zeker op het nieuwere vallen. Een schuurtje erbij zetten als opslag kan ook nog altijd.
Inderdaad het "nieuwe" huis heeft wel een zolder met vaste trap. Het "oude" niet. Dus als je de zolder meerekent kom je op een 100m².
Maar is het, onafhankelijk van welk huis wel haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Heb op dit moment een offerte liggen van een bemiddelaar die de gehele hypotheekprocedure wilt doen voor € 2000. Voorheen kon hij lagere percentages aanbieden dan banken aan particulieren deden, maar bij de laatste aanvraag bij hem, bleek dit niet het geval te zijn. Wat kost het mij ongeveer voor de gehele hypotheekrpocedure als ik ALLES zelf doe en uitzoek? Ik weet de kosten die banken opgeven, maar vaak heb je ook weer aparte adviesgesprekken voor overlijdensrisicoverzekering etc... Dus mensen hier enige ervaring mee die alles zelf hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Zo mijn ORV heeft gereageerd. Mijn premie van €5 gaat naar €6,5 ivm risico. So be it, geaccepteerd en acceptatieverklaring al binnen.

Nu ga ik er vanuit da mijn FA vanmiddag of morgenvroeg het dossier nu compleet heeft verzonden aan Syntrus Achmea. Mijn ontbindende voorwaarden eindigen 23 mei. Na navraag geeft FA aan dat als er maandag geen uitsluitsel is nog een weekje uitstel aan te vragen. Wat is jullie beeld hierop? Zelf heb ik zoiets van zolang kan die goedkeuring niet duren, als ik wacht tot woensdag dan kan ik evt donderdag nog wel uitstel aanvragen. Advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:06
johiem schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:50:
Nu ga ik er vanuit da mijn FA vanmiddag of morgenvroeg het dossier nu compleet heeft verzonden aan Syntrus Achmea. Mijn ontbindende voorwaarden eindigen 23 mei. Na navraag geeft FA aan dat als er maandag geen uitsluitsel is nog een weekje uitstel aan te vragen. Wat is jullie beeld hierop? Zelf heb ik zoiets van zolang kan die goedkeuring niet duren, als ik wacht tot woensdag dan kan ik evt donderdag nog wel uitstel aanvragen. Advies?
Bij mij reageerde Syntrus heel snel, binnen 2 dagen afkeuring en na het dossier aangepast te hebben ook binnen 2 dagen goedkeuring, Mijn FA vertelde dat Syntus altijd binnen 3 dagen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:54
Vorige week woensdag eerste bezichtiging, afgelopen maandag de 2e en dinsdag was ik eruit met de verkoper. Wist namelijk al dat ik het huis echt wilde hebben, is namelijk een buurman van het huis waar ik 2 maanden geleden op geboden heb en waar we er qua prijs niet uit kwamen (verschil van 5k, tsja).

Zo snel kan het dus gaan :) Gelukkig was de vraagprijs ook erg redelijk voor het huis, dus heel veel hoefde er niet van de prijs af. Nu maar eens op zoek naar een notaris.

Overigens ben ik ZZP'er zonder 3 jaarrekeningen (heb er 2). ABN is tot nu heel flexibel en meewerkend en hebben een maximaal hypotheekbedrag berekend waar dit huis gemakkelijk in past. Nu maar hopen dat ze zo flexibel blijven tijdens het daadwerkelijk afsluiten van de hypotheek.

[ Voor 22% gewijzigd door cooper87 op 15-05-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

cooper87 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:05:
Vorige week woensdag eerste bezichtiging, afgelopen maandag de 2e en dinsdag was ik eruit met de verkoper. Wist namelijk al dat ik het huis echt wilde hebben, is namelijk een buurman van het huis waar ik 2 maanden geleden op geboden heb en waar we er qua prijs niet uit kwamen (verschil van 5k, tsja).

Zo snel kan het dus gaan :) Gelukkig was de vraagprijs ook erg redelijk voor het huis, dus heel veel hoefde er niet van de prijs af. Nu maar eens op zoek naar een notaris.

Overigens ben ik ZZP'er zonder 3 jaarrekeningen (heb er 2). ABN is tot nu heel flexibel en meewerkend en hebben een maximaal hypotheekbedrag berekend waar dit huis gemakkelijk in past. Nu maar hopen dat ze zo flexibel blijven tijdens het daadwerkelijk afsluiten van de hypotheek.
LOL @ die buurman. Die zal wel stevig balen nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:54
ATS schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:34:
[...]

LOL @ die buurman. Die zal wel stevig balen nu...
Tsja, de vraagprijs was 215k en mijn eindbod was 200k, maar hij wilde 205k. Is natuurlijk zijn goed recht, maar dan houdt het wel op voor mij. Ik had overigens wel verwacht dat ie het uiteindelijk nog zou doen, maar dat is dus niet zo. Wellicht komt ie nog :+ huis staat al ruim 2 jaar te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Laatst online: 02-10 20:16
Vraagje mbt de starterslening (Amsterdam) wat ik echt nergens duidelijk kan vinden.

Er staat overal dat je de eerste 3 jaar geen rente en aflossing betaald. Ben je die rente over die eerste 3 jaar echt niet meer verschuldigd of wordt deze gewoon bij je schuld opgeteld voor de overige 27 jaar?

Ofwel, leen je de eerste 3 jaar daadwerkelijk gratis of is het een uitstel van het betalen van de rente over die eerste 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:26
Sommige bieden zelfs 10 jaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ScoTtix schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:41:
Vraagje mbt de starterslening (Amsterdam) wat ik echt nergens duidelijk kan vinden.

Er staat overal dat je de eerste 3 jaar geen rente en aflossing betaald. Ben je die rente over die eerste 3 jaar echt niet meer verschuldigd of wordt deze gewoon bij je schuld opgeteld voor de overige 27 jaar?

Ofwel, leen je de eerste 3 jaar daadwerkelijk gratis of is het een uitstel van het betalen van de rente over die eerste 3 jaar?
In het informatieblad staat:
Kenmerken van de Starterslening
• maximaal 20% van de verwervingskosten
• een rentevast periode van 15 jaar
• een maximale looptijd van 30 jaar
• lening onder voorwaarden NHG
• minimaal drie jaar rente- en aflossingsvrij
• vanaf het vierde jaar maandlasten die passen bij uw inkomen op dat moment
Je betaald dus over de starterslening (minimaal) drie jaar geen rente en geen aflossing. Echter staat in de derde bullet dat je maximale looptijd 30 jaar is. Oftewel, in de resterende 27 jaar zal je uiteindelijk de hele lening moeten aflossen + bijbehorende rente betalen! Vanaf het vierde jaar (laatste bullet) wordt berekend in welke mate je de rente terug kan betalen en kan gaan aflossen, behorend bij je inkomen van dat moment.

Eerste drie jaar heb je dus relatief lage maandlasten (over een deel van max 20% van de hypotheeksom) en daarna heb je 27 jaar iets hogere maandlasten om de eerste drie jaar weer in te halen. Dit alles met de gedachte dat je promotie zal maken, meer geld verdiend, en dus meer kan gaan betalen :+

Ik weet niet overigens niet hoeveel je te kort komt met je hypotheek, maar wellicht is kijken naar een woning binnen je budget een beter idee. Aangezien je namelijk een rentevaste periode van 15 jaar moet afsluiten! Dit kan al gauw enkele tientjes tot honderden euro's meer kosten per maand (en wat wellicht verrassend is; bij een lage rente betaal je in totaal minder, maar los je meer af dan bij een hogere rente, waarbij je maandlasten hoger zijn).

Met het voorbeeld uit het informatieblad:
Een lening van 159k met een rentevasteperiode van 15 jaar (goedkoopste is nu rond de 4,10%) heb je de volgende maandlasten:
bruto € 768 (of € 605 netto in jaar 0).
Als je voor een rentevasteperiode van 10 jaar gaat (goedkoopste is nu rond de 3,55%) dan heb je maandlasten van € 714 (bruto) of € 579 (netto).
Indien je voor een variabele rente gaat (goedkoopste is nu rond de 2.5%) dan heb je maandlasten van €
628 (bruto) of € 541 (netto).

[ Voor 20% gewijzigd door BastaRhymez op 15-05-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Klopt, maar je kunt natuurlijk de eerste 3 jaar het bespaarde bedrag van de aflossing zelf sparen,

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Laatst online: 02-10 20:16
BastaRhymez schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:04:
[...]

[...]

Je betaald dus over de starterslening (minimaal) drie jaar geen rente en geen aflossing. Echter staat in de derde bullet dat je maximale looptijd 30 jaar is. Oftewel, in de resterende 27 jaar zal je uiteindelijk de hele lening moeten aflossen + bijbehorende rente betalen! Vanaf het vierde jaar (laatste bullet) wordt berekend in welke mate je de rente terug kan betalen en kan gaan aflossen, behorend bij je inkomen van dat moment.

Eerste drie jaar heb je dus relatief lage maandlasten (over een deel van max 20% van de hypotheeksom) en daarna heb je 27 jaar iets hogere maandlasten om de eerste drie jaar weer in te halen. Dit alles met de gedachte dat je promotie zal maken, meer geld verdiend, en dus meer kan gaan betalen :+

Ik weet niet overigens niet hoeveel je te kort komt met je hypotheek, maar wellicht is kijken naar een woning binnen je budget een beter idee. Aangezien je namelijk een rentevaste periode van 15 jaar moet afsluiten! Dit kan al gauw enkele tientjes tot honderden euro's meer betekenen per maand (en wat wellicht verrassend is; bij een lage rente betaal je in totaal minder, maar los je meer af dan bij een hogere rente, waarbij je maandlasten hoger zijn). Hierdoor is mijn max hypotheek niet zo hoog.
Bedank voor je toelichting!

Het gaat uiteindelijk om maar een kleins stukje, kan de maandlasten ook prima hebben, door een vage regeling kan een stuk van mijn salaris wat ik maandelijks ontvang niet als vast salaris worden opgenomen op mijn werkgeversverklaring (ik kan in plaats van dit bedrag zonder enige goedkeuring extra vakantie dagen krijgen). Hierdoor is mijn max hypotheek niet zo hoog.

Ik vroeg mij alleen af, als ik dus voor het einde van die eerste 3 jaar alles af los(je kan hem geheel boete vrij aflossen staat op de site van SVn), moet ik dan achteraf alsnog rente betalen over die 3 jaar of heb ik dan gratis dat geld geleend?

Misschien eens even een email richting de SVn :)

[ Voor 2% gewijzigd door ScoTtix op 15-05-2014 13:15 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
HeldereM schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:56:
[...]

Bij mij reageerde Syntrus heel snel, binnen 2 dagen afkeuring en na het dossier aangepast te hebben ook binnen 2 dagen goedkeuring, Mijn FA vertelde dat Syntus altijd binnen 3 dagen reageert.
Dat is netjes, dan kan ik het risico sowieso wel nemen om te wachten tot en met dinsdag. Thx, hopelijk zijn mijn ervaringen ook zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Thrilled schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:25:
Inmiddels heb ik geleerd wat het probleem is:
Bij een bouwdepot wordt een huis wordt getaxeerd in de staat voor en na de verbouwing. Tot een paar jaar terug was het prima aan de hypotheekverstrekker te verkopen dat de 50K die je in je huis stopte het huis ook daadwerkelijk 50K meer waard maakte.

Nu is dat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Sterker nog, 50K verbouwing levert in de regel geen meerwaarde op van 50K. Het verschil moet je zelf bijleggen. Heb je geen eigen geld, dan kan een bouwdepot dus lastig te krijgen zijn.

Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 11:37
Waar het op neerkomt is dat je makkelijker een bouwdepot krijgt voor zaken als achterstallig onderhoud (waar de gebreken overduidelijk de waarde drukken) of een verbetering die zich makkelijk objectief laat waarderen in een taxatie (bijv. een uitbouw met extra vierkante meters).

Een nieuwe keuken als de oude het nog gewoon doet wordt dus lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Baldertt schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:48:
[...]

Bij een bouwdepot wordt een huis wordt getaxeerd in de staat voor en na de verbouwing. Tot een paar jaar terug was het prima aan de hypotheekverstrekker te verkopen dat de 50K die je in je huis stopte het huis ook daadwerkelijk 50K meer waard maakte.

Nu is dat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Sterker nog, 50K verbouwing levert in de regel geen meerwaarde op van 50K. Het verschil moet je zelf bijleggen. Heb je geen eigen geld, dan kan een bouwdepot dus lastig te krijgen zijn.

Bij mijn taxatie heeft de taxateur 70% van de totale verbouwingswaarde meegenomen als waardevermeerding. Dus een gat van 30%, hij heeft het huis als "basis" daarom ietsjes hoger gewaardeerd :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Johiem,
wist je dat voordat je de koop sloot? Of had je eigen geld achter de hand in het geval dat de taxateur dit niet had gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

Kju

Baldertt schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:48:
[...]

Het enige wat t.o.v. het verleden is veranderd is dat er aanmerkelijk minder transacties en dus minder referenties zijn en een taxateur tegenwoordig veroordeeld word tot een rekenkundige afweging. Een taxateur zal bij het vaststellen van de waarde na verbouwing gebruik maken van zo veel mogelijk transacties die qua afwerking, inrichting en installaties het dichtst in de buurt komen van het beoogde eindresultaat. Kant-en-klaar afgewerkte objecten brengen nog steeds aanmerkelijk meer op dan als je uit zou gaan van een gestript object plus de kosten om het kant-en-klaar te maken. Tegenwoordig zijn er veel minder transacties, het wordt dan schatten en rekenen, uitgaand van de restwaarde van de te vervangen onderdelen en een redelijkheidstoets als het gaat om de hoogte van de investeringen. Een keuken van 40.000 neem je bijvoorbeeld maar voor 10.000 mee als er een bestaande keuken vervangen zou worden in een appartement van 100.000 en dan moet de taxateur ook nog opletten dat hij aan het eind van de streep wel in de buurt blijft van objecten in vergelijkbare staat.

Wat de banken schijnbaar nog steeds niet snappen is dat het betrouwbaarder zou zijn om bijvoorbeeld de laatste 30% van het bouwdepot pas uit te betalen als ze een taxateur langs zouden sturen na gereedmelding die dan kan bevestigen dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd en wat de werkelijke marktwaarde na verbouwing is geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Kju op 15-05-2014 16:32 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Baldertt schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 16:08:
Johiem,
wist je dat voordat je de koop sloot? Of had je eigen geld achter de hand in het geval dat de taxateur dit niet had gedaan?
Dat wist ik niet, had er wel op gehoopt. Heb wel wat vermogen achter de hand, maar dan wordt de verbouwing een stuk minder uitgebreid (lees eerder in de trend van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
BastaRhymez schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:04:
[...]

[...]

Ik weet niet overigens niet hoeveel je te kort komt met je hypotheek, maar wellicht is kijken naar een woning binnen je budget een beter idee. Aangezien je namelijk een rentevaste periode van 15 jaar moet afsluiten! Dit kan al gauw enkele tientjes tot honderden euro's meer kosten per maand (en wat wellicht verrassend is; bij een lage rente betaal je in totaal minder, maar los je meer af dan bij een hogere rente, waarbij je maandlasten hoger zijn).

Met het voorbeeld uit het informatieblad:
Een lening van 159k met een rentevasteperiode van 15 jaar (goedkoopste is nu rond de 4,10%) heb je de volgende maandlasten:
bruto € 768 (of € 605 netto in jaar 0).
Als je voor een rentevasteperiode van 10 jaar gaat (goedkoopste is nu rond de 3,55%) dan heb je maandlasten van € 714 (bruto) of € 579 (netto).
Indien je voor een variabele rente gaat (goedkoopste is nu rond de 2.5%) dan heb je maandlasten van €
628 (bruto) of € 541 (netto).
Je hoeft niet hele hypotheek 15 jaar vast te zetten. Geldt alleen voor de starterslening, dus die 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
ATS schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:16:

Zie: http://www.hypotheken-for...iewtopic.php?f=11&t=12913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
[b]ScoTtix schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:13

Ik vroeg mij alleen af, als ik dus voor het einde van die eerste 3 jaar alles af los(je kan hem geheel boete vrij aflossen staat op de site van SVn), moet ik dan achteraf alsnog rente betalen over die 3 jaar of heb ik dan gratis dat geld geleend?

Misschien eens even een email richting de SVn :)
Je kan in totaal 15 jaar verlengen, zover ik weet is dat wanneer je het dus 'niet' kan betalen nog altijd aflossing en rente vrij is. İk ken iemand die in Amsterdam die al zo 2 x heeft verlengd.

Je kunt overigens de hypotheek ook over sluiten wanneer je het zou kunnen betalen. De rente van de starterlening is namelijk tamelijk hoog: 5,3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
We hebben gisteren een 2e bezichtiging gehad bij een huis van 329, we willen een bod doen wat tussen woz en vraagprijs ligt van 293k, omdat de woz maar 258k is. Het huis staat een maand of 3 te koop, in 2008 gebouwd en betreft hoekwoning. Eerlijk gezegd denk ik dat die mensen dit niet serieus nemen... Misschien dan bij 300 starten, of gewoon kijken wat de reactie is? Kunnen ze je bijv. Ook uitsluiten van verdere biedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 19:22
RickvN schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 06:55:
We hebben gisteren een 2e bezichtiging gehad bij een huis van 329, we willen een bod doen wat tussen woz en vraagprijs ligt van 293k, omdat de woz maar 258k is. Het huis staat een maand of 3 te koop, in 2008 gebouwd en betreft hoekwoning. Eerlijk gezegd denk ik dat die mensen dit niet serieus nemen... Misschien dan bij 300 starten, of gewoon kijken wat de reactie is? Kunnen ze je bijv. Ook uitsluiten van verdere biedingen?
Is het je die 300k waard? Vergelijk met andere (soortgelijke) huizen of de prijs die jij ervoor wilt betalen reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Bieden wat je het waard vindt, ongeacht wat de ontvangende partij mogelijk van zou kunnen denken...
Weet je ook waarom het huis een WOZ heeft van "maar" 258k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Een tip misschien. Via het kadaster kan je transactiegegevens opvragen van de verkopen uit de buurt. Kost maar een paar euro (2 of 3 meende ik) en kan je wel een redelijk beeld geven. Misschien vind je daar zelfs hun aanschafwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Hun aanschafwaarde en hypotheek kan je ook opvragen, als je dat specifiek wil weten. Verkopen uit de buurt kunnen interessant zijn, als de buurt een beetje homogeen is qua huizen. In mijn geval had ik er niet veel aan; de paar huizen die er op stonden waren niet vergelijkbaar met het huis waar het ons om ging. De informatie over het huis zelf vond ik wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Bedankt voor de info! Hypotheekwaarde kan relevant zijn, alleen is het nieuwbouw en geen transactiestroom voor dit huis, zij zijn eerste bewoners ervan en is uit 2008. Maar kan wel s ff wat meer bij t kadaster opvragen.

Wij vroegen alsof we dom waren wat de woz was, zei ze 300k in 2012 (wij hadden 258 in 2013)... Maar die stuurt zij nog op. Schoot al wel in de verdediging dat het bijv om executieverkopen of scheidingen gaat....

Edit: hypotheekakte opvragen of referentiekader kost 25€ en koopsommenoverzicht 15, hebben we niks aan (nieuwbouw door eerste bewoners) en woningwaarde 25€, maar is dat bijv nuttig?

Ook hebben we bouwkosten proberen te googlen, niet te vinden?

[ Voor 22% gewijzigd door RickvN op 16-05-2014 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

Kju

Ik snap wel dat je het doet maar ik zou toch echt niet veel waarde hechten aan die WOZ-waarde. De WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing. De waardering vind plaats met een krappe bandbreedte en houdt, omdat er geen feitelijke opname heeft plaatsgevonden, geen rekening met verschillen in afwerking, installaties en inrichting, waarmee je niet betrouwbaar kan waarderen.

Als de WOZ-waarde in je voordeel uitpakt omdat het laag is, gebruik het dan ook als onderhandelingsargument. Gebruik het in ieder geval nooit om jezelf te overtuigen van de waarde van een object.

[ Voor 20% gewijzigd door Kju op 16-05-2014 10:27 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
beyazz06 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:49:
[...]

Je kan in totaal 15 jaar verlengen, zover ik weet is dat wanneer je het dus 'niet' kan betalen nog altijd aflossing en rente vrij is. İk ken iemand die in Amsterdam die al zo 2 x heeft verlengd.

Je kunt overigens de hypotheek ook over sluiten wanneer je het zou kunnen betalen. De rente van de starterlening is namelijk tamelijk hoog: 5,3%
Inmiddels 4,9%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 01-10 21:38
Persoonlijk zou ik denk ik nog lager starten. Maar ja dit is natuurlijk afhankelijk van veel te veel factoren als wat wij hier op een internet forum zien zonder uberhaupt staat, locatie, etc, etc van de woning te kunnen bekijken.

Maar waarom zouden ze je uitsluiten van biedingen? Als ze een potentiële koper hebben is dat toch mooi meegenomen voor ze. Wat je hooguit terug gaat krijgen is (meestal op advies van hun makelaar) een reactie dat er geen tegenbod volgt omdat je te ver afwijkt van de vraagprijs. Dan kun je het gewoon nog een keer proberen. Of als je 100% zeker bent dat ze geen andere koper hebben een afwachtende houding aannemen. Zo heb ik mijn vorige woning ook gekocht. Na 3 a 4 weken wachten trok de toenmalige verkopende partij bij mij aan de bel of we nog in de markt waren etc. Het zijn wel wat zenuwslopende weekjes maar uiteindelijk heeft dit de aankoop destijds veel goed gedaan.

Ik ga zelf vandaag een bod op een woning plaatsen en dit ligt toch meer dan 15% beneden de vraagprijs. Mensen kunnen vragen wat ze willen maar ik onderbouw een en ander helder, en het huis is gewoon niet meer waard als wat ik wil bieden (uiteraard wat bandbreedte opgenomen voor de onderhandeling). Gaan we vanzelf zien wat er na het weekend terugkomt..
Pagina: 1 ... 117 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.