hardware-lover schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:02:
[...]
Dat het bij de bakker wat eenvoudiger geregeld is was me duidelijk, maar de "mondelinge" (en mogelijk schriftelijk via mail), overeenkomst is dus niet bindend begrijp ik nu.
Edit: als aanvulling op deze;
http://www.dedrienotariss...opige-koopakte-is-bindend
Edit 2: en dan wil het dus ook zeggen dat het je vrij staat om op
20 meerdere woningen tegelijk een serieus bod te plaatsen als deze binnen je doelgroep zouden zitten, zonder dat er maar enige consequentie aan verbonden zal zitten (behalve dat een makelaar je mogelijk wat minder serieus zou kunnen gaan nemen)?
Re Edit: Heb dit inderdaad ook van de makelaar te horen gekregen dat 'in makelaarsland' een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig is.
Re edit 2: Dat is een goeie

Denk dat dat in theorie mogelijk is dan?
@FreakNL
- Waarom Rabobank? Je kan ergens anders een voordeligere rente krijgen en dan hoef je ook heus niet tot je max te gaan
We zijn bij de Rabo geweest, de ABN en een tussenpersoon. Bij de ABN kregen we een heel warrig verhaal en toen we daar buiten stonden hadden m'n vriendin en ik allebei zoiets van 'ok we weten een bedrag, maar dat is het dan ook wel'. Het verschil tussen wat de tussenpersoon en de rabo ons konden bieden vonden we verassend groot. Bij de tussenpersoon kregen we tussen de 20 en 30k meer lening (is al enige tijd terug en ik doe dit even uit mn hoofd, maar dat waren volgens mij grofweg de verschillen).
Rabo ben ik zelf altijd klant geweest en daar zijn we gewoon goed geholpen, goed advies gehad en de FA daar nam rustig de tijd om ons de dingen uit te leggen en onze vragen te beantwoorden. Simpelweg op dit moment de bank waar we het meeste vertrouwen in hebben. Dan maar een fractie duurder..
- Tip:
www.basisnotarissen.nl. Ik ben daar tot nu toe (alles loopt nog) zeer tevreden over, alles gaat digitaal (en via de mail) wat ik gewoon handig vind en ze reageren tot nu toe binnen het uur. En scherpe tarieven. Als je case niet al te moeilijk is, zie ik niet in waarom je 1500 euro uit moet geven aan een notaris.
Thnx voor de tip, ga ik zeker naar kijken! Wat kun je zo snel vertellen over bijkomende kosten? Notaris waar ik vanmiddag naar gebeld hebt kwam met 1150 voor hypotheekakte, akte van levering en samenlevingscontract met evt. testament.
- Kijk even of je de 2014 versie van het koopcontract hebt. Daarin staat dat je nog maar 1 afwijzing nodig hebt van een verstrekker om "er onderuit te komen". Dat is tegenwoordig de standaard, twee afwijzingen slaat nergens meer op:
quote:
Geldverstrekkers zijn tegenwoordig zodanig aan regels gebonden door de Wet op het financieel toezicht dat er van uitgegaan mag worden dat een afwijzing van een geldverstrekker gebaseerd is op een grondige beoordeling van de financiële situatie van de koper, zelfs als de afwijzing summier is geformuleerd. Als gevolg van gedragscodes en wetgeving wijken acceptatievoorwaarden van geldverstrekkers onderling niet of nauwelijks af. Het indienen van een aanvraag bij een tweede geldverstrekker zal dus waarschijnlijk eveneens tot een afwijzing leiden
bron:
http://www.eigenhuis.nl/w...wnloads-bestaande-woning/
Goeie tip wederom! Overige punten heb ik voor kennis aangenomen voor een eventuele volgende keer.
De woning staat sinds afgelopen zaterdag op Funda, dus ik denk sinds afgelopen vrijdag in de verkoop. Ik snap dat je je erover verbaasd, en waarschijnlijk meerderen. Daarom wat meer info over de woning.
Gaat om een zeer ruime tussenwoning uit 1971 met een inhoud van 435 m³. Woning is voorzien van nieuwe badkamer (incl. jacuzzi..omdat het kan denk ik

), nieuw toilet, geen nieuwe maar goed onderhouden moderne keuken die in onze smaak valt/past, nieuwe ketel(2013) en op 1 kozijn na overal kunstof kozijnen. Voor en achtertuin liggen er heel netjes bij en de slaapkamer zijn ruimer dan in menig 2-onder-1 kapper die we gezien hebben.
We hadden op voorhand al het gevoel dat de woning populair zou zijn omdat deze helemaal af is en we hebben om deze reden ook al 2x achter het net gevist. (lees bezichtiging gepland, maar afgebeld omdat er de ochtend / dag ervoor bod is gedaan wat is geaccepteerd)
Vandaar het vraagprijs-bied verhaal.
Dit meteen maar even nagekeken. Volgende staat in concept van voorlopige koopovereenkomst;
"Deze mededeling dient schriftelijk en goed gedocumenteerd via gangbare communicatiemiddelen te geschieden. Indien koper de ontbinding wenst in te roepen als gevolg van het (tijdig) ontbreken van een financiering als bedoeld in artikel 16.1 onder sub b., wordt, tenzij partijen anders overeenkomen, onder 'goed gedocumenteerd' verstaan dat één afwijzing van een erkende geldverstrekkende bankinstelling aan verkoper of diens makelaar dient te worden overlegd."
Lijkt me goed dus.
- Vier weken lijkt me erg kort. Ik moet deze week (waarschijnlijk) voor de tweede keer met een week verlengen, en ik had de standaard van zes weken. (Aegon)
Leek mij in eerste instantie eerlijk gezegd lang genoeg, maar hoe meer ik lees en zie op diverse sites/fora denk ik dat eigenlijk verlenging in mijn geval ook wel nodig is.
johiem schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:07:
[...]
Geen dank. In ieder geval gefeliciteerd.
<knip>
Wat van belang is om in de gaten te houden is dat het adviesgesprek hangt op je taxatierapport. Ze willen graag dit meenemen in de berekening, ik zou deze dan ook relatief snel regelen.
Dank je! :-) Nu hopen dat we alles rond krijgen. Tevens bedankt voor toelichting over eyeOpen.
Taxatie ben ik mee bezig om een partij voor te zoeken die dat kan doen, die laat ik liefst begin volgende week plaats vinden.
[
Voor 73% gewijzigd door
Krisp op 01-05-2014 19:53
]