Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.927 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kunnen wij niet voor jou beoordelen :) een bod zonder ontbindende voorwaarden doen betekent gewoon dat als het aanvaard wordt en jij krijgt je financiering niet rond, je in principe moet dokken (10% van de koopprijs). Ben je heel zeker van je zaak, dan kun je zo'n bod doen. Twijfel je (of houd je gewoon niet van een zeker risico nemen) dan moet je het niet doen.

Realiser je wel dat geen enkel huis uniek is en dat er altijd huizen zullen langskomen die net zo mooi, net zo goed gelegen, net zo aantrekkelijk qua prijs etc. zullen zijn. Zeker in een lastige markt als Zuid-Limburg waar het werk nu niet bepaald voor het oprapen ligt. Nogmaals, jíj moet het risico lopen, en als je je daar niet helemaal senang bij voelt, moet je er nog eens goed over nadenken.

(Alternatief: vraag die hypotheekadviseur dan maar op schrift te stellen dat hij garandeert dat je die financiering krijgt. Durft hij dat niet aan, dan zegt dat ook wel iets :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:32

Piper

No guts, no glory

Ik zou gewoon 273,5k met ontbindende voorwaarden bieden en alle keuze qua oplevering etc bij de verkoper laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@SjoerdV nl: Als je niet heel erg zeker bent van het feit of dat huis het waard is, en of je het risico wil lopen zou ik het niet doen. Het is IMHO nooit slim om je op deze manier onder druk te laten zetten. Je weet immers nooit waar is van het verhaal van de verkopend makelaar.

Voor zulke grote bedragen zou ik altijd rustig de tijd nemen om een inschatting te kunnen maken, en eerst goed advies in winnen door bijvoorbeeld een taxatie te laten doen.

Zoals nare man ook al zegt komen er echt wel weer andere huizen langs als deze niet door gaat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Voor particuliere verkopers zit er nauwelijks voordeel aan het niet hebben van ontbindende voorwaarden. Gewoon met ontbindende voorwaarden doen, uiteindelijk gaat het gewoon om de centen.

Edit: En denk na. Je bent verliefd op het huis, dus je wilt het per se hebben. Dat kan 10K of meer kosten. Doe ook meteen een taxatie terwijl je gaat bieden, dan kun je er eventueel nog vanaf gedurende de afkoelingsperiode die elke particulier (ontbindende voorwaarden of niet) heeft.

[ Voor 43% gewijzigd door Krisp op 29-04-2014 17:57 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:50
Krisp schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:55:
Voor particuliere verkopers zit er nauwelijks voordeel aan het niet hebben van ontbindende voorwaarden. Gewoon met ontbindende voorwaarden doen, uiteindelijk gaat het gewoon om de centen.
Inderdaad, het heeft echt geen zin om daar aan te beginnen. Een intentieverklaring bijv. is wettelijk niet bindend voor een werkgever. In de minimale kans dat je baas ineens toch niet verlengd of bijv. failliet gaat zit jij toch met een probleem. Dat is jou het risico niet waard en de koper heeft er ook vrijwel niks aan.

Verder moet je inderdaad proberen je emoties uit te zetten. Je adviseur is iemand die baat heeft bij een zo hoog mogelijke hypotheek en bij een aankoop, dus vraag je af of hij de juiste persoon is om je zo'n advies te geven. Ik kan me haast niet voorstellen dat het in zo'n krimp regio zo'n schaarste is aan huizen.

Je suggereert dat het huis extreem scherp in de markt is gezet, maar dat lijk mij ook geen logische strategie als je tegen zo'n restschuld aankijkt. Dan loont het wel om wat hoger te beginnen. In jou geval loont het om je niet op te laten haasten en je te realiseren dat er meer dan genoeg aanbod is in de regio.

Ten slotte heeft bijv. een dure keuken maar relatief weinig toegevoegde waarde omdat het smaakgebonden is en niet zo lang mee gaat als het huis zelf, dat hoeft geen reden te zijn om veel meer te betalen als voor een vergelijkbaar huis.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45

WhySoSerious

Be the change.

Bedankt voor de input iedereen, ik zal het gestructureerd proberen te beantwoorden.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:42:
Dat kunnen wij niet voor jou beoordelen :) een bod zonder ontbindende voorwaarden doen betekent gewoon dat als het aanvaard wordt en jij krijgt je financiering niet rond, je in principe moet dokken (10% van de koopprijs). Ben je heel zeker van je zaak, dan kun je zo'n bod doen. Twijfel je (of houd je gewoon niet van een zeker risico nemen) dan moet je het niet doen.

Realiser je wel dat geen enkel huis uniek is en dat er altijd huizen zullen langskomen die net zo mooi, net zo goed gelegen, net zo aantrekkelijk qua prijs etc. zullen zijn. Zeker in een lastige markt als Zuid-Limburg waar het werk nu niet bepaald voor het oprapen ligt. Nogmaals, jíj moet het risico lopen, en als je je daar niet helemaal senang bij voelt, moet je er nog eens goed over nadenken.

(Alternatief: vraag die hypotheekadviseur dan maar op schrift te stellen dat hij garandeert dat je die financiering krijgt. Durft hij dat niet aan, dan zegt dat ook wel iets :P)
Piper schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:45:
Ik zou gewoon 273,5k met ontbindende voorwaarden bieden en alle keuze qua oplevering etc bij de verkoper laten liggen.
@beide: Iedereen bedankt voor het advies zo ver. Een mogelijke boete van ~30k is geen enkel huis waard, dus ik neig erg naar 273,5 onder voorbehoud van financiering. Het advies dat piper geeft, dus om alle overige voorwaarden bij de koper te laten liggen, zou de keuze naar ons toe kunnen buigen :)
Woy schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:47:
@SjoerdV nl: Als je niet heel erg zeker bent van het feit of dat huis het waard is, en of je het risico wil lopen zou ik het niet doen. Het is IMHO nooit slim om je op deze manier onder druk te laten zetten. Je weet immers nooit waar is van het verhaal van de verkopend makelaar.

Voor zulke grote bedragen zou ik altijd rustig de tijd nemen om een inschatting te kunnen maken, en eerst goed advies in winnen door bijvoorbeeld een taxatie te laten doen.

Zoals nare man ook al zegt komen er echt wel weer andere huizen langs als deze niet door gaat.
Eens, tijd werkt echter niet in ons voordeel. Verkoper wil door, heeft schijnbaar goedlopende zaak en kan (en wil!) daarom de ~75k verlies dragen. Taxatie zal ook uiteraard gebeuren, maar zoals ik al aangaf, een huis met dit afwerkingsniveau bouw je niet zo groot, en dan neem ik het perceelopp (250 m2) niet eens mee.
Krisp schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:55:

Edit: En denk na. Je bent verliefd op het huis, dus je wilt het per se hebben. Dat kan 10K of meer kosten. Doe ook meteen een taxatie terwijl je gaat bieden, dan kun je er eventueel nog vanaf gedurende de afkoelingsperiode die elke particulier (ontbindende voorwaarden of niet) heeft.
Bedankt, met name voor het stukje in de edit!
ph4ge schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 18:28:
[...]

Inderdaad, het heeft echt geen zin om daar aan te beginnen. Een intentieverklaring bijv. is wettelijk niet bindend voor een werkgever. In de minimale kans dat je baas ineens toch niet verlengd of bijv. failliet gaat zit jij toch met een probleem. Dat is jou het risico niet waard en de koper heeft er ook vrijwel niks aan.

Verder moet je inderdaad proberen je emoties uit te zetten. Je adviseur is iemand die baat heeft bij een zo hoog mogelijke hypotheek en bij een aankoop, dus vraag je af of hij de juiste persoon is om je zo'n advies te geven. Ik kan me haast niet voorstellen dat het in zo'n krimp regio zo'n schaarste is aan huizen.

Je suggereert dat het huis extreem scherp in de markt is gezet, maar dat lijk mij ook geen logische strategie als je tegen zo'n restschuld aankijkt. Dan loont het wel om wat hoger te beginnen. In jou geval loont het om je niet op te laten haasten en je te realiseren dat er meer dan genoeg aanbod is in de regio.

Ten slotte heeft bijv. een dure keuken maar relatief weinig toegevoegde waarde omdat het smaakgebonden is en niet zo lang mee gaat als het huis zelf, dat hoeft geen reden te zijn om veel meer te betalen als voor een vergelijkbaar huis.
Verkoopmakelaar heeft aan/toegegeven dat de verkopende partij met de NHG-grens rekening heeft gehouden. Was de NHG-grens 299k vermoed ik dat het huis ook voor 299k te koop zou komen.
Schaarste aan koopwoningen is er hier gelukkig niet. Dit huis heeft, voor ons, echter een aantal voordelen waardoor het met kop en schouders boven de rest uitsteekt. We zijn al een paar maanden aan het kijken.

Keuzes, keuzes, keuzes :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel je hypotheekrente voor 20 jaar vastleggen, maar geen ontbindende voorwaarden. Is dat niet totaal tegenstrijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Waarom zou dat tegenstrijdig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extreem risicomijdend gedrag tegenover risicovol gedrag bij de aankoop van één en hetzelfde huis. Met andere woorden: wel 30.000 onnodig risico willen lopen, maar wel 200 euro in de maand extra betalen omdat de maandlasten risicoloos te houden.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Een paar maanden kijken is niks. Ben zelf 2 jaar bezig geweest met mn huidige huis. Wat is een paar maanden extra nou op een huis waar je 10+ jaar woont? Er komt altijd wel weer een ander mooi huis op de markt. Beter spijt dat je een huis niet hebt gekocht, dan spijt dat je het wel heb gekocht.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Vandaag bij de een hypotheekverstrekker geweest.

Helaas gaat de NHG per juli verlaagd worden naar 250. wat helaas is voor ons aangezien de woning koop inc bouw rente bij ons uitkomt op 280.. Dus NHG gaan we niet halen verkoop inschrijving begint op 27 mei en 1 week later worden de kopers ingelicht of ze een woning krijgen of dat er eenloting plaats zal vinden..

Anyway :)

Volgens de adviseur kunnen wij samen makkelijk deze hypotheek krijgen. met 1,5 salaris zelfs nog.. Das dus voordelig :) ..

Nu gaf de adviseur wel het volgende aan.

De rente staat laag en adviseerde dus 20 jaar vaste hypotheek rente te nemen ipv de gebruikelijk 10 jaar.
Rente percentage is 4.1 tegen 3,5 voor 10 jaar.

Ook als kanttekening zijn er berekeningen gemaakt dat de economie weer gaat aansterken en daarmee dan ook de rente weer iets omhoog zal gaan. Rente zal mogelijk over 10 jaar voor 10 jaar vast tegen de 5% kunnen aanlopen.

Nu is alleen wat is verstandig? Wij denken dat we over 10 jaar mogelijk wel willen verhuizen. De hypotheek zullen we dus mee moeten nemen althans het bedrag wat nog openstaat op dat moment. en over het nieuwe bedrag een extra hypotheek moeten afsluiten.

Voor verbouwing zoals badkamer, toiletten (2) en keuken kunnen we een bouwdepot laten maken. We hebben nu iig al een beraming voor o.a. toilet en badkamer.

Per toilet komen we uit op 1200 euro.. Dat inc tegels zetten doen we zelf.. iig mn pa inc tegegelen.. Hij doet dit ook voor zijn werk.
Badkamer zal neerkomen tussen de 7000 en 9000 euro.. Bad + douche en dubbele wasbak. + tegels..
Keuken heb ik nog geen idee voor maar ik schat al snel op de 15000 uitkomen. Maar dat kan natuurlijk goedkoper .

De vloeren Boven en beneden zullen rond de 1300 per verdieping uitkomen.
Dit alles kunnen we tegen inkoop prijs kopen bij leveranciers behalve de keuken.
is dit een beetje realistisch kwa bedrag ook als ik kijk naar verkoop prijzen?

Voor de muren hebben we nog niet echt een idee.. wat voor afwerking we nemen. We zitten nu te denken aan strak glasvezel behang en schilderen in een mooi kleurtje.. Stucadoor is een maatje van mn pa.. en voor wat computer klusjes wil hij het wel doen als het zo ver is :) dus die kosten hebben we ook niet behalve martiaal..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Excuseer, ik had gemist dat er nog een pagina was.

Ik reageerde met het volgende op SjoerdV nl:

Even puur wat financiële scenario's bedenken:
Wat als je vriendin toch weer een andere baan krijgt, en er dus weer een auto moet komen?
Nu heeft je vriendin mogelijk een onregelmatigheidstoeslag; als ze van functie/afdeling zou wisselen, valt dit misschien weg. Hoeveel impact zou dit hebben?

Hoe zit het met kinderplannen? Is er een kinderwens, en zou dat dan betekenen dat een van jullie minder gaat werken? Dan gaan inkomsten omlaag, en uitgaven omhoog. Is het dan allemaal nog steeds goed te behappen, of wordt het huis dan een blok aan je been?

Verder moet je het allemaal natuurlijk zelf weten, maar bovenstaande scenario's zou ik wel even de revue laten passeren. :)

[ Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 29-04-2014 20:57 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:52:
Excuseer, ik had gemist dat er nog een pagina was.

Ik reageerde met het volgende op SjoerdV nl:

Even puur wat financiële scenario's bedenken:
Wat als je vriendin toch weer een andere baan krijgt, en er dus weer een auto moet komen?
Nu heeft je vriendin mogelijk een onregelmatigheidstoeslag; als ze van functie/afdeling zou wisselen, valt dit misschien weg. Hoeveel impact zou dit hebben?

Hoe zit het met kinderplannen? Is er een kinderwens, en zou dat dan betekenen dat een van jullie minder gaat werken? Dan gaan inkomsten omlaag, en uitgaven omhoog. Is het dan allemaal nog steeds goed te behappen, of wordt het huis dan een blok aan je been?

Verder moet je het allemaal natuurlijk zelf weten, maar bovenstaande scenario's zou ik wel even de revue laten passeren. :)
Goede input, thanks. In principe wil ze in het huidige ziekenhuis gaan werken en op (korte) termijn doorstromen naar Intensive Care (en dus ook loonsverhoging).

Ons financiele plaatje hebben we tegen huidig inkomen weggezet. Volgend jaar maak ik bijvoorbeeld weer een stijging van 200 bruto plus de normale beoordeling. De hypotheek zal dus de komende 5 jaar zo'n kwart van ons inkomen blijven belasten. Ik verwacht dat ik tegen die tijd een andere functie heb bij mijn huidige werkgever of een andere baan heb. Ik durf aan te nemen tegen een hoger salaris dan nu.

Ook kinderen zijn financieel gezien haalbaar. We gaan zuinig om met ons geld, hebben nu bijvoorbeeld 2 kleine zuinige auto's, thermostaat nooit hoog, zijn klaar met 250 euro boodschappen per maand etc. Van ons huidige inkomen zijn we 26% kwijt aan hypotheek, 36% aan vaste lasten (zorg, boodschappen, auto, gsm's, verzekeringen, gemeentelijke belastingen etc) en houden we 38% (>1300 euro) over om te sparen en te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

To_Tall schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:32:
Vandaag bij de een hypotheekverstrekker geweest.

Helaas gaat de NHG per juli verlaagd worden naar 250. wat helaas is voor ons aangezien de woning koop inc bouw rente bij ons uitkomt op 280.. Dus NHG gaan we niet halen verkoop inschrijving begint op 27 mei en 1 week later worden de kopers ingelicht of ze een woning krijgen of dat er eenloting plaats zal vinden..
Wat ik niet zo goed begrijp is dat de grens bij 1 juli naar beneden gaat en je begin juni weet of je NHG kunt aanvragen of niet. Of is de aanvraagdatum niet meer leidend? :? Zo niet, dan kun je alles klaarleggen voor het geval er niet geloot gaat worden. Het is een kleine investering, maar zie het als investering in een mogelijke lagere hypotheekrente. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:47

Kju

@ SjoerdV nl:

Gezien de arrogantie die de makelaar vertoont, in samenhang met het verhaal die je vertelt, zou het best kunnen dat de makelaar/verkoper zich deze houding kunnen permitteren omdat de woning waarschijnlijk inderdaad een koopje is. Desalniettemin is het niet verstandig om je te laten leiden door de druk die de verkoopmakelaar op je legt. Ga lekker stelselmatig aan de slag, doe goed je huiswerk en ga daarna kijken wat je ervoor wil bieden. Als de woning in de tussentijd weg is is dat jammer. Gezien het verhaal lijkt het mij dat je gewoon je finale bod direct neerlegt. Mijn advies zou wel zijn om voor een paar honderd euro een taxateur langs te sturen. Het aanleggen van goud in een woning heeft zeker niet als gevolg dat de woning evenredig in waarde stijgt. Die woning is misschien dus niet zo'n koopje.
De verkoper mag dan wel enorm in de woning hebben geinvesteerd, het is allemaal tot op zekere hoogte beperkt verrekenbaar in de waarde. Het eenvoudigste voorbeeld die ik aan kan halen is het appartement van € 100.000 waar een keuken van € 40.000 in is geplaatst: die is maar € 115.000 waard, ervan uitgaand dat de keuken nog nieuw is ;). Dat de investeringen die de verkoper in de woning heeft gedaan wel toevallig een waarde voor jou heeft kan voor een willekeurig ander waardeloos blijken.

Succes!

Edit: in reactie op je twijfels: Als je denkt dat je het kan betalen en je hebt goed nagedacht, gewoon doen. F*ck it ;) Ga alleen nooit akkoord zonder ontbindende voorwaarden tenzij je het geld al in je zak hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 29-04-2014 21:26 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

True, het is een koopje, maar neemt niet weg dat we dan als een kip zonder kop moeten handelen. Bedenk me net dat als dit het niet wordt we qua NHG wel lager moeten gaan kijken in de toekomst...

Zouden we, behalve de tip van Piper, andere bijkomstigheden aan ons bod mee kunnen geven waardoor ons bod aantrekkelijker wordt? Gaat inderdaad om een finale bod. Woensdag wordt het aan de eigenaar voorgelegd en besluiten ze waar ze op in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Sjoerd. bedenk dat , gezien je situatie die je hier neerzet, de ontbindende voorwaarden (itt tot wat hier ook voorbij komt) feitelijk geen tot weinig waarde hebben. Bottemline, als je financiële situatie gezond is krijg je gewoonweg een hypotheek. Dus twee afwijzingen die je voor ontbinding (in de meeste gevallen) nodig heb ga je ook niet krijgen. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van de clausule ? Hell ik heb mijn huidige huis ook zonder gekocht :)

Als je van te voren een adviseur zijn huiswerk goed laat maken en je bkr is schoon is er geen enkele reden (los van medische) te bedenken waarom de hypotheek niet mogelijk zou zijn

Als je snel (en tactisch...) kan schakelen heb je feitelijk je hypotheek al bijna compleet op het moment dat je het koopcontract getekend hebt en je wettelijke drie dagen zijn voorbij

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 29-04-2014 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
WhySoSerious schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:30:
True, het is een koopje, maar neemt niet weg dat we dan als een kip zonder kop moeten handelen. Bedenk me net dat als dit het niet wordt we qua NHG wel lager moeten gaan kijken in de toekomst...
Don't worry, iedereen die geïnteresseerd is in huizen rond de NHG grens krijgt daarmee te maken, dat betekent dat al die verkopers met huizen rond die waarde hun prijzen daar ook op moeten aanpassen.

EDIT: Overigens zou ik absoluut nu niet kiezen voor lang vastzetten. Dat kan altijd nog, een forse stijging van de rente kan niet op de korte termijn (zeg maar 2 jaar). Over 2 jaar kan je altijd nog vastzetten. Zorg dat je het geld wat je bespaard door de lage rente gebruikt om extra af te lossen zodat je een rente stijging makkelijker kan opvangen.

Vastzetten moet je in deze tijd alleen doen als je echt volop op het randje gaat zitten en elke tegenvaller je in de financiele shit kan drukken, imo. Maar je moet je afvragen of je in dat geval wel iets te zoeken hebt op de huizenmarkt. Zekerheid is duur en je moet risico's die je zelf kan dragen niet altijd verzekeren.

[ Voor 39% gewijzigd door ph4ge op 30-04-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

To_Tall schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:32:
*knip* Dus NHG gaan we niet halen

*knip*

De rente staat laag en adviseerde dus 20 jaar vaste hypotheek rente te nemen ipv de gebruikelijk 10 jaar.
Rente percentage is 4.1 tegen 3,5 voor 10 jaar.

Ook als kanttekening zijn er berekeningen gemaakt dat de economie weer gaat aansterken en daarmee dan ook de rente weer iets omhoog zal gaan. Rente zal mogelijk over 10 jaar voor 10 jaar vast tegen de 5% kunnen aanlopen.

Nu is alleen wat is verstandig?

*knip*
Die 4.1 voor 20-jaar-vast geldt toch voor hypotheken met NHG? Voor hypotheken zonder NHG (uitgaande van 100% marktwaarde) kom ik voor 20-jaar-vast niet veel lager dan 4.7 ....

Maar wat is verstandig? Ik heb destijds voor mezelf rekensommetje gemaakt: Als je nu de rente voor 20 jaar vast zet, hoeveel rente heb je dan na 20 jaar in totaal betaald? En als je nu de rente voor 10 jaar vast zet en na 10 jaar een ander percentage krijgt (bijvoorbeeld die 5%), hoe hoog moet dat andere percentage dan zijn om uiteindelijk (na 20 jaar) op dezelfde kosten uit te komen? Toen ik dit sommetje in ons geval zag was voor ons de keus vrij snel gemaakt om gewoon tien jaar vast te zetten... Moet wel bij zeggen dat het in ons geval om een lineaire hypotheek gaat en het rekensommetje anders zal zijn bij een annuiteiten-hypotheek omdat je dan in de eerste tien jaar minder aflost dan in de tweede tien jaar (en dat eventuele hogere rente-tarief voor de tweede tien jaar zal dus slaan op een grotere restschuld in het geval van een annuiteiten ipv lineaire hypo).

Maar uiteindelijk gaat het ook gewoon om gevoel... Wil je zekerheid, zet hem dan lekker voor 20 jaar vast. :)

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 30-04-2014 09:14 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gisteren brief ontvangen dat ik 6.5% huurverhoging krijg, terwijl ik al in de vrije sector zit. Betaal nu 850 euro per maand voor een huurappartement. Kortom, dit spoort mij alleen maar extra aan om weer naar een koopwoning te kijken, want als dit nog een keer zou gebeuren dan vind ik het echt te gek worden.

Ik zit nu eigenlijk vooral een beetje met het voortraject, namelijk het financieel advies. Hoe regelen jullie dat? Eigenlijk wil ik 2 dingen concreet weten, wat we kunnen lenen en (veel belangrijker) wat nou precies mijn maandlasten zullen worden bij een lening van bedrag X (annuiteiten).

Even naar de hypotheker vind ik niet zo'n strak plan, want dan betaal ik zometeen 1000 euro ofzo voor een advies / offerte. Als dan vervolgens de boel niet doorgaat heb ik dat geld dus gewoon weggeflikkerd.

Wat is wijsheid? Want ik heb toch wat meer informatie nodig, voordat ik op een woning reageer..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lethalis schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:28:
Gisteren brief ontvangen dat ik 6.5% huurverhoging krijg, terwijl ik al in de vrije sector zit. Betaal nu 850 euro per maand voor een huurappartement. Kortom, dit spoort mij alleen maar extra aan om weer naar een koopwoning te kijken, want als dit nog een keer zou gebeuren dan vind ik het echt te gek worden.

Ik zit nu eigenlijk vooral een beetje met het voortraject, namelijk het financieel advies. Hoe regelen jullie dat? Eigenlijk wil ik 2 dingen concreet weten, wat we kunnen lenen en (veel belangrijker) wat nou precies mijn maandlasten zullen worden bij een lening van bedrag X (annuiteiten).

Even naar de hypotheker vind ik niet zo'n strak plan, want dan betaal ik zometeen 1000 euro ofzo voor een advies / offerte. Als dan vervolgens de boel niet doorgaat heb ik dat geld dus gewoon weggeflikkerd.

Wat is wijsheid? Want ik heb toch wat meer informatie nodig, voordat ik op een woning reageer..
Eerste gesprek bij hypotheker is gratis ;) Misschien ook bij andere hypotheekadviseurs, maar van de hypotheker weet ik het zeker :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 30-04-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 11:44
Je eigen bank is vaak ook gratis. Ik kreeg bij de rabo een prima gesprek en advies gratis en voor niets.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:30:
[...]

Eerste gesprek bij hypotheker is gratis ;) Misschien ook bij andere hypotheekadviseurs, maar van de hypotheker weet ik het zeker :)
Maar hoeveel informatie kreeg je bij de intake? Ik kan het sowieso wel proberen, daar niet van :)
KillaZ schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:32:
Je eigen bank is vaak ook gratis. Ik kreeg bij de rabo een prima gesprek en advies gratis en voor niets.
Ik zit zelf zowel bij de ABN als de Ing, dus dat zijn dan misschien al 2 opties :)

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 30-04-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd heb ik nooit gehoord dat je voor een eerste gesprek moet betalen. Ik ben destijds bij (ik meen) minstens drie partijen geweest, waaronder de Hypotheker en mijn eigen bank (ING). Nooit heb ik iets hoeven betalen, terwijl de informatie die ik kreeg, ruimschoots voldoende was om een goed beeld te krijgen van mijn financiële mogelijkheden en mogelijke valkuilen. Maar dat kwam ook omdat ik al zelf het nodige voorwerk had gedaan, goed zicht heb op mijn financiële situatie en geen exotische dingen wilde en/of de grenzen opzocht.

Trouwens, wel karig dat je gewoon eventjes een huurverhoging van 6,5% op 850 euro, dus dik 50 euro méér, door de strot gedouwd krijgt. Ik vraag me af hoeveel huur ik inmiddels zou hebben betaald als ik was blijven wonen in mijn huurappartement in Rotterdam. Daarvan was de huur toen ik vertrok 1050 euro (2011), dat zal nu vast ook niet meer zo zijn...boeven zijn het.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lethalis schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:33:
[...]

Maar hoeveel informatie kreeg je bij de intake? Ik kan het sowieso wel proberen, daar niet van :)
Om eerlijk te zijn niet veel meer dan wat je ook op internet op kunt zoeken... Maar uiteindelijk valt er ook niet veel meer te vertellen dan dat. Gewoon volledige openheid geven, dan krijg je het compleetste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:32
...

...

Als je in een stabiele situatie zit (vaste contracten, geen schulden), dan kun je op een site als http://www.hypotheekshop....ekenen/maximale-hypotheek prima gebruiken om je twee vragen te beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

http://www.berekenhet.nl/...ek-netto-maandlasten.html

Erg handig omdat je daar ook ziet wat je in 2015, 2016, 2017, etc gaat betalen. Alhoewel, als je voor annuiteiten gaat blijft dat (bruto) bedrag voor de gehele looptijd hetzelfde, dus dan is het niet zo spannend meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
Gisteren brief ontvangen dat ik 6.5% huurverhoging krijg, terwijl ik al in de vrije sector zit.
Komt dit overeen met je contract? zo nee, dan mag het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
FreakNL schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:50:
[...]

http://www.berekenhet.nl/...ek-netto-maandlasten.html

Erg handig omdat je daar ook ziet wat je in 2015, 2016, 2017, etc gaat betalen. Alhoewel, als je voor annuiteiten gaat blijft dat (bruto) bedrag voor de gehele looptijd hetzelfde, dus dan is het niet zo spannend meer..
Zolang je het bruto bedrag makkelijk kan betalen zeg 1/4 van je netto inkomen. Moet dat geen probleem zijn. Dan kan je de belasting dienst die 1x per jaar laten uitbetalen.
Krisp schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:20:
[...]

Wat ik niet zo goed begrijp is dat de grens bij 1 juli naar beneden gaat en je begin juni weet of je NHG kunt aanvragen of niet. Of is de aanvraagdatum niet meer leidend? :? Zo niet, dan kun je alles klaarleggen voor het geval er niet geloot gaat worden. Het is een kleine investering, maar zie het als investering in een mogelijke lagere hypotheekrente. :)
we gaan de 1 julie deadline niet halen.

27 mei verkoop tijd van 1 week. Dan worden de eerste mensen geplaatst. Als 70% nog niet gehaald is dan zal de bouw uitgesteld worden tot die 70% is gehaald.

uiteindelijk komen we dan op begin juli dat de hypotheek pas ingaat. Met andere worden.. NHG is voor ons helaas telaat.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hoe groot acht je de kans dat die 70% gehaald wordt? Als ik je verhaal goed begrijp is dan zijn er drie scenario's:
- 70% niet gehaald -> uitstel
- 70-100% -> bouw start, iedereen heeft een plekje
- >100% inschrijvingen, er wordt geloot.

Scenario 2 lijkt me een go op te leveren na 1 week. Aan jou om daarop te anticiperen toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
gerrutcamaro schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:38:
[...]

Komt dit overeen met je contract? zo nee, dan mag het niet.
Inderdaad, waar is die 6,5% op gebaseerd? Als je een geliberaliseerde huurwoning hebt zou de verhuurder ook niet je inkomensgegevens op mogen vragen, en mag de huur alleen volgens de afspraken in je huurovereenkomst verhoogd worden. De inkomensafhankelijke huurverhoging is dan ook niet van toepassing.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Volgens mij mogen ze in de vrije sector ongeveer vragen wat ze maar willen, tenzij anders in je contract staat natuurlijk. Maar dat ze dan 'toevallig' precies 6,5% verhoging vragen, doet vermoeden dat ze inkomensafhankelijke verhoging willen toepassen en wellicht zelfs onterecht je loon hebben kunnen opvragen bij de belastingdienst. Dat hoort natuurlijk niet. Maar het kan ook toevallig 6,5% zijn natuurlijk...

[ Voor 54% gewijzigd door woekele op 30-04-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
woekele schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:01:
Volgens mij mogen ze in de vrije sector ongeveer vragen wat ze maar willen, tenzij anders in je contract staat natuurlijk. Maar dat ze dan 'toevallig' precies 6,5% verhoging vragen, doet vermoeden dat ze inkomensafhankelijke verhoging willen toepassen en wellicht zelfs onterecht je loon hebben kunnen opvragen bij de belastingdienst. Dat hoort natuurlijk niet. Maar het kan ook toevallig 6,5% zijn natuurlijk...
Dit is ook het vermoeden van mijn vriendin en we laten daar ook iemand naar kijken die toevallig advocaat is. Maar ik heb weinig kunnen vinden waar staat dat het niet zou mogen.

In ons contract staat er overigens ook niets over (hetgeen in ons nadeel werkt).

Wel moesten we sowieso ons inkomen overleggen vorig jaar bij het afsluiten van het contract.

Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat de woningen sowieso duurder zijn, maar dat ze om leegstand te voorkomen mensen lokken met een lagere huurprijs en die dan met forse verhogingen on par willen brengen met de rest. De vorige bewoner betaalde namelijk meer dan 900 euro per maand (daar is namelijk een brief over bij ons in de bus belandt in het begin). Dus ik vrees het ergste.

Nu ben ik dat geld bij een koopwoning ook kwijt, maar dan investeer ik het tenminste nog in iets van mezelf.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 30-04-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
woekele schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:01:
wellicht zelfs onterecht je loon hebben kunnen opvragen bij de belastingdienst. Dat hoort natuurlijk niet.
Daar is weinig kunnen aan, iedereen kan dat namelijk opvragen, want de belastingdienst heeft de mening dat controleren of je recht hebt om dat op te vragen te veel werk is :X

Is de huurverhoging bij geliberaliseerde woningen overigens helemaal niet beperkt? Anders zou dat nogal een hiaat in de huurdersbescherming zijn. Als je iemand uit je huis wil hebben verdubbel je de huur gewoon, gaan mensen vanzelf wat anders zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door Woy op 30-04-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op woensdag 30 april 2014 @ 08:32:
[...]

Don't worry, iedereen die geïnteresseerd is in huizen rond de NHG grens krijgt daarmee te maken, dat betekent dat al die verkopers met huizen rond die waarde hun prijzen daar ook op moeten aanpassen.

EDIT: Overigens zou ik absoluut nu niet kiezen voor lang vastzetten. Dat kan altijd nog, een forse stijging van de rente kan niet op de korte termijn (zeg maar 2 jaar). Over 2 jaar kan je altijd nog vastzetten. Zorg dat je het geld wat je bespaard door de lage rente gebruikt om extra af te lossen zodat je een rente stijging makkelijker kan opvangen.

Vastzetten moet je in deze tijd alleen doen als je echt volop op het randje gaat zitten en elke tegenvaller je in de financiele shit kan drukken, imo. Maar je moet je afvragen of je in dat geval wel iets te zoeken hebt op de huizenmarkt. Zekerheid is duur en je moet risico's die je zelf kan dragen niet altijd verzekeren.
Er is altijd een optie om het deel boven de NHG grens te bekostigen via een "familiebank".
Mocht dat uiteraard mogelijk zijn bij bv je ouders natuurlijk.

Ik heb op die manier 20K RENTEVRIJ kunnen lenen. Hoe meer je via deze constructie kan lenen, hoe beter voor jou (en ook je familie, rente-wise).

http://www.modernadvies.n...ilie-als-geldverstrekker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:21:
[...]
Er is altijd een optie om het deel boven de NHG grens te bekostigen via een "familiebank".
Mocht dat uiteraard mogelijk zijn bij bv je ouders natuurlijk.
Nope, want de NHG grens geld voor de aanschafprijs van de woning, dus als die boven de NHG grens ligt heb je niks aan een "familiebank" constructie om de lening lager te maken, want je valt nog steeds buiten de NHG regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Woy schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:15:
[...]

Daar is weinig kunnen aan, iedereen kan dat namelijk opvragen, want de belastingdienst heeft de mening dat controleren of je recht hebt om dat op te vragen te veel werk is :X

Is de huurverhoging bij geliberaliseerde woningen overigens helemaal niet beperkt? Anders zou dat nogal een hiaat in de huurdersbescherming zijn. Als je iemand uit je huis wil hebben verdubbel je de huur gewoon, gaan mensen vanzelf wat anders zoeken.
Volgens mij is het inderdaad zo dat ze kunnen vragen wat ze willen. Bij mij is bijvoorbeeld ook zo dat mijn (nieuwe) buren 100 euro netto minder betalen, omdat ze die woning in eerste instantie niet verhuurd kregen. Navraag bij de verhuurder leverde niets op, behalve de tip om mijn woning op te zeggen en dan opnieuw te huren. Maar dat vond ik een gedoe en bovendien zit je er dan weer een jaar aan vast...

Nu is het wel zo dat ik recent mijn brief over verhoging binnen gehad heb en ze doen er "maar" 1.1% bij.. Goeie kans dat die woningen die voor lager verhuurd worden de verhoging hoger is..

Ach ja, ga hier toch weg :D

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 30-04-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Woy schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:15:
[...]

Het mag maar 1x per jaar en je kunt het aanvechten bij een rechter. Denk dat die een verdubbeling wel eens af zou kunnen keuren zonder voldoende aanleiding daartoe.

Overigens belachelijk dat de BD niet checkt of men je loon wel of niet mag opvragen. Als dat echt zo is: wtf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Er is geen centraal register van wie aan jou je woning verhuurt (gelukkig). Je krijgt een brief van de belastingdienst als je inkomenscategorie is opgevraagd. Eventueel kan je aan de hand daarvan een klacht indienen.

Wat betreft huurverhogingen: kijk in je contract wat daar staat. Nus is het alleen maar gokken en raden.

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 30-04-2014 12:19 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Milmoor schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:19:
Er is geen centraal register van wie aan jou je woning verhuurt (gelukkig).
Natuurlijk is dat register er wel. De eigenaar van een pand is gewoon bekend bij het kadaster, en de bewoner van een pand bij de GBA.

Maargoed... we dwalen af. Terug naar ervaringen met huis kopen?

Bij ons loopt de financieringsaanvraag inmiddels. Ik heb een adviesgesprek gehad bij de bank, maar die wil ook graag mijn vrouw nog even er bij spreken (die was er de vorige keer niet bij) vooral wat betreft haar gevoelens bij welke risico's aanvaardbaar zijn en welke niet. Fair enough. Als er wat met mij gebeurt, is dat primair haar risico tenslotte. Dinsdag gaan we dus nog even samen buurten. Omdat mijn paspoort bijna verloopt, kreeg ik nog wel de tip dat ik even snel een ander paspoort moet regelen, omdat ik alleen een offerte ga krijgen als ik een paspoort heb dat nog een maand (zo uit mijn hoofd) geldig is. Dat moest toch, maar nu dus maar even iets maar vaart gezet. Ik weet nog niet of het een probleem gaat worden dat ik straks bij de overdracht een ander paspoort heb dan het paspoort nummer waarmee ik het koopcontract getekend heb, dus daar moet ik nog even de notaris over bellen.

Komende vrijdag zijn de taxatie en de bouwkundige keuring gepland.

[ Voor 83% gewijzigd door ATS op 30-04-2014 12:59 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Nog last minute tips voor het controleren van de woning voor de passeerdatum? staat nu echt leeg, dus kan meer zien enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

HyperTrophy schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:46:
Nog last minute tips voor het controleren van de woning voor de passeerdatum? staat nu echt leeg, dus kan meer zien enzo.
Meterstanden. alle uitilities (kranen, warm, koud, WC, lampen/schakelaars, verwarming (lastiger misschien), deuren die goed sluiten, wc doortrekken, zijn er niet ineens cheap ass deurbeslag of cheape kranen geinstalleerd? Stel de vraag of alle apparatuur het doet (heb je als het goed is al gedaan, dus de vraag kan zijn, zijn er dingen tussendoor defect geraakt?) Het is geen echte kwalieitscontrole, maar het gaat er vooral om dat het huis wordt opgeleverd zoals je het hebt gekocht en er geen onroerende zaken uitgehaald zijn (dus de keuken, de vloeren en eventueel andere zaken die zijn afgesproken) en daarnaast dat alle zooi eruit is die jij niet wilt overnemen :)). Of dat er problemen achter meubels verstopt zaten...

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 30-04-2014 15:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 20:42
Douchewand of -gordijn opentrekken als dat dichtgeschoven is... miep truus had bij vertrek uit het huis een heel smerig goedje in de doucheput gegoten, ben een dag aan het boenen geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zijn de vuilnisbakken/containers leeg? :) Hebben ze alle spijkers/haken etc verwijderd? Vet irritant als je er nog 100 moet verwijderen. Maar dat is wellicht niet verplicht.

[ Voor 64% gewijzigd door woekele op 30-04-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Spijkers en haken mag je gewoon laten zitten. Het is geen huurhuis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Even een update vanuit onze kant.

We hebben gisterochtend het bod uitgebracht van 273.584 euro onder voorbehoud van financiering. Onze adviseur is gisteravond gecontacteerd en ons bod was het hoogste, maar er ligt er ook een van 271k zonder voorbehoud van financiering. Het kan nog alle kanten op dus.

Tevens heeft zich gisteren ook nog een vriend van de verkoper gemeld die het huis ook wel wil kopen -O- Niet helemaal netjes imho ...

De verkoper ging er nog een nacht over slapen en laat deze ochtend via de verkoopmakelaar weten op wie zijn keuze is gevallen. Onze adviseur heeft wel aan de verkoopmakelaar aangegeven dat mocht de verkoper kiezen voor die bieder onder ons zonder voorbehoud van financiering dat de verkoopmakelaar met onze adviseur contact op dient te nemen. Wij zouden dan terug kunnen komen op het voorbehoud financiering.

Hij zou dan voor ons al een hypotheekofferte kunnen aanvragen terwijl wij het voorlopig koopcontract eind volgende week ergens tekenen. Samen met de drie dagen bedenktijd verwacht hij een offerte binnen te hebben, zodat we alsnog een stukje zekerheid hebben. Maar dit gebeurt alleen als het niet aan de laat-meldende vriend verkocht wordt natuurlijk...

Om de dag qua ups en downs helemaal compleet te maken heeft een oom van mijn vriendin gisterochtend een zware hersenbloeding gekregen en ligt hij met zeer slechte vooruitzichten in het ziekenhuis. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wat is dat voor matige hypotheekadviseur? :/ Hij gooit je hele onderhandelingspositie te grabbel door nu al die voorbehouden weg te geven. De verkoper is zeer genadig als ze die nu niet eruit onderhandelen.

Sterkte overigens, ziek zijn met slechte vooruitzichten klinkt niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Da's inderdaad wel bizar en ik zou dat dus nooit doen. Jouw bod is gewoon jouw bod.

En die vriend die ook geïnteresseerd is, is toch helemaal niets mis mee? Het is vervelend voor jou persoonlijk omdat je kans kleiner wordt. Maar de verkopers mogen toch zelf weten aan wie en voor hoeveel ze het verkopen (zolang het maar niet als gift wordt gezien door de Belastingdienst).

Ik vind het ook al zo'n onzin dat NVM makelaars niet met twee mensen mogen onderhandelen. Misschien in een overspannen markt wel handig, maar ik zou lekker mensen tegen elkaar op laten bieden (en zal bij verkoop ook lekker zelf aan de slag gaan :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 13:58
hey all,

Ik heb zo af en toe eens wat dingen mee zitten lezen en vond het nu tijd ook zelf hier eens een vraag neer te gooien.

Mijn vriendin en ik zitten in de volgende situatie;
We zijn het afgelopen jaar / anderhalf jaar bezig geweest met het zoeken naar een passend huis voor ons. Een aantal huizen bekeken, van 2-onder-1 kap tot ruime tussenwoningen. We zijn bij de Rabo(2x), ABN en een tussenpersoon (beiden 1x) geweest om te kijken wat qua hypotheek de mogelijkheden zijn. Het beste gevoel hadden we bij de Rabo (ook al konden via tussenpersoon enorm veel meer krijgen, maar we willen niet tot onze max. in de "shit" zitten), dus het is vrij zeker dat we hier voor de hypotheek ook mee in zee zullen gaan.

Nu is afgelopen zondag ons oog gevallen (of eigenlijk dat van m'n vriendin ;-) ) op een ruime tussenwoning met een vraagprijs van 199k. We zijn hier afgelopen dinsdagmiddag wezen kijken en waren eigenlijk dusdanig enthousiast en happy over de staat van de woning, dat we na overleg met onze beide ouders besloten hebben dezelfde middag nog de vraagprijs te bieden (onder voorbehoud van financiering met NHG). Mede ook door de verwachte grote interesse (wat de makelaar bevestigde).

Gistermiddag hebben we bericht gehad dat ons bod is geaccepteerd door de verkopers en gisteravond hebben we de benodigde informatie verstuurd zodat de verkoopmakelaar een voorlopig koopcontract kan opstellen.

Nu hebben we voor onszelf onderstaand lijstje met stappen, maar ik ben benieuwd of jullie hier nog aanvullingen, tips of suggesties bij hebben. We werken overigens zonder aankoopmakelaar en doen dus alles zelf.

1. Indien we geinterreseerd zijn, bod uitbrengen.
2. Indien bod geaccepteerd, voorlopig koopcontract laten opmaken en concept opvragen.
2a. Gegevens voor koopcontract naar makelaar mailen incl. gemaakte afspraken.
3. Hypotheek bij bank definitef maken + afspraak maken
4. Notaris zoeken (wanneer nodig, alleen bij tekenen koopakte?)
4a. Deze evt. vragen voor vrijblijvende beoordeling concept voorlopig koopcontract.
5. Lastenoverzicht maken. (Is er al en we weten waar we mee af zijn, is voornamelijk bijwerken)
6. Taxateur zoeken (op wat voor termijn?)
7. Verzekeringen regelen.
8. Samenlevingscontract + gezamelijke bankrekening regelen.
9. Bedenken wat we aan woning willen doen qua schilderwerk.
10. Koopcontract tekenen.
11. Sleutel overdracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Had de volgorde van het lijstje niet ietsje ander moeten zijn? Is het uitbrengen van een bod niet iets wat je doet als je al wat andere punten in het lijstje hebt geregeld? Nu is er toch al een aankoop-overeenkomst nu de verkoper jullie bod heeft geaccepteerd?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Meen je dat? Slechts 1 keer kijken en 2 dagen later gelijk de vraagprijs bieden? Heb je bijv een transactie overzicht opgevraagd? Heb je er een onafhankelijk persoon naar laten kijken? Iemand met een beetje gevoel voor de technische staat van huizen? Laat je je niet leiden door een roze bril?
hardware-lover schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:57:
Had de volgorde van het lijstje niet ietsje ander moeten zijn? Is het uitbrengen van een bod niet iets wat je doet als je al wat andere punten in het lijstje hebt geregeld? Nu is er toch al een aankoop-overeenkomst nu de verkoper jullie bod heeft geaccepteerd?
Het is inderdaad een beetje apart, maar het laatste klopt niet. Er is pas sprake van een overeenkomst indien hij aan de vormvereisten voldoet en ondertekend is. Een aankoop van een huis is gelukkig wel wat anders geregeld dan de aankoop van een brood. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Moet wel bekennen dat het een lijstje is wat ik net even uit het hoofd heb neergetypt hier.. Maar heb je suggesties? Zal hem hier en daar in ieder geval nog wat aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Laatst online: 29-09 16:17
Nou ben ik het niet helemaal mee eens. Als je weet wat je ongeveer kunt missen aan hypotheeklasten, gepeild bij adviseurs wat de haalbaarheid is. Dan kun je best een bod uitbrengen, mits onder voorbehoud van financiering met genoeg ruimte om alles definitief (!) te regelen.

Misschien had je dingen kunnen toevoegen als een bouwkundig rapport.

Zelf ook net een huis gekocht. Dit is tot nu toe mijn traject:
- Op internet max hypotheek uitgerekend;
- Huis bekeken, zelf bouwkundig geinspecteerd (zit in de bouwhoek);
- Bod uitgebracht, onderhandelt naar een tussenruimte;
- Koop contract getekend met een ruimte van 6 weken onder voorbehoud;
- Meteen een gevalideerd (!) taxatierapport aangevraagd;
- Online hypotheek advies gekocht (eyeOpen);
- Nu net de offerte getekend en wacht op finaal akkoord.

De tijdlijn is dit:
Week 1 = Bod geaccepteerd;
Week 2 = Voorlopig koopcontract getekend, taxatie aangevraagd, advies ingewonnen
Week 3 = Advies afgerond en doorgezet voor voor offerteaanvraag, taxatierapport binnen
Week 4 = Offerte binnen van de hypotheek en overlijdensverzekering.

Nu is het afwachten.

[ Voor 38% gewijzigd door johiem op 01-05-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ph4ge schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:00:
Meen je dat? Slechts 1 keer kijken en 2 dagen later gelijk de vraagprijs bieden? Heb je bijv een transactie overzicht opgevraagd? Heb je er een onafhankelijk persoon naar laten kijken? Iemand met een beetje gevoel voor de technische staat van huizen? Laat je je niet leiden door een roze bril?

[...]

Het is inderdaad een beetje apart, maar het laatste klopt niet. Er is pas sprake van een overeenkomst indien hij aan de vormvereisten voldoet en ondertekend is. Een aankoop van een huis is gelukkig wel wat anders geregeld dan de aankoop van een brood. :P
Er is een kennis van mijn vader mee geweest bij de bezichtiging met bouwtechnische kennis en de staat van de woning is tecnisch gezien erg goed. Kruipruimte is droog, goeie stoppenkast, geen lekkages. Daarnaast hebben we ook via diverse kanalen advies ingewonnen over de dingen waar we goed op moeten letten. Advies komt van mensen die onlangs een huis gekocht hebben en ditzelfde pad bewandeld hebben.

Alleen een transactieoverzicht zegt mij niets, dus deze is ook niet opgevraagd. Wat houdt dit in? Of bedoel je hiermee de kadaster informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
johiem schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:06:
[...]

Nou ben ik het niet helemaal mee eens. Als je weet wat je ongeveer kunt missen aan hypotheeklasten, gepeild bij adviseurs wat de haalbaarheid is. Dan kun je best een bod uitbrengen, mits onder voorbehoud van financiering met genoeg ruimte om alles definitief (!) te regelen.

Misschien had je dingen kunnen toevoegen als een bouwkundig rapport.

Zelf ook net een huis gekocht. Dit is tot nu toe mijn traject:
- Op internet max hypotheek uitgerekend;
- Huis bekeken, zelf bouwkundig geinspecteerd (zit in de bouwhoek);
- Bod uitgebracht, onderhandelt naar een tussenruimte;
- Koop contract getekend met een ruimte van 6 weken onder voorbehoud;
- Meteen een gevalideerd (!) taxatierapport aangevraagd;
- Online hypotheek advies gekocht (eyeOpen);
- Nu net de offerte getekend en wacht op finaal akkoord.

De tijdlijn is dit:
Week 1 = Bod geaccepteerd;
Week 2 = Voorlopig koopcontract getekend, taxatie aangevraagd, advies ingewonnen
Week 3 = Advies afgerond en doorgezet voor voor offerteaanvraag, taxatierapport binnen
Week 4 = Offerte binnen van de hypotheek en overlijdensverzekering.

Nu is het afwachten.
Bedankt voor je reactie, eyeOpen ga ik ook eens even kijken nog. Wie weet wat dat nog oplevert. Het bouwkundig rapport hebben we het over gehad, maar dit is onze eigen keuze geweest om dit niet te doen.

Verder weten we inderdaad hypotheeklasten en hebben we een ruimte van 4 weken onder voorbehoud, dit omdat de woning op relatief korte termijn in ons bezit komt. Maar als ik je reactie zo lees doen we het helemaal nog niet zo heel gek.

Ik heb zojuist concept van het voorlopig koopcontract ontvangen, dit ligt nu bij een notaris die het vrijblijvend voor ons controleert. En natuurlijk moeten we hem zelf nog doorspitten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ph4ge schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:00:
[knip]

Dat het bij de bakker wat eenvoudiger geregeld is was me duidelijk, maar de "mondelinge" (en mogelijk schriftelijk via mail), overeenkomst is dus niet bindend begrijp ik nu.

Edit: als aanvulling op deze; http://www.dedrienotariss...opige-koopakte-is-bindend

Edit 2: en dan wil het dus ook zeggen dat het je vrij staat om op 20 meerdere woningen tegelijk een serieus bod te plaatsen als deze binnen je doelgroep zouden zitten, zonder dat er maar enige consequentie aan verbonden zal zitten (behalve dat een makelaar je mogelijk wat minder serieus zou kunnen gaan nemen)?

[ Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 01-05-2014 16:00 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Laatst online: 29-09 16:17
Rohem schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:59:
[...]

Bedankt voor je reactie, eyeOpen ga ik ook eens even kijken nog. Wie weet wat dat nog oplevert. Het bouwkundig rapport hebben we het over gehad, maar dit is onze eigen keuze geweest om dit niet te doen.

Verder weten we inderdaad hypotheeklasten en hebben we een ruimte van 4 weken onder voorbehoud, dit omdat de woning op relatief korte termijn in ons bezit komt. Maar als ik je reactie zo lees doen we het helemaal nog niet zo heel gek.

Ik heb zojuist concept van het voorlopig koopcontract ontvangen, dit ligt nu bij een notaris die het vrijblijvend voor ons controleert. En natuurlijk moeten we hem zelf nog doorspitten ;-)
Geen dank. In ieder geval gefeliciteerd.

Omtrent het eyeOpen proces. Ik heb de stap genomen en achteraf geen spijt van gehad, maar het werkt het beste met niet al te lastige situaties. In mijn geval bijvoorbeeld perfect, aangezien ik starter ben.

Voor je beeldvorming, en wellicht voor anderen, dit zijn de stappen die je bij hun doorloopt:
- Je vult de hele online module in (zodra je koopt komen er meer opties vrij);
- Daaruit rolt een concept adviesrapport, deze kun je drie maanden lang zo vaak als je wilt veranderen;
- Als je ervan overtuigt bent dat dit is wat je wilt, bel je om een telefonische afspraak te maken;
- In deze telefonische afspraak wordt het een en ander allemaal doorgesproken;
- Hieruit volgt nog een adviesrapport, als je het hier mee eens bent geef je hun opdracht om te bemiddelen voor de offerte aanvraag.
- Je krijgt dan je definitieve adviesrapport.
- Vanaf deze stap neemt hun contact persoon het over, aan de hand van de documenten die je al hebt gestuurd vragen hun de offertes op. Gaat allemaal digitaal.
- Je krijgt offerte, tekent deze.
- Verder ben ik nog niet.

Wat van belang is om in de gaten te houden is dat het adviesgesprek hangt op je taxatierapport. Ze willen graag dit meenemen in de berekening, ik zou deze dan ook relatief snel regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Rohem schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:12:
Er is een kennis van mijn vader mee geweest bij de bezichtiging met bouwtechnische kennis en de staat van de woning is tecnisch gezien erg goed. Kruipruimte is droog, goeie stoppenkast, geen lekkages. Daarnaast hebben we ook via diverse kanalen advies ingewonnen over de dingen waar we goed op moeten letten. Advies komt van mensen die onlangs een huis gekocht hebben en ditzelfde pad bewandeld hebben.

Alleen een transactieoverzicht zegt mij niets, dus deze is ook niet opgevraagd. Wat houdt dit in? Of bedoel je hiermee de kadaster informatie?
Laat ik het zo zeggen. Hoe heb je bepaald wat de waarde van het huis is? Hoe kan je dat überhaupt doen in 2 dagen tijd?

Daarnaast is er nog nooit een makelaar geweest die niet zegt dat het huis scherp geprijsd is en dat het storm loopt. Dat hoorde ik nog wel bij huizen die al 5 jaar te koop stonden :+

Het klinkt alsof je de grootste beslissing van je leven een beetje impulsief hebt genomen, thats all. Ik vind het ook typisch dat je het hier pas meldt nadat het al geschied is. Wellicht heb je in die 2 dagen inderdaad wel overal aan gedacht en heb je de eerste bezichtiging inderdaad zo goed gedaan dat een tweede niet nodig was, maar zo komt het niet over. Hopelijk gaat het allemaal goed en heb je later geen spijt dat je niet eerst advies hebt ingewonnen en er nog een paar nachtjes langer over had geslapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Rohem,

Voor iemand die al anderhalf jaar bezig is weet je er verrassend weinig van ;)

Paar puntjes:

- Waarom Rabobank? Je kan ergens anders een voordeligere rente krijgen en dan hoef je ook heus niet tot je max te gaan

- Taxatie werd bij mij geregeld door mijn FA en verstrekker. Had ik zelf geen omkijken naar, ben er niet eens bijgeweest. Maar okay, dat kan overal anders zijn.

- Tip: www.basisnotarissen.nl. Ik ben daar tot nu toe (alles loopt nog) zeer tevreden over, alles gaat digitaal (en via de mail) wat ik gewoon handig vind en ze reageren tot nu toe binnen het uur. En scherpe tarieven. Als je case niet al te moeilijk is, zie ik niet in waarom je 1500 euro uit moet geven aan een notaris.

- Regel alvast je ORV! Die kun je dan later verpanden aan je hypotheek. Ik zou overigens voor een minimale ORV gaan, alleen het bedrag wat je nodig hebt voor NHG.
(https://voorwaardenennorm...ensrisicoverzekering.html)
(http://www.hypotheekbond....sicoverzekering-afsluiten)

Als er straks kinderen in beeld komen enzo kun je altijd nog een nabestaandenverzekering afsluiten.

- Je bent er al voorbij, maar kadastergegevens opvragen was natuurlijk handig geweest (mits er vergelijkbare objecten in de buurt staan). De vraagprijs bieden lijkt me sowieso niet handig. Maar als je dan uberhaupt geen uitzoekwerk wilt doen had dan 185k geboden ofzo. Dat is echt geen brutaal bod. Ik ben zelf begonnen op 170k voor een woning die voor 195k te koop stond... Maargoed, als je dan een harde afwijzing krijgt kun je altijd nog de vraagprijs bieden. Maar waarschijnlijk was je dan op 190k uitgekomen -> profit. Direct de vraagprijs bieden na 1 bezichtiging vind ik erg apart.

- Geen bouwtechnische keuring kan ik inkomen, heb ik zelf ook niet gedaan. Is volgens mij een wassen neus.

- Kijk even of je de 2014 versie van het koopcontract hebt. Daarin staat dat je nog maar 1 afwijzing nodig hebt van een verstrekker om "er onderuit te komen". Dat is tegenwoordig de standaard, twee afwijzingen slaat nergens meer op:
Geldverstrekkers zijn tegenwoordig zodanig aan regels gebonden door de Wet op het financieel toezicht dat er van uitgegaan mag worden dat een afwijzing van een geldverstrekker gebaseerd is op een grondige beoordeling van de financiële situatie van de koper, zelfs als de afwijzing summier is geformuleerd. Als gevolg van gedragscodes en wetgeving wijken acceptatievoorwaarden van geldverstrekkers onderling niet of nauwelijks af. Het indienen van een aanvraag bij een tweede geldverstrekker zal dus waarschijnlijk eveneens tot een afwijzing leiden
bron: http://www.eigenhuis.nl/w...wnloads-bestaande-woning/

- Vier weken lijkt me erg kort. Ik moet deze week (waarschijnlijk) voor de tweede keer met een week verlengen, en ik had de standaard van zes weken. (Aegon)

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 01-05-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:05
FreakNL schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:53:
- Geen bouwtechnische keuring kan ik inkomen, heb ik zelf ook niet gedaan. Is volgens mij een wassen neus.
Alles naar z'n waar.

Ik heb het bij de aankoop van m'n huis ook niet gedaan, maar denk achteraf dat het best nuttig had kunnen wezen al was het alleen maar als heads-up.

Ter vergelijking: ik heb afgelopen week een bouwkundige keuring laten uitvoeren op een veel kleiner en goedkoper object (garagebox). Van tevoren zelf kritisch gekeken, bepaalde risico's geidentificeerd en behalve de algemene keuring dus specifiek gevraagd naar de risico's en verwachte kosten voor die bepaalde punten.

Heb het rapport nog niet binnen, maar alleen al van het meelopen en vragen stellen heb ik m'n 100 euro er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tja, ik heb er lang over gedubt. Maar sowieso (en dat is totaal geen garantie) is mijn vader een vakman en heb ik er tevens al een aannemer doorheen geweest (om een inventarisatie te maken over de dingen die hij gaat doen). Zij hebben beiden niets raars gezien. Nu kunnen zij natuurlijk altijd iets missen, maar aan de andere kant, zou zo'n bouwtechnische keurder de gehele kruipruimte verkennen (om maar iets te noemen?)

Uit de taxatie zijn trouwens ook geen rare zaken naar voren gekomen.

Natuurlijk kan ik verborgen gebreken tegen gaan komen, maar die waren (denk ik) bij een bouwtechnische keuring ook niet naar voren gekomen..

@Rohem,
Hoe lang stond de woning al te koop eigenlijk? Ik blijf me verbazen over het vraagprijs-bied verhaal :D

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 01-05-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:05
....
- Regel alvast je ORV! Die kun je dan later verpanden aan je hypotheek. Ik zou overigens voor een minimale ORV gaan, alleen het bedrag wat je nodig hebt voor NHG.
(https://voorwaardenennorm...ensrisicoverzekering.html)
(http://www.hypotheekbond....sicoverzekering-afsluiten)
....
Hoe werkt dit exact? Toen wij destijds een huis hadden gekocht (wat helaas niet door is gegaan omdat de verkoper zijn restschuld niet rond kreeg) moesten wij dit idd ook afsluiten en daar werd dan even 500,- aan advieskosten extra voor gerekend op een premie van nog geen twee tientjes per maand. Als je hem zelf (kan dat?) afsluit voordat je een hypotheekofferte opvraagt bespaar je dat dus?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet het niet precies maar bij mij heeft de FA het geregeld en de afsluitkosten waren geloof ik 300 euro (TAF), maar die zaten in het hypotheekadvies.

Je kan overigens prima een ORV via independer afsluiten (zonder te verpanden), dan zoek je er gewoon eentje uit die geen afsluitkosten heet en verpand je later...
celshof schreef op donderdag 24 april 2014 @ 14:22:
[...]
De verkoper zal niet zo snel moeilijk gaan doen om de ontbindende voorwaarden te verlengen. Zeker niet als jij je op het standpunt stelt dat je de ontbindende voorwaarden moet inroepen als het niet verlengd wordt.
Nog maar even hierop terugkomen ;)

Van de week heb ik mijn (nieuwe) keuken laten inmeten in het huis waar ik ga wonen (als alles doorgaat :X ). Moest dus weer even toegang hebben tot het huis, en de verkoopmakelaar was daar dus ook bij. Ik had alleen via de mail even kort contact gehad over het verlengen van ontbindende voorwaarden (alleen een akkoord gehad in de mail) maar nu dus even over bijgepraat;

De verkoper blijkt helemaal uit zijn dak te zijn gegaan over het verlengen van de ontbindende voorwaarden en pas nadat de makelaar hem gekalmeerd had (en aangegeven had dat wij er echt wel serieus over zijn en mee bezig zijn) ging hij akkoord..

Ziet er nu naar uit dat ik weer moet verlengen (5 mei loopt het af) en ik weet nog niet 1-2-3 of hij zomaar akkoord gaat... Ben benieuwd hoe dit zich uit gaat spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 12:57
Ik heb een vraag m.b.t. studieschuld; ik heb nooit bijgeleend, maar ik heb wel een uitwonende basisbeurs en studenten ov-kaart gehad voor de duur van 5 jaar. Ik heb dus een schuld van zo'n 28K staan, welke wordt kwijtgescholden als ik voor september 2016 afstudeer. Uiteraard gaat dit lukken, maar hoe gaat de bank hiermee om als de lening volledig op het inkomen van mijn vriendin gebaseerd zal worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij (maar pin me er niet op vast) heeft de bank er dan toch ook niets mee te maken?

Mijn vriendin heeft ook een studieschuld, maar IK heb de hypotheek afgesloten. Wellicht is het verschil dat jullie wel samen de hypotheek afsluiten?

Een escape zou zijn dat je vriendin ALLEEN afsluit en jij later (na 2016) op de hypotheek wordt bijgeschreven. (dat kost dan wel weer geld).

Dit zijn vragen die een FA ook goed kan beantwoorden, me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb er al wat over geschreven maar over dat verlengen van de ontbindende voorwaarden toch nog dit. De eerste klassieke fout is dat de eerste termijn in de koopakte vaak veel te kort is. Begin daar goed dan hoef je ook niet te verlengen :)

Daarna, als de financiële situatie gezond is, en de verkoper geeft geen akkoord wat wil je dan als koper doen ? Je kan niet eens ontbinden zonder een onderbouwde afwijzing. Dat is dus niet 'het is nog niet compleet en akkoord' Je bent daar dus aangewezen op de gratie van de verkoper.

Aan de andere kant, als de basis goed is. Dus inkomen op orde, gezondheid goed en de taxatie volgens verwachting zal een hypotheek ook niet afgewezen worden

Ergo, zorg dat de eerste termijn ruim voldoende is. Zoek een adviseur en geldverstrekker die gewend is binnen die termijn te werken en je hebt een boel minder stress :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FreakNL schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:23:
Nog maar even hierop terugkomen ;)

Van de week heb ik mijn (nieuwe) keuken laten inmeten in het huis waar ik ga wonen (als alles doorgaat :X ). Moest dus weer even toegang hebben tot het huis, en de verkoopmakelaar was daar dus ook bij. Ik had alleen via de mail even kort contact gehad over het verlengen van ontbindende voorwaarden (alleen een akkoord gehad in de mail) maar nu dus even over bijgepraat;

De verkoper blijkt helemaal uit zijn dak te zijn gegaan over het verlengen van de ontbindende voorwaarden en pas nadat de makelaar hem gekalmeerd had (en aangegeven had dat wij er echt wel serieus over zijn en mee bezig zijn) ging hij akkoord..

Ziet er nu naar uit dat ik weer moet verlengen (5 mei loopt het af) en ik weet nog niet 1-2-3 of hij zomaar akkoord gaat... Ben benieuwd hoe dit zich uit gaat spelen...
Lol, zoals ik zei, zolang er maar een verkoopmakelaar tussen zit. Anders ben je overgeleverd aan de grillen van de verkopers. En in jouw geval weet ik niet zeker of dat goed gegaan was. Waarschijnlijk wel, maar nu heeft de verkoopmakelaar de klappen opgevangen (en die is dat wel gewend :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
hardware-lover schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:02:
[...]

Dat het bij de bakker wat eenvoudiger geregeld is was me duidelijk, maar de "mondelinge" (en mogelijk schriftelijk via mail), overeenkomst is dus niet bindend begrijp ik nu.

Edit: als aanvulling op deze; http://www.dedrienotariss...opige-koopakte-is-bindend

Edit 2: en dan wil het dus ook zeggen dat het je vrij staat om op 20 meerdere woningen tegelijk een serieus bod te plaatsen als deze binnen je doelgroep zouden zitten, zonder dat er maar enige consequentie aan verbonden zal zitten (behalve dat een makelaar je mogelijk wat minder serieus zou kunnen gaan nemen)?
Re Edit: Heb dit inderdaad ook van de makelaar te horen gekregen dat 'in makelaarsland' een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig is.

Re edit 2: Dat is een goeie :P Denk dat dat in theorie mogelijk is dan?

@FreakNL
- Waarom Rabobank? Je kan ergens anders een voordeligere rente krijgen en dan hoef je ook heus niet tot je max te gaan
We zijn bij de Rabo geweest, de ABN en een tussenpersoon. Bij de ABN kregen we een heel warrig verhaal en toen we daar buiten stonden hadden m'n vriendin en ik allebei zoiets van 'ok we weten een bedrag, maar dat is het dan ook wel'. Het verschil tussen wat de tussenpersoon en de rabo ons konden bieden vonden we verassend groot. Bij de tussenpersoon kregen we tussen de 20 en 30k meer lening (is al enige tijd terug en ik doe dit even uit mn hoofd, maar dat waren volgens mij grofweg de verschillen).
Rabo ben ik zelf altijd klant geweest en daar zijn we gewoon goed geholpen, goed advies gehad en de FA daar nam rustig de tijd om ons de dingen uit te leggen en onze vragen te beantwoorden. Simpelweg op dit moment de bank waar we het meeste vertrouwen in hebben. Dan maar een fractie duurder..
- Tip: www.basisnotarissen.nl. Ik ben daar tot nu toe (alles loopt nog) zeer tevreden over, alles gaat digitaal (en via de mail) wat ik gewoon handig vind en ze reageren tot nu toe binnen het uur. En scherpe tarieven. Als je case niet al te moeilijk is, zie ik niet in waarom je 1500 euro uit moet geven aan een notaris.
Thnx voor de tip, ga ik zeker naar kijken! Wat kun je zo snel vertellen over bijkomende kosten? Notaris waar ik vanmiddag naar gebeld hebt kwam met 1150 voor hypotheekakte, akte van levering en samenlevingscontract met evt. testament.
- Kijk even of je de 2014 versie van het koopcontract hebt. Daarin staat dat je nog maar 1 afwijzing nodig hebt van een verstrekker om "er onderuit te komen". Dat is tegenwoordig de standaard, twee afwijzingen slaat nergens meer op:
quote:
Geldverstrekkers zijn tegenwoordig zodanig aan regels gebonden door de Wet op het financieel toezicht dat er van uitgegaan mag worden dat een afwijzing van een geldverstrekker gebaseerd is op een grondige beoordeling van de financiële situatie van de koper, zelfs als de afwijzing summier is geformuleerd. Als gevolg van gedragscodes en wetgeving wijken acceptatievoorwaarden van geldverstrekkers onderling niet of nauwelijks af. Het indienen van een aanvraag bij een tweede geldverstrekker zal dus waarschijnlijk eveneens tot een afwijzing leiden
Goeie tip wederom! Overige punten heb ik voor kennis aangenomen voor een eventuele volgende keer.
FreakNL schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:04:
@Rohem,
Hoe lang stond de woning al te koop eigenlijk? Ik blijf me verbazen over het vraagprijs-bied verhaal :D
De woning staat sinds afgelopen zaterdag op Funda, dus ik denk sinds afgelopen vrijdag in de verkoop. Ik snap dat je je erover verbaasd, en waarschijnlijk meerderen. Daarom wat meer info over de woning.

Gaat om een zeer ruime tussenwoning uit 1971 met een inhoud van 435 m³. Woning is voorzien van nieuwe badkamer (incl. jacuzzi..omdat het kan denk ik :? ), nieuw toilet, geen nieuwe maar goed onderhouden moderne keuken die in onze smaak valt/past, nieuwe ketel(2013) en op 1 kozijn na overal kunstof kozijnen. Voor en achtertuin liggen er heel netjes bij en de slaapkamer zijn ruimer dan in menig 2-onder-1 kapper die we gezien hebben.

We hadden op voorhand al het gevoel dat de woning populair zou zijn omdat deze helemaal af is en we hebben om deze reden ook al 2x achter het net gevist. (lees bezichtiging gepland, maar afgebeld omdat er de ochtend / dag ervoor bod is gedaan wat is geaccepteerd)

Vandaar het vraagprijs-bied verhaal.

[...]

Dit meteen maar even nagekeken. Volgende staat in concept van voorlopige koopovereenkomst;

"Deze mededeling dient schriftelijk en goed gedocumenteerd via gangbare communicatiemiddelen te geschieden. Indien koper de ontbinding wenst in te roepen als gevolg van het (tijdig) ontbreken van een financiering als bedoeld in artikel 16.1 onder sub b., wordt, tenzij partijen anders overeenkomen, onder 'goed gedocumenteerd' verstaan dat één afwijzing van een erkende geldverstrekkende bankinstelling aan verkoper of diens makelaar dient te worden overlegd."

Lijkt me goed dus.
- Vier weken lijkt me erg kort. Ik moet deze week (waarschijnlijk) voor de tweede keer met een week verlengen, en ik had de standaard van zes weken. (Aegon)
Leek mij in eerste instantie eerlijk gezegd lang genoeg, maar hoe meer ik lees en zie op diverse sites/fora denk ik dat eigenlijk verlenging in mijn geval ook wel nodig is.
johiem schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:07:
[...]

Geen dank. In ieder geval gefeliciteerd.

<knip>

Wat van belang is om in de gaten te houden is dat het adviesgesprek hangt op je taxatierapport. Ze willen graag dit meenemen in de berekening, ik zou deze dan ook relatief snel regelen.
Dank je! :-) Nu hopen dat we alles rond krijgen. Tevens bedankt voor toelichting over eyeOpen.

Taxatie ben ik mee bezig om een partij voor te zoeken die dat kan doen, die laat ik liefst begin volgende week plaats vinden.

[ Voor 73% gewijzigd door Krisp op 01-05-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rohem schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:07:
[...]

Re Edit: Heb dit inderdaad ook van de makelaar te horen gekregen dat 'in makelaarsland' een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig is.
De overeenkomst is wel rechtsgeldig, maar niet bindend. Na het tekenen van je koopcontract heb je namelijk nog minimaal drie dagen waarin je de boel zonder opgaaf van reden kunt annuleren (de drie werkdagen na het tekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"De overeenkomst is wel rechtsgeldig, maar niet bindend"

Wat heb je precies aan het rechtsgeldige gedeelte van de mondelinge overeenkomst als het toch niet bindend is als ik vragen mag? Waar moet ik dan als voorbeeld aan denken?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hardware-lover schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:06:
"De overeenkomst is wel rechtsgeldig, maar niet bindend"

Wat heb je precies aan het rechtsgeldige gedeelte van de mondelinge overeenkomst als het toch niet bindend is als ik vragen mag? Waar moet ik dan als voorbeeld aan denken?
Geen zak :P. De verkoper zou je theoretisch kunnen dwingen een koopcontract te tekenen. En die ontbind je dan weer, zoals dat mag volgens de wet. Ik was een beetje semantisch / autistisch aan het neuzelen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ray schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 18:12:
ik heb er al wat over geschreven maar over dat verlengen van de ontbindende voorwaarden toch nog dit. De eerste klassieke fout is dat de eerste termijn in de koopakte vaak veel te kort is. Begin daar goed dan hoef je ook niet te verlengen :)

Daarna, als de financiële situatie gezond is, en de verkoper geeft geen akkoord wat wil je dan als koper doen ? Je kan niet eens ontbinden zonder een onderbouwde afwijzing. Dat is dus niet 'het is nog niet compleet en akkoord' Je bent daar dus aangewezen op de gratie van de verkoper.

Aan de andere kant, als de basis goed is. Dus inkomen op orde, gezondheid goed en de taxatie volgens verwachting zal een hypotheek ook niet afgewezen worden

Ergo, zorg dat de eerste termijn ruim voldoende is. Zoek een adviseur en geldverstrekker die gewend is binnen die termijn te werken en je hebt een boel minder stress :)
De meeste verkoopmakelaars willen maar 4 weken als termijn voor het financieringsvoorbehoud. Daarom maak ik het onderdeel van de onderhandeling en eis ik als aankoopmakelaar altijd 8 en ga dan akkoord met 6 ;) Dan liggen de stukken vaak zelfs al bij de notaris voordat de ontbindende voorwaarden zijn verstreken.
Andere tip in dit kader: Verkoopmakelaars zijn lui zodra de onderhandeling klaar is. Soms (lees: vaker dan je denkt) doen ze twee weken over het versturen van de concept-koopovereenkomst. Ik eis altijd "6 weken na ondertekening koopovereenkomst" en dan lezen ze in de e-mail er overheen (ze gaan uit van "6 weken na overeenkomen koopsom" :+ ) en dan staan ze met mond vol tanden als ik ze de concept-koopovereenkomst laat corrigeren waar ze zelf twee weken mee hebben gedraald voordat ze het opmaakten en heeft mijn klant lekker 2 weken extra de tijd gehad om de hypotheek te regelen en dus twee weken extra voor het financieringsvoorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Waarom moet een voorlopige koopakte eigenlijk bij de makelaar ondertekend worden door de koper? Kan dat niet gewoon per slakkenpost geregeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Identificatie misschien? Kan het me even niet herinneren. Ik heb getekend in het huis dat ik gekocht heb.

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 01-05-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Marger schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:30:
Waarom moet een voorlopige koopakte eigenlijk bij de makelaar ondertekend worden door de koper? Kan dat niet gewoon per slakkenpost geregeld worden?
Volgens mij kan dat op elke manier die je wilt, maar voor identificatie en bijstellen contract als er foutjes instaan is het toch gewoon handig om iedereen even bij elkaar te hebben? In Amsterdam doe je het zelfs bij de notaris.

Maar als je zin hebt, kan 't ook op de achterkant van een bierviltje. Er zijn geen vormvereisten, zolang 't maar schriftelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Kju schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 21:17:
[...]

De meeste verkoopmakelaars willen maar 4 weken als termijn voor het financieringsvoorbehoud. Daarom maak ik het onderdeel van de onderhandeling en eis ik als aankoopmakelaar altijd 8 en ga dan akkoord met 6 ;) Dan liggen de stukken vaak zelfs al bij de notaris voordat de ontbindende voorwaarden zijn verstreken.
Andere tip in dit kader: Verkoopmakelaars zijn lui zodra de onderhandeling klaar is. Soms (lees: vaker dan je denkt) doen ze twee weken over het versturen van de concept-koopovereenkomst. Ik eis altijd "6 weken na ondertekening koopovereenkomst" en dan lezen ze in de e-mail er overheen (ze gaan uit van "6 weken na overeenkomen koopsom" :+ ) en dan staan ze met mond vol tanden als ik ze de concept-koopovereenkomst laat corrigeren waar ze zelf twee weken mee hebben gedraald voordat ze het opmaakten en heeft mijn klant lekker 2 weken extra de tijd gehad om de hypotheek te regelen en dus twee weken extra voor het financieringsvoorbehoud.
Kijk dat is dus een voorbeeld van iemand die het wel snapt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Een aankoopmakelaar is soms niet eens zo'n achterlijk idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Marger schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:30:
Wij hebben dit zelfs via de mail gedaan, dus dat kan prima.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

We hebben het *O*

Gisterenochtend werd mijn vriendin gebeld door de verkoopmakelaar met de vraag hoe flexibel wij waren mbt sleuteloverdracht (heel erg, zitten momenteel gehuurd) en hoe zeker we zijn van een hypotheek (99,9%). Dit gingen ze overbrengen aan de verkoper.

Een uurtje later werd ze teruggebeld met de boodschap dat ze met ons in zee gaan *O* Is nog allemaal erg lastig te bevatten, maar we realiseren het ons steeds meer <3 Helaas hebben we daarna te horen gekregen dat haar oom overleden is.

Het huis in kwestie:
http://www.kempenoberdorf...67-Laan-van-Westfalen-29/
http://www.funda.nl/koop/...11-laan-van-westfalen-29/

[ Voor 5% gewijzigd door WhySoSerious op 02-05-2014 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gefeliciteerd! Onder voorbehoud van financiering? Relaxed hoor.

Mooi huis ook. Modern maar niet te standaard. En hele vette keuken vloer en badkamer. Beetje veel tegels naar mijn smaak maar verder erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Mooi huis en inderdaad prachtig afgewerkt! :) Vind het nog een hoop geld voor Limburg, maar wellicht heb ik daar een verkeerd beeld van. Fijn dat er wel gewoon ontbindende voorwaarden bijzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:26
Gefeliciteerd, zeker een prachtig huis! Zo'n huis zou hier makkelijk een ton meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Prachtig huis! Gefeliciteerd!! :) En inderdaad, wat een gave keuken :)

Snapte al geen reet van de verkoopprijs totdat ik "Limburg" las :+

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 02-05-2014 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb afgelopen maand een huis gekocht. Bij het bod had ik acht weken na tekenen koopcontract genoemd als termijn voor ontbinden. De verkoopmakelaar had dat 'verkeerd begrepen' en dacht dat ik dan levering wilde en schreef dus vier weken na accepteren bod in het koopcontract. Dat vond ik weer veel te krap, dus we zijn gesetteld op 7 weken na accepteren bod, wat gelijk was aan 6 weken na tekenen koopcontract. Vond het erg fijn dat ik in eerste instantie een hele ruime termijn had genoemd, zodat je best wat water bij de wijn kan doen zonder dat het voor jezelf problemen op levert :)

Dat was ruim voldoende; vier weken en een dag na het accepteren van het bod lagen de hypotheekstukken bij de notaris.

Er waren twee dingen die het iets langer lieten duren dan strikt noodzakelijk: voor de ORV moet ik een extra lijst met vragen over duiken invullen. Die club stuurt dan in principe brieven, maar onze adviseur had ze direct gebeld om te vragen om hetzelfde te e-mailen, zodat het sneller verwerkt kon worden.

Tenslotte wilde de hypotheeknemer een extra bewijs zien van de herkomst van onze eigen middelen. Niet moeilijk te produceren, maar zo'n grapje kost zo toch weer een week extra.

Op zich was ik blij verrast door de snelheid waarmee vrijwel alle partijen (op 1 notoir onbetrouwbare club na) in deze sector reageren: We konden snel bezichtigen, toen we een tweede bezichtiging wilden kon dat binnen 2 uur na bellen. Op vrijdag een aanvraag gedaan voor bouwkundige die maandagochtend op de stoep stond. Onze hypotheekadviseur is 7 dagen per week gemakkelijk te bereiken. Verkopend makelaar leverde binnen een paar uur een verklaring van erfrecht toen we dat nodig hadden. Hypotheeknemer reageert snel en per e-mail, verzekeraar reageert snel, taxateur was zo gedaan. Zowel de Rabobank als de ING waren snel met het opzeggen van lopende kredieten en het afmelden bij BKR en bevestigen dat onze creditcards geen gespreid betalen hadden. Eigenlijk geen enkel probleem dus met alle commerciële partijen.

Maar dan DUO. Mijn god wat een treurige bende daar zeg. Mijn vrouw had daar een lening van tegen de 30k, en die wilde ze begin april in één keer aflossen. Moeilijk moeilijk moeilijk. Na zes keer doorverbinden was de conclusie dat ze alles kon betalen minus de normale betaling van eind april (ruim drie weken later!), want die was 'al ingepland'. En dan na die betaling zou er rond 6 mei een bevestiging gestuurd kunnen worden.

Right, dus ze hebben vijf weken nodig om met een bevestiging te komen dat je je studieschuld hebt afgelost 8)7. Wat een prutsers.

Uiteindelijk was het voor de hypotheeknemer goed genoeg om een afschrift te tonen van de betaling aan ze. De hypotheekstukken liggen inmiddels bij de notaris, en van DUO nog steeds geen bevestiging binnen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 02-05-2014 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat ik zo een fan van DUO ben, maar wat maakt ze hier precies prutsers? Ze hebben je geholpen en zelfs een datum kunnen geven. Mits alles goed gaat is dan toch ook alles in orde? Die 5 weken vind ik niet eens zo raar, je wijkt immers af van het standaardsysteem van aflossen en DUO heeft echt een ontzettend groot "klanten"bestand natuurlijk.
FreakNL schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:03:
Prachtig huis! Gefeliciteerd!! :) En inderdaad, wat een gave keuken :)

Snapte al geen reet van de verkoopprijs totdat ik "Limburg" las :+
Limburg is nogal wisselend, in Maastricht kun je voor zo een huis ook al snel 50k tot 80k erbij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rohem schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:07:
[...]

..
@FreakNL

[...]

We zijn bij de Rabo geweest, de ABN en een tussenpersoon. Bij de ABN kregen we een heel warrig verhaal en toen we daar buiten stonden hadden m'n vriendin en ik allebei zoiets van 'ok we weten een bedrag, maar dat is het dan ook wel'. Het verschil tussen wat de tussenpersoon en de rabo ons konden bieden vonden we verassend groot. Bij de tussenpersoon kregen we tussen de 20 en 30k meer lening (is al enige tijd terug en ik doe dit even uit mn hoofd, maar dat waren volgens mij grofweg de verschillen).
Rabo ben ik zelf altijd klant geweest en daar zijn we gewoon goed geholpen, goed advies gehad en de FA daar nam rustig de tijd om ons de dingen uit te leggen en onze vragen te beantwoorden. Simpelweg op dit moment de bank waar we het meeste vertrouwen in hebben. Dan maar een fractie duurder..

[...]
Kijk, je moet het zelf weten natuurlijk, en de verschillen zijn ook niet zo heel groot. Maar het verschil tussen bijvoorbeeld een Rabobank en ABN zijn over 10 jaar vast (huis van 200k) toch zo'n 2500 euro (bruto). Als je voor een Argenta durft te gaan worden de verschillen nog ietsje groter..

Akkoord, je praat niet over wereldbedragen. Maar als je een renteverschil van 0.2% niet veel vind kun je beter meteen 20 jaar vast voor 4.0% nemen bij Aegon ;) (ipv 10 jaar vast voor 3.8 bij Rabo) :)

Wil alleen zeggen dat je wel een commitment aangaat voor 10 jaar (of langer zelfs) en dan is dat goede gevoel natuurlijk belangrijk (ik snap ook dat er een gunfactor is), maar het gaat toch vooral om jezelf :)

En zo'n Rabo wil ook gewoon verkopen, het is niet dat zijn zo betrouwbaar zijn als altijd leek... :)

In ieder geval succes met alles, fijn dat sommige van mijn tips nog handig zijn voor je.

En over die notaris vraag, als dat het bedrag is voor hypotheekakte, akte van levering EN samenlevingscontract zit je echt prima! Ik betaal voor hypotheekakte en akte van levering 923 euro. Dat is all-in, dus zonder bijkomende kosten.. (uitzonderingen daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ph4ge schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:26:
[...]

Laat ik het zo zeggen. Hoe heb je bepaald wat de waarde van het huis is? Hoe kan je dat überhaupt doen in 2 dagen tijd?

Daarnaast is er nog nooit een makelaar geweest die niet zegt dat het huis scherp geprijsd is en dat het storm loopt. Dat hoorde ik nog wel bij huizen die al 5 jaar te koop stonden :+

Het klinkt alsof je de grootste beslissing van je leven een beetje impulsief hebt genomen, thats all. Ik vind het ook typisch dat je het hier pas meldt nadat het al geschied is. Wellicht heb je in die 2 dagen inderdaad wel overal aan gedacht en heb je de eerste bezichtiging inderdaad zo goed gedaan dat een tweede niet nodig was, maar zo komt het niet over. Hopelijk gaat het allemaal goed en heb je later geen spijt dat je niet eerst advies hebt ingewonnen en er nog een paar nachtjes langer over had geslapen.
Kan wel begrijpen dat het zo overkomt. Maar we hadden gewoon goed gevoel bij het huis. Daarnaast zijn we in december bij een huis in dezelfde straat geweest (6 deuren verder om precies te zijn O-) ) We hadden dus aardig vergelijkingsmateriaal. Deze woning 'voelde' direct goed aan en sprak ons ook aan, vandaar de snelle keuze.
FreakNL schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:29:
[...]

Kijk, je moet het zelf weten natuurlijk, en de verschillen zijn ook niet zo heel groot. Maar het verschil tussen bijvoorbeeld een Rabobank en ABN zijn over 10 jaar vast (huis van 200k) toch zo'n 2500 euro (bruto). Als je voor een Argenta durft te gaan worden de verschillen nog ietsje groter..

Akkoord, je praat niet over wereldbedragen. Maar als je een renteverschil van 0.2% niet veel vind kun je beter meteen 20 jaar vast voor 4.0% nemen bij Aegon ;) (ipv 10 jaar vast voor 3.8 bij Rabo) :)

Wil alleen zeggen dat je wel een commitment aangaat voor 10 jaar (of langer zelfs) en dan is dat goede gevoel natuurlijk belangrijk (ik snap ook dat er een gunfactor is), maar het gaat toch vooral om jezelf :)

En zo'n Rabo wil ook gewoon verkopen, het is niet dat zijn zo betrouwbaar zijn als altijd leek... :)

In ieder geval succes met alles, fijn dat sommige van mijn tips nog handig zijn voor je.

En over die notaris vraag, als dat het bedrag is voor hypotheekakte, akte van levering EN samenlevingscontract zit je echt prima! Ik betaal voor hypotheekakte en akte van levering 923 euro. Dat is all-in, dus zonder bijkomende kosten.. (uitzonderingen daargelaten)
Een verschil van 0.2% vind ik nog wel meevallen, maar zal het vanavond in ieder geval nog eens met m'n vriendin hebben over de Rabo, ABN en misschien dat we de Aegon er ook nog wel bij meenemen. We hebben het er tot nu toe altijd over gehad om 10 jaar annuitair vast te zetten. En ik denk dat het daar ook bij blijft, want het is vrij zeker dat onze inkomens er tegen die tijd heel anders uit zien. Zij zit nu nog op school, 1 dag in de week en werkt 24 uur wat op termijn meer moet worden als ze met school klaar is. Ik ben in februari van werkgever gewisseld en mijn inkomen zal ook nog wel stukje meegroeien verwacht ik. Dus daarom op dit moment de 10 jaar vast.

Vind je reactie wel heel waardevol, want geeft ons (mij in ieder geval) wel weer dingen om over na te denken.

Thnx! Als er nieuws is zal ik het hier posten. Notaris heb ik inmiddels afspraak mee gemaakt voor intake :)

[ Voor 46% gewijzigd door Rohem op 02-05-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je al langer kijkt naar huizen kan je daar inderdaad een prima gevoel voor hebben ontwikkeld. Je ziet vanzelf welke huizen je mooi vindt, welke huizen snel verkopen en als je dan ook checkt voor welke prijs, kan je daar makkelijk een goed gevoel bij ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

FreakNL schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:29:
[...]

Bij Argenta en soortgenoten moet je heel goed opletten wat er in de voorwaarden staat. Soms moet je bij verkoop (en/of overgang naar andere hypotheekleverancier) een boete betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 16:55
Hoi, ik lees al een tijdje mee in de diverse huizen topics en kom bijna nooit iets tegen over het overzetten van een bestaande hypotheek. Ik zal mijn situatie als voorbeeld gebruiken (alles afgerond voor rekengemak).

hypotheek 150.000
rente: 4.9%
vaste periode 10 jaar waarvan 2 verstreken
Spaar rekening met een storting van 125 p.m
doel aflossing 100.000 dus restschuld 50.000

dit levert bruto per maand een last van 775€.

Stel dat ik deze hypotheek nu bij dezelfde bank opnieuw voor 10 jaar vast zet tegen de huidige rente van 3.9%
Dit zou betekenen dat ik ongeveer 640€ ga betalen (490€ rente + 150 aflossing om op hetzelfde doelbedrag te komen)
Dit levert dan een verschil op van 135€ per maand.
Deze 135euro is dan weer direct te besteden om maandelijks extra af te lossen in de hypotheek (restschuld verminderen).
het resultaat dat ik netto per maand nu 50€ minder aan HRA ontvang maar wel een veel gezonder einddoel haal.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen gezien hier zeker slimme mensen op dit gebied zitten.
Klopt mijn berekening, hebben jullie hier ervaringen mee etc?
en wat ik heel lastig vindt om terug te vinden online is wat kost dit nou (boete bij de bank, heb ik een notaris nodig etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Nou... vanmorgen met een bouwkundige mee door het huis dat we willen kopen gelopen. Geen issues gevonden, dus dat is positief. Alleen hier en daar een voegje om bij te werken, maar verder heeft hij niets aangetroffen wat roet in het eten zou kunnen gooien. Dat hadden we ook niet echt verwacht, maar toch een fijn gevoel.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 18:04

Sen

<-->

ramonbosm schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:08:
Hoi, ik lees al een tijdje mee in de diverse huizen topics en kom bijna nooit iets tegen over het overzetten van een bestaande hypotheek. Ik zal mijn situatie als voorbeeld gebruiken (alles afgerond voor rekengemak).

hypotheek 150.000

Stel dat ik deze hypotheek nu bij dezelfde bank opnieuw voor 10 jaar vast zet tegen de huidige rente van 3.9%
Dit zou betekenen dat ik ongeveer 640€ ga betalen (490€ rente + 150 aflossing om op hetzelfde doelbedrag te komen)
Deze 135euro is dan weer direct te besteden om maandelijks extra af te lossen in de hypotheek (restschuld verminderen).
het resultaat dat ik netto per maand nu 50€ minder aan HRA ontvang maar wel een veel gezonder einddoel haal.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen gezien hier zeker slimme mensen op dit gebied zitten.
en wat ik heel lastig vindt om terug te vinden online is wat kost dit nou (boete bij de bank, heb ik een notaris nodig etc).
Ik ben hier ook mee bezig bij ons is het nog wat meer als ik het allemaal goed begrijp. Maar het grootste probleem is het boete bedrag bij eerder aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Niet online
Omdat ik zelf bezig ben met het kopen van een huis volg ik dit topic al een tijdje met veel interesse. En nu is het aanstaande maandag eindelijk zo ver, ik krijg de sleutel :)

Als 'ervaringsdeskundige' ;) wil ik nog wel meegeven dat een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur als je zelf je research doet eigenlijk niet nodig is. Ik had de pech dat ik bij een gladde verkoper terechtkwam die meteen allemaal verzekeringen wilde aansmeren. Eerst was de hypotheek geen enkel probleem, maar toen ik het adviescontract had getekend kreeg ik ineens op vrijdagmiddag een telefoontje van hem dat het zo toch echt niet ging lukken...

Uiteindelijk ben ik zelf naar de Rabobank gegaan die me een heel scherpe rente aanboden en ook hun kosten lagen flink lager dan bij de 'onafhankelijke adviseur'. Helaas heb ik wel nog een gedeelte van de advieskosten moeten betalen bij deze adviseur omdat ik het contract met hem al had getekend. Een wijze les geleerd.

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rabobank is ook een adviseur ;) Bovendien zit je dan aan hun product vast.

Als je echt allemaal zelf had kunnen en willen doen had je een execution only hypotheek kunnen overwegen

/disclaimer
Ik heb niets tegen de Rabobank (dat idee zou kunnen bestaan na mijn posts van vandaag in dit topic ;) ). Heck, ik zit zelf bij hun met mijn bank- en verzekeringsproducten (interpolis). Maar een hypotheek heb ik daar nooit overwogen, zeker niet nu ik voor 20 jaar vast ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:49
Vandaag de oplevering van ons nieuwbouwhuis. Om 9:00 afspraak bij notaris voor ondertekenen van de aktes. Die begon al meteen met het nieuws dat het geld van de bank er niet was. In verband met dag van de arbeid werden er gisteren geen transacties verwerkt :( wat een leuke dag zou moeten zijn...

Gelukkig zitten we nu bij de notaris voor sleuteloverdracht. Geld was om 14:30 binnen. Erg frustrerend als je er niks tegen kan doen!

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:20:
Rabobank is ook een adviseur ;) Bovendien zit je dan aan hun product vast.
Mijn probleem met de 'onafhankelijke hypotheekadviseur' had ook te maken met mijn eigen perceptie. Ik dacht dat omdat ze nu niet meer op provisiebasis mogen werken en ik advieskosten moest betalen, de adviseur een echt onafhankelijke rol had. Het werd me echter snel duidelijk dat hij nog helemaal in zijn rol als gladde verkoper van te dure verzekeringen zat. Zijn opmerkingen als "ja, die andere aanbieder is wel goedkoper, maar deze is beter want die heb ik zelf ook", daar kon ik echt helemaal niks mee. Ook zijn totaal veranderde houding nadat ik het adviescontract had getekend vond ik heel vervelend.

Bij de Rabobank was het me altijd duidelijk dat ik met een verkoper te maken had (ook hier is zijn de termen 'hypotheekadviseur' en 'advieskosten' wat mij betreft misleidend), maar ze boden wel dezelfde lage rente aan als de belgische concurrentie en dat met veel lagere bijkomende kosten.

Overigens kan je hier een mooi overzicht van de actuele rentestanden krijgen, dan weet je in een klap bijna net zoveel als de hypotheekadviseur :)

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

spocky schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:35:
Overigens kan je hier een mooi overzicht van de actuele rentestanden krijgen, dan weet je in een klap bijna net zoveel als de hypotheekadviseur :)
Dat lijstje is ook niet compleet. Zo zijn de tarieven van de verschillende Rabo's ook niet hetzelfde. Haaglanden zit bijvoorbeeld op 3,7 voor 10 jaar, terwijl landelijk 3,8 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
De vraag is wanneer loopt je rentevaste periode af?
ramonbosm schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:08:

hypotheek 150.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-09 16:06
ATS schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:44:
[...]

Dat lijstje is ook niet compleet. Zo zijn de tarieven van de verschillende Rabo's ook niet hetzelfde. Haaglanden zit bijvoorbeeld op 3,7 voor 10 jaar, terwijl landelijk 3,8 zegt.
Alleen willen ze je bij de rabo alleen helpen als je in hun gebied een huis gaat kopen. De rentestanden van d eindividuele banken kan je trouwens checken op de site van de betreffende bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoeveel moesten jullie aanbetalen bij een nieuwbouw?

Ik heb nu 10% aanbetaald voor een huis dat half juli af is en ik erin kan, heb gelukkig dan nog wel de tijd om mijn hypotheek te onderhandelen, zit nu op 3,09% voor 5 jaar vast.
Pagina: 1 ... 114 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.