Wellicht zijn hier mensen die dezelfde situatie hebben meegemaakt.
Wij hebben een hypotheekofferte getekend voor grofweg €200k. Nu doet zich een (veel) interessantere hypotheek zich voor en besluiten wij af te zien van de offerte. De gemaakte advieskosten bedragen €2100 en de annuleringskosten bedragen 1%, dus ook zo'n €2000. Niet leuk, maar de nieuwe hypotheek zorgt er voor dat we dit geld terug verdienen.
Nu vraag ik mij af of deze gemaakte kosten aftrekbaar zijn. Het internet spreekt soms voor als tegen de volgende situatie, maar ik vind niet echte ervaringen.
In deze
PDF: Besluit inkomstenbelasting eigenwoningrente van de overheid vind ik;
Op pagina 17:
"De kosten van een hypotheekadvies zijn aftrekbare kosten van een geldlening voor de eigen
woning. Dit geldt uiteraard alleen als de lening ook wordt afgesloten. Alleen de kosten die
betrekking hebben op advisering met betrekking tot de eigenwoningschuld zelf zijn
aftrekbaar."
Ik vind de tweede zin de eerste en laatste zin tegenspreken.
'De lening' wordt niet afgesloten. Een andere lening wel. Wij gaan een eigenwoningschuld aan. De gemaakte advieskosten hebben betrekking tot de eigenwoningschuld (door dit advies zien wij in dat een andere hypotheek voordeliger is) en zijn daardoor aftrekbaar. Correct?
Op pagina 21:
"Een belastingplichtige accepteert een offerte voor een lening. Hij kan binnen zes maanden van
de offerte afzien tegen vergoeding van annuleringskosten. De belastingplichtige sluit een
lening af bij een andere bank en moet annuleringskosten betalen. De annuleringskosten zijn
niet rechtstreeks verbonden aan het opnemen van de lening zelf en zijn dus geen van kosten
van geldlening. "
Maar de gemaakte kosten hebben wel betrekking tot de eigenwoningschuld. Ze zijn wel kosten van geldlening, zei het een andere lening.
Hier ook een stukje advies, al is het oud (2004):
http://www.vanderpolladvi...gskosten%20aftrekbaar.pdf
Waarin wordt geadviseerd om het te proberen, zonder garantie.
Ik vermoed dat we gewoon pech hebben, maar misschien heeft één van jullie hetzelfde meegemaakt.