Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.927 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:29:
Euhm juist per geval kunnen de maandlasten wel degelijk relevant zijn, dus waarom erbuiten laten.
Omdat je dan verder moet kijken dan de kale huur versus de netto hypotheeklasten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

naitsoezn schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:28:
[offtopic]

2% is een aanname... 1% zou net zo goed een aanname kunnen zijn. Zit momenteel (nog even) in een huurhuis in A'dam waar de jaarlijkse stijging van de huur de afgelopen jaren ruim onder het wettelijke max. lag... En bovendien: je overige extra lasten als eigenaar? O, wacht, die tellen we voor het gemak even niet mee... ;)
ja en huurverlaging kan ook een aanname zijn... Zo lust ik er nog wel een paar. Huurverhoging volgt inflatie en voor hogere inkomens nog eens een stevigere toeslag. Zoek jij de cijfers van de afgelopen 20 jaar even op? Of zal ik het doen? Mijn "aanname" is zeer conservatief/reeel.

En nee dan is onderhoud niet meegenomen. Daar staat weer tegenover dat je wel een keuken en badkamer naar jouw smaak hebt en niet wat je maar krijgt aangeboden van de verhuurder.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 02-04-2014 21:34 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JvS schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:33:
[...]
En nee dan is onderhoud niet meegenomen. Daar staat weer tegenover dat je wel een keuken en badkamer naar jouw smaak hebt en niet wat je maar krijgt aangeboden van de verhuurder.
Wederom een goede reden om te kopen, die niets, maar dan ook niets met je maandlasten te maken heeft.

Laat verder ook maar: geen zin in deze discussienon-discussie op deze plek, want offtopic :) En blijkbaar geeft het de indruk kortsluiting te geven als ik tegen de redenering in ga dat kopen voor 140K ex erfpacht per definitie goedkoper is dan huren voor 630 maar verder vooral de overige goede redenen om te kopen prefereer 8)7 /exit

[ Voor 205% gewijzigd door naitsoezn op 02-04-2014 21:48 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

wtf, dit is toch serieus geen discussie? Met kopen krijg je een beter huis voor hetzelfde geld op een betere plek tov particulier huren over 30 jaar gekeken. Daartegenover staat risico, initiele kosten van 5% en minder flexibilteit. Waarom hamer je daar zo tegenin? Iets geeft kortsluiting bij jou?

Na die 30 jaar is het helemaal hands down voordelig om gekocht te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 02-04-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekwimvan
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-03-2023
Jolly_Jumper schreef op woensdag 02 april 2014 @ 18:23:
Heel verstandig ;). Was zou je max. bod geweest zijn?
207000 zou dat zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ga van huur naar koop en ga ongeveer netto 100 euro minder betalen (zit vrije sector en dan ook nog stevig aan de prijs). Lijkt me een prima bedrag om de eerste jaren het onderhoud van te doen. En aangezien ik 66/33 lineair/annuïteiten doe ga ik ook nog eens elk jaar minder betalen, dus verderop in de hypotheek (als het huis ouder is) komt er ook meer financiële ruimte. Dat hangt natuurlijk wel ook af van of je je baan houdt, maar dat geldt voor annuïteit net zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 22:17
beekwimvan schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:59:
[...]

207000 zou dat zijn geweest
Ik vermoed dat ik dat al veel zou vinden. Je laatste bod zou mijn eindbod geweest zijn. Laatste opmerking: "mocht de verkopende partij van mening veranderen, dan weet u mij te vinden". En vervolgens lekker verder zoeken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:37
JvS schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:42:
wtf, dit is toch serieus geen discussie? Met kopen krijg je een beter huis voor hetzelfde geld op een betere plek tov particulier huren over 30 jaar gekeken. Daartegenover staat risico, initiele kosten van 5% en minder flexibilteit. Waarom hamer je daar zo tegenin? Iets geeft kortsluiting bij jou?

Na die 30 jaar is het helemaal hands down voordelig om gekocht te hebben.
Idd ook mijn mijn idee. Wij gaan ook van huur na koop. Mijn achterliggende gedachte is dat we huis zien als deel vanpensioen,ik heb geen zin als ik 60 ben nog elke maand hoog bedrag neer te leggen elke maand. Snap de fabels ook niet dat mensen denken dat je huis nooit moet afbetalen.

Zelf heb ik wel gedacht zoveel mogelijk lineair hypotheek te pakken het idee elke maand al langzaam omlaag gaat is wel een prettig gedachte.
Tevens kun je makkelijker tegen evt rente stijginging als je maar 10 jaar vast bijvoorbeeld.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:29
Voor ons was de hoofdreden vooral groter wonen met tuin voor de kleine en familie wat dichterbij om eventueel wat te kunnen betekenen met de opvang. De hypotheek lasten liggen zo'n 270 euro lager (vrije sector huur) maar deze lagere lasten zijn door extra verzekeringen, ozb , meer forens kosten en toekomstig onderhoud bijna gelijkwaardig aan de huurprijs. Op het moment zijn we maandelijks nog zo'n 80 euro goedkoper uit, maar zoals hier ook aangegeven zal de netto hypotheeklast ook stijgen de komende jaren.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Deze week een bouwtechnische keuring laten doen van een huis waar we in geïnteresseerd waren.
Zonder verder in detail te treden. (mag via dm)

De bewoners hebben op enkele van onze vragen antwoord gegeven via de makelaar.
Deze antwoorden blijken niet te kloppen met wat er bouwkundig gevonden is.

Onder andere:
De bewoners hebben zelf een verborgen gebrek gemeld. Vocht in een muur, met de mededeling dat dit een klein plekje was wat er al jaren zat maar verder geen invloed heeft. Bij inspectie bleek de hele muur extreem vochtig te zijn.

Enkele andere bouwtechnische zaken waar we navraag naar hadden gedaan waren afgedaan, met is geen groot probleem moeten we even oplossen, kan zo gedaan worden enz...Bleken bouwkundig totaal niet in orde, met als voorbeeld geschatte kosten van 10.000 euro voor een van deze kan zo gedaan worden dingen.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere punten naar boven gekomen. Die wij nog niet gezien hadden en ook nog niet gemeld waren...(konden ook alleen vanaf het erf van de buren gezien worden)

Eigenlijk hebben we met het rapport wat we nu in handen hebben zo iets van als we deze punten eerder hadden geweten, dan waren we deze bouwtechnische keuring niet eens ingegaan.

Valt zo iets nog te verhalen op de verkoper? Of is alleen een mededeling aan de verkopend makelaar met wij vinden dit niet netjes en balen van de gang van zaken het enige wat mogelijk is? (En natuurlijk ook de vraag, was de verkopend makelaar hiervan op de hoogte ja/nee).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat de punten gevonden zijn door de bouwtechnische keuring. En ben blij dat ik niet met dit huis verder zal gaan (wat ga je nog meer vinden).
Maar ik baal er natuurlijk wel van dat ik 350 euro uit gegeven heb (wat niet veel is op een koopprijs, en ik zal ook iedereen aanraden om een keuring te laten doen) ,terwijl als de verkoper zich aan zijn meldingsplicht gehouden had / ons niet voorgelogen had op onze vragen, ik dit huis nooit had laten keuren.

Iemand ervaring hier mee?

[ Voor 5% gewijzigd door foto op 03-04-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
foto schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:01:
Deze week een bouwtechnische keuring laten doen van een huis waar we in geïnteresseerd waren.
Zonder verder in detail te treden. (mag via dm)

De bewoners hebben op enkele van onze vragen antwoord gegeven via de makelaar.
Deze antwoorden blijken niet te kloppen met wat er bouwkundig gevonden is.

Onder andere:
De bewoners hebben zelf een verborgen gebrek gemeld. Vocht in een muur, met de mededeling dat dit een klein plekje was wat er al jaren zat maar verder geen invloed heeft. Bij inspectie bleek de hele muur extreem vochtig te zijn.

Enkele andere bouwtechnische zaken waar we navraag naar hadden gedaan waren afgedaan, met is geen groot probleem moeten we even oplossen, kan zo gedaan worden enz...Bleken bouwkundig totaal niet in orde, met als voorbeeld geschatte kosten van 10.000 euro voor een van deze kan zo gedaan worden dingen.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere punten naar boven gekomen. Die wij nog niet gezien hadden en ook nog niet gemeld waren...(konden ook alleen vanaf het erf van de buren gezien worden)

Eigenlijk hebben we met het rapport wat we nu in handen hebben zo iets van als we deze punten eerder hadden geweten, dan waren we deze bouwtechnische keuring niet eens ingegaan.

Valt zo iets nog te verhalen op de verkoper? Of is alleen een mededeling aan de verkopend makelaar met wij vinden dit niet netjes en balen van de gang van zaken het enige wat mogelijk is? (En natuurlijk ook de vraag, was de verkopend makelaar hiervan op de hoogte ja/nee).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat de punten gevonden zijn door de bouwtechnische keuring. En ben blij dat ik niet met dit huis verder zal gaan (wat ga je nog meer vinden).
Maar ik baal er natuurlijk wel van dat ik 350 euro uit gegeven heb (wat niet veel is op een koopprijs, en ik zal ook iedereen aanraden om een keuring te laten doen) ,terwijl als de verkoper zich aan zijn meldingsplicht gehouden had / ons niet voorgelogen had op onze vragen, ik dit huis nooit had laten keuren.

Iemand ervaring hier mee?
Ja, ik. Heb ook een keer een huis laten schieten omdat er erg veel ellende na de bouwtechnische keuring naar boven kwam.

Wat betreft de meldingsplicht (voorliegen vind ik wel erg zwaar) denk ik niet dat je erg ver komt. De bewoners hebben een aantal zaken gemeld (o.a. het vocht), maar dat het zo erg zou zijn is voor hun waarschijnlijk ook een verrassing. Zoals je zelf al zegt, een aantal gebreken waren alleen maar zichtbaar vanaf de buren. Hoe moeten de bewoners dat dan gezien hebben? De meldingsplicht houdt in dat de verkoper je op de hoogte stelt van alle gebreken waar hij zelf vanaf weet en die geheel of gedeeltelijk niet zichtbaar zijn. Gebreken die gewoon zichtbaar zijn vallen dan weer onder de onderzoeksplicht van de koper.

Ik snap best dat je teleurgesteld bent en nu baalt van die 350,- euro, maar besef wel dat dit je waarschijnlijk een veel grotere financiële strop heeft bespaard. Ik acht de kans niet heel groot dat je een vorm van compensatie gaat krijgen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Meeeens wat tjoejie zegt. Je kunt altijd zeggen tegen de verkoper voor x bedragje kun je ons technisch rapport overnemen.
En kunnen hun inzien waarom je niet verder gaat.
Nee heb je en ja kun je krijgen.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 17:45

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Offens1490 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:38:
Meeeens wat tjoejie zegt. Je kunt altijd zeggen tegen de verkoper voor x bedragje kun je ons technisch rapport overnemen.
En kunnen hun inzien waarom je niet verder gaat.
Nee heb je en ja kun je krijgen.
Kun je soms nog beter met de makelaar van de verkopers proberen. Melden dat je geen interesse meer hebt in het huis, vanwege bouwkundig rapport. Als makelaar wil weten waarom dan --> mag ie betalen :)

Is mij ook een keer gelukt :) Had ik toch nog 175 terug van de 350...

[ Voor 6% gewijzigd door Sparhawk op 03-04-2014 14:46 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat is best een slimme oplossing. Dat zou ik proberen. :)

Verder denk ik dat je weinig kans maakt om het "te verhalen" op de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
Tjoekie schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:21:
[...]
Wat betreft de meldingsplicht (voorliegen vind ik wel erg zwaar) denk ik niet dat je erg ver komt. De bewoners hebben een aantal zaken gemeld (o.a. het vocht), maar dat het zo erg zou zijn is voor hun waarschijnlijk ook een verrassing. Zoals je zelf al zegt, een aantal gebreken waren alleen maar zichtbaar vanaf de buren. Hoe moeten de bewoners dat dan gezien hebben? De meldingsplicht houdt in dat de verkoper je op de hoogte stelt van alle gebreken waar hij zelf vanaf weet en die geheel of gedeeltelijk niet zichtbaar zijn. Gebreken die gewoon zichtbaar zijn vallen dan weer onder de onderzoeksplicht van de koper.
De buren hebben verteld dit meerdere malen bij de bewoners aangegeven te hebben... dus wat dat betreft vermoed ik dat ze op de hoogte waren. (De waarheid ligt misschien in het midden).

Wat betreft het vocht, dat was net een van de muurtjes die opnieuw geschilderd was...dus ook daar heb ik mijn twijfels of ze meer wisten dan verteld hebben...

Ik ga sowieso verder met de tip van Sparhawk. Om op die manier nog iets terug te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dit soort dingen al wil verhalen heb ik bijna medelijden met de persoon die uiteindelijk zijn huis aan jou verkoopt...Die tip is natuurlijk altijd handig, maar verder is zo'n keuring gewoon voor eigen rekening. Waarom er pertinent van uitgaan dat de verkopers een stel oplichters pur sang zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Sparhawk schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:43:
[...]

Kun je soms nog beter met de makelaar van de verkopers proberen. Melden dat je geen interesse meer hebt in het huis, vanwege bouwkundig rapport. Als makelaar wil weten waarom dan --> mag ie betalen :)

Is mij ook een keer gelukt :) Had ik toch nog 175 terug van de 350...
Idd bij makelaar lukt dat sneller en verkopers hebben al een domper dat een potentiële gegadigde al afziet van de verkoop.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 16:17
Zo na een tijd te hebben meegelezen en te hebben rondgekeken, deze week een eerste huis gekocht :).

Eerst gekeken als ik in aanmerking kwam voor sociale huurwoning (woningbouw), nope mijn salaris was te hoog. Met particuliere huur ben je vele malen duurder uit, omdat in mijn zoekvlak niks passend was en je dus automatisch een klasse hoger komt.

Dan toch eens kijken naar koopwoningen en plots komt er een huis vrij in de straat waar ik nu woon (ouders). Ver genoeg weg dat we geen last hebben van elkaar (zijn twee grote blokken rijtjeshuizen, hun in 1 ik in de andere 300/400m apart), maar een bekende (fijne) buurt.

Huis ziet er netjes uit, ik ken de bewoner. Goed onderhouden, dus dat is allemaal bij. Moet een paar dingen verbouwen, maar niks te gek. In de toekomst is er relatief makkelijk uit te bouwen naar vier slaapkamers in plaats van twee.

Huis stond nog maar vier dagen te koop, buiten mij om nog 3 extra bezichtigingen. Dit waarschijnlijk in combinatie met de scherpe prijs en zeer gewilde locatie.

Heb 6% van de verkoopprijs afgekregen.

Dus nu begint de molen om alles te regelen. Koopcontract tekenen, hypotheek regelen, enz. Ga denk ik eerst om tafel met de Rabobank. Voelt wel goed, prijzen niet te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

johiem schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:10:
Dus nu begint de molen om alles te regelen. Koopcontract tekenen, hypotheek regelen, enz. Ga denk ik eerst om tafel met de Rabobank. Voelt wel goed, prijzen niet te gek.
Tip daar is: vul het online dossier zelf netjes van te voren met alle relevante documenten. Dat zorgt dat je minder advieskosten betaalt. Die documenten moet je toch bij elkaar harken waar je ook naar toe gaat, dus nuttig is het sowieso.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:37:
Als je dit soort dingen al wil verhalen heb ik bijna medelijden met de persoon die uiteindelijk zijn huis aan jou verkoopt...Die tip is natuurlijk altijd handig, maar verder is zo'n keuring gewoon voor eigen rekening. Waarom er pertinent van uitgaan dat de verkopers een stel oplichters pur sang zijn?
Zo erg als jij het nu schetst ben ik ook weer niet...
En ik ben ook best bereid om de kosten te dragen op het moment dat er dingen uit komen die de bewoners niet hadden kunnen weten, in dit geval ligt dat helaas anders.

Ik heb sterke vermoedens dat er dingen verzwegen zijn...reacties van de verkopend makelaar spreken wat dat betreft boekdelen...
En ook de buren die aangeven meerdere malen dingen aangegeven te hebben bij de eigenaars, dus daar moeten ze van op de hoogte geweest zijn...

Volgende week maar eens met de verkopend makelaar bellen... kijken wat die te zeggen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Laatst online: 29-09 16:17
ATS schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:28:
[...]

Tip daar is: vul het online dossier zelf netjes van te voren met alle relevante documenten. Dat zorgt dat je minder advieskosten betaalt. Die documenten moet je toch bij elkaar harken waar je ook naar toe gaat, dus nuttig is het sowieso.
Bedankt voor je tip! Zal ik zeker even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw project waar het volgende mij opviel:
"bij uitbouw van de buren valt dit over de kavelgrens"

Volgens de aannemer zijn zij tijdens de bouw gerechtigd voor het overschrijven van de kavelgrens. Volgens hen staat dit in de leveringsakte, ik heb diverse docu doorgenomen echter kom ik enkel het volgende stuk tegen:

"De verkrijger is ermee bekend en aanvaardt dat de naastgelegen woning mogelijk op een later tijdstip
wordt gerealiseerd. De verkrijger zal waar nodig, na verzoek door de bouwer / eigenaar van het
naastgelegen perceel, haar medewerking verlenen aan realisatie van naastgelegen woning."

Ikzelf zal overigns niet uitbouwen, wel weet ik toevallig dat één van mijn toekomstige buren wel gaat uitbouwen. Zodoende vroeg ik me af of dit mag en of ik bezwaar kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:47

Kju

Vraag het aan de notaris die belast is met de levering van het project.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Is vrij gebruikelijk bij een uitbouw: de mandelige scheidingsmuur wordt recht voortgezet. Anders krijg je een rare knik in de muur. Mocht je ooit zelf een uitbouw willen, dan heb je het voordeel dat de muren er al staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:12
beyazz06 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:47:
Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw project waar het volgende mij opviel:
"bij uitbouw van de buren valt dit over de kavelgrens"

Volgens de aannemer zijn zij tijdens de bouw gerechtigd voor het overschrijven van de kavelgrens. Volgens hen staat dit in de leveringsakte, ik heb diverse docu doorgenomen echter kom ik enkel het volgende stuk tegen:

"De verkrijger is ermee bekend en aanvaardt dat de naastgelegen woning mogelijk op een later tijdstip
wordt gerealiseerd. De verkrijger zal waar nodig, na verzoek door de bouwer / eigenaar van het
naastgelegen perceel, haar medewerking verlenen aan realisatie van naastgelegen woning."

Ikzelf zal overigns niet uitbouwen, wel weet ik toevallig dat één van mijn toekomstige buren wel gaat uitbouwen. Zodoende vroeg ik me af of dit mag en of ik bezwaar kan maken?
Bij nieuwbouw is het toegestaan om op de kavelgrens te mogen bouwen, bij bestaande bouw moet dat zoveel cm uit die grens
Wat je ziet is dat als mensen voor een uitbouw kiezen de muren recht mogen worden doorgetrokken, dus op de kavelgrens.
Als ze later dit zouden willen doen, moet de muur iets inspringen omdat ze dan niet meer op de kavelgrens mogen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
Offens1490 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:50:
[...]

Idd bij makelaar lukt dat sneller en verkopers hebben al een domper dat een potentiële gegadigde al afziet van de verkoop.
Dat is niet de enige domper voor de verkopers. Ze moeten de gebreken uit de keuring nu ook melden aan volgende kopers. Ze kunnen nu nl. niet meer aanvoeren dat ze er niet van op de hoogte waren. Dat gaat ze geld kosten want met de bedragen die hier tussen en neus en lippen door worden genoemd zullen ze moeten zakken in prijs.

Goed moment om serieus over de prijs van het huis te onderhandelen. Mijn insteek zou niet zijn het huis te laten schieten (of er moeten echt zeer nare problemen als bijv. een rotte fundering zijn) maar om 1 op 1 de kosten van herstel van de prijs af te krijgen. In het verleden groot succes mee gehad en als je dan het herstel nog slim aanpakt kan je nog extra laag uitkomen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
timag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:35:
[...]

Dat is niet de enige domper voor de verkopers. Ze moeten de gebreken uit de keuring nu ook melden aan volgende kopers. Ze kunnen nu nl. niet meer aanvoeren dat ze er niet van op de hoogte waren. Dat gaat ze geld kosten want met de bedragen die hier tussen en neus en lippen door worden genoemd zullen ze moeten zakken in prijs.

Goed moment om serieus over de prijs van het huis te onderhandelen. Mijn insteek zou niet zijn het huis te laten schieten (of er moeten echt zeer nare problemen als bijv. een rotte fundering zijn) maar om 1 op 1 de kosten van herstel van de prijs af te krijgen. In het verleden groot succes mee gehad en als je dan het herstel nog slim aanpakt kan je nog extra laag uitkomen ook.
Ik denk dat de onderhandelings-positie niet zo sterk is (als gehoopt).
Het huis is 2 maanden terug met 60.000 euro naar beneden gegaan.
Wel aangetekend dat er voor de oude vraag prijs volgens de verkopend makelaar geen kijkers geweest zijn.

Het bouwkundig rapport spreekt over +/- 70.000 euro

Argument van uit de verkopers gezien = 60.000(reeds gezakt)-70.000(rapport) een verschil van 10.000
Tegen argument jullie waren niet op de hoogte van deze verborgen gebreken, dus vraagprijs -70.000

Lastige situatie...

Is het een idee om de verkopend makelaar met de verkopers te laten overleggen om met een take-it-or-leave it aanbieding te komen? Met het verzoek om het rapport sterk in overweging te nemen...

Het huis zit nu iets boven de NHG-grens om een idee te geven van de vraagprijs.

Om nog even terug te komen op de fundering, deze is gelukkig niet rot... maar er zijn wel sterke twijfels over de kwaliteit er van qua dikte. (eventuele kans op scheefzakken in de toekomst.)

[ Voor 5% gewijzigd door foto op 04-04-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tja, tenzij je heel handig bent, zou ik er never aan beginnen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
timag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:35:
[...]

Dat is niet de enige domper voor de verkopers.
Storyline
t
Tja, ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.
A huis is al minder geworden in de beleving.
B ik weet niet of het "ff" maken is neem aan dat waar je nu woont ook nog wel blijft tot het af is.(lees kost ook geld) en of er ondanks rapport niet nog wat uitkomt rollen.

Maar goed dat moeten jullie zelf natuurlijk inschatten/bekijken :)

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In een tijd waarin iedereen lijkt te klagen over dat hun huis niets meer waard is, vind ik eigenlijk nog steeds amper woningen die ik betaalbaar vind.

Zoek in een redelijke regio (Hillegersberg, Bergschenhoek, Pijnacker, etc) naar een rijtjeshuis en je zit zo op 250.000 euro en vaak zelfs nog hoger. We zitten overigens een beetje vast aan de regio, omdat mijn vriendin daar een goede baan heeft en die absoluut niet wil opgeven. Ze heeft geen rijbewijs en is dus van het OV en fiets afhankelijk. Maar ja, ook al heeft ze wel een rijbewijs straks, dan moet je weer een 2e auto kopen.. ook wilen we niet meer in de stad wonen. Ik ben klaar met de drukte van Rotterdam. Waar we nu zitten (Hillegersberg) gaat nog wel, maar echt de stad in wil ik niet meer.

Op zich mag ik het samen met mijn vriendin wel lenen (we mogen tot 300.000 als ik de hypotheker site mag geloven), maar ik vind de maandlasten dan simpelweg te hoog. Er moet ook geld overblijven om te leven en ik hou een beetje rekening met het feit dat als er kinderen komen mijn vriendin minder gaat werken (en dan ga ik het simpelweg niet redden dat bedrag).

Je zou zeggen dat je in deze tijd voor 200.000 euro gewoon een prima huis kan vinden, maar dat valt nog vies tegen vind ik :X Of het is echt slecht onderhouden, of het staat in een buurt waar ik echt nooit zou willen wonen, of de ligging is erg ongunstig (pal aan een drukke weg, of de hele wijk ligt pal naast een snelweg bijv), of er is nauwelijks buitenruimte (geen tuin, geen groot balkon), of het is gewoon te klein.

Er is altijd wel weer iets waardoor ik afhaak momenteel.

Op de 1 of andere manier kom ik altijd zo'n 50.000 euro tekort. Nu ben ik wel druk aan het sparen, maar dat bedrag haal ik voorlopig niet (ik heb nu ongeveer 15.000 over om te gebruiken, dus kan sowieso de kosten koper zelf betalen).

Volgens mij zijn de prijzen in een populaire regio eigenlijk nauwelijks veranderd. En er zitten veel huiseigenaren in een huis waar ze niet op willen afschrijven, terwijl het al 40 jaar oud is, de oorspronkelijke keuken en badkamer er nog inzitten, etc. Wat ik soms voorbij zie komen brrrr.

Ja dan vind ik het niet gek als het niet verkoopt.

[/rant] :D

Dat wordt blijven sparen en zoeken. Pfff :P

PS:
Een kennis van mijn vriendin heeft haar huis binnen 5 dagen verkocht.. prima rijtjeshuis in de Merenwijk (Leiden). Ik geloof niet meer zo in de "slechte woningmarkt", maar steeds meer in "onrealistische huiseigenaren". Ik heb mijn eigen appartement vorig jaar ook in 3 maanden verkocht. Eigenlijk is er niks aan de hand, mensen moeten gewoon niet denken dat een huis altijd maar meer waard moet worden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik denk dat je je verwachtingspatroon naar beneden moet bijstellen. Als je dat van de verkoper verwacht moet je zelf ook realistisch zijn. Je kan in deze regio niet verwachten dat je een herenhuis uit 2010 van 180 m2 voor 200k kan kopen, dat is onrealistisch. In Hillegersberg zal het wel inderdaad tegenvallen maar in Pijnacker en Bergschenhoek moet een doorsnee eengezinswoning (tot 110m2, tot 1980) echt wel te doen zijn voor tot 200k.
Waar je wel gelijk in hebt is dat het in populaire buurten niet heel veel is gezakt, daar gaan ze nog steeds als warme broodjes.
V.w.b. het sparen: Als je nu 300k leent en dan binnen 5 jaar 50k aflost ben je er ook. Nu weet je zeker dat je een goede prijs hebt want de prijzen zijn aantoonbaar gedaald. In de tussentijd kan er van alles gebeuren, de huizenprijzen kunnen nog meer dalen, gelijk blijven of misschien zelfs stijgen, maar je zit al 5 jaar in die woning en als je voor de lange termijn hebt gekocht maakt het niet heel veel uit.

Als je in Pijnacker kijkt kan je ook in Zoetermeer kijken en misschien zelfs Voorburg of Leidschendam. De Randstadrail is ideaal en vaak sneller t.o.v. de auto. Ik woon zelf in Voorburg, mijn vrouw reist elke dag naar Kop van Zuid in Rotterdam met de Randstadrail.

[ Voor 50% gewijzigd door Kju op 05-04-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kju schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 09:36:
Je kan in deze regio niet verwachten dat je een herenhuis uit 2010 van 180 m2 voor 200k kan kopen, dat is onrealistisch.
Dat verwacht ik ook niet.
In Hillegersberg zal het wel inderdaad tegenvallen maar in Pijnacker en Bergschenhoek moet een doorsnee eengezinswoning (tot 110m2, tot 1980) echt wel te doen zijn voor tot 200k.
Dat valt dus vies tegen.

Al vind ik "tot 1980" een beetje gek, ik zoek vanaf 1980. Ik hoef geen oud asbesthok met enkel glas. Het hoeft geen nieuwe woning te zijn, maar ik wil wel een woning die nog 30 jaar mee kan en waar we ook niet teveel aan moeten verbouwen in eerste instantie. Kortom, nette badkamer en keuken, bouwjaar woning vanaf 1980, 100m2, gelegen op eigen grond, en een zonnig tuintje en dan komen we al een heel eind.

Vaak kosten ze dus meer dan 200k. Vaak 230k of 240k. Als ik nog iets kan onderhandelen misschien 220k. Mijn oorspronkelijke 15k ben ik dan kwijt aan kosten koper. Dus moet ik sowieso nog 20k aflossen in het begin die ik nog niet heb om mijn doel te bereiken van 200k hypotheek.
V.w.b. het sparen: Als je nu 300k leent en dan binnen 5 jaar 50k aflost ben je er ook. Nu weet je zeker dat je een goede prijs hebt want de prijzen zijn aantoonbaar gedaald. In de tussentijd kan er van alles gebeuren, de huizenprijzen kunnen nog meer dalen, gelijk blijven of misschien zelfs stijgen, maar je zit al 5 jaar in die woning en als je voor de lange termijn hebt gekocht maakt het niet heel veel uit.
Daar heb ik over nagedacht, maar ik vind het een vrij grote "als". Als het me niet lukt - om wat voor reden dan ook - dan zit ik met een hoge hypotheek waar ik nooit meer van afkom.

Al dacht ik toen meer aan 250k lenen en 50k aflossen, maar goed :) Je moet dan in feite verplicht het huis uit. Als ik een huis koop, wil ik toch het gevoel houden dat ik het gewoon prima kan betalen :D
Als je in Pijnacker kijkt kan je ook in Zoetermeer kijken en misschien zelfs Voorburg of Leidschendam. De Randstadrail is ideaal en vaak sneller t.o.v. de auto. Ik woon zelf in Voorburg, mijn vrouw reist elke dag naar Kop van Zuid in Rotterdam met de Randstadrail.
Zoetermeer moeten we nog bekijken inderdaad (ook Nootdorp ligt op de route). Daar zien we soms wel wat dat qua prijs voldoet, maar we hebben nog geen idee of die gemeente ons wel bevalt.

En met de huidige brandstof en OV kosten moeten we ook uitkijken dat we niet te ver van ons werk gaan wonen, anders lopen we daar weer op leeg. Ik ben nu al 100 euro per maand kwijt aan brandstof dat niet vergoed word, beetje jammer als dat straks 150 euro is en mijn vriendin ineens ook 100 euro kwijt is waar ze nu naar haar werk kan fietsen (momenteel zelfs lopen :D ). Dan gooi je zo 150 euro per maand weg aan extra reiskosten.

Ik kijk soms ook een beetje voorzichtig richting Schiebroek. Daar wordt ook het e.e.a. opgeknapt en is nog lekker dichtbij. Het heeft een slechte naam, maar het noordelijke deel ervan is helemaal zo slecht nog niet van wat ik tot nu toe gezien heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 05-04-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-04-2022
Als je op funda kijkt wat er bijvoorbeeld in Bergschenhoek is "verkocht", zie je toch veel huizen tussen 200-225k die na 1980 zijn gebouwd. En weet jij veel voor hoeveel ze daadwerkelijk zijn verkocht. Misschien eens het kadaster raadplegen?

Een aantal jaar geleden had ik zelf naar een huis in Bergschenhoek gekeken die voor 250k te koop stond, de verkoopprijs (via het kadaster gekeken) was 218k.

De woz waarde van een kennis is ook de laatste 6 jaren of zo gezakt van 260k naar 190k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MMLM schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 10:29:
Als je op funda kijkt wat er bijvoorbeeld in Bergschenhoek is "verkocht", zie je toch veel huizen tussen 200-225k die na 1980 zijn gebouwd. En weet jij veel voor hoeveel ze daadwerkelijk zijn verkocht. Misschien eens het kadaster raadplegen?

Een aantal jaar geleden had ik zelf naar een huis in Bergschenhoek gekeken die voor 250k te koop stond, de verkoopprijs (via het kadaster gekeken) was 218k.

De woz waarde van een kennis is ook de laatste 6 jaren of zo gezakt van 260k naar 190k.
Nou ja, dat is misschien wel een goed idee inderdaad :)

Als de onderhandelingsruimte vrij groot blijkt te zijn dan kan ik bijvoorbeeld gewoon 30k minder bieden en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan er nog veel mensen langs de Open Huizen Route? Altijd een mooie kans om in een middag veel verschillende huizen te zien.

Overigens als je nu op je maximum leent, kun je nog prima leven. Dat was vijf jaar geleden wel anders.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Weet niet waar je vriendin werkt Lethalis, maar wij hebben ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten. We wilden een redelijke rijtjeswoning in de buurt van Rotterdam-Oost (waar ik nu woon).

We hebben eigenlijk gezocht in Berkel, Bergschenhoek, Schiebroek, Rotterdam-Oost en Nieuwerkerk. Beetje die hoek zeg maar. Aangezien we op mijn salaris gingen kopen (we hebben nog nooit samengewoond, dus dat is gewoon een stukje risico-dekking) kwamen we inderdaad niet echt "rond". Of we vonden het te duur of we vonden het te klein.. Uiteindelijk zijn we per toeval een hele leuke woning in Capelle a/d IJssel tegengekomen, jaren '90. Ik hoef niet eens mijn max te lenen en toch is de woning groot genoeg (125 m2). Gaat om de wijk 's Gravenland btw. Capelle heeft echt rotwijken, maar deze wijk is wel okay. Je moet er wel willen wonen, want er is echt geen zak te beleven. Maar het is er redelijk rustig en toch zit je dicht bij OV en stad. En de huizen zijn allemaal uit de jaren '90, dat was voor mij, met twee linkerhanden, ook een pre. Zo'n Blijdorp jaren-30 woning is fantastich, maar vergt toch meer onderhoud...

Als je in die hoek wilt wonen en het is een optie voor je vriendin (als zij bijv. in Rotterdam werkt kan het prima) kan het in ieder geval geen kwaad om eens rond te kijken. De huizenprijzen zijn iets lager dan in bijvoorbeeld Berkel, en ik heb niet het idee dat het qua buurt veel uitmaakt...

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 05-04-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 12:03:
Weet niet waar je vriendin werkt Lethalis, maar wij hebben ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten. We wilden een redelijke rijtjeswoning in de buurt van Rotterdam-Oost (waar ik nu woon).
In Hillegersberg, soms ook Schiebroek. Zelfs vanuit Capelle is ze met het OV nog best lang onderweg en juist rond de Molenlaan staat alles vast (inclusief de bus :P ).

En ik werk in Schiedam, dus dan zit ik net aan de verkeerde kant van de stad in Capelle. Ben ik een uur onderweg om amper 20km te overbruggen. Been there, done that. Ik woonde vroeger in Krimpen a/d IJssel. Als ik pech had, zat ik anderhalf uur in de auto om vanuit Schiedam weer thuis te komen.

Nu doe ik er max een half uur over. Naar Bergschenhoek / Berkel etc is het prima te doen voor mij, omdat ik binnendoor rij en de snelweg mijd (ik rij door Overschie onder de snelweg door, heb bijna nooit file).

PS:
Ik ken 's Gravenland en er is verder niks mis mee. Alleen qua verkeer wel heel druk, sowieso heel Oost.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 05-04-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegene die een betaalbare rijtjeswonng in Rotterdam zoeken, is dit misschien wel iets.

http://www.de-entree.nl/woningen

Is in Overschie en is relatief goedkoop. Ben zelf wezen kijken maar voor mij was de locatie niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 12:45:
Voor diegene die een betaalbare rijtjeswonng in Rotterdam zoeken, is dit misschien wel iets.

http://www.de-entree.nl/woningen

Is in Overschie en is relatief goedkoop. Ben zelf wezen kijken maar voor mij was de locatie niet goed genoeg.
Ik rij elke dag door Overschie, maar dat is inderdaad zo'n buurt waar ik liever niet woon. Wist je dat de luchtvervuiling in Overschie 1 van de ergste is van heel Rotterdam? Zo in de schaduw van het kleinpolderplein.

Nieuw Terbregge is ook zoiets. Die hele wijk ligt pal langs de A20. Ziet er in eerste instantie grappig uit, totdat je doorhebt waar je precies bent :P

Dat zie ik allemaal niet zo zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 05-04-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 12:57:
[...]

Ik rij elke dag door Overschie, maar dat is inderdaad zo'n buurt waar ik liever niet woon. Wist je dat de luchtvervuiling in Overschie 1 van de ergste is van heel Rotterdam? Zo in de schaduw van het kleinpolderplein.

Nieuw Terbregge is ook zoiets. Die hele wijk ligt pal langs de A20. Ziet er in eerste instantie grappig uit, totdat je doorhebt waar je precies bent :P

Dat zie ik allemaal niet zo zitten.
Voor mij ook een reden om af te haken. Overigens als de A4 af is dan neemt dan zal het verkeer daar afnemen. Laat staan als ze eindelijk de a16 met de a13 verbinden. Dan heb je alleen nog maar lokaal verkeer over de A20 en dat deel van de a13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:02:
[...]

Voor mij ook een reden om af te haken. Overigens als de A4 af is dan neemt dan zal het verkeer daar afnemen. Laat staan als ze eindelijk de a16 met de a13 verbinden. Dan heb je alleen nog maar lokaal verkeer over de A20 en dat deel van de a13
Met een betere bereikbaarheid van de haven krijg je een secundair effect: de 2e maasvlakte kan verder uitbreiden en de capaciteit opschroeven. Dat is economisch gezien voor Nederland geweldig (misschien zelfs wel noodzakelijk), maar betekent in de praktijk dat al die extra snelwegen net zo druk zullen zijn en de luchtvervuiling nieuwe hoogten zal bereiken.

Ik geloof er niks van dat het echt rustiger zal worden op de wegen dus.

Overigens is die verbinding A13 - A16 iets wat ik een beetje jammer vind voor waar ik nu woon :D De N209 wordt dan dus voor een deel een snelweg en het mooie groen dat we nu hebben in het Bergse Bos moet ervoor wijken (of er komt een enorme tunnel, maar dat gaat een hoop geld kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al je eigen beperkingen die je opwerpt in ogenschouw meeneemt is het dan werkelijk zo gek dat je wellicht wat meer moet betalen voor je ideale huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 15:35:
Als je al je eigen beperkingen die je opwerpt in ogenschouw meeneemt is het dan werkelijk zo gek dat je wellicht wat meer moet betalen voor je ideale huis?
Gek misschien niet, maar het valt me alsnog een beetje tegen als je de meeste mensen zo hoort miepen over de woningmarkt.

Alsnog is die tip van het kadaster opvragen geen slechte. Dat ga ik voor een aantal huizen eens doen denk ik.

Misschien levert het wel interessante gegevens op.

Maar ik sta er wel zo in dat het gewoon goed moet voelen, anders doe ik het niet. Ik woon nu best leuk in een modern appartement in een toplocatie. Enige jammere is dat ik huur en dat geld dus gewoon verdwijnt.. ik bouw niks op. En ik zou wel een groter balkon / terras of tuin willen.

Sowieso blijf ik sparen.. dus als het nu niet lukt, dan over een jaar of 2 wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 05-04-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Hier kan ik toch echt zo slecht tegen. Je wilt geen cent uitgeven, maar wil wel dat de woning aan al je eisen voldoet?

Zodra je de woning weer te koop gaat bieden ga je zeker de hoofdprijs vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lethalis schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:07:
[...]

Gek misschien niet, maar het valt me alsnog een beetje tegen als je de meeste mensen zo hoort miepen over de woningmarkt.
De woningmarkt is niet dat jij precies kunt krijgen voor jouw budget :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
beyazz06 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 22:07:
Hier kan ik toch echt zo slecht tegen. Je wilt geen cent uitgeven, maar wil wel dat de woning aan al je eisen voldoet?

Zodra je de woning weer te koop gaat bieden ga je zeker de hoofdprijs vragen?
200k geen cent noemen voor een standaard rijtjeshuis vind ik ook vrij idioot anders. Daarnaast gooi ik er bijna al mijn spaargeld in. Kortom: meer kan ik ook niet uitgeven (zonder een lening af te sluiten die ik zelf niet kan betalen zodra mijn vriendin minder gaat werken).

En ik heb mijn vorige woning ook gewoon met wat verlies verkocht. Sta er vrij nuchter in.

Je zou gezien de negatieve tendens verwachten dat het aanbod toeneemt.. dat valt naar mijn idee dus tegen als je in een wat populairdere omgeving zoekt. That's all.

Ik uit alleen een mening.

Kan je daar niet zo goed tegen? Tsja :)
JvS schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 22:14:
[...]
De woningmarkt is niet dat jij precies kunt krijgen voor jouw budget :P.
I know :) Ik doe sowieso al een hoop concessies, want woningen die ik echt leuk vind, kosten meer dan 300k. Die kan ik sowieso niet betalen.

Dus ik kijk al naar wat oudere en kleinere woningen. Naar iets dat "goed genoeg" is. Maar ik wil iig in een goede omgeving zitten die voor ons beiden handig is. En omdat we al bijna al ons geld er insteken kunnen we in beginsel bijna niets verbouwen, dus moet badkamer en keuken in orde zijn. En je wil een leuke buitenruimte (we hebben nu een klein balkonnetje op het zuiden en daar zitten we al bijna vaker dan in de woonkamer). Dat moet lukken, anders doen we het gewoon helemaal niet en blijven we huren.

Trouwens, even een andere vraag. Ik ben nu 33. Stel dat ik de komende jaren geen leuke woning vind, en ik ben straks ouder dan 35 als ik weer een woning wil kopen. Heeft dit meteen gevolgen voor de looptijd van de hypotheek? Rekenen ze daar nog steeds met 65 als eindtermijn of heb ik 2 jaar extra? Weet iemand dat? :)

De site van de hypotheker geeft niet veel hoop.. daar neemt het maandbedrag meteen toe zodra ik een leeftijd hoger dan 35 invul. Moet wel werken tot mijn 67ste, maar dat telt dan blijkbaar niet.

[ Voor 91% gewijzigd door Lethalis op 06-04-2014 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Heb zelf een huis uit de jaren 70 (begin) en die zijn gebouwd als een tank. Vorige eigenaren hebben al het vuile werk gedaan, en alles opgeknapt (keuken, badkamer, tuin, alles dubbel glad etc).

ik zou me dus niet per se teveel vastpinnen op vanaf 1980. Ja in mijn huis zit waarschijnlijk een asbestpijpje. Maar gewoon schilderen en dan is er niets aan de hand. Gewoon niet uit of afbreken, dan pas is het gevaarlijk. Het huis is van gegoten beton, en zonder goede klopboor (makita SDS klopboor) krijg ik nog geen deukje in de muur.

dus kijk ook een maar wat oudere huizen die al helemaal opgeknapt zijn in de laatste jaren. Woon hier nog maar een week, maar bevalt me goed en denk dat dit huis best disaster-proof is, en relatief onderhoudsvrij. Zelfs de vloeren en plafonds zijn beton.

de huizen prijzen zijn inderdaad gedaald, maar let wel op.... ZE waren onrealistisch hoog, doordat je zoveel kon lenen. Daardoor kun je nu minder lenen, en lijken huizen nog steeds duur. Dat het aanbod niet toeneemt is daardoor ook wel te verklaren. Veel mensen verliezen liever niet tientallen duizenden euro's, dus blijven waar ze zitten. Dus het aanbod neemt niet toe. Alleen gedwongen verkopen en mensen die het verlies kunnen nemen, of veel meer zijn gaan verdienen zullen verhuizen.

zo, dat was mijn rant. Ben blij dat mijn hele gedoe nu achter de rug is met hypotheken en slechte adviseurs. Woon er nu eindelijk na lang wachten, in 3 dagen geverfd en verhuist, nu nog alles ophangen en inrichten, maar ben er erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nice waah, heb je me toch nog ingehaald. Ik zit stevig aan de klus :). Heb de eerste week extreem veel gedaan in de woonkamer en om waterleiding naar boven te kunnen brengen. Helemaal gestript, elektra en stopcontacten opnieuw aangelegd en ingefreesd, kruipluik verplaatsts, nieuwe kozijnkanten, trap verwijderd en gedemonteerd alles. Was met heel veel hulp 7 dagen werk (wel mooi werk :)), maar levert een kale kamer op :P. Daarna aannemer, die heeft er in 3 dagen een plafond ingezet, muren gestuct en daarna nog in 1 dag een trap geplaatst. Visuele impact 100%. Nu is het weer mijn beurt om alles af te werken. Ik ga eind deze maand verhuizen.

Verbouwing komt ietsje boven budget, maar het wordt allemaal wel rete-strak! :).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 06-04-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Waah schreef op zondag 06 april 2014 @ 08:51:
Heb zelf een huis uit de jaren 70 (begin) en die zijn gebouwd als een tank. Vorige eigenaren hebben al het vuile werk gedaan, en alles opgeknapt (keuken, badkamer, tuin, alles dubbel glad etc).
Ik zal eens kijken naar jaren 70 :)
de huizen prijzen zijn inderdaad gedaald, maar let wel op.... ZE waren onrealistisch hoog, doordat je zoveel kon lenen. Daardoor kun je nu minder lenen, en lijken huizen nog steeds duur.
Het probleem is niet zozeer wat ik kan lenen, maar wat ik kan betalen :)

Samen met mijn vriendin kan ik een behoorlijk bedrag lenen, wat naar mijn idee veel te hoog is. Ik kijk gewoon naar de maandlasten. Die zijn bij een hypotheek van 200k bruto bijna 1000 euro. Van mijn vorige woning heb ik reeds 8 jaar HRA gehad, dus daar zal ik ook wel op gekort worden.

Stel dat mijn vriendin minder gaat werken als er een kind zou komen, dan heb je dus dubbel effect: minder inkomen en meer kosten.

Dus ga ik uit van een hypotheek van 200k en wat spaargeld. Oftewel: kosten koper zelf betalen en misschien nog eens 10k erbij storten als ik dat de komende jaren nog erbij kan sparen en dan kan ik dus een huis kopen van 210k. That's it. Daarna zou mijn plan zijn om nog meer af te lossen, om het maandbedrag onder de 1000 euro per maand te houden.

Ga ik duurder dan slaap ik niet meer lekker. Dus wat we "kunnen" lenen boeit me niet (dat is 300k volgens de hypotheker 8)7 volgens mij gaan we dan failliet). Het gaat om wat we naar mijn gevoel kunnen betalen :)

PS:
Ik zie het overigens gebeuren in mijn vriendenkring.. jonge stellen die een duur huis hebben gekocht van >= 250k, paar jaar later aan de kids beginnen en daarna niet meer rondkomen. Mij niet gezien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 06-04-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1000 euro per maand? Dan reken je zeker met de adviesrente die nog stukken hoger is dan de rente voor 10 jaar vast. Met de rentes die je nu kunt krijgen voor 5 jaar vast kom je rond de 800 per maand uit. Zoals ik al eerder zei zijn de normen dusdanig aangescherpt dat je prima kunt leven met de maximale hypotheek.

Verder begint de 30 jaar opnieuw bij een nieuwe hypotheek, maar sowieso wie dan leeft wie dan zorgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2014 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2014 @ 09:45:

Verder begint de 30 jaar opnieuw bij een nieuwe hypotheek, maar sowieso wie dan leeft wie dan zorgt.
Je hebt volgens mij gewoon recht op 30 jaar renteaftrek. Tenzij je voor die regel in ging je hypotheek hebt afgesloten (rond 2000 geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JvS schreef op zondag 06 april 2014 @ 09:47:
[...]

eh, nee. Je hebt gewoon recht op 30 jaar renteaftrek. Tenzij je voor die regel in ging je hypotheek hebt afgesloten (rond 2000 geloof ik).
Tenzij je drie jaar geen hypotheek hebt, dan begint het tellen weer opnieuw. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het extra lening deel is wel degelijk 30 jaar, maar ik ging wat kort door de bocht.

Maar laten we het hier niet te lang over hebben, want over tien jaar is toch alles al anders dus laat staan over dertig jaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2014 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JvS schreef op zondag 06 april 2014 @ 09:47:
[...]

eh, nee. Je hebt gewoon recht op 30 jaar renteaftrek. Tenzij je voor die regel in ging je hypotheek hebt afgesloten (rond 2000 geloof ik).
Tsja, ik heb dus al 8 jaar HRA gehad. Wel over een lager bedrag, wat het effect daarvan precies is weet ik niet. Maar als ik even worst case scenario doe dan heb ik nog 22 jaar over. Dat huis is verkocht en ik huur nu ongeveer 1 jaar.

Sowieso zal die HRA wel verder versoberd worden, dus je kan daar maar beter niet mee gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook alles stukrekenen. De rekennormen zijn al volledig gebaseerd op de situatie die jij hebt en nog vind je het een te groot risico om richting het maximum te gaan. Terwijl de normen echt enorm aanscherpt zijn. Verder halveren je lasten na 22 jaar inflatie dus daar zou ik zou niet eens nadenken over de HRA over 22 jaar.

Risico kun je nu eenmaal niet uitsluiten of zet je ook je rente voor 30 jaar vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2014 @ 10:07:
Je kunt ook alles stukrekenen. De rekennormen zijn al volledig gebaseerd op de situatie die jij hebt en nog vind je het een te groot risico om richting het maximum te gaan. Terwijl de normen echt enorm aanscherpt zijn.
Het maximum is gebaseerd op de huidige situatie.

Gezien die situatie vrijwel zeker verandert met een kind erbij, lijkt het mij zeer verstandig om niet maximaal te gaan lenen en ruimte in te bouwen.

Ook moet je naast "risico" ook kijken naar wat je in het leven kan doen naast in dat mooie huis zitten :P Als ik nu een weekendje weg of op vakantie wil is dat geen enkel probleem. Wil ik een nieuwe laptop? Kan ik zo ophalen. Gaat de wasmachine stuk? No problem. Wil ik alsnog een studie naast mijn werk volgen? Dan kan ik die gewoon betalen.

Je wilt ook kunnen leven :) Dus naar dat maximum ga ik sowieso niet.

Wel heb je gelijk over die inflatie en dat een hypotheek betaalbaarder wordt naarmate de tijd vordert (als de inflatie doorzet). Dat maakt "1000 euro per maand" over 10 jaar wel iets anders dan nu natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 06-04-2014 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die normen zijn al gebaseerd op een halvering van het tweede inkomen. Het heeft veel meer effect als je zou inzetten op reductie van de maandlasten want zoals ik al eerder zei is 1000 per maand voor 2 ton hypotheek aanzienlijk. Dat kan zo 200 euro lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 18:27
JvS schreef op zondag 06 april 2014 @ 08:57:
Nice waah, heb je me toch nog ingehaald. Ik zit stevig aan de klus :). Heb de eerste week extreem veel gedaan in de woonkamer en om waterleiding naar boven te kunnen brengen. Helemaal gestript, elektra en stopcontacten opnieuw aangelegd en ingefreesd, kruipluik verplaatsts, nieuwe kozijnkanten, trap verwijderd en gedemonteerd alles. Was met heel veel hulp 7 dagen werk (wel mooi werk :)), maar levert een kale kamer op :P. Daarna aannemer, die heeft er in 3 dagen een plafond ingezet, muren gestuct en daarna nog in 1 dag een trap geplaatst. Visuele impact 100%. Nu is het weer mijn beurt om alles af te werken. Ik ga eind deze maand verhuizen.

Verbouwing komt ietsje boven budget, maar het wordt allemaal wel rete-strak! :).
Holy hell, moet er niet aan denken! Maar dan heb je het wel naar je smaak natuurlijk. Ook zeker wat bloed, zweet en tranen waard! Ben benieuwd naar voor/na!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De voor kan ik alvast geven :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/115tdQsGgBn96EYzMFQFpzfh/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Krisp schreef op zondag 06 april 2014 @ 09:49:
[...]

Tenzij je drie jaar geen hypotheek hebt, dan begint het tellen weer opnieuw. ;)
dat heeft alleen te maken met je eigen woning reserve en niet over de 30 jaars termijn waarover rente aftrekbaar is. die is overigens 1-1-2001 ingegaan ;)

over het meerdere wat je gaat lenen onder de regels 2013 gaat wel weer een eigen 30 jaars termijn lopen

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 06-04-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het valt ons op, nu we actief naar een huis aan het zoeken zijn voor onze zoon en zijn vriendin, dat sommige woningen enige maanden geleden van de markt zijn gehaald en nu als "nieuw" geplaatst te koop worden aangeboden, met vaak de verkoopprijs van vorig jaar. Enkele hebben die pauze aangegrepen om met de kwast door het huis te gaan. Ik denk dat dit een nieuwe strategie is van de verkopende makelaars omdat een woning, die nu al jaren te koop staat, zelden tot nooit voor het bedrag verkocht zal gaan worden wat er vandaag voor wordt gevraagd. De meeste woningen die jaren te koop staan lopen met hun prijsverlagingen achter op de markt.

Het loont volgens mij de moeite om goed te Googlen op het koop-object via de cache mogelijkheid. We hebben nu al diverse woningen kunnen vinden die z.g. nieuw op de markt zijn gekomen maar eigenlijk al jaren te koop staan.

Waar mijn zoon vooral mee zit is of het wel reëel is om (flink) lager te bieden dan de zichtbare prijs bij het aanbod. Zij zitten met zijn tweeën toch vast aan een hypotheek die maximaal €210.000 mag bedragen (indien gebruik gemaakt zou worden van een gemeentelijke starters-hypotheek aanvulling). In de plaats waar ze nu zoeken (Sint Oedenrode), liggen veel (voor hen dan), interessante woningen op dit moment tussen de 220.000 - 240.000 euro, en dus buiten wat haalbaar is. Ik zeg dat ze bij een woning waar ze serieus interesse in hebben, en waarvan duidelijk is dat deze al +6 maanden te koop staat, toch flink lager moeten bieden, dit onder het mom van "niet geschoten....". Of zeg ik dan iets vreemds?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:27

Fiber

Beaches are for storming.

hardware-lover schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:58:
[...] Of zeg ik dan iets vreemds...?
Ja... :)

Je zit in het verkeerde topic...: Ervaring met huis kopen deel 6

En dat van die huizen die een tijdje van de markt gehaald worden, dat gebeurt al jaren. Niks nieuws onder de zon... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het loont volgens mij de moeite om goed te Googlen op het koop-object via de cache mogelijkheid. We hebben nu al diverse woningen kunnen vinden die z.g. nieuw op de markt zijn gekomen maar eigenlijk al jaren te koop staan.
Misschien is het leuk om alle research mogelijkheden op een rijtje te zetten die je kunt gebruiken bij het natrekken van een woning.

Op te beginnen plak ik domweg het adres in google. Ik ben wel eens bij een executiedocument van een notaris website uitgekomen op die manier. Een huis was voor 220k daar verkocht en het stond voor 295 op funda :)

Verder is daar natuurlijk de diverse documenten die je bij het Kadaster kunt opvragen. Die paar euro heb ik er wel voor over, zeker als het zo serieus is dat je wilt gaan bezichtigen..

Bij huizenzoeker.nl en jaap.nl krijg je altijd de prijsontwikkeling van een huis te zien, ook als het huis van funda weggehaald en teruggeplaatst is met een nieuwe prijs.

Wie vult het lijstje verder aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het loont volgens mij de moeite om goed te Googlen op het koop-object via de cache mogelijkheid.
Tik het adres in in Google, en je krijgt Jaap.nl, Miljoenhuizen.nl etc. die allemaal een prijsgeschiedenis bijhouden.
De BAG-viewer is leuk als indicatie of de makelaar wat erg creatief is met vierkante meters tellen frauderen, en de Leefbarometer is vooral leuk als je niet bekend bent in die buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

de bag-viewer geeft zo te zien alleen vierkante meters van het perceel, niet van de woning. Makelaars zijn vooral creatief met woonoppervlakte (perceel is immers makkelijk uit kadaster te halen), dus daar heb je dan niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee hoor, het is de oppervlakte van het object. Zoek maar eens een boven / benedenwoning of een flat op.

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 07-04-2014 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JvS schreef op zondag 06 april 2014 @ 21:28:
De voor kan ik alvast geven :P
Dat plafond :|

Ziet eruit als een woning waar je inderdaad veel aan moet doen. Wow.

Ik ben wel benieuwd naar de "na" foto :P

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 07-04-2014 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:34
Waar mijn zoon vooral mee zit is of het wel reëel is om (flink) lager te bieden dan de zichtbare prijs bij het aanbod.
Waarom zou je dat niet doen ? Het is bekend dat momenteel huizen minder snel verkopen en mensen zullen dus eerder geneigd zijn hun prijs aan te passen. Ongeacht hoe lang het te koop staat kun je het altijd proberen. Bekijk wel van te voren wat een goede prijs voor een huis is want flink lager bieden dan waarvoor vergelijkbare huizen in de buurt pasgeleden verkocht zijn heeft natuurlijk weinig zin.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

JvS schreef op maandag 07 april 2014 @ 08:11:
Nee hoor, het is de oppervlakte van het object. Zoek maar eens een boven / benedenwoning of een flat op.
Nou, dan ben ik benieuwd wie het ingemeten heeft en wat precies wel en niet meegeteld wordt. Het getal komt (toevallig?) overeen met de oppervlakte van het perceel, maar is vrij weinig voor het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
De oppervlakten van BAG zijn vaak herleid van de kubieke meters van de WOZ, maar dat hangt van de gemeente af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Dat zou andersom horen te zijn. BAG is input voor de WOZ, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10 12:41
Update voor ons toekomstige huis.
Oppervlakte 111 m² volgens de bag viewer.

We hebben een bouwkundig inspectie laten doen, op dag 1 slechts 450 euro aan kleine reparaties.
Blijkt dat de schuur er wat slecht aan toe is, houtrot aan de buitenkant. 2200 euro aan verbouwing de komende jaren.

Dat is eigenlijk het enige grote, daarna nog wat andere dingen waardoor je op 7500 komt. ik vind dat nog meevallen.

Vandaag is er alleen een 2e keurig om te kijken wat voor beton het is, zeker te zijn dat er geen beton rot is, want dan doen we het niet.

Het is gebouwd in 1982/1983 dus je weet het nooit...

Vrijdag heeft de hypotheker 120 geboden , vraagprijs is 129.500

[ Voor 5% gewijzigd door Mars18 op 07-04-2014 10:33 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Mars18 schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:33:
Vrijdag heeft de hypotheker 120 geboden , vraagprijs is 129.500
:? Wat bedoel je? Je kunt maximaal 120 hypotheek krijgen? Of laat je je hypotheekbemiddelaar ook als aankoopmakelaar optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
Pooh schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:30:
Met nieuwbouw werkt het anders, daar wordt het gelijk correct overgenomen vanuit de bouwvergunning. Maar voor alle oudere huizen konden de gemeenten (bijna) onmogelijk elke huis opnieuw opmeten, dus is vaak de WOZ inhoud gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10 12:41
Pooh schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:37:
[...]

:? Wat bedoel je? Je kunt maximaal 120 hypotheek krijgen? Of laat je je hypotheekbemiddelaar ook als aankoopmakelaar optreden?
Sorry staat er niet duidelijk.

Wij laten de hypotheekbemiddelaar de onderhandelingen doen. En zijn 1e bod is 120.
Wij kunnen meer krijgen ja.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Mars18 schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:05:
[...]

Sorry staat er niet duidelijk.

Wij laten de hypotheekbemiddelaar de onderhandelingen doen. En zijn 1e bod is 120.
Wij kunnen meer krijgen ja.
Mag dat? Is dat geen heel vreemde belangenverstrengeling? Ik zou echt nooit mijn hypotheekbemiddelaar (die een zo hoog mogelijke hypotheek wil verkopen) ook als aankoopmakelaar (die een zo laag mogelijke prijs moet behalen) laten optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zou het ook niet doen, maar vanwege het provisieverbod zou het voor de hypotheekbemiddelaar niet uit moeten maken.

Ik snap sowieso niet waarom je het biedproces niet zelf doet. Het gaat kennelijk om een (relatief) klein bedrag, en dat is juist een mooie gelegenheid om dit soort dingen te oefenen voor het volgende huis (als het bedrag pakweg twee keer groter is).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Pooh schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:17:
[...]

Mag dat? Is dat geen heel vreemde belangenverstrengeling? Ik zou echt nooit mijn hypotheekbemiddelaar (die een zo hoog mogelijke hypotheek wil verkopen) ook als aankoopmakelaar (die een zo laag mogelijke prijs moet behalen) laten optreden?
Vergelijk het maar met een schilder die ook stucwerk doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 22:45

Galois

1811 - 1832

Pooh schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:30:
Die BAG-viewer is erg onbetrouwbaar als je het mij vraagt... Ons huis heeft volgens BAG een woonoppervlakte van 150 m2. Die van onze buren 3 huizen verderop (zelfde huis) een woonoppervlakte van 137 m2. Enig verschil met ons huis en die van de buren is dat wij een kleinere uitbouw hebben. Voor de rest is het huis hetzelfde.

Inderdaad, een kleinere uitbouw en toch 13 m2 meer :?

(Of wordt de garage ook meegerekend? Wij hebben namelijk wel een grotere garage.)

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 07-04-2014 12:15 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

BAG is zeker onbetrouwbaar. Vaak zie je dat de ene uitbouw wel is meegenomen, en de volgende niet, afhankelijk van of de gemeente heeft zitten slapen bij de bouwvergunning. En bij een vergunningsvrije uitbouw kan het nog veel langer duren voordat er een aanpassing is.

Maar daarmee blijft BAG wel input voor de WOZ. De gemeenten hebben geen 'schaduwadministratie' van gebouwgegevens voor de WOZ, die horen gewoon uit BAG te komen, en als de gemeente vind dat ze niet kloppen moeten ze in BAG aangepast.

Kijk maar eens op je WOZ-beschikking, daar zul je diezelfde oppervlakte zien terugkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pooh op 07-04-2014 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
Omdat het niet altijd duidelijk is uit de WOZ of een garage wel of niet is meegeteld, is het zeer lastig om een correcte conversie te doen. Die WOZ omschrijvingen helpen ook niet altijd mee, soms staat alleen garage, maar is het dan een (losse) bijgebouw of hoort het bij het pand?
Sommige gemeenten hebben gewoon de WOZ inhoud geconverteerd (vrijstaand/rijtje/appartement en bouwjaar hebben allemaal een eigen conversie), anderen hebben ook beter gekeken naar wat er met die garage moet gebeuren. WOZ bestaat uit heel veel onderdelen, maar welke horen nou tot de BAG? Er zijn wel algemene richtlijnen maar het klopt lang niet altijd. Dus de conversie is erg lastig geweest, en daarom klopt het vaak niet. Vergunningsvrije aanbouwen maken het nog lastiger. En wat je op een luchtfoto ziet, is het een echte aanbouw of een partytent?

Het is maar goed dat ze bij nieuwe gevallen het gelijk correct moeten invoeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Wij hebben snel geschakeld dit weekend. We zouden zaterdag open huis hebben, maar omdat we vrijdag avond rond kwamen met een bieder, zijn we zelf maar op huizenjacht gegaan. 's Morgens eerst gebruik gemaakt van het inloopspreekuur van de bank om een idee te krijgen over onze ruimte.

We hebben zondag avond besloten tot een do-or-die actie op een huis wat we zaterdag gezien hebben. Het is qua klasse huis echt eigenlijk een klasse te hoog voor wat we zouden kunnen betalen, maar we hebben een bod gedaan op ongeveer de top van wat voor ons kan. Dat is nog altijd een stap onder de vraagprijs van het huis. We hebben echter via het kadaster data opgevraagd, en we weten dat ze zelf ook rond die prijs gekocht hebben, en er een lagere hypotheek op hebben. Bovendien staat het intussen bijna twee jaar te koop. Het huis stond oorspronkelijk te koop voor €320k, en is stapsgewijs al gezakt naar €269k. We hebben direct een eindbod neergelegd voor €250k. Voor ons onder het motto: als het lukt, is dat geweldig en hebben we een huis wat een klasse duurder en mooier is dan wat we normaal zouden kunnen betalen. Voordelen van dit huis zijn o.a. dat het zeer gunstig ligt, erg energiezuinig is (goede isolatie en voorzien van zowel PV als zonneboiler, dus lage energielasten) en heel netjes afgewerkt is (ok, op de keuken na, die kan beter). We hoeven er dus niets aan te doen, maar dat kan nog wel: er is namelijk zeker een mogelijk tot uitbouwen aan beide kanten van het huis. Lukt het niet, dan kunnen we ophouden met dromen en hebben een heel goede runner-up waar we dit weekend voor de 2e keer geweest zijn.

Ik ben benieuwd! Het zou me niet verbazen als ze het bod afwijzen, maar nooit geschoten is altijd mis...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Een vraagprijs van 269 en een bod van 250 op een huis wat al twee jaar te koop staat?

Lijkt mij niet dat ze het bod afwijzen nee... Ze verwachten niet ze het huis zullen verkopen voor hun vraagprijs. Als het echt scherp in de markt staat, dan zou een verkoopprijs van bv. 260 reëel zijn. En als dit huis al twee jaar te koop staat, dan lijkt mij het niet dat ze het voor 10k zullen laten schieten...

Ben benieuwd. Houd ons op de hoogte!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 17:45

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

ATS schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:46:
Wij hebben snel geschakeld dit weekend. We zouden zaterdag open huis hebben, maar omdat we vrijdag avond rond kwamen met een bieder, zijn we zelf maar op huizenjacht gegaan. 's Morgens eerst gebruik gemaakt van het inloopspreekuur van de bank om een idee te krijgen over onze ruimte.

We hebben zondag avond besloten tot een do-or-die actie op een huis wat we zaterdag gezien hebben. Het is qua klasse huis echt eigenlijk een klasse te hoog voor wat we zouden kunnen betalen, maar we hebben een bod gedaan op ongeveer de top van wat voor ons kan. Dat is nog altijd een stap onder de vraagprijs van het huis. We hebben echter via het kadaster data opgevraagd, en we weten dat ze zelf ook rond die prijs gekocht hebben, en er een lagere hypotheek op hebben. Bovendien staat het intussen bijna twee jaar te koop. Het huis stond oorspronkelijk te koop voor €320k, en is stapsgewijs al gezakt naar €269k. We hebben direct een eindbod neergelegd voor €250k. Voor ons onder het motto: als het lukt, is dat geweldig en hebben we een huis wat een klasse duurder en mooier is dan wat we normaal zouden kunnen betalen. Voordelen van dit huis zijn o.a. dat het zeer gunstig ligt, erg energiezuinig is (goede isolatie en voorzien van zowel PV als zonneboiler, dus lage energielasten) en heel netjes afgewerkt is (ok, op de keuken na, die kan beter). We hoeven er dus niets aan te doen, maar dat kan nog wel: er is namelijk zeker een mogelijk tot uitbouwen aan beide kanten van het huis. Lukt het niet, dan kunnen we ophouden met dromen en hebben een heel goede runner-up waar we dit weekend voor de 2e keer geweest zijn.

Ik ben benieuwd! Het zou me niet verbazen als ze het bod afwijzen, maar nooit geschoten is altijd mis...
Als eventuele ontbindende voorwaarde wel stellen dat de verkoop van je eigen huis doorgaat he :)
Lijkt me trouwens niet heel gek hoor 250 vs 269.... Succes igg

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Sparhawk schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:54:
[...]

Als eventuele ontbindende voorwaarde wel stellen dat de verkoop van je eigen huis doorgaat he :)
Lijkt me trouwens niet heel gek hoor 250 vs 269.... Succes igg
Ja, hebben we gedaan :P
Dit tip had ik hier eerder voorbij zien komen en goed in mijn oren geknoopt.
Galois schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:53:
Een vraagprijs van 269 en een bod van 250 op een huis wat al twee jaar te koop staat?

Lijkt mij niet dat ze het bod afwijzen nee... Ze verwachten niet ze het huis zullen verkopen voor hun vraagprijs. Als het echt scherp in de markt staat, dan zou een verkoopprijs van bv. 260 reëel zijn. En als dit huis al twee jaar te koop staat, dan lijkt mij het niet dat ze het voor 10k zullen laten schieten...

Ben benieuwd. Houd ons op de hoogte!
Ik had ook het idee dat het zou kunnen dat ze toehappen: het lukt net wel, of net niet. Het bod is niet totaal onrealistisch natuurlijk, maar ze zijn wel gewoon stap voor stap gezakt en ik denk dat ze redelijk scherp in de markt staan. Het is dus niet alsof ze nog vasthouden aan de prijs van voor de crisis, en er zijn meer kijkers geweest zaterdag. Ik had het idee dat als we voor het heen en weer biedt spelletje zouden gaan, we wel onrealistisch laag zouden moeten gaan bieden om onder onze max te blijven. Dat leek me niet verstandig, vandaar deze strategie. Maargoed, we gaan het merken hoe het uitpakt... Krijgen we een nee, dan zetten we dit huis uit ons hoofd en lopen we weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ATS schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:46:

Ik ben sinds kort ook op huizenjacht, maar ik heb in me hoofd dat ik bij zo'n prijs en zo'n lange periode dat het te koop staat wel rond de 230k kan bieden, 250k lijkt me eigenlijk vrij hoog?

Ben een beginneling als het op huizen kopen aankomt, dus mijn idee kan nogal onrealistisch zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
EddoH schreef op maandag 07 april 2014 @ 15:49:
[...]
Ik ben sinds kort ook op huizenjacht, maar ik heb in me hoofd dat ik bij zo'n prijs en zo'n lange periode dat het te koop staat wel rond de 230k kan bieden, 250k lijkt me eigenlijk vrij hoog?

Ben een beginneling als het op huizen kopen aankomt, dus mijn idee kan nogal onrealistisch zijn..
Heel simpel, hoe lager je biedt hoe groter de kans is dat het een nee wordt. Voor die 20k verschil kunnen ze ten slotte ook hun huis 3 jaar langer te kopen laten staan. Oftewel als de mensen er erg graag van af willen heb je kans dat het lukt, maar hou er rekening mee dat het meestal een nee zal zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

EddoH schreef op maandag 07 april 2014 @ 15:49:
[...]

Maar twee jaar geleden hing er nog een prijskaartje aan van €315k... Het kan aan mij liggen, maar ik vind €65k zakken binnen twee jaar best een hoop geld. Ik denk niet dat je alleen aan hoe lang een huis te koop staat kan zien hoe veel ruimte er is. Een huis heeft ook gewoon een waarde, en ik denk dat dit huis ons bod wel waard is, ook gezien de bronnen die ik geraadpleegd heb. Het is een kwestie of ze er voor de geboden prijs vanaf willen.

Ik ben overigens ook geen door de wol geverfde koper hoor. Het is de tweede keer dat ik een woning koop, en ik ben van plan dat pas over heel, heel veel jaar wellicht nog eens te gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door ATS op 07-04-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ATS schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:21:
[...]

Maar twee jaar geleden hing er nog een prijskaartje aan van €315k... Het kan aan mij liggen, maar ik vind €65k zakken binnen twee jaar best een hoop geld. Ik denk niet dat je alleen aan hoe lang een huis te koop staat kan zien hoe veel ruimte er is. Een huis heeft ook gewoon een waarde, en ik denk dat dit huis ons bod wel waard is, ook gezien de bronnen die ik geraadpleegd heb. Het is een kwestie of ze er voor de geboden prijs vanaf willen.
Het is heel makkelijk: een huis is exact dat waard, wat een koper ervoor betaalt...

Ik heb het wel vaker gezegd. Zo'n tien jaar geleden was het een stuk eenvoudiger. Verkopers hadden hun huis te koop staan voor ongeveer 10% meer dan wat ze in gedachte hadden om te verkopen. Na wat heen en weer bieden kwam je dan uit op 11% onder de vraagprijs en had je het goed gedaan of kwam je uit op 9% onder de vraagprijs en had de verkoper het goed gedaan.

Tegenwoordig staan er nog steeds huizen te koop met prijzen uit 2008 waar dus nog makkelijk 20% vanaf kan, maar er staan ook genoeg huizen te koop die erg, erg scherp geprijsd zijn en waar misschien een paar kleine procentjes vanaf kunnen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat 10 jaar geleden je op basis van de vraagprijs nog wel iets kon zeggen over 'de waarde' van de woning, maar tegenwoordig is dat een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Een kwart miljoen Eurootjes is in ieder geval een mooi rond bedrag... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Galois schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:26:
[...]

Het is heel makkelijk: een huis is exact dat waard, wat een koper ervoor betaalt...

Ik heb het wel vaker gezegd. Zo'n tien jaar geleden was het een stuk eenvoudiger. Verkopers hadden hun huis te koop staan voor ongeveer 10% meer dan wat ze in gedachte hadden om te verkopen. Na wat heen en weer bieden kwam je dan uit op 11% onder de vraagprijs en had je het goed gedaan of kwam je uit op 9% onder de vraagprijs en had de verkoper het goed gedaan.

Tegenwoordig staan er nog steeds huizen te koop met prijzen uit 2008 waar dus nog makkelijk 20% vanaf kan, maar er staan ook genoeg huizen te koop die erg, erg scherp geprijsd zijn en waar misschien een paar kleine procentjes vanaf kunnen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat 10 jaar geleden je op basis van de vraagprijs nog wel iets kon zeggen over 'de waarde' van de woning, maar tegenwoordig is dat een stuk lastiger.
Ik heb interesse in een huis wat in 2008 gekocht is voor rond de 280k en nu ook voor een hoger bedrag (al 3 jaar) te koop staat. Nu vind ik het een mooi huis, maar meer dan 230k vind ik het niet waard en ga ik er ook niet voor betalen. Ik vind het alleen wel 'vreemd' om er 50 - 60k onder te gaan bieden en ben nog aan het bedenken hoe ik dat moet aanpakken.

Het is inderdaad heel moeilijk om te bepalen wat een dergelijk huis in deze tijd waard is, en ik heb ook het idee dat veel verkopers het ook niet weten of in ieder geval niet in willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie : Ik wil het huis wat ik momenteel van mijn tante huur graag kopen. Ze heeft het 11 jaar geleden voor 130.000 euro gekocht (100.000 voor het huis, en 30k voor de verbouwing). Ze vraagt er nu weer 130 voor, is dat realistisch?
Edit : Lol. Ik zie toevallig dat dat hierboven ook werd besproken. Sorry

[ Voor 12% gewijzigd door DennusB op 07-04-2014 16:36 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
DennusB schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:36:
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie : Ik wil het huis wat ik momenteel van mijn tante huur graag kopen. Ze heeft het 11 jaar geleden voor 130.000 euro gekocht (100.000 voor het huis, en 30k voor de verbouwing). Ze vraagt er nu weer 130 voor, is dat realistisch?
Van familie blijft lastig.
Deels grond stijgt ook in waarde.
Wat ik persoonlijk niet begrijp er zijn huizen die in jaren 50 zijn gebouwd nooit iets aangedaan destijds 100000 koste gulden en nu 150000 Euro.
Ik kan je helaas niet helpen ben zelf ook nog groen

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Op basis van de gemiddelde prijs van een woning in 2003 en die van een woning in 2014 is een prijsstijging van 0% wel erg in jouw voordeel... :-)

Meer kan er niets over gezegd worden. Via bv. de website van NVM kun je gemiddelde prijzen voor jouw regio opzoeken... Misschien dat je dan een schatting kunt maken? Maar een prijsstijging van 10% over de afgelopen 11 jaar is niet irreeël als je het mij vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik ben erg benieuwd naar jullie visie : Ik wil het huis wat ik momenteel van mijn tante huur graag kopen. Ze heeft het 11 jaar geleden voor 130.000 euro gekocht (100.000 voor het huis, en 30k voor de verbouwing). Ze vraagt er nu weer 130 voor, is dat realistisch...?
Lijkt mij best netjes in dit geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Waarom laat je niet gewoon een makelaar langs komen voor een waarde bepaling ? Kost niets en je krijgt vanzelf een idee of je prijs ok is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

redwing schreef op maandag 07 april 2014 @ 17:14:
[...]

Waarom laat je niet gewoon een makelaar langs komen voor een waarde bepaling ? Kost niets...
Werken makelaars dan gratis tegenwoordig...?

In dit geval kun je waarschijnlijk best zonder makelaars en als je echt wilt weten wat dat huis ongeveer waard is dan schakel je een betaalde taxateur in. Maar ook die kan je niet de echte waarde vertellen, daar kom je alleen achter als je het huis echt openbaar verkoopt aan de hoogste bieder. Maar dat wil je in dit geval helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph046ph
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:57
Ben momenteel ook aan het oriënteren. En heb een leuke woning gevonden.
Oorspronkelijke vraagprijs (april 2010): € 214.900
Daarna paar keer vraagprijs verlaagd.
Huidige vraagprijs (een maand geleden gewijzigd): € 178.500
Bouwjaar: 2006
Woonopp. : ca. 90 m2
Perceelopp.: ca. 150 m2
Ligging: In 2006 en 2007 zijn veel huizen gebouwd. Dus vrij nieuwe buurt. NS station op 400 meter afstand. Heeft een nette badkamer en keuken. Wel een kleine tuin en een smalle straat (beetje krapjes).

Een woning met een woonopp. van ca. 102 m2 in dezelfde straat is in oktober 2009 voor € 192.500 verkocht.

Eigenlijk wil ik de woning voor € 159.000 - € 162.000 kopen. Dat zou dus betekenen dat de verkoper 9% (€ 16.500) van de prijs af moet doen. Woning staat al 4 jaar te koop, maar ik vind het moeilijk in te schatten of € 162.000 te laag of reëel is. Zelf schat ik in dat de verkoper mikt op € 170.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:20
Ik zou lekker €159.000,- bieden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik bedoel, de woning staat al 4 jaar te koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

GioStyle schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:53:
[...] Ik bedoel, de woning staat al 4 jaar te koop...
Dan hebben ze blijkbaar geen haast...

Er zal vast nog wel een paar duizend af kunnen, maar bijna 20 duizend eraf lijkt mij niet heel realistisch.

Maar goed, zo lang wij niet weten om welk huis het gaat valt er eigenlijk niks zinnigs over te zeggen.

Pagina: 1 ... 110 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.