Ellos schreef op donderdag 27 december 2012 @ 21:53:
Er is maar een pin 20 toch?....
Ik heb een kabel gehad die geen beeld gaf (pin 20 connected dus)
En daarna een kabel zonder pin 20 connected, wel beeld.
Helaas blijft hij bij de werkende kabel gewoon crashend uit slaap komen met displayport gebruik.
Dus ik zit nu op het andere protocol genaamd TMDS (DVI en HDMI) hiermee dus blijkbaar op een ander chip oid en dus geen last meer...
[...]
Klopt, elke DP connector heeft 20 pinnen. In de DisplayPort specificaties staat dat een scherm (beter bekend als "sink") stroom moet zetten op de inkomende DP connector (hier word pin-20 voor gebruikt, DP_PWR). Verder staat er in de specificaties dat een videokaart (beter bekend als "source") ook stroom moet zetten op de uitgaande DP connector. De gedachte om zowel op de "source" als "sink" stroom te zetten is dat tussenliggende apparaten dan ook van stroom worden voorzien, vooral nuttig als je meerdere DP apparaten wilt doorlussen (daisy chainen). Echter staat er ook expliciet in de specificaties dat wanneer je een source
rechtstreeks aansluit op een sink (videokaart > monitor) dan mag er GEEN verbinding/contact/power zijn op pin-20 want dit zorgt voor allerlei problemen zoals jij ook al gemerkt hebt.
Ik heb nu zelf drie DP kabels waarvan er één aan de specificaties voldoet (die van Konig) en die werkt naar behoren. Met de andere twee kabels (een Delock en een kabel die ik bij mijn Dell monitor kreeg) treden er verschillende problemen op. Meestal wil de computer niet eens starten als ik één van de twee foute kabels gebruik. Als de PC wel start dan gaat het sowieso mis zodra de computer ontwaakt uit slaapstand en gebeurt er één van de volgende dingen:
- de BIOS van de videokaart crasht (denk ik) en de hele computer slaat vast. Ik moet dan de computer uitzetten door de stroomkabel er uit te halen of de aanknop 5 seconden ingedrukt houden. Zolang de monitor nog is aangesloten komt de computer meestal niet eens door de POST heen. Ik moet de monitor ontkoppelen en de PC powercyclen om überhaupt weer te kunnen booten.
- de computer komt uit slaapstand (computer is via RDP te bereiken) maar de monitor ontwaakt niet uit stand-by en lijkt het er dan op dat het scherm gecrasht is. De enige oplossing is dan om de stroom- en DP-kabel uit het scherm te halen, 10 seconden te wachten en de kabels weer aan te sluiten zodat ik (meestal) weer beeld krijg.
Voor zover ik weet zijn de problemen die jij beschrijft geen fout/bug in je videokaart of je monitor maar is je kabel de boosdoener (ook al krijg je beeld). Of je kabel voldoet aan de specificaties kun je eenvoudig controleren door een multimeter te pakken, in beide connectoren op
pin-20 een test-probe zetten en kijken of je een weerstand kunt meten (weerstand is heel laag). Zo ja dan heb je een kabel die je kunt gebruiken om andere apparaten via DP door te lussen (daisy chainen) en zo niet dan heb je een kabel die voldoet aan de specs en geschikt is om een monitor
rechtstreeks aan te sluiten op een videokaart. Een andere oplossing is inderdaad gebruik maken van DVI maar dan moet je ook maar net dual-link DVI aansluiting voor handen hebben als je een Dell U2711 op de native resolutie wilt aansturen. Overigens is die DVI connector echt een ruk connector om aan te sluiten

, DP-kabel werkt veel sneller en eenvoudiger.
Denk dat je die vraag beter in
dit topic kunt stellen. Maar om toch een wilde gok te doen, de kaarten in de HD7800 reeks zijn begin maart van dit jaar aangekondigd maar waren pas eind maart/begin april mondjesmaat te koop. Logischerwijs zou je zeggen dat de opvolger op zijn vroegst pas eind maart 2013 beschikbaar is. Daarbij moet je nog rekening houden dat bij de introductie de prijzen hoger liggen dan wat ze nu zijn. Qua prijs/prestatie verhouding is dit een beter moment om te kopen dan vlak na een launch. Ze zeggen wel eens "de beste computer koop je morgen (of vlak voor je dood)" maar op die manier blijf je wachten en zit je ondertussen met lege handen. Ik denk dat het zeker nog wel 5 maanden gaat duren voordat je een HD8850 kunt kopen voor < €200. In die tijd kun je al heel veel plezier beleven aan een HD7850!