migjes schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:36:
[...]
ik denk dat ik dat antwoord aan zonnigtype of anderen over laat.
als die zin hebben om het nog een keer te vertellen.
zo ver ik het begreep krijg je maar een "habben krats" voor elke kWh die je zelf niet gebruikt.
iets van 6 cent. (somige hier op het forum zijn ook al aan het affakkelen

)
wetgeving verhalen enzo. gemengd met verkopers praatjes.
bekende term NEEderland
Enige wat "geregeld" is, is de al uit 2006 stammende unilateraal gedicteerde buitenparlementaire ingreep van NMa die opeens met dat belachelijke document kwam waarin dat niet nader uitgewerkte construct "redelijke vergoeding" voorkwam. In termen van niets met duurzaamheid hebbende juristen van NMa heet dat "marktprijs" (lees: stroombeurs) maal een dempingsfactor "om het risico voor de leverancier te beperken". De bagger is al vijf jaar lang hier te vinden (NB: ik had vandaag last van uitvallen verbinding met NMa, dus wellicht andere keer daar proberen, link is van allesoverzonnepanelen site die het document apart heeft opgeslagen):
http://www.allesoverzonne...rgoedingen_tcm7-86623.pdf
Let vooral op sectie III over "Hoogte terugleververgoeding: wat is redelijk", met name deze passage:
In paragraaf 3.3 van deze niet meer geldende regeling werd gesteld dat de
vergoeding wordt bepaald door de inkoopkosten te dempen met een factor (hierna:
dempingsfactor). De Raad vindt het redelijk om ook voor de huidige terugleververgoeding uit
te gaan van een dempingsfactor van minstens 0,7. Een dergelijke factor wordt toegepast om
het risico op te vangen dat vergunninghouders dragen, en dat inhoudt dat zij onvoldoende
kunnen voorspellen hoeveel elektriciteit afnemers daadwerkelijk zullen terugleveren en
hoeveel elektriciteit de vergunninghouder zonodig moet bijkopen.
Ergo: alle leveranciers MOETEN iets betalen, zelfs boven die 5.000 netinvoeding per jaar (Beleidsregel werd opgesteld in tijd dat er maar max. 3.000 kWh ingevoed mocht worden, als je er boven kwam raakte je alle vergoeding kwijt...). Maar het "hoeft" slechts een "redelijke" vergoeding te zijn. In de ogen van sommige partijen zou "redelijk" dan beslist als "nul" beschouwd kunnen worden (wat niet kan, de beursprijs is in NL bij mijn weten nooit "nul" eurocent/kWh geweest), maar daar mag de rechter dan een leuke uitspraak over gaan doen als er ooit iemand (migjes of trekker22 met een megavette nieuwe PV-installatie???

) een rechtszaak van zou gaan maken...
Reken maar dat RWE/Essent van die "dempingsfactor" gebruik zal maken boven de 5.000 kWh netinvoeding. Beursprijs maal fractie van zo'n 0,7 = symbolische kolendumpprijs.
Die "Beleidsregel" zou trouwens regelmatig worden herzien, zie onder punt 18 van dat document:
18. De Raad zal deze beleidsregel eenmaal per jaar evalueren.
Is bij mijn weten nooit gebeurd. Geen parlementariër bemoeit zich er tegen aan...
Er is trouwens een hele
FAQ sectie (bezoeken als de server van NMa weer bereikbaar is, ging net niet meer) met de nodige vragen/antwoorden over terugleveren bij NMa, let wel, daar staan de nodige zwaar verouderde antwoorden op. Wel interessant, komen regelmatig thema's die hier worden besproken in voor. Variabele transporttarief is een van die ouwe koeien uit de sloot die al lang zijn overleden (sinds 1 jan. 2009), dus NMa loopt hier weer eens lekker achter de feiten aan (dat is dan onze zogenaamde marktwaakhond...).
Ronduit HILARISCH is het
antwoord op vraag 22 over die beruchte "redelijke terugleververgoeding". Goed lezen, tweede zin...!!!
De wet schrijft voor dat een leverancier een redelijke vergoeding dient te betalen voor door een kleinverbruiker teruggeleverde duurzame elektriciteit (Elektriciteitswet 1998, artikel 95c lid 3).
Energiekamer van de NMa (EK) heeft een beleidsregel opgesteld waarin is aangegeven wat Energiekamer als een redelijke terugleg vergoeding beschouwt.
Ik ga denk ik maar eens kippen houden. Kan ik misschien nog extra vergoeding opstrijken bij NMa als ik wat gelegde eieren ga inleveren bij de portier in dat sjieke Wijnhaven kantoor gebouw in Den Haag...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)