Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.149 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Meridiaan schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:50:
[...]

Ga ik zeker doen. Volgens mijn vrouw heeft het allemaal te maken met m'n midlifecrisis.
:)

Toch zie ik het zelf al DE oplossing voor m'n woon-werkverkeer en ons teveel aan
zonnestroom.
Algemene specificatie VX-1
Maximale snelheid 110 km/u
Daar haak ik af. Komop zeg, dat is niet meer van deze tijd.

Ik heb besloten Ferrari te gaan rijden. Ietsjes meer verbruik, maar een stuk duurzamer, want over 20 jaar is dat een klassieker, en over 40 jaar nog steeds. Over 60 jaar zal hij nog steeds gepoetst worden. Al die 'groene auto's' (die lelijke krengen) zullen over 8 jaar afgedankt worden..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:59:
Daar haak ik af. Komop zeg, dat is niet meer van deze tijd.

Ik heb besloten Ferrari te gaan rijden. Ietsjes meer verbruik, maar een stuk duurzamer, want over 20 jaar is dat een klassieker, en over 40 jaar nog steeds. Over 60 jaar zal hij nog steeds gepoetst worden. Al die 'groene auto's' (die lelijke krengen) zullen over 8 jaar afgedankt worden..
Sorry, verkeerde forum. Ik denk dat je, als je het passend wilt houden bij je business, moet kiezen voor een plug-in hybride. De Volvo's zijn al uitverkocht voor 2012...

Ik ken genoeg mensen die een zonnepaneel ook ''lelijk'' vinden... op een dag zie jij ook het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:05:
[...]

Sorry, verkeerde forum. Ik denk dat je, als je het passend wilt houden bij je business, moet kiezen voor een plug-in hybride. De Volvo's zijn al uitverkocht voor 2012...

Ik ken genoeg mensen die een zonnepaneel ook ''lelijk'' vinden... op een dag zie jij ook het licht.
Of een auto geschikt voor aardgas en dan biogas tanken. Hardstikke duurzame auto...........als je hem net zo poetst als een Ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik was dan ook niet serieus.

Plug-in hybrides zijn veelal benzine. En ik wil geen benzine-auto. Eigenlijk ook geen diesel. Ik wil een 100% electrische auto. Tot die tijd is het te duur om tijdelijk over te stappen (vanwege business) op een hybride.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
@ nieuwe stopcontacten op zolder, was het niet misschien mooier geweest de stopcontacten naast elkaar te maken? dan namen ze ook minder plaats in?

ziet er nu een beetje "griezelig" uit idd, met al die stekker etc. bovenaan een trap, en ook niet echt mooi.

@ pompschakelaar.. ik snap het verhaal; niet helemaal? de pompschakelaar gaat uit als de aanvoer warm is, en aan als die koud is?

bedient de pomp alleen de vloerverwarming of ook de overige radiatoren? ik weet niet zo goed hoe e.e.a. is aangesloten met stadsverwarming...

maar met een rtl ventiel zorgt het ventiel er voor het water in de vloer de temperatuur heeft die je instelt, en is er geen doorstroming / minder doorstroming als het water nog te warm is. volgens mij heb je met stadsverwarming altijd hete aanvoer dus kan de pomp altijd aan.

je moet de pomp aansluiten op de aanvoerleiding naar de verdeler toe, niet op de aanvoerbalk van de verdeler ?

je moet de pomp dus schakelen afhankelijk van of je wilt dat de vloerverwarming aan is, en niet op basis van of een bepaalde leiding warm is. je zou dan een thermostaat kunnen nemen met een vrij contact om de pomp , of relais of pompschakelaar aan te sturen.
of je koopt gewoon een schakelaar of tijdschakelaar.

een pompschakelaar bij een normale woning schakelt de pomp in zodra hij warm water uit de vd ketel krijgt aangevoerd, waarmee de pompschakelaar concludeert dat er warmtevraag is en de vloerverwarming "aan"moet, en er is dan tegelijk warm water voorhanden om in de vloer te pompen.

is de leiding koud dan pompt hij niet, want hij kan toch geen warmte de vloer in pompen en rond laten pompen met afkoelend water koelt de vloer juist af ( wat dus niet efficient is) dit kan bijvoorbeeld als de ketel in antipeldelstand gaat, de gewenste kamertemperatuur is gehaald, of wanneer er nachtverlaging wordt toegepast. (dat de cv geen warm water levert) de stadsverwarming levert volgens mij altijd gloeiend heet water, dus heeft het geen zin om de pomp op basis daarvan te laten schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
engelbertus schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:12:
@ nieuwe stopcontacten op zolder, was het niet misschien mooier geweest de stopcontacten naast elkaar te maken? dan namen ze ook minder plaats in?

ziet er nu een beetje "griezelig" uit idd, met al die stekker etc. bovenaan een trap, en ook niet echt mooi.
Ik heb ze expres uit elkaar gezet voor de plugwise, die hebben nl. een "bobbel" eraan zitten waardoor je een bepaalde afstand moet aanhouden.

Griezelig is het niet hoor :), misschien lijkt dat zo op de foto, maar het is een verdieping waar alleen de was wordt gedaan en rotzooi opgeslagen ligt :). In de toekomst wordt het verbouwd tot een slaapkamer en dan wordt het zonnepanelen gedeelte afgetimmerd/kast van gemaakt, dan zie je er helemaal niks meer van.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bodemfolie is binnen! Binnenkort een keer een weekend weer onder de vloer bivakkeren. Ik verheug me er nu al op.. *NOT* :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
ik bedoelde naast elkaar, zodat alle bobbels naar onderen steken, en dan onder de omvormers. dus hoger. ze zouden evt ook boven de omvormers kunnen, maar daar lopen nu de gootjes tbv PV kabels al, dus dat zou wat minder handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Had gekund, maar dat zit ik met de beschikbare ruimte voor de toekomstige slaapkamer.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Rukapul schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:29:
vind ik een Prius een typisch schijnduurzaam product.
Natuurlijk is die niet duurzaam. De Prius loopt op olie. Maar om 'schijnduurzaam' te zijn, moet iemand hem wel zo aan de man gebracht hebben en daar ben ik me niet van bewust.

De Prius is natuurlijk een typisch overgangsverschijnsel. Groot en luxe om een reden. Namelijk dezelfde waarom Tesla begonnen is met de Roadster (= speeltje voor de rijken). Alleen in dat marktsegment kun je mensen vinden die wat extra willen en kunnen betalen. Nu de hybride technologie goed uitgedokterd is, planten ze hem ook in kleinere en goedkopere modellen.

En ook aan de andere kant: er is nu een plugin-versie. Bij elke nieuwe generatie zal de elektrische actieradius groter worden, totdat de mensen het zonder benzine-gestookt noodaggregaat durven.

Er worden vaak enorme pretenties op de Prius geprojecteerd, terwijl het niet meer dan een stapje in de goede richting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als voor een stoplicht 2 pruis`jes staan en je bent 3 jaar oud,
zegge inhale-uitlaathoogte, en we staan op de centuurbaan in amsterdam bij het zebrapad,
dan is er nogal een verschil.
die auto is verder niet zo bijzonder, maar afgetekend tegen de rest is ie nu ineens superieur goed,
want de rest zou bij gelijke utstoot van bagger in het algemeen stil moeten blijven staan.

laat dat kind van 3 nu eens kiezen, je ziet ze vaak genoeg staan langs de weg,
wegscheuren in je bmw X5 is dan wel redelijk een trieste gebeurtenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
(jarig!)
Vraagjes over verbruik.

1. Elektrische boiler

Wij wonen in een huurhuis met een elektrische boiler. De boiler is 25-26 jaar oud en werkt nog perfect. Als ik die zou vervangen door een splinternieuwe boiler, zou dat schelen in verbruik?
Heb je daar ook A, A+ en A++ in?

2. Opgegeven verbruikswaarden
Ik heb gedurende 2,5 maanden het verbruik van mijn elektro bijgehouden. Als ik dat dan vergelijk met de "norm" van de fabrikant, wijkt dat telkens serieus af:
(het geschat jaarverbruik is een extrapolatie van het 2,5 maanden verbruik)

Koelkast1
  • Bosch KSR38V10FF
  • Energieklasse: A+
  • Volume: 355 L
  • Normverbruik: 144 kWh
  • Geschat jaarverbruik: 196 kWh
  • Verschil: +36%
Koelkast2
  • Miele K621i
  • Energieklasse: A
  • Volume: 155 L
  • Normverbruik: 211 kWh
  • Geschat jaarvebruik: 172 kWh
  • Verschil: -18%
Diepvries
  • Bosch GSN40A31
  • Energieklasse: A++
  • Volume: 333 L
  • Normverbruik: 260 kWh
  • Geschat jaarverbruik: 193 kWh
  • Verschil: -26%
Wasmachine
  • Bosch WAE32460
  • Normverbruik: 1,02 kWh/cyclus
  • Reëel verbruik: 0,76 kWh/cyclus
  • Verschil: -25%
Alle toestellen staan opgesteld in een relatief koele kamer, met voldoende ventilatie aan de achterzijde.
Bij koelkast 2 staat er een ingebouwde oven vlak boven de koelkast. Het eventueel nadelige effect van die warmte, zie ik toch niet terug in het verbruik...
Ik vind het vooral raar dat de eerste koelkast (355L) zoveel verbruikt in vergelijking met het normverbruik?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Koel/vrieskasten: Verschil in gebruikspatronen? Hoe vaak gaan ze per dag open/dicht?

Wasmachine: normverbruik is voor wat voor wasbeurt? 60 graden, 30 graden? Een moderne machine past de hoeveelheid water aan. Dus laad je hem misschien minder vol dan de norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
De koelkast die "te veel" verbruikt, staat in de berging, dus gaat minder vaak open.
De kleine koelkast staat in de keuken en wordt frequenter gebruikt.

Wasmachine: ik vind het normverbruik sowieso een beetje raar. Obv welke wastemperatuur is dat? Met welk toerental van droogzwieren (tijdens het zwieren op 1600 toeren, vraagt mijn wasmacine 870W)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

Kun je die elektrische boiler niet vervangen voor iets op gas?
Dat maakt een groot verschil op je energie rekening. Een nieuwe elektrische boiler zal het niet veel beter doen dan een oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cafe Del Mar schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:40:
De koelkast die "te veel" verbruikt, staat in de berging, dus gaat minder vaak open.
Dat is precies tegengesteld aan wat je zou verwachten. Welke is de nieuwste van de 2?
Wasmachine: ik vind het normverbruik sowieso een beetje raar. Obv welke wastemperatuur is dat? Met welk toerental van droogzwieren (tijdens het zwieren op 1600 toeren, vraagt mijn wasmacine 870W)...
Na even googlen kom ik dit tegen:
Het jaarlijks energie- en waterverbruik en het droogresultaat worden berekend op basis 220 wasbeurten onderverdeeld in 60°C en 40°C-katoenwasprogramma’s bij volledige en gedeeltelijke ladingen.

Als jij dus altijd met een volle machine wast op 30 graden, is het verschil verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Normverbruik bij het energielabel van een wasmachine is uit mijn hoofd bij 60 graden, bont wasprogramma en zonder hotfill.
Ik heb hier een Miele met hotfill, normverbruik per wasbeurt zou 1,3KWh zijn, terwijl ik onder de 0,5KWh per wasbeurt kom.

Bij koelkasten heeft ook de vulling, omgevingstemperatuur en staat van de installatie(met ijs beklede verdamper, koudemiddelvulling, verstopte condensor) behoorlijke invloed op het verbruik.

Ik heb vorige week de zuigleiding van m'n compressoren(bij me koelkast en vriezer) geisoleerd, hiermee hoop ik ook het jaarverbruik behoorlijk terug te dringen. Meting is bezig en zo te zien werkt het(tijdens draaien maar 75% van het vermogen gemeten tov narmaal), uitslag volgt.

Normverbruik (energielabel) is naar mijn idee ook alleen om dezelfde met elkaar te vergelijken bij aankoop.

[ Voor 12% gewijzigd door flippo765 op 08-01-2012 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
Part schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:47:
Kun je die elektrische boiler niet vervangen voor iets op gas?
Dat maakt een groot verschil op je energie rekening. Een nieuwe elektrische boiler zal het niet veel beter doen dan een oude.
Het is een huurhuis, ik ben niet van plan om grote(re) investeringen te doen, als het niet mijn eigendom is.
Wat ik vooral wilde weten was:
- zijn nieuwe boilers beter (techniek, zuinigheid, ...)
- kan een boiler van 25 jaar op één of andere manier versleten zijn en zo meer verbruiken.
Anne vdr Bom schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:48:
Dat is precies tegengesteld aan wat je zou verwachten. Welke is de nieuwste van de 2?
De "veelverbruiker" is een koelkast van 2,5 jaar oud, de andere stond er al als wij hier kwamen wonen (ingebouwd) en is een pak ouder.
Anne vdr Bom schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:48:
Na even googlen kom ik dit tegen:
Het jaarlijks energie- en waterverbruik en het droogresultaat worden berekend op basis 220 wasbeurten onderverdeeld in 60°C en 40°C-katoenwasprogramma’s bij volledige en gedeeltelijke ladingen.

Als jij dus altijd met een volle machine wast op 30 graden, is het verschil verklaard.
Wij wassen veel op 30°, soms op 40° en soms op 90°. Daar zal het 'em in zitten dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Cafe Del Mar schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:56:
[...]

Het is een huurhuis, ik ben niet van plan om grote(re) investeringen te doen, als het niet mijn eigendom is.
Wat ik vooral wilde weten was:
- zijn nieuwe boilers beter (techniek, zuinigheid, ...)
- kan een boiler van 25 jaar op één of andere manier versleten zijn en zo meer verbruiken.

[...]
De techniek van alle elektrische boilers is gelijk. Een verwarmings element die 100% van de elektrische energie omzet in warmte. Een oude boiler kan geen energie verliezen omdat hij versleten is.
Wat iets beter kan zijn bij een nieuwe boiler is de isolatie maar daar gaat waarschijnlijk maar een fractie van de energie door verloren.
Nadeel van elektrisch is dat het een dure energie is (+/- 500 euro per jaar voor 1 boiler).

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 08-01-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 13:43

michels911

4690Wp

asvogel schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:44:
[...]
2 spotjes vervangen en het bevalt vooralsnog prima. Lichtsterkte lijkt zo ongeveer hetzelfde als de 20W halogeen. Het licht is iets kouder, maar dat is voor in de keuken niet erg. De bundel lijkt niet nauwer te zijn dan bij de halogeenlampen, maar dat kan ook komen door de diffuser (matglas) dat voor de spot zit. De lampen lijken helemaal niet warm te worden, dus ik heb het glasplaatje er maar weer voorgezet.
Ik heb ook vrijwel alles vervangen door Led. Vanmiddag met de decoupeerzaag bezig en ineens, pats ,twee nieuw LED spots een verdieping lager, maar op dezelfde groep, houden er spontaan mee op. Iets van een inductiepiek of zo? Is daar wat aan te doen? Anders wordt het met wat klussen een dure hobby zo.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:30:
Vraagjes over verbruik.

1. Elektrische boiler

Wij wonen in een huurhuis met een elektrische boiler. De boiler is 25-26 jaar oud en werkt nog perfect. Als ik die zou vervangen door een splinternieuwe boiler, zou dat schelen in verbruik?
Een oude boiler kan behoorlijk wat warmte verliezen, de stilstandsverliezen.
Dit hangt af van de capaciteit van de boiler en de kwaliteit van de boiler.

Op voorhand vervangen is wellicht een beetje over de top, desondanks kan die er een flink inhakken.
Kun je die niet meten? Het liefs tijdens een weekje weg ofzo. Dan heb je alleen de stilstandsverliezen te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
michels911 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:04:
[...]

Ik heb ook vrijwel alles vervangen door Led. Vanmiddag met de decoupeerzaag bezig en ineens, pats ,twee nieuw LED spots een verdieping lager, maar op dezelfde groep, houden er spontaan mee op. Iets van een inductiepiek of zo? Is daar wat aan te doen? Anders wordt het met wat klussen een dure hobby zo.
Ik lees in dit topic veel gebruik van no-name/huismerk LED-lampen. Deze zijn mogelijk niet zonder reden goedkoper ;) LED is verre van uitontwikkelde techniek en dus kan het lonen om voor een A-merkfabrikant te gaan. Wellicht dat in LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II uitkomst biedt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Op de schaal waarop we in de westerse wereld auto's gebruiken is geen enkele auto duurzaam, of hij nou rijdt op benzine, elektriciteit, sterrenstof of zeehondenbabybloed. Duurzaamheid van wat dan ook is veel meer dan wat je in de tank doet.

Externe negatieve effecten zijn maar knap vervelend - vooral voor anderen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn wel eens vragen geweest over Powerstocc omvormers.

Ze zitten in pakketten van Centrolsolar en die worden verkocht door o.a. Nefit

http://www.nefit.nl/SiteC...s/Leaflet_CentroSolar.pdf

In NL blijft de preis royaal: marktplaats

Terwijl eerder in deel 18 in D betere prijzen werden gesignaleerd: 8)
http://sisol-energie.de/a...tocc-excellent-im-angebot

http://www.photovoltaik-s...0519f1ec1d98faf7d955f76cc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:21:
Op de schaal waarop we in de westerse wereld auto's gebruiken is geen enkele auto duurzaam, of hij nou rijdt op benzine, elektriciteit, sterrenstof of zeehondenbabybloed. Duurzaamheid van wat dan ook is veel meer dan wat je in de tank doet.

O ja.. de auto...

En wat is dat met internet? Gij typt ook!

http://www.intermediair.n...ternet-vreet-energie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

normen en waardeloosheid.
Ook gij heeft getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Part schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:03:
[...]
Wat iets beter kan zijn bij een nieuwe boiler is de isolatie maar daar gaat waarschijnlijk maar een fractie van de energie door verloren.
Als een boiler gemiddeld 10W gebruikt om warm te blijven, en je tapt 6L water van 60C per dag, dan gebruikt de boiler ongeveer even veel energie voor het warm houden als voor het verwarmen van water, beide ongeveer 75 kWh/jaar.

Ik kan mijn meet gegevens even niet vinden, maar ik dacht dat ons keuken boiler-tje bijna 20W gebruikte alleen om op temperatuur te blijven. Tenzij je heel veel heet water gebruikt gaat er dus best een grote fractie "verloren" door de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:56:
[...]

Als een boiler gemiddeld 10W gebruikt om warm te blijven, en je tapt 6L water van 60C per dag, dan gebruikt de boiler ongeveer even veel energie voor het warm houden als voor het verwarmen van water, beide ongeveer 75 kWh/jaar.

Ik kan mijn meet gegevens even niet vinden, maar ik dacht dat ons keuken boiler-tje bijna 20W gebruikte alleen om op temperatuur te blijven. Tenzij je heel veel heet water gebruikt gaat er dus best een grote fractie "verloren" door de isolatie.
Dit geeft wat meetresultaten van een close-in boiler.
Een grote (200l) boiler verliest soms wel 3 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:51:
normen en waardeloosheid.
Ook gij heeft getypt.
Kom eens eten zou ik zeggen, mijn vriendin kan heel aardig koken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
flippo765 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:53:
[...]

Ik heb vorige week de zuigleiding van m'n compressoren(bij me koelkast en vriezer) geisoleerd, hiermee hoop ik ook het jaarverbruik behoorlijk terug te dringen. Meting is bezig en zo te zien werkt het(tijdens draaien maar 75% van het vermogen gemeten tov narmaal), uitslag volgt.
Kun je foto's plaatsen van het eindresultaat met de behaalde winstresultaten .

Dit soort isolatie verbeteringen is voor iedereen makkelijk en leuk om te doen vooral om dat dit non-stop verbruikers zijn.
Zelf had ik nog wat piepschuim over wat ik maar in de stenen schuur heb geplakt aan de muur die aan mij woning vast zit.
Volgende maand maar eens stenen gaan uitzoeken voor mijn geisoleerde plantenbak van 50cm hoogte aan voor en achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/binnenla...keert-terug-schiphol.html

vast morgen de garnalen in de aanbieding in ijmuiden,
eet smakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

marz01 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:30:
[...]

Kun je foto's plaatsen van het eindresultaat met de behaalde winstresultaten .

Dit soort isolatie verbeteringen is voor iedereen makkelijk en leuk om te doen vooral om dat dit non-stop verbruikers zijn.
Zelf had ik nog wat piepschuim over wat ik maar in de stenen schuur heb geplakt aan de muur die aan mij woning vast zit.
Volgende maand maar eens stenen gaan uitzoeken voor mijn geisoleerde plantenbak van 50cm hoogte aan voor en achterkant
Komt goed.
Ik wil eerst kijken of er uberhaubt besparing optreed en of de elektrische regeling van de koelkast dit aankan.
Daarna breng ik verslag uit.

Heb de laatste weken van vorig jaar STEK-diploma behaald, daar zijn alle installatie's zo uitgevoerd en daar komt het idee ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:32:
[...]

http://www.nu.nl/binnenla...keert-terug-schiphol.html

vast morgen de garnalen in de aanbieding in ijmuiden,
eet smakelijk.
Sh*t !! Die zijn, (herstel: waren) zo lekker. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Meridiaan schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:37:
Sh*t !! Die zijn, (herstel: waren) zo lekker. 8)7
Ach, het duurt wel even voordat je die op je bord vindt. Ze moeten namelijk na vangst eerst nog per vrachtwagen naar Marokko o.i.d. om daar gepeld te worden, en dan per vrachtwagen ook weer terug hierheen.

Maar gelukkig wel een stempel 'duurzame vis' er op!

Of ben ik nu te cynisch?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 08-01-2012 22:50 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:04:
[...]

Dit geeft wat meetresultaten van een close-in boiler.
Een grote (200l) boiler verliest soms wel 3 kWh per dag.
Close-in boilers zijn ook super inefficiënt in het vasthouden van warmte. De aansluitingen zitten aan de bovenzijde en warme water stijgt op in de leiding zodat koud water terug stroomt. Alleen al door de leidingen provisorisch te isoleren werd het verlies met 32% teruggebracht.

Bij een grote boiler (80liter of meer) heb je dit effect niet omdat de aansluitingen aan de onderzijde zitten. Ook de wandoppervlakte is aanzienlijk kleiner per liter water en de isolatie over het algemeen veel beter.
Die 3kWh per dag is wel erg veel. Dat zou betekenen dat een 200 liter boiler in 1 dag 12 graden afkoelt als je hem uitzet.
Als het verlies echt zo groot is dan zou je er verstandig aan doen de buitenkant extra te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Mogelijk is de berging niet een omgeving waar de koelkast voor bedoeld is. Dat staat aangegeven onder klimaatklasse.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Cafe Del Mar schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:30:
Vraagjes over verbruik.

1. Elektrische boiler

Warmtepomp boilers zijn nogal eens gratis af te halen via marktplaats. Heb je zo opeens een reductie van 50% op je warm water verbruikskosten. Wel eerst overleggen of het gewoon zelf goed regelen.

Een nieuwe elektrische boiler kan hooguit beter zijn doordat de isolatie verbeterd is. Je kan de stilstand verliezen eenvoudig zelf meten; begin met een warme boiler, verbruik een etmaal geen warm water uit de boiler en het elektriciteitsverbruik over die periode is het stilstandsverlies. Daar kun je eenvoudig met extra isolatie wat aan doen.

Sowieso is het met een elektrische boiler zaak om zo veel en extreem mogelijk op warm water te besparen. Dus waterbespaarders in de kranen, spaardouchekop, douchebak-wtw opbouw (zonnigtiep heeft er ook een in een huurwoning), geen mengkraan die standaard halverwege staat en dus zinloos warm water trekt.
2. Opgegeven verbruikswaarden
Ik heb gedurende 2,5 maanden het verbruik van mijn elektro bijgehouden. Als ik dat dan vergelijk met de "norm" van de fabrikant, wijkt dat telkens serieus af:
(het geschat jaarverbruik is een extrapolatie van het 2,5 maanden verbruik)

Koelkast1
  • Bosch KSR38V10FF
  • Volume: 355 L
  • Normverbruik: 144 kWh
  • Geschat jaarverbruik: 196 kWh
  • Verschil: +36%
Als deze in een koele ruimte staat en weinig open/dicht gaat is er iets mis. Wellicht is er koelmiddel gelekt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom een verschil?
Wat als ik per saldo meer teruglever dan zelf verbruik?

Heeft u een teruglevermeter (digitale meter)? Greenchoice hanteert hiervoor een unieke margeregel. U kunt maximaal 1000 kWh per jaar of per nota netto meer terugleveren dan u verbruikt en u krijgt daarvoor toch een vergoeding inclusief energiebelasting (REB). U ontvangt jaarlijks een verbruiksnota voor uw stroom- en gasverbruik en een aparte nota voor de teruglevering aan het net. Heeft u een terugdraaimeter (ferrarismeter)? Ook hier geldt de margeregel. Met de terugdraaimeter kunt u tot maximaal -1000 kWh (verbruik-opwekking) leveren aan het net en u krijgt daarvoor toch een vergoeding inclusief energiebelasting (REB).
en
Wat betaalt Greenchoice mij voor mijn opgewekte stroom?

De stroom die u via uw zonnepanelen aan het net teruglevert, koopt Greenchoice graag van u op. Wij zijn blij met elke consument die zelf duurzame energie opwekt. De stroom die u opwekt, salderen wij met u tegen exact hetzelfde tarief als de stroom die u van ons afneemt (leveringstarief + energiebelasting + BTW). U kunt bij ons onbeperkt stroom terugleveren. Bij een netto teruglevering (meer opwekking dan verbruik op jaarbasis) krijgt u van ons voor het 'overschot' alleen het leveringstarief vergoed.
http://www.greenchoice.nl.../Besparen%20en%20Opwekken

Essent is veel duidelijker:
Vergoeding voor uw teruglevering

Heeft u zonnepanelen, een windmolen of een HRe-ketel en produceert u stroom? Dan komt u in aanmerking voor een aantrekkelijke vergoeding.

Voor teruglevering tot 5000 kWh ligt de terugleververgoeding gelijk aan de tarieven die u aan Essent moet betalen, inclusief energiebelasting en btw. Boven de grens van 5000 kWh krijgt u een aantrekkelijk vergoeding van Essent.
http://www.essent.nl/cont....html?ecmp=20110615DL039V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:50:
Ach, het duurt wel even voordat je die op je bord vindt. Ze moeten namelijk na vangst eerst nog per vrachtwagen naar Marokko o.i.d. om daar gepeld te worden, en dan per vrachtwagen ook weer terug hierheen.

Maar gelukkig wel een stempel 'duurzame vis' er op!

Of ben ik nu te cynisch?
Cynisch...nee hoor, maar het is een vraag is je dure vis of duurzame vis wilt.
Verder heeft het thuis pellen in NL nogal wat hygienische nadelen ten opzichte van Marrokko (in een fabriek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 07:21:
[...]

Cynisch...nee hoor, maar het is een vraag is je dure vis of duurzame vis wilt.
Verder heeft het thuis pellen in NL nogal wat hygienische nadelen ten opzichte van Marrokko (in een fabriek).
Ja, want in Nederland in een fabriek is hygiëne niet mogelijk zeker? /cynisch

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
c70070540 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:26:
[...]

"Maar dan worden de garnalen 20% duurder!!!, dat vind ik niet kunnen!!!! " 8)7 ook /cynisch.

Edit:

Ik heb alle ideeen wat betreft de zonneboiler op de CV aansluiten nog een keer goed bij mezelf in de week gezet.

Op dit moment voel ik veruit het meeste voor een hele simpele optie met een tweede pomp bij de zonneboiler en een extra thermostaat in de woonkamer. En met een stuk simpele timing dan 's nachts / vroege morgen de tweede pomp aanzetten en daarmee warmte uit de zonneboiler in het CV systeem pompen.

Dus geen driewegkleppen, mengventielen etc. Gewoon OF de zonneboiler pompt warmte rond OF de CV verwarmd.

[ Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 09-01-2012 09:16 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Diepvriestuning:

Neem een binnen/buiten thermometer, zo eentje met buitensensor (Aldi, etc).

Plaats de buitensensor in de diepvrieskast/kist. Wacht een paar uur.

Stel de instelknop van de diepvries lager en wacht weer een tijdje.
Doe dit totdat je een temperatuur hebt van -18,0 C / -19,0 C.

De kist blijft gesloten want de binnentemperatuur lees je af op het basisstation dat naast de diepvries staat.

Heeft zoiets nut? Jawel! Aan de kist hangt een Plugwise en die geeft ca. 20% energiewinst aan.
De kist stond dus duidelijk niet goed ingesteld.

Werkt ook voor de ijskast. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
Hallo duurzame medemens 8)

Ik heb een vraagje mbt mijn "nieuw" aangekochte huis. Ik heb dit huis afgelopen mei gekocht en op het dak liggen 8 zonnepanelen. Hier ben ik natuurlijk erg blij mij. Nu heb ik meteen bij aanschaf van het huis een setje plugwise pluggen gekocht om de opbrengst te kunnen monitoren.
Nu meet ik sinds 15 mei, en de beste dagen zijn geweest begin juni zoals in dit overzicht te zien is:

Afbeeldingslocatie: http://i219.photobucket.com/albums/cc283/oretet/div/a1.png

Hoogste gemeten vermogen is 971 watt, is er iemand die mij kan zeggen wat dit dan voor panelen zijn en of de opbrengst een beetje volgens de verwachting is? Ze zitten per 4 panelen aangesloten op een StecaGrid 500 inverter.

Nu ben ik alleen benieuwd wat voor vermogen de panelen hebben, ze liggen op een plat dak zoals hier te zien is via googlemaps:

Afbeeldingslocatie: http://i219.photobucket.com/albums/cc283/oretet/div/a2.png

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:26:
Niet cynisch, zoek je een baan? ... of 'gun' je iemand een baan in deze tak van sport?

Fabriek kan prima hygiënisch in NL, dat is ook niet waar de schoen wringt.

"Ik heb een tante in Marokko en die komt..... pelt garnalen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 08:27
Betaald Essent dit ook zonder problemen uit? Op mijn dak past misschien wel 8000kwh en gebruik max 4000kwh; dan zit ik te denken om toch meer te plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Lander schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:22:

Hoogste gemeten vermogen is 971 watt, is er iemand die mij kan zeggen wat dit dan voor panelen zijn en of de opbrengst een beetje volgens de verwachting is? Ze zitten per 4 panelen aangesloten op een StecaGrid 500 inverter.
Dat kun je niet uit de opbrengsten afleiden ben ik bang. Gewoon een keer het dak op en meteen de serienummers etc noteren, mocht er van die panelen ooit een terugroepactie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Schinnen-groen schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:19:
Diepvriestuning:

Neem een binnen/buiten thermometer, zo eentje met buitensensor (Aldi, etc).

Plaats de buitensensor in de diepvrieskast/kist. Wacht een paar uur.

Stel de instelknop van de diepvries lager en wacht weer een tijdje.
Doe dit totdat je een temperatuur hebt van -18,0 C / -19,0 C.

De kist blijft gesloten want de binnentemperatuur lees je af op het basisstation dat naast de diepvries staat.

Heeft zoiets nut? Jawel! Aan de kist hangt een Plugwise en die geeft ca. 20% energiewinst aan.
De kist stond dus duidelijk niet goed ingesteld.

Werkt ook voor de ijskast. >:)
ik heb een gewone koelkast thermometer gebruikt van Go Green. Heb een Whirpool diepvries 6 standen; altijd standaard op 2,75 staan. Gemeten stond die op -26 graden.

Nu op stand 1 en staat die nog steeds -19 graden. Energiebesparing heb ik niet gemeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier ongeveel dezelfde ervaring met de thermostaat.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
Mijn koelkast én diepvries geven zelf aan hoe koud/warm het binnen is.
Ik heb het nog nooit nagemeten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:26:
[...]

Niet cynisch, zoek je een baan? ... of 'gun' je iemand een baan in deze tak van sport?

Fabriek kan prima hygiënisch in NL, dat is ook niet waar de schoen wringt.

"Ik heb een tante in Marokko en die komt..... pelt garnalen" ;)
Tja, wij verwende Nederlanders willen dat werk inderdaad niet doen. Daar voelen we ons met z'n allen veel te goed voor nietwaar? Het is toch idioot dat garnalen in Marokko gepeld worden, varkens in vrachtwagens heen en weer gereden worden naar Italië om daar geslacht te worden etc...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ga het in elk geval ook even nameten bij beide diepvriezers die we hebben. Ik heb het vermoeden dat er 1 in elk geval veel te hoog staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lander schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:22:
Hallo duurzame medemens 8)

Ik heb een vraagje mbt mijn "nieuw" aangekochte huis. Ik heb dit huis afgelopen mei gekocht en op het dak liggen 8 zonnepanelen. Hier ben ik natuurlijk erg blij mij. Nu heb ik meteen bij aanschaf van het huis een setje plugwise pluggen gekocht om de opbrengst te kunnen monitoren.
Nu meet ik sinds 15 mei, en de beste dagen zijn geweest begin juni zoals in dit overzicht te zien is:

[afbeelding]

Nu ben ik alleen benieuwd wat voor vermogen de panelen hebben, ze liggen op een plat dak zoals hier te zien is via googlemaps:

[afbeelding]
De Steca omvormers kunnen een piekvermogen leveren van 500W per stuk, dus die 971 W (gemiddeld over 15 minuten?) kan wel kloppen. Waarschijnlijk zijn de panelen rond de 175W per stuk, maar het beste is gewoon op de achterkant van de panelen te kijken. Hier zit vaak wel een typeplaatje op waar je een foto van kan nemen.
Het belangrijkste is trouwens niet het piekvermogen van je panelen, maar de opbrengst per maand/jaar, dus het aantal kWh.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik moet onze "no frost" vriesgedeelte nog ontdooien. Er is rijp ontstaan op de ontluchter. Flink deel al weggebikt. Maar het heeft nog nauwelijks gevroren...

Bij De Harense Smid zeggen ze overigens dat no frost niet betekent dat je het niet hoeft te ontdooien. Andere bronnen en eigen personeel in de winkel beweren toch anders.
trekker22 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:07:
[...]

Betaald Essent dit ook zonder problemen uit?
Zo lees ik het wel. Ik ben wel klant van Essent, maar heb geen panelen :(
Dit kan een reden in de toekomst zijn om toch niet naar Green Choice te gaan en bij Essent te blijven. Over GC gesproken: leuke feature is "kies je eigen lokale opwekker".

[ Voor 38% gewijzigd door PcDealer op 09-01-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
Ik heb al 2,5 jaar een no-frost en daar hangt nergens een ijskristal in, laat staat dat we moeten bikken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cafe Del Mar schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:18:
Ik heb al 2,5 jaar een no-frost en daar hangt nergens een ijskristal in, laat staat dat we moeten bikken :).
Het kan zijn dat de deur niet goed sluit. Een keer heeft het een nacht op een kier gestaan, maar dat was niet de reden voor de rijpvorming, althans niet toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
antonboonstra schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:15:
[...]

De Steca omvormers kunnen een piekvermogen leveren van 500W per stuk, dus die 971 W (gemiddeld over 15 minuten?) kan wel kloppen. Waarschijnlijk zijn de panelen rond de 175W per stuk, maar het beste is gewoon op de achterkant van de panelen te kijken. Hier zit vaak wel een typeplaatje op waar je een foto van kan nemen.
Het belangrijkste is trouwens niet het piekvermogen van je panelen, maar de opbrengst per maand/jaar, dus het aantal kWh.
Ja zal inderdaad even een keer het dak op moeten ;)

In Juni heb ik totaal 153kWh aan productie gehad.

Van Juni 1 t/m 31 December 667kWh

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
iemand ervaring met het plaatsen van PV panelen op een dakkapel?

Het zal allemaal wel niet zo speciaal zijn, maar ik zie dat eigenlijk nooit, vandaar mijn vraag.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/westkant.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 09-01-2012 10:46 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In België betalen energieleveranciers niets voor je extra opgewekte stroom, gewoon omdat ze dit niet moeten/mogen. Je moet hier namelijk een BTW nummer en/of een handelsregisternummer voor hebben en dit heb je als particulier niet.

Ik ken de details niet, maar zelfs als je dit hebt, wat op zich al veel kost, krijg je voor de stroom die je opwekt vaak heel veel minder dan hij waard is. Ook worden de 'groenestroomcertificaten', die de echte opbrengst vormen bij PV, door de andere verbruikers betaald d.m.v. doorrekenen.

Dus eenvoudig voorgesteld:

Bezitters PV:

-Moeten geen extra stroom kopen
-Kunnen eventueel een heel klein bedrag voor hun stroom krijgen
-Moeten nog steeds een heel deel 'kosten' aan de leverancier en netbeheerder betalen

Netbeheerders/leveranciers:

-Rekenen de kosten van GSC's door aan de klant
-Krijgen stroom op hun net van bezitters PV waar ze niets (of heel weinig) voor moeten betalen
-Maken sinds PV veel meer winst

Gezinnen zonder PV:

-Zien hun elektriciteitsfactuur jaarlijks met een groot aantal procenten stijgen
-Verarmen t.o.v. de bezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
hansdegit schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:27:

Het zal allemaal wel niet zo speciaal zijn, maar ik zie dat eigenlijk nooit, vandaar mijn vraag.
nog niet.

maar wel plannend.

wetgeving is wel een probleem.

heb je de pdf al gelezen in de start post?
(bij zonne boilers)

link op start post werkt niet.
http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 09-01-2012 10:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28

[afbeelding]
Niet zo zeer ervaring, wel veel research in gedaan. Er gelden de zelfde regels als altijd. Dus zolang het geen monument is mag je op je dakkapel plaatsen wat je wilt mits het deugdelijk vast zit en niet buiten het platte vlak steekt. De lol begint bij het proberen te maximaliseren van de hoeveelheid panelen per kapel. Ik zou denk ik gaan voor 1 steca setje per kapel, omdat dat lekker simpel aanlegt. Hellingshoek rond een graadje of 20 oid. (lekker plat)

Veel plezier gewenst!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

[afbeelding]
Je hebt een hele mooie muur om panelen op te monteren. Daar kan zeer veel PV op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
c70070540 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:48:
[...]

Je hebt een hele mooie muur om panelen op te monteren. Daar kan zeer veel PV op!
die muur is niet op zuid.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58

[afbeelding]
Ben ermee beziggeweest, maar volgens mijn schoonvader was dit niet zo'n goed plan, omdat dakkapellen berekend worden opeen maximale sneeuwlast, en als daar nog panelen met ballast bij zouden komen, was de constructie niet toereikend, mede omdat je door de grotere hoogte (boven de 6 meter) extra ballast noet meeleggen en omdat je bij de randen van de dakkapel/huis extra wervelingen krijgt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
c70070540 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:48:
[...]

Als je weet hoe de vorige bewoner bezig is geweest om die ramen in de westmuur goedgekeurd te krijgen...Pfff.

Ik geloof niet dat er dan zonder slag of stoot een x-aantal m2 aan PV wordt goedkgekeurd....

[ Voor 33% gewijzigd door hansdegit op 09-01-2012 20:48 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:51:
Als je weet hoe de vorige bewoner bezig is geweest om die ramen in de westmuur goedgekeurd te krijgen...Pfff.

Ik geloof niet dat er dan zonder slag of stoot een x-aantal m2 aan PV wordt goedkgekeurd....
om de panelen op het dakkapel te plaatsen weet ik ook niet zeker.
het is niet het zelfde type dakkapel als bij mij.( dit zit wel wat minder hardvast als bij mij. ik heb een dakkapel van beton.)

het ziet er naar mijn inziens wel naar uit dat er een steca 500 + 3 panelen boven het dakkapel past.
mischien wel meer maar dat kan ik niet zien.
dat is vergunning vrij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 13:37

Het zal allemaal wel niet zo speciaal zijn, maar ik zie dat eigenlijk nooit, vandaar mijn vraag
Zie mijn eerdere post: http://gathering.tweakers...message/36788418#36788418

Voordeel is hier wel dat het vanaf de straatkant niet zichtbaar is...

Hellingshoek 20 graden, 6 stoeptegels (=60kg) per paneel.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsOo op 09-01-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Betaald Essent dit ook zonder problemen uit? Op mijn dak past misschien wel 8000kwh en gebruik max 4000kwh; dan zit ik te denken om toch meer te plaatsen!
dan zou ik toch eerst essent effe bellen en na vragen.
ben bang dat er kleine lettertjes zijn. (weet zeker)
en van pv panelen word je vast niet zo rijk als van casino's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:00:
[...]

om de panelen op het dakkapel te plaatsen weet ik ook niet zeker.
het is niet het zelfde type dakkapel als bij mij.( dit zit wel wat minder hardvast als bij mij. ik heb een dakkapel van beton.)

het ziet er naar mijn inziens wel naar uit dat er een steca 500 + 3 panelen boven het dakkapel past.
mischien wel meer maar dat kan ik niet zien.
dat is vergunning vrij in ieder geval.
Ik ga op termijn ook PV op mijn dakkapel plaatsen. Mijn dak is west-zuidwest georiënteerd en op de dakkapel kan ik ze precies naar de juiste hoe richten. Grootste sport is zoveel mogelijk panelen op die kapel kwijt kunnen. Aan de achterzijde mag dit gewoon, aan de voorkant van de woning weet ik het niet, zal de gemeente eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49

3x190Wp portrait onder een graadje of 15 op een Steca500 wellicht? Voor landscape plaatsing heb je geen plek denk ik? Met portrait moet je al snel naar een kleine hoek anders wordt de "hoge kant" nogal een windcatcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@frankium, stefimke
het is in veel gemeentes niet toegestaan om een dakkapel aan te leggen (vergunings vrij) met een schuin dak.
ook niet achter.
lastige regels allemaal.
dat hout waarschijnlijk ook in dat een platdakkapel schuin maken ook niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:17:
@frankium, stefimke
het is in veel gemeentes niet toegestaan om een dakkapel aan te leggen (vergunings vrij) met een schuin dak.
ook niet achter.
lastige regels allemaal.
dat hout waarschijnlijk ook in dat een platdakkapel schuin maken ook niet kan.
De dakkapel heb ik al geplaatst. De achterzijde is volledige breedte - 2 pannen aan weerszijden. Daar is geen vergunning voor nodig. De straatkant mocht niet breder dan 1/3e van de woning. Dus als ik die dakkapel vergunningsvrij mag plaatsen, mag ik daar ook PV op plaatsen, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:07

WouterB

3680 Wp

In mijn woonplaats (Bunnik) weet ik meerdere huizen waar op de dakkapel (voorzijde) paneeltjes staan. Omdat het dakvlak O/W is, staan ze ook nog richting zuid gericht (dus dwars). Voor zover ik weet zijn er hier geen bezwaren tegen. Of deze mensen hier een vergunning voor nodig hebben / deze dan ook aangevraagd hebben weet ik niet, maar zou ik eventueel na kunnen vragen.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

[...]

Maar dan produceer je toch 8000kWh? En Essent staat maximaal 5000kWh toe, tenminste zo lees ik het het stukje tekst. Zou dat de adder zijn?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik ga het gewoon plaatsen.
vergunnings vrij?
ik denk dat ik eigenlijk een vergunning nodig heb.
ik ga het wel overleggen met de buren, moet er nog 1 en dat zal de moeilijkste worden(woningbouw vereniging)

@MrScratch
nee denk het niet.
je zult de 5000kWh zelf op moeten maken want essent betaalt waarschijnlijk je geen rooie cent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:25:
ik ga het gewoon plaatsen.
vergunnings vrij?
ik denk dat ik eigenlijk een vergunning nodig heb.
ik ga het wel overleggen met de buren, moet er nog 1 en dat zal de moeilijkste worden(woningbouw vereniging)

@MrScratch
nee denk het niet.
je zult de 5000kWh zelf op moeten maken want essent betaalt waarschijnlijk je geen rooie cent uit.
zo'n teksten zijn inderdaad nooit duidelijk of er na je eigen verbruik nog 5000kwh wordt uitbetaald mocht je zoveel hebben geleverd...

"Voor teruglevering tot 5000 kWh ligt de terugleververgoeding gelijk aan de tarieven die u aan Essent moet betalen, inclusief energiebelasting en btw. Boven de grens van 5000 kWh krijgt u een aantrekkelijk vergoeding van Essent."

wat is teruglevering, na aftrek eigen gebruik of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:30:
[...]

zo'n teksten zijn inderdaad nooit duidelijk of er na je eigen verbruik nog 5000kwh wordt uitbetaald mocht je zoveel hebben geleverd...

"Voor teruglevering tot 5000 kWh ligt de terugleververgoeding gelijk aan de tarieven die u aan Essent moet betalen, inclusief energiebelasting en btw. Boven de grens van 5000 kWh krijgt u een aantrekkelijk vergoeding van Essent."

wat is teruglevering, na aftrek eigen gebruik of niet...
ik denk dat ik dat antwoord aan zonnigtype of anderen over laat.
als die zin hebben om het nog een keer te vertellen.

zo ver ik het begreep krijg je maar een "habben krats" voor elke kWh die je zelf niet gebruikt.
iets van 6 cent. (somige hier op het forum zijn ook al aan het affakkelen :'( )

wetgeving verhalen enzo. gemengd met verkopers praatjes.
bekende term NEEderland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is trouwens wijsheid? Ik heb twee mogelijkheden voor het plaatsen van PV.

Situatie: Hoekwoning, dak gericht op 255 graden (westzuidwest).

Mogelijkheid 1 (dakkapel, plat dak)
L x B = 200cm x 400cm
Voordeel: kan het exact richten qua instraling
Nadeel: duurder wegens plat dak frame en ruimte beperkt.

Mogelijkheid 2 (schuindak)
Onder en boven de dakkapel 4 pannen hoogte.
L x B 130cm x 500cm
Voordeel: goedkope standaard installatie op schuin pannendak
Nadeel: 10% minder opbrengst vanwege hoek 255graden.

Heeft iemand hier ervaring met schuin en plat dak plaatsen? Wat is het makkelijkst en heeft de voorkeur?

Ik wil qua opbrengst vs prijs de beste verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:36:
[...]

zo ver ik het begreep krijg je maar een "habben krats" voor elke kWh die je zelf niet gebruikt.

bekende term NEEderland
nou ik probeer te begrijpen, maar teruglevering kan/mag toch alleen een echt overschot zijn...?

stel ik gebruik 10.000kwh en heb ook voor 10.000kwh opgewekt.

volgens de regels zou ik dan voor de 1e 5000kwh nagenoeg 1 op 1 niet hoeven te betalen, maar voor de resterende 5.000 kwh (die ik zelf opwek) ben ik dan toch nog geld kwijt (omdat je maar 8 cent oid krijgt)

Lijkt me sterk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:10:

L x B = 200cm x 400cm

L x B 130cm x 500cm
Voordeel: goedkope standaard installatie op schuin pannendak
Nadeel: 10% minder opbrengst vanwege hoek 255graden.

Heeft iemand hier ervaring met schuin en plat dak plaatsen? Wat is het makkelijkst en heeft de voorkeur?

Ik wil qua opbrengst vs prijs de beste verhouding.
wijsheid heb ik geen idee over.

onder dakkapel plaatsen?
denk aan schaduw van het dakkapel dat kan aardig wat roet in het eten gooien.
zeker als het niet zuid is.

probeer het eens met sunny design de verschillen te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:15:
[...]

nou ik probeer te begrijpen, maar teruglevering kan/mag toch alleen een echt overschot zijn...?

volgens de regels zou ik dan voor de 1e 5000kwh nagenoeg 1 op 1 niet hoeven te betalen, maar voor de resterende 5.000 kwh (die ik zelf opwek) ben ik dan toch nog geld kwijt (omdat je maar 8 cent oid krijgt)

Lijkt me sterk??
ja mij ook.
maar neem je dan ook het slimme/sluwe meter verhaal der in mee?
dan zou dat zo maar kunnen. :-(

ik snap der ook niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
migjes schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:36:
[...]

bekende term NEEderland
Enige wat "geregeld" is, is de al uit 2006 stammende unilateraal gedicteerde buitenparlementaire ingreep van NMa die opeens met dat belachelijke document kwam waarin dat niet nader uitgewerkte construct "redelijke vergoeding" voorkwam. In termen van niets met duurzaamheid hebbende juristen van NMa heet dat "marktprijs" (lees: stroombeurs) maal een dempingsfactor "om het risico voor de leverancier te beperken". De bagger is al vijf jaar lang hier te vinden (NB: ik had vandaag last van uitvallen verbinding met NMa, dus wellicht andere keer daar proberen, link is van allesoverzonnepanelen site die het document apart heeft opgeslagen):

http://www.allesoverzonne...rgoedingen_tcm7-86623.pdf

Let vooral op sectie III over "Hoogte terugleververgoeding: wat is redelijk", met name deze passage:
In paragraaf 3.3 van deze niet meer geldende regeling werd gesteld dat de
vergoeding wordt bepaald door de inkoopkosten te dempen met een factor (hierna:
dempingsfactor). De Raad vindt het redelijk om ook voor de huidige terugleververgoeding uit
te gaan van een dempingsfactor van minstens 0,7. Een dergelijke factor wordt toegepast om
het risico op te vangen dat vergunninghouders dragen, en dat inhoudt dat zij onvoldoende
kunnen voorspellen hoeveel elektriciteit afnemers daadwerkelijk zullen terugleveren en
hoeveel elektriciteit de vergunninghouder zonodig moet bijkopen.
Ergo: alle leveranciers MOETEN iets betalen, zelfs boven die 5.000 netinvoeding per jaar (Beleidsregel werd opgesteld in tijd dat er maar max. 3.000 kWh ingevoed mocht worden, als je er boven kwam raakte je alle vergoeding kwijt...). Maar het "hoeft" slechts een "redelijke" vergoeding te zijn. In de ogen van sommige partijen zou "redelijk" dan beslist als "nul" beschouwd kunnen worden (wat niet kan, de beursprijs is in NL bij mijn weten nooit "nul" eurocent/kWh geweest), maar daar mag de rechter dan een leuke uitspraak over gaan doen als er ooit iemand (migjes of trekker22 met een megavette nieuwe PV-installatie??? ;) ) een rechtszaak van zou gaan maken...

Reken maar dat RWE/Essent van die "dempingsfactor" gebruik zal maken boven de 5.000 kWh netinvoeding. Beursprijs maal fractie van zo'n 0,7 = symbolische kolendumpprijs.

Die "Beleidsregel" zou trouwens regelmatig worden herzien, zie onder punt 18 van dat document:
18. De Raad zal deze beleidsregel eenmaal per jaar evalueren.
Is bij mijn weten nooit gebeurd. Geen parlementariër bemoeit zich er tegen aan...

Er is trouwens een hele FAQ sectie (bezoeken als de server van NMa weer bereikbaar is, ging net niet meer) met de nodige vragen/antwoorden over terugleveren bij NMa, let wel, daar staan de nodige zwaar verouderde antwoorden op. Wel interessant, komen regelmatig thema's die hier worden besproken in voor. Variabele transporttarief is een van die ouwe koeien uit de sloot die al lang zijn overleden (sinds 1 jan. 2009), dus NMa loopt hier weer eens lekker achter de feiten aan (dat is dan onze zogenaamde marktwaakhond...).

Ronduit HILARISCH is het antwoord op vraag 22 over die beruchte "redelijke terugleververgoeding". Goed lezen, tweede zin...!!!
De wet schrijft voor dat een leverancier een redelijke vergoeding dient te betalen voor door een kleinverbruiker teruggeleverde duurzame elektriciteit (Elektriciteitswet 1998, artikel 95c lid 3).
Energiekamer van de NMa (EK) heeft een beleidsregel opgesteld waarin is aangegeven wat Energiekamer als een redelijke terugleg vergoeding beschouwt.
Ik ga denk ik maar eens kippen houden. Kan ik misschien nog extra vergoeding opstrijken bij NMa als ik wat gelegde eieren ga inleveren bij de portier in dat sjieke Wijnhaven kantoor gebouw in Den Haag... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter

L x B = 200cm x 400cm
Hou bij je dakkapel wel in de gaten dat er voldoende ballast op moet kunnen, anders haal je binnenkort ook de krant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[afbeelding]
Bij bepaald bevestigingsmateriaal moet je afstand houden van de dakrand en extra compenseren boven de 8 en 10 meter met balast.
[...]

Lijkt mij wel.

Dus lever je netto niets terug en betaal je alleen vastrecht en belastingen. Dus geen leveringskosten.
zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:33:
[...]

Reken maar dat RWE/Essent van die "dempingsfactor" gebruik zal maken boven de 5.000 kWh netinvoeding. Beursprijs maal fractie van zo'n 0,7 = symbolische kolendumpprijs.
Maar dan ben je een grootverbruiker/opwekker en geen kleinschalige particulier die wat te veel heeft.

[ Voor 43% gewijzigd door PcDealer op 09-01-2012 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En ziedaar één van de redenen dat je je draaischijfmeter (als je die hebt) zo lang mogelijk vast moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:49:
[...]

En ziedaar één van de redenen dat je je draaischijfmeter (als je die hebt) zo lang mogelijk vast moet houden.
Die zie ik niet, als je de redenering van trekker22 volgt. Als je een terugtelmeter hebt moet de netbeheerder dat ook weten en dus moet dat op de afrekening meegenomen worden. Saldo is dan 0 voor verbruik in de situatie dat er evenveel is verbruikt als opgewekt.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 09-01-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
PcDealer schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:42:

Dus lever je netto niets terug en betaal je alleen vastrecht en belastingen. Dus geen leveringskosten.
Neen. Als je saldeert (tot en met 5.000 kWh netinvoeding/jaar) saldeer je de energiebelasting (en BTW over EB en BTW over leveringspost) automatisch mee. Je betaalt dus helemaal geen belasting in die gevallen. Boven 5.000 kWh netinvoeding/jaar krijg je alleen de kale leveringspost maal dempingsfactor voor het boven de 5.000 kWh geleverde spullie. Aangezien je dan niks meer afneemt (maar slechts levert) betaal je dus ook geen BTW over afname. [er van uitgaand dat je geen grote zuiper bent, maar het gewoon leuk vind, zo'n dak vol zonnepanelen, en veel wilt "terugleveren"]

Teruggavepost energiebelasting van Min. Fin. blijft gewoon bestaan. Dit jaar net als vorig jaar (dus: niet inflatie gecorrigeerd): 379,16 Euro inclusief BTW krijg je schoon in het handje onafhankelijk van gedrag, levensstijl, of al dan niet zonnepanelen.

Vastrechten blijven gewoon betaald worden. En over vastrechten betaal je 19% BTW. Maar dat deed je zelfs al toen je nog helemaal geen zonnepanelen had. Dus je "belasting" argument geldt niet.
Maar dan ben je een grootverbruiker/opwekker en geen kleinschalige particulier die wat te veel heeft.
Neen. Er mag worden gesaldeerd onder een "klein"verbruiksaansluiting tot en met 3x 80 Ampère. Daar kan je een paar tientallen kilowattpiek PV-generator vermogen op kwijt. Dat is "iets groter" dan normaal particulier gebruik/opwek. Beslist niet "grootschalig" (zie daarvoor buitenland), maar het kan en mag allemaal achter zo'n aansluiting. Typisch agrarisch bedrijf potentie, dus.

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 09-01-2012 13:06 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PcDealer schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:50:
Die zie ik niet, als je de redenering van trekker22 volgt. Als je een terugtelmeter hebt moet de netbeheerder dat ook weten en dus moet dat op de afrekening meegenomen worden. Saldo is dan 0 voor verbruik in de situatie dat er evenveel is verbruikt als opgewekt.
Als je een draaischijfmeter (enkeltarief) hebt, je verbruikt 10000kWh per jaar en je wekt 10000kWh per jaar op dan zien je netbeheerder/leverancier maar één cijfer en dat is 0kWh per jaar. Daarmee omzeil je mooi al die kunstmatige belemmeringen en onduidelijkheden rondom die 5000kWh/jr grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:06:
[...]

Als je een draaischijfmeter (enkeltarief) hebt, je verbruikt 10000kWh per jaar en je wekt 10000kWh per jaar op dan zien je netbeheerder/leverancier maar één cijfer en dat is 0kWh per jaar. Daarmee omzeil je mooi al die kunstmatige belemmeringen en onduidelijkheden rondom die 5000kWh/jr grens.
... en 11,1 kWp past makkelijk op een kleinverbruiks-aansluiting.

[11,1 kWp x 900 kWh/kWp.jaar = 9.990 kWh/jaar] O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dank u zonnigtype.
het was weer een leuke puzzle om je bericht te lezen.
zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:33:
[...]
migjes of trekker22 met een megavette nieuwe PV-installatie???
ik wil beginnen met 1400Wp op een power-one 3.0.
2de string zal later moeten. geld ontbreekt en ik houd niet van lenen.
(theoretisch kan ik dan nog een 2de power-one 3.0 kwijt op het dak.)
wie weet hoe leuk ik dit ga vinden in de toekomst.(er is ook nog plek op de schuur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:49:
[...]

die heb ik dus helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Hoi,

Ik heb ervaring met beiden. Onze zonnepanelen zijn op WZW geplaatst en gaven afgelopen jaar 933 kWh/kWp.
Op onze dakkapel staat een zonneboiler, ZZO gericht (naar de zijkant dus). De zonneboiler staat er sinds 2008, de zonnepanelen sinds 2009.

L x B = 200cm x 400cm

L x B 130cm x 500cm

[ Voor 21% gewijzigd door windfreak op 09-01-2012 13:24 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:20:
Hoi,

Ik heb ervaring met beiden. Onze zonnepanelen zijn op WZW geplaatst en gaven afgelopen jaar 933 kWh/kWp.
Op onze dakkapel staat een zonneboiler, ZZO gericht (naar de zijkant dus). De zonneboiler staat er sinds 2008, de zonnepanelen sinds 2009.
[...]
Die configuratie maakt hier ook grote kans. Een zonneboiler kan ik niet kwijt op 4 pannen hoogte. Dus eigenlijk wil ik mijn dakkapel vrij houden voor een toekomstige zonneboiler. Ben alleen zoekende naar PV panelen die exact 4 pannen hoog breed zijn. Meeste panelen zijn rond de 1 meter x 1,6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:32:
[...]

Die configuratie maakt hier ook grote kans. Een zonneboiler kan ik niet kwijt op 4 pannen hoogte. Dus eigenlijk wil ik mijn dakkapel vrij houden voor een toekomstige zonneboiler. Ben alleen zoekende naar PV panelen die exact 4 pannen hoog breed zijn. Meeste panelen zijn rond de 1 meter x 1,6 meter.
Even graven in de Modul datenbank van http://www.photovoltaikforum.com/ wil nog wel helpen. Even registreren en dan kan je zoeken op verschillende eigenschappen, alhoewel afmetingen lastig blijven. Toch heb ik dat om dezelfde reden ook gedaan. (zoveel mogelijk vermogen binnen een breedte van x-meter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet elke pan is hetzelfde, wellicht kun je het aangeven in cm?
Er is wel iets verkrijgbaar in 1.50, 1.45 en 1.35 en ....

Er past altijd wel wat!

Niet op mijn dak volgens Sunkit.nl adviesmodule, maar wel in de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Veel zaken worden in het buitenland gedaan omdat de regeltjes anders zijn op het gebied van milieu, arbeid, veiligheid. In nederland zijn we vaak roomser dan de paus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:54:
[...]

Niet elke pan is hetzelfde, wellicht kun je het aangeven in cm?
Er is wel iets verkrijgbaar in 1.50, 1.45 en 1.35 en ....

Er past altijd wel wat!

Niet op mijn dak volgens Sunkit.nl adviesmodule, maar wel in de realiteit.
Onderkant pan tot onderkant loodslab dakkapel is 1.30meter.
Dat sunkittooltje is trouwens wel erg slecht. Die zegt dat het niet kan, maar wedden dat ik daar PV op ga krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:04:
[...]

Onderkant pan tot onderkant loodslab dakkapel is 1.30meter.
Als je ook maar een paar cm kan smokkelen zijn Kyovera zonnepanelen uiterst geschikt. Kijk maar eens rond.
lengtematen van 133.8cm of breedtematen van 66 cm

http://www.kyocerasolar.e...ducts/download/Dutch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
[...]

Voorbeeldje collector op dakkapel, gespot in Hoofddorp.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-mWMfOFbWiHE/TwrgQLD2mwI/AAAAAAAAAD8/xuz28ne6di0/s512/DSCF5249_zonnecollector_Hoofddorp.jpg

Ik heb wel "vreemdere" voorbeelden gezien...

Deze twee dakkapellen met zonnestroom modules in mijn woonplaats, bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-FCuaEA2vDc4/TwrtGIWRB2I/AAAAAAAAAEM/tGa_WsEO_QE/s400/DSCF9797_PVmodules_dakkapel_Leiden.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-W44Vf9womhQ/Twrs-14-D_I/AAAAAAAAAEI/L9k7Gk198aY/s400/DSCF9799_PVmodules_dakkapel_Leiden_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zal wel weinig opbrengst hebben met die schoorsteen op de laatste foto...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Jee wat een hoek die collector op de eerste foto!? 50-60'? Dat vangt me een partij wind.
Pagina: 1 ... 7 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.