Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.148 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:03:

Ik ben nog niet overtuigd... even om specifiek te omschrijven wat ik bedoel:
http://world.honda.com/EV-neo/ev/index.html BMU heet het daar.

http://world.honda.com/EV-neo/battery/index.html Dashboard

Het duurt waarschijnlijk 2 decennia voordat Peugeot op het huidige niveau is van Honda.

4000 euro is danook geen kleinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Maar 34km is natuurlijk een afstand van niks, daar mag Honda nog wel iets aan doen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:49
Als je dit plaatje bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://world.honda.com/EV-neo/battery/image/img_lowtemperature.jpg

...dan zie ik daar juist geen ARI, alleen maar een batterij met een paar streepjes. Dat zal allicht betrouwbaarder zijn dan een 'Chinese voltmeter', om het maar even zo te zeggen, maar als je tegen het einde van je actieradius zit wil je toch gewoon weten of je nog vijf of tien kilometer kunt?
Het duurt waarschijnlijk 2 decennia voordat Peugeot op het huidige niveau is van Honda.
In dat soort Canon/Nikon, Opel/Golf, witbrood/bruinbrood discussies ga ik me niet mengen als je het niet erg vindt. ;)
4000 euro is danook geen kleinigheid.
Voorop lopen is duur. Ik heb voor mijn zonnestroompanelen ook twe keer zoveel betaald als wat een vergelijkbare set nu zou kosten. Is dat erg? Welnee. Ik zie het maar als dat mede dankzij idioten zoals ik zonnestroompanelen nu voor veel meer mensen betaalbaar zijn. Hetzelfde geldt hiervoor. Het jammere met scooters alleen is dat er veel troep verkocht wordt, en dat je het aan de buitenkant niet kunt zien. Je kunt geluk hebben, zoals eric-pvt, of je kunt pech hebben, zoals ik.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2012 23:24 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Scooters of niet: vandaag zijn we door de 11 Megawattuur productie heen met een "relatief klein, bij elkaar gescharreld" antiek PV-systeempje (cumulatie sinds eerste netkoppeling op 13 maart 2000).

De appeltaart begint al lekker te geuren (met dank aan de WKK stokers in het Westland, en misschien een snuifje Windvogel windturbien en Maasvlakte grut...). Nog een kwartiertje afbakken... :9

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 06-01-2012 23:26 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:24:
De appeltaart begint al lekker te geuren (met dank aan de WKK stokers in het Westland, en misschien een snuifje Windvogel windturbien en Maasvlakte grut...). Nog een kwartiertje afbakken... :9
Of overtollige stroom uit Borsele die ze niet meer kwijt kunnen aan Zalco. :o

Sorry kon het niet laten :)

[ Voor 73% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-01-2012 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:28:
Of overtollige stroom uit Borsele die ze niet meer kwijt kunnen aan Samco. :o
Nou, voordat die atoomstroom ons bereikt zou hebben is dat al lang weg gevroten door de megazuipers van onze Economische Motor Rotterdam.

Bovendien, Energeia Today:
Tennet heeft het gebrek aan noodvermogen dat ontstond door het faillissement van Zalco hersteld. Vrij snel na het bankroet van de Zeeuwse aluminiumsmelter kondigde Tennet een aanbesteding aan voor de contractering van 90 MW noodvermogen voor 2012. Die aanbesteding is nu afgerond. In totaal drie partijen leveren de 90 MW.
Dus misschien drukken die "partijen" in noodgevallen de Westland stroom wel verder naar het noorden toe, richting ons need'rig, 1.236 kWh/jaar verbruikende stulpje...

Wordt ook interessant getal genoemd. Volgens Energeia zoop Zalco 350 megawattjes aan vermogen weg.

Geen wonder dat Verhagen d'r een meganuke met vier reactor complexen bij wil.

Er zijn overigens acht partijen die op de rol staan voor een doorstart van Zalco. Tel uw zegeningen. Elke dag weer...

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 06-01-2012 23:36 . Reden: Zalco parafernalia ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat bedoelen ze met "gebrek aan noodvermogen" ?
Ik dacht dat ze door het sluiten van Zalco juist met een overschot aan stroom in hun maag zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:37:
Wat bedoelen ze met "gebrek aan noodvermogen" ?
Ik dacht dat ze door het sluiten van Zalco juist met een overschot aan stroom in hun maag zaten.
Noodvermogen is nodig om in geval van plotselingen stroomonderbrekingen de balans tussen stroomvraag en -aanbod te kunnen handhaven. Bij een onverwachte storing van bijvoorbeeld de Norned-kabel is het belangrijk dat Tennet snel vervangende productie kan inschakelen (bijplussen) of elders de vraag naar stroom kan indammen (afschakelen).

Het contract met grootverbruiker Zalco betrof de laatste categorie. In geval van onverwachte uitval van stroomproductie kon Zalco met een druk op de knop voor 90 MW worden afgeschakeld. Daar stond een financiële compensatie tegenover. Tennet en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie hebben nog geprobeerd het faillissement van de aluminiumfabriek af te wenden door middel van vooruitbetaling van deze compensatie (optellend tot EUR 5 mln), maar getuige het voltrokken bankroet heeft dit niet mogen baten.
© Energeia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tennet en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie hebben nog geprobeerd het faillissement van de aluminiumfabriek af te wenden door middel van vooruitbetaling van deze compensatie (optellend tot EUR 5 mln), maar getuige het voltrokken bankroet heeft dit niet mogen baten.
En daar gaat weer 5mln subsidie, want dat is het. En het is *poef* weg, want failliet. En een zonnecelfabriekje kan niet gered worden...

* JeroenH schudt meewarig zijn hoofd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:41:
[...]

En daar gaat weer 5mln subsidie, want dat is het. En het is *poef* weg, want failliet. En een zonnecelfabriekje kan niet gered worden...

* JeroenH schudt meewarig zijn hoofd.
Solland is uitverkocht (cellen tak) aan Italiaans bedrijf.
Ze zijn bezig met poging SunWeb® module tak aan andere partij te slijten (??? Schott Solar ???)

Helianthos gaat een bizarre kermis worden (bizarre poging tot doorstart, zelfs Wijffels bemoeit zich er tegenaan), maar hun business concept was sowieso al too little too late, er is al beter spul op de markt.

(schudt ook meewarig zijn hoofd, maar je kunt wel bezig blijven met schudden in NL)

@Spek:

You have mail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:20:
[...]

...dan zie ik daar juist geen ARI, alleen maar een batterij met een paar streepjes. Dat zal allicht betrouwbaarder zijn dan een 'Chinese voltmeter', om het maar even zo te zeggen, maar als je tegen het einde van je actieradius zit wil je toch gewoon weten of je nog vijf of tien kilometer kunt?
Het leegrijden van de accu moet je vooral proberen te voorkomen. Zelfs een Tesla roadster geeft het de laatste 32 km op, en geeft dan aleen nog maar drie streepjes weer. Range is unknown, kan 32 km zijn, maar ook 2 km..

Gouden regel bij elektrisch rijden is, als je denkt dat je het net niet gaat halen, ga langzamer rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
13,3 GWp PV vermogen in Italië. Kosten feed-in uitkeringen: 5,7 miljard Euro. Per jaar.

* slik *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Een record, al 13 uur geen nuttige toevoeging aan dit forum. Hier een bewolkte dag met weinig opbrengst en een gasverbruik van ongeveer 5 kuub per dag gemiddeld. Niet zo denderend, maar de wereld aan isolatie mogelijkheden nog te gaan.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
Hier prachtig zonnig weer!!!! Er is al bijna 10kWh opgewekt!!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
mightym schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:06:
Hier prachtig zonnig weer!!!! Er is al bijna 10kWh opgewekt!!
hier 0.3kwh. dat maakt 0.2kWh/kWp. Jij woont dus in het zuid-westen van NL?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag kreeg ik een vraag van een potentiële PV-bezitter.
Als je een platdak opstelling hebt waarbij je gebruik maakt van een alu-constructie die je verzwaart met stenen/tegels, drukken de profielen dan niet je dakleer kapot? Kans op lekkage is dan groot.

Ik heb daar zelf ook al aan gedacht tijdens de heftige stormwinden.
Als je de volle laag op je panelen krijgt, dan onstaan er toch enorme vertikale krachten op de hoekpunten van het profiel? Die gaan dan volgens mij als boter door de bitumen heen.

Of zit ik er nu helemaal naast :|

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SolarNRG leverde destijds stevige rubber matjes of blokjes mee. Geen problemen mee gehad.

Volgens mij kun je prima een dikke zwarte rubber deurmat aan rechthoekjes snijden en die onder je profielen leggen. Als er grind op het dak ligt: wel goed wegvegen. Als je een steentje door je dakbedekkeing heendrukt krijg je lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:15:
Wel li-ion, voorzover ik kan zien geen BMS. Althanks, waarschijnlijk een basic BMS in de accu's om te voorkomen dat ze ontploffen ;) maar geen betrouwbare actieradiusindicatie.
Heel belangrijk is het om niet alles wat 'lithium-ion' is over een kam te scheren. Kijk altijd naar de chemische samenstelling. De Tomos e-lite heeft LiFePO4-accu's. Die kunnen niet ontploffen (zo goed als niet voor zover ik weet). Dat is een heel ander beestje dan laptopbatterijen. Dat is ook de reden dat ze LiFePO4 gebruiken. De energiedichtheid is minder, maar dat is voor een e-scooter niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:22:
SolarNRG leverde destijds stevige rubber matjes of blokjes mee. Geen problemen mee gehad.

Volgens mij kun je prima een dikke zwarte rubber deurmat aan rechthoekjes snijden en die onder je profielen leggen. Als er grind op het dak ligt: wel goed wegvegen. Als je een steentje door je dakbedekkeing heendrukt krijg je lekkage.
Tegeldragers zijn het. Op marktplaats voor 25 cent per stuk.
Het is dakdekkersmateriaal, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bedankt voor de info!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:20:
Niet gezegd dat het daarmee niet kan, ik weet het niet. Er hoeft geen KM bij te staan natuurlijk, als het maar goed werkt.
In dat soort Canon/Nikon, Opel/Golf, witbrood/bruinbrood discussies ga ik me niet mengen als je het niet erg vindt. ;)
Da's jammer... dit was namelijk gebaseerd op de situatie bij de scooters. Het GY6 blok (1990) heeft er vrij lang over gedaan om onder een Peugeot te komen (kloon QMB139). Een jaar of 20...
Voorop lopen is duur. Ik heb voor mijn zonnestroompanelen ook twe keer zoveel betaald als wat een vergelijkbare set nu zou kosten. Is dat erg? Welnee. Ik zie het maar als dat mede dankzij idioten zoals ik zonnestroompanelen nu voor veel meer mensen betaalbaar zijn.
Nou dat denk ik toch echt niet, maar dat weet je vast ook zelf wel. Dan kijk ik naar de grens >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb wat losgemaakt met mijn post over elektrische brommers :P

Ik heb misschien nog een andere oplossing voor mijn vervoersprobleem, sinds jaar en dag staat er een schakelbrommer met opgeblazen blok in mijn schuur. Het moet niet geheel onmogelijk zijn om zoiets om te bouwen tot elektrisch...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hmmm, vandaag wilde ik met Plugwise gegevens exporteren middels de knop Exporteren die een tijdje geleden plots was verdwenen en die ik na een boze mail naar Plugwise weer terug in mijn scherm vond.

Heel fijn, de knop staat weer in het scherm en ik kan er ook op klikken.....maar dat was het dan ook. Er gebeurt verder niets!

Ze zouden bij Plugwise toch niet alleen de knop terug in het scherm hebben gezet, ZONDER de functionaliteit die die knop moet bieden 8)7 |:(

Zijn er nog meer Plugwise gebruikers met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:46:
Zijn er nog meer Plugwise gebruikers met hetzelfde probleem?
Nope, werkt prima bij mij.

[ Voor 53% gewijzigd door Gé Brander op 07-01-2012 15:50 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Probleem Plugwise opgelost!
Was een Windows probleem (waarschijnlijk). Na een reboot werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Erasmo schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:25:
Ik heb wat losgemaakt met mijn post over elektrische brommers :P
Elektrische brommers. haha. Daar moet ook iets anders voor verzonnen worden. Elektrische zoemers? Elektrische fluisters? Maakt zo'n ding eigenlijk wel geluid? Nooit op gereden dus ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er net weer snel wat boodschapjes mee gedaan, geen bms geen probleem geen parkeerellende,
erg snel weer thuis. tijd is geld
en ook hier geen last van : http://www.nu.nl/economie...erwijderd-van-record.html
je hoeft je er niet in te verdiepen,maar ik zou het wel volgen, ik lach me namelijk helemaal een deuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:22:

Het dakgrind hier ligt er zo lang dat het versmolten is met het dakleer, ze liggen er dus gewoon op.
Nog geen last met lekkage maar het dakleer begint hier en daar wel scheuren te vertonen, zolang het niet lekt blijft alles zoals het is. Panelen staan met rubber voet op het dakgrind(klein beetje verzinkt voor de stevigheid en dakhoek).

@Anne
Namen:
- Elektrische tweewieler
- 2 EV (van 2CV)
- Solectrisch (van Solex)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bankafschriiftje gehad,
de rente van het saldo gelijk aan de duurzame energie investering in het huis.
wat een flater, ik ga die rekening opheffen.
veel succes allemaal met het vergelijken met spaargeld.
ik zeg NIET DOEN
en 12 euro administratiekosten natuurlijk, for whatever that may be.
het stond nog een jaar vast ook, wat een flop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Misschien kan je iets duidelijker zijn hier begrijp ik geen snars van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(investeren in besparing/opwek levert meer op dan geld op de bank zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:31:
bankafschriiftje gehad,
ik zeg NIET DOEN
????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:31:
bankafschriiftje gehad,
ik zeg NIET DOEN
...??... Investeren in een wietplantage verruimt je blik op de wereld? ...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een collega stuurt me deze vraag:
Beste,
Ik kreeg afgelopen week een factuur van Stedin voor het plaatsen van een BPM voor mijn zon-PV installatie, inmiddels bijna 2 jaar geleden.
Nou meen ik te weten dat het amendement Samsom bepaalde dat tot 5000 Wp, teruglevering door kleinschalige opwekkers kosteloos diende te zijn.
Met de betreffende "collega's" van Stedin, kom ik er niet uit (zie mail hieronder).
Weet jij hoe dit zit?
De "mail hieronder" bericht het volgende:
Beste,
Naar aanleiding van jouw vraag over het berekenen van kosten voor een BPM meterplaatsing het volgende:
Vanuit de elektriciteitswet is bepaald dat de netbeheerder op verzoek van klant een meter beschikbaar moet stellen indien de klant deze nodig heeft om de ingevoede elektriciteit te meten. De wet geeft NIET aan dat kostenloos is of zou moeten zijn. In de Staatscourant 2011 nr. 9427 van 1 juni 2011 staat zelfs expliciet vermeld dat een klant niet verplicht is om teruglevering te laten meten (het gaat hier om de hoofdmeter) en dus niet verplicht is de hoofdmeter te wisselen en daarmee de kosten voor zo’n wissel kan besparen.
Þ Hieruit komt duidelijk naar voren dat de netbeheerder / het meetbedrijf wel degelijk kosten in rekening mag brengen voor het wisselen van een meters in het kader van teruglevering. Er wordt geen specifiek melding gemaakt van de kosten voor de bruto productiemeter, echter onderstaande bepalingen geven geen aanleiding aan te nemen dat een bruto productiemeter wél kostenloos ter beschikking gesteld dient te worden.
Þ De nota voor het plaatsen van de BPM meter is dus wel degelijk terecht en zal je derhalve moeten voldoen.
Þ Tenslotte kan ik nog melden dat deze nota een contractuele vordering betreft en dat hiervoor een verjaringstermijn van 5 jaar geldt. (zie ook jurofoon.nl)

Ik verwacht dat je vraag hiermee beantwoord is. Mocht je nog verdere vragen hebben, dan kun je me natuurlijk altijd benaderen.
Met vriendelijke groet,

* NB: Ik heb van toepassing zijnde wetteksten alsook de passage uit de Staatscourant (mbt de Regeling garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit ) hieronder weergegeven.

Staatscourant 2011 nr. 9427 van 1 juni 2011, P 28
“Indien u een installatie heeft met een aansluitwaarde gelijk aan of kleiner dan 3X80 A is het niet verplicht om uw netto-netlevering te meten. U kunt volstaan met het installeren van een bruto-productiemeter, waardoor u de kosten voor een nieuwe meter voor het bepalen van de netto-netlevering bespaart indien uw huidige meter daarvoor niet geschikt is. De netbeheerder zal in dat geval voor de netlevering een 0-waarde insturen (deze wordt immers niet gemeten) en u ontvangt voor de volledige productie van uw installatie garanties van oorsprong voor elektriciteit die op een installatie is ingevoed. Deze elektriciteit wordt geacht door uzelf te zijn gebruikt en is niet verhandel-baar. Dit heeft geen invloed op uw eventuele recht op subsidie. Ook in dit geval beantwoord u vraag 4a met ‘Nee’ en vraag 4b met ‘Ja’
Indien u toch onderscheid wilt laten maken tussen hetgeen u aan het net levert en hetgeen u zelf verbruikt kunt u dit aangeven door in het opmerkingenveld bij punt 6 te vermelden: ‘Uitsplitsen netlevering en niet-netlevering’
Uiteraard dient de meter dan geschikt te zijn (of worden gemaakt) om de teruglevering te meten. Dit zal uw netbeheerder beoordelen. c.EAN-code van de rekeninghouder (’handelaar’) op wiens rekening de Garanties van Oorsprong worden dienen te bijgeschreven:”

Elektriciteitswet
3 augustus 2006
Salderen is het gegeven dat aan het net teruggeleverde zonnestroom mag worden verrekend met uit het net geimporteerde stroom.
Sinds 1 juli 2004 is het aan huishoudens die zonnepanelen op het dak hebben of die op een andere manier duurzame energie terugleveren aan het net wettelijk toegestaan maximaal 3000 kWh te salderen. 3000 kWh is ongeveer evenveel als 3750 Wattpiek aan zonnepanelen jaarlijks produceert. De wijziging van de Elektriciteitswet 1998 staat bekend als 'het amendement Samsom'. Het gaat om de artikelen 95a en 95c:

Artikel 31c
De in artikel 31, eerste lid, onderdeel b, bedoelde regels staan toe dat er op verzoek van een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, een meter ter beschikking wordt gesteld, waarmee zowel de aan het net onttrokken elektriciteit als de ingevoede elektriciteit kan worden gemeten, indien het een afnemer betreft die duurzame elektriciteit opwekt.
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die per jaar minder dan 3000 kWh duurzame elektriciteit produceren berekent de netbeheerder de stand van de in het eerste lid bedoelde meter, ten behoeve van de jaarlijkse rekening van de leverancier, door de verbruikte elektriciteit te verminderen met de opgewekte elektriciteit.

Artikel 95c
...
Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.
Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
Volgens besluit nummer 102252-1 onder de naam Beleidsregel redelijke terugleververgoedingen vergunninghouders elektriciteit van de Nederlandse Mededingings Autoriteit, Directie Toezicht energie (DTe/NMa-Energiekamer) (2006) dient de leverancier voor aan het net teruggeleverde duurzaam opgewekte stroom een vergoeding te geven die redelijk is. Onder redelijk wordt verstaan een vergoeding die niet lager is dan de prijs die een leverancier redelijkerwijs zelf op de markt zou betalen indien hij zelf deze elektriciteit zou moeten inkopen.

Met vriendelijke groet,
Ik weet niet wat het antwoord op zijn vraag is. Ik dacht me uit de begintijd van de eerste SDE-regeling nog te kunnen herinneren dat die meter gehuurd moest worden.

Iemand een idee hoe dit zit (zonnigtype)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Komop jongens, da's toch niet zo moeilijk?

Eric zette een bedrag een jaar vast. Dat bedrag was gelijk aan het bedrag wat er inmiddels is geinvesteerd in duurzame energie. De rente op dat geld valt in het niet bij de gerealiseerde besparingen en opgewekte energie.

kanttekening....De som zélf komt ook weer vrij en da's met zo'n investering natuurlijk niet meteen het geval.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@ eric-pvt.
Hebben al die vertalers van je teksten het bij het rechte eind? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik poste dat al vaker, en doe dat nu dus al 5 jaar.
nu is het dus wel klaar met dat sparen, het huis aflossen staat op de 2e plaats,
duurzame energie wint zo vreselijk vet, dat inderdaad niemand het meer snapt.
maar ik wel.

als je later instapt in het forum klinkt dat gek,
maar ik heb dus gelijkwaardige bedragen in het huis geinvesteerd (richting passiefwoning)
een gelijkwaardig spaarbedrag, en een gelijkwaardig bedrag afgelost op de woning.
alleen zo kan ik zien wat er waar is, en ik weet het nu, er zitten 18 delen financiele aannames en onzin in dit forum.(de tijd heeft de waarheid verandert)

als het kabinet woning-aflossen gaat stimuleren, vanwege onze te grote schuld in woningen, dan is het bal,
dan gaan de spaarbedragen en vermeden energiekosten, zo de hypotheek in.
ik denk dat de toekomst er zo gaat uitzien.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
JeroenH schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 18:37:

[...]

[...]

Ik weet niet wat het antwoord op zijn vraag is. Ik dacht me uit de begintijd van de eerste SDE-regeling nog te kunnen herinneren dat die meter gehuurd moest worden.

Iemand een idee hoe dit zit (zonnigtype)?
5000 kwh terugleveren is niet kostenloos; het salderen van 5000 kwh is kostenloos. Als iemand zelf een meterwissel wil, zullen hier kosten voor in rekening gebracht mogen worden; bij Liander iets van 168 euro heb ik begrepen, bij Stedin weet ik niet welk bedrag ze hiervoor in rekening brengen; maar het mag wel gewoon volgens mij. Voor het salderen moet je bij je leverancier zijn, niet bij je netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eric, begin het te snappen.
Het aardige is dat ik sinds 2005 zo ongeveer in het zelfde bootje zit te dobberen.
Ook hier een investering in ons huis, het jaarlijks aflossen aan het huis en de grootte van het spaarrekeningbedrag in ongeveer gelijke delen.

Komend jaar verliest de gedeeltelijke aflossing het van de rente op de deposito's, maar de winst aan energiebesparende maatregelen springt er echt bovenuit.
De laatste grote en dure klus wordt het isoleren van de zolder.
Daarna zijn we wel zowat klaar (met de duurdere dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk.. ;)
als er een woning aflos-stimulering komt, ben je als duurzame geisoleerde opwekker, behoorlijk kapitaal krachtig.
'Stimuleren aflossen hypotheekschuld goed idee'
Laatste update: 22 december 2011 15:29
HILVERSUM - Het plan van het CDA om het aflossen van de hypotheekschuld fiscaal meer te stimuleren, valt in goede aarde bij staatssecretaris Frans Weekers (Financiën).
‘Nederlanders dragen zwaarste hypotheekschuld eurozone’
Laatste update: 5 december 2011 16:24
AMSTERDAM – De zwaarste hypotheekschulden zijn niet te vinden in Europese landen als Italië, Ierland, Spanje of Griekenland, maar in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waar ik echter nooit iemand in de politiek over hoor praten zijn die clausules in hypotheekcontracten die jou vertellen dat de maximale jaarlijkse aflossing van je hypotheek maximaal 10% is van de initiële hypotheeksom. Wil (kan) je meer aflossen in een jaar, dan moet je boete betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:07:
Waar ik echter nooit iemand in de politiek over hoor praten zijn die clausules in hypotheekcontracten die jou vertellen dat de maximale jaarlijkse aflossing van je hypotheek maximaal 10% is van de initiële hypotheeksom. Wil (kan) je meer aflossen in een jaar, dan moet je boete betalen.
Goede kans dat dat soort zaken nu toch wel langs gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:07:
Hangt van je bank af, sommigen 8, sommige 10 en her en der 14% boetevrij aflossen (zalm anno nu bank). das 14000 euro per ton. Geen idee waar jullie de spaarcentjes vandaan halen maar ik kom der lang niet aan. Voor mij geen enkel probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... aflossen dan ga ik aftrek missen <>
nee, dan ga je minder werken, 4x9 of zo.
ja maar dan verdien ik minder !
nee, je inkomsten derving is minder dan het besteedbare inkomen (netto gelijk of iets hoger)
is dat nou wel zo ?
wel als je goeie isolatie en duurzame energie hebt, tesamen bij mij goed voor 445 euro vermeden kosten per maand, ik derf ongeveer 173 euro netto, met minder werken.
en die gaan nu naar mijn dochter, en pappa heeft meer tijd ook.
vinden de aex brokers vast niet leuk op de beurs, maar zo staan we er nu wel voor.

waar ik de centjes vandaan haal ?
ik ben al wat ouder, 40+ en heb lang en hard gewerkt, en vrouwlief ook.
dan gaat de faktor tijd ook ineens meetellen in waarde.
als je nog jong bent dan is de huizenmarkt en het energieverhaal ook even interessant,
maar anders toe te passen op jezelf.
e.g. : ga je van de komende 10 jaar 1 jaar werken voor je energierekening ? nee toch ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:03:
kijk.. ;)
als er een woning aflos-stimulering komt, ben je als duurzame geisoleerde opwekker, behoorlijk kapitaal krachtig.

[...]
Iets van HRA in natura?
Voor iedere 250euro aan HRA die je nu vangt krijg je een zonnepaneel van de overheid.
De hiermee behaalde besparing is voor jezelf en kan je gebruiken voor hypotheekaflossing.
Uiteraard kan dit ook in de vorm van isolatie/besparing op apparatuur.

Moet je eens kijken of we dan nog het beoogde kyoto-protocol halen.

Belgie neemt strengere norm na storm:
http://www.hbvl.be/nieuws...onnepanelen-na-storm.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door flippo765 op 07-01-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Lardman: als je geen zin hebt in vakanties buiten de deur, je het meer ontspannend vindt om thuis zelf te klussen, mode voor jou eigenlijk maar een modewoord is, je dat je hele werkzame leven vol kunt houden, dan is af en toe een groot bedrag aflossen niet zo'n probleem.

@Eric-pvt: sinds 2007 minder aan het werk, terwijl ik netto hetzelfde over heb.
Credo: eenmalige kosten doen geen pijn (zonder lening!!), periodieke kosten: a bitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flippo765 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:23:
[...]

Iets van HRA in natura?
Voor iedere 250euro aan HRA die je nu vangt krijg je een zonnepaneel van de overheid.
De hiermee behaalde besparing is voor jezelf en kan je gebruiken voor hypotheekaflossing.
Uiteraard kan dit ook in de vorm van isolatie/besparing op apparatuur.

Moet je eens kijken of we dan nog het beoogde kyoto-protocol halen.
Geweldig idee, nu nog iets verzinnen voor de kopers van flats en appartementen. Maar het idee is vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:33:
[...]

Geweldig idee, nu nog iets verzinnen voor de kopers van flats en appartementen. Maar het idee is vet.
Voor die mensen zou je hun hypotheek ermee kunnen aflossen, zodat ze wel een eigen dak kunnen kopen, Of windmolenstroom geven.

Dit zou ook wat zijn voor de mensen die hun verbruik al opwekken, de overheid lost je hypotheek af met HRA teneinde minder HRA te betalen.

Je kan natuurlijk ook zelf je HRA gelden opzij leggen voor betere doelen maar dit is voor sommige mensen niet weggelegd.

[ Voor 10% gewijzigd door flippo765 op 07-01-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik realiseer me ineens: is dit niet langzaam off-topic aan het worden?

Aan de andere kant: zonder pecunia, geen solaria. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, het effect van duurzame energie, de verkregen vrijheid, immuniteit; eea door mensen die al 4+ jaar bezig zijn. of zoals ik... post tvt ervaring en effecten/gedrag
er word veel te weinig aandacht besteed aan post tvt effecten.

daarom ook nog even deze : http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:45:
[...]

En mensen met PV moeten dit niet doen? Dat noem ik pas hypocriet...
Dat zie je mij niet verkondigen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eric, daar haal ik ook het meeste uit. TVT-berekeningen voer ik af en toe eens uit, maar dat komt meer vanuit mijn vak. Heeft nooit een doorslag kunnen geven.
Het geeft gewoon een kick en die blijft "kicken".

Je gedrag wordt door al dat gebeuren inderdaad erg bepaald. De omgeving valt dat na verloop van tijd op en een aantal wordt hier en daar ook besmet. Geweldige ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tvt is leuk he, als je hem hebt, er is altijd wel een tvt, 20 jaar ook goed,
het leuke van duurzame energiemiddelen thuis is nu,
dat je helemaal je geld niet terugwilt, het moet erin blijven zitten, maximaal,
blijft renderen, en kosten vermijden.
ik kom van energielast 235 naar 0 dat gaat echt knetterhard
de spaarrekening gaf niet eens 1x die 235 euro, het is echt een lachertje.
de bank is dus niet in staat mij het rendement te bieden, en dat voelt erg goed.
en de milieuwinst is gratis

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 20:10 . Reden: stijgende vastrechten zijn wel een bron van zorg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snap het helemaal.
Voorbeeldje:
voorschot per maand in 2005: € 280. Bij eindafrekening bijbetalen!

Voorschot vanaf 1-1-2012: € 100,-. Straks bij eindafrekening ontvangen we nog een leuk bedrag, want theoretisch berekend zou een bedrag van € 75,- meer in de buurt komen. ;)

Echter, we houden rekening met een zeer strenge winter (en leuke kerstcadeaus).

p.s. Ik heb een collega met vier kinderen in een redelijk recent gebouwd huis. Voorschot van €348,- per maand, mét een flinke bijbetaling in december.

[ Voor 20% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-01-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjsa, en dan krijg je terug ... geen rente <> bummer
waarom willen energiebedrijven eigenlijk niet dat je bij plaatsing mag zeggen,
kom zet maar op 0, je spaart gewoon het oude maandbedrag (met rente)
en dan betaal je gewoon conform de meterstanden.
niemand heeft het erover, en toch wel heel hysterisch over de tvt en procentjes.
het kenmerkt ook de enorme onwijsheid over tvt, en het verdienmodel van energiebedrijven.

speksteen en neanderthaler gaan hierdoor ook pas na 1,5 jaar de eerste effecten zien,
en dat is jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Lardman schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:14:
[...]

hier 0.3kwh. dat maakt 0.2kWh/kWp. Jij woont dus in het zuid-westen van NL?
Yes, Zeeland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:19:
wel als je goeie isolatie en duurzame energie hebt, tesamen bij mij goed voor 445 euro vermeden kosten per maand
Ja zoveel zal ik wel nooit besparen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:23:
tjsa, en dan krijg je terug ... geen rente <> bummer
waarom willen energiebedrijven eigenlijk niet dat je bij plaatsing mag zeggen,
kom zet maar op 0, je spaart gewoon het oude maandbedrag (met rente)
en dan betaal je gewoon conform de meterstanden.
niemand heeft het erover, en toch wel heel hysterisch over de tvt en procentjes.
het kenmerkt ook de enorme onwijsheid over tvt, en het verdienmodel van energiebedrijven.

speksteen en neanderthaler gaan hierdoor ook pas na 1,5 jaar de eerste effecten zien,
en dat is jammer
Mijn aanpak sinds ik/wij het licht zagen:
De bedragen die wij minder betalen voor hypotheek en voorschot energie per maand sinds augustus 2005 (nieuw huis) worden elke maand op een spaarrrekening gezet. Levert niet veel op qua rente, maar is wel weer werkkapitaal voor verdere acties om periodieke kosten omlaag te brengen.

Dat tikt in een aantal jaren lekker aan.

Ik zit al een kleine twee jaar stiekem te loeren naar een volledig electrische auto. Helaas is het potje hiervoor nog niet genoeg gevuld. Wat een belachelijke bedragen voor zo'n in wezen simpel concept.

Als die de komende jaren in ons bereik komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:45:
[...]

Mijn aanpak sinds ik/wij het licht zagen:
De bedragen die wij minder betalen voor hypotheek en voorschot energie per maand sinds augustus 2005 (nieuw huis) worden elke maand op een spaarrrekening gezet. Levert niet veel op qua rente, maar is wel weer werkkapitaal voor verdere acties om periodieke kosten omlaag te brengen.

Dat tikt in een aantal jaren lekker aan.

Ik zit al een kleine twee jaar stiekem te loeren naar een volledig electrische auto. Helaas is het potje hiervoor nog niet genoeg gevuld. Wat een belachelijke bedragen voor zo'n in wezen simpel concept.

Als die de komende jaren in ons bereik komt....
Ik heb het al eerder vermeld, voor ons geen electrische auto, nog veel te duur, maar het oog laten vallen op
deze: http://sumoso.nl/electric...ric-modellen/vectrix-vx-1 :P

Komen wij eindelijk ook eens af van onze woekerpolissen, die vanaf 1994 geen re*t hebben opgebracht.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Meridiaan schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:27:
[...]

Ik heb het al eerder vermeld, voor ons geen electrische auto, nog veel te duur, maar het oog laten vallen op
deze: http://sumoso.nl/electric...ric-modellen/vectrix-vx-1 :P

Komen wij eindelijk ook eens af van onze woekerpolissen, die vanaf 1994 geen re*t hebben opgebracht.
:(
Cool! Ik zou er bijna een motorrijbewijs voor gaan halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
mightym schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:41:
[...]

Cool! Ik zou er bijna een motorrijbewijs voor gaan halen!
Ga ik zeker doen. Volgens mijn vrouw heeft het allemaal te maken met m'n midlifecrisis.
:)

Toch zie ik het zelf al DE oplossing voor m'n woon-werkverkeer en ons teveel aan
zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
* Rukapul niet. Topsnelheid (110km/u) en bereik (136km) is net te klein. Met 150 km/u en 350 km zou het een waardige vervanger voor m'n Suzuki V-Strom (1:17 benzine :() zijn. Op het Nederlandse (snel)wegennet wil je niet rijden met een motor die zich niet kan meten met de rest van het verkeer die zich rond of net boven de maximumsnelheid voortbeweegt.

Qua vervanger voor auto (meer ruimte) kom ik ook niet verder dan auto's die in de praktijk verder komen dan 1:17 diesel komen (zoekmethode: zoeken op 'station' en dan sorteren op zuinigheid). Zonde zonde.

Brandstof is veruit de grootste (financiele) energiepost in huize Rukapul.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 07-01-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rukapul schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:51:
Qua vervanger voor auto (meer ruimte) kom ik ook niet verder dan auto's die in de praktijk verder komen dan 1:17 diesel komen (zoekmethode: zoeken op 'station' en dan sorteren op zuinigheid). Zonde zonde.

Hoeveel ruimte zoek je dan? En hoeveel van die ruimte gebruik je dagelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile

Ga voor de Prius+, 7 zitter en hybride.

Vandaag de stopcontacten gerangschikt. Er komt nog 1x Soladin 600 bij, dus uitbreiding was noodzakelijk. Daarom maar gelijk de boel gaat aanpakken en netjes afwerken.

Before:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/3.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/4.jpg
Gelijk ook maar 1 extra stopcontact erbij gemaakt, dan kan er altijd nog eentje bij, al zit ik dan wel aan de max. van de groep...

[ Voor 47% gewijzigd door The Wizard op 07-01-2012 22:05 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Meridiaan schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:50:
[...]

Ga ik zeker doen. Volgens mijn vrouw heeft het allemaal te maken met m'n midlifecrisis.
:)
Hmm.. voor het midlifecrisis-excuus moet ik nog wel een paar jaartjes wachten..Voor het woon-werk verkeer heb ik hem ook al niet nodig.. ik leg de 750m wel op de fiets af haha!
The Wizard schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:01:
[...]

Als die Prius + nou als plug-in beschikbaar komt met een actieradius van 30km dan gaat de bestelling de deur uit. Mijn vrouw rijdt voor haar werk ongeveer die afstand op een werkdag en onze prive ritjes passen voor 75% ook binnen die range. Lijkt me ideaal..dan heb ik tenminste een doel om nog meer panelen op ons dak te plaatsen!

[ Voor 38% gewijzigd door mightym op 07-01-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* Rukapul niet.Qua vervanger voor auto (meer ruimte) kom ik ook niet verder dan auto's die in de praktijk verder komen dan 1:17 diesel komen (zoekmethode: zoeken op 'station' en dan sorteren op zuinigheid). Zonde zonde.

Lees dit eens... http://www.lowtechmagazine.com/2008/09/speed-energy.html

Mijn stokoude benzine station haalt bijna 1 op 15 gemiddeld (regelmatig over de 100km/h)
1 op 17 op diesel is alleen maar mogelijk als je je aanpast op de jachtige rest van het verkeer.
Pas me wel aan op de snelheid van een vrachtwagen. Ander voordeel ...slijtageonderdelen.. wat?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, midlifecrisis. Breek me de bek niet open. Jaren motor gereden, een Jawa 2-takt tot mijn 25-ste. Nog nooit over milieuvervuiling gehoord....
Rond mijn 41-ste toch maar weer eens een motor gekocht, gloednieuw. Om 15.00 uur opgehaald bij de dealer, om 18.30 uur op mijn werk gestolen.
Midlifecrisis over...
Ik kan er nu hartelijk om lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Erasmo schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:58:
[...]

Hoeveel ruimte zoek je dan? En hoeveel van die ruimte gebruik je dagelijks?
Genoeg ruimte om die keren dat het nodig is de kinder-, boodschappen- en vakantiemeuk achterin kwijt te kunnen :+

Snap helemaal waar je heen wil hoor, want zo'n auto rijdt gewoon het grootste gedeelte van de tijd vrijwel leeg rond. Ik heb overigens iets van 5 jaar zonder auto gedaan, maar die tijd is voorbij.
The Wizard schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:01:
[...]

Behalve dat zo'n een Prius te groot, te luxe en te duur is, vind ik een Prius een typisch schijnduurzaam product. Een normale Prius loopt gemiddeld 1:19 en voor de Prius Plus geldt dat deze meer verbruikt dan de normale Prius. Het enige duurzame eraan is verminderde uitstoot in binnensteden, maar daar is de auto verder niet op ontworpen (te groot, etc) zodat er gewoon een benzinemotor staat te stampen op de snelwegkilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Zie ik daar een 16A groep langs het trapgat omlaag gaan in een kabelgoot ipv reguliere PVC buis?

Persoonlijk vind ik ook loshangende stroomkabels bij een trapleuning niet kunnen. M.i. had je het een meter verderop (naar links, hoger) moeten afmonteren of in een kast.

Verder vind ik het een heel coole installatie die ik ook best zou willen hebben :)

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 07-01-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rukapul schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:29:
[...]

Genoeg ruimte om die keren dat het nodig is de kinder-, boodschappen- en vakantiemeuk achterin kwijt te kunnen :+

Snap helemaal waar je heen wil hoor, want zo'n auto rijdt gewoon het grootste gedeelte van de tijd vrijwel leeg rond. Ik heb overigens iets van 5 jaar zonder auto gedaan, maar die tijd is voorbij.

[...]

Behalve dat zo'n een Prius te groot, te luxe en te duur is, vind ik een Prius een typisch schijnduurzaam product. Een normale Prius loopt gemiddeld 1:19 en voor de Prius Plus geldt dat deze meer verbruikt dan de normale Prius. Het enige duurzame eraan is verminderde uitstoot in binnensteden, maar daar is de auto verder niet op ontworpen (te groot, etc) zodat er gewoon een benzinemotor staat te stampen op de snelwegkilometers.
Daarom is die auto ideaal voor mijn familie, we zijn met z'n vijven. De kids moeten nog in de kinderstoel dus een klein koekblik lukt nooit. Hier op het platteland (zonder openbaar vervoer van betekenis) kun je eigenlijk niet zonder auto. We rijden weinig (iets van 7000 km per jaar), maar bijna alle ritjes zijn in een cirkel van 15km. Zo'n hybride beest met hulpaggregaat voor de lange afstanden is dus voor ons gemaakt. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op de Opel Ampera, maar daar hebben ze maar 4 stoelen ingestopt. 8)7

De Renault Fluence lijkt me ook het einde, maar ik durf nog niet de Westerscheldetunnel door te rijden zonder hulpaggregaat in het vooronder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een Prius vind ik zelf ook geen al te beste keuze.
Nog even afwachten wat de markt ons brengt in 2012.

We hebben 2 auto's (auw!). Zijn echter beiden nodig vanwege ons werk. Voor de lange stukken rijdt mijn vrouw de Honda Civic en voor de korte stukken heb ik een Mazda 626 station. Dat is eigenlijk meer een transporter en wordt als zodanig ook gebruikt. Daar kan veel materiaal in en ook regelmatig (helaas sinds een jaar niet meer) onze drie asielherders.
Die gaat er binnenkort dus eruit, met pijn in mijn hart want wat dit karretje al voor ons heeft gesleept is ongeloofijk.
Er moet dus een nieuwe worden aangeschaft en dat wordt een elektrieke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:38:
Een Prius vind ik zelf ook geen al te beste keuze.
Nog even afwachten wat de markt ons brengt in 2012.

We hebben 2 auto's (auw!). Zijn echter beiden nodig vanwege ons werk. Voor de lange stukken rijdt mijn vrouw de Honda Civic en voor de korte stukken heb ik een Mazda 626 station. Dat is eigenlijk meer een transporter en wordt als zodanig ook gebruikt. Daar kan veel materiaal in en ook regelmatig (helaas sinds een jaar niet meer) onze drie asielherders.
Die gaat er binnenkort dus eruit, met pijn in mijn hart want wat dit karretje al voor ons heeft gesleept is ongeloofijk.
Er moet dus een nieuwe worden aangeschaft en dat wordt een elektrieke.
Als je vastzit aan twee auto's dan zou zo'n kleine Renault-ZE ook een leuke optie zijn. Ik wil echt geen tweede auto, het is dus wachten op die ene alleskunner.. Tot die tijd moet onze Zafira het nog maar een poosje uithouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
asvogel schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:11:
Eindelijk mijn eerste LED-lampjes besteld: 3 x 2.4W G4 spotjes voor in de keuken. Ben erg benieuwd of het bevalt. De besparing zal helaas niet zo groot zijn: Eén van de halogeenlampjes is nu stuk dus verbruikt niets en de LED-spotjes zullen vaker/langer aanstaan dan de halogeenlampen nu.
2 spotjes vervangen en het bevalt vooralsnog prima. Lichtsterkte lijkt zo ongeveer hetzelfde als de 20W halogeen. Het licht is iets kouder, maar dat is voor in de keuken niet erg. De bundel lijkt niet nauwer te zijn dan bij de halogeenlampen, maar dat kan ook komen door de diffuser (matglas) dat voor de spot zit. De lampen lijken helemaal niet warm te worden, dus ik heb het glasplaatje er maar weer voorgezet.

Met 2 LED-lampen (en de derde spot zonder lamp) zie ik geen problemen met de bestaande transformator. Is er een reden om die toch te vervangen door een exemplaar speciaal voor LED-lampjes? Op de site van de leverancier lees ik iets over lager sluipverbruik, maar dat lijkt me onzin: Als de schakelaar op uit staat, dan staat die hele transformator afgeschakeld.

Ik ga er nog drie bestellen voor de spotjes in de afzuigkap. Die monteer ik dan eerst even in de (nog af te maken) zolderkamer, om te zien of het iets koelere licht me daar ook niet stoort. Leuk!

Zijn er recente cijfers over efficiency van (witte) LED-lampen t.o.v. spaarlampen? Ik dacht altijd dat het niet veel uitmaakte, maar ik verwacht dat de ontwikkelingen op LED-gebied sneller gaan dan voor spaarlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 18:37:

Beste,
Ik kreeg afgelopen week een factuur van Stedin voor het plaatsen van een BPM voor mijn zon-PV installatie, inmiddels bijna 2 jaar geleden.
... waarbij we er dus van uit moeten gaan dat het hier om een SDE subsidie "moet" gaan ...
Nou meen ik te weten dat het amendement Samsom bepaalde dat tot 5000 Wp, teruglevering door kleinschalige opwekkers kosteloos diende te zijn.
Staat nergens. "De stroom invoeding (overschot net op) en de stroom afname moeten gesaldeerd worden". Punt. Details hierover ontbreken helaas in Wet, al sinds juli 2004 toen artikel 31-c werd ingevoerd. Dus kun je alle kanten op. Er staat beslist NIET dat "teruglevering kosteloos dient te zijn".
Met de betreffende "collega's" van Stedin, kom ik er niet uit (zie mail hieronder).
Weet jij hoe dit zit?
Beste,
Naar aanleiding van jouw vraag over het berekenen van kosten voor een BPM meterplaatsing het volgende:
Vanuit de elektriciteitswet is bepaald dat de netbeheerder op verzoek van klant een meter beschikbaar moet stellen indien de klant deze nodig heeft om de ingevoede elektriciteit te meten. De wet geeft NIET aan dat kostenloos is of zou moeten zijn.
Klopt. Wordt niks over gezegd. Dus: voor wat de gek (net/meet cowboy) durft te vragen en wat de gek er moedeloos dan maar voor ophoest (omdat niemand naar de rechter stapt om te toetsen). Bij Enexis gaat het, naar het schijnt, vaak gratis. Waarom zou Stedin woeker mogen vragen? Zou Den Haag moeten regelen, maar ze vertikken het.
In de Staatscourant 2011 nr. 9427 van 1 juni 2011 staat zelfs expliciet vermeld dat een klant niet verplicht is om teruglevering te laten meten (het gaat hier om de hoofdmeter) en dus niet verplicht is de hoofdmeter te wisselen en daarmee de kosten voor zo’n wissel kan besparen.
Link naar die publicatie:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-9427.html
Bijlage 6 (is dus formeel geen "wetstekst"), formulier onderdeel 4. "Gegevens met betrekking tot de ingevoede elektriciteit".
Þ Hieruit komt duidelijk naar voren dat de netbeheerder / het meetbedrijf wel degelijk kosten in rekening mag brengen voor het wisselen van een meters in het kader van teruglevering. Er wordt geen specifiek melding gemaakt van de kosten voor de bruto productiemeter, echter onderstaande bepalingen geven geen aanleiding aan te nemen dat een bruto productiemeter wél kostenloos ter beschikking gesteld dient te worden.
Lijkt me logisch. Het ding is namelijk een "extra meter". De pest is dat blijkbaar alleen een netbeheerder/door hen ingeschakeld meetbedrijf zo'n ding "mag" leveren, het ding wordt nooit je eigendom. In Duitsland compleet anders geregeld, je MAG daar je eigen (geijkte) meter voor de fysieke invoeding op het net (van alle zonnestroom, gaat NIET via de hoofdmeter!) inzetten en de netbeheerder MOET dat accepteren...
Þ De nota voor het plaatsen van de BPM meter is dus wel degelijk terecht en zal je derhalve moeten voldoen.
Zit je dus aan vast zo lang als je SDE subsidie wilt opstrijken. Want dan heb je een BPM nodig om over totale opwek te meten. Er is ook een mogelijkheid om alleen je overschot = netinvoeding onder SDE te laten subsidiëren (dan heb je helemaal geen BPM nodig namelijk...), maar dan moet die wel worden gemeten (kan niet met Ferrarismeter), en het is natuurlijk gekkenwerk, want hartstikke ongunstig omdat eigenverbruik dan helemaal niet wordt gesubsidieerd.

Byzonder is dat ik gehoord heb dat er mensen zijn met MEER DAN 1 BPM (verschillende SDE beschikkingen...) die niet voor meer dan 1 zo'n meter extra meterkosten zouden betalen. Mensen die dubbele meetdienst voor 2 (of meer) BPM's betalen gaarne melden bij me.

Ook zou wel eens "getoetst" mogen worden (>>> RECHTER) of een netbeheerder wel "eigenaar van een (BP) meter "mag" zijn die IN jouw huis ACHTER de bestaande netmeter hangt. Hoe is dat juridisch eigenlijk geregeld? Wat als er iets goed fout gaat, brand veroorzaakt door kortsluiting in zo'n meter. Wie is juridisch verantwoordelijk? Niemand die ik ken heeft "een overeenkomst" met zijn netbeheerder gesloten waarin eventuele gevolgschade veroorzaakt door het "in huis" hebben van zo'n ding juridisch waterdicht is geregeld.....

Overigens staat al sinds SDE is ingegaan op tarieflijst Liander al lang gescheiden opgave voor "Jaarproductie eigen opwek" als EXTRA meetdienst voor mensen met een (in beheer van Liander blijvende) bruto productie meter voor (MEP en) SDE installaties. Zie tarief lijst elektra:
http://www.liander.nl/sc/..._hh_int_tcm300-225715.pdf

Tarief BPM en "standaard afname meter" is hetzelfde (indien beide in huis bij SDE subsidie: dubbele meetdienst, dus), is nu - bij jaaropname = praktische realiteit particulieren - 2,616 Euro/maand incl. BTW, (31,39 Euro incl. BTW per jaar), dat is alweer 2,6% meer dan vorig jaar.

Bovendien: het feit dat Liander "dezelfde" meetdienst voor BPM hanteert als voor de "standaard netmeter", is al te beestachtig voor woorden. Met de "tarief herziening" door NMa begin 2008 is de meetdienst voor alle standaard enkel tariefmeters bij Liander (toen nog Continuon) namelijk een schofterige dertig procent de hoogte in geknald (betaal ik dus met mijn al tig jaar afgeschreven enkeltarief Ferrarisje ook alweer drie jaar lang). En die dertig procent tikken ze voor hun beepeeemmetjes dus ook gratis extra naar binnen. Zou een RECHTER ook eens een leuke uitspraak over mogen doen of dat wel "een redelijke vergoeding" is, of gewoon, zoals het is: schandalige woeker.

Gelukkig is SDE een redelijk fiasco geweest (CertiQ 1 januari 2012 nog maar 8.490 SDE klanten ingeschreven, verdeeld over heel NL), anders had Liander etc. daar een aardige extra (excessieve) inkomsten bron aan gehad...
Þ Tenslotte kan ik nog melden dat deze nota een contractuele vordering betreft en dat hiervoor een verjaringstermijn van 5 jaar geldt. (zie ook jurofoon.nl)
Leer mij de ambtenarij kennen... Indekken, indekken, indekken, en nog eens ...

Even leuk afsluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Productie_highlights_PPV.gif

Progressie productie en korter wordende intervallen (wegens uitbreidingen, het gaat om totale systeem productie). 11 MWh is inmiddels (gistermiddag) binnen. Op naar de Twaalf... :9

[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 07-01-2012 23:12 . Reden: Progressie (linkse hobby) Plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog iemand uit Zeeland die een leuke opbrengst heeft weten te halen :
- WZW : 2,64 kWh (genormeerd : 0,79 kWh/kWp)
- ONO : 0,47 kWh (genormeerd : 0,24 kWh/kWp)

*Ik heb niet zoveel panelen als die andere zeeuw. ;) Maar het zag er prima uit vandaag en ik ben trots met deze opbrengst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:50:

*Ik heb niet zoveel panelen als die andere zeeuw. ;) Maar het zag er prima uit vandaag en ik ben trots met deze opbrengst. :)
Mooi weer daar in Zeeland. Hier in Utrecht hadden we alleen in de ochtend een kort uitzicht op de zon.
Peak-day was 479W. De rest van de dag zweefde het om de 70W. (0,4 kWh/kWp )
Achja elke opgewekte W is een W die ik zelf verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:15:

p.s. Ik heb een collega met vier kinderen in een redelijk recent gebouwd huis. Voorschot van €348,- per maand, mét een flinke bijbetaling in december.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Joekel van een huis met op alle kamers lampen en tv aan?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vrij normaal denk ik aan het worden, in de oude woningvoorraad,
in mijn buurt 1970-1974 zit iedereen inmiddels >300 euro per maand, bij 3+ personen
-enkel glas
-geen isolatie
-vr ketels en geisers
-oudere apparatuur
en natuurlijk de houding "ik betaal er toch voor" + "het energiebedrijf is gek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 21:02
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen:

Op dit moment heb ik mijn vloerverwarming aan (stadsverwarming met rtl knop). De temperatuur staat op 40 graden bij het mengblok (één temperatuur meter). Echter ik heb ook een pompschakelaar gekocht en mij vraag is of zo'n pompschakelaar nut heeft in mijn geval?

Ik heb namelijk geen kamerthermostaat. Het is nu zo dat ik de pompschakelaar instel op een bepaalde temperatuur (32 graden). Op het moment dat de temperatuur van de aanvoerleiding hieronder valt, slaat hij aan. Echter hij slaat ook weer in een paar tellen uit, want die aanvoerleiding is met de stadsverwarming binnen een tel weer bloedheet.

Heb het een paar dagen zo gelaten en hij geeft dan netjes continu 40 graden aan. Echter ik heb het gevoel dat er niet echt doorstroming is, want hij slaat steeds snel weer uit. Dit blijkt ook op het moment dat ik de pompschakelaar er tussen uit haal en de stekker daarna direct in het stopcontact doe. Je ziet dan de temperatuur langzaam dalen naar 30 graden en daarna weer naar de gewenste temperatuur gaan van 40 graden.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PcDealer schreef op zondag 08 januari 2012 @ 09:41:
[...]

Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Joekel van een huis met op alle kamers lampen en tv aan?
Zoiets ja, Vier dochters met eigen kamer, TV, PC, 2 badkamers, overal het licht aan, etc.
Gewoon een "modern" gezinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JeroenH schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 18:19:
(investeren in besparing/opwek levert meer op dan geld op de bank zetten)
Dat klopt, afgelopen jaar toch nog redelijk wat rente gekregen op mijn spaarrekening. Iets van 300 euro. Met alle besparingen die we in huis hebben gedaan hebben we 1800 euro bespaard. Tel uit je winst :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rukapul schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:29:
[...]

Ik kan niet van uit hier zien hoeveel dagen per jaar je je station gebruikt maar reken het maar eens door wat het op jaarbasis scheelt als je voor het dagelijks verkeer een zuinigere auto gebruikt en voor de vakantie een aanhanger/station huurt. Dat kan afhankelijk van je situatie nog behoorlijk wat litertjes en daarmee eurootjes per jaar schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:18:
Vandaag kreeg ik een vraag van een potentiële PV-bezitter.
Als je een platdak opstelling hebt waarbij je gebruik maakt van een alu-constructie die je verzwaart met stenen/tegels, drukken de profielen dan niet je dakleer kapot? Kans op lekkage is dan groot.

Ik heb daar zelf ook al aan gedacht tijdens de heftige stormwinden.
Als je de volle laag op je panelen krijgt, dan onstaan er toch enorme vertikale krachten op de hoekpunten van het profiel? Die gaan dan volgens mij als boter door de bitumen heen.
Ik zit me ook af te vragen wat daar het beste voor is. Bij de Gamma verkopen ze bijvoorbeeld van die bitumen "tegeldragers" zoals hierboven al genoemd werd, maar dan is nog steeds de puntdruk vrij hoog. Is het niet handiger om er van die rubberen stoeptegels onder te leggen (die ook worden gebruikt onder speeltoestellen voor kids)? Die zijn wel een stuk duurder maar de gewichtsverdeling lijkt me dan wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Rukapul schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:37:
[...]

Zie ik daar een 16A groep langs het trapgat omlaag gaan in een kabelgoot ipv reguliere PVC buis?

Persoonlijk vind ik ook loshangende stroomkabels bij een trapleuning niet kunnen. M.i. had je het een meter verderop (naar links, hoger) moeten afmonteren of in een kast.

Verder vind ik het een heel coole installatie die ik ook best zou willen hebben :)
Idd een 16A groep, uiteraard een buitenkabel, dus geen blote draden. Ik heb deze niet aangelegd, had het persoonlijk netter afgewerkt, misschien in de toekomst. Infrezen is geen optie, het is een betonnen muur met bewapening. En moeilijk te bereiken ivm hoge muren (open vide op zolder).

Het kon niet verder naar links, dit was de meest efficiënte plek voor de omvormers.

Dit is op zolder, waar geen kinderen komen, in de toekomst komt hier waarschijnlijk onze slaapkamer, en dan wordt dit geheel compleet afgetimmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
catchingfire schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:54:

Ik zit me ook af te vragen wat daar het beste voor is. Bij de Gamma verkopen ze bijvoorbeeld van die bitumen "tegeldragers" zoals hierboven al genoemd werd, maar dan is nog steeds de puntdruk vrij hoog. Is het niet handiger om er van die rubberen stoeptegels onder te leggen (die ook worden gebruikt onder speeltoestellen voor kids)? Die zijn wel een stuk duurder maar de gewichtsverdeling lijkt me dan wat beter.
het dak leer op het dak moet ook een vatsige dakdekker aan kunnen dus het kan best wel wat hebben.
een klein laag je er tussen om het schuren tegen te gaan bij eventuele verplaatsing door wind is wel verstandig.
verder is de pv instalatie vaak niet veel zwaarder als de vatsige dakdekker en zoizo beter verdeeld over het dak.
ook is het vervangen van het dak leer ook niet zo heel duur.(voor als het heel mischien fout gaat)
The Wizard schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:57:
[...]
Idd een 16A groep, uiteraard een buitenkabel, dus geen blote draden. Ik heb deze niet aangelegd, had het persoonlijk netter afgewerkt, misschien in de toekomst. Infrezen is geen optie, het is een betonnen muur met bewapening. En moeilijk te bereiken ivm hoge muren (open vide op zolder).

Het kon niet verder naar links, dit was de meest efficiënte plek voor de omvormers.

Dit is op zolder, waar geen kinderen komen, in de toekomst komt hier waarschijnlijk onze slaapkamer, en dan wordt dit geheel compleet afgetimmerd.
eigenlijk had dat wel een pvc buis moeten zijn.
en niet een kabelgoot.

wat tips om hem in de muur te krijgen.
http://www.klusvraagbaak.nl/aanleggen-elektriciteit.php
met een slijptol kom je ook in beton maar geeft wel veel rotzooi.

het is in mijn mening niet een al te groot probleem maar zo kun je je huis eigenlijk niet verkopen met de panelen er bij.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isomis schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:19:
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen:

Op dit moment heb ik mijn vloerverwarming aan (stadsverwarming met rtl knop). De temperatuur staat op 40 graden bij het mengblok (één temperatuur meter). Echter ik heb ook een pompschakelaar gekocht en mij vraag is of zo'n pompschakelaar nut heeft in mijn geval?

Ik heb namelijk geen kamerthermostaat. Het is nu zo dat ik de pompschakelaar instel op een bepaalde temperatuur (32 graden). Op het moment dat de temperatuur van de aanvoerleiding hieronder valt, slaat hij aan. Echter hij slaat ook weer in een paar tellen uit, want die aanvoerleiding is met de stadsverwarming binnen een tel weer bloedheet.

Heb het een paar dagen zo gelaten en hij geeft dan netjes continu 40 graden aan. Echter ik heb het gevoel dat er niet echt doorstroming is, want hij slaat steeds snel weer uit. Dit blijkt ook op het moment dat ik de pompschakelaar er tussen uit haal en de stekker daarna direct in het stopcontact doe. Je ziet dan de temperatuur langzaam dalen naar 30 graden en daarna weer naar de gewenste temperatuur gaan van 40 graden.
In de huidige opstelling heeft het slechts beperkt zin, echter de huidige opstelling is zonder thermostaat en dat is niet handig. Er zijn grote delen van het jaar waarbij je toch wel wat verwarming wilt hebben afhankelijk van de kamertemperatuur. Dit is niet automatisch te regelen in de door jou beschreven opstelling en de pomp draait maar door :( .

Let erop dat je de thermostaat alleen de toevoer naar de VV laat regelen als je dat (laat) aansluiten.
Geloof het of niet, maar vaak wordt hiermee de toevoer naar het hele huis afgesloten.
Dan kun je het aan uit laten sturen door de thermostaat en de RTL knop de verwarmingstemperatuur laten regelen.
De pompschakelaar kan er dan ook tussen. De TVT hiervan (de hele klus incl thermostaat enz) zeker onder de 5 jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 16:11 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:23:
en dat is jammer
Ga je even voorbij aan het feit dat dankzij m'n speksteen er forst wordt bespaard op de stadsverwarmingskosten.
Als ik alle plussen en minnen op elkaar wegstreep bespaard me dit elk jaar € 600,-
Kachel staat er sinds 2006 dus grofweg 6x €600 = €3.600.
Van dit bedrag heb ik in 2011 de complete bovenverdieping voorzien van kunststofkozijnen voorzien van HR+ glas en rolluiken ;)
Voor wat betreft PV heb je gelijk dat duurt nog een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:54:
Mijn vriendin heeft hakken, mijn PV heeft ze niet.
(zoals gezegd puntbelasting valt wel mee >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:50:
[...]

Toch wel eens leuk om als nr.1 van de 409 geregistreerde installaties gezien te worden. ;)

Zonnestroomopbrengst.eu:

In Europa zijn 9620 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 217
In Netherlands zijn 409 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1
In Zeeland zijn 12 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1
In Zeeland zijn 6 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1
In Nicht zugeordnet zijn 748 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 17
In ingegeven straal zijn 11 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hartelijk dank voor de moeite zonnigtype! Zodra er (SDE-)subsidie bij komt kijken raak ik het spoor bijster. Ik forward je antwoord naar hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
migjes schreef op zondag 08 januari 2012 @ 11:56:
eigenlijk had dat wel een pvc buis moeten zijn.
en niet een kabelgoot.

wat tips om hem in de muur te krijgen.
http://www.klusvraagbaak.nl/aanleggen-elektriciteit.php
met een slijptol kom je ook in beton maar geeft wel veel rotzooi.

het is in mijn mening niet een al te groot probleem maar zo kun je je huis eigenlijk niet verkopen met de panelen er bij.
Het is aangelegd door een erkende elektricien, dus ik ga er vanuit dat het conform de normen uitgevoerd is.

En wat is het voordeel van een PVC buis tov een kabelgoot? Een kabelgoot is ook geschikt voor electra. En voor zover ik weet is een buitenkabel meer dan geschikt en behoeft deze niet apart afgeschermd te worden, mits degelijk bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
The Wizard schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:33:
[...]
Het is aangelegd door een erkende elektricien, dus ik ga er vanuit dat het conform de normen uitgevoerd is.

En wat is het voordeel van een PVC buis tov een kabelgoot? Een kabelgoot is ook geschikt voor electra. En voor zover ik weet is een buitenkabel meer dan geschikt en behoeft deze niet apart afgeschermd te worden, mits degelijk bevestigd.
dan mag die electricien een schup krijgen.

het is zeker geen groot probleem hoor.
met een kabel goot kun je makkelijk het kapje er afstoten als je een kasje naar boven tilt b.v.
dan kan de aansluiting iets los gaan zitten en doorbranden.

het behoord pvc buis te zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Geen idee waar dat vandaan komt, kabel mag zelfs zonder pvc of goot worden gebruikt mits netjes gebeugeld.
Kabel is namelijk al dubbel geïsoleerd.
Anders was het met alleen draad geweest, maar ook dan is een "afgesloten" goot goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Pietje NL op 08-01-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pietje NL schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:56:
Geen idee waar dat vandaan komt, kabel mag zelfs zonder pvc of goot worden gebruikt mits netjes gebeugeld.
Kabel is namelijk al dubbel geïsoleerd.
Anders was het met alleen draad geweest, maar ook dan is een "afgesloten" goot goed.
zonder pcv kan wel maar dat is andere kabel.
de buis hoeft ook allen op plaatsen waar je normaal bij of langs loopt.

ik heb helaas geen camera anders had ik wel een fototje gemaakt van mijn zolder.

probleem is niet dat de kabel niet sterk genoeg is.
maar dat je er achter kunt blijven hangen waardoor er trek kracht op de verbinding kan komen te staan.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 08-01-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Hoezo andere kabel?
Wat voor kabel zou je dan moeten gebruiken? Buitenkabel?
Dat het netter had gekund is een ding wat zeker is :)

[ Voor 26% gewijzigd door Pietje NL op 08-01-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pietje NL schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:05:
Hoezo andere kabel?
Wat voor kabel zou je dan moeten gebruiken? Buitenkabel?
Dat het netter had gekund is een ding wat zeker is :)
zo ver ik begreep was het buiten kabel. (tenminste dat hoop ik wel anders is het nog erger.)
netter ja eigenlijk hoort dat wel.
(geen groot probleem maar wel een puntje voor de toekomst)
hebben we een echte elektricien hier op het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Tot een jaar terug :)
Normale kabel is geen probleem.
Buitenkabel heeft extra aardscherm ivm kans op doorsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pietje NL schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:13:
Tot een jaar terug :)
Normale kabel is geen probleem.
Buitenkabel heeft extra aardscherm ivm kans op doorsteken.
lol nu begin ik ook te twijfelen aan me zelf.

1. de rubberkabel kan zonder pvc-buis.
2. de binnenkabel met buis.
3 de buitenkabel.

een elektricien die uitsluitsel kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Voor zover ik uit mn hoofd weet:

1. klopt
2. kan ook zonder maar gebeugeld.
3. kan gewoon in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pietje NL schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:38:
Voor zover ik uit mn hoofd weet:

1. klopt
2. kan ook zonder maar gebeugeld.
3. kan gewoon in de grond.
ymvk kabel was die 2 toch?

Pagina: 1 ... 6 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.