... waarbij we er dus van uit moeten gaan dat het hier om een SDE subsidie "moet" gaan ...
Nou meen ik te weten dat het amendement Samsom bepaalde dat tot 5000 Wp, teruglevering door kleinschalige opwekkers kosteloos diende te zijn.
Staat nergens. "De stroom invoeding (overschot net op) en de stroom afname moeten gesaldeerd worden". Punt. Details hierover ontbreken helaas in Wet, al sinds juli 2004 toen artikel 31-c werd ingevoerd. Dus kun je alle kanten op. Er staat beslist NIET dat "teruglevering kosteloos dient te zijn".
Met de betreffende "collega's" van Stedin, kom ik er niet uit (zie mail hieronder).
Weet jij hoe dit zit?
De "mail hieronder" bericht het volgende:
Beste,
Naar aanleiding van jouw vraag over het berekenen van kosten voor een BPM meterplaatsing het volgende:
Vanuit de elektriciteitswet is bepaald dat de netbeheerder op verzoek van klant een meter beschikbaar moet stellen indien de klant deze nodig heeft om de ingevoede elektriciteit te meten. De wet geeft NIET aan dat kostenloos is of zou moeten zijn.
Klopt. Wordt niks over gezegd. Dus: voor wat de gek (net/meet cowboy) durft te vragen en wat de gek er moedeloos dan maar voor ophoest (omdat niemand naar de rechter stapt om te toetsen). Bij Enexis gaat het, naar het schijnt, vaak gratis. Waarom zou Stedin woeker mogen vragen? Zou Den Haag moeten regelen, maar ze vertikken het.
In de Staatscourant 2011 nr. 9427 van 1 juni 2011 staat zelfs expliciet vermeld dat een klant niet verplicht is om teruglevering te laten meten (het gaat hier om de hoofdmeter) en dus niet verplicht is de hoofdmeter te wisselen en daarmee de kosten voor zo’n wissel kan besparen.
Link naar die publicatie:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-9427.html
Bijlage 6 (is dus formeel geen "wetstekst"), formulier onderdeel 4. "Gegevens met betrekking tot de ingevoede elektriciteit".
Þ Hieruit komt duidelijk naar voren dat de netbeheerder / het meetbedrijf wel degelijk kosten in rekening mag brengen voor het wisselen van een meters in het kader van teruglevering. Er wordt geen specifiek melding gemaakt van de kosten voor de bruto productiemeter, echter onderstaande bepalingen geven geen aanleiding aan te nemen dat een bruto productiemeter wél kostenloos ter beschikking gesteld dient te worden.
Lijkt me logisch. Het ding is namelijk een "extra meter". De pest is dat blijkbaar alleen een netbeheerder/door hen ingeschakeld meetbedrijf zo'n ding "mag" leveren, het ding wordt nooit je eigendom. In Duitsland compleet anders geregeld, je MAG daar je eigen (geijkte) meter voor de fysieke invoeding op het net (van alle zonnestroom, gaat NIET via de hoofdmeter!) inzetten en de netbeheerder MOET dat accepteren...
Þ De nota voor het plaatsen van de BPM meter is dus wel degelijk terecht en zal je derhalve moeten voldoen.
Zit je dus aan vast zo lang als je SDE subsidie wilt opstrijken. Want dan heb je een BPM nodig om over totale opwek te meten. Er is ook een mogelijkheid om alleen je overschot = netinvoeding onder SDE te laten subsidiëren (dan heb je helemaal geen BPM nodig namelijk...), maar dan moet die wel worden gemeten (kan niet met Ferrarismeter), en het is natuurlijk gekkenwerk, want hartstikke ongunstig omdat eigenverbruik dan helemaal niet wordt gesubsidieerd.
Byzonder is dat ik gehoord heb dat er mensen zijn met MEER DAN 1 BPM (verschillende SDE beschikkingen...) die niet voor meer dan 1 zo'n meter extra meterkosten zouden betalen. Mensen die dubbele meetdienst voor 2 (of meer) BPM's betalen gaarne melden bij me.
Ook zou wel eens "getoetst" mogen worden (>>> RECHTER) of een netbeheerder wel "eigenaar van een (BP) meter "mag" zijn die
IN jouw huis
ACHTER de bestaande netmeter hangt. Hoe is dat juridisch eigenlijk geregeld? Wat als er iets goed fout gaat, brand veroorzaakt door kortsluiting in zo'n meter. Wie is juridisch verantwoordelijk? Niemand die ik ken heeft "een overeenkomst" met zijn netbeheerder gesloten waarin eventuele gevolgschade veroorzaakt door het "in huis" hebben van zo'n ding juridisch waterdicht is geregeld.....
Overigens staat al sinds SDE is ingegaan op tarieflijst Liander al lang gescheiden opgave voor "Jaarproductie eigen opwek" als EXTRA meetdienst voor mensen met een (in beheer van Liander blijvende) bruto productie meter voor (MEP en) SDE installaties. Zie tarief lijst elektra:
http://www.liander.nl/sc/..._hh_int_tcm300-225715.pdf
Tarief BPM en "standaard afname meter" is hetzelfde (indien beide in huis bij SDE subsidie: dubbele meetdienst, dus), is nu - bij jaaropname = praktische realiteit particulieren - 2,616 Euro/maand incl. BTW, (31,39 Euro incl. BTW per jaar), dat is alweer 2,6% meer dan vorig jaar.
Bovendien: het feit dat Liander "dezelfde" meetdienst voor BPM hanteert als voor de "standaard netmeter", is al te beestachtig voor woorden. Met de "tarief herziening" door NMa begin 2008 is de meetdienst voor alle standaard enkel tariefmeters bij Liander (toen nog Continuon) namelijk een schofterige dertig procent de hoogte in geknald (betaal ik dus met mijn al tig jaar afgeschreven enkeltarief Ferrarisje ook alweer drie jaar lang). En die dertig procent tikken ze voor hun beepeeemmetjes dus ook gratis extra naar binnen. Zou een RECHTER ook eens een leuke uitspraak over mogen doen of dat wel "een redelijke vergoeding" is, of gewoon, zoals het is: schandalige woeker.
Gelukkig is SDE een redelijk fiasco geweest (CertiQ 1 januari 2012
nog maar 8.490 SDE klanten ingeschreven, verdeeld over heel NL), anders had Liander etc. daar een aardige extra (excessieve) inkomsten bron aan gehad...
Þ Tenslotte kan ik nog melden dat deze nota een contractuele vordering betreft en dat hiervoor een verjaringstermijn van 5 jaar geldt. (zie ook jurofoon.nl)
Leer mij de ambtenarij kennen... Indekken, indekken, indekken, en nog eens ...
Even leuk afsluiten.
Progressie productie en korter wordende intervallen (wegens uitbreidingen, het gaat om totale systeem productie). 11 MWh is inmiddels (gistermiddag) binnen. Op naar de Twaalf...
[
Voor 2% gewijzigd door
zonnigtype op 07-01-2012 23:12
. Reden: Progressie (linkse hobby) Plaatje ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)