JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:41:
[...]
Toch wel. De MPPT voor PV is heel anders van voor wind.
Windmaster 500
Soladin 600
Voorzover ik weet qua hardware vrijwel identiek (wellicht heeft de windversie een elektromagnetische rem voor als de netspanning wegvalt) maar is de firmware anders, vooral van de MPPT.
(Kennelijk zijn eigenaren van windturbines ook moeilijk voor te liegen dan eigenaren van zonnestroominstallaties, beide apparaten kunnen maximaal 500 Watt aan het net leveren maar kennelijk is het OK dat de PV-versie 600 in de naam heeft...)
-edit-
Had je trouwens mijn vraag over foto's van je windturbines gezien? Ik ben erg benieuwd!
Inderdaad, de firmware is anders, maar dit lijkt mij enkel voor data mining te zijn? Nu, ik gebruik een mastervolt 15iets, ik kan nu niet meteen op het modelnummer komen.
Ook werkt zo een omvormer met ranges, minimale en maximale toevoer, het verschil tussen minimum en maximum ligt bij wind gewoon wat hoger, daarom heb je een iets sterkere omvormer nodig. Als je dit niet hebt, moet je een rem op je turbines zetten om schade te vermijden.
Maar als je het goed aanpakt kan dus gewoon de omvormer van je PV installatie gebruiken, zeker als je nog wat ruimte, qua vermogen, op je omvormer over hebt en maar een klein molentje neerpoot.
Ik heb eerst wat onderzoek gedaan voor ik eraan begon, en in de handel zijn dus ook turbines verkrijgbaar van 12, 24 en 48V. Als je aan het net wil leveren, altijd voor de 48V gaan. De 12 en 24V zijn vooral voor caravans enzo, of boten.
Wat betreft de fotos, we zijn bezig met een heel project er rond. Natuurlijk zijn er al een hoop fotos, maar om het wat eenduidig en volledig te houden gaan we onder andere nieuwe fotos maken.
We zijn nu bezig aan een nieuw toestel, deze keer volledig uitgerekend en uitgetekend, en dus minder 'op de tast'. Vanaf het begin wordt het hele proces gefotografeerd en sommige delen van het productieproces gefilmd. Daarnaast zijn we bezig met de lokale middelbare school, deze heeft zowel ASO als TSO (Algemeen/Technisch) onderwijs, de richting Wetenschappen gaat meedoen met het tekenen/rekenen, terwijl de richtingen Metaal en Elektromechanica mee gaan helpen bouwen.
Volgend schooljaar wil de school zelfs, onder onze leiding, op de verlichtingspalen van hun sportveld (6x 32m hoog) wat grotere toestellen plaatsen.
Omdat mijn ouders vanaf mei gaan verhuizen naar een apartement wordt ik eigenaar van het hele landgoed en ga ik ook starten met een eigen bedrijf. Het gaat meer iets worden om kleinschalig onderzoek te doen buiten de werkuren. Vooral gefocused op thuistoepassingen, zo ken ik bijvoorbeeld iemand die thuis is in de wereld van de productontwikkeling en al verschillende hogedruktanks ontwikkeld heeft. Eigenlijk heeft hij het idee ingeplant en een van de eerste projecten gaat zijn de opslag van zelfgemaakte elektriciteit in de vorm van waterstof. Hij is nu bezig met de aanvraag van de juiste vergunningen, want die heb je blijkbaar nodig.
Nu, heel concreet komt er hopelijk eind maart een website waar het hele project op komt met dus een guide hoe je het zelf thuis kan maken helemaal gedocumenteerd. Ik kan je wel een foto doorsturen met wat er nu staat, maar ik ben nu niet thuis, ik zal er maandag werk van maken
Spijtig genoeg heb ik geen 'windfirmware' op mijn omvormer, dus daar kan ik je totaal geen informatie over geven. Wel kan ik zien dat er s'nacht's ook 'zonneenergie' geproduceert is, dus misschien kan ik wel extrapoleren naar overdag en het zo doortrekken, maar heel precies gaat het nooit worden.
Omdat ze op dezelfde, hogecapaciteits, omvormer staan heb ik trouwens wel verlies omdat als de zon niet schijnt de omvormer niet binnen zijn meest efficiënte waardes werkt, maar misschien koop ik ooit wel een aparte omvormer ervoor.
Er staan trouwens pas sinds maandag 3 molens aangesloten, de anderen zijn allemaal 24V en worden gebruikt voor elektrische wagens op te laden.