Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.145 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Rukapul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:29:
[...]

* Rukapul is jaloers op zulke subsidies. In Eindhoven / Noord-Brabant is gewoon niks.

Sowieso eerst maar eens lekkage oplossen bij de rookgasafvoer :(
Overzicht mogelijkheden algemeen op Duurzaam Eindhoven.
Energiebesparingslening:
De energiebesparingslening is een lening waarbij u tegen een aantrekkelijke rente geld kunt lenen van de gemeente om energiebesparende maatregelen te treffen in uw huis. Het rentepercentage is 2%. U kunt minimaal € 2.500,- en maximaal € 15.000,- lenen.
Groene daken:
De gemeente investeert in de aanleg van een gescheiden rioolstelsel om zo afvalwater en schoon hemelwater gescheiden op te kunnen vangen (dit wordt afkoppelen genoemd). Ook u kunt het verhard oppervlak afkoppelen, bijvoorbeeld door de regenpijp aan te sluiten op het hemelwaterriool of een groen dak aan te leggen. De gemeente wil het afkoppelen stimuleren met het verstrekken van subsidie.
Overzicht subsidies SRE-gebied.

Daarnaast landelijk Meer met minder zoals btw-verlaging.

Dus wachten tot de subsidie Meer met Minder wordt hervat in 2012, gebruikmaken van andere regelingen, of verhuizen naar bijvoorbeeld Veldhoven :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is de benzine versie, de E versie was even duur in 2007
zoek nu maar eens de E versie, en voila ! 3x zo duur, terwijl het eenvoudiger is en minder onderdelen.
ik zou bijna de bon posten... waarom gebeurt dit toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:13:
[...]

zoek nu maar eens de E versie, en voila ! 3x zo duur, terwijl het eenvoudiger is en minder onderdelen.
Het kan voor minder dan EUR 3.000,00: http://www.verdaat.nl/shop/6-snorscooters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

oops, zal ik maar zeggen.... Niet gelezen, dus stom.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42
Erasmo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:13:
Hoe ervaar jij het beloofde bereik? Ik wil namelijk graag pakweg 70 km kunnen rijden op een volle lading. Dan zit je vaak al in het gebied van de li-ion-accu en daarvan schiet de prijs ontzettend omhoog.
Niet alleen li-ion maar ook een echt BMS. 100% van de scooters die je op dit moment kunt kopen heeft gewoon een veredelde voltmeter als accu-indicator. Als je 'stroom geeft' ('gas geven' klopt niet meer) zakt de meter in, en als je uitrolt kruipt de meter weer op. Ten ene male onbruikbaar als betrouwbare indicator van hoeveel kilometer je nog kunt rijden.

Als je nooit in de buurt van de maximale actieradius komt hoeft het geen punt zijn, maar voor mijn gevoel is een elektrisch voertuig gewoon niet af zonder een betrouwbare actieradiusindicator. Ook mijn week met een Nissan Leaf heeft me duidelijk gemaakt hoe belangrijk een betrouwbare indicatie van de actieradius is. Zo vond ik de Tazzari Zero echt een geinig autootje (duurzamer in veel opzichten dan de Leaf) maar het ding heeft geen betrouwbare actieradiusindicator en dat vind ik echt een groot minpunt.

De enige scooter die op de markt komt (maart 2012 volgens Peugeot) met een echt BMS is de e-vivacity. Absoluut niet goedkoop, hij gaat ongeveer € 4200 kosten maar het is de eerste e-scooter van een Europees merk met een echt BMS. Ik ben al wat contacten aan het leggen om hem uitgebreid te testen. Ik hoop dat er ik eentje wat langer mag gebruiken om een goed beeld van de prestaties te krijgen. Ik wil dan zeker de accu een keer geheel leegrijden e.d. Uiteraard met uitgebreid verslag op mijn website.

Afbeeldingslocatie: http://www.e-vivacity.com/assets/image/eco1_2.png

-edit-

Ik zou maar wat graag een elektrische scooter hebben, al was het maar om ons overschot op een nuttige manier 'af te fakkelen' maar eigenlijk geldt er precies hetzelfde voor als de auto: ik heb er geen nodig. Ik heb vrijwel alles op loop- en fietsafstand. Een e-scooter zal waarschijnlijk zeker aan mijn fietskilometers knabbelen en dat is natuurlijk niet duurzaam. Het is daarmee pure luxe en ik kan een uitgave van € 850, laat staan € 4200, niet verantwoorden.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 05-01-2012 22:24 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
[...]

Duurzame hebzucht?

(contradictio in terminis, sensu stricto bekeken)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.elektrischescooterwinkel.nl/ebretti-518.html
voila, ebretti is over de hele wereld onbekend,
het is een agm bella en hij kost 860 euro

na ja, dan maar filmpje kijken van meneer ebretti,
YouTube: Ebretti scooters - LifestyleXperience.tv - Aflevering 2, 18 april 2010, Item Ebretti
skip meteen maar naar 2 minuten, de rest is marketing.

onderaan die livestyle experience typisch hollandse comment :
Top product: absolute aanrader
Vroemvroem | 10 Dec

Tussen alle 'china-troep' die ik op de markt gezien heb steekt de Ebretti er met kop en schouders boven uit: Mooi design en je kunt zien dat t een kwaliteits product is. Rijdt lekker vlot, heerlijk geruisloos
prachtig erin gestonken, het is gewoon een shameless china oem rebrand produkt ;)
die is dus ook 2 ruggen het schip in met een illusie.
prachtig vak toch marketing.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2012 22:31 . Reden: ja er past ook goed een kratje bier op ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Kwa afwaaiende panelen. Ik hoop dat alle andere zonnepanelen wel een stuk beter vastgezet zijn. Want, op zich is de storm er een uit een dozijn. De storm uit januari 1990 was toch duidelijk sterker.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
windfreak schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:22:
Kwa afwaaiende panelen. Ik hoop dat alle andere zonnepanelen wel een stuk beter vastgezet zijn. Want, op zich is de storm er een uit een dozijn. De storm uit januari 1990 was toch duidelijk sterker.
Toen stond er nog vrijwel niks aan capaciteit, nu het tigvoudige (althans, met name in de buurlanden).

Warnlagebericht voor Duitsland.

Zowel stormvlagen als sneeuw.
An den Alpen schneit es dauerhaft und ergiebig.
Komt ook nog een zooi sneeuw in Bayern bij. Toplokatie voor PeeVau, hopen maar dat de installateurs niet al te licht hebben gebouwd (er zijn al schadegevallen bekend uit eerdere jaren, door extreme sneeuwlasten verbogen frames, kapot gedrukte modules, etc.).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
*
zonnigtype schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:19:
Duurzame hebzucht?

(contradictio in terminis, sensu stricto bekeken)
Dat zou gedeeltelijk waar kunnen zijn, maar er zal ook zeker meespelen dat elektrische voertuigen, hoeveel wielen ze ook hebben, in relatief kleine series gebouwd worden. Dat maakt ze duur. Daarnaast is het nieuwe technologie* en dat zijn fabrikanten als risico. Dat risico zie je terug in de prijs. Ook zal meespelen dat men hoopt e-voertuigen aan hip en vooruitstrevend publiek te verkopen, publiek wat graag een paar euro's meer uitgeeft dan Henk&Ingrid en dan mag er best wat op de prijs. Sterker nog: als het te goedkoop is zal dat publiek het niet kopen. Niet al deze factoren zullen meespelen voor alle voertuigen, maar ze zullen zeker hier en daar opduiken.

Fossiele brandstofvoertuigen zijn compleet uitontwikkeld, ik verwacht daar echt geen doorbraken meer in. Dat zie je al aan start/stopsystemen in auto's - als de fabrikanten moeten teruggrijpen op het uitzetten van de motor is er in de motor kennelijk niets meer te halen.

Anyway, ik zie de hoge aanschafprijs (wat absoluut niet hetzelfde is als hoge totaalprijs per kilometer) niet als vreemd, meer als logisch. Jammer vind ik het wel, want het staat een doorbraak in de weg (omdat mensen niet kunnen rekenen), maar wel logisch (nu nog).

* Dat is het natuurlijk helemaal niet, e-voertuigen zijn al heel oud, maar zoals we allemaal weten pas recent weer in beeld gekomen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Slightly off-topic.

Ik wil graag een eigen shield bordje maken voor mijn Arduino UNO met daarop twee optocouplers, de pullupweerstanden en connectoren voor de bekabeling van mijn S0 uitgang. Wordt denk ik een RJ11 stekker.

Ik wil het nu netjes gaan oplossen en af van die spuuglelijke box op het buro. Daarnaast krijg ik voor jSunnyreports nogal wat vragen van mensen hoe ik mijn Steca 500 omvormers log samen met een S0 pulsuitgang.

Ik ben al wat aan het prutsen met PCB tekenprogramma's maar ik kom er absoluut niet uit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
Eindelijk mijn eerste LED-lampjes besteld: 3 x 2.4W G4 spotjes voor in de keuken. Ben erg benieuwd of het bevalt. De besparing zal helaas niet zo groot zijn: Eén van de halogeenlampjes is nu stuk dus verbruikt niets en de LED-spotjes zullen vaker/langer aanstaan dan de halogeenlampen nu.

Ik las dat ze aanraden het glasplaatje dat in het armatuur zit eruit te halen. Bij deze spotjes kan dat wel, want er zit nog een diffuus glasplaatje voor (met luchtspleten aan de zijkant, dus dan kan de warmte wel weg). Maar ik wil in de toekomst ook de lampjes in inbouwspotjes in het plafond vervangen, en dan lijkt me zo'n glasplaatje ter bescherming van de lamp toch wel gewenst. Hoe gaan jullie daarmee om?

@mkleinman:
Ik heb vroeger wel eens wat gedaan met Kicad. Gratis, cross-platform, etc. Werkte, na wat prutsen, best aardig. Ook Gerber-files maken en een PCB-tje laten maken ging goed.
Maar kun je niet gewoon een prototype-shield nemen en daar die paar componenten opzetten? Lijkt me sneller en goedkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door asvogel op 05-01-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:44:
*
[...]
Fossiele brandstofvoertuigen zijn compleet uitontwikkeld, ik verwacht daar echt geen doorbraken meer in. Dat zie je al aan start/stopsystemen in auto's - als de fabrikanten moeten teruggrijpen op het uitzetten van de motor is er in de motor kennelijk niets meer te halen.
De ottomotor wel, maar toch zijn er nog een paar innovaties die nog wel potentie hebben.

De Atkinson-cycle motor van de Prius is er één. Die maakt per generatie nog aardige stappen voorwaarts.

En wellicht, als het doorontwikkeld is, een thermo-accoustische generator als range extender voor plug-in hybrides. Potentie rendement is hoog, het is een external combustion engine (ipv ice) waardoor je er in principe van allerlei kwaliteit brandstof in kan gooien, en hij kan zeer klein en licht gemaakt worden (met behoud rendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
raceneus968 schreef op maandag 05 december 2011 @ 00:24:
Na afgelopen kerst vorig jaar een nieuwe ketel; Intergas hre 36/30 en eind januari dit jaar een zonneboiler van Nefit met één collector en 110 litervat was ik vandaag nieuwsgierig naar de gasmeterstand.
Over afgelopen 5 jaar gem 1337 m3 gas per jaar.
Hoekhuis van rijtjeswoning bouwjaar 1972, inhoud ± 430m3.
6 jaar geleden compleet nieuwe voor/achtergevels met o.a. hr++ glas.
2 personen en 2 katten.
Vorige ketel was een Vr Agpo 324 met waakvlam.
Sinds laatste meteropname 31/01/11 tot nu toe op 04/12/11 nog maar "verbazingwekkend" 545m3 gebruikt!
Ben erg benieuwd naar de jaarafrekening volgend jaar februari.
Vandaag de gasmeter weer bekeken: met nog 26 dagen te gaan nu op 690 m3, dat is incl 145 m3 voor deze maand!
Dit wordt een laagterecord, jippie!!
(en dat tegen een tarief bij nuon 3jr vast tot 2013 a E 0.543)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
asvogel schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:11:
Eindelijk mijn eerste LED-lampjes besteld: 3 x 2.4W G4 spotjes voor in de keuken. Ben erg benieuwd of het bevalt. De besparing zal helaas niet zo groot zijn: Eén van de halogeenlampjes is nu stuk dus verbruikt niets en de LED-spotjes zullen vaker/langer aanstaan dan de halogeenlampen nu.

Ik las dat ze aanraden het glasplaatje dat in het armatuur zit eruit te halen. Bij deze spotjes kan dat wel, want er zit nog een diffuus glasplaatje voor (met luchtspleten aan de zijkant, dus dan kan de warmte wel weg). Maar ik wil in de toekomst ook de lampjes in inbouwspotjes in het plafond vervangen, en dan lijkt me zo'n glasplaatje ter bescherming van de lamp toch wel gewenst. Hoe gaan jullie daarmee om?
ledlampendirect.nl? Ik heb hun iets kleinere G4's (1.8W) als 10W halogeen vervangers ingezet. Geven iets koeler licht en ook wat minder licht, als ik het van te voren had geweten had ik de 2.4W types genomen, maar dit is ook nog wel te doen. Ze worden totaal niet warm, zeker niet in vergelijking met de halogeentjes dus waarom ik het kapje eraf zou moeten laten is me niet helemaal duidelijk.

Groter probleem zijn hun 15-20W MR11/G4 12V 15-20W halogeen vervangers... die geven echt VEEL minder licht dan de 20W halogeentjes die ik erin had zitten, niet bruikbaar in mijn toepassing. Maarja, als ik ze moet terugsturen wordt de TVT nog langer ;). Misschien toch naar een variant met CREE 1W power leds gaan kijken.
raceneus968 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:31:
...eind januari dit jaar een zonneboiler van Nefit met één collector en 110 litervat ....
Laat dat nu net de ZB zijn die ik ook in op m'n wishlist heb staan.

Heb je een idee wat die zonneboiler heeft bijgedragen aan je verbruiksreductie? Of heb je de ketel in dec'10 en de ZB in jan'11 genomen? Dan kun je daar natuurlijk niet veel over zeggen.

Heb je de ZB laten plaatsen of zelf gedaan? Kun je een indicatie geven van wat die boiler+plaatsing kost?

[ Voor 15% gewijzigd door catchingfire op 05-01-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
catchingfire schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:34:
ledlampendirect.nl? Ik heb hun iets kleinere G4's (1.8W) als 10W halogeen vervangers ingezet. Geven iets koeler licht en ook wat minder licht, als ik het van te voren had geweten had ik de 2.4W types genomen, maar dit is ook nog wel te doen. Ze worden totaal niet warm, zeker niet in vergelijking met de halogeentjes dus waarom ik het kapje eraf zou moeten laten is me niet helemaal duidelijk.
Inderdaad van die winkel. Ze zeggen
Let op! Bij onze 2 jaar garantie op alle LedLampen geldt bij deze lamp een voorwaarde. Wanneer uw huidige verlichting een afdekplaatje voor de halogeenlamp heeft dient u deze bij de LED-Lamp niet terug te plaatsen. Voor de levensduur van de LED is het van groot belang dat de LED-Lamp goed zijn warmte kwijt kan.
Ik zal eens voelen of ze warm worden. Ik kan het me niet echt voorstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik hou van warm en lang douchen, vanaf het moment (jan2011) dat de zonneboiler in werking was loop ik (bijna) dagelijks naar mijn regelaar en kijk hoe de temperaturen er bij staan.
Dan een beetje het weer bekijken en dan pas gaan douchen!
De ketel en zonneboiler heb ik bij Nuon gekocht inclusief installatie, garantie plus 2 jaar totaalservice door "hun" Feenstra.
Heb flink onderhandeld, inruilkorting,kortingen van VEH en zelf subsidie op de zonneboiler aangevraagd en gekregen.Was rond E3200,- helemaal klaar.
Ik schat dat de zonneboiler zeker 50% bespaart op ons warmwater gebruik.
De ketel werd eind 2010 geïnstalleerd en de zonneboiler idd een maand (wegens sneeuw op dak) later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Batterij voor de scooter nodig :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:27
[...]

Groter probleem zijn hun 15-20W MR11/G4 12V 15-20W halogeen vervangers... die geven echt VEEL minder licht dan de 20W halogeentjes die ik erin had zitten, niet bruikbaar in mijn toepassing. Maarja, als ik ze moet terugsturen wordt de TVT nog langer ;). Misschien toch naar een variant met CREE 1W power leds gaan kijken.

[...]

Laat dat nu net de ZB zijn die ik ook in op m'n wishlist heb staan.

Heb je een idee wat die zonneboiler heeft bijgedragen aan je verbruiksreductie? Of heb je de ketel in dec'10 en de ZB in jan'11 genomen? Dan kun je daar natuurlijk niet veel over zeggen.

Heb je de ZB laten plaatsen of zelf gedaan? Kun je een indicatie geven van wat die boiler+plaatsing kost?
ook 5 keer 12v in de keuken vervangen; kwam alleen achter dat bij 5 spotjes led ze beginnen te knipperen wegens te weinig watt afname... Dus keuze was of trafo vervangen of 1x een 10watt te laten zitten. Gekozen voor laatste; makkelijkste oplossing, trafo kon ik nauwelijks bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Shenzhen Baoqing Battery Energy Storage Station”, 12 MWh ijzer-fosfaat batterij station, zou 4 uur lang 3 MW capaciteit kunnen leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch al wat onzin hier gelezen over het weggooien/recycleren van Zonnepanelen. Laat het duidelijk zijn dat het wegdoen van een zonnepaneel een risicovolle onderneming is, want zo een ding zit vol met troep.

Vooral carcinogenen zijn volop aanwezig:
-Hexavalent Chromium: wordt gebruikt als coating en zit ook in het omhulsel van o.a. printplaten
-PBB's en PBDE's zitten vooral in je omvormer, dit zijn stoffen die zich afzetten in bepaalde lichaamsvetten en zo de werking van verschillende klieren blokkeren en uiteindelijk zwaar kankerverwekkend zijn.
-Het alombekende Cadmium

Dit is vooral bij c-Si panelen, deze zijn vooral van de oudere generatie, maar die zijn ook het eerst aan de beurt om vervangen te worden.

De Thin-Film panelen zitten vol met CdTe en CdS, wat derivaten van cadmium zijn en dus enorm schadelijk.
Je hebt ook varianten die Koper indium seleniden en koper indium gallium seleniden gebruiken, maar deze zijn mogelijk nog erger.

In zowat alle huidige PV installaties zit een minieme hoeveelheid Gallium arsenide wat sowieso moet verwerkt worden en niet mag verbrand of gestort worden. Dit wordt in verband gebracht met heel wat lever-, long-, en auto-immuuun aandoeningen.

In de E.U. zijn de RoHS (Restriction of Hazardous Substances) van kracht en zijn de meeste dingen die ik opgesomd heb verboden in elektronica. Maar door de vele achterpoortjes is hier in de praktijk veelal weinig van te merken. Daarom worden PV panelen in zowal de E.U. als de VS onder de noemer "Hazardous Waste" ondergebracht wat, gezien het gewicht, toch vrij grote kosten met zich mee brengt qua dumping/recyclage.

Misschien dat er nog goedkopere processen i.v.m. de recyclage van PV installaties aan komen, maar als je morgen besluit je PV installatie te vervangen, zal je toch een aanzienlijk bedrag moeten uittrekken voor de verwerking van je oude installatie.

Edit: Natuurlijk is PV ondanks de troep die erin zit en de enorme kosten om ze weg te doen nog altijd minder schadelijk voor het milieu dan opwekking door fossiele brandstoffen en kernenergie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
[...]

Hoeveel stuks en wat is de vorm hiervan, mischien kan ik ze overnemen voor mijn woonkamer lamp( gaan er 10 in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
Vannacht voor het slapen even dit topic doorgenomen en dus heb ik die flat gezien waar de storm de PV had afgeblazen. En ergens midden in m'n slaap maakte de harde winde me met een "enorme" klap wakker.
M'n eerste gedachte was natuurlijk "oh shit". Maar in het donker in de storm kan je toch niets doen dus maar weer gaan slapen.

Vanmorgen de rolluiken omhoog en bij de slaapkamer stond alles nog en geen teken van iets wat boven van het dak was gevallen. In de tuin lag ook niets. Dus ik bedacht me anders naar het werk te rijden zodat ik de achterkant van het huis goed kon zien. Bleek dat een vuilcontainer was omgekiept.

Ik heb het PV helemaal zelf oersterk op het dak gemonteerd met dikke RVS draadeinden en check ieder voorjaar alle verbindingen. Volgens mij gaat eerder het complete dak eraf dan dat de PV eraf zal waaien. Maar met zo'n storm slaap ik toch niet zo lekker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

revolution-nl schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:32:
[...]

Mijn zonnepanelen worden absoluut blackline panelen. Het huis is nieuwbouw en redelijk strak qua design. Ik zou het doodzonde vinden om er normale panelen op te leggen.

Het oog wil ook wat, ik kan er van genieten als het totaal plaatje gewoon klopt :9
wij hebben ook zwarte panelen gedaan zie thalantis in "Duurzame Energie deel 18"

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Nog een toevoeging aan de afwaai ellende:

http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleid=E63KI1SM

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat het duidelijk zijn dat het wegdoen van een zonnepaneel een risicovolle onderneming is, want zo een ding zit vol met troep.
ik vraag me nu toch af of ik niet door het plaatsen van de panelen ben overleden ipv de salmiakionellie boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OMG.. check die comments weer eens:

"Iemand die zonnepanelen heeft, heeft sowieso centen maar is te hypocriet en zit op zijn geld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
marz01 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:53:
Hoeveel stuks en wat is de vorm hiervan, mischien kan ik ze overnemen voor mijn woonkamer lamp( gaan er 10 in)
Het gaat om 3 stuks van deze:
http://www.ledlampendirec...watt-vervangt-15-20w.html

Als ik dat afwaai-nieuws zie denk ik dat ik de hoek voor m'n PV platdak project toch maar zo klein mogelijk ga houden. Ik moet portrait ivm de beschikbare ruimte. Zit dan met 3x190Wp panelen portrait onder 15' op ~51cm "hoogte". Bij 10' gaat het naar 40cm, 20' al naar 65cm, dat lijkt me geen goed plan. Ik zit wel maar op op "1 hoog" (3mtr ofzo) en de noordzijde is beschut door het huis.

3x80=240cm breed, 240/30=8 tegels op de breedte, 2 rijtjes van 8 =16 stoeptegels die het zaakje zouden moeten tegenhouden.
30 x 30 x 4,5 cm = 9,5 kg, er zijn ook nog dikkere, wat zwaardere tegels: 30 x 30 x 6,0 cm = 12,5 kg
Dus 16x9,5=152kg 0f 16x12,5=200kg in totaal.

Is er ergens een rekenmodule die kan aangeven of hoe windproof dit is?

[ Voor 20% gewijzigd door catchingfire op 06-01-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:13:
[...]

OMG.. check die comments weer eens:

"Iemand die zonnepanelen heeft, heeft sowieso centen maar is te hypocriet en zit op zijn geld."
Dat slaat waarschijnlijk op het feit dat de elektriciteit voor de mensen die in België geen zonnepanelen heeft met meer dan 20% gestegen is in prijs en de mensen met zonnepanelen enkel maar cashen. Gewoon een staaltje van onbedachtzaam beleid door de overheid.

In BE is het hebben van zonnepanelen op dit moment gewoon rijk worden op de kap van zij die deze keuze niet gemaakt hebben, of erger nog, niet konden maken omdat ze geen geld of eigen woning hebben. Dan is zo een opmerking toch wel begrijpelijk hoop ik?

Niemand met verstand zal beweren dat mensen met zonnepanelen dit met opzet doen, maar iemand die zijn hele dak heeft vol liggen maar niet begrijpt dat hij rijk wordt op de kap van anderen is inderdaad enorm hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dan moeten de anderen maar zuiniger gaan leven, althans beter opletten wat er de hele dag aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:40:
Dan moeten de anderen maar zuiniger gaan leven, althans beter opletten wat er de hele dag aan staat.
En mensen met PV moeten dit niet doen? Dat noem ik pas hypocriet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
Ook hier schade helaas:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/8f2582b4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/ea6974f0.jpg
Dakleer heeft ook een reparatie nodig
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/9d405b2f.jpg
Excuses voor de slechte foto's, gelijk het dak op gegaan toen ik merkte dat de molen niet meer functioneerde.

Goede nieuws is dan wel weer dat er intern niks stuk lijkt te zijn. Ook lijken de lagers nog goed te zijn maar worden deze preventief vervangen. Wieken zijn ook besteld, toch wel jammer van het geld :/ .

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/c8c24310.jpg
Zit verder erg goed in elkaar deze molen :).

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2012 10:58 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ah zonde :(
Er hadden ook wel wat meer tegels op gemogen als ik dat zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:38:
Dat slaat waarschijnlijk op het feit dat de elektriciteit voor de mensen die in België geen zonnepanelen heeft met meer dan 20% gestegen is in prijs en de mensen met zonnepanelen enkel maar cashen. Gewoon een staaltje van onbedachtzaam beleid door de overheid.
Dat is waar, maar gegeven het feit dat die regelingen er nu eenmaal zijn (bedacht door een regering die alle Belgen gezamenlijk gekozen hebben), moeten de mensen die zonnestroompanelen nemen ze dan maar laten liggen? Die comments getuigen van kortzichtigheid. Comments dat de regeling niet goed is zouden reeëler geweest zijn. Deze comments lijken vooral gevoed door jaloezie.
Toen ik je eerdere foto van deze windturbine in betere tijden zag wilde ik je nog vragen of die voet wel breed genoeg was en/of er wel voldoende ballast op zat. Mijn vraag is helaas beantwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
In reactie op hansdegit in "Duurzame Energie deel 18"

Heb je al eens geprobeerd om je was boven het trapgat te hangen? Zelf heb ik een systeempje gemaakt met spanrollen: je kunt gewoon op een veilige plek je was ophangen en vervolgens 'doorrollen' naar de plek boven het trapgat. Droog binnen een dag. Ik zal even een fotootje plaatsen. Moment aub.

edit: ik schaam me diep...Hoe post ik een plaatje zonder url?
Jawel:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/waslijn1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/waslijn2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 09-01-2012 10:47 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:01:
[...]

Dat is waar, maar gegeven het feit dat die regelingen er nu eenmaal zijn (bedacht door een regering die alle Belgen gezamenlijk gekozen hebben), moeten de mensen die zonnestroompanelen nemen ze dan maar laten liggen? Die comments getuigen van kortzichtigheid. Comments dat de regeling niet goed is zouden reeëler geweest zijn. Deze comments lijken vooral gevoed door jaloezie.

[...]

Toen ik je eerdere foto van deze windturbine in betere tijden zag wilde ik je nog vragen of die voet wel breed genoeg was en/of er wel voldoende ballast op zat. Mijn vraag is helaas beantwoordt.
Natuurlijk niet, maar je moet je er wel van bewust zijn dat dit heel wat wrevel veroorzaakt, inderdaad gevoed door jaloezie, maar ook door een gevoel van oneerlijkheid. Want dat is die regeling ook, de rijkeren bevoordelen ten opzicht van de armeren. En dat is, laten we eerlijk zijn, geen toonbeeld van duurzaamheid.

Daarnaast staat dat PV niet de beste optie is voor de maatschappij, enkel voor de gezinnen individueel. Maar dat is een andere discussie. Ik begrijp de mensen die zo een comments geven heel goed en geef ze, grotendeels, gelijk. Ik zeg wel niet dat hun toon, woordkeuze en taalgebruik terecht zijn, maar ja, anger lead to the darkside ;)

Wat betreft die omgevallen windmolen, die stenen als tegengewicht leggen was trouwens een slecht idee. Zeker als ze los lagen. Hoe goed je lager ook is, je zal altijd last hebben van resonantie en dit zal ervoor zorgen dat de stenen miniscule bewegingen maken. Op de juiste frequentie van draaien kan het zelfs mogelijk zijn dat de stenen gewoon breken, wat zeer onwaarschijnlijk is, maar het kan. Beter is een soort systeem met elastieken of dergelijk waarbij er een beetje speling is. Op zich wel een mooie molen, waar kan je zoiets kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:01:
[...]

[...]

Achteraf gezien hadden we dit wel kunnen weten inderdaad. Ik denk dat het een gevalletje is van, hij staat er al 1.5 jaar dus het zal wel goed zijn ;). Maar in het 1e jaar heeft deze molen kortgesloten gestaan waardoor de wieken niet draaide, en heeft deze dus nooit echt grote windkrachten meegemaakt. Afgelopen weken wel helaas..
Ik hoop hem volgende week weer werkend te hebben, dit maal met een verbreedde voet :).
Woodski schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:58:
[...]

Ah zonde :(
Er hadden ook wel wat meer tegels op gemogen als ik dat zo zie
Helaas wel inderdaad, er lagen nu zo'n 12 stenen op, iets meer dan te zien op de foto. Maar genoeg was het niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:09:
[...]

Natuurlijk niet, maar je moet je er wel van bewust zijn dat dit heel wat wrevel veroorzaakt, inderdaad gevoed door jaloezie, maar ook door een gevoel van oneerlijkheid. Want dat is die regeling ook, de rijkeren bevoordelen ten opzicht van de armeren. En dat is, laten we eerlijk zijn, geen toonbeeld van duurzaamheid.

Daarnaast staat dat PV niet de beste optie is voor de maatschappij, enkel voor de gezinnen individueel. Maar dat is een andere discussie. Ik begrijp de mensen die zo een comments geven heel goed en geef ze, grotendeels, gelijk. Ik zeg wel niet dat hun toon, woordkeuze en taalgebruik terecht zijn, maar ja, anger lead to the darkside ;)

Wat betreft die omgevallen windmolen, die stenen als tegengewicht leggen was trouwens een slecht idee. Zeker als ze los lagen. Hoe goed je lager ook is, je zal altijd last hebben van resonantie en dit zal ervoor zorgen dat de stenen miniscule bewegingen maken. Op de juiste frequentie van draaien kan het zelfs mogelijk zijn dat de stenen gewoon breken, wat zeer onwaarschijnlijk is, maar het kan. Beter is een soort systeem met elastieken of dergelijk waarbij er een beetje speling is. Op zich wel een mooie molen, waar kan je zoiets kopen?
Hm, ik ga even kijken of ik deze tip kan toepassen, ik heb nu hier toch een week de tijd voor.

Dit is een Air Breeze van Southwest windpower. Ik moet zeggen dat ik steeds meer te spreken ben over deze molen. Zowel constructie, als opbrengst. Gisteren is er bijvoorbeeld van van 00:00 tot 21:00(waar het mis ging) 1100Wh opgewekt. De dag daarvoor 1075Wh, niet slecht :).

[ Voor 49% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2012 11:14 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wesleytjuh schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:10:
[...]

Dit is een Air Breeze van Southwest windpower. Ik moet zeggen dat ik steeds meer te spreken ben over deze molen. Zowel constructie, als opbrengst. Gisteren is er bijvoorbeeld van van 00:00 tot 21:00(waar het mis ging) 1100Wh opgewekt. De dag daarvoor 1075Wh, niet slecht :).
Hoeveel W kan hij maximaal opwekken? Er staan bijvoorbeeld op marktplaats nu windmolentjes van 500W voor 499,- . Erg verleidelijk om te proberen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
mkleinman schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:16:
[...]

Hoeveel W kan hij maximaal opwekken? Er staan bijvoorbeeld op marktplaats nu windmolentjes van 500W voor 499,- . Erg verleidelijk om te proberen :)
De generator is in ieder geval rated op 180W, maar ik heb ook 260W voorbij zien komen. Deze molen is specifiek gekozen op opstartsnelheid. Deze ligt erg laag, op papier zo'n 3m/s, in de praktijk 3.5m/s. Bij windsnelheden zoals de afgelopen dagen zal je ook vaak zien dat de generator er een elektronische rem opgooit, wat ten koste van je energie gaat.
Op dit filmpje kun je goed zien wat deze molen nu opwekt bij deze hoge windsnelheden, heel varierend ;). Het gaat om het getal achter P.

Deze molen kost overigens zo'n 700-800 euro. Maar ik denk dat voor het geld dit een van de beste keuzes is als ik hem vergelijk met andere molens. Dit blijkt ook uit meerdere testverslagen. Heb je een linkje van zo'n 500W molen? Ook is deze molen trouwens geschikt voor 12V, en zit hier een interne regeling in die het laden stopt wanneer de accu vol is. Met andere molens is dit vaak anders.

Proberen is sowieso leuk :), leuk om ervaring mee op te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier is een 400W versie die veel op zeilboten gebruikt wordt. Volgens de specs zou ook deze moeten starten bij 3m/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
hansdegit schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:09:
In reactie op hansdegit in "Duurzame Energie deel 18"

Heb je al eens geprobeerd om je was boven het trapgat te hangen? Zelf heb ik een systeempje gemaakt met spanrollen: je kunt gewoon op een veilige plek je was ophangen en vervolgens 'doorrollen' naar de plek boven het trapgat. Droog binnen een dag.
thx voor het meedenken, echter ik heb een droogrek op zolder staan en een rekje boven het trapgat hangen.
Echter geeft dit nauwelijks verschil in resultaat.
Ik ga het deze week eens proberen met een wasrek en hiervoor een ventilator (50Watt)

Een warmtepompdroger is echt mijn laatste optie voordeliger is het om zonnepanelen te nemen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:26:
Hier is een 400W versie die veel op zeilboten gebruikt wordt. Volgens de specs zou ook deze moeten starten bij 3m/s.
Oh, netjes. Heb je hem daar ook gekocht? Ik heb anders wel interesse om er eentje te kopen om inspiratie op te doen voor mijn afvalmolens. Misschien kan ik op basis daarvan wel meer opbrengst krijgen dmv verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
marz01 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:29:
[...]

thx voor het meedenken, echter ik heb een droogrek op zolder staan en een rekje boven het trapgat hangen.
Ik ga het deze week eens proberen met een wasrek en hiervoor een ventilator (50Watt)

Een warmtepompdroger is echt mijn laatste optie voordeliger is het om zonnepanelen te nemen lijkt mij.
Ik heb een Brabantia wallfix op zolder hangen. Die en 2 droogrekken hang ik vol en dan de radiator aan op 2 en een ventilator erop.
De vochtige lucht gaat in m'n warmtepomp die weer warm water maakt voor de wasmachine.

Dikke natte handdoeken etc gaan in het kleine hok waar de CV hangt.
Daar heb ik wat waslijntjes gemaakt. Alles droogt daar enorm snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:33:
Oh, netjes. Heb je hem daar ook gekocht? Ik heb anders wel interesse om er eentje te kopen om inspiratie op te doen voor mijn afvalmolens. Misschien kan ik op basis daarvan wel meer opbrengst krijgen dmv verbeteringen.
Nee, ik koop mijn windturbines liever groot. Ik ben niet zo'n fan van urban wind, ik zie daar liever PV. Wind moet je groot doen, werkt veel beter.

-edit-

Maar ik ben wel erg benieuwd naar foto's van jouw kleine windturbines. Het lijkt er op dat er al een paar keer om foto's gevraagd is. Heb je die al eens laten zien? Of heb ik ze gemist?

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik douchte net de boiler van 16 naar 34 graden,(wtw)
na 2 wassen van 40c, 0,56kWh verbruikt en 14 liter gas en de boiler is weer 16c
niet onaardig, spelen met een zonneboiler in de winter, ook onder de 40c haal je mooi rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:26:
Dit is een van de eerste versies van mijn windmolen. Deze specs hebben ze later terug geschroefd.
Ze zijn toen met de Air X gekomen, en de Air Breeze, waarbij de Air Breeze het meeste produceert. Die 400W was veelte hoog, lijkt erop dat deze site nog oude info bevat. Start snelheid is inderdaad nog wel hetzelfde. Op boten gebruiken ze veel de Marina variant van deze molens, met goede coating welke bestand is tegen deze omstandigheden, maar dan betaal je wel zo'n 200-300 meer.
JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:50:
[...]

Nee, ik koop mijn windturbines liever groot. Ik ben niet zo'n fan van urban wind, ik zie daar liever PV. Wind moet je groot doen, werkt veel beter.
Helemaal waar, windmolens werken veel beter op grote schaal. Opbrengst neemt enorm toe wanneer de diameter omhoog gaat. Molentjes als dit zijn echt alleen nuttig op zoals eerder gezegd boten, of in mijn geval een energiepaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wesleytjuh schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:10:
[...]

Hm, ik ga even kijken of ik deze tip kan toepassen, ik heb nu hier toch een week de tijd voor.

http://link.marktplaats.nl/517012451

Die bedoel ik. OVerigens 400W geen 500 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoeveel kWh kun je daar nou per jaar uit verwachten in bebouwd gebied, met turbulente wind, op lage hoogte? Met PV krijg je voor € 400 toch wel ruwweg 200kWh per jaar, zonder onderhoud, dat zou zo'n turbine dan ook minimaal moeten maken om aantrekkelijk te zijn. En de levensduur...?

Iemand een idee of dat haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 12:40:
[...]
Hoeveel kWh kun je daar nou per jaar uit verwachten in bebouwd gebied, met turbulente wind, op lage hoogte? Met PV krijg je voor € 400 toch wel ruwweg 200kWh per jaar, zonder onderhoud, dat zou zo'n turbine dan ook minimaal moeten maken om aantrekkelijk te zijn. En de levensduur...?

Wat zou de capacity factor zijn met zo'n ding in Nederland, op die beperkte hoogte (in de grenslaag dus)? 0,15?

0,4kW*0,15*(24*365) = 525,6 kWh per jaar voor die 400W molen?

Maar dan moet je ook nog een paal kopen en een omvormer... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
[...]

Ter vergelijking, afgelopen maand (december) zat ik op 8kWh, november op 2kWh, oktober 4kWh grofweg. Januari ging dezelfde richting op als december, maargoed, die metingen zijn even gestaakt nu.. Ik verwacht in de zomer dezelfde resultaten als in november. 200kWh zou uitkomen op 16kWh per maand. Dat ga je echt niet halen. Wat onderhoud betreft zou mijn windmolen 10 jaar onderhoudsvrij zijn geloof ik, daarna even wat smeren en hij kan er weer even tegenaan. Lagers/wieken vervangen gaat ook erg simpel.

Zoals gezegd, alleen praktisch op boten (al heb je daar ook PV) of energiepalen of dergelijke. In een groot open gebied met veel wind is het een ander verhaal. Maargoed, dan zet je een veel grotere molen neer.

Nog eenmaal mijn grafieken:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image006.gif
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image009.gif
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image012.gif

Ik zal ook even mijn voorlopige opbrengst van januari toevoegen.

Verder geloof ik dat 400W niet zo bij die molen bij marktplaats. Die ziet er nog een stuk kleiner uit de mijn molen, ik geloof niet dat deze meer produceert.

[ Voor 18% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
Bartjuh schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 12:50:
[...]

Wat zou de capacity factor zijn met zo'n ding in Nederland, op die beperkte hoogte (in de grenslaag dus)? 0,15?

0,4kW*0,15*(24*365) = 525,6 kWh per jaar voor die 400W molen?

Maar dan moet je ook nog een paal kopen en een omvormer... toch?
Ik heb ook wel eens visies gelezen dat het voor een (kleine) windmolen wellicht interessanter kan zijn om de windenergie direct in een verwarmingselement weg te stoken en zo je boilervat wat op te warmen... bespaart je weer een omvormer.

@wesleytjuh: Wat kosten die wieken? Kan je die ook los bestellen??

Trouwens op dit moment een bescheiden zonnetje hier in Zeeland, de Warmtepompboiler draait (de timer start hem rond 11.00u) en vraagt precies evenveel vermogen als wordt opgewekt. Precies zoals bedoeld!

[ Voor 13% gewijzigd door mightym op 06-01-2012 13:05 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
mightym schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 12:57:
[...]

Ik heb ook wel eens visies gelezen dat het voor een (kleine) windmolen wellicht interessanter kan zijn om de windenergie direct in een verwarmingselement weg te stoken en zo je boilervat wat op te warmen... bespaart je weer een omvormer.

@wesleytjuh: Wat kosten die wieken? Kan je die ook los bestellen??
118 pond, hier komen nog wel verzendkosten bij maar ik ben nog in afwachting van een mail hierover. Zijn meerdere leveranciers voor, met google "air breeze replacement blades" kom je een heel eind. Er zit elders ook nog aangepast wieken te koop, in het blauw, welke claimen een stuk stiller te zijn en daarbij meer te produceren. Kosten wel zo'n 240 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ondanks dat ik in december de meterstanden reeds heb doorgegeven aan Greenchoice (niet aan Stedin, we hebben een leveranciersmodel... :*) ) wil Stedin komende dagen een keer langskomen om de meterstanden op te nemen. Zogenaamd omdat dit "belangrijk is, omdat ik dan een factuur ontvang die gebaseerd is op de werkelijke meterstanden." Zucht... Wat een nonsens.

Ik wil de beste meteropnemer de standen die ik in december aan Greenchoice heb doorgegeven in zijn maag splitsen. Volgens mij levert dat de minste ellende op (meterstand Greenchoice = meterstand Stedin). Hoe kan ik het beste te werk gaan? Moet ik hem iets laten ondertekenen ofzow?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zorgt dat je windturbine op 48V draait dan kan hij gewoon aan de omvormer van je zonnepanelen hoor, dan moet je geen aparte kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:32:
Als je zorgt dat je windturbine op 48V draait dan kan hij gewoon aan de omvormer van je zonnepanelen hoor, dan moet je geen aparte kopen.
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Het lijkt mij dat er toch wel een verschil zit in het algoritme om het maximum power point te bepalen. Bij zon is je energie vrij constant, en veranderd dit langzaam. Wind energie is precies het tegenovergestelde, kan variëren van 0W tot 200W tot weer 0W, en dat in een paar seconden. Ik vraag me af of zo'n MPPT voor PV snel genoeg hierop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn systeem produceert nog, maar ben nog niet op mijn dak geweest.. zijn rijen van van 17 panelen aan elkaar. Zal vast wel goed gegaan zijn, maar wel beetje spannend.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/--Z3mo6Dd2xY/TMFaNzFI9zI/AAAAAAAAJd8/ieca7fXopJs/s640/P1060393.JPG

/edit; shit; mijn omvormer heeft een foutmelding. Grr.

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 06-01-2012 13:45 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:32:
Toch wel. De MPPT voor PV is heel anders van voor wind.

Windmaster 500
Soladin 600

Voorzover ik weet qua hardware vrijwel identiek (wellicht heeft de windversie een elektromagnetische rem voor als de netspanning wegvalt) maar is de firmware anders, vooral van de MPPT.

(Kennelijk zijn eigenaren van windturbines ook moeilijk voor te liegen dan eigenaren van zonnestroominstallaties, beide apparaten kunnen maximaal 500 Watt aan het net leveren maar kennelijk is het OK dat de PV-versie 600 in de naam heeft...)

-edit-

Had je trouwens mijn vraag over foto's van je windturbines gezien? Ik ben erg benieuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Goede vraag, ik verbaas me hier ook over.
JeroenH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:18:
[...]
Niet alleen li-ion maar ook een echt BMS. 100% van de scooters die je op dit moment kunt kopen heeft gewoon een veredelde voltmeter als accu-indicator. Als je 'stroom geeft' ('gas geven' klopt niet meer) zakt de meter in, en als je uitrolt kruipt de meter weer op. Ten ene male onbruikbaar als betrouwbare indicator van hoeveel kilometer je nog kunt rijden.
Zonder BMS kan ik wel leven als me dat een slok op de borrel scheelt bij de aanschaf. Bij mijn huidige auto heeft de benzinemeter drie standen(vol, half, leeg) en als je de kilometerstanden in de gaten houd kun je een redelijke schatting maken van wat je nog kan doen.

Voorlopig komt deze als beste uit de bus ondanks de vreselijke naam en aanhangend imago. Simpel ding zonder fratsen, een verwisselbare accu, extra accu is schappelijk geprijsd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:41:
[...]

Toch wel. De MPPT voor PV is heel anders van voor wind.

Windmaster 500
Soladin 600

Voorzover ik weet qua hardware vrijwel identiek (wellicht heeft de windversie een elektromagnetische rem voor als de netspanning wegvalt) maar is de firmware anders, vooral van de MPPT.

(Kennelijk zijn eigenaren van windturbines ook moeilijk voor te liegen dan eigenaren van zonnestroominstallaties, beide apparaten kunnen maximaal 500 Watt aan het net leveren maar kennelijk is het OK dat de PV-versie 600 in de naam heeft...)

-edit-

Had je trouwens mijn vraag over foto's van je windturbines gezien? Ik ben erg benieuwd!
Inderdaad, de firmware is anders, maar dit lijkt mij enkel voor data mining te zijn? Nu, ik gebruik een mastervolt 15iets, ik kan nu niet meteen op het modelnummer komen.

Ook werkt zo een omvormer met ranges, minimale en maximale toevoer, het verschil tussen minimum en maximum ligt bij wind gewoon wat hoger, daarom heb je een iets sterkere omvormer nodig. Als je dit niet hebt, moet je een rem op je turbines zetten om schade te vermijden.

Maar als je het goed aanpakt kan dus gewoon de omvormer van je PV installatie gebruiken, zeker als je nog wat ruimte, qua vermogen, op je omvormer over hebt en maar een klein molentje neerpoot.

Ik heb eerst wat onderzoek gedaan voor ik eraan begon, en in de handel zijn dus ook turbines verkrijgbaar van 12, 24 en 48V. Als je aan het net wil leveren, altijd voor de 48V gaan. De 12 en 24V zijn vooral voor caravans enzo, of boten.

Wat betreft de fotos, we zijn bezig met een heel project er rond. Natuurlijk zijn er al een hoop fotos, maar om het wat eenduidig en volledig te houden gaan we onder andere nieuwe fotos maken.

We zijn nu bezig aan een nieuw toestel, deze keer volledig uitgerekend en uitgetekend, en dus minder 'op de tast'. Vanaf het begin wordt het hele proces gefotografeerd en sommige delen van het productieproces gefilmd. Daarnaast zijn we bezig met de lokale middelbare school, deze heeft zowel ASO als TSO (Algemeen/Technisch) onderwijs, de richting Wetenschappen gaat meedoen met het tekenen/rekenen, terwijl de richtingen Metaal en Elektromechanica mee gaan helpen bouwen.

Volgend schooljaar wil de school zelfs, onder onze leiding, op de verlichtingspalen van hun sportveld (6x 32m hoog) wat grotere toestellen plaatsen.

Omdat mijn ouders vanaf mei gaan verhuizen naar een apartement wordt ik eigenaar van het hele landgoed en ga ik ook starten met een eigen bedrijf. Het gaat meer iets worden om kleinschalig onderzoek te doen buiten de werkuren. Vooral gefocused op thuistoepassingen, zo ken ik bijvoorbeeld iemand die thuis is in de wereld van de productontwikkeling en al verschillende hogedruktanks ontwikkeld heeft. Eigenlijk heeft hij het idee ingeplant en een van de eerste projecten gaat zijn de opslag van zelfgemaakte elektriciteit in de vorm van waterstof. Hij is nu bezig met de aanvraag van de juiste vergunningen, want die heb je blijkbaar nodig.

Nu, heel concreet komt er hopelijk eind maart een website waar het hele project op komt met dus een guide hoe je het zelf thuis kan maken helemaal gedocumenteerd. Ik kan je wel een foto doorsturen met wat er nu staat, maar ik ben nu niet thuis, ik zal er maandag werk van maken ;)

Spijtig genoeg heb ik geen 'windfirmware' op mijn omvormer, dus daar kan ik je totaal geen informatie over geven. Wel kan ik zien dat er s'nacht's ook 'zonneenergie' geproduceert is, dus misschien kan ik wel extrapoleren naar overdag en het zo doortrekken, maar heel precies gaat het nooit worden.

Omdat ze op dezelfde, hogecapaciteits, omvormer staan heb ik trouwens wel verlies omdat als de zon niet schijnt de omvormer niet binnen zijn meest efficiënte waardes werkt, maar misschien koop ik ooit wel een aparte omvormer ervoor.

Er staan trouwens pas sinds maandag 3 molens aangesloten, de anderen zijn allemaal 24V en worden gebruikt voor elektrische wagens op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Erasmo schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:46:
[...]

Goede vraag, ik verbaas me hier ook over.

[...]

Zonder BMS kan ik wel leven als me dat een slok op de borrel scheelt bij de aanschaf. Bij mijn huidige auto heeft de benzinemeter drie standen(vol, half, leeg) en als je de kilometerstanden in de gaten houd kun je een redelijke schatting maken van wat je nog kan doen.

Voorlopig komt deze als beste uit de bus ondanks de vreselijke naam en aanhangend imago. Simpel ding zonder fratsen, een verwisselbare accu, extra accu is schappelijk geprijsd.
Een BMS is bij Li-ion zeer belangrijk. Niet alleen kan je zien hoeveel capaciteit je nog hebt, maar dit verhoogd je levensduur en vooral veiligheid aanzienlijk. Een BMS houdt onder andere per cel de spanning in de gaten, en zorgt dat deze overal gelijk is, verder zorgt een BMS ervoor de maximale stroom binnen de perken blijft. Ook het laden is erg belangrijk, weer voor zowel je levensduur als de veiligheid. Hoewel een beetje degelijk BMS systeem misschien wat extra kost, zorgt het er wel voor dat je een stuk langer plezier van je accupakket hebt.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:05:
[...]

Inderdaad, de firmware is anders, maar dit lijkt mij enkel voor data mining te zijn? Nu, ik gebruik een mastervolt 15iets, ik kan nu niet meteen op het modelnummer komen.

Ook werkt zo een omvormer met ranges, minimale en maximale toevoer, het verschil tussen minimum en maximum ligt bij wind gewoon wat hoger, daarom heb je een iets sterkere omvormer nodig. Als je dit niet hebt, moet je een rem op je turbines zetten om schade te vermijden.

Maar als je het goed aanpakt kan dus gewoon de omvormer van je PV installatie gebruiken, zeker als je nog wat ruimte, qua vermogen, op je omvormer over hebt en maar een klein molentje neerpoot.
Ik gebruik momenteel een MPPT van NXP, en heb alle firmware die erbij hoort. Wat mij vooral opvalt aan deze omvormer is dat deze erg traag reageert, wellicht met opzet, maar voor windenergie voldoet deze sowieso niet.

[ Voor 96% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2012 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wesleytjuh schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:13:
[...]
Een BMS is bij Li-ion zeer belangrijk. Niet alleen kan je zien hoeveel capaciteit je nog hebt, maar dit verhoogd je levensduur en vooral veiligheid aanzienlijk. Een BMS houdt onder andere per cel de spanning in de gaten, en zorgt dat deze overal gelijk is, verder zorgt een BMS ervoor de maximale stroom binnen de perken blijft. Ook het laden is erg belangrijk, weer voor zowel je levensduur als de veiligheid. Hoewel een beetje degelijk BMS systeem misschien wat extra kost, zorgt het er wel voor dat je een stuk langer plezier van je accupakket hebt.
Dat mag wel zo zijn maar de enige scooter die het nu heeft is meer dan dubbel zo duur als de tegenhanger in mijn post. Van dat geld kan ik een heuleboel accu's kopen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

marz01 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:29:
[...]

Wanneer de luchtvochtigheid bij ons op zolder boven de 60-65% komt duurt het drogen ook vaak meer dan 2 dagen. Enige optie is doorwaaien zodat het weer onder de 60% komt (wanneer het niet regent of stormt gebeurd dit ook bijna elke dag). En vochtigheidsmeter is al te koop voor minder dan 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Erasmo schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:21:
[...]

Dat mag wel zo zijn maar de enige scooter die het nu heeft is meer dan dubbel zo duur als de tegenhanger in mijn post. Van dat geld kan ik een heuleboel accu's kopen mocht dat nodig zijn.
Aangezien meer accu's niet echt een duurzame gedachte is, lijkt mij een BMS systeem een betere oplossing. ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:46:
Maar een accu != brandstoftank. Als je accu koud is kun je minder ver komen en je hebt ook nog te maken met het Peukert-effect. Ik vind een fossiele auto geen goede vergelijking. Ten eerste maakt het niet zoveel uit of je nu 800 of 900 km op een tank kunt rijden, maar 50 of 60 km is relatief een veel groter verschil. En natuurlijk gooi je de tank van een auto in drie minuten vol, maar ben je met laden minimaal uur zoet voor enige bruikbare extra actieradius, vaker veel langer. Verder blijft je auto tot de laatste druppel even snel, zeker bij de cheapo loodzuur accu's wordt je scooter trager en trager wat gewoon niet veilig is (en dat kan ik uit eigen ervaring zeggen).

Dat maakt het lang van een betrouwbare indicatie van de resterende actieradius in mijn ogen belangrijker. Nogmaals: als je nooit in de buurt van de maximale actieradius komt, prima, maar ik zou geen scooter aanschaffen met alleen een voltmeter.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:05:
Inderdaad, de firmware is anders, maar dit lijkt mij enkel voor data mining te zijn?
Dat geloof ik niet. Hoe gaan ze dat doen met omvormers die niet aan het internet hangen? Nee, de firmware is anders omdat, zoals hierboven correct gezegd wordt, wind een heel ander, veel grilliger, patroon volgt dan zon. Verder kun je een zonnestroompaneel ongestraft zonder belasting zetten als de netspanning wegvalt, bij harde wind kost een dergelijke actie je je windturbine. Die zul je actief moeten remmen. De firmware moet dus snappen dat hij de turbine op de elektromagnetische rem moet zetten (of op een eventueel aanwezige dumpload).
Ik ben er niet van overtuigd dat dat waar is. Dat het het kan werken geloof ik best, maar volgens mij gooi je dan een groot deel van je vermogen weg omdat de molen vaak niet in zijn optimale PP draait.
Wat betreft de fotos, we zijn bezig met een heel project er rond. Natuurlijk zijn er al een hoop fotos, maar om het wat eenduidig en volledig te houden gaan we onder andere nieuwe fotos maken.

Nu, heel concreet komt er hopelijk eind maart een website waar het hele project op komt met dus een guide hoe je het zelf thuis kan maken helemaal gedocumenteerd. Ik kan je wel een foto doorsturen met wat er nu staat, maar ik ben nu niet thuis, ik zal er maandag werk van maken ;)
Zet hem dan liever op het forum, ik weet zeker dat er hier veel meer mensen benieuwd zijn naar hoe het er uit ziet :)
Er staan trouwens pas sinds maandag 3 molens aangesloten, de anderen zijn allemaal 24V en worden gebruikt voor elektrische wagens op te laden.
Wat voor "elektrische wagens" zijn dat precies? Merk/type? Foto's? Ik ben erg benieuwd!
Erasmo schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:21:
Zoals hierboven al terecht aangegeven is dat nou niet echt een duurzame gedachte te noemen. ook heb ik sterk het gevoel dat ik bij die Peugeot meer kwaliteit zie dan bij Chinese scooters. Hij mag dan drie keer zo duur zijn, maar als hij ook drie keer zo lang mee gaat en/of minder defecten heeft haal je dat er wel uit in de totale kosten per kilometer.

Dat was ook dat ik zo duidelijk noemende dat alleen kijken naar de aanschafprijs niet handig is. Duurzaam = langetermijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:33:
[...]

Maar een accu != brandstoftank. Als je accu koud is kun je minder ver komen en je hebt ook nog te maken met het Peukert-effect. Ik vind een fossiele auto geen goede vergelijking. Ten eerste maakt het niet zoveel uit of je nu 800 of 900 km op een tank kunt rijden, maar 50 of 60 km is relatief een veel groter verschil. En natuurlijk gooi je de tank van een auto in drie minuten vol, maar ben je met laden minimaal uur zoet voor enige bruikbare extra actieradius, vaker veel langer. Verder blijft je auto tot de laatste druppel even snel, zeker bij de cheapo loodzuur accu's wordt je scooter trager en trager wat gewoon niet veilig is (en dat kan ik uit eigen ervaring zeggen).

Dat maakt het lang van een betrouwbare indicatie van de resterende actieradius in mijn ogen belangrijker. Nogmaals: als je nooit in de buurt van de maximale actieradius komt, prima, maar ik zou geen scooter aanschaffen met alleen een voltmeter.

[...]

Dat geloof ik niet. Hoe gaan ze dat doen met omvormers die niet aan het internet hangen? Nee, de firmware is anders omdat, zoals hierboven correct gezegd wordt, wind een heel ander, veel grilliger, patroon volgt dan zon. Verder kun je een zonnestroompaneel ongestraft zonder belasting zetten als de netspanning wegvalt, bij harde wind kost een dergelijke actie je je windturbine. Die zul je actief moeten remmen. De firmware moet dus snappen dat hij de turbine op de elektromagnetische rem moet zetten (of op een eventueel aanwezige dumpload).

[...]

Ik ben er niet van overtuigd dat dat waar is. Dat het het kan werken geloof ik best, maar volgens mij gooi je dan een groot deel van je vermogen weg omdat de molen vaak niet in zijn optimale PP draait.

[...]

Zet hem dan liever op het forum, ik weet zeker dat er hier veel meer mensen benieuwd zijn naar hoe het er uit ziet :)

[...]

Wat voor "elektrische wagens" zijn dat precies? Merk/type? Foto's? Ik ben erg benieuwd!

[...]

Zoals hierboven al terecht aangegeven is dat nou niet echt een duurzame gedachte te noemen. ook heb ik sterk het gevoel dat ik bij die Peugeot meer kwaliteit zie dan bij Chinese scooters. Hij mag dan drie keer zo duur zijn, maar als hij ook drie keer zo lang mee gaat en/of minder defecten heeft haal je dat er wel uit in de totale kosten per kilometer.

Dat was ook dat ik zo duidelijk noemende dat alleen kijken naar de aanschafprijs niet handig is. Duurzaam = langetermijn.
Helemaal mee eens :).
Nog 1 ding wat ik nog een keer zou willen herhalen als belangrijk punt:
Veiligheid
Je wilt echt niet de pech hebben dat juist bij jouw scooter zonder goede beveiliging je accupack vlam vat of andere rare streken uithaalt wanneer deze of in gebruik is op de weg, of thuis in je garage staat te laden zonder dat je in de buurt bent. Nah, ik zou met li-ion extra voorzichtig zijn als ik niet zeker weet dat er een goed systeem omheen gebouwd is. Ik durf te zeggen dat een goed BMS wel zo ongeveer het belangrijkste is wat er is op zo'n product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gezien dat er een flink aantal mensen op dit forum een SMA Sunny Boy 3/4/5000 TL bezitten. Zou iemand voor mij eens willen kijken op welke Country Code deze ingesteld staat? Je moet dit kunnen zien aan de 2 draaischakelaars of via de Sunny explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

catchingfire schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:36:
[...]
Als ik dat afwaai-nieuws zie denk ik dat ik de hoek voor m'n PV platdak project toch maar zo klein mogelijk ga houden. Ik moet portrait ivm de beschikbare ruimte. Zit dan met 3x190Wp panelen portrait onder 15' op ~51cm "hoogte". Bij 10' gaat het naar 40cm, 20' al naar 65cm, dat lijkt me geen goed plan. Ik zit wel maar op op "1 hoog" (3mtr ofzo) en de noordzijde is beschut door het huis.

3x80=240cm breed, 240/30=8 tegels op de breedte, 2 rijtjes van 8 =16 stoeptegels die het zaakje zouden moeten tegenhouden.
30 x 30 x 4,5 cm = 9,5 kg, er zijn ook nog dikkere, wat zwaardere tegels: 30 x 30 x 6,0 cm = 12,5 kg
Dus 16x9,5=152kg 0f 16x12,5=200kg in totaal.

Is er ergens een rekenmodule die kan aangeven of hoe windproof dit is?
Voor de zekerheid maar even de weegschaal erbij gepakt en alle ballast eens opgeteld welke ik bij mijn 3 panelen in portrait op 35° heb staan. Kom ik globaal op 95 kg totaal. Heb er maar even 20 kg extra opgelegd, waar de wind het meeste vat op heeft, zodat ik nu op 115 kg zit. Aangezien de panelen vlak achter mijn huis zitten, heb ik er wel vertrouwen in.

16 Stoeptegels van 152 kg totaal moeten volgens mij ruim voldoende zijn, zeker bij een hoek van 20° en beschutting van het huis.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

c70070540 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:28:
[...]

Aangezien meer accu's niet echt een duurzame gedachte is, lijkt mij een BMS systeem een betere oplossing. ;)
De enige scooter die ik tot nu kan vinden met een BMS systeem is ruim €2000 euro duurder dan de scooter die ik nu op het oog heb en dat is me iets te veel van het goede. Sterker nog als ik na x jaar de 20% eerder versleten accu inlever om gerecycled te worden en die €2000 uitgeef aan PV, isolatie of aan een coöperatieve windmolen zou het me niks verbazen als dat op de lange termijn duurzamer is.
JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:33:
[...]

In de scooter die ik op het oog heb zit geen loodaccu. Met een extra accu zal ik nooit in de buurt komen van de het maximale bereik en hoe mooi zo'n BMS ook is ik heb er gewoon niet ruim €2000 voor over.
Ook wordt ie in Nederland gebouwd, waarschijnlijk wel met veel Chinese onderdelen binnenin maar dat zal voor een Peugeot echt niet anders zijn. En of die 3x zo lang meegaat is ook maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
@Kleine windmolens.

Kunnen we niet gewoon de rotatie van een kleine windmolen rechtstreeks omzetten in warm water? Bijvoorbeeld een kleine Darrieus-stijl-windturbine die met de as rechtstreeks op een klein boilervat zit met daarin een zo efficient mogelijke manier om mechanische energie via wrijving om te zetten in hitte ? Geen gezeur met dumploads, stroomstoringen en hoe harder het waait hoe beter ie het gaat doen :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Lardman schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:35:
@Kleine windmolens.
Kunnen we niet gewoon de rotatie van een kleine windmolen rechtstreeks omzetten in warm water? Bijvoorbeeld een kleine Darrieus-stijl-windturbine die met de as rechtstreeks op een klein boilervat zit met daarin een zo efficient mogelijke manier om mechanische energie via wrijving om te zetten in hitte ? Geen gezeur met dumploads, stroomstoringen en hoe harder het waait hoe beter ie het gaat doen :D
Warmte is alleen minder waard dan elektriciteit. Wellicht is het dan handiger om een compressor aan te sluiten die op laag voltage werkt en om kan gaan met flucturend vermogen enzo, en dan gewoon warmte het vat in pompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 10-09 07:28
Bartjuh schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:39:
[...]

Warmte is alleen minder waard dan elektriciteit. Wellicht is het dan handiger om een compressor aan te sluiten die op laag voltage werkt en om kan gaan met flucturend vermogen enzo, en dan gewoon warmte het vat in pompen...
Ik ben het met je eens dat je meer aan elektriciteit hebt dan aan warmte, maar als je een klein windmolentje gebruikt heb je potentieel problemen bij het leveren van stoom aan het net (zie post van jeroenH). Accu's hebben de eigen nadelen, dus dan heb ik liever een hoog rendement op het verhitten van het water dan veel verlies bij het maken van stroom. Misschien een cavitatie systeem ?. Stel ik pak 300 watt aan windmolen en krijg het voormekaar om 75% daarvan nuttig om te zetten in warmte, dan betekend dat ik 1 liter water 1 graad warmer maak iedere 19 ofzo seconden. Bij een 110 liter boilervat met water van 10 graden naar 60 graden is dat dus 28 uur verwarmen. In mijn optiek veilig genoeg om zonder dumplast te laten draaien, want wanneer waait het 48 uur lang optimaal? Je kunt altijd de buffer groter maken natuurlijk.....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als jullie het niet erg vinden ff wat offtopic:

Het aantal posts per pagina is verschillend wanneer ik ingelogd ben dan wanneer ik niet ingelogd ben. Dit zorgt er ook voor dat het aantal pagina´s verschilt (ingelogd zie ik 19 pagina´s in dit topic, niet-ingelogd zie ik er 5). enig idee hoe ik dit kan rechttrekken?

EDIT: Sorry, ik heb het al gevonden... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kets_One op 06-01-2012 19:09 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:28:
De enige scooter die ik tot nu kan vinden met een BMS systeem is ruim €2000 euro duurder dan de scooter die ik nu op het oog heb en dat is me iets te veel van het goede. Sterker nog als ik na x jaar de 20% eerder versleten accu inlever om gerecycled te worden en die €2000 uitgeef aan PV, isolatie of aan een coöperatieve windmolen zou het me niks verbazen als dat op de lange termijn duurzamer is.
Ik betwijfel dat. Als iedereen zo denkt zal de techniek niet zo snel goedkoper worden. Maar goed, ieder zijn ideeën.
In de scooter die ik op het oog heb zit geen loodaccu. Met een extra accu zal ik nooit in de buurt komen van de het maximale bereik en hoe mooi zo'n BMS ook is ik heb er gewoon niet ruim €2000 voor over.
Ook wordt ie in Nederland gebouwd, waarschijnlijk wel met veel Chinese onderdelen binnenin maar dat zal voor een Peugeot echt niet anders zijn. En of die 3x zo lang meegaat is ook maar de vraag.
Als je het over die eeeefun scooter hebt; het zit me dwars dat ze als batterytype "New Bettery [sic] Technology®" opgeven. Dit zegt mij helemaal niets. Het komt mij voor alsof ze lood/zuuraccu's een hippe naam geven om te verdoezelen dat het lood/zuuraccu's zijn (net als de Chinezen met hun "Silicon batteries"). Het zou best kunnen dat het lithium-accu's zijn, maar vermeld dat dan gewoon. Lithium is een selling point, fabrikanten vermelden dat duidelijk als het er in zit, het feit dat dit merk dat niet doet maakt mij wantrouwig.

Verder kan het niet kloppen dat het 25km/u model en het 45km/u model allebei een actieradius van 70 km hebben op precies dezelfde accu. Kan niet, tenzij het 25km/u model het vermogen naar de motor reduceert door het verschil op te stoken in een grote weerstand 8)7

Zonder meer (bij voorkeur onafhankelijke) informatie komt dit merk nu niet echt betrouwbaar op me over. Ik heb ook geen onafhankelijke testen kunnen vinden. (Van de Peugeot ook niet, maar die ga ik verzorgen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het aantal keren dat een nederlander op een scooter/fiets 40km of meer reist, enkele reis, is nagenoeg 0.
en dan ook weer terug.
op een scooter is dat 1 uur heen en 1 uur terug, zeg nou zelf dat doet bijna niemand.
hoe vaak doe je het zelf en hoe pas je dat in.
investeer niet in iets wat een stellig-non of selling argument is.
bij een bereik van 30km is mijn scooter nog steeds zeer bruikbaar en dekkend voor in en om de stad,
erbuiten voldoet een fossiele scooter ook niet... brrr 40km door de regen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:12:
het aantal keren dat een nederlander op een scooter/fiets 40km of meer reist, enkele reis, is nagenoeg 0.
en dan ook weer terug.
op een scooter is dat 1 uur heen en 1 uur terug, zeg nou zelf dat doet bijna niemand.
hoe vaak doe je het zelf en hoe pas je dat in.
investeer niet in iets wat een stellig-non of selling argument is.
bij een bereik van 30km is mijn scooter nog steeds zeer bruikbaar en dekkend voor in en om de stad,
erbuiten voldoet een fossiele scooter ook niet... brrr 40km door de regen
Toen ik 16 was reed ik wel eens 350km op een dag met de brommert. }:O Vroegurh...

Gelukkig worden de dagen weer langer.
Met de afgelopen winderige dagen toch weer de plannen voor mijn +5,+5,+5 verhoging aangepast.
Ik voel me niet helemaal rustig met die storm en mijn PV-schatjes op het dak.
De 60 x 40 x 5 tegels gaan doorgezaagd worden, dat tilt wat makkelijker het dak op en er gaan toch bouten doorheen.
8 tegels van 60 x 40 x 5 erbij compenseert dan de 15 cm extra hoogte....i hope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een halve actieradius heen - onverwacht niet kunnen laden - halve actieradius terug en je zit al in een dergelijke situatie. Maar goed, dat is niet de enige reden. Veiligheid... levensduur van de accu, het speelt allemaal mee.

Begrijp me goed, iedereen die blij is met zijn of haar elektrische scooter, prima! Maar zoals je weet ben ik me een paar jaar terug een grote buil gevallen aan Chinese troep (die echt geen Chinese-troep-prijs had) en dat gebeurt me niet nog een keer. Dit is wat ik schreef in augustus 2008:
Ik ga pas weer met elektrische scooters aan de gang als er a) veel betere accu's beschikbaar zijn, lithium-gebaseerd met een echt battery management systeem b) ze in Europa of Japan geproduceerd zijn, dus met een degelijke kwaliteitscontrole
En ik sta daar nog altijd 100% achter. Ja, het enige model met een fatsoenlijk BMS is nu nog (te) duur. Maar dat komt echt niet alleen door het BMS. Het model is gemaakt in Europa, door een merk met een naam, en daar betaal je voor. Als er meer modellen op de markt komen daalt de prijs vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:35:
Een halve actieradius heen - onverwacht niet kunnen laden - halve actieradius terug en je zit al in een dergelijke situatie. Maar goed, dat is niet de enige reden. Veiligheid... levensduur van de accu, het speelt allemaal mee.

Begrijp me goed, iedereen die blij is met zijn of haar elektrische scooter, prima! Maar zoals je weet ben ik me een paar jaar terug een grote buil gevallen aan Chinese troep (die echt geen Chinese-troep-prijs had) en dat gebeurt me niet nog een keer. Dit is wat ik schreef in augustus 2008:

[...]

En ik sta daar nog altijd 100% achter. Ja, het enige model met een fatsoenlijk BMS is nu nog (te) duur. Maar dat komt echt niet alleen door het BMS. Het model is gemaakt in Europa, door een merk met een naam, en daar betaal je voor. Als er meer modellen op de markt komen daalt de prijs vanzelf.
Hoe zit dat met de Tomos E-lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nu nog een Kreidler of Zundapp in E-uitvoering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wel li-ion, voorzover ik kan zien geen BMS. Althanks, waarschijnlijk een basic BMS in de accu's om te voorkomen dat ze ontploffen ;) maar geen betrouwbare actieradiusindicatie.

Het is wel een model wat ik wil testen, lijkt me ook Europees of semi-Europees.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ha ha warempel, nog steeds Duitse degelijkheid of toch ondertussen stiekem Chinees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:30:
Ha ha warempel, nog steeds Duitse degelijkheid of toch ondertussen stiekem Chinees?
Ik kan het niet direct zien, maar het feit dat ze een model aanbieden met "Silicon"-accu's (=fancy naam voor lood/zuur) stemt me niet hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zit ook geen BMS op.
Wel verwarrend dat BMS (Boiler Management System) in de ketelbouw, (Burner Management System) in de brander wereld en (Battery Management System) in de E-scooter branche.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-01-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Speksteenkachel schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:35:
Zit ook geen BMS op.
Wel verwarrend dat BMS (Boiler Management System) in de ketelbouw, (Burner Management System) in de brander wereld en (Battery Management System) in de E-scooter branche.
Hier nog één,met BMS

http://www.xead.nl/review-kreidler-rmc-e-hiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er wordt verwezen naar de Kreidler Florett, dus toch misschien nog Duits fabrikaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BMS betekent nog wel meer: Wikipedia: BMS.

Tsja, een accu is een bakje chemie en het gedrag zonder sterk wisselende omstandigheden (belasting, temperatuur, leeftijd) laat zich lastig exact voorspellen. Als je als eigenaar een paar keer bedrogen uit komt (de meter geeft al tijden aan dat je nog 10 km kunt en ineens sta je stil) vertrouw je hem niet meer en dat wil de fabrikant voorkomen. Ik zag het aan de Leaf: de actieradiusincidatie was enigszins conservatief en dat is natuurlijk alleen maar slim.

De ontwikkelkosten voor een betrouwbaar BMS zullen niet gering zijn. Het zal voorlopig nog alleen op de high-end modellen zitten, maar het komt vanzelf ook in de vriendelijker geprijsde modellen.
Hoe zie je dat? Ik zie niets wat er op duidt dat deze scooter een BMS met actieradiusindicatie heeft, maar msischien kijk ik niet goed?

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:11
Wat mij opvalt in de berichten over afgewaaide panelen is dat het steeds gaat om plat dak opstellingen met met een draagconstructie waarbij een hele rij panelen aan elkaar vastzit.
Dat lijkt mij natuurlijk veel windgevoeliger dan wanneer ieder paneel zijn eigen draagframe heeft, zoals de meeste kleine particulieren toepassen.
Ik maak me geen zorgen over storm (afkloppen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
ElectricAlex schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:43:
Wat mij opvalt in de berichten over afgewaaide panelen is dat het steeds gaat om plat dak opstellingen met met een draagconstructie waarbij een hele rij panelen aan elkaar vastzit.
Dat lijkt mij natuurlijk veel windgevoeliger dan wanneer ieder paneel zijn eigen draagframe heeft, zoals de meeste kleine particulieren toepassen.
Onze panelen gaven geen krimp hier in Zeeland. De in oktober gezette heg staat echter sinds
vrijdag in de ///// passaatstand. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onze ONO-installatie staat op het platte dak van de uitbouw en hoewel ik nog niet gekeken heb komt er nog steeds stroom uit (niet nu natuurlijk, maar vandaag) dus het zal wel goed zijn :)

Over die op merking dat het in het nieuws vooral aan elkaar gekoppelde panelen lijkt te betreffen: met zo'n system heb je natuurlijk ook het 'ritssluiting-effect'. Als er één paneel gaat neemt hij de rest mee. Als de panelen elk op hun eigen console staan, met hun eigen ballast heb je dat niet - al moet je dan maar hopen dat de kabels 'netjes' breken of dat de connectoren loslaten.

Hoe dan ook hoop ik het nooit mee te maken - en ik zorg ook dat ik het nooit meemaak door simpelweg voldoende ballast te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:15:
Wel li-ion, voorzover ik kan zien geen BMS. Althanks, waarschijnlijk een basic BMS in de accu's om te voorkomen dat ze ontploffen ;) maar geen betrouwbare actieradiusindicatie.

Het is wel een model wat ik wil testen, lijkt me ook Europees of semi-Europees.
Tomos is Sloveens.

Jammer dat de Honda niet leverbaar is...nog niet
http://world.honda.com/ne...ectric-Scooter/index.html

Als Honda het maakt laat het de concurrentie meestal meilenver achter zich.
Kan geen Europees merk bij in de buurt komen.
Op deze site meer info, natuurlijk met BMS.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:50:
[...]

Tomos is Sloveens.

Jammer dat de Honda niet leverbaar is...nog niet
http://world.honda.com/ne...ectric-Scooter/index.html

Volgens het bericht is de range "slechts" 34 km bij 30 km/p.uur.
Das niet zo veel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
ElectricAlex schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:43:
Vraag ik me af. Op het nieuws is een heel aan elkaar gekoppeld frame hangend over de dakrand van een flat met die sexy paneeltjes er nog deels aan bungelend (en wat kapot grut op de grond) natuurlijk veel smakelijker dan een particulier waarbij maar één freempje omgekiept is. Dat heeft nauwelijks "nieuws"waarde.

Je vaststelling dat de berichten vrijwel uitsluitend platdak systemen betreft deel ik. Ik heb dan ook een oproep gedaan aan iedereen die het betreft om daar nogmaals zeer kritisch naar te gaan kijken, want het lijkt er op dat men zich daar flink op heeft verkeken. In Vlaanderen is er onder hoge tijdsdruk gebouwd wat een extra oorzaak zou kunnen zijn. In Nederland is bij het ergste geval een fundamentele ontwerpfout mogelijk de oorzaak. Dat gaat de betreffende installateur mogelijk nog wel horen van de verzekering... (SDE installatie...).

Ik maak me trouwens altijd "zorgen" over storm, zeker met ons geëxponeerde platdak systeem. Je weet nooit of je net niet die freak-hoos over je heen krijgt. En dan hang je. Vanmiddag toch nog even gekeken (met dank aan buurman, door wiens huis ik moet om op het dak te kunnen komen). Alles stond gelukkig nog "als een huis". Geen gekke verschuivingen of andersoortige malheur. Inclusief de al elf en een half jaar op dat dak staande oudste vier moduultjes. (wel wat meeuwenschijt, maar dat spoelt er wel weer af). O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad, daarom schreef ik in 2008 ook "Europa of Japan". Het gaat zeker komen, maar net zoals bij elektrische auto's hebben de gevestigde merken niet zo'n zin om mee te doen. Maar ze moeten wel, en het komt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JeroenH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:50:
Hoe dan ook hoop ik het nooit mee te maken - en ik zorg ook dat ik het nooit meemaak door simpelweg voldoende ballast te plaatsen.
Daarmee onderschat je de kracht en de onvoorspelbaarheid van de natuur. Ik hoop dat je gelijk hebt. Tegelijk geeft het ontbreken van simpele tabellen of rekenmodellen op het internet al aan dat het iets ingewikkelder ligt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op deze site meer info, natuurlijk met BMS.
Ik ben nog niet overtuigd... even om specifiek te omschrijven wat ik bedoel:

* Op zijn minst een rudimentair BMS zal elke scooter met li-ion accu's wel hebben, voor de veiligheid.
* Een betrouwbare actieradiusindicatie (ARI) zie ik als belangrijk.

De enige foto van het dashboard van deze scooter die ik kan vinden is deze:

Afbeeldingslocatie: http://images.gizmag.com/gallery_lrg/honda-ev-cub-electric-motorcycle-5.jpg

...maar daaruit wordt het me niet duidelijk of er een ARI voorhanden is. Dat is bij de Peugeot wel anders:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5144/5634119756_aa89ff66f6.jpg

(onder de batterij staat de nog resterende actieradius)
ericplan schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:59:
Daarmee onderschat je de kracht en de onvoorspelbaarheid van de natuur. Ik hoop dat je gelijk hebt. Tegelijk geeft het ontbreken van simpele tabellen of rekenmodellen op het internet al aan dat het iets ingewikkelder ligt.
Oh maar daarin heb je gelijk. Wat ik bedoel is dat ik me het heb laten voorrekenen door mensen die het zouden moeten kunnen weten, en ik heb er niet op bezuinigd. Als het na dergelijke voorzorgsmaatregelen fout gaat, sja , dan moet het maar verzekeringswerk zijn, niets aan te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2012 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
[...]

De wind hier is gemiddeld 4,5m/s op jaar basis
Bij 4,5m/s wekt een 400W windgenerator zo'n 50W op, 50x24x365= 438KW per jaar
Ga je dus niet echt snel terug verdienen, denk eerder dat er geld bij moet.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje offtopic, maar voor volledig aangedreven elektrische scooters en snorfietsen heb je een AM rijbewijs nodig klopt dit? Leuk ritje op de E-scooter van zwager gemaakt, die beweerde dat je onder 25 km/u scoouter geen rijbewijs nodig hebt. Op internet las ik iets anders. Hoe zit het nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:13:
Beetje offtopic, maar voor volledig aangedreven elektrische scooters en snorfietsen heb je een AM rijbewijs nodig klopt dit? Leuk ritje op de E-scooter van zwager gemaakt, die beweerde dat je onder 25 km/u scoouter geen rijbewijs nodig hebt. Op internet las ik iets anders. Hoe zit het nou precies?
http://www.cbr.nl/1023.pp
Iedereen die zestien jaar of ouder is en in het bezit van een rijbewijs AM, mag met een bromfiets, snorfiets of brommobiel rijden.

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.