Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.144 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:48:
En misschien dat de fase en de nul verkeerd om zijn aangesloten in de lampenkap. Fase hoort onderin de fitting te zitten, de nul is het schroefdraad.
Dat kan je natuurlijk niet zien als je de stekker in het stopcontact steekt.
Voor hangende lampen kan je het zeker stellen op het moment van aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie heel veel mensen hun kruipruimtes volplakken met piepschuim. Dit is natuurlijk heel erg duurzaam omdat het goed isoleert. Verder is het milieuvervuiling, zeker zoals ik in het vorige deel (volgens mij) iemand zag die allemaal kleine stukjes ergens in de grond had gedumpt…

Zijn er ook mensen hier die dit materiaal gebruikt (heeft)? Het belooft namelijk nogal wat: http://www.energiegarant.nl/webshop.php?id=27

Ik heb er een proefstukje van in mijn vingers gehad, je moet het echt tegen het dek aanplakken, tegen een muur kan het niet. Het is echt superdunne folie, weegt niks en is makkelijk aan te brengen in lange banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Yilar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:12:
[...]
Er valt niets te nuanceren over straling, het is dodelijk, het heeft een enorme vervaltijd en hoopt zich op in allerlei voedselketens. Bij een fukushima of tjernobyl is de wijde omgeving voor duizenden jaren een no-go zone.[...]
Oké, het is helder, Yilar heeft gesproken. Straling=dodelijk. Punt uit.

Als ik weet hoeveel dat water uit Japan straalt, zou ik het zeker overwegen. Je krijgt ook straling van het Nederlands kraanwater, hoor. Toch was je nog in staat om die post te tikken.

Mijn hele probleem met de berichtgeving over straling: nooit eens iemand die op het journaal zegt dat een vliegreis erger is dan een weekje Fukushima, par example. Oké slecht voorbeeld. Het eten van een banaan. Hartstikke gevaarlijk, want Kalium-40. Oei...

Ik ga die links van je eens bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2012 09:49 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
marz01 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:38:
@mkleinman,
geen tonzon folie onder je eps overwogen?
Nee, niet overwogen, er zit nu 13cm EPS onder mijn vloer, enige overweging om er nog een laag overheen te plakken is om nog eventuele kieren dicht te krijgen door er kruislings overheen te plakken. Voor de extra Rd hoef ik het niet te doen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:46:

Mijn hele probleem met de berichtgeving over straling: nooit eens iemand die op het journaal zegt dat een vliegreis erger is dan een weekje Fukushima, par example.
Jammer dat je dat niet weet. Piloten vormen de grootste groep "blootgestelde werkers" in NL. In tegenstelling tot de "blootgestelde werkers" in de ziekenhuizen dragen zij geen stralingsbadges (TLD's) maar wordt hun dosis berekend met een speciaal rekenprogramma.
http://www.nucleartechnol...ing_vliegen_nl/index.html
(De bron van dit deze link is de NRG die belast is met het uitvoeren van persoonsdosimetrie in NL-ziekenhuizen.)

Ga je nu weer verder met zonneenergie, zoals beloofd?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:58:
[...]

Piloten vormen de grootste groep "blootgestelde werkers" in NL. In tegenstelling tot de "blootgestelde werkers" in de ziekenhuizen dragen zij geen stralingsbadges (TLD's) maar wordt hun dosis berekend met een speciaal rekenprogramma.
http://www.nucleartechnol...ing_vliegen_nl/index.html
Ok, dank. Maar de overheidsnormen zijn gebaseerd op dat lineaire verband. "Veel straling is heel dodelijk, dus dan zal een klein beetje straling wel een klein beetje dodelijk zijn." En dat klopt niet. Dus: grootste blootgestelde groep: vast wel. Erg? Nee.
Ga je nu weer verder met zonneenergie, zoals beloofd?
Als TS heb je een iets zwaardere stem. Maar als er m.i. onzin als "iedere straling is dodelijk" wordt neergepend, moet ik gewoon even reageren.

Ik focus me op die 320Wp dingen die zonnigtype een aantal posts terug had gevonden. Als we dan tóch aan de gang gaan, dan maar meteen met grof geschut.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Heb je geen goede prijs/kwaliteit verhouding mee, zullen relatief dure panelen zijn. Duurder dan dat ze meer opleveren. Bijv. een Yingli Panda 260Wp is een stuk beter betaalbaar, vermoed ik.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
hansdegit schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:46:
[...]

Oké, het is helder, Yilar heeft gesproken. Straling=dodelijk. Punt uit.

Als ik weet hoeveel dat water uit Japan straalt, zou ik het zeker overwegen. Je krijgt ook straling van het Nederlands kraanwater, hoor. Toch was je nog in staat om die post te tikken.

Mijn hele probleem met de berichtgeving over straling: nooit eens iemand die op het journaal zegt dat een vliegreis erger is dan een weekje Fukushima, par example. Oké slecht voorbeeld. Het eten van een banaan. Hartstikke gevaarlijk, want Kalium-40. Oei...

Ik ga die links van je eens bekijken.
Niet 'ik' heb gesproken, dat doen anderen al voor mij, vandaar de links. :/ Ik doel ook niet op iedere straling, maar op de straling die vrijkomt bij kerncentrale's die *boem* doen. Het is mij en vele anderen ook, denk ik, helemaal helder dat er vele soorten straling en blootstellings vormen zijn. Echter de straling van een fukushima of tjernobyl zijn niet echt goed voor het ecosysteem. Ik wil de discussie zeker niet doodslaan, kerncentrales en zeker ontplofte kerncentrales zijn enorm schadelijk en het lijkt mij niet dat we daar iets aan af moeten doen?

Maar laten we het idd weer over de zonnepanelen en stralingshoeken gaan hebben (daar had ik ook naar jou op gereageerd), stemt ons allen een stuk vrolijker denk ik! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Yilar op 05-01-2012 10:18 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:06:
[...]

Ok, dank. Maar de overheidsnormen zijn gebaseerd op dat lineaire verband. "Veel straling is heel dodelijk, dus dan zal een klein beetje straling wel een klein beetje dodelijk zijn." En dat klopt niet. Dus: grootste blootgestelde groep: vast wel. Erg? Nee.
Overheidsnormen zijn gebaseerd op internationaal onderzoek. Je stelling is naïef en niet juist.
Gelukkig is de wetgeving op het gebied van straling geen gelegenheidswetgeving. Daar is jaren van onderzoek aan vooraf gegaan. Meeste regels worden in Europees verband afgedwongen. Wat relevante links:
http://www.icrp.org/publications.asp
http://www.eu-milieubeleid.nl/print/ch08.html
http://wetten.overheid.nl...um_05-01-2012#HoofdstukVI
http://www.st-ab.nl/wette..._stralingsbescherming.htm
(En mijn expertise? Ik ben stralingsdeskundige niveau 3)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Yilar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:12:
[...]
Hans, drink je ook even een kopje water uit Fukushima.. >:) Er valt niets te nuanceren over straling, het is dodelijk, het heeft een enorme vervaltijd en hoopt zich op in allerlei voedselketens. Bij een fukushima of tjernobyl is de wijde omgeving voor duizenden jaren een no-go zone,,
...
Dat ontkennen of proberen te ontkrachten is je ogen dichtdoen voor de feiten. Ik weet dat overheden en energie bedrijven dit graag proberen te ontkrachten of zelfs verdoezelen, maar uiteindelijk spreken de feiten voor zich.
...
Daarnaast: denk je dat overheden blij zijn met negatief nieuws over kernenergie? Praktisch elk westers land is op een of andere manier wel afhankelijk van kernenergie. Dat even vervangen kost vele miljarden, en moet ook nog eens door een alternatief worden gevuld. Dat willen ze echt niet doen, en al helemaal niet nu (met een stevige recessie voor de deur).

Nee, niet alleen de pro-nuclear lobby organisaties willen er niet teveel gerucht aan geven, ook de (machtigere) overheden zelf! Er wordt echt wel hard geprobeerd om verwarring te zaaien en onderzoek naar de gevolgen te maskeren/niet te funden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
sypie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:42:
Ik zie heel veel mensen hun kruipruimtes volplakken met piepschuim. Dit is natuurlijk heel erg duurzaam omdat het goed isoleert. Verder is het milieuvervuiling, zeker zoals ik in het vorige deel (volgens mij) iemand zag die allemaal kleine stukjes ergens in de grond had gedumpt…

Zijn er ook mensen hier die dit materiaal gebruikt (heeft)? Het belooft namelijk nogal wat: http://www.energiegarant.nl/webshop.php?id=27

Ik heb er een proefstukje van in mijn vingers gehad, je moet het echt tegen het dek aanplakken, tegen een muur kan het niet. Het is echt superdunne folie, weegt niks en is makkelijk aan te brengen in lange banen.
ja hoor genoeg ervaring te vinden hier over tonzon.
is best mooi spul en werkt goed.
het beste voor het milieu (weinig afval.)
voldoende voor de isolatie van een vloer. het temperatuur verschil tussen de kruipruimte en de huis kamer is maar 10 graden. dat is heel anders als je muur want dat verschil kan al gouw 30 graden zijn.

vergelijkend met b.v. eps dan vind ik de zaak toch iets veranderen.
bij tonzon heb je 3 lucht zakken die isoleren en bij een 1 cm eps hebben we het over honderden lucht zakjes die isoleren. laat staan dat je dan al gouw 30 cm eps kunt plakken voor de prijs van tonzon.
(tonzon is weer wel te gebruiken bij houte vloeren en vochtige kruipruimtens, hier laat eps het af weten.)

eps heeft weer een nadeel als het temperatuur verschil groter word,
dan isoleert het minder en werkt glaswol een stuk beter.(maar dat kan weer niet tegen vocht)
pir/pur is het beste voor de isolatie en het slechtste voor het milieu.
maar afval is maar 1 gedeelte van de som. de hoeveelheid besparing op stook middelen is vaak veel groter.

(ik vind ook dat somige hier iets te ver gaan, maar als er niet geëxperimenteerd word is dat ook niet goed.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mightym schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:08:
[...]

Waarom alles zelf uitzoeken, in de Solar top 50 staan heel behulpzame leveranciers, zij kunnen je heel goed bedienen van (actueel) advies op maat.

Edit: Hans, je hebt 'direct message' niet aan staan, ik wil je best nog wat info geven over leveranciers die hier op het forum de afgelopen jaren goede kritieken hebben gehad, zodat je niet bij nul hoeft te beginnen, maar dat wil ik hier niet op het forum doen (ik doe zelf niets in PV, heb bij niemand belangen, maar e.e.a. ligt hier gevoelig). Dus als je gebruik wil maken van mijn ervaringen van de afgelopen twee jaar, moet je me maar ff een DM sturen.
Ik zit even te kijken bij 'mijn profiel', maar ik zou even niet weten hoe ik DM aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Laatst online: 12-09 13:35
hansdegit schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:36:
[...]

Ik zit even te kijken bij 'mijn profiel', maar ik zou even niet weten hoe ik DM aanzet.
Onder myReact en dan voorkeuren kiezen, daar kun je DM aanzetten, onder het kopje 'Privacy'

[ Voor 5% gewijzigd door Yilar op 05-01-2012 10:42 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zou het mogelijk zijn om van een slimme meter terug te gaan naar een 'domme' meter ?
Ik heb namelijk een huis gekocht, daarin is al een slimme meter geplaatst, maar ben wel benieuwd of het mogelijk zou zijn die eruit te krijgen :-)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:06:
[...]

Hier is in recent verleden nog een documentaire op televisie over geweest. In hoeverre die uiteraard niet gekleurd is. Daaruit blijkt inderdaad dat vanaf X straling er een lineaire relatie is tussen de hoeveelheid straling en de hoeveelheid stralingsgerelateerde aandoeningen. Alleen vanaf een bepaalde hoeveelheid straling ( exacte hoeveelheid weet ik niet ) naar nul achtergrondstraling is weinig tot niets bekend over de gevolgen.

Uit mijn hoofd waren er plekken op de wereld, volgens mij in de buurt van Libanon, waar de achtergrondstraling zeer hoog is terwijl er geen noemenswaardige stijging is van het aantal kankergevallen. Dus in die zin ben ik geneigd om met je mee te gaan met je mening :)

Blijft wel over dat er grote gebieden rondom Fukushima en Tsjernobil zijn die totaal onbewoonbaar zijn door de grote hoeveelheid straling en nog tientallen jaren dat blijven jammer genoeg.

Gesteld er zou een vergelijkbaar ongeval plaatsvinden in Borssele of in 1 van de reactoren in Doel, Belgie. Wat zijn dan de, verstrekkende, gevolgen, voor Nederland en plaatsen zoals Eindhoven, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Maastricht etc?

Puur vanuit de optiek dat we het kernsplijtingsproces niet altijd 100% onder de knie hebben ( Murphy's law: If it can happen it will happen ) ben ik persoonlijk van mening dat we kerncentrales zo snel als mogelijk moeten sluiten en moeten vervangen voor andere (liefst duurzame) opwek.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
engelbertus schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:45:
water is gestegen door waarschijnlijk meer de was doen ivm sporten, meer water ivm meer koken en het sproeien van de tuin.
Als je de ruimte er voor hebt kan je kijken voor een regenton die je aansluit op je regenpijp. Staat bij mij ook op de planning voor dit jaar.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:31:
[...]

Je stelling is naïef en niet juist.
[...]
(En mijn expertise? Ik ben stralingsdeskundige niveau 3)
Dus je weet welke normen er van toepassing zijn. En die zijn dus, volgens wikipedia wel degelijk gebaseerd op Lineair No Threshold ("er is geen drempelwaarde"). Zo naief is mijn stelling dan toch niet?

uit http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_hormesis
Until the [...] uncertainties on low-dose response are resolved, the Committee believes that an increase in the risk of tumour induction proportionate to the radiation dose is consistent with developing knowledge and that it remains, accordingly, the most scientifically defensible approximation of low-dose response. However, a strictly linear dose response should not be expected in all circumstances.
Voorzorgsbeginsel imo
While most major consensus reports and government bodies currently adhere to LNT,[15] the 2005 French Academy of Sciences-National Academy of Medicine's report concerning the effects of low-level radiation rejected LNT as a scientific model of carcinogenic risk for doses below 100 mSv.[8] They consider there to be several dose-effect relationships rather than only one, and that these relationships have many variables such as target tissue, radiation dose, dose rate and individual sensitivity factors. They request that further study is required on low doses (less than 100 mSv) and very low doses (less than 10 mSv) as well as the impact of tissue type and age. The Academy considers the LNT model is only useful for regulatory purposes as it simplifies the administrative task. Quoting results from literature research,[6][7] they furthermore claim that approximately 40% of laboratory studies on cell cultures and animals indicate some degree of chemical or radiobiological hormesis, and state:

"...its existence in the laboratory is beyond question and its mechanism of action appears well understood."
Ik dacht al, moet ik nou dat boekje dat ik gekocht had meteen bij het oud papier leggen?
mkleinman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:59:
[...]
Blijft wel over dat er grote gebieden rondom Fukushima en Tsjernobil zijn die totaal onbewoonbaar zijn door de grote hoeveelheid straling en nog tientallen jaren dat blijven jammer genoeg.

Gesteld er zou een vergelijkbaar ongeval plaatsvinden in Borssele of in 1 van de reactoren in Doel, Belgie. Wat zijn dan de, verstrekkende, gevolgen, voor Nederland en plaatsen zoals Eindhoven, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Maastricht etc?

Puur vanuit de optiek dat we het kernsplijtingsproces niet altijd 100% onder de knie hebben ( Murphy's law: If it can happen it will happen ) ben ik persoonlijk van mening dat we kerncentrales zo snel als mogelijk moeten sluiten en moeten vervangen voor andere (liefst duurzame) opwek.
Ben ik eigenlijk wel met je eens. Alleen die pavlov reacties (niet zozeer hier hoor, maar in kranten en op tv...): pffff.

Over en sluiten wat mij betreft, want off-topic.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mkleinman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:59:
[...]
Uit mijn hoofd waren er plekken op de wereld, volgens mij in de buurt van Libanon, waar de achtergrondstraling zeer hoog is terwijl er geen noemenswaardige stijging is van het aantal kankergevallen. Dus in die zin ben ik geneigd om met je mee te gaan met je mening :)

Het kan ook best dat de mensen die altijd al in en rond Libanon gewoond hebben beter tegen straling kunnen door evolutie.

Dit schijn ook al rond Tsjernobyl te gebeuren, de "zwakke" dieren (de dieren die slechter tegen straling kunnen) zijn gestorven, en de dieren die er goed tegen kunnen blijven leven en planten zich voort. Het schijnt er nu te bruisen van het leven.

Maar ja, lijkt me niet echt ethisch verantwoord om het gebied vol te zetten met mensen, en daar natuurlijke selectie zijn gang laten gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Yilar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:41:
[...]
Onder myReact en dan voorkeuren kiezen, daar kun je DM aanzetten, onder het kopje 'Privacy'
Ik moet echt eens leren dat ik niet met m'n neus moet kijken....Eindelijk gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
Veel mensen denken nu net als ik na over isolatie van de kruipruimte. EPS, Tonzon, Pur.
Maar is er hier al iemand die ervaring heeft met bodemhygrolatie?

Ik heb een offerte liggen om mijn houten vloer te isoleren met PUR, maar volgens mij is dat niet je van het.
PUR is in principe smerig spul en ik vind het wat lomp om dat tegen de vloer te spuiten. Als ik dan ooit de (grenen) vloer wil vervangen door iets degelijkers moet ik alle PUR weggooien en opnieuw beginnen.

Overigens zit er al bijna 15cm steenwol onder de planken. Op de bodem liggen kleikorrels met daarop bodemfolie. De kruipruimte is droog, alleen het gat bij de voordeur is nat: daar is het een stuk dieper.
Onder mijn hal (beton met granito) is nog niets geïsoleerd.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Welk probleem wil je dan precies verhelpen? Het is niet vochtig en al wél geisoleerd.

Ik ben overigens bevreesd dat -wanneer je PUR tegen het hout spuit- je je houten vloer opsluit. En da's een garantie voor rot.

[ Voor 46% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2012 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Wat ik wil bereiken? Betere isolatie, warmere voeten en minder gasverbruik. ;)
Eén van de dingen waar ik nog niet uit ben is inderdaad of de investering de verbetering rechtvaardigt. Geschetste besparingen per m2 gaan natuurlijk altijd uit van een situatie waarin nog niets is gedaan.

Was inderdaad ook wel een beetje verbaasd over het voorstel om PUR te doen, o.a. irt de houten vloer. Weet eerlijk gezegd niet of PUR ademt. Nee dus

[ Voor 1% gewijzigd door VincentH op 05-01-2012 11:42 . Reden: wikisearch PUR ]

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
VincentH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:25:
Veel mensen denken nu net als ik na over isolatie van de kruipruimte. EPS, Tonzon, Pur.

Ik heb een offerte liggen om mijn houten vloer te isoleren met PUR, maar volgens mij is dat niet je van het.
PUR is in principe smerig spul en ik vind het wat lomp om dat tegen de vloer te spuiten. Als ik dan ooit de (grenen) vloer wil vervangen door iets degelijkers moet ik alle PUR weggooien en opnieuw beginnen.

Overigens zit er al bijna 15cm steenwol onder de planken. Op de bodem liggen kleikorrels met daarop bodemfolie. De kruipruimte is droog, alleen het gat bij de voordeur is nat: daar is het een stuk dieper.
Onder mijn hal (beton met granito) is nog niets geïsoleerd.
houte vloer in de huiskamer en een beton vloer in de hal?
een jaren 60 huis?

bodemhygrolatie: is voor sommige situaties een oplossing.
niet doen als de fundering is gemetseld(met gebakken baksteen).
allen gebruiken als er geen ontluchtings-gaten mogelijk zijn.(meestal wegens verkeert gezeten aanbouw)
allen doen in droge gebieden van nederland.

pur op hout:
zou ik niet doen.
pur is niet flexibel en hout wel. langzaam zal de pur dan gaan afbrokkelen.

huidige situatie:
steenwol onder de planken is eigenlijk niet de juiste manier.
dat word tegenwoordig af geraden wegens te veel vocht problemen.
heb je er al eens onder gekeken of je balken nog droog zijn?
geen schimmel enz?
het is wel een lekker dikke laag.
(kan best zijn dat het wel goed gaat in jouw geval)

de hal:
licht er bij de hal ook kleikorrels en zeil?
effe op passen met het isoleren daar.
het vocht zal ergens gaan condenseren en dat wil je niet in het glaswol.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
migjes schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:56:
[...]

houte vloer in de huiskamer en een beton vloer in de hal?
een jaren 60 huis?
Bouwjaar 1929. Tussenwoning (Benedenwoning met torenbouw aan de achterzijde) aan de rand van de Oosterparkwijk in Groningen. Het huis is opgetrokken in baksteen met beton (verstrakte Amsterdamse school)
bodemhygrolatie: is voor sommige situaties een oplossing.
niet doen als de fundering is gemetseld(met gebakken baksteen).
allen gebruiken als er geen ontluchtings-gaten mogelijk zijn.(meestal wegens verkeert gezeten aanbouw)
allen doen in droge gebieden van nederland.
Aha, dan idd niet doen: gemetselde fundering, vrij vochtige klei
pur op hout:
zou ik niet doen.
pur is niet flexibel en hout wel. langzaam zal de pur dan gaan afbrokkelen.

huidige situatie:
steenwol onder de planken is eigenlijk niet de juiste manier.
dat word tegenwoordig af geraden wegens te veel vocht problemen.
heb je er al eens onder gekeken of je balken nog droog zijn?
geen schimmel enz?
het is wel een lekker dikke laag.
(kan best zijn dat het wel goed gaat in jouw geval)
Planken en balken zijn kurkdroog. Kruipruimte zelf ook. Ook geen ongedierte. Maar ik had me inderdaad al gerealiseerd dat wol niet ideaal is.
de hal:
licht er bij de hal ook kleikorrels en zeil?
effe op passen met het isoleren daar.
het vocht zal ergens gaan condenseren en dat wil je niet in het glaswol.
Onder de hal liggen alleen korrels. De kruipruimte is daar ook een stukje lager. Maar die vloer is wel enorm koud. De hal daardoor ook, dus als daar iets aan te doen is levert dat wel een flinke comfortverbetering op.

Als ik thuis ben kan ik wel even wat foto's van de situatie opsnorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
VincentH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:40:
Eén van de dingen waar ik nog niet uit ben is inderdaad of de investering de verbetering rechtvaardigt. Geschetste besparingen per m2 gaan natuurlijk altijd uit van een situatie waarin nog niets is gedaan.
in geval van geen isolatie is het zeker kosten effectief.
de tvt zit dan wel in enkele 10 tallen jaren. ik denk zelfs dat pv op je dak leggen een betere tvt heeft
maar vergis je niet dat een huis makkelijk 50 jaar oud word of nog meer.

als je een leuke tvt wil van je isolatie dan moet je het wel zelf doen en je uurloon niet mee rekenen.
mijn vloer is nu van 5 cm eps in de oude situatie naar 15 cm eps gegaan.
kosten 300 euro.(ik kan dat heel goedkoop)
ik heb de afgelopen 3 maanden 25m3 aan gas bespaart.(met mindergas.nl als meet punt)
dat zou ongeveer een besparing van 50m3 aan gas op leveren per jaar.
(ik gebruik ongeveer 500-600 m3 aan gas per jaar.)
(de besparing is waarschijnlijk iets meer maar ik heb in de zelfde tijd ook een bad aangelegd)

bij meer gebruik aan gas is je besparing waarschijnlijk ook hoger.
het is eigenlijk een kwestie van gewoon doen, maar maak het niet al te duur voor jezelf.
de vloer is niet de belangrijkste plek om te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het zou me overigens niet verbazen als PUR is aangeraden, omdat dat het enige is wat het bedrijf aanbiedt. Ik heb eigenlijk nog van niemand gehoord waarbij naisolatie van de vloer door een bedrijf is gedaan zonder dat het op PUR neerkwam of in een heel enkel geval Tonzon. EPS en steenwol lijkt vooral iets voor de doe het zelvers te zijn zoals de dapperen in dit topic. Op zich ook logisch want het is veel bewerkelijker.
VincentH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:25:
M.i. is bodemhygrolatie nauwelijks isolatie te noemen. Ten eerste isoleert het op de verkeerde plek (bodem ipv vloer). Ten tweede isoleert het best wel weinig. Als ik de tabellen op die pagina zie dan komen ze net iets beter uit dan vloerisolatie met een R-waarde van 1.3 en dat is natuurlijk wel enorm slecht. De meesten hier komen op een R-waarde van meer dan 4 uit :)

De site geeft de kern zelf eigenlijk ook al aan met "De veiligste methode van kruipruimte isolatie is het aanbrengen van bodemhygrolatie®", punt, full-stop. Als het ook goede isolatie zou bieden dan zou dat op zijn minst in een dergelijke lead-zin verwerkt zijn ;) Alleen een optie dus wanneer al het andere niet mogelijk is.

[ Voor 55% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:26:
Het zou me overigens niet verbazen als je PUR is aangeraden, omdat dat het enige is wat het bedrijf aanbiedt. Ik heb eigenlijk nog van niemand gehoord waarbij naisolatie van de vloer door een bedrijf is gedaan zonder dat het op PUR neerkwam of in een heel enkel geval Tonzon. EPS en steenwol lijkt vooral iets voor de doe het zelvers te zijn zoals de dapperen in dit topic. Op zich ook logisch want het is veel bewerkelijker.
jep.
als uur loon gaat mee tellen dan blijft tonzon en pur als enige over.
en als ik de meeste offertes hier zo hoor vind ik dat nog steeds behoorlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:26:
M.i. is bodemhygrolatie nauwelijks isolatie te noemen. Ten eerste isoleert het op de verkeerde plek (bodem ipv vloer). Ten tweede isoleert het best wel weinig. Als ik de tabellen op die pagina zie dan komen ze net iets beter uit dan vloerisolatie met een R-waarde van 1.3 en dat is natuurlijk wel enorm slecht. De meesten hier komen op een R-waarde van meer dan 4 uit :)
nee hier ben ik het niet helemaal mee eens.
deze methode werkt goed als er geen ontluchtings-gaten zijn of worden dicht gemaakt.(niet aan te raden)
dus de isolatie zit wel degelijk tot aan de onderkant van de vloer.
je mag de lucht laag er ook nog eens bij op tellen en de houten vloer er bij doen.
dan is de isolatie waarschijnlijk beter als mijn 15 cm eps.
(niet dat ik het mensen aanraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
migjes schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:19:
[...]

in geval van geen isolatie is het zeker kosten effectief.
de tvt zit dan wel in enkele 10 tallen jaren. ik denk zelfs dat pv op je dak leggen een betere tvt heeft
maar vergis je niet dat een huis makkelijk 50 jaar oud word of nog meer.

...

bij meer gebruik aan gas is je besparing waarschijnlijk ook hoger.
het is eigenlijk een kwestie van gewoon doen, maar maak het niet al te duur voor jezelf.
de vloer is niet de belangrijkste plek om te isoleren.
Het huis staat er al 80 jaar en ik denk dat het nog wel een keer zo lang meekan. :)
PV heb ik uiteraard ook al wel aan zitten denken. Plat dak, zonder bomen, alleen een paar schoorstenen, dus op zich ideaal, maar eigenlijk vind ik dat je eerst zoveel mogelijk moet besparen voordat je gaat compenseren met eigen opwekking. Maar die komen er zeker nog wel een keer.

Vloer kwam in beeld, omdat er op de andere voor de hand liggende plekken al veel gebeurd is: hele huis HR++ glas, HR++ ketel (Atag A244EC), Tonzon radiatorfolie ;) .
Spouwmuurisolatie ligt niet voor de hand, omdat de voorgevel voor ons alleen begane grond is en dat is voor het grootste deel glas. (Eigenaar bovenwoning woont er niet zelf, maar verhuurt en heeft dus geen enkel belang om mee te doen. Daar zit zelfs nog enkel glas) Achtergevel is enkelsteens. Daar hebben de vorige bewoners wel isolatie aan de binnenkant aangebracht. Ik weet niet wat, want er zitten gipsplaatjes voor.
Dakoppervlak hebben wij maar weinig. Blijft de vloer over toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
migjes schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:29:
[...]

jep.
als uur loon gaat mee tellen dan blijft tonzon en pur als enige over.
en als ik de meeste offertes hier zo hoor vind ik dat nog steeds behoorlijk duur.
Offerte die ik kreeg was €1200,- excl. voor 65m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:45:
[...]

nee hier ben ik het niet helemaal mee eens.
deze methode werkt goed als er geen ontluchtings-gaten zijn of worden dicht gemaakt.(niet aan te raden)
dus de isolatie zit wel degelijk tot aan de onderkant van de vloer.
je mag de lucht laag er ook nog eens bij op tellen en de houten vloer er bij doen.
dan is de isolatie waarschijnlijk beter als mijn 15 cm eps.
(niet dat ik het mensen aanraad)
Ik had nog overwogen er bij te vermelden dat ik dit schreef onder aanname dat er geventilleerd werd ;) Juist omdat (vrijwel) elke kruipruimte geventilleerd wordt werkt het niet (goed).
VincentH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Offerte die ik kreeg was €1200,- excl. voor 65m2
Dat is op zich nog best netjes. Ooit eens NUON over de vloer gehad die een offerte uitbracht met bijna het dubbele voor iets meer dan 50m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
VincentH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:41:
[...]

Het huis staat er al 80 jaar en ik denk dat het nog wel een keer zo lang meekan. :)
PV heb ik uiteraard ook al wel aan zitten denken. Plat dak, zonder bomen, alleen een paar schoorstenen, dus op zich ideaal, maar eigenlijk vind ik dat je eerst zoveel mogelijk moet besparen voordat je gaat compenseren met eigen opwekking. Maar die komen er zeker nog wel een keer.

Vloer kwam in beeld, omdat er op de andere voor de hand liggende plekken al veel gebeurd is: hele huis HR++ glas, HR++ ketel (Atag A244EC), Tonzon radiatorfolie ;) .
Spouwmuurisolatie ligt niet voor de hand, omdat de voorgevel voor ons alleen begane grond is en dat is voor het grootste deel glas. (Eigenaar bovenwoning woont er niet zelf, maar verhuurt en heeft dus geen enkel belang om mee te doen. Daar zit zelfs nog enkel glas) Achtergevel is enkelsteens. Daar hebben de vorige bewoners wel isolatie aan de binnenkant aangebracht. Ik weet niet wat, want er zitten gipsplaatjes voor.
Dakoppervlak hebben wij maar weinig. Blijft de vloer over toch?
ja jouw huis zal nog wel 80 jaar mee gaan.
mijn huis is dan waarschijnlijk van ellende weer in gestort.(moderne bouw ik moet het nog zien dat dat zo lang mee gaat)
gips plaatjes tegen de muur daar zal wel glaswol achter zitten.
de vloer: wat er nu zit is niet zo fout.
zeker als het geen problemen geeft.
je zou de gang nog wel kunnen doen.

dat is geen slechte prijs voor pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik lees op Twitter een aantal berichten over afwaaiende zonnepanelen. Ik zou zeggen dat het allemaal berichten zijn van slecht gemonteerde panelen. Weten jullie meer?

https://twitter.com/#!/ro...54901836984365056/photo/1

https://twitter.com/#!/DePrinterEls

En oeps, ziet er niet goed uit:
Afbeeldingslocatie: http://c0014119.r32.cf1.rackcdn.com/x2_a3d3bbf

Tjongejonge. Zet die mooie dingen toch goed vast!

[ Voor 25% gewijzigd door windfreak op 05-01-2012 14:48 . Reden: extra foto ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Iedereen hier kent de grootheid m3 gas per graaddag. Dit wordt vaak gebruikt om het effect van isolatie te bepalen ( X m3/graaddag voor. Y m3/graaddag na).

Maar valt er ook iets te zeggen over de absolute waarde van m3/graaddag?
Bijvoorbeeld dat 1,0 m3/graaddag voor een eengezins tussenwoning van 130m2 veel of weinig is?

Wie kan daar wat meer informatie over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
In mijn optiek niet.

Er zijn nl. méér factoren die bepalen hoeveel gas je verstookt:
- zon
- wind

Wat je natuurlijk wél aan het opbouwen bent is een profiel van jouw situatie. Dus je kunt enigszins een vergelijking trekken tussen gas/graaddag vóór een ingreep en na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:38
Ik heb zojuist te horen gekregen dat het verwijderen van zonnepanelen geld kost omdat ze erg milieubelastend zouden zijn, dit zou ook voor de omvormers gelden?

Stel de garantie van zo'n paneel is weg, waar kun je je kapotte paneel dan afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
hansdegit schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:30:
In mijn optiek niet.

Er zijn nl. méér factoren die bepalen hoeveel gas je verstookt:
- zon
- wind

Wat je natuurlijk wél aan het opbouwen bent is een profiel van jouw situatie. Dus je kunt enigszins een vergelijking trekken tussen gas/graaddag vóór een ingreep en na.
Klopt, voor en na gegevens zijn duidelijk.
Maar wat ik nu niet weet is of mijn nieuwe gegevens uberhaupt goed zijn. Ik snap dat je dat niet voor iedere woning kunt doen, maar wel een richtlijn voor gas/graaddag voor een standaard tussenwoning met vloerverwarming.

Mijn gegevens over december 2011:
117 m3 gas (incl. voor tapwater etc)
380 graaddagen (Schiphol, gewogen)
Dus 0,31m3/graaddag.

Huis is een tussenwoning, 135 m2
Vloerverwarming, bovenverdieping zelden de radiotoren aan.
Sowieso slaat de verwarming alleen 's ochtends aan, daarna is 'ie deze winter nog niet een tweede keer aangegaan (schuifpui op Zuidwesten, dus in de winter veel zon naar binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pielle007 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:47:
Ik heb zojuist te horen gekregen dat het verwijderen van zonnepanelen geld kost omdat ze erg milieubelastend zouden zijn, dit zou ook voor de omvormers gelden?

Stel de garantie van zo'n paneel is weg, waar kun je je kapotte paneel dan afgeven?
Waar is zojuist?
En sowieso, waarom zou je überhaupt zonnepanelen willen verwijderen tenzij ze kapot zijn? ;)
Je kunt ze altijd inleveren bij PV cycle

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voornamelijk Si, beetje fosfor en boron. Verder misschien miniscule hoeveelheden zilver e.d.

Verder perfect recyclebaar aluminium als omlijsting. Lijkt me nou niet echt schadelijk.... en wanneer gaan die dingen nou kapot? Zelden, misschien na 30 jaar een keer...

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 05-01-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:38
Erasmo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:03:
[...]

Waar is zojuist?
En sowieso, waarom zou je überhaupt zonnepanelen willen verwijderen tenzij ze kapot zijn? ;)
Je kunt ze altijd inleveren bij PV cycle
Uiteraard als ze kapot zijn.
Net een oudcollega gesproken en deze gaf aan dat controle is in Belgie, er zitten daar blijkbaar kosten aan mits je met je leverancier hier afspraken over hebt gemaakt. Ben dr nu wel nieuwsgierig naar.

Ik heb net het hoofdkantoor gebeld van een milieupark in NL, deze moest vervolgens verifieren bij de parken zelf wat ze er mee zouden doen.... de 1 zegt "zit er ijzer in? Dan ist oud ijzer" en de ander zegt is "grofvuil"
wtf
Bartjuh schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:09:
[...]

Voornamelijk Si, beetje fosfor en boron. Verder misschien miniscule hoeveelheden zilver e.d.

Verder perfect recyclebaar aluminium als omlijsting. Lijkt me nou niet echt schadelijk.... en wanneer gaan die dingen nou kapot? Zelden, misschien na 30 jaar een keer...
Een beetje fosfor, carcinogeen, Sill4 etc@@ zijn niet bepaald milieu vriendelijk lijkt me.
Zie het al voor me dat die panelen de containers in gegooid worden...
Die mooie led lampen en energie bespaardes, moet je thuis maar us op de grond gooien, en daarna ff dit lezen: http://www.dailymail.co.u...e--evacuate-room-now.html

[ Voor 33% gewijzigd door pielle007 op 05-01-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

de omvormer is niet meer als een flinke uit de kluiten gewassen computer voeding.
maar mijn pc produceert heel wat minder stroom >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

windfreak schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:05:
Ik lees op Twitter een aantal berichten over afwaaiende zonnepanelen. Ik zou zeggen dat het allemaal berichten zijn van slecht gemonteerde panelen. Weten jullie meer?

[afbeelding]

Mijn panelen op het platte dak van m'n garage staan nu al 1,5 jaar en hebben heel wat wind te verduren gehad, maar gisteren waren ze toch licht verschoven, ondanks dat ze redelijk achter het huis schuilen. Gelukkig had mijn dak ook nog een opstaande rand :$

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

antonboonstra schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:42:
[...]

Mijn panelen op het platte dak van m'n garage staan nu al 1,5 jaar en hebben heel wat wind te verduren gehad, maar gisteren waren ze toch licht verschoven, ondanks dat ze redelijk achter het huis schuilen. Gelukkig had mijn dak ook nog een opstaande rand :$
Met 65 kilo ballast per paneel en gestut in het grind gaan die van mij echt geen kant op.
De grootste windvlagen worden ook opgevangen door omringende huizen, kan er ook mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

windfreak schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:05:

[afbeelding]

Waar is dit nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ook hier in Zuid-Limburg heeft het heftig gespookt qua wind: 2 bomen in mijn achtertuin omgewaaid (stukje bos achter de bloementuin).
Regelmatig even naar de panelen wezen kijken, maar die liggen gelukkig nog precies hetzelfde.
Met een schuin dak heb je waarschijnlijk een stukje meer "windveiligheid".

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42
Designer spaarlampen:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-6ZrXFIkzeWE/TWvdpiUxb0I/AAAAAAAAAg4/0mXDIhyeY1U/s1600/plumen3-in-a-row5751.jpg

Niet goedkoop (€ 30) maar wel :9~

http://www.plumen.com/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Die laatste is in Drachten:
http://www.waldnet.nl/wn/...n_waaien_van_het_dak.html
Maar, ik las ook berichten uit Drenthe en Belgie volgens mij.

http://www.waldnet.nl/wn/...epanelen_van_het_dak.html

Afbeeldingslocatie: http://www.waldnet.nl/repo/1325773374/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.waldnet.nl/repo/1325773374/4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.waldnet.nl/repo/1325773374/6.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door windfreak op 05-01-2012 16:06 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat doet pijn om te zien. Zo zie je maar, beter een tegeltje extra ballast. :'(

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 05-01-2012 16:11 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een vraag aan de tweakers die PV op een plat dak hebben:

Als je die bv op je garage hebt geplaatst, waarom leg je dan niet een ketting horizontaal over de constructie en bevestig je die dan aan de zijkanten, onder het boeiboord, met een paar flinke haken in de muur?
Volgens mij waait er dan nooit meer iets weg.
Kwam gewoon even bij met op..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 22:04
Zal de ketting dan niet gaan klapperen met een beetje wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:14:

Als je die bv op je garage hebt geplaatst, waarom leg je dan niet een ketting horizontaal over de constructie en bevestig je die dan aan de zijkanten, onder het boeiboord, met een paar flinke haken in de muur?
Ik ga zoiets nog wel doen. Zit ik toch iets rustiger. Is mede een reden geweest om de hoek te verkleinen. De panelen steken nu nog maar 80 cm boven t dak uit. Het was 120 cm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pietje NL schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:20:
Zal de ketting dan niet gaan klapperen met een beetje wind?
Ik zou twee kettingen gebruiken. Eentje loopt over de voorkant van het rek en eentje over de achterkant. Dan vastzetten met beugels. Vervolgens de ketting over de rand naar beneden laten lopen en dan met een kettingspanner aan een paar keilbouten in de muur vastleggen.
Muurvaste verankering denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:21:
[...]

Ik ga zoiets nog wel doen. Zit ik toch iets rustiger. Is mede een reden geweest om de hoek te verkleinen. De panelen steken nu nog maar 80 cm boven t dak uit. Het was 120 cm.
Zou ook nog met 1 of 2 staalkabels kunnen. Die kan je per meter kopen en is goedkoper dan een stevige ketting. Makkelijk op maat te maken. Aan het einde een oog maken (daar zijn ogen voor te koop) en met een spanner aan de muur bevestigen. Voor een paar tientjes moet dit te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:14:

denk er wel aan dat als de wind nog steeds vat krijgt op je panelen.
dat dan de ketting strak word getrokken en je boeiborden kapot trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 22:04
En als het tegen zit het bovenste deel van je gevel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Rukapul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:47:
Dat is op zich nog best netjes. Ooit eens NUON over de vloer gehad die een offerte uitbracht met bijna het dubbele voor iets meer dan 50m2.
Sja, maar wat is het belang van nuon dat jij minder gas gaat gebruiken?

Nuon doet zelf niets, maar is enkel wederverkoper. Dan weet je dat er een flink bedrag bij de prijs op komt.
Ik sprak iemand van van Grozema en die gaf aan dat nuon 20% tot soms wel 50% boven hun prijs offreerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:28:
[...]

denk er wel aan dat als de wind nog steeds vat krijgt op je panelen.
dat dan de ketting strak word getrokken en je boeiborden kapot trekt.
Ook dat is op te lossen met een stukje hoekijzer op de zijkant van de muur. De kabel/ketting komt dan net boven het boeiboord uit.
Bij de alu constructie zorg je ervoor dat je tussen het frame op het dak en de ketting/kabel een tussenstuk wordt geplaatst. Kan een stukje eikenhout (afval/reststukje) of iets dergelijks zijn, eventueel stuk alu profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Of je zorgt gewoon voor voldoende ballast? :?

Bij plaatsing op ons platte dak destijds heeft SolarNRG me gewoon voorgerekend hoeveel kg ballast elk paneel nodig had aan de hand van lokatie in Nederland, hoek/grootte van de panelen, hoogte van het dak en de hoogte van de bebouwing in de omgeving.

Ik heb er zelf nog een tegel per paneel 'for luck' bij gedaan, nooit problemen gehad terwijl we in die paar jaar toch wel een paar hele heftige najaarsstormen gehad, zonder enig probleem doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:34:
[...]

Ook dat is op te lossen met een stukje hoekijzer op de zijkant van de muur. De kabel/ketting komt dan net boven het boeiboord uit.
Bij de alu constructie zorg je ervoor dat je tussen het frame op het dak en de ketting/kabel een tussenstuk wordt geplaatst. Kan een stukje eikenhout (afval/reststukje) of iets dergelijks zijn, eventueel stuk alu profiel.
een hoekijzer verbuigt makkelijk met dit soort krachten.
luister naar JeroenH.

antonboonstra kan het wel makkelijk doen met 3 tui draden.
en als i slim is met een bevestiging ijzertje aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tegels staan altijd gratis op marktplaats en zweet is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
pielle007 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:17:

Net een oudcollega gesproken en deze gaf aan dat controle is in Belgie, er zitten daar blijkbaar kosten aan mits je met je leverancier hier afspraken over hebt gemaakt. Ben dr nu wel nieuwsgierig naar.

Ik heb net het hoofdkantoor gebeld van een milieupark in NL, deze moest vervolgens verifieren bij de parken zelf wat ze er mee zouden doen.... de 1 zegt "zit er ijzer in? Dan ist oud ijzer" en de ander zegt is "grofvuil"
wtf
Niks "grof vuil", is het veel te waardevol voor (over 25 jaar bij de meesten, waarschijnlijk, ik "moet" nog 14 jaar voor de eerste 4...). Eerste PV Cycle inzamelpunt was bij Oskomera in Deurne (NB). Nieuw adres:

http://www.oskomera.nl/contact.php

Ik word (hopelijk) nog terug gebeld over status (contact persoon was bezet), anders probeer ik het morgen weer.

Echter, PV Cycle is er niet in geslaagd om recycling project te vervolmaken (ook interne machtsstrijd, financierings problemen, noem maar op). De verwachting is dat zonnepanelen via EU beleid onder de Waste Electrical and Electronic Equipment Directive (WEEE) zullen gaan vallen.

http://ec.europa.eu/environment/waste/weee/index_en.htm
http://www.environment-ag...s/topics/waste/32084.aspx

Beneking, A. (2011). Zweckoptimismus bei "PV Cycle". Die Solarindustrie ist mit ihrem freiwilligen Recyclingprogramm bei der EU gescheitert. - Photon 12/2011: 24-26.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Auw. Ben benieuwd of dit een gevolg is van slechte installatie want zoiets hoort niet te kunnen.
pielle007 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:17:
[...]

wtf
Ik gok dat er bij de Nederlandse milieuparken slechts sporadisch een paneel wordt ingeleverd(op Zwolle na dan) en ze nog niet echt weten wat er mee te moeten doen. Mocht ik ooit een kapot paneel hebben dan zal het waarschijnlijk wel bij een hobbyist oid kom die nog wel wat met de cellen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:04:
[...]

een hoekijzer verbuigt makkelijk met dit soort krachten.
luister naar JeroenH.

antonboonstra kan het wel makkelijk doen met 3 tui draden.
en als i slim is met een bevestiging ijzertje aan de muur.
..afhankelijk welk hoekijzer je gebruikt.
Overigens, ik luister naar alle Tweakers, dus ook naar Jeroen. ;)

Waarom ik dit idee vanmorgen kreeg:

Een aantal jaren geleden is het dak weggewaaid van een stalletje bij ons huis. Dat was een stuk plastic golfplaat van zo'n 2 x 3,5 m2.
Dat heb ik teruggevonden in een wei, aan de overkant van de drukke weg die voor langs ons huis loopt. Ik die nacht zijn er ook langs die weg verschillende bomen omgewaaid en eentje ervan is op de rijweg terecht gekomen. Dit is een 80 km weg!

Ik moet er niet aan denken dat een van mijn PV panelen een auto raakt of een fietser/scooter/wandelaar.
Dat is de reden dat ik erover liep te denken om e.e.a. veilig op eigen perceel te houden.

Het feit dat ik een aantal PV panelen zou moeten vervangen, financieel, was niet mijn eerste gedachte.

Er lopen ook koeien op een 10-tal meter rond en schapen op een 20-tal meters. Ook die gun ik geen cavitation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:27
vandaag de snelst terug verdiended investering geplaatst:

- 3x waterbespaarder in kraan geplaats (keukenkraan + 2x badkamer) voor 1,50; besparen toch makkelijk 30-50% in water / gas

- waterbesparende douchekop (moet ik nog wel even aan wennen qua hoe die aanvoelt...)

ook beter beeld gekregen over welke Jaga Strada +DBE ik; hopelijk eind februari laten plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
Windmolens draaien op volle toeren

Stormweer leidt niet alleen tot schade en menselijk leed, het heeft ook positieve gevolgen. Zo draaien de windturbines in ons land momenteel op volle toeren. En dat leidt tot een grote toename van de elektriciteitsproductie. Bij een verdubbeling van de windsnelheid produceert een windturbine acht keer zoveel energie, legt Karel Derveaux van Ecopower uit.

Vooral op zee zijn het nu hoogdagen voor de elektriciteitsproductie. C-Power stelde dinsdag een productie van 720 megawattuur vast op de Thorntonbank. "Dat is bijna drie keer zoveel als op een zomerdag", reageert Dirk Magnus van C-Power op de website van De Standaard.

Maar te veel wind is ook niet goed. "Voorlopig blijven de windturbines draaien, maar wanneer de gemiddelde windsnelheden gedurende bepaalde periodes te vaak boven de 120 kilometer per uur voorkomen, wordt een windturbine automatisch stilgelegd", weet Karel Derveaux.

Bron: De Redactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:00:
Ik heb er zelf nog een tegel per paneel 'for luck' bij gedaan, nooit problemen gehad terwijl we in die paar jaar toch wel een paar hele heftige najaarsstormen gehad, zonder enig probleem doorstaan.
Idem hier... En ik heb mijn panelen op van die zwart kunststof bakken staan ('consoles'), dat scheelt ook weer in de mate waarop de wind er vat op krijgt. Geen millimeter verschoven (maar staan op de garage ook in de luwte van het huis). (25km van die panelen in Drachten vandaan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
wie heeft er ervaring met / of weet uberhaupt of het kan:

heb een platdak wat niet heel diep is en max 2 rijen op zouden kunnen. Via via gehoord dat het mogelijk zou zijn een constructie te maken waar in de panelen als een geheel achter elkaar omhoog komen te liggen.

Net zoals een schuindak maar dan stukken minder steil, zeg over de diepte van 4 meter een toename in hoogte van 1 meter.

Is dit mogelijk? Zeker met huidige wind weet ik niet of dat een ideale constructie is?? En of het uberhaupt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Zo te zien een nieuw raampje, testen, een schoon kitje en ze kunnen weer jaren mee.
Uiteraad was goede ballast in het begin veel beter geweest, maar om dit nou meteen af te voeren lijkt me overdreven.

@trekker22
Net zoals een schuindak maar dan stukken minder steil, zeg over de diepte van 4 meter een toename in hoogte van 1 meter.

Is dit mogelijk? Zeker met huidige wind weet ik niet of dat een ideale constructie is?? En of het uberhaupt kan?
Alles is mogelijk, of het ideaal is is de vraag.
Tevens moet je een vergunning ervoor kunnen krijgen of binnen de vergunningsvrij eisen vallen.

En je zal waarschijnlijk zelf een constructie moeten maken.

[ Voor 23% gewijzigd door flippo765 op 05-01-2012 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:41:
[...]

..afhankelijk welk hoekijzer je gebruikt.
Overigens, ik luister naar alle Tweakers, dus ook naar Jeroen. ;)

Waarom ik dit idee vanmorgen kreeg:

Een aantal jaren geleden is het dak weggewaaid van een stalletje bij ons huis. Dat was een stuk plastic golfplaat van zo'n 2 x 3,5 m2.
Dat heb ik teruggevonden in een wei, aan de overkant van de drukke weg die voor langs ons huis loopt. Ik die nacht zijn er ook langs die weg verschillende bomen omgewaaid en eentje ervan is op de rijweg terecht gekomen. Dit is een 80 km weg!

Ik moet er niet aan denken dat een van mijn PV panelen een auto raakt of een fietser/scooter/wandelaar.
Dat is de reden dat ik erover liep te denken om e.e.a. veilig op eigen perceel te houden.

Het feit dat ik een aantal PV panelen zou moeten vervangen, financieel, was niet mijn eerste gedachte.

Er lopen ook koeien op een 10-tal meter rond en schapen op een 20-tal meters. Ook die gun ik geen cavitation...
helemaal duidelijk.
maar leg dan de ketting niet strak.
en gebruik maar 1 ketting naar een hoek van de pv panelen.

als het dan fout gaat. blijft je garage heel. paneeltje helaas niet.
muurtjes zijn niet gemaakt om een zeil aan te hangen in harde wind.

ik hoor het nog vaak genoeg dat enkelsteens muurtjes om geblazen worden in een storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
flippo765 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:17:
[...]

Zo te zien een nieuw raampje, testen, een schoon kitje en ze kunnen weer jaren mee.
Uiteraad was goede ballast in het begin veel beter geweest, maar om dit nog meteen af te voer lijkt me overdreven.
Vergeet het maar. Die cellen zitten na zo'n dreun hoogstwaarschijnlijk bomvol micro-cracks. In ieder geval onder geen beding in een "commericiële context" opnieuw in te zetten. De hobbyisten (voorbeeld: deze meneer) mogen zich daar mee uitleven. Garantie is zilch, daar gaat geen enkele leverancier zich (als 't z'n verstand gebruikt) aan wagen.

Dus het hobby circuit in. Risico voor de gebruiker.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
flippo765 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:17:
[...]

@trekker22

[...]

Alles is mogelijk, of het ideaal is is de vraag.
Tevens moet je een vergunning ervoor kunnen krijgen of binnen de vergunningsvrij eisen vallen.

En je zal waarschijnlijk zelf een constructie moeten maken.
vergunning: is op platdak achterkant woning dat uitzicht heeft op voetbalveld en nog een 50 mtr diepe tuin erachter eerst; laat die vergunning wel zitten 8)7 (zal wel loslopen)

constructie wil ik laten doen icm met aannemer en diegene die panelen komt plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
trekker22 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:09:
wie heeft er ervaring met / of weet uberhaupt of het kan:

heb een platdak wat niet heel diep is en max 2 rijen op zouden kunnen. Via via gehoord dat het mogelijk zou zijn een constructie te maken waar in de panelen als een geheel achter elkaar omhoog komen te liggen.

Laat je leverancier hier maar eens naar kijken (er zijn meerdere aanbieders, maar Schletter is een van de grootste in Duitsland:

http://www.schletter.us/support/Windsafe_Product_Sheet.pdf
Any wind speed or snow load
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@zonnigtype
Ik bedoelde ook het 'hobby-cicruit' en dat het zonde is om gelijk alles maar weg te gooien.
De leverancier gaat natuurlijk gewoon nieuwe plaatsen.
@trekker
Dat van die achtertuin wist ik niet, heb ze zelf ook in de achtertuin (op een schuurtje) staan maar als ik ze te hoog zet creeer ik schaduw bij de buren en geheid dat ik daarover klachten krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net gehoord dat zonnepanelen niet vervuilend zijn
gelukkig ben ik al 2 jaar dood omdat ik salmonella in mijn boiler heb.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2012 18:57 . Reden: de tvt van winterbanden en de zoutberg is dit jaar erg slecht, maar je hoort niemand daarover ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:55:
ik heb net gehoord dat zonnepanelen niet vervuilend zijn
gelukkig ben ik al 2 jaar dood omdat ik salmonella in mijn boiler heb.
Ja, jij moet inmiddels ook al aardig wat giftig koper in je bloed hebben van al dat elektrische hobby-vlieg-werk.

Hoe kan het dat je nog leeft?

Superman! _/-\o_

VEH actie al voor eind vorig jaar 10.000 "belangstellenden" ingetekend, actie gaat door.
Nu: selectie meest interessante aanbieder. Die moet dan ook nog door een "KEMA keur test" (...), dan gaat de definitieve aanbieding richting 10.000 intekenaars, eerste 2.500 vooruitbetalers (100 Euro) krijgen dan huisbezoek en na akkoord het aangeboden pakket.

We gaan het zien. Reken op, zeg 3 kWp per huishouden, zou je op 7,5 MWp komen. De vraag is of ze dat gaan halen.

Mei zouden ze een vervolg actie gaan starten...

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 05-01-2012 19:13 . Reden: VEH ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Niet lullen maar daken vullen! ;)

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/30jjhhy.jpg

100mm PIR met dank aan de provincie Gelderland die eenderde van de kosten op zich neemt. Iedere dag hang ik er wat platen bij, het is even ruziën met het materiaal snijden maar met een beetje tactisch bijsnijden kun je ze er zo tussen klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
SunshineCompany schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:16:
Mijn eerste LED ervaring is niet je-van-het. 2 LED lampen (30W vergelijkbaar) van huismerk Gamma reageren op 't staal wat in de omkapping van de lamp. Doe je de kap erover gaan de LED's op halve kracht branden.. vreemd?
Mijn Gamma/Karwei huismerk LED lampen zijn met heel weinig branduren allemaal heel snel overleden.
De meeste gingen zachtjes en een enkele ging behoorlijk gewelddadig. Daar ben ik nogal van geschrokken..
mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:05:
Bodemfolie here I come. Vandaag besloten om toch maar weer mijn favoriete ruimte in te gaan en om bodemfolie neer te leggen. Hopelijk ben ik dan af van het vocht onderaan mijn EPS platen. En zo niet dan kan ik makkelijker en zonder zooi mijn kruipruimte in :)
Bij mij is het nu een feest om weer onder de vloer te kruipen.
Je moet wel heel veel pech hebben als het bij jou niet gaat lukken.

[ Voor 31% gewijzigd door Woodski op 05-01-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Pietje NL schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:32:
En als het tegen zit het bovenste deel van je gevel :(
Ach er zijn genoeg dames die een ketting dragen op het bovenste deel van hun gevel, nog nooit problemen over gehoord 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
zonnigtype schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:42:
[...]

Laat je leverancier hier maar eens naar kijken (er zijn meerdere aanbieders, maar Schletter is een van de grootste in Duitsland:

http://www.schletter.us/support/Windsafe_Product_Sheet.pdf

[...]

;)
thanks goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:08:
Niet lullen maar daken vullen! ;)

[afbeelding]

100mm PIR met dank aan de provincie Gelderland die eenderde van de kosten op zich neemt. Iedere dag hang ik er wat platen bij, het is even ruziën met het materiaal snijden maar met een beetje tactisch bijsnijden kun je ze er zo tussen klemmen.
* Rukapul is jaloers op zulke subsidies. In Eindhoven / Noord-Brabant is gewoon niks.

Sowieso eerst maar eens lekkage oplossen bij de rookgasafvoer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:29:
[...]

* Rukapul is jaloers op zulke subsidies. In Eindhoven / Noord-Brabant is gewoon niks.

Dat goeie geld gaat bij jullie naar andere "goeie" zaken.

Hiero, zou je trots op mogen wezen, zoveel voortvarendheid! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Vandaag heb ik me baas gesproken: En leon nog grote plannen in 2012? Nee, niet echt. De tuin opknappen en zonnepanelen plaatsen.
En toen heb ik een uur uitgelegd hoe het werkt, wat het kost en wat je er voor nodig hebt. Dus hij heeft ook wel interesse in PV. Hij liet meteen zijn dak zien! To be continued.
Nu wacht ik zelf nog op mijn offerte. Me handen jeuken om die dingen te plaatsen!

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
@Vervuiling door oude panelen.

Ik heb het vermoeden dat men het over Thin-film panelen heeft. Daar kunnen sporen cadmium in zitten en dat is niet geweldig voor het milieu. Een silicium paneel (mono of poly) vervuild evenveel als een spiegel van dezelfde grootte. Geen problemen daarmee dus.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rukapul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:29:
[...]

Zonder subsidie had ik het ook wel gedaan maar het is een leuke meevaller die zonde is om te laten liggen.

Kwam er toevallig ook nog achter dat ze tot een bedrag van €1000 ook eenderde vergoeden van een elektrische scooter, zit er serieus over na te denken om er gebruik van te maken aangezien ik regelmatig afstanden van 30 km vv. doe en me dat net te ver is om te fietsen. En het is natuurlijk een leuke manier om je negatieve stand af te fakkelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Lardman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:55:

Ik heb het vermoeden dat men het over Thin-film panelen heeft. Daar kunnen sporen cadmium in zitten en dat is niet geweldig voor het milieu. Een silicium paneel (mono of poly) vervuild evenveel als een spiegel van dezelfde grootte. Geen problemen daarmee dus.
Of GaAs, Gallium Arsenide... maarja, buiten satalieten kom je ze niet/nauwelijks tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:55:
[...]

Zonder subsidie had ik het ook wel gedaan maar het is een leuke meevaller die zonde is om te laten liggen.

Kwam er toevallig ook nog achter dat ze tot een bedrag van €1000 ook eenderde vergoeden van een elektrische scooter, zit er serieus over na te denken om er gebruik van te maken aangezien ik regelmatig afstanden van 30 km vv. doe en me dat net te ver is om te fietsen. En het is natuurlijk een leuke manier om je negatieve stand af te fakkelen :P
das leuk, want mijn retro e-scooter koste 860 euro, inmiddels alweer een oude scooter met 11.000km op de teller, solar salderings driven off course.
bereik : erg goed
kosten na aanschaf : alleen verzekering
storing/pech : 2 lekke banden, zo gefixed, geen vieze olie troep.
aantal vermeden parkeermeters en weekend files(bouwmarkt of strand) : ontelbaar

model agm retro bella
brommer kieken : http://van.wijk.net/pvt/agmbella.jpg
prijs per kilometer word langzaamaan duidelijk

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2012 20:07 . Reden: tvt goed ! fietsen is beter. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Lardman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:55:

Nou, 7,5 gram cadmium per paneel (First Solar) is geen katten urine. Dat is de allergrootste dunnelaag producent (met eigen recycling, selbstverständlich).

Vergeet niet dat voor de productie van kristallijn silicium nogal wat energie nodig is. Dat is de "indirecte schade". Als je daarvoor kolenstroom gebruikt zit je dus ook in het verkeerde schuitje. REC gebruikt trouwens hydropower. Ben benieuwd wat Wacker inzet in Oost Duitsland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
trouwens, weet iemand waarom de nieuwe molen "De appelvogel" nog niet op de website staat van De Windvogel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:02:
[...]

das leuk, want mijn retro e-scooter koste 860 euro, inmiddels alweer een oude scooter met 11.000km op de teller, solar salderings driven off course.
bereik : erg goed
kosten na aanschaf : alleen verzekering
storing/pech : 2 lekke banden, zo gefixed, geen vieze olie troep.
aantal vermeden parkeermeters en weekend files(bouwmarkt of strand) : ontelbaar

model agm retro bella
brommer kieken : http://van.wijk.net/pvt/agmbella.jpg
prijs per kilometer word langzaamaan duidelijk
Hoe ervaar jij het beloofde bereik? Ik wil namelijk graag pakweg 70 km kunnen rijden op een volle lading. Dan zit je vaak al in het gebied van de li-ion-accu en daarvan schiet de prijs ontzettend omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:13:
trouwens, weet iemand waarom de nieuwe molen "De appelvogel" nog niet op de website staat van De Windvogel?
http://www.windvogel.nl/2011/04/18/appelvogel/#more-3315

(incl. commentaar).

NEG-Micon 900 kW turbine, 52,2 meter diameter, 35 meter ashoogte, juli 2004 ingebruikname. Volgens Energie+ windkaart, gebaseerd op data Wind Service Holland (van Jaap Langenbach).

http://maps.google.com/ma...aA&cbp=12,133.62,,0,-7.72

Fout. Er wordt gerefereerd aan Sterappellaan. Dat moet een van de turbines onder deze Google link zijn.

Volgens de windkaart zouden daar 11 turbines staan, 6 daarvan NEG Micon's (rest Vestas), dus mogelijk een van die exemplaren...

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 05-01-2012 20:47 . Reden: Verkeerde turbien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ervaar jij het beloofde bereik? Ik wil namelijk graag pakweg 70 km kunnen rijden op een volle lading. Dan zit je vaak al in het gebied van de li-ion-accu en daarvan schiet de prijs ontzettend omhoog.
goed bereik is 60-90km
het is een snor scooter, maar met schakelaartje (sneller is mogelijk)
maar 70km rijden met 70 kost een uur, met 25km/h 3 uur, dat is wel lang.
ik vind meer stopkontakten dan pompstations in nederland, het gaat prima.
langste rit ooit was iets van 90km, zonder laden, zo`n lange rit is behoorlijk oncomfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Blackline PV panelen... heeft dat behalve een hogere prijs nog andere nadelen t.o.v. "normale" panelen? En voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
catchingfire schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:17:
Blackline PV panelen... heeft dat behalve een hogere prijs nog andere nadelen t.o.v. "normale" panelen? En voordelen?
Mogelijk thermisch effect (heb ik nog geen harde data van gezien), als je het over zwarte backfoil hebt.

Zwart >> meer absorptie >> theoretisch hogere celtemperatuur >>> theoretisch lagere opbrengst vanwege temperatuurfactor kristallijn silicium.

Dat is de theorie. Praktijk, nogmaals, nog geen bewijzen daarvan gezien.

Voordeel: "mooier" (subjectief). Als je er na een paar dagen niet op bent uitgekeken. Want 25 jaar lang "oh wat mooi hé?!" te blijven roepen is ook weer zo overdreven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

:? Fosfor is een zeer belangrijk element voor alle levensvormen. Sommige verbindigen kunnen giftig zijn, maar die komen niet in zonnepanelen voor. Of weet jij meer dan ik?

Silicium wordt gedoteerd met fosfor om het de gewenste halfgeleidereigenschappen te geven. Daarbij gaat het om hoeveelheden die doorgaans in ppb's gemeten worden, parts per billion. De totale hoeveelheid fosfor in een zonnepaneel is waarschijnlijk minder dan in een boterham.
Sill4 etc@@ zijn niet bepaald milieu vriendelijk lijkt me.
Dat wordt gebruikt bij productie, komt niet in het uiteindelijke product terecht.
Zie het al voor me dat die panelen de containers in gegooid worden...
Die mooie led lampen en energie bespaardes, moet je thuis maar us op de grond gooien, en daarna ff dit lezen: http://www.dailymail.co.u...e--evacuate-room-now.html
Sinds wanneer halen de Tweakers hun wetenschappelijke informatie uit de Daily Mail. :? Ah, ik zie het al: vanwege dames in bikini ;)

Een spaarlamp vermindert het elektriciteitsverbruik, en dus hoeven (ook) kolencentrales minder te stoken. Enig idee hoeveel kwik (en cadmium, arseen, etc) uit de schoorsteen van zo'n ding komt? Per saldo zijn spaarlampen gunstig als het gaat om de hoeveelheid kwik die in het milieu terechtkomt.

Alternatieve bron voor informatie over kwik in spaarlampen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2535642/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonnigtype schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:27:
[...]

Mogelijk thermisch effect (heb ik nog geen harde data van gezien), als je het over zwarte backfoil hebt.

Zwart >> meer absorptie >> theoretisch hogere celtemperatuur >>> theoretisch lagere opbrengst vanwege temperatuurfactor kristallijn silicium.

Dat is de theorie. Praktijk, nogmaals, nog geen bewijzen daarvan gezien.

Voordeel: "mooier" (subjectief). Als je er na een paar dagen niet op bent uitgekeken. Want 25 jaar lang "oh wat mooi hé?!" te blijven roepen is ook weer zo overdreven... ;)
Mijn zonnepanelen worden absoluut blackline panelen. Het huis is nieuwbouw en redelijk strak qua design. Ik zou het doodzonde vinden om er normale panelen op te leggen.

Het oog wil ook wat, ik kan er van genieten als het totaal plaatje gewoon klopt :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:57:
[...]

goed bereik is 60-90km
het is een snor scooter, maar met schakelaartje (sneller is mogelijk)
maar 70km rijden met 70 kost een uur, met 25km/h 3 uur, dat is wel lang.
ik vind meer stopkontakten dan pompstations in nederland, het gaat prima.
langste rit ooit was iets van 90km, zonder laden, zo`n lange rit is behoorlijk oncomfortabel.
Als ik de link van het plaatje in je vorige post juist interpreteer heb jij de AGM Bella? Zie hem helaas niet meer in het assortiment staan van AGM.

De keuze van een elektrische scooter wordt er niet makkelijk op met zoveel nieuwe merken op de markt. Met een bv. een AGM of een Vespa weet je wel dat je een scooter hebt die wel een tijdje mee gaat maar er zijn zoveel nieuwkomers op de markt die zich nog moeten bewijzen... Het lijkt wel de PV-markt :P
catchingfire schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:17:
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:32:
[...]

Mijn zonnepanelen worden absoluut blackline panelen. Het huis is nieuwbouw en redelijk strak qua design. Ik zou het doodzonde vinden om er normale panelen op te leggen.

Het oog wil ook wat, ik kan er van genieten als het totaal plaatje gewoon klopt :9
Absolutely no problem with that, als die paneelkes d'r maar komen (hoor je mij niet klagen...). Waarschijnlijk is hier een WAF factor in het spel, maar het kan in dit geval beslist ook een MAF factor zijn... >:)

Alternatief (wel: indien dakvullend plannen, minder vermogen), diverse soorten dunnelaag modules. Würth Solar heeft bijvoorbeeld gitzwarte CIS exemplaren, Avancis (ex-Shell joint-venture, nu Saint-Gobain) ditto. Zelfs Q-Cells heeft prachtig CIGS spul, genoeg te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:32:

Dit is geen blackline, maar hij heeft wel een zwart frame en zeer ''strakke'' cellen.

Ik vind hem prachtig.... http://www.trinasolar.com...ets/eu/TSM-DC80.08_EU.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat pv versus scooter verhaal geld alleen in nederland (inderdaad alweer)
een battery pack zou 900 euro kosten.
nee, je kunt online http://www.wholesalebatte...ella-Scooter-Battery.html het anders doen.
de agm bella is rebranded (in nederland) en heet nu ebretti.
ineens word ie nergens meer verkocht en kost ie 3300 euro. http://www.ebretti.nl/nl/ebretti-electric
je kan hem dus het best buiten nederland kopen/bestellen, het is allemaal standaard agm, en je kunt overal de onderdelen halen.
het enige onderdeel wat risico loopt is de controller, maar daar val je ook geen buil aan :
http://www.electricscoote...eedcontrollers48volt.html

het is allemaal kinderlijk eenvoudige techniek.
verder laat ik scooter pubers in een spoor van rook en octaan achter zonder enig geluid, terwijl mijn telefoon oplaad, bij het stoplicht; met 2 personen kun je ook prima een gesprek voeren terwijl je rijd... eeehm saldeert ;-)

/edit : oh ja, de verzekering is bij de hema 2 euro per maand

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.