Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.143 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
ok.. weten we dat ook weer :)

maar @d1v1n3 heb je foto'svan die zelfbouw windmolens? ik kan me nu niet zoveel voorstellen bij ( van afval gemaakt" en lijk tm edus interresaant om te zien.

@ flexibele rioleringsbuis onder de vloer: dat is inderdaat in verband met zettingen van de grond rond je huis. als dat op palen is gebouwd.

de grond zakt, het huis niet, de riolering buiten je huis zakt, onder je woning niet, want dat hangt aan de vloer, en gaat door een gat in de funderingsbalk. dus pas buiten je woning heb je iets aan de flexibele buis. dus tpv de fundering kun je het wel afkitten.

in sommige gebieden blijft de grond rond je huis heel lang, heel veel zakken. in sommige nieuwbouwplannen is dat wel 10 - 20 cm in de eerste paar jaar. handig voor je bestrating en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:25
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:18:
De vraag die ik nog steeds niet afdoende beantwoord krijg: "moet je grootschalig inzetten op wind?" Ik vind nog steeds van niet.
Dan moet je het niet doen :) Ondertussen beleg ik mijn geld in wind en zie ik daar een aardig rendement van, zowel direct in geld als indirect in vermeden fossiele productie. Dat laatste heeft voor mij waarde, voor anderen wellicht minder. Dat kan.

En dat een gedeelte van mijn financiële rendement subsidie is (ik zeg: compensatiesubsidie voor de subsidiëring van de fossiele industrie - stop en één en je kunt stoppen met de ander) vind ik niet geweldig maar neem ik voor lief.
Da's de begrote levensduur. Welke molen heeft inmiddels de 20 jaar volgemakt?
Deze is al een heel eind onderweg (1994), en het lijkt er nog niet op dat hij er binnenkort mee op gaat houden.

[ Voor 46% gewijzigd door JeroenH op 04-01-2012 11:27 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuur je me nou weg? Volgens mij is er een constructieve discussie aan de gang. En ik heb al een zonneboiler, weet je nog?
Ja je bent goed bezig, alleen zie ik je voorlopig geen offshore windpark installeren ;)
Lokaal met zonne-energie aan de gang is volgens mij redelijk rendabel te doen. De vraag die ik nog steeds niet afdoende beantwoord krijg: "moet je grootschalig inzetten op wind?" Ik vind nog steeds van niet. Als je vindt dat dat niet in dit forum thuishoort, hoor ik het graag.
verklaar je nader.
Levensduur windmolen.
Eens. Maar de Denen sponsoren hun scandinavische vrienden en we verliezen nog eens extra rendement door het omhoogpompen van het water. Dat wordt het rendementsplaatje weer negatiever tov het geinvesteerde vermogen.
Men kies in eerste instantie voor substitutie van hydro alvorens men gaan pompen.
Heb je dat verlies niet.
Da's de begrote levensduur. Welke molen heeft inmiddels de 20 jaar volgemakt?
Diverse, kijk op de site van de Windvogel. Verder is dit gebaseerd op de typegoedkeuring waarbij dit in het kader van de veiligheid is vereist. Het zijn levensduren op basis van de certificering van de molen.
In de praktijk gaan ze nog langer mee.
http://www.blaaswind.nl/specificatieturbines.php
(geen excellente bron, maar alla...)
Certificering IEC 61400-1, Ed. 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
JeroenH schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:22:
[...]
Deze is al een heel eind onderweg (1994), en het lijkt er nog niet op dat hij er binnenkort mee op gaat houden.
Waar was de levensduur op begroot? Ik kan zo snel de totale opbrengst sinds zijn 1e rondje niet vinden. Heb jij die paraat?
even dochterlief een fles geven

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 04-01-2012 11:29 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:27:
Waar was de levensduur op begroot? Ik kan zo snel de totale opbrengst sinds zijn 1e rondje niet vinden. Heb jij die paraat?
Geen idee... maar ik weet zeker dat als je een mailtje stuurt naar de Windvogel ze je de informatie willen toesturen. Wellicht kun je dan gelijk lid worden, dan kun je van dichtbij zien wat windenergie 'doet'.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Punkrocker schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:53:
OMG!!!
Vanmorgen is dit topic geopend en nu al VIJF pagina's!!!
Zet je instellingen dan zo dat je meer posts op een pagina hebt, dan heb je pas 3 pagina's ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
marz01 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:27:
[...]

75,1m3 of bedoel je je gasverbruik?
en @ Mike70... ik zit enorm te slapen en heb mijn post ook maar aangepast. 751 is de huidige stand, ik ben vergeten de stand van vorig jaar er af te trekken en die weet ik zo 123 ook niet. Bij de volgende post doe ik mijn huiswerk beter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]

Stuur je me nou weg? Volgens mij is er een constructieve discussie aan de gang. En ik heb al een zonneboiler, weet je nog?
De zonneboiler is een begin, maar de discussie gaat erg ver... Hou 't maar praktisch.
Lokaal met zonne-energie aan de gang is volgens mij redelijk rendabel te doen. De vraag die ik nog steeds niet afdoende beantwoord krijg: "moet je grootschalig inzetten op wind?" Ik vind nog steeds van niet. Als je vindt dat dat niet in dit forum thuishoort, hoor ik het graag.
Ik ben helemaal niet van grootschalig, eerder het tegendeel. Grootschalig inzetten op windenergie dus ook niet.
Als we de transitie naar duurzaam willen maken, zal er ook wat gedaan moeten worden aan ons energieverbruik en onze mobiliteit. Wel de A2 en hoor ik net, de A1, A6, A9 en A10 verbreden, maar je ogen sluiten voor de gevolgen... Wel overal kantoren neerplempen, maar je niet afvragen waarvoor ze nodig zijn en hoe je er kan komen.... Het gaat niet echt de goede kant op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:49:
Naar aanleiding van vocht in de kruipruimte ben ik ook weer wezen kijken. De "vloer"/zandgrond is droog, dus geen zichtbare plassen, maar welk erg vochtig. Onderaan mijn isolatieplaten hangt heel veel vocht.

Ik zit dus toch maar te overwegen om bodemfolie neer te leggen. Aangezien er hier mensen hier al ervaring mee hebben. Hoe bevalt dit?
Voor je probleem lijkt me bodemfolie niet te oplossing... je grond is droog, misschien wel klam maar ik zou het vocht uit de grond komen? Heb je al eens een gaatje gegraven om te kijken of de grond vochtig is een centimeter of 10,20,30 dieper? als het daar ook droog is, komt het vocht niet via de grond lijkt me.

Ik heb een soort gelijk probleem. Echter, de vloer in mijn kruipruimte is geen zand maar beton. De lage kruipruimte, hoogte 1m, onder woonkamer en keuken is geisoleerd met piepschuim en het is er niet nat, klam en super vochtig. Echter in de kelder die er op aansluit is de luchtvochtigheid 80% of soms hoger zelfs. Achter in de kruipruimte aan de tuinzijde zit een pijp die naar buiten gaat (met daarop een rooster tegen de beestjes oa) als soort van ontluchting. Maar dit is de enige in/uitgang voor lucht.

Ik heb het idee dat er te weinig luchtstroming is en misschien daardoor ophoping van vocht. Bij mij komt dit vooral in de kelder tot uiting. Als ik namelijk het klapraampje in de kelder open zet, dan zie ik de luchtvochtigheid wat zakken tot 70% procent, soms tot 60% (afhankelijk van het weer buiten).

De oplossing ga ik zoeken in, of lucht in/uitgang aan voorzijde of zijkant te maken (eventueel met ventilator) of een luchtontvochtiger. Die laatste optie is niet echt ideaal/groen omdat dit apparaat weer stroom verbruikt.

schets van mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-c_UVWUI7P5I/TwQw3BZbxrI/AAAAAAAABk0/XT9uvi2PFqE/s576/foto.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:03:
Ik ben helemaal niet van grootschalig, eerder het tegendeel. Grootschalig inzetten op windenergie dus ook niet.
We gaan het eens worden!
Op pagina 25 van het rapport staat (helaas niet onderbouwd met een bron, dus ik kan het niet verifiëren)
"However, it is a fact that many ten-year-old turbines are already past their useful life. By contrast, most conventional rotating power plant can enjoy a working life of 40 to 60 years, as evidenced by many power plants in Europe today. One has to question the strategic, economic and environmental benefits of a power plant that may have be scrapped and replaced every ten to fifteen years"
Men kies in eerste instantie voor substitutie van hydro alvorens men gaan pompen.
Heb je dat verlies niet.
Die snap ik even niet. Er is een overschot aan wind, men "exporteert" het voor nop naar Noorwegen en Zweden, daar wordt het opgepompt. Dan heb je toch dat verlies?
[...]
Diverse, kijk op de site van de Windvogel. Verder is dit gebaseerd op de typegoedkeuring waarbij dit in het kader van de veiligheid is vereist. Het zijn levensduren op basis van de certificering van de molen.
In de praktijk gaan ze nog langer mee.
http://www.blaaswind.nl/specificatieturbines.php
(geen excellente bron, maar alla...)
Certificering IEC 61400-1, Ed. 3
Dat veiligheidsaspect doet me denken aan een ongelukje met één van de 8 molens langs de N245 een aantal jaar geleden. Was er zomaar een wiek afgebroken en op die weg terechtgekomen. Oorzaak is nooit gevonden. Het voorzorgsprincipe stelt dan toch dat je die farm moet verplaatsen?
Is geen argument, maar een anekdote.

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 04-01-2012 12:24 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Petje72 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:19:
[...]

Voor je probleem lijkt me bodemfolie niet te oplossing... je grond is droog, misschien wel klam maar ik zou het vocht uit de grond komen? Heb je al eens een gaatje gegraven om te kijken of de grond vochtig is een centimeter of 10,20,30 dieper? als het daar ook droog is, komt het vocht niet via de grond lijkt me.
grondwater zit op een cm of 20. Althans afgaande op de diepte dat ik mijn tuin een paar jaar terug heb afgegraven ( 70 a 80cm ) trek ik de diepte van de kruipruimte eraf blijft er 20cm over.

Ik heb aan de voorkant ( zuiden ) 3 openingen, aan de achterkant 2. En het waait letterlijk door m'n kruipruimte. Dus ventilatie is verder prima. Alleen dus het feit dat er een hoop water condenseert onderaan m'n vloer. Blijkbaar het koudste punt in huis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:21:

[...]

Die snap ik even niet. Er is een overschot aan wind, men "exporteert" het voor nop naar Noorwegen en Zweden, daar wordt het opgepompt. Dan heb je toch dat verlies?
Hij bedoeld dat als er een overschot van windenergie is, ze de stuwmeren niet meer laten leeglopen. En pas als er dan nog over is ze gaan terug volpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Op pagina 25 van het rapport staat (helaas niet onderbouwd met een bron, dus ik kan het niet verifiëren)
"However, it is a fact that many ten-year-old turbines are already past their useful life. By contrast, most conventional rotating power plant can enjoy a working life of 40 to 60 years, as evidenced by many power plants in Europe today. One has to question the strategic, economic and environmental benefits of a power plant that may have be scrapped and replaced every ten to fifteen years"
Een windturbine (een windmolen is zo'n ding: Wikipedia: Windmolen) bestaat uit verschillende onderdelen hé... de kolom bijvoorbeeld, kan heel lang blijven staan (mits af en toe en likje verf).

De bladen moeten om de zoveel jaar vervangen worden (15 jaar?), en wellicht de gearing (tenzij direct drive) en power electronics. Generatoren gaan in de regel zeer lang mee.
[...]
Maar je hebt natuurlijk "technisch" verlies en "economisch" verlies, en dat zijn twee heel verschillende dingen.

Stel; inkoop voor 5 cent (overschot->lagere handelsprijs), 100 eenheden = 500 cent. 75% technisch rendement. verkoop 75 eenheden a 10 cent=750cent. Is 250 cent winst. (puur illustratief, geen echte cijfers).
[...]
Dat veiligheidsaspect doet me denken aan een ongelukje met één van de 8 molens langs de N245 een aantal jaar geleden. Was er zomaar een wiek afgebroken en op die weg terechtgekomen. Oorzaak is nooit gevonden. Het voorzorgsprincipe stelt dan toch dat je die farm moet verplaatsen?
Eens, maar het voorzorgprincipe zou er ook voor moeten zorgen dat conventionele kernsplijting-centrales voortaan op de maan worden geëxploiteerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast!
De argumenten die ik geef zijn dus wezenlijk sterker dan een gekleurd rapport zonder bron.
EN een normale centrale van 40 a 60 jaar? Niet helemaal, een centrale van die leeftijd is niet up to date
qua rendement en uitstoot. Dus die zijn er wel, maar plegen eigenlijk roofbouw op de omgeving en zouden nu niet meer op die manier in gebruik kunnen worden genomen.
Een windmolen heeft natuurlijk wel in economische zin te maken gehad met een grote veroudering doordat de molens sterk verbeterd zijn in die periode.
Daar verbruikt met hydropower, door het Deense aanbod vind substitutie plaats van die stroom.
Geen hydro, maar wind uit Denemarken. Dus niet oppompen, maar als 1e oplossing substitutie, juist omdat hierin geen verlies zit.
Dat weet ik niet, ik ken wel dat voorbeeld in Flevoland, maar die molens werden niet meer onderhouden. Dat was een verkeerde keuze. Zoals je zegt heeft het weinig te maken met de discussie.
Er zit overigens een scheiding tussen het financiele en het CO2/milieu/duurzame bron verhaal. In ieder geval voor mij. Ondanks de hogere kosten ben ik wel voor windenergie, omdat het de meest gunstige alternatieve oplossing is. In NL wekken wij erg veel op met gas, wind en gas gaan uitstekend samen, zie ook strategie Eneco op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:24:
[...]

grondwater zit op een cm of 20. Althans afgaande op de diepte dat ik mijn tuin een paar jaar terug heb afgegraven ( 70 a 80cm ) trek ik de diepte van de kruipruimte eraf blijft er 20cm over.

Ik heb aan de voorkant ( zuiden ) 3 openingen, aan de achterkant 2. En het waait letterlijk door m'n kruipruimte. Dus ventilatie is verder prima. Alleen dus het feit dat er een hoop water condenseert onderaan m'n vloer. Blijkbaar het koudste punt in huis.
Dan heb je je ventilatie beter op orde dan ik :) Met folie heb ik zelf geen ervaring. In mijn kruipruimte ligt (gelukkig) een cementlaag, dat kruipt handig en zonder vuil te worden. Van grondwater heb ik geen last gelukkig, ons huis staat op een berg/heuvel en grondwater zit een meter of 3 diep.

Of een zelf beton/cement/egaline op je zand ondergrond kan aanbrengen dat zou ik niet weten, dat moet je even bij de bouwvakker navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:34:
[...]

Wat is in het algemeen de ervaring met die radiatorfolie? Ik wil niet blind op de info van de fabrikant afgaan.
hoeveel gas is er bespaard?
Ik heb geen getallen, maar op gevoel is de besparing enorm. Ik verwarm namelijk niet meer de nietgeisoleerde spouwmuur.
Cyberpope schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:59:
[...]

Ja, en moet dat speciale bodemfolie zijn of kun je ook gewoon dik spul bij de boerenbond halen?
Na enig zoeken kwam ik op PE-folie uit. Volgens mij had ik dat ergens op milieucentraal gelezen.

Ik heb ervoor gekozen de dikkere variant te nemen: T200 . Uiteindelijk op korte termijn alleen maar een grote rol kunnen scoren waardoor ik 300m2 folie had :+

Bij de bouwmarkten heb ik alleen maar kleine stukjes gevonden en typisch ook alleen maar dunner zoals bijvoorbeeld voor onder een laminaatvloer.

Ik heb ook nog even naar onze vrienden van Tonzon gekeken en die gebruiken een of ander superdikke (en dure) folie afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:24:
[...]

Nadat ik de kans heb om me kruipruimte te isoleren (vocht moet eerst weg en beton behandeld worden) ga ik de bodem bekleden met schelpen.
Dit is milieuvriendelijker en voert ook nog eens water af.
Met folie sluit je het vocht op wat dan alleen weg kan door middel van ventilatie.
Het voordeel (van folie) is wel dat je kruipruimte beter begaanbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:34:
[...]

Wat is in het algemeen de ervaring met die radiatorfolie? Ik wil niet blind op de info van de fabrikant afgaan.
hoeveel gas is er bespaard?
In mijn vorige huis heb ik gebruik gemaakt van tonzon radiatorfolie. Deze was gratis verstrekt in een of andere demo/bespaardoos die ik kreeg na inschrijving ergens.

Ik kan geen exacte cijfers overhandigen, maar feit is wel dat de muur achter de radiator niet werd verwarmd en de radiator "egaler" warm werd. Theoretisch zal radiatorfolie een positief effect hebben. Dit effect wordt steeds kleiner naarmate de muur achter de radiator beter geïsoleerd is. Het is geen wondermiddel, maar het draagt een steentje bij en aangezien het onzichtbaar bevestigd kan worden is het zeker een middel waar ik positief over ben.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Onlangs op een kinderkamer 2x een E14 reflectorpeertje vervangen door een LED-vervanger van Dealextreme. Ook 2x stuk binnen 2 weken.

Nu lees ik op ledlampendirect.nl bij nagenoeg alle 230V LED lampen dat deze niet gebruikt kunnen worden op een groep waar ook TL/PL (spaarlampen?) gebruikt worden. Dat zou mijn Dealextreme ervaring kunnen verklaren.

Hoe doen jullie dat? Resoluut alle spaarlampen eruit en alles naar LED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
catchingfire schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:36:
Onlangs op een kinderkamer 2x een E14 reflectorpeertje vervangen door een LED-vervanger van Dealextreme. Ook 2x stuk binnen 2 weken.

Nu lees ik op ledlampendirect.nl bij nagenoeg alle 230V LED lampen dat deze niet gebruikt kunnen worden op een groep waar ook TL/PL (spaarlampen?) gebruikt worden. Dat zou mijn Dealextreme ervaring kunnen verklaren.

Lijkt mij onzin? Ik heb in mijn woonkamer een mengeling van spaar en LED en de ledlampen gaan niet eerder stuk. Er is nu welgesteld 1 lamp kapot gegaan ( LED ) en dat was een Pharox ledlamp die in de buitenlamp achter het huis zat. Deze is vervangen onder garantie en doet het nog steeds prima.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik heb een kapotte gloeilamp!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bartjuh schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:56:
[...]

Een windturbine (een windmolen is zo'n ding: Wikipedia: Windmolen) bestaat uit verschillende onderdelen hé... de kolom bijvoorbeeld, kan heel lang blijven staan (mits af en toe en likje verf).
Bij mij in de omgeving (Burgerburg, 't Zand) is geen enkele paal blijven staan..In de regel wordt een molen toch vervangen door een grotere? Kan ik mis hebben.
Maar je hebt natuurlijk "technisch" verlies en "economisch" verlies, en dat zijn twee heel verschillende dingen.
Stel; inkoop voor 5 cent (overschot->lagere handelsprijs), 100 eenheden = 500 cent. 75% technisch rendement. verkoop 75 eenheden a 10 cent=750cent. Is 250 cent winst. (puur illustratief, geen echte cijfers).
Dus de Deense subsidie wordt eerst met verlies geexporteerd, om vervolgens met winst te worden verkocht. Interessant bedrijfsmodel. Ik ben benieuwd of de gemiddelde Deen zo altruistisch is ingesteld.
Eens, maar het voorzorgprincipe zou er ook voor moeten zorgen dat conventionele kernsplijting-centrales voortaan op de maan worden geëxploiteerd ;)
Ik zie de smiley....Tóch ben ik nog niet overtuigd van het enorme gevaar van die centrales. Maar om nou een nieuw exemplaar neer te zetten....Lastig. Ik zou -denk ik- mijn geld op een Thorium centrale zetten. Of een MSR (inherent veilig, toch? Ik bedoel meltdown is niet mogelijk)
Rukapul schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:06:
[...]
Ik heb geen getallen, maar op gevoel is de besparing enorm. Ik verwarm namelijk niet meer de nietgeisoleerde spouwmuur.
Ah, oké. Tsja, onze muren zijn na-geisoleerd. Niet optimaal, maar daar kan ik helaas niks meer aan doen, volgens de meneer van NUON isolatie. Dan zal het effect nihil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Mooi zo, dan kan nu het grote besparen beginnen ;)

(was een reactie op SSC)

[ Voor 31% gewijzigd door Klaver 4 op 04-01-2012 13:44 ]

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
catchingfire schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:36:

Dat verhaal van ledlampendirect.nl is kul, je kan gewoon alles door elkaar gebruiken. Ik heb thuis spaarlampen, led en TL door elkaar in gebruik. Ik heb ledlampen van de Gamma, zitten nu er 1 jaar in en ze doen het allemaal nog perfect. Verder wat van spaarlampen van Philips en een jokkietokkiemerk (naam ben ik kwijt) en die doen het ook prefect, geen uitval.

Nu trouwens 25% korting bij de gamma op alle lichtbronnen:
http://www.gamma.com/asso.../spaarlampen-en-halogeen/

Misschien heb je op de plek waar je lampen stuk gaan overspanning? Ik zou dat eens na (laten) meten.

[ Voor 6% gewijzigd door Petje72 op 04-01-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
bij ikea die ledare e14 5W reflectorlamp voor 5,99 nu bij aldi of lidl ook zo'n lamp, maar dan 9,99, op ledlampdirect 19,95

waarin zitten de verschillen?

die van de aldi staat bij dat het overeenkomt met 35 watt normale lamp. terwijl de meeste reflectorlampjes maar 25 watt zijn. ik heb helemaal geen behoefte om daar 3 x 35 watt lichtopbrengst van te maken..? of is die vergelijking veel te "optimistich" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal een mooi, gezond, gelukkig en duurzaam 2012 gewenst!
A.u.b. bij een ander bedrijf kopen. Ikea staat al sinds 1998 bekend om de zeer slechte arbeidsomstandigheden waaronder haar producten worden geproduceerd! Zie: http://www.eur.nl/fbk/rep...el/case_introducties/#a18, http://www.indianet.nl/pb030924.html en http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=4013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Weet iemand al wanneer er een Thorium reactor in Europa komt? Volgens mij is die in India al ver af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Kets_One schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 08:49:
[...]
Vandaag eens met de fabrikant van de flexibele buis gebeld. Het blijkt dat deze buis wordt toegepast in situaties waar na het aanbrengen van het leidingwerk zettingen te verwachten zijn. Deze buis dient te voorkomen dat het leidingwerk onder spanning komt te staan. Het fixeren van de buis met PUR lijkt mij daarmee geen goed idee...
die had ik eigenlijk moeten weten. 8)7 8)7

mijn werk gebied is tilburg.
daar kennen we dat soort problemen niet.
(sterker nog als ik ga graven in mijn kruipruimte dan kom ik op oude romeinse huis resten)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:42:
Ik zie de smiley....Tóch ben ik nog niet overtuigd van het enorme gevaar van die centrales. Maar om nou een nieuw exemplaar neer te zetten....Lastig. Ik zou -denk ik- mijn geld op een Thorium centrale zetten. Of een MSR (inherent veilig, toch? Ik bedoel meltdown is niet mogelijk)
En toch gaat er regelmatig wat fout.
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:01:

[...]
A.u.b. bij een ander bedrijf kopen. Ikea staat al sinds 1998 bekend om de zeer slechte arbeidsomstandigheden waaronder haar producten worden geproduceerd! Zie: http://www.eur.nl/fbk/rep...el/case_introducties/#a18, http://www.indianet.nl/pb030924.html en http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=4013
Dat zal bij de LED-lampen van ledlampdirect, gamma, action en andere aanbieders echt niet anders zijn...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
Zo, allemaal nog een goed en gezond 2012 gewenst!

Ben wel even zoet geweest met helemaal bijlezen.. 2,5 week niet gedaan.. gaat snel...:) (btw, dus tegen opsplitsing mag dit nog aan de orde zijn. :))

2012 gaat het jaar van acties worden hier. Ga dit jaar werk maken van alle opgedane kennis hier en kijken wat allemaal mogelijk is thuis. Beginnend met het E-verbruik af te laten nemen.
KC27 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:49:
Eventueel voor opname in de startpost, onderdeel "software": www.energiemanageronline.nl
Een tool om online je energieverbruik bij te houden. Achter de schermen wordt gerekend met gewogen graaddagen van een weerstation bij jou in de buurt (bepaald door je postcode).
Voorlopig nog niet geschikt als je zonnepanelen op je dak hebt liggen, maar wel als je:
  • een elektriciteitsmeter over één of twee telwerken beschikt
  • je huis wordt verwarmd met aardgas of stadsverwarming
Uitbreiding met een zonnepaneel module en met een slimme meter module is binnenkort gepland.
Het gebruik ervan is gratis!
Ik heb me hier aangemeld, leuke site. Met stadsverwarming, handig, want dat hebben wij thuis. Alleen helaas, de prognose gaat niet echt goed. Zou op bijna 25GJ verwarming uitkomen. Ons verbruik is sinds wij er wonen (2 jaar) ~13GJ pj geweest. Vermoed dat de tool het verbruik door berekend voor de rest van het jaar. Maar ja, in de zomer geen verbruik natuurlijk. Warm water komt hier apart binnen. Maar verder leuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

BCM

[...]

[...]
Er wordt in Scandinavie niet erg veel omhooggepompt. Dit is meer een verschijnsel van Zwitserland en oostenrijk. Waar het relatief ook weinig voorkomt.

Vooral Noorwegen voorziet zijn elektriciteits behoeft voor 96% dmv waterkracht. Van deze 95% is ongeveer 50% 'gebufferde productie' en dus uitermate goed stuurbaar. Het risico is dat in droge perioden de buffers leeg raken en er dus fossiele bronnen moeten worden aangesproken voor de productie van elektriciteit. Als noorwegen profiteert van de goedkope windstroom uit Denemarken (en Duitsland en NL) bij overschotten, blijven de buffers voller en kunnen in windstiltes stroom leveren aan dezelfde landen. Daarom is het koppelen van netten een heel belangrijk middel om de grootschalige duurzame productie in te passen in het huidige betrouwbare systeem.

Hans, vanuit mijn professioneel karakter wordt ik zeer treurig rondom het zien van alle stellingen en documenten welke je weet te vinden. Het merendeel van de documenten is extreem gekleurd en bevat tal van onwaarheden. Helaas rest mij niet de tijd om alle beweringen van tafel te vegen!

Ik ben het volledig met je eens dat verschillende onshore windparken nog lang niet economisch rendabel zijn. (In Europa zijn er ook lokaties waar moderne molens zeker op kunnen tegen de huidige marktprijs) Stimulering van duurzame productie zorgt ervoor dat de kosten naar beneden gaan en de duurzame productie economisch rendabel wordt. Dit is ten slotte ook gedaan bij Kernenergie (Er zijn rapporten te vinden dat er in de VS meer $ per MWh in kernenergie zijn gegaan dan er ooit aan wind is uitgegeven!) of kolen (Wederom, zoek maar na: Er wordt per jaar in de EU 6 miljard aan subsidie op onrendabele kolenmijnen gegeven)!

Tevens is de rol van NL beperkt in deze ontwikkeling. De subsidiering van NL zal weinig bijdragen aan de kostendaling van duurzame middelen. De vraag die je zou kunnen stellen is of wij ons de arrogantie mogen aanmeten niet mee te doen en de rest van de wereld maar te laten betalen. Tevens is de beperkte deelname van NL al regelmatig succesvol (vb TU delft onderzoek naar efficient onderhoud offshore wind)

Ik hoop heel af en toe een zo objectief mogelijk beeld te schetsen mbv van mijn werkervaing op dit vlak. De wil om hier continue te schrijven is er niet. Mijn werk is belangrijker!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BCM schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:22:
[...]

Er wordt in Scandinavie niet erg veel omhooggepompt. Dit is meer een verschijnsel van Zwitserland en oostenrijk. Waar het relatief ook weinig voorkomt.

Vooral Noorwegen voorziet zijn elektriciteits behoeft voor 96% dmv waterkracht. Van deze 95% is ongeveer 50% 'gebufferde productie' en dus uitermate goed stuurbaar. Het risico is dat in droge perioden de buffers leeg raken en er dus fossiele bronnen moeten worden aangesproken voor de productie van elektriciteit. Als noorwegen profiteert van de goedkope windstroom uit Denemarken (en Duitsland en NL) bij overschotten, blijven de buffers voller en kunnen in windstiltes stroom leveren aan dezelfde landen. Daarom is het koppelen van netten een heel belangrijk middel om de grootschalige duurzame productie in te passen in het huidige betrouwbare systeem.
Dank voor de uitleg.
Hans, vanuit mijn professioneel karakter wordt ik zeer treurig rondom het zien van alle stellingen en documenten welke je weet te vinden. Het merendeel van de documenten is extreem gekleurd en bevat tal van onwaarheden. Helaas rest mij niet de tijd om alle beweringen van tafel te vegen!
Altijd bereid om dingen te leren en mijn afgestompte ideeën te nuanceren. Wat doe je precies? Probeer toch maar wat van tafel te vegen, dat wordt van mij ook gevraagd. En extreem gekleurd....Ik zie toch ook veel cijfers en grafiekjes in die rapporten staan. Met dezelfde stelligheid kan ik verkondigen dat de brochures van de windfarms extreem gekleurd zijn. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Stimulering van duurzame productie zorgt ervoor dat de kosten naar beneden gaan en de duurzame productie economisch rendabel wordt. Dit is ten slotte ook gedaan bij Kernenergie (Er zijn rapporten te vinden dat er in de VS meer $ per MWh in kernenergie zijn gegaan dan er ooit aan wind is uitgegeven!)
Ik ben bang dat daar ook een argument voor Weapons of Mass Destruction voor is. Praat ik niet goed. Ook ben ik niet pro-kolen of een heel warm voorstander van de huidige vorm van nucleaire energie. Ik ben voorstander van grootschalig onderzoek naar alternatieve energie. Écht nieuwe dingen.
Tevens is de rol van NL beperkt in deze ontwikkeling. De subsidiering van NL zal weinig bijdragen aan de kostendaling van duurzame middelen. De vraag die je zou kunnen stellen is of wij ons de arrogantie mogen aanmeten niet mee te doen en de rest van de wereld maar te laten betalen. Tevens is de beperkte deelname van NL al regelmatig succesvol (vb TU delft onderzoek naar efficient onderhoud offshore wind)

Ik hoop heel af en toe een zo objectief mogelijk beeld te schetsen mbv van mijn werkervaing op dit vlak. De wil om hier continue te schrijven is er niet. Mijn werk is belangrijker!
Bedankt. Ik heb het met interesse gelezen.
Wat is je punt?
http://nextbigfuture.com/...twh-by-energy-source.html

[ Voor 81% gewijzigd door hansdegit op 04-01-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@voor de pur spuiters en die daar wat moeite mee hebben.

1. zorg er voor dat je het zo min mogelijk hoeft te gebruiken.

alleen kieren dichten die groter zijn als 1 cm en kleiner als 4 cm.

er zijn verschillende soorten pur.
1. expanderende en niet expanderende.
2. bussen die je recht op moet houden en bussen die je op zen kop kunt houden.

voor de kruipruimte heb je een bus nodig die expandeert en op zen kop kunt houden.

spuit de kier voor de helft vol en laat het expanderen de rest doen.
dan klemt de pur het isolatie materiaal lekker vast.

is het gat groter als 4 cm.
plak er wat tape om heen en vul het voor 50% met pur.
en laat het expanderen de rest doen.

voor de wat meer gevorderde.
35% vulling met pur kan ook dan gaat je spuitbus wat langer mee en heb je minder druip pur.

het is niet zo moeilijk maar wat oefening is vaak wel nodig.
een professionele pur spuit helpt wel maar is net zo moeilijk/makkelijk als een bus.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Van de Twittert:

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AiQ_m6eCMAEwU7Q.jpg

:D

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:42:
[...]
Bij mij in de omgeving (Burgerburg, 't Zand) is geen enkele paal blijven staan..In de regel word]t een molen toch vervangen door een grotere? Kan ik mis hebben.
Maar dat heeft waarschijnlijk andere redenen... (waarschijnlijk nimby icm met bureaucratie).
[...]
Dus de Deense subsidie wordt eerst met verlies geexporteerd, om vervolgens met winst te worden verkocht. Interessant bedrijfsmodel. Ik ben benieuwd of de gemiddelde Deen zo altruistisch is ingesteld.
Zo werkt de energiemarkt gewoon, net als alle spotmarkten. Een base-load centrale verkoopt ook of spot met varierende prijzen, of met lange termijns contracten met lagere prijzen (gemiddelde prijs).

In Noorwegen pompen ze toch ook niet gratis? Het bedrijfsmodel van zo'n energiebuffer is exact het verdienen aan het verschil in prijs. Laag kopen, hoog verkopen. Van gebakken lucht kunnen ze niet draaien.

Kostprijs elektriciteit per unit van Load-shapers zijn toch ook gemiddeld duurder, puur omdat de capacity factor een stuk lager ligt.

Maar goed, vooralsnog worden peakers/load-shapers gewoon op een lager pitje gezet (wat dus direct fossiele brandstof scheelt), en is er niet zoveel noodzaak tot bufferen vanwege lage aandeel duurzame energie in Europa.

Als er >20% in heel Europa komt is het een ander verhaal. En dat Denemarken wellicht een deel exporteert naar het buitenland boeit toch geen drol? Wij hebben toch ook links naar Noorwegen, Frankrijk, en Duitsland om elektriciteit uit te wisselen?
[...]
Het woordje "conventionele" maakt een boel verschil.

Het is statistisch praktisch bewezen (zie vele problemen, Fukushima (waarschijnlijk 100-en miljarden kost, en vele kankergevallen (en stralingsgerelateerde aandoeningen) geïntegreerd over tijd, idem voor Tsjernobyl) dat het niet echt veilig gesteld is met conventionele kernsplijting.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen onderzoek naar nieuwe reactorconcepten ben. Maar 4de generatie reactoren staan vooralsnog nergens, en eerst zien, dan geloven.

Kernfusie is vooralsnog niet meer dan een fysische curiositeit. Met extreem veel geluk in de wetenschap en 10-fold investeringen duurt het nog zeker 50 jaar voordat de eerste centrale commerciëel geexploiteerd is. Met ongeluk komt het er nooit van. Theoretisch kunnen we ook tijd dusdanig vertragen dat iemand 1 jaar in een capsule zit die tegen de snelheid van het licht gaat, en in 2100 uitstapt. Vooralsnog ben ik zoiets nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

BCM

Ik ben sinds 2004 werkzaam als consultant in de energie sector. Ben begonnen met opdrachten bij de netbeheerders en meetbedrijven (Data kwaliteit, berichten verkeer tussen partijen in de energiemarkt, allocatie en reconciliatie). Vanaf 2005 meer opdrachten gaan doen voor handelspartijen (opzetten en uitvoeren modellen om windenergie te voorspellen. Dispatching centrales. 'Short term trading', verschillende inversteringstrajecten begeleid voor duurzame projecten) Na 2006 als zelfstandig consultant. (Manager energie handels bedrijf. Portfolio beheer. Structured deals.....) Laatste tijd een aantal scripties begeleid rondom energie-economische afstudeer trajecten. Op dit moment werkzaam op een interim opdracht als sourcingmanager bij een duurzame leverancier.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:35

WouterB

3680 Wp

migjes schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:30:
@voor de pur spuiters en die daar wat moeite mee hebben.

1. zorg er voor dat je het zo min mogelijk hoeft te gebruiken.

alleen kieren dichten die groter zijn als 1 cm en kleiner als 4 cm.

er zijn verschillende soorten pur.
1. expanderende en niet expanderende.
2. bussen die je recht op moet houden en bussen die je op zen kop kunt houden.

voor de kruipruimte heb je een bus nodig die expandeert en op zen kop kunt houden.

spuit de kier voor de helft vol en laat het expanderen de rest doen.
dan klemt de pur het isolatie materiaal lekker vast.

is het gat groter als 4 cm.
plak er wat tape om heen en vul het voor 50% met pur.
en laat het expanderen de rest doen.

voor de wat meer gevorderde.
35% vulling met pur kan ook dan gaat je spuitbus wat langer mee en heb je minder druip pur.

het is niet zo moeilijk maar wat oefening is vaak wel nodig.
een professionele pur spuit helpt wel maar is net zo moeilijk/makkelijk als een bus.
Een kier of gat < 1 cm kun je dan beter met kit dichten?

En een kier > 4 cm eerst zo goed mogelijk dichten met isolatiemateriaal (EPS oid) en overblijvende kieren dichten met PUR/kit?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:38
Heeft iemand ervaring met micro-grid inverters voor een PV systeem?

Heb begrepen dat elk paneel zijn eigen inverter krijgt en op 't dak worden aangesloten, is er wellicht iemand die mij wat meer kan vertellen hierover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WouterB schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:55:
Een kier of gat < 1 cm kun je dan beter met kit dichten?

En een kier > 4 cm eerst zo goed mogelijk dichten met isolatiemateriaal (EPS oid) en overblijvende kieren dichten met PUR/kit?
een kier of gat kleiner als 1cm eerst groter maken en dan dichten met pur.

eps en kit gaat niet goed samen.
het ziet er in het begin wel goed uit maar na een aantal jaar gaat het toch los zitten.
(heb nog nooit voeg kit geprobeerd, misschien gaat dat wel, maar als je het goed doet heb je het ook niet nodig)

nog een klein puntje.
als je pur spuit.
de knop helemaal in drukken niet half indrukken. (dan stinkt het ook minder.)
de snelheid waar mee je door de kier gaat bepaalt de vullings-percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Vandaag had ik een prettige ervaring met de meteropnemer van Enexis.

Zondag had ik m'n eindstanden van 2011 al doorgemaild naar Greenchoice. Na een blik op alle telwerken had de man er geen enkel bezwaar tegen om de door mij genoteerde standen over te nemen en die te communiceren met Greenchoice.
Toen hij de opbrengstmeter (zie foto van Anton Boonstra een paar pagina's eerder) zag, was hij erg geïnteresseerd. Op dat moment brak net de zon door en kon hij de terugdraaiende meter aanschouwen. :*)
Vervolgens zijn we naar buiten gegaan en hebben we een kwartier over PV gepraat.

Leuke ervaring. Volgende keer bied ik hem een kop koffie aan (bedacht het toen hij alweer was vertrokken).

Nu afwachten wat Greenchoice van de jaarafrekening bakt...

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bartjuh schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:47:
[...]
Maar dat heeft waarschijnlijk andere redenen... (waarschijnlijk nimby icm met bureaucratie).
Nee, ik bedoelde dat ook de palen zijn vervangen. Er zijn grotere turbines voor teruggekomen.
Zo werkt de energiemarkt gewoon, net als alle spotmarkten. Een base-load centrale verkoopt ook of spot met varierende prijzen, of met lange termijns contracten met lagere prijzen (gemiddelde prijs).
In Noorwegen pompen ze toch ook niet gratis? Het bedrijfsmodel van zo'n energiebuffer is exact het verdienen aan het verschil in prijs. Laag kopen, hoog verkopen. Van gebakken lucht kunnen ze niet draaien.
Helder en eensch. Alleen wordt er op die manier wel Deense subsidie geexporteerd naar de exploitant van de hydrocentrale. Wordt minder een probleem daar de energiereuzen steeds groter worden.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen onderzoek naar nieuwe reactorconcepten ben. Maar 4de generatie reactoren staan vooralsnog nergens, en eerst zien, dan geloven.
Dat wil ik met de afschrijvingstermijn van de afzonderlijke onderdelen van een offshore turbine ook wel zien ;)

Ik ga even stoppen met zeuren over windturbines en de focus verleggen naar zon. Vanochtend in de krant gelezen dat Den Helder wederom in de top 3 van zonnigste plekken is beland; dat biedt perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:41:
Ik ga even stoppen met zeuren over windturbines en de focus verleggen naar zon. Vanochtend in de krant gelezen dat Den Helder wederom in de top 3 van zonnigste plekken is beland; dat biedt perspectief.
Dan heb jij zomaar 10-15% meer zonopbrengst dat iemand in Oost-Nederland. Dat doet goede dingen met je terugverdientijd. Ik zeg... doen (zonnestroompanelen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:48:
Als je het overschot aan energie kunt opslaan, geef ik je meteen gelijk.
Ondanks dat je de discussie even wil laten rusten heb je mij wel weer scherp gemaakt.

Samen met Neanderthaler71 komen we uit op een kostprijs in NL van zo'n 7 cent / kWh (windvogel, windenergie.nl, EEG). De prijs waarvoor windenergie verkocht kan worden ligt daar duidelijk onder, afhankelijk van het moment is dat 3,5 eurocent.

Blijft over de vraag: waarom worden er dan nieuwe kolencentrales gebouwd die stroom produceren voor 5 tot 10 cent / kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat je geen gevaar ziet in kerncentrales terwijl het daar ook regelmatig misgaat, en de impact van een flinke fout is nou eenmaal wat groter bij een kerncentrale dan bij een kolencentrale.
Prima systeem om je opbrengst flink te verhogen ja. Maak het van alu, zet een stappenmotor op de as en je hebt een eenvoudige tracker die de opbrengst flink kan verhogen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Erasmo schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:33:
[...]
Prima systeem om je opbrengst flink te verhogen ja. Maak het van alu, zet een stappenmotor op de as en je hebt een eenvoudige tracker die de opbrengst flink kan verhogen.
Van alu?! Ik vind het juist net zo mooi dat het van een natuurlijk materiaal als hout is gemaakt. En i.p.v. een duur en onderhoudsgevoelige stappenmotor te monteren, kun je ook gewoon handmatig de panelen in de winter steiler en in de zomer vlakker kantelen. Hoeft maar 2x per jaar...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
[...]
Dat je geen gevaar ziet in kerncentrales terwijl het daar ook regelmatig misgaat, en de impact van een flinke fout is nou eenmaal wat groter bij een kerncentrale dan bij een kolencentrale.
Kerncentrales kunnen héél gevaarlijk zijn. Daarom zijn er zoveel veiligheidsmaatregelen. Maar ik beschouw de huidige centrales niet als duurzaam, dus eigenlijk is een beetje off topic. Hoewel ik graag een boom opzet over gehanteerde stralingsnormen en de uitwerking van grote kernongelukken.
SpiceWorm schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:29:
[...]

Ondanks dat je de discussie even wil laten rusten heb je mij wel weer scherp gemaakt.

Samen met Neanderthaler71 komen we uit op een kostprijs in NL van zo'n 7 cent / kWh (windvogel, windenergie.nl, EEG). De prijs waarvoor windenergie verkocht kan worden ligt daar duidelijk onder, afhankelijk van het moment is dat 3,5 eurocent.

Blijft over de vraag: waarom worden er dan nieuwe kolencentrales gebouwd die stroom produceren voor 5 tot 10 cent / kWh?
Kijk, daar is het me om te doen. Niet de aandacht laten verslappen, continue afvragen of je nog de goede dingen doet.

Ik denk dat de premie voor leveringszekerheid het verschil maakt tussen die afzonderlijke prijzen. Maar om heel eerlijk te zijn: geen idee waarom wind voor minder wordt verkocht.

Hoe kom je precies op die prijs van 7ct? Totale productie gedeeld door totale investering? Rente en afschrijving op basis van hoeveel jaar? Jullie hebben het uitgerekend, show me the figures B)

Iets anders: de investeringen die Tennet en andere netbeheerders moeten doen in het grid tbv duurzame (maar helaas niet heel goed voorspelbare) energie, hoe gaan we die verdelen over de energiemix? Ik heb vandaag een bedrag van 1000 miljard gelezen... Best pittig.

Ik wilde de discussie niet meteen stoppen hoor; ik krijg alleen een beetje het gevoel dat de rest ondersneeuwt. En het laatste wat ik wil is de sfeer in dit topic verzieken.

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 04-01-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:09:
[...]

Iets anders: de investeringen die Tennet en andere netbeheerders moeten doen in het grid tbv duurzame (maar helaas niet heel goed voorspelbare) energie, hoe gaan we die verdelen over de energiemix? Ik heb vandaag een bedrag van 1000 miljard gelezen... Best pittig.
Tennet wil jou natuurlijk laten geloven dat ze moeten investeren vanwege de duurzame energie. Dat is natuurlijk maar ten dele waar. Het is maar hoe je de kosten toerekent. Ook hier is kleinschaligheid het antwoord. Bij kleinschalige decentrale opwek, zoals zonneenergie, is het effect op het net marginaal. En hoeft er dus ook niet zoveel in dat net geïnvesteerd te worden. Maar dat zal Tennet je niet vertellen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even dochterlief een fles geven
beleg je energie in haar, en gun haar de vermeden kosten, een zilvervloot bestaat niet meer.
reken maar dat het rendabel is.
haar toekomst, haar milieu, en haar studiefonds.

10 jaar lang 50 euro wegzetten per maand = studeren.
ik zeg win win
bij de gevestigde orde blijven is voor loosers, dat gaat ten koste van haar.
weg met die focus op het grote brede maatschappelijke plaatje, dat regel je in het stemhokje.
nu thuis aan de slag.

je hoeft het natuurlijk niet te doen, koop dan ook een typemachine.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mijn eerste LED ervaring is niet je-van-het. 2 LED lampen (30W vergelijkbaar) van huismerk Gamma reageren op 't staal wat in de omkapping van de lamp. Doe je de kap erover gaan de LED's op halve kracht branden.. vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Excuus dat ik in herhaling val, maar heb een offerte ontvangen voor een PV systeem:

* 6x Csun / CEEG 240 60P totaal 1440wp (polykristal)

* 6x Enecsys SMI 240W micro grid inverters incl. gateway, heeft iemand ervaring met micro inverters, en kan die er meer over kwijt?

*bevestigings materiaal , bekabeling en toebehoren

is dit systeem kwalitatief goed of valt hierover iets te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

SunshineCompany schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:16:
Mijn eerste LED ervaring is niet je-van-het. 2 LED lampen (30W vergelijkbaar) van huismerk Gamma reageren op 't staal wat in de omkapping van de lamp. Doe je de kap erover gaan de LED's op halve kracht branden.. vreemd?
En de kap begint niet raar te vonken, tintelt als je hem aanraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interessante opinie :
http://www.txtxs.nl/artikel.asp?artid=252

zelf even aanvullen met de huidige staat van overheid financien anno 2012
Vanochtend in de krant gelezen dat Den Helder wederom in de top 3 van zonnigste plekken is beland; dat biedt perspectief.
karelprior den helder, en ikke hebben dit jaar alletwee de 1200kWh/kWp geknuffeld aan opbrengst,
dat betekend dat je voor elke geplaatste Watt op je dak, je dus 1,2 kWh krijgt per jaar.
1000Wp levert je dus bijna 1200kWh op.

ik heb in oktober 2011 1380 Wp bijgekocht met subsidie voor 2062 euro,
en heb hier 600 euro subsidie over gehad, netto dus 67 cent per Wp.(/0,22 = tvt 3 jaar en dan gratis stroom)
ik heb pv op oost zuid en west, ook west scoorde in de kop van noord holland 1049kWh/kWp.
het maakt dus niet zoveel uit wat je doet in schagen, dat komt wel goed.
eigenlijk is stroom kopen een beetje achterlijk, als je in zo`n bijzonder stukje woont,
de instraling en zonuren zijn het hoogst van heel nederland.

bespaar wat meer in huis, wek de rest op, en geef het verschil aan je dochter, na 3 jaar, als je stroom gratis is. ik zeg doen, slim schoon goedkoop, iedereen wint.

je baseload komt natuurlijk uit de hvc/nhec, wkk/kwekers of van burgervlotbrug, oude achterlijke techniek, of erover praten, das zooo 1999

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

flippo765 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:24:
[...]

En de kap begint niet raar te vonken, tintelt als je hem aanraakt?
Uhm, nee. Lijkt me ook niet echt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

SunshineCompany schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:35:
[...]

Uhm, nee. Lijkt me ook niet echt logisch.
In een LED-lamp zit een beetje elektronica die de lamp geschikt maakt voor het lichtnet (geschakelde voeding).
Ik heb een keer gehad dat die tegen de ommanteling van de lamp kwam waardoor er een lekstroom ontstond.
Nou was toen gelijk alles doorgebrand (printplaatje zwart) maar dit kan misschien jouw probleem zijn (lekstromen).

Het waren uiteraard niet de duurste LED-lampen (Chinese Electronics).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe eens een multimeter tussen de lampenkap en de verwarming....(of andere aardingssbron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
En misschien dat de fase en de nul verkeerd om zijn aangesloten in de lampenkap. Fase hoort onderin de fitting te zitten, de nul is het schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:27:
interessante opinie :

zelf even aanvullen met de huidige staat van overheid financien anno 2012
Zeker interessant, ben nog veel benieuwder naar zijn woning uit 1908 omgebouwd tot nulwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

pielle007 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:22:
Excuus dat ik in herhaling val, maar heb een offerte ontvangen voor een PV systeem:

* 6x Enecsys SMI 240W micro grid inverters incl. gateway, heeft iemand ervaring met micro inverters, en kan die er meer over kwijt?

is dit systeem kwalitatief goed of valt hierover iets te zeggen?
Zijn volgens mij vrij dure omvormers per Watt (ik zie 0,8-1 € per W, is veel duurder dan string omvormer). Maar dan heb je wel 6 mppt.

Je hebt denk ik veel last van schaduw op het dak? Of allemaal andere oriëntatie? Zo niet, kan je beter een string omvormer nemen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb geen multimeter.. :F Kan 'm wel even in een andere fitting proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bartjuh schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:56:
[...]

Zijn volgens mij vrij dure omvormers per Watt (ik zie 0,8-1 € per W, is veel duurder dan string omvormer). Maar dan heb je wel 6 mppt.

Je hebt denk ik veel last van schaduw op het dak? Of allemaal andere oriëntatie? Zo niet, kan je beter een string omvormer nemen lijkt me...
Wat is veel schaduw?

En nu het onderwerp toch terug is, haal ik ook even een reactie van mezelf terug over hetzelfde onderwerp in het oude deel:

Bartjuh schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:28:
[...]

Voor dit soort gevallen zouden micro-inverters zoals Involar (http://www.involar.com/en/) of Enecsys (http://www.enecsys.com/products/overview.php) echt ideaal zijn.

Echter, zijn die dingen nog zo duur, en slecht verkrijgbaar :'(
Interessant, maar ik heb goede hoop dat zoiets niet nodig is. Ik ben even gaan turven met mijn (nog niet volledig correcte) schaduwmodel:

het dak nogmaals ter referentie:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduw07-15%201300.png

met het model elke eerste van de maand elk uur geturfd welk deel van het dak beschaduwd wordt waarbij eenvoudigweg het omsluitende vierkant vanaf de dakdoorvoeren genomen wordt:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduwanalyse.png

resultaten opgeteld per dakzone en genormaliseerd (effect van de boom niet meegenomen):
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduwanalyse2.png

Mijn boerenverstand zegt dat de hoeveelheid schaduw eigenlijk best wel meevalt.

Afgaande op de laatste tabel lijkt het erop dat het best een optie kan zijn om het dak in 3 of 4 zones te verdelen:
rechts: 2x6 (12m2)
boven: 4x1 (4m2)
onder: 4x1 (4m2)
midden: 1x4 (4m2)

Snijdt dit hout of sla ik de plank geheel mis hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Bartjuh schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:56:
[...]

Dank je wel voor je reactie, tuin ligt op t zuidwesten, geen opstakels behalve schoorsteen op t dak. Dr staat verder op wel een flat, in de winterperiode verdwijnt de zon hierachter.
(Deze samenstelling is opgemaakt door een engineer die de systemen technisch samenstelt, maar is nog niemand hier geweest die een maatwerk offerte heeft neergelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rukapul schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:05:
[...]
Wat is veel schaduw?

En nu het onderwerp toch terug is, haal ik ook even een reactie van mezelf terug over hetzelfde onderwerp in het oude deel:

Zelf heb ik een beetje last van schaduw door schoorsteen... dus ik zit ook te kijken naar zulke opties. Vandaar :P

De Involar is tot nog toe prijstechnisch het gunstigst, alleen is het mij nog erg onduidelijk of je er zo'n eGate bij moet nemen (of het verstandig is...). Dat maakt het kostenplaatje weer heel anders.
pielle007 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:09:
[...]
Dank je wel voor je reactie, tuin ligt op t zuidwesten, geen opstakels behalve schoorsteen op t dak. Dr staat verder op wel een flat, in de winterperiode verdwijnt de zon hierachter.
(Deze samenstelling is opgemaakt door een engineer die de systemen technisch samenstelt, maar is nog niemand hier geweest die een maatwerk offerte heeft neergelegd)
Hmm, vraag iig een offerte bij meerdere partijen... want wellicht betaal je straks veel te veel (anders post een foto/schema van de situatie hier...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:56:
Dan heb jij zomaar 10-15% meer zonopbrengst dat iemand in Oost-Nederland. Dat doet goede dingen met je terugverdientijd. Ik zeg... doen (zonnestroompanelen dus).
Enschede heeft in dit plaatje een kleur als een bleekscheet, maar ik ben toch blij dat er PV op ons dak ligt :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En Wierden is ook nogal bleekjes, en dan toch 1062kWp/kWp..

Ik ga verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:27:
interessante opinie :

het maakt dus niet zoveel uit wat je doet in schagen, dat komt wel goed.
eigenlijk is stroom kopen een beetje achterlijk, als je in zo`n bijzonder stukje woont,
de instraling en zonuren zijn het hoogst van heel nederland.

bespaar wat meer in huis, wek de rest op, en geef het verschil aan je dochter, na 3 jaar, als je stroom gratis is. ik zeg doen, slim schoon goedkoop, iedereen wint.
Ik zeg: mooi gesproken. Kijken of de twee zoontjes daar ook mee akkoord gaan ;)

Toch even een vraag....
Dat platte dakje meet -bij nader inzien- 3m x 4,5 aan effectieve ruimte. Wat is nou wijsheid? Opstellen in een boog? Of alles op het zuidwesten richten? We hebben op dat dak de hele dag zon. Andere beperkende factor is de hoogte van het paneel. Tussen de bovenkant van het dak en de onderkant van het raam heb zo'n centimeter of 40-50. Wat is de ideale hoek waaronder zo'n paneel in onze regio geplaatst moet worden, qua maximale opbrengst?

edit:
off topic: ik vind die HRA ook onzin, net als het huurwaardeforfait en de kinderbijslag. Ik zeg: simpel maken is goedkoper. Vlaktaks en iets hogere BTW. Door de hoegere BTW krijg je toch dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Immers, zij besteden meer.

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 04-01-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 19:54
Ik vroeg me af of jullie ook wat informatie kunnen geven over de "stand" van zonnepanelen. Wikipedia zegt bijvoorbeeld dat Suntech de grootste productiecapaciteit heeft, maar als ik google naar het kopen van een zonnepaneel dan kom ik hele andere merken tegen. Welke producent is momenteel "hot"?

Ik zie dat Suntech de Pluto technologie gebruikt en 14,9% haalt, wat is vandaag de dag een "normaal" percentage? Wat is de nieuwste technologie op dit gebied dat als consument te kopen is?

Bepaalde zonnepanelen hebben een "lotus laag" zodat water en zand wegspoelt, is dat tegenwoordig de standaard of?

Zijn centrale of "decentrale" omvormers de standaard dit jaar of? Omvormers blijken nog al prijzig te zijn. Hoe lang gaan die eigenlijk mee, ook 25 jaar? Wat voor rendement en technologie zit daar eigenlijk in (transformator-loos las ik al)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Bartjuh schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:15:
[...]

Zelf heb ik een beetje last van schaduw door schoorsteen... dus ik zit ook te kijken naar zulke opties. Vandaar :P

De Involar is tot nog toe prijstechnisch het gunstigst, alleen is het mij nog erg onduidelijk of je er zo'n eGate bij moet nemen (of het verstandig is...). Dat maakt het kostenplaatje weer heel anders.

[...]

Hmm, vraag iig een offerte bij meerdere partijen... want wellicht betaal je straks veel te veel (anders post een foto/schema van de situatie hier...)
Hierbij foto:
http://img52.imageshack.us/img52/6681/situatie.jpg

al met al moet het hele systeem met subsidie zo'n 1600euri's kosten incl. btw.

* 6x Enecsys SMI 240W micro grid inverters incl. gateway

[ Voor 16% gewijzigd door pielle007 op 04-01-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Dre schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:13:
[...]

2,25 Ampère volgens de NTA 8493. Hoeveel vermogen dat is hangt af van de netspanning (207-253 Volt) en arbeidsfactor, maar komt neer op ongeveer 520 Watt

[Edit]
Volgens de NEN is vermogen trouwens hetzelfde stroom:

Vraag 1: Waarom is een WKK begrenst op vermogen en niet op stroom?
Antwoord 1: Begrenzen op vermogen is precies hetzelfde als begrenzen op stroom. Vermogen is spanning maal stroom. Zowel bij WKK als PV is sprake van 230 V. De stroom bij WKK is het vermogen gedeeld door 230.

Wellicht ben ik aan het mieren*****, maar dat het voor PV systemen stroom begrenst is en voor WKK het vermogen is volgens mij niet helemaal consequent :/
het i sniet consequent en ook niet erg "doorzichtig idd.
en het antwoord maakt het niet bepaald makkelijker te begrijpen. nu doen ze net of de grens voor zowel WKK en PV op dezelfde plek ligt, terwijl voor de WKK de grens bij 1000 W of 5 ampere ligt, terwijl dat voor PV dus op 2,25 ampere of dus 520 W
en in de praktijk kan een omvormer stiekum nog wel eens iets meer leveren, en nog iets later bij overbelastin gaat dan de zekering/automaat eruit.

rare jongens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:54:
Dat platte dakje meet -bij nader inzien- 3m x 4,5 aan effectieve ruimte. Wat is nou wijsheid? Opstellen in een boog? Of alles op het zuidwesten richten? We hebben op dat dak de hele dag zon. Andere beperkende factor is de hoogte van het paneel. Tussen de bovenkant van het dak en de onderkant van het raam heb zo'n centimeter of 40-50. Wat is de ideale hoek waaronder zo'n paneel in onze regio geplaatst moet worden, qua maximale opbrengst?
Het gaat niet perse om de ideale hoek, maar het is in combinatie met de ruimte.
Ik zou denken iets van 15 graden en dan zo ver mogelijk van de achterwand af.
Panelen 1,50 x 1 meter (suntech of kyocera of zoiets) en dan 3 x 2 stuks in landscape.
6 panelen -> 1260 a 1290 Wp. Dat kan prima aan een SMA 1200.
De Suntech's zijn aanzienlijk goedkoper.

De ideale hoek is overigens 20 a 22 graden geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pielle007 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:22:
al met al moet het hele systeem met subsidie zo'n 1600euri's kosten incl. btw.

* 6x Enecsys SMI 240W micro grid inverters incl. gateway
Het gaat om de prijs en niet om de prijs na subsidie.
Dus wat is die?

Csun is een normaal merk. Is ook gevoerd door WWZ. (2e rij Chinees)
Enecsys is een duur systeem, veel ervaringen zijn er niet mee. Zou in theorie mooi moeten werken.
De set is dus verder compleet, alleen waarmee precies is niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 17:09
Rukapul schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:05:
[...]

Wat is veel schaduw?

[...]

Interessant, maar ik heb goede hoop dat zoiets niet nodig is. Ik ben even gaan turven met mijn (nog niet volledig correcte) schaduwmodel:

het dak nogmaals ter referentie:
[afbeelding]

met het model elke eerste van de maand elk uur geturfd welk deel van het dak beschaduwd wordt waarbij eenvoudigweg het omsluitende vierkant vanaf de dakdoorvoeren genomen wordt:
[afbeelding]

resultaten opgeteld per dakzone en genormaliseerd (effect van de boom niet meegenomen):
[afbeelding]

Mijn boerenverstand zegt dat de hoeveelheid schaduw eigenlijk best wel meevalt.

Afgaande op de laatste tabel lijkt het erop dat het best een optie kan zijn om het dak in 3 of 4 zones te verdelen:
rechts: 2x6 (12m2)
boven: 4x1 (4m2)
onder: 4x1 (4m2)
midden: 1x4 (4m2)

Snijdt dit hout of sla ik de plank geheel mis hier?
Die drie pijpjes waar zijn die dan voor. ? Zijn die niet eventueel in te korten of eventueel om te buigen met kniestukken zodat ze als het ware een meter of 4 verder weer recht omhoog gaan.

Als je dit zou kunnen bereiken dan kun je je helling misschien wel zo veel mogelijk op het zuiden gericht krijgen zonder schaduw verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@ProudElm
Je kunt in Energiemanager Online je eigen jaardoelstelling voor stadsverwarming/aardgas, elektriciteit en water opgeven.Als je bent ingelogd via het menu "Instellingen".

Inderdaad: Om het niet te ingewikkeld te maken wordt ervan uitgegaan dat 10 % van je warmte- of gasverbruik wordt gebruikt voor warm tapwater productie. In de meeste gevallen zal dit redelijk kloppen. Uitzonderingen bevestigen de regel.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Toch even een vraag....
ik heb ze nu zo`n 20 graden, dan kan je er meer kwijt. de hele hoek zuid tot west is goed.
je woont zo dichtbij een leverancier dat je het bijna kan lopen,
ga eens vragen daar, met beide mannetjes erbij, die denken nog fris, zoals
"pappa was anders de komende jaren zijn centen toch anders al kansloos kwijt, maar hij noemt het tvt"
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/3.jpg

ik zou wel gaan voor mono kristallijn cellen, want met poly zie ik dat op het piekmoment de opbrengst slechter word, ik doe ze allemaal weg voor mono.(foto is mono kristal cellen)

filmpje kijken : http://van.wijk.net/pvt/solar.wmv

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:00:
[...]
ga eens vragen daar, met beide mannetjes erbij, die denken nog fris, zoals
"pappa was anders de komende jaren zijn centen toch anders al kansloos kwijt, maar hij noemt het tvt"
Jouw humor prikkelt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bodemfolie here I come. Vandaag besloten om toch maar weer mijn favoriete ruimte in te gaan en om bodemfolie neer te leggen. Hopelijk ben ik dan af van het vocht onderaan mijn EPS platen. En zo niet dan kan ik makkelijker en zonder zooi mijn kruipruimte in :)

En als ik het echt op m'n heupen krijg plak ik nog eens 10cm onder de vloer :9

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 04-01-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KC27 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:56:
Om het niet te ingewikkeld te maken wordt ervan uitgegaan dat 10 % van je warmte- of gasverbruik wordt gebruikt voor warm tapwater productie. In de meeste gevallen zal dit redelijk kloppen. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Hier 43% voor tapwater....

Des te beter het huis is geisoleerd des te hoger het aandeel tapwaterverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dan moeten we het in een volgende versie wellicht instelbaar maken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:11:
[...]

Hier 43% voor tapwater....

Des te beter het huis is geisoleerd des te hoger het aandeel tapwaterverwarming.
Inderdaad. Warmtevraag kun je eenvoudig terugdringen door goede isolatie, kierdichting, glas etc.. Bij tapwater is dat lastiger, dat blijft dus vaak gelijk (procentueel dus groter). Je wilt toch water van zo`n 60 graden beschikbaar hebben. Dat is ook lastiger te maken door een zonneboiler of warmtepomp dan de 35C die LTV nodig heeft.

Die 10% zal dus steeds groter worden, volgens de senternovem databank is die overigens al veel groter.
http://senternovem.databa...ca-4a42-b1f0-c69bf9102a64

Vanmiddag een nieuwe CV ketel geplaatst, dus ik heb gelukkig weer warm water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:44:
[...]

Het gaat om de prijs en niet om de prijs na subsidie.
Dus wat is die?

Csun is een normaal merk. Is ook gevoerd door WWZ. (2e rij Chinees)
Enecsys is een duur systeem, veel ervaringen zijn er niet mee. Zou in theorie mooi moeten werken.
De set is dus verder compleet, alleen waarmee precies is niet duidelijk.
Hoe bedoel je, pcies waarmee is niet duidelijk?
1000 euro = de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
zonnefreak schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:47:
[...]

Die drie pijpjes waar zijn die dan voor. ? Zijn die niet eventueel in te korten of eventueel om te buigen met kniestukken zodat ze als het ware een meter of 4 verder weer recht omhoog gaan.
(Was al een keer genoemd hier.)

Van links naar rechts: mechanische ventillatie, rookgasafvoer, afvoerdroger

Met goed fatsoen kunnen ze nergens anders heen:
• Hoger (of naar andere dakhelling) kunnen ze niet aangezien naastgelegen ruimte het trapgat is.
• Significant naar rechts ook niet ivm gebrek aan goede route voor buizen en locatie voor afvoeren in zolderkamer.

De rookgasafvoer zal in de toekomst wellicht zelfs nog hoger worden aangezien bij de overgang naar HR-ketel ook de rookgasafvoer vervangen zal worden en dan waarschijnlijk tot boven de dakrand uit zal moeten steken (veel rookgasafvoeren in de buurt hebben dat) ivm goede afvoer bij geringe (23gr) dakhelling.
Die van de afvoerdroger gaat over een aantal jaar wel weer weg, maar valt toch in het niet bij de rookgasafvoer.

Ik neig er dus naar om de situatie maar te accepteren en te kijken of er een beste alternatief gevonden kan worden door slim met de indeling te spelen :) Uiteindelijk staan de 3 pijpjes vrij dicht bij elkaar en dekken ze (in het model) maar een beperkt deel van het dak af.
Als je dit zou kunnen bereiken dan kun je je helling misschien wel zo veel mogelijk op het zuiden gericht krijgen zonder schaduw verliezen.
Ik begrijp niet wat je wilt zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:25:
Ik zie toch ook veel cijfers en grafiekjes in die rapporten staan. Met dezelfde stelligheid kan ik verkondigen dat de brochures van de windfarms extreem gekleurd zijn. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Nu doe je jezelf tekort. Je bent volgens mij prima in staat al googlend tegeninformatie op te zoeken en de cijfers en grafieken en redeneringen en argumenten en conclusies na te trekken en dan zelf tot de ontdekking komen wat waar is en wat niet.

Om te beginnen (als je hem al niet had gevonden): http://www.energyplanning...tions/DanishWindPower.pdf. Succes.
Een kanttekening: Bij Tsjernobyl wordt bijna steevast uitsluitend het door het Politburo gesanctioneerde en cijfer gebruikt, en niet de jaren later sluipende optredende sterfgevallen waarvan meestal niet met 100% zekerheid is te bewijzen dat Tsjernobyl de oorzaak is. Hetzelfde gaat ook gebeuren bij Fukushima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
pielle007 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:22:
Ik heb hier een SolarEdge systeem. Ik heb verschillende dakvlakken en problemen met schaduw van dakkapellen, schoorstenen, pijpjes, etc. Ik had dus de keus uit weinig panelen en een conventioneel systeem, of meer panelen en micro-inverters.
Overigens werkt het SolarEdge systeem met micro-DC-converters (power optimizers, ieder paneel heeft een eigen MPP) en een inverter (voor DC->AC).

Vooralsnog werkt het, en het monitoren per paneel is leuk. Maar het draait pas sinds oktober, dus over de opbrengst kan ik nog niet zoveel zeggen. Ik zit met spanning op het voorjaar te wachten!

Nadeel van het systeem is de logging/monitoring. De data wordt via internet naar solaredge gestuurd, en je kunt daar op een webpagina kijken. Niet handig als je zelf overzichten wilt maken. Ik heb nog niet geprobeerd in hoeverre het dataverkeer te onderscheppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:23:

Die 10% zal dus steeds groter worden, volgens de senternovem databank is die overigens al veel groter.
http://senternovem.databa...ca-4a42-b1f0-c69bf9102a64
Aha. Zou het Gen Van Calvijn weer zijn gaan werken bij de zich suf douchende medemens? Mooi zo! d:)b

"Nullie op het vlak van stroom" (2011) in grafiek vorm:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/YEC.jpg

Dat kan een ieder hier bereiken, met af en toe wat creatieve ingrepen... :z

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 05-01-2012 00:57 . Reden: Nullie is een mooi streven, neggie het volgende... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pielle007 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:23:
[...]

Hoe bedoel je, pcies waarmee is niet duidelijk?
1000 euro = de subsidie.
Ik vind de prijs heel redelijk gezien het systeem met de mini omvormers. 1600 en 1000 is 2600 voor 1440 wp circa 1,80 euro/wp.
Met een reguliere omvormer zou je goedkoper moeten kunnen uitkomen.
Verder had ik het over welk bevestigingssysteem en wat voor kabels erbij zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2012 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
KC27 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:56:
@ProudElm
Je kunt in Energiemanager Online je eigen jaardoelstelling voor stadsverwarming/aardgas, elektriciteit en water opgeven.Als je bent ingelogd via het menu "Instellingen".

Inderdaad: Om het niet te ingewikkeld te maken wordt ervan uitgegaan dat 10 % van je warmte- of gasverbruik wordt gebruikt voor warm tapwater productie. In de meeste gevallen zal dit redelijk kloppen. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Tja, dan ben maar weer eens een uitzondering. Moet zeggen, het geschatte overschot kruipt al wel iets terug, van ruim +40% naar nu +18%. Dus wie weet.:)

Zal ze eens een mailtje sturen, wie weet is het met een vinkje aan te passen en kan er zelf misschien een extra meter bij voor warm water gebruik..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mag ik je erop wijzen dat bij de verbranding van steenkool op elk moment een nucleaire vervuiling is die hoofdzakelijk gewoon de lucht wordt ingeblazen als deeltjes.

Bij een kerncentrale die goed beveiligd is gebeurd dit niet, daar blijft de radioactiviteit beperkt tot straling. Enkel bij incidenten zullen er radioactieve deeltjes ontsnappen die schadelijk zijn voor mens en milieu. Ook is er een groot verschil tussen alfa-straling, beta-verval en gamma straling.

Kortom, bij een kolencentrale heb je gegarandeerd een kleine constante nucleaire vervuiling, bij een kerncentrale heb je zo goed als geen nucleaire vervuiliing. Daarnaast staat dat als een kolencentrale ontploft de schade beperkt blijft tot een enorme vervuiling ter plaatse en een tijdelijke, doch enorme, verhoging van de luchtvervuiling, waar bij een meltdown een gebied van ettelijke km²'s voor honderden jaren naar de vaantjes is.

Als er een windmolen omvalt worden er hoogstens wat dieren geraakt en eventueel is er wat meer file (als de molen langs een snelweg staat of langs een vaarroute). PV daarentegen bevat wel wat troep, maar dit is ook heel beperkt.

Punt blijft, op welke manier ook je elektriciteit opwekt, schade heb je altijd. Bij het ene gewoon meer als het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 07:44:
[...]

Ik vind de prijs heel redelijk gezien het systeem met de mini omvormers. 1600 en 1000 is 2600 voor 1440 wp circa 1,80 euro/wp.
Met een reguliere omvormer zou je goedkoper moeten kunnen uitkomen.
Verder had ik het over welk bevestigingssysteem en wat voor kabels erbij zitten.
De info die ik nog heb: clickfit bevestigings materiaal en 3x 2,5mm2 ymvk kabel.

Kan mij iemand overigens iemad vertellen of het een probleem is wanneer er op mn dak asbestdakbeschot ligt wanneer ik de panelen wil laten plaatsen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:08:
Kortom, bij een kolencentrale heb je gegarandeerd een kleine constante nucleaire vervuiling, bij een kerncentrale heb je zo goed als geen nucleaire vervuiliing. Daarnaast staat dat als een kolencentrale ontploft de schade beperkt blijft tot een enorme vervuiling ter plaatse en een tijdelijke, doch enorme, verhoging van de luchtvervuiling, waar bij een meltdown een gebied van ettelijke km²'s voor honderden jaren naar de vaantjes is.
Ja en daarom worden er nu na chernobyl nog steeds metingen gedaan (af afgekeurd) in lapland en schotland...
Omdat het tijdelijk en dichtbij is zeker.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
http://www.telegraaf.nl/o...e_meter_komt_eraan__.html
Alleen consumenten die pertinent weigeren, omdat ze een paard van Troje in de meterkast vrezen, mogen hun oude meters houden.
.

Hier een weigeraar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
[...]

Toch even een vraag....
Mijn panelen staan op 15 graden, aangezien ik anders niet alle panelen kwijt kan op het dak zonder overslag schaduw. Hierdoor zijn mijn opbrengsten in het voor en na seizoen iets lager, echter in de maanden die echt tellen, zijn ze weer hoger, waardoor er dus eigenlijk geen verschil te zien is. Ik heb zojuist mijn eerste volledige jaar achter de rug en ik heb een opbrengst van 996,95 kWh/kWp! Kortom ver boven wat je zou mogen verwachten. Daarbij heb ik ook nog last van schoorsteen schaduw in voor en na seizoen, dus het had nog beter gekunt zelfs!
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:01:

[...]
Eensgelijks Ecowoman! Interessant om je links te lezen, aan de andere kant is Ikea wel weer bezig om veel zonnepanelen te plaatsen, de winkels energie neutraal te maken en zoveel mogelijk de productie en vervoersketen te optimaliseren, dus ze doen ook wel weer goede dingen!

http://www.bnr.nl/program...00-zonnepanelen-voor-ikea

http://www.energieportal....m2-zonnepanelen-6995.html

http://www.ikea.com/ms/nl.../ikea_goes_renewable.html
Hier nog één! Ik denk dat alle duurzaamheids tweakers met zonnepanelen en een beetje privacy gevoel dat zullen hebben. Waarom ze nou niet een beetje meer aan de gebruiker en privacy hebben gedacht i.p.v. de leveranciers. Het blijft aangeven dat de energie boeren een veel te grote vinger in de pap hebben.

Nog even mijn eerdere vraag herhalen aangezien die in het nieuwe post geweld over het hoofd gezien is denk ik: Wat is volgens jullie het beste moment om je jaarrekening op te laten maken i.v.m. over of onder productie d.m.v. PV? Momenteel zit ik bij GC en ga sta ik nog -400 kWh onder vorig jaar qua electriciteit. *O*

[ Voor 9% gewijzigd door Yilar op 05-01-2012 09:03 . Reden: meter ellende ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pielle007 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:46:
De info die ik nog heb: clickfit bevestigings materiaal en 3x 2,5mm2 ymvk kabel.

Kan mij iemand overigens iemad vertellen of het een probleem is wanneer er op mn dak asbestdakbeschot ligt wanneer ik de panelen wil laten plaatsen??
Clickfit is natuurlijk prima.
Mbt de kabel, enecsys zet het natuurlijk direct om en dan ga je met een wisselstroom van het dak af naar binnen. Kan even niet inschatten hoe dit uitwerkt. Het lijkt me niet zo'n punt voor een installatie met 1440Wp.

Ik wil wel weten wie dat aanbod heeft gedaan, ik vind het een fraai aanbod voor deze kleine maat.
Blijft staan dat met een string omvormer het systeem waarschijnlijk een stuk goedkoper zou moeten uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:08:
[...]
waar bij een meltdown een gebied van ettelijke km²'s voor honderden jaren naar de vaantjes is.
Die uitspraak behoeft wat nuancering:
http://nl.wikipedia.org/w...luk_van_Three_Mile_Island

Wil je ook even kijken onder het kopje "discussie over de schattingen" op de pagina over de ergste kernramp uit de geschiedenis (nagasaki en hirosjima even uitgezonderd)?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl
"Het verschil in resultaten met de officiële VN-resultaten, komt doorgaans door de interpretatie van de gevolgen van kleine stralingsdoses. Het meest gangbare risicomodel voor stralingsdoses gaat uit van een lineaire (evenredige) relatie tussen dosis en effect. X keer zoveel straling betekent dan een zelfde X keer zo grote kans op kanker. Het gaat bovendien alleen uit van externe straling, waarbij ook het effect van radio-actieve stoffen die men op andere wijzen heeft binnen gekregen, zoals inhalatie, niet is betrokken.[7]

Bij grote doses functioneert dit model goed en voorspelt het accuraat het extra aantal kankergevallen. Maar bij heel lage stralingsdoses gaat dit model niet op. Negeert men dit feit, en past men het model toe op een grote groep van mensen die een zeer lage dosis heeft ontvangen, dan kan dit leiden tot grove overschattingen van de gevolgen."
In Finland is de achtergrondstraling ongeveer 5x zo hoog als in NL. Vindt er daardoor ook 5x zoveel kanker plaats? Volgens Greenpeace moet dat wél zo zijn, want die baseren zich op het stralingsmodel zoals hierboven beschreven.

Een klein beetje straling is niet schadelijk, veel straling is absoluut heel gevaarlijk. Wat ontvangt een piloot? Komt André Kuipers zonder kanker terug? Hoeveel DNA reparaties vinden er per seconde extra plaats door straling?

Nadat ik het boek "Stralingstekort" heb gelezen ben ik er zelfs van overtuigd dat een klein beetje straling goed voor je is (in dat boekje vind je allerlei verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek waarin men op zoek ging naar de schadelijke gevolgen van straling. Echter, men vond alleen maar positieve gevolgen). Als iemand andere cijfers heeft: graag.

[ Voor 0% gewijzigd door hansdegit op 06-01-2012 17:26 . Reden: Nu met goed boektitel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:58:
Nog even mijn eerdere vraag herhalen aangezien die in het nieuwe post geweld over het hoofd gezien is denk ik: Wat is volgens jullie het beste moment om je jaarrekening op te laten maken i.v.m. over of onder productie d.m.v. PV? Momenteel zit ik bij GC en ga sta ik nog -400 kWh onder vorig jaar qua electriciteit. *O*
Ik zou denken eind feb. Je zult tot die tijd onder het jaargemiddelde produceren.
Uitgaande van 100% saldering van je gebruik. Als je meer hebt dan 100% verschuift het moment natuurlijk iets naar voren in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:46:
[...]

Ja en daarom worden er nu na chernobyl nog steeds metingen gedaan (af afgekeurd) in lapland en schotland...
Omdat het tijdelijk en dichtbij is zeker.
In vergelijking met de nucleaire uitstoot van alle kolencentrales ter wereld is de vervuiling die Tsjernobyl teweeg gebracht heeft inderdaad miniem. Ook hebben die metingen waar jij over spreekt geen enkel, tot nog toe, aantoonbaar lange-termijn effect op de totale hoeveelheid achtergrondstraling.

Er zijn ettelijke malen meer kolencentrales dan kerncentrales, ook zijn de incidenten met kerncentrales waarbij effectief alfa of beta besmettingen voorkomen redelijk beperkt.

De 'gevaarlijkste' vorm van radioactieve straling is de laag energetische ioniserende gamma-straling. Hier zal je in de praktijk zelden mee te maken hebben omdat er geen transmutatie plaatsvind en er geen deeltjes uitgezonden worden. Daarom zal zodra de bron aangepakt wordt ook de gamma-straling ophouden.

Het enige echt gevaarlijke voor de omgeving aan een kerncentrale is de alfa-straling, omdat de huidige kernreactoren als bijproducten onder andere bepaalde isotopen van Cesium en Jodium hebben kunnen deze ook het milieu in geraken bij incidenten. Omdat deze alfastralers dus ook deeltjes uitzenden is de 'range' enorm en zal dus een deel van deze deeltjes over de hele aarde verspreid worden.

Alfastralers zijn trouwens enkel gevaarlijk voor de mens indien ze in het lichaam geraken. Wel zetten ze zich af in het milieu op alle mogelijke plaatsen zodat het moeilijk is te weten wanneer je er binnenkrijgt.

Ik ben helemaal niet pro-kernenergie voor dagelijks gebruik, wel ben ik enorm hard voor kernenerge als onderzoeksdoel/middel. Ik wil enkel het gevaar van kernenergie nuanceren door te stellen dat, o.a. kolencentrales veel meer schade berokkenen.

Tsjernobyl verdwijnt trouwens in het niets als je de effecten van de jarenlange kernproeven bekijkt, zowel door de VS als door de SU (en anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
hansdegit schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:03:
[...]

Die uitspraak behoeft wat nuancering:
http://nl.wikipedia.org/w...luk_van_Three_Mile_Island

Nadat ik het boek "Stralingshormese" heb gelezen ben ik er zelfs van overtuigd dat een klein beetje straling goed voor je is (in dat boekje vind je allerlei verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek waarin men op zoek ging naar de schadelijke gevolgen van straling. Echter, men vond alleen maar positieve gevolgen). Als iemand andere cijfers heeft: graag.
Hans, drink je ook even een kopje water uit Fukushima.. >:) Er valt niets te nuanceren over straling, het is dodelijk, het heeft een enorme vervaltijd en hoopt zich op in allerlei voedselketens. Bij een fukushima of tjernobyl is de wijde omgeving voor duizenden jaren een no-go zone,,

http://mdn.mainichi.jp/md...1216p2a00m0na002000c.html

http://sargasso.nl/archie...de-fallout-van-fukushima/

YouTube: Nucléaire / Nuclear : Collaborating to create a radioactive fallout contamination map

http://www.myweathertech....times-higher-than-normal/

Dat ontkennen of proberen te ontkrachten is je ogen dichtdoen voor de feiten. Ik weet dat overheden en energie bedrijven dit graag proberen te ontkrachten of zelfs verdoezelen, maar uiteindelijk spreken de feiten voor zich.

Kijk ook eens op deze site voor de gevolgen van de omgeving en straling van tjernobyl nu: http://www.elenafilatova.com/

Overigens eens met d1v1n3 als het gaat om de kernproeven ellende..

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:05:
Bodemfolie here I come. Vandaag besloten om toch maar weer mijn favoriete ruimte in te gaan en om bodemfolie neer te leggen. Hopelijk ben ik dan af van het vocht onderaan mijn EPS platen. En zo niet dan kan ik makkelijker en zonder zooi mijn kruipruimte in :)

En als ik het echt op m'n heupen krijg plak ik nog eens 10cm onder de vloer :9
Echt bodemfolie of gewoon wat landbouwplastic?

Bij ons ligt bodemfolie op de grond en, voor zover ik weet, hebben wij nooit last van vocht in de kruipruimte. Tot zover zou het moeten werken dus :)

En nog eens 10 cm... RC 4of 5 heeft toch nauwelijks meerwaarde? En het kruipen wordt dan wel lastig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
IJsbeer schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:15:
[...]

Echt bodemfolie of gewoon wat landbouwplastic?

Bij ons ligt bodemfolie op de grond en, voor zover ik weet, hebben wij nooit last van vocht in de kruipruimte. Tot zover zou het moeten werken dus :)

En nog eens 10 cm... RC 4of 5 heeft toch nauwelijks meerwaarde? En het kruipen wordt dan wel lastig... ;)
Echte bodemfolie. Rukapul heeft nog een stuk over die ik kan overnemen, 6 meter breed,10 meter lang. Mijn kruipruimte is ongeveer 5 meter breed en 9 meter diep. Dus 1 groot stuk folie op de grond, alleen bij de meterkast moet ik er een snee inmaken voor de leidingen.

Enige voordeel van nog een laag eronder plakken is dat ik het kruislings kan doen en zo nog een aantal kieren/kiertjes kan afdichten. Dat zou evt ook met 2 cm plaatjes kunnen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
@mkleinman,
geen tonzon folie onder je eps overwogen?
Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.