Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40
windfreak schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:28:
Of, "slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding"
Dat ook!

Ik zit nu eenmaal de helft van mijn werkzame en hobbyleven in Engelstalige omgevingen...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
SunshineCompany schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:55:
Mijn live-monitor mag ook wel in de OP trouwens. :)
Consider it done..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ook leuk om te zien. Op www.meewind.nl kun je nu ook zien in hoeveelheid huishoudens wat Belwind 1 opwekt:

Ik heb het even nagerekend. Ze gaan uit van 400 Watt continu verbruik per huishouden = 3500 kWh per jaar.
Oftwel, 413.361 huishoudens zoals nu is gelijk aan max vermogen v het park = 165 MW. (413.361 * 400 Watt)

[ Voor 0% gewijzigd door windfreak op 03-01-2012 15:55 . Reden: foutje in continu vermogen ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

windfreak schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:26:
Wij hebben in 2011 2464 kWh (933 kWh/kWp) opgewekt met een 2640 Wattpiek systeem op het westzuidwesten! Daar ben ik trots op want toen ik inschatte wat ons systeem op zou leveren ging ik er eerder vanuit dat het tussen de 700 en 800 kWh/kWp zou zijn vanwege de orientatie en de ligging in de buurt van Wageningen, Arnhem.
Ik wilde jouw opbrengst ook even toevoegen aan de PV lijst, maar je staat er nog helemaal niet tussen! Dus als je wilt: toevoegen

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Zou je mij ook willen toevoegen? ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik heb mijn systeem toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:16:
[...]

Inmiddels wel weer, eerder deze dag stonden er een paar op status "afgeschakeld" door de harde windstoten.
December was ook al een topmaand aldaar, het opgewekte vermogen paste al niet meer op de opbrengsten pagina :)
Molen 14 staat nu ook in standje Emergency.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Het is wel interessant om de specifieke omstandigheden te weten waarop ze afgeschakeld worden. Gaat dat bij een gemiddelde wind van x knopen of wordt er naar de windstoten (hoeveel) gekeken.
Erasmo schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:06:
[...]

Molen 14 staat nu ook in standje Emergency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

windfreak schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:15:
Het is wel interessant om de specifieke omstandigheden te weten waarop ze afgeschakeld worden. Gaat dat bij een gemiddelde wind van x knopen of wordt er naar de windstoten (hoeveel) gekeken.
[...]
En nu draaien ze al weer allemaal. Ze kunnen zichzelf blijkbaar weer vrij snel resetten?

Van http://www.windparkkubbew...p=19&subgroep=28&taalid=1
Eén van de redenen waarom deze turbine zo goed presteert, is omdat ze een "OptiTip" heeft. OptiTip is een systeem met microprocessoren dat de rotorbladen longitudinaal reguleert. De bladhoekverstelling of pitch. Dat wil zeggen dat de stand van de rotoren aangepast kan worden naar veel of weinig weerstand, of zelfs in vaanstand kunnen worden gezet (net als bij een vliegtuig) zodat geen energie uit de wind wordt opgenomen door de turbine.

Daarnaast heeft de V80 een "OptiSpeed generator". Die zorgt er voor dat de rotor tussen de 9 en 19 rpm (rounds per minute, aantal omwentelingen per minuut) kan draaien. Dit systeem dient om de krachten van bijvoorbeeld plotselinge windstoten op de turbine soepel op te kunnen vangen. Een windstoot geeft weliswaar een tijdelijke verhoging van het toerental, maar dankzij OptiSpeed geeft de generator deze onbalans niet door aan het electriciteitsnet.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 03-01-2012 16:21 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:30
antonboonstra schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:20:
Die zorgt er voor dat de rotor tussen de 9 en 19 rpm (rounds per minute, aantal omwentelingen per minuut) kan draaien.
Ik hoop dat ze revolutions bedoelen, anders hebben we een vrij gewelddadige molen, qua munitie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ammunition

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 03-01-2012 16:36 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

:D

Grappig.

Ik sla dat rondje hardlopen wel even over vanavond trouwens. Vind 't wel mooi. Overigens; ik heb wel veel auto km's gedaan, maar ook 11.000 fietskm's. Ik ben gewoon heel mobiel?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Mike70 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:59:
[...]

Zou je mij ook willen toevoegen? ;)
Yes! Ik heb een link gemaakt naar je daggrafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

mightym schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:12:
[...]

Yes! Ik heb een link gemaakt naar je daggrafieken.
Dank u! :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De mobiele unit van het forum zeg maar ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:58

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:26:
[...]

De mobiele unit van het forum zeg maar ;)
Mobiele eenheid (taalpolitie).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En niet te vergeten de eenhedenpolitie :)

Ad serviendum ac protegendum... kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier nog wat nieuws over EIA.
Sunshine kan nu ook trackers (oh, sorry zonnevolgsystemen) gaan meeleveren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
windfreak schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:52:
Ook leuk om te zien. Op www.meewind.nl kun je nu ook zien in hoeveelheid huishoudens wat Belwind 1 opwekt:
Ik hoop niet dat ze rekenen in huishoudens type "JeroenH"... 413000 huishoudens die -250 kWh per jaar opwekken... da's een duur windpark! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mooi ook dat de EIA 41,5% blijft. Alleen TWA (Tijdelijk Willekeurig Afschrijven) vervalt. En da's toch wel weer erg jammer. Dus 'gewoon' weer afschrijven in bijv. 5 jaar. En dat maakt het toch een stuk minder aantrekkelijk, helaas. Binnenkort melkquotum eraf bij melkveeboeren.. dat is ook weer een groot ding wat staat te gebeuren.

De 2e staffel van de EB moet afgeschaft worden. Alles van 10.000 tot 50.000 ook gewoon 0,11 EUR / kWh EB. Boven de 50.000 gewoon 0,01 EUR, zodat de grote jongens hun concurrentiepositie niet kwijtraken. Nouja, verdubbel het dan naar 0,02 EUR.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35
Kets_One schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:43:
Zo, ik ben gisteravond eens in onze kruipruimte gekropen. Ik ben wel geschrokken van wat ik daar zag... :(
Sowieso ligt er van alles: plastic, resten pur, kabels, tegeltjes en zelfs een hele EPS plaat waarvan ik niet weet of de bouwers deze 'over hadden' of dat hij van het dak van de kruipruimte naar beneden is gevallen...
Join the club. Ben zelf ook met een aantal man een dag bezig geweest om het puin van een gat voor een convectorput af te voeren :/ Plus een berg andere zooi.
Hier wat foto's van misstanden:
[afbeelding]
Foto 1: Ontbloot stuk van de betonnen vloer op de plaats van een ophangpunt voor de riolering.
Mjah. Typisch iets wat je doet als het niet je eigen huis is wat je isoleert. Precies de reden dat ik het wel zelf doe...
Ook de support zelf lijkt mij een flinke koudebrug.
Dat valt op zich mee, want metaal geeft vrij weinig warmte af aan lucht (handiger als het glanst dan als het roestig is helaaas) en het is op zich maar een klein oppervlak. Wil je er toch wat mee dan kun je het eenvoudig inpakken met wat isolatiemateriaal. Je kunt vast wel een omhulsel maken met behulp van wat buisisolatie, EPS of PUR.

Bedankt voor de heads up trouwens, want ik heb ook dergelijke ophanging en niet gerealiseerd dat die direct in het beton hangen dus die neem ik nog even mee.
[afbeelding]
Foto 2: Afgebroken stuk EPS plaat van ongeveer 70 cm. De erboven liggende betonvloer is zichtbaar.

Is er een manier om de koudebruggen bij de ophangpunten te vermijden zonder compleet nieuwe ophangpunten aan te brengen? Ik denk erover om het stuk EPS plaat dat mist gewoon vol met PUR te spuiten. Ik ben alleen bang dat dit een knoeiboel wordt wanneer dit naar beneden valt. Ideeen?
PUR zuigt bigtime in het algemeen en in de kruipruimte in het bijzonder. Ik heb de afgelopen dagen ook wat proberen af te purren in de kruipruimte, maar het is een crime: PUR werkt alleen als je dus bus op zijn kop houdt en dus moet je de zwanehals buigen en zo goed mogelijk mikken. Ondertussen kun je er zelf niet onder liggen om precies te kijken wat je aan het doen bent en zakt die meuk door de zwaartekracht ook meteen weer naar beneden. Houd je de bus per ongeluk toch rechtop dat zit je vervolgens meteen in een damp waar je niet vrolijk van wordt en wat ook de reden is dat je het in een slecht geventilleerde ruimte niet hoort te gebruiken.

Waar mogelijk gebruik ik zoveel mogelijk steenwol ipv PUR. Gewoon proppen :P. (Alleen op droge plaatsen gebruiken!)
Ik zag ook een doorvoervan een flexibele PVC buis door de funderingsmuur. Deze doorvoer is niet afgedicht met PUR. Is het mogelijk/toegestaan om dit alsnog te doen of begeeft de buis het dan?
Die buis zal het waarschijnlijk prima kunnen hebben als je het niet te bont maakt, maar de vraag is waarom je het zou doen. Enige reden die ik kan bedenken is als je funderingsmuur zelf een (geisoleerde) spouwmuur heeft. Bij een niet-geisoleerde funderingsmuur heeft het in elk geval geen zin.

Vandaag ook weer een meter of wat opgeschoten in m'n omgekeerde spijkerbed paradijs. Door de bevestigingsmethode gaat het vrij langzaam.

Ook een beetje onduurzaam bezig op het moment: ivm een kleine lekkage ben ik nu een ongebruikte kamer met slechts enkel glas aan het opstoken om een en ander op te laten drogen en later niet met bv schimmel geconfronteerd te worden :|

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 03-01-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:38
ik zou die buis alleen purren als er water langsstroomt, en er verder nergens water naar binnenkan. en dan zou ik iets van kit of zo nemen ipv pur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Vandaag maar weer een rondje gedaan, kijken hoe het met de luchtvochtigheid staat.
Goed nieuws: na het aanleggen van drainage en 3 maanden wachten is er nog maar 1m2 met druppels tegen de vloer (was halve vloer) waardoor de kans op betonrot behoorlijk is afgenomen (heb beginnend betonrot maar is goed te behandelen).
PUR zuigt bigtime in het algemeen en in de kruipruimte in het bijzonder. Ik heb de afgelopen dagen ook wat proberen af te purren in de kruipruimte, maar het is een crime: PUR werkt alleen als je dus bus op zijn kop houdt en dus moet je de zwanehals buigen en zo goed mogelijk mikken. Ondertussen kun je er zelf niet onder liggen om precies te kijken wat je aan het doen bent en zakt die meuk door de zwaartekracht ook meteen weer naar beneden. Houd je de bus per ongeluk toch rechtop dat zit je vervolgens meteen in een damp waar je niet vrolijk van wordt en wat ook de reden is dat je het in een slecht geventilleerde ruimte niet hoort te gebruiken. Waar mogelijk gebruik ik zoveel mogelijk steenwol ipv PUR. Gewoon proppen :P.
Is steenwol niet vochtgevoelig? Heb vandaag de leidingdoorvoering door de spouw (keuken-bijkeuken) dichtgepurd omdat hier na-isolatie doorheen lekte. Daarna ook meteen alle doorvoeringen onder de vloer nagelopen en afgepurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Correct. Daarom had ik m'n reactie al gewijzigd :P Mijn kruipruimte was al droog en nu ik bodemfolie heb lijkt de luchtvochtigheid helemaal marginaal te worden. Ik krijg in elk geval een behoorlijk droge mond nu. (Zal ook niet helpen dat er nu wat stapels EPS voor de ventillatie openingen staan.)
Heb vandaag de leidingdoorvoering door de spouw (keuken-bijkeuken) dichtgepurd omdat hier na-isolatie doorheen lekte. Daarna ook meteen alle doorvoeringen onder de vloer nagelopen en afgepurd.
Hmmm. Goed punt eigenlijk. Misschien had ik de ruimte tussen de ventillatiebuis en de spouw ook even af moeten purren ivm toekomstige spouwmuurisolatie. Kan er nu een stuk lastiger bij :/ Als ze nu losse bolletjes in m'n spouw zouden spuiten dan zou het zo m'n kruipruimte inlopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Je kunt ook een purpistool kopen/huren/lenen en daar een CV vulslang van 50-75cm op klemmen. Dan kan je de PUR beter "richten" terwijl je het pistool toch op de voorgeschreven manier kan vasthouden. Wel zorgen dat de slang goed klemt!
moet nog steeds restjes van mijn huid krabben

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Anoniem: 334569 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:45:
Ik stelde dat er geen enkele windmolen aan het net gaat zonder subsidie, technische stand van nu. Dat (A) is dus geen argument. Vooroordelen heeft een euro geen boodschap aan, ik ging zuiver uit van het financiele perspectief.
Nee, dat wind duurder was dan fossiel (externe kosten niet meegerekend) heeft wel gemaakt dat windenergie geen goede naam heeft. Dus dat heeft wel degelijk nu invloed.
Juwi doet zaken over de hele wereld en niet hier in NL, waarom? Subsidie te laag?

De mep subsidieert naar 10,7 a 11 cent ongeveer (Amstelmolen valt onder de MEP), de opbrengst van de elektriciteit zelf is 3,25 a 3,5 cent (bron is mondelinge mededeling van die vent van de PV projecten in Duitsland van de windvogel, die doen ook systeemdiensten).
Het verschil wordt aangevuld via subsidie.
De SDE+ zit op 5 a 6 cent (even uit de losse pols, kan het ook wel uitzoeken hoor)
5,5 cent is duidelijk meer dan 3,5 cent, ofwel de oude windmolens, maar ook de nieuwe draaien voornamelijk op subsidie.
Zou dit verschil niet komen doordat de prijs nu gedicteert wordt door bestaande fossiele capaciteit? De prijzen die ik gaf zijn voor nieuwbouw capaciteit, en daar komt toch steevast uit allerlei verschillende onderzoeken dat wind goedkoper is dan kolen, goedkoper is dan nucleair en vergelijkbaar met gas.
Waarom denk je dat de uitspraak "Windmolens draaien op subsidie" zelfs wordt gehanteerd door Rutte?
Omdat het goed onderbouwbaar en dus verdedigbaar is.
Rutte zou ook de HRA weer invoeren als hij nu opnieuw voor de keuze staan... Ik geloof er niets van dat hij dat meent.
Overigens waar ik werk betalen we 4 cent voor electra, maakt wel duidelijk dat het nooit meer kan opleveren dat dat bedrag.
Bizar. Je werkt voor de overheid toch? Wel bijzonder dat de overheid niet zuinig met energie hoeft te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:11

Punkrocker

Mostly harmless

OMG!!!
Vanmorgen is dit topic geopend en nu al VIJF pagina's!!!

Leuk om na al die tijd weer eens de openingpost te lezen (die lees je niet terug als je al op pagina tig bent :) )
Goede openingpost. _/-\o_
Al ben ik het er nog steeds niet mee eens dat kernenergie erbij staat. Maar goed er staat netjes bij dat niet iedereen kernenergie duurzaam vindt.

Iedereen veel zon en wind toegewenst.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rukapul schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:39:

Hmmm. Goed punt eigenlijk. Misschien had ik de ruimte tussen de ventillatiebuis en de spouw ook even af moeten purren ivm toekomstige spouwmuurisolatie. Kan er nu een stuk lastiger bij :/ Als ze nu losse bolletjes in m'n spouw zouden spuiten dan zou het zo m'n kruipruimte inlopen :+
Hier ook pas later opgemerkt, door de purslang plat te vouwen en langs de cv-leiding te douwen is er hopelijk genoeg pur in de spouw gekomen om te voorkomen dat de volgende keer weer de keuken onder ligt.

We gaan het zien en anders moet de bovenkant van de keuken uit elkaar (gelijmde plaat) maar dan kan ik die leidingen ook eindelijk eens isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 17:26
guus.assmann schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:48:
@zonnefreak
Kleine correctie, ook een schakelende voeding heeft een galvanische scheiding.
Anders zou het levensgevaarlijk en dus ook niet toegestaan zijn.
Het grote verschil is dat bij een schakelende voeding een hogere frequentie wordt gebruikt.
En door het schakelen kan de overzet verhouding anders zijn.
Daarom is een schakelende voeding kleiner en mede door het gebruik van ferriet ook efficienter.
Okee heb ik er ook nog wat van geleerd. Ik was in de veronderstelling dat deze voedingen geen galvanische scheiding hadden.
Gelukkig maar.
Je bent een }:O als je met een voeding stunt. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

SpiceWorm schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:51:
Nee, dat wind duurder was dan fossiel (externe kosten niet meegerekend) heeft wel gemaakt dat windenergie geen goede naam heeft. Dus dat heeft wel degelijk nu invloed.
Die kosten zijn vrij beperkt en horen wel bij deze bron. Een vergunningsaanvraag voor een kerncentrale is ook niet goedkoop, maar dat hoort weer bij een kerncentrale.
Je kunt nou eenmaal niet kiezen wat je kosten zijn bij een bron. Je kunt alleen de bron kiezen.
Zou dit verschil niet komen doordat de prijs nu gedicteert wordt door bestaande fossiele capaciteit? De prijzen die ik gaf zijn voor nieuwbouw capaciteit, en daar komt toch steevast uit allerlei verschillende onderzoeken dat wind goedkoper is dan kolen, goedkoper is dan nucleair en vergelijkbaar met gas.
Duurzame energie is maar een splintertje van het geheel, denk je dat alle prijzen worden verlaag om dat kleine splintertje te pesten? No way. Het zijn de oorzaken die ik eerder noemde, de crisis en het oude (afgeschreven) machinepark van de producenten.
Wat is er mis met die onderzoeken? Dat is bepaald niet het enige criterium dat van belang is. De kostenstructuur van een gascentrale is veel gunstiger dan die van een windmolen.
Rutte zou ook de HRA weer invoeren als hij nu opnieuw voor de keuze staan... Ik geloof er niets van dat hij dat meent.
Dit heeft vrij weinig met het onderwerp te maken lijkt me.
Bizar. Je werkt voor de overheid toch? Wel bijzonder dat de overheid niet zuinig met energie hoeft te zijn...
Als overheid kun je er toch moeilijk voor kiezen teveel te betalen. Dat staat overigens los van de inspanning zuinig te zijn met energie, daar is wel aandacht voor.

Wat ik duidelijk wou maken (terwijl ik voorstander ben van wind op land) is wat de prijzen zijn en wat de daadwerkelijk subsidie is. Veel mensen denken dat wind op land al (bijna) rendabel is.
En objectief gezien staan we daar nog een flink eind vandaan.
Het is mij in het verleden wel eens opgevallen dat dit helemaal niet inzichtelijk is voor een buitenstaander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@SpiceWorm in deel 18: http://gathering.tweakers...message/37412673#37412673
quote: SpiceWorm
Wind op land is goedkoop. Vergelijkbaar met gascentrales, goedkoper dan kolen en goedkoper dan kernenergie. Voor een uitgebreide verhandeling met flink wat verschillende bronnen: Wikipedia: Cost of electricity by source
Als de informatie daar niet klopt, wil je dat dan corrigeren? Dan wordt iedereen weer een beetje wijzer.
Jij pikte dit tabelletje eruit:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Levelized_energy_cost_chart_2%2C_2011_DOE_report.gif/600px-Levelized_energy_cost_chart_2%2C_2011_DOE_report.gif

Echter, als je tabel 1 van diezelfde wiki page bekijkt zie je dat er met een capaciteitsfactor van 34% wordt gerekend voor wind (voor on- en offshore):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Levelized_energy_cost_chart_1%2C_2011_DOE_report.gif
Volgens mij is dat dus niet helemaal eerlijk, daar er op land (in NL tenminste) vrijwel nooit meer dan 25% rendement wordt behaald. Als ik dan even snel reken zou ik de kosten voor wind met 1,36 moeten vermenigvuldigen (0,34/0,25). Dan is kernenergie dus goedkoper.

Of maak ik nu een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:13:
Echter, als je tabel 1 van diezelfde wiki page bekijkt zie je dat er met een capaciteitsfactor van 34% wordt gerekend voor wind (voor on- en offshore):

Volgens mij is dat dus niet helemaal eerlijk, daar er op land (in NL tenminste) vrijwel nooit meer dan 25% rendement wordt behaald. Als ik dan even snel reken zou ik de kosten voor wind met 1,36 moeten vermenigvuldigen (0,34/0,25). Dan is kernenergie dus goedkoper.

Of maak ik nu een denkfout?
Dat is een juiste constatering.
Echter, en dat is het lastige punt, en er geen E-maatschappij die dat lijstje pakt en dan de goedkoopste eruit haalt. Ook als het over geld gaat spelen risico's en kostenstructuur een bijzonder belangrijke factor.
Anders zou men wel wat vaker een kerncentrale bouwen.

En wat bouwt men in een vrije markt? (USA) met name (bijna alleen maar) gascentrales.
(ook windpower ivm subsidies)

Als je het al over kosten hebt:
http://www.photovoltaik-s...796ca32b98c9eba664a29ce88

Dat is wel een leuke prijs voor een fraai paneel.
(verzendkosten zijn echter veel te hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:24:
En wat bouwt men in een vrije markt? (USA) met name (bijna alleen maar) gascentrales.
(ook windpower ivm subsidies)
Hmm, dat snap ik niet zo...De VS hebben toch niet van die enorme gasreserves?
Dat is wel een leuke prijs voor een fraai paneel.
Dank voor de tip. Ik ga snel kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:38:
Hier nog wat nieuws over EIA.
Sunshine kan nu ook trackers (oh, sorry zonnevolgsystemen) gaan meeleveren :o
Volslagen idioot dat daar in het land van de stormen nota bene een aparte categorie voor wordt gemaakt (uit "Energielijst 2012"):
Duurzame energie
• Fotovoltaïsche zonne-energiesysteem (251102)
Een nieuwe ontwikkeling bij fotovoltaïsche zonnecellen is het toepassen van een actief zonvolgsysteem waardoor de elektriciteitsproductie van de zonnecellen toeneemt. Het actief zonvolgsysteem is als onderdeel aan de omschrijving toegevoegd.
Nieuwe ontwikkeling mijn grootje. Ze lopen echt op sloffen met gaten uit de prehistorie bij Agentschap NL. Onderdeel van het "innovatie ministerie". Schei toch uit, in 2008 werd heel Spanje al vol geplempt met retedure tracker stations...
... en in 2009 ging de Spaanse staat met terugwerkende kracht voor de te subsidiëren hoeveelheid de output maximeren van ook die peperdure installaties, moest alle meeropbrengst voor kolen dump prijzen verkocht worden op een overvolle elektra markt, en zijn bijna alle investeerders daar gillend gek het land uit gevlucht...

Solarpark Bavaria had al in 2004 enkelassige trackers van Powerlight/Sunpower, er zijn sindsdien talloze projecten mee volgebouwd. Het fraaie Erlasee Solarpark 12 MWp in noord Beieren stamt ook alweer uit 2006.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2011/DSCF4444.jpg
Foto: tijdens ons bezoek aan het uit 2006 stammende Erlasee tracker park vorige zomer (pikant: van Solon, die inmiddels faillissement heeft aangevraagd...).

Trackers zijn door de enorme kostendruk veroorzaakt door hoge degressies van invoedings-tarieven al lang geen "issue" meer, met name niet in gematigde streken. Laat staan in stormgevoelige gebieden zoals het onze. En het volgen van de zon is beslist GEEN "innovatie". Bull****.

@Sunshine C.
Mooi ook dat de EIA 41,5% blijft. Alleen TWA (Tijdelijk Willekeurig Afschrijven) vervalt. En da's toch wel weer erg jammer. Dus 'gewoon' weer afschrijven in bijv. 5 jaar. En dat maakt het toch een stuk minder aantrekkelijk, helaas. Binnenkort melkquotum eraf bij melkveeboeren.. dat is ook weer een groot ding wat staat te gebeuren.
Welkom in Nederland. Het land van continu wijzigend, investeerders knettergek makend beleid. Wen er maar aan, het is "normaal" hier.
De 2e staffel van de EB moet afgeschaft worden. Alles van 10.000 tot 50.000 ook gewoon 0,11 EUR / kWh EB. Boven de 50.000 gewoon 0,01 EUR, zodat de grote jongens hun concurrentiepositie niet kwijtraken. Nouja, verdubbel het dan naar 0,02 EUR.
Ga jij het de MKB-ers en Grünfeld van VEMW vertellen dat het "moet"? Fijn! (NB: VEMW heeft gewoon logo van Vattenfall/NUON op hun homepage staan, die aan hen levert, met EB van momenteel 4,15 Eurocent/kWh ex BTW als ze boven die 10.000 kWh/jaar zitten).

Tarief boven 50.000 is al sinds 2006 nauwelijks gewijzigd, dus een verdubbeling "zal op enige tegenstand stuiten" (van mij mogen ze, het betekent nog vrijwel niets). Tarieven voor de echt grote zuipers boven 10 miljoen kWh/jaar betalen een hondenfooi die al sinds introductie in 2004 ONGEWIJZIGD is gebleven (0,1 of zelfs maar 0,05 Eurocent/kWh ex BTW). Dus ook NIET is geïndexeerd met de inflatie...

Sterk staaltje consolidatie: Het zeer Chinese LDK Solar neemt spreekwoordelijk de tent over bij een van Duitsland's "top" PV merken, Sunways:

http://www.sunways.eu/de/...dungen/2011/12-01-02.html
Wir freuen uns, mit LDK einen strategischen Ankerinvestor gefunden zu haben, ....

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 03-01-2012 21:34 . Reden: consolidatie numero zoveel ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:28:
Hmm, dat snap ik niet zo...De VS hebben toch niet van die enorme gasreserves?
[...]

Dank voor de tip. Ik ga snel kijken.
Wikipedia: List of countries by natural gas proven reserves
VS en gas, dat valt wel mee dus. Wel veel ''vies'' gas helaas.
Ook is het zo dat er dus erg veel reserves zijn wat de algehele leveringszekerheid veilig stelt.

Ik denk dat in jouw geval een ander paneel wellicht beter past.
Was niet bedoeld als koopadvies, alleen als prijs indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:39:
[...]
Ik denk dat in jouw geval een ander paneel wellicht beter past.
Was niet bedoeld als koopadvies, alleen als prijs indicatie.
Ik ben nog lang niet tweaker genoeg om zelf zo'n systeem in elkaar te flansen, denk ik, dus wellicht is een kant-en-klaar oplossing beter geschikt. Wel leuk dat je op die wijze aan me denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:44:
[...]
Ik ben nog lang niet tweaker genoeg om zelf zo'n systeem in elkaar te flansen, denk ik, dus wellicht is een kant-en-klaar oplossing beter geschikt. Wel leuk dat je op die wijze aan me denkt ;)
Als je merkt hoe simpel PV werkt, denk je opeens ook anders over het potentieel.

Mij jeukt het.... ik moet weer snel wat bijplaatsen..kan bijna niet wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Is dat niet erg weinig? Dat is 0,751m3. Dat gebruik ik in twee dagen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:50:
[...]

Als je merkt hoe simpel PV werkt, denk je opeens ook anders over het potentieel.

Mij jeukt het.... ik moet weer snel wat bijplaatsen..kan bijna niet wachten...
Als je er zo over denkt....

Ik heb vanaf het dak van de aanbouw toegang tot mijn rommel/werk/hobbykamer. Daar ligt een aparte groep voor mijn desktop en een andere groep. Dus ik zou -volgens de startpost- een kW kunnen invoeren. Dat betekent volgens mij dat de omvormers in mijn werkkamer gaan komen.

Is wel iets om even te gaan onderzoeken....Ik voel een nieuw projectje opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:58:
[...]

Ik heb vanaf het dak van de aanbouw toegang tot mijn rommel/werk/hobbykamer. Daar ligt een aparte groep voor mijn desktop en een andere groep. Dus ik zou -volgens de startpost- een kW kunnen invoeren. Dat betekent volgens mij dat de omvormers in mijn werkkamer gaan komen.

Ga zo door. De terugverdientijd van Tweakers is verbijsterend kort, zo blijkt wel weer...

Wel foto's als "het" eenmaal is geschied, anders geloven sommige jonge honden het hier niet... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:58:
[...]

Die aparte groep, zit daar alleen die desktop op?? Als dat zo is kun je ook deze groep exclusief voor PV gebruiken en er 3,6 kW achter hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mightym schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:06:
[...]
zit daar alleen die desktop op??
Huh? Dat heb ik nog nergens gelezen...Wat is dat voor vage regel?
Om je vraag te beantwoorden: ja. Samen met laserprinter. Eigenlijk zeg je dat je per groep maximaal 3600W kunt invoeren minus de reeds aanwezige belasting op die groep? Want dan heb ik ruimte (in kW bedoel ik, niet in vierkante meters..) voor bijna 6,5kW... :P

edit: een vraagje...Als ik naar de specs van een paneel kijk en er staat 270 Wp...Is dat per paneel of per m2?

[ Voor 19% gewijzigd door hansdegit op 03-01-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:11:
[...]

Huh? Dat heb ik nog nergens gelezen...Wat is dat voor vage regel?
Om je vraag te beantwoorden: ja. Samen met laserprinter. Eigenlijk zeg je dat je per groep maximaal 3600W kunt invoeren minus de reeds aanwezige belasting op die groep? Want dan heb ik ruimte (in kW bedoel ik, niet in vierkante meters..) voor bijna 6,5kW... :P
Nee, dan moet je de PC en de laserprinter ergens anders bijprikken en ALLEEN PV aansluiten op deze groep.

Je kan dus OF per groep 500W invoeden, of een groep EXCLUSIEF gebruiken voor je PV en dan kun je voor 16A tot 3600Watt gaan. Je mag NOOIT PV installaties groter dan 500W ergens bijprikken. De reden hiervan is, dat bij een overbelasting veel meer stroom kan gaan lopen dan 16A en daar is je bekabeling niet op berekend en wordt het brandgevaar groter.

[ Voor 24% gewijzigd door mightym op 03-01-2012 22:16 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323576

brief Nuon: nieuwe energietarieven per 1 januari 2012
... De inkoopprijzen van energie zijn in de afgelopen periode gestegen. Dat komt door de sluiting van kerncentrales in Duitsland en de onrust in het Midden-Oosten en Noord-Afrika...

Deze berichtgeving ruikt erg veel naar het manipuleren van het Nederlandse Volk en suggereert dat kernenergie een goedkope energiebron is. Over alternatieven als zon en wind geen woord. Neptransparantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:11:

edit: een vraagje...Als ik naar de specs van een paneel kijk en er staat 270 Wp...Is dat per paneel of per m2?
Er zijn diverse modules met elk ver over de 250 Wattpiek nominaal (STC) vermogen.

Sunpower voert al een tijdje een 320 Wp exemplaar (hier). En is bezig aan een 333 Wp beest.

320 Wp exemplaar heeft rendement van 19,6% en oppervlakte van 1,63 m². Ergo: dik 196 Wp per vierkante meter module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Had je verwacht dat Duitsland na de Atomausstieg hun energiebehoefte intern had kunnen oplossen? Er is simpelweg meer vraag naar kernenergie uit het buitenland. Ik zie de relatie tussen "neptransparantie" en gestegen prijzen niet zo...

edit:
@zonnigtype: thanks. Moet echt even gaan kijken. Helaas zitten die subsidie-inschrijvingen altijd zo snel vol, dus ik vraag me af of de aanschaf wel aan mijn eigen terugverdieneisen voldoet. Maar dat is vers twee.

[ Voor 45% gewijzigd door hansdegit op 03-01-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:24:
Sunpower voert al een tijdje een 320 Wp exemplaar (hier).
Zou ook nog een optie kunnen zijn 3x 320Wp in landscape op een SB1200, past net nog :P
Wat is precies het verschil tussen Vmpp en Vdc en welke van de twee moet je aanhouden voor je omvormer?

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-01-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

nog een vage regel :
de HRe toverketel mag wel 1000 watt invoeren op een bestaande groep,
zonnepanelen niet, 500 watt max
ook reuze transparant weer.
volgens oxxio was stroom gewoon stroom, toch niet he ?

@de gitverdemmeke nog an toe dat was 2011
http://www.schagen.nl/doc...836866&attachment=0&a=463
sunsystems om de hoek, mono panelen, iets van 1,06 eurie per watt
schagen deed gewoon 2,50 eur subsidie

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-01-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396927

Over duurzaam gesproken. Mijn CV ketel is vandaag overleden. Gelukkig vriest het niet dat het kraakt... Mooi een dagje gas besparen, zal ik maar denken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:30:
Was toch de NEM?graaft in slechte commercials...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:24:
[...]

Helaas zitten die subsidie-inschrijvingen altijd zo snel vol, dus ik vraag me af of de aanschaf wel aan mijn eigen terugverdieneisen voldoet. Maar dat is vers twee.
Puur uit interesse, wat zijn jouw TVT eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mightym schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:34:
[...]

zie mijn 3 posts terug, het kon negatief zijn voor hans,
geen pv kopen in 2011 in de regio noord holland noord, was wel erg duur.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-01-2012 22:38 . Reden: namelijk geen tvt bij geen pv ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mightym schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:34:
[...]

Ja, da's eigenlijk een goeie vraag. Mijn rendementen van de afgelopen jaren zijn niet om naar huis te schrijven, qua optiebeurs. Dus eigenlijk meet ik met twee maten. Als ik ieder jaar meer dan 150,- kan terugvangen doe ik het financieel volgens mij vrij goed.

Iets concreter: een jaar of tien. Subsidie niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:32:
[...]

Was toch de NEM?graaft in slechte commercials...
Foei, waar is de afkortingen politie?
NEM is een van de laatste ketelbouwers in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:40:
[...]

Fransie Bauer. Nederlandse Energie Maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nederlandse Elektrolytische Las Maatschappij, met oa. vestigingen in Hengelo en Leiden
http://www.nem-group.com/EN/products/860/
Heel andere koek.

[ Voor 42% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-01-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:24:
dus ik vraag me af of de aanschaf wel aan mijn eigen terugverdieneisen voldoet. Maar dat is vers twee.
De terugverdientijd moet je wel relateren aan de levensduur van het actief.
In dat licht gezien is de tvt van een PV paneel best goed.

Een rendement van 7% + haal je nooit op een bankboekje en het bespaart ook op je VRH (1,2%).

Noem eens een andere investering die 8,2% haalt. Ik wil het wel weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:38:
[...]

Ja, da's eigenlijk een goeie vraag. Mijn rendementen van de afgelopen jaren zijn niet om naar huis te schrijven, qua optiebeurs. Dus eigenlijk meet ik met twee maten. Als ik ieder jaar meer dan 150,- kan terugvangen doe ik het financieel volgens mij vrij goed.

Zonder subsidie zit ik op 10 a 11 jaar. Met de huidige prijzen lukt ook die 10 jaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:38:
[...]

Dat is toch een makkie? Zonder subsidie en met een kWh prijs van 0,25 euro (gokje voor de komende tien jaar en rekent makkelijker uit het hoofd), stel jij hebt een 4000Wp op het dak liggen icm met een ca 3500W omvormer dan mag je toch rekenen op 4000kWh per jaar. Dus ongeveer 1000 euro. Deze installatie hoeft je niet veel meer dan 7000 euro te kosten (zelf plaatsen), reken nog wat rentederving mee en je kunt er in 7,5 jaar uit zijn.

Om de huidige prijzen even in perspectief te plaatsen, ik heb een collega die twee jaar geleden voor 3500 euro een 1000Wp installatie heeft laten installeren. Met SDE 2010 subsidie, dus iets van 50ct per kWh vergoeding. Dus 430 euro per jaar (want SDE stopt bij 850kWh en je hebt extra meterhuur). Met nog wat rentederving zit je vlug aan 8,5 jaar TVT.

Nu investeren is volgens mij dus interessanter dan twee jaar geleden MET SDE subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:28:
[...]
Zou ook nog een optie kunnen zijn 3x 320Wp in landscape op een SB1200, past net nog :P
Volgens mij heb ik ruimte voor 6 van die "beesten" in landscape (plat dak, 3,5x5m). Wat voor omvormer heb ik dan nodig? Of beter: waar moet ik op letten bij het aanschaffen van zo'n omvormer? als het in de openingspost staat mag je me afmaken, hoor. Mijn vrouw zegt ook altijd dat ik niet kan zoeken

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 03-01-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En daar is de TVT-discussie alweer.
imho het begin van een oneindige, niet zinvolle discussie als je de keuze hebt gemaakt om op eigen schaal iets te doen aan energiebesparing.
Vreemde opmerking? Denk ik niet. Als je een positieve bijdrage wilt doen aan het milieu endan de weg van de energiebesparing inslaat, dan moet je dit niet leesten op de schoen van een gemiddelde bank. Die investeren alleen maar op basis van gewin, op enig moment. Duurt dit te lang, geen investering dus.

Je kosten eruit halen? Dus je geeft nooit iets aan een goed doel? Je helpt nooit iemand zonder winstbejag? Ooit iemand de weg gewezen en daar nooit een Euro voor gevraagd? Ooit een (tweedehands) auto gekocht?, of een fiets? Vuurwerk? Een ijsje? Een goede fles wijn? Een staatslot?

Tjonge. En dan lees ik ook nog dat iemand niet zoveel "geluk" heeft gehad met opties....

Maar ja, ben vandaag niet echt mezelf.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Schinnen-groen schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:01:
[...]
Dus ga ik er maar niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Schinnen-groen schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:01:
imho het begin van een oneindige, niet zinvolle discussie als je de keuze hebt gemaakt om op eigen schaal iets te doen aan energiebesparing.
Vreemde opmerking? Denk ik niet. Als je een positieve bijdrage wilt doen aan het milieu endan de weg van de energiebesparing inslaat, dan moet je dit niet leesten op de schoen van een gemiddelde bank. Die investeren alleen maar op basis van gewin, op enig moment. Duurt dit te lang, geen investering dus.

Je kosten eruit halen? Dus je geeft nooit iets aan een goed doel? Je helpt nooit iemand zonder winstbejag? Ooit iemand de weg gewezen en daar nooit een Euro voor gevraagd? Ooit een (tweedehands) auto gekocht?, of een fiets? Vuurwerk? Een ijsje? Een goede fles wijn? Een staatslot?

Tjonge. En dan lees ik ook nog dat iemand niet zoveel "geluk" heeft gehad met opties....

Ja, ben het met je eens dat de zoveelste TVT discussie geen vermakelijke kost is, maar ik zou het erg jammer vinden als Hans besluit om geen PV te leggen op basis van een (naar mijn mening) verkeerde veronderstelling. Als goed huisvader zul je toch wel een beetje op je centjes moeten letten en verstandige investeringen moeten doen, dat heeft bij mij ook meegespeeld. Ik vind het op zich al positief als iemand wil nadenken over het plaatsen van PV. De reden dat dit met enige regelmaat terugkomt is dat de markt best wel in beweging is. De prijzen zijn echt ingestort, dus juist de TVT kan een argument zijn om over te gaan tot plaatsing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:00:
[...]

Volgens mij heb ik ruimte voor 6 van die "beesten" in landscape (plat dak, 3,5x5m). Wat voor omvormer heb ik dan nodig? Of beter: waar moet ik op letten bij het aanschaffen van zo'n omvormer? als het in de openingspost staat mag je me afmaken, hoor. Mijn vrouw zegt ook altijd dat ik niet kan zoeken
Waarom alles zelf uitzoeken, in de Solar top 50 staan heel behulpzame leveranciers, zij kunnen je heel goed bedienen van (actueel) advies op maat.

Edit: Hans, je hebt 'direct message' niet aan staan, ik wil je best nog wat info geven over leveranciers die hier op het forum de afgelopen jaren goede kritieken hebben gehad, zodat je niet bij nul hoeft te beginnen, maar dat wil ik hier niet op het forum doen (ik doe zelf niets in PV, heb bij niemand belangen, maar e.e.a. ligt hier gevoelig). Dus als je gebruik wil maken van mijn ervaringen van de afgelopen twee jaar, moet je me maar ff een DM sturen.

[ Voor 28% gewijzigd door mightym op 03-01-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:50:
Duurzame energie is maar een splintertje van het geheel, denk je dat alle prijzen worden verlaag om dat kleine splintertje te pesten? No way. Het zijn de oorzaken die ik eerder noemde, de crisis en het oude (afgeschreven) machinepark van de producenten.
We bedoelen hetzelfde; de reeds gebouwde centrales maken goedkope stroom, en verkopen deze tegen praktisch elke prijs.
Wat is er mis met die onderzoeken? Dat is bepaald niet het enige criterium dat van belang is. De kostenstructuur van een gascentrale is veel gunstiger dan die van een windmolen.
Je zou verwachten dat de kostenstructuur meegenomen is, aangezien deze een aanzienlijk deel van de kostprijs bepaald.
Dit heeft vrij weinig met het onderwerp te maken lijkt me.
Ik bedoel ermee te zeggen dat een MP gewoon kan liegen.
Als overheid kun je er toch moeilijk voor kiezen teveel te betalen. Dat staat overigens los van de inspanning zuinig te zijn met energie, daar is wel aandacht voor.
Als ze een keer zo veel voor energie moesten betalen, zou er dan niks veranderen?
Wat ik duidelijk wou maken (terwijl ik voorstander ben van wind op land) is wat de prijzen zijn en wat de daadwerkelijk subsidie is.
Heel goed daarvoor is het een forum, waarvoor dank.
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:13:
Als ik dan even snel reken zou ik de kosten voor wind met 1,36 moeten vermenigvuldigen (0,34/0,25).
Dan zou wind in NL dus een 13,6 cent / kWh kosten. Daar gaat m'n betoog! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
mightym schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:08:
[...]

Waarom alles zelf uitzoeken,
omdat het 75% van de LOL is :)

Zo heb ik bijvoorbeeld een goedbetaalde job maar vind het toch leuk om lang vakantie te nemen en dan de nodige klusactiviteiten op me te nemen na deze uitgebreid te hebben voorbereid. Even lekker ontspannen met iets heel anders :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 03-01-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rukapul schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:18:
[...]

omdat het 75% van de LOL is :)

Zo heb ik bijvoorbeeld een goedbetaalde job maar vind het toch leuk om lang vakantie te nemen en dan de nodige klusactiviteiten op me te nemen na deze uitgebreid te hebben voorbereid. Even lekker ontspannen met iets heel anders :)
Haha, herken ik wel, maar iets zegt mij dat Hans daar iets anders in staat. Maar als ik het mis heb dan zal ik me er verder niet tegenaan bemoeien! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

nog een vage regel :
Knip uit een mailwisseling die ik hierover met de NEN heb gehad:

Bij een WKK op een bestaande eindgroep waarop ook stroomverbruikende toestellen zijn aangesloten is gekeken wanneer sprake is van overbelasting van de eindgroep. Er is namelijk voeding via de 16 A-beveiliging uit het openbare net en via de WKK. Na uitvoerige discussie is vast komen te staan dat een WKK met een vermogen van 1 000 VA op een bestaande eindgroep geen gevaarlijke situatie op zal liggen. Het zelfde zou volgens de interpretatiecommissie kunnen gelden voor een PV-installatie die wordt ingeplugd op een bestaande eindgroep. Die zou dus 1 000 VA (4,34 A) moge zijn. De commissie die de NTA heeft opgesteld heeft gekozen voor een andere waarde (2,25 A)

offtopic:
Iemand geïnteresseerd om de gehele mailwisseling te publiceren?. Stuur even een DM

[ Voor 62% gewijzigd door Dre op 03-01-2012 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mightym schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:21:
[...]

Haha, herken ik wel, maar iets zegt mij dat Hans daar iets anders in staat. Maar als ik het mis heb dan zal ik me er verder niet tegenaan bemoeien! ;)
Je gevoel is niet juist. Ik wil juist alles weten en uitzoeken, op allerlei vlakken:
- fietsen
- hardware
- netwerk
- zonnepanelen
- etc.

Alleen ben ik soms wat grumpy en roep ik onzin en heb ik even geen zin om van alles uit te zoeken. Maar vandaag is niet zo'n dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:26:
[...]

Je gevoel is niet juist. Ik wil juist alles weten en uitzoeken, op allerlei vlakken:
- fietsen
- hardware
- netwerk
- zonnepanelen
- etc.

Alleen ben ik soms wat grumpy en roep ik onzin en heb ik even geen zin om van alles uit te zoeken. Maar vandaag is niet zo'n dag ;)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eventueel voor opname in de startpost, onderdeel "software": www.energiemanageronline.nl
Een tool om online je energieverbruik bij te houden. Achter de schermen wordt gerekend met gewogen graaddagen van een weerstation bij jou in de buurt (bepaald door je postcode).
Voorlopig nog niet geschikt als je zonnepanelen op je dak hebt liggen, maar wel als je:
  • een elektriciteitsmeter over één of twee telwerken beschikt
  • je huis wordt verwarmd met aardgas of stadsverwarming
Uitbreiding met een zonnepaneel module en met een slimme meter module is binnenkort gepland.
Het gebruik ervan is gratis!

[ Voor 11% gewijzigd door KC27 op 03-01-2012 23:51 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:26:
[...]

- fietsen
- hardware
- netwerk
- zonnepanelen
- etc.

Alles begint met voorbereiding, vraag een kapvergunning aan voor die conifeer. Focus op zonnepanelen. Voor een fiets hoef je niets uit te zoeken (hoewel Rohloff, Magura en SON leuke speeltjes hebben) Van netwerk weet je als IT-er al genoeg. En koop een laptop (als dat de hardware is waar je op doelt). Er zijn genoeg leveranciers in NL die je een aanbieding voor zonnepanelen kunnen doen. Bekijk hoeveel je over hebt om iets aan duurzaamheid te doen. En lees de post van Schinnen-Groen nog eens na.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:37:
[...]

zie mijn 3 posts terug, het kon negatief zijn voor hans,
geen pv kopen in 2011 in de regio noord holland noord, was wel erg duur.
Ahum, 15 december 2011 systeem aangeschaft. Oke geen megasysteem maar moet ergens beginnen.
Subsidievrij omdat dit behoorlijk veel bureaucratie met zich meebrengt.
De maximale subsidie die ik zou kunnen krijgen waren de installatiekosten (en kan het ook wel zelf).
Hiervoor moest ik wel een andere meter en nu zit ik nog met de ferraris.

Ik heb nergens subsidie voor en denk dat dit mij heel wat rompslomp gescheeld heeft.
Aan de andere kant had ik hier misschien ook wel geld mee kunnen besparen, maarja uiteindelijk betaal je dat toch ook weer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Haha dank, maar zo makkelijk laat ik mij niet kennen. Ik ben opzoek naar wat andere bronnen.

De windenergie website van de overheid komt met dit kostenplaatje voor een 15 MW windpark:
Afbeeldingslocatie: http://www.windenergie.nl/site/file.php?file=462

Zij gaan uit van een capaciteitsfactor van 25%, 7 cent / kWh verkoop en 3,2 cent / kWh subsidie.

Hier een bron voor de spotmarkt verkoopprijs van stroom in 2011
http://www.apxendex.com/index.php?id=452
Schurkt het grootste deel van het jaar tegen de 6 cent aan. Maar kan windstroom worden verhandeld op de spotmarkt? Is dat het meest rendabel?
Marktprijs vandaag: piekstroom kost 4,8 cent, basislast 3,6 cent, en off-peak 2,4 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

Meridiaan schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:44:
[...]

Is dat zo? Dit is wat milieucentraal er over zegt:

Grote windmolens wekken veel meer elektriciteit op dan kleine windmolens. Dat komt doordat de elektriciteitsopbrengst in het kwadraat toeneemt met de diameter van de rotor.
Dat bedoel ik helemaal niet. De totale opbrengst is niet groter, maar je winst wel op korte termijn. Het enige wat ik moet kopen is een magneet en een kogellager. Voor de kleinere koop ik er eentje die ze ook in o.a. de Ridley racefietsen gebruiken. Voor de grotere eentje uit Harley Davidson wrakken.

Het is veel milieuvriendelijker om al dat metaalafval (en ook wat hout) te hergebruiken als windmolen dan het om te smelten om als lantaarnpaal te gebruiken..

Daar komt nog eens het feit bij dat je een megamolen niet zomaar overal kan en mag neerplanten. Een kleine molen daarentegen kan je gewoon neerplanten zolang je er niemand mee stoort. Al heb je eigenlijk er nog altijd een vergunning voor nodig.

Je kan ook argumenteren dat de energie die ik opwek maximaal 1km moet overbruggen voor bij de verbruiker terecht te komen (idg de batterij). Als jij een leuke megamolen op zee neerpoot dan moet deze een 250km overbruggen in vogelvlucht en meerdere malen omgezet worden.

Het is volgens mij veel efficiënter om energie lokaal te produceren en al de productiebronnen op mekaar af te stemmen. Al deze kleine bronnen zijn dan vaak groter dan een grote bron. Wat niet wilt zeggen dat ik tegen windmolenparken op zee ben, integendeel. Maar als je de ruimte hebt, waarom dan niet zelf bijdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 21:24
PcDealer schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:58:
[...]

Is dat niet erg weinig? Dat is 0,751m3. Dat gebruik ik in twee dagen.
oeps, 751 m3 of course

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Euhh,...
Wij verbruiken 10 maal zo weinig.
Weet je het zeker? ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
KC27 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:49:
Eventueel voor opname in de startpost, onderdeel "software": www.energiemanageronline.nl

Het gebruik ervan is gratis!
Link toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
engelbertus schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:30:
ik zou die buis alleen purren als er water langsstroomt, en er verder nergens water naar binnenkan. en dan zou ik iets van kit of zo nemen ipv pur...
Vandaag eens met de fabrikant van de flexibele buis gebeld. Het blijkt dat deze buis wordt toegepast in situaties waar na het aanbrengen van het leidingwerk zettingen te verwachten zijn. Deze buis dient te voorkomen dat het leidingwerk onder spanning komt te staan. Het fixeren van de buis met PUR lijkt mij daarmee geen goed idee...

Voor jullie informatie: het gaat dus om een flexibele PP of PVC buis (bijv. Dyka Deltaflex) welke bedoeld is voor de afvoer van afvalwater. Bedankt voor het meedenken.

Na de regen van afgelopen dag staat er nu in de hele kruipruimte een laag water... :( Het leegscheppen heeft dus (zoals enkelen al vermoedden) geen zin gehad. Met het vocht dat er nu instaat heb ik niet zoveel zin om alle gaten af te dichten. Dit pak ik verder op in het late voorjaar of zomer. Hopelijk staat het grondwater dan wat lager.

[ Voor 18% gewijzigd door Kets_One op 04-01-2012 08:58 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:56
75,1m3 of bedoel je je gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kets_One schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 08:49:
[...]

Vandaag eens met de fabrikant van de flexibele buis gebeld. Het blijkt dat deze buis wordt toegepast in situaties waar na het aanbrengen van het leidingwerk zettingen te verwachten zijn. Deze buis dient te voorkomen dat het leidingwerk onder spanning komt te staan. Het fixeren van de buis met PUR lijkt mij daarmee geen goed idee...

Voor jullie informatie: het gaat dus om een flexibele PP of PVC buis (bijv. Dyka Deltaflex) welke bedoeld is voor de afvoer van afvalwater. Bedankt voor het meedenken.

Na de regen van afgelopen dag staat er nu in de hele kruipruimte een laag water... :( Het leegscheppen heeft dus (zoals enkelen al vermoedden) geen zin gehad. Met het vocht dat er nu instaat heb ik niet zoveel zin om alle gaten af te dichten. Dit pak ik verder op in het late voorjaar of zomer. Hopelijk staat het grondwater dan wat lager.
Rond de buis (richting woning??) kun je natuurlijk wel kit doen ipv pur.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:40:
[...]

Hun logo is meer NeM, dan is er geen verwarring:
Afbeeldingslocatie: http://www.nemservices.nl/templates/nemsf/images/logo_nem-energy-services.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SpiceWorm schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 00:07:
De windenergie website van de overheid komt met dit kostenplaatje voor een 15 MW windpark:
[afbeelding]
Zij gaan uit van een capaciteitsfactor van 25%, 7 cent / kWh verkoop en 3,2 cent / kWh subsidie.
Daar kan ik deze als kanttekening tegenin brengen:
http://www.nationaleombud...porten/2011/221?aresult=0
Hier een bron voor de spotmarkt verkoopprijs van stroom in 2011
http://www.apxendex.com/index.php?id=452
Schurkt het grootste deel van het jaar tegen de 6 cent aan. Maar kan windstroom worden verhandeld op de spotmarkt? Is dat het meest rendabel?
Marktprijs vandaag: piekstroom kost 4,8 cent, basislast 3,6 cent, en off-peak 2,4 cent.
Beetje rechtse denktank uit Denemarken:
http://www.cepos.dk/filea...-_the_case_of_Denmark.pdf

Samenvatting:
"Denemarken wekt met zijn windmolens een hoeveelheid stroom op die overeenkomt met 19% van zijn elektriciteitsbehoefte. Die hoeveelheid wordt weliswaar geproduceerd door de Denen, maar niet geconsumeerd door de Denen. De helft van de productie wordt geëxporteerd omdat de wind nu eenmaal ook waait als je er niet op zit te wachten. Een rapport van het Deense onderzoeksinstituut Cepos berekent nu dat slechts 9.7% van alle stroom die de Denen gebruiken uiteindelijk van hun eigen windmolens afkomstig is, de rest is gewoon een mix van fossiel, waterkracht, nucleair.

Er spelen allerlei factoren een rol die er uiteindelijk voor zorgen dat het er vooral op neerkomt dat de Denen meebetalen aan de stroomrekening van de Noren en Zweden.

Waterkracht is in Zweden (40%) en Noorwegen (99%) de belangrijkste bron van opwekking voor stroom. Zweden heeft ook atoomstroom en produceert daarnaast ook stroom uit fossiele brandstoffen.

Als de Denen (en hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de Nederlanders en de Duitsers) weer eens te veel windstroom produceren komt die stroom op de zogeheten spotmarkt. Als er op dat moment veel stroom wordt aangeboden of de vraag niet zo groot is kan de prijs die de exporterende Denen er voor vangen behoorlijk laag zijn, niet zelden nul. Een keus hebben ze echter niet: die stroom moet weg, je kunt m niet opslaan, dus tenzij je de molen afzet is er geen andere keuze dan deze het stroomnet op te sturen. De Deense wet dicteert de netwerkbeheerders om windenergie voorrang te geven. Maar als dat gebeurt moeten andere stroomproducenten hun levering terugdraaien, de stroombalans op het net is delicaat en mag niet verstoord worden; kapotte elektronische apparatuur of blackouts - in enorme gebieden - zouden het gevolg kunnen zijn.

Waterkracht is relatief makkelijk terug te regelen dus op het moment dat de Denen te veel stroom hebben kunnen ze hun stroom op de Zweedse en Noorse netten kwijt. De Noren en de Zweden zijn blij met die stroom als hun waterkrachtcentrales droog staan (hetgeen wel eens gebeurt) maar vaak is de Deense windstroom alleen maar surplus - en levert dus geen geld op voor de Denen. De helft van de door hen geproduceerde windstroom zou zo ‘verkocht' worden. (Overigens is op deze spotmarkt vanaf oktober een negatieve prijs van toepassing, men wil producenten ontmoedigen om teveel stroom aan te leveren).

Denemarken heeft ook diverse centrales op fossiele brandstoffen, maar geinspireerd door dezelfde groene idealen produceren die niet alleen stroom maar ook nog warmte. Dat verhoogt het rendement, maar het maakt het wel moeilijker om ze te reguleren, want je kunt dan moeilijk de productie van stroom omlaag schroeven omdat de netwerkbeheerder dat vereist zonder tegelijkertijd ook de wijkverwarming terug te draaien.

Omgekeerd, als er weinig wind is en een grote behoefte aan stroom dan zal deze geimporteerd moeten worden. Maar ja dan is de spotprijs waarschijnlijk een stukje hoger. Het zijn allemaal factoren die maken dat Denemarken heel veel geld kwijt is aan windenergie.

Jaarlijks wordt zo sinds het begin van deze eeuw meer dan 100 miljoen Euro ‘geëxporteerd'. In 2013 worden de windparken op zee uitgebreid met 800 megawatt en dan zal dit nog toenemen.

Bespaart Denemarken op fossiele brandstoffen en CO2 dankzij deze windturbines? Nauwelijks, alleen als in Denemarken alle windstroom geconsumeerd wordt en de 'fossiele centrales' teruggedraaid kunnen worden. Dat leverde tot dusver een 'besparing' op van 2.4 miljoen ton tegen een prijs van 87 € per ton CO2 (de marktprijs is op het ogenblik een fractie daarvan). Een peperdure milieumaatregel dus.

Maar de geëxporteerde windstroom bespaart niets op CO2 en op brandstof aangezien het leeuwendeel van de stroom in Noorwegen en Zweden toch al co2-neutraal werd opgewekt. Ondanks deze forse investering in windenergie lijkt Denemarken zijn Kyoto-afspraken niet te halen.

Een mogelijke oplossing zou zijn als Denemarken meer stroom zou gaan gebruiken, maar hoe dat moet weet men niet, en het is bovendien in strijd met het overheidsbeleid om juist energie te besparen.

Een voordeel van windenergie is dat de marginale kosten laag zijn als het kapitaal eenmaal is opgebracht. Dat is mooi, maar het moment dat er opnieuw betaald moet worden komt al ras dichterbij want in tegenstelling tot grote centrales die 40 tot 60 jaar meegaan, is de levensduur van windmolens slechts 10-15 jaar.

Ook voor de werkgelegenheid is windenergie niet ideaal. De onderzoekers berekenen dat de subsidiëring van de windmolenindustrie met jaarlijks honderden miljoenen Euro's eigenlijk alleen maar een verschuivend effect heeft gehad op de werkgelegenheid: veel ongesubsidieerde banen zijn gesubsidieerde banen geworden. Nieuwe banen zijn er nauwelijks gecreëerd (en de grootste Deense windmolenproducent Vestas zou nu bezig zijn een deel van zijn productie naar China over te hevelen). Het bedrag dat uitgegeven wordt om deze gesubsidieerde banen te creëren bedraagt 175%-250% van wat er aan arbeidsplaatsen elders in het land wordt gespendeerd. Zonder windindustrie zou Denemarken ieder jaar 270 miljoen dollar rijker zijn, zo becijfert één van de Deense onderzoekers. "

Dus de prijs is dus ook wel eens 0 en bespaart dan geen co2.

Smart grids moeten dus véél groter worden om die prijs boven 0 te houden, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren.

[ Voor 0% gewijzigd door hansdegit op 04-01-2012 10:38 . Reden: NIET ideaal voor werkgelegenheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
Rukapul schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:20:
[...]

Waar mogelijk gebruik ik zoveel mogelijk steenwol ipv PUR. Gewoon proppen :P. (Alleen op droge plaatsen gebruiken!)
Ik had nog wat afvalstukken Tonzon folie en stukken EPS over.
Daar heb ik proppen van gemaakt om de grote gaten op te vullen.
Daar weer mooi folie overheen spannen en met profi alu plakband vastgezet.
Dat lijkt me beter dan steenwol in een vochtige ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:21:

Denemarken heeft ook diverse centrales op fossiele brandstoffen, maar geinspireerd door dezelfde groene idealen produceren die niet alleen stroom maar ook nog warmte. Dat verhoogt het rendement, maar het maakt het wel moeilijker om ze te reguleren, want je kunt dan moeilijk de productie van stroom omlaag schroeven omdat de netwerkbeheerder dat vereist zonder tegelijkertijd ook de wijkverwarming terug te draaien.

Jaarlijks wordt zo sinds het begin van deze eeuw meer dan 100 miljoen Euro ‘geëxporteerd'. In 2013 worden de windparken op zee uitgebreid met 800 megawatt en dan zal dit nog toenemen.

Bespaart Denemarken op fossiele brandstoffen en CO2 dankzij deze windturbines? Nauwelijks, alleen als in Denemarken alle windstroom geconsumeerd wordt en de 'fossiele centrales' teruggedraaid kunnen worden. Dat leverde tot dusver een 'besparing' op van 2.4 miljoen ton tegen een prijs van 87 € per ton CO2 (de marktprijs is op het ogenblik een fractie daarvan). Een peperdure milieumaatregel dus.

Maar de geëxporteerde windstroom bespaart niets op CO2 en op brandstof aangezien het leeuwendeel van de stroom in Noorwegen en Zweden toch al co2-neutraal werd opgewekt. Ondanks deze forse investering in windenergie lijkt Denemarken zijn Kyoto-afspraken niet te halen.

Ook voor de werkgelegenheid is windenergie ideaal. De onderzoekers berekenen dat de subsidiëring van de windmolenindustrie met jaarlijks honderden miljoenen Euro's eigenlijk alleen maar een verschuivend effect heeft gehad op de werkgelegenheid: veel ongesubsidieerde banen zijn gesubsidieerde banen geworden. Nieuwe banen zijn er nauwelijks gecreëerd (en de grootste Deense windmolenproducent Vestas zou nu bezig zijn een deel van zijn productie naar China over te hevelen). Het bedrag dat uitgegeven wordt om deze gesubsidieerde banen te creëren bedraagt 175%-250% van wat er aan arbeidsplaatsen elders in het land wordt gespendeerd. Zonder windindustrie zou Denemarken ieder jaar 270 miljoen dollar rijker zijn, zo becijfert één van de Deense onderzoekers. "

Smart grids moeten dus véél groter worden om die prijs boven 0 te houden, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren.
toon volledige bericht
Ik mis, tenminste, een ding in je hele betoog. Namelijk dat Denemarken door zijn windmolens (maar ook door zijn waterkrachtcentrales/kerncentrales) geen kosten heeft aan het Kyoto-protocol.

De derde laatste alinea lijkt me meer een ideologisch statement in de stijl van veel- vs weinig overheid, dan een argument tegen windmolens.

Ook merk ik dat er nogal protectionistisch wordt geredeneneerd, energie- en klimaatbeleid is niet iets dat stopt bij de landsgrenzen. Zelfs al zou Denemarken voor 100% zelfvoorzienend zijn door een altijd-waaiende wind, dan nog zou men windmolens bijbouwen, al is het maar om de prijs van de energie uiteindelijk te laten zakken. Lage energiekost = een incentive voor de industriële sector om zich in Denemarken te vestigen.

Een lagere energiekost werkt ook de gelijkheid in de hand, wat toch wel een scandinavisch stokpaardje is. Als de energieprijzen hard stijgen, dan treft dit vooral hen die het al moeilijk hadden. Nu, als deze dalen zal dat ook vooral voordelen hebben voor hen die het moeilijk hebben. Zij zullen in de winter toch eens de verwarming durven opzetten in plaats van kerst in een koude woonkamer te moeten 'vieren'.

Ook is Denemarken een vrij klein land en moet je het op macro-niveau bekijken. Als Oezbekistan geen windmolens kan plaatsen omdat er nooit wind is, dan kan Denemarken als meer welvarend land de taak op zich nemen om zichzelf te voorzien van duurzame energie. Uiteindelijk zullen ook de Oezbeken daar de vruchten van plukken, net zoals de NL'ers of de Belgen.

Werken aan een duurzame toekomst doe je samen en omdat je erin gelooft. Niet omdat je daardoor met een zakje geld kan gaan lopen of omdat je het wel cool vindt ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 426307 op 04-01-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Woodski schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:31:
[...]
Ik had nog wat afvalstukken Tonzon folie
Wat is in het algemeen de ervaring met die radiatorfolie? Ik wil niet blind op de info van de fabrikant afgaan.
hoeveel gas is er bespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:54
Afgaande op de snelheid waarmee de pagina's erbij komen moet je toch echt constateren dat duurzaam 'hot' is, in elk geval onder de tweakers. Nu alweer 8 pagina's en dan ook nog met flink stevige inhoudelijke discussies, het is toch best iets om trots op te zijn met z'n allen!
[...]

Met interesse je post gelezen, de conslusie is alleen wel zorgbarend. Hieruit zou je dus moeten concluderen dat Windenergie vooral window dressing is en geen enkel economisch, duurzaam of energie rendement levert? Zou dit nu te maken hebben met de wijze waarop de markt en onze energie netten zijn ingericht? Immers in Amerika hebben ze al jaren in California grote windenergie 'velden', die zijn toch niet echt van het sponsoren zonder payback.. En ze groeien maar: http://www.energy.ca.gov/wind/overview.html
Anoniem: 426307 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:34:
[...]

Ik mis, tenminste, een ding in je hele betoog. Namelijk dat Denemarken door zijn windmolens (maar ook door zijn waterkrachtcentrales/kerncentrales) geen kosten heeft aan het Kyoto-protocol.
Eens maar is geen 'opbrengst' maar bijvangst lijkt me?
Werken aan een duurzame toekomst doe je samen en omdat je erin gelooft. Niet omdat je daardoor met een zakje geld kan gaan lopen of omdat je het wel cool vindt ofzo.
Helemaal waar, alleen zien overheden en hun 'zakenpartners' dit helaas anders, er moet wel geld verdient worden..

Overigens nog een andere vraag voor het forum; wat is volgens jullie het beste moment om je jaarrekening op te laten maken i.v.m. over of onder productie d.m.v. PV? Momenteel zit ik bij GC en ga sta ik nog -400 kWh onder vorig jaar qua electriciteit.

[ Voor 21% gewijzigd door Yilar op 04-01-2012 10:38 . Reden: Reactie uitgebreid. ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maar de geëxporteerde windstroom bespaart niets op CO2 en op brandstof aangezien het leeuwendeel van de stroom in Noorwegen en Zweden toch al co2-neutraal werd opgewekt.
Kleine kanttekening: hoe voller Noorse stuwmeren blijven, hoe meer waterkracht Noorwegen zelf kan exporteren. Zoals de 700 MW kabel naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het hogere aandeel Windenergie is waarschijnlijk niet op de huidige situatie gestoeld, maar op de situatie waar we in de toekomst staan. De netten worden momenteel versterkt en beter geschikt gemaakt voor duurzame energie.
Beetje rechtse denktank uit Denemarken:
Ook deels niet op de hoogte zo blijkt.
Je hebt het dan over direct verbruik bij dat percentage. Als het naar Zweden gaat als vervanging van hydro en Nederland vraag stroom op een later moment via Nordned is het uiteindelijk toch allemaal
wel gebruikt. Het is dus niet "weg".
Er spelen allerlei factoren een rol die er uiteindelijk voor zorgen dat het er vooral op neerkomt dat de Denen meebetalen aan de stroomrekening van de Noren en Zweden.
De Noren profiteren van hun hydro
Maar als dat gebeurt moeten andere stroomproducenten hun levering terugdraaien, de stroombalans op het net is delicaat en mag niet verstoord worden; kapotte elektronische apparatuur of blackouts - in enorme gebieden - zouden het gevolg kunnen zijn.
Er is geen geschiedenis van blackouts, dus dit is blijkbaar goed te regelen.
De besparing bestaat niet alleen uit de directe besparing, maar ook de besparing via de Noorwegen route. Die komt niet terug
Maar de geëxporteerde windstroom bespaart niets op CO2 en op brandstof aangezien het leeuwendeel van de stroom in Noorwegen en Zweden toch al co2-neutraal werd opgewekt.
ZOals gezegd, via Nordned en gelijksoortige verbindingen kan dit op een later moment prima gebruikt worden.
Ondanks deze forse investering in windenergie lijkt Denemarken zijn Kyoto-afspraken niet te halen.
Ja dat is veel makkelijker voor the UK, omdat die wat kolencentrales konden sluiten.
De wetmatigheid van voorop lopen is dat verder besparen moeilijker wordt.
Een mogelijke oplossing zou zijn als Denemarken meer stroom zou gaan gebruiken, maar hoe dat moet weet men niet, en het is bovendien in strijd met het overheidsbeleid om juist energie te besparen.

Een voordeel van windenergie is dat de marginale kosten laag zijn als het kapitaal eenmaal is opgebracht. Dat is mooi, maar het moment dat er opnieuw betaald moet worden komt al ras dichterbij want in tegenstelling tot grote centrales die 40 tot 60 jaar meegaan, is de levensduur van windmolens slechts 10-15 jaar.
Een molen gaan tenminste 20 jaar mee, de nieuwste Enercon 6MW gaat zelfs 30 jaar mee,
Ook voor de werkgelegenheid is windenergie ideaal. De onderzoekers berekenen dat de subsidiëring van de windmolenindustrie met jaarlijks honderden miljoenen Euro's eigenlijk alleen maar een verschuivend effect heeft gehad op de werkgelegenheid: veel ongesubsidieerde banen zijn gesubsidieerde banen geworden. Nieuwe banen zijn er nauwelijks gecreëerd (en de grootste Deense windmolenproducent Vestas zou nu bezig zijn een deel van zijn productie naar China over te hevelen). Het bedrag dat uitgegeven wordt om deze gesubsidieerde banen te creëren bedraagt 175%-250% van wat er aan arbeidsplaatsen elders in het land wordt gespendeerd. Zonder windindustrie zou Denemarken ieder jaar 270 miljoen dollar rijker zijn, zo becijfert één van de Deense onderzoekers. "

Op dat laatste stuk is ook wel wat aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:34:
[...]

Wat is in het algemeen de ervaring met die radiatorfolie? Ik wil niet blind op de info van de fabrikant afgaan.
Het werkt echt en is altijd de moeite. Alleen in absolute zin is het beperkt.
Mini investering, beperkte besparing, maar wel rendabel. Zelfs bij een modern huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 426307 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:34:
[...]
Ik geloof je meteen.
De derde laatste alinea lijkt me meer een ideologisch statement in de stijl van veel- vs weinig overheid, dan een argument tegen windmolens.
Vandaar mijn disclaimer dat het onderzoek van een rechtse denktank afkomstig is. Die 3e alinea is een samenvatting van deel II van het rapport waarvan de conclusie is dat er weliswaar banen bijkomen, maar dat gesubsidieerde banen netto niet bijdragen aan het BBP.
Ook merk ik dat er nogal protectionistisch wordt geredeneneerd, energie- en klimaatbeleid is niet iets dat stopt bij de landsgrenzen. Zelfs al zou Denemarken voor 100% zelfvoorzienend zijn door een altijd-waaiende wind, dan nog zou men windmolens bijbouwen, al is het maar om de prijs van de energie uiteindelijk te laten zakken. Lage energiekost = een incentive voor de industriële sector om zich in Denemarken te vestigen.
Helaas zijn die supergrids er nog niet. En ik vind de investering ervoor op dit moment onverantwoord (daar gáán we weer...)
Als je het overschot aan energie kunt opslaan, geef ik je meteen gelijk. Maar zolang dat nog niet het geval is, daalt de prijs bij een overschot pijlsnel naar 0. De stabiliteit is anders in het geding.
Een lagere energiekost werkt ook de gelijkheid in de hand, wat toch wel een scandinavisch stokpaardje is. Als de energieprijzen hard stijgen, dan treft dit vooral hen die het al moeilijk hadden. Nu, als deze dalen zal dat ook vooral voordelen hebben voor hen die het moeilijk hebben. Zij zullen in de winter toch eens de verwarming durven opzetten in plaats van kerst in een koude woonkamer te moeten 'vieren'.
Je mag mensen nooit in de kou laten zitten. Maar of de overheid banen moet scheppen of het bedrijfsleven is een politieke discussie die ik hier een beetje off topic vind.
Hier verschillen onze meningen, maar dat mag toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Naar aanleiding van vocht in de kruipruimte ben ik ook weer wezen kijken. De "vloer"/zandgrond is droog, dus geen zichtbare plassen, maar welk erg vochtig. Onderaan mijn isolatieplaten hangt heel veel vocht.

Ik zit dus toch maar te overwegen om bodemfolie neer te leggen. Aangezien er hier mensen hier al ervaring mee hebben. Hoe bevalt dit?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 16:40
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:34:
Dat is vrij lastig te meten. Je kunt met graaddagen gaan rekenen maar dan nog lijkt me het een "benadering". Ik ben zelf thuis driftig aan het plakken met de tonzon radiatorfolie. Wat ik wel merkte bij het aanbrengen dat de achterliggende muur een stuk koeler waar ik de folie had geplakt dan daar waar ik nog een baantje moest aanbrengen.

Ik heb in juni 2011 spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Volgens mindergas.nl heb ik in heel 2011 t.o.v. 2010 25,3% minder gas gebruikt "per gewogen graaddag". Nu geloof ik best dat ik wat minder heb verbruikt vanwege de spouwmuurisolatie in de 2e helft van het jaar, maar dat dit zelfs over gewogen graaddagen tot een kwart minder verbruik heeft geleidt lijkt me sterk.
Als ik de periode juni-dec voor 2010 en 2011 vergelijk wordt het nog spannender: 46,5% minder verbruik per gewogen graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:49:
Naar aanleiding van vocht in de kruipruimte ben ik ook weer wezen kijken. De "vloer"/zandgrond is droog, dus geen zichtbare plassen, maar welk erg vochtig. Onderaan mijn isolatieplaten hangt heel veel vocht.

Ik zit dus toch maar te overwegen om bodemfolie neer te leggen. Aangezien er hier mensen hier al ervaring mee hebben. Hoe bevalt dit?
Ja, en moet dat speciale bodemfolie zijn of kun je ook gewoon dik spul bij de boerenbond halen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:38
nog een vage regel :

@de gitverdemmeke nog an toe dat was 2011
http://www.schagen.nl/doc...836866&attachment=0&a=463
sunsystems om de hoek, mono panelen, iets van 1,06 eurie per watt
schagen deed gewoon 2,50 eur subsidie
ik dacht dat je 600 W mocht invoeden op een groep? o fben ik in de war met "ongeveer 600 Wp" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:48:

Misschien moet je maar gewoon aan de slag gaan en hier terugkomen als je in huis iets gedaan hebt aan maatregelen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:48:

[...]

Vandaar mijn disclaimer dat het onderzoek van een rechtse denktank afkomstig is. Die 3e alinea is een samenvatting van deel II van het rapport waarvan de conclusie is dat er weliswaar banen bijkomen, maar dat gesubsidieerde banen netto niet bijdragen aan het BBP.
Ik begrijp zeker waar je naartoe wil, en ik respecteer je mening ook wel. Maar is het ook niet zo dat het BBP alleen niet zaligmakend is? Je kan ook een land hebben met een enorm BBP maar waar de inwoners ongelukkig zijn of in slechte omstandigheden moeten leven. Gezonde lucht, proper water en een stabiel klimaat dragen, mijn inziens, minstens even hard bij aan een goed leven dan het BBP.
[...]

Helaas zijn die supergrids er nog niet. En ik vind de investering ervoor op dit moment onverantwoord (daar gáán we weer...)
Als je het overschot aan energie kunt opslaan, geef ik je meteen gelijk. Maar zolang dat nog niet het geval is, daalt de prijs bij een overschot pijlsnel naar 0. De stabiliteit is anders in het geding.
Vorig jaar heeft de Europese Commissie anders toch wel 1000 miljard euro uitgetrokken voor smartgrids binnen het FP7 programma.

Ik denk dat je het begrip 'overschot' verkeerd gebruikt hier, er is geen overschot aan energie. Het enige wat er gebeurd is dat er meer elektrische energie is dan nodig, er is geen reden waarom deze niet tijdelijk omgezet kan worden in een andere vorm. Alhoewel dit nooit aan 100% efficiëntie kan, een elektriciteit/waterstof/elektriciteit cyclus bv. is maximaal maar 50% efficiënt tot op heden.

Maar wat nu wel kan, is doormiddel van smartgrids, bepaalde toestellen in huis enkel gebruiken wanneer er een 'overschot' aan energie op het net zit. Ook elektrische wagens kunnen op die momenten automatisch opgeladen worden. Deze dingen zitten er nu al aan te komen. Als we dan ook nog kunnen gaan naar kleinere, meer lokale producenten van elektriciteit zal de efficiëntiegraad enorm toenemen.
[...]

Je mag mensen nooit in de kou laten zitten. Maar of de overheid banen moet scheppen of het bedrijfsleven is een politieke discussie die ik hier een beetje off topic vind.
Ik vind niet echt dat dit echt off topic is, duurzaam wilt niet enkel zeggen milieuvriendelijk of cradle-to-cradle en dergelijke. Maar ook dat iedereen er van kan meegenieten, dat is ook duurzaam, zo ga je naar een wereld met minder malcontenten, criminaliteit en oorlogen... wat mij toch het uiteindelijke doel is.
[...]

;) Uiteraard, graag zelfs. Ik ben zelfs niet tegen je mening, zo hou je de rest hier scherp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mkleinman schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:49:

Toen ze bij m'n ouderlijk huis de kruipruimte hadden getonzond hebben ze er ook bodemfolie neergelegd. De kruipruimte is en blijft prima droog.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

engelbertus schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:02:
[...]

ik dacht dat je 600 W mocht invoeden op een groep? o fben ik in de war met "ongeveer 600 Wp" ?
2,25 Ampère volgens de NTA 8493. Hoeveel vermogen dat is hangt af van de netspanning (207-253 Volt) en arbeidsfactor, maar komt neer op ongeveer 520 Watt

[Edit]
Volgens de NEN is vermogen trouwens hetzelfde stroom:

Vraag 1: Waarom is een WKK begrenst op vermogen en niet op stroom?
Antwoord 1: Begrenzen op vermogen is precies hetzelfde als begrenzen op stroom. Vermogen is spanning maal stroom. Zowel bij WKK als PV is sprake van 230 V. De stroom bij WKK is het vermogen gedeeld door 230.

Wellicht ben ik aan het mieren*****, maar dat het voor PV systemen stroom begrenst is en voor WKK het vermogen is volgens mij niet helemaal consequent :/

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 04-01-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:05:
[...]
Misschien moet je maar gewoon aan de slag gaan en hier terugkomen als je in huis iets gedaan hebt aan maatregelen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf...
Stuur je me nou weg? Volgens mij is er een constructieve discussie aan de gang. En ik heb al een zonneboiler, weet je nog?

Lokaal met zonne-energie aan de gang is volgens mij redelijk rendabel te doen. De vraag die ik nog steeds niet afdoende beantwoord krijg: "moet je grootschalig inzetten op wind?" Ik vind nog steeds van niet. Als je vindt dat dat niet in dit forum thuishoort, hoor ik het graag.
Anoniem: 334569 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:46:
Ook deels niet op de hoogte zo blijkt.
verklaar je nader.
Je hebt het dan over direct verbruik bij dat percentage. Als het naar Zweden gaat als vervanging van hydro en Nederland vraag stroom op een later moment via Nordned is het uiteindelijk toch allemaal
wel gebruikt. Het is dus niet "weg".
Eens. Maar de Denen sponsoren hun scandinavische vrienden en we verliezen nog eens extra rendement door het omhoogpompen van het water. Dat wordt het rendementsplaatje weer negatiever tov het geinvesteerde vermogen.
Een molen gaan tenminste 20 jaar mee, de nieuwste Enercon 6MW gaat zelfs 30 jaar mee,
Da's de begrote levensduur. Welke molen heeft inmiddels de 20 jaar volgemakt?

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.