Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.150 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
(jarig!)
Ik had een totaal ander "concept" van dakkapel in gedachte en kon om die reden de discussie niet echt volgen :).
(klik - klik - klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Afgelopen weekend de slaapkamer met dakkapel van rotzooi ontdaan. Tegelijkertijd nog even de aftimmering aan de zijkanten van het balkenplafond en bijbehorende vergane glaswol weggehaald, en wat zag ik daar: verrot spaanplaat (dakplaat) en buitenaftimmering met enorme schimmelsporen erop. Glaswol is geen mooi spul als je het niet goed aanbrengt.

Edit:
Komend weekend de schimmel aanpakken en dan PIR-schuim plaatsen om de boel weer dicht te krijgen. Kijk nu gewoon onder de dakpannen door. Verder nog even wat buizen aanleggen richting de meterkast, heb ruimte gevonden voor een tweetal PVC-leidingen. Bedoeling is dat daar in de toekomst 1 of 2 groepen worden aangelegd voor PV.

[ Voor 32% gewijzigd door _JGC_ op 09-01-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Cafe Del Mar schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:45:
Ik had een totaal ander "concept" van dakkapel in gedachte en kon om die reden de discussie niet echt volgen :).
(klik - klik - klik)
jep vele soorten dakkapellen.
de mijne:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/dakkapel.jpg
_JGC_ schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:53:
Afgelopen weekend de slaapkamer met dakkapel van rotzooi ontdaan. Tegelijkertijd nog even de aftimmering aan de zijkanten van het balkenplafond en bijbehorende vergane glaswol weggehaald, en wat zag ik daar: verrot spaanplaat (dakplaat) en buitenaftimmering met enorme schimmelsporen erop. Glaswol is geen mooi spul als je het niet goed aanbrengt.

Edit:
Komend weekend de schimmel aanpakken en dan PIR-schuim plaatsen om de boel weer dicht te krijgen. Kijk nu gewoon onder de dakpannen door. Verder nog even wat buizen aanleggen richting de meterkast, heb ruimte gevonden voor een tweetal PVC-leidingen. Bedoeling is dat daar in de toekomst 1 of 2 groepen worden aangelegd voor PV.
probeer of je 19mm buis kunt leggen.
dan kun je over de 16A gaan.

ik heb moeten doen met 3x 16mm

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:45:
(klik - klik - klik)
NEEderlanders zijn gewend aan strakke vierkante blokhutten op hun schuine dak en moeten nog een beetje worden opgevoed (er wordt meestal voor NL-ers gebouwd, architecten en aannemers moeten altijd op de centen letten hier - althans, voor de bouw voor het plebs...).

In Duitsland ook vaak erg mooie uitvoeringen, zoals dit exemplaar...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2011/DSCF4277.jpg

:9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Bijzondere paneeltjes daar linksvoor. Amorf? Thin-film? Dilithium crystals? ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:32:
Bijzondere paneeltjes daar linksvoor. Amorf? Thin-film? Dilithium crystals? ;)
Ik vermoed iets van CIGS. Mogelijk Würth Solar, is een fraai systeem. Volledig systeem hier.

... en als de dakkapel toch niet zoveel kan hebben als je van plan was, en het dak ook verder niet echt meezit, kun je natuurlijk ook gewoon creatief te werk gaan....

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-IKkQy67ckE8/Twr7VCwISVI/AAAAAAAAAEU/_5PCxeEPHHw/s640/2010_06060019_creatief_met_PV.jpg

Ik zeg: gaan met die banaan...

Foto genomen tijden MegaPV Radtour III in juni 2010. Donau dal oostelijk van Regensburg.

Volgens mij krijgt Verhagen van het "innovatie" ministerie daar echt een hartverzakking van ... maar "innovatief" is het beslist zekers weten wel... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kreeg mailtje net binnen van essent.
Geachte heer XXXXXXXX,

Op 9 januari heeft u contact gezocht met onze Klantenservice. Graag bevestig ik in deze e-mail wat ik met u heb besproken.

U heeft ons gevraagd hoe wij teruglevering van energie vergoeden als u meer teruglevert dan u verbruikt. De vergoeding bestaat uit drie componenten; het levertarief (gelijk aan de tarieven in de leverovereenkomst), 19% BTW en energiebelasting. Om in aanmerking te komen voor een volledige vergoeding dient u niet meer terug te leveren dan 5000 kWh. Indien er sprake is van een negatief verbruik , dus als u meer teruglevert dan u afneemt, dan geldt voor alle negatieve kWh's een vergoeding van de leverprijs, de BTW en de energiebelasting tot 5000 kWh.

Met vriendelijke groet,

XXX XXXXXXXX
Afdeling Klantenservice
Essent

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Dat mailtje slaat echt nergens op.. :D

Vandaag nog een klant geholpen met de overstap naar GC. Verbruik nu: 30.000 kWh + 6000m3 gas. Verbruik straks: 0 kWh + 6000m3 gas.. ;) Komen 119 stuks 260Wp Panda's op 't dak, op 2x TP 15000. Een Bandencentrum.. wellicht de eerste van Nederland.

Morgen zonnepanelen plaatsen bij iemand van 76.. ik heb de lokale krant ingelicht, wellicht schrijven die er een leuk stukkie over. 18x240Wp Yingli op Kostal Piko. Leuk he?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:49:
[...]

En ziedaar één van de redenen dat je je draaischijfmeter (als je die hebt) zo lang mogelijk vast moet houden.
Alleen bij enkeltariefsmeter. Of gewoon naar GC gaan. Veel makkelijker.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klopt, schreef ik ook een paar posts hoger, vergeten mee te nemen naar deze post.
Of gewoon naar GC gaan. Veel makkelijker.
Dat is waar, maar zonder gekkigheden is dat niet. GC lijkt een beetje willekeur ten toon te spreiden. Het maakt uit wie je treft, zo lijkt het.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Jeroen en andere GC tweakers:
Heeft Greenchoice ook een regeling dat als je onder de 500 kuub jaarverbruik zit, je in een lager(capaciteits) tarief-groep zit :?
(als het antwoord JA is) GC werkt toch niet met meter-opnemers, die 1 x per jaar langskomen, maar je moet bij hun toch de meterstanden zelf invullen + opsturen per Mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

JAN-B schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:51:
Heeft Greenchoice ook een regeling dat als je onder de 500 kuub jaarverbruik zit, je in een lager(capaciteits) tarief-groep zit :?
Dat ligt toch aan de netbeheerder en niet de leverancier?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

PcDealer schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:54:

Dat ligt toch aan de netbeheerder en niet de leverancier?
Je hebt gelijk, die 500 kuub grens ligt bij de netbeheerder;

maar toch: iemand geeft 1x per jaar de meterstanden door, zijn jaarverbruik = 515 kuub MAAR hij maakt er 490 kuub van!! immers, er komt toch geen metermannetje meer aan de deur, dus de controle is helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JAN-B schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:51:
(als het antwoord JA is) GC werkt toch niet met meter-opnemers, die 1 x per jaar langskomen, maar je moet bij hun toch de meterstanden zelf invullen + opsturen per Mail.
Greenchoice moet gewoon nettarieven doorberekenen van de netbeheerder in kwestie, DUS moeten ze gewoon die 500 kuub grens aanhouden. Simple as that.

Greenchoice is geen officieel "meetgemachtigde", uiteraard, GC is een leverancier van energie. Meetgemachtigden vind je hier:

http://www.tennet.org/ten...sector/Meetbedrijven.aspx

(door netbeheerders aangewezen)

Nu breekt mijn klomp helemaal. VVD wil zieltogend (?) Helianthos naar Zutphen halen. Hebben ze het licht gezien of ziet het ze zwart voor de ogen????

http://www.destentor.nl/r...lianthos-naar-Zutphen.ece

Politiek bloedbad te verwachten in Duitsland.

Net wordt bekend dat er in december 3 GWp (!!!) is bijgekomen, publicatie van Bundesnetzagentur. Totaal nu voorlopig: dik 7,5 GWp bijbouw in 2011. Dat betekent per juli alweer 15% degressie, bovenop de degressie van 15% van 1 januari, tenzij de politiek nu echt heftig in gaat grijpen (al die 20 jaar durende invoeding moet, met afrek van met de opbrengst op de stroombeurs te verdienen geld door de ÜNBs, worden betaald door de stroomverbruikers...).

Kom ik nog op terug.

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 09-01-2012 17:17 . Reden: Extreme bijbouw BRD in 2011. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JAN-B schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:04:
[...]

maar toch: iemand geeft 1x per jaar de meterstanden door, zijn jaarverbruik = 515 kuub MAAR hij maakt er 490 kuub van!! immers, er komt toch geen metermannetje meer aan de deur, dus de controle is helemaal weg.
Eens in de drie jaar is een meteropname door meteropnemer verplicht. Dus dat corrigeert zich vanzelf. Het voordeel van een paart tientjes verdwijnt dan als voor de zon omdat de gasprijzen stijgen. En misschien controleren ze standaard wel bij <500m3...

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 09-01-2012 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 09:14:
[...]

Mooi weer daar in Zeeland. Hier in Utrecht hadden we alleen in de ochtend een kort uitzicht op de zon.
Peak-day was 479W. De rest van de dag zweefde het om de 70W. (0,4 kWh/kWp )
Achja elke opgewekte W is een W die ik zelf verbruik.
klopt.. Daar denk ik ook zo over deze maand Januari.. In de zomer geniet ik er nog meer van, zodra mijn wisselstroommeter hard terugdraait. Afgelopen zondag middag heb ik daar een voorproefje van mogen meemaken voor het eerst van dit jaar :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/index.php?resize=1&image=SunnyBeam_2012_01_08.jpg&screenwidth=1280

Dit was de eerste dag, dat ik voor een kort moment boven de kW opgewekte zonne-energie uitkwam. Dat was weer even geleden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Weet iemand trouwens of er al een Arduino shield is voor communicatie met Opentherm?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kreeg net een energierapport van een 'expert' onder ogen.. waarin een TVT wordt berekend voor PV op een schooldak. Men gebruikt echter een GEMIDDELDE kWh prijs.. :X :X Men rekent dus met gemiddeld 12 cent, terwijl het verbruik 120.000 kWh is, kortom; 7-8 cent zou realistisch zijn voor wat ze opwekken. Daarnaast rekent men met 1000 ZON-uren (zijn d'r 1500, en ze bedoelen kWh / kWp). Oh, en ze willen 80kWp aansluiten op 3x80A (maximaal 60kWp met een beetje proppen).

Kortom; een echte expert, waarop je kunt vertrouwen! Werkelijke TVT ligt tussen de 17 en 20 jaar.. ze kwamen met 11,5 jaar aan.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-dwLTXAGvG_I/TdGbZxp4sKI/AAAAAAAAHbI/py03MHdMqWM/s1600/DoubleFacePalm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:22:
Werkelijke TVT ligt tussen de 17 en 20 jaar.. ze kwamen met 11,5 jaar aan.
En zo maak je iemand dood met een blije mus... of ziets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Nemen jullie ook een inflatie mee? En zoja, hoe groot is die. Ben er wel benieuwd naar. Ikzelf zat laatst te rekenen voor mijn ouders voor de tvt van een koelkast en pakte ook gewoon makkelijk rekenen 25ct. per kWh. Omdat die toch wel omhoog gaat, dalen zal hij niet snel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
mkleinman schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:14:
Weet iemand trouwens of er al een Arduino shield is voor communicatie met Opentherm?
Volgens mij niet, ik kijk regelmatig op domoticaforum.eu en één van de grootste frustraties is het interfacen met Opentherm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn zegje over TVT in deel 18 al eens gedaan. Toen bleek, dat het berekenen van TVT op vele verschillende manieren kan.

Afgaande op wat SunShineCompany schreef, lijkt het erop, dat dit voorstel zo even uit de losse pols is verzonnen. Als ik dat in mijn handen zou krijgen, dan zou ik dat toch eerst nagaan bij een echte elektro-monteur of sommige technische dingen wel kloppen of niet. Maximale aansluiting etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nemen jullie ook een inflatie mee? En zoja, hoe groot is die
ja en nee.
de mooiste berekeningen zijn:
wel doen na 5 jaar =
niet doen na 5 jaar =

e.g. :
oude C- koelkast laten staan 900 kWh per jaar / gaat mogelijk snel stuk binnen 5 jaar
spaargeld blijft staan a 500 euro tegen 2,2% om 2.2% inflatie = 0
nieuwe A+ koelkast kopen 250 kWh per jaar / garantie en gaat niet stuk binnen 5 jaar
spaargeld op a 500 euro, nieuwe koelkast word duurder door de grondstoffen
rendement 650 kWh per jaar a 22 cent = 143 euro per jaar 5 jaar lang

niet doen = 5x143 euro betalen en 600 euro kwijt over 6 jaar = 1315 euro lichter
(spaar lekker verder!)

wel doen = 5x143 vermeden - renteverlies (hahaha) iets van 0 of zo.
vermeden kosten na 6 jaar 6x143 euro en een uitgaaf van 500/600 euro.

meten = de juiste beslissing vooraf weten.
door de inflatie is op dit moment sparen kansloos tegen fysiek investering in je leefomgeving,
om toekomstige kosten te vermijden.
deze vermeden kosten zijn al erg snel hoger dan rente op spaargeld nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 21:02 . Reden: de milieuwinst krijg je er gratis bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Kreeg net een energierapport van een 'expert' onder ogen.. waarin een TVT wordt berekend voor PV op een schooldak. Men gebruikt echter een GEMIDDELDE kWh prijs.. :X :X Men rekent dus met gemiddeld 12 cent, terwijl het verbruik 120.000 kWh is, kortom; 7-8 cent zou realistisch zijn voor wat ze opwekken. Daarnaast rekent men met 1000 ZON-uren (zijn d'r 1500, en ze bedoelen kWh / kWp). Oh, en ze willen 80kWp aansluiten op 3x80A (maximaal 60kWp met een beetje proppen).

Kortom; een echte expert, waarop je kunt vertrouwen! Werkelijke TVT ligt tussen de 17 en 20 jaar.. ze kwamen met 11,5 jaar aan.

[afbeelding]
Ja, Nederland is vergeven van de "experts" op dit gebied... :F :F

Doe mij maar een dubbele Palm...

... waar haal jij trouwens 1.500 kWh/kWp.jaar in Nederland??? Tracker met 80 kWp in stormgevoelig polderland???

80 kWp (vast) op noord, hellingshoek 45 graden, wellicht? Dan moet het kunnen, toch? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gc122011.jpg

oeps, i did it again, sorry folks O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 21:17 . Reden: on a ferraris again ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Kreeg net een energierapport van een 'expert' onder ogen.. waarin een TVT wordt berekend voor PV op een schooldak. Men gebruikt echter een GEMIDDELDE kWh prijs.. :X :X Men rekent dus met gemiddeld 12 cent, terwijl het verbruik 120.000 kWh is, kortom; 7-8 cent zou realistisch zijn voor wat ze opwekken.
School in Bussum betaalde in 2009 8,99 eurocent incl. BTW per kWh excl. energiebelasting. (collectieve aankoop contract met prijsdumper)

Verbruik 120.000 kWh, dus met huidige EB tarieven:

10.000 kWh eerste staffel à 0,1140 (ex BTW) = EUR 1.356,60 incl. BTW
(50.000 - 10.000 =) 40.000 kWh tweede staffel à 0,0415 (ex BTW) = EUR 1.975,40 incl. BTW
(120.000 - 50.000 =) 70.000 kWh derde staffel à 0,0111 (ex BTW) = EUR 777 incl. BTW

Totaal EUR 4.109 incl. BTW voor 120.000 kWh energiebelasting, komt neer op "gemiddeld" EUR 0,0342/kWh (incl. BTW).

Totale prijs Bussum zou bij dat 2009 tarief van 0,0899 plus "gemiddeld huidig EB tarief" (berekening boven) neerkomen op ongeveer 12,41 Eurocent/kWh.

Bekende bedragen, SSC? Dus in het onderhavige geval (momenteel) ook zo'n 9 Eurocent/kWh incl. BTW voor de "levering" [=7,555 Eurocent/kWh ex. BTW] excl. energiebelasting (met daarbij behorende BTW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@ Zonnigtype
Hoeveel staat er nu in Duitsland opgesteld aan PV vermogen?
Italie gaat ze denk ik nog niet inhalen :)

Hier onder nog wat PV nieuws
http://www.nuzakelijk.nl/...gewild-zonne-energie.html

[ Voor 48% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-01-2012 21:57 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en naast het pv nieuws :
http://www.nuzakelijk.nl/...nkstations-groen-gas.html

maar dan dit :
http://www.energieenwater...as-scheelt-miljarden.html

dus rechtse jongens, kijk ook naar links als je oversteekt, voor je het weet loop je met een kwartje van kok tussen je billen "linkse hobbies" te roepen op het naaktstrand, terwijl er 15 ton kerosine op je kop word gedumpt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 22:10 . Reden: nou, dat dan weer mijn bijdrage voor vandaag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Nog niet eerder gehoord van dat bureau (Lux Research).

Die landen doen het tot nu toe niet bepaald spectaculair op het vlak van PV. Wel aardige groei, maar beslist niet in de buurt van de grote markten komend, dus "beperkte volumes". Gaat met de Eurocrisis numero zoveel, en veel onzekerheden bij (grote) investeerders nou niet een selbstlaüfer worden in die landen, is mijn inschatting.

Ik laat me natuurlijk graag verrassen, die zijn er in deze bizarre business altijd geweest... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:53:
@ Zonnigtype
Hoeveel staat er nu in Duitsland opgesteld aan PV vermogen?
Italie gaat ze denk ik nog niet inhalen :)
Tot en met september 2011 20,6 GWp.

Laatste bericht Bundesnetzagentur:

Plus oktober 2011 (490 MWp), plus november 2011 (660 MWp), plus, KNEITERMAAND, december 2011 (3.000 MWp...) maakt ... 24,8 GWp of daaromtrent... (houdt een leuke marge van 1 GWp meer of minder aan - tien keer accumulatie NL ...).

Italië ligt nog ver achter (momenteel 12,5 GWp), en die markt gaat volgens mij sowieso in elkaar sodemieteren wegens buitensporig hoge feed-in tarieven en nu al 5,7 miljard euripegels per jaar op te hoesten aan alleen al zonnestroom invoeding...

Grootste verrassing is wel dat Duitsland vorig jaar nog steeds "plaatsings-kampioen" lijkt te zijn geworden. Als daar geld op was gezet (iedereen dacht Italia...) had iemand aan die Bet flink rijk kunnen worden...

... iets voor onze casino man hier, wedden wie de grootste wordt dit jaar? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:32:
... 24,8 GWp of daaromtrent... (houdt een leuke marge van 1 GWp meer of minder aan - tien keer accumulatie NL ...).
Precies 25,0 GWp zou cool zijn 8)
Volgend jaar richting de 30 GWp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:52:
[...]

Precies 25,0 GWp zou cool zijn 8)
Volgend jaar richting de 30 GWp !
... wat volgens sommige die-hards daar "de absolute limiet" zou zijn voordat het net in elkander stort ...

... of zoiets ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:53:
[...]

School in Bussum betaalde in 2009 8,99 eurocent incl. BTW per kWh excl. energiebelasting. (collectieve aankoop contract met prijsdumper)

Verbruik 120.000 kWh, dus met huidige EB tarieven:

10.000 kWh eerste staffel à 0,1140 (ex BTW) = EUR 1.356,60 incl. BTW
(50.000 - 10.000 =) 40.000 kWh tweede staffel à 0,0415 (ex BTW) = EUR 1.975,40 incl. BTW
(120.000 - 50.000 =) 70.000 kWh derde staffel à 0,0111 (ex BTW) = EUR 777 incl. BTW

Totaal EUR 4.109 incl. BTW voor 120.000 kWh energiebelasting, komt neer op "gemiddeld" EUR 0,0342/kWh (incl. BTW).

Totale prijs Bussum zou bij dat 2009 tarief van 0,0899 plus "gemiddeld huidig EB tarief" (berekening boven) neerkomen op ongeveer 12,41 Eurocent/kWh.

Bekende bedragen, SSC? Dus in het onderhavige geval (momenteel) ook zo'n 9 Eurocent/kWh incl. BTW voor de "levering" [=7,555 Eurocent/kWh ex. BTW] excl. energiebelasting (met daarbij behorende BTW)?
Met 80 kWp wekken ze zeg maar 80.000 kWh op. Dus dat zit bijna helemaal in de derde staffel. De gemiddelde energiebelasting is dan dus maar 1,1 cent/kWh i.p.v. 3,4 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:57:
[...]

Met 80 kWp wekken ze zeg maar 80.000 kWh op. Dus dat zit bijna helemaal in de derde staffel. De gemiddelde energiebelasting is dan dus maar 1,1 cent/kWh i.p.v. 3,4 cent.
Hangt er van af hoe het wordt berekend ("van bovenaf, of van onderop"). Schijnt geen dictaat noch consensus over te zijn: dikke zeemist dus weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:57:
... wat volgens sommige die-hards daar "de absolute limiet" zou zijn voordat het net in elkander stort ...

... of zoiets ...
Neeu, gewoon aankomend zomer een paar kolencentrales afschakelen >:)
Ik kan me alweer verheu(a)gen op de nieuwe stroomprijsgrafiek van Photon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:01:
[...]

Neeu, gewoon aankomend zomer een paar kolencentrales afschakelen >:)
Ik kan me alweer verheu(a)gen op de nieuwe stroomprijsgrafiek van Photon :+
Ja, maar dan kan de NS niet rijden op kolenstroom uit BRD... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er moet ook minder gereisd worden in Nederland qua woon/werk verkeer.
Zowel met de auto als met de trein, afstanden van >500 km per week zijn te gek voor woorden.
Over slim wonen gesproken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:05:
Zowel met de auto als met de trein, afstanden van >500 km per week zijn te gek voor woorden.
Toch gaan we met tante NS naar Gent voor Intersolution (wie weet prikt Doel er nog wel wat paarse stroom bij als we zuidelijk genoeg zitten...). We gaan natuurlijk niet voor 1 dag, maar maken er een driedaagse toer van.

Mijn milieuschuld valt in het niet bij de rest van ons land, ik kan me wel wat veroorloven... (dat halen weinigen nog in tijdens hun leven) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

PcDealer schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:25:

Eens in de drie jaar is een meteropname door meteropnemer verplicht.
Ik heb hier ook al eens gelezen: nog nooit 1 meteropnemer gezien en ik woon hier al 5 / 6 jaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er twee jaar terug een monteur op bezoek gehad. Dat was ook vanwege die verplichting. Toen had ik nog geen zonne-panelen. Aan de ene kant wil ik niet dat die meer komt (een en al niet goed uitgeslapen sjagerijn).

Maar aan de andere kant toch weer wel. Dan wil ik wel eens zijn gezicht zien, wanneer de energiemeter aangeeft, dat ik weinig verbruik heb of dat een negatieve verbruik heb in dat jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:05:

GC is een leverancier van energie.
@zonnigtype: ik zeg liever tussen-handelaar ;)

GC is geen producent en volgens mij ook geen leverancier; ze kopen gewoon "ergens " in en vervolgens verkopen ze het - met winst, neem ik aan - door aan hun klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
ze kopen het niet, ze krijgen het van PV- bezitters ....... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:16:

Toch gaan we met tante NS naar Gent voor Intersolution (wie weet prikt Doel er nog wel wat paarse stroom bij als we zuidelijk genoeg zitten...). We gaan natuurlijk niet voor 1 dag, maar maken er een driedaagse toer van.

Mijn milieuschuld valt in het niet bij de rest van ons land, ik kan me wel wat veroorloven... (dat halen weinigen nog in tijdens hun leven) 8)
Heb je helemaal gelijk in, is ook geen woon/werk verkeer.
Of toch eigenlijk wel, al dat moois is straks vast te bewonderen op Polderpv ;)
Verwacht je nog nieuwe ontwikkelingen op PV gebied op de Intersolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:28:
ze kopen het niet, ze krijgen het van PV- bezitters ....... :)
Nee hoor, ze kopen het toch echt van me :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 09-01-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:53:
ik heb mijn zegje over TVT in deel 18 al eens gedaan. Toen bleek, dat het berekenen van TVT op vele verschillende manieren kan.
vele verschillende manieren :? ( er is maar 1 manier en dat is de goeie :*) )
mij is wel duidelijk dat jouw manier eeeh dus niet klopt :(
ik had stiekum gedacht en gehoopt dat je die tvt-berekening op je website zou aanpassen, immers, er komen ook bezoekers op jouw site en die gaan er van uit dat die berekening correct is. je zou ook bijv. kunnen melden dat jouw berekening iets afwijkt van de gangbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tot een maximum :-) daarna betalen ze een stuk minder.. ?

dat hoeven ze dan niet ergens anders te kopen waar ze er wel btw en energiebelasting over moeten betalen.

@ plugwise..

hoe werkt dat.. ik heb waarcshijnlijk een overbelast stekkerblokje, dat aangesloten was op plugwise.. nu doet de plug t niet meer en kon de stekker niet meer uit de circle krijgen
tang erop.
trek ik wel de stekker er uit, maar de pennetjes zaten nog in de circle.. wtf...
:(

ik weet niet precies hoe en wat want ik was zelf niet thuis toen het gebeurde.... iets met een wasmachine o droger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JAN-B schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:27:
[...]

@zonnigtype: ik zeg liever tussen-handelaar ;)

GC is geen producent en volgens mij ook geen leverancier; ze kopen gewoon "ergens " in en vervolgens verkopen ze het - met winst, neem ik aan - door aan hun klanten.
Je hebt gelijk, een collega van me heeft alle "leveranciers" ooit het predikaat "facturatiemachines" gegeven. Dichter bij de waarheid dan menig "leverancier" ons wil doen geloven.

Uiteraard ging mijn labeltje in het bericht over de werkelijk fundamentele verschillen tussen de partijen "netbeheerder" (bijv. Liander), "leverancier" (of zo u wilt "tussenhandelaar" dan wel "dozenschuiver" dan wel "facturatiemachine", bijv. Greenchoice), en "meetgemachtigde" (bijv. DELTA Infra B.V.). Wat allemaal verschillende partijen zijn, en die menig NEEderlander nog steeds op een hoop blijft gooien omdat Henk en Ingrid geen drol begrijpen van wat voor onvoorstelbare puinhopen vele liberaliserings-geile kabinetten over ons hebben afgeroepen...

En Greenchoice is gewoon een van die dozenschuivers. Wel de groenste, ze doen namelijk heel wat meer dan (soms fout) factureren van energie getalletjes. En voor hun "groene activiteiten" mogen ze nog steeds worden beloond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:38:
vele verschillende manieren :? ( er is maar 1 manier en dat is de goeie :*) )
Ik denk niet dat dat waar is. Een financiële terugverdientijd is altijd gebaseerd op aannames over zaken die in de toekomst liggen (stroomprijs, defecten, overheidsgeneuzel) dus je zult schattingen moeten doen. De tijd zal leren wie het goed heeft ingeschat.
Wow.... dat heb ik nog niet gehad. Ik zou zeggen, mail de helpdesk, let uit wat er gebeurd is en doe er een fotootje bij. Ik heb juist vorige week twee defecte pluggen onder garantie vervangen gekregen, eentje wilde zich niet meer aanmelden bij het netwerk en van eentje klapperde het relais.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 09-01-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JAN-B

je hebt wel gelijk, dat mijn berekeningen iets anders is dan andere. Om de discussie van TVT berekeningen een beetje kort te houden. Hoe zou jij jouw TVT berekening uit zien?

@iedereen

Hoe zou jouw TVT-berekening uit zien? Nogmaals is het de bedoeling om de TVT-dicussie kort te houden. Voor mijn gevoel heeft iedereen weer een andere TVT-berekening voor zichzelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:42:
@JAN-B

je hebt wel gelijk, dat mijn berekeningen iets anders is dan andere. Om de discussie van TVT berekeningen een beetje kort te houden. Hoe zou jij jouw TVT berekening uit zien?

@iedereen

Hoe zou jouw TVT-berekening uit zien? Nogmaals is het de bedoeling om de TVT-dicussie kort te houden. Voor mijn gevoel heeft iedereen weer een andere TVT-berekening voor zichzelf gemaakt.
TVT is sooooooo "sixties"....

Maar voor de "retro's" onder ons, nog zo'n foute TVT poging...

http://www.polderpv.nl/financien1.htm

(moet nog ververst worden natuurlijk, maar ik moet "nogal" wat updaten tegenwoordig. Geduld is een schoone saeck... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan er in de topic start geen artikel worden opgenomen over salderen, energieleveranciers en TVT? Die discussies zijn al 10 keer gevoerd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik bereken niet echt aan tvt omdat het wel heel erg koffiedik kijken is voor wat betreft een aantal zaken in de toekomst.

HRA, loonontwikkeling, belastingtarieven, energiebelasting, btw, rente op spaargeld rente op evetuele leningen, inflatie.
griekenland en dergelijke landen, pensieonopbouw, prijs van energie, capaciteitstarief, salderingsregelels etc.
en nergens staat ook maar een garantie dat die omstandigheden uberhaupt nog aan de orde zijn op het moment halverwege de TVT.

ook als je dus alleen maar de dingen meeneemt waarvan je nu weet hoe ze werken, weet jeniet o dat straks ook nog werkt, en of je straks niet beter \je geld in je pensieon had kunnen stoppen, of had af moeten lossen op je huis
wat blijft er over van TVT als je moet verhuizen? als de energietarieven helemaal worden vervangen door een caoaciteitstarief, of abonement. stel.. je moet straks een abonement nemen waar je als optie extr amag betalen als je kWh terug wilt leveren? de meetdienst duurder word? of noem maar op.
het is dus alsnog speculeren. dus liever niet met geleend geld, en de rest blijft een risico.

al die extra procenten opbrengst en verlies zijn allemaal leuk, maar ook alllemaal slechts gebaseerd op onderbuikgevoelens en de kletspraatjes van de energiebazen, europa, amerika en de overheid. daarom reken ik liever op de korte termijn.
heb ik nu het geld, wordt er bespaard op kosten op de korte termijn, en is er een lkans dat het zich nooit, of alleen met een mevaller terug gaat betalen.

en voor de rest
je wilt ook wel eens iets proberen, een steentje bijdragen of gewoon tweaken, of meten om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:42:
@JAN-B

ik hou het heel simpel:
jaaropbrengst = 470 kWh x ,21 cent = maak er 100 euro van;
gedeeld op totaalprijs = 2100 euro = 21 jaar.
Daarna vertel ik altijd duidelijk dat de prijzen in de toekomst stijgen en de TVT dus zakt.
(Daarna vertel ik altijd dat mijn PV een hobby-project is en dat de TVT mij dus geen ...... interresseert :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Dank U !
zo leuk om eens gelijk te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:41:

Ik denk niet dat dat waar is. Een financiële terugverdientijd is altijd gebaseerd op aannames over zaken die in de toekomst liggen (stroomprijs, defecten, overheidsgeneuzel) dus je zult schattingen moeten doen. De tijd zal leren wie het goed heeft ingeschat.
@Jeroen: Uiteraard heb je helemaal gelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JAN-B schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:53:

Daarna vertel ik altijd duidelijk dat de prijzen in de toekomst stijgen en de TVT dus zakt.
Dat was in de "toekomst van 2009 op de ultrakorte termijn van 2010-I >> 2012-I" zowel voor continu tarief, als het voor zonnestroom opwekkers zeer belangrijke "hoog/piek tarief" al geen verzekerd inkoppertje in open doel hoor.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_2012_voorspelling.gif
(NB: variabele transport component Continuon/Liander inclusief, uit der aard, tot en met eind 2008, daarna geëlimineerd
vanwege invoering capaciteitstarief...)

Kan beslist weer gebeuren, er kan overal worden gemanipuleerd met tarief componenten. Mark my words...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 10-01-2012 00:03 . Reden: Nadere uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kan iemand mij even helpen met het volgende: ik heb plugwise, en ik monitor dus 9 , sinds vandaag 8 apparaten.
als ik over het afgeoopen jaar kijk, dan heb ik volgens plugwise 1135 kWh verbruikt. 3,1 kWh per dag.

dit is exclusief verlichting, de wekkers, de combimagnetron ( die over een vorige meetperiode van ongeveer 9 maanden 25 kWh gebruikte, en de stofzuiger en wekkers, een laptop op standby / in gebruik, 2 rookmelders 2 adapters tbv opladen telefoons, afzuigkap (1 keer per week egbruikt?)

volgens mijn meter heb ik echter 1900 kWh verbuikt, en dat komt dan neer op 5 kWh per dag

het verschil van 1,9 s best wel erg veel in mijn ogen, als je bekijkt dat ik de apparaten die ik veel gebruik, en veel gebruiken, allemaal monitor

wat monitor ik dan?

wasmachine en droger, audio videospul in de woonkamer, pc werkplek in de woonkamer, afwasmachine, koelkast, pomp van de vloerverwarming, de cv ketel en de ventilatiebox, en de router, modem telefoon in de meterkast.

iemand een tip wat ik over het hoofd zie bij mijn (sluip) verbuik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:53:
[...]

ik hou het heel simpel:
jaaropbrengst = 470 kWh x ,21 cent = maak er 100 euro van;
gedeeld op totaalprijs = 2100 euro = 21 jaar.
(Daarna vertel ik altijd dat mijn PV een hobby-project is en dat de TVT mij dus geen ...... interresseert :Y
Ah zo.., Zoals anderen aangeven zijn er verschillende TVT-berekeningen. Mijn inzet van mijn TVT is om een mogelijke eind-datum te kunnen weergeven. Zodat ik na die datum kan vertellen, dat ik geld aan het verdienen ben.

Ik ben ondertussen een uitleg aan het schrijven bij mijn TVT-berekeningen, zodat iedere website bezoeker kan lezen, hoe mijn TVT-berekeningen zijn opgebouwd... Happy now? ;) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:06:
[...]

Ah zo.., Zoals anderen aangeven zijn er verschillende TVT-berekeningen. Mijn inzet van mijn TVT is om een mogelijke eind-datum te kunnen weergeven. Zodat ik na die datum kan vertellen, dat ik geld aan het verdienen ben.
Bestaat het fenomeen "geld" zoals we dat nu kennen dan nog wel? Of "een samenleving" waar dat mistige spullie een rol in heeft te betekenen? Crisis Euri? WOIII bonnen? Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

JeroenH schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:16:
[...]

Voor de mensen die bang zijn voor de 'te kleine' actieradius: met een Leaf kun je gewoon op vakantie naar Italië, ook anno 2011 al.
Even een oude koe, maar dat kan je toch geen actieradius noemen? Ze reden met mazzel een goede 200km per dag. Ze doen er langer over om daar te komen dan er te zijn. Als ik naar Italië op vakantie ga (zeg, 1500km) dan wil ik dat toch wel in 3 dagen doen met 2x pitten onderweg.

Niet dat ik touren niet leuk vind (vind het geweldig, laatst nog gedaan op een manier die jullie totaal niet goedkeuren. Met een 30 jaar oude 307D camper die 1:6 Diesel zonder roetfilter doet) maar met zijn tweeën kan het nog wel. Maar met kids wil ik dat echt niet.

Aan de andere kant heeft het wel zijn charmes zo'n autovakantie. Zie je wel wat :) Met de tour hebben we ook max. 400km per dag gedaan anders wordt het niet meer leuk. Dat is 5 uur rijden met dat ding :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
NoxiuZ schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:27:

Niet dat ik touren niet leuk vind (vind het geweldig, laatst nog gedaan op een manier die jullie totaal niet goedkeuren. Met een 30 jaar oude 307D camper die 1:6 Diesel zonder roetfilter doet) maar met zijn tweeën kan het nog wel. Maar met kids wil ik dat echt niet.
Der Weg ist das Ziel...

Dat kun je de kids ook leren. Mag ook op de fiets. Vergeet ook de voorpret niet (route plannen, inpakken, etc.).

Hoeft uit der aard niet helemaal naar Italië. Begin in Nederland, er zijn leuke natuurkampeer terreinen...

Olie- en gas sjeiks dreigen Duitsland trots SOLON over te nemen...

http://www.photon.de/news...tschaft&pub=1&parent=3932

Mooi staaltje van opportunisme...

Olie gelovigen over "Peak Oil":
There will never be "no oil" in your lifetime, so relax, and discern the truth for yourself when you get the facts.
Schieten maarrrrrrr.....!!!!

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 10-01-2012 00:56 . Reden: Het kan verkeren... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 08:27
zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:32:
[...]

Tot en met september 2011 20,6 GWp.

Laatste bericht Bundesnetzagentur:

Plus oktober 2011 (490 MWp), plus november 2011 (660 MWp), plus, KNEITERMAAND, december 2011 (3.000 MWp...) maakt ... 24,8 GWp of daaromtrent... (houdt een leuke marge van 1 GWp meer of minder aan - tien keer accumulatie NL ...).

Italië ligt nog ver achter (momenteel 12,5 GWp), en die markt gaat volgens mij sowieso in elkaar sodemieteren wegens buitensporig hoge feed-in tarieven en nu al 5,7 miljard euripegels per jaar op te hoesten aan alleen al zonnestroom invoeding...

Grootste verrassing is wel dat Duitsland vorig jaar nog steeds "plaatsings-kampioen" lijkt te zijn geworden. Als daar geld op was gezet (iedereen dacht Italia...) had iemand aan die Bet flink rijk kunnen worden...

... iets voor onze casino man hier, wedden wie de grootste wordt dit jaar? >:)
naaah bet alleen op zaken met een +expected value :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:52:
[...]

Volgens mij niet, ik kijk regelmatig op domoticaforum.eu en één van de grootste frustraties is het interfacen met Opentherm.
Ik had ook al eea gelezen :F . Zo jammer, ik moest gisteren ineens denken aan de ELGA samen met een CV ketel. dat werkt ook volledig op Opentherm waarbij de ELGA de master is.

Ik dacht ineens ipv de ELGA mijn zonneboiler als master met een Arduino voor het interfacen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:16:
[...]

He! Gent, dat is hier om de hoek! Hoe kan ik aan kaarten komen voor de Intersolution? Ik heb al op de site gekeken, maar door het ontbreken van een BTW nummer ofzo kom ik niet door de registratieprocedure...Lijkt me wel leuk om zaterdag te gaan kijken.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
"moet" als in "regelgeving"? Zo ja, dan heb ik wat moeite met je opmerking.....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NoxiuZ schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:27:
Even een oude koe, maar dat kan je toch geen actieradius noemen? Ze reden met mazzel een goede 200km per dag. Ze doen er langer over om daar te komen dan er te zijn. Als ik naar Italië op vakantie ga (zeg, 1500km) dan wil ik dat toch wel in 3 dagen doen met 2x pitten onderweg.
Dan neem je toch de trein? Desnoods de autoslaaptrein als het hebben van een auto een absolute vereiste is? Als u mij toestaat mijzelf te quoten:
JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:34:
Tsja. Het maakt nogal een verschil of je je vakantie laat beginnen op het moment dat je de voordeur achter je dichttrekt, of pas als je gestresst van de haast en de slapeloosheid na 2400km in twee dagen op je bestemming aankomt, dat snap ik. Ik kies liefst voor het eerste, maar ieder zijn smaak.

Wat ik bedoelde te zeggen was dat het kan, in tegenstelling tot wat beweerd wordt. Daarvoor moet (of misschien moet ik zeggen: mag) je soms wat dingen anders doen. Anders is niet eng. Anders is leuk.
Maar met kids wil ik dat echt niet.
Beetje nare vraag misschien: je wilt ze dus van jongs af aan aanleren dat haast de norm is?
Aan de andere kant heeft het wel zijn charmes zo'n autovakantie. Zie je wel wat :) Met de tour hebben we ook max. 400km per dag gedaan anders wordt het niet meer leuk. Dat is 5 uur rijden met dat ding :P
Nou precies, het is toch veel leuker om onderweg wat te zien? Leren de kinderen ook veel van, zou ik zo denken. In een vreemde taal om een stopkontakt vragen, uitleggen over de elektrische auto... Duurzaamheid heeft vele vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Duitsland: luidere roep om verlaging feed-in-tarief

http://www.energiebusines...ed-in-tarief-te-verlagen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 08:55:
"moet" als in "regelgeving"? Zo ja, dan heb ik wat moeite met je opmerking.....
Laten we zeggen onaantrekkelijk maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
De meeste (+- 40%) van de mensen rijden alleen maar naar hun werk om daar op kantoor te zitten en doen werk wat ze ook thuis zouden kunnen doen.

Als die mensen verplicht 80% (4 dagen) thuis moeten werken dan hebben ze nog 1 dag op kantoor voor meetings, teambuilding etc.

dan zou er dus dik 30% bespaard kunnen op woon werk verkeer brandstof en de daarbij behorende uitstoot, daarnaast zouden er zo goed als geen files meer zijn.

Zal denk ik wel nooit gebeuren aangezien de overheid dan +- 25% minder accijns inkomsten heeft...

Waarom moeten de meeste bedrijven in de randstad zitten? ze kunnen ook een stop zetten zodat bedrijven door het land verspreid worden...

[ Voor 3% gewijzigd door fast-server op 10-01-2012 09:40 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:15:
[...]

Dan neem je toch de trein? Desnoods de autoslaaptrein als het hebben van een auto een absolute vereiste is? Als u mij toestaat mijzelf te quoten:
Op vakantie gaan naar Italië in de Leaf zegt dan natuurlijk ook niets over de actieradius. Met de rolstoel van m`n oma kan ik daar ook heengaan, als ik maar voldoende tijd heb.

Er zijn horden mensen die in de zomer 14 dagen naar Italië willen met caravan. Dat gaat gewoon niet met zo`n auto. Op m`n werk doen we dat trouwens wel handig vind ik. Vroeger wou iedereen een mega auto omdat die een caravan moest trekken. Nu ruilen we in de zomer gewoon wat auto`s onderling. Zo kan diegene die in de zomer wel op vakantie wil met caravan, de rest van het jaar een lichte auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als je dag in dag uit bij dezelfde baas zit kan ik me nog voorstellen dat je overweegt om dicht bij de baas te gaan wonen. Maar als ik dan moet kiezen tussen opgepropt in een stad en als je het raam uitkijkt je buren te zien, of voor dezelfde prijs een huis met grond, en een uurtje reisen kan het best zijn dat dat voor mij (en anderen) 'slim wonen' is...

En als je zoals ik niet één baas hebt, maar verschillende (en dat leuk vind), dan woon je dus soms op loopafstand van het werk, en soms is het enkele reis 180km met de auto...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:39:
De meeste (+- 40%) van de mensen rijden alleen maar naar hun werk om daar op kantoor te zitten en doen werk wat ze ook thuis zouden kunnen doen.
Dat klopt inderdaad, de werkgever zou eigenlijk verplicht moeten worden om daar aan mee te werken.
Is ook beroepsafhankelijk, veel beroepen kun je thuis niet uitoefenen.
Zelf heb ik de mogelijkheid om 1 dag in de week thuis te werken en dat bevalt me prima.
Samen met de kinderen eten tussen de middag, onbetaalbaar :)
Waarom moeten de meeste bedrijven in de randstad zitten? ze kunnen ook een stop zetten zodat bedrijven door het land verspreid worden...
Zou een optie kunnen zijn.
Bedrijven die een haven nodig hebben ook bij een haven vestigen bijvoorbeeld i.p.v. alles maar vol te plempen met kantoorgebouwen die heel goed ook op een andere lokatie kunnen staan.

[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-01-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:40:
[...] en die menig NEEderlander nog steeds op een hoop blijft gooien [...]
Wat is een NEEderlander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:40:
[...]

Als je dag in dag uit bij dezelfde baas zit kan ik me nog voorstellen dat je overweegt om dicht bij de baas te gaan wonen. Maar als ik dan moet kiezen tussen opgepropt in een stad en als je het raam uitkijkt je buren te zien, of voor dezelfde prijs een huis met grond, en een uurtje reisen kan het best zijn dat dat voor mij (en anderen) 'slim wonen' is...
Dat heeft alles te maken met hoe we NL hebben ingericht. Vroeger was het heel logisch om werk (industrie) te scheiden van wonen. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer nodig, omdat veel werk niet meer vervuilend is.

Kijk eens naar recent aangelegde vinex-wijken. Stadshagen, Almere, Houten-Zuid, Vathorst etc.. `s Ochtends vroeg stappen ze allemaal in hun auto/trein op weg naar hun werk. Wegen moeten verbreed worden, extra sporen aangelegd. Als we die wijken nou gewoon anders inrichten, werken en wonen veel meer integreren.

Daarbij mag thuiswerken ook gestimuleerd worden wat mij betreft, op een serieuze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15

Als die mensen verplicht 80% (4 dagen) thuis moeten werken dan hebben ze nog 1 dag op kantoor voor meetings, teambuilding etc.

dan zou er dus dik 30% bespaard kunnen op woon werk verkeer brandstof en de daarbij behorende uitstoot, daarnaast zouden er zo goed als geen files meer zijn.

Zal denk ik wel nooit gebeuren aangezien de overheid dan +- 25% minder accijns inkomsten heeft...

De kosten thuis stijgen daarin tegen wel weer.
Gas, licht en water gaan dan omhoog.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Dat gebruik je op je werk ook, daarnaast heb je geen kinderopvang etc nodig wat ook weer een besparing voor jezelf, staat en het bedrijfsleven is.

Daarnaast willen de meeste mensen wel hun eigen kinderen opvoeden, minder reizen (woon/werk) etc.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Vandaag het resultaat bekeken van het isoleren van de zuigleiding van me koelkast en vriezer.

Verkorte uitleg:
Ik bedoel hiermee de leiding die van de verdamper(in de koelkast) naar de compressor loopt.
Deze leiding moet het liefst zo koud mogelijk blijven om oververhitting van het koelgas te verminderen en in het ergste geval vloeistofslag te voorkomen. Ook verbeter je hiermee de COP van de koelkast.

Ik heb het weekverbruik van de koelkast gemeten om snel een duidelijk resultaat te verkrijgen. Echter is de omgevingstemperatuur ook behoorlijk van invloed (zeker bij ongeisoleerde delen) en kunnen de resultaten hierdoor afwijken.

Koelkast:
- Voor isoleren verbruikte hij 6,83kWh per week.
- Na isoleren verbruikt hij 4,12kWh per week.
- Dit is een besparing van ongeveer 140kWh per jaar

Vriezer:
- Voor isoleren verbruikte hij 7,65 kWh per week
- Na isoleren verbruikt hij 5,44 kWh per week.
- Dit is een besparing van ongeveer 110 kWh per jaar.

Conclusie:
Ik ben hiermee voor koelend vermogen van 750kWh per jaar naar ongeveer 500kWh per jaar gegaan.
Dit is voor de investering (ong 5 euro) een behoorlijke besparing, echter zou je veel meer kunnen besparen door gewoon een nieuwe (betere) koelkast aan te schaffen die hiervan nog maar de helft verbruikt.

De metingen zijn verricht met een Cresta energiemeter en daarom is ook het verbruik per week genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfightserv schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:57:
[...]

De kosten thuis stijgen daarin tegen wel weer.
Gas, licht en water gaan dan omhoog.
Het is heel normaal dat een werkgever reiskosten vergoed, waarom niet een thuiswerk vergoeding? Werkgever heeft minder kantoorruimte nodig, afdeling facilitair heeft minder te doen etc...

Maarja, een leasebudget van 1000,- p.m. is heel normaal, ik ken weinigen die dat maandelijks krijgen voor het inrichten/onderhouden van hun thuiswerkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
flippo765 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:04:
Vandaag het resultaat bekeken van het isoleren van de zuigleiding van me koelkast en vriezer.

Verkorte uitleg:
Ik bedoel hiermee de leiding die van de verdamper(in de koelkast) naar de compressor loopt.
Deze leiding moet het liefst zo koud mogelijk blijven om oververhitting van het koelgas te verminderen en in het ergste geval vloeistofslag te voorkomen. Ook verbeter je hiermee de COP van de koelkast.
Zou je kunnen aangeven wat je exact hebt geisoleerd? Als ik nu mijn koelkast naar voren trek zou ik zo niet weten wat ik moet isoleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik denk dat iedere Nederlander wel vrij wil wonen met een stuk grond, maar omdat voor 18 miljoen Nederlanders ten uitvoer te brengen zal een lastige zaak worden lijkt me.
Denk alleen maar eens aan grondoppervlak, voorzieningen waar je gezamenlijk gebruik van moet maken etc.
Zal bovendien heul veul extra reiskilometers met zich mee brengen.
En als je zoals ik niet één baas hebt, maar verschillende (en dat leuk vind), dan woon je dus soms op loopafstand van het werk, en soms is het enkele reis 180km met de auto...
Tenzij je servicemonteur, vertegenwoordiger etc. bent maar anders is 180km enkele reis absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thuiswerken en tegenlijk op de kinderen passen? Niet voor iedereen werkbaar hoor. Niet iedereen kan multitasken! Hangt uiteraard van veel factoren af.
Thuiswerken kan mensen ook een stuk eenzamer maken denk ik, bovendien zijn veel mensen blij dat ze overdag even eruit kunnen zijn, de muren kunnen anders op je afkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:06:
[...]

Zou je kunnen aangeven wat je exact hebt geisoleerd? Als ik nu mijn koelkast naar voren trek zou ik zo niet weten wat ik moet isoleren. ;)
Hier een schema, hier aangegeven met 'zuigleiding'
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/th.slegers/school/afb/schema_koelkast.gif

In de bron ook een uitleg van de werking:
http://members.chello.nl/th.slegers/school/koelproces.htm

Edit:
Ik weet niet hoe dit bij nieuwe(re) koelkasten zit anders kan hier misschien ook nog besparing behaalt worden.
De vriezer die hier staat is nog gevult met R-12, dit verkopen is al een tijdje niet meer toegestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door flippo765 op 10-01-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
Ik werk bij een grotere consulting firma, bij ons zijn er ook die van Oostende naar Brussel rijden, elke dag. Die rijden hun auto "op" (140'000 km) op 2 jaar :). Die personen hebben dan wel sneller een nieuwe auto, maar zijn 12-14u van huis weg. Ieder zijn ding :)...

Over "slim" wonen:
Je kan niet alles en iedereen in een stad laten wonen, er is gewoon te weinig plaats en ondersteunende infrastructuur is.
Bedrijven verplichten van ergens afgelegen te liggen is ook niet echt ideaal. Je verplicht dan sowieso iedereen om met de auto te komen. En/of de "vijver" waaruit de werknemers gevist kunnen worden is beperkter. De grote(re) bedrijven die "high potentials" zoeken, zijn allemaal (wat België) betreft in en rond Brussel gesitueerd. In Brussel wonen wel aardig wat mensen en gemiddeld is de verbinding met het openbaar vervoer (als ze niet staken) het beste naar de hoofdstad.
Gelijkaardige zaken, maar dan op kleinere schaal, voor centrumsteden als Antwerpen, Leuven, Gent.

Voor Nederland, kijk maar eens in Utrecht wat daar allemaal staat. Bedrijven die vooral "brains" zoeken, allemaal op enkele meters van elkaar: centrale ligging tov de rest van Nederland (en/of Amsterdam).

(recent in Utrecht geweest en dat viel me op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wie neemt de meterstand op?
U neemt zelf de meterstand op.

Uw energiebedrijf vraagt u elk jaar de standen van de elektriciteitsmeter of de gasmeter door te geven. Als u overstapt naar een ander energiebedrijf, neemt u ook zelf de meterstand op. Dat kan via een meterkaartje, telefonisch of via internet.

Daarnaast is het bedrijf van wie u de meter huurt, verplicht om bij u langs te komen om de meterstanden op te nemen. Dit gebeurt minimaal één keer per drie jaar. U hoeft daar niets voor te doen. De kosten voor de huur van de meter zijn inclusief de kosten om de meterstanden op te nemen.

http://www.consuwijzer.nl...ie_neemt_de_meterstand_op
Het zou ook in de Elektriciteitswet 1998 staan volgens gaslicht.com, maar ik kan het niet vinden.

De wet inzake invoeding en afrekening:
Artikel 31c

Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.

Artikel 95c

1.Bepalingen die zijn opgenomen in overeenkomsten inzake levering van elektriciteit aan afnemers die beschikken over een aansluiting op het net met een totale maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3*80A en die tot doel hebben de opwekking van duurzame elektriciteit te verbieden zijn onverbindend.

2.Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.

3.Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.

4.Bij algemene maatregel van het bestuur kunnen nadere regels worden gesteld omtrent de door een houder van een vergunning te betalen redelijke vergoeding bedoeld in het derde lid.
Wat is onverbindend?

Interessant betreft de jaarlijkse aanbieding van de leverancier aan haar klanten voor de energiemix:
Artikel 95l

1.In dit artikel wordt onder milieugevolgen ten minste verstaan: de uitstoot van koolstofdioxide en radioactief afval.

2.De leverancier geeft ten minste eenmaal per kalenderjaar aan zijn eindafnemers een keuze van energiebronnen die hij zal gebruiken, onder vermelding van de milieugevolgen die te verwachten zijn van elektriciteitsproductie met die energiebronnen.

3.Eindafnemers maken een keuze uit het aanbod van de leverancier en maken deze keuze bekend aan de leverancier.

4.Indien een eindafnemer binnen de door de leverancier gestelde termijn geen keuze maakt, levert de leverancier de door hem gekozen elektriciteit aan de eindafnemer.

5.Een producent of een handelaar geeft aan een leverancier een keuze van energiebronnen waaruit hij elektriciteit kan krijgen, onder vermelding van de milieugevolgen die te verwachten zijn van elektriciteitsproductie met die energiebronnen.

6.Een producent of handelaar meldt aan de leverancier het aandeel van elke energiebron waaruit de leverancier elektriciteit heeft gekregen en de milieugevolgen van de elektriciteitsproductie met die energiebronnen.

7.De leverancier meldt op of bij de rekening aan de eindafnemer het aandeel van elke energiebron die de leverancier heeft gebruikt voor levering aan die afnemer en de milieugevolgen van de elektriciteitsproductie met die energiebronnen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:16:
Thuiswerken en tegenlijk op de kinderen passen? Niet voor iedereen werkbaar hoor. Niet iedereen kan multitasken! Hangt uiteraard van veel factoren af.
Thuiswerken kan mensen ook een stuk eenzamer maken denk ik, bovendien zijn veel mensen blij dat ze overdag even eruit kunnen zijn, de muren kunnen anders op je afkomen
Thuis werken en gelijk op kleine kinderen passen gaat inderdaad niet werken.
Als ze eenmaal op de lagere school zitten gaat dit prima.
1 dag in de week thuis werken maakt niet eenzaam, zou al een hoop reiskilometers schelen in Nederland.
(Zoals eerder gezegd mits het mogelijk is met je baan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
@flippo765

Met wat jij bespaard hebt op uw koelkast, laat ik mijn koelkast en/of diepvries bijna een jaar lang werken :). (klik)

Jammer dat de tekening van die link zo slecht is. Volgens mij zit die leiding bij mij "in" de koelkast verstopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:11:
[...]

Ik had ook al eea gelezen :F . Zo jammer, ik moest gisteren ineens denken aan de ELGA samen met een CV ketel. dat werkt ook volledig op Opentherm waarbij de ELGA de master is.

Ik dacht ineens ipv de ELGA mijn zonneboiler als master met een Arduino voor het interfacen.
er schijnt op een beurs een openterm interface te zijn aangekondigd met een knx interface.
dat zou het wel moeten kunnen in samen werking van een arduino of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:06:
[...]

Ik ben ondertussen een uitleg aan het schrijven bij mijn TVT-berekeningen, zodat iedere website bezoeker kan lezen, hoe mijn TVT-berekeningen zijn opgebouwd... Happy now? ;) :)
Nee, ikke nie happy, want je blijft op dit moment gegevens presenteren die nergens op slaan:
De terugverdientijd is : 56.845,32 dagen (€ 5.301,45 / € 0,09(per dag) )
De terugverdientijd is : 155 jaar, 7 maanden en 22 dagen.
8)7

Dan kun je wel gaan uitleggen hoe je deze onzinnige conclusie trekt (doe geen moeite, ik snap de berekening), maar wat wil je hier nu mee zeggen?? Wacht gewoon tot je een voldoende lange periode hebt gemeten, dan wordt jouw berekening langzamerhand steeds nauwkeuriger.
Maar goed, deze discussie is zoals gezegd al eerder uitgebreid aan de orde geweest.

Ff iets anders: waarom maakt GC de verbruiksnota's toch steeds veel sneller op dan teruglevernota's? Dit terwijl ik mijn teruglevermeterstand eerder heb doorgegeven. Maar ik zit nog te wachten op de nota ('binnen 3 weken'). De verbruiksnota was binnen 2 dagen (!) klaar...

En op die verbruiksnota, waar ik 60 euro voor terugkrijg, staat dat dat wordt verrekend met mijn nieuwe termijnbedrag. Nieuwe termijnbedrag is 107 euro... Ik had het net verlaagd naar 65 euro... En kan het nu via de site nog maar verlagen naar 81 euro (gelijk gedaan natuurlijk).
Nou ja maar weer wachten dus tot de teruglevernota er ook is (> 200 euro terug) en dan kan ik hem wellicht weer lager krijgen (of even de klantenservice contacten natuurlijk, maar ik wil ze niet storen bij het opmaken van mijn teruglevernota ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:28:
@flippo765

Met wat jij bespaard hebt op uw koelkast, laat ik mijn koelkast en/of diepvries bijna een jaar lang werken :). (klik)

Jammer dat de tekening van die link zo slecht is. Volgens mij zit die leiding bij mij "in" de koelkast verstopt...
In de conclusie staat ook dat het beter is een nieuwe koelkast te kopen op langere termijn.

Als je de compressor hebt (zwarte hermetisch gesloten trommel onderin) lopen daar 2 leidingen naartoe (pers/zuigleiding), als de compressor draait is de persleiding het warmst (ong 25-70 graden) en de zuigleiding koud (tussen -15 en 10 graden).
De persleiding gaat naar de condensor.

Als de zuigleiding in de koelkast zit word hij al koud gehouden en hoeft dus niet geisoleerd te worden.
Bij mij loopt hij langs de condensor en warmt hierdoor dus flink op.

[ Voor 12% gewijzigd door flippo765 op 10-01-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:10:
[...]
Ik denk dat iedere Nederlander wel vrij wil wonen met een stuk grond, maar omdat voor 18 miljoen Nederlanders ten uitvoer te brengen zal een lastige zaak worden lijkt me.
Denk alleen maar eens aan grondoppervlak, voorzieningen waar je gezamenlijk gebruik van moet maken etc.
Zal bovendien heul veul extra reiskilometers met zich mee brengen.
Dat klopt: zoveel grond is er in NL niet en dan krijgen we Amerikaanse toestanden omdat relatief weinig mensen over een enorme oppervlakte verdeeld worden...

Maar als je 'slim ontwerpt & bouwt', dan kun je best een heel eind komen. Vroeger kon men dat uitstekend. Zo wonen wij in de stad, op loopafstand van het centrum, theater & winkels om de hoek, maar wel met een park voor de deur (konijnen & eekhoorns in de tuin dus), even verderop een kaasboerderij, koeien, watermolens etc.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/eqntwp.jpg

Vinex wijken zijn dan voor mij echt het voorbeeld hoe het absoluut niet moet!!!
Tenzij je servicemonteur, vertegenwoordiger etc. bent maar anders is 180km enkele reis absurd.
Geen van beide/alle: mijn klanten zijn domweg wat divers qua locatie en sluizen & bruggen laten zich niet zo makkelijk om de hoek van mijn huis verplaatsen omdat ik er ff aan moet werken!
Maar wel mooi hoor! Met lekker weer op een terrasje 'aan het werk' bij een sluis _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ziet er zeker mooi uit.
Maar dan schaar ik je beroep toch in als zijnde "niet mogelijk op 1 lokatie te werken" zoals bij servicemonteurs en vertegenwoordigers ook het geval is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:52:
Vinex wijken zijn dan voor mij echt het voorbeeld hoe het absoluut niet moet!!!
Als ik naar de Vinex kijk waar ik woon vraag ik me wel af wat er dan verkeerd is.
- NS station in de wijk. Snelle busverbinding met Utrecht CS
- Voorzieningen op korte afstand
- Ruime groenvoorzieningen
- Moderne inrichting openbare ruimte (zuinige verlichting & goed watermanagement)

- Huizen zijn over het algemeen vrij goed gebouwd en energiezuinig
Zonder ENIGE moeite ver onder de 1000 kuub gas.

Afbreken maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Ons huis heeft een betonnen broodjes vloer zoals:

Afbeeldingslocatie: http://www.ckisolatie.com/upload/iblock/a37/broodjesvloer_thumbnail.jpg

We hebben echter tegels in de wc, gang en keuken en deze worden echt koud.
Aangezien de kleine meid ook veel kruipt en we haar nu steeds uit de gang moeten halen omdat het daar te koud is wil ik de vloer gaan isoleren.
Thermometer geeft 14c aan als ik hem in de keuken op de grond zet en de ruimte is +- 18c dus de vloer zal nog wel kouder zijn (geen goede tools om te meten)

In de woonkamer komt echter ook een speksteenkachel welke de lucht in de kruipruimte zal gaan aanzuigen, hierdoor zal er veel koude lucht van buiten aangetrokken worden met het gevolg dat de woonkamer en gangvloeren nog kouder gaan worden als ik niet isoleer.

De kruipruimte is kurkdroog en de hoogte tussen de vloer en het zand is maximaal 50cm onder de gang en keuken.
Onder de woonkamer weet ik nog niet precies wat de hoogte is aangezien deze afgesloten is, hiervoor zal nog een mangat gemaakt moeten worden maar ik verwacht dat de hoogte ongeveer het zelfde zal zijn.

Aangezien ik niet teveel kan gaan weghakken voor het mangat is de ruimte om isolatie aan die zijde te krijgen dus beperkt.

Ik heb al zitten kijken naar een aantal oplossingen (wil het zelf isoleren) o.a. EPS, XPS, Knauf TR312 glaswol met alu etc .

Boren gaat het hem niet worden door de beperkte ruimte.
Plakankers laten vaak los aldus de verhalen.
Alle fabrikanten geven aan dat zij het beste product hebben.

Kom er niet echt uit wat nou een goede oplossing is om de vloer een beetje warmer te krijgen (vloerverwarming is geen optie) en het moet wel duurzaam zijn.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie gehad? en zo ja hoe heb je dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Erg duurzaam is mijn oplossing niet, maar het heeft wel bijzonder goed geholpen: PUR laten spuiten. Door Grozema uit Veendam (uit hoofde van NUON Isolatie). Voorheen altijd koude voeten, nu nooit meer.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:00:
Ziet er zeker mooi uit.
Maar dan schaar ik je beroep toch in als zijnde "niet mogelijk op 1 lokatie te werken" zoals bij servicemonteurs en vertegenwoordigers ook het geval is :)
Nou vooruit dan maar 8)
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:21:
[...]
Als ik naar de Vinex kijk waar ik woon vraag ik me wel af wat er dan verkeerd is.
- Moderne inrichting openbare ruimte (zuinige verlichting & goed watermanagement)

Afbreken maar?
Nope, afbreken is wel een heel zwart-wit.
En ik zie je lijstje met praktische feiten waar niks tegen in te brengen valt, maar ik krijg een totaal ander gevoel als ik in een Vinex wijk ben. Onderstaand stukje komt aardig in de buurt van dat gevoel:

"Hoe vinexverdrietig is Snel &Polanen eigenlijk?

Wij van de redactie krijgen jeuk van vinex-wijken. De planmatige aanleg ervan, de zielloosheid van het doorgaans vlug in elkaar geprakte woonbonanza, maakt elke december nog depressiever dan die al was.

Maar dat is een mening, en niet iedereen hoeft die te delen. Vrij land enzo. Maar wat vindt u er eigenlijk van? Vindt u het niet treurig dat de halve wijk te koop staat? Wat vindt u ervan dat de veelal lichte steensoorten die gebruikt zijn, onherroepelijk groen en zwart gaan kleuren door de tand des tijds? Wat vindt u van de ietwat benepen toegangswegen van de wijk die steevast voor veel file en frustratie zorgen?

Kortom: is Snel en Polanen een vinexverdrietige wijk? Allemaal naar de Woerden-poll bij gebrek aan een fatsoenlijk referendum. U mag stempen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:21:
[...]

Afbreken maar?
Dat heb je ook allemaal in Almere. Probleem is alleen dat iedereen `s ochtends in de auto/trein stapt op weg naar het werk. Wonen en werken moet veel beter gecombineerd worden. Dan kunnen mensen op de fiets naar het werk i.p.v. de bus/trein/auto.

Of midden in de wijk een kantoor bouwen voor thuiswerkers. In Vinex wijken wonen best veel thuiswerkers. Gewoon naast de school een kantoor aanleggen waar iedereen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:29:
[...]
Dat heb je ook allemaal in Almere. Probleem is alleen dat iedereen `s ochtends in de auto/trein stapt op weg naar het werk. Wonen en werken moet veel beter gecombineerd worden. Dan kunnen mensen op de fiets naar het werk i.p.v. de bus/trein/auto.
Werkgevers recruteren nu over heel België en vinden nauwelijks volk. Ik vrees dat ze nog steeds niet voldoende mensen vinden, als ze zich enkel beperken tot de paar honderd meter of enkele kilometers rond het bedrijf zelf.
Of midden in de wijk een kantoor bouwen voor thuiswerkers. In Vinex wijken wonen best veel thuiswerkers. Gewoon naast de school een kantoor aanleggen waar iedereen kan werken.
Waarom een kantoor bouwen om van "thuis" te werken? Werk dan toch gewoon thuis? Kan je meteen het pakketje van TNT aftekenen als ze langskomen overdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:29:
Dan kan ik van harte onderschrijven, scheelt ook een flink portie energie dat nu nodig is voor het vervoer woon/werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:06:
Ons huis heeft een betonnen broodjes vloer zoals:

[afbeelding]

We hebben echter tegels in de wc, gang en keuken en deze worden echt koud.
Aangezien de kleine meid ook veel kruipt en we haar nu steeds uit de gang moeten halen omdat het daar te koud is wil ik de vloer gaan isoleren.
Thermometer geeft 14c aan als ik hem in de keuken op de grond zet en de ruimte is +- 18c dus de vloer zal nog wel kouder zijn (geen goede tools om te meten)

In de woonkamer komt echter ook een speksteenkachel welke de lucht in de kruipruimte zal gaan aanzuigen, hierdoor zal er veel koude lucht van buiten aangetrokken worden met het gevolg dat de woonkamer en gangvloeren nog kouder gaan worden als ik niet isoleer.

De kruipruimte is kurkdroog en de hoogte tussen de vloer en het zand is maximaal 50cm onder de gang en keuken.
Onder de woonkamer weet ik nog niet precies wat de hoogte is aangezien deze afgesloten is, hiervoor zal nog een mangat gemaakt moeten worden maar ik verwacht dat de hoogte ongeveer het zelfde zal zijn.

Aangezien ik niet teveel kan gaan weghakken voor het mangat is de ruimte om isolatie aan die zijde te krijgen dus beperkt.

Ik heb al zitten kijken naar een aantal oplossingen (wil het zelf isoleren) o.a. EPS, XPS, Knauf TR312 glaswol met alu etc .

Boren gaat het hem niet worden door de beperkte ruimte.
Plakankers laten vaak los aldus de verhalen.
Alle fabrikanten geven aan dat zij het beste product hebben.

Kom er niet echt uit wat nou een goede oplossing is om de vloer een beetje warmer te krijgen (vloerverwarming is geen optie) en het moet wel duurzaam zijn.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie gehad? en zo ja hoe heb je dit opgelost?
oke hier komt i.
wat is de hart op hart afstand van de broodjes balken?
wat is je jaar gas verbruik?
isolatie in de muren?

man gat maken. dat is wat minder leuk werk.
maar als ik dat hoor zal het moeten.

ik zie dat je vloer verhoogt is van de fundering. (dat is tof)

keuzes genoeg.
xps, eps, pur, pir, tonzon.
gebruik liever geen glaswol/steenwol dat geeft problemen met vocht (nu heb je daar nog geen last van, straks misschien wel.)

eps is de goedkoopste methode die ik aanraad.
ga voor minimaal 10 cm met eps. b.v. 2x 5cm overlappend.
meer mag ook maar dan word het wel duurder. met 10 cm zit je al op een zeer knappe laag.
eps van 5 cm dik kun je krijgen in de maten 1 x 0,5 meter.
goed rond kijken naar de prijzen want je hebt veel pakken nodig. een paar centen verschil per pak scheeld flink op het project. (7,35€ per 1,25m2 voor 10 cm eps is mogenlijk)
gewoon lijmen is geen probleem eps weegt niks.
koop wel meteen een pot lijm van wegen de prijs.
(mijn vloer van 40m2 voor +/- 350 euro gedaan.)

laat maar weten voor welke methode je wil gaan. der zijn meer tips.

Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.