"What do you get if you multiply six by nine..."
Verwijderd
Mensen kiezen steeds vaker voor een goed privéleven. Als jij dicht bij huis kan werken, hou je zo 1,5 uur per dag over. Je moet als bedrijf natuurlijk wel ook echt in de woonwijk integreren. Dus maatschappelijk actief zijn, in velerlei opzichten. De naastliggende school ondersteunen (facilitair en ict?), mensen met problemen of gehandicapten uit de wijk aan het werk zetten, tal van mogelijkheden. Je kunt je als bedrijf zo in die wijk manifesteren dat het geen enkele moeite meer kost om personeel te werven. Niet 100% moet uit die wijk komen, maar als het 50% is, heb je al een stuk minder auto`s op de weg.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:35:
[...]Werkgevers recruteren nu over heel België en vinden nauwelijks volk. Ik vrees dat ze nog steeds niet voldoende mensen vinden, als ze zich enkel beperken tot de paar honderd meter of enkele kilometers rond het bedrijf zelf.
[...]
Sommigen hechten aan mensen om zich heen en hebben geen ruimte om thuis te werken.Waarom een kantoor bouwen om van "thuis" te werken? Werk dan toch gewoon thuis? Kan je meteen het pakketje van TNT aftekenen als ze langskomen overdag...
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Waarom zuig je de lucht niet gewoon direct van buitenaf voor je speksteenkachel? Je kan dan de lucht in je kruipruimte stil laten zodat het wat warmer blijft. Isolatie helpt natuurlijk en zou ik doen. Maar als je steeds koudere lucht aanzuigt in je kruipruimte zal dat ondanks je isolatie toch wel wat effect hebben op vloertempratuur denk ik. Zeker bij heel koud weer. Buitenlucht voor je speksteenkachel maakt denk ik dan niet heel veel verschil want het moet toch opgewarmd worden. Ik weet niet of de redenatie klopt hoor.
Dat komt omdat in India (en Pakistan) er vaak problemen zijn met het stroomnetwerk (opwekking < benodigd) waardoor je, zeker in de zomer als mensen hun airco aanzetten, vaak uren zonder stroom zit. Volgens mij zitten de meeste mensen daar dan ook met accu's en leveren ze niet terug aan het netwerk omdat dat onbegonnen werk is. Ja, en zon hebben ze daar in overmaat bijna heel het jaar door.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:54:
In India gaan zo ook als een speer met PV
Verwijderd
Bijna alles in dat stukje is onzin.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:47:
IJsberen in de Vinex wijk.
http://www.spacemakers.nl...ijsberen-in-de-vinexwijk/
LR is een wijk van de gemeente Utrecht. In LR kan je beter parkeren dan in de rest van Utrecht. Vooral de mensen met een 3e auto klagen over het parkeren.
Ik heb hier een sportschool op 800m ! Dat sommige mensen daar een auto voor nodig hebben om er te komen is niet uniek voor deze vinex wijk of wat voor wijk in het algemeen. Mensen komen met name uit Utrecht naar LR, vanwege de ruimte. In Groningen zal er meer mogelijkheden zijn voor ruime kavels, maar het is zeker niet krap gebouwd in LR.
Het is allemaal wat nieuwig, dat is juist. Een alternatief in deze regio? Bestaat niet. Voor gevoel en sfeer moet je hier in de regio 200.000 euro extra meenemen.
Mensen die niet alleen die stukjes lezen en hier komen stellen hun mening erg snel bij over het algemeen.
Moet wel zeggen dat ik LR een stuk fraaier vind dat Zenderpark (IJsselstein) of het genoemde S&P (Woerden). Grootschalige bouw is er altijd geweest, zoals gezegd Tuindorp is dat geweest en nu is het LR.
Ik vind in ieder geval dat er veel verbeterd is ten opzichte van de bouwperiode jaren 70 of 80.
hart op hart afstand van de broodjes balken 63cmmigjes schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:39:
[...]
oke hier komt i.
wat is de hart op hart afstand van de broodjes balken?
wat is je jaar gas verbruik?
isolatie in de muren?
gas verbruik 1400m3 jaar, Vaillant HR SolidePlus VHR 34/3-5 Combi 30kW (34kW ww) CW6 (altijd iemand thuis, 350m3 inhoud)
spouwmuur isolatie tot eerste verdieping steenwol (ingespoten) daarboven kalkzandsteen met aan de buitenkant hout tot het dak.
Dak isolatie Knauf TR312 glaswol op rol met alu en spijkerflens + gips en vezelcementplaat samen RD 3.00
Foto's
richting woonkamer (moet mangat in)
richting voordeur
richting achterdeur
Ik kan subsidie krijgen van de gemeente 1/3 bij minimaal RD 2.50 (max € 500) met 2 dunne platen gaat dat niet lukken :<
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Hoop je.fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:23:
[...]
hart op hart afstand van de broodjes balken 63cm
[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 10-01-2012 13:51 ]
Ik heb bij Raab Karcher platen besteld van 100x100x10cm met een Rd van 2.6. Samen met mijn buurman eerst alle platen doormidden gezaagd. Hierna konden ze pas het kruipluik door. Ik heb de platen met piepschuimlijm onderop de bestaande piepschuimplaten geplakt.fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:23:
[...]
gas verbruik 1400m3 jaar, Vaillant HR SolidePlus VHR 34/3-5 Combi 30kW (34kW ww) CW6 (altijd iemand thuis, 350m3 inhoud)
spouwmuur isolatie tot eerste verdieping steenwol (ingespoten) daarboven kalkzandsteen met aan de buitenkant hout tot het dak.
Dak isolatie Knauf TR312 glaswol op rol met alu en spijkerflens + gips en vezelcementplaat samen RD 3.00
Foto's
[afbeelding]
richting voordeur
[afbeelding]
richting achterdeur
[afbeelding]
Ik kan subsidie krijgen van de gemeente 1/3 bij minimaal RD 2.50 (max € 500) met 2 dunne platen gaat dat niet lukken :<
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

http://www.knaufinsulation.nl/nl/products/polyfoam-c-350-lj
Met deze platen ben je niet echt afhankelijk van de afstand tussen draagbalken door de wisselsponning van de platen.
Maar de vraag is hoe krijg je dat tegen de onderkant aan? plakken?
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Verwijderd
Is dat spul niet ontzettend duur? Volgens mij kun je beter een goede zaag kopen en inkeping zagen in je tempex platen. Die aan elkaar vast lijmen met pur.fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:12:
Ik zat zelf ook al te kijken naar knauf Polyfoam C-350 LJ (XPS) (1250x600x100mm ) Rd 2.60
Maar de vraag is hoe krijg je dat tegen de onderkant aan? plakken?
Mijn broodjesvloer afplakken met tempex staat ook nog op mijn toodoo lijstje. Ik dacht, grote platen bestellen en op maar snijden. Die tegen de broodjesvloer lijmen, op zo`n wijze dat er een vlak geheel ontstaat. Vervolgens daar weer platen overheen lijmen.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 14:19 ]
Een andere optie is Kingspan Kooltherm K3 1200x600x60mm Rd:2.85
http://www.kingspaninsula...ltherm/K3-Vloerplaat.aspx
0,72m2 per plaat € 12,42 = € 17,25 per m2
voordeel iets hogere waarde, nadeel moeilijker te verwerken.
Als ik EPS zou nemen heb ik veel meer werk, zagen, plakken verbindingen etc.
Daarnaast heb je veel meer lijm nodig wat ook niet echt goedkoop is.
En op het aangeven van het materiaal na moet ik het zelf doen, dan is een makkelijke verwerking wel een + ook al is het iets duurder.
Daarnaast krijgen we ook 1/3 van de gemeente terug en valt het wel mee.
Het niet kunnen parkeren kan ook een voordeel zijnVerwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:20:
LR is een wijk van de gemeente Utrecht. In LR kan je beter parkeren dan in de rest van Utrecht. Vooral de mensen met een 3e auto klagen over het parkeren.
Verwijderd
Schoot me even binnen, kijk eens naar de Yingli YGE 185 series, die loopt tot 195Wp en is 131 cm hoog.Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:04:
Onderkant pan tot onderkant loodslab dakkapel is 1.30meter.
Dat sunkittooltje is trouwens wel erg slecht. Die zegt dat het niet kan, maar wedden dat ik daar PV op ga krijgen.
oke dat maakt duidenlijk.fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:23:
[...]
Foto's
[afbeelding]
richting voordeur
[afbeelding]
richting achterdeur
[afbeelding]
mangat:
mmmm.
probleem.
dat durf ik je niet te vertellen of dat zo maar kan.
het ziet er naar uit dat het vol beton is en dan is het wel dragend voor het huis.
bouw tekeningen voor nodig (en zelfs dan durf ik het niet zo maar te vertellen.)
subsidie:
wel of geen subsidie,
vaak vind ik dat soort subsidies alleen interessant als je de zaak laat uitvoeren.
als je het zelf doet is die subsidie vaak alleen maar een last.
ook is het zelf uitvoeren zonder subsidie vaak ook nog goedkoper.
(situaties kunnen veel verschillen)
eps:
met deze boodjes zou ik eerst eps plakken in de boog en dan 1 vlak maken met 2 lagen eps van 5 cm.
dan heb je een groter vlak om op te lijmen dat lukt wel. (check effe of het beton niet te veel af brokkelt/verzand)
5,90 per m2 voor 10 cm dik.
dan ga je ruim over de rd van 2.5.
9 cm eps is voldoende voor een RD 2.50. (niet mijn woorden, maar fabrikant/marketing)
als je het voor elkaar krijgt met deze methode het duurder te maken als 1000€ dan heb je wel een heeeeel groot huis of een veelse dikke laag aangelegd.
andere materialen:
kan ook maar dat is vaak erg duur. (erg rap duurder zelfs.)
vind het leuker als je geld over houd voor de studie van je dochter.
pur:
pur laten spuiten is ook geen onaardig idee bij jouw.
ik hoorde laats hier een prijs van 1200 euro, maar dat zal bij jouw al gouw naar de 2000 gaan.
met subsidie is dat dan wel weer leuk.
tvt:
als je het niet te duur maakt verdien je het zeker terug.
misschien haal je zelfs de 200m3 per jaar.
ik haal maar een 75m3 per jaar.(er was al 5 cm eps aanwezig en maar een verbruik van 600m3)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Het is wel meer werk ja, maar wel veel goedkoper. Ik vind het altijd wel een uitdaging om het zo goedkoop mogelijk te doen. Ik heb een bloedhekel aan werken onder de vloer, dus wil het zoveel mogelijk prefabben.fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:39:
platen zijn per 4 stuks € 51,77 = € 17,25 per m2
En op het aangeven van het materiaal na moet ik het zelf doen, dan is een makkelijke verwerking wel een + ook al is het iets duurder.
Mijn plan is om in mijn garage eerst alle stukken op maat te maken. Volgens mij kun je piepschuin perfect snijden met een smeltdraad. Beugel maken van hout, smeltdraad ertussen en dan fiets je zo door dat spul heen. Ik ga binnenkort eens testen of pur goed plakt, anders is dat een mooi middel om te gebruiken.
als ik uit ga van 40m2.fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:39:
platen zijn per 4 stuks € 51,77 = € 17,25 per m2
Kingspan : 40x 17,25 = 690. (6 cm dik)
eps : 40x 5.90 = 236. (10 cm dik)
bevestiging kosten zijn ongeveer het zelfde.
alleen met eps kun je gewoon meer gebruiken.
isolatie is dan ongeveer het zelfde.
kingspan is leuk als je maar erg weinig ruimte hebt.
je hebt zat ruimte dus waarom zou je.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
eps snijden met een smeltdraad = tobben.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:56:
[...]
Het is wel meer werk ja, maar wel veel goedkoper. Ik vind het altijd wel een uitdaging om het zo goedkoop mogelijk te doen. Ik heb een bloedhekel aan werken onder de vloer, dus wil het zoveel mogelijk prefabben.
Mijn plan is om in mijn garage eerst alle stukken op maat te maken. Volgens mij kun je piepschuin perfect snijden met een smeltdraad. Beugel maken van hout, smeltdraad ertussen en dan fiets je zo door dat spul heen. Ik ga binnenkort eens testen of pur goed plakt, anders is dat een mooi middel om te gebruiken.
snijden doe je in de kruip ruimte van wegen de rotzooi die het geeft.
gewoon een breekmes 3/4 in snijden en breken werkt het best.
heb je meteen een ruwe kant die je perfect tegen het beton kunt drukken om goed af te sluiten.
Verwijderd
Daarnet verwees je naar een artikel waarin het parkeren als nachtmerrie werd betiteld.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:44:
Het niet kunnen parkeren kan ook een voordeel zijn
Of is het altijd niet goed als het Vinex is?
Woon je overigens niet zelf in een grootschalig bouwproject?
trouwens als je het doet waarom niet meteen gaan voor 15 cm eps?migjes schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:00:
[...]
als ik uit ga van 40m2.
Kingspan : 40x 17,25 = 690. (6 cm dik)
eps : 40x 5.90 = 236. (10 cm dik)
bevestiging kosten zijn ongeveer het zelfde.
alleen met eps kun je gewoon meer gebruiken.
isolatie is dan ongeveer het zelfde.
kingspan is leuk als je maar erg weinig ruimte hebt.
je hebt zat ruimte dus waarom zou je.
40x 8,82 = 352.80 (15 cm dik)
dat geeft een RD 3,50.
Verwijderd
Wel een goede tip om de broodjes te vullen met snijwerk, maar daar overheen wil ik grote platen gebruiken. Ik kan 200cm * 100cm * 10cm (Rd2,75) bestellen. Die moet ik over de lengte zagen naar 200cm x 50cm anders krijg ik ze niet door het gat. Maar dan heb ik platen van 1m2 en dus minder verbindingen.migjes schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:04:
[...]
eps snijden met een smeltdraad = tobben.
snijden doe je in de kruip ruimte van wegen de rotzooi die het geeft.
gewoon een breekmes 3/4 in snijden en breken werkt het best.
heb je meteen een ruwe kant die je perfect tegen het beton kunt drukken om goed af te sluiten.
Oliedom om te investeren in olie-afhankelijkheid
http://www.rtl.nl/xl/#/u/...0-46f1-9a89-f38e2c8880a8/
Vertelt even hoe het zit
Dat van die snijbloemen is wel een mooie illustratie om aan te geven hoe absurd "logistiek" soms in elkaar zit.flippo765 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:29:
Hans de Geus is goed bezig:
Oliedom om te investeren in olie-afhankelijkheid
http://www.rtl.nl/xl/#/u/...0-46f1-9a89-f38e2c8880a8/
Vertelt even hoe het zit
die verbindingen zij geen probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:21:
[...]
Wel een goede tip om de broodjes te vullen met snijwerk, maar daar overheen wil ik grote platen gebruiken. Ik kan 200cm * 100cm * 10cm (Rd2,75) bestellen. Die moet ik over de lengte zagen naar 200cm x 50cm anders krijg ik ze niet door het gat. Maar dan heb ik platen van 1m2 en dus minder verbindingen.
als je 2x 5 cm over elkaar heen plakt heb je ook de 2,75 en als je het handig aanpakt veel minder kieren bijna geen zelfs.
stuk goed koper.
geen voor werk.
waarvoor zou je dan zo moeilijk doen?
Verwijderd
Hans de Geus haalt veel vaker kwekers erbij, ook in deze column. Vanaf minuut 6. Ben wel blij dat hij zendtijd krijgt op RTL. Hij snijdt onderwerpen aan waar je verder bijna niemand over hoort.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:35:
[...]
Dat van die snijbloemen is wel een mooie illustratie om aan te geven hoe absurd "logistiek" soms in elkaar zit.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=r1XXEcr4P1s&feature=player_embedded]
Jij pakt het parkeren er nu uit dat zie ik niet echt als een nadeel, gaat meer om die andere punten die worden aangedragen.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:10:
[...]
Daarnet verwees je naar een artikel waarin het parkeren als nachtmerrie werd betiteld.
Of is het altijd niet goed als het Vinex is?![]()
Woon je overigens niet zelf in een grootschalig bouwproject?alleen ietsje ouder (jaren 70/80 ofzo..)
Zoals lange rijen aan elkaar vast gebouwde woningen, kleine kavels, veel dezelfde soort woningen etc.
Weinig natuur in de omgeving waar je lekker kunt wandelen of fietsen dat soort dingen.
Onze woning is een hoekwoning uit 1991 wonend aan een plantsoen aan de stadsrand van Enschede.
Veel variatie aan woningbouw met bos en weiland op loopafstand.
Centrum ligt op 3km waar oa ook het station ligt, busbaan loopt door de wijk, A35 op 10 minuten.
Dus ook geen riante villa voor mij hoor
Tussen Enschede en Glanerbrug is/wordt ook een Vinex wijk gebouwd.
Klein gedeelte met vrijstaande woningen / twee onder een kap staat weinig van te koop.
De lange rijen eenheidsworsten kampen met veel leegstand en dit wekt helaas weer criminaliteit in de hand.
[ Voor 15% gewijzigd door PcDealer op 10-01-2012 16:11 ]
De thermometer zit nu in de vriezer in de schuur. Die geeft volgens z'n display -18 aan, kijken of die echt op -18 staat.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik had dezelfde ervaring. Scheelt echt een hoop energie. Op de Plugwise is duidelijk te zien dat het aantal inschalkelmomenten duidelijk minder is.mkleinman schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:39:
HIer ook maar eens een thermometer in de diepvriezer gelegd. Die in onze keuken wees na ruim 24 uur -23!!!! aan. Die staat dus nu iets minder koud, zal weer een paar kWh besparen.
De thermometer zit nu in de vriezer in de schuur. Die geeft volgens z'n display -18 aan, kijken of die echt op -18 staat.
De nieuwe (vorig jaar) A++ ijskast die op 4 C staat ingesteld geeft exact de juiste temp. aan.
De thermostaten van de nieuwe ijskasten (de zuinige dus) zijn waarschijnlijk van de betere/nauwkeurigere soort.
Ik had dat jaren geleden moeten doen!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Ik zou soms een grotere vriezer willen hebben (nu alleen het vriesgedeelte (3 laden) van de inbouw koelvries combinatie in de keuken). Gelukkig kan ik mij duurzaam inhouden dankzij de vermeden kWh's.
Wel eens een grote groententuin gehad?Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:43:
Stekker eruit, dat zal zeker een paar kWh besparen...!
Ik zou soms een grotere vriezer willen hebben (nu alleen het vriesgedeelte (3 laden) van de inbouw koelvries combinatie in de keuken). Gelukkig kan ik mij duurzaam inhouden dankzij de vermeden kWh's.
Bak je zelf broden/pizza's? Chili con Carne? Spaghettisaus? Kip-kerry? Zelfgemaakte soepen? ,etc.
Die diepvries heeft echt wel een funktie.
Op voorraad koken is ook energiebewust
[ Voor 18% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-01-2012 16:49 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik zou heel erg graag de stekker uit de vriezer in de schuur willen trekken, dit is overigens een nieuwe A++ vriezer met 4 lades. Veel verbruikt deze niet.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:43:
Stekker eruit, dat zal zeker een paar kWh besparen...!
Het uitzetten van die vriezer heeft een erg lage WAF.
Gelukkig zitten beide vriezers goed vol, dus ze worden goed gebruikt.

Toch wel heel veel zuinige huizen bij de deelnemers moet ik zeggen!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Stuur ff per omgaande mail naar info at polderpv punt nl met adresgegevens, stuur ik meteen een ticket naar je postadres.mightym schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:16:
[...]
He! Gent, dat is hier om de hoek! Hoe kan ik aan kaarten komen voor de Intersolution? Ik heb al op de site gekeken, maar door het ontbreken van een BTW nummer ofzo kom ik niet door de registratieprocedure...Lijkt me wel leuk om zaterdag te gaan kijken.
Duitsland updeetje gedaan.

... nicht schlecht ...
@Zandbergen
Valt wel mee hoor, ik vind het heel gezwellig met jullie (al vele jaren "thuiswerker zonder inkomen")...Thuiswerken en tegenlijk op de kinderen passen? Niet voor iedereen werkbaar hoor. Niet iedereen kan multitasken! Hangt uiteraard van veel factoren af.
Thuiswerken kan mensen ook een stuk eenzamer maken denk ik, bovendien zijn veel mensen blij dat ze overdag even eruit kunnen zijn, de muren kunnen anders op je afkomen

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 10-01-2012 17:10 . Reden: "Eenzaam" anderszins ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Klopt, die is van Theben (en behoorlijk aan de prijs)migjes schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:30:
[...]
er schijnt op een beurs een openterm interface te zijn aangekondigd met een knx interface.
dat zou het wel moeten kunnen in samen werking van een arduino of zo.
A'dam PVOutput
Mars Warrior schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:24:
Onderstaand stukje komt aardig in de buurt van dat gevoel:
"Hoe vinexverdrietig is Snel &Polanen eigenlijk?
Wij van de redactie krijgen jeuk van vinex-wijken. De planmatige aanleg ervan, de zielloosheid van het doorgaans vlug in elkaar geprakte woonbonanza, maakt elke december nog depressiever dan die al was.
Maar dat is een mening, en niet iedereen hoeft die te delen. Vrij land enzo. Maar wat vindt u er eigenlijk van? Vindt u het niet treurig dat de halve wijk te koop staat? Wat vindt u ervan dat de veelal lichte steensoorten die gebruikt zijn, onherroepelijk groen en zwart gaan kleuren door de tand des tijds? Wat vindt u van de ietwat benepen toegangswegen van de wijk die steevast voor veel file en frustratie zorgen?
Kortom: is Snel en Polanen een vinexverdrietige wijk? Allemaal naar de Woerden-poll bij gebrek aan een fatsoenlijk referendum. U mag stempen!
Ik heb exact zo'n vloer. Hart tot hart ook ca 63cm. Tussen de balken past precies een plaat van 50cm breedt (en 3cm dik op meeste plaatsen).fast-server schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:06:
Ons huis heeft een betonnen broodjes vloer zoals:
[afbeelding]
We hebben echter tegels in de wc, gang en keuken en deze worden echt koud.
Aangezien de kleine meid ook veel kruipt en we haar nu steeds uit de gang moeten halen omdat het daar te koud is wil ik de vloer gaan isoleren.
Thermometer geeft 14c aan als ik hem in de keuken op de grond zet en de ruimte is +- 18c dus de vloer zal nog wel kouder zijn (geen goede tools om te meten)
In de woonkamer komt echter ook een speksteenkachel welke de lucht in de kruipruimte zal gaan aanzuigen, hierdoor zal er veel koude lucht van buiten aangetrokken worden met het gevolg dat de woonkamer en gangvloeren nog kouder gaan worden als ik niet isoleer.
De kruipruimte is kurkdroog en de hoogte tussen de vloer en het zand is maximaal 50cm onder de gang en keuken.
Onder de woonkamer weet ik nog niet precies wat de hoogte is aangezien deze afgesloten is, hiervoor zal nog een mangat gemaakt moeten worden maar ik verwacht dat de hoogte ongeveer het zelfde zal zijn.
Aangezien ik niet teveel kan gaan weghakken voor het mangat is de ruimte om isolatie aan die zijde te krijgen dus beperkt.
Ik heb al zitten kijken naar een aantal oplossingen (wil het zelf isoleren) o.a. EPS, XPS, Knauf TR312 glaswol met alu etc .
Boren gaat het hem niet worden door de beperkte ruimte.
Plakankers laten vaak los aldus de verhalen.
Alle fabrikanten geven aan dat zij het beste product hebben.
Kom er niet echt uit wat nou een goede oplossing is om de vloer een beetje warmer te krijgen (vloerverwarming is geen optie) en het moet wel duurzaam zijn.
Heeft iemand een vergelijkbare situatie gehad? en zo ja hoe heb je dit opgelost?
Wat ik sterk af kan raden: plakpennen (veel te bewerkelijk)
Ik betwijfel of je de platen tussen de balken goed kunt lijmen. Blijft over lijmen onder de balken. Als je echt platen van 2m lengte erin kunt krijgen dan is dat goed te doen, want elke plaat zit dan minimaal op 2 plaatsen vast. Max die ik in kon voeren was 100x50. Voordeel is wel dat je die maat gewoon kunt kopen
M.i. gooi je met elke andere plaatoplossing dan EPS gewoon geld weg, want je hebt toch werk aan het bevestigen. Op zich zou PUR nog een alternatief kunnen zijn voor EPS. Tonzon valt af ivm niet willen boren.
Ik kom overigens uit op 2x6cm uit met tussen de balken nog 3cm extra. Aangezien het er naaruit ziet dat ik redelijk wat overhou overweeg ik het restant ook maar onder de woonkamer eronder te maken voor een whopping 18-21cm
Overigens heb ik voor het stuk wat nu al af is nog niet gemerkt (gemeten) dat de vloertemperatuur echt veel is toegenomen. Eerder met mijn IR-thermometer:
En zojuist:Rukapul schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 15:52:
Enkele willekeurige temperaturen zoals gemeten op de houten vloer:
Ook nog even wat andere verschillen gemeten:Kortom een verschil van 1.6 tot 2.0 graden tussen de vloer en hoger gelegen oppervlakten.
- salontafel: 19 tafelbladtemperatuur op 50cm hoogte, 17.4 vloertemperatuur
- bar: 18.8 bladtemperatuur, 16.9 vloertemperatuur
- eettafel: 18.4 tafelbladtemperatuur, 16.4 vloertemperatuur
- salontafel: 19.4 tafelbladtemperatuur op 50cm hoogte, 18.2 vloertemperatuur
- bar: 19.3 bladtemperatuur, 18.2 vloertemperatuur
- eettafel: 19.4 tafelbladtemperatuur, 18.0 vloertemperatuur
Met betrekking tot het mangat: ik heb een vergelijkbare betonnen fundering en bij mij is er op een plaats een opening onder de fundering door.
Aanzuigen van lucht uit de kruipruimte gaat in tegen elke logica die ik kan bedenken:
• onnodige luchtstroming in kruipruimte
• onfrisse lucht (+radongas) in woonkamer (of is een speksteenkachel een gesloten systeem?)
Wat je eventueel wel kunt doen is een buis door de kruipruimte heen laten lopen.
Vroeger.... toen hadden werknemers geen centen om met de auto naar hun werk te komen. En gingen ze op de fiets of lopend.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:21:
Voor Nederland, kijk maar eens in Utrecht wat daar allemaal staat. Bedrijven die vooral "brains" zoeken, allemaal op enkele meters van elkaar: centrale ligging tov de rest van Nederland (en/of Amsterdam).
(recent in Utrecht geweest en dat viel me op)
Ik voorzie in de toekomst een zelfde situatie; olie -> brandstof voor de auto wordt zo duur dat de kosten van een verhuizing binnen enkele maanden/jaren is terug verdient.
Ik ben zelf niet roomser dan de paus hoor; heb een enkele reis van 35 km. Morgen carpoolen. do + vr weer zelf rijden. Toen bekend werd dat rekening rijden zou ingevoerd worden heb ik er over na ziten denken een electrische fiets aan te schaffen. Maar ja, dat is afgeblazen, en de auto staat nu toch al voor de deur. (iedere maand 104 euro wegenbelasting) Dan gaan we rijden ook.
De meeste koelkasten doen inderdaad koelen tot onder de ingestelde temperatuur. Dit om het aantal inschakel momenten te beperken. Ik heb ook liever dat mijn vriezer schommelt tussen -23 en -18 als tussen -18 en -12. maw; lees de temperatuur over een periode uit.mkleinman schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:39:
HIer ook maar eens een thermometer in de diepvriezer gelegd. Die in onze keuken wees na ruim 24 uur -23!!!! aan. Die staat dus nu iets minder koud, zal weer een paar kWh besparen.
Verwijderd
Hartelijk dank voor het opsnorren van deze schitterende presentatie.NielsOo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:53:
Voor alle fans van de "slimme"meter:
[video]
Artikel
Ik heb hem met veeeel plezier beluisterd.
Ik begrijp dat Liander de GPRS versie (van Oxxio?) aan het installeren is, dus wat moeilijker af te luisteren of aan/uit te zetten dan als de datastroom via jouw modem loopt.
Zijn er in NL meter-bedrijven die slimme meters aanbieden die via je kabel of adsl modem de gegevens doorsturen?
Zou het tzt mogelijk zijn (als je dat bijvoorbeeld aanvraagt) de gegevens per 2 seconde te laten meten/opsturen en analyseren? Bijvoorbeeld na een "online" software update? Of kan dat nu al?
Op zich een leuk idee dat de meet-dienst extra (betaalde?) adviezen kan gaan leveren en los staat van de netbeheerder en/of leverancier. Heb je een heel oude koelkast die aan vervanging toe is? Heb je overwogen om over te stappen op aanbieder XYZ?
Maar hoe kan ik (als eigenaar van mijn private data) erop vertrouwen dat alleen wanneer IK dat wil deze gegevens aan alleen aan díe organisatie geef. De wet? (met bijbehorende bestuursvrijheden)

Oh ja, het is inderdaad lariekoek dat de netbeheerder de x-seconde of 15-minuten meetwaarden van consumenten kan gaan gebruiken om het net beter te kunnen gaan balanceren. Die informatiestroom loopt veel te traag/achter. Wel kunnen ze veel bereiken als de wijk-centrales enzo 2-weg en informatief worden, maar dat heeft niets met ons consumenten te maken.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 21:07 ]
Verwijderd
Is er iemand hier op het forum die qua verbruik boven de 10.000 kWh zit en daarnaast nog wat teruglevert?zonnigtype schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:59:
[...]
Hangt er van af hoe het wordt berekend ("van bovenaf, of van onderop"). Schijnt geen dictaat noch consensus over te zijn: dikke zeemist dus weer...
Tegen welke vergoeding (of meer precies: welke energiebelastingstarief) wordt de saldering/teruglevering vergoed?
Ik ging er 'gewoon' vanuit dat dat van je top van het verbruik gaat, dat effect zou je bij een terugdraaiende feraris ook hebben.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Hmmm Trias Energetica???SunshineCompany schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:45:
Vandaag 24 panda's bij iemand geïnstalleerd met een verbruik van 12.000 kWh. Prive.Auch.

Hoe kom je prive aan 12MWh?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Enneh 't is kWh.
[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-01-2012 21:52 ]
Elektrische vloerverwarming + veel gebruikt bubbelbad - buiten.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Dan ga ik mijn warmtepompjes maar eens goed in de gaten houden...
12000 kilo = 12 Mega = 12000000 = hetzelfdeSpeksteenkachel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:51:
Warmtepomp en een sauna
Enneh 't is kWh.
Eenhedenpolitie 4tw
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Je zou er droevig van worden hè.SunshineCompany schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:54:
snip
Zonder PV, want 'dat staat nog in de kinderschoenen, is nog te duur en is lelijk..'.
Een mooie WNF verantwoorde kolonie Panda's op het dak, niets lelijks aan toch?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Maar dan kan een warmtepomp weer niet, dubbele leesfout mijnerzijds zeg maar.
[ Voor 52% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-01-2012 22:00 ]
Lijkt op mijn huis en huishouden, ik heb nog geen ervaringscijfers van een langere periode, maar mijn berekening kwam op iets van 1500kWh met een lucht/water warmtepomp. (zie grafiekje, optellen levert 1500kWh op)SunshineCompany schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:54:
Trouwens, iemand met wie ik fiets gaat nieuwbouwen. Allemaal super geïsoleerd, en hij neemt een grondwarmtepomp. Laten we uitgaan van een basisverbruik (inc. elec. koken) van 3000kWh (jong gezin). Hoeveel gaat zo'n grondwarmtepomp dan nog verbruiken? 3000kWh? Of meer? Jonge kindjes, dus 't zal overal lekker warm zijn in huis.. Wat is reeel? Groot, vrijstaand huis. Zonder PV, want 'dat staat nog in de kinderschoenen, is nog te duur en is lelijk..'.

@speksteen
12000kWh = 12 MWh !!
[ Voor 0% gewijzigd door mightym op 10-01-2012 22:00 . Reden: Anderen waren mij reeds voor ]
Thermometer in de middenste la... -25 graden... AUW. De temperatuur nu maar op -14 gezet. Kijken of dat beter bij de -18 in de buurt komt.
Verklaard trouwens wel waarom roomijs zo hard als beton uit die vriezer kwam.
Voor het correct afstellen heb ik 1 maand lang metingen gedaan. Ik wil geen bedorven voedsel in mijn kist.
Ja zie bovenstaande post, ik heb een leesbril nodig denk ik.
46, dan beginnen dat soort ongemakken te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-01-2012 22:03 ]
dat hebben we gelukkig nog nooit gehad in de vriezer. De koelkast is wel goed ingeregeld op 5 graden nu. ( Dat had ik vorig jaar al gedaan ).Schinnen-groen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:01:
@ijskast tuning:
Voor het correct afstellen heb ik 1 maand lang metingen gedaan. Ik wil geen bedorven voedsel in mijn kist.
Van beide vriezers schrok ik vandaag best wel.
Agja, dat soort dingen gebeuren.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:02:
Ja zie bovenstaande post, ik heb een leesbril nodig denk ik.
46, dan beginnen dat soort ongemakken te komen.
Heb hier zelf ook al het 1 en ander aan zeperds op mijn naam staan geloof ik.
Tijd voor nog een blokje hout op de kachel
mkleinman schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:01:
Verklaard trouwens wel waarom roomijs zo hard als beton uit die vriezer kwam.
Ik moet ook een thermometer rochelen.
Vloerverwarming? Dan is de grond warm en kunnen kindjes lief spelenSunshineCompany schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:54:
Trouwens, iemand met wie ik fiets gaat nieuwbouwen. Allemaal super geïsoleerd, en hij neemt een grondwarmtepomp. Laten we uitgaan van een basisverbruik (inc. elec. koken) van 3000kWh (jong gezin). Hoeveel gaat zo'n grondwarmtepomp dan nog verbruiken? 3000kWh? Of meer? Jonge kindjes, dus 't zal overal lekker warm zijn in huis.. Wat is reeel?
Zo hoor ik mijn collega klagen dat de energierekening 30% hoger is uitgevallen dan vorig jaar. Het zou aan de pv-gebruikers liggen en ze zijn lelijk die panelen. Dus die neemt hij never nooit niet. Your loss...Groot, vrijstaand huis. Zonder PV, want 'dat staat nog in de kinderschoenen, is nog te duur en is lelijk..'.
* PcDealer krijgt meer dan EUR 400,00 terug...
O, al boven de 40! Dan is het je vergeven!!
Toch bemerk ik een kentering, afgelopen maandag op de nieuwjaarsreceptie werd er wel heel aandachtig geluisterd naar de ervaringen en berekeningen. Ik heb hoop!PcDealer schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:04:
[...]
Ik moet ook een thermometer rochelen.
[...]
Vloerverwarming? Dan is de grond warm en kunnen kindjes lief spelen
[...]
Zo hoor ik mijn collega klagen dat de energierekening 30% hoger is uitgevallen dan vorig jaar. Het zou aan de pv-gebruikers liggen en ze zijn lelijk die panelen. Dus die neemt hij never nooit niet. Your loss...
* PcDealer krijgt meer dan EUR 400,00 terug...
Als mede panelenpriester merk ik hetzelfde. jarenlange kat uit de bomers en ons dak is niet geschikters en ze zijn lelijkers beginnen om zich heen te kijken. Nu pappen en nathouden tot het virus toeslaat....mightym schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:07:
[...]
Toch bemerk ik een kentering, afgelopen maandag op de nieuwjaarsreceptie werd er wel heel aandachtig geluisterd naar de ervaringen en berekeningen. Ik heb hoop!
Haha dat is een mooie! Deze panelenmissionaris gaat nu lekker zijn bedje opzoeken, onder de duurzaam warme wol en slapen!Lardman schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:11:
[...]
Als mede panelenpriester merk ik hetzelfde. jarenlange kat uit de bomers en ons dak is niet geschikters en ze zijn lelijkers beginnen om zich heen te kijken. Nu pappen en nathouden tot het virus toeslaat....

Duurt wel lang zo
Jammer dat ik niet kan vergelijken met bewoners in de omgeving, terwijl een postcode wel ingevuld kan worden.
Wij hebben een warmtepomp in ons nieuwbouwhuis en het verbruik ligt vele malen hoger. Normaal verbruiken wij met zijn tweeën zo'n 2800kwh, maar zitten nu na 8 maanden al op 4300. We zijn wel van koken op gas naar inductie gegaan, hadden geen vaatwasser en woonden in een appartement. Wij zullen op jaarbasis op 7500 uitkomen schat ik. Maar we 'besparen' dan ook verder nergens op. Plasma-tv, veel apparatuur, server, etc.. Maar vergelijkbaar met soortgelijke huishoudens besparen we 80 euro in de maand. Waar zij 170/180 euro kwijt zijn, zijn wij rond de 100 euro kwijt. We hebben geen gas meer..SunshineCompany schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:54:
Trouwens, iemand met wie ik fiets gaat nieuwbouwen. Allemaal super geïsoleerd, en hij neemt een grondwarmtepomp. Laten we uitgaan van een basisverbruik (inc. elec. koken) van 3000kWh (jong gezin). Hoeveel gaat zo'n grondwarmtepomp dan nog verbruiken? 3000kWh? Of meer? Jonge kindjes, dus 't zal overal lekker warm zijn in huis.. Wat is reeel? Groot, vrijstaand huis. Zonder PV, want 'dat staat nog in de kinderschoenen, is nog te duur en is lelijk..'.
Heb eindelijk gaatje gevonden om te kijken.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:43:
[...]
Hans de Geus haalt veel vaker kwekers erbij, ook in deze column. Vanaf minuut 6. Ben wel blij dat hij zendtijd krijgt op RTL. Hij snijdt onderwerpen aan waar je verder bijna niemand over hoort.
[video]
Impressive!
Blijkbaar zat er een tuinder in de zaal. Benieuwd wat hij over dat ronduit ver-nie-ti-gen-de betoog (ook voor zijn eigen toko) vond. Hij zal niet lekker in zijn vel hebben gezeten denk ik.
zonnigtype is ook een tuinderszoon die echter een "andere weg" is ingeslagen dan veel fossielen inzetten voor wat groene steeltjes met een versieringkje d'r op die binnen twee (een?) weken zijn verwelkt...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Maar het zijn nu de koude maanden, in de zomer zal het minder zijn. Als je hier aan wilt rekenen:Tarabass schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:46:
Wij hebben een warmtepomp in ons nieuwbouwhuis en het verbruik ligt vele malen hoger. Normaal verbruiken wij met zijn tweeën zo'n 2800kwh, maar zitten nu na 8 maanden al op 4300. We zijn wel van koken op gas naar inductie gegaan, hadden geen vaatwasser en woonden in een appartement. Wij zullen op jaarbasis op 7500 uitkomen schat ik.
1 m3 gas levert zo'n 38 MJ op, en dat is ruim 10 KWh aan energie. Nu heb je met een (water/water) warmtepomp gelukkig maar 2.5 - 3.5 KWh nodig om 10 KWh aan warmte van buiten naar binnen te verplaatsen, dus dan kun je er mee rekenen dat als je vroeger bv. 1000 m3 gas verbruikte, er nu ca. 3000 KWh bij je electriciteitsrekening op komt. In jouw geval zal inductiekoken en groter huis etc. het verbruik vast verder hebben verhoogd.
@Sunshinecompany: als je dus een grove schatting wilt maken, neem de hoeveelheid gas (m3) die je anders had verwacht voor het soort huis, vermenigvuldigen met 10 en delen door de verwachtte gemiddelde COP van de warmtepomp, als je die kunt vinden (uitleg). Als je die niet kunt vinden, is 3 volgens mij een redelijk veilige aanname (gemiddeld; het maximum is vaak nog wat hoger=beter).
Ik zou dus denken dat 3000-3500 KWh extra best een redelijke aanname is (~1000 m3 gas).
gebruik electrisch bij een gemiddeld gezin is 3500, kWh en 1600? m3
dan kom je nu met een geschat vebruik van 7500 kWh dus 4000 hoger uit dan gemiddeld.
dan zou er dus niet 3500 kWh bijkomen, gebaseerd op 1000 m3 gas, maar 1,6 keer zoveel.
dus blijkbaar is dan je COP hoger.
ook als je kijkt dat je helemaal geen gas meer hebtm en dus het koken ook electrisch moetm ( wat niet bepaald de gemiddelde sitiatie is in NL, en het feit dat je verder niet ergens op bezuinigd, zou je dus ook zonder warmtepomp al boven de 3500 moeten uitkomen als je een gemiddeld gezin bent.
dus als je schatting van 7500 kWh per jaar klopt dan doe je het alsnog wel mooi netjes, COP meer dan 3 zoals gesteld door iemand boven mij.
het grootste voordeel is denk ik dat je naast je m3, ook geen netbeheer en dergelijke meer hoeft te betalen voor je gasaansluiting, wat nromaal gesproken toch wel meer dan 50% (het totale gasdeel dan) van je rekening voor gas en electrisch zou zijn.
trouwens @ pv wel of niet, een collega van mij wil misschien ook wel PV, want als je btw terug krijgt( zaak aan huis) is de tvt een stuk korter.
nu heeft ie wel eenmooi dak, maar doordat de buurman ook net zon dak heeft als hij, ( 2-1 kap, twee zadeldaken naast elkaar, op het zuidoosten, met beide een schoorsteen midden op de nok) kan alleen het bovenste deel worden gebruikt voor PV, vanwege de schaduw van het dak van de buren. dus er blijft maximaal 3 meter dak"hoogte"over als je de lijn vanaf de nok van de buurman met 9 graden naar beneden laat lopen (dakhelling 40 graden). nu is de woning 12 meter diep, maar wil hij de PV niet zien liggen op het dak, dus de eerste en laatste 2 - 3 meter wil ie niets op hebben, dan blijft er 7 meter lengte over. met halverweg nog een stuk schaduw van de schoorsteen, en swinters misschien nog meer schaduw. dus maximaal 21 m3, en misschien schaduw. ik denk dat hij hetbeste in portret kan leggen ivm de schaduw, en bi voorkeur setjes maken met een eigen mpp. zodat de schoorsteen geen roet in het eten kan gooien. of werken de bypass diodes goed genoeg om dat op te vangen?
iemand nog dingen op te merken die ik verkeerd zie of over het hoofd heb gezien?
wat voor opbrengst kan je hiermee verwachten? of is de schaduw gewoon teveel? kan dat, met een zaak aan huis gebruik maken van de zakelijke voordelen van PV, als je niet twee aansluitingen hebt voor je electrisch, en de PV op het dak zit dat niet boven de zaak zit? en de pv dus waarschijnlijk prive wordt gebruikt?
persoonlijk vind ik het argument om een deel van het dak niet te gebruiken, omdat je het anders kunt zien liggen onzin.
als je gewoon net onder de nok een mooie strook desnoods de goedkoopste lelijke panelen neerlegt is dat niet lelijk, en kun je zomaar bijna 30% 40% meer PV neerleggen, of de kans op schaduw drastisch verkleinen, en de koeling verbeteren ( de pv ligt niet allemaal dicht bijelkaar maar mooie verdeeld over het bovenste stuk van je dak, waar ook nog eens de meeste wind waait.
[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 11-01-2012 02:04 ]
Eigenlijk belachelijk dat die -18 op de voorkant op het display dus niet te vertrouwen is.
Je hebt nu wel de temp. al behoorlijk terug kunnen draaien, dat is winst!
Let wel op, ik zou voor de zomerperiode nogmaals een meting doen. Bij mij staat de vriezer in de garage en wat bijregelen in de zomer zal zeker aan de orde zijn.
Maar zoals al vaker is opgemerkt: elke kWh is er eentje.
Verwijderd
Zaak aan huis is niet genoeg om de BTW af te trekken.engelbertus schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 02:00:
trouwens @ pv wel of niet, een collega van mij wil misschien ook wel PV, want als je btw terug krijgt( zaak aan huis) is de tvt een stuk korter.
iemand nog dingen op te merken die ik verkeerd zie of over het hoofd heb gezien?
Eigen deur, eigen sanitair, eigen E-meter en het dak op dat zakelijke deel ... dan zou het kunnen. tenminste als het zakelijk deel is opgenomen in de administratie van de zaak.
Wat mensen doen en wat fiscaal is toegestaan zijn verschillende dingen.
Fiscaal is het uitzonderlijk als je bij een zaak aan huis je PV in de zaak kunt verwerken.
Voor het geval niet duidelijk, je kunt het rustig verwerken in je aangifte, dat is een kwestie van uitvoeren. Maar bij een controle ben je de klos.
Verwijderd
Super geisoleerd valt erg vaak tegen.SunshineCompany schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:54:
Passiefhuis standaard is 15, dus bij een huis van 175m2 geeft dat 2625 kWh th
Tapwater 4 personen (met DWTW) is ongeveer 2200 kWh th
Cop ruimteverw 4 = 656 kWh el
Cop tapw 3 = 733 kWh el
Som 1390 kWh el extra.......maar... mensen weten vaak niet wat geisoleerd is...
Architecten en bouwers ook al niet....
Praktijkverbruik gaat dan snel heel veel hoger uitvallen.
Overigens moet hij dan eens uitrekenen wat de jaarlijkse financiele last is van een investering van 15.000 euro (minimum) voor die WP. COP waarden hierboven zijn voor een solebron en aan de voorzichtige kant.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 09:35 ]
wat ik elke keer mis in deze berekening is de elektra die nodig is om het water rond te pompen.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 09:30:
[...]
Super geisoleerd valt erg vaak tegen.
Passiefhuis standaard is 15, dus bij een huis van 175m2 geeft dat 2625 kWh th
Tapwater 4 personen (met DWTW) is ongeveer 2200 kWh th
Cop ruimteverw 4 = 656 kWh el
Cop tapw 3 = 733 kWh el
Som 1390 kWh el extra.......maar... mensen weten vaak niet wat geisoleerd is...
Architecten en bouwers ook al niet....
Praktijkverbruik gaat dan snel heel veel hoger uitvallen.
Overigens moet hij dan eens uitrekenen wat de jaarlijkse financiele last is van een investering van 15.000 euro (minimum) voor die WP. COP waarden hierboven zijn voor een solebron en aan de voorzichtige kant.
b.v. mijn huis 500m3 aan gas + 500 kWh aan elektra voor de pompen (ketel + vloer verwarming).
(ja ik weet het mijn ketel verbruikt veel stroom, te veel)
soms denk ik wel dat ik mijn huis elektrisch warm stook.
Verwijderd
Ik ga uit van de nieuwe norm voor de COP en niet de oude.migjes schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 09:58:
[...]
wat ik elke keer mis in deze berekening is de elektra die nodig is om het water rond te pompen.
b.v. mijn huis 500m3 aan gas + 500 kWh aan elektra voor de pompen (ketel + vloer verwarming).
(ja ik weet het mijn ketel verbruikt veel stroom, te veel)
soms denk ik wel dat ik mijn huis eclectisch warm stook.
In de nieuwe norm EN 14511 zitten de nevenaggregaten zoals de pompen al verwerkt.
Vandaar de lagere COP waarden bij die methode. De oude norm was de EN255
(dat is ex vloerverwarmingspomp, incl bronpomp en verwarmingscircuit pomp )
Doe mij maar een 0,0 variant...http://www.bluecasco.nl/varianten/
Dat is in Lelystad, ben jij wel eens wezen kijken Martin?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 10:18 ]
Vervang uw pomp door een zuinigere versie, niet?migjes schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 09:58:
[...]
500 kWh aan elektra voor de pompen (ketel + vloer verwarming).
duidelijk.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:02:
[...]
Ik ga uit van de nieuwe norm voor de COP en niet de oude.
In de nieuwe norm EN 14511 zitten de nevenaggregaten zoals de pompen al verwerkt.
ik denk dat ik er blijer van word om dat ding er helemaal uit te gooien.Cafe Del Mar schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:20:
[...]
Vervang uw pomp door een zuinigere versie, niet?
maar ik hoop dat i nog een jaartje of 3 mee gaat. (hij kraakt en piept mij iets te veel.)
heb ik nog effe rustig de tijd om naar iets anders te kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-01-2012 10:24 ]
Vreemde berekening. Dat van de bronpomp kan ik mij nog voorstellen, maar een pomp voor het verwarmingscircuit heeft een CV ketel ook. De ketelpomp wordt ook niet bij het gasverbruik opgeteld.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:02:
[...]
Ik ga uit van de nieuwe norm voor de COP en niet de oude.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Bij een boer de rekening na gekeken elektra 12.000 Kwh gas 4.700 m3
Met gas overgestapt naar het actie tarief van greenchoice voor 46 ct voor elektra een scherpe aanbieding van de Nuon gekregen en dus daar aangemeld. totaal besparing een goede 1000 euro incl. btw voor het 1e jaar.
Verder bij her en der verteld dat greenchoice op dit moment met gas 15 ct goedkoper is dan de nuon en zijn er weer wat slapers overgegaan.
Die site kende ik nog niet, thanks! En dus nee, daar nog nooit wezen kijken!Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:02:
[...]
Doe mij maar een 0,0 variant...http://www.bluecasco.nl/varianten/
Dat is in Lelystad, ben jij wel eens wezen kijken Martin?
*bookmarked.
Verwijderd
Ik wil ook wel eclectisch stoken hoor!migjes schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 09:58:
soms denk ik wel dat ik mijn huis eclectisch warm stook.
http://www.encyclo.nl/begrip/eclectisch
aaarg spelling-controle en nog niet helemaal wakker zijn.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:20:
[...]
Ik wil ook wel eclectisch stoken hoor!
http://www.encyclo.nl/begrip/eclectisch
![]()

Verwijderd
Helemaal niet erg, ik vond het gewoon erg toepasselijk en zeer vermakelijkmigjes schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:22:
[...]
aaarg spelling-controle en nog niet helemaal wakker zijn.
Althans: ze gaan er wel errug lang over doen (afronding 2030), en de systeemprijs is eeeeeeeeeuhhhhhh.....
Leuk maquette plaatje...

© Khaleej Times Online (hier)
Cultuurschok of kijken de goed aan gas en olie verdienende heren niet echt vrolijk???
Hé, Sunshine, er is een inschrijvingsprocedure daar (voor de eerste 10 MWp), misschien kun je nog "laag" bieden...
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 11-01-2012 13:25 ]

De prijs is nog een maximumprijs, en afhankelijk van het resultaat wat ze behalen daalt deze dus. De indicatie die ze halen heb ik even op 10% gezet. De prijs is inclusief installatie.
Wat denken jullie van dit aanbod, te duur, of toch wel goed. Uiteraard kan er pas echt geoordeeld worden als het uiteindelijke aanbod bekend is.
Aantal panelen | Zonder korting | Met korting |
6 | 3,12 | 2,80 |
9 | 2,73 | 2,46 |
12 | 2,52 | 2,27 |
Prijzen hierboven in €/Wp
[ Voor 18% gewijzigd door Jape op 11-01-2012 14:23 . Reden: Tabel toegevoegd ]

Dat platte dak volgt als we de zuidgevel opnieuw geisoleerd en bekleed hebben.
Gefeliciteerd en (bijna) welkom bij de club! Hoeveel offertes heb je opgevraagd? Hoe ga je monitoren?hansdegit schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:16:
Jawel, stoute schoenen aangetrokken en offertes gevraagd voor 16m2 schuin dak aan zonnestroom.
[afbeelding]
Dat platte dak volgt als we de zuidgevel opnieuw geisoleerd en bekleed hebben.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Bedankt voor het (alvast) warme welkom. Monitoren? De offertes bedoel je? Of de opbrengst?JeroenH schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:18:
[...]
Gefeliciteerd en (bijna) welkom bij de club! Hoeveel offertes heb je opgevraagd? Hoe ga je monitoren?
In het geval van de opbrengst: ik heb expliciet in de aanvraag vermeld dat ik enigszins geautomatiseerd de opbrengsten moet kunnen bijhouden. Dus die inverter moet met een computer kunnen ouwehoeren.
De aanvraag behelst het schuine dak en de dakkapellen. 2 panelen per dakkapel icm 16m2 aan schuin dak gaat snel naar 3300 Wp. Ben benieuwd wat het allemaal moet gaan kosten.
Even een vraag van andere orde: gaan we snel de barriere van 150Wp / m2 slechten?
Verwijderd
Mijn installatie is al boven de 150Wp/m2.... .. was de eerste ook niet.hansdegit schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:22:
Even een vraag van andere orde: gaan we snel de barriere van 150Wp / m2 slechten?
Yingli Panda 260Wp. 157+ per m2.
Dit kun je echter niet zondermeer delen op de beschikbare m2.
Verwijderd
Mmm, niet slecht maar voor een inkoopactie niet echt super voordelig. Omdat het noemen van prijzen hier wat gevoelig ligtJape schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:10:
Via http://www.123zonne-energie.nl heb ik me ingeschreven voor een inkoopactie (geheel vrijblijvend). De voorlopige indicatie van de prijzen ziet er als volgt uit.
[afbeelding]
De prijs is nog een maximumprijs, en afhankelijk van het resultaat wat ze behalen daalt deze dus. De indicatie die ze halen heb ik even op 10% gezet. De prijs is inclusief installatie.
Wat denken jullie van dit aanbod, te duur, of toch wel goed. Uiteraard kan er pas echt geoordeeld worden als het uiteindelijke aanbod bekend is.
Aantal panelen Zonder korting Met korting 6 3,12 2,80 9 2,73 2,46 12 2,52 2,27

deze tip: pas als die 12 panelen voor de genoemde prijs bij het pakket van 9 panelen gaan wordt het interessant om mee te doen aan deze actie.
Ik krijg steeds meer de indruk dat die "inkoopacties"helemaal niet zo voordelig zijn en mensen beter alleen een aanvraag kunnen doen, tenzij ze zeer goed op de hoogte zijn van de prijzen.
Verwijderd
Was er al bang voor, het is teveel. Het kortingspercentage moet hoger.Jape schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:10:
Installatie moet niet meer zijn dan 0.20 a 0.25 per Wp en het systeem bij 2070Wp moet richting de 2,00 per wp.
Mijn installatie was 2.16 per oktober 2011 ex installatie met topspul
Inmiddels omvormer vervangen en daardoor op 2.06 euro/Wp uitgekomen.
De prijzen van nu moeten LAGER zijn.
Korting % moet hoger uitvallen anders niet doen.
Verwijderd
Misschien gaan wij dit voorjaar aan de panelen. Schandalig laat, maar ja kruideniersmentaliteit hier en een partner die niet graag lening afsluit. Ben zelf ook niet graag zo'n bankslaaf, maar een paneel verdient zich sneller terug dan een nieuwe auto.
Zelfs een (groene) lening is voordelig. Afbetalen in vijftien jaar en elke maand een paar euro netto winst ten opzichte van Nukeboer Delta, mede dankzij de belastingaftrek. (Nagelvast plaatsen toch??)
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 14:40 ]
Onze gemeente (Sluis) geeft voor duurzame verbouwingen/investeringen een speciale lening met een rente van 1% af... Dat is interessanter dan mijn spaargeld aanspreken!Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:36:
Om het beestje dan toch maar bij de naam te noemen. Een all-in prijs boven de 2 euro/wp is voor een kortingsactie toch echt te veel vind ik.
Misschien gaan wij dit voorjaar aan de panelen. Schandalig laat, maar ja kruideniersmentaliteit hier en een partner die niet graag lening afsluit. Ben zelf ook niet graag zo'n bankslaaf, maar een paneel verdient zich sneller terug dan een nieuwe auto.
Zelfs een (groene) lening is voordelig. Afbetalen in vijftien jaar en elke maand een paar euro netto winst ten opzichte van Nukeboer Delta, mede dankzij de belastingaftrek. (Nagelvast plaatsen toch??)
* Mightym gaat toch maar eens kijken of er met het 'piekscheren' van de PV opwek (met de warmtepompen) weer ruimte ontstaat voor een systeemuitbreiding!
Totaal achterhaald, zie o.a. Neanderthaler met zijn ECN technologie Panda's.hansdegit schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:22:
Het kan allemaal nog veel beter, allemaal commercieel verkrijgbaar (dankzij de flappentap...).
Sunpower back-contact mono's:
210 Wp >>> 169 Wp/m² 1,244 m²
215 Wp >>> 173 Wp/m² ibid
220 Wp >>> 177 Wp/m² ibid
225 Wp >>> 181 Wp/m² ibid
300 Wp >>> 184 Wp/m² 1,631 m²
315 Wp >>> 193 Wp/m² ibid
318 Wp >>> 195 Wp/m² ibid
327 Wp >>> 201 Wp/m² ibid
333 Wp >>> 204 Wp/m² ibid
(laatste 2 moduultjes mogelijk nog niet goed verkrijgbaar)
En ga zo maar door. Sanyo heeft ook leuke paneeltjes...
Verwijderd
Ik woon ook in Sluis, te Aardenburg. Waar woon jijmightym schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:47:
[...]
Onze gemeente (Sluis) geeft voor duurzame verbouwingen/investeringen een speciale lening met een rente van 1% af... Dat is interessanter dan mijn spaargeld aanspreken!
* Mightym gaat toch maar eens kijken of er met het 'piekscheren' van de PV opwek (met de warmtepompen) weer ruimte ontstaat voor een systeemuitbreiding!
Ik heb ook gekeken bij de gemeente, maar je betaalt extra voor notaris, bij bijvoorbeeld Greenloans niet en volgens mij ook minder rompslomp. Zeker bij een kleine lening van 5000 euro is de lage rente van de gemeente minder interessant, omdat je toch voor de notaris dokt.
Er moet nog geboden worden, ondertussen dalen de prijzen verder, dus eerst maar eens afwachten waar de aanbieders mee gaan komen. Die blijven zeker niet op 10% steken, anders kunnen ze beter niet met deze actie meedoen. Echter: veel mensen die nog niks van de technologie weten, en zich er ook niet in willen verdiepen, willen "zekerheid", en zullen blind op de uitkomst van de actie ingaan "zal allemaal wel goed zitten bij een gerespecteerde club als VEH". Nederlanders zijn slechts selectief prijskopers in dat soort gevallen. Ach ja. Moeten ze zelf weten.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:31:
[...]
Was er al bang voor, het is teveel. Het kortingspercentage moet hoger.
Installatie moet niet meer zijn dan 0.20 a 0.25 per Wp en het systeem bij 2070Wp moet richting de 2,00 per wp.
Mijn installatie was 2.16 per oktober 2011 ex installatie met topspul
Inmiddels omvormer vervangen en daardoor op 2.06 euro/Wp uitgekomen.
De prijzen van nu moeten LAGER zijn.
Korting % moet hoger uitvallen anders niet doen.
Er zit daar iemand die CPV panelen aangeboden wil zien (heb al gereageerd...). Laat die maar lekker wachten tot die panelen alleen al onder de twee Euri/Wp gaan komen, als ze tenminste in commerciële productie gaan komen met IEC certificaat (Suncycle zou pas tweede jaarhelft 2013 gaan produceren, ik ben zeer benieuwd naar de output en business-case).
* edit *
Houdt er rekening mee dat in het gelinkte prijsvoorbeeld er gerekend wordt met een zeer conservatief gehouden specifieke opbrengst van slechts 836 kWh/kWp.jaar. Een beetje leuk systeem moet veel hoger kunnen komen. Heeft impact op de TVT berekening daar. (korter, dus, in meeste gevallen)
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 11-01-2012 15:08 . Reden: specifieke opbrengst, teeveetee ]
Als je niets van PV kent, is het echt niet zo duidelijk allemaal. Is er een verschil in kwaliteit tussen de panelen van verschillende aanbieders? Wat zijn de betere merken, wat de mindere merken.
Met bv auto's is dat wel bekend. Er is duidelijk een verschil tussen een Mercedes en een Lada. Dat verschil zie je ook in de prijs natuurlijk...
Als je mij een zelfde klassement van PV vraagt, moet ik het antwoord schuldig blijven.
Als huurder ben ik momenteel totaal niet bezig met PV enzo. Wat ik wél kan als huurder, is mijn vebruik terugdringen en mezelf en mijn vrouw bewust maken van energie. Dat doen we dan ook.
Interessant! Maareh, hoe weet ik of een leverancier Sunpowertjes in zijn assortiment heeft? Daar kan je eigenlijk alleen maar acherkomen door die leverancier te mailen, toch?zonnigtype schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:54:
[...]
Totaal achterhaald, zie o.a. Neanderthaler met zijn ECN technologie Panda's.
Het kan allemaal nog veel beter, allemaal commercieel verkrijgbaar (dankzij de flappentap...).
Sunpower back-contact mono's:
[...]
(laatste 2 moduultjes mogelijk nog niet goed verkrijgbaar)
En ga zo maar door. Sanyo heeft ook leuke paneeltjes...
Ideaal zou zijn: een overzichtje met panelen, Wp/m2 en prijs/Wp. Zo'n overzichtje ben ik op photovoltaikforum nog niet tegengekomen. Of kijk ik met mijn neus?
[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 11-01-2012 15:11 ]
Oostburg! Wat zijn de notariskosten dan?? Heb je ook rekening gehouden met de renteaftrek van deze lening?Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:54:
[...]
Ik woon ook in Sluis, te Aardenburg. Waar woon jij
Ik heb ook gekeken bij de gemeente, maar je betaalt extra voor notaris, bij bijvoorbeeld Greenloans niet en volgens mij ook minder rompslomp. Zeker bij een kleine lening van 5000 euro is de lage rente van de gemeente minder interessant, omdat je toch voor de notaris dokt.
[ Voor 9% gewijzigd door mightym op 11-01-2012 15:16 ]
Eens, daar kunnen "die mensen" niets aan doen. Dat ze dan mogelijk "een wat hoger bedrag" zullen gaan dokken is ook helemaal niet zo erg. Er moet sowieso een nationale volwaardige industrie worden opgebouwd (...) en die heeft "een markt" nodig. Maar het moet natuurlijk geen "trend" worden. Ik geloof ook helemaal niet dat "inkoopacties" ook maar enig significant effect op het vormen van een volwassen markt zullen hebben. Daar zijn echt totaal andere zaken voor nodig. Maar dat terzijde.Cafe Del Mar schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:06:
Je kan "de mensen" dat ook niet kwalijk nemen.
Als je niets van PV kent, is het echt niet zo duidelijk allemaal. Is er een verschil in kwaliteit tussen de panelen van verschillende aanbieders? Wat zijn de betere merken, wat de mindere merken.
Ik heb wel voorkeuren, maar zo'n lijst is ook helemaal niet te maken. Garanties, en vooral, het acteren in garantie gevallen is ook een hele belangrijke. Nog weinig ervaring mee, en de ervaringen die er in Duitsland zijn, zijn gemengd (zeer slecht tot uitzonderlijk, pro-actief geen gezeur inwisselen, goed).Als je mij een zelfde klassement van PV vraagt, moet ik het antwoord schuldig blijven.
Zo zijn we vele jaren geleden (prehistorie) begonnen. We hebben als huurders (begane grond, installatie op dak vierde verdieping...) al dik 11 jaar de eerste vier paneeltjes. Dus het kan wel, maar zal zeker niet zomaar op alle huursituaties van toepassing kunnen worden verklaard...Als huurder ben ik momenteel totaal niet bezig met PV enzo. Wat ik wél kan als huurder, is mijn vebruik terugdringen en mezelf en mijn vrouw bewust maken van energie. Dat doen we dan ook.
Een GOEDE leverancier, in een VOLWASSEN markt (met vaste invoedingstarieven...) heeft dat spul allemaal op de site staan. NL markt is GEEN volwassen noch een volwaardige markt. Alle leveranciers loeren naar elkaar en zullen zeker niet op voorhand details prijsgeven...hansdegit schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:11:
Interessant! Maareh, hoe weet ik of een leverancier Sunpowertjes in zijn assortiment heeft? Daar kan je eigenlijk alleen maar acherkomen door die leverancier te mailen, toch?
Prijzen eroderen waar je bij staat, dus "gevoelige informatie" voor op een website. Meest effectief is Euro per Wattpiek kopen. Mag ook "matig" presterend Wp/m2 module zijn, als je dakoppervlak genoeg hebt. Als het maar interessante investering oplevert voor een goede prijs. Want het gaat uiteindelijk om de kWh en wat die opleveren. Niet of je hyperdure superpaneeltjes op het dak hebt liggen. Wel relevant, overigens, voor NL daken, die vaak klein zijn (wel heel goed op schaduwen letten, Sunpowertjes zijn nogal gevoelig op dat punt, in string koppeling, zie Energiastic z'n systeem)... Dan kun je sowieso niet veel panelen kwijt, zoals in jouw situatie (maar je hebt nog een schuur...).Ideaal zou zijn: een overzichtje met panelen, Wp/m2 en prijs/Wp. Zo'n overzichtje ben ik op photovoltaikforum nog niet tegengekomen. Of kijk ik met mijn neus?
Precies. Ik heb ook 3 paneeltjes op m'n tuinhuis liggen en wil nu op m'n platdak nog 3-6 paneeltjes gaan plaatsen. Het ligt vast aan mij, maar op die ene leverancier in "De Rijp" na die iedereen wel kent, kan ik nergens gewoon 's avonds op de bank klikkerdeklik uitvogelen hoeveel dat een setje van x panelen met een bepaalde omvormer, kabels, aansluitmateriaal, bezorging, eventuele plaatsing kost.hansdegit schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:11:
Interessant! Maareh, hoe weet ik of een leverancier Sunpowertjes in zijn assortiment heeft? Daar kan je eigenlijk alleen maar acherkomen door die leverancier te mailen, toch?
Als ik ga zoeken op bovengenoemde panelen dan kom ik vaak niet verder dan een specsheet van een fabrikant.
Ik vrees dat de ruimte naast en tussen de dakkapellen ook onder de 16m2 valt? Een zeer slechte locatie voor PV panelen ivm schaduw. Opbrengst kan daardoor zomaar halveren. De ruimte boven en onder de dakkapellen zou wel vrij goed bruikbaar moeten zijn.hansdegit schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:16:
Jawel, stoute schoenen aangetrokken en offertes gevraagd voor 16m2 schuin dak aan zonnestroom.
[afbeelding]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dit topic is gesloten.